Dan open ik voor jou het nieuwe topicquote:Op woensdag 7 juli 2010 14:28 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Speciaal voor jou geregistreerd!
Belangrijkste onderscheid dat je kunt maken in het lopen is of dat je je aerobe of je anaerobe uithoudingsvermogen aan het vergroten bent. Aeroob houdt in dat je spieren kracht leveren met behulp van zuurfstof, anaeroob gebruikt meer het fosfatische energiesysteem. Eenvoudig gezegd verzorgt je aerobe uithoudingsvermogen je duurvermogen en het anaerobe uithoudingsvermogen je sprintvermogen/explosiviteit.
Hoe bepaal je nou in welk traject je aan het trainen bent?
Maximale hartslag (HFmax): 220 - leeftijd voor mannen; 226 - leeftijd voor vrouwen
Rusthartslag: Hartslag volledig in rust nadat je bijvoorbeeld al een paar minuten stil zit.
Om je trainingshartslag te berekenen (Hf-training) gebruik je de volgende formule: Hfrust + x% * (HFmax - HFrust)
Waarin x een percentage is dat de gewenste trainingsintensiteit bepaald.
Met 55-65% ben je vooral vet aan het verbranden, tussen de 65-85% zit je in het aerobe trainingsgebied en boven de 85% ben je eigenlijk volledig anaeroob aan het trainen.
Ik ben 19, heb een HFmax naar schatting van 220-19 = 201. Mijn HFrust ligt rond de 70. Mijn ondergrens voor mijn aerobe trainingsgebied ligt dus op: 70 + 0,65 * (201 - 70) = 155.
De bovengrens ligt op: 70 + 0,85 * (201-70) = 181. Dit stel ik zo in op mijn hartslag meter en wanneer hij niet piept, weet ik dat ik aeroob aan het trainen ben
Het is wel gebruikelijk dat als je een topic in een topicreeks sluit, dat je dan een nieuw topic opent (nummertje erbij & de OP (openingspost) kopieren vanuit de wiki en in de OP plakkenquote:Op woensdag 7 juli 2010 15:42 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Is het de bedoeling dat je zelf een nieuw topic opent als je de laatste post hebt gemaakt? Ik ben een newbie, sorry![]()
Ervan uitgaande dat de gemiddelde amateurhardloper hier een simpele hartslagmeter heeft maakt dit weinig uit, deze wijken namelijk ook af. Een simpel voorbeeld, als ik in de sportschool op een Life Fitness loopband sta en mijn borstband draag wijken de waarden tussen mijn polar en de waarde op de loopband al af met soms 6/7 slagen. Het gaat om een schatting die je maakt en dat is voor een amateur genoeg in mijn ogen. De afwijking in de weergegeven hartslag is groter dan de afwijking van de maximaal te bereiken hartslagquote:Op woensdag 7 juli 2010 17:03 schreef No-P het volgende:
Ik zou wel even je maximale hartslag met een testje bepalen. Die formule kan er zo 10 slagen naast zitten. Op runinfo.nl staan wel wat maniertjes.
Maar als je hartslagmeter er standaard zo'n 5% onder zit en je maxhartslag 10 slagen boven de waarde berekend met de formule, is de afwijking al weer een stukje hoger. De maximale hartslag bepalen is ook niet zo veel werk dus waarom niet even een keer doen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat de gemiddelde amateurhardloper hier een simpele hartslagmeter heeft maakt dit weinig uit, deze wijken namelijk ook af. Een simpel voorbeeld, als ik in de sportschool op een Life Fitness loopband sta en mijn borstband draag wijken de waarden tussen mijn polar en de waarde op de loopband al af met soms 6/7 slagen. Het gaat om een schatting die je maakt en dat is voor een amateur genoeg in mijn ogen. De afwijking in de weergegeven hartslag is groter dan de afwijking van de maximaal te bereiken hartslag
Beetje late reactie zie ik, maar wil deze toch even geven. Pas op met die lies, ik zit er nu al 7 weken mee te klooien. Het kan meerdere oorzaken hebben. Inderdaad je schoenen, of een beenlengteverschil.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:59 schreef bananablues het volgende:
Krijg laatste tijd (al een paar maanden eigenlijk denk ik, moet toch eens een logboek gaan bijhouden) onwijze spierpijn in mijn lies na hardlopen. Afgelopen dinsdag 8km redelijk tempo gedaan en nu is mijn lies pas beetje hersteld.
Iemand ideeën wat het zou kunnen zijn? Zit zelf te denken aan mijn hardloopschoenen, maar met mijn oude heb ik er ook last van...
