volgens mij niet, een broker houdt NOOIT bronbelasting in.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ben je daar zeker van? Volgens mij gaat je (Nederlandse) broker namelijk automatisch bronbelasting inhouden (15%) op het dividend dat iShares aan jou uitkeert. Je betaalt weliswaar niet dubbel omdat iShares zelf in Ierland geen dividend afdraagt op de onderliggende aandelen maar je betaalt in NL volgens mij wel gewoon de 15% dividendbelasting die volgens het belastingverdrag wordt ingehouden op alle Ierse aandelen.
Ja, een gedeelte van de winst gebruik ik om mezelf te herverzekeren tegen het risico van ongelijke distributie.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:18 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En verkoop je die afgesloten polissen ook?![]()
ja, je wordt in NL altijd belast (als zijnde inwoner). Het gaat puur om de vraag of iShares bronheffing moet inhouden.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:50 schreef tjoptjop het volgende:
Maar stel die voorheffing is er niet, dan ben je als ingezetene van Nederland toch gewoon belastingplichtig? Alleen dan moet je het zelf reserveren en betalen.
De discussie begon met de stelling dat ishares voordeliger is omdat er geen dividentd belasting werd gehevenquote:Op donderdag 16 december 2010 12:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ja, je wordt in NL altijd belast (als zijnde inwoner). Het gaat puur om de vraag of iShares bronheffing moet inhouden.
Toch vertelde Binck mij een paar jaar gelden dat ze die 15% inhouden. Ik heb zelf nooit iShares gehad dus ik kan het niet bevestigen maar er zitten er hier vast wel een paar mensen die iShares hebben en die hun praktijkervaring kunnen posten, dus ik wacht met belangstelling op hun bevestiging of ontkenning.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
volgens mij niet, een broker houdt NOOIT bronbelasting in.
ah, volgens mij kun je dividendbelasting altijd verrekenen, ook als je geen box 3 belasting betaalt.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De discussie begon met de stelling dat ishares voordeliger is omdat er geen dividentd belasting werd gehevenZie: Beursvloer #178 waar de bankrun geen succes blijkt
Verrekenen met wat? Inkomstenbelasting? dat zijn toch twee compleet verschillende zaken?quote:Op donderdag 16 december 2010 12:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ah, volgens mij kun je dividendbelasting altijd verrekenen, ook als je geen box 3 belasting betaalt.
ze kunnen wel optreden als custodian, maar dan houden ze in namens iShares.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toch vertelde Binck mij een paar jaar gelden dat ze die 15% inhouden. Ik heb zelf nooit iShares gehad dus ik kan het niet bevestigen maar er zitten er hier vast wel een paar mensen die iShares hebben en die hun praktijkervaring kunnen posten, dus ik wacht met belangstelling op hun bevestiging of ontkenning.
box 1, box 2 en box 3 is allemaal inkomstenbelasting. En mocht je geen enkele belasting belating in box 1, 2 en 3, dan krijg je netto de voorheffingen (en da's dus ook dividendbelasting) terug, tenzij het minder dan een paar tientjes is.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Verrekenen met wat? Inkomstenbelasting? dat zijn toch twee compleet verschillende zaken?
Dan zouden alle Ierse aandelen vrij van dividendbelasting zijn en dat is niet het geval.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ze kunnen wel optreden als custodian, maar dan houden ze in namens iShares.
Ze verlenen dan als het ware een dienst voor iShares, maar aangezien iShares niet belastingplichtig is in Nederland (veronderstel ik, je weet het soms niet.... ;-) )kan dan nimmer NL voorheffing zijn.
Absoluut vrij van Nederlandse dividendbelasting. Wellicht wordt er wel Ierse dividendbelasting ingehouden, dat mag tot een hoogte van 15% volgens het verdrag, maar of dat ook gebeurt hangt af van Ierse wetgeving die dat ook daadwerkelijk verplicht stelt.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan zouden alle Ierse aandelen vrij van dividendbelasting zijn en dat is niet het geval.
Ja, als Ierland een bronheffing van 25% heeft, geven zij door dat je ingezetene van Nederland bent (PS: dat je NL staatsburger bent is overigens irrelevant, het gaat erom waar je ingezetene bent, in jouw geval dus Engeland, maar je had vast een Nederlands adres volgens Binck ;-) ). Dan houdt iShares of haar custodian (en dat zal ws. niet Binck zijn) 15% ipv 25% in.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:17 schreef SeLang het volgende:
Ik heb even een van de mails van Binck opgedoken:
"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de belastingverdragen van Nederland met betrekking tot dividendbelasting. Het is inderdaad zo dat Nederland met een groot aantal landen een verdrag heeft. Hierdoor hoeft u als Nederlands staatsburger niet meer dan 15% dividendbelasting te betalen. Bij BinckBank zorgen we er automatisch voor dat u dan ook niet meer dan 15% af hoeft te dragen. Indien er geen verdrag is of er zijn bijzondere omstandigheden dan dient er uiteraard meer te worden afgedragen. Een voorbeeld hiervan is dat bij Amerikaanse aandelen met als bedrijfsvorm Limited Partnership (LP) wel 25% dividendbelasting dient te worden afgedragen. Het klopt ook dat u bij een bruto dividend van EUR 1,00 het bedrag van EUR 0,85 op uw rekening bijgeschreven krijgt op de betaalbaarstelling.
"
Duidelijke taal
Dan nog een bonusvraagquote:Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, als Ierland een bronheffing van 25% heeft, geven zij door dat je ingezetene van Nederland bent (PS: dat je NL staatsburger bent is overigens irrelevant, het gaat erom waar je ingezetene bent, in jouw geval dus Engeland, maar je had vast een Nederlands adres volgens Binck ;-) ). Dan houdt iShares of haar custodian (en dat zal ws. niet Binck zijn) 15% ipv 25% in.
Maar ik denk niet dat Binck iets inhoudt. Die geeft alleen aan dat iShares (of haar custodian) een lager tarief (aan buitenlandse bronheffing) moet inhouden.
dat wil ik wel uitleggen aan de hand van een voorbeeld, maar dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb, later welquote:Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Unknown18 het volgende:
Bedankt voor de discussie, blijkt dus nog niet zo'n gemakkelijke vraag te zijn..
Tis me er alleen nog niet helemaal duidelijk om geworden,
Kan wel zeggen dat me totaal vermogen onder de 20.661 EU zit. Dus dan zou volgens het verhaal in het eerste antwoord iShares gunstiger zijn?
Zit trouwens bij Alex (Dochter Binck).
Uit artikel:
Volgens ThinkCapital konden ze voor hun Trackers vanwege de NL structuur de
zogenaamde FBI (Fiscale Beleggingsinstelling) status aanvragen. Daardoor kunnen
de dividenden worden doorgeven zonder dividendlekkage. Bij de AEX Trackers van
iShares en StateStreet blijft het dividendrendement volgens onderziek van Think
steken op ongeveer 2,5%, terwijl het werkelijke dividendrendement van de AEX zo’n
3,5% is. Een deel van het verschil is uiteraard terug te voeren op de beheerfee van
0,3% en dit geldt voor alle drie de AEX Trackers. De rest van het verschil is te verklaren
door het dividendlek, maar hier heeft de Think AEX Tracker geen last van
Ireland in dit geval (en voor zover deze bronheffing laat in houden natuurlijk)quote:Op donderdag 16 december 2010 13:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan nog een bonusvraag![]()
Een Nederlands ingezetene die een Ierse iShare AEX tracker heeft. Naar welke belastingdienst gaat die 15%
PS: over onduidelijkheid gesproken: ik heb bij Rabo een vraag uitstaan hoe hun ledencertificaten kwalificeren onder Basel-III. Ik denk dat ze er nog niet helemaal uit zijnquote:Banken moeten honderden miljarden aan buffers toevoegen onder nieuwe Basel-eisen
Ben ik ook wel benieuwd naarquote:Op donderdag 16 december 2010 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat wil ik wel uitleggen aan de hand van een voorbeeld, maar dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb, later wel
En kennelijk voldeed Lehman één week voor het ineenstorten gewoon aan de Basel-III regels.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
kom er op terug, now for something completely different:
http://www.fd.nl/artikel/(...)r-nieuwe-basel-eisen
[..]
PS: over onduidelijkheid gesproken: ik heb bij Rabo een vraag uitstaan hoe hun ledencertificaten kwalificeren onder Basel-III. Ik denk dat ze er nog niet helemaal uit zijn
Tja, en wat te denken van de stresstesten van de Ierse bankenquote:Op donderdag 16 december 2010 13:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
En kennelijk voldeed Lehman één week voor het ineenstorten gewoon aan de Basel-III regels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |