abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 december 2010 @ 20:13:01 #201
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89733944
Deze is wel heel sterk. Mensen hebben voor minder een Nobelprijs gekregen. :')
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  donderdag 9 december 2010 @ 20:13:47 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89733984
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Als overigens nicotine of andere bestandsdelen van tabak(rook) in bepaalde omstandigheden gezondheidswinst opleveren lijkt het mij verstandig om die dan apart toe te dienen ipv door middel van roken.

"Ja, dat beetje arsenicum in je groente verkort je leven enigzins maar door de groentes krijg je wel mooi een betere stoelgang!" :')
Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.

Arsenicum is net als water: je hebt het nodig maar je moet geen overdosis nemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_89734103
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.

Arsenicum is net als water: je hebt het nodig maar je moet geen overdosis nemen.
Even voor de nuance dan "Ja, er zit een giftige hoeveelheid arsenicum in die groente die je leven ietwat verkort maar je krijgt wel een regelmatige stoelgang van alle vezels! Arsenicum rijke groente eten heeft positieve effecten!"
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 9 december 2010 @ 20:30:07 #204
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_89734795
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:32 schreef LBS het volgende:

[..]

Daar heb ik toch net op gereageerd? Je punt? Het klopt nog steeds niet hoor, ook niet als je het twee keer post.

@al die studies die je noemt net: dat kan wel mooi wezen, er zijn er zeker 3 duizend te noemen die weer andere resultaten geven. Dat een onderzoek iets uitwijst is nog geen bewijs. Bovendien is het ene onderzoek het andere niet. Je kunt mooi allemaal van dit soort onzinnige feitjes opsommen, maar dat bewijst nog helemaal niets want de resultaten staan hier niet vermeld, noch het onderzoek zelf. Hoe het geïnterpreteerd wordt, is grotendeels afhankelijk van wie het interpreteert. Dus dit zegt helemaal niets.

Bovendien kun je waarschijnlijk ook in een studie aantonen dat kanker in je linker teen minder vaak voorkomt bij vrouwen die actief aan ballet dan wel ijshockey doen en meer voorkomt bij vrouwen die aan yoga doen.
Zegt dat iets? Nee. Want je hebt totaal geen achterliggende theorie waarom dit zou kloppen. Er is een verschil tussen iets statistisch vinden en daar conclusies uit trekken en iets bewijzen.

Maar als jullie lekker bekrompen willen redeneren hier, ga je gang. Jullie luisteren toch van geen meter naar wat er wordt gezegd.
Het is goed met je. Zelfs Stivoro (ik neem aan dat jij wat voor stichting Stivoro is) geeft toe dat er ook positieve effecten aan roken zitten.

Dat jij roept dat er 3 duizend onderzoeken zijn waaruit blijkt dat zelfs Stivoro ongelijk heeft wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:34 schreef LBS het volgende:
Bovendien zeggen de bronnen waar jullie het vandaan halen wel weer genoeg over de relevantie en juistheid van de informatie.

Als je onderzoeken wilt citeren die naar roken en meeroken worden gedaan, dan zoek je dat toch niet in een betoog van een of andere kettingroker op 'meervrijheid.nl'?!

[..]
Daarom noemde ik ook nog een stuk of wat andere bronnen waarin ook weer andere bronnen zijn te vinden.

Feit is nou eenmaal dat er aan roken ook positieve effecten zitten. Kan ik ook niets aan doen.

Blijkbaar begrijp jij onderstaande begrip ook nog steeds niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormese

Water drinken is ook dodelijk...
  donderdag 9 december 2010 @ 20:56:55 #205
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89735999
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 10 december 2010 @ 00:39:03 #206
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89747191
Hij wordt beter en beter, TheThirdMark.

Mooie cijfertjes ook. Heb je die vanavond tijdens het eten even bedacht?

[ Bericht 6% gewijzigd door LBS op 10-12-2010 14:05:50 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:00:57 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89755003
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89755192
Ga toch heen met je betutteling.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:48:22 #209
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89756888
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaal :r
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:51:24 #210
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_89757010
TS is zo'n type die denkt meteen instant kanker te krijgen als hij rooklucht ruikt.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:52:15 #211
45206 Pietverdriet
pi_89757042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaal :r
Wat, klopt het niet?
Dat is het mooie aan zwart sarcasme, een volledige waarheid die mensen tegen de haren instrijkt.
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:58:11 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89757354
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat, klopt het niet?
Dat is het mooie aan zwart sarcasme, een volledige waarheid die mensen tegen de haren instrijkt.
Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40e
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89757469
Kortzichtige TS, niet te zuinig zeg :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:10:25 #214
45206 Pietverdriet
pi_89757908
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40e
Pensioenen gaan over statistieke waardes, niet over individuen.
pi_89759835
quote:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting
Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:05:19 #216
327089 LBS
pi_89762283
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...
Ja, want dat gaat me een geld opleveren! :')

Overigens is de term hormese nog geen reden om aan te nemen dat alles maar gezond is als het in kleine mate is Dlocks. Ik durf te wedden dat ik dat begrip 10x beter begrijp dan jij. Inderdaad kan water toxisch zijn, net als iedere andere stof. Dat heeft alles te maken met concentraties. Feit is echter dat tabaksrook al toxisch is bij lage concentraties. En er treedt hier geen positief effect op. De curve van toxiciteit verschilt per stof. Dus verschilt het ook of er een positief effect optreedt bij een lage dosis, zoals de hormese theorie stelt.
De positieve effecten tegen alzheimer door roken zijn nooit klinisch vastgesteld. Vraag is ook of dit nut heeft, gezien de negatieve effecten verreweg te groot zijn om roken ooit als 'medicijn' voor te schrijven.
pi_89763671
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LBS het volgende:

Op de lange termijn wel, of je nu mensen 10 jaar dementerend in een verpleegtehuis moet verzorgen of de laatste 6 maanden van hun leven aan een infuus moet hangen en ze dus 10 jaar eerder overlijden waardoor de druk op de OAW en pensioen fondsen een stuk verminderd. :D
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:43:57 #218
327089 LBS
pi_89763712
Op de lange termijn leveren etnische zuiveringen ook iets op.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:45:48 #219
45206 Pietverdriet
pi_89763774
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
pi_89763872
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
Dit dus.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_89764042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
Ik ook. dan heb ik tenminste wel het idee dat ik tot mijn 68e iets gedaan heb waar geen mens iets over te zeggen gehad heeft, dit in tegenstelling tot de mensen die graag willen dat de overheid alles gaat voorschrijven wat gezond en ongezond is, waarbij ook nog de opmerking gemaakt moet worden dat het nogal subjectieve bepalingen zijn van onze overheid.

Zoals onze overheid nu weer softdrugs willen gaan verbieden terwijl er utigebreide onderzoeken zijn gedaan waarbij subjectief vastgesteld is dat alcohol vele malen meer maatschappelijke schade veroorzaakt. Maar omdat alcohol wel in onze opvoeding hoort vind de overheid het niet noodzakelijk hier ook maar iets aan te doen. Zo zien we dat er in het oosten nog steeds bierschuren zijn en daar doen ze niets aan terwijl daar 12 jarigen zich elk weekend lam zuipen.

Maar een wietpas om de criminaliteit die tijdens de achterdeur levering bij coffeeshops plaats vind te bestrijden vinden ze een heel goed plan. :')

En dan hebben we het nog niet over vet eten gehad en het eet gedrag wat de meeste mensen er tegenwoordig op nahouden. Hoeveel gaat de komende golf diabetici door slecht eten de maatschappij wel niet kosten.

De overheid zou alleen voldoende informatie moeten geven wat welke keuze voor je gezond uit kunnen maken.
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:10:55 #222
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_89764806
Wat is dat trouwens voor onzin van die stoproken campagnes? Slechts 3% van de stoppers, stoppen in 1 keer. Ik weet het niet, maar momenteel ben ik drie dagen gestopt, waarvan de eerste en tweede dag wat zenuwachtig waren maar niet zo zwaar, en vanaf vandaag denk ik al nauwelijks meer aan een peukie. Ter info, ik rookte een pakje marlboro per dag. Hebben 97% van de stoppers zo'n extreem zwakke wilskracht, of is die andere 3% nou zo geweldig?

Bovendien denk ik dat het verpleeghuis-verhaal een idiote excuses is, om niet toe te geven aan je zwaktes.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:43:06 #223
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89766273
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 15:10 schreef mlg het volgende:
Wat is dat trouwens voor onzin van die stoproken campagnes? Slechts 3% van de stoppers, stoppen in 1 keer. Ik weet het niet, maar momenteel ben ik drie dagen gestopt, waarvan de eerste en tweede dag wat zenuwachtig waren maar niet zo zwaar, en vanaf vandaag denk ik al nauwelijks meer aan een peukie. Ter info, ik rookte een pakje marlboro per dag. Hebben 97% van de stoppers zo'n extreem zwakke wilskracht, of is die andere 3% nou zo geweldig?

Bovendien denk ik dat het verpleeghuis-verhaal een idiote excuses is, om niet toe te geven aan je zwaktes.
Stoppen met roken is echt iets wat je zelf moet willen. Het overgrote deel van de ''stoppers'' stopt voor een weddenschap, voor de familie, of voor de nieuwjaarsbeloften :+
Ik ben een jaar of 5 geleden ook gestopt met roken, gewoon om te laten zien dat het kan. En na exact een jaar een peuk opgestoken met een glas bier en weer lekker doorgegaan :+
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:52:50 #224
327089 LBS
pi_89766675
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Basp1 het volgende:
De overheid zou alleen voldoende informatie moeten geven wat welke keuze voor je gezond uit kunnen maken.
Hier kan ik me wel in vinden.
pi_89766947
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LBS het volgende:

[..]

Ja dus

quote:
Rokers verdienen lagere zorgpremie

Er zijn geen goede gronden mensen met ongezonde levensstijl meer zorgpremie te laten betalen.

In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt. De RVZ is niet de eerste om deze suggestie op te werpen. Hopelijk zijn ze wel de laatste. Er zijn namelijk drie belangrijke bezwaren tegen suggesties als deze.

Allereerst is de reden waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen tot dusver volstrekt onduidelijk. Weliswaar hangen veel zorgkosten samen met ongezond gedrag, maar dat wil niet zeggen dat de zorg goedkoper wordt wanneer mensen gezonder gaan leven. Dat is een zeer hardnekkig misverstand.

Mensen die roken en overgewicht hebben worden gemiddeld eerder ziek en krijgen andere ziekten dan mensen die gezond leven. Per jaar dat rokers en mensen met ernstig overgewicht leven zijn ze daardoor weliswaar duurder dan gezond levende mensen, maar ze leven ook korter dan gezond levende mensen. Juist op een hoge leeftijd (die veel rokers niet bereiken) worden relatief hoge kosten gemaakt. Uiteindelijk maakt dit dat juist gezond levende mensen het duurst zijn voor de zorg, over hun hele leven gerekend.

Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.

Er zijn ook geen aanwijzingen dat we meer solidair zijn met ongezond levenden. Sterker nog, zeker als we ook andere sectoren in het plaatje betrekken, zoals pensioenen, dan lijken ongezond levenden eerder in het nadeel. Wel premie betalen, maar er gemiddeld genomen veel korter van kunnen genieten.

De vraag is dan ook waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen. Waarvoor worden zij precies gestraft? Niet voor hoge zorgkosten of hoge solidariteit, dat is duidelijk. Als dat de basis is voor premiedifferentiatie dan verdienen rokers juist een lagere premie! Omdat ze zorgkosten veroorzaken die vermijdbaar zijn? Dat is uiteraard gedeeltelijk waar, maar de onvermijdbare zorgkosten zijn hoger en ongezond leven straft zichzelf al fors door de kortere levensduur.

Is het doel dan wellicht om mensen aan te zetten tot een gezonde leefstijl teneinde hun gezondheid te bevorderen? Dat is in ieder geval een logisch en zelfs nobel doel, maar gezien de aanleiding van het advies lijkt het helaas niet wat de RVZ beoogt. Ook zijn premieverhogingen een naar verwachting weinig doeltreffend en weinig geëigend middel om dit doel te bereiken. Juist het vergoeden van stoppen met roken interventies ligt dan meer voor de hand.

Ten tweede is een plan als dit in brede lijn onuitvoerbaar. Zo verzet de zorgverzekeringswet zich tegen het weigeren of verminderen van vergoeding op basis van verwijtbaar gedrag. Zelfs wanneer men opzettelijk door rood licht rijdt en vervolgens wordt aangereden, worden de daaruit voortvloeiende zorgkosten onverkort vergoed. Maar ook de praktische uitvoering is niet eenvoudig. Hoe zouden zorgverzekeraars moeten toezien op een gezonde levensstijl? Verrassingscontroles bij de mensen thuis?

Het vaststellen van een gezonde en ongezonde leefstijl is ook niet eenvoudig. Is kickboksen een gezonde sport? En leidt een lidmaatschap van de schaakclub ook tot een lagere premie? Vallen sportblessures nog wel onder de verzekering? Ze hangen samen met een gezonde levensstijl, maar zijn ook duidelijk verwijtbaar. Daarbij is ook de nadruk op vrije keus van mensen erg groot. Nog altijd is het echter zo dat roken met name in lagere sociaal-economische klassen meer voorkomt dan in hogere. Is dat simpelweg te verklaren uit vrije keuze? Of spelen zaken als sociale normen en druk van vrienden en omgeving hierbij ook een rol? Met andere woorden: hoe ver strekt verwijtbaarheid?

Ten derde is dit plan gevaarlijk vanwege het ondermijnen van de brede solidariteit die momenteel binnen de zorg is geborgd. Het is waar dat er belangrijke vragen op ons afkomen in dat kader. Dit type voorstellen vormt daarop echter geen goed antwoord. Nuttiger is het te denken aan een zorgvuldige verhoging van het eigen risico en een verschuiving op termijn van voorspelbare kosten (bijvoorbeeld samenhangend met ouderdom) naar het individu. Ook een beperking van het basispakket, bijvoorbeeld door behandelingen voor zeer milde aandoeningen niet langer te financieren, is een optie.

Eigenlijk zou ik dus 60.000 moeten terug krijgen. Maar ik ben wel solidair met mijn medemens, dus ik betaal met plezier voor jouw gezonde levenstijl :D
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 10 december 2010 @ 16:13:30 #226
327089 LBS
pi_89767559
Vind dat advies aan Klink dan weer geen slecht idee. Heeft niets met solidariteit te maken, gewoon met betalen voor je eigen keuzes.
  vrijdag 10 december 2010 @ 16:17:23 #227
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_89767722
Volgens mij waren rokers uiteindelijk goedkoper voor de staat.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 10 december 2010 @ 16:18:45 #228
pi_89767771
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 16:13 schreef LBS het volgende:
Vind dat advies aan Klink dan weer geen slecht idee. Heeft niets met solidariteit te maken, gewoon met betalen voor je eigen keuzes.
Ik wil graag geld krijgen voor mijn bijdrage. :7
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_89767855
quote:
5s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:35 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

huh?
de rest gaat twee keer dood, snap dat dan.
pi_89769202
quote:
Precies, dus rokers zouden dus dan maar korting moeten krijgen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:16:07 #231
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89770102
quote:
Inderdaad. Strak plan :Y

Ik krijg 60k terug, jij betaald 60k meer. Jouw eigen woorden. Heeft niets met solidariteit te maken, gewoon met betalen voor je eigen keuzes :W
pi_89770207
quote:
Precies piet, en dan ook niet van dat halfzachte gerook, nee, zware shag en filterloze sigaretten, minstens 20 stuks per dag ^O^
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:31:26 #233
327089 LBS
pi_89770636
Aan alle mensen die niet kunnen lezen (zelfs hun eigen posts blijkbaar niet):

quote:
In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt.
Moeilijk he?
pi_89770931
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:31 schreef LBS het volgende:

[..]

Moeilijk he?
quote:
Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten
Ja vooral als er ook dit in dat artikel staat :P
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:47:35 #235
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89771188
quote:

[..]

Moeilijk he?
Selectief quoten :')
Dat is de opening van een stuk. De rest van het verhaal trapt die hele opening onderuit.
Wat ben jij een ontzettende linkse droeftoeter :')
pi_89785585
quote:
In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt.
Sommige mensen kunnen het niet helpen dat ze dik zijn en het is ook zoizo erg oneerlijk, want het is ook zeker voor een deel erfelijkheid.

ONTOPIC:
Roken is één van de zo veel genotsmiddelen. Als we roken verbieden dan moeten voedsel, alcohol, seks, leven, ademhalen, politiek, etc. ook verboden worden.
Ik rook trouwens en de prijsverhogingen zijn al *** genoeg, laatst van ¤4,70 naar ¤5,70 gegaan. Weet iemand waardoor dat is gekomen? Regering of commercie?
Als god bestaat, is hij een enorme sadist!
Ben jij ook een Atheïst, plaats dan ook deze signature in je profiel!
  zaterdag 11 december 2010 @ 00:29:01 #237
18159 Dlocks
pi_89790184
quote:

[..]

Moeilijk he?
Gast, met iedere reactie die jij in dit topic plaatst maak jij jezelf alleen maar nog belachelijker. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Dlocks op 11-12-2010 00:46:36 ]
pi_89797739
Dan zul je wel nog grotere problemen krijgen met inconsistentie. De vraag wordt dan: waarom niet alcohol verbieden, waarom niet stof x verbieden? Ga zo maar door. Daarnaast is het ook maar de vraag of dergelijke maatregelen praktisch haalbaar zijn. Hoe wil je zoiets regelen? Keiharde repressie en boetes op diegene die roken?

Verder zorgt dit ook voor een zwaar paternalistische overheid. Dit aangezien de vraag naar rookwaar zal blijven bestaan; drugs in zijn algemeenheid horen nu eenmaal bij de mens. Het is nogal een naïef dat men zal stoppen met roken zodra er een wet is die het verbied. Zulke zaken op puur morele gronden verbieden is simpelweg te mager.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2010 12:13:13 ]
  zaterdag 11 december 2010 @ 12:45:24 #239
pi_89798878
quote:

[..]

Moeilijk he?
Idd. Want onderzoek wijst uit dat rokers goedkoper zijn. Dikke mensen leveren iets minder op maar gezonde mensen zijn echt het duurst.
pi_89801037
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:10 schreef Friek_ het volgende:
Verder zorgt dit ook voor een zwaar paternalistische overheid.
We hebben al een enorme verzorgingsstaat. Dit in combinatie met democratie geeft mensen het idee dat het heel normaal is om zaken die je niet aanstaan te verbieden. Mensen zijn door en door gecorrumpeerd en TS is daar een goed voorbeeld van
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:53:12 #241
45206 Pietverdriet
pi_89801298
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 december 2010 17:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Precies piet, en dan ook niet van dat halfzachte gerook, nee, zware shag en filterloze sigaretten, minstens 20 stuks per dag ^O^
Lucky strike zonder filter en Gitanes Mais. Longtorpedos en doodskistnagels
pi_89801364
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000 kinderen) mensen jaarlijks sterven door roken. Daarnaast weten we dat roken bijzonder ongezond is (en persoonlijk vind ik het nog asociaal ook).

De ellende met dit soort statistieken is dat veel mensen ze niet kunnen interpreteren. Als je absolute aantallen gebruikt voor de hele wereldbevolking dat lijkt ieder risico schokkend. Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.
The view from nowhere.
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:56:30 #243
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_89801418
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De ellende met dit soort statistieken is dat veel mensen ze niet kunnen interpreteren. Als je absolute aantallen gebruikt voor de hele wereldbevolking dat lijkt ieder risico schokkend. Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.
40 miljoen is wel heel erg veel, maar niet schokkend. Abortus is niet schokkend.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  zaterdag 11 december 2010 @ 13:57:08 #244
45206 Pietverdriet
pi_89801437
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:55 schreef deelnemer het volgende:
Er worden overigens ook jaarlijks 40.000.000 kinderen geaborteerd.
Open er een topic over, christen
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:07:14 #245
295457 TomLievense
pi_89801762
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

_O-
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_89801802
Over inconsistentie gesproken. De Europese unie subsidieert de tabaksindustrie met 300 miljoen per jaar.
The view from nowhere.
pi_89801831
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben ongelovig, niet tegen abortus (maar vind 40 miljoen abortussen toch een schokkend getal) en roker.

[ Bericht 9% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2010 14:14:38 ]
The view from nowhere.
pi_89810297
Ik ben zelf een zware roker! En ik wil dat het verboden wordt!
pi_89810838
Verbied roken
Verbied de auto
verbied alcohol
Verbied voetbal

Verbie
Verbi
Verb
Ver
Ve
V

ehhh .........................................

Ja, ik weet het!

VERBIED DE MENS !! :W

Anti rook Nazis moeten eens nadenken terwijl ze in hun fijnstof brakende SUV's zitten
  zaterdag 11 december 2010 @ 19:31:58 #250
295457 TomLievense
pi_89811071
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:26 schreef Martinovibes het volgende:
Verbied roken
Verbied de auto
verbied alcohol
Verbied voetbal

Verbie
Verbi
Verb
Ver
Ve
V

ehhh .........................................

Ja, ik weet het!

VERBIED DE MENS !! :W

Anti rook Nazis moeten eens nadenken terwijl ze in hun fijnstof brakende SUV's zitten
Verbied fijnstof brakende SUV's zitten. *O* Sorry, dat meen ik serieus.
pi_89815086
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 19:07 schreef Pyramid het volgende:
Ik ben zelf een zware roker! En ik wil dat het verboden wordt!
Al was je de koningin en had je het roken uitgevonden dan heb je nog geen recht om het anderen te verbieden
  zondag 12 december 2010 @ 00:15:10 #252
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89820624
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer roken nu pas was uitgevonden, dat de regering het dan meteen zou verbieden. Maar uit angst voor verlies van eigen electoraat laten zien ze de volksgezondheid maar even als 2e prioriteit.

Mijn probleem met roken, itt alcohol, is dat roken ook schade toebrengt aan andere om jezelf heen. Stel een kind heeft een rokende moeder, dan kun je niet tegen hem zeggen dat hij maar even weg moet gaan.
pi_89821490
quote:
14s.gif Op zondag 12 december 2010 00:15 schreef Holograph het volgende:

Mijn probleem met roken, itt alcohol, is dat roken ook schade toebrengt aan andere om jezelf heen. Stel een kind heeft een rokende moeder, dan kun je niet tegen hem zeggen dat hij maar even weg moet gaan.
Zwaar overdreven in 2010. Als dat klopt dan was iedereen allang dood. Vroeger rookte men overal. In de trein, in de bioscoop, etc. Je ziet dat als het roken wordt ontmoedigd en de trent keert, het zich omkeert in een hetze tegen rokers. Eén sigaretje roken is in de ogen van sommigen een moordaanslag. Ook dat is fundamentalisme.
  zondag 12 december 2010 @ 00:51:04 #254
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_89821543
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 00:49 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Zwaar overdreven in 2010. Als dat klopt dan was iedereen allang dood. Vroeger rookte men overal. In de trein, in de bioscoop, etc. Je ziet dat als het roken wordt ontmoedigd en de trent keert, het zich omkeert in een hetze tegen rokers. Eén sigaretje roken is in de ogen van sommigen een moordaanslag. Ook dat is fundamentalisme.
Mensen moeten zelf weten of ze roken, maar ga dan niet naast mij of binnen 10 meter van mij staan, want dat stinkt als de pleuris..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_89821561
quote:
13s.gif Op zondag 12 december 2010 00:51 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Mensen moeten zelf weten of ze roken, maar ga dan niet naast mij of binnen 10 meter van mij staan, want dat stinkt als de pleuris..
Enig idee op hoeveel manieren jijzelf aanstootgevend bent voor anderen als we alle mierenneukerige critera verzamelen?
  zondag 12 december 2010 @ 01:00:46 #256
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_89821854
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 00:51 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Enig idee op hoeveel manieren jijzelf aanstootgevend bent voor anderen als we alle mierenneukerige critera verzamelen?
Ik vind het geen miereneukerige criteria, het is gewoon vies.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 12 december 2010 @ 02:02:44 #257
pi_89823509
quote:
14s.gif Op zondag 12 december 2010 01:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Je liegt, het is lekker. :7
pi_89823907
quote:
Het is weldegelijk een onzalig idee omdat je als roker al fors mee betaalt aan de verzorgingsstaat middels accijnzen. Ik durf zelfs te stellen dat je als roker slechter af bent door deze 'solidariteit' omdat je meer betaalt aan accijnzen dan je op een vrije markt kwijt zou zijn aan extra premies voor verzekeringen (die dán dus wel gerechtvaardigd zouden zijn).
Zo betaal ik maandelijks voor mijn levensverzekering ivm mijn koophuis. De extra kosten wegens het feit dat ik rook bedragen luttele euro's per maand; daar wordt het risico economisch gezien mee afgedekt. Ondertussen betaal ik me ook scheel aan accijns. Moet ik dan nu ook nog extra bijbetalen voor mijn ziektekostenverzekering terwijl ik n.b. meebetaal voor een legioen mensen die het gratis krijgen? Waar houdt het eigenlijk op?

Zulke voorstellen hebben niets te maken met rechtvaardigheid oid, maar dat is gewoon rokertje pesten. Wanneer zulks nu zou leiden tot een significante afname van het aantal ziektes door roken oid zou ik het prima vinden, maar dat valt ook enorm tegen.

Dat rokers moeten betalen om de kosten van hun gedrag af te dekken, prima, maar dat doen ze al middels de accijnsheffing. Dat roken niet overal is toegestaan (zoals in een restaurant) is ook prima, al vind ik dat het in bepaalde horecagelegenheden bijna onuitvoerbaar is. Hoe dan ook moet je zoiets wel enigszins pragmatisch bekijken en niet gewoon geld blijven cashen alleen omdat roken zo stout is.

Roken is ongezond maar de maatschappelijke schade blijft ook beperkt daartoe. Het is niet zoals met drugs en alcohol zo dat er ook vechtpartijen, verkeersongevallen enz. door ontstaan. Het moet dus ook weer niet overdreven worden.
Wat vooral opvalt: terwijl we in een enorm tolerante maatschappij leven (misdadigers worden milder bestraft dan een eeuw terug, armen worden sneller te hulp geschoten, wangedrag wordt erkend als ziektebeeld ipv een vrijwillige keuze, het gebruik van drugs wordt nauwelijks nog als misdadig gezien, sexuele afwijkingen worden aanvaard, enz.) is de intolerantie jegens rokers enorm toegenomen. Vroeger haalde leerlingen een doos sigaren voor de leraar. De leraar pafte erop los, wat natuurlijk slecht was, maar hij had dan wel weer veel gezag en nam zijn werk serieus. Nu zou je als leraar een proces aan je broek krijgen wegens roken in de klas, terwijl de halve schooljeugd zich sufrookt, drinkt en blowt, al dan niet onder schooltijd. De leraar verrotschelden leidt hooguit tot een uurtje bij de concierge terwijl je vroeger subiet een draai om de oren kreeg, wat nu ook natuurlijk niet meer mag.

Dat valt me gewoon op: het is niet eens zo wat we in een maatschappij leven waarin meer tolerantie is, dat is schijn. Enkel de focus is verschoven.
pi_89825178
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:34 schreef Holograph het volgende:
Uit onderzoekt van het WHO blijkt dat er 600.000 mensen (waaronder 165.000 kinderen) mensen jaarlijks sterven door roken. Daarnaast weten we dat roken bijzonder ongezond is (en persoonlijk vind ik het nog asociaal ook).

Zou het niet logisch zijn dat we uit punt van de volksgezondheid de verkoop van sigaretten helemaal zouden verbieden? Ik bedoel, als je door een verslaving er mede voor zorgt dat er 600.000 mensen onnodig sterven lijkt het me logisch dat je dit helemaal gaat verbieden.

Het bezit van vuurwapens is immers ook verboden (ook ter verdediging van jezelf, mits je een vergunning hebt) omdat de kans bestaat dat je ongewild iemand doodschiet. Maar wanneer je ongewild iemand laat meeroken en blijkt dat er een reële kans ontstaat dat diegene door die rook doodgaat moeten we het maar gedogen. De kans dat je doodgaat door (mee)roken lijkt me reëler dan dat je doodgaat door een vuurwapen.

De overheid heeft ook de taak mensen tegen zichzelf te beschermen, laten we hier dan een begin maken.
ga jij maar lekker dood
  zondag 12 december 2010 @ 10:29:34 #260
8372 Bastard
Persona non grata
pi_89826203
Ja lekker, verbied roken in het kader van het goede met de mens voorhebben.
Verbied daarna ook alcohol, snacks en nou weet je wat, geef ons allemaal een gepast rantsoen iedere dag, 2 stuks groente 3 stuks fruit O+
The truth was in here.
  zondag 12 december 2010 @ 11:02:04 #261
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89826676
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:29 schreef Bastard het volgende:
Verbied daarna ook alcohol, snacks en nou weet je wat, geef ons allemaal een gepast rantsoen iedere dag, 2 stuks groente 3 stuks fruit O+
Heb je de moeite genomen om de OP te lezen? Volgens mij wordt daar toch echt een ander argument aangedragen.. Roken schaadt niet alleen de gezondheid van jezelf, maar ook van anderen. Moeten die 'het slachtoffer' worden van een ziekelijke verslaving van anderen die wel roken?
  zondag 12 december 2010 @ 11:10:19 #262
285174 Evienne
never odd or even
pi_89826774
quote:
10s.gif Op zondag 12 december 2010 10:29 schreef Bastard het volgende:
Gewoon een algeheel verbod op guilty pleasures! _O_ Snelle auto's, motoren, one night stands (kunnen alledrie schade aan anderen toebrengen), soapseries (vervelend als je mee moet kijken), koffie met melk en suiker, chocolade (weet je hoeveel uitbuiting hieraan te pas komt?), is allemaal niet goed voor jou en je omgeving.

Oh en voetballers brengen elkaar ook geregeld ernstige schade toe, team- en contactsport ook maar verbieden?

We gaan toch wel dood allemaal. :O
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  zondag 12 december 2010 @ 11:14:23 #263
8372 Bastard
Persona non grata
pi_89826833
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:02 schreef Holograph het volgende:

[..]

Heb je de moeite genomen om de OP te lezen? Volgens mij wordt daar toch echt een ander argument aangedragen.. Roken schaadt niet alleen de gezondheid van jezelf, maar ook van anderen. Moeten die 'het slachtoffer' worden van een ziekelijke verslaving van anderen die wel roken?
Fijnstof uit dieselmotoren of kerosine dampen van vliegtuigen boven je hoofd zijn ook schadelijk voor je gezondheid. Ook maar verbieden dan?
Weet je wat jij zou moeten doen, gewoon niet meer ademhalen, weet je zeker dat je niks schadelijks inademt ook :D
The truth was in here.
  zondag 12 december 2010 @ 11:29:17 #264
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89827103
quote:
14s.gif Op zondag 12 december 2010 11:14 schreef Bastard het volgende:

[..]

Fijnstof uit dieselmotoren of kerosine dampen van vliegtuigen boven je hoofd zijn ook schadelijk voor je gezondheid. Ook maar verbieden dan?
Weet je wat jij zou moeten doen, gewoon niet meer ademhalen, weet je zeker dat je niks schadelijks inademt ook :D
Nee. Want die zijn essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.
  zondag 12 december 2010 @ 11:30:52 #265
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89827127
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:29 schreef Holograph het volgende:

[..]

Nee. Want die zijn essentieel voor onze economie. Roken daarentegen niet.
Mwah, 8 miljard accijnzen. In deze tijd noem ik dat redelijk essentieel ja.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 11:32:44 #266
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89827160
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mwah, 8 miljard accijnzen. In deze tijd noem ik dat redelijk essentieel ja.
Rokers kosten de maatschappij ook veel. Dure (en onnodige) kankerbehandeling bijvoorbeeld. Misschien leveren ze per saldo wel iets op, maar je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.
  zondag 12 december 2010 @ 11:36:22 #267
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89827260
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:32 schreef Holograph het volgende:

[..]

Rokers kosten de maatschappij ook veel. Dure (en onnodige) kankerbehandeling bijvoorbeeld. Misschien leveren ze per saldo wel iets op, maar je kunt je afvragen of dat de moeite waard is.
Ok, ik ga even in jouw redenatie mee.

Roken = slecht dus meer kans op dood gaan.

Je vergeet dat als je longkanker krijgt vaak geen eens meer behandeld kan worden.
Je vergeet dat de staat dan geen AOW meer hoeft uit te keren.
Mensen die eerder doodgaan in tegenstelling tot gezonde mensen genieten ook minder zorg

Je moet het ook eens vanuit een andere invalshoek benaderen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 11:44:31 #268
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89827485
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ok, ik ga even in jouw redenatie mee.

Roken = slecht dus meer kans op dood gaan.

Je vergeet dat als je longkanker krijgt vaak geen eens meer behandeld kan worden.
Je vergeet dat de staat dan geen AOW meer hoeft uit te keren.
Mensen die eerder doodgaan in tegenstelling tot gezonde mensen genieten ook minder zorg

Je moet het ook eens vanuit een andere invalshoek benaderen.
Je weet toch wel dat de kosten van een kankerbehandeling niet in verhouding staan met de besparingen van de AOW? Daarbij wordt er bijna altijd wél een behandeling aangeboden. Chemokuren, bestralingen. Zelfs als je terminaal ziek bent. Een enkele MRI-scan kost zelfs al bakken vol met geld.

En last but not least is het natuurlijk zo dat mensen onnodig en ongewild sterven door mee-roken. Ik heb het al eens eerder gezegd, een kind wat woont bij een moeder die rookt heeft met de huidige regelgeving gewoon pech, uit angst voor electoraal verlies van de politieke partijen.
pi_89827490
quote:

[..]

Nee, het bespaart. Kun jij überhaupt informatie verwerken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 12 december 2010 @ 11:47:58 #270
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89827590
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, het bespaart. Kun jij überhaupt informatie verwerken?
Nee het kost de maatschappij veel geld...
http://www.hartziekte.be/(...)n%20van%20Roken.html
pi_89827835
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:47 schreef Holograph het volgende:

[..]

Als je nou in staat was tot verwerking van de in het artikel gegeven informatie, dan had je geweten dat het op termijn weer duurder wordt. Dat is ook logisch, anders zouden de aandheelhouders van de zorgverzekeraars en de farmaceuten van de WHO en gezondheidsraad een dief zijn van hun eigen portemonnee. En dan hebben we het alleen nog maar over de zorgkosten (60.000 euro dus) en niet over AOW en pensioenen.

En daar staat dan een aanname tegenover dat het roken wezenlijk meer ziekteverzuim zou veroorzaken.
pi_89828199
quote:
14s.gif Op zondag 12 december 2010 01:00 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Als je met lucifers een kaars aansteekt, en de walm als je kaars uitmaakt, of bij het kampvuur zit, etc, etc, vind je alles wat je ruikt ook zo vies. Of is er niets zo vies als een brandend stukje gedroogd tabaksblad. Als je het sigaretje van je buurman, naast je bij het kampvuur of de barbeque meer vind stinken dan het kampvuur of de barbeque, dan is dat psychologisch.
  zondag 12 december 2010 @ 12:14:18 #273
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89828313
quote:

[..]

Ik geloof niet dat dit een neutrale site is. En ik had het niet enkel over de AOW. Je gaat wel erg selectief met argumenten om.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  † In Memoriam † zondag 12 december 2010 @ 12:17:12 #274
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89828394
quote:

[..]

De pleuris, dat 'artikel' leest alsof het door een 12-jarige is geschreven, vol met niet bewijsbare aannames.
Carpe Libertatem
  zondag 12 december 2010 @ 13:24:11 #275
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89830663
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als je nou in staat was tot verwerking van de in het artikel gegeven informatie, dan had je geweten dat het op termijn weer duurder wordt. Dat is ook logisch, anders zouden de aandheelhouders van de zorgverzekeraars en de farmaceuten van de WHO en gezondheidsraad een dief zijn van hun eigen portemonnee. En dan hebben we het alleen nog maar over de zorgkosten (60.000 euro dus) en niet over AOW en pensioenen.

En daar staat dan een aanname tegenover dat het roken wezenlijk meer ziekteverzuim zou veroorzaken.
Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is. Misschien zat je over jezelf te praten in derde persoon..
pi_89832488
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:24 schreef Holograph het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is. Misschien zat je over jezelf te praten in derde persoon..
Je wordt gewoon klem geluld, Holo. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte wanneer ik zie hoe jij deze discussie voert. Je argumenten worden keer op keer van tafel geveegd. Zo is drie dagen geleden al geschreven dat een roker per saldo goedkoper is dan een niet-roker. Er zijn zelfs verschillende artikelen gepost om dat aan te tonen. En nu probeer je toch weer de discussie te beslechten met een argument dat al lang en breed ontkracht is.

Op zo'n manier discussieren heeft natuurlijk geen zin. Als jij weigert nieuwe informatie tot je te nemen dan kom je nooit tot een andere conclusie. Flikker daarom maar op met je idiote topic.
  zondag 12 december 2010 @ 14:29:39 #277
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89832790
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:20 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je wordt gewoon klem geluld, Holo. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte wanneer ik zie hoe jij deze discussie voert. Je argumenten worden keer op keer van tafel geveegd. Zo is drie dagen geleden al geschreven dat een roker per saldo goedkoper is dan een niet-roker. Er zijn zelfs verschillende artikelen gepost om dat aan te tonen. En nu probeer je toch weer de discussie te beslechten met een argument dat al lang en breed ontkracht is.

Op zo'n manier discussieren heeft natuurlijk geen zin. Als jij weigert nieuwe informatie tot je te nemen dan kom je nooit tot een andere conclusie. Flikker daarom maar op met je idiote topic.
Koos, als je niks beters te zeggen hebt kun je dat natuurlijk ook beter niet doen. Ik weet dat je bepaalde trekjes hebt die niet echt voor je pleiten. Toch zou ik je willen aanraden om iets verder te lezen. Ik zeg dat roken misschien per saldo beter is voor de schatkist, maar dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Ik vraag me daarom ook af hoe je hier bij komt. Misschien is je post daarom erg dom.

Je aanval op mij slaat dus kant noch wal, hoewel ik het jammer vind dat een discussie met jou altijd eindigt met persoonlijke aanvallen. Maar als dit de manier is om een discussie te winnen moet je vooral zo doorgaan..

Ik zou er dus vooral erg trots op zijn.
  zondag 12 december 2010 @ 14:30:12 #278
pi_89832801
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:24 schreef Holograph het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook dat het per saldo misschien wel iets oplevert, maar dat je je kunt afvragen of het de moeite waard is.
Zo kritisch ben ik over iedere wet. Meer dan de helft van de wetten moeten dan ook weg.
pi_89832856
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:29 schreef Holograph het volgende:

[..]

Koos, als je niks beters te zeggen hebt kun je dat natuurlijk ook beter niet doen. Ik weet dat je bepaalde trekjes hebt die niet echt voor je pleiten. Toch zou ik je willen aanraden om iets verder te lezen. Ik zeg dat roken misschien per saldo beter is voor de schatkist, maar dat je je kunt afvragen of dat het waard is. Ik vraag me daarom ook af hoe je hier bij komt. Misschien is je post daarom erg dom.

Je aanval op mij slaat dus kant noch wal, hoewel ik het jammer vind dat een discussie met jou altijd eindigt met persoonlijke aanvallen. Maar als dit de manier is om een discussie te winnen moet je vooral zo doorgaan..

Ik zou er dus vooral erg trots op zijn.
Ach, iemand moet jou met de neus in de feiten drukken. Dat jij dat beschouwt als een persoonlijke aanval, is jouw probleem.
  zondag 12 december 2010 @ 14:35:23 #280
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89832977
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ach, iemand moet jou met de neus in de feiten drukken. Dat jij dat beschouwt als een persoonlijke aanval, is jouw probleem.
Laat ik het argument terugkaatsen:

quote:

[..]

Dat zeg ik, jij beweert dat ik iets anders zeg. Dat moet je zelf weten, maar ik zou wel gaan twijfelen aan je leesvaardigheid als je dingen leest die er niet eens staan..
pi_89833249
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef Holograph het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg ik, jij beweert dat ik iets anders zeg. Dat moet je zelf weten, maar ik zou wel gaan twijfelen aan je leesvaardigheid als je dingen leest die er niet eens staan..
Als rokers per saldo meer opleveren dan ze kosten en jij zegt vervolgens dat dit mogelijk niet de moeite waard is, waarom haal je het kostenplaatje dan aan? Blijkbaar is het voor jou niet van belang aangezien je de indruk wekt dat je conclusie al bij voorbaat vaststond. Kosten rokers meer dan ze opleveren, dan had je dat als argument gebruikt. Maar is het precies andersom, dan vraag je je plots af of het het waard is.

Verder bestaat er nog een hoop onduidelijkheid over de schadelijkheid van meeroken.
  zondag 12 december 2010 @ 15:29:46 #282
18159 Dlocks
pi_89834906
quote:
Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.
  zondag 12 december 2010 @ 17:43:45 #283
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89839885
http://www.powned.tv/nieu(...)_meer_dan_roker.html Nog zo'n weetje..

Holo, jij bent toch liberaal. Je weet dat de insteek van dit topic to-taal niet liberaal is he?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 17:47:33 #284
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89840017
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:35 schreef Holograph het volgende:

[..]

[..]

Nogmaals.

Longkanker komt dikwijls door uitzaaiengen, imo kun je dat niet meer herleiden aan het roken. Das een. Twee, in gevallen van longkanker door roken word je meestal al niet niet meer geholpen omdat je dan al ten dode bent opgeschreven. En hoe luguber het ook klinkt, longkanker komt naar schatting zo'n 9000 keer per jaar voor. Dus het valt allemaal nog wel mee.

Bron
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 18:35:48 #285
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89841582
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:43 schreef phpmystyle het volgende:
http://www.powned.tv/nieu(...)_meer_dan_roker.html Nog zo'n weetje..

Holo, jij bent toch liberaal. Je weet dat de insteek van dit topic to-taal niet liberaal is he?
Ben ik liberaal? Ik ben verstandig 8-).

[ Bericht 2% gewijzigd door Holograph op 12-12-2010 18:45:12 ]
  zondag 12 december 2010 @ 18:38:19 #286
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89841673
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nogmaals.

Longkanker komt dikwijls door uitzaaiengen, imo kun je dat niet meer herleiden aan het roken. Das een. Twee, in gevallen van longkanker door roken word je meestal al niet niet meer geholpen omdat je dan al ten dode bent opgeschreven. En hoe luguber het ook klinkt, longkanker komt naar schatting zo'n 9000 keer per jaar voor. Dus het valt allemaal nog wel mee.

Bron
Bij Zembla was laatst nog een aflevering dat dat wel het geval was. Dat sommige mensen voor een kwart-jaar extra leven soms gigantisch dure medicijnen krijgen. Dat zal ook wel voor longkankerpatiënten gelden.
  zondag 12 december 2010 @ 18:44:40 #287
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_89841912
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als rokers per saldo meer opleveren dan ze kosten en jij zegt vervolgens dat dit mogelijk niet de moeite waard is, waarom haal je het kostenplaatje dan aan? Blijkbaar is het voor jou niet van belang aangezien je de indruk wekt dat je conclusie al bij voorbaat vaststond. Kosten rokers meer dan ze opleveren, dan had je dat als argument gebruikt. Maar is het precies andersom, dan vraag je je plots af of het het waard is.

Verder bestaat er nog een hoop onduidelijkheid over de schadelijkheid van meeroken.
Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen. Met alcohol is het verhaal anders, omdat dat andere mensen er geen gezondheidsschade van ondervinden. Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie. De meeste mensen zijn begonnen met roken om stoer te doen tegenover hun vrienden (misplaatste stoerheid lijkt me).

Overigens is het standpunt van verreweg de meeste overheden dat mee-roken ongezond is.
  zondag 12 december 2010 @ 18:49:33 #288
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_89842109
Dan ook meteen een verbod op de snackbar waar verderfelijk ongezond voedsel word verkocht.
Het word tevens tijd dat risico volle sporten verboten worden!
pi_89842113
ik vind het een fantastisch idee, weg met dat vergif.
pi_89842198
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:44 schreef Holograph het volgende:

[..]

Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen. Met alcohol is het verhaal anders, omdat dat andere mensen er geen gezondheidsschade van ondervinden. Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie. De meeste mensen zijn begonnen met roken om stoer te doen tegenover hun vrienden (misplaatste stoerheid lijkt me).

Overigens is het standpunt van verreweg de meeste overheden dat mee-roken ongezond is.
Deze discussie heeft niet veel zin. Zelfs al worden hier tal van bronnen gepost waaruit blijkt dat een roker de maatschappij minder kost dan een niet-roker, dan zal jij een ander 'nadeel' uit de kast trekken. Roken stinkt, mensen gaan massaal dood aan de gevolgen van meeroken (wat overigens gelul is, maar dat terzijde) enz. Er is sprake van vooringenomenheid van jouw kant en je bent daardoor niet op andere gedachten te brengen. Verder is je motivatie waarschijnlijk wat minder nobel dan je doet overkomen. Je wilt dat roken wordt uitgeband omdat jij het smerig vindt. Daar komt het kortweg op neer.

Verder zijn er zowel onderzoeken die beweren dat meeroken schadelijk is als onderzoeken die het tegendeel beweren.
pi_89843124
quote:

[..]

Daarbij is roken niet voor essentieel belang van onze economie.
Leven wij slechts voor de economie? In dat geval is een vroege dood een zegen.
  † In Memoriam † zondag 12 december 2010 @ 19:22:49 #292
230491 Zith
pls tip
pi_89843325
quote:

[..]

Nee hoor, rokers kosten de samenleving minder aan gezondheidskosten dan 'gezonde' mensen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 12 december 2010 @ 19:23:02 #293
pi_89843333
pi_89843935
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De discussie over de schadelijkheid van meeroken is nog in volle gang. Dus niet beslecht, zoals jij doet overkomen. Verder zorgt alcohol op indirecte wijze wel voor slachtoffers. Middels deelname aan het verkeer of vechtpartijen in de stad. En niet te vergeten vandalisme.
Meeroken is m.i. redelijk opgelost met de aparte rookruimten die er tegenwoordig zijn.
pi_89844808
quote:

[..]

Als je kijkt naar de voor- en nadelen zie ik meer nadelen dan voordelen.
Dan rook je toch niet? Het is niet verplicht.

quote:
Nee, dat is geen standpunt, dat is een feitelijke constatering die overheden niet kunnen doen. Daar is wetenchap voor nodig, en geen politieke wenselijkheid.
  zondag 12 december 2010 @ 20:50:44 #296
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89847293
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:38 schreef Holograph het volgende:

[..]

Bij Zembla was laatst nog een aflevering dat dat wel het geval was. Dat sommige mensen voor een kwart-jaar extra leven soms gigantisch dure medicijnen krijgen. Dat zal ook wel voor longkankerpatiënten gelden.
En zijn er ook empirische cijfers die aangeven om hoeveel geld dat gaat? Zoja? Hoe lopen die verhoudingen tov gezonde mensen? Daarbij is het niet zo dat ieder rokend mens dat kanker krijgt meteen toe te schrijven is aan het roken.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 20:58:28 #297
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89847807
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En zijn er ook empirische cijfers die aangeven om hoeveel geld dat gaat? Zoja? Hoe lopen die verhoudingen tov gezonde mensen? Daarbij is het niet zo dat ieder rokend mens dat kanker krijgt meteen toe te schrijven is aan het roken.
Wat een PVV vraagstukken, je vergeet alleen "is de minister het met me eens zo nee waarom niet."
  zondag 12 december 2010 @ 20:59:40 #298
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89847901
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Wat een PVV vraagstukken, je vergeet alleen "is de minister het met me eens zo nee waarom niet."
Nee hoor, hij poneert allerlei stellingen, men vraagt als hij ook bronnen heeft die dat ondersteunen. Of mag je niet meer kritisch zijn?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 12 december 2010 @ 20:59:56 #299
18159 Dlocks
pi_89847922
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:38 schreef Holograph het volgende:

[..]

Nog één keertje dan:
quote:
  zondag 12 december 2010 @ 21:07:19 #300
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89848407
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Nee hoor, hij poneert allerlei stellingen, men vraagt als hij ook bronnen heeft die dat ondersteunen. Of mag je niet meer kritisch zijn?
Jij zoekt de discussie op door feiten die makkelijk te vinden zijn te verdraaien en vraagt of degene die de feiten stelt om met een toelichting te komen.
Als je je huiswerk goed doet weet ook jij dat roken slecht voor je is en mensen eerder ziek worden.
Dan hoeven anderen dat niet voor je te googlen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')