Kwam op dit artikel omdat ik weer een beetje last heb van mijn kuit, en misschien dat het wat met de bloedvaten hierin te maken had.quote:Kuiten groeien sneller met afgeknepen bloedvaten
Krachttraining met relatief lichte gewichten resulteert in een fikse toename van de spierkracht als je tijdens je sets je bloedvaten naar de getrainde spiergroepen afknijpt. Kaatsutraining, heet dat. Zelfs de kuitspieren, de spiergroepen die het slechtst op training reageren, worden sneller sterker als je tijdens je calf-raises even boven je knie de bloedvaten afbindt. Dat blijkt uit een humane studie die sportwetenschappers van de Britse Loughborough University binnenkort publiceren in de European Journal of Applied Physiology.
Als je spieren tijdens krachttraining op wat voor manier dan ook tijdelijk te weinig zuurstof geeft, dan groeien ze sneller. Gisteren schreven we bijvoorbeeld over een studie waarin de anabole hormoonprikkel van krachttraining toeneemt als sporters trainen in een kamer met minder zuurstof in de lucht. Een andere onderzoekslijn betreft het afbinden van bloedvaten naar spiergroepen. In humane studies neemt daardoor de aanmaak van spiereiwitten toe.
Het meest interessante aan het effect is dat relatief geringe inspanningen - zoals een sprintje trekken - door Kaatsutraining resulteren in een sterke anabole respons van het lichaam. Onderzoekers hopen dat Kaatsutraining mensen kan helpen die door ouderdom of ziekte niet meer hard kunnen trainen. Progressieve trainers en sporters experimenteren met Kaatsutraining omdat ze hopen dat ze die in een reguliere training kunnen invoegen, zonder dat ze overtraining veroorzaken maar wel meer spiergroei tot stand brengen.
In het artikel dat binnenkort verschijnt laten de onderzoekers zestien ongetrainde vrouwen 4 weken lang hun kuiten trainen, 3 keer per week. De bloedvaten naar de ene kuit zijn daarbij afgebonden, de vaten naar de andere kuit niet. De ene helft van de vrouwen traint met 25 procent van het gewicht waarmee zo nog net 1 rep kunnen maken (1RM). De andere helft traint op 50 procent van hun 1RM.
De proefpersonen trainden hun kuiten zittend. Ze deden 3 sets, en rustten een minuut tussen de sets. Elke kuittraining duurde 5-8 minuten, en gedurende die tijd droegen de vrouwen rond hun knie een band die de bloedtoevoer afkneep. Hieronder zie je het effect van de training op de 1RM.
De onderzoekers meetten ook na 4 weken hoe snel de bloedsomloop weer op gang kwam als ze de afknijpende band boven de knie weghaalden. De Kaatsutraining zorgde ervoor dat de bloedsomloop sneller herstelde.
De onderzoekers vermoeden dat het effect op de bloedsomloop iets te maken heeft met het nog steeds niet opgehelderde mechanisme achter de werking van Kaatsutraining. Misschien leidt Kaatsutraining via groeifactoren als VEGF tot meer en sterker haarvaten in de spieren, speculeren ze.
Er zijn in Japan al gyms waarin je aan Kaatsutraining kunt doen. Of Kaatsutraining voor iedereen geschikt is, dat is nog niet bekend. De onderzoekers manen tot enige voorzichtigheid. "Concern surrounds the fact that the veins are congested and distended and this may cause problems for normal blood flow by causing damage to the valves within the vein", schrijven ze in de laatste alinea's van hun artikel.
Bron: ergogenics
Ik wil er geen wetenschappelijke studie van maken.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:04 schreef No-P het volgende:
[..]
Maar als je hartslagmeter er standaard zo'n 5% onder zit en je maxhartslag 10 slagen boven de waarde berekend met de formule, is de afwijking al weer een stukje hoger. De maximale hartslag bepalen is ook niet zo veel werk dus waarom niet even een keer doen.
Dat gaat ik eens even lezen onderweg naar huis, thnxquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:09 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
CaLeX: hier staat een mooi artikel over trainen op hartslagfrequenties:
http://www.contest.nl/wrn-hartslagmeter.pdf
Is erg nuttig om eens door te lezen! Staat eigenlijk alles in dat je moet weten
Same here, fanatiek hardloper eigenlijk. 2/3 maal per week 8km maar sinds dit weer echt niet, nu breng ik meer tijd door op de fiets. Vergeet niet als je weer gaat hardlopen dat je je menisci weer even de kans moet geven om te adapteren en niet gelijk je volledig intensiteit weer oppakt. In 2/3 weken is er namelijk al een lichte achteruitgang van de kwalliteit van je menisci/collageen bindweedsel.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 20:37 schreef Quito1 het volgende:
Hier ook iemand die niet echt te motiveren is om met dit weer te hardlopen.
Afgelopen week 1 keer gelopen, 's avonds 13km ongeveer maar geef met dit weer de voorkeur aan wielrennen!
quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:59 schreef bananablues het volgende:
Krijg laatste tijd (al een paar maanden eigenlijk denk ik, moet toch eens een logboek gaan bijhouden) onwijze spierpijn in mijn lies na hardlopen. Afgelopen dinsdag 8km redelijk tempo gedaan en nu is mijn lies pas beetje hersteld.
Iemand ideeën wat het zou kunnen zijn? Zit zelf te denken aan mijn hardloopschoenen, maar met mijn oude heb ik er ook last van...
Pijn in de lies na hardlopen (of wandelen, lang staan).quote:Op woensdag 7 juli 2010 22:07 schreef e-runner het volgende:
[..]
Beetje late reactie zie ik, maar wil deze toch even geven. Pas op met die lies, ik zit er nu al 7 weken mee te klooien. Het kan meerdere oorzaken hebben. Inderdaad je schoenen, of een beenlengteverschil.
Ook kan het zijn (zoals bij mij) dat je rug en buikspieren te zwak zijn en het daardoor teveel te verduren heeft. Hierbij gaat het vooral om de schuine buikspieren. Het kan een tijd duren voordat zoiets gaan opspelen. Jij hebt het over spierpijn, bij mij was het meer een branderig gevoel.
Een logboek is een goed idee, ik hou er zelf sinds vorig jaar ook een bij en kan meteen zien wanneer ik iets had en wat ik er toen aandeed.
Ben inmiddels een beetje aan het lopen. M'n lies is af en toe nog gevoelig en ik hou het bij korte stukjes op de loopband. Hou m'n conditie beetje op peil door cardiotraining op de sportschool. Start deze week ook met een krachttrainingsprogramma. Is hoognodig zo blijkt!
Verder moet ik oefeningen gaan doen om m'n rug soepel te maken en te houden. Ben al enkele keren gekraakt. Het lopen staat dus op een laag pitje en ik denk dat ik na de zomer weer wat serieuzer ga trainen. Wil eerst helemaal blessurevrij zijn.
En, wat waren je eigen conclusies? wat voor een afstanden loop je, voornamelijk kort (<2km) of langer (4-10km)?quote:Op maandag 12 juli 2010 01:28 schreef knnth het volgende:
Voor de geinteresseerden, een klein loopje dat ik heb opgenomen om de fouten uit m'n techniek te vissen.
http://vimeo.com/13245761
Wat mij juist opvalt is dat je de eerste fasen van een stap eigenlijk volledig mist naar mijn idee. Je landt eigenlijk al op je vlakke voet en niet op je hiel. Een volledig perfect looppatroon zou zijn landen op de buitenkant van je hiel en dan schuin naar voor afwikkelen en met je grote teen afzetten. Kun je jezelf ook vinden in dat je de begin fases van een stap mist? Ik ben ook wel benieuwd naar mijn looppatroon eigenlijk, zal het binnenkort eens filmenquote:Op maandag 12 juli 2010 12:04 schreef knnth het volgende:
Ik land met gestrekt been, dat zou niet moeten, verder nogal gespannen houding, heup is een beetje ingezakt. Gelukkig ook veel tips op het poseforum gekregen, zou ik weer vooruit mee moeten kunnen. Maar het is nog best pittig. Gelukkig ziet het er al veel beter uit dan anderhalve maand geleden.
Normaal loop ik 5k/10k, ben nu al twee maanden louter met techniek bezig, afstand komt wel weer in augustus/september.
Misschien is de demping uit je hak? Of anders is je achillispees om de een of andere manier korter geworden of heb je platvoeten gekregen?quote:Op maandag 12 juli 2010 22:10 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Sinds een aantal weken heb ik erg last van beide achillespezen nadat ik zo'n 2km heb gelopen. Het stuk tussen m'n hiel en kuit voelt dan helemaal stijf en zeurderig aan. Ik heb dit alleen maar tijdens het hardlopen, voorheen nog nooit last van gehad en ik loop al zo'n twee jaar.
Herkent iemand deze klachten?
quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:14 schreef beertenderrr het volgende:
ja, helemaal als de bron aangepakt wordtging vandaag voor de 2e keer en ze hebben het gevonden hoor, wat een pijn
Het komt omdat ik nogal platvoeten heb. Normaal als je een stap zet, heeft je voet een kommetje, zie foto:
[ afbeelding ]
Op deze foto is een spier te zien die de klappen opvangt bij elke stap. Het is een soort vering zegmaar. Bij het afzetten drukt die spier zich weer uit. Met platte voeten gebeurt dit niet, en kost dit dus extra kracht om vanuit 0 af te zetten. Dit is de oorzaak van de blessure. Deze spier staat namelijk op een of andere manier (ben het vergeten) in contact met een bloedvat en/of spier in mijn kuit. Tijdens het hardlopen zet dit bloedvat uit, omdat de kuit meer zuurstof nodig heeft, en dus op moet zwellen. Dit gaat bij mij niet goed, omdat het kapsel wat om het bloedvat heen zit (ik had geleerd bij biologie dat dit er niet omheen zat, maar ja, blijkbaar dus wel) niet genoeg mee rekt, doordat de spier in mijn platte voeten niet veert.
Wat ze nu gedaan hebben is mijn enkel iets van stand veranderd, waardoor de klappen iets anders worden opgevangen en mijn spier iets meer gaat doen tijdens het afwikkelen van de voet. Enkel is ingetaped en moet zo 3 dagen lopen zodat de enkel kan wennen aan de nieuwe stand. Hopelijk blijft die daarna ook zo in deze positie staan. Verder zijn ze begonnen met het losmaken van het kapsel en de spier in mijn kuit, wat erg verkrampt is. Zoals jullie snappen doet dit enorm veel pijnmaar ja, je moet er wat voor over hebben.
Goed, tot dusver mijn verhaalFysiologisch gezien niet helemaal correct uitgelegd denk ik, maar het klonk allemaal logisch toen de fysio het me vertelde. Het was ook aardig veel, dus ben al wat dingen vergeten en haal ongetwijfeld wat door elkaar. Dam tot dam ga ik waarschijnlijk wel redden gelukkig, was er redelijk op tijd bij. Ben blij dat ik tegen mijn geconditioneerde "met rust geneest alles" instelling in ben gegaan, want dit was niet over gegaan zonder behandeling. Tevens nieuwe schoenen gekocht met een kleine antipronatie correctie erin.
hoho, niet zo snelquote:
Hier nog een mizuno wave rider 13 fan! Mijn eerste paar echte hardloopschoenen waren van New Balance, daarna een paar Mizuno wave rider 12 (of 11?) en nu zonder enige problemen overgegaan naar wave rider 13. Sinds de mizuno schoenen heb ik geen echte blessure meer gehad (afkloppen!) Fijn dat er nu wat gedaan wordt aan jouw klachten beertenderr, ik hoop dat het gaat werken!quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:14 schreef beertenderrr het volgende:
[ afbeelding ]
Mizuno wave rider 13, kan iedereen deze serie aanraden
Hoe zit het met jouw marathonplannen Beertender? Staan die even in de ijskast?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 16:01 schreef beertenderrr het volgende:je gaat de volledige doen? Welke heb je in gedachte? Stoer hoor!
7 minuten per kilometer is wel erg hoor haha, dan kan je bijna naar het evy topic
Amsterdam! Ik heb gisteren een duurloop gedaan met phanos, die organiseren trainingslopen als voorbereiding voor de marathon. Het was nog maar 20 km, echt bizar dat dit zo ongeveer de kortste duurloop was. Maar ik voel me goed met die vele trainingen, dus ik heb er stiekem wel vertrouwen in. Ik ga wel alleen voor uitlopen (als in: niet wandelen), dan kan ik kijken of ik het leuk vind en voor een echte tijd (<4.00) wil trainen.quote:Op zaterdag 24 juli 2010 16:01 schreef beertenderrr het volgende:je gaat de volledige doen? Welke heb je in gedachte? Stoer hoor!
7 minuten per kilometer is wel erg hoor haha, dan kan je bijna naar het evy topic
Wanneer ik hersteld ben weet ik niet, het gaat wel beter maar ik voel nog altijd wel pijn bij m'n lies.quote:Op zondag 25 juli 2010 15:25 schreef beertenderrr het volgende:
Je ging toch ook voor de triatlon e-runner?Kan je in de sportschool ook mooi trainen. Goed om te horen dat het herstel al beter gaat, maar je bent er al best lang mee bezig. Wanneer denk je dat je weer helemaal fit bent?
Mijn marathonplannen staan nog steeds. Wil me volgend jaar proberen te plaatsen voor de marathon van New York, eerder gaat niet lukken. En anders wordt het het jaar erna. Ik denk dat ik vanaf september (mits ik helemaal fit blijf) flinke sprongen kan gaan maken. Ga dan op mezelf wonen en ik ga bij een atletiekvereniging, waardoor verbetering toch wel sneller zou moeten komen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |