Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:06 schreef twaalf het volgende:
[..]
Maar een groot verschil: terrassen zijn particulier bezit. Bovendien mag je als consument zelf kiezen of je naar dat café gaat of niet.
Op het moment dat jij naar een terras gaat waar gerookt wordt, kan ik daaruit concluderen dat het plezier van zitten op het terras opweegt tegen het nadeel van in andermans rook zitten. Dus het valt allemaal wel mee wat je zegt over dat het anderen schaadt. Zelfs gewoon bij een cafeetje zitten is namelijk belangrijker dan meerookschade.
En volgens deze theorie zullen de nakomelingen van rokers dus een stuk sterker zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Karzai het volgende:
Als mensen maar lang genoeg blijven roken dan wordt volgens de theorie van Darwin de mens immuun voor sigarettenrook.
Het maakt de mens uiteindelijk alleen maar sterker.
Goed punt, maar ik denk graag positiefquote:Op donderdag 9 december 2010 00:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of rokers sterven uit. In ieder geval is een verbod contra-productief.
Het probleem is, en als je de topic (of zelfs alleen de OP) had gelezen was dit niet je antwoord geweest, dat roken schade toebrengt aan anderen.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:09 schreef Symphonic het volgende:
Mag ik het kort samenvatten?
En dan even op persoonlijke titel en niet als mod:
TS flikker op met je ongein, ik maak zelf wel uit of ik rook of niet, en niet jij
Ga fijn de Europese politiek in dan kun je fijn verder met overreguleren
ik heb het topic gelezen, en dit is mijn antwoordquote:Op donderdag 9 december 2010 00:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het probleem is, en als je de topic (of zelfs alleen de OP) had gelezen was dit niet je antwoord geweest, dat roken schade toebrengt aan anderen.
Maar ik ga pitten..
1) De tokonist doet in het rookvoorbeeld niets fout: hij tolereert alleen, voert zelf niets uit om anderen te schaden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.
Dit voorbeeld gaat natuurlijk over de essentie van het probleem.
Op het moment dat je terras aan een drukke winkelstraat zit heb je meer last van de DHL truck dan van iemand die zit te roken, daarbij is het maar de vraag of de horeca echt zo gewillig is om het rookverbod ook voor hun terras in te stellen.Als een uitbater dat op eigen houtje wilt doen heb ik er geen problemen mee, net zo goed als dat ik er geen problemen mee zou hebben als uitbaters rookvrije cafes opzetten.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik weet dat dit een kromme vergelijking is, maar zou dat betekenen dat een caféhouder een mitrailleur op zijn terras mag neerzetten en daar eens in de 10 minuten op mensen mag mikken die op zijn terras zitten? Immers is het privé-bezit en kun je zelf kiezen of je er wilt zitten.
Dat is dus echt onzin, jij snapt de theorie van Darwin duidelijk niet.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:02 schreef Karzai het volgende:
Als mensen maar lang genoeg blijven roken dan wordt volgens de theorie van Darwin de mens immuun voor sigarettenrook.
Het maakt de mens uiteindelijk alleen maar sterker.
Met een mitrailleur op mensen schieten is in Nederland bij de wet verboden. Ook op privé terrein is dit verboden. Roken daarintegen is niet verboden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:10 schreef Holograph het volgende:
[..]
Fout antwoord, dit is het discussieonderwerp. Om namens Holograaf antwoord te geven: schieten schaadt mensen en is verboden, roken schaadt mensen ==> roken moet verboden worden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:22 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Met een mitrailleur op mensen schieten is in Nederland bij de wet verboden. Ook op privé terrein is dit verboden. Roken daarintegen is niet verboden.
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).quote:Op donderdag 9 december 2010 00:27 schreef Tocadisco het volgende:
Nee hoor, het is de taak van de overheid om mensen tegen elkaar te beschermen. Als zij mensen tegen zichzelf gaat beschermen is zij paternalistisch bezig en dat is per definitie al fout
Mijn fout.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:25 schreef twaalf het volgende:
[..]
Fout antwoord, dit is het discussieonderwerp. Om namens Holograaf antwoord te geven: schieten schaadt mensen en is verboden, roken schaadt mensen ==> roken moet verboden worden.
Maar goed, net zoals je je in de winter tegen onderkoeling beschermt door een extra dikke trui aan te trekken kun je je ook tegen meeroken beschermen door gewoon één of twee stappen opzij te zetten. De overheid hoeft niet constant iedereen aan het handje mee te nemen, een beetje zelfstandigheid en zelfredzaamheid mag ook wel.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:29 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).
Maar goed, er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat meeroken niet schadelijk is. Dus wie heeft er gelijk?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:29 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat is niet de reden waarom TS dit voorstelt. Juist om de schade die roken anderen veroorzaakt (niet dat ik dat nu ga verdedigen hoor).
Bron: http://www.kidon.com/smoke/nl/who.htmlquote:waarin gemeld werd dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een onderzoek zou hebben achtergehouden, waaruit bleek dat meeroken geen verhoogd risico op longkanker zou opleveren.
[..]
De studie vond niet-significant relatief risico van 1.16 voor blootstelling aan meeroken thuis, 1.17 voor blootstelling aan meeroken op de werkplek en 1.14 voor blootstelling thuis én op het werk. Geen van deze risico's was statistisch significant, wat betekent dat uit deze studie niet geconcludeerd kan worden dat er enig risico voor longkanker bestaat door meeroken thuis en/of op het werk.
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.quote:Op donderdag 9 december 2010 00:38 schreef Karzai het volgende:
Het is wel een goed streven een wereld zonder rook, wat zou het heerlijk zijn de mensheid weer onbedorven lucht geven.
Auto in de file geeft meer rookquote:Op donderdag 9 december 2010 00:39 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.
Dat hoeft toch ook niet?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:39 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Dan hoeft men de snelwegen ook niet te gaan verbreden.
Asbest is allang verboden en wordt ook met de jaren uit gebouwen verwijderd. Dus je punt?quote:Op donderdag 9 december 2010 00:46 schreef twaalf het volgende:
Er gaan ook veel mensen dood aan asbest. Moeten we dat zeker ook allemaal weghalen en verbieden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |