huh?quote:Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000) mensen jaarlijks sterven door roken.
Ja, dat moeten ze ook verbieden!quote:
Er zijn ook mensen die uit eigen wil roken!quote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
De overheid heeft ook de taak mensen tegen zichzelf te beschermen, laten we hier dan een begin maken.
Ja, maar in de OP staat:quote:Op woensdag 8 december 2010 23:37 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/nieuw(...)d_levens_rsquo_.html
Verkeer is in veel gevallen essentieel voor de economie en dus het draaiend houden van het land. Roken daarentegen is onnodig en vaak een ziekelijke verslaving.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:38 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, dat is wat we nodig hebben: een overheid die zich nog indringender bemoeit met ons prive-leven. Holograph, in het verkeer sterven jaarlijks ook honderdduizenden mensen (globaal). Elke vorm van vrij vervoer maar verbieden?
kindertjesquote:Op woensdag 8 december 2010 23:39 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ja, maar in de OP staat:
'blijkt dat er 600.000 mensen mensen ' waaronder 165.000
waaronder 165000 wat? en mensen mensen? een soort ubermensch?
Je kunt het aantal verkeersbewegingen omlaag schroeven en overgaan op een geheel openbaar vervoerssyteem. Verder vind ik dit een buitengewoon onzalig plan. De mens heeft nog altijd de vrijheid om zichzelf naar de klote te helpen.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:39 schreef Holograph het volgende:
[..]
Verkeer is in veel gevallen essentieel voor de economie en dus het draaiend houden van het land. Roken daarentegen is onnodig en vaak een ziekelijke verslaving.
De mens heeft echter niet het recht een ander naar de klote te helpen. Bij alcohol is dat niet het geval. Overigens vind ik dat de alcohol leeftijd moet worden opgeschroefd naar 18, het liefst 21.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt het aantal verkeersbewegingen omlaag schroeven en overgaan op een geheel openbaar vervoerssyteem. Verder vind ik dit een buitengewoon onzalig plan. De mens heeft nog altijd de vrijheid om zichzelf naar de klote te helpen.
Maar alcohol dan ook maar verbieden?
Je hoeft niet in andermans rook te lopen hoorquote:Op woensdag 8 december 2010 23:43 schreef Holograph het volgende:
[..]
De mens heeft echter niet het recht een ander naar de klote te helpen. Bij alcohol is dat niet het geval.
Roken kost de samenleving ook veel. Exacte cijfers ken ik niet, maar alle mensen die hierdoor onnodig behandelingen moeten krijgen kosten de samenleving waarschijnlijk erg veel geld.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:41 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Weet je hoeveel inkomsten de overheid krijgt?
Tevens blijft het een keuze (en een verslaving). Nee, niet verbieden, dus.
De discussie over de schadelijkheid van meeroken is nog in volle gang. Dus niet beslecht, zoals jij doet overkomen. Verder zorgt alcohol op indirecte wijze wel voor slachtoffers. Middels deelname aan het verkeer of vechtpartijen in de stad. En niet te vergeten vandalisme.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:43 schreef Holograph het volgende:
[..]
De mens heeft echter niet het recht een ander naar de klote te helpen. Bij alcohol is dat niet het geval. Overigens vind ik dat de alcohol leeftijd moet worden opgeschroefd naar 18, het liefst 21.
Reduceren we meteen de co2 uitstoot!quote:Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef CaptainCookie het volgende:
Wat een onzin zeg. Mensen moeten zelf kunnen weten wat ze tot zich nemen.
Laten we meteen maar snackbars verbieden, dat is ook ongezond. En alcohol. Of misschien moet de overheid maar een afgepaste hoeveelheid eten per dag per persoon verstrekken, in het kader van de volksgezondheid. Overgewicht is in één keer opgelost.
Kom, we gaan lekker ongelooflijk gezond leven, zodat we allemaal meer dan 100 jaar worden. Gezellig wordt dat.
Of wacht..
Nou nou naar de klote helpen nog wel.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:43 schreef Holograph het volgende:
[..]
De mens heeft echter niet het recht een ander naar de klote te helpen. Bij alcohol is dat niet het geval. Overigens vind ik dat de alcohol leeftijd moet worden opgeschroefd naar 18, het liefst 21.
Dat is hoogstwaarschijnlijk niks vergeleken bij de ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ die de overheid binnenkrijgt.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef Holograph het volgende:
[..]
Roken kost de samenleving ook veel. Exacte cijfers ken ik niet, maar alle mensen die hierdoor onnodig behandelingen moeten krijgen kosten de samenleving waarschijnlijk erg veel geld.
Dat is dan ook illegaal en daar staat straf op.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De discussie over de schadelijkheid van meeroken is nog in volle gang. Dus niet beslecht, zoals jij doet overkomen. Verder zorgt alcohol op indirecte wijze wel voor slachtoffers. Middels deelname aan het verkeer of vechtpartijen in de stad. En niet te vergeten vandalisme.
Zoals ik al zei, vaak is verkeer essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:46 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dat is hoogstwaarschijnlijk niks vergeleken bij de ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ die de overheid binnenkrijgt.
Uitlaatgassen zijn ook slecht voor ons. Benzine verbieden dan maar?
In Nederland verdienen we ¤¤¤¤¤, dus koos ik voor ¤¤¤¤¤.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:47 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nooit gezien. Moet zeggend dat $$$$$$$ er mooier uitziet.
Mensen worden er blij van, veel mensen vinden het gezellig om even met wat mensen buiten te roken, bij het roken spreek je makkelijk iemand aan enz.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:48 schreef Holograph het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, vaak is verkeer essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.
Ja, maar je zou natuurlijk ook het gebruik van alcohol kunnen verbieden. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:47 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat is dan ook illegaal en daar staat straf op.
Ik heb het er vooral over dat je andere mensen ermee schaadt. Met alcohol heb ik al veel minder moeite, alhoewel ik 16 jaar te jong vind als minimum leeftijd.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:48 schreef CaptainCookie het volgende:
Nee TS, ik drink in het weekend lekker veel alcohol, eet niet al te gezond en als ik roken lekker zou vinden zou ik dat ook lekker doen.
Wat heb je er nou aan om jezelf te (laten) belemmeren in dingen die je leuk vindt om te doen, zodat je een paar jaartjes ouder wordt? Ik hoef écht niet ouder dan 80 te worden hoor. Met iets minder kan ik ook nog wel leven.
Eens.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:49 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Mensen worden er blij van, veel mensen vinden het gezellig om even met wat mensen buiten te roken, bij het roken spreek je makkelijk iemand aan enz.
Dat is goed voor de maatschappij.
Goed punt. Sociale cohesie is ook van belang binnen een maatschappij.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:49 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Mensen worden er blij van, veel mensen vinden het gezellig om even met wat mensen buiten te roken, bij het roken spreek je makkelijk iemand aan enz.
Dat is goed voor de maatschappij.
Niet dat we niets van de Drooglegging willen leren natuurlijk... (niet naar jou bedoeld)quote:Op woensdag 8 december 2010 23:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar je zou natuurlijk ook het gebruik van alcohol kunnen verbieden. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar?
Nee, want alcohol zorgt niet per definitie voor geweld. Roken zorgt per definitie wel voor gezondheidsschade (soms met de dood tot gevolg) bij anderen.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar je zou natuurlijk ook het gebruik van alcohol kunnen verbieden. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar?
Ik ben het opvallend vaak eens met jouquote:Op woensdag 8 december 2010 23:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed punt. Sociale cohesie is ook van belang binnen een maatschappij.
En wanneer je rookt waarbij anderen niet aanwezig zijn?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee, want alcohol zorgt niet per definitie voor geweld. Roken zorgt per definitie wel voor gezondheidsschade (soms met de dood tot gevolg) bij anderen.
In openbare ruimtes/uitgaansgelegenheden mag al niet meer gerookt worden. Buiten heb je er ook geen last van, waar zeur je dan nog overquote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee, want alcohol zorgt niet per definitie voor geweld. Roken zorgt per definitie wel voor gezondheidsschade (soms met de dood tot gevolg) bij anderen.
Dat is dus het probleem, het gebeurt dus wel. Aangezien het me onmogelijk lijkt om daar beleid voor te maken kun je het beter verbieden.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef Tem het volgende:
[..]
En wanneer je rookt waarbij anderen niet aanwezig zijn?
Vandaar dat roken in openbare gelegenheden niet meer mag. Buiten roken is niet bepaald schadelijk voor andere mensen. Wat mensen thuis doen moeten ze zelf weten, al vind ik binnenshuis roken beetje asociaal als de ander dit niet fijn vind (of het nou je eigen huis is of niet). Maar goed, dat kan je niet verbieden.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
Toch zorgt meeroken om de een of andere reden jaarlijks voor 600.000 doden.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:52 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
In openbare ruimtes/uitgaansgelegenheden mag al niet meer gerookt worden. Buiten heb je er ook geen last van, waar zeur je dan nog over?
Mensen die zelf roken moeten dat natuurlijk geheel zelf kunnen bepalen.
Per definitie is zwaar overdreven. Komt bij dat ik als mens mijn vrijheid hoog in het vaandel heb staan. Ik besef als geen ander dat er ook nu sprake is van relatieve vrijheid. Echt vrij zijn wij nooit. Dan is het niet prettig wanneer figuren als jij het leven van anderen verder in willen vullen.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
En wanneer je rookt waarbij anderen ermee akkoord gaan dat je rookt?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem, het gebeurt dus wel. Aangezien het me onmogelijk lijkt om daar beleid voor te maken kun je het beter verbieden.
Dus iemand die op het terras een sigaret wilt aansteken moet aan iedereen vragen of het mag?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:55 schreef twaalf het volgende:
[..]
En wanneer je rookt waarbij anderen ermee akkoord gaan dat je rookt?
Dit dus. Met als heel belangrijk argument dat het een privéaangelegenheid is of iemand rookt. Daar heeft de overheid niets mee te maken.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:54 schreef Boldface het volgende:
Vanuit het oogpunt van volksgezondheid zou een verbod op roken (cq. verbod op verkoop van rookwaar) heel logisch zijn. Maar volksgezondheid is niet het enige criterium. Sommige mensen willen nu eenmaal graag eerder dood. Rokers zijn een fantastische melkkoe: ze betalen forse accijns voor hun verslaving en ze gaan gemiddeld eerder dood, dus is de belastingbetaler minder kwijt aan AOW en zorgkosten voor deze groep mensen.
Dus laat rokers lekker doorgaan; ik vind het prima.
Vrijheidquote:Op woensdag 8 december 2010 23:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Per definitie is zwaar overdreven. Komt bij dat ik als mens mijn vrijheid hoog in het vaandel heb staan. Ik besef als geen ander dat er ook nu sprake is van relatieve vrijheid. Echt vrij zijn wij nooit. Dan is het niet prettig wanneer figuren als jij het leven van anderen verder in willen vullen.
Nee hoor. Het schaadt de longen, zelfs al met een minieme hoeveelheid. Of het dan ook direct problemen oplevert is een vraag. Maar veel minieme hoeveelheden zorgen voor toch voor schade.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Per definitie is zwaar overdreven. Komt bij dat ik als mens mijn vrijheid hoog in het vaandel heb staan. Ik besef als geen ander dat er ook nu sprake is van relatieve vrijheid. Echt vrij zijn wij nooit. Dan is het niet prettig wanneer figuren als jij het leven van anderen verder in willen vullen.
Vandaar dat ik schreef: relatieve vrijheid.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:58 schreef Saarbarbaar het volgende:
[..]
Vrijheid![]()
'he wat fijn dat ik in alle vrijheid mag beslissen dat ikzelf inclusief de mensen om mij heen, longkanker kunnen krijgen'
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik dacht meer aan de huiselijke kring, maar goed, als je als niet-roker merkt dat er rokers op een terras worden getolereerd, kun je ervoor kiezen om niet meer naar die toko toe te gaan.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:57 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dus iemand die op het terras een sigaret wilt aansteken moet aan iedereen vragen of het mag?
Ach, het leven is schadelijk.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:00 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee hoor. Het schaadt de longen, zelfs al met een minieme hoeveelheid. Of het dan ook direct problemen oplevert is een vraag. Maar veel minieme hoeveelheden zorgen voor toch voor schade.
quote:Op woensdag 8 december 2010 23:51 schreef Holograph het volgende:
Wereldwijd 1.2M verkeersdeelnemers, waarvan het gros jonger dan 24. En van dat gros het merendeel stomdronken.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:54 schreef Holograph het volgende:
[..]
Toch zorgt meeroken om de een of andere reden jaarlijks voor 600.000 doden.
Dat is de vraag, want ik denk dat veel mensen toch liever niet in de rook van een ander willen zitten. Ik maak er ook geen opmerkingen van als iemand op het terras zit te roken, neemt niet weg dat ik het erg asociaal vind en laten we eerlijk zijn: gezond is het ook niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:00 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan de huiselijke kring, maar goed, als je als niet-roker merkt dat er rokers op een terras worden getolereerd, kun je ervoor kiezen om niet meer naar die toko toe te gaan.
Dan open je toch een tent waar je helemaal nergens mag roken? Ook niet op terras?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat is de vraag, want ik denk dat veel mensen toch liever niet in de rook van een ander willen zitten. Ik maak er ook geen opmerkingen van als iemand op het terras zit te roken, neemt niet weg dat ik het erg asociaal vind en laten we eerlijk zijn: gezond is het ook niet.
F-L-I-K-K-E-R O-P. De taak van de overheid is de mensen te dienen, beschermen kunnen ze zelf wel, daarvoor hebben ze niet een stel moralistische randdebielen voor nodig die menen te weten wat het beste is voor hun.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000 kinderen) mensen jaarlijks sterven door roken. Daarnaast weten we dat roken bijzonder ongezond is (en persoonlijk vind ik het nog asociaal ook).
Zou het niet logisch zijn dat we uit punt van de volksgezondheid de verkoop van sigaretten helemaal zouden verbieden? Ik bedoel, als je door een verslaving er mede voor zorgt dat er 600.000 mensen onnodig sterven lijkt het me logisch dat je dit helemaal gaat verbieden.
Het bezit van vuurwapens is immers ook verboden (ook ter verdediging van jezelf, mits je een vergunning hebt) omdat de kans bestaat dat je ongewild iemand doodschiet. Maar wanneer je ongewild iemand laat meeroken en blijkt dat er een reële kans ontstaat dat diegene door die rook doodgaat moeten we het maar gedogen. De kans dat je doodgaat door (mee)roken lijkt me reëler dan dat je doodgaat door een vuurwapen.
De overheid heeft ook de taak mensen tegen zichzelf te beschermen, laten we hier dan een begin maken.
Hoho, dit heeft helemaal niets met links te maken.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]Linkse populist dat je er bent
Maar een groot verschil: terrassen zijn particulier bezit. Bovendien mag je als consument zelf kiezen of je naar dat café gaat of niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat is de vraag, want ik denk dat veel mensen toch liever niet in de rook van een ander willen zitten. Ik maak er ook geen opmerkingen van als iemand op het terras zit te roken, neemt niet weg dat ik het erg asociaal vind en laten we eerlijk zijn: gezond is het ook niet.
Ja, dat zijn overleden kindertjes uit derdewereld landen waarvan de ouders toevallig weleens een sigaret gezien hebben. Die tellen bij WHO ook alszijnde kinderen die dood zijn gegaan aan het meeroken van sigaretten.quote:
Lees meer: http://www.kidon.co/smoke/nl/who.html (nederlandstalig)quote:waarin gemeld werd dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een onderzoek zou hebben achtergehouden, waaruit bleek dat meeroken geen verhoogd risico op longkanker zou
[..]
De studie vond niet-significant relatief risico van 1.16 voor blootstelling aan meeroken thuis, 1.17 voor blootstelling aan meeroken op de werkplek en 1.14 voor blootstelling thuis én op het werk. Geen van deze risico's was statistisch significant, wat betekent dat uit deze studie niet geconcludeerd kan worden dat er enig risico voor longkanker bestaat door meeroken thuis en/of op het werk.
Lees meer: http://henrysturman.com/dutch/artikelen/passiefroken.htmlquote:Leugens over passief roken
[..]
Zo wijst 81 procent van de 177 resultaten uit dertig onderzoeken (voornamelijk op het gebied van longkanker) niet op een statistisch significante correlatie tussen passief roken en gezondheidsschade. Dertien procent wijst op een positieve correlatie en zes procent wijst op een negatieve correlatie (dat wil zeggen dat meeroken juist gezond zou zijn). (Bronnen: Online Library of Drug Policy, BMJ, WHO.)
[..]
Je zou hopen dat een instituut als de Gezondheidsraad zich verre houdt van dergelijke belangenverstrengeling. Maar niets is minder waar. Commissielid Paul van Spiegel werkt momenteel mee aan een evaluatie van de zogeheten RookStopTherapie. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door het farmaceutische bedrijf GlaxoSmithKline (producent van Nicorette) dat de site hulpbijstoppenmetroken.nl heeft opgezet en in Italië betrokken was bij een omkoopschandaal
[..]
Of rokers sterven uit. In ieder geval is een verbod contra-productief.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Karzai het volgende:
Als mensen maar lang genoeg blijven roken dan wordt volgens de theorie van Darwin de mens immuun voor sigarettenrook.
Het maakt de mens uiteindelijk alleen maar sterker.
Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:06 schreef twaalf het volgende:
[..]
Maar een groot verschil: terrassen zijn particulier bezit. Bovendien mag je als consument zelf kiezen of je naar dat café gaat of niet.
Op het moment dat jij naar een terras gaat waar gerookt wordt, kan ik daaruit concluderen dat het plezier van zitten op het terras opweegt tegen het nadeel van in andermans rook zitten. Dus het valt allemaal wel mee wat je zegt over dat het anderen schaadt. Zelfs gewoon bij een cafeetje zitten is namelijk belangrijker dan meerookschade.
En volgens deze theorie zullen de nakomelingen van rokers dus een stuk sterker zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Karzai het volgende:
Als mensen maar lang genoeg blijven roken dan wordt volgens de theorie van Darwin de mens immuun voor sigarettenrook.
Goed punt, maar ik denk graag positiefquote:Op donderdag 9 december 2010 00:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of rokers sterven uit. In ieder geval is een verbod contra-productief.
Het probleem is, en als je de topic (of zelfs alleen de OP) had gelezen was dit niet je antwoord geweest, dat roken schade toebrengt aan anderen.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:09 schreef Symphonic het volgende:
Mag ik het kort samenvatten?
En dan even op persoonlijke titel en niet als mod:
TS flikker op met je ongein, ik maak zelf wel uit of ik rook of niet, en niet jij
Ga fijn de Europese politiek in dan kun je fijn verder met overreguleren
ik heb het topic gelezen, en dit is mijn antwoordquote:Op donderdag 9 december 2010 00:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het probleem is, en als je de topic (of zelfs alleen de OP) had gelezen was dit niet je antwoord geweest, dat roken schade toebrengt aan anderen.
Maar ik ga pitten..
1) De tokonist doet in het rookvoorbeeld niets fout: hij tolereert alleen, voert zelf niets uit om anderen te schaden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.
Dit voorbeeld gaat natuurlijk over de essentie van het probleem.
Op het moment dat je terras aan een drukke winkelstraat zit heb je meer last van de DHL truck dan van iemand die zit te roken, daarbij is het maar de vraag of de horeca echt zo gewillig is om het rookverbod ook voor hun terras in te stellen.Als een uitbater dat op eigen houtje wilt doen heb ik er geen problemen mee, net zo goed als dat ik er geen problemen mee zou hebben als uitbaters rookvrije cafes opzetten.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.
Dat is dus echt onzin, jij snapt de theorie van Darwin duidelijk niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Karzai het volgende:
Met een mitrailleur op mensen schieten is in Nederland bij de wet verboden. Ook op privé terrein is dit verboden. Roken daarintegen is niet verboden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Fout antwoord, dit is het discussieonderwerp. Om namens Holograaf antwoord te geven: schieten schaadt mensen en is verboden, roken schaadt mensen ==> roken moet verboden worden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:22 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Met een mitrailleur op mensen schieten is in Nederland bij de wet verboden. Ook op privé terrein is dit verboden. Roken daarintegen is niet verboden.
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).quote:Op donderdag 9 december 2010 00:27 schreef Tocadisco het volgende:
Nee hoor, het is de taak van de overheid om mensen tegen elkaar te beschermen. Als zij mensen tegen zichzelf gaat beschermen is zij paternalistisch bezig en dat is per definitie al fout
Mijn fout.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:25 schreef twaalf het volgende:
[..]
Fout antwoord, dit is het discussieonderwerp. Om namens Holograaf antwoord te geven: schieten schaadt mensen en is verboden, roken schaadt mensen ==> roken moet verboden worden.
Maar goed, net zoals je je in de winter tegen onderkoeling beschermt door een extra dikke trui aan te trekken kun je je ook tegen meeroken beschermen door gewoon één of twee stappen opzij te zetten. De overheid hoeft niet constant iedereen aan het handje mee te nemen, een beetje zelfstandigheid en zelfredzaamheid mag ook wel.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:29 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).
Maar goed, er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat meeroken niet schadelijk is. Dus wie heeft er gelijk?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:29 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).
Bron: http://www.kidon.com/smoke/nl/who.htmlquote:waarin gemeld werd dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een onderzoek zou hebben achtergehouden, waaruit bleek dat meeroken geen verhoogd risico op longkanker zou opleveren.
[..]
De studie vond niet-significant relatief risico van 1.16 voor blootstelling aan meeroken thuis, 1.17 voor blootstelling aan meeroken op de werkplek en 1.14 voor blootstelling thuis én op het werk. Geen van deze risico's was statistisch significant, wat betekent dat uit deze studie niet geconcludeerd kan worden dat er enig risico voor longkanker bestaat door meeroken thuis en/of op het werk.
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:38 schreef Karzai het volgende:
Het is wel een goed streven een wereld zonder rook, wat zou het heerlijk zijn de mensheid weer onbedorven lucht geven.
Auto in de file geeft meer rookquote:Op donderdag 9 december 2010 00:39 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.
Dat hoeft toch ook niet?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:39 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.
Asbest is allang verboden en wordt ook met de jaren uit gebouwen verwijderd. Dus je punt?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:46 schreef twaalf het volgende:
Er gaan ook veel mensen dood aan asbest. Moeten we dat zeker ook allemaal weghalen en verbieden.
Een vrachtwagen die aan het lossen is voor je terras geeft al meer gezondheidsschade dan iemand die 2 tafels verderop tabak aansteekt.quote:
Ja, niet alleen omdat het levensgevaarlijk is, maar ook omdat het vermijdbaar is.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:46 schreef twaalf het volgende:
Er gaan ook veel mensen dood aan asbest. Moeten we dat zeker ook allemaal weghalen en verbieden.
No shitquote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef LBS het volgende:
[..]
Asbest is allang verboden en wordt ook met de jaren uit gebouwen verwijderd. Dus je punt?
Maar een toko zit doorgaans niet aan de snelweg. En de toko's die wel aan de snelweg zitten hebben doorgaans geen terras. En je had het over snelwegverbredingquote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Een vrachtwagen die aan het lossen is voor je terras geeft al meer gezondheidsschade dan iemand die 2 tafels verderop tabak aansteekt.
Je krijgt ook geen kanker omdat iemand naast je bij de bushalte een siga(ar)etje of sjekkie op wilt steken.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef LBS het volgende:
Bovendien krijg je nooit aids omdat degene naast je bij de bushalte gister seks heeft gehad.
Je kan aangereden worden door een dronken malloot, je kan ook in elkaar geslagen worden door een dronken malloot. Je kan ook neer geschoten worden door een dronken malloot. Dan speelt de drank net zo'n grote invloed als de rook. Daarnaast, hoeveel mensen gaan er dood door meeroken? Heb je trouwens bronnen die je bewering onderbouwen?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef LBS het volgende:
Er gaan vast ook een heleboel mensen dood aan onzin argumenten. Ook maar verbieden?
Er gaan jaarlijks minder mensen dood door alcohol misbruik. Bovendien komt het zeer zelden voor dat mensen drinken terwijl ze dat zelf niet willen.
Nou laten we stellen dat 80% van de hiv besmettingen plaatsvindt door onveilige seks, dan ben ik nog gul voor je. Je krijgt ook geen kanker omdat iemand naast je in de bushalte rookt. De risico's om van iemand naast je hiv besmet te raken of kanker te krijgen zijn even groot, 0,0.quote:Aids kan een indirect gevolg zijn van seks, maar hoeft niet en kan ook door andere dingen veroorzaakt worden. Dus ook geen geldig argument. Bovendien krijg je nooit aids omdat degene naast je bij de bushalte gister seks heeft gehad.
Het zijn dezelfde drogredeneringen als de OP. Waarom? Omdat 'meeroken, niet gedefinieerd is. Wat is meeroken? Wanneer wordt het schadelijk? Jij zit toch niet heel de dag met iemand naast je die aan het roken is? Daarnaast repareren longen zich, dus als jij 3 keer per week in een kroeg bent, hoef je je geen zorgen te maken hoor, als je de volgende ochtend eens lekker gaat hardlopen. Ook niet als je het niet doet.quote:Waar de TS het over heeft is de schade veroorzaakt door meeroken. Volgens hem is dit een reden om roken maar geheel te verbieden. Prima als je het daar niet mee eens bent (dat ben ik ook niet) en er over wilt discussiëren, maar laat toch alsjeblieft dit soort stomme argumenten achterwege.
Dat maakt opzich geen donder uit aangezien elk bedrijf aanvoer krijgt van waren,personeel of klanten, daarom is het idee van niet roken op het terras of op straat ook zo debiel.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:50 schreef twaalf het volgende:
[..]
Maar een toko zit doorgaans niet aan de snelweg. En de toko's die wel aan de snelweg zitten hebben doorgaans geen terras. En je had het over snelwegverbreding
Dat ben ik natuurlijk met je eens. Maar kom dan niet aanzetten met een vergelijking met een verbreding van een snelweg.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:55 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dat maakt opzich geen donder uit aangezien elk bedrijf aanvoer krijgt van waren,personeel of klanten, daarom is het idee van niet roken op het terras of op straat ook zo debiel.
Dat kun je juist niet aannemen omdat verschillende studies verschillende uitkomsten laten zien. Er zijn zelfs studies die laten zien dat in een bepaalde mate meeroken juist gezond is.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:39 schreef LBS het volgende:
[..] Dus men kan logischerwijs aannemen dat meeroken ook schadelijk is. Alleen in welke mate dit tot verhouding staat met echt roken is onderwerp van discussie. [..]
10x meer mensen per jaar door alcohol dan door roken. Er is nog nooit iemand gestorven door, of heeft een ziekte gekregen van, meeroken. Nog nooit.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef LBS het volgende:
Er gaan vast ook een heleboel mensen dood aan onzin argumenten. Ook maar verbieden?
Er gaan jaarlijks minder mensen dood door alcohol misbruik. Bovendien komt het zeer zelden voor dat mensen drinken terwijl ze dat zelf niet willen.
Je krijgt ook geen kanker of wat voor genetisch bepaalde afwijking dan ook van meeroken.quote:Aids kan een indirect gevolg zijn van seks, maar hoeft niet en kan ook door andere dingen veroorzaakt worden. Dus ook geen geldig argument. Bovendien krijg je nooit aids omdat degene naast je bij de bushalte gister seks heeft gehad.
Fout fout en nog eens fout. Asbest is niet verboden en wordt zelfs nog steeds gebruikt in de bouwquote:Asbest is allang verboden en wordt ook met de jaren uit gebouwen verwijderd. Dus je punt?
Misschien is zijn punt het feit dat veel oude auto's asbest in de remschrijven en de koppelingsplaten hebben zitten? Dat er in veel wegen nog steeds asbest zit? Dat je om deze redenen bij een gemiddeld kruispunt in een stad aardig wat asbest binnen kan krijgen?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:47 schreef LBS het volgende:
[..]
Asbest is allang verboden en wordt ook met de jaren uit gebouwen verwijderd. Dus je punt?
Je kan ook aangereden worden door een malloot die niet dronken is etc. Feit is dat dronken achter het stuur zitten al strafbaar is. Maar roken in het bijzijn van anderen niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:53 schreef Arglist het volgende:
[..]
Je kan aangereden worden door een dronken malloot, je kan ook in elkaar geslagen worden door een dronken malloot. Je kan ook neer geschoten worden door een dronken malloot. Dan speelt de drank net zo'n grote invloed als de rook. Daarnaast, hoeveel mensen gaan er dood door meeroken? Heb je trouwens bronnen die je bewering onderbouwen?
Onzin. Je ademt namelijk vergif in en er is een kans dat dit schadelijk is voor je. Misschien heel klein, maar nooit 0,0.quote:Nou laten we stellen dat 80% van de hiv besmettingen plaatsvindt door onveilige seks, dan ben ik nog gul voor je. Je krijgt ook geen kanker omdat iemand naast je in de bushalte rookt. De risico's om van iemand naast je hiv besmet te raken of kanker te krijgen zijn even groot, 0,0.
Longen repareren zich niet na aanraking met tabaksrook. Dat kunnen ze namelijk niet. Daarin zit nu juist heel het probleem. En het idee dat longen zich sneller zouden gaan repareren als je een rondje rent is helemaal ridicuul.quote:Het zijn dezelfde drogredeneringen als de OP. Waarom? Omdat 'meeroken, niet gedefinieerd is. Wat is meeroken? Wanneer wordt het schadelijk? Jij zit toch niet heel de dag met iemand naast je die aan het roken is? Daarnaast repareren longen zich, dus als jij 3 keer per week in een kroeg bent, hoef je je geen zorgen te maken hoor, als je de volgende ochtend eens lekker gaat hardlopen. Ook niet als je het niet doet.
Ga eerst eens dingen opzoeken voor je onzin uitkraamt. Dit slaat namelijk allemaal helemaal nergens op.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:59 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
10x meer mensen per jaar door alcohol dan door roken. Er is nog nooit iemand gestorven door, of heeft een ziekte gekregen van, meeroken. Nog nooit.
[..]
Je krijgt ook geen kanker of wat voor genetisch bepaalde afwijking dan ook van meeroken.
[..]
Fout fout en nog eens fout. Asbest is niet verboden en wordt zelfs nog steeds gebruikt in de bouw
Maar je kunt wel aantonen door middel van cel en systeemonderzoek wat het effect is van verschillende stoffen in de rook op het lichaam. Hieruit blijkt onder andere dat nicotine giftig is. Daardoor kun je dus wel aannemelijk maken dat meeroken sowieso niet gunstig is. In hoeverre het schadelijk is en of dit een significant percentage is om stappen te ondernemen, daarover is discussie. Maar er is echt geen twijfel over dat het ongezond is. Net als dat te vet eten ongezond is. Is het echter zo ongezond dat je mensen er tegen moet beschermen? Daarover kun je van mening verschillen en zal onderzoek voor nodig zijn. Maar het staat buiten kijf dat het innemen van nicotine in geen geval meer gunstige dan nadelige effecten heeft.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:57 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Dat kun je juist niet aannemen omdat verschillende studies verschillende uitkomsten laten zien. Er zijn zelfs studies die laten zien dat in een bepaalde mate meeroken juist gezond is.
En dat de WHO in het verleden bewust een gedeelte uit een onderzoek wegliet waaruit bleek dat meeroken niet significant schadelijk is en vervolgens wel destijds in hun rapport heeft zet dat meeroken schadelijk is zorgt ervoor dat ik de WHO op dit punt niet meer geloofwaardig vind.
Onderzoek na onderzoek na onderzoek na onderzoek. Er is nog nooit een greintje bewijs gevonden dat meeroken ziektes veroorzaakt. Als je al ergens last van krijgt betekend dit hooguit dat je er al vatbaar voor was (lees: genetisch) en dat het meeroken het hoogstens triggerde. 5seconden met de fiets naast een vrachtwagen staan staat gelijk aan 1000 jaar in een hok met 5000 rokers. Dat is ongeveer de nuance.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:07 schreef LBS het volgende:
Ga eerst eens dingen opzoeken voor je onzin uitkraamt. Dit slaat namelijk allemaal helemaal nergens op.
Denk je dat een alcohol verslaving geen gevolgen heeft? Wat dacht je organen die het begeven? Feit is ook dat je van alcohol direct kan overlijden, van roken niet, tenzij je stikt in het pakje of in je eigen sigaret. Mee-roken is dan misschien wel een vorm van directe schade, maar daarom is het in de horeca ook verboden. Maar volgens jou is het dus wachten op de eerste persoon die een zaak aanspant tegen een kroeg eigenaar omdat hij in die kroeg kanker heeft opgelopen door het meeroken?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:04 schreef LBS het volgende:
[..]
Je kan ook aangereden worden door een malloot die niet dronken is etc. Feit is dat dronken achter het stuur zitten al strafbaar is. Maar roken in het bijzijn van anderen niet.
Ik heb geen directe bronnen die mijn beweringen onderbouwen. Maar ik had het ook alleen over dood direct door alcohol. Een alcoholvergiftiging dus. Niet doordat een of andere idioot zich niet kan gedragen als ie gedronken heeft. Ik denk dat we het er beiden over eens kunnen zijn dat er minder mensen doodgaan door alcoholvergiftiging dan door de gevolgen van roken.
Net zo groot als de kans dat iemand naast je een spontane bloedneus krijgt, in je mond spuit en jij hiv besmet raakt, 0,000000001, om je een plezier te doen.quote:Onzin. Je ademt namelijk vergif in en er is een kans dat dit schadelijk is voor je. Misschien heel klein, maar nooit 0,0.
Bijna net zo ridicuul als denken dat als iemand op een bushalte er eentje opsteekt dat je binnen de kortste keren bestraald moet worden omdat je kanker hebt gekregen door de rook afkomstig van zijn sigaret/sigaar. Je zou dan aangifte kunnen doen trouwens.quote:Longen repareren zich na aanraking met tabaksrook. Dat kunnen ze namelijk niet. Daarin zit nu juist heel het probleem. En het idee dat longen zich sneller zouden gaan repareren als je een rondje rent is helemaal ridicuul.
Mee roken is zeker schadelijk, dat lijkt me nogal wiedes, maar verwaarloosbaar. Tenzij je in één kamer die nooit gelucht wordt met een kettingroker zit. En dat dan 5 jaar lang. Daarom is roken ook in openbare ruimtes verboden. Maar buiten, in de open lucht, is het net zo schadelijk als een scheet.quote:Het idee dat meeroken dus schadelijk is, is helemaal niet zo vreemd. Het idee om roken strafbaar te stellen, vind ik ook niet zo gek. Een soort gedoogbeleid wordt het dan. Roken? Prima. Maar als je anderen lastig valt (door bijvoorbeeld bij de bushalte te gaan roken), kan je een boete verwachten. Zou geen fout systeem zijn in mijn ogen.
Ha, verwijd je mij nou dat ik er de ballen verstand van heb?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:17 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Onderzoek na onderzoek na onderzoek na onderzoek. Er is nog nooit een greintje bewijs gevonden dat meeroken ziektes veroorzaakt. Als je al ergens last van krijgt betekend dit hooguit dat je er al vatbaar voor was (lees: genetisch) en dat het meeroken het hoogstens triggerde. 5seconden met de fiets naast een vrachtwagen staan staat gelijk aan 1000 jaar in een hok met 5000 rokers. Dat is ongeveer de nuance.
En ik werk nog dagelijks met asbest. Vind het leuk dat jij in je linkse hoekje de almachtige god wil spelen, maar als je er letterlijk de ballen verstand van hebt kun je beter je mond houden.
quote:Op donderdag 9 december 2010 01:17 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Onderzoek na onderzoek na onderzoek na onderzoek. Er is nog nooit een greintje bewijs gevonden dat meeroken ziektes veroorzaakt. Als je al ergens last van krijgt betekend dit hooguit dat je er al vatbaar voor was (lees: genetisch) en dat het meeroken het hoogstens triggerde. 5seconden met de fiets naast een vrachtwagen staan staat gelijk aan 1000 jaar in een hok met 5000 rokers. Dat is ongeveer de nuance.
En ik werk nog dagelijks met asbest. Vind het leuk dat jij in je linkse hoekje de almachtige god wil spelen, maar als je er letterlijk de ballen verstand van hebt kun je beter je mond houden.
Kijk, en dat is precies wat ik nu al die tijd al probeer duidelijk te maken. Hoe schadelijk het is, daar kun je mooi over discussiëren. En dus ook over eventuele nodige maatregelen. Maar roepen dat het niet schadelijk is, of zelfs gezond, dat is onzin.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:18 schreef Arglist het volgende:
Mee roken is zeker schadelijk, maar verwaarloosbaar. Tenzij je in één kamer die nooit gelucht wordt met een kettingroker zit. En dat dan 5 jaar lang. Daarom is roken ook in openbare ruimtes verboden. Maar buiten, in de open lucht, is het net zo schadelijk als een scheet.
Geeft maar weer eens aan dat jij er de ballen verstand van hebt. Waar denk je dat 85% van de gasleidingen uit bestaanquote:Op donderdag 9 december 2010 01:23 schreef LBS het volgende:
[..]
Ha, verwijd je mij nou dat ik er de ballen verstand van heb?
Ten eerste: het verwerken, bewerken of gebruiken van asbest is in Nederland verboden. Dus of jouw werkzaamheden houden het verwijderen ervan in, of je bent gewoon tegen de wet aan het handelen.
Ik ben de laatste die zal zeggen dat roken gezond is. Slecht is het alleen voor je wanneer je er genetisch gezien vatbaar voor bent. En ja, ik kan dat wel degelijk weten. Krijg elk jaar een grootschalig lichamelijk onderzoek waarbij de hele meuk wordt onderzocht en alles in mijn lichaam functioneert beter dan men zou denken. Ondanks dat ik al 18 jaar rook.quote:Ten tweede, zoals ik nu al meerdere malen heb gezegd: er is nog nooit statisch bewijs gevonden dat meeroken dermate schadelijk is. Er is dus niet bekend met hoeveel procent de kans op o.a. longkanker wordt verhoogd door meeroken. Dat het wordt verhoogd, is echter wel zeer aannemelijk, gezien het effect van rook op het menselijk lichaam. Ik zeg dan ook niet dat er sowieso actie tegen ondernomen moet worden en dat meeroken uitermate grote gevolgen heeft voor de gezondheid en daarom alle rokers het land uit moeten worden gezet. Ik stel alleen dat kan worden aangenomen dat meeroken sowieso niet positief is en daarom beter voorkomen kan worden. Of je mensen daarom wilt verplichten te stoppen met roken of niet, daarover kun je hier discussiëren. Maar discussiëren over of meeroken slecht is, is onzin. Dat is het namelijk. Wat je wel in twijfel kunt trekken is of het zo slecht is dat er iets tegen gedaan moet worden.
Dat is er juist al wel gedaan. Wel eens van een roet-meting gehoord?quote:Goed lezen voor je onzin uitkraamt. De nuance die je noemt slaat overigens ook nergens op, want er is ook nog nooit aangetoond hoe schadelijk het is om 5 minuten naast een vrachtwagen te staan.
Nou laten we het zo zeggen. Het is beter om naast iemand te staan die niet rookt, dan naast iemand die wel rookt. Maar ik zie de significantie daar helemaal niet van in. Daarnaast is het rookverbod ook prima natuurlijk, naast de stank is het ook gewoon goor en irritant als je een peuk in je gezicht krijgt in het uitgaansleven. Ik klaag er niet over. Maar dingen verbieden op onbewezen gronden voel ik niks voor, zeker omdat je er als niet roker amper mee te maken hebt en je als niet roker de keus hebt om het uit de weg te gaan.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:27 schreef LBS het volgende:
[..]
Kijk, en dat is precies wat ik nu al die tijd al probeer duidelijk te maken. Hoe schadelijk het is, daar kun je mooi over discussiëren. En dus ook over eventuele nodige maatregelen. Maar roepen dat het niet schadelijk is, of zelfs gezond, dat is onzin.
Daarnaast vind ik meeroken persoonlijk erg vervelend omdat ik het gewoon vind stinken. Als iemand het thuis doet prima, maar niet waar anderen bijstaan die het niet willen.
Naar mijn weten is asbest gewoon verboden. Het is niet voor niets zo dat oud werknemers de werkgever aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schaden en dit ook veelvuldig hebben gedaan, en immer nog doen, als het al niet verjaard is. Maar misschien heb jij het over andere soorten asbest, of in een andere, geïsoleerde vorm, een vorm waarin het niet schadelijk is? Al met al, is 'asbest' verboden en schadelijk en wordt het niet meer zo gebruik als het vroeger gebruikt werd. Maar goed, ik ben geen kenner van de bouwsector natuurlijk.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:33 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Geeft maar weer eens aan dat jij er de ballen verstand van hebt. Waar denk je dat 85% van de gasleidingen uit bestaan
Juist, AB.
Waar denk je dat 75% van de zwaar beveiligde brandwerende muren van gebouwd worden?
Juist, AB.
Alhoewel het lief is dat je LBS in de waan wil laten trapt de wetenschap dit ook onderuit. Jaarlijks worden er méér mensen verwond/vermoord door iemand die niet aan het roken is dan door iemand die wel aan het roken isquote:Op donderdag 9 december 2010 01:34 schreef Arglist het volgende:
[..]
Nou laten we het zo zeggen. Het is beter om naast iemand te staan die niet rookt, dan naast iemand die wel rookt.
http://www.rijksoverheid.(...)e=asbest&ns_fee=0.00quote:Op donderdag 9 december 2010 01:33 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Geeft maar weer eens aan dat jij er de ballen verstand van hebt. Waar denk je dat 85% van de gasleidingen uit bestaan
Juist, AB.
Waar denk je dat 75% van de zwaar beveiligde brandwerende muren van gebouwd worden?
Juist, AB.
Maar dan zul je het ongetwijfeld met me eens zijn dat er een grote kans zou zijn dat je lichaam in een nog betere conditie zou zijn geweest als je niet rookte.quote:Ik ben de laatste die zal zeggen dat roken gezond is. Slecht is het alleen voor je wanneer je er genetisch gezien vatbaar voor bent. En ja, ik kan dat wel degelijk weten. Krijg elk jaar een grootschalig lichamelijk onderzoek waarbij de hele meuk wordt onderzocht en alles in mijn lichaam functioneert beter dan men zou denken. Ondanks dat ik al 18 jaar rook.
Maar weet je daarmee ook gelijk de schadelijke gevolgen dan? Nee, dan weet je het roet-gehalte in de lucht achter een vrachtwagen.quote:Dat is er juist al wel gedaan. Wel eens van een roet-meting gehoord?
Daarnaast is het minder schadelijk om niet te ademen, dan wel te ademen. Maar helaas, wat moet dat moet.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Alhoewel het lief is dat je LBS in de waan wil laten trapt de wetenschap dit ook onderuit. Jaarlijks worden er méér mensen verwond/vermoord door iemand die niet aan het roken is dan door iemand die wel aan het roken is
Het gaat er meer om hoe je asbest behandeld. Er zijn verscheidene soorten asbest (de ''giftige'' wordt dus voor je gasleiding gebruikt) maar voor allemaal geldt hetzelfde (zelfs voor de ''giftige''): als het vochtig is kan je het zelfs puur eten zonder er ook maar lichtelijk ziek van te worden. Alleen in stofwolken kan het gevaarlijk zijn. Wederom enkel als je er genetisch vatbaar voor bent. Bij de een nestelt het wel in de longen, bij de meesten niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:42 schreef Arglist het volgende:
[..]
Naar mijn weten is asbest gewoon verboden. Het is niet voor niets zo dat oud werknemers de werkgever aansprakelijk kunnen stellen voor de geleden schaden en dit ook veelvuldig hebben gedaan, en immer nog doen, als het al niet verjaard is. Maar misschien heb jij het over andere soorten asbest, of in een andere, geïsoleerde vorm, een vorm waarin het niet schadelijk is? Al met al, is 'asbest' verboden en schadelijk en wordt het niet meer zo gebruik als het vroeger gebruikt werd. Maar goed, ik ben geen kenner van de bouwsector natuurlijk.
Och ik werk pas een jaar of veel in dat wereldje.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:44 schreef LBS het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)e=asbest&ns_fee=0.00
Ga jij dat dan maar eens uitleggen, beste kerel. Ik neem tot die tijd toch het woord van het ministerie serieuzer dan dat van jou.
Nee dat zal ik niet toegeven. Het roken heeft tot op de dag vandaag nog geen enkel nadeel met zich meegebracht en conditie is vele malen beter dan voordat ik begon met roken. Ik ga nergens zeggen dat dit komt door het roken, alleen maar dat voorzover nu bekend het roken geen enkel effect heeft hier. Behalve dan rustquote:Maar dan zul je het ongetwijfeld met me eens zijn dat er een grote kans zou zijn dat je lichaam in een nog betere conditie zou zijn geweest als je niet rookte.
Ahh daar ga je de fout in. Niet iedereen kan kanker krijgen. Slechts een bepaald % van de populatie hier op aarde is vatbaar voor deze genetische aandoening (elke vorm van kanker heeft weer vat op een ander %).quote:Genetisch gezien vatbaar is trouwens een beetje een vreemde term, aangezien iedereen genetisch gezien vatbaar is voor de dodelijke gevolgen van roken (kanker). (Waarmee ik niet zeg dat het altijd gebeurt!) Bij sommigen gebeurd het echter sneller, dit kan allerlei oorzaken hebben. Maar dat van roken de kans op (long)kanker altijd groter wordt, is zonder meer een feit. Dat de kans groter wordt wil echter nog niet zeggen dat je dan automatisch kanker krijgt en iemand die niet rookt niet. Het is en blijft een soort van kansproces, met een hele hoop factoren die invloed hebben.
Wat denk je dat de reden is van de roet-afzuiging in garage's? Aantoonbare schade aan longweefsel door de uitstoot van motoren. Wetenschappelijk onderzocht, getest en bewezen.quote:Maar weet je daarmee ook gelijk de schadelijke gevolgen dan? Nee, dan weet je het roet-gehalte in de lucht achter een vrachtwagen.
quote:Op donderdag 9 december 2010 01:45 schreef Arglist het volgende:
[..]
Daarnaast is het minder schadelijk om niet te ademen, dan wel te ademen. Maar helaas, wat moet dat moet.
Wat vaststaat is dat als er sprake is van een toegewezen vordering, dat er wel sprake moet zijn van een overschreden norm. In die normoverschrijdende vorm is asbest dus wel degelijk verboden. Daarnaast zal het vast wel op andere, veilige manieren gebruikt worden lijkt me.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:46 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Het gaat er meer om hoe je asbest behandeld. Er zijn verscheidene soorten asbest (de ''giftige'' wordt dus voor je gasleiding gebruikt) maar voor allemaal geldt hetzelfde (zelfs voor de ''giftige''): als het vochtig is kan je het zelfs puur eten zonder er ook maar lichtelijk ziek van te worden. Alleen in stofwolken kan het gevaarlijk zijn. Wederom enkel als je er genetisch vatbaar voor bent. Bij de een nestelt het wel in de longen, bij de meesten niet.
De werknemers die werkgevers aansprakelijk kunnen stellen zijn die van bedrijven die het in de ruwe oprit verwerkten nadat bekend was dat stofwolken van asbest schadelijk kunnen zijn. (of het verwerken ervan onder droge omstandigheden nadat het bekend is geworden).
Yup. In droge lucht is er een absurd laag (maar inderdaad verdedigbaar) acceptabele verhouding asbest/''schone droge lucht''.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:53 schreef Arglist het volgende:
[..]
Wat vaststaat is dat als er sprake is van een toegewezen vordering, dat er wel sprake moet zijn van een overschreden norm. In die normoverschrijdende vorm is asbest dus wel degelijk verboden. Daarnaast zal het vast wel op andere, veilige manieren gebruikt worden lijkt me.
Wat ik hier dus zo snel uit opmaak, is dat je het slechts mag repareren etc. Niet opnieuw aanleggen dus.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:52 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Och ik werk pas een jaar of veel in dat wereldje.
http://www.asbestwerkplan(...)en_webversie_gas.pdf
Gewoon even ter indicatie voor jouw ow zo heilige ministerie (die zichzelf trouwens in de regelgeving omtrent asbest blijft tegenspreken).
Oh nee? Kanker is in feite een eigenschap van het menselijk lichaam. Iedereen kan kanker krijgen, er zijn alleen een aantal genetische mutaties voor nodig. Maar aangezien niemand ter wereld DNA heeft dat immuun is voor mutaties, is niemand 100% veilig voor kanker.quote:[..]
Ahh daar ga je de fout in. Niet iedereen kan kanker krijgen. Slechts een bepaald % van de populatie hier op aarde is vatbaar voor deze genetische aandoening (elke vorm van kanker heeft weer vat op een ander %).
Ja, en zo is eveneens de aantoonbare schade door tabaksrook aan longweefsel meer dan duizenden malen wetenschappelijk bewezen.quote:[..]
Wat denk je dat de reden is van de roet-afzuiging in garage's? Aantoonbare schade aan longweefsel door de uitstoot van motoren. Wetenschappelijk onderzocht, getest en bewezen.
Nieuw aanleggen ook nog steeds, hetzij beperkt en onder strikte voorwaarden, maar het wordt op sommige plekken nog steeds aangelegd.quote:Op donderdag 9 december 2010 02:10 schreef LBS het volgende:
Wat ik hier dus zo snel uit opmaak, is dat je het slechts mag repareren etc. Niet opnieuw aanleggen dus.
Een kankerlijer zijn is een eigenschap. De celmutatie genaamd kanker niet. En zoals ik al zei:quote:Oh nee? Kanker is in feite een eigenschap van het menselijk lichaam. Iedereen kan kanker krijgen, er zijn alleen een aantal genetische mutaties voor nodig. Maar aangezien niemand ter wereld DNA heeft dat immuun is voor mutaties, is niemand 100% veilig voor kanker.
Kortom: je idee dat slechts een deel vatbaar is en dat de übermensch dit niet is, is lariekoek. Maar geloof er vooral in hoor, als dat je gerust stelt.
Dat is dus het hele punt. De schade van meeroken is nog nooit aangetoond. 80% van de onderzoeken die schade van meeroken aan proberen te duiden zijn gefingeerd en worden stuk voor stuk door serieuze wetenschappers onderuit getrapt.quote:Ja, en zo is eveneens de aantoonbare schade door tabaksrook aan longweefsel meer dan duizenden malen wetenschappelijk bewezen.
Wat je kunt bediscussiëren is of de hoeveelheid die je binnenkrijgt bij (mee)roken zoveel schade oplevert dat het verboden/beperkt moet worden. Maar dit kun je evengoed bediscussiëren bij schade door roet.
Doe niet zo mal. Een snelheidslimiet van 5 km/u is ruim voldoende en dan kan iedereen toch nog met de auto.quote:Op donderdag 9 december 2010 02:11 schreef Bill_E het volgende:
[roker modus]
Auto's moeten ze ook verbieden! Al die verkeersslachtoffers
[/roker modus]
Citeer jij me maar eens een boek, artikel of wetenschappelijk bericht dat dit verkondigt.quote:Op donderdag 9 december 2010 02:30 schreef TheThirdMark het volgende:
Een kankerlijer zijn is een eigenschap. De celmutatie genaamd kanker niet. En zoals ik al zei:
''Slechts een bepaald % van de populatie hier op aarde is vatbaar voor deze genetische aandoening (elke vorm van kanker heeft weer vat op een ander %).''
Niet waar vraag maar aan Richard de Mos. Zijn oom is 83 heeft een café op het vrijthof en in blakende gezondheid.quote:Op donderdag 9 december 2010 02:30 schreef TheThirdMark het volgende:
En bij roet is het allang aangetoond.
Die twijfel is er wel aangezien er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat in bepaalde mate meeroken juist gezond kan zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 01:07 schreef LBS het volgende:
[..]
Maar je kunt wel aantonen door middel van cel en systeemonderzoek wat het effect is van verschillende stoffen in de rook op het lichaam. Hieruit blijkt onder andere dat nicotine giftig is. Daardoor kun je dus wel aannemelijk maken dat meeroken sowieso niet gunstig is. In hoeverre het schadelijk is en of dit een significant percentage is om stappen te ondernemen, daarover is discussie. Maar er is echt geen twijfel over dat het ongezond is.
[..]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormesequote:Hormese of hormesis (Grieks: 'prikkeling') is het biologische effect dat een stof die in hoge dosis schadelijk is, bij lage dosis positieve effecten kan hebben
http://www.clepair.net/recent/roken.htmquote:Zo wijst 81 procent van de 177 resultaten uit dertig onderzoeken (voornamelijk op het gebied van longkanker) niet op een statistisch significante correlatie tussen passief roken en gezondheidsschade. Dertien procent wijst op een positieve correlatie en zes procent wijst op een negatieve correlatie (dat wil zeggen dat meeroken juist gezond zou zijn). (Bronnen: Online Library of Drug Policy, BMJ, WHO.)
Zelfs een grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie, die fanatiek tegen roken is, kon geen verband vinden tussen meeroken en longkanker. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft vervolgens geprobeerd dat onderzoek in de doofpot te stoppen.
Bron: http://www.meervrijheid.nl/?pagina=818
Wat is volksgezondheid eigenlijk? Is de volksgezondheid groter naarmate er meer hoogbejaarden geestelijk en lichamelijk ongezond zitten te wezen in een verpleeghuis? Die hebben in hun leven veel meer kwalen dan de mensen die jonger doogaan. Is motorrijden goed voor de volksgezondheid of juist niet? Ik vind het nogal raar om levensrekking en volksgezondheid gelijk te stellen, al begrijp ik dat het commercieel interessant is voor de zorgverzekeraars en de farmaceutische industrie, en dus voor de WHO. Zo logisch vind ik dat niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:54 schreef Boldface het volgende:
Vanuit het oogpunt van volksgezondheid zou een verbod op roken (cq. verbod op verkoop van rookwaar) heel logisch zijn. Maar volksgezondheid is niet het enige criterium.
Ook dat. Eigenlijk is gezond leven van een asocialiteit grenzend egoisme.quote:Sommige mensen willen nu eenmaal graag eerder dood. Rokers zijn een fantastische melkkoe: ze betalen forse accijns voor hun verslaving en ze gaan gemiddeld eerder dood, dus is de belastingbetaler minder kwijt aan AOW en zorgkosten voor deze groep mensen.
Dus laat rokers lekker doorgaan; ik vind het prima.
Oh leuk, we gaan gewoon willekeurige onzin roepen?quote:Op donderdag 9 december 2010 01:17 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen per jaar overlijden in het verkeer of door de val van een keukentrapje? Die dingen verbieden we toch ook niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000 kinderen) mensen jaarlijks sterven door roken. Daarnaast weten we dat roken bijzonder ongezond is (en persoonlijk vind ik het nog asociaal ook).
Ik heb gehoord dat er veel mensen doodgaan aan ouderdom.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:38 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen per jaar overlijden in het verkeer of door de val van een keukentrapje?
Als je kijkt naar de hele war on drugs hebben we inderdaad weinig van dat "succes"geleerd.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet dat we niets van de Drooglegging willen leren natuurlijk... (niet naar jou bedoeld)
Ouder worden verbieden dan maarquote:Op donderdag 9 december 2010 14:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat er veel mensen doodgaan aan ouderdom.
Blijkt het uit onderzoek of wordt het beweerd?quote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000 kinderen) mensen jaarlijks sterven door roken.
Is het bijzonder ongezond of gewoon ongezond? En hoezo daarnaast? Is het niet hetzelfde?quote:Daarnaast weten we dat roken bijzonder ongezond is
Een roker betaalt 1000 euro per jaar voor jouw te verwachten zorgkosten, en dat zijn alleen nog maar de zorgkosten, en die durf jij asociaal te noemen?quote:(en persoonlijk vind ik het nog asociaal ook).
Wat is daar logisch aan? Geldt het dan ook voor andere gewoonten?quote:Zou het niet logisch zijn dat we uit punt van de volksgezondheid de verkoop van sigaretten helemaal zouden verbieden? Ik bedoel, als je door een verslaving er mede voor zorgt dat er 600.000 mensen onnodig sterven lijkt het me logisch dat je dit helemaal gaat verbieden.
Die reeele kans bestaat niet.quote:Het bezit van vuurwapens is immers ook verboden (ook ter verdediging van jezelf, mits je een vergunning hebt) omdat de kans bestaat dat je ongewild iemand doodschiet. Maar wanneer je ongewild iemand laat meeroken en blijkt dat er een reële kans ontstaat dat diegene door die rook doodgaat moeten we het maar gedogen.
De kans dat jij in een verpleeghuis nog grotere onzin gaat uitkramen dan je nu doet lijkt me dan weer niet zo heel groot.quote:De kans dat je doodgaat door (mee)roken lijkt me reëler dan dat je doodgaat door een vuurwapen.
Beschermen waartegen? En hoe kom je er bij dat het een overheidstaak is om te betuttelen?quote:De overheid heeft ook de taak mensen tegen zichzelf te beschermen, laten we hier dan een begin maken.
Je rekent een beetje de verkeerde kant opquote:Op donderdag 9 december 2010 13:09 schreef waht het volgende:
[..]
Oh leuk, we gaan gewoon willekeurige onzin roepen?
Het nemen van één trek aan een sigaret staat gelijk aan het opeten en verteren van honderd MILJARD ton steenkool!!!
quote:Op donderdag 9 december 2010 07:57 schreef LBS het volgende:
[..]
Citeer jij me maar eens een boek, artikel of wetenschappelijk bericht dat dit verkondigt.
Want zoals ik al zei: het is bullshit. Maar neem vooral niets aan hoor.
boardwalk empirequote:Op donderdag 9 december 2010 16:11 schreef Hexagon het volgende:
Iets met drooglegging, jaren 20, verenigde staten, maffia
Dikke kans dat je dit voorstel binnen aanzienbare tijd van harte steunt. Ex-rokers zijn doorgaans de felste anti's.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:43 schreef mlg het volgende:
Grappig, ik ben sinds gister bezig om te stoppen. Hij gaat goed.
Klopt. Ga jij als echte linkserd nog stoppen met roken?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dikke kans dat je dit voorstel binnen aanzienbare tijd van harte steunt. Ex-rokers zijn doorgaans de felste anti's.
Ben jij gek? Zie niet in waarom ik dat zou doen.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Ga jij als echte linkserd nog stoppen met roken?
Valt mee hoor. Deze ex roker niet! Ik misgun niemand zijn of haar sigaretje.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dikke kans dat je dit voorstel binnen aanzienbare tijd van harte steunt. Ex-rokers zijn doorgaans de felste anti's.
Helemaal mee eens. Hoeveel rook je dan op een dag?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben jij gek? Zie niet in waarom ik dat zou doen.
Zie het verband tussen linkszijn en stoppen overigens niet. Ik rook ongeveer een half pakje per dag,.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Hoeveel rook je dan op een dag?
Nee, ik heb het idee namelijk dat roken een echte linkse hobby is. Waarom? Gewoon een vage aanname van mij. Maar wat vind jij als linksmensch van de sigarettenprijzen?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zie het verband tussen linkszijn en stoppen overigens niet. Ik rook ongeveer een half pakje per dag,.
Links is meer voor bestrijden van het roken dan rechts, alhoewel rechts/liberaal (Dees/Hoogervorst/Borst) er ooit mee begonnen zijn vind je de fanatiekste anti-rokers nu ter linkerzijde zoals van Bommel.quote:Zie het verband tussen linkszijn en stoppen overigens niet.
De linksche arbeider rookt sjekkies en de rechtse directeur rookt sigaren. ;-)quote:Nee, ik heb het idee namelijk dat roken een echte linkse hobby is. Waarom? Gewoon een vage aanname van mij.
En wie roken d'r sigaretten?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:55 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De linksche arbeider rookt sjekkies en de rechtse directeur rookt sigaren. ;-)
Niet-stemmers zoals ik.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En wie roken d'r sigaretten?
Wat denk je wat ik vind van die prijzen?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, ik heb het idee namelijk dat roken een echte linkse hobby is. Waarom? Gewoon een vage aanname van mij. Maar wat vind jij als linksmensch van de sigarettenprijzen?
Weet je dan ook waarom wijn in kleine mate gezond is? O.a. omdat het de bloedvaten kan verwijden, waardoor de kans op hart en vaatziekten afneemt.quote:Op donderdag 9 december 2010 10:40 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Die twijfel is er wel aangezien er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat in bepaalde mate meeroken juist gezond kan zijn.
Zo is wijn in een bepaalde dosering gezond en in een hoge dosering ongezond.
Als je dagelijks één asperine slikt verlaag je de kans op kanker met 20% (gisteren in het nieuws). Dagelijks 60 asperines slikken is echter ongezond.
Kortom, dat iets in een bepaalde dosering ongezond is wil niet zeggen dat het in een lagere dosering ook ongezond is. Dit noemt men hormese:
[..]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormese
Hormese is iets waar veel anti-rook propaganda onderzoekers geen rekening mee houden.
Dat is er wel. Bovendien is er een groot verschil tussen longkanker en kanker in het algemeen. Je weet dus duidelijk niet waar je over praat.quote:Op donderdag 9 december 2010 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een discussie ook. Er is zelfs geen eens wetenschappelijk bewijs dat roken longkanker veroorzaakt. Vermoedens zijn er wel maar ook niet meer dan dat. Vergeet niet dat vroeger 90 procent van de mensen rookten, nu is dat nog maar 20 procent en toch zijn het aantal kankerpatiënten exponentieel toegenomen.
Het lichaam reageert daar ook weer op en zeker bij kinderen. Dus het is onzin om alleen naar de eigenschappen van één van de stoffen te kijken.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:22 schreef LBS het volgende:
Dus je mooie verhaal met je hormese slaat echt helemaal nergens op. De rede dat er soms een positief effect wordt waargenomen zit hem in de statistiek. Als jij een groep mensen neemt die nog nooit in aanraking is geweest met rook, zullen daar ook afwijkingen in bestaan. Doe je een steekproef bij 'meerokers', dan is die afwijking er ook en kun je dus op die manier rare resultaten krijgen. Dit kan meerdere dingen betekenen: dat je methode van data-vergaren niet goed is, dat de testpersonen niet goed zijn gekozen, dat het onderzoek zelf niet klopt, dat je iets probeert te meten dat te klein is om waar te nemen/er niet is etc. etc.
Maar het wijst zeker niet uit dat meeroken positieve effecten heeft. En geen enkele goede onderzoeker zal dit ooit beweren. Daarbij zijn de artikelen die je citeert van het niveau 'jantje had een zondagmiddag niets te doen' en zeer zeker niet wetenschappelijk.
Klopt, maar het verband zal wel zwakker worden. De samenstelling van sigaretten en tabak is erg veranderd, 3 pakjes per dag is ook niet normaal meer voor een roker, en de gecombineerde blootstelling met andere schadelijke stoffen zal zijn verminderd. Dus ik ga tegenwoordig hard lachen als iemand met buikvet het heeft over hoe ongezond roken is.quote:Dat is er wel. Bovendien is er een groot verschil tussen longkanker en kanker in het algemeen. Je weet dus duidelijk niet waar je over praat.
De relatie tussen roken en een verhoogd risico op longkanker is onweerlegbaar aangetoond. Zoek maar eens op internet, dan vind je genoeg.
Nee gewoon niet, niet nog niet, niet. Ondanks uitgebreide pogingen daartoe.quote:Die tussen meeroken en een verhoogd risico nog niet. Maar dat is een verschil!
Ik rook ook shag. Maar goede sigaretten zijn dan ook verboden door de EU.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:55 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De linksche arbeider rookt sjekkies en de rechtse directeur rookt sigaren. ;-)
Geen idee, linkse mensen hebben geen probleem met wat hogere belastingen. Al geldt dat ook niet voor iedere linkse. Ik heb werkelijk geen flauw benul Koos, misschien vind jij het in het kader van duurzaamheid wel goed dat die dingen zo duur zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat denk je wat ik vind van die prijzen?
Ach kom op. Als jij in een doorrookte kamer zit waar allerlei giftige stoffen in de lucht zitten is dat echt niet gezond voor jequote:Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De discussie over de schadelijkheid van meeroken is nog in volle gang. Dus niet beslecht, zoals jij doet overkomen.
Ik was juist als kind erg anti, later bijgedraaid.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus moeten we maar gezellig allemaal allerlei soorten vergif in gaan nemen, omdat ons lichaam dan zichzelf daartegen gaat verweren en daar heel misschien gunstige regeneratieve effecten aan verbonden zijn? Klinkt als een top plan.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het lichaam reageert daar ook weer op en zeker bij kinderen. Dus het is onzin om alleen naar de eigenschappen van één van de stoffen te kijken.
Waarom de boel toch altijd zo zwart/wit afbakenen? Altijd dat links/rechts gelul.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen idee, linkse mensen hebben geen probleem met wat hogere belastingen. Al geldt dat ook niet voor iedere linkse. Ik heb werkelijk geen flauw benul Koos, misschien vind jij het in het kader van duurzaamheid wel goed dat die dingen zo duur zijn.
Doe ik niet. Maar hoe denk jij erover dan? Duur houden ivm kinderen, of goedkoper ivm vrijheid?quote:Op donderdag 9 december 2010 18:57 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Waarom de boel toch altijd zo zwart/wit afbakenen? Altijd dat links/rechts gelul.
Het is wel erg duur geworden. Het gevaar dreigt dat teveel mensen gaan stoppen om die reden en dan loopt de staat veel geld mis. De komende jaren geen extra verhogingen meer doorvoeren. Ik zou het liefst een forse accijns verlaging zien, maarja dan weet je wel weer wat er met andere belastingen gebeurd om dat verlies te compenseren.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Doe ik niet. Maar hoe denk jij erover dan? Duur houden ivm kinderen, of goedkoper ivm vrijheid?
Zeg je dit als ro ker of niet roker?quote:Op donderdag 9 december 2010 19:03 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Het is wel erg duur geworden. Het gevaar dreigt dat teveel mensen gaan stoppen om die reden en dan loopt de staat veel geld mis. De komende jaren geen extra verhogingen meer doorvoeren. Ik zou het liefst een forse accijns verlaging zien, maarja dan weet je wel weer wat er met andere belastingen gebeurd om dat verlies te compenseren.
Prijs de komende 5 jaar zo houden en geen verhogingen meer doorvoeren. Zo zou ik het doen.
Ex roker! Ik heb niets tegen rokers, laat dat duidelijk zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zeg je dit als ro ker of niet roker?
Van mij moet je niks. Helaas is dat niet wederzijds. Maar het zou heel goed kunnen dat geringe blootstelling in de kindertijd hypergevoeligheid voorkomt. Handig voor wanneer straks roken weer helemaal terug is.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:56 schreef LBS het volgende:
[..]
Dus moeten we maar gezellig allemaal allerlei soorten vergif in gaan nemen, omdat ons lichaam dan zichzelf daartegen gaat verweren en daar heel misschien gunstige regeneratieve effecten aan verbonden zijn? Klinkt als een top plan.
Alzheimer geloof ik, het is laxerend en verder is het heel goed tegen ziekelijke bedilzucht, krentenkakkerij, algehele onuitstaanbaarheid en dwangmatige vingeropheffing. Maar dat verband mag dan heel sterk zijn, aan de causaliteit wordt getwijfeld.quote:Er is geen positief effect van tabaksrook en er is dus ook zeker geen positief effect van roken dan wel meeroken. Iets anders beweren is onzin.
Ehhh, laat ik jou even op weg helpen dan. Zelfs stivoro is het niet eens met jouquote:Op donderdag 9 december 2010 18:56 schreef LBS het volgende:
[..]
Er is geen positief effect van tabaksrook en er is dus ook zeker geen positief effect van roken dan wel meeroken. Iets anders beweren is onzin.
quote:Stivoro:
..Waarschijnlijk heeft de nicotine inderdaad een gunstige invloed op het op het uitstel van deze ouderdomsziekten....
quote:"In February, the Australian Bureau of Statistics published national health survey taken in 1989-90. To much surprise, it revealed that, generally, the health of smokers is better than that of many former or non-smokers. Unsurprisingly, the worst sufferers from hypertension caused by stress were the ex-smokers (16.1 per cent) and the "never smoked" (13.4 per cent); the steady smokers registered 7.4 per cent.
It is well known that smoking, particularly at work, relieves stress, and to outlaw it increases demands on hospital beds. Even the US Surgeon General, in 1964, recognised that Parkinson's disease (a degenerative disorder ofthe nervous system) occurred at around half the rate among smokers. In the International Journal of Epidemiology, in 1991, a review of 11 studies showed that non-smokers suffered 50 per cent more Alzheimer's disease than smokers. And researchers at Erasmus University Medical School, Rotterdam, found that more non-smokers had early-onset dementia than smokers.
In The Times last September, Dr. James Le Fanu wrote: "Smokers have a 50 per cent reduced risk of developing Alzheimer's and the more smoked, the greater the protection." The New England Journal of Medicine.in 1985, reported that endometrial cancer of the womb occurs at around 50 per cent the rate among smokers as non-smokers. Colon cancer and ulcerative colitis also seem to be about 30 and 50 per cent respectively less frequent among smokers according to articles in the Journal of the American Medical Association and in the New England Journal of Medicine, in 1981 and 1983. The American government's first Health and Nutrition Examination Survey has found that osteoarthntis is five times less likely to occur among heavy smokers than non-smokers."
quote:"A statistically significant inverse relation between smoking and Alzheimer's disease was observed at all levels of analysis, with a trend towards decreasing risk with increasing consumption (p=0.0003). A propensity towards a stronger inverse relation was observed among patients with a positive family history of dementia."
Graves AB, van Duijn CM et al., for the EURODEM Risk Factors Research Group. "Alcohol and tobacco consumption as risk factors for Alzheimer's disease: A collaborative reanalysis of case-control studies." International Journal of Epidemiology 1991;20(2 Suppl 2):S48-S57.
"A negative trend for smoking was observed when comparing patients with Alzheimer's disease and controls: the risk of Alzheimer's disease decreased as the number of cigarettes smoked daily increased. After exclusion of patients and controls with a history of atherosclerotic cardiovascular disease, the relative risks of Alzheimer's disease for smoking 1-10, 11-20, and more than 20 cigarettes daily were 0.81 (0.44 to 1.49), 0.67 (0.34 to 1.32), and 0.26 (0.11 to 0.61), respectively. A similar trend was observed when comparing patients and controls for the number of pack years they had smoked. The relative risk of Alzheimer's disease was 0.38 (0.13 to 1.10) for those who had smoked for 1-10 pack years, 0.29 (0.08 to 0.98) for 11-30 pack years, and 0.22 (0.06 to 0.77) for more than 30 pack years.
Cornelia M van Duijn, Albert Hofman, "Relation between nicotine intake and Alzheimer's disease", British Medical Journal, June 1991, Volume 302:1491-4.
quote:Ulceratieve colitis
"Twelve of 31 patients treated and 3 of the 33 patients given placebo showed improvement ( in stool frequency, rectal bleeding, etc.) which indicates that smoking does appear to help reduce symptoms in some of the patients with ulcerative Colitis."
Annals Of Internal Medicine, March 1, 1997
quote:The relative risk of ulcerative colitis among current cigarette smokers as compared with nonsmokers was 0.6 (95 percent confidence interval, 0.4 to 1.0); however, among former cigarette smokers it was 2.0 (95 percent confidence interval, 1.1 to 3.7). These values remained after adjustment for socioeconomic factors and for coffee and alcohol consumption.
New England Journal of Medicine. 1987 Mar 19. 316(12). P 707-10.
quote:- Smoking improves human information precessing.
- Higher nicotine cigarettes produce greater improvements [in information processing] than low-nicotine cigarettes.
- Nicotine tablets produce similar effects.
- Nicotine can reverse the detrimental effects of scopolamine on performance
- Smoking effects are accompanied by increases in EEG arousal and decreases in the latency of the late positive component of the evoked potential."
University of Reading, Department of Psychology (England). Warburton., D.M.; Wesnes, K. "The Effects of Cigarette Smoking on Human Information Processing and the role of Nicotine in These Effects"
quote:"In general, motor performance in all groups improved after smoking."
London University, Institute of Psychiatry. O'Connor, K.P "Individual Differences in Psychophysiology of Smoking and Smoking Behaviour"
quote:"Smokers in general are thinner than nonsmokers, even when they ingest more calories."
Kentucky
State University. Lee. C.J.: Panemangalore. M. "Obesity Among Selected Elderly Females In Central Kentucky." FUNDING: USDA 0942. University of Louisville. Belknap Campus School of Medicine. Satmford, B.A.; Matter, S.; Fell, R.D., et al. "Cigarette Smoking, Exercise and High Density Lipoprotein Cholesterol" FUNDING: American Heart Association.
quote:"...all smokers had less plaque, gingival inflammation and tooth mobility than nonsmokers and similar periodontal pocket depth."
Veterans Administration, Outpatient Clinic (Boston). Chauncey. H.H,; Kapur, K.K.; Feldmar, R S. "The Longitudinal and Cross-Sectional Study of Oral Health: in Healthy Veterans (Dental Longitudinal Study)
quote:"Smokers have lower incidence of postoperative deep vein thrombosis than nonsmokers."
Guy's Hospital Medical School (England). Jones, R.M. "Influence of Smoking on Peri-Operative Morbidity."
quote:Hypertension (High blood pressure) is less common among smokers. "Hypertension prevalence rate among smokers was 3.94 percent; among nonsmokers the rate was 4.90 percent."
Shanghai Institute of Cardiovascular Diseases. Chen, H.Z.; Pan, X.W.; Guo, G. et al. "Relation Between Cigarette Smoking and Epidemiology of Hypertension.
Bron: http://www.kidon.com/smoke/nl/index.htmlquote:"Hypertension and postpartum hemorrhage were lower in smokers."
University of Tasmania (Australia). Correy, J.; Newman, N. Curran, J. "An Assessment of Smoking in Pregnancy."
En het netto-effect is gewoon dat het hartstikke ongezond is.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:16 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Ehhh, laat ik jou even op weg helpen dan. Zelfs stivoro is het niet eens met jou
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Bron: http://www.kidon.com/smoke/nl/index.html
En dan hebben we ook nog de eerder genoemde onderzoekern waaruit blijkt dat meeroken in bepaalde gevallen ook gezond is.
Nog één keertje dan. Ik schreef het ook al in een eerdere reactie maar die heb je wellicht perongeluk *kuch* over het hoofd gezien.quote:Op donderdag 9 december 2010 18:56 schreef LBS het volgende:
[..]
Dus moeten we maar gezellig allemaal allerlei soorten vergif in gaan nemen, omdat ons lichaam dan zichzelf daartegen gaat verweren en daar heel misschien gunstige regeneratieve effecten aan verbonden zijn? Klinkt als een top plan.
[..]
Waarop ik als volgt reageerde:quote:Op donderdag 9 december 2010 01:07 schreef LBS het volgende:
[..]
Maar je kunt wel aantonen door middel van cel en systeemonderzoek wat het effect is van verschillende stoffen in de rook op het lichaam. Hieruit blijkt onder andere dat nicotine giftig is. Daardoor kun je dus wel aannemelijk maken dat meeroken sowieso niet gunstig is. In hoeverre het schadelijk is en of dit een significant percentage is om stappen te ondernemen, daarover is discussie. Maar er is echt geen twijfel over dat het ongezond is. Net als dat te vet eten ongezond is. Is het echter zo ongezond dat je mensen er tegen moet beschermen? Daarover kun je van mening verschillen en zal onderzoek voor nodig zijn. Maar het staat buiten kijf dat het innemen van nicotine in geen geval meer gunstige dan nadelige effecten heeft.
quote:Op donderdag 9 december 2010 10:40 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Die twijfel is er wel aangezien er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat in bepaalde mate meeroken juist gezond kan zijn.
Zo is wijn in een bepaalde dosering gezond en in een hoge dosering ongezond.
Als je dagelijks één asperine slikt verlaag je de kans op kanker met 20% (gisteren in het nieuws). Dagelijks 60 asperines slikken is echter ongezond.
Kortom, dat iets in een bepaalde dosering ongezond is wil niet zeggen dat het in een lagere dosering ook ongezond is. Dit noemt men hormese:
Hormese of hormesis (Grieks: 'prikkeling') is het biologische effect dat een stof die in hoge dosis schadelijk is, bij lage dosis positieve effecten kan hebben
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormese
Hormese is iets waar veel anti-rook propaganda onderzoekers geen rekening mee houden.
Wat interesseert dat.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En het netto-effect is gewoon dat het hartstikke ongezond is.
Volgendjaar met 25 ct.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:25 schreef mlg het volgende:
De mensen weten dat de prijzen van sigaretten ditmaal extreem in prijs gaan stijgen? Ik geloof met 50 of 60 ct.
Mij geen bal, maar beweren dat roken niet schadelijk is voor je gezondheid snijdt geen hout.quote:
Kan zijn, maar neemt niet weg dat onderstaande absoluut onjuist is. Zoals ik als schreef is zelfs Stivoro het eens dat er ook positive effecten zijn:quote:Op donderdag 9 december 2010 19:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En het netto-effect is gewoon dat het hartstikke ongezond is.
Plus dat er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat meeroken zelfs gezond kan zijn:quote:Op donderdag 9 december 2010 18:56 schreef LBS het volgende:
[..]
Er is geen positief effect van tabaksrook en er is dus ook zeker geen positief effect van roken dan wel meeroken. Iets anders beweren is onzin.
http://www.clepair.net/recent/roken.htmquote:Zo wijst 81 procent van de 177 resultaten uit dertig onderzoeken (voornamelijk op het gebied van longkanker) niet op een statistisch significante correlatie tussen passief roken en gezondheidsschade. Dertien procent wijst op een positieve correlatie en zes procent wijst op een negatieve correlatie (dat wil zeggen dat meeroken juist gezond zou zijn). (Bronnen: Online Library of Drug Policy, BMJ, WHO.)
Zelfs een grootschalig onderzoek in 1998 door de Wereldgezondheidsorganisatie, die fanatiek tegen roken is, kon geen verband vinden tussen meeroken en longkanker. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft vervolgens geprobeerd dat onderzoek in de doofpot te stoppen.
Bron: http://www.meervrijheid.nl/?pagina=818
Beweren dat roken in zijn geheel geen positieve effecten zou hebben snijdt geen hout...quote:Op donderdag 9 december 2010 19:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mij geen bal, maar beweren dat roken niet schadelijk is voor je gezondheid snijdt geen hout.
Daar heb ik toch net op gereageerd? Je punt? Het klopt nog steeds niet hoor, ook niet als je het twee keer post.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:26 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Nog één keertje dan. Ik schreef het ook al in een eerdere reactie maar die heb je wellicht perongeluk *kuch* over het hoofd gezien.
Jij schreef:
[..]
Waarop ik als volgt reageerde:
[..]
Leven op zich is al aardig schadelijk, laat staan dat roken onschadelijk is.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mij geen bal, maar beweren dat roken niet schadelijk is voor je gezondheid snijdt geen hout.
Het gaat mij meer om het netto-effect. En dat zal voor zo'n beetje iedereen op de meest uitzonderlijke gevallen na negatief uitpakken.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:31 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Beweren dat roken in zijn geheel geen positieve effecten zou hebben snijdt geen hout...
Cherry picking ftw.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:34 schreef LBS het volgende:
Bovendien zeggen de bronnen waar jullie het vandaan halen wel weer genoeg over de relevantie en juistheid van de informatie.
Als je onderzoeken wilt citeren die naar roken en meeroken worden gedaan, dan zoek je dat toch niet in een betoog van een of andere kettingroker op 'meervrijheid.nl'?!
Als overigens nicotine of andere bestandsdelen van tabak(rook) in bepaalde omstandigheden gezondheidswinst opleveren lijkt het mij verstandig om die dan apart toe te dienen ipv door middel van roken.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:38 schreef LBS het volgende:
[..]
Precies. Maar je moet wat he, als je wilt verdedigen dat roken gezond is.
95% van de rokers sterft niet door een aandoening gekregen van roken.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om het netto-effect. En dat zal voor zo'n beetje iedereen op de meest uitzonderlijke gevallen na negatief uitpakken.![]()
De verhoogde risico's op allerlei soorten kankers en hart-en-vaatziekten en dan nog een hele hoop minder ernstige aandoeningen wegen niet op tegen de positieve effecten.
quote:Op donderdag 9 december 2010 20:07 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
95% van de rokers sterft niet door een aandoening gekregen van roken.
100% van de nietrokers sterft wél door een aandoening niet gekregen van roken.
Netto-effect mijn reet.
Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als overigens nicotine of andere bestandsdelen van tabak(rook) in bepaalde omstandigheden gezondheidswinst opleveren lijkt het mij verstandig om die dan apart toe te dienen ipv door middel van roken.
"Ja, dat beetje arsenicum in je groente verkort je leven enigzins maar door de groentes krijg je wel mooi een betere stoelgang!"
Even voor de nuance dan "Ja, er zit een giftige hoeveelheid arsenicum in die groente die je leven ietwat verkort maar je krijgt wel een regelmatige stoelgang van alle vezels! Arsenicum rijke groente eten heeft positieve effecten!"quote:Op donderdag 9 december 2010 20:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.
Arsenicum is net als water: je hebt het nodig maar je moet geen overdosis nemen.
Het is goed met je. Zelfs Stivoro (ik neem aan dat jij wat voor stichting Stivoro is) geeft toe dat er ook positieve effecten aan roken zitten.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:32 schreef LBS het volgende:
[..]
Daar heb ik toch net op gereageerd? Je punt? Het klopt nog steeds niet hoor, ook niet als je het twee keer post.
@al die studies die je noemt net: dat kan wel mooi wezen, er zijn er zeker 3 duizend te noemen die weer andere resultaten geven. Dat een onderzoek iets uitwijst is nog geen bewijs. Bovendien is het ene onderzoek het andere niet. Je kunt mooi allemaal van dit soort onzinnige feitjes opsommen, maar dat bewijst nog helemaal niets want de resultaten staan hier niet vermeld, noch het onderzoek zelf. Hoe het geïnterpreteerd wordt, is grotendeels afhankelijk van wie het interpreteert. Dus dit zegt helemaal niets.
Bovendien kun je waarschijnlijk ook in een studie aantonen dat kanker in je linker teen minder vaak voorkomt bij vrouwen die actief aan ballet dan wel ijshockey doen en meer voorkomt bij vrouwen die aan yoga doen.
Zegt dat iets? Nee. Want je hebt totaal geen achterliggende theorie waarom dit zou kloppen. Er is een verschil tussen iets statistisch vinden en daar conclusies uit trekken en iets bewijzen.
Maar als jullie lekker bekrompen willen redeneren hier, ga je gang. Jullie luisteren toch van geen meter naar wat er wordt gezegd.
Daarom noemde ik ook nog een stuk of wat andere bronnen waarin ook weer andere bronnen zijn te vinden.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:34 schreef LBS het volgende:
Bovendien zeggen de bronnen waar jullie het vandaan halen wel weer genoeg over de relevantie en juistheid van de informatie.
Als je onderzoeken wilt citeren die naar roken en meeroken worden gedaan, dan zoek je dat toch niet in een betoog van een of andere kettingroker op 'meervrijheid.nl'?!
[..]
En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaalquote:Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
Wat, klopt het niet?quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaal
Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40equote:Op vrijdag 10 december 2010 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat, klopt het niet?
Dat is het mooie aan zwart sarcasme, een volledige waarheid die mensen tegen de haren instrijkt.
Pensioenen gaan over statistieke waardes, niet over individuen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40e
Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting
Ja, want dat gaat me een geld opleveren!quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...
Op de lange termijn wel, of je nu mensen 10 jaar dementerend in een verpleegtehuis moet verzorgen of de laatste 6 maanden van hun leven aan een infuus moet hangen en ze dus 10 jaar eerder overlijden waardoor de druk op de OAW en pensioen fondsen een stuk verminderd.quote:
Dit dus.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
Ik ook. dan heb ik tenminste wel het idee dat ik tot mijn 68e iets gedaan heb waar geen mens iets over te zeggen gehad heeft, dit in tegenstelling tot de mensen die graag willen dat de overheid alles gaat voorschrijven wat gezond en ongezond is, waarbij ook nog de opmerking gemaakt moet worden dat het nogal subjectieve bepalingen zijn van onze overheid.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
Stoppen met roken is echt iets wat je zelf moet willen. Het overgrote deel van de ''stoppers'' stopt voor een weddenschap, voor de familie, of voor de nieuwjaarsbeloftenquote:Op vrijdag 10 december 2010 15:10 schreef mlg het volgende:
Wat is dat trouwens voor onzin van die stoproken campagnes? Slechts 3% van de stoppers, stoppen in 1 keer. Ik weet het niet, maar momenteel ben ik drie dagen gestopt, waarvan de eerste en tweede dag wat zenuwachtig waren maar niet zo zwaar, en vanaf vandaag denk ik al nauwelijks meer aan een peukie. Ter info, ik rookte een pakje marlboro per dag. Hebben 97% van de stoppers zo'n extreem zwakke wilskracht, of is die andere 3% nou zo geweldig?
Bovendien denk ik dat het verpleeghuis-verhaal een idiote excuses is, om niet toe te geven aan je zwaktes.
Hier kan ik me wel in vinden.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Basp1 het volgende:
De overheid zou alleen voldoende informatie moeten geven wat welke keuze voor je gezond uit kunnen maken.
Ja dusquote:Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LBS het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat me een geld opleveren!![]()
Eigenlijk zou ik dus 60.000 moeten terug krijgen. Maar ik ben wel solidair met mijn medemens, dus ik betaal met plezier voor jouw gezonde levenstijlquote:Rokers verdienen lagere zorgpremie
Er zijn geen goede gronden mensen met ongezonde levensstijl meer zorgpremie te laten betalen.
In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt. De RVZ is niet de eerste om deze suggestie op te werpen. Hopelijk zijn ze wel de laatste. Er zijn namelijk drie belangrijke bezwaren tegen suggesties als deze.
Allereerst is de reden waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen tot dusver volstrekt onduidelijk. Weliswaar hangen veel zorgkosten samen met ongezond gedrag, maar dat wil niet zeggen dat de zorg goedkoper wordt wanneer mensen gezonder gaan leven. Dat is een zeer hardnekkig misverstand.
Mensen die roken en overgewicht hebben worden gemiddeld eerder ziek en krijgen andere ziekten dan mensen die gezond leven. Per jaar dat rokers en mensen met ernstig overgewicht leven zijn ze daardoor weliswaar duurder dan gezond levende mensen, maar ze leven ook korter dan gezond levende mensen. Juist op een hoge leeftijd (die veel rokers niet bereiken) worden relatief hoge kosten gemaakt. Uiteindelijk maakt dit dat juist gezond levende mensen het duurst zijn voor de zorg, over hun hele leven gerekend.
Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
Er zijn ook geen aanwijzingen dat we meer solidair zijn met ongezond levenden. Sterker nog, zeker als we ook andere sectoren in het plaatje betrekken, zoals pensioenen, dan lijken ongezond levenden eerder in het nadeel. Wel premie betalen, maar er gemiddeld genomen veel korter van kunnen genieten.
De vraag is dan ook waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen. Waarvoor worden zij precies gestraft? Niet voor hoge zorgkosten of hoge solidariteit, dat is duidelijk. Als dat de basis is voor premiedifferentiatie dan verdienen rokers juist een lagere premie! Omdat ze zorgkosten veroorzaken die vermijdbaar zijn? Dat is uiteraard gedeeltelijk waar, maar de onvermijdbare zorgkosten zijn hoger en ongezond leven straft zichzelf al fors door de kortere levensduur.
Is het doel dan wellicht om mensen aan te zetten tot een gezonde leefstijl teneinde hun gezondheid te bevorderen? Dat is in ieder geval een logisch en zelfs nobel doel, maar gezien de aanleiding van het advies lijkt het helaas niet wat de RVZ beoogt. Ook zijn premieverhogingen een naar verwachting weinig doeltreffend en weinig geëigend middel om dit doel te bereiken. Juist het vergoeden van stoppen met roken interventies ligt dan meer voor de hand.
Ten tweede is een plan als dit in brede lijn onuitvoerbaar. Zo verzet de zorgverzekeringswet zich tegen het weigeren of verminderen van vergoeding op basis van verwijtbaar gedrag. Zelfs wanneer men opzettelijk door rood licht rijdt en vervolgens wordt aangereden, worden de daaruit voortvloeiende zorgkosten onverkort vergoed. Maar ook de praktische uitvoering is niet eenvoudig. Hoe zouden zorgverzekeraars moeten toezien op een gezonde levensstijl? Verrassingscontroles bij de mensen thuis?
Het vaststellen van een gezonde en ongezonde leefstijl is ook niet eenvoudig. Is kickboksen een gezonde sport? En leidt een lidmaatschap van de schaakclub ook tot een lagere premie? Vallen sportblessures nog wel onder de verzekering? Ze hangen samen met een gezonde levensstijl, maar zijn ook duidelijk verwijtbaar. Daarbij is ook de nadruk op vrije keus van mensen erg groot. Nog altijd is het echter zo dat roken met name in lagere sociaal-economische klassen meer voorkomt dan in hogere. Is dat simpelweg te verklaren uit vrije keuze? Of spelen zaken als sociale normen en druk van vrienden en omgeving hierbij ook een rol? Met andere woorden: hoe ver strekt verwijtbaarheid?
Ten derde is dit plan gevaarlijk vanwege het ondermijnen van de brede solidariteit die momenteel binnen de zorg is geborgd. Het is waar dat er belangrijke vragen op ons afkomen in dat kader. Dit type voorstellen vormt daarop echter geen goed antwoord. Nuttiger is het te denken aan een zorgvuldige verhoging van het eigen risico en een verschuiving op termijn van voorspelbare kosten (bijvoorbeeld samenhangend met ouderdom) naar het individu. Ook een beperking van het basispakket, bijvoorbeeld door behandelingen voor zeer milde aandoeningen niet langer te financieren, is een optie.
Ik wil graag geld krijgen voor mijn bijdrage.quote:Op vrijdag 10 december 2010 16:13 schreef LBS het volgende:
Vind dat advies aan Klink dan weer geen slecht idee. Heeft niets met solidariteit te maken, gewoon met betalen voor je eigen keuzes.
Precies, dus rokers zouden dus dan maar korting moeten krijgen?quote:Op vrijdag 10 december 2010 16:13 schreef LBS het volgende:
Vind dat advies aan Klink dan weer geen slecht idee. Heeft niets met solidariteit te maken, gewoon met betalen voor je eigen keuzes.
Inderdaad. Strak planquote:Op vrijdag 10 december 2010 16:13 schreef LBS het volgende:
Precies piet, en dan ook niet van dat halfzachte gerook, nee, zware shag en filterloze sigaretten, minstens 20 stuks per dagquote:Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
Moeilijk he?quote:In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:31 schreef LBS het volgende:
Aan alle mensen die niet kunnen lezen (zelfs hun eigen posts blijkbaar niet):
[..]
Moeilijk he?
Ja vooral als er ook dit in dat artikel staatquote:Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten
Selectief quotenquote:Op vrijdag 10 december 2010 17:31 schreef LBS het volgende:
[..]
Moeilijk he?
Sommige mensen kunnen het niet helpen dat ze dik zijn en het is ook zoizo erg oneerlijk, want het is ook zeker voor een deel erfelijkheid.quote:In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt.
Gast, met iedere reactie die jij in dit topic plaatst maak jij jezelf alleen maar nog belachelijker.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:31 schreef LBS het volgende:
[..]
Moeilijk he?
Idd. Want onderzoek wijst uit dat rokers goedkoper zijn. Dikke mensen leveren iets minder op maar gezonde mensen zijn echt het duurst.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:31 schreef LBS het volgende:
[..]
Moeilijk he?
We hebben al een enorme verzorgingsstaat. Dit in combinatie met democratie geeft mensen het idee dat het heel normaal is om zaken die je niet aanstaan te verbieden. Mensen zijn door en door gecorrumpeerd en TS is daar een goed voorbeeld vanquote:Op zaterdag 11 december 2010 12:10 schreef Friek_ het volgende:
Verder zorgt dit ook voor een zwaar paternalistische overheid.
Lucky strike zonder filter en Gitanes Mais. Longtorpedos en doodskistnagelsquote:Op vrijdag 10 december 2010 17:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Precies piet, en dan ook niet van dat halfzachte gerook, nee, zware shag en filterloze sigaretten, minstens 20 stuks per dag
De ellende met dit soort statistieken is dat veel mensen ze niet kunnen interpreteren. Als je absolute aantallen gebruikt voor de hele wereldbevolking dat lijkt ieder risico schokkend. Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
40 miljoen is wel heel erg veel, maar niet schokkend. Abortus is niet schokkend.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De ellende met dit soort statistieken is dat veel mensen ze niet kunnen interpreteren. Als je absolute aantallen gebruikt voor de hele wereldbevolking dat lijkt ieder risico schokkend. Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.
Open er een topic over, christenquote:Op zaterdag 11 december 2010 13:55 schreef deelnemer het volgende:
Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.
quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Open er een topic over, christen
Ik ben ongelovig, niet tegen abortus (maar vind 40 miljoen abortussen toch een schokkend getal) en roker.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Open er een topic over, christen
Verbied fijnstof brakende SUV's zitten.quote:Op zaterdag 11 december 2010 19:26 schreef Martinovibes het volgende:
Verbied roken
Verbied de auto
verbied alcohol
Verbied voetbal
Verbie
Verbi
Verb
Ver
Ve
V
ehhh .........................................
Ja, ik weet het!
VERBIED DE MENS !!![]()
Anti rook Nazis moeten eens nadenken terwijl ze in hun fijnstof brakende SUV's zitten
Al was je de koningin en had je het roken uitgevonden dan heb je nog geen recht om het anderen te verbiedenquote:Op zaterdag 11 december 2010 19:07 schreef Pyramid het volgende:
Ik ben zelf een zware roker! En ik wil dat het verboden wordt!
Zwaar overdreven in 2010. Als dat klopt dan was iedereen allang dood. Vroeger rookte men overal. In de trein, in de bioscoop, etc. Je ziet dat als het roken wordt ontmoedigd en de trent keert, het zich omkeert in een hetze tegen rokers. Eén sigaretje roken is in de ogen van sommigen een moordaanslag. Ook dat is fundamentalisme.quote:Op zondag 12 december 2010 00:15 schreef Holograph het volgende:
Mijn probleem met roken, itt alcohol, is dat roken ook schade toebrengt aan andere om jezelf heen. Stel een kind heeft een rokende moeder, dan kun je niet tegen hem zeggen dat hij maar even weg moet gaan.
Mensen moeten zelf weten of ze roken, maar ga dan niet naast mij of binnen 10 meter van mij staan, want dat stinkt als de pleuris..quote:Op zondag 12 december 2010 00:49 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Zwaar overdreven in 2010. Als dat klopt dan was iedereen allang dood. Vroeger rookte men overal. In de trein, in de bioscoop, etc. Je ziet dat als het roken wordt ontmoedigd en de trent keert, het zich omkeert in een hetze tegen rokers. Eén sigaretje roken is in de ogen van sommigen een moordaanslag. Ook dat is fundamentalisme.
Enig idee op hoeveel manieren jijzelf aanstootgevend bent voor anderen als we alle mierenneukerige critera verzamelen?quote:Op zondag 12 december 2010 00:51 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Mensen moeten zelf weten of ze roken, maar ga dan niet naast mij of binnen 10 meter van mij staan, want dat stinkt als de pleuris..
Ik vind het geen miereneukerige criteria, het is gewoon vies.quote:Op zondag 12 december 2010 00:51 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Enig idee op hoeveel manieren jijzelf aanstootgevend bent voor anderen als we alle mierenneukerige critera verzamelen?
Je liegt, het is lekker.quote:Op zondag 12 december 2010 01:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik vind het geen miereneukerige criteria, het is gewoon vies.
Het is weldegelijk een onzalig idee omdat je als roker al fors mee betaalt aan de verzorgingsstaat middels accijnzen. Ik durf zelfs te stellen dat je als roker slechter af bent door deze 'solidariteit' omdat je meer betaalt aan accijnzen dan je op een vrije markt kwijt zou zijn aan extra premies voor verzekeringen (die dán dus wel gerechtvaardigd zouden zijn).quote:Op vrijdag 10 december 2010 16:13 schreef LBS het volgende:
ga jij maar lekker doodquote:Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Zou het niet logisch zijn dat we uit punt van de volksgezondheid de verkoop van sigaretten helemaal zouden verbieden? Ik bedoel, als je door een verslaving er mede voor zorgt dat er 600.000 mensen onnodig sterven lijkt het me logisch dat je dit helemaal gaat verbieden.
Het bezit van vuurwapens is immers ook verboden (ook ter verdediging van jezelf, mits je een vergunning hebt) omdat de kans bestaat dat je ongewild iemand doodschiet. Maar wanneer je ongewild iemand laat meeroken en blijkt dat er een reële kans ontstaat dat diegene door die rook doodgaat moeten we het maar gedogen. De kans dat je doodgaat door (mee)roken lijkt me reëler dan dat je doodgaat door een vuurwapen.
Heb je de moeite genomen om de OP te lezen? Volgens mij wordt daar toch echt een ander argument aangedragen.. Roken schaadt niet alleen de gezondheid van jezelf, maar ook van anderen. Moeten die 'het slachtoffer' worden van een ziekelijke verslaving van anderen die wel roken?quote:Op zondag 12 december 2010 10:29 schreef Bastard het volgende:
Ja lekker, verbied roken in het kader van het goede met de mens voorhebben.
Verbied daarna ook alcohol, snacks en nou weet je wat, geef ons allemaal een gepast rantsoen iedere dag, 2 stuks groente 3 stuks fruit
Gewoon een algeheel verbod op guilty pleasures!quote:Op zondag 12 december 2010 10:29 schreef Bastard het volgende:
Ja lekker, verbied roken in het kader van het goede met de mens voorhebben.
Verbied daarna ook alcohol, snacks en nou weet je wat, geef ons allemaal een gepast rantsoen iedere dag, 2 stuks groente 3 stuks fruit
Fijnstof uit dieselmotoren of kerosine dampen van vliegtuigen boven je hoofd zijn ook schadelijk voor je gezondheid. Ook maar verbieden dan?quote:Op zondag 12 december 2010 11:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Heb je de moeite genomen om de OP te lezen? Volgens mij wordt daar toch echt een ander argument aangedragen.. Roken schaadt niet alleen de gezondheid van jezelf, maar ook van anderen. Moeten die 'het slachtoffer' worden van een ziekelijke verslaving van anderen die wel roken?
Nee. Want die zijn essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.quote:Op zondag 12 december 2010 11:14 schreef Bastard het volgende:
[..]
Fijnstof uit dieselmotoren of kerosine dampen van vliegtuigen boven je hoofd zijn ook schadelijk voor je gezondheid. Ook maar verbieden dan?
Weet je wat jij zou moeten doen, gewoon niet meer ademhalen, weet je zeker dat je niks schadelijks inademt ook
Mwah, 8 miljard accijnzen. In deze tijd noem ik dat redelijk essentieel ja.quote:Op zondag 12 december 2010 11:29 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee. Want die zijn essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.
Rokers kosten de maatschappij ook veel. Dure (en onnodige) kankerbehandeling bijvoorbeeld. Misschien leveren ze per saldo wel iets op, maar je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.quote:Op zondag 12 december 2010 11:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwah, 8 miljard accijnzen. In deze tijd noem ik dat redelijk essentieel ja.
Ok, ik ga even in jouw redenatie mee.quote:Op zondag 12 december 2010 11:32 schreef Holograph het volgende:
[..]
Rokers kosten de maatschappij ook veel. Dure (en onnodige) kankerbehandeling bijvoorbeeld. Misschien leveren ze per saldo wel iets op, maar je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.
Je weet toch wel dat de kosten van een kankerbehandeling niet in verhouding staan met de besparingen van de AOW? Daarbij wordt er bijna altijd wél een behandeling aangeboden. Chemokuren, bestralingen. Zelfs als je terminaal ziek bent. Een enkele MRI-scan kost zelfs al bakken vol met geld.quote:Op zondag 12 december 2010 11:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ok, ik ga even in jouw redenatie mee.
Roken = slecht dus meer kans op dood gaan.
Je vergeet dat als je longkanker krijgt vaak geen eens meer behandeld kan worden.
Je vergeet dat de staat dan geen AOW meer hoeft uit te keren.
Mensen die eerder doodgaan in tegenstelling tot gezonde mensen genieten ook minder zorg
Je moet het ook eens vanuit een andere invalshoek benaderen.
Nee, het bespaart. Kun jij überhaupt informatie verwerken?quote:Op zondag 12 december 2010 11:32 schreef Holograph het volgende:
[..]
Rokers kosten de maatschappij ook veel. Dure (en onnodige) kankerbehandeling bijvoorbeeld. Misschien leveren ze per saldo wel iets op, maar je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.
Nee het kost de maatschappij veel geld...quote:Op zondag 12 december 2010 11:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, het bespaart. Kun jij überhaupt informatie verwerken?
Als je nou in staat was tot verwerking van de in het artikel gegeven informatie, dan had je geweten dat het op termijn weer duurder wordt. Dat is ook logisch, anders zouden de aandheelhouders van de zorgverzekeraars en de farmaceuten van de WHO en gezondheidsraad een dief zijn van hun eigen portemonnee. En dan hebben we het alleen nog maar over de zorgkosten (60.000 euro dus) en niet over AOW en pensioenen.quote:Op zondag 12 december 2010 11:47 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee het kost de maatschappij veel geld...
http://www.hartziekte.be/(...)n%20van%20Roken.html
Als je met lucifers een kaars aansteekt, en de walm als je kaars uitmaakt, of bij het kampvuur zit, etc, etc, vind je alles wat je ruikt ook zo vies. Of is er niets zo vies als een brandend stukje gedroogd tabaksblad. Als je het sigaretje van je buurman, naast je bij het kampvuur of de barbeque meer vind stinken dan het kampvuur of de barbeque, dan is dat psychologisch.quote:Op zondag 12 december 2010 01:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik vind het geen miereneukerige criteria, het is gewoon vies.
Ik geloof niet dat dit een neutrale site is. En ik had het niet enkel over de AOW. Je gaat wel erg selectief met argumenten om.quote:Op zondag 12 december 2010 11:47 schreef Holograph het volgende:
[..]
De pleuris, dat 'artikel' leest alsof het door een 12-jarige is geschreven, vol met niet bewijsbare aannames.quote:Op zondag 12 december 2010 11:47 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is. Misschien zat je over jezelf te praten in derde persoon..quote:Op zondag 12 december 2010 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je nou in staat was tot verwerking van de in het artikel gegeven informatie, dan had je geweten dat het op termijn weer duurder wordt. Dat is ook logisch, anders zouden de aandheelhouders van de zorgverzekeraars en de farmaceuten van de WHO en gezondheidsraad een dief zijn van hun eigen portemonnee. En dan hebben we het alleen nog maar over de zorgkosten (60.000 euro dus) en niet over AOW en pensioenen.
En daar staat dan een aanname tegenover dat het roken wezenlijk meer ziekteverzuim zou veroorzaken.
Je wordt gewoon klem geluld, Holo. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte wanneer ik zie hoe jij deze discussie voert. Je argumenten worden keer op keer van tafel geveegd. Zo is drie dagen geleden al geschreven dat een roker per saldo goedkoper is dan een niet-roker. Er zijn zelfs verschillende artikelen gepost om dat aan te tonen. En nu probeer je toch weer de discussie te beslechten met een argument dat al lang en breed ontkracht is.quote:Op zondag 12 december 2010 13:24 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is. Misschien zat je over jezelf te praten in derde persoon..
Koos, als je niks beters te zeggen hebt kun je dat natuurlijk ook beter niet doen. Ik weet dat je bepaalde trekjes hebt die niet echt voor je pleiten. Toch zou ik je willen aanraden om iets verder te lezen. Ik zeg dat roken misschien per saldo beter is voor de schatkist, maar dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Ik vraag me daarom ook af hoe je hier bij komt. Misschien is je post daarom erg dom.quote:Op zondag 12 december 2010 14:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je wordt gewoon klem geluld, Holo. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte wanneer ik zie hoe jij deze discussie voert. Je argumenten worden keer op keer van tafel geveegd. Zo is drie dagen geleden al geschreven dat een roker per saldo goedkoper is dan een niet-roker. Er zijn zelfs verschillende artikelen gepost om dat aan te tonen. En nu probeer je toch weer de discussie te beslechten met een argument dat al lang en breed ontkracht is.
Op zo'n manier discussieren heeft natuurlijk geen zin. Als jij weigert nieuwe informatie tot je te nemen dan kom je nooit tot een andere conclusie. Flikker daarom maar op met je idiote topic.
Zo kritisch ben ik over iedere wet. Meer dan de helft van de wetten moeten dan ook weg.quote:Op zondag 12 december 2010 13:24 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is.
Ach, iemand moet jou met de neus in de feiten drukken. Dat jij dat beschouwt als een persoonlijke aanval, is jouw probleem.quote:Op zondag 12 december 2010 14:29 schreef Holograph het volgende:
[..]
Koos, als je niks beters te zeggen hebt kun je dat natuurlijk ook beter niet doen. Ik weet dat je bepaalde trekjes hebt die niet echt voor je pleiten. Toch zou ik je willen aanraden om iets verder te lezen. Ik zeg dat roken misschien per saldo beter is voor de schatkist, maar dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Ik vraag me daarom ook af hoe je hier bij komt. Misschien is je post daarom erg dom.
Je aanval op mij slaat dus kant noch wal, hoewel ik het jammer vind dat een discussie met jou altijd eindigt met persoonlijke aanvallen. Maar als dit de manier is om een discussie te winnen moet je vooral zo doorgaan..
Ik zou er dus vooral erg trots op zijn.
Laat ik het argument terugkaatsen:quote:Op zondag 12 december 2010 14:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, iemand moet jou met de neus in de feiten drukken. Dat jij dat beschouwt als een persoonlijke aanval, is jouw probleem.
Dat zeg ik, jij beweert dat ik iets anders zeg. Dat moet je zelf weten, maar ik zou wel gaan twijfelen aan je leesvaardigheid als je dingen leest die er niet eens staan..quote:Op zondag 12 december 2010 11:32 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als rokers per saldo meer opleveren dan ze kosten en jij zegt vervolgens dat dit mogelijk niet de moeite waard is, waarom haal je het kostenplaatje dan aan? Blijkbaar is het voor jou niet van belang aangezien je de indruk wekt dat je conclusie al bij voorbaat vaststond. Kosten rokers meer dan ze opleveren, dan had je dat als argument gebruikt. Maar is het precies andersom, dan vraag je je plots af of het het waard is.quote:Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef Holograph het volgende:
[..]
Laat ik het argument terugkaatsen:
[..]
Dat zeg ik, jij beweert dat ik iets anders zeg. Dat moet je zelf weten, maar ik zou wel gaan twijfelen aan je leesvaardigheid als je dingen leest die er niet eens staan..
quote:Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
Nogmaals.quote:Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef Holograph het volgende:
[..]
Laat ik het argument terugkaatsen:
[..]
Dat zeg ik, jij beweert dat ik iets anders zeg. Dat moet je zelf weten, maar ik zou wel gaan twijfelen aan je leesvaardigheid als je dingen leest die er niet eens staan..
Ben ik liberaal? Ik ben verstandigquote:Op zondag 12 december 2010 17:43 schreef phpmystyle het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)_meer_dan_roker.html Nog zo'n weetje..
Holo, jij bent toch liberaal. Je weet dat de insteek van dit topic to-taal niet liberaal is he?
Bij Zembla was laatst nog een aflevering dat dat wel het geval was. Dat sommige mensen voor een kwart-jaar extra leven soms gigantisch dure medicijnen krijgen. Dat zal ook wel voor longkankerpatiënten gelden.quote:Op zondag 12 december 2010 17:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nogmaals.
Longkanker komt dikwijls door uitzaaiengen, imo kun je dat niet meer herleiden aan het roken. Das een. Twee, in gevallen van longkanker door roken word je meestal al niet niet meer geholpen omdat je dan al ten dode bent opgeschreven. En hoe luguber het ook klinkt, longkanker komt naar schatting zo'n 9000 keer per jaar voor. Dus het valt allemaal nog wel mee.
Bron
Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen. Met alcohol is het verhaal anders, omdat dat andere mensen er geen gezondheidsschade van ondervinden. Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie. De meeste mensen zijn begonnen met roken om stoer te doen tegenover hun vrienden (misplaatste stoerheid lijkt me).quote:Op zondag 12 december 2010 14:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als rokers per saldo meer opleveren dan ze kosten en jij zegt vervolgens dat dit mogelijk niet de moeite waard is, waarom haal je het kostenplaatje dan aan? Blijkbaar is het voor jou niet van belang aangezien je de indruk wekt dat je conclusie al bij voorbaat vaststond. Kosten rokers meer dan ze opleveren, dan had je dat als argument gebruikt. Maar is het precies andersom, dan vraag je je plots af of het het waard is.
Verder bestaat er nog een hoop onduidelijkheid over de schadelijkheid van meeroken.
Deze discussie heeft niet veel zin. Zelfs al worden hier tal van bronnen gepost waaruit blijkt dat een roker de maatschappij minder kost dan een niet-roker, dan zal jij een ander 'nadeel' uit de kast trekken. Roken stinkt, mensen gaan massaal dood aan de gevolgen van meeroken (wat overigens gelul is, maar dat terzijde) enz. Er is sprake van vooringenomenheid van jouw kant en je bent daardoor niet op andere gedachten te brengen. Verder is je motivatie waarschijnlijk wat minder nobel dan je doet overkomen. Je wilt dat roken wordt uitgeband omdat jij het smerig vindt. Daar komt het kortweg op neer.quote:Op zondag 12 december 2010 18:44 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen. Met alcohol is het verhaal anders, omdat dat andere mensen er geen gezondheidsschade van ondervinden. Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie. De meeste mensen zijn begonnen met roken om stoer te doen tegenover hun vrienden (misplaatste stoerheid lijkt me).
Overigens is het standpunt van verreweg de meeste overheden dat mee-roken ongezond is.
Leven wij slechts voor de economie? In dat geval is een vroege dood een zegen.quote:Op zondag 12 december 2010 18:44 schreef Holograph het volgende:
[..]
Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie.
Nee hoor, rokers kosten de samenleving minder aan gezondheidskosten dan 'gezonde' mensen.quote:Op zondag 12 december 2010 11:32 schreef Holograph het volgende:
[..]
Meeroken is m.i. redelijk opgelost met de aparte rookruimten die er tegenwoordig zijn.quote:Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De discussie over de schadelijkheid van meeroken is nog in volle gang. Dus niet beslecht, zoals jij doet overkomen. Verder zorgt alcohol op indirecte wijze wel voor slachtoffers. Middels deelname aan het verkeer of vechtpartijen in de stad. En niet te vergeten vandalisme.
Dan rook je toch niet? Het is niet verplicht.quote:Op zondag 12 december 2010 18:44 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen.
Nee, dat is geen standpunt, dat is een feitelijke constatering die overheden niet kunnen doen. Daar is wetenchap voor nodig, en geen politieke wenselijkheid.quote:Overigens is het standpunt van verreweg de meeste overheden dat mee-roken ongezond is.
En zijn er ook empirische cijfers die aangeven om hoeveel geld dat gaat? Zoja? Hoe lopen die verhoudingen tov gezonde mensen? Daarbij is het niet zo dat ieder rokend mens dat kanker krijgt meteen toe te schrijven is aan het roken.quote:Op zondag 12 december 2010 18:38 schreef Holograph het volgende:
[..]
Bij Zembla was laatst nog een aflevering dat dat wel het geval was. Dat sommige mensen voor een kwart-jaar extra leven soms gigantisch dure medicijnen krijgen. Dat zal ook wel voor longkankerpatiënten gelden.
Wat een PVV vraagstukken, je vergeet alleen "is de minister het met me eens zo nee waarom niet."quote:Op zondag 12 december 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En zijn er ook empirische cijfers die aangeven om hoeveel geld dat gaat? Zoja? Hoe lopen die verhoudingen tov gezonde mensen? Daarbij is het niet zo dat ieder rokend mens dat kanker krijgt meteen toe te schrijven is aan het roken.
Nee hoor, hij poneert allerlei stellingen, men vraagt als hij ook bronnen heeft die dat ondersteunen. Of mag je niet meer kritisch zijn?quote:Op zondag 12 december 2010 20:58 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat een PVV vraagstukken, je vergeet alleen "is de minister het met me eens zo nee waarom niet."
Nog één keertje dan:quote:Op zondag 12 december 2010 18:38 schreef Holograph het volgende:
[..]
Bij Zembla was laatst nog een aflevering dat dat wel het geval was. Dat sommige mensen voor een kwart-jaar extra leven soms gigantisch dure medicijnen krijgen. Dat zal ook wel voor longkankerpatiënten gelden.
quote:Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
Jij zoekt de discussie op door feiten die makkelijk te vinden zijn te verdraaien en vraagt of degene die de feiten stelt om met een toelichting te komen.quote:Op zondag 12 december 2010 20:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee hoor, hij poneert allerlei stellingen, men vraagt als hij ook bronnen heeft die dat ondersteunen. Of mag je niet meer kritisch zijn?
Ik heb ook nergens gezegd dat roken gezond is stomkop. Hij deed een bewering die in dit topic al meerdere malen zijn ontkracht, dus daarom vroeg ik nogmaals om een bron. Thats all.quote:Op zondag 12 december 2010 21:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Jij zoekt de discussie op door feiten die makkelijk te vinden zijn te verdraaien en vraagt of degene die de feiten stelt om met een toelichting te komen.
Als je je huiswerk goed doet weet ook jij dat roken slecht voor je is en mensen eerder ziek worden.
Dan hoeven anderen dat niet voor je te googlen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |