abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 december 2010 @ 14:38:08 #1
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89632506

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[[url=mms://media2.bloomberg.com/btv_US200.asf]Bloomberg TV[/url]] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer # 172 Straks de double dip? Of toch niet?
De Beursvloer # 173 Na 10 maanden 2010 weer terug bij af
De Beursvloer # 174 Waar we verder ouwehoeren
De Beursvloer #175 Met QE2, G20, Currency wars &overheden zonder geld

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Bedankt Hans.
  dinsdag 7 december 2010 @ 14:39:54 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89632574
Prachtige OP. Jammer dat de plaatjes het niet doen. :')

Edit: zo is het beter.
Bedankt Hans.
pi_89633367
Hoop nog op een terugval vanwege de hoge rentes voor de PIIGS landen. Dan koop ik even opnieuw in.
  dinsdag 7 december 2010 @ 15:04:00 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89633403
Turkije doet het niet slecht dit jaar: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=XU100:IND

Zo'n beetje de best presterende beurs na Chili.

En de stijgers/dalers dit jaar voor de NL beurs, de DOW en de EuroStoxx 50:

http://www.beleggersbelan(...)erliezers-2010-34915

[ Bericht 18% gewijzigd door JimmyJames op 07-12-2010 16:14:16 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 december 2010 @ 17:56:43 #5
862 Arcee
Look closer
pi_89640174
S&P stond even op 1.235.05, het hoogste punt sinds de kredietcrisis begon.

Overigens is dat slechts 21% onder de absolute top van 1.565.15 van 9 oktober 2007.

(en 83% hoger dan het dieptepunt van maart 2009)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89640592
quote:
Overigens is dat slechts 21% onder de absolute top van 1.565.15 van 9 oktober 2007.
Die overigens maar een fractie hoger was dan de top van jan 2000. Nog even voor inflatie corrigeren en het papier lijkt het niet al te best gedaan te hebben afgelopen periode. Om de daling van 21% goed te maken moet er overigens meer gestegen worden, en dan hebben we het over inflatie nog niet gehad. Al met al is er nog wel wat werk aan de winkel voor de papierliefhebbers.
pi_89652666
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 17:56 schreef Arcee het volgende:
S&P stond even op 1.235.05, het hoogste punt sinds de kredietcrisis begon.
Het is misschien leuk om te vermelden hoe de verschillende sectoren daar aan bijgedragen hebben. Verschillende users voorspelden dat de financials het slechtst zouden presteren, die voorspelling is gedeeltelijk waar gebleken met een jaarlijkse groei van 5.03%. Health Care kwam het slechtst uit de bus met een krimp van -1.58%. Consumer Discretionary deed het het best met een groei van 25.25%. Zelf vind ik de stijging van materials wel weer opmerkelijk.

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:48:09 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89656049
Duitse 10-jaars 0.06 procentpunt van de 3% af. Kan nog leuk worden als ze daar overheen gaan.

Ps. Weet iemand of het legaal is als je bijvoorbeeld een flinke CFD-positie op aandeel X neemt en vervolgens voor een beste hoeveelheid aandelen koopt van datzelfde aandeel X. Dat zou je dus goedkoper een grote positie in kunnen nemen / meer aandeeltjes en invloed voor je geld krijgen.
The more debt, the better
pi_89656189
Even offtopic: de FOK-verkiezingen staan weer voor de deur. Bij uitstek de gelegenheid om onze modjes te bedanken en de algemene waardering voor dit forumonderdeel uit te spreken.

http://verkiezingen.fok.nl
Greece
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:53:02 #10
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89656368
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:48 schreef flyguy het volgende:
Duitse 10-jaars 0.06 procentpunt van de 3% af. Kan nog leuk worden als ze daar overheen gaan.

Ps. Weet iemand of het legaal is als je bijvoorbeeld een flinke CFD-positie op aandeel X neemt en vervolgens voor een beste hoeveelheid aandelen koopt van datzelfde aandeel X. Dat zou je dus goedkoper een grote positie in kunnen nemen / meer aandeeltjes en invloed voor je geld krijgen.
Met enkel een CDF heb je toch al een grotere positie voor minder geld?
pi_89656395
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:48 schreef flyguy het volgende:
Dat zou je dus goedkoper een grote positie in kunnen nemen / meer aandeeltjes en invloed voor je geld krijgen.
Ten eerste staat de broker flinke CFD-posities (wordt voor gewaarschuwd) niet toe omdat ze niet te veel exposure willen hebben naar insidetrading en ten tweede staat CFD-handel volledig los van de markt omdat je handelt tegen de broker. De enige invloed op het geheel is de leverage van het rendement.
Greece
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:54:43 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89656477
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:53 schreef Sokz het volgende:

[..]

Met enkel een CDF heb je toch al een grotere positie voor minder geld?
Ja, maar dat zou dus een manier zijn om die andere positie goedkoper te maken.
  woensdag 8 december 2010 @ 10:49:29 #13
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89667890
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Zie spoilers voor artikelen .. heb dit nog niet eerder meegemaakt. Kan iemand me de gevolgen vertellen en vertellen of dit op korte/lange termijn positief of negatief is voor 't aandeel?
  woensdag 8 december 2010 @ 10:51:31 #14
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89667956
Er staat dat de beurswaarde van het nieuwe onderdeel wordt geschat op 3,4 - 4,2 miljard. Echter met berekening van 1/20e deel waardeert men hetzelf op +- 2,1 miljard? Nieuwe uitgifte of heb ik dan nieuwe stuks gekregen die 50% van de boekwaarde noteren?
pi_89669078
quote:
Zelf vind ik de stijging van materials wel weer opmerkelijk.
Misschien het meest tasbaar. Zou zomaar de devaluatie van de USD kunnen signaleren.
  woensdag 8 december 2010 @ 20:16:37 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89691782
Vandaag heb ik nog een leuke strategie uitgeprobeerd, een aantal deep ITM, knp puts @16 euro DEC 2014 verkocht voor 7,10. Voor dat geld ASR-obligaties gekocht.
Als je de winst/verlies grafiek tekent moet KPN onder de 7 euro komen wil ik hierop verliezen (dankzij de hoge rente op de obligaties). Voor een zeer stabiel en dividend-genererend bedrijf als KPN lijkt me dat onwaarschijnlijk.
The End Times are wild
pi_89696419
De P van 12 dec 2014 is op zich ook wel ok met een tijdwaarde van 2.85 vs de 2.10 van jouw puts. In je overweging heb je dus blijkbaar ook een klein speculatiemotief meegenomen hopende op hogere koersen! ;)
Greece
  woensdag 8 december 2010 @ 21:52:11 #18
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89697133
haha SeLang ik las een artikel en zowaar nog een schiller believer.

"De ultieme tip was van een strateeg die vertelde dat het waarschijnlijk nog wel een goed jaar zou worden, maar dat het echte aankoopmoment pas komt als de Shiller p/e op de ultieme bodem komt.
Dat is bij een S&P 500 van 700 ergens in de komende jaren. Dan zitten we waarschijnlijk in de volgende wereldwijde recessie en de vraag is dan natuurlijk of u dan nog wilt of kunt kopen."
  woensdag 8 december 2010 @ 22:00:41 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89697632
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:39 schreef Mendeljev het volgende:
De P van 12 dec 2014 is op zich ook wel ok met een tijdwaarde van 2.85 vs de 2.10 van jouw puts. In je overweging heb je dus blijkbaar ook een klein speculatiemotief meegenomen hopende op hogere koersen! ;)
Eigenlijk niet. Het gaat me vooral om de rente die ik krijg op het geld. Door ze zo deep te schrijven krijg ik relatief veel geld tov het aantal aandelen (dus neerwaarts risico)
Uitgaande van de effectieve markt is mijn winst het verschil tussen het (lage) rentetarief die in de put zit en de hoge rente die ik krijg als ik het geld wegzet.
The End Times are wild
pi_89698270
De kans is groot dat we morgen en overmorgen omhoog exploderen. Koopgoud.nl en koop zilver!
pi_89699535
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:00 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk niet. Het gaat me vooral om de rente die ik krijg op het geld. Door ze zo deep te schrijven krijg ik relatief veel geld tov het aantal aandelen (dus neerwaarts risico)
Uitgaande van de effectieve markt is mijn winst het verschil tussen het (lage) rentetarief die in de put zit en de hoge rente die ik krijg als ik het geld wegzet.
Klinkt goed, de grootste exposure komt dan bij je ASR-obligatie terecht waar men toch al van een inefficiente coupon spreekt. :)
Greece
  woensdag 8 december 2010 @ 22:37:37 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89699714
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:34 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Klinkt goed, de grootste exposure komt dan bij je ASR-obligatie terecht waar men toch al van een inefficiente coupon spreekt. :)
Ja, als ik 100% zeker was van die ASRn dan gooide ik mijn porto helemaal om. Dan verkocht ik gewoon al mijn aandelen, schreef naar verhouding puts daarvoor en kocht voor al het geld dat ik dan had ASR-obligaties. Dan haal je zó 15% rendement bij gelijkblijvende koersen.
Maar dat durf ik toch niet, ook niet met de NL-se staat die achter ASR staat.
The End Times are wild
pi_89703326
Heb een turbo starbucks gekocht. Was niet zo'n goed idee achteraf gezien.
-Turbo is genoteerd op de AEX, VS gaat pas om 1530 open en AEX sluit om 1730 al.
-Currency staat niet duidelijk genoteerd in Binck.
pi_89708736
ASML record order intake.

En dan te bedenken dat dit een mega profiteur was van de deeltijd WW maatregelen vorig jaar....
  donderdag 9 december 2010 @ 09:22:14 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89708782
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ASML record order intake.

En dan te bedenken dat dit een mega profiteur was van de deeltijd WW maatregelen vorig jaar....
Zulke maatregelen bevoordelen cyclische bedrijven enorm.
The End Times are wild
pi_89708968
ASML noteert een stuk bovende pre krediet crisis top van 2008. Imtech ook trouwens, Ten Cate ook bijna.... gaat het weer zo goed in industrieland dan?
  donderdag 9 december 2010 @ 09:38:50 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89709129
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ASML noteert een stuk bovende pre krediet crisis top van 2008. Imtech ook trouwens, Ten Cate ook bijna.... gaat het weer zo goed in industrieland dan?
Met ASML in ieder geval wel. Ik sprak een paar weken terug op een feestje bij iemand die daar werkte en de zei dat ze het enorm druk hadden. Verloven werden uitgesteld, extra bonussen als je op zaterdag werkte, personeel van 'kantoor' dat op de fabrieksvloer mee moest helpen inpakken, gewoon niet genoeg mensen kunnen krijgen voor al het werk.
The End Times are wild
  donderdag 9 december 2010 @ 13:03:17 #28
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89715416
quote:
ASML heeft een enorme exposure aan emergingmarkets. Dat trekt dus wel aan. Sowieso hebben Nederlandse bedrijven over het algemeen gesproken een bovengemiddelde exposure aan die markten.
pi_89717572
Wat is er eigenlijk allemaal in India aan de hand. De afgelopen tijd is de Sesex alleen maar gedaald. Ik las ergens iets van een telecom schandaal?
pi_89718311
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:01 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat is er eigenlijk allemaal in India aan de hand. De afgelopen tijd is de Sesex alleen maar gedaald. Ik las ergens iets van een telecom schandaal?
Dat, http://www.businesstimes.(...)4574,415948,00.html? , men dreigt 2G licensies terug te draaien, maar is slechts 1 van de vele corruptieschandalen in de afgelopen maanden. Parlementsleden die omkoopbaar zijn (en bloc), twijfelachtige IPO's met voorkeursbehandelingen voor sommigen, etc etc.

Indiers zijn gewend dat de power-that-be corrupt to the core zijn, maar buitenlandse investors kennelijk nog niet. En het is met name het buitenlandse kapitaal wat de Indiase beurzen zo enorm heeft doen stijgen, plus een volstrekt oververhitte locale economie, waar de overheid ook wanhopig probeert wat water op te gooien.

Plus dat in toenemende mate wat locale burgeroorlogen woeden, waarbij locale bevolking toemenend aansluit bij zg. naxals (communisten), wat uiteindelijk trouwens vooral ook een economische achtergrond heeft (m.n. grondstoffen, en wie daar over kan beschikken/exploiteren).

Kortom, India is nou niet bepaald een lekker stabiel beleggingsland. Er zou best wat risico ingeprijsd mogen worden, en dat gebeurt nu kennelijk.
pi_89719709
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kortom, India is nou niet bepaald een lekker stabiel beleggingsland. Er zou best wat risico ingeprijsd mogen worden, en dat gebeurt nu kennelijk.
Er zitten kennelijk wat inefficienties in het systeem daar. Zo waren er vorig jaar verkiezingen en steeg de Sensex met 15-18% door een positieve verkiezingsuitslag voor buitenlandse beleggers. Absurd natuurlijk aangezien je de verkiezingsuitslag vooraf redelijk kunt inschatten met behulp van enquetes. Het is zo absurd dat het misschien zelfs de moeite waard kan zijn om een retourtje India te boeken voor een éénmalige livetrade nadat je vooraf wat marktonderzoek gedaan hebt. Het zou zomaar je vermogen kunnen verdubbelen binnen een paar minuten. :')
Greece
pi_89719853
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:42 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Er zitten kennelijk wat inefficienties in het systeem daar. Zo waren er vorig jaar verkiezingen en steeg de Sensex met 15-18% door een positieve verkiezingsuitslag voor buitenlandse beleggers. Absurd natuurlijk aangezien je de verkiezingsuitslag vooraf redelijk kunt inschatten met behulp van enquetes. Het is zo absurd dat het misschien zelfs de moeite waard kan zijn om een retourtje India te boeken voor een éénmalige livetrade nadat je vooraf wat marktonderzoek gedaan hebt. Het zou zomaar je vermogen kunnen verdubbelen binnen een paar minuten. :')
weinig live trade, want je mag niet rechtstreeks in India beleggen, wel via een toegelaten beleggingsinstelling :+

Sterker nog, als je geld overmaakt naar een Indiase bankrekening -zo je die onder omstandigheden mag hebben-, wordt je voor elke inward remitance ondervraagd waar die voor bedoeld is, zo bang is de centrale bank de regie te verliezen.....
pi_89720156
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
weinig live trade, want je mag niet rechtstreeks in India beleggen, wel via een toegelaten beleggingsinstelling :+

Sterker nog, als je geld overmaakt naar een Indiase bankrekening -zo je die onder omstandigheden mag hebben-, wordt je voor elke inward remitance ondervraagd waar die voor bedoeld is, zo bang is de centrale bank de regie te verliezen.....
Wow! Ik dacht dat India gewoon een vrije markt had? Zijn er consequenties verbonden aan de inward remittances of is het puur bedoeld voor de administratie van de centrale banken?
Het lijkt me namelijk zonde om dergelijke kansen niet aan te grijpen, vooral als je bedenkt dat op den duur ook de Sensex efficient zal worden.
Greece
pi_89720291
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:51 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Wow! Ik dacht dat India gewoon een vrije markt had? Zijn er consequenties verbonden aan de inward remittances of is het puur bedoeld voor de administratie van de centrale banken?
Het lijkt me namelijk zonde om dergelijke kansen niet aan te grijpen, vooral als je bedenkt dat op den duur ook de Sensex efficient zal worden.
Als foreigner mag je er niet beleggen anders dan via institutiionele instellingen. Zelfs als resident foreigner stikt het van de beperkingen.

Even los van het feit dat 'vrije markt' in India nogal relatief is. Er is nou niet echt een 'level playing field', alles hangt van de corruptie en connecties aan elkaar.... en laten we zeggen dat er andere zakennormen heersen dan die wij gewend zijn hier..... :)
pi_89720922
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als foreigner mag je er niet beleggen anders dan via institutiionele instellingen. Zelfs als resident foreigner stikt het van de beperkingen.

Even los van het feit dat 'vrije markt' in India nogal relatief is. Er is nou niet echt een 'level playing field', alles hangt van de corruptie en connecties aan elkaar.... en laten we zeggen dat er andere zakennormen heersen dan die wij gewend zijn hier..... :)
Daarnaast ook nog die kasten. Of merk je daar niet zo veel van in het zakendoen?
  donderdag 9 december 2010 @ 15:20:59 #36
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89721574
quote:
Dat zijn ook wel de parrels van de Nederlandse beurs samen met ASMI, Arcadis, Boskalis en Fugro. Innoverende bedrijven die tot de absolute top horen in hun sectoren.
pi_89721638
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 15:20 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dat zijn ook wel de parrels van de Nederlandse beurs samen met ASMI, Arcadis, Boskalis en Fugro. Innoverende bedrijven die tot de absolute top horen in hun sectoren.
Maar zo cyclisch ;(
pi_89722007
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 15:05 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Daarnaast ook nog die kasten. Of merk je daar niet zo veel van in het zakendoen?
Alleen onder stress. Dan kijkt iedereen naar de heren met verticale strepen (brahims). Normaalgesproken merk ik er verder niet zo veel van. Maar ik doe er niet echt zaken. Als je het trouwens aan Indiers zelf vraagt, zijn Sikhs _de_ zakenmensen, ook gerespecteerd, want hard werkend en eerlijk. Moet zeggen dat ik die ook efficienter en to-the-point vind, niet echt een sterk punt van de gemiddelde Indiers zou ik zeggen op basis van mijn beperkte en gekleurde ervaring.

Maar het is een bijzonder land, met een enorme economische dynamiek. Als je een tijdje in India verblijft, doet je dat zeker anders naar zaken kijken :)
pi_89722141
Het mag weer zakken overigens, ik heb mijn positie geliquideerd :+

/edit/ nou ja, grootendeels dan ;) Heb alleen een plukje Alstom in ere gehouden :)
pi_89722414
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Ik heb een eenvoudig private account bij Today's Brokers (Interactive Brokers) en ik kan de aandelen, futures en opties van de National Stock Exchange of India (NSE) verhandelen. Ik heb dit uit nieuwsgierigheid aangezet en hoefde alleen wat dingen te ondertekenen, de aansluiting en zelfs de marketdata is gratis.
pi_89722547
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 15:41 schreef jaco het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Ik heb een eenvoudig private account bij Today's Brokers (Interactive Brokers) en ik kan de aandelen, futures en opties van de National Stock Exchange of India (NSE) verhandelen. Ik heb dit uit nieuwsgierigheid aangezet en hoefde alleen wat dingen te ondertekenen, de aansluiting en zelfs de marketdata is gratis.
da's grappig, ik heb twee Indiase reguliere bankaccounts, en ik kan niet in enigerlei Indiase individuele aandelen handelen vanwege regeltjes van de Indiase centrale bank. Trust me, I tried.

Ga ik eens kijken of dat via een omweg kan dan, dank voor de tip.
  donderdag 9 december 2010 @ 15:46:40 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89722680
Ik zit er overigens aan te denken wat putjes aan te schaffen.

@Dinosaur_Sr Alstom vanwege de treinen of de kerncentrales?
pi_89723299
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 15:46 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zit er overigens aan te denken wat putjes aan te schaffen.

@Dinosaur_Sr Alstom vanwege de treinen of de kerncentrales?
Lang verhaal :)

Vanwege een paar redenen, en gebaseerd op iemand die in onlangs sprak die een aantal fabrieken voor Alstom aan het opzetten is:

Pro:
1. Hebben unieke technische kennis, niet eenvoudig vervangbaar
2. Actief in gebieden die ik als belangrijke trend in de toekomst zie: hydropower, electrische infrastructuur -je wil niet weten hoeveel ze in Inida daarin gaan moeten investeren-, CO2 reductie etc.
3. Mooi opgedeeld in divisies, power -zie bovenstaand-; transport -kwakkelt, maar wel een mooi snoepje voor een Chinees bedrijf-vanwege technische kennis waarnaar ze aan het vissen zijn-, of voor bijvoorbeeld Siemens; grid, joint venture met Schneider, artikel vorige week over hoeveel Europa in zijn electriciteits grid moet investeren, lijkt me vrij solide sector met veul lange termijn investeren, wel 1 van de laggards laatste kwartaal.
M.a.w. break up zou bonus kunnen zijn. Structuur leent zich er in ieder geval voor
4. Koers/winst 10 a 11, wat gezien bovenstaand niet overdreven is
5. Op niveau 2008, ik kan niet geheel duiden waarom, business is wel erg go/stop.
6. Zijn aan het offshoren, zie je nog niet in bottom line
7. Leek me bodem niveau, vroeg of laat scoren ze een grote order (go/stop), en dan komt er wel weer een positief rapport
8. CEO Krohn is PR mannetje (zie ook zijn bezoek aan India vorige week). Kan zijn zaak goed verkopen
9. Relatief laag gewaardeerd tov concurrenten (o.a. ABB, Mits. Heavy Industies)

Contra:
Politiek gedreven business. Chinese bedrijven hengelen naar techonologische kennis, Alstom weet nog niet hoe dit uit te buiten zonder het prijs te geven. Hebben wel de producten, maar of ze die daadwerkelijk kunnen vergelden in m.n. China? Deels afhankelijk van overheden, budgetten krimpen? Politieke invloed (zoals vraag Franse politiek om investingin Areva-kernenergie)

Niet helemaal zonder risico, zoals gebleken is (zakten naar onder 31 vorige week, thans weer op 35). Maar lange termijn zitten ze wel in themas die ik kansvol acht. Wel twijfel of ze dat kunnen vergelden, en dan met name Azie.

Wel lastig te timen, en bedrijf wat wel afhankelijk is van bezettingsgraadbenutting, lijkt me.

PS: koers liep de afgelopen dagen vooral omhoog op melding samenwerkingsovereenkomst t.a.v. treinen met Chinese overheid. Maar da's juist een beetje trikcy. Ze werken nu al samen in China, maar het probleem is juist hoe ze kunnen samenwerken met locale partners zonder hun technische kennis prijs te geven. Of ze daar uitkomen, is de sleutel, denk ik :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 09-12-2010 16:11:38 ]
  donderdag 9 december 2010 @ 16:11:00 #44
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89723796
Interessant verhaal. Ik zal eens wat jaarverslagen van ze doornemen.
pi_89723885
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:11 schreef JimmyJames het volgende:
Interessant verhaal. Ik zal eens wat jaarverslagen van ze doornemen.
kijken of jij ze wel kan vinden op hun website :) Die hebben ze namelijk achterlijk goed verstopt :) Heb ze uiteindelijk maar bij IR opgevraagd :P
pi_89725244
quote:
Yes, it's true: If you buy a Porsche you can get a Federal tax credit.

Source: porsche.com
The Porsche Cayenne Hybrid for 2011.
--------------------------------------------------------------------------------

The 2011 Porsche Cayenne S Hybrid, Porsche's first production hybrid, has been certified as being eligible for the Alternative Motor Vehicle Tax Credit as a Qualified Hybrid Motor Vehicle.

That means that buyers who pick one up before the end of the year are eligible for an Alternative Motor Vehicle Tax Credit of $1,800 on their 2010 taxes.

The Cayenne S Hybrid accelerates from 0 to 60 mph in just 6.1 seconds and delivers an impressive EPA-certified 20 mpg city/24 highway.

It has a combined power output of 380 horsepower from the supercharged V6 combustion engine and an electric motor, giving it a performance nearly equal to the Cayenne S which has a 400-horsepower V8. The base price before the federal tax credit is $67,700 (excluding destination).
ofwel, we leven in een waanzinnige technocratische wereld.

bron: http://www.cnbc.com/id/40557768
  donderdag 9 december 2010 @ 17:36:22 #47
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89727144
Nog 5,2% stijging voor Arcelor en mn hele LT port staat sinds een jaar weer groen. *)
pi_89730740
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ofwel, we leven in een waanzinnige technocratische wereld.

Jammer dat dat ding zo slecht rijdt vergeleken met de normale :{
pi_89732781
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

If you buy a Porsche you can get a Federal tax credit.

Nogal tegenstrijdig lijkt me 8)7
  donderdag 9 december 2010 @ 21:31:44 #50
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89737730
http://pragcap.com/sentiment-remains-wildly-bullish

quote:
No one thinks this market can meaningfully decline...
quote:
The more notable statistic this week may be the spread between bullish and bearish sentiment, which stands at +30.5 percentage points. Fewer than 15% of all bull-bear spreads throughout the surveys history have been wider.
contrair?
pi_89742499
M'n ugly duckling positie in Lululemon is officieel afgeschreven. In het vorige topic schreef ik vandaag nog vuurwerk te verwachten ivm Q3 earnings - en vuurwerk kwam er, maar niet door negatieve resultaten zoals ik gedacht had. Veel beter dan verwacht en het aandeel surgde zo'n 20% hoger naar $66.66 day high om te settelen op $63.56, ouch.
pi_89752355
Je moet toch wel houden van die knakkers van UBS. Eerst TomTom laten dalen naar 4, dan stijgen van 4 naar 7,35, en DAN je advies verhogen van hold naar buy.

Hoe geweldig vonden ze TomTom dan wel niet op 4? Nou, hold dus :) Maar op 7 en veel is een buy. Schiet mij maar lek :)
  vrijdag 10 december 2010 @ 09:39:13 #53
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89752440
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Je moet toch wel houden van die knakkers van UBS. Eerst TomTom laten dalen naar 4, dan stijgen van 4 naar 7,35, en DAN je advies verhogen van hold naar buy.

Hoe geweldig vonden ze TomTom dan wel niet op 4? Nou, hold dus :) Maar op 7 en veel is een buy. Schiet mij maar lek :)
analisten ... ;(
pi_89754466
Dubbel
pi_89754549
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met ASML in ieder geval wel. Ik sprak een paar weken terug op een feestje bij iemand die daar werkte en de zei dat ze het enorm druk hadden. Verloven werden uitgesteld, extra bonussen als je op zaterdag werkte, personeel van 'kantoor' dat op de fabrieksvloer mee moest helpen inpakken, gewoon niet genoeg mensen kunnen krijgen voor al het werk.
Vandaag op FD.nl:
Chipmachinemaker ASML moet alle zeilen bijzetten om aan de exploderende vraag van klanten te voldoen.

Het bedrijf heeft onder meer zestig R&D-onderzoekers tijdelijk overgeplaatst naar zijn fabrieken om de productie naar ongekende hoogte te brengen. Dat zegt een woordvoerder in gesprek met deze krant. 'Het voordeel is dat zij de machines goed kennen.'

:D

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:02 schreef Dalliance het volgende:
M'n ugly duckling positie in Lululemon is officieel afgeschreven. In het vorige topic schreef ik vandaag nog vuurwerk te verwachten ivm Q3 earnings - en vuurwerk kwam er, maar niet door negatieve resultaten zoals ik gedacht had. Veel beter dan verwacht en het aandeel surgde zo'n 20% hoger naar $66.66 day high om te settelen op $63.56, ouch.
Ouch idd. :'(
quote:

Tussentijds geen nieuw nieuws uitgekomen wat leidt een beter vooruitzicht?
pi_89755175
quote:

TomTom op 4 en dan hold afgeven is niet gek imho. Ik geloof dat er toen veel onzekerheid bestond rondom het marktaandeel ivm de aankondiging van Google maps navigatie systemen. Vergelijk het met ING dat steeds goedkoper werd en uiteindelijk zelfs bijna de 2 aantikte. Toen kon je daar ook onmogelijk een buy voor afgeven.
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:32:13 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89756183
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:48 schreef Rejected het volgende:

[..]

Vandaag op FD.nl:
Chipmachinemaker ASML moet alle zeilen bijzetten om aan de exploderende vraag van klanten te voldoen.

Het bedrijf heeft onder meer zestig R&D-onderzoekers tijdelijk overgeplaatst naar zijn fabrieken om de productie naar ongekende hoogte te brengen. Dat zegt een woordvoerder in gesprek met deze krant. 'Het voordeel is dat zij de machines goed kennen.'

[..]

Ouch idd. :'(

[..]

Tussentijds geen nieuw nieuws uitgekomen wat leidt een beter vooruitzicht?
Jawel, het ziet er naar uit dat TomTom erin slaagt om zijn strategie van automotive waar te maken. Ik denk dat TT over 10 jaar de leidende navigatie-systeembouwer van de wereld is. Er is alleen concurrentie van Garmin en dat is toch minder innovatief, die lopen 5 jaar achter op TT.
En hoe dan ook is navigatie een grote markt en zal nog veel groter worden. Ook is er enkel plaats voor grote spelers, omdat de kosten exponentieel afnemen (relatief) als je groter wordt.

Overigens vind ik TT wel heel snel gestegen, ik wil niet zeggen dat ik het in de porto blijf houden als de koersen nog veel hoger worden. Dan ga ik liever wel even langs de zijlijn kijken. Maar fundamenteel ben ik er wel gerust op.
The End Times are wild
  vrijdag 10 december 2010 @ 11:33:48 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89756248
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:02 schreef Dalliance het volgende:
Met shorts heb je de tijd nooit aan je zijde. En aangezien het onmogelijk is om te voorspellen hoelang iets blijft stijgen of dalen is dat altijd ongunstig.
The End Times are wild
pi_89756407
quote:

Tja, je zou maar geloven dat ze de kleine belegger oprecht proberen te helpen met die adviezen...

De mannen van de banken hebben wel wat beters te doen hoor, zoals je centen afpakken.

Beetje beweging maken op de beurs, koude en warme lucht tegelijk blazen en dan maar hopen dat men lekker blijft traden. Af en toe een adviesje naar buiten om mensen aan het denken (traden) te houden etc. En natuurlijk vaak net de verkeerde kant op sturen zodat ze zelf goedkoop positie kunnen kiezen. Je ziet het continu gebeuren.

Tenzij je er natuurlijk in gelooft dat 'de markt' 'zijn werk' doet en banken op het geven van verkeerde adviezen straft.

Wil je dat geloven dan moet je flink geindoctrineerd zijn en tegen het religieuze aanzitten. Onlangs knalden die banken de wereld in een gigantische crisis waardoor heel veel beleggers heel veel verliezen leden, maar tot nu toe heeft 'de markt' nog niet echt 'zijn werk' gedaan zou men kunnen concluderen aan het aantal banken dat nog overeind staat en de hoogte van de bonussen.

Natuurlijk zijn die adviezen doorgaans onzin. Wat dacht je dan?
pi_89756478
quote:
Ach, het blijft een beetje een casino hè. Leuk voor de sociale contacten maar structureel rijk worden er niet velen van. Maar de droom is mooi. En geld waard, zo blijkt.
pi_89757173
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jawel, het ziet er naar uit dat TomTom erin slaagt om zijn strategie van automotive waar te maken. Ik denk dat TT over 10 jaar de leidende navigatie-systeembouwer van de wereld is. Er is alleen concurrentie van Garmin en dat is toch minder innovatief, die lopen 5 jaar achter op TT.
En hoe dan ook is navigatie een grote markt en zal nog veel groter worden. Ook is er enkel plaats voor grote spelers, omdat de kosten exponentieel afnemen (relatief) als je groter wordt.

Overigens vind ik TT wel heel snel gestegen, ik wil niet zeggen dat ik het in de porto blijf houden als de koersen nog veel hoger worden. Dan ga ik liever wel even langs de zijlijn kijken. Maar fundamenteel ben ik er wel gerust op.
nou ja, iedereen kan natuurlijk een licentie op die kaarten kopen en dan zijn eigen toepassing bouwen? Doet TT daar zo iets unieks?

Ik vind het zo raar dat in een jaar de koers van 7 naar 4 duikt om vervolgens naar bijna 8 te bouncen. Wat is fundamenteel dan nog waard? Da's toch behoorlijk casino, en elke keer getriggerd door een beleggingsadvies.

Ik had ze trouwens wel op 4,07 te pakken, maar zoals altijd veel te vroeg verkocht :)
Door de frequente heftige koersbewegingen is het dan ook geen aandeel waar ik me echt comfortabel bij voel :)
pi_89758036
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:48 schreef Rejected het volgende:

[..]

Vandaag op FD.nl:

En over 10 maanden worden er weer 100 man ontslagen omdat de branche is ingestort :')
pi_89758258
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met shorts heb je de tijd nooit aan je zijde. En aangezien het onmogelijk is om te voorspellen hoelang iets blijft stijgen of dalen is dat altijd ongunstig.

Volgende keer maar beter kijken :+ Het was een speculatieve positie met een hoge upside die backfirede, helaas.
quote:
Ach, het blijft een beetje een casino hè. Leuk voor de sociale contacten maar structureel rijk worden er niet velen van. Maar de droom is mooi. En geld waard, zo blijkt.
Toch blijf ik er bij dat de mensen die yogamatjes van $0.10 voor $100 dollar kopen vanzelf moe worden van de rage die LULU zo de hoogte in heeft geslingerd. Maar goed, nu nog niet dus.
pi_89758791
quote:
Toch blijf ik er bij dat de mensen die yogamatjes van $0.10 voor $100 dollar kopen vanzelf moe worden van de rage die LULU zo de hoogte in heeft geslingerd. Maar goed, nu nog niet dus.
Sinds Goldman die programmeur door de FBI liet zoeken omdat de 'gestolen' programmacode in 'verkeerde handen' gebruikt kon worden om de beurs te manipuleren (letterlijk gezegd) ben ik zeer terughoudend in het casino.

Het goddelijke Goldman heeft dus de mogelijkheid de beurs te manipuleren maar zou dat niet doen?

Het past voor mij in hetzelfde straatje als al die beleggingsadviezen die constant worden uitgescheten en die er doorgaans naast zitten.

De aandelenwereld is meer een casino dan je denkt tegenwoordig. Helaas, want dat zorgt uiteraard voor misinvesteringen.
  vrijdag 10 december 2010 @ 13:16:07 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89760519
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, iedereen kan natuurlijk een licentie op die kaarten kopen en dan zijn eigen toepassing bouwen? Doet TT daar zo iets unieks?

Ik vind het zo raar dat in een jaar de koers van 7 naar 4 duikt om vervolgens naar bijna 8 te bouncen. Wat is fundamenteel dan nog waard? Da's toch behoorlijk casino, en elke keer getriggerd door een beleggingsadvies.

Ik had ze trouwens wel op 4,07 te pakken, maar zoals altijd veel te vroeg verkocht :)
Door de frequente heftige koersbewegingen is het dan ook geen aandeel waar ik me echt comfortabel bij voel :)
Ja, TT doet wel zeker iets unieks met zijn HD-traffic etc. Dat is nog wat anders dan simpelweg een kaartje laden en de GPS-positie erop plotten.

Ja, het is een heel volatiel aandeel. Zelf houd ik daar ook niet zo van. Mijn intentie was om de backbounce te pakken toen ze van 12 naar 6,50 gedaald waren. En dan op 8,20 oid te verkopen. Nu ik daar veel langer (jaar) op heb moeten wachten wil ik ook een wat hoger rendement.

Nochtans denk ik niet dat het aandeel nu overgewaardeerd is. TT wordt gewoon een grote of de grootste speler op navigatiegebied. En dat is over 15 jaar een hele grote markt. Potentiëel genoeg!
The End Times are wild
pi_89760989
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, TT doet wel zeker iets unieks met zijn HD-traffic etc. Dat is nog wat anders dan simpelweg een kaartje laden en de GPS-positie erop plotten.

Ja, het is een heel volatiel aandeel. Zelf houd ik daar ook niet zo van. Mijn intentie was om de backbounce te pakken toen ze van 12 naar 6,50 gedaald waren. En dan op 8,20 oid te verkopen. Nu ik daar veel langer (jaar) op heb moeten wachten wil ik ook een wat hoger rendement.

Nochtans denk ik niet dat het aandeel nu overgewaardeerd is. TT wordt gewoon een grote of de grootste speler op navigatiegebied. En dat is over 15 jaar een hele grote markt. Potentiëel genoeg!
Weet ik wel, maar wel enige twijfel. Dat professionele vervoerders interesse in hun diensten hebben, begrijp ik wel, maar of ze de massa ook zo goed kunnen bedienen vraag ik me af. De echte lol zit 'm tzt toch in integratie van internet/routeplanning/gemaksdiensten, en dan zie ik in de mobiel toch wat meer mogelijkheden. Zodra iemand bedenkt dat je je ipod of andoid ook best draadloos zou kunnen koppelen aan een touchscreen in de auto, dan is TT gezien met hun hardcare. En krijgen ze enorme concurrentie op hun software, het zullen op termijn hun diensten moeten zijn die geld opleveren. Not sure....

Ik had gewoon gedacht dat ze wel weer terug zouden zakken.Hebben ze al tientallen keren gedaan, tot mijner grote tevredenheid tussen 5 en 6. Ik begrijp alleen niet waarom het zo idioot volatiel is, en waarom het nu zo doorschiet.

Ik denk dat TomTom uiteindelijk de data mag leveren, maar niet de toepassing noch de toegevoegde diensten waar uiteindelijk het geld verdiend gaat worden. Het lijkt me bovendien dat er meer partijen zijn die genoeg pecunia hebben om zelf een kaartendatabase op te bouwen, maar misschien ben ik gewoon wat naief, misschien is dat wel retelastig... :)

Begrijp trouwens niet dat je een hoger rendement wil nu je langer dan een jaar op 26% rendement hebt moeten wachten. Dat klinkt niet echt zakelijk ;)
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:33:16 #67
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89765866
quote:

En waarschijnlijk was er niet één analist die aanbevol TT te verkopen toen het boven de 60 euro stond :')

Ik hecht totaal geen waarde aan koersdoelen. Behalve contrair :s)

Overigens lopen spanje en portugal ook weer op:
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GSPG10YR:IND
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=GSPT10YR:IND

Maja het duurt waarschijnlijk nog een procent of vijf voordat men er weer oog voor heeft.
pi_89766117
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:32 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Sinds Goldman die programmeur door de FBI liet zoeken omdat de 'gestolen' programmacode in 'verkeerde handen' gebruikt kon worden om de beurs te manipuleren (letterlijk gezegd) ben ik zeer terughoudend in het casino.

Klinkt als 'Betsy' uit de film The Bank (2001) :)
pi_89767728
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 12:32 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Het goddelijke Goldman heeft dus de mogelijkheid de beurs te manipuleren maar zou dat niet doen?

Ja dat weet ik nog wel. Ik hoop echt zo dat daar wat wikileaks over komen :9
pi_89767927
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vraag me af of er nog echt goed geld mee te verdienen is tegen die tijd. Navigatie wordt imho toch een beetje een commodity, zeker ook gezien al die smartphones met gps en (gratis) software. Technologie van TT is wel goed, maar zeker niet dusdanig baanbrekend dat ze een "moat", zoals Buffett het zo mooi noemt, hebben.

Moet zeggen dat ik me niet heel erg in in het aandeel heb verdiept hoor, maar dit komt me zo even te boven bij TT.
pi_89770265
quote:
Breaking News: Treasury Secretary Timothy Geithner Admitted to Hospital for Kidney Stones (story developing)
kunnen ze bij CNBC echt niks meer verzinnen..... :D Wtf......
pi_89770423
Cucumber time
pi_89771080
quote:
kunnen ze bij CNBC echt niks meer verzinnen..... :D Wtf......
Alles is goed zolang het maar niet over de inhoud gaat:

http://www.marketwatch.co(...)E0-B254-00212804637C
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 december 2010 @ 18:42:46 #74
862 Arcee
Look closer
pi_89773007
AEX sluit voor het eerst sinds april boven de 350.

S&P zet weer nieuwe highs voor na de crisis (september 2008) neer.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:23:29 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89774920
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Weet ik wel, maar wel enige twijfel. Dat professionele vervoerders interesse in hun diensten hebben, begrijp ik wel, maar of ze de massa ook zo goed kunnen bedienen vraag ik me af. De echte lol zit 'm tzt toch in integratie van internet/routeplanning/gemaksdiensten, en dan zie ik in de mobiel toch wat meer mogelijkheden. Zodra iemand bedenkt dat je je ipod of andoid ook best draadloos zou kunnen koppelen aan een touchscreen in de auto, dan is TT gezien met hun hardcare. En krijgen ze enorme concurrentie op hun software, het zullen op termijn hun diensten moeten zijn die geld opleveren. Not sure....

Ik had gewoon gedacht dat ze wel weer terug zouden zakken.Hebben ze al tientallen keren gedaan, tot mijner grote tevredenheid tussen 5 en 6. Ik begrijp alleen niet waarom het zo idioot volatiel is, en waarom het nu zo doorschiet.

Ik denk dat TomTom uiteindelijk de data mag leveren, maar niet de toepassing noch de toegevoegde diensten waar uiteindelijk het geld verdiend gaat worden. Het lijkt me bovendien dat er meer partijen zijn die genoeg pecunia hebben om zelf een kaartendatabase op te bouwen, maar misschien ben ik gewoon wat naief, misschien is dat wel retelastig... :)

Begrijp trouwens niet dat je een hoger rendement wil nu je langer dan een jaar op 26% rendement hebt moeten wachten. Dat klinkt niet echt zakelijk ;)
Op de eerste plaats geldt natuurlijk het adagium: "Let your profits run".

Verder is een winst van 25% op één jaar voor een dergelijk volatiel aandeel niet zo heel veel. Met een stabiel aandeel had ik het wel genomen. Maar ik heb ook de kans op grote koersverliezen moeten tolereren. Daarom vind ik 25% relatief weinig, dat had ik met ASR-obligaties ook bijna effectief kunnen hebben.
The End Times are wild
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:24:19 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89774962
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 16:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik vraag me af of er nog echt goed geld mee te verdienen is tegen die tijd. Navigatie wordt imho toch een beetje een commodity, zeker ook gezien al die smartphones met gps en (gratis) software. Technologie van TT is wel goed, maar zeker niet dusdanig baanbrekend dat ze een "moat", zoals Buffett het zo mooi noemt, hebben.

Moet zeggen dat ik me niet heel erg in in het aandeel heb verdiept hoor, maar dit komt me zo even te boven bij TT.
Ik vind juist dat navigatie alles behalve een commodity is. Met algoritmes, extra diensten, samenvoegne van gebruikersdata etc, valt veel onderscheid te maken.
The End Times are wild
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:22:59 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89777710
WS gaat weer als een speer.

Het zou me heel goed uitkomen wanneer as vrijdag (expiratiedag) de AEX nog een beetje hoger staat dan nu. Dan expireren mijn opties op de expiratiewaarde, en dat is gunstig ivm maximale verwachtingswaarde met doorrollen.
Voor BAM 5,08, ORD 4,00 en AEG 5,25 svp!
The End Times are wild
  vrijdag 10 december 2010 @ 20:34:00 #78
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89778186
Ik kwam deze nog tegen:

Mooie chart :D
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 december 2010 @ 22:35:17 #79
862 Arcee
Look closer
pi_89784651
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 18:42 schreef Arcee het volgende:
S&P zet weer nieuwe highs voor na de crisis (september 2008) neer.
S&P sluit zelfs op year- en na crisis-high: 1.240.40. :s)
  vrijdag 10 december 2010 @ 22:37:03 #80
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89784720
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 22:35 schreef Arcee het volgende:

[..]

S&P sluit zelfs op year- en na crisis-high: 1.240.40. :s)
Wel grappig dat de ontwikkelde markten het de laatste weken stukken beter doen dan EM.
pi_89794613
Geen beren meer te bekennen, en euforische stieren. Een call/put ratio die ongekend is.
Ik gok op een forse correctie, zelfs al voor de 17e december, maar uiterlijk begin februari 2011.
  zaterdag 11 december 2010 @ 11:38:31 #82
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89796907
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 07:56 schreef Blandigan het volgende:
Een call/put ratio die ongekend is.
'ongekend'?

In other news:
http://www.bloomberg.com/(...)-interest-rates.html
http://www.bloomberg.com/(...)output-increase.html
(ik ben trouwens redelijk bullish op olie. Ik verwacht $100 binnen afzienbare tijd (ondanks de rate hike ja :P )).

[ Bericht 22% gewijzigd door JimmyJames op 11-12-2010 11:52:19 ]
pi_89798798
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:34 schreef JimmyJames het volgende:
Ik kwam deze nog tegen:
Mooie chart :D
pi_89802087
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:56 schreef Mendeljev het volgende:
Het is misschien leuk om te vermelden hoe de verschillende sectoren daar aan bijgedragen hebben. Verschillende users voorspelden dat de financials het slechtst zouden presteren, die voorspelling is gedeeltelijk waar gebleken met een jaarlijkse groei van 5.03%. Health Care kwam het slechtst uit de bus met een krimp van -1.58%. Consumer Discretionary deed het het best met een groei van 25.25%. Zelf vind ik de stijging van materials wel weer opmerkelijk.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Om hier nog even op in te haken. Volgens de studie van J. Siegel en J. Schwartz hoef je niet zo bang te zijn voor enorm expanderende of krimpende sectoren op basis van een intiele investering aangezien er een zwakke correlatie is tussen de grootte van een sector en haar totale opbrengsten. Zie pagina 22 voor de conclusie op: http://finance.wharton.upenn.edu/~rlwctr/papers/0429.pdf
Greece
  zondag 12 december 2010 @ 20:08:32 #85
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89845125
Ik ben benieuwd naar wat volgende week gaat brengen.

Expi vrijdag, waarschijnlijk een renteverhoging in China (of is die al geweest?),en een berg cijfers.
pi_89859788
Ik weet dat het niet echt relevant is voor het topic maar moet jammer genoeg tijdens mijn vakantie werken aan een school opdracht over de efficiënte markt en de internet bubble. Discussies over de EMH hebben we hier vaak genoeg gehad.

Ben wat oude kranten aan het doorspitten en gegevens over de overwaardering destijds en de knotsgekke IPO's die men destijds had. Bijna 1/4e van alle IPO's in 1999 verdubbelde qua waarde nadat ze op de beurs kwamen :') Hoe heeft men zo met hun kop in het zand kunnen zitten is me echt een raadsel. Ik heb echt wat gemist als groentje, sinds ik pas rond 2005 ben begonnen met beleggen en ik de internet crisis altijd niet erg interessant vond in vergelijking met andere bubbles.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_89860618
Ik heb ook dat gevoel, dat veel kennis uit het verleden ontbreekt bij mij. Vraag me vaak af wat hoe het sentiment was bij soortgelijke situaties. Maar ach, we hebben een hele grote crisis doorgemaakt.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 december 2010 @ 01:10:06 #88
862 Arcee
Look closer
pi_89860946
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Ben wat oude kranten aan het doorspitten en gegevens over de overwaardering destijds en de knotsgekke IPO's die men destijds had.
Heb je denk ik zelf ook wel gelezen, maar in de comments na ieder hoofdstuk in de recente uitgave van The Intelligent Investor van Benjamin Graham staan geweldige verhalen over de absurde getalllen uit die tijd. :)
pi_89861162
Vrijdag heeft de Centale Bank van China haar banken voor de derde keer in vijf weken opgedragen de reserves te verhogen (0,5%), wat de sterk groeiende economie (9,6% in Q3) weinig zal afremmen. 19 oktober heeft China voor het eerst na drie jaar haar rente met 0,25 % laten stijden. Dit heeft weinig effect gehad op de economsiche groei en nu hoogste inflatie (5,1% in November) in 28 maanden. Daarom heeft China er voor gekozen de rente stabiel te houden.
Sommige analisten hadden een renteverhoging verwacht, maar deze is tot nu toe (naar ik weet) uitgebleven. Een mogelijke meevaller voor de beginnende beursweek.

Verder heeft de Opec dit weekend niet gekozen voor het opvoeren van de productie van de olie. Doel is de olieprijs te laten stijgen naar USD 100,- Goed voor de oliefondsen, maar stuwende werking op de inflatie en rentes.

De DJI futeres zijn boven het slot van vrijdag geopend, maar staan er nu iets onder.
De SP500 futeres zijn lager geopend. Het is nu afwachten wat de beurzen in Azie gaan doen. In Nieuw Zeeland staat de beurs een kleine 0,5% hoger. Japan opent zojuist vlak. Als de europese kredietzorgen wegblijven ziet het er naar uit dat we nog geen correctie krijgen.

Gaat de eindejaarsrally verder?
pi_89861695
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 01:19 schreef BeursBoer het volgende:
Verder heeft de Opec dit weekend niet gekozen voor het opvoeren van de productie van de olie. Doel is de olieprijs te laten stijgen naar USD 100,- Goed voor de oliefondsen, maar stuwende werking op de inflatie en rentes.
Interessant, dit was me ontgaan. Het koersdoel is bijzonder te noemen aangezien de OPEC eerder $70 handhaafde als een veilige marge. Dat $100 de nieuwe richtlijn wordt betekent dus dat de investeringen in duurzame energie doorgaan en duurzame energie in het algemeen concurrerender wordt. Opmerkelijk aangezien China hard op weg is om #1 te worden op het gebied van alternatieve energietechnologie en we straks genaaid worden door zowel de Saudi's als de Chinezen.

Wat betreft de inflatie, als de productie stagneert vanwege een toekomstig gebrek aan vraag (wie weet dat beter dan de OPEC?) dan is dat weer enorm deflatoir. Een prijsverhoging aankondigen kan dus ook strategisch zijn om te voorkomen dat de olieprijs keldert.
Greece
pi_89862951
Ja het ziet er naar uit dat we voorlopig vaarwel zeggen tegen de lage olie en bezineprijzen.

Inmiddels is de Nikkei 0,8% gestegen en de Hng Seng 0,3%. De beurzen in Azië zijn gestegen, terwijl de futures van DJI en SP500 niet zijn gestegen. Een solitaire actie uit het verre oosten.

Het ziet er naar uit dat de AEX licht hoger gaat openen. Ik ben benieuwd wat de rentes in Europa gaan doen na de forse stijgingen van afgelopen weken. Pas op de plaats doet de beurs geen verkeerd.

Vanaf AEX 350,8 ontstaat een gap. Technisch zullen we nog naar dat punt (terug) gaan.
pi_89863570
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 01:56 schreef Mendeljev het volgende:
Opmerkelijk aangezien China hard op weg is om #1 te worden op het gebied van alternatieve energietechnologie en we straks genaaid worden door zowel de Saudi's als de Chinezen.
Wat bedoel je hier mee ?
pi_89863756
Momenteel geven de futures een kleine 2 punten hogere opening aan.
  maandag 13 december 2010 @ 10:56:48 #94
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_89866515
S&P 500's Most Overbought Close in More Than a Year
http://www.bespokeinvest.(...)ore-than-a-year.html

OPEC heeft trouwens maar 40% van de olieproductie in handen. En niet alle leden zijn even gedisciplineerd (lees sommige landen houden zich niet aan de quota). Ze hebben wel een forse invloed op de olieprijzen maar bepalen ook niet alles. Verder geloof ik nog niet zo in duurzame energie (EROI is nogal laag) wel in het eind van de goedkope olie (niet peak oil). Duurzame energie is trouwens een ongelofelijk beroerde sector geweest de afgelopen 2 (?) jaar. Veel hoogvliegers van weleer (q-cells bijv, van +50 naar +2) zijn haast verworden tot penny stocks.

[ Bericht 18% gewijzigd door JimmyJames op 13-12-2010 11:17:04 ]
pi_89869555
Wow @ q-cells - dat heb ik nog een tijdje gehad in de buurt van de 12, maar verkocht met verlies wegens de heropstanding die niet kwam. 'T had op een echte ramp kunnen uitdraaien zowaar!
De reden waarom ik de laatste tijd aandelen koop met calls...

Anyway, 't is bijna eind 2010 en ik ben tevreden! Ben er minder op vooruit gegaan dan ik gehoopt had maar winst = winst en ik heb beter gedaan dan het spaarboekje. Mission accomplished.

Iedereen tevreden hoop ik?

[ Bericht 41% gewijzigd door tony_clifton- op 13-12-2010 12:37:54 ]
pi_89869751
quote:
Wat betreft de inflatie, als de productie stagneert vanwege een toekomstig gebrek aan vraag (wie weet dat beter dan de OPEC?) dan is dat weer enorm deflatoir. Een prijsverhoging aankondigen kan dus ook strategisch zijn om te voorkomen dat de olieprijs keldert.
Wat ook weer niet onmogelijk is - en zelfs niet onwaarschijnlijk - is dat de olieprijs samenhangt met die van goud.

Wat moeten de Arabieren met bedrukt papier en claims die niet ingelost gaan worden als ze tastbare welvaart (olie) in hun achtertuin hebben liggen?
pi_89869850
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:38 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wat ook weer niet onmogelijk is - en zelfs niet onwaarschijnlijk - is dat de olieprijs samenhangt met die van goud.

Eerder dat dat soort commodities (Olie) een opzichzelfstaande "valuta" is
  maandag 13 december 2010 @ 12:56:24 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89870305
Dat Q-cells heeft zelfs op bijna 100 euro gestaan. Zou me niet verbazen als ze dat intraday ooit gehaald hebben begin 2008. Nota bene dat de koers van de beurs zelf toen bijna op een dieptepunt stond.

Maar goed, die duurzame energie was toen een hype en als je in zo'n hype investeert dan weet je wat de risico's zijn. Tegen die sector is toen hier op het forum ook genoeg gewaarschuwd.
The End Times are wild
pi_89870383
Het probleem van Q-Cells is niet zozeer de sector, ze hangen vast aan contracten voor silicium die 10x zo duur zijn als die van de chinese concurrentie. (toen ik 't verkocht toch) Maar idd, sinds 't aflopen van de groene stroom-subsidies is de hele sector bergaf aan't gaan. Heb zo ooit nog een mooie winst op Vestas gehaald.

Dan nog kan je je afvragen dat de koers van 2 euro niet een beetje té laag is...
  maandag 13 december 2010 @ 13:02:13 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89870457
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:59 schreef tony_clifton- het volgende:
Het probleem van Q-Cells is niet zozeer de sector, ze hangen vast aan contracten voor silicium die 10x zo duur zijn als die van de chinese concurrentie. (toen ik 't verkocht toch) Maar idd, sinds 't aflopen van de groene stroom-subsidies is de hele sector bergaf aan't gaan. Heb zo ooit nog een mooie winst op Vestas gehaald.
Maar waren de waarderingen (toen op 95) realistisch? Hoeveel keer de omzet of de winst betaalde je? Hoeveel zonnecellen per aardbewoner moesten er verkocht worden om die koers te rechtvaardigen?

Hetzelfde als toen bij WOL 25.000 euro per abonnee betaald werd. Nota bene, dat waren gratis inschrijvingen om te kunnen inbellen op hun internet! Je weet gewoon dat mensen niet voor 250.000 per jaar gaan internetten. Nog los van de bedrijfskosten. Je weet dan ook dat je in een bubble investeert, en bereid moet zijn om heel snel weg te wezen en je verlies te nemen, wordt die niet verder opgeblazen.

Verder zijn bubbles natuurlijk an sich helemaal niet verkeerd. Om te speculeren dan.
The End Times are wild
pi_89870583
Mja oké, maar ik kijk minder dan jij naar de cijfers. Ik kan dat gewoon niet uitdenken zoals jij dat doet. Ik kijk meer naar heeft 't bedrijf een toekomst en heeft de sector een toekomst. Soms kan je dan aandelen uitpikken die door de beurs uitgespuwd worden en daar spring ik dan op. Soms terecht, soms niet.
pi_89872137
quote:
Eerder dat dat soort commodities (Olie) een opzichzelfstaande "valuta" is
Absoluut. Olie is een valuta en achter de schermen weet men dat maar al te goed. De VS zitten niet in Afghanistan voor het landschap, China zit er niet voor het klimaat.

Olie is een valuta met een hoge (en daardoor politieke) waarde. Is dat geen extra reden waarom de Arabieren liever wat anders hebben dan bedrukt papier?
pi_89872289
quote:
Ben wat oude kranten aan het doorspitten en gegevens over de overwaardering destijds en de knotsgekke IPO's die men destijds had. Bijna 1/4e van alle IPO's in 1999 verdubbelde qua waarde nadat ze op de beurs kwamen :') Hoe heeft men zo met hun kop in het zand kunnen zitten is me echt een raadsel. Ik heb echt wat gemist als groentje, sinds ik pas rond 2005 ben begonnen met beleggen en ik de internet crisis altijd niet erg interessant vond in vergelijking met andere bubbles.
Wat dacht je van aanstande lancering van de euro (vanaf '90 eigenlijk al duidelijk) en bewust gekanaliseerde overprinting in de VS.

De perceptie op de beurs wordt grotendeels gemanaged, toen al. Die hele bubbel heeft een veel diepere monetaire achtergrond dat gemeld wordt.

In '97 gaf Greenspan in een speech overigens de weg al vrij naar de huidige bubbel (2008). Achter de schermen zijn de grote lijnen veel krachter dan wij zien.

"Niemand zag het aankomen", "men zat met de kop in het zand"...

Vast.
pi_89874395
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar waren de waarderingen (toen op 95) realistisch? Hoeveel keer de omzet of de winst betaalde je? Hoeveel zonnecellen per aardbewoner moesten er verkocht worden om die koers te rechtvaardigen?

Hetzelfde als toen bij WOL 25.000 euro per abonnee betaald werd. Nota bene, dat waren gratis inschrijvingen om te kunnen inbellen op hun internet! Je weet gewoon dat mensen niet voor 250.000 per jaar gaan internetten. Nog los van de bedrijfskosten. Je weet dan ook dat je in een bubble investeert, en bereid moet zijn om heel snel weg te wezen en je verlies te nemen, wordt die niet verder opgeblazen.

Verder zijn bubbles natuurlijk an sich helemaal niet verkeerd. Om te speculeren dan.
Moet je wel weten wanneer je eruit moet springen ;) Wat zijn voor jou tekenen om weg te wezen? Wacht je tot hij echt serieus gaat dalen of pak je op een gegeven moment gewoon je winst en ben je weg?
pi_89874511
Ik denk dat LXIV niet meedoet met bubbles.
pi_89876135
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 08:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier mee ?
De Chinezen doen (of komen in de buurt) wereldwijd de meeste investeringen in duurzame technologie en proberen marktleider te worden. Dit gebeurt echter enkel omdat het westen onafhankelijk probeert te worden van de olie en niet zo zeer omdat China dat zelf wil (de kolenvoorraden in China zijn nog steeds gigantisch). Uiteindelijk leidt dit er toe dat we zowel afhankelijk worden van de olielanden, aangezien olie niet geheel vervangbaar is, als van de duurzame technologie die China ons straks gaat leveren. Ik heb de exacte cijfers niet paraat maar er heerst een enorme investeringsboom in China op het gebied van duurzame energie.

Neem ook in het achterhoofd dat er bijna een miljoen ingenieurs per jaar afstuderen in China die gewoon dezelfde berekeningen kunnen uitvoeren als wij. De voorsprong van onze kenniseconomie gaat ingehaald worden en snel ook!
Greece
pi_89878727
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 15:31 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Uiteindelijk leidt dit er toe dat we zowel afhankelijk worden van de olielanden, aangezien olie niet geheel vervangbaar is, als van de duurzame technologie die China ons straks gaat leveren. Ik heb de exacte cijfers niet paraat maar er heerst een enorme investeringsboom in China op het gebied van duurzame energie.
Ik begrijp je redenering nu, maar ik zie niet zo snel een zorgwekkende afhankelijkheidsrelatie ontstaan. Europa/USA heeft zelf ook veel kennis rondom duurzame technologie. Daarmee is zij in de positie om zelf te blijven ontwikkelen en leveringen van China te weigeren indien hier onredelijke prijzen of voorwaarden aan zijn verbonden (je geeft aan dat China het Westen zou willen 'naaien'). Levering van olie/gas weigeren is veel lastiger of onmogelijk. Die vergelijking gaat daarom niet op.

quote:
Neem ook in het achterhoofd dat er bijna een miljoen ingenieurs per jaar afstuderen in China die gewoon dezelfde berekeningen kunnen uitvoeren als wij. De voorsprong van onze kenniseconomie gaat ingehaald worden en snel ook!
In de jaren 80 werden zulke angstkreten geslaakt over Japan. Kijk eens hoe belabberd die er nu bij staan.

Het is naar mijn mening niet juist om China als een vijandige draak af te schilderen die er op uit is om het westen te bedreigen. China zou zich evengoed als partner van het Westen kunnen ontwikkelen in de strijd tegen de wereldproblemen zoals global warming. Met name Professor Kishore Mahbubani betoogt dit in het boek New Asian Hemisphere met een reeks goede argumenten.
pi_89879577
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 16:32 schreef jaco het volgende:
Ik begrijp je redenering nu, maar ik zie niet zo snel een zorgwekkende afhankelijkheidsrelatie ontstaan. Europa/USA heeft zelf ook veel kennis rondom duurzame technologie. Daarmee is zij in de positie om zelf te blijven ontwikkelen en leveringen van China te weigeren indien hier onredelijke prijzen of voorwaarden aan zijn verbonden (je geeft aan dat China het Westen zou willen 'naaien').
De onredelijke prijzen zijn imo in het voordeel van China omdat ze naar alle waarschijnlijkheid veel goedkoper technologie kunnen ontwikkelen en produceren. Ik noem het naaien omdat onze investeringen minder waard worden en onze honger naar onafhankelijkheid wederom resulteert in een afhankelijkheid, ditmaal van China.

quote:
In de jaren 80 werden zulke angstkreten geslaakt over Japan. Kijk eens hoe belabberd die er nu bij staan.

Het is naar mijn mening niet juist om China als een vijandige draak af te schilderen die er op uit is om het westen te bedreigen. China zou zich evengoed als partner van het Westen kunnen ontwikkelen in de strijd tegen de wereldproblemen zoals global warming. Met name Professor Kishore Mahbubani betoogt dit in het boek New Asian Hemisphere met een reeks goede argumenten.
Het probleem dat ik schets is dat China juist heel goed op de markt inspeelt door te investeren in technologie waar ze zelf niet direct op zitten te wachten. Vooralsnog trekt China zich weinig aan van de klimaatcrisis alhoewel ze laatst wel hebben aangekondigd de grootste vervuiler te zijn van de wereld. Daarom denk ik dat die bereidheid om gezamenlijk problemen te bestrijden erg laag ligt.

Al met al, stapje bij beetje wordt de discrepantie in welvaart en kennis kleiner en kleiner, iets wat we zelf nog niet willen of durven onderstrepen maar ons uiteindelijk de kop kan kosten omdat we het te laat beseffen.
Greece
pi_89879923
China gaat 't westen enkel helpen wanneer 't een economisch voordeel oplevert. China is van mening dat 't westen al zoveel vervuilt heeft om de huidige ontwikkeling te bereiken en wil ook een stuk van die koek.

Maar idd - goede technologie + lage lonen kan idd ons/de wereld helpen...
pi_89880446
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:31 schreef tony_clifton- het volgende:

Anyway, 't is bijna eind 2010 en ik ben tevreden! Ben er minder op vooruit gegaan dan ik gehoopt had maar winst = winst en ik heb beter gedaan dan het spaarboekje. Mission accomplished.

Iedereen tevreden hoop ik?
Heb over de hele linie geen best 2010 achter de rug. Heb mijn vingers enkele keren gebrand aan opties (VIX) en die paar posities drukken het resultaat.

Aandelen - ongerealiseerd koersresultaat: +50,6%
Aandelen - gerealiseerd koersresultaat: +39,5%
Opties - ongerealiseerd koersresultaat: -56,7%
Opties - gerealiseerd koersresultaat: -35,7%
Totaal ongerealiseerd koersresultaat: +2,2%
Totaal gerealiseerd koersresultaat: -4%

Het jaar is nog niet voorbij en ik zie dat ArcelorMittal het de laatste tijd goed doet. Als die de 30 halen heb ik het boekje ook verslagen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dalliance op 13-12-2010 17:27:34 ]
pi_89880852
quote:
Het jaar is nog niet voorbij en ik zie dat ArcelorMittal het de laatste tijd goed doet. Als die de 30 halen heb ik het boekje ook verslagen :)
Je bent er in elk geval eerlijk over. Waarschijnlijk dat de "kleine beleggers" als groep dit jaar keurig geld hebben ingeleverd zoals volgens mij ieder jaar gebeurt in het casino.

Overigens is het verslaan van het spaarboekje een twijfelachtig doel; althans, de reële rente op spaarrekeningen is doorgaans niet erg hoog.
pi_89880985
Bij mij eigenlijk een beetje 'tzelfde - ik heb dus veel geld afgehaald van succesvolle en in de meeste gevallen minder succesvolle transacties, terwijl een ongerealiseerde winst de portefeuille op peil houdt. Vooral omwille van het ongezonde feit dat ik voor 50% in Thrombogenics zit.

Maar ik ben er qua saldo op mijn spaarboekje wel flink op vooruit gegaan. Aan de andere kant is sparen vs. beleggen bij mij 50/50 verdeeld.
pi_89881053
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:28 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Je bent er in elk geval eerlijk over. Waarschijnlijk dat de "kleine beleggers" als groep dit jaar keurig geld hebben ingeleverd zoals volgens mij ieder jaar gebeurt in het casino.

Overigens is het verslaan van het spaarboekje een twijfelachtig doel; althans, de reële rente op spaarrekeningen is doorgaans niet erg hoog.
Hoewel ik niet helemaal achter je uitspraak van 'casino' sta moet ik toegeven dat ik als kleine belegger inderdaad niet altijd in staat ben om bovenop speculatieve posities te zitten - met als resultaat dat je de boot mist of het schip in gaat...
pi_89881151
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:32 schreef tony_clifton- het volgende:
Bij mij eigenlijk een beetje 'tzelfde - ik heb dus veel geld afgehaald van succesvolle en in de meeste gevallen minder succesvolle transacties, terwijl een ongerealiseerde winst de portefeuille op peil houdt. Vooral omwille van het ongezonde feit dat ik voor 50% in Thrombogenics zit.

Maar ik ben er qua saldo op mijn spaarboekje wel flink op vooruit gegaan. Aan de andere kant is sparen vs. beleggen bij mij 50/50 verdeeld.
Ik zou niet zo gauw 50% in één positie durven beleggen. Daarnaast weet ik maar weinig van biotech. Heb je daar zoveel vertrouwen in dan (ja moet wel ;))?
pi_89881249
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:37 schreef Dalliance het volgende:

[..]

Ik zou niet zo gauw 50% in één positie durven beleggen. Daarnaast weet ik maar weinig van biotech. Heb je daar zoveel vertrouwen in dan (ja moet wel ;))?
Ik heb al veel case-studies zitten lezen, en heb ondertussen een redelijk idee waar alles al ooit fout gegaan is bij andere bedrijven. Thr heeft echt al alles perfect gedaan en heeft ook een gigantische berg cash. Momenteel kan je gewoon zien dat er grote jongens uit Amerika zich aan 't inkopen zijn - redenen genoeg om nog eventjes geen stoplosses te gaan zetten. Aan de andere kant wou ik wel dat ik mij min of meer kon beschermen met opties.

Maar idd, 't is niet echt aan te raden. Stel dat microplasmine (het geneesmiddel het dichtst bij goedkeuring) wordt afgeschoten zal de koers met zeker 15 euro zakken (analisten waarderen dat middel op 12 à 15 euro).

De reden waarom ik 't toch bijhoud is omwille van het feit dat ze 2 fase 3-studies gedaan hebben, beter dan verwachte resultaten hebben, het een middel is waar veel mensen chirurgie mee kunnen vermijden en dat het management bruist van vertrouwen. Het allerbelangrijkste bij biotechbedrijven is het management en het wetenschappelijk team, veel meer dan cashposities en dergelijke :).
pi_89881339
Het lijkt erop dat de Amerikaanse overheid in staat is de bubbel weer op te blazen. IPV mortgage debt is het overheids debt die dit doet en studentenleningen

Helaas heeft de markt dit door en heeft het bonds opkopen een averechts effect, bonds worden juist gedumpt terwijl de FED een buyer is.

Zoals je ziet in het schema wordt er voor 100 miljard aan bonds gekocht in de volgende maand
http://www.newyorkfed.org/markets/tot_operation_schedule.html

Dit is het hoogste sinds maart 2009. Let ook op dat wanneer QE begint de markt om één af andere reden omhoog gaat en niet omlaag. Overlay maar de QE grafiek met de S&P500.

Binnenkort S&P 1300 hoeft dus geen verrassing te zijn, hoewel de markt volgens allelei "surveys" van dumb money overbought is. Overbought kan overbought blijven.
pi_89882400
quote:
Hoewel ik niet helemaal achter je uitspraak van 'casino' sta
Wellicht heeft dat meer met je ego te maken dan met de werkelijkheid? Zit je de hele tijd over je posities na te denken, ben je zelfs actief op een forum over beleggen, blijk je bij de neus genomen te worden...

Toch is het grotendeels een casino; alleen wordt dat verdekt gespeeld. En natuurlijk geldt de uitspraak niet voor 100%; er zijn wel degelijk spelers die naar de 'werkelijke waarde' van een aandeel proberen te kijken dus die zit ook wel deels in de koers.

Maar als het goddelijke Goldman openlijk toegeeft koersen te kunnen manipuleren...

Als in sommige markten een handje vol spelers een groot deel van de posities kan bezitten (in de kopermarkt kocht JPM laatst zelfs eigenhandig 50% van het aanbod)...

Als banken continu 'adviezen' uitgeven over posities die er later naast blijken te zitten terwijl de banken toch winst maken...

Dan is een lichte twijfel in elk geval op z'n plaats.
  maandag 13 december 2010 @ 18:52:15 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89883961
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:49 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik denk dat LXIV niet meedoet met bubbles.
Idd. Ik probeer altijd 'value for money' te krijgen als ik iets koop. Volgens sommigen is de beurs nu ook een bubble, maar goed. Je betaalt in ieder geval niet meer dan 10X de winst of 1 of 2 keer de omzet. In echte bubbles betaal je zó 200x de winst. Dan hoeft het voor mij niet.
The End Times are wild
pi_89886285
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Idd. Ik probeer altijd 'value for money' te krijgen als ik iets koop. Volgens sommigen is de beurs nu ook een bubble, maar goed. Je betaalt in ieder geval niet meer dan 10X de winst of 1 of 2 keer de omzet. In echte bubbles betaal je zó 200x de winst. Dan hoeft het voor mij niet.
Duidelijk :) Dit zou ook mijn manier van spelen zijn. Denk dat ik te nuchter ben voor bubbles eigenlijk ;) Mijn Binck aanvraag is overigens de deur uit. Dus ik zal binnen nu en een paar dagen eens even met de schaduw porto aan de slag gaan voordat ik mijn geld erin gooi :)
  maandag 13 december 2010 @ 19:40:51 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89886426
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 19:38 schreef MuurStraat het volgende:

[..]

Duidelijk :) Dit zou ook mijn manier van spelen zijn. Denk dat ik te nuchter ben voor bubbles eigenlijk ;) Mijn Binck aanvraag is overigens de deur uit. Dus ik zal binnen nu en een paar dagen eens even met de schaduw porto aan de slag gaan voordat ik mijn geld erin gooi :)
Die schaduw-porto is vooral handig om te leren hoe je de dingen moet doen. (Dus transactie kopen, etc). Leren handelen doe je er niet mee.

Als je wil instappen (dit moment is zo goed als ieder ander), realiseer je dan dat de beurs niet te voorspellen valt. Voor niemand. Het enige wat je kunt leren is omgaan en afwegen van risico's, om zo een maximaal rendement te behalen met een aanvaardbaar risico.
Als je weet dat 8% per jaar al heel aardig is (ondanks de enorme schommelingen) en dat je nooit weet of een aandeel stijgt of daalt, en daar dus ook niet van uit moet gaan met kiezen, dan heb je 50% al geleerd.
The End Times are wild
pi_89887177
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:12 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Wellicht heeft dat meer met je ego te maken dan met de werkelijkheid? Zit je de hele tijd over je posities na te denken, ben je zelfs actief op een forum over beleggen, blijk je bij de neus genomen te worden...

Toch is het grotendeels een casino; alleen wordt dat verdekt gespeeld. En natuurlijk geldt de uitspraak niet voor 100%; er zijn wel degelijk spelers die naar de 'werkelijke waarde' van een aandeel proberen te kijken dus die zit ook wel deels in de koers.

Maar als het goddelijke Goldman openlijk toegeeft koersen te kunnen manipuleren...

Als in sommige markten een handje vol spelers een groot deel van de posities kan bezitten (in de kopermarkt kocht JPM laatst zelfs eigenhandig 50% van het aanbod)...

Als banken continu 'adviezen' uitgeven over posities die er later naast blijken te zitten terwijl de banken toch winst maken...

Dan is een lichte twijfel in elk geval op z'n plaats.
Dat twijfel op zijn plaats is ben ik met je eens. Alleen een casino wint op termijn altijd, daar heb je geen invloed op. Dat ik soms toch geld moet toeleggen ondanks m'n due diligence wijt ik aan persoonlijke fouten. Zeker als beginnende belegger maak ik die genoeg: hebberigheid, angst, hoop, etc. Ik zie de beurs een beetje als de poker van de kansspelen, er zit een kanselement in, maar de besten zijn in staat om consequent meer te winnen dan verliezen.

edit: moet ineens aan beurs aap Jacko denken (link). Die pleit in je voordeel ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Dalliance op 13-12-2010 20:23:08 ]
pi_89888262
quote:
Dat twijfel op zijn plaat is ben ik met je eens. Alleen een casino wint op termijn altijd, daar heb je geen invloed op. Dat ik soms toch geld moet toeleggen ondanks m'n due diligence wijt ik aan persoonlijke fouten. Zeker als beginnende belegger maak ik die genoeg: hebberigheid, angst, hoop, etc. Ik zie de beurs een beetje als de poker van de kansspelen, er zit een kanselement in, maar de besten zijn in staat om consequent meer te winnen dan verliezen.
Voor het poker-argument valt wat te zeggen, voor het casino-argument ook.

Verschil tussen de beurs en poker is de manipulatie, invloed en voorkennis (is eigenlijk een pot nat) van spelers als Goldman etc. Als het goed is heb je dat in poker niet, en in het casino wel - in de zin dat de regels simpelweg bepalen dat het huis altijd wint (altijd 'voorkennis' heeft..).

Vooral argumenten als 'beginner', 'domme fouten' etc. zou een minder slimme pokerspeler ook kunnen maken. 'Ik heb vandaag mijn dag niet', 'ik wist wel dat het op vuilnisophaaldag altijd kut is' (zoeken naar niet-bestaande causale verbanden is volgens mij een favoriete sport onder gokkers) etc.
  maandag 13 december 2010 @ 20:17:21 #123
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89888554
Maar bij 't beleggen weet je dat de ander vals speelt en kun je daarop ook weer anticiperen. :9
pi_89888828
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:12 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Verschil tussen de beurs en poker is de manipulatie, invloed en voorkennis (is eigenlijk een pot nat) van spelers als Goldman etc. Als het goed is heb je dat in poker niet, en in het casino wel - in de zin dat de regels simpelweg bepalen dat het huis altijd wint (altijd 'voorkennis' heeft..).

Vooral argumenten als 'beginner', 'domme fouten' etc. zou een minder slimme pokerspeler ook kunnen maken. 'Ik heb vandaag mijn dag niet', 'ik wist wel dat het op vuilnisophaaldag altijd kut is' (zoeken naar niet-bestaande causale verbanden is volgens mij een favoriete sport onder gokkers) etc.
Behalve dat je in poker ook gewoon op de man kunt spelen - bluffen - en zo gebruik maken van emotie en 'tells', net zoals je op de beurs kunt doen. Maar inderdaad, ook in poker kun je nog zo slim spelen, en toch verliezen met 'n bad beat. Misschien wijt ik het gewoon niet graag aan dingen die buiten mijn bereik liggen terwijl dat, vooral als particulier belegger, natuurlijk wel de realiteit is.
  maandag 13 december 2010 @ 20:24:24 #125
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89888976
Aandelen - ongerealiseerd koersresultaat: +19,3%
Aandelen - gerealiseerd koersresultaat: -1,1%
Turbo's - ongerealiseerd koersresultaat: -
Turbo's - gerealiseerd koersresultaat: +140%
Totaal ongerealiseerd koersresultaat: +19,3%
Totaal gerealiseerd koersresultaat: +24%

Turbo's vrijwel geheel door de rumoer twee weken geleden, helaas relatief klein bedrag.
Aandelen zijn inclusief (fanatiek) geschreven calls en puts.
ArcelorMittal pos. van 48% op ¤29 komt bijna in de groene zone. Verder 'lucky-shots' als Caterpillar (+80%) en Goldman Sachs (+25%) gehad.

Denk dat ik nog in de "Foolers Luck" periode zit. :P
  maandag 13 december 2010 @ 20:27:18 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89889160
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 19:55 schreef Dalliance het volgende:

[..]

Dat twijfel op zijn plaats is ben ik met je eens. Alleen een casino wint op termijn altijd, daar heb je geen invloed op. Dat ik soms toch geld moet toeleggen ondanks m'n due diligence wijt ik aan persoonlijke fouten. Zeker als beginnende belegger maak ik die genoeg: hebberigheid, angst, hoop, etc. Ik zie de beurs een beetje als de poker van de kansspelen, er zit een kanselement in, maar de besten zijn in staat om consequent meer te winnen dan verliezen.

edit: moet ineens aan beurs aap Jacko denken (link). Die pleit in je voordeel ;)
Los van de efficiënte markt kun je toch wel wat wijsheid toepassen bij beleggen. Niet iedere belegging levert hetzelfde rendement bij hetzelfde risico. Juist wat populair is, is relatief veel risico voor weinig rendement.
Pak bijvoorbeeld Spijker. Wel een heel 'sexy' bedrijf natuurlijk, dat sportauto's maakt. Onbewust zijn mensen bereid om hiervoor (te) veel te betalen. Omdat het gewoon 'cooler' is om op een feestje te zeggen dat je veel aandelen Spyker hebt dan aandelen in een bedrijf dat riooldrab omzet in een smeerpastei voor op het brood.
Daarom koop ik het liefste hetgeen wat niemand hebben wil.
The End Times are wild
pi_89889698
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Los van de efficiënte markt kun je toch wel wat wijsheid toepassen bij beleggen. Niet iedere belegging levert hetzelfde rendement bij hetzelfde risico. Juist wat populair is, is relatief veel risico voor weinig rendement.
Pak bijvoorbeeld Spijker. Wel een heel 'sexy' bedrijf natuurlijk, dat sportauto's maakt. Onbewust zijn mensen bereid om hiervoor (te) veel te betalen. Omdat het gewoon 'cooler' is om op een feestje te zeggen dat je veel aandelen Spyker hebt dan aandelen in een bedrijf dat riooldrab omzet in een smeerpastei voor op het brood.
Daarom koop ik het liefste hetgeen wat niemand hebben wil.
Leuk verwoord. De wijsheid die je noemt is dan ook waarom ik het niet als een casino wil zien. Tenzij je met wijsheid 'spelregels' bedoelt, want zelfs als je de spelregels kent kun je verliezen.
quote:
Aandelen - ongerealiseerd koersresultaat: +19,3%
Aandelen - gerealiseerd koersresultaat: -1,1%
Turbo's - ongerealiseerd koersresultaat: -
Turbo's - gerealiseerd koersresultaat: +140%
Totaal ongerealiseerd koersresultaat: +19,3%
Totaal gerealiseerd koersresultaat: +24%

Turbo's vrijwel geheel door de rumoer twee weken geleden, helaas relatief klein bedrag.
Aandelen zijn inclusief (fanatiek) geschreven calls en puts.
ArcelorMittal pos. van 48% op ¤29 komt bijna in de groene zone. Verder 'lucky-shots' als Caterpillar (+80%) en Goldman Sachs (+25%) gehad.

Denk dat ik nog in de "Foolers Luck" periode zit.
Dat is een prima rendement! Als je bij relatief intensief handelen zo'n winst kan behalen lijkt me dat geen foolers luck meer :) Ben je pas in 2010 begonnen of al eerder?
  maandag 13 december 2010 @ 20:41:03 #128
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89889978
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:36 schreef Dalliance het volgende:

[..]

Dat is een prima rendement! Als je bij relatief intensief handelen zo'n winst kan behalen lijkt me dat geen foolers luck meer :) Ben je pas in 2010 begonnen of al eerder?
Maar de positie waar ik het meest van verwachte heeft gefaald (Arcelormittal). Die heb ik met veel moeite terug weten te krijgen tot ¤29 /s dus op daar ben ik nog niet zo tevree mee.

Nog een foolers luck: Ben begonnen in maart 2009 :9
pi_89890564
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:12 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik denk dat je een cruciaal element vergeet in je vergelijking. Alle casino spelen zijn zero-sum games: het verlies van de ene speler , is de winst van de andere. (Het casino zelf is in deze ook een speler, bijvoorbeeld de 0 in roulette of de dealer in blackjack).

Op de beurs staan allerlei bedrijven genoteerd die gemiddeld gezien elk jaar groeien, omdat de economie groeit, hetgeen weer voortvloeit uit het feit dat de wereldbevolking (voorlopig) nog groeit alsmede de productiviteit van productiemiddelen.

Over langere termijn gezien, verdient een (index) belegger per jaar een paar procent meer rendement als een houder van een spaarrekening. Stel dat Goldman Sachs c.s. op de beurs inderdaad een soort "huisvoordeel" heeft van zeg 1 %, dan loont het nog steeds de moeite om op de beurs te beleggen.
pi_89890775
quote:
Leuk verwoord. De wijsheid die je noemt is dan ook waarom ik het niet als een casino wil zien. Tenzij je met wijsheid 'spelregels' bedoelt, want zelfs als je de spelregels kent kun je verliezen.
Voor contrair - of laten we 'kritisch' zeggen - denken valt veel te zeggen en ik zie er ook zeker waarde in. Het zal je - denk ik - vooral helpen weg te blijven bij overduidelijke valkuilen. Ermee 'winnen' is een tweede, en er blijven bewegingen die buiten je bereik/inzicht liggen volgens mij (maar daarmee komen we weer bij mijn eerdere argument: marktmacht en voorkennis van grote partijen).
pi_89891420
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:55 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Voor contrair - of laten we 'kritisch' zeggen - denken valt veel te zeggen en ik zie er ook zeker waarde in. Het zal je - denk ik - vooral helpen weg te blijven bij overduidelijke valkuilen. Ermee 'winnen' is een tweede, en er blijven bewegingen die buiten je bereik/inzicht liggen volgens mij (maar daarmee komen we weer bij mijn eerdere argument: marktmacht en voorkennis van grote partijen).
Maar dat argument is een moeilijke. Immers, met voorkennis handelen is illegaal. Gelukkig ben ik niet zo naïef om te geloven dat het niet voorkomt, maar hoe kun je rekening houden met iets dat niet hoort te bestaan? Dat kan volgens mij niet en dus negeer je het door genoegen te nemen met een minder rendement dan zij die dit 'voordeel' wel gebruiken.
pi_89911378
quote:
Immers, met voorkennis handelen is illegaal. Gelukkig ben ik niet zo naïef om te geloven dat het niet voorkomt, maar hoe kun je rekening houden met iets dat niet hoort te bestaan?
Simpel, door theoretische sprookjes niet boven de werkelijke wereld te stellen.

"Het hoort niet" is natuurlijk geen geldig argument. Hadden we daar aan vast gehouden dan was de aarde nog plat etc.
pi_89911849
Voor het eerst in 2 jaar tijd is de spaarrente op een van mijn rekeningen gestegen! Laat die rente maar oplopen :Y
pi_89911940
quote:
Voor het eerst in 2 jaar tijd is de spaarrente op een van mijn rekeningen gestegen! Laat die rente maar oplopen :Y
Gelukkig gaan huren, ziektekosten, gemeentelijke belastingen, telecomabbonementen en alles ook nog eens omlaag zodat je twee keer zo rijk wordt...
pi_89912142
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 11:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
Gelukkig gaan huren, ziektekosten, gemeentelijke belastingen, telecomabbonementen en alles ook nog eens omlaag zodat je twee keer zo rijk wordt...
Mijn persoonlijke CPI is inderdaad gedaald de afgelopen 2 jaar. :Y Maar dat komt voornamelijk omdat ik relatief weinig kwijt ben aan eerste levensbehoeften die wel nog (matig) in prijs stijgen als gevolg van het instand houden van de bubble.
pi_89912224
Flinke inflatie is ook een manier om bubbels te corrigeren. Als alle prijzen dankzij nieuwe cash hoger worden (cost-push) met uitzondering van die waar al een bubbel zat vanwege krediet (demand-push) is alles ook weer 'geleveld'.
pi_89912279
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:00 schreef GoudIsEcht het volgende:
Flinke inflatie is ook een manier om bubbels te corrigeren.
Klopt, maar een dergelijk proces doet de samenleving (en daarmee autoriteit) meer pijn dan het instandhouden van de bubble totdat men geen keuze meer heeft. Waardoor het weer onwaarschijnlijk word, maar die discussie hebben we al gehad.
pi_89912418
quote:
Klopt, maar een dergelijk proces doet de samenleving (en daarmee autoriteit) meer pijn dan het instandhouden van de bubble totdat men geen keuze meer heeft.
De grap is dus dat men er nu voor 'kiest' om de bubbel te corrigeren middels "graduele" prijsstijgingen in de brede economie in plaats de plotselinge, selectieve en harde klap van deflatie.

Liever de kikker langzaam gekookt dan ineens fijngedrukt.
pi_89912511
here you go: financial wikileaks

http://www.cnbc.com/id/40654365

quote:
BoE Sought Global Bank Bailout in 2008
Published: Tuesday, 14 Dec 2010 | 5:33 AM ET Text Size By: ReutersDiggBuzz FacebookTwitter More Share
The head of the Bank of England had sought to set up a group with the United States, Switzerland and Japan to recapitalize major global banks six months before the financial crisis engulfed them, U.S. diplomatic cables show.

Sharon Lorimer
--------------------------------------------------------------------------------

In a March 2008 cable leaked by WikiLeaks to the Guardian newspaper, BoE Governor Mervyn King told U.S. ambassador in London Robert Tuttle that British banks needed injections of capital and that central bankers should coordinate their efforts.

"It could be a temporary group and (King) suggested that perhaps the central banks and finance ministers of the U.S., the UK and Switzerland could coordinate discussions with other countries that have large pools of capital, including sovereign wealth funds, about recycling dollars to recapitalise banks," Ambassador Tuttle said in the confidential memo.

"He said it is hard to look at the big four UK banks (Royal Bank of Scotland, Barclays, HSBC, and Lloyds TSB) and not think they need more capital. A coordinated effort among central banks and finance ministers may be needed to develop a plan to recapitalize the banking system," the cable to Washington added.

By October 2008, U.S. investment bank Lehman Brothers had collapsed and British banks Lloyds, Royal Bank of Scotland and HBOS had all been rescued by the British government.

According to the cable, King told the U.S. ambassador and former U.S. Treasury Deputy Secretary Robert Kimitt, who was visiting London, that the Group of Seven major economies was no longer relevant to deal with global financial issues.

"The G7 is almost dysfunctional on an economic level, said King. Key economies are not included, especially those that have large and growing pools of capital. King said that a new international group was needed to address the issue," Tuttle said in the cable.

King also said, according to the cable on the Guardian's website, it was imperative to find a way for banks to sell off unwanted illiquid securities, including mortgage backed securities, without resorting to sales at distressed valuations.

"The King proposals were not casual ideas developed in the course of luncheon conversation. It was clear that his principal objective in the meeting was to outline his outside-the-box thinking for Kimmitt," the cable said.
/edit/ en dit is de link naar het originele artikel in The Guardian: http://www.guardian.co.uk(...)yn-king-bank-bailout
pi_89912543
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
De grap is dus dat men er nu voor 'kiest' om de bubbel te corrigeren middels "graduele" prijsstijgingen in de brede economie in plaats de plotselinge, selectieve en harde klap van deflatie.

Liever de kikker langzaam gekookt dan ineens fijngedrukt.
Men probeerd die bubble te corrigeren door kredietinflatie (wat duidelijk faalt tot nog toe) geen prijsinflatie. Een wereld van verschil!
pi_89912800
quote:
Men probeerd die bubble te corrigeren door kredietinflatie (wat duidelijk faalt tot nog toe) geen prijsinflatie. Een wereld van verschil!
Nee. Men probeert de bubbel te corrigeren door geldinflatie; bijdrukken. Cost-push.
pi_89912874
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:19 schreef GoudIsEcht het volgende:
Nee. Men probeert de bubbel te corrigeren door geldinflatie; bijdrukken. Cost-push.
En wat probeerd men te pushen denk je?

Juist, krediet. Helaas kun je wel aan een touw trekken, maar het niet duwen. Blijvende perceptieverandering.
pi_89912976
quote:
En wat probeerd men te pushen denk je?

Juist, krediet.
De plaat hapert een beetje. Ik hou er ook verder mee op want zo wordt ik ook 'gedwongen' mezelf te herlanen.

Want men 'pusht' zijn prijzen. Grondstoffen zijn niet zo rap gestegen vanwege kredieten.
pi_89912986
herlanen = herhalen
pi_89913123
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 12:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
De plaat hapert een beetje. Ik hou er ook verder mee op want zo wordt ik ook 'gedwongen' mezelf te herlanen.

Want men 'pusht' zijn prijzen. Grondstoffen zijn niet zo rap gestegen vanwege kredieten.
Zelfs als men die prijzen wil pushen (wat gewoon niet zo is) is het niet mogelijk met dergelijke overcapaciteit. Nogmaals, alles is gericht op kredietinflatie, niet op prijsinflatie. Prijsinflatie zorgt alleen tot de component, zodat de reele rente niet te hoog word (wat kredietinflatie zou tegenwerken). In enige mate stuurt men dus aan op inflatie van 2-3% maar zelfs daarin faalt men.
pi_89922682
Ik heb trouwens mijn strategie een beetje omgegooid wbt biotechnologie.

Vroeger kocht ik de aandelen rechtstreeks, nu koop ik langlopende at-the-money calls. Zo heb ik vandaag calls gekocht waardoor ik nu 2 jaar lang kan afwachten wat 't betreffende bedrijf doet. In geval van tegenslag verlies ik 't grootste gedeelte van de inzet (een klein bedrag), indien de koers grote sprongen voorwaarts maakt koop ik de aandelen, of verkoop ik de call.

De belangrijkste reden hiervoor is dat wanneer je de aandelen rechtstreeks koopt en de koers met 50% tuimelt ('t is tenslotte biotech), je meer verliest dan wat je inzet bij 't kopen van een call. En, stoplosses werken toch niet betrouwbaar tenzij putopties, maar dat kost geld...

Veiligere strategie dan aandelen kopen in mijn ogen...

[ Bericht 3% gewijzigd door tony_clifton- op 14-12-2010 16:42:36 ]
pi_89922981
Saaie dag vandaag. 8 uur kwamen er cijfers toch?
pi_89923209
Ik heb Starbucks weer mooi op de top gekocht. :')
pi_89923645
33,04 :P?
pi_89926444
32,60 met leverage.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:15:24 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89928775
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:36 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik heb trouwens mijn strategie een beetje omgegooid wbt biotechnologie.

Vroeger kocht ik de aandelen rechtstreeks, nu koop ik langlopende at-the-money calls. Zo heb ik vandaag calls gekocht waardoor ik nu 2 jaar lang kan afwachten wat 't betreffende bedrijf doet. In geval van tegenslag verlies ik 't grootste gedeelte van de inzet (een klein bedrag), indien de koers grote sprongen voorwaarts maakt koop ik de aandelen, of verkoop ik de call.

De belangrijkste reden hiervoor is dat wanneer je de aandelen rechtstreeks koopt en de koers met 50% tuimelt ('t is tenslotte biotech), je meer verliest dan wat je inzet bij 't kopen van een call. En, stoplosses werken toch niet betrouwbaar tenzij putopties, maar dat kost geld...

Veiligere strategie dan aandelen kopen in mijn ogen...
De volatiliteit van opties is groter dan die van aandelen, dus ik zou zeggen een gevaarlijker strategie. Maar het hangt er vanaf hoe je het bekijkt.

Stel dat je voor 10.000 euro 1000 aandelen koopt. Dan verlies je met een koersval van 50% 5.000 euro.
Koop je nu 10 calls (dus equivalent aan 1000 aandelen) voor 1000 euro dan is je verlies hierop 100% bij een koersval van 50%, dus 1000 euro. '
Maar koop je voor 10.000 euro calls, dan verlies je al 100% bij een koersval van 50% (of minder).

Ik schrijf voornamelijk, maar altijd gedekt. Dat wil zeggen dat ik in principe de aandelen kan kopen met het geld dat ik heb. Dus als ik 10 puts schrijf @ 10 euro, dan moet ik daar 10.000 euro cash voor hebben. Ik heb dus een put geschreven + het geld (belegd in obligaties) voor de rente.
The End Times are wild
pi_89930257
Ik bekeek het eerder als volgt:

inzet = 250 euro. bij kopen geef ik (na 2 jaar) 1500 euro uit (in elk specifiek geval is dit zo bij mij), maar vanwege het karakter van biotech is de kans reeël dat ik ze direct kan verkopen aan 2000 à 2500 euro.

Indien 't niks werd ben ik 250 euro kwijt (ook inherent verbonden aan't karakter van - :P), hetgeen peanuts is.

(ik kan namelijk je voorbeeld met voorbeeldgetallen niet echt volgen)

Nog veiliger is gewoon kopen, een put kopen, en die terugverdienen door een call te schrijven. Zo kan je je aandelen verkopen aan je aankoopkoers, en als je ze moet leveren is dat aan een hogere koers. Vaak kan je zo voor tientallen procenten winst gaan met een risico van maar 5% als 't fout zou lopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door tony_clifton- op 14-12-2010 19:53:36 ]
pi_89934905
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:51 schreef Rejected het volgende:
Het aandeel is nog geen 3% naar beneden gegaan afgelopen weken. Zo'n turbo/sprinter moet je dan ook gewoon lang aanhouden. Anders had je voor een veel volatieler aandelen moeten gaan. Maar ik neem aan dat je verlies dan ook niet heel groot is ;)

Of je had Novo moeten oppakken. Dat aandeel dendert maar door. Toch een van de meest consistente, stevigste en minst volatiele aandelen met een stevig rendement dit jaar. ^O^
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_89935050
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het aandeel is nog geen 3% naar beneden gegaan afgelopen weken. Zo'n turbo/sprinter moet je dan ook gewoon lang aanhouden. Anders had je voor een veel volatieler aandelen moeten gaan. Maar ik neem aan dat je verlies dan ook niet heel groot is ;)

Of je had Novo moeten oppakken. Dat aandeel dendert maar door. Toch een van de meest consistente, stevigste en minst volatiele aandelen met een stevig rendement dit jaar. ^O^
en qua Novo het meest naieve ook trouwens. Hoe gaan India en China om met octrooien en locale (bevriende) producenten? :)

Als je me kan aangeven hoe ik het kreng kan shorten, ga ik het met graagte doen, no brainer :)
pi_89935588
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en qua Novo het meest naieve ook trouwens. Hoe gaan India en China op met octrooien en locale (bevriende) producenten? :)
De markt van India en China vind ik niet interessant voor een bedrijf wat bijna alleen in suikerziekte insuline achtige dingen handelt. Ik ben dan ook meer dan tevreden over het goede marktaandeel in de westerse economien zoals Amerika & Europa en in mindere mate Japan.

Wat betreft octrooien in China en India weet ik zo niet. Maar ik zie niet snel een concurrent van Novo opstaan.

Uiteraard is er genoeg kritiek te vinden op Novo. Maar op fundamenteel gebied ken ik weinig bedrijven die in die sector er zo goed voor staan. En ja, de prijs is ook overgewaardeerd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over klagen.
pi_89935868
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Als je me kan aangeven hoe ik het kreng kan shorten, ga ik het met graagte doen, no brainer :)
Mja, de enige manier om hierop in te springen is toch iets in de vorm van een langlopende put te nemen. Als je kortopende troep neemt kun je faliekant de mist in gaan en als je nu al short zou gaan dmv futures/cfds etc. kun je keihard gepakt worden.

Op korte termijn kan er een 10 a 15% vanaf. Maar dat zie ik alleen maar gebeuren door winstnemingen of dat er opeens wondermiddels gevonden gaan worden voor suikerziekte. Wat betreft het medicijnen op de markt zetten hebben ze een vrij sterk track record.
pi_89935978
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:33 schreef sitting_elfling het volgende: De markt van India en China vind ik niet interessant voor een bedrijf wat bijna alleen in suikerziekte insuline achtige dingen handelt. Ik ben dan ook meer dan tevreden over het goede marktaandeel in de westerse economien zoals Amerika & Europa en in mindere mate Japan.

Wat betreft octrooien in China en India weet ik zo niet. Maar ik zie niet snel een concurrent van Novo opstaan.

Uiteraard is er genoeg kritiek te vinden op Novo. Maar op fundamenteel gebied ken ik weinig bedrijven die in die sector er zo goed voor staan. En ja, de prijs is ook overgewaardeerd, maar daar hoor je natuurlijk niemand over klagen.
sorry, India is natuurlijk de enige, volstrekt de _enige_ reden, maar tevens de meest volslagen instabiele enige politieke *pardon* corrumpterede *pardon* inhoudelijke reden om de koers van Novo te dekken. Genoeg copycats om NovoNorkdisk procucten te kopieren, en genoeg Dr's om ze promoten, hoor :)
pi_89936074
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Op korte termijn kan er een 10 a 15% vanaf. Maar dat zie ik alleen maar gebeuren door winstnemingen of dat er opeens wondermiddels gevonden gaan worden voor suikerziekte. Wat betreft het medicijnen op de markt zetten hebben ze een vrij sterk track record.
octrooien zijn serieus geen fuck waard als je voorbij Instanbul gaat :)
Als daar je p/e van afhankelijk is,...... ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-12-2010 21:55:03 ]
pi_89936884
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

octrooien zijn serieus geen fuck waard als je voorbij Instanbul gaat :)
Als daar je p/e van afhankelijk is,......
Al die fundamentele ratio's hebben weinig nut meer op dit bedrijf want Novo heeft ten opzichte van bijna al zijn competitors by far betere ratio's dat je je haast zou afvragen of ze opereren in een andere sector? Zoals ik al eeder zei, de markt voor Novo ligt in de westerse landen zoals Amerika en Engeland.

Ik zie een indiaas bedrijf dit ook niet zo maar even overnemen. Novo heeft daar een behoorlijjk sterke marktpositie en genoeg cash bij hand om een behoorlijke battle aan te gaan met concurrenten. Die ze waarschijnlijk wel zullen verliezen want tegen die goedkope meuk kunnen ze natuurlijk niet op, maar Novo heeft nog behoorlijk veel 'speelruimte over'.

Mocht Novo concurrentie krijgen uit deze Aziatische landen zou het met niet verbazen als een Bayer, Pfizer, Novartis, GKS er met Novo vandoor gaat.
pi_89937073
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Al die fundamentele ratio's hebben weinig nut meer op dit bedrijf want Novo heeft ten opzichte van bijna al zijn competitors by far betere ratio's dat je je haast zou afvragen of ze opereren in een andere sector? Zoals ik al eeder zei, de markt voor Novo ligt in de westerse landen zoals Amerika en Engeland.

Ik zie een indiaas bedrijf dit ook niet zo maar even overnemen. Novo heeft daar een behoorlijjk sterke marktpositie en genoeg cash bij hand om een behoorlijke battle aan te gaan met concurrenten. Die ze waarschijnlijk wel zullen verliezen want tegen die goedkope meuk kunnen ze natuurlijk niet op, maar Novo heeft nog behoorlijk veel 'speelruimte over'.

Mocht Novo concurrentie krijgen uit deze Aziatische landen zou het met niet verbazen als een Bayer, Pfizer, Novartis, GKS er met Novo vandoor gaat.
Novo mag de Westerse markt hebben, maar niet de Aziatische, altans niet tegen non-Aziastische prijzen :) Is mijn ervaring :)
pi_89939814
Oeh! nu donderdag precies 2 jaar nul rente :9~
Danku US&A!

mijn prognose voor volgend jaar - tot maart daling, dan stijging en dan down the drain ermee :P

Vandaag trouwens 5AB buitengegooid - ik koop het wel terug aan 33 ofzo.
pi_89965910
Vandaag het meeste zilvergerelateerde verkocht. Ik geloof dat de rek er voor nu wel even uit is.
pi_89976468
Crossquote:

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:24 schreef LXIV het volgende:
Als jij mag kiezen: 8% rendement met een kans van 1:1000 om failliet te gaan, of 20% rendement met een kans van 1:40 om failliet te gaan. Wat kies je dan?
Ik ben een beetje gefascineerd door deze getallen dus vraag ik me af welke optie onze AEX-ers als langdurige strategie zouden kiezen, zeg 20 jaar. Het wordt op prijs gesteld als je je keuze weloverwogen maakt. :P

Poll: Welke strategie?
8% - 1:1000 risico
20% - 1:40 risico

Zelf weet ik het nog niet zeker dus zal ik wat later stemmen.

Resultaat:
SPOILER
Greece
pi_89976828
8%
pi_89977319
Het hangt natuurlijk af van het bedrag waarmee je instapt en bij welke periode je dat rendement maakt. Bij een groot bedrag neem ik met minder maar wel veiliger genoegen. Ik ga uit van een denkbeeldig bedrag van 1 ton en structureel 20% rendement. Als het 1:40 faillisementen betreft over de gehele looptijd zou ik gaan voor 20%. Als dit per jaar geld, voor de 8%. Dan word het te risicovol voor mij. De verdubbelingstijd is 3,5 jaar bij 20% en 8,75 jaar bij 8%. Wil je echt serieus geld maken voor over een langere periode is die verdubbelingstijd heel belangrijk, vooral als je met een bedrag onder de ton instapt.
  woensdag 15 december 2010 @ 21:45:21 #166
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89977347
quote:
6s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:31 schreef Mendeljev het volgende:
Crossquote:

[..]

Ik ben een beetje gefascineerd door deze getallen dus vraag ik me af welke optie onze AEX-ers als langdurige strategie zouden kiezen, zeg 20 jaar. Het wordt op prijs gesteld als je je keuze weloverwogen maakt. :P

Poll: Welke strategie?
8% - 1:1000 risico
20% - 1:40 risico

Zelf weet ik het nog niet zeker dus zal ik wat later stemmen.

Resultaat:
SPOILER
2,5X meer rendement tegen 25X meer risico. Simpel 8%
pi_89977812
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:45 schreef flyguy het volgende:
2,5X meer rendement tegen 25X meer risico. Simpel 8%
Hoe langer de periode is, hoe kleiner de risk-reward word. In het geval van structureel rendementen en rendement op rendement dan.
pi_89977821
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:44 schreef piepeloi55 het volgende:
Het hangt natuurlijk af van het bedrag waarmee je instapt. Bij een groot bedrag neem ik met minder maar wel veiliger genoegen. Ik ga uit van een denkbeeldig bedrag van 1 ton. Als het 1:40 faillisementen betreft over de gehele looptijd zou ik gaan voor 20%. Als dit per jaar geld, voor de 8%. Dan word het te risicovol voor mij. De verdubbelingstijd is 3,5 jaar bij 20% en 8,75 jaar bij 8%. Wil je echt serieus geld maken voor over een langere periode is die verdubbelingstijd heel belangrijk, vooral als je met een bedrag onder de ton instapt.
Risico per jaar dus. Na 20 jaar is je risico op faillissement ~40% geworden. Rendement na 20 jaar is absoluut 8.23 keer hoger en gecorrigeerd voor risico 5.06 keer hoger.
Greece
pi_89978372
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 21:52 schreef Mendeljev het volgende:
Risico per jaar dus. Na 20 jaar is je risico op faillissement ~40% geworden. Rendement na 20 jaar is absoluut 8.23 keer hoger en gecorrigeerd voor risico 5.06 keer hoger.
Dan de 8%. Risk-reward is bij 20% niet in evenwicht.
pi_89978944
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:00 schreef piepeloi55 het volgende:
Dan de 8%. Risk-reward is bij 20% niet in evenwicht.
Ik vind van wel en heb op de 20%-strategie gestemd. Stel je verdeelt je geld in 8 blokken en gaat 8 keer beleggen via optie 2 dan is je risico op totaal faillissement na 20 jaar 0.4^8= 0.0655%.
Als je echter uitgaat van 7 faillissementen en 1 succesvolle periode dan heb je in totaal (1.2^20)/8 = 4.79 keer je rendement i.t.t. de 8% strategie is dat gecorrigeerd voor risico bijna 5% meer rendement. Alle kans groter dan een totaal faillissement levert je dus meer geld op dan de 8% strategie en is je kans op succes dus 100%-0.0655%= 99.93%
Greece
pi_89979080
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik vind van wel en heb op de 20%-strategie gestemd. Stel je verdeelt je geld in 8 blokken en gaat 8 keer beleggen via optie 2 dan is je risico op totaal faillissement na 20 jaar 0.4^8= 0.0655%.
Als je echter uitgaat van 7 faillissementen en 1 succesvolle periode dan heb je in totaal (1.2^20)/8 = 4.79 keer je rendement i.t.t. de 8% strategie is dat gecorrigeerd voor risico bijna 5% meer rendement. Alle kans groter dan een totaal faillissement levert je dus meer geld op dan de 8% strategie en is je kans op succes dus 100%-0.0655%= 99.93%
Lol, nu ga je de basisvraag aanpassen :D
pi_89979176
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Lol, nu ga je de basisvraag aanpassen :D
Hoezo? Het is nog steeds hetzelfde risico en rendement toch?
Greece
pi_89979352
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:12 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Hoezo? Het is nog steeds hetzelfde risico en rendement toch?
Ik haal uit jouw originele vraag 1 "investering/manier", niet meerdere, anders lijkt het me nogal wiedes dan.

Wat jij doet is spreiden en dat werkt idd heel erg goed, het is niet voor niets dat daar zo op gehamerd wordt :P
pi_89979545
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:15 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik haal uit jouw originele vraag 1 "investering/manier", niet meerdere, anders lijkt het me nogal wiedes dan
Ik vraag niet voor niets of de keuzes weloverwogen worden gemaakt. Maar goed, ook met 1 investering zou ik voor optie 2 kiezen. De yield/risk ligt gewoon veel te hoog maar nu wordt het een emotionele keuze aangezien het instapbedrag en het jaarsalaris van invloed zijn.
Greece
pi_89979584
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:18 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik vraag niet voor niets of de keuzes weloverwogen worden gemaakt. Maar goed, ook met 1 investering zou ik voor optie 2 kiezen. De yield/risk ligt gewoon veel te hoog maar nu wordt het een emotionele keuze aangezien het instapbedrag en het jaarsalaris van invloed zijn.
Ja, dan moet je wel de condities beter definieren
pi_89979812
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:19 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ja, dan moet je wel de condities beter definieren
Ok, dan moet ik een leuke casus voor je verzinnen voor de herkansing! *)
Greece
pi_89980054
quote:
10s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:23 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ok, dan moet ik een leuke casus voor je verzinnen voor de herkansing! *)
Maar dat gebrek aan spreidingsmogelijkheden is natuurlijk wel fundamenteel voor die vraag. Het gaat erom of je het risico wilt nemen voor die 20% in de wetenschap dat je een 1/40 kans hebt dat het flopt.

Is natuurlijk heel wat anders als 400 van dat soort strategieen, waarbij er met zekerheid 10 van ploffen. Dan wegen de 390 resterende natuurlijk prima daartegen op ;)
pi_89980579
Hmm, heb toch maar voor de 8% gekozen.
  woensdag 15 december 2010 @ 22:40:44 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89980718
quote:

[..]

Je snijdt al die risicodragende beleggingen als het ware in stukjes, verpakt ze weer en dan verkoop je ze als investeringen met een medium tot laag risico en een vrij hoog rendement?

Dát is nu zo ongeveer de kredietcrisis in een notendop.

Wat als al die afzonderlijke losse risico's nu correleren of elkaar zelfs versterken?
The End Times are wild
pi_89980735
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:28 schreef tjoptjop het volgende:
Is natuurlijk heel wat anders als 400 van dat soort strategieen, waarbij er met zekerheid 10 van ploffen. Dan wegen de 390 resterende natuurlijk prima daartegen op ;)
In de werkelijkheid doen we eigenlijk niet anders. Hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk 100% long op één aandeel. Imo weinig omdat ze de onderliggende risico's niet weten. Op het moment dat je dergelijke zaken kunt definieren dan wordt beleggen een emotieloos spel. Dergelijke risico's zijn bijvoorbeeld veel inzichtelijker voor indexbeleggen en wint om die reden ook enorm aan populariteit.
Greece
pi_89980858
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:40 schreef LXIV het volgende:
Je snijdt al die risicodragende beleggingen als het ware in stukjes, verpakt ze weer en dan verkoop je ze als investeringen met een medium tot laag risico en een vrij hoog rendement?

Dát is nu zo ongeveer de kredietcrisis in een notendop.

Wat als al die afzonderlijke losse risico's nu correleren of elkaar zelfs versterken?
Dat is dus de casus, het risico en rendement is voor elke belegging binnen dezelfde categorie hetzelfde. Het klopt dat deze gedachtegang heeft bijgedragen aan de kredietcrisis aangezien men binnen dezelfde sector derivaten als een losstaand product ging beschouwen zonder verdere correlaties maar dat is veel te lastig om te kunnen doorgronden voor een simpele poll.
Greece
pi_89980918
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:40 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

In de werkelijkheid doen we eigenlijk niet anders. Hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk 100% long op één aandeel. Imo weinig omdat ze de onderliggende risico's niet weten. Op het moment dat je dergelijke zaken kunt definieren dan wordt beleggen een emotieloos spel. Dergelijke risico's zijn bijvoorbeeld veel inzichtelijker voor indexbeleggen en wint om die reden ook enorm aan populariteit.
Ja ik snap het wel ;) maar het was niet (de essentie van) de vraag :P
pi_89981002
quote:
Hoe kom je bij 40%? Ik krijg een kans van ongeveer 31%.
pi_89981191
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:45 schreef Quark24 het volgende:

[..]

Hoe kom je bij 40%? Ik krijg een kans van ongeveer 31%.
1:40 risico betekent 39/40 geen risico. De kans op 20 jaar geen risico is (39/40)^20 = 0.603. Dat betekent dus dat de kans op wel een risico 39.7% is.
Greece
  woensdag 15 december 2010 @ 22:53:12 #185
256829 Sokz
Livin' the life
pi_89981382
Ik ga 100% voor optie B. Maarja van mn inzet koop je nog geen auto. xD
pi_89981707
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:53 schreef Sokz het volgende:
Ik ga 100% voor optie B. Maarja van mn inzet koop je nog geen auto. xD
Als ervaren derivaat belegger moet je toch inzien dat de rendementen veel te dicht bij elkaar liggen? :P Voor een iele piele beetje meer rendementen is je risico zo veel tig malen groter.

Toevallig krijgen veel van dat soort vragen ook terug op examens bij vakken. 2 portfolio, 2 rendementen en 2 risico's. Waar kies je voor? Het is allemaal zo subjectief :')
pi_89981778
quote:
Op woensdag 15 december 2010 22:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Hmm, heb toch maar voor de 8% gekozen.
Ik ook, 1.08^20 is niet verkeerd.
pi_89982963
quote:
Als je kan spreiden natuurlijk wel. In de praktijk moet je natuurlijk wel verschillende strategien hebben die 20% renderen, aangezien de markt binnen een asset-categorie zwaar correleerd en dus ook de faillisementen. Dan heb ik het niet eens erover dat het faillisement van 1 van de 8 je hele portefeuille kan opblazen, afhankelijk hoe je belegd.
pi_89983201
quote:
7s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:49 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

1:40 risico betekent 39/40 geen risico. De kans op 20 jaar geen risico is (39/40)^20 = 0.603. Dat betekent dus dat de kans op wel een risico 39.7% is.
Kansrekening is alweer even terug, maar de kans dat je in die 20 jaar exact 1 keer failliet gaat is toch een binomiale kansverdeling?

P(X=1) = (20 boven 1) * (1/40)^1 * (39/40)^19 = 0.309071

Beetje onhandig opgeschreven, maar dit forum ondersteunt geen tex.

Edit: Laat maar, ik ben veel te ingewikkeld bezig, jouw berekening klopt gewoon.

[ Bericht 10% gewijzigd door Quark24 op 15-12-2010 23:41:53 ]
pi_89983283
Overigens deed deze vraagstelling me terugdenken aan een plaatje van Selang een tijdje terug.

Wat je zou kunnen verdienen in reele termen de komende tien jaar op het moment dat je instapt afgaande op het historisch gemiddelde. In de buurt van 20% nominaal rendement lijkt nog niet eens zo onmogelijk bij bepaalde p/e. En dat voor een van de meest veilige en statistisch bewezen strategien.

[ Bericht 6% gewijzigd door piepeloi55 op 15-12-2010 23:39:21 ]
pi_89984043
Hallo,

Ik ben nog vrij nieuw in deze wereld maar heb me al wel heel wat doorgelezen dus daar ligt het niet aan. Klein vraagje,

Als ik AEX tracker(s) wil kopen, zie ik Think AEX tracker en de iShares AEX tracker. Ik kan bijna nergens goed vinden wat nou het verschil tussen beide is?? Welke is geadviseerd om te kopen als je een AEX tracker wilt?

Wat ik zelf uitgevonden heb is dat Think een kleiner bedrijf is, maar een speciaal fiscaal recht heeft waardoor je dividend kan terugkrijgen via inkomstenbelasting (en dus eigenlijk een hoger totaal rendement dan iShares).
Kijk ik naar de volumes, wordt iShares velen malen vaker verhandeld dan Think...

Waar ligt dit hem in? Dat iShares vaker wordt verhandelt (marktleider Aex tracker) en Think minder? Zijn er grote verschillen? Want als het enige is wat ik hierboven vertelt heb is de Think voordeliger.
  donderdag 16 december 2010 @ 00:41:49 #192
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89985833
Overigens wil ik bij de poll iedereen wel verzekeren tegen faillissement. Kosten? voor 0,02% per jaar voor wie 8% heeft gekozen en 0,65% voor wie 20% heeft gekozen :)
pi_89990516
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:41 schreef flyguy het volgende:
Overigens wil ik bij de poll iedereen wel verzekeren tegen faillissement. Kosten? voor 0,02% per jaar voor wie 8% heeft gekozen en 0,65% voor wie 20% heeft gekozen :)
En verkoop je die afgesloten polissen ook? :+
pi_89990781
Je zou het bijna pervers noemen :X
pi_89991868
Ik denk dat het verschil tussen een Think en iShares niet zo groot is, behalve de details die je al noemt. Echter, wat betreft dividendbelasting is het volgens mij omgekeerd ...

quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 23:44 schreef Unknown18 het volgende:
Wat ik zelf uitgevonden heb is dat Think een kleiner bedrijf is, maar een speciaal fiscaal recht heeft waardoor je dividend kan terugkrijgen via inkomstenbelasting (en dus eigenlijk een hoger totaal rendement dan iShares).
Think is een Nederlandse tracker en houdt dus 15% dividendbelasting in op de uitkering van het dividend. Als je echter vermogensrendementheffing van 1,2 % in box 3 betaalt, dan kun je deze dividendbelasting weer terug vragen om dubbele belasting van je belegging te voorkomen.

Als jouw totale vermogen daarentegen minder dan EUR 20.661 bedraagt, dan betaal je geen vermogensrendementheffing in box 3 en kun je de dividendbelasting dus ook niet verrekenen.

De iShares AEX tracker wordt vanuit Ierland beheerd. In Ierland hoeft deze sowieso geen dividendbelasting in te houden. Als je vermogen meer dan EUR 20.661 bedraagt en je betaalt vermogensrendementheffing in box 3, dan profiteer je daar niet van: je betaalde geen dividendbelasting en je kunt/hoeft het dus ook niet terug te vragen.

Als je totale vermogen echter onder EUR 20.661 zit, dan is de iShares tracker juist gunstiger: je bespaart jezelf 15% op elke dividenduitkering in vergelijking met de Think tracker.

Disclaimer: dit is geen professioneel belastingadvies. Daarvoor moet je naar een officiele boekhouder of accountant.
pi_89993080
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:06 schreef jaco het volgende:
Verhaal
Dat iShares het niet inhoudt betekent niet dat je niet belastingplichtig bent natuurlijk ;)

Je moet het gewoon bij je aangifte vermelden, doe je dit niet dan pleeg je in feite gewoon fraude.

Think houdt het in als een soort van voorheffing. Net als dat werkgevers in beginsel ook de loonbelasting direct overmaken naar de belastingdienst.
  donderdag 16 december 2010 @ 11:44:13 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89993142
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:06 schreef jaco het volgende:

De iShares AEX tracker wordt vanuit Ierland beheerd. In Ierland hoeft deze sowieso geen dividendbelasting in te houden. Als je vermogen meer dan EUR 20.661 bedraagt en je betaalt vermogensrendementheffing in box 3, dan profiteer je daar niet van: je betaalde geen dividendbelasting en je kunt/hoeft het dus ook niet terug te vragen.

Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat je (Nederlandse) broker namelijk automatisch bronbelasting inhouden (15%) op het dividend dat iShares aan jou uitkeert. Je betaalt weliswaar niet dubbel omdat iShares zelf in Ierland geen dividend afdraagt op de onderliggende aandelen maar je betaalt in NL volgens mij wel gewoon de 15% dividendbelasting die volgens het belastingverdrag wordt ingehouden op alle Ierse aandelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89993209
Precies, aan het einde van het jaar krijg je (als het goed is) ook van je broker een staaje met daarin zaken vermeld als uitstaand vermogen, reeds ingehouden belastingen en ontvangen dividend. Dat gebruik je, net als je jaaropgaaf van je baan, om je aangifte te doen.
  donderdag 16 december 2010 @ 11:50:38 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89993308
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:46 schreef tjoptjop het volgende:
Precies, aan het einde van het jaar krijg je (als het goed is) ook van je broker een staaje met daarin zaken vermeld als uitstaand vermogen, reeds ingehouden belastingen en ontvangen dividend. Dat gebruik je, net als je jaaropgaaf van je baan, om je aangifte te doen.
Daarnaast is het een bronbelasting dus dat geld wordt automatisch ingehouden. Je kunt het hooguit terugvragen als verrekening met de vermogensbelasting. Ik ken geen eenvoudige loopholes om onder die bronheffing uit te komen.

Maar goed, ik ben dus al >10 jaar weg uit NL dus misschien zie ik iets over het hoofd....
Mijn reisverslagen
  donderdag 16 december 2010 @ 12:13:44 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89993950
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 23:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Overigens deed deze vraagstelling me terugdenken aan een plaatje van Selang een tijdje terug.

[ afbeelding ]

Wat je zou kunnen verdienen in reele termen de komende tien jaar op het moment dat je instapt afgaande op het historisch gemiddelde. In de buurt van 20% nominaal rendement lijkt nog niet eens zo onmogelijk bij bepaalde p/e. En dat voor een van de meest veilige en statistisch bewezen strategien.
Shiller P/E op dit moment 22,3. Dus we zitten in het op één na meest rechter staafje met gemiddelde returns van ~2%. Een typisch crisisniveau voor de Shiller P/E lag de afgelopen eeuw op <10. Een dergelijk niveau werd in 7 van de afgelopen 10 decennia minimaal 1x bereikt.

De intraday 666 bodem in 2009 lag daar nog ver boven met een Shiller P/E van 11,8. In werkelijkheid is de gap nog veel groter omdat de statistiek niet uitgaat van intraday of zelfs EOD bodems maar van maandgemiddelden van de koers.

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 16-12-2010 12:21:14 ]
Mijn reisverslagen
pi_89994969
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat je (Nederlandse) broker namelijk automatisch bronbelasting inhouden (15%) op het dividend dat iShares aan jou uitkeert. Je betaalt weliswaar niet dubbel omdat iShares zelf in Ierland geen dividend afdraagt op de onderliggende aandelen maar je betaalt in NL volgens mij wel gewoon de 15% dividendbelasting die volgens het belastingverdrag wordt ingehouden op alle Ierse aandelen.
volgens mij niet, een broker houdt NOOIT bronbelasting in.

(en hoeft ze ook niet af te dragen, iShares wel).

Of iShares bronbelasting moet inhouden is van twee zaken afhankelijk (en in deze volgorde):
- of het verdrag Ierland - NL heffing heeft toegewezen aan NL of Ierland, of beide
- indien toegewezen aan Ierland: of Ierse wetgeving een wet daartoe heeft
- indien toegezen aan NL: of NL wetgeving een wet daartoe heeft.

In het verdrag staat:
- dat dividenden belast mogen worden in de inwoner van NL
- dat echter Ierland echter mag heffen:
- 5% indien de NL inwoner >25% belang heeft in de company
- 15% in andere gevallen.
(voor de liefhebbert, article 10 van het verdrag).

Dus nu is het de vraag of Ierse wetgeving een bronheffing kent, welke maixmaal 15% van het dividend zou mogen zijn.

Overigens vermeld article 10(6) dat deze dividenden in ieder geval zijn vrijgesteld van Ierse 'sur-tax'

-kennelijk is iShares in Ierland vrijgesteld: http://nl.ishares.com/nl/rc/over/belasting

dit document zou meer info moeten bevatten: http://nl.ishares.com/nl/(...)re_tax_retail_nl.pdf
..... dit document wordt momenteel bijgewerkt.....

zou het Ierse parlement toevallig net de vrijstelling hebben ingetrokken? ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 16-12-2010 12:52:23 ]
  donderdag 16 december 2010 @ 12:48:59 #202
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89995026
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 10:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En verkoop je die afgesloten polissen ook? :+
Ja, een gedeelte van de winst gebruik ik om mezelf te herverzekeren tegen het risico van ongelijke distributie.
pi_89995087
Maar stel die voorheffing is er niet, dan ben je als ingezetene van Nederland toch gewoon belastingplichtig? Alleen dan moet je het zelf reserveren en betalen.
pi_89995171
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:50 schreef tjoptjop het volgende:
Maar stel die voorheffing is er niet, dan ben je als ingezetene van Nederland toch gewoon belastingplichtig? Alleen dan moet je het zelf reserveren en betalen.
ja, je wordt in NL altijd belast (als zijnde inwoner). Het gaat puur om de vraag of iShares bronheffing moet inhouden.
pi_89995223
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ja, je wordt in NL altijd belast (als zijnde inwoner). Het gaat puur om de vraag of iShares bronheffing moet inhouden.
De discussie begon met de stelling dat ishares voordeliger is omdat er geen dividentd belasting werd geheven :P Zie: Beursvloer #178 waar de bankrun geen succes blijkt
  donderdag 16 december 2010 @ 12:55:54 #206
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89995254
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

volgens mij niet, een broker houdt NOOIT bronbelasting in.
Toch vertelde Binck mij een paar jaar gelden dat ze die 15% inhouden. Ik heb zelf nooit iShares gehad dus ik kan het niet bevestigen maar er zitten er hier vast wel een paar mensen die iShares hebben en die hun praktijkervaring kunnen posten, dus ik wacht met belangstelling op hun bevestiging of ontkenning.
Mijn reisverslagen
pi_89995297
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:54 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

De discussie begon met de stelling dat ishares voordeliger is omdat er geen dividentd belasting werd geheven :P Zie: Beursvloer #178 waar de bankrun geen succes blijkt
ah, volgens mij kun je dividendbelasting altijd verrekenen, ook als je geen box 3 belasting betaalt. :)
pi_89995350
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ah, volgens mij kun je dividendbelasting altijd verrekenen, ook als je geen box 3 belasting betaalt. :)
Verrekenen met wat? Inkomstenbelasting? dat zijn toch twee compleet verschillende zaken?
pi_89995367
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toch vertelde Binck mij een paar jaar gelden dat ze die 15% inhouden. Ik heb zelf nooit iShares gehad dus ik kan het niet bevestigen maar er zitten er hier vast wel een paar mensen die iShares hebben en die hun praktijkervaring kunnen posten, dus ik wacht met belangstelling op hun bevestiging of ontkenning.
ze kunnen wel optreden als custodian, maar dan houden ze in namens iShares.
Ze verlenen dan als het ware een dienst voor iShares, maar aangezien iShares niet belastingplichtig is in Nederland (veronderstel ik, je weet het soms niet.... ;-) )kan dan nimmer NL voorheffing zijn.
pi_89995394
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Verrekenen met wat? Inkomstenbelasting? dat zijn toch twee compleet verschillende zaken?
box 1, box 2 en box 3 is allemaal inkomstenbelasting. En mocht je geen enkele belasting belating in box 1, 2 en 3, dan krijg je netto de voorheffingen (en da's dus ook dividendbelasting) terug, tenzij het minder dan een paar tientjes is.

/als ik me niet vergis natuurlijk, ik ben daar een beetje uit eigenlijk /
  donderdag 16 december 2010 @ 13:06:50 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89995610
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ze kunnen wel optreden als custodian, maar dan houden ze in namens iShares.
Ze verlenen dan als het ware een dienst voor iShares, maar aangezien iShares niet belastingplichtig is in Nederland (veronderstel ik, je weet het soms niet.... ;-) )kan dan nimmer NL voorheffing zijn.
Dan zouden alle Ierse aandelen vrij van dividendbelasting zijn en dat is niet het geval.

Voor zover ik weet (wat Binck mij vertelde) houdt de bank gewoon het percentage in dat overeengekomen is in het belastingverdrag.

http://www.taxci.nl/read/bronbelasting_dividend

Maar, ik wacht rustig even op bevestiging door mensen die iShares bezitten....
Mijn reisverslagen
pi_89995824
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dan zouden alle Ierse aandelen vrij van dividendbelasting zijn en dat is niet het geval.
Absoluut vrij van Nederlandse dividendbelasting. Wellicht wordt er wel Ierse dividendbelasting ingehouden, dat mag tot een hoogte van 15% volgens het verdrag, maar of dat ook gebeurt hangt af van Ierse wetgeving die dat ook daadwerkelijk verplicht stelt.

En dat laatste weet ik ook niet. Ik heb hier wel een internationale belastingpocket liggen die 0% aangeeft, maar da's niet de meest recente :)

Maar als Binck iets inhoudt, is het Ierse bronheffing, en als custodian namens iShares.

PS: en het tussenschakelen van een Nederlandse vennootschap lost niks op tenzij deze >25% van iShares heeft. Het enige wat het potentieel doet is cumuleren van bronheffing.
pi_89995982
Het wachten is op een ishares ervaringsdeskundige. Ben nu toch wel benieuwd.
  donderdag 16 december 2010 @ 13:17:33 #214
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89996011
Ik heb even een van de mails van Binck opgedoken:

"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de belastingverdragen van Nederland met betrekking tot dividendbelasting. Het is inderdaad zo dat Nederland met een groot aantal landen een verdrag heeft. Hierdoor hoeft u als Nederlands staatsburger niet meer dan 15% dividendbelasting te betalen. Bij BinckBank zorgen we er automatisch voor dat u dan ook niet meer dan 15% af hoeft te dragen. Indien er geen verdrag is of er zijn bijzondere omstandigheden dan dient er uiteraard meer te worden afgedragen. Een voorbeeld hiervan is dat bij Amerikaanse aandelen met als bedrijfsvorm Limited Partnership (LP) wel 25% dividendbelasting dient te worden afgedragen. Het klopt ook dat u bij een bruto dividend van EUR 1,00 het bedrag van EUR 0,85 op uw rekening bijgeschreven krijgt op de betaalbaarstelling.
"

Duidelijke taal
Mijn reisverslagen
pi_89996203
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:17 schreef SeLang het volgende:

"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de belastingverdragen van Nederland met betrekking tot dividendbelasting. Het is inderdaad zo dat Nederland met een groot aantal landen een verdrag heeft. Hierdoor hoeft u als Nederlands staatsburger niet meer dan 15% dividendbelasting te betalen. Bij BinckBank zorgen we er automatisch voor dat u dan ook niet meer dan 15% af hoeft te dragen. Indien er geen verdrag is of er zijn bijzondere omstandigheden dan dient er uiteraard meer te worden afgedragen. Een voorbeeld hiervan is dat bij Amerikaanse aandelen met als bedrijfsvorm Limited Partnership (LP) wel 25% dividendbelasting dient te worden afgedragen. Het klopt ook dat u bij een bruto dividend van EUR 1,00 het bedrag van EUR 0,85 op uw rekening bijgeschreven krijgt op de betaalbaarstelling.
"

Duidelijke taal
Ja, als Ierland een bronheffing van 25% heeft, geven zij door dat je ingezetene van Nederland bent (PS: dat je NL staatsburger bent is overigens irrelevant, het gaat erom waar je ingezetene bent, in jouw geval dus Engeland, maar je had vast een Nederlands adres volgens Binck ;-) ). Dan houdt iShares of haar custodian (en dat zal ws. niet Binck zijn) 15% ipv 25% in.

Maar ik denk niet dat Binck iets inhoudt. Die geeft alleen aan dat iShares (of haar custodian) een lager tarief (aan buitenlandse bronheffing) moet inhouden.
pi_89996216
Bedankt voor de discussie, blijkt dus nog niet zo'n gemakkelijke vraag te zijn..

Tis me er alleen nog niet helemaal duidelijk om geworden ;),

Kan wel zeggen dat me totaal vermogen onder de 20.661 EU zit. Dus dan zou volgens het verhaal in het eerste antwoord iShares gunstiger zijn?

Zit trouwens bij Alex (Dochter Binck).

Uit artikel:
Volgens ThinkCapital konden ze voor hun Trackers vanwege de NL structuur de
zogenaamde FBI (Fiscale Beleggingsinstelling) status aanvragen. Daardoor kunnen
de dividenden worden doorgeven zonder dividendlekkage. Bij de AEX Trackers van
iShares en StateStreet blijft het dividendrendement volgens onderziek van Think
steken op ongeveer 2,5%, terwijl het werkelijke dividendrendement van de AEX zo’n
3,5% is. Een deel van het verschil is uiteraard terug te voeren op de beheerfee van
0,3% en dit geldt voor alle drie de AEX Trackers. De rest van het verschil is te verklaren
door het dividendlek, maar hier heeft de Think AEX Tracker geen last van
pi_89996375
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, als Ierland een bronheffing van 25% heeft, geven zij door dat je ingezetene van Nederland bent (PS: dat je NL staatsburger bent is overigens irrelevant, het gaat erom waar je ingezetene bent, in jouw geval dus Engeland, maar je had vast een Nederlands adres volgens Binck ;-) ). Dan houdt iShares of haar custodian (en dat zal ws. niet Binck zijn) 15% ipv 25% in.

Maar ik denk niet dat Binck iets inhoudt. Die geeft alleen aan dat iShares (of haar custodian) een lager tarief (aan buitenlandse bronheffing) moet inhouden.
Dan nog een bonusvraag :+

Een Nederlands ingezetene die een Ierse iShare AEX tracker heeft. Naar welke belastingdienst gaat die 15% :P
pi_89996442
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Unknown18 het volgende:
Bedankt voor de discussie, blijkt dus nog niet zo'n gemakkelijke vraag te zijn..

Kan wel zeggen dat me totaal vermogen onder de 20.661 EU zit. Dus dan zou volgens het verhaal in het eerste antwoord iShares gunstiger zijn?

Uit artikel:
steken op ongeveer 2,5%, terwijl het werkelijke dividendrendement van de AEX zo’n
3,5% is. Een deel van het verschil is uiteraard terug te voeren op de beheerfee van
0,3% en dit geldt voor alle drie de AEX Trackers. De rest van het verschil is te verklaren
dat wil ik wel uitleggen aan de hand van een voorbeeld, maar dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb, later wel :)
pi_89996469
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dan nog een bonusvraag :+

Een Nederlands ingezetene die een Ierse iShare AEX tracker heeft. Naar welke belastingdienst gaat die 15% :P
Ireland in dit geval (en voor zover deze bronheffing laat in houden natuurlijk)
  donderdag 16 december 2010 @ 13:28:01 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89996505
Vreemd eigenlijk dat hier zoveel verwarring over is, gezien het feit dat historisch gezien de helft van van je reële rendement uit dividend komt. Tamelijk belangrijk dus hoe dat wordt belast.
Mijn reisverslagen
pi_89996588
kom er op terug, now for something completely different:

http://www.fd.nl/artikel/(...)r-nieuwe-basel-eisen

quote:
Banken moeten honderden miljarden aan buffers toevoegen onder nieuwe Basel-eisen
PS: over onduidelijkheid gesproken: ik heb bij Rabo een vraag uitstaan hoe hun ledencertificaten kwalificeren onder Basel-III. Ik denk dat ze er nog niet helemaal uit zijn :D
pi_89996601
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat wil ik wel uitleggen aan de hand van een voorbeeld, maar dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb, later wel :)
Ben ik ook wel benieuwd naar ^O^
  donderdag 16 december 2010 @ 13:32:56 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89996703
Maar, wachten op een iShares ervaringsdeskundige dus. Een paar jaar geleden heb ik hier eens naar gekeken of iShares een mogelijkheid is om onder de dividendbelasting uit te komen, vergeleken met de situatie dat je zelf de onderliggende aandelen koopt. Mijn conclusie was toen dat dat niet het geval is, maar misschien was die conclusie dan incorrect. Al zegt m'n gevoel dat dat erg raar zou zijn, immers dan zouden bedrijven toch allemaal een soort holding opzetten in Ierland zodat ze hun dividend zonder belasting kunnen uitkeren aan beleggers?
Mijn reisverslagen
  donderdag 16 december 2010 @ 13:35:04 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89996787
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
kom er op terug, now for something completely different:

http://www.fd.nl/artikel/(...)r-nieuwe-basel-eisen

[..]

PS: over onduidelijkheid gesproken: ik heb bij Rabo een vraag uitstaan hoe hun ledencertificaten kwalificeren onder Basel-III. Ik denk dat ze er nog niet helemaal uit zijn :D
En kennelijk voldeed Lehman één week voor het ineenstorten gewoon aan de Basel-III regels. :+
Mijn reisverslagen
pi_89996850
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

En kennelijk voldeed Lehman één week voor het ineenstorten gewoon aan de Basel-III regels. :+
Tja, en wat te denken van de stresstesten van de Ierse banken :')
pi_89996965
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:36 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tja, en wat te denken van de stresstesten van de Ierse banken :')
Je mag je serieus afvragen wat er gebeurd was als de FED, en tegenwoordig de ECB, niet hadden ingegrepen en op die manier banken overeind hadden gehouden.
pi_89997143
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:17 schreef SeLang het volgende:

"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de belastingverdragen van Nederland met betrekking tot dividendbelasting. Het is inderdaad zo dat Nederland met een groot aantal landen een verdrag heeft. Hierdoor hoeft u als Nederlands staatsburger niet meer dan 15% dividendbelasting te betalen. Bij BinckBank zorgen we er automatisch voor dat u dan ook niet meer dan 15% af hoeft te dragen.[/b]
"

Duidelijke taal
Dat is inderdaad op zich klare taal, maar er ontbreekt informatie m.b.t. onze discussie. iShares geeft op haar website aan:

quote:
Een groot deel van de iShares ETFs zijn gevestigd in Dublin. Dividenduitkeringen op Dublin iShares zijn vrijgesteld van Ierse bronbelasting (belasting die wordt ingehouden bij uitbetaling van rente of dividend uit een ander land) omdat de door Dublin iShares uitgegeven aandelen worden verrekend door een erkend clearingsysteem (Crest).
bron: http://nl.ishares.com/nl/rc/over/belasting

noot: De domicilie van iShares AEX is Ierland (ook op die website). De dividendbelasting is waarschijnlijk ook de overweging geweest om Ierland te kiezen, waar Nederland in eerste instantie logischer lijkt.

Terug naar het inhouden door Binck. Zij geeft aan maximaal 15% in te houden. Als de bronbelasting echter 0% is zoals hier, dan wordt er ook 0 % ingehouden. Namens wie zou Binck dat anders moeten inhouden ?
pi_89997218
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Graag :). Ik wacht dan nog even met aankopen :).

Buiten de discussie zelf, Sinds Ierland in de problemen zit financiel, is dat niet iets om rekening mee te houden tussen Think & iShares?
pi_89997321
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:32 schreef SeLang het volgende:
Al zegt m'n gevoel dat dat erg raar zou zijn, immers dan zouden bedrijven toch allemaal een soort holding opzetten in Ierland zodat ze hun dividend zonder belasting kunnen uitkeren aan beleggers?
Dit is ook een van de fiscale voordelen die Ierland aan bedrijven gunt en waarop veel kritiek is. Daarom zitten Dell en Microsoft ook in Ierland. In de kleine lettertjes zal vast staan dat je daadwerkelijk activiteiten in Ierland moet hebben, zodat niet ieder bedrijf dit met een brievenbus bv kan oplossen. Maar ik denk dat iShares het team dat die trackers onderhoudt, inderdaad in Ierland heeft gevestigd.
  donderdag 16 december 2010 @ 13:52:34 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89997436
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:44 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat is inderdaad op zich klare taal, maar er ontbreekt informatie m.b.t. onze discussie. iShares geeft op haar website aan:

[..]

bron: http://nl.ishares.com/nl/rc/over/belasting

noot: De domicilie van iShares AEX is Ierland (ook op die website). De dividendbelasting is waarschijnlijk ook de overweging geweest om Ierland te kiezen, waar Nederland in eerste instantie logischer lijkt.

Terug naar het inhouden door Binck. Zij geeft aan maximaal 15% in te houden. Als de bronbelasting echter 0% is zoals hier, dan wordt er ook 0 % ingehouden. Namens wie zou Binck dat anders moeten inhouden ?
Als het zo zou werken, waarom richt iShares dan geen eigen RDS of KPN op? Gewoon een ETF dat alleen in RDS belegt of alleen in KPN. Zo kunnen ze dan het dividend van die aandelen belastingvrij uitkeren. Beheerkosten zijn bijna nul en ze kunnen een paar tienden procent beheervergoeding vragen. Perfect business model, want geen hond koopt dan meer "gewone" aandelen RDS of KPN . :)

Maar goed, ik denk dat alleen de ervaringsdeskundigen uitsluitsel kunnen geven.
Mijn reisverslagen
pi_89997705
Hier nog een artikeltje van de site van Think, interview met een fiscalist hierover. http://www.thinkcapital.n(...)lanet_bijlage_ad.pdf

quote:
Op dividend van aandelen van een
Nederlandse nv of bv wordt 15 procent
dividendbelasting ingehouden.
Van Vliet: “Het Nederlandse bedrijf
dat het dividend uitkeert, moet dividendbelasting
inhouden en aan
de Belastingdienst betalen.
Dus bij een Ierse ETF zonder bronheffing blijf je die 15% betalen (te verreken met vrh). Zouden ze wel een bronheffing hebben dan wordt het in feite dubbel betaald, EN de uitkerende bedrijven aan de Nederlandse belastingdienst EN de ETF aan de buitenlandse belastingdienst. Daarom dus die verdragen omdat te voorkomen.

quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als het zo zou werken, waarom richt iShares dan geen eigen RDS of KPN op? Gewoon een ETF dat alleen in RDS belegt of alleen in KPN. Zo kunnen ze dan het dividend van die aandelen belastingvrij uitkeren. Beheerkosten zijn bijna nul en ze kunnen een paar tienden procent beheervergoeding vragen. Perfect business model, want geen hond koopt dan meer "gewone" aandelen RDS of KPN . :)

Maar goed, ik denk dat alleen de ervaringsdeskundigen uitsluitsel kunnen geven.
Dat dividend krijgen ze dus al -15% Nederlands dividend belasting.

Ik ben geen fiscalist, ik kan dus faliekant mis zitten :P

[ Bericht 34% gewijzigd door tjoptjop op 16-12-2010 14:04:28 ]
pi_89998111
Stel:

De AEX als geheel geeft bruto 1 dividend. Aangezien ze zelf de belasting in moeten houden keren ze netto 0,85 uit aan de aandeelhouders. De Ierse AEX tracker krijgt dus 0,85 die het zonder extra belasting in te houden uitkeert aan de (Nederlandse) houder hiervan.
Stel Ierland zou wel een bronbelasting hebben van zeg 15% dan krijgt de houder dus (0,85-15% = +/-0,73) uitgekeerd. Waarbij die 15% van Ierland terug te vorderen is vanwege de verdragen.

Zo zie ik het althans :P
  donderdag 16 december 2010 @ 14:16:23 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89998426
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Stel:

De AEX als geheel geeft bruto 1 dividend. Aangezien ze zelf de belasting in moeten houden keren ze netto 0,85 uit aan de aandeelhouders. De Ierse AEX tracker krijgt dus 0,85 die het zonder extra belasting in te houden uitkeert aan de (Nederlandse) houder hiervan.
Stel Ierland zou wel een bronbelasting hebben van zeg 15% dan krijgt de houder dus (0,85-15% = +/-0,73) uitgekeerd. Waarbij die 15% van Ierland terug te vorderen is vanwege de verdragen.

Zo zie ik het althans :P
Dit is precies hoe ik het ook begrijp. Die vrijstelling van bronbelasting voorkomt een dubbele heffing maar niet dat je nog steeds de enkele heffing betaalt.

Een jaar of 3-4 geleden heb ik o.a. hier een mailwisseling over gehad met iShares maar ik weet het niet meer precies en die mails heb ik ook niet meer. Ik herinner me alleen nog dat ik toen de conclusie trok dat iShares geen vehicle was waarmee je dividend belasting kon ontlopen.

Maar waar blijven die @#$%! ervaringsdeskundigen? Ik had altijd het gevoel dat half Fok in iShares zit...
Mijn reisverslagen
pi_89998503
Al ben ik wel benieuwd naar dat verhaal van dinosaur mbt dat 'weglekken'?
pi_89998627
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Stel:

De AEX als geheel geeft bruto 1 dividend. Aangezien ze zelf de belasting in moeten houden keren ze netto 0,85 uit aan de aandeelhouders.
Deze aanname klopt volgens mij niet. Een beleggingsfonds/ETF kan vrijstelling aanvragen van de dividendbelasting die zij als aandeelhouder van bedrijven krijgt. Dit is wettelijk geregeld omdat beleggingsfondsen een soort doorgeefluik zijn van dividend. Als dit niet zo was dan zou eerst 15% bij de uitkering van het bedrijf geheven worden en vervolgens nogmaals 15 % bij de uitkering van het fonds. Dan zou geen enkel fonds meer een interessant rendement kunnen bieden.
pi_89998818
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:21 schreef jaco het volgende:

[..]

Deze aanname klopt volgens mij niet. Een beleggingsfonds/ETF kan vrijstelling aanvragen van de dividendbelasting die zij als aandeelhouder van bedrijven krijgt. Dit is wettelijk geregeld omdat beleggingsfondsen een soort doorgeefluik zijn van dividend. Als dit niet zo was dan zou eerst 15% bij de uitkering van het bedrijf geheven worden en vervolgens nogmaals 15 % bij de uitkering van het fonds. Dan zou geen enkel fonds meer een interessant rendement kunnen bieden.
Ja heb je wel een punt, beetje hetzelfde als de BTW verlegging in de bouw? Lijkt me overigens eerder een verrekening dan een vrijstelling.

Maar in essentie blijft het verhaal wel overeind volgens mij.
pi_89998913
Kortom, maakt het weinig uit of ik iShares of Think kies mbt de dividenden en belasting daarvan?

Dan ga ik maar muntje gooien welke van de 2 ik uitkies :p.
  donderdag 16 december 2010 @ 14:29:27 #239
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89998976
Ik hoop trouwens dat jaco toch gelijk blijkt te hebben want dan verander ik mijn strategie van losse aandelen naar belastingvrije iShares.

(dwz zodra de Shiller P/E onder de 10 duikt)
Mijn reisverslagen
  donderdag 16 december 2010 @ 14:36:49 #240
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89999252
Selang ik neem trouwens aan dat je naast de Shiller P/E ook kijkt naar zaken als P/B, RoE en EBIT margin?
pi_89999534
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef flyguy het volgende:
Selang ik neem trouwens aan dat je naast de Shiller P/E ook kijkt naar zaken als P/B, RoE en EBIT margin?
Dan ga je alweer stockpicken :P
  donderdag 16 december 2010 @ 14:44:44 #242
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_89999606
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dan ga je alweer stockpicken :P
Nee, dan ga je een mandje aandelen niet enkel op een graadmeter beoordelen.
  donderdag 16 december 2010 @ 14:54:36 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90000143
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef flyguy het volgende:
Nee.
Ik heb geen historische data van die zaken en weet dus ook niet of er een relatie bestaat met toekomstige returns.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 16-12-2010 15:01:25 ]
Mijn reisverslagen
pi_90000742
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Unknown18 het volgende:

Uit artikel:
okay, here we go. Let the confusion begin :)

Even op voorhand. De reden waarom zoveel beleggingsfondsen in Luxemburg en Ierland zitten heeft niet zozeer een fiscale acthergrond, maar wel een juridische en praktische: het is daar heel eenvoudig om de zg. UCITS status te kriigen, regelgevende instanties zijn heel cooperatief, en er is veel expertise in het beheren en administreren van beleggingen.

In onderstaande ga ik uit van een particulier die in Nederland zijn woonplaats heeft, en die daarom alhier onderheving is aan inkomstenbelasting, en een beleggin in Nederlandse fondsen.

Situatie 1:
Je houdt aandelen rechtstreeks. Als een fonds dividend uitkeert, houdt dit fonds 15% dividendbelasting in.
Deze 15% dividendbelastig is Nederlandse dividendbelasting, en deze mag je verrekenen met je aangifte inkomstenbelasting, ongeacht of je effectief belasting betaalt. Dus als je inkomen in alle boxen onder de belastingvrije bedragen uitkomen, krijg je netto geld terug op je aangifte.

/edit/ per saldo wordt de belegging dus belast naar box 3 (1.2%)

Situatie 2:
Je houdt aandelen in een in Nederland gevestigde tracker (bijvoorbeeld thinkcapital).
Dit soort trackers zijn in de regel fiscaal transparant gestructureerd, dmv van een FBI status. FBI houdt kort en goed in dat het fonds alle inkomsten direct doorgeeft aan de beleggers, en dat in ruil daarvoor het fonds geen belasting hoeft te betalen. Het ding is alleen doorgeefluik. Dat houdt in dat zij Nederlandse dividendbelasting inhoudt op haar uitkeringen. Ingehouden dividendbelasting op haar inkomsten mag ze echter verrekenen. Voorbeeld:
1 dividend bruto. AEX fonds houdt 0,15 dividendbelasting in. FBI keert 1 bruto uit. Moet 0,15 daarover afdragen, maar mag de 0,15 dividendbelasting van het AEX fonds berekenen, dus FBI draagt per saldo nihil af. Belegger krijgt in dit geval dus 1 bruto dividend, en krijgt netto 0,85 in handen. Die 0,15 dividendbelasting is Nederlandse dividendbelasting, en volgt dezelfde verrekeningsregels als onder -1-, dat houdt in dat je die altijd terugkrijgt als nederlands ingezetene

Per saldo wordt de belegging dus belast naar box 3 (1.2%)

Hier staat redelijk accuraat (natuurlijk zonder alle details) hoe deze FBI werkt.
http://www.thinkcapital.n(...)height=500&width=600

Risico's? Als ze niet meer voldoen aan FBI status, counterparty risk (as usual).

situatie -3- volgt, zodadelijk in een nieuwe post.
pi_90001180
quote:
st gewijzigd: 16-12-2010 12:20

Innoconcepts vraagt surseance van betaling aan; koers daalt 75%

Innoconcepts heeft aan de rechtbank van 's-Hertogenbosch surseance van betaling aangevraagd, nu het bedrijf kampt met "druk op de kasstroom".

AMSTERDAM (Dow Jones)--Innconcepts stelde onlangs tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering dat het bedrijf voor zijn voortbestaan in belangrijke mate afhankelijk is van de omzet uit de nieuwe IM technologie en de verlenging van de kredietfaciliteit.

De onzekerheden over de financiele positie van Innoconcepts, en daarmee het voortbestaan van het bedrijf, zorgt er echter voor dat klanten en prospects terughoudend zijn in zakendoen met het bedrijf, zo schrijft Innoconcepts donderdag in een persbericht.

In de komende periode zullen de Raad van Bestuur en de curator de mogelijkheid onderzoeken om IM Technology een stevige financiele basis te geven, zodat de markt ontwikkeld kan worden.

"Wat de uitkomst ook zal zijn, de aandeelhouders van Innoconcepts moeten geen rekening houden met een uitkering op hun aandelen", aldus Innoconcepts.
75% daling! Als ik op belegger.nl kijk staat ie al op 80% daling.
pi_90001753
Ik ben een beetje in de war Dinosaur. Volgens situatie 1 en 2 zeg je dat er geen verschil is tussen dividendheffingen maar situatie 2 wel een counterparty risk heeft. Deze counterparty risk is er dus ook als alle assets worden gewaarborgd door een apart rechtspersoon of zie ik het verkeerd?

Als iShares bijvoorbeeld failliet zou gaan dan kan ik wel mijn belegging claimen.
Greece
pi_90001885
Situatie 3:
Je houdt aandelen via een buitenlands fonds, bijv. iShares.
Disclaimer: ik ken de echte juridische status van iShares niet, laat staan haar exacte fiscale positie. Onderstaande is dus uitleg in algemene zin, en een invulling hoe ik denk dat het in geval van iShares zal werken. :)

Je houdt aandelen (of waarschijnlijk certificaten, da's om het even) in iShares.
iShares Plc. (of wat dan ook) is gevestigd in Ierland.
Deze zal aldaar een status hebben die vergelijkbaar is met de Nederlandse FBI status als uitgelegd onder -2-, zeg maar de Ierse FBI variant.
Het principe zal gelijk zijn: iShares is fiscaal transparant, hoeft geen belasting te betalen op haar resutaten, zolang ze maar haar winsten direct dooruitdeeld.
Hoe zit het nu met de bronheffing?

Voorbeeld:
AEX fonds keert 1 dividend uit (bruto). Houdt 0,15 dividendbelasting in. iShares ontvangt netto 0,85. Nu is de grap dat dit soort jurisdicties vaak een regeling heeft waarbij buitenlandse bronheffing verrekend mag worden met in te houden bronheffing. Nederland kent zo'n regeling ook. Voorbeelden:
http://www.gilissen.nl/wp(...)764eaa08ae0a331e1d95 of bijvoorbeeld http://www.robeco.nl/dut/(...)09_tcm147-174356.pdf

Dit werkt grosso modo hetzelfde als onder -2-, als iShares 1 dividend uitkeert aan haar aandeelhouders (jij) moet ze 15% Ierse dividend belasting inhouden. Echter bij de afdracht aan de Ierse fiscus zal ze (een deel van??) van Nederlandse dividendbelasting die door het AEX fonds is ingehouden mogen verrekenen. Ik ken de exacte Ierse verrekeningssystematiek niet, dus weet niet of en hoeveel leackage er optreedt, maar zeker geen 15% (en zeer waarschijnlijk nop). In die zin werkt een Ierse beleggingsverhikel -situatie 3- in principe hetzelfde als een Nederlands beleggingsverhikel -situatie 2-.

Er is volgens mij wel 1 verschil. Nou ja, eigenlijk 2. Met iShares heb je het risico dat Ierse wetgeving verandert (zou me niet verbazen gezien de situatie, van de andere kant killen ze dan de kurk waar ze nog op drijven). Met iShares wordt er Ierse bronbelasting ingehouden, geen Nederlandse. Waarom is dat belangrijk?

In situatie 1 en 2 kreeg je Nederlandse bronheffing ook terug als je geen belasting betaalde omdat je inkomen in box 1,2 en 3 nihil was of onder de drempels bleef.

In situatie 3 kun je nog steeds een voorkoming van Ierse bronbelasting in Nederland krijgen. Maar echter niet meer dan de belasting die je betaalt. Je kan deze bronbelasting dus wel verrekenen met de belasting die je betaalt (in box 3, alleen kijken naar box 3), maar als je inkomen in box 3 nihil is of onder drempel valt, krijg je geen geld terug, en blijft de bronbelasting plakken.

---
Moet wel zeggen dat dit aanrdig roestige kennis is trouwens, het is al een jaartje of 8 geleden dat ik hiermee te maken had :)
En nogmaals, ik zou de propectus en de jaarverslagen van iShares moeten doorakkeren om te checken of al mijn veronderstellngen over de feiten juist zijn :)
pi_90002048
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:29 schreef Mendeljev het volgende:
Ik ben een beetje in de war Dinosaur. Volgens situatie 1 en 2 zeg je dat er geen verschil is tussen dividendheffingen maar situatie 2 wel een counterparty risk heeft. Deze counterparty risk is er dus ook als alle assets worden gewaarborgd door een apart rechtspersoon of zie ik het verkeerd?

Als iShares bijvoorbeeld failliet zou gaan dan kan ik wel mijn belegging claimen.
een goed jurist zal als antwoord geven dat je altijd kan claimen ;)

Nou ja, als ik alle AEX fondsen in bezit heb, heb ik counterparty risk op mijn broker. Als ik ze houd via een tracker heb ik counterparty risk op mijn broker EN op het trackerfund. Normaal gesproken is dat afgedekt door te werken met een separate beheerder/bewaarder oid, maar ik ken in deze gevallen natuurlijk niet de exacte feiten of invulling, dus ik doe daar maar geen uitspraken over :)
pi_90003873
Ik heb ook even verder gegoogled en ik vond de volgende discussie verhelderend: http://www.debeurs.nl/deb(...).aspx?Id=1113893&p=1

Halverwege vind je een post van user FinCentre op zaterdag 17 februari 2007 20:44. Hierin legt een medewerker van iShares aan een belegger uit hoe het zit met de dividendbelasting.

quote:
Wat betreft uw vraag over dividend: Wanneer bijvoorbeeld het iShares DJ EuroSTOXX 50 fonds van een onderliggend aandeel dividend ontvangt, dan wordt hier dividendbelasting op ingehouden voordat het bedrag het fonds 'binnenkomt' en uiteindelijk per kwartaal aan u wordt uitbetaald zonder inhouding van dividendbelasting. Ondertussen zal het fonds proberen als Ierse belasting entiteit naar internationale verhoudingen zoveel mogelijk van de ingehouden dividenden die zijn achtergebleven terug te claimen, maar ik kan u geen harde cijfers geven hoeveel uiteindelijk terug kan komen. Wat teruggeclaimd kan worden, wordt ook uitbetaald aan de eindbelegger zonder inhouding van belasting.
Hieruit blijkt duidelijk dat vanuit Ierland dividend zonder belasting wordt uitgekeerd (in ieder geval naar Nederland). Tegelijkertijd doet het fonds iShares z'n best om de dividendbelasting die door de bedrijven als bronbelasting is ingehouden, zoveel mogelijk terug te halen. We mogen aannemen dat zij hierbij gebruik maakt van haar status als beleggingsinstelling zoals Dinosaur schetst.

Conclusie:
Ik blijf bij mijn stelling dat het fiscaal interessanter is om via iShares AEX in Ierland te beleggen, indien je totale vermogen lager dan de 20.661 euro bedraagt. Boven dat bedrag is de Ierland route niet interessant, want je betaalt dan vermogensrendementheffing en kunt de dividend voorbelasting daarvan aftrekken. Als je de dividendbelasting kunt aftrekken is het ook niet meer interessant om de dividendbelasting te vermijden.
pi_90004103
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:09 schreef jaco het volgende:Conclusie:
Ik blijf bij mijn stelling dat het fiscaal interessanter is om via iShares AEX in Ierland te beleggen, indien je totale vermogen lager dan de 20.661 euro bedraagt. Boven dat bedrag is de Ierland route niet interessant, want je betaalt dan vermogensrendementheffing en kunt de dividend voorbelasting daarvan aftrekken. Als je de dividendbelasting kunt aftrekken is het ook niet meer interessant om de dividendbelasting te vermijden.
het is omgekeerd denk ik. Als je geen box 3 belasting betaalt kun je maar beter Nederlandse dividendbelasting om de oren krijgen, want die kun je terugkrijgen op je aangifte, ook als je geen belast box 3 inkomen hebt.

Ierse dividendbelasting krijg je in dat geval niet terug. Kun je wel verrekenen met box 3 belasting, maar niet netto terugkrijgen.
pi_90004722
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

het is omgekeerd denk ik. Als je geen box 3 belasting betaalt kun je maar beter Nederlandse dividendbelasting om de oren krijgen, want die kun je terugkrijgen op je aangifte, ook als je geen belast box 3 inkomen hebt.

Ierse dividendbelasting krijg je in dat geval niet terug. Kun je wel verrekenen met box 3 belasting, maar niet netto terugkrijgen.
Mijn pa is het hier ook mee eens met dit statement... Dus ik denk dat ik gewoon in de Nederlandse Think tracker gaan investeren.

Hoewel ik me afvraag, als je puur en alleen naar het risico van de 2 fondsen kijkt, dus ongeacht rendement, welke is dan "Veiliger"?
Ene kant, Ierland staat er slechter voor dan NL op financiel gebied dus kiezen voor NL.
Andere kant, iShares is een groter bedrijf qua omvang dan het kleinere Think, dus zou je op bedrijfsniveau zeggen dat Think eerder onderuit kan gaan dan iShares.
Of praat ik nu onzin?
  donderdag 16 december 2010 @ 16:31:34 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90004828
Dus als ik het goed begrijp kan een ingezetene in de UK die daar niet "domiciled" is (en dus niet belast wordt op non-UK inkomen mits dat in het buitenland blijft) de dividendbelasting volledig ontwijken door iShares te kopen en die bij een Nederlandse bank onder te brengen ?

En dit alles volledig legaal.
Interessant....
Mijn reisverslagen
pi_90005049
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:51 schreef Rejected het volgende:
Goldman Sachs *O*
quote:
Starbucks (SBUX): Goldman resumes Starbucks with a Buy and adds it to their Conviction Buy List.
+2% vandaag :)
pi_90005217
quote:
10s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:31 schreef SeLang het volgende:
Dus als ik het goed begrijp kan een ingezetene in de UK die daar niet "domiciled" is (en dus niet belast wordt op non-UK inkomen mits dat in het buitenland blijft) de dividendbelasting volledig ontwijken door iShares te kopen en die bij een Nederlandse bank onder te brengen ?

En dit alles volledig legaal.
Interessant....
hoe ga jij de Ierse withholding tax terugkrijgen? :)

ik neem aan dat je die niet kan verrekenen in de UK (want onderliggende inkomsten niet belast), en je bent niet belastingplichtig in NL.

En waarom zou jij het risico willen lopen door vermogenswinsten door een Ierse vennootschap te laten lopen, veel mooier dan dat je het nu hebt kan toch niet? :)
  donderdag 16 december 2010 @ 16:45:10 #255
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90005504
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hoe ga jij de Ierse withholding tax terugkrijgen? :)
iShares houdt toch niks in zei je? Dus 100% gaat dan naar Binck. En Binck discrimineert niet tegen buitenlanders zoals ik. Het maakt hun niet uit of ik een UK adres of een NL adres heb (althans dat zeiden ze).
Mijn reisverslagen
pi_90005677
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

iShares houdt toch niks in zei je? Dus 100% gaat dan naar Binck. En Binck discrimineert niet tegen buitenlanders zoals ik. Het maakt hun niet uit of ik een UK adres of een NL adres heb (althans dat zeiden ze).
_O- Ik hoorde van een vriend die bij een Amerikaanse bank in Ierland zit dat ze een groot gedeelte van een divisie in Londen naar Ierland gaan verhuizen. De operations afdeling. Daar verbaasde ik me toch wel over.
pi_90005746
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Inderdaad. Dit had ik gemist, omdat ik blind aannam dat die boxen streng gescheiden blijven. Ik heb het echter nagezocht (o.a. in het eerder gelinkte artikel van mediaplanet) en je hebt gelijk. De nederlandse dividendbelasting kun je verrekenen met de totale belasting.
pi_90007347
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

AEX 1 bruto, netto 0,85
iShares krijgt 0,85 netto binnen, keert 1 bruto uit onder inhouding van 0,15 Ierse withholding tax, netto 0,85 uitkering.
iShares verrekent 0,15 NL withholding tax met 0,15 Ierse withholding tax, en draagt per saldo nihil af aan ierse overheid.

Maar jij krijgt nog steeds 100% -/- 15%, ongeacht waar het fonds zit :)
  donderdag 16 december 2010 @ 17:32:28 #259
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90007575
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Maar jij krijgt nog steeds 100% -/- 15%, ongeacht waar het fonds zit :)
Okee, dit is de kern van het verhaal: Je kunt iShares dus niet gebruiken om belasting te ontwijken.
Dit is consistent met wat ik een paar jaar geleden al concludeerde en consistent met de emails van Binck en iShares.
Mijn reisverslagen
pi_90008389
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 17:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Okee, dit is de kern van het verhaal: Je kunt iShares dus niet gebruiken om belasting te ontwijken.
Dit is consistent met wat ik een paar jaar geleden al concludeerde en consistent met de emails van Binck en iShares.
correct, ik zal er nog wel eens over nadenken hoe dat evt wel zou kunnen :D
  donderdag 16 december 2010 @ 18:16:08 #261
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90009097

Waarschijnlijk nieuwe dieptepunten in de huizenprijzen volgend jaar, mede met dank aan QE2 die leidt tot hogere (hypotheek)rente.
Mijn reisverslagen
pi_90014437
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 18:16 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Waarschijnlijk nieuwe dieptepunten in de huizenprijzen volgend jaar, mede met dank aan QE2 die leidt tot hogere (hypotheek)rente.
Ik zie de huizenprijzen in China ook nog wel even doordalen. We zijn daar al behoorlijk over het hoogtepunt heen. Al is 7.7% nog steeds behoorlijk.

donderdag 16 december 2010 @ 20:33:46 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90015246
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zie de huizenprijzen in China ook nog wel even doordalen. We zijn daar al behoorlijk over het hoogtepunt heen. Al is 7.7% nog steeds behoorlijk.

[ afbeelding ]
Dat plaatje is volgens mij de jaarlijkse stijging. Die vlakt af, maar het is dus nog geen daling (in elk geval nog geen year on year daling).

Maar dat ze helemaal gestoord zijn in China dat is wel duidelijk.
De bubble van Tokyo (waar we na >20 jaar nog steeds niet van zijn hersteld) piekte op 9x disposable income :X

Mijn reisverslagen
  donderdag 16 december 2010 @ 20:39:12 #264
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90015572
Ik blijf de insider transactions ook fascinerend vinden:
(deze week en naar totale waarde gerangschikt)
http://www.finviz.com/ins(...)&o=-transactionValue

Wellicht verkopen ze alleen maar om hun kerstinkopen te betalen >:O
  donderdag 16 december 2010 @ 21:02:06 #265
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90017136
Net afgelopen op ITV1: een programma over kerst hier in de UK. Het blijkt dat veel mensen xmas cancelen en de creditcard is helemaal uit. Uitgaven gaan nu op de debit card, niet de creditcard zoals vroeger. En veel mensen cancelen kerst om schulden af te betalen. Heel verstandig allemaal, maar het gaat natuurlijk lijnrecht in tegen de wens van de regering en The Bank of England. :+
Mijn reisverslagen
pi_90019782
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 18:16 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Die geldpers gaat alleen harder lopen zo.
Thugh life.
pi_90020122
Ik geloof niks van het verhaal dat mensen meer gaan sparen en schuld afbouwen. Mensen vertrouwen dat papier niet meer, waarom dan meer sparen en schuld afbouwen? gewoon op ruime voet leven en defaulten.
Thugh life.
  donderdag 16 december 2010 @ 23:22:05 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90024710
"This morning most major mortgage lenders were posting indicative quotes for a 60-day lock on a 30-year fixed-rate prime conventional conforming mortgage in the range of 5 1/8% and 1 point, reflecting the sharp runup in secondary mortgage market yields."

Terug boven de 5% :Y
Dat is een volle % stijging (=25% duurdere hypotheek) in minder dan 2 maanden.
Al blijft het niks natuurlijk, een hypotheek van 5 1/8%
Mijn reisverslagen
pi_90024914
Laat die resets maar komen volgend jaar ;) .
pi_90026326
quote:
12s.gif Op donderdag 16 december 2010 23:26 schreef piepeloi55 het volgende:
Laat die resets maar komen volgend jaar ;) .
Ik snap dat een boel mensen het financiele systeem graag nog een keer in elkaar zien donderen. Maar ik studeer in Juni af en begin hopelijk de maand er op bij een financiele instelling aan mijn werkcarriere. Mocht er dan een financiele crisis aan de gang zijn kan ik dat natuurlijk mooi vergeten :') :') Er zal het eerste worden gesneden op de nieuwe graduates.
pi_90028273
quote:
Op vrijdag 17 december 2010 00:00 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik snap dat een boel mensen het financiele systeem graag nog een keer in elkaar zien donderen. Maar ik studeer in Juni af en begin hopelijk de maand er op bij een financiele instelling aan mijn werkcarriere. Mocht er dan een financiele crisis aan de gang zijn kan ik dat natuurlijk mooi vergeten :') :') Er zal het eerste worden gesneden op de nieuwe graduates.
Hedgen door met al je geld puts te kopen voor juni/juli? Dan heb je of een baan of heel veel geld. :P
pi_90028361
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:00 schreef Rejected het volgende:

[..]

Hedgen door met al je geld puts te kopen voor juni/juli? Dan heb je of een baan of heel veel geld. :P
Ik zit serieus aan zoiets te denken omdat ik de kansen op een baan niet heel groot inschat. 50/50. Ik kan eventueel doorstuderen maar dan blijf ik wel in dezelfde richting zitten en ben ik waarschijnlijk nog steeds de lul.
  vrijdag 17 december 2010 @ 01:14:08 #273
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90028614
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:04 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik zit serieus aan zoiets te denken omdat ik de kansen op een baan niet heel groot inschat. 50/50. Ik kan eventueel doorstuderen maar dan blijf ik wel in dezelfde richting zitten en ben ik waarschijnlijk nog steeds de lul.
Ik studeer ook binnenkort af. Ik ben me ook aan het hedgen tegen een nieuwe crisis :7
pi_90028864
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:14 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik studeer ook binnenkort af. Ik ben me ook aan het hedgen tegen een nieuwe crisis :7
Hoe dat? Aan het werk bij de MacDonalds naast de schooluren en tijdens de pauzes op je telefoon je posities checken? :P Of 1 grote put positie die afloopt op het moment dat je je diploma hebt? :P
  vrijdag 17 december 2010 @ 01:29:03 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90028873
Geen baan is toch ideaal voor een vers afgestudeerde.
Eindelijk tijd om fulltime aan een trading strategie te werken ^O^
Mijn reisverslagen
pi_90028927
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:29 schreef SeLang het volgende:
Geen baan is toch ideaal voor een vers afgestudeerde.
Eindelijk tijd om fulltime aan een trading strategie te werken ^O^
Afgestudeerden hebben doorgaans geen geld om er rijk van de worden. :P
Of je moet de strategie kunnen verkopen.
Ik studeer ook in 2011 af, zal ik ook maar de puts induiken?
  vrijdag 17 december 2010 @ 01:34:02 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90028928
Btw, de financiële industrie heeft sowieso weinig toekomst imo. In 2007 kwam bijna 40% (!) van alle winsten uit de S&P500 bedrijven uit de financiële sector. Dat kan natuurlijk niet waar zijn voor een sector die niets produceert en alleen maar wat geld heen en weer schuift. Dit is niet iets wat op lange termijn in stand gaat blijven, ook al lijkt dat nu even wel zo door de laatste stuiptrekkingen van Obama en the Bernank.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 17 december 2010 @ 01:45:41 #278
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90029071
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:33 schreef Rejected het volgende:

[..]

Afgestudeerden hebben doorgaans geen geld om er rijk van de worden. :P
Of je moet de strategie kunnen verkopen.
Begin met $5000 startkapitaal en ontwerp een trading strategie waarmee je per dag slechts1 indexpunt (S&P500) winst maakt. Na 5 jaar zit je dan over de $1 miljard winst. Zo hard gaat dat.
Mijn reisverslagen
pi_90030427
Hoog studentengehalte hier.
Allemaal nieuwe Buffets ?
pi_90031915
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 01:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Begin met $5000 startkapitaal en ontwerp een trading strategie waarmee je per dag slechts1 indexpunt (S&P500) winst maakt. Na 5 jaar zit je dan over de $1 miljard winst. Zo hard gaat dat.
We gaan het proberen. :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 06:12 schreef Blandigan het volgende:
Hoog studentengehalte hier.
Allemaal nieuwe Buffets ?
Allemaal Madoffs hier. :r
  vrijdag 17 december 2010 @ 10:10:49 #281
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_90033020
Toekomstige graaiers.
Bedankt Hans.
pi_90033225
quote:
8s.gif Op vrijdag 17 december 2010 10:10 schreef bascross het volgende:
Toekomstige graaiers.
Nee hoor, net als de babyboomers, zorgen we/ze gewoon goed voor zichzelf :D
pi_90036017
quote:
9s.gif Op vrijdag 17 december 2010 09:24 schreef Rejected het volgende:
Allemaal Madoffs hier. :r
:') !

Er is overigens niets mis mee om poen te verdienen op de beurs. Iedere tegenpartij is namelijk op de hoogte van de risico's en handelt daar naar. Als ik veel knaken zou cashen op de beurs dan zou ik daar echt niet minder om gaan slapen. Echter, als ik dezelfde poen binnenhark door mensen een woekerpolis aan te smeren of deel te nemen aan ondoorzichtvolle transacties dan zou dat zeker wel op mijn geweten inspelen.

Het is juist deze opvatting dat ons parten speelt omtrent politieke en maatschappelijke vraagstukken. Aandeelhouders zijn namelijk risicohouders en zijn om die reden nooit zielig.
Greece
pi_90037159
quote:
Het is juist deze opvatting dat ons parten speelt omtrent politieke en maatschappelijke vraagstukken. Aandeelhouders zijn namelijk risicohouders en zijn om die reden nooit zielig.
Overtrokken uitspraak en onzin.

Aandeelhouders wordt wijsgemaakt dat ze in een vrije markt zouden opereren waarbij een toezichthouder naleving allerhande regels zou afdwingen. In de praktijk blijkt dat allemaal net even anders te werken.

Zielig is een groot woord, maar op het moment dat mensen een 'realiteit' wordt voorgespiegeld die niet strookt met de realiteit neigt het naar oplichting.
pi_90037317
quote:
Nouja jongens, de gouden tip wordt hier zomaar gratis uitgedeeld.

Ik maar de hele tijd moeilijk doen, blijkht het gewoon gemakkelijk te zijn.

Wie $5000 heeft is eigenlijk al miljardair...
pi_90038988
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:04 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Nouja jongens, de gouden tip wordt hier zomaar gratis uitgedeeld.

Ik maar de hele tijd moeilijk doen, blijkht het gewoon gemakkelijk te zijn.

Wie $5000 heeft is eigenlijk al miljardair...
Ironie is niet aan jou besteed is het niet :+
pi_90043259
quote:
Ironie is niet aan jou besteed is het niet :+
Ik heb er wel eens moeite mee inderdaad... er wordt hier zoveel over startegiën gekletst dat ik - en dat kan aan mij liggen - soms door de bomen het bos niet zie.

Maakt niet uit verder, leuk voor de mensen die er van houden, ik kan het alleen niet laten er soms een wat kritische opmerking bij te plaatsen, al dan niet terecht.
pi_90043723
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 14:20 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Ik heb er wel eens moeite mee inderdaad... er wordt hier zoveel over startegiën gekletst dat ik - en dat kan aan mij liggen - soms door de bomen het bos niet zie.

Maakt niet uit verder, leuk voor de mensen die er van houden, ik kan het alleen niet laten er soms een wat kritische opmerking bij te plaatsen, al dan niet terecht.
Ik denk dat een van de weinige beursgerelateerde fora is waar uitermate realistisch over strategien gesproken. Op IEX zie je die TA-fappers niks testen hoor :P . Er wordt hier alleen veel over verschillende invalshoeken gepraat en dat wordt dan ook onderzocht, waarbij de conclusie bijna altijd is dat het geen voordeel heeft.

Helaas is jouw "kritische opmerking" vaak compleet ongepast, brutaal en niets toevoegend. Vind je het niet vreemd dat vrij weinig mensen nog op je reageren? ;)
  vrijdag 17 december 2010 @ 17:07:54 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90049446

Obama }:|
Change we can believe in :')
Mijn reisverslagen
pi_90049744
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:29 schreef Unknown18 het volgende:

[..]

Mijn pa is het hier ook mee eens met dit statement... Dus ik denk dat ik gewoon in de Nederlandse Think tracker gaan investeren.

Hoewel ik me afvraag, als je puur en alleen naar het risico van de 2 fondsen kijkt, dus ongeacht rendement, welke is dan "Veiliger"?
Ene kant, Ierland staat er slechter voor dan NL op financiel gebied dus kiezen voor NL.
Andere kant, iShares is een groter bedrijf qua omvang dan het kleinere Think, dus zou je op bedrijfsniveau zeggen dat Think eerder onderuit kan gaan dan iShares.
Of praat ik nu onzin?
Beste geïnteresseerde in trackers,

Allereerst wil ik je bedanken voor je belangstelling in de trackers van ThinkCapital. Het klopt inderdaad dat de trackers van ThinkCapital een voordeel van een 0,5% bieden ten opzichte van de andere aanbieders, door de teruggaaf van de dividendbelasting.

Wat betreft de veiligheid is je redenatie niet juist. Het fondsvermogen is namelijk zowel bij ThinkCapital als iShares afgescheiden van de beheerorganisatie. Het ingelegde vermogen van de klanten is afgeschermd in een apart juridisch bedrijf. Overigens is met het meerdeheidsbelang dat we met BinckBank in ThinkCapital hebben genomen ook de continuïteit gewaarborgd.

Met vriendelijke groeten,

Harmen van der Schoor
pi_90052948
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 17:14 schreef BinckBank het volgende:

[..]

Beste geïnteresseerde in trackers,

Allereerst wil ik je bedanken voor je belangstelling in de trackers van ThinkCapital. Het klopt inderdaad dat de trackers van ThinkCapital een voordeel van een 0,5% bieden ten opzichte van de andere aanbieders, door de teruggaaf van de dividendbelasting.

Wat betreft de veiligheid is je redenatie niet juist. Het fondsvermogen is namelijk zowel bij ThinkCapital als iShares afgescheiden van de beheerorganisatie. Het ingelegde vermogen van de klanten is afgeschermd in een apart juridisch bedrijf. Overigens is met het meerdeheidsbelang dat we met BinckBank in ThinkCapital hebben genomen ook de continuïteit gewaarborgd.

Met vriendelijke groeten,

Harmen van der Schoor
Welkom,

Dat voordeel van die 0,5% omdat dividendbelasting terug te vorderen is. Die verrekening is er toch ook bij Iers dividend ivm verdragen?
  vrijdag 17 december 2010 @ 20:18:17 #292
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90057667
Trouwens nog mensen die VICEX in hun bezit hebben? Vind hun principes wel leuk :)
pi_90061019
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 20:18 schreef flyguy het volgende:
Trouwens nog mensen die VICEX in hun bezit hebben? Vind hun principes wel leuk :)

Alhoewel ze volgens wiki het niet beter doen dan de index is het wel een mooie vorm van marketing. Ik dacht er al eens eerder aan een fonds te beginnen dat enkel belegt in bedrijven zonder vrouwen in het bestuur (dan blijft er natuurlijk nog steeds heel veel over). Zonder dat het fonds zichzelf dusdanig beperkt in de mogelijkheden om de index te volgen krijg je wel internationale aandacht. En negatieve aandacht is ook positief natuurlijk! 8-)
Greece
  vrijdag 17 december 2010 @ 21:25:53 #294
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_90061475
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 december 2010 21:17 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Alhoewel ze volgens wiki het niet beter doen dan de index is het wel een mooie vorm van marketing. Ik dacht er al eens eerder aan een fonds te beginnen dat enkel belegt in bedrijven zonder vrouwen in het bestuur (dan blijft er natuurlijk nog steeds heel veel over). Zonder dat het fonds zichzelf dusdanig beperkt in de mogelijkheden om de index te volgen krijg je wel internationale aandacht. En negatieve aandacht is ook positief natuurlijk! 8-)
Ja de prestaties zijn niet bijzonder want hun meeste posities zijn blue chips, maar je geld zetten op 'slechte' dingen is niet eens zo'n slecht idee.
pi_90061610
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 december 2010 11:34 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

:') !

Er is overigens niets mis mee om poen te verdienen op de beurs. Iedere tegenpartij is namelijk op de hoogte van de risico's en handelt daar naar. Als ik veel knaken zou cashen op de beurs dan zou ik daar echt niet minder om gaan slapen. Echter, als ik dezelfde poen binnenhark door mensen een woekerpolis aan te smeren of deel te nemen aan ondoorzichtvolle transacties dan zou dat zeker wel op mijn geweten inspelen.

Zal er ook niet minder van slapen, maar dat iedereen op de hoogte is van de risico's is niet waar. Al al het in de afgelopen jaren wat veranderd zijn.
  vrijdag 17 december 2010 @ 22:32:25 #296
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90065481
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 20:18 schreef flyguy het volgende:
Geen ethische bezwaren?
pi_90074108
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 22:32 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Geen ethische bezwaren?
Waarom zou je ethische bezwaren moeten hebben? Om die twee wapenfabrikanten?
  zaterdag 18 december 2010 @ 14:05:11 #298
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_90083926
Sigarettenfabrikanten? Ik zou niet graag mijn geld verdienen aan iets dat jaarlijks vele mensen het leven kost (ja ik weet dat ze er zelf voor kiezen om te roken). Enfin ik zal dan wel een linkse hippie zijn of zoiets. Principes, normen en waarden :')
pi_90084108
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 14:05 schreef JimmyJames het volgende:
Sigarettenfabrikanten? Ik zou niet graag mijn geld verdienen aan iets dat jaarlijks vele mensen het leven kost (ja ik weet dat ze er zelf voor kiezen om te roken). Enfin ik zal dan wel een linkse hippie zijn of zoiets. Principes, normen en waarden :')
Zie hier de reden waarom Buffet de sigarettenbusiness wel ok vindt! :D

quote:
I'll tell you why I like the cigarette business. It costs a penny to make. Sell it for a dollar. It's addictive. And there's fantastic brand loyalty.
Greece
pi_90085609
Sja, ik zou ook geen sigarettenaandelen kopen maar op die manier kan je Apple ook al laten vallen wegens de generatie dove jongeren die zich nu aan't vormen is en investeren in 't eerste bedrijf dat hoorapparaten hip kan maken.

Ben zelf intensief met muziek bezig en ondanks nagenoeg altijd gehoorbescherming in te hebben is mijn gehoor echt achteruit gegaan. En ik loop hier nog wel een tijd rond op deze planeet...
pi_90085632
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 14:05 schreef JimmyJames het volgende:
Want jouw principes, normen en waarden zijn superieur :')

Niks mis natuurlijk met de sigarettenindustrie, evenals de drank industrie, gokbusiness en alle andere zondes waarovoor mensen zelf kiezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')