abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 december 2010 @ 20:13:01 #201
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89733944
Deze is wel heel sterk. Mensen hebben voor minder een Nobelprijs gekregen. :')
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  donderdag 9 december 2010 @ 20:13:47 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89733984
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Als overigens nicotine of andere bestandsdelen van tabak(rook) in bepaalde omstandigheden gezondheidswinst opleveren lijkt het mij verstandig om die dan apart toe te dienen ipv door middel van roken.

"Ja, dat beetje arsenicum in je groente verkort je leven enigzins maar door de groentes krijg je wel mooi een betere stoelgang!" :')
Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.

Arsenicum is net als water: je hebt het nodig maar je moet geen overdosis nemen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_89734103
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Arsenicum is een spore-element. Ze hebben eens een paar mensen op een arsenicum-vrij dieet gezet, en hun gezondheid ging er op achteruit.

Arsenicum is net als water: je hebt het nodig maar je moet geen overdosis nemen.
Even voor de nuance dan "Ja, er zit een giftige hoeveelheid arsenicum in die groente die je leven ietwat verkort maar je krijgt wel een regelmatige stoelgang van alle vezels! Arsenicum rijke groente eten heeft positieve effecten!"
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 9 december 2010 @ 20:30:07 #204
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_89734795
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:32 schreef LBS het volgende:

[..]

Daar heb ik toch net op gereageerd? Je punt? Het klopt nog steeds niet hoor, ook niet als je het twee keer post.

@al die studies die je noemt net: dat kan wel mooi wezen, er zijn er zeker 3 duizend te noemen die weer andere resultaten geven. Dat een onderzoek iets uitwijst is nog geen bewijs. Bovendien is het ene onderzoek het andere niet. Je kunt mooi allemaal van dit soort onzinnige feitjes opsommen, maar dat bewijst nog helemaal niets want de resultaten staan hier niet vermeld, noch het onderzoek zelf. Hoe het geïnterpreteerd wordt, is grotendeels afhankelijk van wie het interpreteert. Dus dit zegt helemaal niets.

Bovendien kun je waarschijnlijk ook in een studie aantonen dat kanker in je linker teen minder vaak voorkomt bij vrouwen die actief aan ballet dan wel ijshockey doen en meer voorkomt bij vrouwen die aan yoga doen.
Zegt dat iets? Nee. Want je hebt totaal geen achterliggende theorie waarom dit zou kloppen. Er is een verschil tussen iets statistisch vinden en daar conclusies uit trekken en iets bewijzen.

Maar als jullie lekker bekrompen willen redeneren hier, ga je gang. Jullie luisteren toch van geen meter naar wat er wordt gezegd.
Het is goed met je. Zelfs Stivoro (ik neem aan dat jij wat voor stichting Stivoro is) geeft toe dat er ook positieve effecten aan roken zitten.

Dat jij roept dat er 3 duizend onderzoeken zijn waaruit blijkt dat zelfs Stivoro ongelijk heeft wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:34 schreef LBS het volgende:
Bovendien zeggen de bronnen waar jullie het vandaan halen wel weer genoeg over de relevantie en juistheid van de informatie.

Als je onderzoeken wilt citeren die naar roken en meeroken worden gedaan, dan zoek je dat toch niet in een betoog van een of andere kettingroker op 'meervrijheid.nl'?!

[..]
Daarom noemde ik ook nog een stuk of wat andere bronnen waarin ook weer andere bronnen zijn te vinden.

Feit is nou eenmaal dat er aan roken ook positieve effecten zitten. Kan ik ook niets aan doen.

Blijkbaar begrijp jij onderstaande begrip ook nog steeds niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hormese

Water drinken is ook dodelijk...
  donderdag 9 december 2010 @ 20:56:55 #205
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89735999
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 10 december 2010 @ 00:39:03 #206
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89747191
Hij wordt beter en beter, TheThirdMark.

Mooie cijfertjes ook. Heb je die vanavond tijdens het eten even bedacht?

[ Bericht 6% gewijzigd door LBS op 10-12-2010 14:05:50 ]
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:00:57 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89755003
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89755192
Ga toch heen met je betutteling.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:48:22 #209
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89756888
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting maar gaan dood voordat ze van hun pensioen kunnen gebruik maken. De overheid maakt de problemen alleen maar groter door zich overal mee te bemoeien.
En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaal :r
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:51:24 #210
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_89757010
TS is zo'n type die denkt meteen instant kanker te krijgen als hij rooklucht ruikt.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:52:15 #211
45206 Pietverdriet
pi_89757042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En dankjewel. Wat een zum kotsen verhaal :r
Wat, klopt het niet?
Dat is het mooie aan zwart sarcasme, een volledige waarheid die mensen tegen de haren instrijkt.
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:58:11 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89757354
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat, klopt het niet?
Dat is het mooie aan zwart sarcasme, een volledige waarheid die mensen tegen de haren instrijkt.
Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40e
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89757469
Kortzichtige TS, niet te zuinig zeg :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:10:25 #214
45206 Pietverdriet
pi_89757908
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Dat alle rokers eerder doodgaan, de meeste stoppen ook na hun 40e
Pensioenen gaan over statistieke waardes, niet over individuen.
pi_89759835
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er moeten veel meer idioten gaan roken, die werken en betalen braaf accijns, sociale premies en belasting
Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:05:19 #216
327089 LBS
pi_89762283
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet. Als bezuinigings maatregel zou men juist de accijnzen op tabak wat moeten verminderen, roken in de grote kroegen ook weer toestaan, tabaks recalme ook weer toestaan, enz...
Ja, want dat gaat me een geld opleveren! :')

Overigens is de term hormese nog geen reden om aan te nemen dat alles maar gezond is als het in kleine mate is Dlocks. Ik durf te wedden dat ik dat begrip 10x beter begrijp dan jij. Inderdaad kan water toxisch zijn, net als iedere andere stof. Dat heeft alles te maken met concentraties. Feit is echter dat tabaksrook al toxisch is bij lage concentraties. En er treedt hier geen positief effect op. De curve van toxiciteit verschilt per stof. Dus verschilt het ook of er een positief effect optreedt bij een lage dosis, zoals de hormese theorie stelt.
De positieve effecten tegen alzheimer door roken zijn nooit klinisch vastgesteld. Vraag is ook of dit nut heeft, gezien de negatieve effecten verreweg te groot zijn om roken ooit als 'medicijn' voor te schrijven.
pi_89763671
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LBS het volgende:

Op de lange termijn wel, of je nu mensen 10 jaar dementerend in een verpleegtehuis moet verzorgen of de laatste 6 maanden van hun leven aan een infuus moet hangen en ze dus 10 jaar eerder overlijden waardoor de druk op de OAW en pensioen fondsen een stuk verminderd. :D
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:43:57 #218
327089 LBS
pi_89763712
Op de lange termijn leveren etnische zuiveringen ook iets op.
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:45:48 #219
45206 Pietverdriet
pi_89763774
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
pi_89763872
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
en persoonlijk kiep ik liever op mijn 68ste om met een hartinfarct dan dat ik 86 wordt en daarvan de laatste 15 jaar in mijn eigen schijt zitten te kwijlen in een verpleeg tehuis.
Dit dus.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_89764042
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Basp heeft hem door.
Ik ook. dan heb ik tenminste wel het idee dat ik tot mijn 68e iets gedaan heb waar geen mens iets over te zeggen gehad heeft, dit in tegenstelling tot de mensen die graag willen dat de overheid alles gaat voorschrijven wat gezond en ongezond is, waarbij ook nog de opmerking gemaakt moet worden dat het nogal subjectieve bepalingen zijn van onze overheid.

Zoals onze overheid nu weer softdrugs willen gaan verbieden terwijl er utigebreide onderzoeken zijn gedaan waarbij subjectief vastgesteld is dat alcohol vele malen meer maatschappelijke schade veroorzaakt. Maar omdat alcohol wel in onze opvoeding hoort vind de overheid het niet noodzakelijk hier ook maar iets aan te doen. Zo zien we dat er in het oosten nog steeds bierschuren zijn en daar doen ze niets aan terwijl daar 12 jarigen zich elk weekend lam zuipen.

Maar een wietpas om de criminaliteit die tijdens de achterdeur levering bij coffeeshops plaats vind te bestrijden vinden ze een heel goed plan. :')

En dan hebben we het nog niet over vet eten gehad en het eet gedrag wat de meeste mensen er tegenwoordig op nahouden. Hoeveel gaat de komende golf diabetici door slecht eten de maatschappij wel niet kosten.

De overheid zou alleen voldoende informatie moeten geven wat welke keuze voor je gezond uit kunnen maken.
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:10:55 #222
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_89764806
Wat is dat trouwens voor onzin van die stoproken campagnes? Slechts 3% van de stoppers, stoppen in 1 keer. Ik weet het niet, maar momenteel ben ik drie dagen gestopt, waarvan de eerste en tweede dag wat zenuwachtig waren maar niet zo zwaar, en vanaf vandaag denk ik al nauwelijks meer aan een peukie. Ter info, ik rookte een pakje marlboro per dag. Hebben 97% van de stoppers zo'n extreem zwakke wilskracht, of is die andere 3% nou zo geweldig?

Bovendien denk ik dat het verpleeghuis-verhaal een idiote excuses is, om niet toe te geven aan je zwaktes.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:43:06 #223
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89766273
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 15:10 schreef mlg het volgende:
Wat is dat trouwens voor onzin van die stoproken campagnes? Slechts 3% van de stoppers, stoppen in 1 keer. Ik weet het niet, maar momenteel ben ik drie dagen gestopt, waarvan de eerste en tweede dag wat zenuwachtig waren maar niet zo zwaar, en vanaf vandaag denk ik al nauwelijks meer aan een peukie. Ter info, ik rookte een pakje marlboro per dag. Hebben 97% van de stoppers zo'n extreem zwakke wilskracht, of is die andere 3% nou zo geweldig?

Bovendien denk ik dat het verpleeghuis-verhaal een idiote excuses is, om niet toe te geven aan je zwaktes.
Stoppen met roken is echt iets wat je zelf moet willen. Het overgrote deel van de ''stoppers'' stopt voor een weddenschap, voor de familie, of voor de nieuwjaarsbeloften :+
Ik ben een jaar of 5 geleden ook gestopt met roken, gewoon om te laten zien dat het kan. En na exact een jaar een peuk opgestoken met een glas bier en weer lekker doorgegaan :+
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:52:50 #224
327089 LBS
pi_89766675
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Basp1 het volgende:
De overheid zou alleen voldoende informatie moeten geven wat welke keuze voor je gezond uit kunnen maken.
Hier kan ik me wel in vinden.
pi_89766947
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LBS het volgende:

[..]

Ja dus

quote:
Rokers verdienen lagere zorgpremie

Er zijn geen goede gronden mensen met ongezonde levensstijl meer zorgpremie te laten betalen.

In een uitgelekt advies van de Raad voor de Volksgezondheid en de Zorg (RVZ) wordt Minister Klink aangeraden om rokers en mensen met overgewicht meer zorgpremie te laten betalen dan mensen met een gezonde levensstijl. Aangezien veel zorgkosten ontegenzeggelijk samenhangen met ongezond gedrag en de zorgkosten oplopen, wordt geschermd met het beginsel de vervuiler betaalt. De RVZ is niet de eerste om deze suggestie op te werpen. Hopelijk zijn ze wel de laatste. Er zijn namelijk drie belangrijke bezwaren tegen suggesties als deze.

Allereerst is de reden waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen tot dusver volstrekt onduidelijk. Weliswaar hangen veel zorgkosten samen met ongezond gedrag, maar dat wil niet zeggen dat de zorg goedkoper wordt wanneer mensen gezonder gaan leven. Dat is een zeer hardnekkig misverstand.

Mensen die roken en overgewicht hebben worden gemiddeld eerder ziek en krijgen andere ziekten dan mensen die gezond leven. Per jaar dat rokers en mensen met ernstig overgewicht leven zijn ze daardoor weliswaar duurder dan gezond levende mensen, maar ze leven ook korter dan gezond levende mensen. Juist op een hoge leeftijd (die veel rokers niet bereiken) worden relatief hoge kosten gemaakt. Uiteindelijk maakt dit dat juist gezond levende mensen het duurst zijn voor de zorg, over hun hele leven gerekend.

Recente berekeningen geven aan dat rokers zon 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zon 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl. Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten.

Er zijn ook geen aanwijzingen dat we meer solidair zijn met ongezond levenden. Sterker nog, zeker als we ook andere sectoren in het plaatje betrekken, zoals pensioenen, dan lijken ongezond levenden eerder in het nadeel. Wel premie betalen, maar er gemiddeld genomen veel korter van kunnen genieten.

De vraag is dan ook waarom rokers en mensen met overgewicht meer premie zouden moeten betalen. Waarvoor worden zij precies gestraft? Niet voor hoge zorgkosten of hoge solidariteit, dat is duidelijk. Als dat de basis is voor premiedifferentiatie dan verdienen rokers juist een lagere premie! Omdat ze zorgkosten veroorzaken die vermijdbaar zijn? Dat is uiteraard gedeeltelijk waar, maar de onvermijdbare zorgkosten zijn hoger en ongezond leven straft zichzelf al fors door de kortere levensduur.

Is het doel dan wellicht om mensen aan te zetten tot een gezonde leefstijl teneinde hun gezondheid te bevorderen? Dat is in ieder geval een logisch en zelfs nobel doel, maar gezien de aanleiding van het advies lijkt het helaas niet wat de RVZ beoogt. Ook zijn premieverhogingen een naar verwachting weinig doeltreffend en weinig geëigend middel om dit doel te bereiken. Juist het vergoeden van stoppen met roken interventies ligt dan meer voor de hand.

Ten tweede is een plan als dit in brede lijn onuitvoerbaar. Zo verzet de zorgverzekeringswet zich tegen het weigeren of verminderen van vergoeding op basis van verwijtbaar gedrag. Zelfs wanneer men opzettelijk door rood licht rijdt en vervolgens wordt aangereden, worden de daaruit voortvloeiende zorgkosten onverkort vergoed. Maar ook de praktische uitvoering is niet eenvoudig. Hoe zouden zorgverzekeraars moeten toezien op een gezonde levensstijl? Verrassingscontroles bij de mensen thuis?

Het vaststellen van een gezonde en ongezonde leefstijl is ook niet eenvoudig. Is kickboksen een gezonde sport? En leidt een lidmaatschap van de schaakclub ook tot een lagere premie? Vallen sportblessures nog wel onder de verzekering? Ze hangen samen met een gezonde levensstijl, maar zijn ook duidelijk verwijtbaar. Daarbij is ook de nadruk op vrije keus van mensen erg groot. Nog altijd is het echter zo dat roken met name in lagere sociaal-economische klassen meer voorkomt dan in hogere. Is dat simpelweg te verklaren uit vrije keuze? Of spelen zaken als sociale normen en druk van vrienden en omgeving hierbij ook een rol? Met andere woorden: hoe ver strekt verwijtbaarheid?

Ten derde is dit plan gevaarlijk vanwege het ondermijnen van de brede solidariteit die momenteel binnen de zorg is geborgd. Het is waar dat er belangrijke vragen op ons afkomen in dat kader. Dit type voorstellen vormt daarop echter geen goed antwoord. Nuttiger is het te denken aan een zorgvuldige verhoging van het eigen risico en een verschuiving op termijn van voorspelbare kosten (bijvoorbeeld samenhangend met ouderdom) naar het individu. Ook een beperking van het basispakket, bijvoorbeeld door behandelingen voor zeer milde aandoeningen niet langer te financieren, is een optie.

Eigenlijk zou ik dus 60.000 moeten terug krijgen. Maar ik ben wel solidair met mijn medemens, dus ik betaal met plezier voor jouw gezonde levenstijl :D
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')