Christenen worden ook genoemd in de koran. Als de mensen van het boek.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt, er lijkt wel vrij duidelijk een islamitisch beeld van het christendom te bestaan. Wel eigenaardig dat ideeen over een specifieke andere religie onderdeel uitmaken van de ideologie.
Dat God zich op verschillende manieren manifesteertquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat kan, dan is het hindoeisme ook monotheistisch. Die gebruiken precies dezelfde argumentatie. Brahman is de dromende god die alles droomt wat wij zien beleven etc, heel het universum. En Shiva is bijvoorbeeld de oorlogsgod, maar hij wordt gedroomd door brahman en daardoor is hij een manifestatie van brahman.
Maar kom op, hoe wil jij het verschil dan duiden tussen monotheistisch jodendom / islam en het christendom?
Nee. Het Griekse pleroma zou ik b.v. niet monotheïstisch willen noemen; dat zijn duidelijk verschillende Goddelijke entiteiten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:40 schreef Molurus het volgende:
Maar wanneer spreken we dan wel van polytheisme? Het lijkt me dat je via deze weg elke polytheistische levensbeschouwing als monotheisme kunt uitleggen.
Nou de grieken hadden toch wel een echte vorm van polytheisme volgens mij.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:40 schreef Molurus het volgende:
Maar wanneer spreken we dan wel van polytheisme? Het lijkt me dat je via deze weg elke polytheistische levensbeschouwing als monotheisme kunt uitleggen.
Je zou die toch uit kunnen leggen als verschillende manifestaties van dezelfde god? Nou zullen de grieken dat niet hebben gedaan, maar is dit nu werkelijk een kwestie van hoe je die verschillende entiteiten uitlegt?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Het Griekse pleroma zou ik b.v. niet monotheïstisch willen noemen; dat zijn duidelijk verschillende Goddelijke entiteiten.
Ja, eigenlijk 3, maar na een paar eeuwen bloedvergieten hebben ze van die 3 er 1 weten te maken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:43 schreef naatje_1 het volgende:
Het Christendom heeft slechts 1 God en is vandaar monotheïstisch.
Hoe bedoel je dat ik niet eerlijk ben?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou zullen christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Droogquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk 3, maar na een paar eeuwen bloedvergieten hebben ze van die 3 er 1 weten te maken.
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk 3, maar na een paar eeuwen bloedvergieten hebben ze van die 3 er 1 weten te maken.
En de joden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Christenen worden ook genoemd in de koran. Als de mensen van het boek.
Daar wordt al iets gezegd in de trant van ze hebben ongelijk maar ze geloven wel in dezelfde allah als wij dus respecteer ze een beetje.
Wat ontiegelijk moeilijk voor mij is omdat ik christenen niet onderling mag discrimineren. Dus moet ik ook vreemde christenen met vreemde opvattingen goed behandelen. Denk aan de christenen wie beweren dat ze door middel van de heilige geest mensen kunnen genezen en dat graag voor een publiek doenquote:Christenen staan volgens de moslim filosofie hoger op de ladder dan heidenen.
Jap maar over joden is de koran minder aardig.quote:
En ja dat laatste, die zijn er maar genoeg.quote:Wat ontiegelijk moeilijk voor mij is omdat ik christenen niet onderling mag discrimineren. Dus moet ik ook vreemde christenen met vreemde opvattingen goed behandelen. Denk aan de christenen wie beweren dat ze door middel van de heilige geest mensen kunnen genezen en dat graag voor een publiek doen.
Je lijkt een zekere vooringenomenheid te hebben t.a.v. de Islam, die ik je overigens niet kwalijk neem. Ik denk echter niet dat er veel rationele gronden zijn waarop je de Islam (of welke religie dan ook) kunt verkiezen boven alle andere religies. Het is en blijft geloof he. Als er rationele gronden waren voor (delen van) religie dan zouden we dat deel geen religie noemen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat ik niet eerlijk ben?
Daar vind ik helemaal niets over bloedvergieten in combi met het dogmatiseringsproces?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
Dan zou ik toch iets voorzichtiger zijn voor je onderstaande uitspraak doet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:10 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik heb geschiedenis gekozen als vak en het tijdsvak waarin de bijbel dan zou moeten ontstaan werd slechts voor een klein gedeelte behandeld, daar werd ik dus ook niet wijzer van. Je kunt het mij dus niet kwalijk nemen dat ik die geschiedkundige kennis niet heb, daarom vraag ik het ook aan jou.
En zo te zien was dit geen vraag.quote:Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan.
Opgelet met die boeken he Haushofer. Men weet maar nooit.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vergelijk het scheppingsverhaal uit Genesis b.v. eens met de Enuma Elish, of het verhaal van Noach met delen uit de Gilgamesh epos![]()
Een leerzaam boek hierover is "een Geschiedenis van God", van Armstrong; zij stipt verscheidene van dit soort parallellen aan.
Als ze volgens de koran in dezelfde god geloven, hoe kunnen beide groepen dan tot zulke verschillende conclusies komen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:50 schreef Mathemaat het volgende:
Wat ontiegelijk moeilijk voor mij is omdat ik christenen niet onderling mag discrimineren. Dus moet ik ook vreemde christenen met vreemde opvattingen goed behandelen. Denk aan de christenen wie beweren dat ze door middel van de heilige geest mensen kunnen genezen en dat graag voor een publiek doen.
Nou de christenen hadden het niet helemaal goed begrepen (de joden al helemaal niet)quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:59 schreef Modus het volgende:
[..]
Als ze volgens de koran in dezelfde god geloven, hoe kunnen beide groepen dan tot zulke verschillende conclusies komen?
En hoe bepaal jij dat een christen die zegt d.m.v. de heilige geest iemand te kunnen genezen, dit niet kan? Die christen die dat baseert op blijkbaar dezelfde god, en het wellicht als openbaring door heeft gekregen.
Vanwaar haal je dan de pretentie onderstaande als dogma te verkopen ???quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat jij mijn punt mist. Het gaat hier niet om "wie heeft de meeste Wikipedia-kennis". Het gaat hier om "hoe waardeer je religie".Je hoeft niet te pretenderen dat je discussiepartners geen achtergrondkennis hebben, en zich niet bewust zijn van de parallellen die tussen het Christendom/Jodendom en andere religies en mythes bestaan.
We hebben het er eens een hele topic over gehad en ga dit niet nogmaals herkauwen!!quote:De drie-eenheid is geen polytheïstische constructie.
Ach zo, of het christendom nu een monotheïstische of een polytheïstische godsdienst is, is volgens jou maar een feitje, een fait divers zeg maar. Hallooo. Zit ik te dicht op je wiel, m'n beste ? Niks persoonlijk hoor.quote:Het blijft grappig hoe jij constant in discussies meent te moeten schermen met feitjes, ook al doen die er niet of nauwelijks toe. Is dat een tic ofzo?
En de leveranciers van het Mozes-epos. Niet niks.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:23 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dit.
Ik heb ook weleens wat aangestipt over de Egyptenaren en de bijbel.
De invloeden van Egypte op de bijbel
Hoewel sommige dit discutabel vinden. Zijn er ieder geval legio oudere bronnen voor deze verhalen dan de bijbel.
De egyptenaren waren tenslotte ook de eerste met 1 god.
I know. En misschien word je ook wel helemaal niet geacht daar verder over na te denken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou de christenen hadden het niet helemaal goed begrepen (de joden al helemaal niet)
Daarom kwam mohammed en kreeg hij zijn openbaringen zodat god het allemaal even recht kon zetten. Dat is grofweg de filosofie van de islam.
De Egyptenaren kenden dus ook het monotheïsme als je dit criterium gebruikt ?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Het Griekse pleroma zou ik b.v. niet monotheïstisch willen noemen; dat zijn duidelijk verschillende Goddelijke entiteiten.
Ja die mensen zijn er. En dan voornamelijk met betrekking tot bijv.het direct geïnspireerd worden door de Heilige Geest of het vervuld worden met de Heilige Geest.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:26 schreef naatje_1 het volgende:
Zijn er mensen die bidden tot de Heilige Geest?
In de ogen van de Joden zijn de Christenen polytheïstisch (zij erkennen Jezus immers niet).quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 14:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou de grieken hadden toch wel een echte vorm van polytheisme volgens mij.
Niet een van de goden was omnipotent almachtige etc.
Hoe dichter je bij de oude natuurgoden komt (god van de storm, god van de berg) hoe polytheïstischer het wordt.
Nee, want binnen het gnosticisme was vaak sprake van polytheïsme.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:21 schreef ATON het volgende:
De Egyptenaren kenden dus ook het monotheïsme als je dit criterium gebruikt ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |