greavy | donderdag 7 juli 2011 @ 22:53 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor ¤10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> NS Dienstregeling 2011 Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 09-07-2011 21:46:04 ] | ||
#ANONIEM | donderdag 7 juli 2011 @ 22:54 | |
![]() | ||
Dr_Flash | donderdag 7 juli 2011 @ 22:55 | |
Ah, een nieuwe ![]() | ||
krokdown | donderdag 7 juli 2011 @ 22:56 | |
hoi allemaal. | ||
James1988 | donderdag 7 juli 2011 @ 22:59 | |
Willkommen, bienvenue, welkom. | ||
Dr_Flash | donderdag 7 juli 2011 @ 22:59 | |
Welnee man, Weer zo'n ONZ verdwaalde. | ||
3FMaster | donderdag 7 juli 2011 @ 23:06 | |
Hoi, Even nog over het filmpje in het vorige waarbij iemand dus overstak. Waar was dat ergens gebeurd? Ik ken iemand die zo heet. En wat zijn bijvoorbeeld acties die die machinist ondergaat? Remt hij af, belt hij politie op? | ||
greavy | donderdag 7 juli 2011 @ 23:07 | |
Dit is bij Groenekan (ergens in de buurt van Bilthoven). De machinist heeft toen een oproep aan de Treindienstleider gedaan, die vervolgens een Aanwijzing Voorzichtig Rijden gegeven heeft. Dit betekent dat alle treinen met langzame snelheid passeren (40 km/h), en op zicht rijden. | ||
3FMaster | donderdag 7 juli 2011 @ 23:13 | |
Oke, thanks voor de info. Aan de locatie gezien dus duidelijk niet "mijn" Rob! | ||
TeringHenkie | donderdag 7 juli 2011 @ 23:16 | |
http://maps.google.nl/map(...)41,0.004128&t=h&z=19 Scene of the crime. Is wel een hele mooie plek om te spotten omdat het midden in de weilanden ligt. En tsja, als er daar al niet iemand onder ligt, dan is er 1 km verder richting Amersfoort nog een overweg die een keer niet dichtging (bijna een busje met kinderen eronder) of station Bilthoven waar menig suïcidaal zich ervoor gooit. ![]() | ||
greavy | donderdag 7 juli 2011 @ 23:26 | |
Oh. En er liggen 3 of meer sporen. Dat betekent ook nog dat een overwegwachter of hoe dat ook heet, het gezien heeft / gezien kan hebben. Staat sowieso op bewakingscamera's. Bij 3 of meer sporen moet er op afstand meegekeken worden, in verband met de veiligheid. Degene die meekijkt kan het treinverkeer ook lam laten leggen. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 7 juli 2011 @ 23:42 | |
Ik ken genoeg overwegen met drie sporen waar niet wordt meegekeken. ![]() | ||
Peterselieman | donderdag 7 juli 2011 @ 23:48 | |
Als ik alle onbeveiligde paden meetel een stuk of 12 ofzo tussen Groningen Peizerweg en Onnen? | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 7 juli 2011 @ 23:48 | |
Oh, en als hij bij het spoor weg is, geven we meestal geen VR af. | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 7 juli 2011 @ 23:49 | |
Bijvoorbeeld. ![]() | ||
Jackson5 | vrijdag 8 juli 2011 @ 00:39 | |
Las in het vorige topic nog dat Socios om 14.07 in amersfoort de 4240 pakte, haha dan heb ik bij je in de trein gezeten. Ik reed naar Apeldoorn, misschien heb je me wel gezien in een groen geblokte bloes toen ik uitstape haha. | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 00:48 | |
Ik klikte wat rond op de NMBS-site omdat ik op zoek was naar de hoeveelheid kilometers. Vervolgens kwam ik op een gegeven moment uit op dit advies: Ik vind dit echt een heel mooie toevoeging, nuttig reisadvies ook: Tip: Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs. Hoe moet ik dan betalen? ![]() | ||
Sandrvich | vrijdag 8 juli 2011 @ 01:16 | |
Daar zat ik toen in! ![]() Was jij diegene met dat rolkoffertje? ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:42 | |
Dat staat er een beetje krom ja. Wat ze bedoelen is Deze reisweg is niet (toegestaan met om het even welk vervoerbewijs). Wat wij gewend zijn te begrijpen is Deze reisweg is (niet toegestaan) met om het even welk vervoerbewijs. Maar strikt genomen is het dus niet fout wat er staat ![]() | ||
Duvel | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:47 | |
Ehm, whøt? | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:49 | |
Bewerkingen tussen haakjes dienen als eerste uitgevoerd te worden. Cijfers, letters, ditdat ![]() | ||
Duvel | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:54 | |
"Toegestaan met om het even welk vervoerbewijs deze reis is niet." Right. | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 08:57 | |
Dat betekent dat je niet met zomaar elk kaartje die reis mag maken. Je hebt iets bijzonders nodig. Specifiek: Een Diabolo-toeslag. Staat er ook bij. | ||
Duvel | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:01 | |
Aha. Ik vind het kut gesteld. | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:05 | |
jij wilt Belgen gewoon niet begrijpen. Dat kan altijd natuurlijk ![]() | ||
Crientj | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:08 | |
Die een keer niet dichtging? Hell no, dat ding is vervloekt ofzo. | ||
Lemjur | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:27 | |
Even een ![]() Heb een paar weken terug de reis Hoogkarspel-Hanoi per spoor voltooid! Epische rit! Zit leuk materieel op de Trans Mongolie! Even een stukje van de blog: Trans-Mongolie Na ons bezoek aan het mooie Irkutsk zijn we op de trein gestapt richting Beijing/Peking. Het zou een hele rit worden gezien de 59 uur die ervoor stond. Voor Hjalmar duurde het al lang voor we goed en wel in de trein waren, aangezien hij besloot de nacht door te halen zodat we ons in ieder geval niet konden verslapen. De schaduwkant van de geste was wel een gitaarserenade naast Arjans oor rond de klok van 4 uur! 's Morgens toen we de trein instapten bleek dat we met twee Zwitserse meiden die we al eerder ontmoet hadden in Novosibirsk een coupe deelden. Door de temperatuur in de trein leek het wel of we op Antarctica waren beland. We hoorden een paar Nederlandse vrouwen op leeftijd in een wanhoopspoging de conducteur uitleggen dat de verwarming aan moest ( zonder enige kennis van de Mongoolse taal hadden bovenggenoemde bejaarden dit toch na twee uur al voor elkaar ). Rond een uur of 2 herhaalde dit proces zich in omgekeerde volgorde omdat we richting het woestijnachtige Mongolie reden met tropische temperaturen aldaar. Op de trein hebben we ons prima vermaakt dankzij de Zwitserse meiden en een stel Noren die in de coupe naast ons zaten. Tevens hadden we vier grensovergangen waarbij we onvertaalbare kruiswoordpuzzels moesten oplossen onder de noemer van entree/exit-formulieren. Het enige minpuntje in de trein was de zandstorm, een of andere M/mongool had het raam open laten staan waardoor de gehele trein gehuld was in een zanderige mist. Kuch ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:28 | |
Lemjur ![]() | ||
Lemjur | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:30 | |
Fles ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:34 | |
Zet eens even een linkje naar die blog van je in je sig of zo ![]() | ||
Lemjur | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:40 | |
Fixed! | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:41 | |
Perrons station Eindhoven afgesloten na aanrijding vrijdag 08 juli 2011 | 08:54 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 08 juli 2011 | 09:25 EINDHOVEN - Perrons 5 en 6 op het station in Eindhoven zijn tijdelijk afgesloten voor treinreizigers na een aanrijding met een persoon. De aanrijding gebeurde rond 7.30 uur. Hulpdiensten zijn ter plaatse. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:21 | |
Iemand een idee wat een enkeltje Keulen - Euskirchen ongeveer zal kosten? Maandag leggen wij dat waarschijnlijk af voor 9 uur (dus is NRW niet geldig). | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:27 | |
Bahn.de weet dat wel. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:38 | |
"Preisankunft nicht moglich" krijg ik dan ofzo... | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:51 | |
Oh. En ik kan nix vinden over museumclubs met stoom/diesel ofzo in Luxemburg. Kan dat kloppen? | ||
Duvel | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:54 | |
Misschien hebben ze die gewoon niet. | ||
bork | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:17 | |
enkeltje 6,80 euro http://auskunft2.vrsinfo.(...)=7&FAHRTBEGLEITER=An | ||
TeringHenkie | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:19 | |
Ik vind die IC4 stiekem eigenlijk wel mooi. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:22 | |
Ah, danku! | ||
bork | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:22 | |
http://minieresbunn.kohle-und-eisen.de/ en http://www.train1900.lu/ | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:27 | |
Dat weet Frank wel. Waarom doe je zo dom? ![]() | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 11:27 | |
Ja, oké.. Even niet aan gedacht om aan hem te vragen ![]() @Bork, danku | ||
YoshiBignose | vrijdag 8 juli 2011 @ 12:33 | |
Haha, ik moest net toch wel even lachen om een Prorail reclame die ik op de radio hoorde. Ze zeiden zoiets: "Lekker naar buiten? Blijf weg van het spoor!" Een heeeel goed advies ![]() ![]() | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 16:48 | |
Whehehe ![]() | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 8 juli 2011 @ 18:47 | |
Wat een kutstation is dat Lelylaan. Met die smalle perrons mogen ze wel waarschuwen voor al die treinen die met 100 langsrazen... | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 18:54 | |
Lelylaan is toch maar 80 km/h? En ja, daar heb je gelijk in.. Word goed doorgekard. Tussen Den Haag en Leiden hebben ze op een aantal stations gele markering aangebracht waar je achter moet blijven, ivm passerende IC's. | ||
Peterselieman | vrijdag 8 juli 2011 @ 18:56 | |
Terecht wel trouwens. Ik heb op dat tijdelijke smalle station van Houten een IC met 130 voorbij zien razen. Voelde toch niet echt fijn moet ik zeggen. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:05 | |
Belijning zit sowieso op Nieuw-Vennep:![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:10 | |
Jankerds ![]() ![]() | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:11 | |
In Duitsland roepen ze tenminste nog om: "Attention, Zugdurchfahrt ab gleis X" ofzoiets | ||
Ireyon | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:18 | |
Zoals het hoort | ||
Peter | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:21 | |
Die storing bij Den Haag C.:
![]() | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:26 | |
Foutje van de zaak. Staat wel stom ja. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:29 | |
Maar daar zie je ze vast beter aankomen. Lelylaan heeft bebouwing tot vlakbij de perronrand. | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:32 | |
Maar daar heb je tegenwoordig in Houten geen last meer van met de viersporigheid. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:38 | |
Fransen overmeesteren trein in heuse westernstijl Op dezelfde manier als in westernfilms hebben gemaskerde mannen nabij het Zuid-Franse Marseille een vrachttrein beroofd. Ze blokkeerden de rails met ijzeren staven, wachtten tot daar een trein op botste en bezetten de goederentrein er achter. Eerst knalde een passagierstrein met 26 passagiers op de blokkade, maar de rovers hadden het voorzien op de goederentrein die enkele minuten later piepend tot stilstand kwam. De circa 20 bandieten haalden enkele kisten uit de trein, die volgens media slechts graan en meubels vervoerde. Niemand raakte gewond, aldus de politie vandaag. (ANP/Redactie) 08/07/11 16u25 http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-westernstijl.dhtml | ||
Ireyon | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:38 | |
In Leuven komen ze ook net uit een bochtje aanscheuren, maar daar wordt omgeroepen "Blijf ff weg bij de perronrand, er scheurt zo een trein voorbij". Zoals het hoort ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:46 | |
Daar worden ook treinen in doorrit op de CTA aangegeven ![]() | ||
ReisT | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:46 | |
Niet ivm IC's, maar vanwege de Thalys die daar met een duizelingwekkende vaart van 160 voor bij kan razen. Met 160 langs een perron rijden is natuurlijk véél gevaarlijker dan met 140, dus moet de argeloze wachtende reiziger daarvoor gewaarschuwd worden. ![]() | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 19:55 | |
Oke, dat kan. Maar hoevaak heeft die Thalys daar 160 gereden? Volgens mij reed hij daar niet standaard 160... | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:01 | |
Tussen Hoofddorp en Den Haag liggen die ATBM+-bakens niet voor niets ![]() | ||
ReisT | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:14 | |
Maar dat was dus alleen nuttig bij vertraging, want het rijpad voor de Thalys was daar gelijk aan de Benelux en die kan daar niet sneller dan 140. Dan werd er dus niet standaard 160 gereden. En die bakens zijn alleen bruikbaar voor een Thalys-PBKA met ATB-NG aan boord. (Thalys-PBA kan overal waar de baanvaksnelheid 140 of hoger is 160 rijden, ook zonder bakens.) | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:19 | |
Het is ook niet alsof het heel veel scheelt. 30 km @160 per uur is 11'15" 30 km @140 per uur is 12'51" Met optrekken en afremmen erbij wordt het verschil NOG kleiner. | ||
Yreal | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:32 | |
Er word op het moment een spoorlijn gebouwd voor 3 minuten winst ![]() | ||
Temlin | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:46 | |
De treinen mogen wel eens 200 rijden tussen Arnhem en Utrecht. | ||
Yreal | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:49 | |
Dan zit hij in bunnik al achterop de sprinter ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:49 | |
Groetjes uit Meerkerk, MET mijn 714 ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:51 | |
Tussen Arnhem en Utrecht is toch vast wel ergens een inhaalspoor? | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:54 | |
Niet echt... ![]() | ||
Socios | vrijdag 8 juli 2011 @ 20:55 | |
Tsja, helaas is de HSL Oost (vooralsnog) afgeblazen... | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 21:04 | |
Gaat niet gebeuren, want: 1) ATB-beperkingen 2) 1500V-beperkingen 3) Alleen de onderbouw is geschikt voor 200 km/h. Baan zelf geschikt maken voor 200 km/h vraagt alsnog wat werk van ProRail. | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 21:12 | |
Maar van die centen hebben we nu WEL een station ![]() In Veendam ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 8 juli 2011 @ 21:54 | |
Niet van die centen. Maar goed, kun je een stoptrein niet in Wolfheze aan de kant zetten? | ||
remcoP | vrijdag 8 juli 2011 @ 21:58 | |
Bedoel je niet Maarheeze? | ||
Socios | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:00 | |
Daar komt sowieso geen ICE langs. ![]() | ||
remcoP | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:02 | |
Ik dacht dat dat emplacement bij Maarn maarheeze heette. | ||
greavy | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:23 | |
Nee, dat is Maarn Goederen. | ||
Stefanovic83 | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:27 | |
Doen ze daar nog werkelijk iets met goederen eigenlijk? | ||
#ANONIEM | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:28 | |
Nee, ik bedoel Wolfheze, heb het speciaal nagekeken op sporenplan. | ||
Guppy | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:30 | |
Wat een bleke ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:54 | |
Okee dit soort dwalingen mag iedereen één keer maken. Jouwes is op nu ![]() | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:55 | |
ja zat ook vol met havermout en shizzle. Was van de Br000dzaak. Zal wel geen ecte 714 geweest zijn ![]() | ||
Socios | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:56 | |
Men mag hier geen treinen of treinstellen bij nummer noemen maar wel versnaperingen? ![]() ![]() | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:58 | |
Ach, maak je maar niet druk, 158701. Zolang het maar toegelicht wordt mag het wel ![]() | ||
ZwartmetSuiker | vrijdag 8 juli 2011 @ 22:58 | |
Nee, laatst hebben ze er nog een hoop sporen weggehaald. | ||
Dr_Flash | vrijdag 8 juli 2011 @ 23:01 | |
714 is inmiddels toegetreden tot de Realm of Basic Knowledge. Paar jaar geleden al hoor. Fred Flintstone weet dat nog wel ![]() | ||
Temlin | vrijdag 8 juli 2011 @ 23:03 | |
200 per uur over een overweg ![]() | ||
James1988 | vrijdag 8 juli 2011 @ 23:06 | |
Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht Centraal is al geheel overwegvrij, dit hoort ook bij "de onderbouw". Áls er al 200 gereden gaat worden op Asb - Ut zal dat ook alleen op de buitenste sporen zijn, alle tussenliggende stations zijn zo gebouwd dat de toekomstige 200 km/h-sporen vrij liggen (zie bijvoorbeeld Maarssen). De binnenste sporen zullen dan 160 km/h als maximumsnelheid krijgen. | ||
Socios | vrijdag 8 juli 2011 @ 23:14 | |
Ja, maar het ging nu over Ut - Ah. | ||
Crientj | zaterdag 9 juli 2011 @ 00:14 | |
Je weet hopelijk, dat ze nu in de aanbieding zijn voor 1,10? ![]() | ||
Sandrvich | zaterdag 9 juli 2011 @ 00:40 | |
Wow, echt ziekelijk. ![]() | ||
James1988 | zaterdag 9 juli 2011 @ 00:56 | |
Kisten met graan en meubels? Yeah right. In de desbetreffende kisten zal vast wel iets meer zitten. | ||
Ascendancy | zaterdag 9 juli 2011 @ 01:00 | |
Vind je het gek? De dichtstbijzijnde AH to Go vanaf Meerkerk is zeker een 40 minuten bussen en 5 minuten lopen. ![]() | ||
bork | zaterdag 9 juli 2011 @ 01:13 | |
Ut-Ar, ICE naar Frankfurt, ja wat krijg je dan! Tuurlijk ICE-stop te Maarn ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik heb ergens een foto staan, ik beloof nix btw. | ||
Bitlord | zaterdag 9 juli 2011 @ 01:47 | |
De eerste Verbeteringen voor Utrecht-Arnhem worden de komende jaren gerealiseerd. Arnhem krijgt/heeft nu een snellere wisselstraat. Driebergen-Zeist wordt 4-sporig met een middenperron. De twee drukke overwegen daar worden vervangen door 1 onderdoorgang voor wegverkeer. In Bunnik verdwijnen bij mijn weten ook de overwegen en komt er ter hoogte van station Bunnik of iets in westelijke richting daarvan een onderdoorgang voor wegverkeer. Het doorgaand verkeer gaat dan ook niet meer via het dorp van Bunnik waardoor het daar lekker rustig wordt. Tenslotte wordt ook de overweg bij Maarsbergen vervangen. http://opeenshadikhet.nl/files/nieuws/20100213_Driebergen.jpg http://www.prorail.nl/Pub(...)oject-Bunnik_LR2.pdf http://www.prorail.nl/Pub(...)ges/Maarsbergen.aspx Als men nu ook nog station Veenendaal-De Klomp verplaatst tot voor de splitsing bij De Haar en daar bij het tankstation een mooi transferium bouwt en het daar 4 sporig maakt, kan daar de sprinter stoppen en hoeft de Intercity niet meer in De Klomp te stoppen. Station Driebergen raakt waarschijnlijk de IC-status kwijt. Ede-Wageningen moet IC-Station blijven, daar stappen zoveel mensen altijd uit. Misschien een wat bredere perrontunnel of een tweede onderdoorgang. En natuurlijk de Valleilijn elk halfuur doortrekken naar Arnhem. | ||
TeringHenkie | zaterdag 9 juli 2011 @ 03:46 | |
Tussen Utrecht en Bijlmer ligt al ETCS, baan en materieel is al![]() dus er hoeven aan zowel trein als walkant alleen nog maar wat omvormers ingebouwd te worden. Misschien wordt er al wel sneller 200 gereden dan we denken? Stel je voor, Utrecht - Amstel in 11 minuten ![]() | ||
TeringHenkie | zaterdag 9 juli 2011 @ 03:50 | |
Pussies, in Amerika rijden ze gewoon met 240 langs het perron. | ||
James1988 | zaterdag 9 juli 2011 @ 04:39 | |
Hou je ook rekening met optrekken en afremmen? En het rijden door wisselstraten enzo? Daarnaast: om 200 km/h te rijden moet er worden omgeschakeld naar 25 kV. Je krijgt dan het volgende probleem, er is geen rollend materieel dat daarmee om kan gaan (behalve Thalys, ICE, V250 en wat goederenlocs zoals de BR189 en Traxx). Heb je eindelijk dat materieel, dan heb je alsnog een eilandbedrijf. Dure grap. | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 07:41 | |
![]() | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 07:53 | |
Omreizen via Den Bosch ook geen optie, omdat Utrecht-Den Bosch eruit ligt t/m dinsdag 12 juli (werkzaamheden). Ik gok op Deventer / Zutphen-Apeldoorn omreisadvies word/is. | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 07:55 | |
Mja, er gaan minder treinen. Het rijdt nog wel dus. Ik ga wel gewoon wat eerder weg dan. | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 07:58 | |
Oja, ik zie het. De omgeleide IC (die uit Heerlen-Maastricht komt) en tot Schiphol rijdt, rijdt alleen. En de ICE. Verder niks. Dus op x.20 en x.50 een IC -> Utrecht en verder ri Schiphol | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 09:08 | |
Ben blij dat ik eerder ben gegaan. Sta nu al een kwartier voor ede ![]() | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 09:23 | |
Ah, het spoor gaat nu even een kwartier buiten dienst, dus we blijven voorlopig nog wel even staan hier voor Ede ![]() | ||
Maxbet | zaterdag 9 juli 2011 @ 09:26 | |
Zit nu in de ic venlo --> den haag, wie heeft er bedacht om hier nu 4 bakjes VIRM op te zetten, na de stop blerick zittie al aardig vol, dit zal vanaf eindhoven toch zeker niet beter worden? | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 09:34 | |
Wees blij dat je rijdt. Ik sta al sinds tien voor negen stil bij Wolfheze. Ben een uur eerder vertrokken, maar het begint nu toch krap te worden... Nu hoef ik maar naar Amsterdam, maar er zijn ook mensen die naar schiphol moeten. Eerder vertrokken en alsnog te laat, da's pas echt klote | ||
Temlin | zaterdag 9 juli 2011 @ 10:43 | |
Ben je er al ? ![]() | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 10:46 | |
Nee, rij nu Utrecht uit ![]() | ||
Temlin | zaterdag 9 juli 2011 @ 10:51 | |
Lol ![]() | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 10:55 | |
Ja en ik ben er nog niet hè ![]() | ||
Temlin | zaterdag 9 juli 2011 @ 11:15 | |
3 uur van Arnhem naar Amsterdam? | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 11:16 | |
Vandaag is een goeie dag om thuis te blijven. Het regent. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 juli 2011 @ 11:57 | |
![]() Dat past toch nooit aan elkaar! ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 juli 2011 @ 11:58 | |
Pff... sterkte! Het lijkt er vooralsnog op dat mijn reisje van Deventer naar Amsterdam wel netjes op tijd binnen 1 uur en een kwartier gaat lukken... *klopt af* Pff... alleen nog in het noorden van het land, de bewoonde wereld is al bijna weer droog! ![]() [ Bericht 34% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 09-07-2011 12:11:35 ] | ||
blup | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:13 | |
met zo een sleepstang wel | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:40 | |
Of met een koppelwagen ![]() | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:44 | |
Standaard op zaterdagen.. Zit meestal maar een los viertje in.. En ja, er zitten redelijk vaak drukke treinen in. | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:44 | |
Nope. Een koppelstang of koppelwagen wel. Echter, Een koppelstang mag tegenwoordig niet meer (museummaterieel zo af en toe uitgezonderd). | ||
Ireyon | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:49 | |
Trouwens nog iets meegemaakt wat ik kwijt moet: onze ICE had afgelopen woensdag een technische storing, waardoor deze niet naar Frankfurt kon rijden. Dus in Köln iedereen de trein uit, treinstel wordt weggerangeerd en *poef* binnen 5 minuten staat er een vervangend treinstel klaar. Met geen minuut vertraging vervolgens richting Frankfurt vertrokken. ![]() ![]() | ||
Socios | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:53 | |
Fantastisch hoe ze dat altijd oplossen, hè. ![]() Heb ik ook een keer meegemaakt na vertrek uit Düsseldorf Hbf. Echter reden we toen niet naar Köln Hbf, maar naar Leverkusen Mitte. Daar stond ook al een nieuwe ICE klaar aan de overzijde van het perron om ons verder te vervoeren naar Köln Hbf en Frankfurt (Main) Hbf. Prachtig hoe snel ze overal vervangende ICE's paraat hebben. ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:57 | |
Ik heb anders weleens drie kwartier in K Hbf staan wachten voordat dezelfde trein tot 2 keer toe gereset was en alsnog verder kon rijden ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 9 juli 2011 @ 12:57 | |
Toch mooi dat de DB soms toch iets kan. Mijn laatste ervaring is dat de ICE naar Frankfurt voor Oberhausen wel een kwartier moest stilstaan en langzaam voortsukkelen, dat we niet te horen kregen wat er aan de hand was omdat de omroepinstallatie van onze wagon kapot was, en dat door de vertraging de aansluiting in Keulen in de soep liep, ik daardoor via de snelle route naar Frankfurt moest en daardoor de rit langs de Rijn waar ik me zo op verheugd had me door de neus werd geboord. ![]() Nou ja, het had erger gekund, zullen we maar zeggen. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-07-2011 13:00:13 ] | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 13:04 | |
Mijn ervaring de vorige keer op een baggerstation Empel-Rees was dat de pantografen voor in Duitsland door de vele ijzel op de bovenleiding kapot waren gegaan. Ze konden de deuren zelfs niet openen. Vervolgens de noodontgrendeling gebruikt, en kwam volgende ICE op een ander spoor aan, die van een uur later. Die zat maar 15 minuten achter ons (hadden vanaf Ede-Wageningen al 45 minuten vertraging opgelopen). ICE 105 had ons toen meegenomen naar Keulen, waar iedereen uit de 121 eruit werd gegooid, omdat er een ander stel voor gestrande reizigers kwam. Toen wij in Oberhausen waren, kwamen al 2 diesellokken aan om de gestrande ICE op te halen. | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 13:25 | |
Vandaag was ik van plan om bij Dordrecht Zuid de SMMR 2225+rijtuigen vast te leggen. Vanwege het slechte weer heb ik voor dichterbij gekozen, in de vorm van station Zwijndrecht.![]() SMMR 2225 met 3 rijtuigen by theknittur, on Flickr Maar het was een beetje geluk schieten, totaal 5 goederentreinen gezien ![]() Toen ik net op het perron was, zag ik al seinbeeld "Geel 6" richting Kijfhoek/Barendrecht. De kans is dan zeer groot dat er een cargo aankomt, en naar Kijfhoek wil: Dit bleek de CapTrain 6602 met een sleep Habiins ![]() CapTrain 6602 met Habiins by theknittur, on Flickr Vervolgens kwam de kolenboer ook nog even kijken, met 3x DBS 6400 ervoor: 6435+6469+6439: ![]() RN 6435+6469+6439 met kolentrein by theknittur, on Flickr Toen kwam uit de richting Lage Zwaluwe de volgende trein van CapTrain, de 6605+6609 als tractie met graantrein: ![]() CapTrain 6605+6609 met korte graantrein by theknittur, on Flickr En uit de richting Kijfhoek kwam alweer een andere cargo, de NMBS 2818 met ketelwagons: ![]() NMBS 2818 met ketelwagons rg Essen by theknittur, on Flickr Omdat ik nog even naar Rotterdam moest, en 9:10 met DDAR gereden word, wou ik niet wachten. Er kwam echter wel een mooie cargo aan... Deze heb ik uit het raam bij een DDAR gefotografeerd: ![]() ERS 189 208 met containers by theknittur, on Flickr Waarbij deze iets te donker is: ![]() ERS 189 208 met containers by theknittur, on Flickr | ||
TeringHenkie | zaterdag 9 juli 2011 @ 16:18 | |
Ach ik had even een heel optimistisch moment, maar op zich is het wel haalbaar. VIRM kan omgebouwd worden tot 25kV, SLT ook als ik me niet vergis. In Utrecht is de Vmax op spoor 5 al 60 dus daar kan je al lekker wegscheuren, de bottleneck ligt tussen Bijlmer en Amstel waar geen ETCS ligt. Tot zover mijn burgerlogica ![]() | ||
Brembo | zaterdag 9 juli 2011 @ 17:38 | |
Probleem is dat je niet even ombouwt, als je al ziet dat het nu al moeilijk is om de omloop van treinen in goede banen te begeleiden dan is het helemaal lastig om 25kV of niet geschikt materieel rond te laten rijden. De winst valt juist te halen in snelle wisselstraten, stations moeten gewoon met 80 km/h binnen gereden worden en niet met een laffe 30 km/h. | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 17:58 | |
Ja, 11:15 uur was ik er dan toch! | ||
Fixers | zaterdag 9 juli 2011 @ 17:59 | |
Dat dus. Zoiets was ook al een van de conclusies uit de vergelijking met het japanse spoorbedrijf. Niet de top snelheid maar de gemiddelde snelheid moet omhoog. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:18 | |
Yup. En seinbeelden zijn daar onafhankelijk van de sluiting van overwegen, zodat je altijd hoog groen hebt. En meer corridors, dus mindet wissels. En nog een paar conclusies. | ||
Temlin | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:27 | |
We zullen bij arnhem zien of hogere snelheid veel uit maakt. | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:33 | |
Starsucks zit ook al op Den Haag Centraal ![]() ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:34 | |
boehoe | ||
Peterselieman | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:35 | |
@ziggy: ik vraag me al een tijdje af waarom er tussen Leeuwarden Camminghaburen en Hurdegaryp minder seinen staan in de richting van Groningen dan in de richting van Leeuwarden. Weet jij waarom dat is? Ter verduidelijking: tussen het viaduct bij Camminghaburen en Tytsjerk staat geen enkel sein, terwijl de andere kant op er op datzelfde stuk minimaal 2 staan. Het ontbreken van een extra sein zorgt er regelmatig voor dat de stopper naar Groningen na een laat vertrek van de sneltrein bijna moet kruipen tot station Achter de Hoven ... | ||
Duvel | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:56 | |
Je hebt nu toch ook gewoon hoog groen, onafhankelijk van de overweg (behalve een bediende overweg)? | ||
Ascendancy | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:57 | |
![]() Je zou eens naar Londen moeten gaan ![]() | ||
Duvel | zaterdag 9 juli 2011 @ 19:59 | |
Of Berlijn. | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:01 | |
Hoog groen? Is dat nog groener dan gewoon groen? ![]() | ||
Duvel | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:08 | |
Jargon voor doortjakken op full speed, ongeveer. | ||
Guppy | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:08 | |
Of New York, daar zitten ze letterlijk op elke straathoek Nu even terug naar NL Ik hou nu officieel van het nieuwe station van Arnhem!! Ik kwam om 19:59 aan, heb m'n chipkaart opgewaardeerd en zit nu in de bus van 20:03!! Heerlijk!! | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:14 | |
Arnhem is wel serieus verbeterd ja ![]() ![]() | ||
TeringHenkie | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:48 | |
Weet iemand toevallig wat de plaatselijke baanvaksnelheid is tussen Muiderpoort en Amsterdam Centraal? Het voelt altijd alsof we maar met 40 km/h over dat stuk kruipen. Als ze daar nou eens 100 van kunnen maken win je al veel tijd ![]() | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:48 | |
Alleen de bordjes hangen niet handig in de tunnel, veelt te hoog. | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:53 | |
130 km/h ![]() Kijk maar: ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 9 juli 2011 @ 20:54 | |
![]() ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:09 | |
Kan iemand het volgende aan de OP toevoegen?
Dat blijft ook maar steeds weer terugkomen namelijk ![]() | ||
Brembo | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:09 | |
Hoeft niet, de snelheid tussen Arnhem en Arnhem Presikhaaf bedraagt ook maar 80 Km/h, na het station mag de snelheid tot Velp naar 100 Km/h en dan pas 130 Km/h... | ||
Duvel | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:10 | |
De kaart is ook niet nauwkeurig genoeg: tussen Utrecht en de hogesnelheidswissels achter Woerden mag je 140. Tussen Rotterdam Noord-Goederen en Nieuwerkerk ook. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:12 | |
Niet bij stop/door-schakelingen. ![]() Maar de Japanners hebben aparte overwegseinen, los van de hoofdseinen. Dat kaartje houdt idd geen rekening met plaatselijke snelheidsbeperkingen. Dat zal wel iets historisch zijn, dat er ooit seinen zijn bijgeplaatst om in één richting snellere treinopvolging mogelijk te maken. Of het was ooit voor een stop/door bij een (nu verdwenen) overweg bij een (nu verdwenen) halte. Hetzelfde heb je tussen Zuidhorn en Vierverlaten: 1 blok vs. 2 blokken. [ Bericht 28% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 09-07-2011 21:18:09 ] | ||
Duvel | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:16 | |
Idd, bij stop/door niet! Moet stop/door voor iedere trein handmatig worden bediend? | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:19 | |
Handmatig of door ARI idd. Iedere rijweg bij zo'n sein bevat een S of een D. Ik zal er wel eens foto's van maken, Zuidbroek heeft een mooie driedubbele. | ||
dennistd | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:28 | |
Als ik me niet vergis is het daar max 60km/h... | ||
Temlin | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:29 | |
dat wordt dan ook nog veranderd | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:30 | |
Toegevoegd aan de OP (mijn bericht bovenaan zodat het bij 'Open nieuw deel' gelijk goed is) | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:38 | |
Da's mooi. | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:42 | |
is er een beter kaartje dan, betweters? ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:44 | |
Verander dan gelijk bij mijn verhaaltje "van en naar het Noorden" naar "in het Noorden", als je wilt. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:45 | |
Nee. Al kan ik wel wat maken, maar dat is een hels karwei. | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:46 | |
Cool. Het aanpassen in de wiki heeft ook niet zo veel zin meer nu ![]() | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:46 | |
Uw verzoek is ingewilligd. | ||
TeringHenkie | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:47 | |
Dit bedoelde ik dus, dank je. | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:47 | |
Wiki hoeft inderdaad niet meer. Je drukt bij een vol deel op "Open nieuw deel" en alles word gelijk meegenomen, en het topicnummer met +1 verhoogd. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:47 | |
![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:48 | |
En nu weer slapen: de wekker gaat om 5 uur de komende drie dagen... | ||
Peterselieman | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:49 | |
Duidelijk. Wel apart dat ze dat niet gelijk trekken | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:51 | |
Hier gaat het licht ook uit, alhoewel mijn wekker om 5:45 zal gaan. Morgen staat een reis via Amsterdam en dan ICE -> Keulen op het programma. Kom Vrijdag in de loop van de dag weer in Nederland, nadat ik Keulen->Luxemburg per IC gedaan heb dinsdag. ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:54 | |
Met één van die doodzeldzame treinen waar Trier Hbf zijn IC-status aan ontleent ![]() | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:56 | |
En toch staan wij daar 8 minuten stil ![]() Sowieso is de DRGL een beetje erg ruim overal ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:56 | |
ja maar die gaat maar een keer of 3 per dag toch? | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 21:59 | |
Euh, IC 136 is de eerste die uit Emden vertrekt. Er vertrekken dan nog 3 uit Norddeich Mole, en er begint een IC 138 in Koblenz. Dit is allen richting Luxembourg Gare. De andere richting is het gelijk. Wanneer hij rijdt is het elke 2 uur. IC 130, die als laatst uit Norddeich Mole vertrekt om 13:54 is pas om 21:34 in Luxembourg Gare | ||
greavy | zaterdag 9 juli 2011 @ 22:01 | |
Oja, wel tof aan deze IC is dat je in Koblenz een BR181'er er voor krijgt ![]() Eerste stuk Norddeich Mole-Koblenz is met een BR101 | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 22:02 | |
Jezus, rijdt dat nog STEEDS?? | ||
Dr_Flash | zaterdag 9 juli 2011 @ 22:43 | |
Hee moet je nou eens kijken ![]() http://www.prorail.nl/Ver(...)derenvervoer_DEF.pdf | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 9 juli 2011 @ 23:02 | |
Dat is wel leuk geschreven! | ||
Fixers | zondag 10 juli 2011 @ 00:47 | |
Op pagina 32 hebben ze de bovenleiding weggeshopped volgens mij. Ik zie wél portalen, maar geen draadjes. Is dat wel toegestaan volgens de fotoregels? | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 06:31 | |
Volgens mij is dat een werktrein op een baanvak in aanbouw. Op de Hanzelijn hangt ook nog niet overal draad, maar staan er wel portalen. | ||
Luco | zondag 10 juli 2011 @ 08:49 | |
Iemand hier ervaring met lange afstanden met de trein door Australië? Overweeg om een AusRail pass te nemen voor 3 maanden (722AUD) en op die manier de grote stukken te overbruggen (en tegelijkertijd dus het binnenland te zien). | ||
Duvel | zondag 10 juli 2011 @ 09:19 | |
Volgens mij een reguliere kolen/erts trein onder bovenleiding in aanbouw. Aan de palen te zien Betuweroute of Havenspoorlijn, maar omdat op de Betuweroute tijdens de bouw geen reguliere treinen reden, zou het de Havenspoorlijn moeten zijn...? | ||
Bitlord | zondag 10 juli 2011 @ 09:19 | |
Godver zo naar t vliegtuig in Eindhoven. Vanaf Utrecht omreizen via Nijmegen... | ||
Duvel | zondag 10 juli 2011 @ 09:20 | |
Zo te zien wel geplande werkzaamheden, toch? | ||
Bitlord | zondag 10 juli 2011 @ 09:21 | |
Dat wel, maar dat maakt het niet minder vervelend. Het was dat iemand er hier over begon anders had ik het gisteravond pas gezien. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 09:56 | |
Nog even verder gezocht: er is idd bij 32.7 een P-sein richting Leeuwarden. Ik denk dat die een overweg afdekte met een stop/door vanaf halte Ouddeel of Tytsjerk. | ||
Arnette | zondag 10 juli 2011 @ 10:32 | |
Treinen zijn wel ok, vooral de manier waarop je een vierzits kan maken. De af te leggen afstanden zijn wel enorm lang met de trein! Daarbij kan je met een MultiPass (vanaf Sydney) best wel ver al met de trein reizen, maar het ligt er een beetje aan in welke regio je zit! | ||
Luco | zondag 10 juli 2011 @ 11:33 | |
Ik zit dus in Sydney, maar ik wil wel wat van het land zien. Heb er ook 2 maanden voor. Wil sowieso Brisbane, Melbourne doen, Cairns (of in ieder geval tot Whitsundays) en als het dan kan ook maar meteen Alice Springs en Darwin. Zou allemaal met die railpass kunnen. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 12:17 | |
Vliegen is goedkoper. Heb ik ook gedaan van Sydney naar Perth. Al ben ik wel met de trein naar Katoomba in de Blue Mountains geweest... | ||
Luco | zondag 10 juli 2011 @ 12:22 | |
Maar minder flexibel, geen mogelijkheden tussendoor uit te stappen een dag later weer verder te reizen (Sydney - Brisbane, Darwin - Alice Springs - Adelaide, Adelaide - Melbourne en Melbourne - Sydney). Vooral dat staat me aan, ook omdat de interconnecting coach services in NSW inbegrepen zijn (Gold Coast), als OV in Sydney, Melbourne en Brisbane zelf. Weegt de tijdswinst van vliegen (en de 100AUD die ik misschien bespaar) daar tegenop? | ||
Ascendancy | zondag 10 juli 2011 @ 12:26 | |
Dat is persoonlijk. De gemiddelde reiziger wil gewoon ASAP van A naar B, maar als je daar langere tijd zit kan ik me voorstellen dat je dat juist niet wilt. Ik vind een interrail door Europa ook mooier dan er naartoe vliegen. Met als voordeel dat je itt de auto ook nog eens lekker niets hoef te doen. Als jij allemaal plaatsjes tussendoor wilt aandoen, dan is de trein ideaal. Maar houdt er wel rekening mee dat je die treinen na een tijdje ook misschien zat wordt. Een paar keer de trein is leuk, maar als jij in een week 3 dagen 16 uur opgesloten zit in zo'n kreng dan is het niet leuk meer. Behalve voor Socios en Greavy dan. | ||
Luco | zondag 10 juli 2011 @ 12:29 | |
Touringcars wordt ik niet veel vrolijker van ![]() | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 12:45 | |
Ik ervaar zelf het onderstaande bij de reistijd (of reisduur `rondje´) per trein: < 4 uur: peanuts, niets meer dan een `forenzenreis´. 4 - 8 uur: leuk reisje binnen een dagdeel; geen invloed op fysieke of mentale gesteldheid 8 - 12 uur: lekker dagje (onder)weg; niet vermoeiend 12 - 18 uur: hele dag voor treinreis uitgetrokken; beetje moe doch voldaan na afloop > 18 uur: met (één van) eerste treinen vertrokken en allerlaatste trein terug; moe tijdens laatste uurtjes van de reis, maar het is het allemaal waard. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 13:23 | |
Het ligt natuurlijk helemaal aan de trein en de omgeving. Een kwartier in Mat '64 vind ik alweer genoeg, maar naar Berlijn met de Pimpel is genieten. En lange treinreizen in een fantastisch land als Australië zou ik ook prima volhouden. Qua tijd en geld is vliegen echter zoveel beter. | ||
Ascendancy | zondag 10 juli 2011 @ 13:38 | |
Het gaat er vooral om als je dit meerdere dagen achter elkaar hebt. Ik ben een roker, dus ik zit na 4 uur non-stop in de trein al met redelijke trilhandjes ![]() Maar straks 14.5 uur achter mekaar in de trein. ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 10 juli 2011 @ 13:46 | |
En het hangt er heel erg vanaf waarom je in de trein zit. Een lange treinreis met gezellige medereizigers door een mooi landschap naar een leuke bestemming, dat hoeft geen moment te vervelen. Terwijl 'even' een retourtje Amsterdam-Groningen om iets op te halen best een kwelling kan zijn. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 10 juli 2011 @ 13:51 | |
Hmm... wat is er stuk? Er reed een uurtje geleden ofzo een City-Nightline achtige trein bij Deventer over de IJsselbrug ![]() Helaas geen foto, want hij reed te hard en ik had de zon tegen... | ||
Peterselieman | zondag 10 juli 2011 @ 13:53 | |
niks stuk. Het is vanwege werkzaamheden omgeleid ledig materieel | ||
Arnette | zondag 10 juli 2011 @ 14:48 | |
Ik ben laatst naar Melbourne en Sydney geweest, ik heb dan niet zelf de reis geboekt. Maar de kosten van de trein waren ongeveer gelijk als voor het vliegtuig (rond de 80 Euro), tussen deze 2 steden. Aangezien zien het vliegtuig veel sneller is, hebben we dat dan ook gedaan. | ||
TeringHenkie | zondag 10 juli 2011 @ 14:55 | |
Vrijdag dus de ICE naar Amsterdam gepakt. Tussen Breukelen en Abcoude stuitert het zo erg dat het wel leek alsof de bakken tegen de onderkant van de vering aan kwamen. BONK! ![]() | ||
Peter | zondag 10 juli 2011 @ 15:34 | |
de OP op Wikipedia wel bijwerken svp. zie Nieuw tooltje om de OP aan te passen De wijzigingen op wiki kunnen automatisch meegenomen worden en zo kan iedereen het alsnog aanpassen ![]() | ||
Luco | zondag 10 juli 2011 @ 15:55 | |
Het gaat mij niet alleen om van A naar B te komen maar ook de stukken daartussen te zien, indien mogelijk ![]() | ||
Peter | zondag 10 juli 2011 @ 17:06 | |
Degene die een nieuw deel opent, kan die de link naar de wiki er weer in zetten en de hele (aangepaste) op weer op de wiki zetten? ( http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Trein ) Tnx! Zie: Nieuw tooltje om de OP aan te passen | ||
Dr_Flash | zondag 10 juli 2011 @ 17:10 | |
Waarom? | ||
Peter | zondag 10 juli 2011 @ 17:12 | |
Dan kan iedereen in de Wiki de OP aanvullen en aanpassen en wordt er , wanneer je de 'open nieuw deel' knop gebruikt, automatisch de wiki-op opgehaald. Hoef je alleen nog iets op de Wiki aan te passen en het gaat vanzelf mee bij een nieuw deel. | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 17:20 | |
Wehehe, valt mij ook altijd op met ICE op dat traject. Maar don't worry. Ga maar eens met 300 km/u in ICE door een heuvelachtig landschap. ![]() | ||
dennistd | zondag 10 juli 2011 @ 17:31 | |
Zo, eens tijd voor een foto:![]() De overbrenging van stoomloc 23058 voor de FStM bij De Lutte (met voorop een G2000 van ACTS/HTRS/HUSA) | ||
Dr_Flash | zondag 10 juli 2011 @ 17:31 | |
Ik mag niks op de wiki ![]() | ||
Peter | zondag 10 juli 2011 @ 17:33 | |
Eerst daar inloggen met een apart account ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 10 juli 2011 @ 17:43 | |
Nee ![]() | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 17:47 | |
Vandaag iets opvallends in Groningen geconstateerd. Ik wilde met de Sneltrein van 15.53u (37362) naar Leeuwarden. Deze vertrok keurig op tijd maar kwam enkele tientallen meters verder weer tot stilstand (achterkant trein bevond zich nog naast het perron). Vrij snel een omroep van de machinist dat er plotseling een sein op rood ging en dat we terug zouden keren (heel klein stukje dus) naar het station. Na 5 minuten stilgestaan te hebben terwijl de machinst wat heen en weer liep door de trein reden we weer terug. Er werd omgeroepen dat de Sneltrein niet zou gaan rijden en dat men met de stoptrein van 16.04u (37464) naar Leeuwarden kon gaan. Alhoewel ik geen stoptreinliefhebber ben, heb ik dat maar gedaan. Maar goed, nu mijn vragen: - Ik neem aan dat het vertreksein "wit" was, waarom zou er een klein stukje verderop ineens een sein op rood springen? (Ik heb geen andere vertrekkende of aankomende treinen kunnen constateren in de tijd dat we stil stonden) - Waarom wordt de Sneltrein opgeheven en vertrekt deze niet gewoon met een vertraging van 5 minuten alsnog? Naar mijn weten zit er geen tegentrein in de weg (daar de stoptrein van 15.34u vanuit Leeuwarden op zondag niet rijdt). Ook had het treinstel geen technische mankementen (het rode sein werd als reden genoemd en we keerden op `eigen kracht´ terug naar het station) - Enfin, na aankomst met de stoptrein naar Leeuwarden (aankomst 16.54u, keurig op tijd) stond daar geen Sneltrein klaar van 16.59u naar Groningen (omdat `onze´ Sneltrein dus niet reed). Op station Leeuwarden werd omgeroepen dat deze Sneltrein niet reed vanwege "logistieke problemen". Begrijpelijk reden, maar waarom niet één van de vele GTW's op station Leeuwarden ondertussen `optrommelen´ om in deze dienst te zetten? Overigens reed de machinist van de opgeheven Sneltrein te Groningen mee met de andere machinist van de Stoptrein die wel reed. Oprecht benieuwd naar achterliggende gedachten/ redenen. [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 10-07-2011 18:09:39 ] | ||
dennistd | zondag 10 juli 2011 @ 18:06 | |
Dat is zeker opvallend ja ![]() Nog een filmpje van vandaag: | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 18:09 | |
Bedankt, aangepast in mijn bericht. | ||
Peterselieman | zondag 10 juli 2011 @ 18:14 | |
Je bent gespot, Dennis kwaliteit van het filmpje is wel belabberd trouwens ![]() | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 18:21 | |
Inderdaad. ![]() | ||
dennistd | zondag 10 juli 2011 @ 18:28 | |
![]() Heb nog wel even met hem staan praten ja ![]() | ||
James1988 | zondag 10 juli 2011 @ 18:53 | |
Sein dat ineens op rood sprong => baanvak bezet (andere trein?) of storing Trein opgeheven => dat traject is grotendeels enkelsporig, wellicht zou de sneltrein elders voor problemen met kruisingen zorgen waardoor uiteindelijk meer reizigers gedupeerd zouden worden? Daarnaast geldt voor zover mij bekend dat, zodra een machinist een rood sein voorbijrijdt (zelfs remmend), hij sowieso niet meer verder mag rijden. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 19:37 | |
Dat ligt een stuk genuanceerder, maar dat ga ik niet op een smartphone zitten tikken, daar krijg ik een zere duim van. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 20:14 | |
Okee, ik heb nu een normaal toetsenbord voor me, dat typt een stuk makkelijker. Ik weet niet wat er gebeurd is vanmiddag, maar ik denk niet dat het baanvak opeens bezet werd door een andere trein. Dat zou betekenen dat in Hoogkerk/Vierverlaten een trein door rood is gereden en aangezien daar (buiten de ochtendspits doordeweeks) geen treinen kruisen, krijgen treinen daar altijd groen door (en dat wordt al ingesteld direct na vertrek uit Zuidhorn). Ik denk dat het sein is herroepen, dus bewust terug op rood gezet door de treindienstleider. Dat mogen we doen na communicatie met de machinist, bijvoorbeeld als de trein stuk is of als de treindienstleider een foute rijweg heeft ingesteld. Als er gevaar dreigt, moeten we echter herroepen. Dat gevaar kan van alles inhouden, van personen langs het spoor en een overwegstoring tot een aanrijding. Als een machinist door rood rijdt (en dat doet een machinist nooit opzettelijk, dat is namelijk vaak levensgevaarlijk), dan zijn er twee scenario's. Als de trein bijvoorbeeld binnen twintig meter van een andere trein tot stilstand is gekomen of een open overweg heeft bereden, dan mag de trein geen meter meer rijden en doen de KLPD en IVW onderzoek ter plaatse. Als dat niet het geval is, mag de trein worden afgerangeerd naar een perron of opstelspoor. In beide gevallen wordt de machinist echter van de trein gehaald en wordt de STS-passage onderzocht. Dat verklaart ook waarom die trein niet meer kon vertrekken. | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 20:23 | |
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ziggyziggyziggy. Rest nog de vraag waarom er in Leeuwarden niet een ander treinstel voor de Sneltrein van 16.59u naar Groningen van het emplacement van Leeuwarden gehaald is. Men had daar toch bijna een uur de tijd voor na bekendmaking afschaffing Sneltrein te Groningen. Pure gemakzucht van de vervoerder? ![]() | ||
Peterselieman | zondag 10 juli 2011 @ 20:29 | |
Dan denk je niet te slecht Socios. Arriva wil geen druppel diesel te veel verspillen en wil mens en machine zo efficiënt mogelijk (lees zo goedkoop mogelijk) inzetten. Het ophalen van een ander treinstel zal waarschijnlijk te duur zijn geweest of ze hadden in Leeuwarden geen mankracht over om een treinstel te regelen. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 10 juli 2011 @ 20:42 | |
Geen idee, maar daar zullen ze vast hun redenen voor hebben.Tekort aan personeel, materieel dat ergens anders voor bestemd is of nog niet afgetankt, etc etc. Daar ga ik niet over en daar ga ik ook niet over oordelen. Dus ook niet of dat slecht is of alleen economisch verstandig. [ Bericht 12% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 10-07-2011 20:54:07 ] | ||
Dr_Flash | zondag 10 juli 2011 @ 21:31 | |
Was deze al bekend? ![]() | ||
-0- | zondag 10 juli 2011 @ 22:19 | |
Goedenavond beste treinfokkers! Ik ben een reisje aan het plannen van Den Bosch naar Arnhem. Nou weet ik de vertrektijden op dit traject maar ik keek toch even op ns.nl. Deze komt met het reisadvies van een intercity trein om .23 en .53 vanuit den bosch direct richting Arnhem met alleen een stop in Nijmegen. Deze optie zou dus het snelste zijn en bovendien voor mij het beste aansluiten. Ik heb echter nog nooit gezien dat deze trein rijdt. Weet iemand toevallig of deze treinen echt rijden en er dus 4 intercity's per uur rijden of geeft de NS site weer eens rare adviezen zoals ik laatst ook tegenkwam op een traject. | ||
James1988 | zondag 10 juli 2011 @ 22:21 | |
Vanuit Den Bosch vertrekt om .44 en .14 de intercity naar Zwolle. Die stopt tussen Nijmegen en Arnhem op alle tussengelegen stations. De enige IC die vanaf Den Bosch vertrekt om .23 en .53 is de IC naar Alkmaar. | ||
Peterselieman | zondag 10 juli 2011 @ 22:23 | |
En juist die is dit weekend vanwege werkzaamheden op Den Bosch - Utrecht omgeleid via Nijmegen en Arnhem. Daarnaast is Alkmaar geloof ik geen eindpunt omdat er werkzaamheden ten noorden van Amsterdam te zijn. | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 22:23 | |
Tot en met aanstaande dinsdag rijden er omgeleide Intercity's tussen 's-Hertogenbosch (Ht) en Arnhem wegens werkzaamheden aan het spoor tussen Ht en Utrecht Centraal. Vandaar! Geniet ervan. Hoe minder stops onderweg, hoe beter. ![]() | ||
James1988 | zondag 10 juli 2011 @ 22:27 | |
Oh, die werkzaamheden! Natuurlijk! Ja, dan klopt het ![]() | ||
-0- | zondag 10 juli 2011 @ 22:28 | |
Ah vandaar! Niet verkeerd dan, vervelend stuk altijd tussen Nijmegen en Arnhem ineens als stoptrein. Wordt dus mooi deze intercity dan. Bedankt! ![]() | ||
Duvel | zondag 10 juli 2011 @ 22:30 | |
Ja, helaas. De 1827 wordt geloof ik de 9901. | ||
Socios | zondag 10 juli 2011 @ 22:33 | |
Inderdaad, ja! Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder. ![]() | ||
James1988 | maandag 11 juli 2011 @ 04:20 | |
Was dit filmpje van ProRail over de bouw van de Hanzelijn hier eigenlijk al gepost? En zo gaat het er bij Den Bosch dus uitzien: | ||
ReisT | maandag 11 juli 2011 @ 10:12 | |
Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch? | ||
Fixers | maandag 11 juli 2011 @ 10:22 | |
Opvallend hoe flexibel die spoortstaven nog zijn. Het is net een sliert halfgare spaghetti. ![]() | ||
ReisT | maandag 11 juli 2011 @ 10:22 | |
Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft. Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht. | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 11:30 | |
Dat vind ik wel een originele eigenlijk. ![]() | ||
dennistd | maandag 11 juli 2011 @ 11:47 | |
Is wel slecht voor de kilometers ![]() | ||
Yreal | maandag 11 juli 2011 @ 11:57 | |
Gast.. ![]() ![]() ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 12:04 | |
Het scheelt zeven minuten op een stukje van slechts 19 kilometer waar 3 tussenstops vermeden worden. Dat vind ik nogal wat! | ||
Peterselieman | maandag 11 juli 2011 @ 12:07 | |
Socios heeft wel een punt, want in die zeven minuten kun je mooi even een boodschapje halen, zoals een gekoeld biertje bij de AH to Go | ||
Yreal | maandag 11 juli 2011 @ 12:08 | |
Als je naar nijmegen moet ja, dan is het logisch. nu win je er 0 minuten op en moet je 2x overstappen. Zo verschrikkelijk zijn elst, lent en zuid nou ook weer niet.. | ||
#ANONIEM | maandag 11 juli 2011 @ 12:12 | |
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren. | ||
Yreal | maandag 11 juli 2011 @ 12:19 | |
Precies. Gewoon lekker op je reet blijven zitten en een beetje op je laptop kloten lijkt me beter dan 2x overstappen. Overstappen is kutter dan een paar keer extra stoppen. Socios, als je voorbij nijmegen wil, waarom reis je dan sowieso niet leeuwarden -> Utrecht -> Den bosch? ![]() ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 12:19 | |
Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden. Tevens zijn extra stops psychologisch zelfs ook zwaarder dan wanneer hetzelfde stuk zonder tussenstops zonder reistijdverkorting afgelegd zou worden. | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 12:21 | |
Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag. | ||
Yreal | maandag 11 juli 2011 @ 12:23 | |
Leeuwarden -> Amsterdam Zuid -> Den Bosch ![]() ![]() ![]() | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 12:24 | |
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig. Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk ![]() ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 12:24 | |
Dat laatste stuk dan wel met ICRm. ![]() | ||
Yreal | maandag 11 juli 2011 @ 12:27 | |
Leeuwarden -> Rotterdam -> Eindhoven/tilburg | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 12:30 | |
Ah het is dus iets psychologisch , ik ben er ook geen fan van, maar dan vanwege de drukte, ik reis liever vanaf Overvecht. Wat trouwens wel interessant is het diverse pluimage wat er komt, Eva Brouwer interviewt regelmatig mensen op CS, hier kun je dat eventueel terugkijken. | ||
#ANONIEM | maandag 11 juli 2011 @ 12:30 | |
Maar dan moet de trein wel langzamer rijden. Als je tussenstops weghaalt maar de trein op de IC-stations vervolgens 10 minuten blijft stilstaan is dat net zo ergerlijk. Zou trouwens wel interessant zijn om eens te onderzoeken wat het effect nou werkelijk precies is. | ||
Ireyon | maandag 11 juli 2011 @ 12:35 | |
![]() IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over. | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 12:46 | |
Ja, zeker, maar waarom zo'n lelijke sticker? En sowieso: bij mij is iets in de 99-serie altijd iets uit de grabbelton, waarvan je niet weet wat je ermee moet... | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 13:24 | |
Dat snap ik natuurlijk, maar waarom nu in 1 keer aan de noordkant van het station en zo moeilijk (wel mooi trouwens), ik wist niet dat het allemaal zo'n probleem was dat kruisen ten zuiden van Den Bosch, dat is het eigenlijk ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 14:55 | |
Zoals beloofd: de stop/door-schakeling. Bekend is natuurlijk het nut van een stop/door-schakeling: het voorkomen dat een overweg te lang dicht ligt als een perron in de aankondigingssectie van de overweg ligt. Een stoppende trein heeft dan al wel de overweg dichtgereden, maar staat stil voor een stationnement, waardoor de overweg soms minutenlang dicht ligt. Bij een stop/door-schakeling staat er een sein tussen het perron en de overweg. Bij een stoppende trein blijft dit sein op rood en de overweg open. Als de trein klaar is voor vertrek, dan sluit de overweg en komt het sein veilig. Je hebt grofweg twee soorten stop/door-schakelingen: op bediende seinen (dus op emplacementen) en op P-seinen (dus op de vrije baan). Het principe is hetzelfde, de bediening en instelling verschilt. Bij bediende seinen wordt bij het instellen van een rijweg vanaf dat sein (dus een rijweg die over de overweg voert) altijd ingesteld met een S of een D. Zonder een S of een D kan de rijweg niet ingesteld worden. Wordt de rijweg ingesteld met een D, dan gedraagt alles zich zoals een bediend sein zonder stop/door-schakeling. Bevindt zich namelijk een trein in de aankondigingssectie van de overweg, dan sluit de overweg direct en daarna komt het sein veilig. Wordt de rijweg ingesteld met een S, dan blijft het sein rood en de overweg open. De rijweg wordt wel gereserveerd, dus de benodigde wissels, grendels en bruggen worden vastgelegd en de treindienstleider ziet een "S" bij het sein staan. Na een bepaalde periode verdwijnt die S, gaat de overweg sluiten en komt het sein veilig. Dan is er weer een normale rijweg ingesteld. Bij P-seinen, dus op de vrije baan, is de bediening iets anders. De treindienstleider kan P-seinen niet bedienen. Daarom wordt bij de rijweg naar de vrije baan toe al een S of een D meegegeven. Het systeem onthoudt dat voor als de trein bij het betreffende P-sein is. De treindienstleider ziet bij de ingestelde rijweg een S of een D langs de vrije baan staan, aangevuld met de halte waarvoor die geldt. Er zijn ook twee verschillende methodes om te bepalen wanneer een trein nu klaar voor vertrek is en de overweg kan gaan sluiten. Populair is het tijdrelais: een klokje gaat lopen zodra de trein langs het perron staat en na een vaste tijdsperiode begint de overweg te sluiten. Dit gaat automagisch, dus de machinist hoeft hier niets voor te doen. Onhandig is het wel als een stationnement (bijvoorbeeld in de nachtelijke uren) niet zo lang hoeft te duren: dan moeten machinist en HC wachten met de vertrekprocedure tot het tijdrelais is afgelopen. Andersom kan het natuurlijk gebeuren dat een stationnement een stuk langer duurt dan normaal, dan ligt de overweg langer dicht dan noodzakelijk. De andere methode om de stop/door te beïnvloeden is het sleutelen. Daarmee wacht het mechanisme net zo lang tot de HC (of machinist bij eenmansbediening) de trigger geeft om de overweg te laten sluiten. Dat kan door het omdraaien van een sleutel in zo'n blauw kastje op het perron, of door het bedienen van een infrarood-pistool. De verschillende stop/door-schakelingen (emplacement en vrije baan) kunnen ook gecombineerd worden. Zo ligt er aan de westkant van station Zuidbroek, direct achter het uitrijsein, een overweg. Verderop op de vrije baan hebben zowel Sappemeer-Oost als Hoogezand-Sappemeer een overweg direct na het perron liggen. Bij het installen van een rijweg in Zuidbroek geven we daarom drie stop/door's mee: één voor de uitrijder van Zuidbroek zelf, één voor Sappemeer-Oost en één voor Hoogezand-Sappemeer. Op deze foto zie je hoe dat met een handmatig ingestelde rijweg gebeurt: hier stel ik een normale rijweg (N) in van spoor 501 (spoor 1 in Zuidbroek) naar spoor DE (rechterspoor vrije baan richting Groningen). Ik geef zowel sein 12 (S12) als P-seinen 762 en 760 een "stop" mee. ARI doet in principe precies hetzelfde. ![]() Na het instellen van de rijweg, ziet dat er dan zo uit op mijn scherm: sein 12 is nog steeds rood (want is zwart in het midden), maar wissel 3A is al wel gereserveerd (heeft een groen lijntje) en Hoogezand-Sappemeer (Hgz) en Sappemeer-Oost (Spm) hebben een "stop" meegekregen. Overigens is hier nog op te merken dat de machinist in Zuidbroek sein 12 wél moet sleutelen (infrarood), maar dat de P-seinen van de andere twee stop/door's met een tijdrelais werken. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 11-07-2011 16:22:41 ] | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 16:00 | |
Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden? | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 16:20 | |
Dat gebeurt meestal inderdaad. Een las, of een seinaankondiging, of een assenteller, of soms zelfs een pedaal. | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 17:14 | |
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting? Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt? [ Bericht 49% gewijzigd door TeringHenkie op 11-07-2011 17:24:19 ] | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 17:39 | |
TROTS! | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 17:40 | |
Ja ik zag in Nijmegen idd dezelfde Velios weer staan die ik in ROermond ook al ingehaald had ![]() ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 17:47 | |
TROTS inderdaad, of haar voorganger TNV. In principe komt het er op neer (vooral in TROTS) dat elke spoorbezetting een treinnummer moet hebben.Zodra een trein gaat rijden, begint de spoorbezetting zich te verplaatsen en wandelt het treinnummer vrolijk mee. | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 17:50 | |
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid? | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 17:51 | |
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen. | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 17:57 | |
Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is? | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 17:59 | |
Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is. | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 17:59 | |
NSR weet inmiddels geloof ik wèl welke trein waar is... Maar dat is het materieel zelf, en dat is iets anders dan een treinnummer. | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 18:00 | |
Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren. ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 18:02 | |
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan. | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 18:09 | |
Ja dat scheelt. Ik heb laatst het simulatiespel van emplacement Arnhem in 1965 cadeau gekregen. Dat is een nogal realistisch NX-tableau en het is serieus moeilijk...! Zeker omdat je geen TNV hebt, dus als een trein in de aankondiging zit moet je maar gokken welke het is. | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 18:10 | |
Dus als ik het goed begrijp: Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack. Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit) Zoiets? ![]() | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 18:12 | |
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 18:14 | |
Nee. Vroeger ging je er van uit dat je buurman de treinen stuurde op de volgorde die was afgesproken. Als hij in een andere volgorde stuurde, dan moest hij je dat vertellen, want anders had je een probleem. We hebben in Groningen wel eens een goederentrein op kopspoor 1a gehad... ![]() Nu wordt er niet meer gekeken naar de volgorde. Nu vertellen we het systeem dat de trein die op spoor 5b staat trein 1 is en TROTS houdt dat dan bij. Gaat de trein rijden, dan wandelt het nummer op het scherm mee met de trein. Dat wordt doorgegeven aan het systeem van de buurman en die krijgt ook het nummer van trein 1 in zijn scherm. Stuur ik trein 2 eerst, dan krijgt hij ook trein 2 in beeld. Ja nee, soms wel, soms niet. | ||
Duvel | maandag 11 juli 2011 @ 18:19 | |
Automatisch Permissief Blokstelsel kan weinig anders, toch? | ||
TeringHenkie | maandag 11 juli 2011 @ 18:22 | |
Ah, dus de trein wordt dus puur op het bezetten van de opeenvolgende blokken gevolgd. Maar ik dacht dat op de vrije baan losse treinen niet getracked konden worden? Ik neem aan dat als een treinstel in dienst komt, de rangeerder gewoon handmatig bij jullie een rijweg aanvraagt ("Ik sta nu op opstelspoor x met treinnummer 2323, mag ik een rijweg naar spoor 14b?") Dat vanaf dat moment zeg maar de koppeling met het treinnummer gemaakt is? Desalniettemin blijft het knap dat het systeem dit "blind" kan. | ||
ziggyziggyziggy | maandag 11 juli 2011 @ 18:39 | |
Soms wel, soms niet. Hangt van de inrichting van het baanvak af. Klopt. | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 18:57 | |
Soms fotografeer ik weleens een goederentrein.![]() Helmond 't Hout, 4 juli 2008. | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 19:05 | |
Of het interieur van Mat '54. ![]() ![]() Amsterdam, 15 september 2007. Altijd leuk om weer eens in de archieven te pluizen. ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 11 juli 2011 @ 19:10 | |
Leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het er wel wat karig uitzien voor een intercity! ![]() | ||
Peterselieman | maandag 11 juli 2011 @ 19:13 | |
Ziet de andere nog overgebleven hondekop, de 386 er toch heel anders uit ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 19:15 | |
Pics? ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 19:15 | |
Precies. Reviseren dus, en rap wat ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 19:16 | |
Ehm, Mat '54 is dit hè. Dat rijdt sowieso niet meer in de reizigersdienst. | ||
Peterselieman | maandag 11 juli 2011 @ 19:17 | |
Heb zelf volgens mij geen foto, maar kwam op Flickr wel eentje tegen: http://www.flickr.com/photos/abc7301/5023534760/in/photostream | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 19:17 | |
Joh ![]() | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 19:43 | |
Ik heb nog een foto van een 1e klas bankje van mat 54.![]() Mogen jullie raden waar die gemaakt is ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 19:44 | |
Bij familie Bork thuis? ![]() | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 19:46 | |
oe, I wish ![]() | ||
Temlin | maandag 11 juli 2011 @ 19:58 | |
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity. | ||
Guppy | maandag 11 juli 2011 @ 20:02 | |
Jamaar dan moet ie alsnog in een stoptrein ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 20:08 | |
Nee, hoor. De Intercity waar ik uitgestapt ben in Arnhem vertrekt eerder uit Nijmegen dan de stoptrein. Zie het deel uit het Spoorboekje hieronder. ![]() In dit voorbeeld ga ik met IC 3649 van Zwolle naar Arnhem. Hier stap ik over op IC 3145. Geen `officiële´ overstap maar in de praktijk verreweg meestal te halen (nu helemaal na opening nieuwe perrontunnel). In Nijmegen stap ik weer uit en stap ik een kwartier later weer in IC 3649 opweg naar 's-Hertogenbosch. De stoptrein vertrekt pas daarna. | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 20:24 | |
Gekke vent ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 20:25 | |
Trouwens op Utrecht Overvecht kun je ook overstappen van de Sprinter uit Baarn (die daar 3 minuten stil staat) op de IC uit Almere (die meteen wegrijdt, maar wel aan de overkant klaar staat, dus die haal je meestal wel gewoon). Kan je op Centraal zijn tegen de tijd dat je oorspronkelijke trein uit Overvecht wegrijdt ![]() | ||
Temlin | maandag 11 juli 2011 @ 20:41 | |
Oh ![]() Ik vond het vandaag wel vreemd dat mijn trein naar Arnhem door reed naar Maastricht. Blijkbaar zijn er werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch. | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 20:42 | |
Dan nog ben ik met de Intercity dus eerder in 's-Hertogenbosch. | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 20:44 | |
Ik heb lekker Nijmegen - Den Bosch gereden ZONDER stop in Oss gisteren ![]() En zonder ICE toeslag of whatever ![]() EN het was goed voor de kilometers ![]() | ||
Socios | maandag 11 juli 2011 @ 20:44 | |
Heel nice. ![]() | ||
ReisT | maandag 11 juli 2011 @ 20:59 | |
Beetje nutteloos overigens die omgeleide trein want er reden vandaag ook bussen, daarmee ben je een half uur eerder in de Bosch. En die IC Schiphol-Nijmegen-Maastricht wachtte in Utrecht ook niet op de overstappers uit de IC uit Alkmaar (die normaal doorrijdt naar Maastricht). Dan is het nog nuttelozer... | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 21:01 | |
Dus wie weet was Utrecht - Geldermalsen - bus - Den Bosch - Omgeleide 800 in de verkeerde richting - Nijmegen - Roermond - Maastricht wel ongeveer bijna net zo snel ![]() | ||
dennistd | maandag 11 juli 2011 @ 21:35 | |
Volgens mij rijden die bussen alleen in de spits, omdat de capaciteit anders niet groot genoeg is. | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 22:38 | |
niemand geraden? Het Utrechts archief, ik weet niet of het permanent wordt tentoongesteld maar als ik jou was Fles zou ik ff snel (gratis, gesponsord door de RABO) kijken of het er nog staat. En voor alle treinfans hier het Utrechts archief heeft heeeeeeel veeeeeeeeeeeeel spoormateriaal in haar archief. linkje -> http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen kan deze ook in de OP?? [ Bericht 1% gewijzigd door bork op 11-07-2011 23:09:52 ] | ||
Dr_Flash | maandag 11 juli 2011 @ 22:47 | |
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee ![]() | ||
Peter | maandag 11 juli 2011 @ 22:55 | |
iig wel tig foto's van oude stations: http://www.hetutrechtsarc(...)2=&s=&a4=&d1=&d1=&t= | ||
bork | maandag 11 juli 2011 @ 23:07 | |
Dacht dat je naar Deventer ging verkassen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
ziggyziggyziggy | dinsdag 12 juli 2011 @ 07:21 | |
Als greavy de huidige OP nu weer even in de wiki zet, plus een linkje naar de wiki in de OP, dan kan iedereen weer de OP updaten via de wiki. ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 12 juli 2011 @ 10:20 | |
Lijkt me een beetje laat om nu nog in dit deel de OP te gaan aanpassen. ![]() |