Je mag je serieus afvragen wat er gebeurd was als de FED, en tegenwoordig de ECB, niet hadden ingegrepen en op die manier banken overeind hadden gehouden.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tja, en wat te denken van de stresstesten van de Ierse banken
Dat is inderdaad op zich klare taal, maar er ontbreekt informatie m.b.t. onze discussie. iShares geeft op haar website aan:quote:Op donderdag 16 december 2010 13:17 schreef SeLang het volgende:
Ik heb even een van de mails van Binck opgedoken:
"Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de belastingverdragen van Nederland met betrekking tot dividendbelasting. Het is inderdaad zo dat Nederland met een groot aantal landen een verdrag heeft. Hierdoor hoeft u als Nederlands staatsburger niet meer dan 15% dividendbelasting te betalen. Bij BinckBank zorgen we er automatisch voor dat u dan ook niet meer dan 15% af hoeft te dragen.[/b]
"
Duidelijke taal
bron: http://nl.ishares.com/nl/rc/over/belastingquote:Een groot deel van de iShares ETFs zijn gevestigd in Dublin. Dividenduitkeringen op Dublin iShares zijn vrijgesteld van Ierse bronbelasting (belasting die wordt ingehouden bij uitbetaling van rente of dividend uit een ander land) omdat de door Dublin iShares uitgegeven aandelen worden verrekend door een erkend clearingsysteem (Crest).
Graagquote:Op donderdag 16 december 2010 13:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat wil ik wel uitleggen aan de hand van een voorbeeld, maar dat kost wat meer tijd, die ik nu niet heb, later wel
Dit is ook een van de fiscale voordelen die Ierland aan bedrijven gunt en waarop veel kritiek is. Daarom zitten Dell en Microsoft ook in Ierland. In de kleine lettertjes zal vast staan dat je daadwerkelijk activiteiten in Ierland moet hebben, zodat niet ieder bedrijf dit met een brievenbus bv kan oplossen. Maar ik denk dat iShares het team dat die trackers onderhoudt, inderdaad in Ierland heeft gevestigd.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:32 schreef SeLang het volgende:
Al zegt m'n gevoel dat dat erg raar zou zijn, immers dan zouden bedrijven toch allemaal een soort holding opzetten in Ierland zodat ze hun dividend zonder belasting kunnen uitkeren aan beleggers?
Als het zo zou werken, waarom richt iShares dan geen eigen RDS of KPN op? Gewoon een ETF dat alleen in RDS belegt of alleen in KPN. Zo kunnen ze dan het dividend van die aandelen belastingvrij uitkeren. Beheerkosten zijn bijna nul en ze kunnen een paar tienden procent beheervergoeding vragen. Perfect business model, want geen hond koopt dan meer "gewone" aandelen RDS of KPN .quote:Op donderdag 16 december 2010 13:44 schreef jaco het volgende:
[..]
Dat is inderdaad op zich klare taal, maar er ontbreekt informatie m.b.t. onze discussie. iShares geeft op haar website aan:
[..]
bron: http://nl.ishares.com/nl/rc/over/belasting
noot: De domicilie van iShares AEX is Ierland (ook op die website). De dividendbelasting is waarschijnlijk ook de overweging geweest om Ierland te kiezen, waar Nederland in eerste instantie logischer lijkt.
Terug naar het inhouden door Binck. Zij geeft aan maximaal 15% in te houden. Als de bronbelasting echter 0% is zoals hier, dan wordt er ook 0 % ingehouden. Namens wie zou Binck dat anders moeten inhouden ?
Dus bij een Ierse ETF zonder bronheffing blijf je die 15% betalen (te verreken met vrh). Zouden ze wel een bronheffing hebben dan wordt het in feite dubbel betaald, EN de uitkerende bedrijven aan de Nederlandse belastingdienst EN de ETF aan de buitenlandse belastingdienst. Daarom dus die verdragen omdat te voorkomen.quote:Op dividend van aandelen van een
Nederlandse nv of bv wordt 15 procent
dividendbelasting ingehouden.
Van Vliet: “Het Nederlandse bedrijf
dat het dividend uitkeert, moet dividendbelasting
inhouden en aan
de Belastingdienst betalen.
Dat dividend krijgen ze dus al -15% Nederlands dividend belasting.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als het zo zou werken, waarom richt iShares dan geen eigen RDS of KPN op? Gewoon een ETF dat alleen in RDS belegt of alleen in KPN. Zo kunnen ze dan het dividend van die aandelen belastingvrij uitkeren. Beheerkosten zijn bijna nul en ze kunnen een paar tienden procent beheervergoeding vragen. Perfect business model, want geen hond koopt dan meer "gewone" aandelen RDS of KPN .
Maar goed, ik denk dat alleen de ervaringsdeskundigen uitsluitsel kunnen geven.
Dit is precies hoe ik het ook begrijp. Die vrijstelling van bronbelasting voorkomt een dubbele heffing maar niet dat je nog steeds de enkele heffing betaalt.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Stel:
De AEX als geheel geeft bruto 1 dividend. Aangezien ze zelf de belasting in moeten houden keren ze netto 0,85 uit aan de aandeelhouders. De Ierse AEX tracker krijgt dus 0,85 die het zonder extra belasting in te houden uitkeert aan de (Nederlandse) houder hiervan.
Stel Ierland zou wel een bronbelasting hebben van zeg 15% dan krijgt de houder dus (0,85-15% = +/-0,73) uitgekeerd. Waarbij die 15% van Ierland terug te vorderen is vanwege de verdragen.
Zo zie ik het althans
Deze aanname klopt volgens mij niet. Een beleggingsfonds/ETF kan vrijstelling aanvragen van de dividendbelasting die zij als aandeelhouder van bedrijven krijgt. Dit is wettelijk geregeld omdat beleggingsfondsen een soort doorgeefluik zijn van dividend. Als dit niet zo was dan zou eerst 15% bij de uitkering van het bedrijf geheven worden en vervolgens nogmaals 15 % bij de uitkering van het fonds. Dan zou geen enkel fonds meer een interessant rendement kunnen bieden.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Stel:
De AEX als geheel geeft bruto 1 dividend. Aangezien ze zelf de belasting in moeten houden keren ze netto 0,85 uit aan de aandeelhouders.
Ja heb je wel een punt, beetje hetzelfde als de BTW verlegging in de bouw? Lijkt me overigens eerder een verrekening dan een vrijstelling.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:21 schreef jaco het volgende:
[..]
Deze aanname klopt volgens mij niet. Een beleggingsfonds/ETF kan vrijstelling aanvragen van de dividendbelasting die zij als aandeelhouder van bedrijven krijgt. Dit is wettelijk geregeld omdat beleggingsfondsen een soort doorgeefluik zijn van dividend. Als dit niet zo was dan zou eerst 15% bij de uitkering van het bedrijf geheven worden en vervolgens nogmaals 15 % bij de uitkering van het fonds. Dan zou geen enkel fonds meer een interessant rendement kunnen bieden.
Dan ga je alweer stockpickenquote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef flyguy het volgende:
Selang ik neem trouwens aan dat je naast de Shiller P/E ook kijkt naar zaken als P/B, RoE en EBIT margin?
Nee, dan ga je een mandje aandelen niet enkel op een graadmeter beoordelen.quote:
Nee.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef flyguy het volgende:
Selang ik neem trouwens aan dat je naast de Shiller P/E ook kijkt naar zaken als P/B, RoE en EBIT margin?
okay, here we go. Let the confusion beginquote:Op donderdag 16 december 2010 13:21 schreef Unknown18 het volgende:
Bedankt voor de discussie, blijkt dus nog niet zo'n gemakkelijke vraag te zijn..
Tis me er alleen nog niet helemaal duidelijk om geworden,
Kan wel zeggen dat me totaal vermogen onder de 20.661 EU zit. Dus dan zou volgens het verhaal in het eerste antwoord iShares gunstiger zijn?
Zit trouwens bij Alex (Dochter Binck).
Uit artikel:
Volgens ThinkCapital konden ze voor hun Trackers vanwege de NL structuur de
zogenaamde FBI (Fiscale Beleggingsinstelling) status aanvragen. Daardoor kunnen
de dividenden worden doorgeven zonder dividendlekkage. Bij de AEX Trackers van
iShares en StateStreet blijft het dividendrendement volgens onderziek van Think
steken op ongeveer 2,5%, terwijl het werkelijke dividendrendement van de AEX zo’n
3,5% is. Een deel van het verschil is uiteraard terug te voeren op de beheerfee van
0,3% en dit geldt voor alle drie de AEX Trackers. De rest van het verschil is te verklaren
door het dividendlek, maar hier heeft de Think AEX Tracker geen last van
75% daling! Als ik op belegger.nl kijk staat ie al op 80% daling.quote:st gewijzigd: 16-12-2010 12:20
Innoconcepts vraagt surseance van betaling aan; koers daalt 75%
Innoconcepts heeft aan de rechtbank van 's-Hertogenbosch surseance van betaling aangevraagd, nu het bedrijf kampt met "druk op de kasstroom".
AMSTERDAM (Dow Jones)--Innconcepts stelde onlangs tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering dat het bedrijf voor zijn voortbestaan in belangrijke mate afhankelijk is van de omzet uit de nieuwe IM technologie en de verlenging van de kredietfaciliteit.
De onzekerheden over de financiele positie van Innoconcepts, en daarmee het voortbestaan van het bedrijf, zorgt er echter voor dat klanten en prospects terughoudend zijn in zakendoen met het bedrijf, zo schrijft Innoconcepts donderdag in een persbericht.
In de komende periode zullen de Raad van Bestuur en de curator de mogelijkheid onderzoeken om IM Technology een stevige financiele basis te geven, zodat de markt ontwikkeld kan worden.
"Wat de uitkomst ook zal zijn, de aandeelhouders van Innoconcepts moeten geen rekening houden met een uitkering op hun aandelen", aldus Innoconcepts.
een goed jurist zal als antwoord geven dat je altijd kan claimenquote:Op donderdag 16 december 2010 15:29 schreef Mendeljev het volgende:
Ik ben een beetje in de war Dinosaur. Volgens situatie 1 en 2 zeg je dat er geen verschil is tussen dividendheffingen maar situatie 2 wel een counterparty risk heeft. Deze counterparty risk is er dus ook als alle assets worden gewaarborgd door een apart rechtspersoon of zie ik het verkeerd?
Als iShares bijvoorbeeld failliet zou gaan dan kan ik wel mijn belegging claimen.
Hieruit blijkt duidelijk dat vanuit Ierland dividend zonder belasting wordt uitgekeerd (in ieder geval naar Nederland). Tegelijkertijd doet het fonds iShares z'n best om de dividendbelasting die door de bedrijven als bronbelasting is ingehouden, zoveel mogelijk terug te halen. We mogen aannemen dat zij hierbij gebruik maakt van haar status als beleggingsinstelling zoals Dinosaur schetst.quote:Wat betreft uw vraag over dividend: Wanneer bijvoorbeeld het iShares DJ EuroSTOXX 50 fonds van een onderliggend aandeel dividend ontvangt, dan wordt hier dividendbelasting op ingehouden voordat het bedrag het fonds 'binnenkomt' en uiteindelijk per kwartaal aan u wordt uitbetaald zonder inhouding van dividendbelasting. Ondertussen zal het fonds proberen als Ierse belasting entiteit naar internationale verhoudingen zoveel mogelijk van de ingehouden dividenden die zijn achtergebleven terug te claimen, maar ik kan u geen harde cijfers geven hoeveel uiteindelijk terug kan komen. Wat teruggeclaimd kan worden, wordt ook uitbetaald aan de eindbelegger zonder inhouding van belasting.
het is omgekeerd denk ik. Als je geen box 3 belasting betaalt kun je maar beter Nederlandse dividendbelasting om de oren krijgen, want die kun je terugkrijgen op je aangifte, ook als je geen belast box 3 inkomen hebt.quote:Op donderdag 16 december 2010 16:09 schreef jaco het volgende:Conclusie:
Ik blijf bij mijn stelling dat het fiscaal interessanter is om via iShares AEX in Ierland te beleggen, indien je totale vermogen lager dan de 20.661 euro bedraagt. Boven dat bedrag is de Ierland route niet interessant, want je betaalt dan vermogensrendementheffing en kunt de dividend voorbelasting daarvan aftrekken. Als je de dividendbelasting kunt aftrekken is het ook niet meer interessant om de dividendbelasting te vermijden.
Mijn pa is het hier ook mee eens met dit statement... Dus ik denk dat ik gewoon in de Nederlandse Think tracker gaan investeren.quote:Op donderdag 16 december 2010 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het is omgekeerd denk ik. Als je geen box 3 belasting betaalt kun je maar beter Nederlandse dividendbelasting om de oren krijgen, want die kun je terugkrijgen op je aangifte, ook als je geen belast box 3 inkomen hebt.
Ierse dividendbelasting krijg je in dat geval niet terug. Kun je wel verrekenen met box 3 belasting, maar niet netto terugkrijgen.
Goldman Sachsquote:Op dinsdag 14 december 2010 16:51 schreef Rejected het volgende:
Ik heb Starbucks weer mooi op de top gekocht.
+2% vandaagquote:Starbucks (SBUX): Goldman resumes Starbucks with a Buy and adds it to their Conviction Buy List.
hoe ga jij de Ierse withholding tax terugkrijgen?quote:Op donderdag 16 december 2010 16:31 schreef SeLang het volgende:
Dus als ik het goed begrijp kan een ingezetene in de UK die daar niet "domiciled" is (en dus niet belast wordt op non-UK inkomen mits dat in het buitenland blijft) de dividendbelasting volledig ontwijken door iShares te kopen en die bij een Nederlandse bank onder te brengen ?
En dit alles volledig legaal.
Interessant....
iShares houdt toch niks in zei je? Dus 100% gaat dan naar Binck. En Binck discrimineert niet tegen buitenlanders zoals ik. Het maakt hun niet uit of ik een UK adres of een NL adres heb (althans dat zeiden ze).quote:Op donderdag 16 december 2010 16:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoe ga jij de Ierse withholding tax terugkrijgen?
quote:Op donderdag 16 december 2010 16:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
iShares houdt toch niks in zei je? Dus 100% gaat dan naar Binck. En Binck discrimineert niet tegen buitenlanders zoals ik. Het maakt hun niet uit of ik een UK adres of een NL adres heb (althans dat zeiden ze).
Inderdaad. Dit had ik gemist, omdat ik blind aannam dat die boxen streng gescheiden blijven. Ik heb het echter nagezocht (o.a. in het eerder gelinkte artikel van mediaplanet) en je hebt gelijk. De nederlandse dividendbelasting kun je verrekenen met de totale belasting.quote:Op donderdag 16 december 2010 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
het is omgekeerd denk ik. Als je geen box 3 belasting betaalt kun je maar beter Nederlandse dividendbelasting om de oren krijgen, want die kun je terugkrijgen op je aangifte, ook als je geen belast box 3 inkomen hebt.
AEX 1 bruto, netto 0,85quote:Op donderdag 16 december 2010 16:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
iShares houdt toch niks in zei je? Dus 100% gaat dan naar Binck. En Binck discrimineert niet tegen buitenlanders zoals ik. Het maakt hun niet uit of ik een UK adres of een NL adres heb (althans dat zeiden ze).
Okee, dit is de kern van het verhaal: Je kunt iShares dus niet gebruiken om belasting te ontwijken.quote:Op donderdag 16 december 2010 17:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar jij krijgt nog steeds 100% -/- 15%, ongeacht waar het fonds zit
correct, ik zal er nog wel eens over nadenken hoe dat evt wel zou kunnenquote:Op donderdag 16 december 2010 17:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Okee, dit is de kern van het verhaal: Je kunt iShares dus niet gebruiken om belasting te ontwijken.
Dit is consistent met wat ik een paar jaar geleden al concludeerde en consistent met de emails van Binck en iShares.
Ik zie de huizenprijzen in China ook nog wel even doordalen. We zijn daar al behoorlijk over het hoogtepunt heen. Al is 7.7% nog steeds behoorlijk.quote:Op donderdag 16 december 2010 18:16 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk nieuwe dieptepunten in de huizenprijzen volgend jaar, mede met dank aan QE2 die leidt tot hogere (hypotheek)rente.
Dat plaatje is volgens mij de jaarlijkse stijging. Die vlakt af, maar het is dus nog geen daling (in elk geval nog geen year on year daling).quote:Op donderdag 16 december 2010 20:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zie de huizenprijzen in China ook nog wel even doordalen. We zijn daar al behoorlijk over het hoogtepunt heen. Al is 7.7% nog steeds behoorlijk.
[ afbeelding ]
Die geldpers gaat alleen harder lopen zo.quote:Op donderdag 16 december 2010 18:16 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk nieuwe dieptepunten in de huizenprijzen volgend jaar, mede met dank aan QE2 die leidt tot hogere (hypotheek)rente.
Ik snap dat een boel mensen het financiele systeem graag nog een keer in elkaar zien donderen. Maar ik studeer in Juni af en begin hopelijk de maand er op bij een financiele instelling aan mijn werkcarriere. Mocht er dan een financiele crisis aan de gang zijn kan ik dat natuurlijk mooi vergetenquote:Op donderdag 16 december 2010 23:26 schreef piepeloi55 het volgende:
Laat die resets maar komen volgend jaar.
Hedgen door met al je geld puts te kopen voor juni/juli? Dan heb je of een baan of heel veel geld.quote:Op vrijdag 17 december 2010 00:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik snap dat een boel mensen het financiele systeem graag nog een keer in elkaar zien donderen. Maar ik studeer in Juni af en begin hopelijk de maand er op bij een financiele instelling aan mijn werkcarriere. Mocht er dan een financiele crisis aan de gang zijn kan ik dat natuurlijk mooi vergeten![]()
Er zal het eerste worden gesneden op de nieuwe graduates.
Ik zit serieus aan zoiets te denken omdat ik de kansen op een baan niet heel groot inschat. 50/50. Ik kan eventueel doorstuderen maar dan blijf ik wel in dezelfde richting zitten en ben ik waarschijnlijk nog steeds de lul.quote:Op vrijdag 17 december 2010 01:00 schreef Rejected het volgende:
[..]
Hedgen door met al je geld puts te kopen voor juni/juli? Dan heb je of een baan of heel veel geld.
Ik studeer ook binnenkort af. Ik ben me ook aan het hedgen tegen een nieuwe crisisquote:Op vrijdag 17 december 2010 01:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zit serieus aan zoiets te denken omdat ik de kansen op een baan niet heel groot inschat. 50/50. Ik kan eventueel doorstuderen maar dan blijf ik wel in dezelfde richting zitten en ben ik waarschijnlijk nog steeds de lul.
Hoe dat? Aan het werk bij de MacDonalds naast de schooluren en tijdens de pauzes op je telefoon je posities checken?quote:Op vrijdag 17 december 2010 01:14 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik studeer ook binnenkort af. Ik ben me ook aan het hedgen tegen een nieuwe crisis
Afgestudeerden hebben doorgaans geen geld om er rijk van de worden.quote:Op vrijdag 17 december 2010 01:29 schreef SeLang het volgende:
Geen baan is toch ideaal voor een vers afgestudeerde.
Eindelijk tijd om fulltime aan een trading strategie te werken
Begin met $5000 startkapitaal en ontwerp een trading strategie waarmee je per dag slechts1 indexpunt (S&P500) winst maakt. Na 5 jaar zit je dan over de $1 miljard winst. Zo hard gaat dat.quote:Op vrijdag 17 december 2010 01:33 schreef Rejected het volgende:
[..]
Afgestudeerden hebben doorgaans geen geld om er rijk van de worden.
Of je moet de strategie kunnen verkopen.
We gaan het proberen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 01:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Begin met $5000 startkapitaal en ontwerp een trading strategie waarmee je per dag slechts1 indexpunt (S&P500) winst maakt. Na 5 jaar zit je dan over de $1 miljard winst. Zo hard gaat dat.
Allemaal Madoffs hier.quote:Op vrijdag 17 december 2010 06:12 schreef Blandigan het volgende:
Hoog studentengehalte hier.
Allemaal nieuwe Buffets ?
quote:
Overtrokken uitspraak en onzin.quote:Het is juist deze opvatting dat ons parten speelt omtrent politieke en maatschappelijke vraagstukken. Aandeelhouders zijn namelijk risicohouders en zijn om die reden nooit zielig.
Nouja jongens, de gouden tip wordt hier zomaar gratis uitgedeeld.quote:Begin met $5000 startkapitaal en ontwerp een trading strategie waarmee je per dag slechts1 indexpunt (S&P500) winst maakt. Na 5 jaar zit je dan over de $1 miljard winst. Zo hard gaat dat.
Ironie is niet aan jou besteed is het nietquote:Op vrijdag 17 december 2010 12:04 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Nouja jongens, de gouden tip wordt hier zomaar gratis uitgedeeld.
Ik maar de hele tijd moeilijk doen, blijkht het gewoon gemakkelijk te zijn.
Wie $5000 heeft is eigenlijk al miljardair...
Ik heb er wel eens moeite mee inderdaad... er wordt hier zoveel over startegiën gekletst dat ik - en dat kan aan mij liggen - soms door de bomen het bos niet zie.quote:Ironie is niet aan jou besteed is het niet![]()
Ik denk dat een van de weinige beursgerelateerde fora is waar uitermate realistisch over strategien gesproken. Op IEX zie je die TA-fappers niks testen hoorquote:Op vrijdag 17 december 2010 14:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik heb er wel eens moeite mee inderdaad... er wordt hier zoveel over startegiën gekletst dat ik - en dat kan aan mij liggen - soms door de bomen het bos niet zie.
Maakt niet uit verder, leuk voor de mensen die er van houden, ik kan het alleen niet laten er soms een wat kritische opmerking bij te plaatsen, al dan niet terecht.
Beste geïnteresseerde in trackers,quote:Op donderdag 16 december 2010 16:29 schreef Unknown18 het volgende:
[..]
Mijn pa is het hier ook mee eens met dit statement... Dus ik denk dat ik gewoon in de Nederlandse Think tracker gaan investeren.
Hoewel ik me afvraag, als je puur en alleen naar het risico van de 2 fondsen kijkt, dus ongeacht rendement, welke is dan "Veiliger"?
Ene kant, Ierland staat er slechter voor dan NL op financiel gebied dus kiezen voor NL.
Andere kant, iShares is een groter bedrijf qua omvang dan het kleinere Think, dus zou je op bedrijfsniveau zeggen dat Think eerder onderuit kan gaan dan iShares.
Of praat ik nu onzin?
Welkom,quote:Op vrijdag 17 december 2010 17:14 schreef BinckBank het volgende:
[..]
Beste geïnteresseerde in trackers,
Allereerst wil ik je bedanken voor je belangstelling in de trackers van ThinkCapital. Het klopt inderdaad dat de trackers van ThinkCapital een voordeel van een 0,5% bieden ten opzichte van de andere aanbieders, door de teruggaaf van de dividendbelasting.
Wat betreft de veiligheid is je redenatie niet juist. Het fondsvermogen is namelijk zowel bij ThinkCapital als iShares afgescheiden van de beheerorganisatie. Het ingelegde vermogen van de klanten is afgeschermd in een apart juridisch bedrijf. Overigens is met het meerdeheidsbelang dat we met BinckBank in ThinkCapital hebben genomen ook de continuïteit gewaarborgd.
Met vriendelijke groeten,
Harmen van der Schoor
quote:Op vrijdag 17 december 2010 20:18 schreef flyguy het volgende:
Trouwens nog mensen die VICEX in hun bezit hebben? Vind hun principes wel leuk
Ja de prestaties zijn niet bijzonder want hun meeste posities zijn blue chips, maar je geld zetten op 'slechte' dingen is niet eens zo'n slecht idee.quote:Op vrijdag 17 december 2010 21:17 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Alhoewel ze volgens wiki het niet beter doen dan de index is het wel een mooie vorm van marketing. Ik dacht er al eens eerder aan een fonds te beginnen dat enkel belegt in bedrijven zonder vrouwen in het bestuur (dan blijft er natuurlijk nog steeds heel veel over). Zonder dat het fonds zichzelf dusdanig beperkt in de mogelijkheden om de index te volgen krijg je wel internationale aandacht. En negatieve aandacht is ook positief natuurlijk!
Zal er ook niet minder van slapen, maar dat iedereen op de hoogte is van de risico's is niet waar. Al al het in de afgelopen jaren wat veranderd zijn.quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:34 schreef Mendeljev het volgende:
[..]!
Er is overigens niets mis mee om poen te verdienen op de beurs. Iedere tegenpartij is namelijk op de hoogte van de risico's en handelt daar naar. Als ik veel knaken zou cashen op de beurs dan zou ik daar echt niet minder om gaan slapen. Echter, als ik dezelfde poen binnenhark door mensen een woekerpolis aan te smeren of deel te nemen aan ondoorzichtvolle transacties dan zou dat zeker wel op mijn geweten inspelen.
Het is juist deze opvatting dat ons parten speelt omtrent politieke en maatschappelijke vraagstukken. Aandeelhouders zijn namelijk risicohouders en zijn om die reden nooit zielig.
Geen ethische bezwaren?quote:Op vrijdag 17 december 2010 20:18 schreef flyguy het volgende:
Trouwens nog mensen die VICEX in hun bezit hebben? Vind hun principes wel leuk
Zie hier de reden waarom Buffet de sigarettenbusiness wel ok vindt!quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:05 schreef JimmyJames het volgende:
Sigarettenfabrikanten? Ik zou niet graag mijn geld verdienen aan iets dat jaarlijks vele mensen het leven kost (ja ik weet dat ze er zelf voor kiezen om te roken). Enfin ik zal dan wel een linkse hippie zijn of zoiets. Principes, normen en waarden
quote:I'll tell you why I like the cigarette business. It costs a penny to make. Sell it for a dollar. It's addictive. And there's fantastic brand loyalty.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |