Ik vond Gorge wel makkelijk. Dan hoef je niet te priegelen met beentjes/armpjes. Ik heb de puntjes destijds wel 2 keer gedaan voor ik tevreden was, maar het lijfje is erg makkelijk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:02 schreef kwiwi het volgende:
Vraagje... Ik ben op zoek naar een patroon voor een knuffeltje dat vrij simpel te maken is (want ik ben nog niet zo lang aan het haken). Bestaat dit of is het maken knuffeltjes sowieso lastig?
Ze zien er namelijk als ze af zijn (in mijn ogen) meestal uit alsof het vrij lastig was om te maken.
Eggy isquote:Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!
Mijn eerste haaksel was Eggy die was prima te doen!
Je kan ook vanavond de Nederlandse versie van de duckies proberen!
quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!
Die zien er allemaal leuk uitquote:Op donderdag 3 februari 2011 13:53 schreef Lyssa het volgende:
Gorge is cute!!
Anders eerst gewoon iets rechts haken b.v. een hoesje voor je telefoon of zo zodat je de slag te pakken krijgt. Verder gewoon glad garen gebruiken b.v. de wol van de Wibra (Saskia) haakt erg makkelijk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:07 schreef Tan het volgende:
Allereerst petje af voor alle haaksters hier... In één woord WOUW!!
Eigenlijk vond ik het tijd om ook eens haken te leren. Maar zelfs met de meest simpele handleiding/tutorial/filmpje op Pippi en Kokki niveau kom ik er niet uitIk snap de ballen van de termen en gun mijzelf niet de tijd om nu precies uit te zoeken wat er wordt bedoeld. Ik zie alle aanwijzingen en vertalingen v.w.b. steken in de OP wel, maar ik snap er gewoon niets van. Het werkje uit mijn handen ziet er niet uit, heel onregelmatig en volgens mij steek ik vanaf de tweede rij ook verkeerd in. En dan heb ik het nog over de meest simpele steek uit het meest simpele filmpje dat ik kon vinden.
Waar ik volgens mij mee knoei is de naalddikte t.o.v. het garen. Heeft iemand een goede tip voor kleuterschoolniveau-beginners? Welke naald en welk garen werkt het fijnst als je écht écht niet kunt haken? En zijn er ook NL-talige patronen? Ik loop ook vast in het Engels, hoe simpel het ook is, mijn hersens hebben moeite met haak-vertalenen ik heb de HAVO echt cum laude afgemaakt, dus daar ligt het niet aan.
Dat zijn veiligheids oogjes of safety eyes. De pipoos had ze niet. Ik bestel ze altijd online vanuit Amerika, maar er zijn ook Nederlandse of Belgische online verkooppunten.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:11 schreef Klaproosje het volgende:
Maar goed, ik zou graag die NL versie willen lezen, erg lief van je! Vind die eendjes namelijk supergrappig.. en wat voor oogjes zijn dat dan? Kan je dat bij een fourniturenzaakje halen?
Katoen is inderdaad niet het garen om met haken te beginnen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef Tan het volgende:
Ik heb hier een een naald 4.0 met vrij dun katoen, dat is volgens mij niet ideaal om het regelmatig te krijgenIk zal eens haakgaren kopen in de winkel, want ik werk nu met restjes en daar zit geen wikkel om zodat ik kan kijken naar het advies.
Ik heb wel gemerkt dat meerkleurig garen erg fijn werkt (loopt over van rozetinten naar groentinten) daardoor zie ik de steken beter
Ach.. oefening baart kunst hoop ik.
dat is echt zo hoor tan! je merkt gaandeweg echt beter hoe de steken eruit (horen te) zien en waar je dan in moet steken. haakgaren is niet per se nodig, ik vind het altijd wat raar dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen haakgaren en breigaren. volgens mij stamt dat nog uit de tijd dat haken alleen maar gebruikt werd voor van die witte ronde kleedjes van heel dun wit katoen ofzo. wat wel prettig is, vooral als je net begint, is om garen te kiezen dat niet te erg splijt. verder moet je gewoon even op de wikkel kijken en je een beetje houden aan de naalddikte die daar wordt aangegeven. de haak moet wel goed om 't garen passen, anders haak je steeds mis.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:27 schreef Tan het volgende:
Ik heb hier een een naald 4.0 met vrij dun katoen, dat is volgens mij niet ideaal om het regelmatig te krijgenIk zal eens haakgaren kopen in de winkel, want ik werk nu met restjes en daar zit geen wikkel om zodat ik kan kijken naar het advies.
Ik heb wel gemerkt dat meerkleurig garen erg fijn werkt (loopt over van rozetinten naar groentinten) daardoor zie ik de steken beter
Ach.. oefening baart kunst hoop ik.
Ja, het patroon is sinds vorige week te koop of zoquote:Op donderdag 3 februari 2011 11:48 schreef Whoopdidoo het volgende:
Herfstblad, het is goed dat je er even bij deed wat het moest wordenis het patroontje al te koop dan?
Leuk garen hé zo met die kleurtjesquote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef Tan het volgende:
jullie zijn geweldig
dat zijn wel fijne aanwijzingen.
Dit lijkt er al meer op toch? Tocherdetochtochtoch?
[ afbeelding ]
Oké, ik ben ergens onderweg wat steken verloren geloof ik, maar ik herken er iets hakerigs in.
Gewoon bij ons plaatselijke stoffenwinkeltjequote:Op donderdag 3 februari 2011 16:43 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Leuk garen hé zo met die kleurtjesWaar heb je dat vandaan?
Jajajajajajahoor.quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef Tan het volgende:
jullie zijn geweldig
[ afbeelding ]
Oké, ik ben ergens onderweg wat steken verloren geloof ik, maar ik herken er iets hakerigs in.
quote:Op donderdag 3 februari 2011 16:18 schreef Tan het volgende:
jullie zijn geweldig
[ afbeelding ]
Ik wacht op de Nederlandse beschrijvingquote:Op donderdag 3 februari 2011 19:24 schreef antartica het volgende:
jeeej jullie weer gevonden! heb net op hobbydoos.nl een glitter haaknaald nr. 8 besteld hihi! hij zag er zo leuk uit...
volgens mij is iedereen aangestoken door het eendjes virus
Kijk eens boven je?quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik wacht op de Nederlandse beschrijving.
Zij maakt zulke mooie dingen! Al valt 10 bollen me wel mee eigenlijk!quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:37 schreef antartica het volgende:
http://attic24.typepad.com/
respect voor deze deken
Heb ik hier al eens verteld dat ik binnen niet te lange tijd aan de leesbril moet?quote:
Ik hoop dat je eruit komt, laat het anders even wetenquote:Op donderdag 3 februari 2011 19:46 schreef trovey het volgende:
[..]
Heb ik hier al eens verteld dat ik binnen niet te lange tijd aan de leesbril moet?![]()
Bedankt voor de vertaling.
volgens mij vrijwel nergens. Ik heb iig van die site besteld, verzendkosten zijn helaas wel erg hoog vind ik (12 pond was het toen)quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:48 schreef Whoopdidoo het volgende:
Verkopen ze dit soort hier ook? http://www.masonsneedlecr(...)ip1i95t38pdtrksbuu71
Mooooi!! Dat is het garen dat Lucy ook veel gebruikt, toch?quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:48 schreef Whoopdidoo het volgende:
Verkopen ze dit soort hier ook? http://www.masonsneedlecr(...)ip1i95t38pdtrksbuu71
Super! Nooit verder gekomen dan halverwege het tweede boek maar ik herkende het meteen!quote:Op donderdag 3 februari 2011 21:36 schreef Lyssa het volgende:
Iemand bekend met de boeken van Terry Pratchett, de discworld serie?
[ afbeelding ]Ge-ni-aal!
ik wil ook wel zon! en uitzicht!quote:Op donderdag 3 februari 2011 19:39 schreef Whoopdidoo het volgende:
Zij maakt zulke mooie dingen! Al valt 10 bollen me wel mee eigenlijk!
Wow ze woont ook niet op een slecht plekje, wou dat ik zon uitzicht had.
OMGquote:Op donderdag 3 februari 2011 21:36 schreef Lyssa het volgende:
Ik heb het lootje ingevuld!
Iemand bekend met de boeken van Terry Pratchett, de discworld serie?
[ afbeelding ]Ge-ni-aal!
Ik ga er gewoon eens mee "rommelen"`, lukt het niet dan is er ook geen man overboord.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:24 schreef KarinvdB het volgende:
[..]
@trovey die gehaakte bloemetjes voor scrappen zijn de reden dat ik ooit met haken begonnen ben maar zelf uitvogelen hoe het moet lukt me nog niet echt.
Dat is toch voor kabels breien?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:23 schreef caroline88 het volgende:
Leuk Inu! Maar wat je met die mini breinaaldjes met dat Vtje moet?
Muck, gelukkig ging uithalen en weer terug bijhaken sneller dan herstel van de operatie die nodig zou zijn geweest
Mooie shawl, trui! Ook wel een kleur die ik zelf graag draag.
Het verbaasd mij ook, want normaal vind ik amigurumi's al te lang duren.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:17 schreef Lijnloos het volgende:
Oh Herfstblad, wat een prachtige deken! Ik vind het zo knap dat jullie dergelijke grote dingen haken, ik heb daar echt het geduld niet voor, moet gewoon kleine dingetjes maken anders houdt het echt snel op...
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:59 schreef trui het volgende:
ah, leuk, daar ga ik wel even naar kijken als ik er tijd voor heb inu. dat rode vind ik er wel aardig uit zien bijvoorbeeld.
een recentere foto van m'n SPS:
[ afbeelding ]
Ik wilde geen kleur die in de deken zat voor de randquote:Op vrijdag 4 februari 2011 12:12 schreef Bijou het volgende:
Vrolijke deken HerfstbaldIk vind dat wit helemaal niet storend! Ik zou bij een volgende dan eerder de rand ook wit doen denk ik
Ja, maar daar hoef ik niet een heel groot ding te maken (aan 1 stuk zeg maar)... dat zijn allemaal kleine stukjes, dat vind ik niet echt moeilijk of zo, maar zo'n enorme deken en dan nog een rand en zo om maken... vind ik wel knap.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:31 schreef trui het volgende:
en lijnloos, ben je je UP-deken vergeten ofzo? over grote projecten gesproken!
ik voel me wel erg suf, want ik ken angrybird alleen van hier en pikmin zegt me ook niks. @
coolquote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:29 schreef Lijnloos het volgende:
Ik vind het net bert en ernie zo:
[ afbeelding ]
Kan kloppen, de zwarte wol was nogal lastig (splijt heel erg) en ik heb denk ik een rij minder gedaan dan het patroon. Toen ik daar achter kwam vond ik ze eigenlijk wel goed zo dus hen het zo gelaten.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:45 schreef EsseEi het volgende:
en natuuuurlijk de angrybird van karingeod gelukt! je wenkbrouwen zijn echt kleiner dan die bij mij!
Same herequote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:31 schreef trui het volgende:
en lijnloos, ben je je UP-deken vergeten ofzo? over grote projecten gesproken!
ik voel me wel erg suf, want ik ken angrybird alleen van hier en pikmin zegt me ook niks.![]()
yeah!! hoera voor Dr.Hook!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:38 schreef Tan het volgende:
Maar goed, twee dagen geleden kon ik echt niet haken, nooit gedaan ook, maar dankzij jullie tips en de filmpjes heb ik toch een paar dingen geprobeerd. Het begon als proeflapje vanuit een magic ring en na wat meerderen en minderen oefenen kreeg het nog vorm ook, dus heb ik er maar wat geks van gemaakt
Dus hierbij presenteer ik dr. Hook, mijn allereerste (fantasie-)haaksel:
[ afbeelding ]
geweldig mooi geworden!!!quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:06 schreef Eska het volgende:
Mijn deken is af! Jawel!
Hij is ca. 1.10 breed en 1.60 lang.
Met cotton 8en naald 4.
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:38 schreef Tan het volgende:
Maar goed, twee dagen geleden kon ik echt niet haken, nooit gedaan ook, maar dankzij jullie tips en de filmpjes heb ik toch een paar dingen geprobeerd. Het begon als proeflapje vanuit een magic ring en na wat meerderen en minderen oefenen kreeg het nog vorm ook, dus heb ik er maar wat geks van gemaakt
Dus hierbij presenteer ik dr. Hook, mijn allereerste (fantasie-)haaksel:
[ afbeelding ]
Dank! En dan nu weer tijd voor m'n m'n RIP (restjesdeken in progress)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:16 schreef trui het volgende:
en Eska, ik had dit helemaal over 't hoofd gezien in 't vorige deel:
[..]
geweldig mooi geworden!!!![]()
Of je komt net thuis.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:09 schreef antartica het volgende:
volgens mij is iedereen druk aan het haken/tv kijken, just like me
misschien kun je gewoon paperclips gebruiken? eventueel van die geplastificeerde?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:55 schreef KarinvdB het volgende:
Ik heb ondertussen ruzie gekregen met m'n nieuwe steekmarkeerringen. Omdat ik ze in de lokale winkeltjes nergens zag had ik ze eerst zelf gemaakt van wat stevig ijzerdraad, gewoon met een tangetje in de vorm gedraaid van het plaatje op internet. Werkte op zich prima maar een beetje scherpe eindjes. Wel handig op m'n magnetische 'speldekussen' wat ik gebruik zodat ik m'n stopnaalden niet kwijt raak. Dus van de week die van prym besteld en sinds vandaag in gebruik, maar deze zijn van plastic, werken prima maar ik was er heel snel alweer 1 kwijt. Weet iemand misschien metalen versies te vinden die lekker werken?
Ik gebruik altijd kleine veiligheidsspelden, misschien is dat wat? Het voordeel is ook dat als ik weer eens met mijn haakwerk op reis ga en het in mijn tas prop het niet per ongeluk uitgehaald wordt als de haaknaald eruit gaat. Een veiligheidsspeldje valt er echt niet zomaar uit.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:55 schreef KarinvdB het volgende:
Ziet er goed uit Eska!
En tan wat een leuk beessie, ik heb nog niets gemaakt zonder complete beschrijving, knap hoor!
Ik heb ondertussen ruzie gekregen met m'n nieuwe steekmarkeerringen. Omdat ik ze in de lokale winkeltjes nergens zag had ik ze eerst zelf gemaakt van wat stevig ijzerdraad, gewoon met een tangetje in de vorm gedraaid van het plaatje op internet. Werkte op zich prima maar een beetje scherpe eindjes. Wel handig op m'n magnetische 'speldekussen' wat ik gebruik zodat ik m'n stopnaalden niet kwijt raak. Dus van de week die van prym besteld en sinds vandaag in gebruik, maar deze zijn van plastic, werken prima maar ik was er heel snel alweer 1 kwijt. Weet iemand misschien metalen versies te vinden die lekker werken?
mooi kunstwerkquote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:55 schreef Hoothoot het volgende:
Finished!![]()
[ afbeelding ]
Oei, die lijkt niet helemaal scherp...
[ afbeelding ]
Ja, die zijn idd ook gehaakt.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:53 schreef antartica het volgende:
Leuk eska! Wat n mooie mandjes heb je ook voor je garen, zelf gemaakt?
Vrijwel alles katoen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:37 schreef trovey het volgende:
@Eska:Gebruik je ook katoen en acryl/wol door elkaar heen of hou je het bij 1 soort.?
Idee noteren in hoofd: Opbergmandjes.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 01:07 schreef Eska het volgende:
[..]
Ja, die zijn idd ook gehaakt.![]()
Eerst méters lossen gehaakt (met Zeeman-acryl) en daarvan de mandjes gehaakt. Na de eerste nam ik me heilig voor om dat nooit meer te doen zo. Maar 't mandje was toch wel heel handig. Ik had er echt nog eentje nodig. Dus toch nog eens gedaan.![]()
De kleinste is gewoon met 3-dubbele draad gehaakt.
[..]
Vrijwel alles katoen.'t Meeste 100%, en een paar katoen-mix. En een klein beetje bamboo (zo lekker zacht!)
Het is gewoon te stroef en ik begin dan heel strak en onregelmatig te haken.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 01:24 schreef Eska het volgende:
Wat wil er dan niet goed lukken tussen jou & katoen, Trovey? Waar gaat 't mis?
Als het echt echt niet wil boteren tussen jullie, dan zou ik je katoen misschien van je kunnen overnemen? Mits de verzendkosten niet buitensporig gaan worden dan....geen idee hoeveel 't is?
Maar hey, misschien vinden jullie elkaar alsnog.![]()
is het dat sisaltouw? Zou dat niet aan de wol blijven hangen zegmaar en hem zodoende een beetje laten pluizen ( beetje zoals haakjes aan je nagel ook achter draden blijven hangen enzo)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:08 schreef trovey het volgende:
[..]
Het is gewoon te stroef en ik begin dan heel strak en onregelmatig te haken.![]()
Ik heb op dit moment geen katoen in huis, alleen maar acryl en andere kunstvezel in combinatie met allerlei soorten wol.
Die mandjes...zou je dat ook met touw(niet te dik en niet te dun) en een stevige haaknaald kunnen doen? Ik heb nog tig bolletjes touw liggen i.v.m. het herstellen van de krabpalen van de katten. Zou ik dat ook nuttig kunnen gebruiken.![]()
Het zijn allemaal kleine granny squares die aan elkaar worden gemaakt. En die vierkantjes heb je in honderden verschillende smakenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:45 schreef Tan het volgende:
Ooh Eska, Wat leuk zeg. Dat is dus mijn doel: ooit een lappendeken maken. Ik ben namelijk dol op gehaakte spreien ( de witte is van de Hema, en die gekleurde heb ik ooit van vrijwilligters van het Rode Kruis gekocht op een marktje), maar die van mijn jongste (die gekleurde dus) is kapot aan het gaan. Gewoon versleten, dus ook niet goed te repareren. Waar heb jij het patroon voor die deken vandaan? Ik kon niet echt wat vinden.
Ik zag bij trui ook een leuk lappenkussen, dat lijkt me gaaf om een keer te proberen. Als me dat lukt, moet een deken ook lukken denk ikHeb jij daar een patroon van trui? Of is het ergens te bestellen?
Dat het vierkantjes waren had ik gezien inderdaad, dat lijkt me ook juist zo leuk daaraan, dat leg je sneller weer weg en pak je op wanneer je tijd hebt. Dus als ik zoek op die term granny square dan vind ik vanzelf patronen?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Het zijn allemaal kleine granny squares die aan elkaar worden gemaakt. En die vierkantjes heb je in honderden verschillende smaken
Oh, die gekleurde is mooi, ja! Da's precies wat ik ook in gedachte heb (alleen net wat andere kleueren) Ik heb geen patroon. Is ook niet echt nodig eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:45 schreef Tan het volgende:
Ooh Eska, Wat leuk zeg. Dat is dus mijn doel: ooit een lappendeken maken. Ik ben namelijk dol op gehaakte spreien ( de witte is van de Hema, en die gekleurde heb ik ooit van vrijwilligters van het Rode Kruis gekocht op een marktje), maar die van mijn jongste (die gekleurde dus) is kapot aan het gaan. Gewoon versleten, dus ook niet goed te repareren. Waar heb jij het patroon voor die deken vandaan? Ik kon niet echt wat vinden.
Hm, technisch gezien moet het wel kunnen, ja. Maar ik denk dat niet alle touw geschikt is voor een mandje waar je je wol in wilt gaan bewaren. Wat Kirsten al zegt; het kan je wol misschien wat verzieken? Of is het gladder touw? Niet te stug? Mja, misschien gewoon maar proberen anders?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:08 schreef trovey het volgende:
Die mandjes...zou je dat ook met touw(niet te dik en niet te dun) en een stevige haaknaald kunnen doen? Ik heb nog tig bolletjes touw liggen i.v.m. het herstellen van de krabpalen van de katten. Zou ik dat ook nuttig kunnen gebruiken.![]()
Als je wilt, stuur ik er wel een paar op van me hoor, zijn wel plastieken. Maar je kan natuurlijk zelf een veiligheidsspeld of paperclip gebruiken, dat gaat ook :-) (mijne zijn plastieken veiligheidsspeldjes precies en de andere zijn ook plastiek en vallen er vrij makkelijk uit vind ik)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:55 schreef KarinvdB het volgende:
Ziet er goed uit Eska!
En tan wat een leuk beessie, ik heb nog niets gemaakt zonder complete beschrijving, knap hoor!
Tan, ik denk dat het misgaat bij het keren. Je schrijft dat je twee lossen haakt. En ja dat is de goede termquote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:56 schreef Tan het volgende:
Even een ander vraagje. Ik was aan het oefenen geslagen met stokjes, en halve stokjes. Dat lukte best aardig, ik maakte een proeflapje met twee rijen halve en twee rijen hele. Aan het eind van de toer haak ik twee extra lossen en keer ik het lapje om. (weet niet of ik de goede termen gebruik trouwens, ben er nog niet zo in thuis). Maar toch gaat er iets niet goed, want ik begon met een ketting van 24 lossen, en nu heb ik nog maar 17 stokjes over. Het lappie wordt steeds smaller en ik heb geen steken overgeslagen voor zover ik kan zien. Het leek me leuk een sjaaltje te haken voor mijn dochter, maar dat gaat hem niet worden als 'ie steeds smaller wordt.
Wie weet waar het mis gaat? Ik kan wel een foto plaatsen als het dan duidelijker is, maar misschien kent iemand het probleem?
Ah, tuurlijk, dat zal het zijn.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:09 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Tan, ik denk dat het misgaat bij het keren. Je schrijft dat je twee lossen haakt. En ja dat is de goede termmaar stokjes zijn wat groter dan halve stokjes. Dus aan het begin van een rij stokjes moet je 3 lossen haken als je eerste "stokje" en aan het begin van een rij halve stokjes haak je er 2. Helpt dat?
ik denk toch dat Eska gelijk heeft. Het is namelijk echt zo'n onlogisch iets, maar als je een mooie rechte lap wil maken moet je aan 't eind van een rij altijd nog een soort extra steek maken, die steek je dan 'ergens' in het eerder gemaakte begin-nep-stokje (de 2 of 3 lossen) in. Daar tegenover staat dan wel dat je de eerste steek in de rij over moet slaan. (dus na het 'nep' stokje waar elke rij mee begint). Ik vond dat eerst ook heel raar maar heb gemerkt dat 't dan toch echt mooi recht wordt en je geen steken verliest.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:20 schreef Tan het volgende:
En Eska, ik denk dat ik wel ver genoeg doorhaak, maar ik denk dat het toch bij het keren misgaat.
Maar dat doe ik wel, daar in dat nepstokje van lossen, daar kwam ik namelijk ook al achter, dat je die mee moet pakken. En ook dat dat raar lijkt, omdat het wat aan de zijkant zit. Maar bij het keren stak ik hem steeds in de verkeerde. Ik ben ook gestopt met het sjaaltje, het is nu een dekentje voor mijn dochters Hello Kitty, zie fotoquote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:08 schreef trui het volgende:
[..]
ik denk toch dat Eska gelijk heeft. Het is namelijk echt zo'n onlogisch iets, maar als je een mooie rechte lap wil maken moet je aan 't eind van een rij altijd nog een soort extra steek maken, die steek je dan 'ergens' in het eerder gemaakte begin-nep-stokje (de 2 of 3 lossen) in. Daar tegenover staat dan wel dat je de eerste steek in de rij over moet slaan. (dus na het 'nep' stokje waar elke rij mee begint). Ik vond dat eerst ook heel raar maar heb gemerkt dat 't dan toch echt mooi recht wordt en je geen steken verliest.
Zo ziet bij iedereen het eerste lapje eruit hoor, prima begin!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:28 schreef Tan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het perfecte voorbeeld van hoe het dus niet moet
Haha we wachten af!! Toverheks ging mss ook nog willen meedoen, dus ik wacht zowiezo tot morgenavond op haar reactie, maar daarna ga ik echt lootjes trekken hoor!quote:
Daar ga ik eerlijk gezegd pas aan beginnen als ik een lootje heb en weet wat mijn partner leuk vindt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:19 schreef antartica het volgende:
ik ga weer even wat nieuwe dingetjes oefenen voor de swap, maar vanaf nu geen foto's meer plaatsen anders verraad ik qua kleur wol enzo straks wie mijn swap dingen krijgt! hihi!
Bedankt voor de bemoedigende woorden en de linkquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:15 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Zo ziet bij iedereen het eerste lapje eruit hoor, prima begin!Ken je ravelry? Daar zijn bergen gratis patronen te vinden, ook voor granny's e.d.
Mijn lootje komt er dit weekend aan trouwens!
Dat heb ik dus ookquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Bedankt voor de bemoedigende woorden en de link
Maarreh, zeg...Had niemand me even kunnen waarschuwen dat haken echt heel erg verslavend is?
Ik wil meer wolletjes en bolletjes en kleurtjes
Gefeliciteerd Fiepje!!! Voor lieve meisjes kun je heel veel haken volgens mijquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:40 schreef Fiepje het volgende:
Even zonder bij te lezen laten weten dat ik de afgelopen weken helemaal niet aan haken ben toegekomen, terwijl ik wel moeder ben geworden van een heel lief meisje! Hopelijk ga ik binnenkort weer wat tijd krijgen tussen het moederen door, want genoeg inspiratie voor leuke knuffels en dekentjes
Ah oke, nee, daar ben ik niet langs geweestquote:Op zaterdag 5 februari 2011 15:03 schreef EsseEi het volgende:
Ik was bij de Wibra in Loosduinen, Den Haagzeg maar niet een plek waar je heel makkelijk komt
Jeeej uitgelezen dus nu Moosje maken
ik heb de summer garden granny squares van Lucy (van Attic24) daarvoor gebruikt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:45 schreef Tan het volgende:
Ik zag bij trui ook een leuk lappenkussen, dat lijkt me gaaf om een keer te proberen. Als me dat lukt, moet een deken ook lukken denk ikHeb jij daar een patroon van trui? Of is het ergens te bestellen?
Hij krult niet over zichzelf heen zoals een tricot t-shirt waar je een boord vanaf knipt, maar het geheel lijkt een hele grote cirkel te willen vormen. Lastig uit te leggen. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:53 schreef EsseEi het volgende:
Trouwens over dat krullen, mensen zeiden dat ook bij het tunisch haken. Je kan altijd aan het eind nog blokken ofzo. Geloof dat je het dan op moet spannen en nat moet maken en dan oplaten drogen (heb het nooit gedaan dus weet niet alle ins en outs ervan maar goed)
en merk vaak dat het uiteindelijk wel mee valt het krullen....
Welkom SummerBreeze
Hij is ingeleverdquote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:24 schreef mijsje het volgende:
bijna swaptijd!!!
Ophelia, nu is het al weekend hoor...
![]()
Ben al druk bezig met kleine vierkantjes en het is zķ leuk om te doen!!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 16:43 schreef Eska het volgende:
Ha, Tan is nu ook officieel verslaafd.En ook katoen-lover, zag ik!
Webshops hebben ook veel hč. Oké, dan heb je het niet meteen en er komen verzendkosten bij natuurlijk. Maar vaak wel véél meer keus!
![]()
Lukt 't om bruikbare voorbeelden/beschrijvingen van de vierkantjes te vinden? Je moet wel even weten dat je kunt kiezen tussen allemaal losse vierkantjes haken en die naderhand aan elkaar maken, ōf ieder vierkantje meteen vasthaken aan de deken. Dat laatste wordt goed uitgelegd door Lucy van Attic24.
Ik ga snel nadenken over mijn verlanglijstje, er staat nog niets inquote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:35 schreef StefanieV het volgende:
Haha ik moet zo lachen om mijn lootje! Nu bedenken wat ik ga maken! (en ojee mijn verlanglijst was zo lang niet hoor)
edit: heb even mijn lootje aangepast en wat meer info gegeven :-)
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:36 schreef Tan het volgende:
[..]
Ben al druk bezig met kleine vierkantjes en het is zķ leuk om te doen!!Kan niet meer stoppen
Ik drukte op inleveren en had toen pas door dat er nog niets in stondquote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:49 schreef StefanieV het volgende:
Haha ophelia, gewoon een leeg lootje ingeleverd ;-) Mijne is al aangepast :-)
Ik denk het ook!quote:Antartica mooi zeg! En ik denk dat je je dekentje kwijt bent aan je kat!
Haha het is al laat op de avond hé ;-)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:51 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik drukte op inleveren en had toen pas door dat er nog niets in stond![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.haken is cool
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:36 schreef Tan het volgende:
Ben al druk bezig met kleine vierkantjes en het is zķ leuk om te doen!!Kan niet meer stoppen
Die bobbeltjes zijn heel makkelijk. Het zijn dubbele stokjes die je telkens niet afmaakt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:53 schreef EsseEi het volgende:
...
Wordt gaaf je shawl Spiegelei! En appeltjesgroen is mooier dan de kleur op de foto ^^ en inderdaad, hoe doe je die bobbeltjes?
....
Ravelry helptquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:52 schreef antartica het volgende:
Ik ben ook flink aan het nadenken wat ik zal maken....toch best moeilijk! Misschien toch maar aanmelden voor ravelry
Helaas, zo droog oprekken werkt niet. Wat ik wel merkte is dat door mijn zweethandjes het acryl wat rekbaarder werd, dus ik ga zodra het geheel klaar is (nog maar een kleine 200 toeren te gaan) het onderste stuk natmaken, oprekken en spannen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:24 schreef mijsje het volgende:
SummerBreeze, had je al (heel simpel gedacht) de onderkant opgerekt? dus de ketting gewoon zo ver mogelijk uit elkaar trekken? Je werkt met Acryl zo te zien, misschien kun je het nog wat wijder trekken... en anders ben ik er ook een beetje bang voor, want als je hier omheen gaat haken met vasten, is de kans groot dat het daar niet mee wordt opgelost... succes! Ik vind je kleuren wel heel mooi, komen er nog andere kleuren bij?
Ik moet eigenlijk ook een vraag stellenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 23:39 schreef Daste het volgende:
Ah, prima! Maar dat ga ik nu nog niet doen, natuurlijk....Dan valt het op!
aaah dat is ook schattigquote:Op zondag 6 februari 2011 15:20 schreef trui het volgende:
wat geweldig tan! mijn dochter is al 't hele weekend aan 't spelen dat zij mij is en andersom, dus gisteren wilde ze ook graag haken. ik heb wel een uur samen met 'r zitten haken, haar handjes hielden de haak en 't garen vast, ik stuurde bij. zo hebben we een heel poppensjaaltje gehaakt.maar als ik los laat vindt ze 't veel te eng en houdt ze meteen op, dus ze heeft 't nog niet helemaal onder de knie. is ook wel heel lastig natuurlijk.
*sprint weer terug naar treinbaan*
Ik ben ook nog heel erg jong hoorquote:Op zondag 6 februari 2011 15:33 schreef antartica het volgende:
volgens mij ben ik een van de 'jongeren' hier!
Ik ookquote:Op zondag 6 februari 2011 15:33 schreef antartica het volgende:
volgens mij ben ik een van de 'jongeren' hier!
Ik trek het gemiddelde iets omhoog, ja.quote:Op zondag 6 februari 2011 15:58 schreef Tan het volgende:
Nou word ik wel nieuwsgierig naar jullie leeftijden hier. Ik schat de gemiddelde leeftijd van de meesten hier rond de dertig met tien jaar eraf of tien erop en alles daarrtussen. En dan vast nog een paar onder de twintig en een paar boven de veertig of vijftig
Op een hoes is inderdaad het makkelijkst, dan heb je in een keer een complete hoes met rits en alles.(wel zorgen dat de hoes al eens is gewassen ivm afgeven bij wassen)quote:Op zondag 6 februari 2011 16:22 schreef Tan het volgende:
Zelf ben ik 35 trouwens.
Even een vraagje aan de granny-square-kussen-haaksters hier. Wat doen jullie voor de vulling en wat voor de achterkant? Ik wil zelf gewoon een normaal egaal binnenkussen doen. Maar ik weet niet wat ik met de achterkant doe. Een egale lap lijkt me niet leuk maar granny squares zijn best veel werkIk zal ook al te denken om het op een egale hoes van de hema of zo te naaien. Ik heb een gehaakt kussen (geen zelfmaak) en die heeft alleen de voorkant met haakwerk.
Oh dat is een goede tip ja! Dat voorwassen dus. En een goedkoop ikea kussen is ook een idee, alleen komen we daar voorlopig niet.quote:Op zondag 6 februari 2011 16:28 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Op een hoes is inderdaad het makkelijkst, dan heb je in een keer een complete hoes met rits en alles.(wel zorgen dat de hoes al eens is gewassen ivm afgeven bij wassen)
quote:Op zondag 6 februari 2011 16:33 schreef Herfstblad het volgende:
Ik ben 25 24 (maar in mijn hoofd vaak 6
)
eerst het haakwerk aan elkaar gezet en daarna met de hand door het haakwerk heen (tussen laatste steek en enerlaatste steek) genaaid, met kleine nette steekjes.quote:Op zondag 6 februari 2011 16:53 schreef antartica het volgende:
even vraagje over de kussenhoes en dan meteen ook mijn vraag over fleecestof. hoe maak je, je gehaakte kussenhoes of deken mooi vast op een standaard kussenhoes of fleecedeken? met de naaimachine ben ik bang dat ik mn deken verpruts straks...
Volwassen gedrag is highly overrated. Ik ben vastbesloten om altijd 5 te blijven. Nooit te oud om te spelenquote:Op zondag 6 februari 2011 16:51 schreef antartica het volgende:
Ik ben 23 (maar gedraag me niet altijd zo volwassen)
Idem hier ;-)quote:Op zondag 6 februari 2011 16:33 schreef Herfstblad het volgende:
Ik ben 25 (maar in mijn hoofd vaak 6
)
40 en wat erbij.quote:Op zondag 6 februari 2011 15:58 schreef Tan het volgende:
Nou word ik wel nieuwsgierig naar jullie leeftijden hier. Ik schat de gemiddelde leeftijd van de meesten hier rond de dertig met tien jaar eraf of tien erop en alles daarrtussen. En dan vast nog een paar onder de twintig en een paar boven de veertig of vijftig
Mijn vierkantjes hebben tot nu toe nog verschillende kleuren, ik maak straks wel even een foto van wat ik tot nu toe heb.quote:Op zondag 6 februari 2011 16:58 schreef mijsje het volgende:
ik ben 32![]()
ik heb m'n vierkantjes meestal aan elkaar gemaakt met de methode van Lucy van Attic 24.... en dat gaat in dezelfde kleur als de vierkantjes zelf.
http://attic24.typepad.com/weblog/joining-asyougo-sqaures.htmlquote:Op zondag 6 februari 2011 16:33 schreef Tan het volgende:
[..]
Oh dat is een goede tip ja! Dat voorwassen dus. En een goedkoop ikea kussen is ook een idee, alleen komen we daar voorlopig niet.
Heeft er iemand nog tips voor het aan elkaar maken van de lapjes? Ik dacht er zelf aan om ze met een contrasterende kleur aan elkaar te haken en dan nog in diezelfde kleur een extra rand om het geheel of zo. Het kussen dat ik heb heeft zo'n leuke golvende rand (boogjes), misschien doe ik wel zoiets. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik kwam gister nog een foto tegen van trui's kussens maar die foto's kan ik niet meer vinden.
Fijn! Ik ken al die termen niet, dus ik kwam nergens op uit in de zoekmachinequote:Op zondag 6 februari 2011 17:47 schreef kirsten. het volgende:
[..]
http://attic24.typepad.com/weblog/joining-asyougo-sqaures.html
en de boogjes: http://attic24.typepad.com/weblog/granny-b.html
Je kan ook zoeken op iets als shell-edging enzo!
Wat je qua joinen ook kan doen is om elke square bv. een witte laatste te maken, en die dan steeds aan elkaar maken (zoals de eerste link geloof ik, maar trui (denk ik) heeft ooit een andere geplaatst die iets meer op dit laatste ingaat)
En leuk hoor taartjesfee![]()
For the record; ik ben 19 (maar het zal je niet verbazen, ik mag over het algemeen geestelijk rond de 10 geschat worden)
Als Spuit 11 :quote:Op zondag 6 februari 2011 17:57 schreef Fiepje het volgende:
Dank jullie wel voor de felicitaties. Er is inderdaad een hoop leuks te haken voor een meisje. Ben nog bezig met een ledikantdeken, maar hoop dat die af is voordat ze uit haar ledikantje groeit![]()
En ik ben 32.
Leuk dat er een swap gaande is. Ben benieuwd naar alle leuke dingen die jullie voor elkaar gaan maken/kopen.
En weer terug naar mijn meisje.
Oh goed om te weten... die gebruik ik ook voor mijn upje en ik heb nog een bolletje nodig... ff snel inslaan nog dus!quote:Op zondag 6 februari 2011 19:05 schreef Herfstblad het volgende:
Kleurnummer 108 toevallig? Ik weet dat trendje.nl die nog heeft (of had)
Ik vind Saskia van de Wibra dikker en persoonlijk prettiger.
Ik heb dingen voor de swap in gedachten, verder de boze vogels en het varken en een slinger voor mijn fiets
quote:Op zondag 6 februari 2011 17:20 schreef De_Taartjesfee het volgende:
M`n sjaal/col voor m`n Beppie is af
Ohja..foto
[ afbeelding ]
Moet alleen dat ene losse draadje nog wegwerken
Nou nee die bedoelde ik niet, al is dat ook een goeie voor de hondjes zie ik nu. Ik had de kleurkaart van Catania toen ik begon met de hondjes uitgeprint van de website van de fabrikant, een paar weken geleden dus, en nu hebben ze een nieuwe kaart. Paar nieuwe maar ook een aantal verdwenen, waaronder (0)0179 "kamel" waar het mij om gaat. Op de kaart hebben ze gold (die nieuw was op m'n 'oude' kaart) op die plek gezet en dat ziet eruit als een vies geel kleurtje ipv een mooie lichtbruin.... Andere kleuren die van de kaart af zijn: 0237 dunkles burgund, 0224 dschungel (donkergroen) en 0210 rotbraun.quote:Op zondag 6 februari 2011 19:05 schreef Herfstblad het volgende:
Kleurnummer 108 toevallig? Ik weet dat trendje.nl die nog heeft (of had)
Ik betaal 1,95quote:Op zondag 6 februari 2011 20:26 schreef KarinvdB het volgende:
Helaas is Limone wel wat duur bij mijn lokale winkel, 2.45 per bol.
Hij lijkt inderdaad vreselijk moeilijk, maar als je eenmaal bezig bent, spreekt het bijna voor zichquote:Op zondag 6 februari 2011 20:40 schreef Tan het volgende:
Oh ja Trui, jouw bal met Afrikaanse bloemen ziet er nu ineens veel minder abacadabra uit voor mijEr wordt trouwens heeeel veel mee gespeeld. Elyas is er echt dol op en knuffelt hem de hele dag door (echt waar!)
Ik vind jouw avatar niet zo leuk... loop een aflevering achter en nu weet ik al wie eruit gaatquote:Op zondag 6 februari 2011 21:22 schreef Muck het volgende:
[..]
Hij lijkt inderdaad vreselijk moeilijk, maar als je eenmaal bezig bent, spreekt het bijna voor zich
Bij het in elkaar zetten heb ik wel zo af en toe goed moeten kijken hoe het nou precies in elkaar moest, maar dat is uiteindelijk goed gelukt
Tja, ik wacht expres al een dag tot na de herhaling op TV geweest is.quote:Op zondag 6 februari 2011 21:30 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik vind jouw avatar niet zo leuk... loop een aflevering achter en nu weet ik al wie eruit gaat
Maar hierbij mijn weekendprojectjeZag het patroon op Ravelry en zat vast met mn naaiprojectje, dus dit maar in elkaar geflanst.. Nu nog een meisje zoeken met een voorliefde voor kussens en zeemeerminnen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kussen is gewoon simpel met overslag, dus wel verwisselbaar, maar geen rits erinHij is 40x40 en zo'n binnenkussen had ik niet, maar die heeft de Hema wel
Ik vind ze juist ontzettend leukquote:Op zondag 6 februari 2011 23:03 schreef KarinvdB het volgende:
Mooie vierkantjes van 3 dames zeg! Ik krijg er ook zin in om dat eens te gaan proberen. Lijkt toch iets minder intimiderend dan in 1 keer een hele deken doen......
Zesde hondje is af, bij deze de laatste 2, een Berner Sennenhond en een Beagle. Tot nu toe ben ik nog niet altijd tevreden over het resultaat, vooral bij het aan elkaar naaien heb ik moeite om de boel zo te krijgen als het hoort. Maar het ziet er volgens mij niet vreselijk uitJa ik ben erg kritisch op mezelf....
[ afbeelding ]
Jij leert snelquote:Op zondag 6 februari 2011 20:36 schreef Tan het volgende:
Nou, bij deze de oogst van vandaag:
[ afbeelding ]
De kleuren zijn in het echt veel en veel mooier. Ik weet nog niet of ik ze zo laat of groter maak. En ik denk dat ik ze onzichtbaar aan elkaar maak of met een contrasterende kleur, die paarsblauwige (op de foto lijkt het donkerblauw) of zo.
In mijn huis heb ik de kleuren groen, rood, roze en paars. Verder veel wit. Dus als ik een volgend iets ga maken dan wordt het in die kleuren. Helaas had onze hobbyzaak alleen de rood en de groen die ik wilde, geen fuchsia en paars en zelfs geen wit, dus ik heb er maar wat heldere kleuren bij gekozen, maar het komt totaal niet over op de foto.
Dat gaat dus nog even durenquote:Op zondag 6 februari 2011 22:23 schreef Eska het volgende:
Tan, nice squares!
Da's een leuk tussendoor-project, Inu!
Muck, ik ben heel benieuwd naar je vestje. Da's ook iets dat nog hoog op mijn wensenlijst staat; een vest(je) en/of een trui.
Maar eerst mijn restjesdeken afmaken. Ik heb nu 1/5 af ongeveer.
[ afbeelding ]
Ook al squaresquote:Op zondag 6 februari 2011 21:30 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik vind jouw avatar niet zo leuk... loop een aflevering achter en nu weet ik al wie eruit gaat
Maar hierbij mijn weekendprojectjeZag het patroon op Ravelry en zat vast met mn naaiprojectje, dus dit maar in elkaar geflanst.. Nu nog een meisje zoeken met een voorliefde voor kussens en zeemeerminnen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kussen is gewoon simpel met overslag, dus wel verwisselbaar, maar geen rits erinHij is 40x40 en zo'n binnenkussen had ik niet, maar die heeft de Hema wel
...quote:Op zondag 6 februari 2011 23:03 schreef KarinvdB het volgende:
Mooie vierkantjes van 3 dames zeg! Ik krijg er ook zin in om dat eens te gaan proberen. Lijkt toch iets minder intimiderend dan in 1 keer een hele deken doen......
Zesde hondje is af, bij deze de laatste 2, een Berner Sennenhond en een Beagle. Tot nu toe ben ik nog niet altijd tevreden over het resultaat, vooral bij het aan elkaar naaien heb ik moeite om de boel zo te krijgen als het hoort. Maar het ziet er volgens mij niet vreselijk uitJa ik ben erg kritisch op mezelf....
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 februari 2011 21:59 schreef trui het volgende:
coole Bep!
en tan, wat een fantastische vierkantjes! dat wordt vast een superkussenhoes! ik heb mijn kussenhoezen soms ook op een bestaande hoes genaaid. inderdaad heel handig dat je er dan vanzelf al een rits aan hebt zitten.maar je kunt bijv. ook een oude trui gebruiken als achterkant, zie de handige tutorial van -wederom- Lucy.
aan elkaar maken van de squares kan op veel manieren. als je ze met de goede kanten tegen elkaar legt kun je met halve vasten / slip stitch door de buitenste lusjes de boel aan elkaar haken. of met naald en draad, door dezelfde lusjes (ook we 'whip stitch' genoemd, zie bijv. deze foto). het joinen-as-you-go heeft ook zo z'n voordelen maar dan moet je dus wel vooraf al goed bedenken welke vierkantjes je waar wil plaatsen. tot slot vind ik het soms ook heel leuk om ze juist met de achterkant tegen elkaar te leggen en ze aan de goede kant aan elkaar te haken, met vasten bijvoorbeeld. dan krijg je een mooi randje dat er bovenop ligt, zoals bij dit kussen.![]()
oja en ik ben even oud (of jong) als eska. maar vandaag was ik dus meestal 'bijna-6', en als ik ook maar even verslapte in mijn rol werd ik daar meteen weer op gewezen 'cato, meisjes van bijna 6 hebben een hoger stemmetje hoor!'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |