is het dat sisaltouw? Zou dat niet aan de wol blijven hangen zegmaar en hem zodoende een beetje laten pluizen ( beetje zoals haakjes aan je nagel ook achter draden blijven hangen enzo)quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:08 schreef trovey het volgende:
[..]
Het is gewoon te stroef en ik begin dan heel strak en onregelmatig te haken.![]()
Ik heb op dit moment geen katoen in huis, alleen maar acryl en andere kunstvezel in combinatie met allerlei soorten wol.
Die mandjes...zou je dat ook met touw(niet te dik en niet te dun) en een stevige haaknaald kunnen doen? Ik heb nog tig bolletjes touw liggen i.v.m. het herstellen van de krabpalen van de katten. Zou ik dat ook nuttig kunnen gebruiken.![]()
Het zijn allemaal kleine granny squares die aan elkaar worden gemaakt. En die vierkantjes heb je in honderden verschillende smakenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:45 schreef Tan het volgende:
Ooh Eska, Wat leuk zeg. Dat is dus mijn doel: ooit een lappendeken maken. Ik ben namelijk dol op gehaakte spreien ( de witte is van de Hema, en die gekleurde heb ik ooit van vrijwilligters van het Rode Kruis gekocht op een marktje), maar die van mijn jongste (die gekleurde dus) is kapot aan het gaan. Gewoon versleten, dus ook niet goed te repareren. Waar heb jij het patroon voor die deken vandaan? Ik kon niet echt wat vinden.
Ik zag bij trui ook een leuk lappenkussen, dat lijkt me gaaf om een keer te proberen. Als me dat lukt, moet een deken ook lukken denk ikHeb jij daar een patroon van trui? Of is het ergens te bestellen?
Dat het vierkantjes waren had ik gezien inderdaad, dat lijkt me ook juist zo leuk daaraan, dat leg je sneller weer weg en pak je op wanneer je tijd hebt. Dus als ik zoek op die term granny square dan vind ik vanzelf patronen?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Het zijn allemaal kleine granny squares die aan elkaar worden gemaakt. En die vierkantjes heb je in honderden verschillende smaken
Oh, die gekleurde is mooi, ja! Da's precies wat ik ook in gedachte heb (alleen net wat andere kleueren) Ik heb geen patroon. Is ook niet echt nodig eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:45 schreef Tan het volgende:
Ooh Eska, Wat leuk zeg. Dat is dus mijn doel: ooit een lappendeken maken. Ik ben namelijk dol op gehaakte spreien ( de witte is van de Hema, en die gekleurde heb ik ooit van vrijwilligters van het Rode Kruis gekocht op een marktje), maar die van mijn jongste (die gekleurde dus) is kapot aan het gaan. Gewoon versleten, dus ook niet goed te repareren. Waar heb jij het patroon voor die deken vandaan? Ik kon niet echt wat vinden.
Hm, technisch gezien moet het wel kunnen, ja. Maar ik denk dat niet alle touw geschikt is voor een mandje waar je je wol in wilt gaan bewaren. Wat Kirsten al zegt; het kan je wol misschien wat verzieken? Of is het gladder touw? Niet te stug? Mja, misschien gewoon maar proberen anders?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:08 schreef trovey het volgende:
Die mandjes...zou je dat ook met touw(niet te dik en niet te dun) en een stevige haaknaald kunnen doen? Ik heb nog tig bolletjes touw liggen i.v.m. het herstellen van de krabpalen van de katten. Zou ik dat ook nuttig kunnen gebruiken.![]()
Als je wilt, stuur ik er wel een paar op van me hoor, zijn wel plastieken. Maar je kan natuurlijk zelf een veiligheidsspeld of paperclip gebruiken, dat gaat ook :-) (mijne zijn plastieken veiligheidsspeldjes precies en de andere zijn ook plastiek en vallen er vrij makkelijk uit vind ik)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:55 schreef KarinvdB het volgende:
Ziet er goed uit Eska!
En tan wat een leuk beessie, ik heb nog niets gemaakt zonder complete beschrijving, knap hoor!
Ik heb ondertussen ruzie gekregen met m'n nieuwe steekmarkeerringen. Omdat ik ze in de lokale winkeltjes nergens zag had ik ze eerst zelf gemaakt van wat stevig ijzerdraad, gewoon met een tangetje in de vorm gedraaid van het plaatje op internet. Werkte op zich prima maar een beetje scherpe eindjes. Wel handig op m'n magnetische 'speldekussen' wat ik gebruik zodat ik m'n stopnaalden niet kwijt raak. Dus van de week die van prym besteld en sinds vandaag in gebruik, maar deze zijn van plastic, werken prima maar ik was er heel snel alweer 1 kwijt. Weet iemand misschien metalen versies te vinden die lekker werken?
Tan, ik denk dat het misgaat bij het keren. Je schrijft dat je twee lossen haakt. En ja dat is de goede termquote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:56 schreef Tan het volgende:
Even een ander vraagje. Ik was aan het oefenen geslagen met stokjes, en halve stokjes. Dat lukte best aardig, ik maakte een proeflapje met twee rijen halve en twee rijen hele. Aan het eind van de toer haak ik twee extra lossen en keer ik het lapje om. (weet niet of ik de goede termen gebruik trouwens, ben er nog niet zo in thuis). Maar toch gaat er iets niet goed, want ik begon met een ketting van 24 lossen, en nu heb ik nog maar 17 stokjes over. Het lappie wordt steeds smaller en ik heb geen steken overgeslagen voor zover ik kan zien. Het leek me leuk een sjaaltje te haken voor mijn dochter, maar dat gaat hem niet worden als 'ie steeds smaller wordt.
Wie weet waar het mis gaat? Ik kan wel een foto plaatsen als het dan duidelijker is, maar misschien kent iemand het probleem?
Ah, tuurlijk, dat zal het zijn.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:09 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Tan, ik denk dat het misgaat bij het keren. Je schrijft dat je twee lossen haakt. En ja dat is de goede termmaar stokjes zijn wat groter dan halve stokjes. Dus aan het begin van een rij stokjes moet je 3 lossen haken als je eerste "stokje" en aan het begin van een rij halve stokjes haak je er 2. Helpt dat?
ik denk toch dat Eska gelijk heeft. Het is namelijk echt zo'n onlogisch iets, maar als je een mooie rechte lap wil maken moet je aan 't eind van een rij altijd nog een soort extra steek maken, die steek je dan 'ergens' in het eerder gemaakte begin-nep-stokje (de 2 of 3 lossen) in. Daar tegenover staat dan wel dat je de eerste steek in de rij over moet slaan. (dus na het 'nep' stokje waar elke rij mee begint). Ik vond dat eerst ook heel raar maar heb gemerkt dat 't dan toch echt mooi recht wordt en je geen steken verliest.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:20 schreef Tan het volgende:
En Eska, ik denk dat ik wel ver genoeg doorhaak, maar ik denk dat het toch bij het keren misgaat.
Maar dat doe ik wel, daar in dat nepstokje van lossen, daar kwam ik namelijk ook al achter, dat je die mee moet pakken. En ook dat dat raar lijkt, omdat het wat aan de zijkant zit. Maar bij het keren stak ik hem steeds in de verkeerde. Ik ben ook gestopt met het sjaaltje, het is nu een dekentje voor mijn dochters Hello Kitty, zie fotoquote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:08 schreef trui het volgende:
[..]
ik denk toch dat Eska gelijk heeft. Het is namelijk echt zo'n onlogisch iets, maar als je een mooie rechte lap wil maken moet je aan 't eind van een rij altijd nog een soort extra steek maken, die steek je dan 'ergens' in het eerder gemaakte begin-nep-stokje (de 2 of 3 lossen) in. Daar tegenover staat dan wel dat je de eerste steek in de rij over moet slaan. (dus na het 'nep' stokje waar elke rij mee begint). Ik vond dat eerst ook heel raar maar heb gemerkt dat 't dan toch echt mooi recht wordt en je geen steken verliest.
Zo ziet bij iedereen het eerste lapje eruit hoor, prima begin!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:28 schreef Tan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het perfecte voorbeeld van hoe het dus niet moet
Haha we wachten af!! Toverheks ging mss ook nog willen meedoen, dus ik wacht zowiezo tot morgenavond op haar reactie, maar daarna ga ik echt lootjes trekken hoor!quote:
Daar ga ik eerlijk gezegd pas aan beginnen als ik een lootje heb en weet wat mijn partner leuk vindt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:19 schreef antartica het volgende:
ik ga weer even wat nieuwe dingetjes oefenen voor de swap, maar vanaf nu geen foto's meer plaatsen anders verraad ik qua kleur wol enzo straks wie mijn swap dingen krijgt! hihi!
Bedankt voor de bemoedigende woorden en de linkquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:15 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Zo ziet bij iedereen het eerste lapje eruit hoor, prima begin!Ken je ravelry? Daar zijn bergen gratis patronen te vinden, ook voor granny's e.d.
Mijn lootje komt er dit weekend aan trouwens!
Dat heb ik dus ookquote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Bedankt voor de bemoedigende woorden en de link
Maarreh, zeg...Had niemand me even kunnen waarschuwen dat haken echt heel erg verslavend is?
Ik wil meer wolletjes en bolletjes en kleurtjes
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |