quote:
Speciaal voor jou geregistreerd! 
Belangrijkste onderscheid dat je kunt maken in het lopen is of dat je je aerobe of je anaerobe uithoudingsvermogen aan het vergroten bent. Aeroob houdt in dat je spieren kracht leveren met behulp van zuurfstof, anaeroob gebruikt meer het fosfatische energiesysteem. Eenvoudig gezegd verzorgt je aerobe uithoudingsvermogen je duurvermogen en het anaerobe uithoudingsvermogen je sprintvermogen/explosiviteit.
Hoe bepaal je nou in welk traject je aan het trainen bent?
Maximale hartslag (HFmax): 220 - leeftijd voor mannen; 226 - leeftijd voor vrouwen
Rusthartslag: Hartslag volledig in rust nadat je bijvoorbeeld al een paar minuten stil zit.
Om je trainingshartslag te berekenen (Hf-training) gebruik je de volgende formule: Hfrust + x% * (HFmax - HFrust)
Waarin x een percentage is dat de gewenste trainingsintensiteit bepaald.
Met 55-65% ben je vooral vet aan het verbranden, tussen de 65-85% zit je in het aerobe trainingsgebied en boven de 85% ben je eigenlijk volledig anaeroob aan het trainen.
Ik ben 19, heb een HFmax naar schatting van 220-19 = 201. Mijn HFrust ligt rond de 70. Mijn ondergrens voor mijn aerobe trainingsgebied ligt dus op: 70 + 0,65 * (201 - 70) = 155.
De bovengrens ligt op: 70 + 0,85 * (201-70) = 181. Dit stel ik zo in op mijn hartslag meter en wanneer hij niet piept, weet ik dat ik aeroob aan het trainen ben