quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Vanuit menselijk perspectief gezien misschien, en dat projecteer je dan maar zo uit de losse pols even op het redeneringsvermogen van een onkenbaar omnipotent wezen. Volkomen holle claim dus. Want als het zo uitkomt voor de discussie zal ook jij als argument aandragen dat wij niet als god kunnen denken.
En ten tweede, al vaker aangestipt, maar nooit fatsoenlijk beantwoord gekregen: als god alles kan en alles gemaakt heeft vanaf het ultieme nulpunt had hij dus ook een wereld kunnen creëren waar geen vrije wil niet automatisch betekent dat je een soort robot overhoudt. Of stonden dat soort begrippen/concepten al vast voordat hij met de schepping begon en moest hij zich dus ook aan bepaalde 'logica' houden?
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Vind jij het fijn om alleen te zijn?
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat ik vind zegt weinig over God, maar er zijn mensen die als kluizenaar door het leven gaan. Ik vind het een buitengewoon antropomorfe voorstelling van God, en het is niet zo gek dat sommige mensen daar nogal argwanend tegenover staan.
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:06 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'26 God zei: Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. Genesis.
Daarom kan ik zeggen dat God relaties wilt. God heeft een vrije wil, dus mensen hebben dan ook een vrije wil.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De reis naar Jeruzalem staat in de Koran. Zijn opstijgen naar de hemel helemaal naar God staat in de overleveringen. Hij heeft daar met God gesproken. Ik kan me alleen niet herinneren hoe hij God ook alweer ervaren heeft, sorry.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee... niet echt. Het woord 'buitenechtelijk' is afgeleid van:
echt de; m huwelijk: in de ~ verbinden (Van Dale)
Het betekent dus letterlijk 'buiten het huwelijk'. Als je niet getrouwd bent zou je weer wel kunnen spreken van 'overspel'.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb het eigenlijk ook niet over een godsbewijs, maar meer over hoe je geloof in elkaar steekt.
[..]
Nee, hij vroeg het juist aan mij tijdens zijn les wel wat indirect, maar het was duidelijk toen hij wat kritiek op de evolutietheorie vroeg van de klas, terwijl hij evolutietheorie voor het laatste keer voor de examens uitlegde dat hij mij moest hebben (vanwege mijn baard en iedereen keek uiteraard mijn kant op XD). Uit beleefdheid en luiheid heb ik het niet gedaan.
[..]
Ja, je hoeft niet getrouwd te zijn om seks buiten het huwelijk te hebben. Seks voor het huwelijk is ook buiten het huwelijk of ik snap Nederlandse voorzetsels niet.
bui·ten·ech·te·lijk bn
buiten het huwelijk om gebeurend; synoniem onwettig; antoniem echtelijk;
een buitenechtelijk kind van mensen die niet met elkaar gehuwd zijn.
- Praktijkwoordenboek Van Dale
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee, dat staat niet in de koran. Er staat in de koran dat hij naar de verste moskee vloog op een paard en vanaf daar steeg hij op naar de hemel.
Tegen de tijd dat mohammed dood ging, was er in jeruzalem helemaal geen moskee.
Die claim is vals. En dat die moskee in jeruzalem toevallig al axa heet. dat heeft er weinig mee te maken. Pak de soera's er maar bij.
Weet je zeker dat er met moskee niet gebedsplaats van Salomon wordt bedoelt? Ik ga slapen tot morgen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee, dat staat niet in de koran. Er staat in de koran dat hij naar de verste moskee vloog op een paard en vanaf daar steeg hij op naar de hemel.
Tegen de tijd dat Mohammed dood ging, was er in jeruzalem helemaal geen moskee.
Die claim is vals. En dat die moskee in jeruzalem toevallig al axa heet. dat heeft er weinig mee te maken. Pak de soera's er maar bij.
Misschien voor een ander topic, maar hoe kom je hierbij? De Islam is gebaseerd op 1 personage die een visioen heeft gekregen en daarna de hele bijbel heeft overgeschreven, maar totaal verdraaid... Dat noem ik niet echt geloofwaardiger dan het Christendom, die voor een groot deel is gebaseerd op het Jodendom (Oude Testament), welke ik het meest geloofwaardig vind.quote:Maar ik ondersteun het idee dat de islam geloofwaardiger is dan het christendom.
jezus de halfgod / demi-god die stoffelijk wordt en zijn offer zijn erg lastig filosofisch gezien.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Misschien voor een ander topic, maar hoe kom je hierbij? De Islam is gebaseerd op 1 personage die een visioen heeft gekregen en daarna de hele bijbel heeft overgeschreven, maar totaal verdraaid... Dat noem ik niet echt geloofwaardiger dan het Christendom, die voor een groot deel is gebaseerd op het Jodendom (Oude Testament), welke ik het meest geloofwaardig vind.
Als mijn tante kloten had, was ze mijn oom.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:47 schreef naatje_1 het volgende:
Even een stukje teruglezen en ik moet Molurus gelijk geven. Jij vindt het praktisch onmogelijk dat iemand over water kan lopen (het kan niet worden nagedaan, behalve door dieren), maar als je Quantum Mechanica zou kunnen toepassen op grotere objecten, zou ineens heel veel mogelijk zijn.
Die zin mag je nader verklaren.quote:Echter, dat toepassen is niet mogelijk op grotere objecten, maar stel dat er mensen zijn die wel de kracht en de power hebben om op die manier in te grijpen in de 'natuur'? Sommigen vinden zichzelf immers God (daar hoor je trouwens niets over, althans, ik niet, over mensen die zelf God zijn en wonderen doen of meemaken).
Er is geen enkel bewijs voor wonderen, net zo min als voor god.quote:Ik vind echter wel dat je je dan op glad ijs bevindt. Als je vanuit deze positie naar wonderen kijkt, dan neem je aan dat er enkel wetmatigheden zijn en uitzonderingen hoe dan ook niet mogelijk zijn. Dat is een even harde aanname als de aanname dat er een God is.
Dat is dus in de context van deze (gevallen) aarde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Vaak hoor je verhalen over dat God niet goed is, omdat hij kindjes in Afrika laat verhongeren
Omdat mensen lijden geeft God niets om ze?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Zou God racistisch zijn en niet om de negertjes geven?
God koos ervoor mens te worden in de vorm van Jezus. Deze Jezus werd geboren in een tijd en plaats van politieke onrust en instabiliteit, en onder het bewind van Herodus. Volgens de niet christelijke geschiedschrijver Josephus Flavius was deze Herodus buitensporig wreed:quote:
(Hoewel archeologisch al wel bewezen is dat Josephus goed kon overdrijven)quote:Herod was increasingly more tyrannical near the end of his career (Ant. 16. 11. 8; War 33)
In de eerste eeuw zag het lever er d'r ongeveer zo uit.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Of alleen maar intellectuele, of juist de niet-intellectuele mensen bevoorrechten?
Een veel betere vraag zou zijn of die veronderstelde god uberhaupt wel bestaat. Misschien kan je je wat inlezen in de vorige topics om up to speed te komen qua gespreksstof.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 03:43 schreef Logical het volgende:
[..]
Misschien zou de vraag moeten zijn, waarom lijkt het dat God kieskeurig is?
(en een antwoord zou kunnen zijn dat God een relatie met ons wil, en dat net als wij dat in onze partner waarderen, wanneer het vrijwillig en wederzijds is. En dat ons lijden hier op aarde vergoed zal worden wanneer deze wereld door God hersteld wordt)
Het eindeloos doorgaan over wonderen bedoel je?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 03:54 schreef TerryStone het volgende:
Een veel betere vraag zou zijn of die veronderstelde god uberhaupt wel bestaat. Misschien kan je je wat inlezen in de vorige topics om up to speed te komen qua gespreksstof.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.
naatje_1, als je het O.T. geloofwaardiger vindt ben je zowat halfweg in dit verhaal. Als de Islam een afschrijfsel is van de Bijbel ( N.T. inbegrepen ), van wie hebben de Joden dan weer afgeschreven ? Vanwaar hebben zij hun bron vandaan ? Alle drie deze Abrahamistische religies hebben boter op hun hoofd door steeds weer opnieuw oude wijn in nieuwe vaten te gieten, en zolang men vanuit deze religies een godsbeeld tracht te distilleren blijft men aan cirkeldenken doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:02 schreef naatje_1 het volgende:
Misschien voor een ander topic, maar hoe kom je hierbij? De Islam is gebaseerd op 1 personage die een visioen heeft gekregen en daarna de hele bijbel heeft overgeschreven, maar totaal verdraaid... Dat noem ik niet echt geloofwaardiger dan het Christendom, die voor een groot deel is gebaseerd op het Jodendom (Oude Testament), welke ik het meest geloofwaardig vind.
Tegenwoordig is toch wel duidelijk dat naarmate het gemiddelde IQ toeneemt van een groep, het gemiddeld aantal gelovigen steeds lager wordt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 03:43 schreef Logical het volgende:
Het is dus niet makkelijk te stellen dat God juist intellectuele of niet-intellectuele mensen bevoorrecht.
Tsja, je weet dat ik het daar maar half mee eens ben. Naatje is bijvoorbeeld ook niet dom.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Tegenwoordig is toch wel duidelijk dat naarmate het gemiddelde IQ toeneemt van een groep, het gemiddeld aantal gelovigen steeds lager wordt.
Ik neem aan, leuk, op de kap van anderen dan?quote:Geen zin, geen doel, geen nut, daarom niet minder leuk.
Als in? Ik gok maar dat je dostojewski's typisch christelijke argument bedoelde?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:50 schreef Loppe het volgende:
Quote van Daniel1976 uit vorig topic over de zin van ons bestaan:
[..]
Ik neem aan, leuk, op de kap van anderen dan?
Alles? Daar ben jij te slim voor.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:00 schreef Daniel1976 het volgende:
Als in? Ik gok maar dat je dostojewski's typisch christelijke argument bedoelde?
"Zonder god is alles geoorloofd".
Dat bestrijd ik sowieso. Het is niet alsof ik een immoreel mens ben.
En voor exact het omgekeerde, "Wanneer je in god geloofd is alles geoorloofd" valt net zo veel te zeggen. http://www.freethinker.nl(...)iew&id=142&Itemid=41
Of bedoelde je dat niet?
Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft. Je doet bovendien de aanname, dat het onmogelijk voor God is om zijn geloof in ere te herstellen als het aangetast is over tijd door mensen. Islam is als geloof niet meer dan in ere herstelling van het godsbeeld (geloof) van Abraham.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ben ik ook mee eens. Ik denk dat de oorzaak zit bij een gebrekkige informatie die men heeft opgedaan en daar zonder verdere vragen over te stellen daar mee verder gaat. Kwestie van dit ook in vraag te durven stellen, en dit heeft dan weer te maken met die religieuze gevoelens.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja, je weet dat ik het daar maar half mee eens ben. Naatje is bijvoorbeeld ook niet dom.
En ik ken zeer intelligente gelovigen. En dat zou dan weer alles te maken moeten hebben met onze drang naar mysterie en religieuze gevoelens.
De conclusie die je overigens wel kan trekken uit jouw stelling is dat amerikanen een stuk dommer zijn dan europeanen. Dat klopt dan weer wel in mijn beleving
Tsja daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik weet dat jullie abraham een moslim plegen te noemen, maar dat lijkt me zekere geen realiteit.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft. Je doet bovendien de aanname, dat het onmogelijk voor God is om zijn geloof in ere te herstellen als het aangetast is over tijd door mensen. Islam is als geloof niet meer dan in ere herstelling van het godsbeeld (geloof) van Abraham.
Je kan wel intelligent zijn. Ik noemde even naatje die ik niet echt dom vind ofzo. Maar wat je dan altijd ziet in reli discussies is dat de rede wegvalt wanneer het om hun eigen godsdienst gaat.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben ik ook mee eens. Ik denk dat de oorzaak zit bij een gebrekkige informatie die men heeft opgedaan en daar zonder verdere vragen over te stellen daar mee verder gaat. Kwestie van dit ook in vraag te durven stellen, en dit heeft dan weer te maken met die religieuze gevoelens.
Merkwaardig dat Mathemaat daar geen reactie op geeft en naatje_1 is ook boodschappen doen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:07 schreef ATON het volgende:
[..]
naatje_1, als je het O.T. geloofwaardiger vindt ben je zowat halfweg in dit verhaal. Als de Islam een afschrijfsel is van de Bijbel ( N.T. inbegrepen ), van wie hebben de Joden dan weer afgeschreven ? Vanwaar hebben zij hun bron vandaan ? Alle drie deze Abrahamistische religies hebben boter op hun hoofd door steeds weer opnieuw oude wijn in nieuwe vaten te gieten, en zolang men vanuit deze religies een godsbeeld tracht te distilleren blijft men aan cirkeldenken doen.
http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html
Zoals in het vorige topic al gemeld: na aannemen van hetzelfde soort axioma wellicht wel, maar met dat axioma wordt elk geloof aannemelijk. Sterker nog, het is altijd de essentie van die geloven. Dat maakt echter het concept islam als geheel niet speciaal geloofwaardiger.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:19 schreef Mathemaat het volgende:
Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |