Dat is zeker opvallend jaquote:Op zondag 10 juli 2011 17:47 schreef Socios het volgende:
Vandaag iets opvallends in Groningen geconstateerd.
dat er plotseling een rood sein op rood ging
Je bent gespot, Dennisquote:Op zondag 10 juli 2011 18:06 schreef dennistd het volgende:
[..]
Dat is zeker opvallend ja
Nog een filmpje van vandaag:
quote:Op zondag 10 juli 2011 18:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je bent gespot, Dennis
kwaliteit van het filmpje is wel belabberd trouwens
Dat ligt een stuk genuanceerder, maar dat ga ik niet op een smartphone zitten tikken, daar krijg ik een zere duim van.quote:Op zondag 10 juli 2011 18:53 schreef James1988 het volgende:
Sein dat ineens op rood sprong => baanvak bezet (andere trein?) of storing
Trein opgeheven => dat traject is grotendeels enkelsporig, wellicht zou de sneltrein elders voor problemen met kruisingen zorgen waardoor uiteindelijk meer reizigers gedupeerd zouden worden?
Daarnaast geldt voor zover mij bekend dat, zodra een machinist een rood sein voorbijrijdt (zelfs remmend), hij sowieso niet meer verder mag rijden.
En juist die is dit weekend vanwege werkzaamheden op Den Bosch - Utrecht omgeleid via Nijmegen en Arnhem.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:21 schreef James1988 het volgende:
Vanuit Den Bosch vertrekt om .44 en .14 de intercity naar Zwolle. Die stopt tussen Nijmegen en Arnhem op alle tussengelegen stations.
De enige IC die vanaf Den Bosch vertrekt om .23 en .53 is de IC naar Alkmaar.
Tot en met aanstaande dinsdag rijden er omgeleide Intercity's tussen 's-Hertogenbosch (Ht) en Arnhem wegens werkzaamheden aan het spoor tussen Ht en Utrecht Centraal.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:19 schreef -0- het volgende:
Nou weet ik de vertrektijden op dit traject maar ik keek toch even op ns.nl. Deze komt met het reisadvies van een intercity trein om .23 en .53 vanuit den bosch direct richting Arnhem met alleen een stop in Nijmegen. Deze optie zou dus het snelste zijn en bovendien voor mij het beste aansluiten. Ik heb echter nog nooit gezien dat deze trein rijdt.
Weet iemand toevallig of deze treinen echt rijden en er dus 4 intercity's per uur rijden of geeft de NS site weer eens rare adviezen zoals ik laatst ook tegenkwam op een traject.
Ja, helaas. De 1827 wordt geloof ik de 9901.quote:
Inderdaad, ja!quote:Op zondag 10 juli 2011 22:28 schreef -0- het volgende:
Niet verkeerd dan, vervelend stuk altijd tussen Nijmegen en Arnhem ineens als stoptrein.
Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch?quote:Op zondag 10 juli 2011 22:30 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, helaas. De 1827 wordt geloof ik de 9901.
Opvallend hoe flexibel die spoortstaven nog zijn. Het is net een sliert halfgare spaghetti.quote:Op maandag 11 juli 2011 04:20 schreef James1988 het volgende:
Was dit filmpje van ProRail over de bouw van de Hanzelijn hier eigenlijk al gepost?
Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:
Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder.
Dat vind ik wel een originele eigenlijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 10:22 schreef ReisT het volgende:
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
Gast..quote:Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:
[..]
Inderdaad, ja!
Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder.
Het scheelt zeven minuten op een stukje van slechts 19 kilometer waar 3 tussenstops vermeden worden. Dat vind ik nogal wat!quote:
Als je naar nijmegen moet ja, dan is het logisch. nu win je er 0 minuten op en moet je 2x overstappen. Zo verschrikkelijk zijn elst, lent en zuid nou ook weer niet..quote:Op maandag 11 juli 2011 12:04 schreef Socios het volgende:
[..]
Het scheelt zeven minuten op een stukje van slechts 19 kilometer waar 3 tussenstops vermeden worden. Dat vind ik nogal wat!
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als je naar nijmegen moet ja, dan is het logisch. nu win je er 0 minuten op en moet je 2x overstappen. Zo verschrikkelijk zijn elst, lent en zuid nou ook weer niet..
Precies. Gewoon lekker op je reet blijven zitten en een beetje op je laptop kloten lijkt me beter dan 2x overstappen. Overstappen is kutter dan een paar keer extra stoppen.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.
Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:12 schreef Igen het volgende:
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.
Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Yreal het volgende:
Socios, als je voorbij nijmegen wil, waarom reis je dan sowieso niet leeuwarden -> Utrecht -> Den bosch?![]()
Ah het is dus iets psychologisch , ik ben er ook geen fan van, maar dan vanwege de drukte, ik reis liever vanaf Overvecht.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:21 schreef Socios het volgende:
[..]
Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.
Maar dan moet de trein wel langzamer rijden. Als je tussenstops weghaalt maar de trein op de IC-stations vervolgens 10 minuten blijft stilstaan is dat net zo ergerlijk.quote:Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden.
Tevens zijn extra stops psychologisch zelfs ook zwaarder dan wanneer hetzelfde stuk zonder tussenstops zonder reistijdverkorting afgelegd zou worden.
quote:Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef bork het volgende:
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig.
Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk![]()
Ja, zeker, maar waarom zo'n lelijke sticker? En sowieso: bij mij is iets in de 99-serie altijd iets uit de grabbelton, waarvan je niet weet wat je ermee moet...quote:Op maandag 11 juli 2011 10:12 schreef ReisT het volgende:
[..]
Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch?
Dat snap ik natuurlijk, maar waarom nu in 1 keer aan de noordkant van het station en zo moeilijk (wel mooi trouwens), ik wist niet dat het allemaal zo'n probleem was dat kruisen ten zuiden van Den Bosch, dat is het eigenlijkquote:Op maandag 11 juli 2011 12:35 schreef Ireyon het volgende:
[..]
![]()
IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen
IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten
Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over.
quote:Op zaterdag 9 juli 2011 21:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Idd, bij stop/door niet! Moet stop/door voor iedere trein handmatig worden bediend?
Zoals beloofd: de stop/door-schakeling.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Handmatig of door ARI idd. Iedere rijweg bij zo'n sein bevat een S of een D. Ik zal er wel eens foto's van maken, Zuidbroek heeft een mooie driedubbele.
Dat gebeurt meestal inderdaad. Een las, of een seinaankondiging, of een assenteller, of soms zelfs een pedaal.quote:Op maandag 11 juli 2011 16:00 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden?
TROTS!quote:Op maandag 11 juli 2011 17:14 schreef TeringHenkie het volgende:
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting?
Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt?
Ja ik zag in Nijmegen idd dezelfde Velios weer staan die ik in ROermond ook al ingehaald hadquote:Op maandag 11 juli 2011 10:22 schreef ReisT het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft.
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
TROTS inderdaad, of haar voorganger TNV. In principe komt het er op neer (vooral in TROTS) dat elke spoorbezetting een treinnummer moet hebben.Zodra een trein gaat rijden, begint de spoorbezetting zich te verplaatsen en wandelt het treinnummer vrolijk mee.quote:
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:50 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid?
Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?quote:Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:57 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?
NSR weet inmiddels geloof ik wèl welke trein waar is... Maar dat is het materieel zelf, en dat is iets anders dan een treinnummer.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren.quote:Op maandag 11 juli 2011 17:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren.
Ja dat scheelt. Ik heb laatst het simulatiespel van emplacement Arnhem in 1965 cadeau gekregen. Dat is een nogal realistisch NX-tableau en het is serieus moeilijk...! Zeker omdat je geen TNV hebt, dus als een trein in de aankondiging zit moet je maar gokken welke het is.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Dus als ik het goed begrijp:quote:Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Nee.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:10 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp:
Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack.
Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit)
Zoiets?
Ja nee, soms wel, soms niet.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:12 schreef Duvel het volgende:
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack.
Automatisch Permissief Blokstelsel kan weinig anders, toch?quote:
Soms wel, soms niet. Hangt van de inrichting van het baanvak af.quote:Op maandag 11 juli 2011 18:22 schreef TeringHenkie het volgende:
Ah, dus de trein wordt dus puur op het bezetten van de opeenvolgende blokken gevolgd. Maar ik dacht dat op de vrije baan losse treinen niet getracked konden worden?
Klopt.quote:Ik neem aan dat als een treinstel in dienst komt, de rangeerder gewoon handmatig bij jullie een rijweg aanvraagt ("Ik sta nu op opstelspoor x met treinnummer 2323, mag ik een rijweg naar spoor 14b?") Dat vanaf dat moment zeg maar de koppeling met het treinnummer gemaakt is?
Leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het er wel wat karig uitzien voor een intercity!quote:Op maandag 11 juli 2011 19:05 schreef Socios het volgende:
Of het interieur van Mat '54.
[ afbeelding ]
Amsterdam, 15 september 2007.
Altijd leuk om weer eens in de archieven te pluizen.
Pics?quote:Op maandag 11 juli 2011 19:13 schreef Peterselieman het volgende:
Ziet de andere nog overgebleven hondekop, de 386 er toch heel anders uit
Precies. Reviseren dus, en rap watquote:Op maandag 11 juli 2011 19:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het er wel wat karig uitzien voor een intercity!
Heb zelf volgens mij geen foto, maar kwam op Flickr wel eentje tegen:quote:
Johquote:Op maandag 11 juli 2011 19:16 schreef Socios het volgende:
[..]
Ehm, Mat '54 is dit hè. Dat rijdt sowieso niet meer in de reizigersdienst.
oe, I wishquote:
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:
[..]
Inderdaad, ja!
Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder.
Jamaar dan moet ie alsnog in een stoptreinquote:Op maandag 11 juli 2011 19:58 schreef Temlin het volgende:
[..]
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.
Nee, hoor. De Intercity waar ik uitgestapt ben in Arnhem vertrekt eerder uit Nijmegen dan de stoptrein. Zie het deel uit het Spoorboekje hieronder.quote:Op maandag 11 juli 2011 19:58 schreef Temlin het volgende:
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.
Ohquote:Op maandag 11 juli 2011 20:02 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Jamaar dan moet ie alsnog in een stoptrein
Dan nog ben ik met de Intercity dus eerder in 's-Hertogenbosch.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:41 schreef Temlin het volgende:
Ohik dacht dat hij sneller in Den Bosch wilde zijn.
Heel nice.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb lekker Nijmegen - Den Bosch gereden ZONDER stop in Oss gisteren![]()
En zonder ICE toeslag of whatever![]()
EN het was goed voor de kilometers
Beetje nutteloos overigens die omgeleide trein want er reden vandaag ook bussen, daarmee ben je een half uur eerder in de Bosch.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:41 schreef Temlin het volgende:
Blijkbaar zijn er werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch.
iig wel tig foto's van oude stations: http://www.hetutrechtsarc(...)2=&s=&a4=&d1=&d1=&t=quote:Op maandag 11 juli 2011 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee
Dacht dat je naar Deventer ging verkassen?quote:Op maandag 11 juli 2011 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |