abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 10 juli 2011 @ 17:31:46 #203
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99285217
Zo, eens tijd voor een foto:

De overbrenging van stoomloc 23058 voor de FStM bij De Lutte (met voorop een G2000 van ACTS/HTRS/HUSA)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 10 juli 2011 @ 17:31:48 #204
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99285219
Ik mag niks op de wiki :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99285281
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik mag niks op de wiki :N
Eerst daar inloggen met een apart account :+
dag
  zondag 10 juli 2011 @ 17:43:38 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99285683
Nee :r Hebben jullie de gebruiksvriendelijkheid van de OV Chipkaart afgekeken of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99285918
Vandaag iets opvallends in Groningen geconstateerd.

Ik wilde met de Sneltrein van 15.53u (37362) naar Leeuwarden. Deze vertrok keurig op tijd maar kwam enkele tientallen meters verder weer tot stilstand (achterkant trein bevond zich nog naast het perron). Vrij snel een omroep van de machinist dat er plotseling een sein op rood ging en dat we terug zouden keren (heel klein stukje dus) naar het station. Na 5 minuten stilgestaan te hebben terwijl de machinst wat heen en weer liep door de trein reden we weer terug. Er werd omgeroepen dat de Sneltrein niet zou gaan rijden en dat men met de stoptrein van 16.04u (37464) naar Leeuwarden kon gaan.

Alhoewel ik geen stoptreinliefhebber ben, heb ik dat maar gedaan.

Maar goed, nu mijn vragen:
- Ik neem aan dat het vertreksein "wit" was, waarom zou er een klein stukje verderop ineens een sein op rood springen? (Ik heb geen andere vertrekkende of aankomende treinen kunnen constateren in de tijd dat we stil stonden)
- Waarom wordt de Sneltrein opgeheven en vertrekt deze niet gewoon met een vertraging van 5 minuten alsnog? Naar mijn weten zit er geen tegentrein in de weg (daar de stoptrein van 15.34u vanuit Leeuwarden op zondag niet rijdt). Ook had het treinstel geen technische mankementen (het rode sein werd als reden genoemd en we keerden op `eigen kracht´ terug naar het station)

- Enfin, na aankomst met de stoptrein naar Leeuwarden (aankomst 16.54u, keurig op tijd) stond daar geen Sneltrein klaar van 16.59u naar Groningen (omdat `onze´ Sneltrein dus niet reed).
Op station Leeuwarden werd omgeroepen dat deze Sneltrein niet reed vanwege "logistieke problemen". Begrijpelijk reden, maar waarom niet één van de vele GTW's op station Leeuwarden ondertussen `optrommelen´ om in deze dienst te zetten? Overigens reed de machinist van de opgeheven Sneltrein te Groningen mee met de andere machinist van de Stoptrein die wel reed.

Oprecht benieuwd naar achterliggende gedachten/ redenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 10-07-2011 18:09:39 ]
  Redactie Sport zondag 10 juli 2011 @ 18:06:16 #208
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99286664
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:47 schreef Socios het volgende:
Vandaag iets opvallends in Groningen geconstateerd.
dat er plotseling een rood sein op rood ging
Dat is zeker opvallend ja :P

Nog een filmpje van vandaag:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_99286804
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:06 schreef dennistd het volgende:
Dat is zeker opvallend ja :P
Bedankt, aangepast in mijn bericht.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 juli 2011 @ 18:14:24 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99286942
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:06 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat is zeker opvallend ja :P

Nog een filmpje van vandaag:
Je bent gespot, Dennis

kwaliteit van het filmpje is wel belabberd trouwens :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99287173
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:14 schreef Peterselieman het volgende:
Je bent gespot, Dennis
Inderdaad. :D
  Redactie Sport zondag 10 juli 2011 @ 18:28:02 #212
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99287401
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je bent gespot, Dennis
kwaliteit van het filmpje is wel belabberd trouwens :P
_O-
Heb nog wel even met hem staan praten ja :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 10 juli 2011 @ 18:53:15 #213
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99288138
Sein dat ineens op rood sprong => baanvak bezet (andere trein?) of storing
Trein opgeheven => dat traject is grotendeels enkelsporig, wellicht zou de sneltrein elders voor problemen met kruisingen zorgen waardoor uiteindelijk meer reizigers gedupeerd zouden worden?

Daarnaast geldt voor zover mij bekend dat, zodra een machinist een rood sein voorbijrijdt (zelfs remmend), hij sowieso niet meer verder mag rijden.
  zondag 10 juli 2011 @ 19:37:39 #214
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99289651
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 18:53 schreef James1988 het volgende:
Sein dat ineens op rood sprong => baanvak bezet (andere trein?) of storing
Trein opgeheven => dat traject is grotendeels enkelsporig, wellicht zou de sneltrein elders voor problemen met kruisingen zorgen waardoor uiteindelijk meer reizigers gedupeerd zouden worden?

Daarnaast geldt voor zover mij bekend dat, zodra een machinist een rood sein voorbijrijdt (zelfs remmend), hij sowieso niet meer verder mag rijden.
Dat ligt een stuk genuanceerder, maar dat ga ik niet op een smartphone zitten tikken, daar krijg ik een zere duim van. ;) Ik was vanmiddag niet op de post, maar ik kan wel gissen naar de achtergrond van de situatie. Maar dat doe ik vanavond wel als ik een normaal toetsenbord onder de klauwen heb.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 10 juli 2011 @ 20:14:50 #215
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99291078
Okee, ik heb nu een normaal toetsenbord voor me, dat typt een stuk makkelijker.

Ik weet niet wat er gebeurd is vanmiddag, maar ik denk niet dat het baanvak opeens bezet werd door een andere trein. Dat zou betekenen dat in Hoogkerk/Vierverlaten een trein door rood is gereden en aangezien daar (buiten de ochtendspits doordeweeks) geen treinen kruisen, krijgen treinen daar altijd groen door (en dat wordt al ingesteld direct na vertrek uit Zuidhorn). Ik denk dat het sein is herroepen, dus bewust terug op rood gezet door de treindienstleider. Dat mogen we doen na communicatie met de machinist, bijvoorbeeld als de trein stuk is of als de treindienstleider een foute rijweg heeft ingesteld. Als er gevaar dreigt, moeten we echter herroepen. Dat gevaar kan van alles inhouden, van personen langs het spoor en een overwegstoring tot een aanrijding.

Als een machinist door rood rijdt (en dat doet een machinist nooit opzettelijk, dat is namelijk vaak levensgevaarlijk), dan zijn er twee scenario's. Als de trein bijvoorbeeld binnen twintig meter van een andere trein tot stilstand is gekomen of een open overweg heeft bereden, dan mag de trein geen meter meer rijden en doen de KLPD en IVW onderzoek ter plaatse. Als dat niet het geval is, mag de trein worden afgerangeerd naar een perron of opstelspoor. In beide gevallen wordt de machinist echter van de trein gehaald en wordt de STS-passage onderzocht. Dat verklaart ook waarom die trein niet meer kon vertrekken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99291482
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ziggyziggyziggy.

Rest nog de vraag waarom er in Leeuwarden niet een ander treinstel voor de Sneltrein van 16.59u naar Groningen van het emplacement van Leeuwarden gehaald is. Men had daar toch bijna een uur de tijd voor na bekendmaking afschaffing Sneltrein te Groningen.

Pure gemakzucht van de vervoerder? :P (Of denk ik dan `te slecht´)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 juli 2011 @ 20:29:21 #217
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99291746
Dan denk je niet te slecht Socios. Arriva wil geen druppel diesel te veel verspillen en wil mens en machine zo efficiënt mogelijk (lees zo goedkoop mogelijk) inzetten. Het ophalen van een ander treinstel zal waarschijnlijk te duur zijn geweest of ze hadden in Leeuwarden geen mankracht over om een treinstel te regelen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 10 juli 2011 @ 20:42:06 #218
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99292498
Geen idee, maar daar zullen ze vast hun redenen voor hebben.Tekort aan personeel, materieel dat ergens anders voor bestemd is of nog niet afgetankt, etc etc. Daar ga ik niet over en daar ga ik ook niet over oordelen. Dus ook niet of dat slecht is of alleen economisch verstandig.

[ Bericht 12% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 10-07-2011 20:54:07 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 10 juli 2011 @ 21:31:08 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99295394
Was deze al bekend?


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99297903
Goedenavond beste treinfokkers!

Ik ben een reisje aan het plannen van Den Bosch naar Arnhem.

Nou weet ik de vertrektijden op dit traject maar ik keek toch even op ns.nl. Deze komt met het reisadvies van een intercity trein om .23 en .53 vanuit den bosch direct richting Arnhem met alleen een stop in Nijmegen. Deze optie zou dus het snelste zijn en bovendien voor mij het beste aansluiten. Ik heb echter nog nooit gezien dat deze trein rijdt.

Weet iemand toevallig of deze treinen echt rijden en er dus 4 intercity's per uur rijden of geeft de NS site weer eens rare adviezen zoals ik laatst ook tegenkwam op een traject.
  zondag 10 juli 2011 @ 22:21:39 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99298002
Vanuit Den Bosch vertrekt om .44 en .14 de intercity naar Zwolle. Die stopt tussen Nijmegen en Arnhem op alle tussengelegen stations.

De enige IC die vanaf Den Bosch vertrekt om .23 en .53 is de IC naar Alkmaar.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 juli 2011 @ 22:23:21 #222
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99298083
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:21 schreef James1988 het volgende:
Vanuit Den Bosch vertrekt om .44 en .14 de intercity naar Zwolle. Die stopt tussen Nijmegen en Arnhem op alle tussengelegen stations.

De enige IC die vanaf Den Bosch vertrekt om .23 en .53 is de IC naar Alkmaar.
En juist die is dit weekend vanwege werkzaamheden op Den Bosch - Utrecht omgeleid via Nijmegen en Arnhem.

Daarnaast is Alkmaar geloof ik geen eindpunt omdat er werkzaamheden ten noorden van Amsterdam te zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99298106
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:19 schreef -0- het volgende:
Nou weet ik de vertrektijden op dit traject maar ik keek toch even op ns.nl. Deze komt met het reisadvies van een intercity trein om .23 en .53 vanuit den bosch direct richting Arnhem met alleen een stop in Nijmegen. Deze optie zou dus het snelste zijn en bovendien voor mij het beste aansluiten. Ik heb echter nog nooit gezien dat deze trein rijdt.

Weet iemand toevallig of deze treinen echt rijden en er dus 4 intercity's per uur rijden of geeft de NS site weer eens rare adviezen zoals ik laatst ook tegenkwam op een traject.
Tot en met aanstaande dinsdag rijden er omgeleide Intercity's tussen 's-Hertogenbosch (Ht) en Arnhem wegens werkzaamheden aan het spoor tussen Ht en Utrecht Centraal.

Vandaar! Geniet ervan. Hoe minder stops onderweg, hoe beter. :D
  zondag 10 juli 2011 @ 22:27:02 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99298262
Oh, die werkzaamheden! Natuurlijk!

Ja, dan klopt het :Y
pi_99298317
Ah vandaar!
Niet verkeerd dan, vervelend stuk altijd tussen Nijmegen en Arnhem ineens als stoptrein. Wordt dus mooi deze intercity dan.

Bedankt! :)
  zondag 10 juli 2011 @ 22:30:51 #226
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99298438
quote:
5s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Was deze al bekend?


[ afbeelding ]
Ja, helaas. De 1827 wordt geloof ik de 9901.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99298566
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:28 schreef -0- het volgende:
Niet verkeerd dan, vervelend stuk altijd tussen Nijmegen en Arnhem ineens als stoptrein.
Inderdaad, ja!

Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder. _O-
  maandag 11 juli 2011 @ 04:20:59 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_99309361
Was dit filmpje van ProRail over de bouw van de Hanzelijn hier eigenlijk al gepost?


En zo gaat het er bij Den Bosch dus uitzien:
  maandag 11 juli 2011 @ 10:12:12 #229
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99311688
quote:
3s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, helaas. De 1827 wordt geloof ik de 9901.
Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch?
pi_99311882
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 04:20 schreef James1988 het volgende:
Was dit filmpje van ProRail over de bouw van de Hanzelijn hier eigenlijk al gepost?


Opvallend hoe flexibel die spoortstaven nog zijn. Het is net een sliert halfgare spaghetti. :D
  maandag 11 juli 2011 @ 10:22:36 #231
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99311892
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:
Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder. _O-
Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft.
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
pi_99313643
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:22 schreef ReisT het volgende:
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
Dat vind ik wel een originele eigenlijk. :D
  Redactie Sport maandag 11 juli 2011 @ 11:47:42 #233
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99314177
Is wel slecht voor de kilometers :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 11 juli 2011 @ 11:57:21 #234
258802 Yreal
henk..!
pi_99314522
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:

[..]

Inderdaad, ja!

Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder. _O-
Gast.. :') :') :')
pi_99314766
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:57 schreef Yreal het volgende:
Gast.. :') :') :')
Het scheelt zeven minuten op een stukje van slechts 19 kilometer waar 3 tussenstops vermeden worden. Dat vind ik nogal wat!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 juli 2011 @ 12:07:51 #236
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99314869
Socios heeft wel een punt, want in die zeven minuten kun je mooi even een boodschapje halen, zoals een gekoeld biertje bij de AH to Go
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 11 juli 2011 @ 12:08:37 #237
258802 Yreal
henk..!
pi_99314897
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:04 schreef Socios het volgende:

[..]

Het scheelt zeven minuten op een stukje van slechts 19 kilometer waar 3 tussenstops vermeden worden. Dat vind ik nogal wat!
Als je naar nijmegen moet ja, dan is het logisch. nu win je er 0 minuten op en moet je 2x overstappen. Zo verschrikkelijk zijn elst, lent en zuid nou ook weer niet..
pi_99315007
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Als je naar nijmegen moet ja, dan is het logisch. nu win je er 0 minuten op en moet je 2x overstappen. Zo verschrikkelijk zijn elst, lent en zuid nou ook weer niet..
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:19:22 #239
258802 Yreal
henk..!
pi_99315230
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.
Precies. Gewoon lekker op je reet blijven zitten en een beetje op je laptop kloten lijkt me beter dan 2x overstappen. Overstappen is kutter dan een paar keer extra stoppen.

Socios, als je voorbij nijmegen wil, waarom reis je dan sowieso niet leeuwarden -> Utrecht -> Den bosch? ;) :+
pi_99315244
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:12 schreef Igen het volgende:
Psychologisch weegt wachttijd bij het overstappen trouwens nog iets van dubbel zo zwaar als normale reistijd, dus voor een normaal mens lijkt Socios' methode alleen maar langer te duren.
Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden.

Tevens zijn extra stops psychologisch zelfs ook zwaarder dan wanneer hetzelfde stuk zonder tussenstops zonder reistijdverkorting afgelegd zou worden.
pi_99315281
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Yreal het volgende:
Socios, als je voorbij nijmegen wil, waarom reis je dan sowieso niet leeuwarden -> Utrecht -> Den bosch? ;) :+
Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:23:55 #242
258802 Yreal
henk..!
pi_99315382
Leeuwarden -> Amsterdam Zuid -> Den Bosch :+ :+ :+
  maandag 11 juli 2011 @ 12:24:31 #243
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99315392
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig.
Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk :D :(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99315403
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:23 schreef Yreal het volgende:
Leeuwarden -> Amsterdam Zuid -> Den Bosch :+ :+ :+
Dat laatste stuk dan wel met ICRm. :D
  maandag 11 juli 2011 @ 12:27:35 #245
258802 Yreal
henk..!
pi_99315492
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat laatste stuk dan wel met ICRm. :D
Leeuwarden -> Rotterdam -> Eindhoven/tilburg

  maandag 11 juli 2011 @ 12:30:01 #246
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99315556
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Omdat ik Utrecht Centraal zoveel mogelijk mijd. Ik vind dat het lelijkste `grote´ station van Nederland. (Ook voordat de verbouwing begon). Ik bevind mij daar niet graag.
Ah het is dus iets psychologisch , ik ben er ook geen fan van, maar dan vanwege de drukte, ik reis liever vanaf Overvecht.
Wat trouwens wel interessant is het diverse pluimage wat er komt, Eva Brouwer interviewt regelmatig mensen op CS, hier kun je dat eventueel terugkijken.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99315581
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:19 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat wordt gecompenseerd door het doorstoten van de Intercity tussen beide steden.

Tevens zijn extra stops psychologisch zelfs ook zwaarder dan wanneer hetzelfde stuk zonder tussenstops zonder reistijdverkorting afgelegd zou worden.
Maar dan moet de trein wel langzamer rijden. Als je tussenstops weghaalt maar de trein op de IC-stations vervolgens 10 minuten blijft stilstaan is dat net zo ergerlijk.

Zou trouwens wel interessant zijn om eens te onderzoeken wat het effect nou werkelijk precies is.
pi_99315760
quote:
5s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef bork het volgende:
Ik snap die fly-over in Den Bosch niet, waarom moeten de treinen uit het oosten per se aan de westkant van het station uitkomen?Waarom hou je die niet gewoon oost en vanuit het noorden aan de westkant dan heb je die fly-over niet nodig.
Doorgaande treinen vanuit Eindhoven naar het noorden komen ook aan de westkant uit, is het dus eigenlijk alleen voor de trein Roosendaal-Zwolle handig die trouwens ook aan de oostkant stopt?, ik snap er steeds minder van hoe langer ik erover nadenk :D :(
:?

IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen
IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten

Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:46:35 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99316060
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:12 schreef ReisT het volgende:

[..]

Waarom is dat jammer? Beter een tweede leven bij een ander bedrijf dan een enkeltje naar de sloper toch?
Ja, zeker, maar waarom zo'n lelijke sticker? En sowieso: bij mij is iets in de 99-serie altijd iets uit de grabbelton, waarvan je niet weet wat je ermee moet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 13:24:22 #250
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99317356
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:35 schreef Ireyon het volgende:

[..]

:?

IC Zwolle - Roosendaal, komt uit het oosten, moet naar het westen
IC Utrecht - Eindhoven, komt uit het westen, moet naar het oosten

Die treinen kunnen niet door elkaar heen, dus vandaar -> fly-over.
Dat snap ik natuurlijk, maar waarom nu in 1 keer aan de noordkant van het station en zo moeilijk (wel mooi trouwens), ik wist niet dat het allemaal zo'n probleem was dat kruisen ten zuiden van Den Bosch, dat is het eigenlijk :P wel.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 11 juli 2011 @ 14:55:26 #251
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99320601
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

Idd, bij stop/door niet! Moet stop/door voor iedere trein handmatig worden bediend?
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

Handmatig of door ARI idd. Iedere rijweg bij zo'n sein bevat een S of een D. Ik zal er wel eens foto's van maken, Zuidbroek heeft een mooie driedubbele.
Zoals beloofd: de stop/door-schakeling.

Bekend is natuurlijk het nut van een stop/door-schakeling: het voorkomen dat een overweg te lang dicht ligt als een perron in de aankondigingssectie van de overweg ligt. Een stoppende trein heeft dan al wel de overweg dichtgereden, maar staat stil voor een stationnement, waardoor de overweg soms minutenlang dicht ligt.

Bij een stop/door-schakeling staat er een sein tussen het perron en de overweg. Bij een stoppende trein blijft dit sein op rood en de overweg open. Als de trein klaar is voor vertrek, dan sluit de overweg en komt het sein veilig.

Je hebt grofweg twee soorten stop/door-schakelingen: op bediende seinen (dus op emplacementen) en op P-seinen (dus op de vrije baan). Het principe is hetzelfde, de bediening en instelling verschilt.

Bij bediende seinen wordt bij het instellen van een rijweg vanaf dat sein (dus een rijweg die over de overweg voert) altijd ingesteld met een S of een D. Zonder een S of een D kan de rijweg niet ingesteld worden. Wordt de rijweg ingesteld met een D, dan gedraagt alles zich zoals een bediend sein zonder stop/door-schakeling. Bevindt zich namelijk een trein in de aankondigingssectie van de overweg, dan sluit de overweg direct en daarna komt het sein veilig. Wordt de rijweg ingesteld met een S, dan blijft het sein rood en de overweg open. De rijweg wordt wel gereserveerd, dus de benodigde wissels, grendels en bruggen worden vastgelegd en de treindienstleider ziet een "S" bij het sein staan. Na een bepaalde periode verdwijnt die S, gaat de overweg sluiten en komt het sein veilig. Dan is er weer een normale rijweg ingesteld.

Bij P-seinen, dus op de vrije baan, is de bediening iets anders. De treindienstleider kan P-seinen niet bedienen. Daarom wordt bij de rijweg naar de vrije baan toe al een S of een D meegegeven. Het systeem onthoudt dat voor als de trein bij het betreffende P-sein is. De treindienstleider ziet bij de ingestelde rijweg een S of een D langs de vrije baan staan, aangevuld met de halte waarvoor die geldt.

Er zijn ook twee verschillende methodes om te bepalen wanneer een trein nu klaar voor vertrek is en de overweg kan gaan sluiten.

Populair is het tijdrelais: een klokje gaat lopen zodra de trein langs het perron staat en na een vaste tijdsperiode begint de overweg te sluiten. Dit gaat automagisch, dus de machinist hoeft hier niets voor te doen. Onhandig is het wel als een stationnement (bijvoorbeeld in de nachtelijke uren) niet zo lang hoeft te duren: dan moeten machinist en HC wachten met de vertrekprocedure tot het tijdrelais is afgelopen. Andersom kan het natuurlijk gebeuren dat een stationnement een stuk langer duurt dan normaal, dan ligt de overweg langer dicht dan noodzakelijk.

De andere methode om de stop/door te beïnvloeden is het sleutelen. Daarmee wacht het mechanisme net zo lang tot de HC (of machinist bij eenmansbediening) de trigger geeft om de overweg te laten sluiten. Dat kan door het omdraaien van een sleutel in zo'n blauw kastje op het perron, of door het bedienen van een infrarood-pistool.

De verschillende stop/door-schakelingen (emplacement en vrije baan) kunnen ook gecombineerd worden. Zo ligt er aan de westkant van station Zuidbroek, direct achter het uitrijsein, een overweg. Verderop op de vrije baan hebben zowel Sappemeer-Oost als Hoogezand-Sappemeer een overweg direct na het perron liggen. Bij het installen van een rijweg in Zuidbroek geven we daarom drie stop/door's mee: één voor de uitrijder van Zuidbroek zelf, één voor Sappemeer-Oost en één voor Hoogezand-Sappemeer.

Op deze foto zie je hoe dat met een handmatig ingestelde rijweg gebeurt: hier stel ik een normale rijweg (N) in van spoor 501 (spoor 1 in Zuidbroek) naar spoor DE (rechterspoor vrije baan richting Groningen). Ik geef zowel sein 12 (S12) als P-seinen 762 en 760 een "stop" mee. ARI doet in principe precies hetzelfde.



Na het instellen van de rijweg, ziet dat er dan zo uit op mijn scherm: sein 12 is nog steeds rood (want is zwart in het midden), maar wissel 3A is al wel gereserveerd (heeft een groen lijntje) en Hoogezand-Sappemeer (Hgz) en Sappemeer-Oost (Spm) hebben een "stop" meegekregen. Overigens is hier nog op te merken dat de machinist in Zuidbroek sein 12 wél moet sleutelen (infrarood), maar dat de P-seinen van de andere twee stop/door's met een tijdrelais werken.



[ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 11-07-2011 16:22:41 ]
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99323062
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Supercool story
Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden?
  maandag 11 juli 2011 @ 16:20:56 #253
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99323837
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:00 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Maar wat triggert nou eigenlijk het tijdrelais? Over de aankondigingslas rijden?
Dat gebeurt meestal inderdaad. Een las, of een seinaankondiging, of een assenteller, of soms zelfs een pedaal.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99325997
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting?

Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt?

[ Bericht 49% gewijzigd door TeringHenkie op 11-07-2011 17:24:19 ]
  maandag 11 juli 2011 @ 17:39:34 #255
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99326931
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:14 schreef TeringHenkie het volgende:
Waar herkent het beveiligingssysteem eigenlijk een trein aan? (op het moment dat die een bediend gebied inrijdt) Of gaat dat puur op tijd+bezetting?

Wat ik bedoel: hoe weet het computersysteem waar welke trein zich in het bediende gebied bevind, om zo de rijwegen vast te leggen/vrij te geven? Of gaat het systeem er van uit dat als een trein het station binnen komt rollen, dit op de goede volgorde gebeurt?
TROTS!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 17:40:04 #256
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99326952
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:22 schreef ReisT het volgende:

[..]

Ja, maar jij bent ook een rare wat treinreizen betreft.
Ik ben een keer, toen er ook zo'n omgeleide IC reed, in Roermond uitgestapt, met de stoptrein naar Nijmegen gereisd, om daar weer in diezelfde IC te stappen om door te reizen naar Utrecht.
Ja ik zag in Nijmegen idd dezelfde Velios weer staan die ik in ROermond ook al ingehaald had :D 127 vs 84 km :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2011 @ 17:47:29 #257
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327221
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

TROTS!
TROTS inderdaad, of haar voorganger TNV. In principe komt het er op neer (vooral in TROTS) dat elke spoorbezetting een treinnummer moet hebben.Zodra een trein gaat rijden, begint de spoorbezetting zich te verplaatsen en wandelt het treinnummer vrolijk mee.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99327306
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid?
  maandag 11 juli 2011 @ 17:51:31 #259
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327349
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:50 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar hoe zit dat dan bij het materieel? Hangt er een transponderkastje onder de cabine oid?
Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99327570
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?
  maandag 11 juli 2011 @ 17:59:18 #261
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327653
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:57 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dus als op een bediend gebied een trein binnen zou komen, en dat is de IC ipv. de stopper (lekker realistisch maar goed), dan denkt ARI/TROTS alsnog dat het de stopper met treinnr. 8753940583 is?
Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 11 juli 2011 @ 17:59:43 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99327673
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:51 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nee. Als ergens een trein staat, weet het systeem niet welke trein dat is. Dat moeten we zelf bedenken of uitvogelen.
NSR weet inmiddels geloof ik wèl welke trein waar is... Maar dat is het materieel zelf, en dat is iets anders dan een treinnummer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:00:20 #263
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99327707
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Als mijn buurtreindienstleider trein 1 naar me stuurt, maar in TROTS heeft aangegeven dat het trein 2 is, dan denkt ARI inderdaad ook dat het trein 2 is.
Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren. :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:02:11 #264
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99327778
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan is het gewoon weer net als vroeger: treinen op volgorde interpreteren. :D
Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:09:25 #265
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328043
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Ja dat scheelt. Ik heb laatst het simulatiespel van emplacement Arnhem in 1965 cadeau gekregen. Dat is een nogal realistisch NX-tableau en het is serieus moeilijk...! Zeker omdat je geen TNV hebt, dus als een trein in de aankondiging zit moet je maar gokken welke het is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99328112
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Gelukkig gebeurt dat vrijwel nooit en hebben we gewoon overal netjes de juiste nummers staan.
Dus als ik het goed begrijp:

Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack.

Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit)

Zoiets? :P
  maandag 11 juli 2011 @ 18:12:05 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328167
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:14:17 #268
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99328238
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:10 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp:

Vroeger: elke keer als er een trein vertrok stuurde elke keer gebied A naar gebied B een berichtje met treinnummer. De vrije baan werd dus een FIFO stack.

Nu: De planning staat van tevoren vast in het systeem. (treinnummer gekoppelde aan tijdstip entry + bijbehorende rijweg door het emplacement + tijdstip exit)

Zoiets? :P
Nee.

Vroeger ging je er van uit dat je buurman de treinen stuurde op de volgorde die was afgesproken. Als hij in een andere volgorde stuurde, dan moest hij je dat vertellen, want anders had je een probleem. We hebben in Groningen wel eens een goederentrein op kopspoor 1a gehad... :')

Nu wordt er niet meer gekeken naar de volgorde. Nu vertellen we het systeem dat de trein die op spoor 5b staat trein 1 is en TROTS houdt dat dan bij. Gaat de trein rijden, dan wandelt het nummer op het scherm mee met de trein. Dat wordt doorgegeven aan het systeem van de buurman en die krijgt ook het nummer van trein 1 in zijn scherm. Stuur ik trein 2 eerst, dan krijgt hij ook trein 2 in beeld.


quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:12 schreef Duvel het volgende:
De vrije baan is nog steeds een FIFO-stack.
Ja nee, soms wel, soms niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:19:02 #269
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_99328469
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:14 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja nee, soms wel, soms niet.
Automatisch Permissief Blokstelsel kan weinig anders, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_99328626
Ah, dus de trein wordt dus puur op het bezetten van de opeenvolgende blokken gevolgd. Maar ik dacht dat op de vrije baan losse treinen niet getracked konden worden?

Ik neem aan dat als een treinstel in dienst komt, de rangeerder gewoon handmatig bij jullie een rijweg aanvraagt ("Ik sta nu op opstelspoor x met treinnummer 2323, mag ik een rijweg naar spoor 14b?") Dat vanaf dat moment zeg maar de koppeling met het treinnummer gemaakt is?

Desalniettemin blijft het knap dat het systeem dit "blind" kan.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:39:30 #271
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99329354
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:22 schreef TeringHenkie het volgende:
Ah, dus de trein wordt dus puur op het bezetten van de opeenvolgende blokken gevolgd. Maar ik dacht dat op de vrije baan losse treinen niet getracked konden worden?
Soms wel, soms niet. Hangt van de inrichting van het baanvak af.

quote:
Ik neem aan dat als een treinstel in dienst komt, de rangeerder gewoon handmatig bij jullie een rijweg aanvraagt ("Ik sta nu op opstelspoor x met treinnummer 2323, mag ik een rijweg naar spoor 14b?") Dat vanaf dat moment zeg maar de koppeling met het treinnummer gemaakt is?
Klopt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99330194
Soms fotografeer ik weleens een goederentrein.


Helmond 't Hout, 4 juli 2008.
pi_99330570
Of het interieur van Mat '54. :D


Amsterdam, 15 september 2007.

Altijd leuk om weer eens in de archieven te pluizen. :P
pi_99330833
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:05 schreef Socios het volgende:
Of het interieur van Mat '54. :D

[ afbeelding ]
Amsterdam, 15 september 2007.

Altijd leuk om weer eens in de archieven te pluizen. :P
Leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het er wel wat karig uitzien voor een intercity! :o
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 juli 2011 @ 19:13:03 #275
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99330950
Ziet de andere nog overgebleven hondekop, de 386 er toch heel anders uit :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_99331054
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:13 schreef Peterselieman het volgende:
Ziet de andere nog overgebleven hondekop, de 386 er toch heel anders uit :)
Pics? :P
  maandag 11 juli 2011 @ 19:15:03 #277
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99331055
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het er wel wat karig uitzien voor een intercity! :o
Precies. Reviseren dus, en rap wat *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99331128
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Precies. Reviseren dus, en rap wat *O*
Ehm, Mat '54 is dit hè. Dat rijdt sowieso niet meer in de reizigersdienst.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 juli 2011 @ 19:17:02 #279
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_99331159
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:15 schreef Socios het volgende:

[..]

Pics? :P
Heb zelf volgens mij geen foto, maar kwam op Flickr wel eentje tegen:

http://www.flickr.com/photos/abc7301/5023534760/in/photostream
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 11 juli 2011 @ 19:17:38 #280
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99331189
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:16 schreef Socios het volgende:

[..]

Ehm, Mat '54 is dit hè. Dat rijdt sowieso niet meer in de reizigersdienst.
Joh O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2011 @ 19:43:44 #281
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99332601
Ik heb nog een foto van een 1e klas bankje van mat 54.



Mogen jullie raden waar die gemaakt is :Y
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 11 juli 2011 @ 19:44:20 #282
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99332634
Bij familie Bork thuis? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2011 @ 19:46:08 #283
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99332740
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Bij familie Bork thuis? :D
oe, I wish :o
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_99333446
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 22:33 schreef Socios het volgende:

[..]

Inderdaad, ja!

Ik stap in mijn geval vaak over dan in Arnhem van de Intercity uit Zwolle op een andere Intercity die nonstop naar Nijmegen gaat. Kan ik in Nijmegen weer wachten op dezelfde Intercity waar ik in Arnhem uitgestapt ben om door te reizen naar 's-Hertogenbosch en verder. _O-
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Moderator maandag 11 juli 2011 @ 20:02:38 #285
155227 crew  Guppy
dus
pi_99333693
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:58 schreef Temlin het volgende:

[..]

Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.
Jamaar dan moet ie alsnog in een stoptrein :o
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99334007
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:58 schreef Temlin het volgende:
Je kunt dan in nijmegen ook de stoptrein pakken die eerder gaat dan de intecity.
Nee, hoor. De Intercity waar ik uitgestapt ben in Arnhem vertrekt eerder uit Nijmegen dan de stoptrein. Zie het deel uit het Spoorboekje hieronder.



In dit voorbeeld ga ik met IC 3649 van Zwolle naar Arnhem. Hier stap ik over op IC 3145. Geen `officiële´ overstap maar in de praktijk verreweg meestal te halen (nu helemaal na opening nieuwe perrontunnel). In Nijmegen stap ik weer uit en stap ik een kwartier later weer in IC 3649 opweg naar 's-Hertogenbosch. De stoptrein vertrekt pas daarna.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:24:23 #287
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99334946
Gekke vent :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 juli 2011 @ 20:25:38 #288
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99335012
Trouwens op Utrecht Overvecht kun je ook overstappen van de Sprinter uit Baarn (die daar 3 minuten stil staat) op de IC uit Almere (die meteen wegrijdt, maar wel aan de overkant klaar staat, dus die haal je meestal wel gewoon). Kan je op Centraal zijn tegen de tijd dat je oorspronkelijke trein uit Overvecht wegrijdt :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99335962
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:02 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Jamaar dan moet ie alsnog in een stoptrein :o
Oh _O- ik dacht dat hij sneller in Den Bosch wilde zijn.

Ik vond het vandaag wel vreemd dat mijn trein naar Arnhem door reed naar Maastricht. Blijkbaar zijn er werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_99336013
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:41 schreef Temlin het volgende:
Oh _O- ik dacht dat hij sneller in Den Bosch wilde zijn.
Dan nog ben ik met de Intercity dus eerder in 's-Hertogenbosch.
  maandag 11 juli 2011 @ 20:44:15 #291
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99336124
Ik heb lekker Nijmegen - Den Bosch gereden ZONDER stop in Oss gisteren *)

En zonder ICE toeslag of whatever :P

EN het was goed voor de kilometers :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99336172
quote:
6s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb lekker Nijmegen - Den Bosch gereden ZONDER stop in Oss gisteren *)

En zonder ICE toeslag of whatever :P

EN het was goed voor de kilometers :9
Heel nice. :D
  maandag 11 juli 2011 @ 20:59:20 #293
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_99337253
quote:
10s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:41 schreef Temlin het volgende:

Blijkbaar zijn er werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch.
Beetje nutteloos overigens die omgeleide trein want er reden vandaag ook bussen, daarmee ben je een half uur eerder in de Bosch.
En die IC Schiphol-Nijmegen-Maastricht wachtte in Utrecht ook niet op de overstappers uit de IC uit Alkmaar (die normaal doorrijdt naar Maastricht). Dan is het nog nuttelozer...
  maandag 11 juli 2011 @ 21:01:07 #294
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99337375
Dus wie weet was Utrecht - Geldermalsen - bus - Den Bosch - Omgeleide 800 in de verkeerde richting - Nijmegen - Roermond - Maastricht wel ongeveer bijna net zo snel O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 11 juli 2011 @ 21:35:25 #295
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_99339723
Volgens mij rijden die bussen alleen in de spits, omdat de capaciteit anders niet groot genoeg is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 11 juli 2011 @ 22:38:10 #296
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99343422
niemand geraden?
Het Utrechts archief, ik weet niet of het permanent wordt tentoongesteld maar als ik jou was Fles zou ik ff snel (gratis, gesponsord door de RABO) kijken of het er nog staat.
En voor alle treinfans hier het Utrechts archief heeft heeeeeeel veeeeeeeeeeeeel spoormateriaal in haar archief.
linkje -> http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen

kan deze ook in de OP??

[ Bericht 1% gewijzigd door bork op 11-07-2011 23:09:52 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 11 juli 2011 @ 22:47:43 #297
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_99343915
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_99344349
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee :N
iig wel tig foto's van oude stations: http://www.hetutrechtsarc(...)2=&s=&a4=&d1=&d1=&t=
dag
  maandag 11 juli 2011 @ 23:07:27 #299
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_99345008
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 22:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben ze bordjes daar? Anders heb ik er geen haast mee :N
Dacht dat je naar Deventer ging verkassen? :o :P :D en het niet altijd gratis :P nu wel vanwege de tentoonstelling

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 12 juli 2011 @ 07:21:45 #300
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_99354690
Als greavy de huidige OP nu weer even in de wiki zet, plus een linkje naar de wiki in de OP, dan kan iedereen weer de OP updaten via de wiki. :s)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_99357565
Lijkt me een beetje laat om nu nog in dit deel de OP te gaan aanpassen. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')