abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 april 2010 @ 12:39:31 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79963617

Welkom in alweer deel 222 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas door Nederland(Deel 1) - Greavy
Eerste klas richting het Noorden(Deel 2) - Greavy
Eerste klas door Nederland: Kriskras(Deel 3) - Greavy

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2007) )
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2003) )
======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!


Oude OP:


Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79963625
Fipo.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 april 2010 @ 12:43:00 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79963769
Mooi topicnummer
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator maandag 5 april 2010 @ 12:45:01 #4
155227 crew  Guppy
dus
pi_79963838
Hoi TreinTopic
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 5 april 2010 @ 12:45:09 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79963843
Vast wat kijkwerk

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79963846
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:43 schreef Peterselieman het volgende:
Mooi topicnummer
Klopt ja, de cijfers van mijn mobiele telefoonnummer sedert 1998.
  maandag 5 april 2010 @ 12:45:47 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79963870
Hoi. Mijn laatste vraag was: waarom wordt de nachtnettrein tussen Utrecht en Rotterdam via Gouda vanaf *binnenkort* opgeheven in de nacht van donderdag op vrijdag?

Fles suggereerde dat ie te weinig opbrengt. Dat zou nogal een kutreden zijn, want het enige moment om dan naar mijn idee een complete reeks treinen te schrappen is in een nieuwe dienstregeling (dus in december). Iemand anders nog een idee? Geen ruimte in Utrecht of Rotterdam vanwege de verbouwingen van de stations aldaar of zo?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79963894
een van jullie heeft vast de dienstregeling van de hele week van die vrijheidstrein
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_79963903
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Vast wat kijkwerk

EC 295.
  maandag 5 april 2010 @ 12:47:15 #10
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_79963915
GOdverdomme er rijd niks meer vanaf eindhoven
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_79963982
Hallo!
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_79965262
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
een van jullie heeft vast de dienstregeling van de hele week van die vrijheidstrein
http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling

Maar die gaat maar tot 6 april.. Rest hier; http://spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=388

Sorry hoor, maar wat een faaltrein is het. Hij rijdt regelmatig als stoptrein tussen Rsd en Vs in de spits en dan is het niet handig dat ze driekwart van de zitplaatsen hebben verwijderd. Alsof iemand in de spits ook maar een ruk geeft om die exposities e.d.

Lekker gevarieerde dienstregeling ook hoor.. Vandaag weer vanaf 15:40 uur.. Rsd - Vs - Rsd - Vs - Rsd .
  Redactie Sport maandag 5 april 2010 @ 13:35:13 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79965275
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
een van jullie heeft vast de dienstregeling van de hele week van die vrijheidstrein
http://www.spoornieuws.nl/index?page=nieuws&id=388
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:47 schreef cherrycoke het volgende:
GOdverdomme er rijd niks meer vanaf eindhoven
Mja, werkzaamheden he
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:49 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Hallo!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 5 april 2010 @ 13:35:59 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79965295
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:34 schreef Ireyon het volgende:

[..]

http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling

Maar die gaat maar tot 6 april.. Rest hier; http://spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=388

Sorry hoor, maar wat een faaltrein is het. Hij rijdt regelmatig als stoptrein tussen Rsd en Vs in de spits en dan is het niet handig dat ze driekwart van de zitplaatsen hebben verwijderd. Alsof iemand in de spits ook maar een ruk geeft om die exposities e.d.

Lekker gevarieerde dienstregeling ook hoor.. Vandaag weer vanaf 15:40 uur.. Rsd - Vs - Rsd - Vs - Rsd .
Misschien kunnen ze er bij wijze van historisch verantwoorde versterking wat schuifwandwagens achter hangen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 april 2010 @ 13:37:16 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79965344
Spitstrein teh Iraqi way

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 5 april 2010 @ 13:37:40 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79965362
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:45 schreef Duvel het volgende:
Hoi. Mijn laatste vraag was: waarom wordt de nachtnettrein tussen Utrecht en Rotterdam via Gouda vanaf *binnenkort* opgeheven in de nacht van donderdag op vrijdag?

Fles suggereerde dat ie te weinig opbrengt. Dat zou nogal een kutreden zijn, want het enige moment om dan naar mijn idee een complete reeks treinen te schrappen is in een nieuwe dienstregeling (dus in december). Iemand anders nog een idee? Geen ruimte in Utrecht of Rotterdam vanwege de verbouwingen van de stations aldaar of zo?
11. Nachttreinen Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht Centraal
Uit het lopende pilotproject is gebleken dat het in de nacht van donderdag op wijdag niet
rendabel is om nachttreinen te rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
NS houdt derhalve per 12 april aanstaande op met het rijden van de nachttreinen op
genoemd traject in de nacht van donderdag op vrijdag.


uit: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:KRiciCm264IJ:www.locov.nl/Images/Locov%25202010-031%2520adviesaanvraag%2520info%2520en%2520drgl%25202010_tcm311-273515.pdf+nachttrein+tussen+Utrecht+en+Rotterdam+via+Gouda+stopt&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESicfx-WRF76q7KYBexMKWAOAY6ih5PbUfEurfhpjKY0tbbdk7YnbZ7V5aIYP5SHxlpFgyXdutg6GTQ-bAh1cAmMntzF-FOyHawxJAAdq5nTHxkVL4Uwbbq0ARiUar7ZeUI7VNbJ&sig=AHIEtbSVEKSvpHmf4s9bBwklBka8frC0pw

Besluit van NS reizigers dus, het levert te weinig op
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 5 april 2010 @ 14:03:56 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79966253
Ah, hier waren we gebleven.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79966379
tvp
  maandag 5 april 2010 @ 14:11:07 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79966494
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:37 schreef bork het volgende:

[..]

11. Nachttreinen Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht Centraal
Uit het lopende pilotproject is gebleken dat het in de nacht van donderdag op wijdag niet
rendabel is om nachttreinen te rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
NS houdt derhalve per 12 april aanstaande op met het rijden van de nachttreinen op
genoemd traject in de nacht van donderdag op vrijdag.


uit: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:KRiciCm264IJ:www.locov.nl/Images/Locov%25202010-031%2520adviesaanvraag%2520info%2520en%2520drgl%25202010_tcm311-273515.pdf+nachttrein+tussen+Utrecht+en+Rotterdam+via+Gouda+stopt&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESicfx-WRF76q7KYBexMKWAOAY6ih5PbUfEurfhpjKY0tbbdk7YnbZ7V5aIYP5SHxlpFgyXdutg6GTQ-bAh1cAmMntzF-FOyHawxJAAdq5nTHxkVL4Uwbbq0ARiUar7ZeUI7VNbJ&sig=AHIEtbSVEKSvpHmf4s9bBwklBka8frC0pw

Besluit van NS reizigers dus, het levert te weinig op
OK, helder, maar wel achterlijk om dat lopende het dienstregelingjaar uit te voeren. Ik zie het spoorboekje als een soort contractstuk: kijk klant dit bieden wij je aan. Ik, klant, denk: tof, doe mij maar een jaartrajectkaart. En vervolgens wordt een deel van het aanbod geschrapt...

Ik heb overigens nog nooit gebruik gemaakt van die trein, dus ik huil krokodilletranen. Ik vind het alleen vreemd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 april 2010 @ 14:21:47 #20
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_79966785
Hmkay maar dat is dus alleen van do op vr, in het weekend rijdt ie nog wel. Raar dat er te weinig mensen gebruik van maken, ik heb het zelf altijd wel een gebrek gevonden dat je, als je vanaf Utrecht naar Delft terug wilde, je helemaal via A'dam/Leiden moest.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 5 april 2010 @ 15:02:55 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79967833
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:21 schreef V2 het volgende:
Hmkay maar dat is dus alleen van do op vr, in het weekend rijdt ie nog wel. Raar dat er te weinig mensen gebruik van maken, ik heb het zelf altijd wel een gebrek gevonden dat je, als je vanaf Utrecht naar Delft terug wilde, je helemaal via A'dam/Leiden moest.
Ja dat is ook debiel, maar blijkbaar is het aantal mensen dat in de nacht van Utrecht die kant op gaat niet voldoende om een trein rendabel te krijgen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79967881
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:37 schreef bork het volgende:

[..]

11. Nachttreinen Rotterdam Centraal - Gouda - Utrecht Centraal
Uit het lopende pilotproject is gebleken dat het in de nacht van donderdag op wijdag niet
rendabel is om nachttreinen te rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal.
NS houdt derhalve per 12 april aanstaande op met het rijden van de nachttreinen op
genoemd traject in de nacht van donderdag op vrijdag.


uit: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:KRiciCm264IJ:www.locov.nl/Images/Locov%25202010-031%2520adviesaanvraag%2520info%2520en%2520drgl%25202010_tcm311-273515.pdf+nachttrein+tussen+Utrecht+en+Rotterdam+via+Gouda+stopt&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESicfx-WRF76q7KYBexMKWAOAY6ih5PbUfEurfhpjKY0tbbdk7YnbZ7V5aIYP5SHxlpFgyXdutg6GTQ-bAh1cAmMntzF-FOyHawxJAAdq5nTHxkVL4Uwbbq0ARiUar7ZeUI7VNbJ&sig=AHIEtbSVEKSvpHmf4s9bBwklBka8frC0pw

Besluit van NS reizigers dus, het levert te weinig op
Dat is toch de intercity die niet bij Alexander stopt?

In de deelgemeente Prins Alexander wonen veel gezinnen met kinderen die uit gaan e.d., dus ik denk dat ze hierdoor heel wat missen.
  maandag 5 april 2010 @ 15:16:47 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79968227
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Van wanneer? Afgelopen zomer ben ik 1 dag op en neer geweest vanuit Utrecht, kan gewoon hoor Was best een gave rit wel idd Waar moet jij vandaan komen dan?
Treintopic 170 - waar ProRail records blijft breken op Ah-Ww
Treinentopic 116

En ik kom uit Breda
  maandag 5 april 2010 @ 15:21:01 #24
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_79968366
Ik moet misschien maar eens een paar foto's maken van de BNSF treinen hier
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
  maandag 5 april 2010 @ 16:46:56 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79970777
quote:
ik kijk zo wel ff

edit: Oh ja inderdaad die rit in 2008 was ik al zowat weer vergeten. Best leuk land toch wel, Frankrijk. Qua spoor dan. Komende zomervakantie ga ik een beetje door de Vogezen roeren

[ Bericht 13% gewijzigd door Dr_Flash op 05-04-2010 19:15:03 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79977358
trains are my life, love trains in Azië and in Russia and Oekraïne
  maandag 5 april 2010 @ 20:12:32 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79978015
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ik kijk zo wel ff

edit: Oh ja inderdaad die rit in 2008 was ik al zowat weer vergeten. Best leuk land toch wel, Frankrijk. Qua spoor dan. Komende zomervakantie ga ik een beetje door de Vogezen roeren
Rechtsrijdende treinen in Frankrijk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 april 2010 @ 20:22:06 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79978427
Spaanse treinen en bordjes zijn trouwens ook interessant.
  maandag 5 april 2010 @ 20:41:26 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79979138
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:22 schreef James1988 het volgende:
Spaanse treinen en bordjes zijn trouwens ook interessant.
Ongetwijfeld. Maja, kan niet alles hebben he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79979224
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:22 schreef James1988 het volgende:
Spaanse treinen en bordjes zijn trouwens ook interessant.
Ik heb in Spanje zulke gekke dingen meegemaakt met treinen, stoelen die je een duw geeft en dan de rugzitting aan de andere kant hebben, een soort ICE die HSL speelt op een middeleeuws spoor, treinen die geen daglicht zagen door alle graffiti, beveiligd spoorovergangen die harder genegeerd worden dan het rookverbod (terecht overigens, de bomen gingen 10 min. van te voren naar beneden) en ik kom vast nog op een stuk meer.

Volgende keer zal ik eens wat foto's nemen, ik ben vaak in Spanje.
  maandag 5 april 2010 @ 20:55:23 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79979770


Can you say, Thalys PBKA? Lijkt er verdacht veel op imo.
  maandag 5 april 2010 @ 20:57:15 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79979854
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:55 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Can you say, Thalys PBKA? Lijkt er verdacht veel op imo.
Na, und?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 april 2010 @ 20:59:05 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79979951
"Mit Siemens, gutenmorgen"
- "Ola, RENFE. Trenas altas vitessas por favor?"
"Was? Eh, si."

"Ici Alstom, bonjour"
- "Ola, RENFE. Trenas altas vitessas por favor?"
"Quoi? Eh, si."

Tadaah!

Mijn Spaans is wat roestig, aan bovenstaande conversaties kunnen geen rechten worden ontleend.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79980051
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Na, und?
[ afbeelding ]
AVE Velaro

  maandag 5 april 2010 @ 21:05:04 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79980242
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:59 schreef Duvel het volgende:
"Mit Siemens, gutenmorgen"
- "Ola, RENFE. Trenas altas vitessas por favor?"
"Was? Eh, si."

"Ici Alstom, bonjour"
- "Ola, RENFE. Trenas altas vitessas por favor?"
"Quoi? Eh, si."

Tadaah!

Mijn Spaans is wat roestig, aan bovenstaande conversaties kunnen geen rechten worden ontleend.
Prachtig

By the way, als het goed is gaat later dit jaar de lijn Perpignan - Figueras in gebruik genomen worden. Deze lijn is aangelegd zoals de andere AVE- en TGV-lijnen waardoor het mogelijk wordt om zonder te moeten omsporen treinen tot diep in Spanje te laten rijden.

Vooralsnog gaat dat nog niet, omdat er nog geen lijn is van Figueras naar Barcelona. Deze is wel in aanbouw, oplevering wordt verwacht ergens tussen 2012 en 2014. Vanaf dat moment is het mogelijk om een TGV in te leggen die Parijs - Barcelona in 5,5 uur aflegt. Deze lijn zal ook geschikt zijn voor goederentreinen.
  maandag 5 april 2010 @ 21:23:50 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79981227
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:43 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Ik heb in Spanje zulke gekke dingen meegemaakt met treinen, stoelen die je een duw geeft en dan de rugzitting aan de andere kant hebben,
Zo wereldschokkend is dat anders niet hoor


Bekijk deze YouTube-video
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79981388
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo wereldschokkend is dat anders niet hoor


clever gedaan
pi_79981471
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Na, und?
[ afbeelding ]
Die lijkt er op ja, van binnen was die wel een beetje naar de klote en buiten ongelofelijk vies en schommelen, daar is een VIRM niks bij, maar het spoor was er dan ook eentje die er al lag toen de treinen nog op stoom reden.
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo wereldschokkend is dat anders niet hoor



Ze zagen er wel stukken beter uit, zaten alleen wel minder. Ik zit zelden lekker in Spaanse treinen overigens, zo lang ben ik niet eens maar die Spanjaarden zijn veelal kleiner en de stoelen zullen dan ook meer berekend zijn op kleine mensen.
  maandag 5 april 2010 @ 21:56:57 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79982946

Deze heb ik afgelopen vrijdag gemaakt tussen Deinum en Dronrijp
Later meer foto's
pi_79983207
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zo wereldschokkend is dat anders niet hoor



DE oude trams van het Haags OV-museum heeft ook zulke bankjes in enkele trams, maar dan helemaal van hout
dag
pi_79984393
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:34 schreef Ireyon het volgende:

[..]

http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling

Maar die gaat maar tot 6 april.. Rest hier; http://spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=388

Sorry hoor, maar wat een faaltrein is het. Hij rijdt regelmatig als stoptrein tussen Rsd en Vs in de spits en dan is het niet handig dat ze driekwart van de zitplaatsen hebben verwijderd. Alsof iemand in de spits ook maar een ruk geeft om die exposities e.d.

Lekker gevarieerde dienstregeling ook hoor.. Vandaag weer vanaf 15:40 uur.. Rsd - Vs - Rsd - Vs - Rsd .
Volgens manlief hier zou de vrijheidstrein ook helemaal niet in de spits gaan rijden. In de ochtend doet 'ie dat ook inderdaad niet maar in de middag/avond spits dus wel, vonden wij ook al raar...
Ook raar: wij stonden vorige week op de vrijheidstrein te wachten in Lelystad en volgens de dienstregeling zou 'ie dan direct weer terug naar Almere gaan maar hij reed vrolijk naar het rangeerterrein... Dat was overigens wel tegen 17u dus had misschien toch iets te maken met de spits?

Oh en mijn foto's van de binnenkant voegen niet veel toe denk ik, zijn eigenlijk hetzelfde als de andere binnenkantfoto's. Ik heb wel foto's van de binnenkomst op Den Haag HS op de dag van de opening en van de helft (blauwe kant) van de trein op Llso, voor de liefhebbers... Daarnaast verwacht ik nog foto's van de verbouwing van het treinstel maar ik heb geen idee wanneer ik die krijg
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:03:12 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79989333
Zijn er hier ook mensen die met de NVBS-excursie mee op pad gaan? Ik ga proberen om nog mee te kunnen, alhoewel de aanmeldingen gesloten zijn (via een somda-er die bij nvbs werkt/actief is zeg maar).

Daarnaast kwam ik deze tegen:

Bron: Kevin Evers
Die kar was voor een trein gegooid (?) bij Echt. De kar is nu ook kaduuk.

[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 06-04-2010 09:34:05 ]
pi_79990017


Niet tof.
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:28:12 #44
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_79991631
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:03 schreef greavy het volgende:
Zijn er hier ook mensen die met de NVBS-excursie mee op pad gaan? Ik ga proberen om nog mee te kunnen, alhoewel de aanmeldingen gesloten zijn (via een kennis die bij nvbs werkt/actief is zeg maar).
Dé NVBS-excursie? Het zijn er zo op het eerste oog 10 a 15 per jaar
Het gaat dus om de Koninginnedagrit voor de duidelijkheid.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:29:25 #45
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_79991647
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:22 schreef James1988 het volgende:
Spaanse treinen en bordjes zijn trouwens ook interessant.
In Op de Rails van februari en maart stond een hele reportage over de aanleg en uitbouw van het Spaanse hogesnelheidsnet.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_79992079
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:56 schreef greavy het volgende:

Deze heb ik afgelopen vrijdag gemaakt tussen Deinum en Dronrijp
Wat een gaaf traject!
  dinsdag 6 april 2010 @ 07:57:40 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79993252
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:57 schreef Socios het volgende:

[..]

Wat een gaaf traject!
Je hoeft niet te sturen, het gaat toch allemaal rechtdoor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 6 april 2010 @ 08:25:50 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79993476
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:28 schreef MREn het volgende:

[..]

Dé NVBS-excursie? Het zijn er zo op het eerste oog 10 a 15 per jaar
Het gaat dus om de Koninginnedagrit voor de duidelijkheid.
Oeps, vergeten te vermelden, het is die van koninginnedag (30 april)

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 06-04-2010 09:34:23 ]
  dinsdag 6 april 2010 @ 11:31:27 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79997811
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:28 schreef MREn het volgende:

[..]

Dé NVBS-excursie? Het zijn er zo op het eerste oog 10 a 15 per jaar
Het gaat dus om de Koninginnedagrit voor de duidelijkheid.
Oh? Eerst gaan ze nog naar Rheinbraun in Garzweiler en de KBEF. Daar ben ik wel bij.

Niet bij de koninginnedagrit
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_79998160
Het is weer raak tussen Almelo en Hengelo, weer een zelfmoordenaar..al de 3e keer deze week

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2010 11:40:04 ]
  Redactie Sport dinsdag 6 april 2010 @ 11:44:52 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79998374
En de reizigers op Enschede-Hengelo zijn er weer de dupe van, omdat daar alleen de stopper die normaal naar Nijverdal gaat nog rijdt. De sprinter naar Apeldoorn en de IC zijn er uitgegooid, terwijl er helemaal niks aan de hand is daar. Reizigers naar Oldenzaal en omreizende mensen naar Utrecht via Arnhem zijn daardoor een half uur langer onderweg. En vanuit Hengelo is er nu een overstap van -2 op de bussen in Enschede, die wel aansluiten op de IC normaal maar niet op de stopper. Mensen die een bus met een halfuursdienst moeten hebben krijgen dus ook +30
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 6 april 2010 @ 12:01:04 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79999040
Zojuist reed er een SLT door Breda, richting Roosendaal/Dordrecht. Proefritje nummer zoveel?
pi_79999051
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 11:39 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Het is weer raak tussen Almelo en Hengelo, weer een zelfmoordenaar..al de 3e keer deze week
Alweer?
pi_79999989
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 12:01 schreef Crientj het volgende:

[..]

Alweer?
Alweer..maar de treinen rijden alweer zo te horen..
pi_80004077
De rood-wit-blauwe trein kwam zojuist door Breda gekacheld. Hij zit vandaag dus in de 13600.
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
  dinsdag 6 april 2010 @ 14:42:50 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80004906
Niet alleen in de 13600, als ik me niet vergis rijdt hij vandaag in meerdere series.. Maar kan het mis hebben.
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:59:39 #57
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_80007626
De 520 neemt inderdaad niet de hele dag een serie over, doet een paar slagen en daarna weer wat anders bijvoorbeeld als extra trein.
Er staat een dienstregeling op http://stilstaanbijvrijheid.nl/#/Dienstregeling. De Vrijheidstrein is nu dus onderweg als extra Intercity Breda-Maastricht om vanavond nog een beetje voor stoptrein te kunnen spelen in Limburg.
  dinsdag 6 april 2010 @ 16:28:42 #58
281719 Uncle_Runkle
Here's the Runkle-ator
pi_80008808
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:28 schreef Kankerkachelsverkopert (en nog een paar anderen) onder andere het volgende:

Ze zagen er wel stukken beter uit, zaten alleen wel minder. Ik zit zelden lekker in Spaanse treinen overigens, zo lang ben ik niet eens maar die Spanjaarden zijn veelal kleiner en de stoelen zullen dan ook meer berekend zijn op kleine mensen.
Ik woon in Barcelona, dus zit bijna iedere week wel in een renfe trein. Het Spaanse treinensysteem werkt als volgt.

Cercanias (Rodalies in Catalunya)
Dit zijn de lokale treinen of stoptreinen. Iedere stad heeft zijn eigen Cercanias netwerk met frequente verbindingen met omliggende steden. Dit zijn vrij standaard treinen met stoelen a la plank met houtje. Geen pretje als je daar 3 uren op moet zitten.

Media Distancia
Dit zijn interregio verbindingen. Op sommige verbindingen in Catalunya worden de zogenaamde "Catalunya Express" treinen ingezet. Dezen hebben comfortabele stoelen die je kan veranderen qua opstelling. Op andere verbindingen worden wat oudere treintypes ingezet, die ook stoelen a la plankje met stofje hebben.

Larga Distancia
Dit zijn de verbindingen tussen grote steden. Worden gereden met AVE's (Siemens Velaro o.a.), Intercity rijtuigen en andere HST's . Veel comfort maar wel aan de prijs.

Over het algemeen is de trein goedkoop. Vooral de cercanias treinen. Van Barcelona naar de Franse grens is het bijvoorbeeld +/- 12 euro. (traject is ongeveer 170 kilometer).
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:21:50 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80013051
Timing bij De Haar Aansluiting, altijd lastig:



DDARretje in Utrecht Centraal, met lekker wiefke op het perron



SGMmmetje in Utrecht Centraal, wachtend op vertrek naar Baarn



De stoptrein naar Utrecht Centraal, in Hilversum. Echt wel.



VIRMpje in Veenendaal-De Klomp, rijdt net weg naar Nijmegen.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:31:32 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80013397
Harlingen (Haven), Vrijdagavond 2 April 2010
In deze reportage zal ik een aantal foto's plaatsen van de spoorlijn tussen Harlingen en Harlingen Haven. Deze spoorlijn is momenteel buiten gebruik vanaf station Harlingen, wegens verandering van de keermuur en plaatsing van een nieuw station.

Alle onderstaande foto's zijn door mezelf genomen, tenzij anders vermeld.


Het bord met informatie over de werkzaamheden


Aan de rechterkant is de nieuwe keermuur te bewonderen, waar je voorheen het oude station kon zien (aan het eind van de nieuwe keermuur). Deze nieuwe keermuur wordt er gebouwd om de oude te vervangen, maar ook de treinen binnen de keermuur te laten rijden.
In het verleden reden er geen treinen tussen Harlingen en Harlingen Haven als de deuren gesloten waren ter hoogte van de Aldi / Westerzeedijk.


De nieuwe keermuur van dichterbij bekeken. Dit gedeelte van de keermuur moet nog kasseien aan de zijkant krijgen.


De oude watertoren (?) te Harlingen, staat nog steeds dominant boven de keermuur uit te staren. Tegenwoordig is dit een hotel. De havenkraan in de haven is tevens ook in gebruik als hotel.


Harlingen Haven kende vroeger ook een spoorlijntje voor de goederen in de haven. Tegenwoordig wordt dit allang niet meer gebruikt, maar de spoorstaven en een oud stootjuk is er nog terug te vinden.


Hier zijn ze nog druk bezig met de kasseien aan de zijkant van de muur te plaatsen.


Wel niet 100% relevant, maar ik moest dit toch even plaatsen: De zonsondergang te Harlingen Haven. De oude rode boot die je ziet, werd vroeger gebruikt als zendboot op de waddenzee.


Hier is de keermuur al klaar, tot zover. De kasseien zijn al geplaatst.


Hier sta ik op de spoorwegovergang op de Westerzeedijk. Hier ligt nog een stuk rails, maar verderop is het opgebroken. Waar de rails weer begint, ben je ook alweer bijna bijna bij station Harlingen.


De spoorlijn ligt opgebroken, omdat hier de grond gesaneerd moest worden. Oude rails is verwijderd, en een deel van de grond is afgegraven.


Ongeveer halverwege is het spoor afgebroken en zijn er grote zandhopen en wat kuilen te zien i.v.m. een bodemsanering op deze plek.
Copyright aan Socios, uit zijn vorige reportage !!


De nieuwe keermuur, deze keer vanaf de kant waar de rails ook ligt. Bij in dienst stelling ligt de spoorlijn aan de binnenkant van de keermuur.


Links is de oude keermuur gelegen, met aan de rechterkant de nieuwe keermuur. Een opvallend nieuw iets is dat de nieuwe keermuur ook hoger ligt.


De oude keermuur, in de richting van station Harlingen


Omdat momenteel de treinen niet verder rijden dan Harlingen, en de spoorlijn verderop is opgebroken, zijn er op beide sporen stootjukken geplaatst.


Een spurt die te Harlingen vertrekt.


Zoals hier te zien is, is sp1 langer als sp2, waar ik sta. De camera is gericht richting Franeker/Leeuwarden.


De wissel verderop brengt sp2 weer naar sp1. De spoorlijn gaat verder richting Harlingen Haven


Sp1 te Harlingen. Omdat sp2 een eilandperron is, en daar alleen maar ingestapt mag worden naar sp2, is er een hek geplaatst aan de kant van sp1.
De treinen vertrekken momenteel ook hoofdzakelijk van sp1.

Dit was me reportage. Have fun!
pi_80013708
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:31 schreef greavy het volgende:
De oude watertoren (?) te Harlingen
De vuurtoren.

Lachen foto´s.

Zeer herkenbaar allemaal, lol.
  dinsdag 6 april 2010 @ 18:50:36 #62
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80014111
Er moet nogal een ei gelegd worden daar in Harlingen zeker? Sjonge jonge, EEN perronnetje van honderd meter, 2 jaar de boel uit de running
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 april 2010 @ 19:52:47 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80016409
edit: lma
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 april 2010 @ 20:22:08 #64
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_80017521
Net voor 't einde van de werkdag ook nog zo'n V250 ding door Breda. Graffiti incluis.
  dinsdag 6 april 2010 @ 20:32:53 #65
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_80017980
ff mijn nieuwe aanwinst showen:



gekocht op een rommelmarkt in Duitsland voor 1 euro.
Wat zijn we aan het doen ???
  dinsdag 6 april 2010 @ 20:52:37 #66
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80018824
Die's wel lekker idd O_A
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80018967
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:32 schreef Oom_Agent het volgende:
ff mijn nieuwe aanwinst showen:

[ afbeelding ]

gekocht op een rommelmarkt in Duitsland voor 1 euro.
wat is het?
pi_80019016
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Spitstrein teh Iraqi way

[ afbeelding ]
zouden ze daar spitstoeslag betalen?
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:01:06 #69
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_80019158
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

wat is het?
De voorloper van het witte ding op Fles z'n foto.

pi_80019687
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:31 schreef greavy het volgende:
Harlingen (Haven), Vrijdagavond 2 April 2010
In deze reportage zal ik een aantal foto's plaatsen van de spoorlijn tussen Harlingen en Harlingen Haven. Deze spoorlijn is momenteel buiten gebruik vanaf station Harlingen, wegens verandering van de keermuur en plaatsing van een nieuw station.

Alle onderstaande foto's zijn door mezelf genomen, tenzij anders vermeld.

Dit was me reportage. Have fun!
WTF. Is dat de huidige situatie? Over 2 maanden moet het spoor klaar zijn... Dat schiet lekker op dus, NOT!
pi_80019958
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:11 schreef Zug-Chef het volgende:
WTF. Is dat de huidige situatie? Over 2 maanden moet het spoor klaar zijn... Dat schiet lekker op dus, NOT!
Yeps. Ben benieuwd... Opzich zijn de contouren van het nieuwe perron van Harlingen Haven al te zien (niet op bovenstaande foto´s). De hele straat is nog afgesloten, maar ja, de bouw kan soms ineens snel gaan.
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:35:23 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80020891
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:17 schreef Socios het volgende:
de bouw kan soms ineens snel gaan.
Ga maar in Arnhem kijken
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:42:18 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80021253
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ga maar in Arnhem kijken
Het is 20123 voor je het weet!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:43:34 #74
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_80021317
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:35 schreef Dr_Flash het volgende:

Ga maar in Arnhem kijken
Of in Breda.
pi_80022646
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:43 schreef JDude het volgende:

[..]

Of in Breda.
Delft .
  dinsdag 6 april 2010 @ 22:17:26 #76
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80023035


Presentatie Michiel ten Broek op 25 april

Op zondag 25 april houdt de NVBS afdeling Jongeren haar voorjaarsbijeenkomst in het nieuwe "NVBS Centraal" op het station van Amersfoort. Hierbij zal Michiel ten Broek, bekend van o.a. Op de Rails, OVL en het Somda-forum, een verhaal vertellen over de Flevo- en Schiphollijnen, met daarbij een doorkijkje naar het SAAL-project (Schiphol, Almere, Amsterdam, Lelystad) en de relatie met de dienstregeling en infrastructuur. In samenspraak met de zaal wordt op de historie en de toekomst ingegaan, waarbij ongetwijfeld veel interessante zaken naar voren komen.

Ook kunnen jullie zelf digitale foto's meenemen om te laten zien. Dat mag betrekking hebben op het SAAL-project, maar gewone mooie spoorfoto's zijn natuurlijk ook van harte welkom! Tot slot kan ook het nieuwe NVBS-gebouw bekeken worden. In dit gebouw zijn vele spoorgerelateerde zaken te vinden, zoals een bibliotheek met meer dan 11.000 boeken of een speciale archiefruimte met miljoenen stukken van dia's en materieeltekeningen tot treinkaartjes en trambriefkaarten. We hopen op een grote opkomst, want het zal ongetwijfeld interessant worden!

Jullie zijn vanaf 13.00 van harte welkom. De NVBS in Amersfoort is te vinden aan de stadszijde van de hoofdingang van het station. Rond 13.00 verzamelen we daar sowieso.

Meer info? Mail jongeren@nvbs.com
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_80023098
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 21:43 schreef JDude het volgende:

[..]

Of in Breda.
Daar vervelen ze zich zo extreem, dat ze de tijdelijke bouwwanden maar opnieuw hebben geverfd
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 april 2010 @ 22:18:50 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80023105
Broek53 van Somda dus
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 6 april 2010 @ 22:27:05 #79
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80023465
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Broek53 van Somda dus
Yep, gooi wat kleten in de zaal en je bent zo een paar uur verder. Schrijfblok meenmen kan handig zijn bij zo'n informatiewaterval
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 7 april 2010 @ 00:05:59 #80
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80027550
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

OK, helder, maar wel achterlijk om dat lopende het dienstregelingjaar uit te voeren. Ik zie het spoorboekje als een soort contractstuk: kijk klant dit bieden wij je aan. Ik, klant, denk: tof, doe mij maar een jaartrajectkaart. En vervolgens wordt een deel van het aanbod geschrapt...

Ik heb overigens nog nooit gebruik gemaakt van die trein, dus ik huil krokodilletranen. Ik vind het alleen vreemd.
Graag gedaan, thx, nice enzo
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 7 april 2010 @ 05:37:07 #81
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_80030549
Flash wat een rot TT
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  woensdag 7 april 2010 @ 07:30:08 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80030824
quote:
Op woensdag 7 april 2010 00:05 schreef bork het volgende:

[..]

Graag gedaan, thx, nice enzo
Sorry, je hebt gelijk!

Ik zat te veel in de verbazingsmodus...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 7 april 2010 @ 08:23:32 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80031368
quote:
Op woensdag 7 april 2010 05:37 schreef SpeedyRich het volgende:
Flash wat een rot TT
Als je jeuk hebt moet je krabben
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80031545
ik zie niet eens een TT?
pi_80031663
Zou ie dat bedoelen misschien?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_80031869
pi_80044759
Mooie minimalistische TT
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_80045284
Ik verwacht arcee hier nog eigelijk met stats over de reeks
dag
  woensdag 7 april 2010 @ 15:34:28 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80045383
quote:
Op woensdag 7 april 2010 15:32 schreef Peter het volgende:
Ik verwacht arcee hier nog eigelijk met stats over de reeks
Dan moet iemand m wakker maken he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 7 april 2010 @ 15:40:53 #90
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80045595
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 20:32 schreef Oom_Agent het volgende:
ff mijn nieuwe aanwinst showen:

[ afbeelding ]

gekocht op een rommelmarkt in Duitsland voor 1 euro.
In de categorie 'dingen die je jaren later pas begrepen hebt' begin ik nu pas te vermoeden dat zo'n = zoals ze vroeger bij een dubbel station gebruikten wel eens zou kunnen dienen om het verschil op dit soort routeborden duidelijk te maken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 7 april 2010 @ 22:36:31 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80064987
Vandaag een nieuw omroepbericht gehoord op het station wat te maken had dat per 12 April een aantal treinen op een aantal stations van andere sporen of op andere tijden vertrekken, en je dus voor vertrek ns.nl moet checken.
  woensdag 7 april 2010 @ 22:57:35 #92
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_80065973
hmm.. de overweg naast mijn huis(station nijkerk) is al een kwartier dicht en geen trein te zien.. storing?

offtopic: is dit nog ergens te melden bij prorail ofzo?
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  woensdag 7 april 2010 @ 23:04:13 #93
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_80066256
edit: dubbel
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Sport woensdag 7 april 2010 @ 23:10:40 #94
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80066512
melden is niet nodig: als een overweg langer dan 5 minuten dicht ligt krijgt de treindienstleider een storingsmelding volgens mij
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 april 2010 @ 23:11:49 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80066574
quote:
Op woensdag 7 april 2010 22:57 schreef Mkr het volgende:
hmm.. de overweg naast mijn huis(station nijkerk) is al een kwartier dicht en geen trein te zien.. storing?

offtopic: is dit nog ergens te melden bij prorail ofzo?
Je zou eventueel 0900-8844 kunnen bellen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 7 april 2010 @ 23:15:24 #96
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_80066733
nog steeds dicht, maar ik denk dat bellen niet meer nodig is. De treinen die nu langs komen rijden stapvoets en gebruiken geluidssignalen
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 7 april 2010 @ 23:16:21 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80066776
quote:
Op woensdag 7 april 2010 23:15 schreef Mkr het volgende:
nog steeds dicht, maar ik denk dat bellen niet meer nodig is. De treinen die nu langs komen rijden stapvoets en gebruiken geluidssignalen
Dan is het bekend ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 7 april 2010 @ 23:23:29 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80067102
En kijk wat we daar hebben:
quote:
Sein+overwegstoring Amersfoort-Nijkerk
Tussen Amersfoort en Zwolle moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten.
Oorzaak: een sein- en overwegstoring.
Prognose:
* Einde tussen 0.30 en 1.30 uur
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 7 april 2010 @ 23:29:35 #99
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_80067360
quote:
Op woensdag 7 april 2010 23:23 schreef dennistd het volgende:
En kijk wat we daar hebben:
[..]


Mooi op tijd
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  donderdag 8 april 2010 @ 03:52:56 #100
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_80070863
Volgend ns is er geen storing maar maar ik hoor hem hier nog steeds en de overweg zit nog steeds dicht... Irritant!
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  donderdag 8 april 2010 @ 07:21:48 #101
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80071304
quote:
Op donderdag 8 april 2010 03:52 schreef Mkr het volgende:
Volgend ns is er geen storing maar maar ik hoor hem hier nog steeds en de overweg zit nog steeds dicht... Irritant!
De NS is soms erg vreemd.. Als Prorail meldt dat 'het verholpen is' wordt het van de site gehaald.. Vast en zeker een faal bij Prorail, of de NS die denkt dat t verholpen is.
  donderdag 8 april 2010 @ 08:25:44 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80071854
quote:
Op woensdag 7 april 2010 23:10 schreef dennistd het volgende:
melden is niet nodig: als een overweg langer dan 5 minuten dicht ligt krijgt de treindienstleider een storingsmelding volgens mij
Het zal niet de eeerste keer zijn dat de storing zit in het systeem wat de storingen moet melden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 09:26:05 #103
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80072986
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 8 april 2010 @ 09:36:55 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80073269
quote:
Geinig stukje... Ik denk wel dat NS gelijk heeft, en dat ze in deze markt wel moeten. Argumenten als "het is een staatsbedrijf" gaan niet echt op, aangezien SNCF en de DB net zo hard op de markt opereren. Ik zie het wel als een interessante kans, het risico dat je loopt is dat NS op een gegeven moment wordt overgenomen door DB of zo. Het is tenslotte een marktpartij, en marktpartijen kun je kopen.

Als je het echt zuiver zou doen, zou je overigens overnames als van Arriva door SNCF moeten verbieden zo lang SNCF nog een staatsbedrijf is. En als je het zou doen zoals mij het beste lijkt (maar dat gebeurt dus niet), dan draai je al dat achterlijke geprivatiseer terug.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80073619
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:36 schreef Duvel het volgende:

[..]
En als je het zou doen zoals mij het beste lijkt (maar dat gebeurt dus niet), dan draai je al dat achterlijke geprivatiseer terug.
Wat is er mis met privatisering? In Engeland hebben ze het ontzettend verkloot, maar in Nederland is volgens mij iedereen er beter op geworden?
  donderdag 8 april 2010 @ 10:20:04 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80074256
quote:
Op donderdag 8 april 2010 09:53 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat is er mis met privatisering? In Engeland hebben ze het ontzettend verkloot, maar in Nederland is volgens mij iedereen er beter op geworden?
Word eens wakker, figuur. Veolia laat aan de Maaslijn mensen staan omdat ze het inzetten van voldoende materieel te duur vinden. Rotzooi van Arriva staat constant langs de kant met allerhande gebreken.

Privatisering wordt gewoon veel te vaak verward met marktwerking. In het openbaar vervoer is geen marktwerking. Een reiziger moet van A naar B en is daarmee veroordeeld tot een bepaalde vervoerboer die toevallig BEWEERDE dat het goedkoopste te kunnen doen. Daarmee op ruime schaal de hand lichtende met onderhoud en veiligheidsvoorschriften, en zonder het beloofde product daadwerkelijk te leveren. Privatisering in het OV in Nederland is een fiasco met een grote F.

Heb ik het nog niet over de OV-Chipkaart, waarvan het gebruik er door die versnippering nou ook niet bepaald pretiger, duidelijker of minder kostbaar op geworden is. Al is dat niet de schuld van de privatisering zelf.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 april 2010 @ 10:26:18 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80074413
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:20 schreef Dr_Flash het volgende:

Rotzooi van Arriva staat constant langs de kant met allerhande gebreken.


Met de bussen zeg ik ja, maar qua treinen heeft Arriva het best redelijk voor elkaar hoor. Zoveel valt er helemaal niet uit.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80074914
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Word eens wakker, figuur. Veolia laat aan de Maaslijn mensen staan omdat ze het inzetten van voldoende materieel te duur vinden. Rotzooi van Arriva staat constant langs de kant met allerhande gebreken.
Vervang Veolia en Arriva door NS en Maaslijn door een willekeurig traject op het hoofdnet, en beide zinnen kloppen nog steeds. Waar tegenwoordig Veolia, Arriva, Conexxion of Syntus rijdt, rijden nu aanzienlijk meer treinen dan toen de NS er 1x per uur langsreed. De achterhoek is helemaal verliefd op Syntus, in het noorden en aan de Betuwelijn zijn mensen veel meer tevreden over Arriva dan destijds over de NS en in Barneveld en omgeving zul je ook weinig mensen horen klagen over Conexxion.

Als je reizigers tevreden wilt maken, dan moet je gewoon meer treinen laten rijden en dat is nu juist wat de NS niet doet en wat bij privatisering wel gebeurt.
pi_80075308
Waarom wil de NS naar het buitenland als het in Nederland zelf al niet eens goed geregeld is?

Las ik laatst nou wat over spitsheffing bij de NS? Het moet toch niet gekker worden daar bij die tent
Facts don't care about your feelings
pi_80075611
quote:
Op donderdag 8 april 2010 11:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Las ik laatst nou wat over spitsheffing bij de NS? Het moet toch niet gekker worden daar bij die tent
Die hebben we al, niets nieuws. Fervente reizigers buiten de spits betalen 40% minder voor hun reis dan reizigers in de spits.
pi_80079045
Huh hoe bedoel je?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 april 2010 @ 12:51:59 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80079494
quote:
Op donderdag 8 april 2010 12:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Huh hoe bedoel je?
Zegt de term "Voordeelurenkaart" je iets?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80080545
Oh ja dat is waar natuurlijk. Maar korting overdag is toch wat anders dan extra heffing tijdens de spits. Vooral als dit er nog eens bovenop komt.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 april 2010 @ 13:26:11 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80080750
quote:
Op donderdag 8 april 2010 13:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar korting overdag is toch wat anders dan extra heffing tijdens de spits.
Hoe dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 14:20:14 #115
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_80082869
Dalurenkorting => reizen in de spits is duurder dan buiten de spits
Spitsheffing => reizen in de spits is duurder dan buiten de spits

Het is dus al jááren zo dat reizen buiten de spits voordeliger is. Heeft dat ervoor gezorgd dat men massaal buiten de spits is gaan reizen? Ik dacht het toch niet.
  Moderator donderdag 8 april 2010 @ 15:05:14 #116
155227 crew  Guppy
dus
pi_80084617
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:20 schreef ReisT het volgende:
Dalurenkorting => reizen in de spits is duurder dan buiten de spits
Spitsheffing => reizen in de spits is duurder dan buiten de spits

Het is dus al jááren zo dat reizen buiten de spits voordeliger is. Heeft dat ervoor gezorgd dat men massaal buiten de spits is gaan reizen? Ik dacht het toch niet.
M'n baas ziet me aankomen, als ik pas na 09:00 uur in de trein stap
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 april 2010 @ 15:07:26 #117
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80084710
vroege vogel korting
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80085431
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:07 schreef Peterselieman het volgende:
vroege vogel korting
Is alweer afgeschaft toch?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 april 2010 @ 15:27:56 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80085533
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:25 schreef Socios het volgende:

[..]

Is alweer afgeschaft toch?
Klopt, maar het zou wel een idee zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80087132
quote:
Op donderdag 8 april 2010 10:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Word eens wakker, figuur. Veolia laat aan de Maaslijn mensen staan omdat ze het inzetten van voldoende materieel te duur vinden. Rotzooi van Arriva staat constant langs de kant met allerhande gebreken.

Privatisering wordt gewoon veel te vaak verward met marktwerking. In het openbaar vervoer is geen marktwerking. Een reiziger moet van A naar B en is daarmee veroordeeld tot een bepaalde vervoerboer die toevallig BEWEERDE dat het goedkoopste te kunnen doen. Daarmee op ruime schaal de hand lichtende met onderhoud en veiligheidsvoorschriften, en zonder het beloofde product daadwerkelijk te leveren. Privatisering in het OV in Nederland is een fiasco met een grote F.

Heb ik het nog niet over de OV-Chipkaart, waarvan het gebruik er door die versnippering nou ook niet bepaald pretiger, duidelijker of minder kostbaar op geworden is. Al is dat niet de schuld van de privatisering zelf.
Reis jij dagelijks op een concessielijn?
Vast niet.
Want sinds de arriva op de betuwelijn rijdt is het een stuk beter.
Het materiaal maakt veel minder herrie. De treinen zijn in het algemeen prettiger dan plan V.
Er zijn meer treinen gaan rijden. Door de snellere treinen gaan nieuwe stations geopend worden, wat mijn reistijd tot het station meer dan halveert en binnenkort krijgen we een kwartiersdienst.
Als het bij de NS was gebleven was dit nooit gerealiseerd.
Tevens is sinds arriva hier rijdt het aantal reizigers duidelijk toegenomen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport donderdag 8 april 2010 @ 16:11:59 #121
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80087439
Maar als je naar de wc moet kun je de pot op (nouja, eigenlijk niet dus....)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_80087541
Lijkt me dan een goede, snelle verbinding met hoge frequentie wel ff belangrijker is dan een toilet waar je misschien eens per 20 ritjes behoefte aan hebt (ik haal dat overigens niet eens. Ik bezoek het toilet voordat ik de deur uit ga)
  Redactie Sport donderdag 8 april 2010 @ 17:35:33 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80090857
Als je deze foto zo ziet zou je niet denken dat het Nederland is:

Het is de Sloehaven, foto via Rolandrail.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_80090921
quote:
Op donderdag 8 april 2010 16:11 schreef dennistd het volgende:
Maar als je naar de wc moet kun je de pot op (nouja, eigenlijk niet dus....)
Ja en?
Het aantal mensen wat over meer dan de helft van het traject reist is klein.
Vanaf hardinxveld-giessendam is via Dordrecht sneller naar den bosch en eindhoven te reizen en is de bus sneller naar Utrecht. Het aandeel naar Geldermalsen is en ander stoptreinstations in de regio is klein. Zelfs het aantal mensen richting Tiel is klein.

En weegt het enige nadeel, geen WC, op tegen alle voordelen? imo niet.
Bij de arriva is overigens tenminste ook altijd een conducteur, of 2, aanwezig, die ook controleren. En voor fietsen en rolstoelgebruikers is de trein een stuk prettiger.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 8 april 2010 @ 17:40:00 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80091035
In een trein moet je gewoon fatsoenlijk kunnen pissen. In een bioscoop kun je ook pissen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80091134
Zo is dat. Of een treinmaatschappij moet kunnen garanderen dat een trein te allen tijde op een bepaald tijdstip op een station arriveert met fatsoenlijk toilet. Maar ja, dat kunnen ze niet of nauwelijks.
pi_80091337
quote:
Op donderdag 8 april 2010 17:40 schreef Dr_Flash het volgende:
In een trein moet je gewoon fatsoenlijk kunnen pissen. In een bioscoop kun je ook pissen.
Leuk dat je bioscoop als vergelijking neemt. Volgens mij 1 van de weinige plekken waar de toiletten nog smeriger zijn dan in de trein
Facts don't care about your feelings
pi_80091355
quote:
Op donderdag 8 april 2010 17:42 schreef Socios het volgende:
Zo is dat. Of een treinmaatschappij moet kunnen garanderen dat een trein te allen tijde op een bepaald tijdstip op een station arriveert met fatsoenlijk toilet. Maar ja, dat kunnen ze niet of nauwelijks.
Beide treinen staan lang genoeg stil op station Gorinchem voor een toiletbezoek.

@Flash: Maar is dit werkelijk voor jou de reden om concessielijnen te veroordelen?
Jij geeft met een hoop gezeur aan dat aanbestedingen niet goed zijn voor de reizigers. Vervolgens geven ik en andere users aan dat dat helemaal niet waar is daarna is het enige waar je over gaat zeuren, dat er geen toilet in de trein is. Nogmaals, wegen alle voordelen op tegen dit nadeel?

Ik ben overigens blij dat er hier uberhaupt nog een trein rijdt. Als er geen aanbesteding was gedaan reedt hier waarschijnlijk uberhaupt geen trein meer. En dan was het OV hier in een gigantische regio puur aangewezen op bussen en dat zat ik echt niet meer binnen 40 minuten in Rotterdam.
Tevens heb ik nog nooit iemand op mijn traject horen klagen over WC's. Dus imo is dit negatieve punten aanhalen om het klagen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 8 april 2010 @ 18:04:09 #129
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80091872
quote:
Op donderdag 8 april 2010 17:48 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Beide treinen staan lang genoeg stil op station Gorinchem voor een toiletbezoek.

@Flash: Maar is dit werkelijk voor jou de reden om concessielijnen te veroordelen?
Jij geeft met een hoop gezeur aan dat aanbestedingen niet goed zijn voor de reizigers. Vervolgens geven ik en andere users aan dat dat helemaal niet waar is daarna is het enige waar je over gaat zeuren, dat er geen toilet in de trein is. Nogmaals, wegen alle voordelen op tegen dit nadeel?

Ik ben overigens blij dat er hier uberhaupt nog een trein rijdt. Als er geen aanbesteding was gedaan reedt hier waarschijnlijk uberhaupt geen trein meer. En dan was het OV hier in een gigantische regio puur aangewezen op bussen en dat zat ik echt niet meer binnen 40 minuten in Rotterdam.
Ja, mag je vinden. Het is inderdaad een verbetering als er met een hogere frequentie gereden wordt. En dat JIJ het nou geen probleem vindt om op je spits-stukje van 20 minuten geen toilet bij de hand te hebben, soit. Genoeg mensen hebben daar al een probleem mee, en het is hoe dan ook een uitholling van service als je aanwezige voorzieningen verwijdert.

Voorts moet je de boel niet gaan lopen verdraaien: Ik "veroordeel geen concessielijnen". Ik veroordeel de privatisering als zodanig. Want wat je krijgt is dat iedereen voor zijn eigen clubje rijdt en dat overstaps tussen verschillende vervoerders dus de facto niet meer bestaan, aangezien er niet meer even gewacht wordt. Dat heeft niks te maken met concessielijntjes (ik vind het best fijn dat je ieder kwartier van Zevenaar naar Arnhem kunt) maar alles met privatisering. En die lieve heer mag verhoeden dat we op termijn weer teruggaan naar een situatie waarin zeshonderd maatschappijtjes allemaal anderhalf lijntje exploiteren, natuurlijk allemaal met hun eigen tariefsysteempjes, regeltjes, acties en uitzonderingetjes. 31 daarvan werken met de OV chipkaart, 173 werken gedeeltelijk met de OVchipkaart, 511 werken er niet met de OV-Chipkaart. En iedere maand stappen er een paar over naar de OVC, en een paar weer terug naar hun eigen kaartjes. Het wordt gewoon een puinzooi door heel die privatisering.

Dat heeft niks te maken met een toilet in de trein of niet.
quote:
Tevens heb ik nog nooit iemand op mijn traject horen klagen over WC's. Dus imo is dit negatieve punten aanhalen om het klagen.
Welkom. De wereld is groter dan jouw traject.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80092664
Maar voor die ene verdwenen voorziening krijg je een heleboel andere voorzieningen terug. De NS is op dit soort vlakken ook niet perfect, dus waarom wordt dit wel verwacht van concessie-lijnen. Ik vind het bijvoorbeeld ook matig dat de heuvellandlijn een 3-2 opstelling kent en dergelijke. Maar je moet niet doen alsof voor de concessie alles wel goed geregeld was, want dat is in alle gevallen niet zo.

De overstap is op mijn traject, waar ik dus ervaring mee heb en dus als referentie gebruik juist verbeterd,
Vroeger moet je als je vanuit Utrecht kwam soms een uur wachten, omdat de NS trein naar Dordrecht net vertrok en maar 1x per uur reed buiten de spits. Dit is nu verleden tijd. Zelfs als de NS te laat op Geldermalsen is wacht de arriva trein. Hetzelfde geldt voor de overstap van arriva op NS op Dordrecht. De IC Den haag Venlo heb ik meerdere malen iets later zien vertrekken, zodat reizigers vanuit Gorinchem ook gewoon mee konden. Deze vertraging haalde de trein simpelweg weer in tussen Dordrecht en Rotterdam.

Daarnaast is de wereld die jij beweert dat er gaat komen natuurlijk volkomen belachelijk.
De NS beheert alle kaarten nog. Dat kleine debacle met de zomertour en dergelijke is ook weer opgelost.
De OV chipkaart zal waarschijnlijk ik komende concessies als een vereiste in de concessie komen.
Tevens zijn op dit moment alleen lijnen aanbesteedt die anders niet meer rendabel waren. Waar je dus imo blij mag zijn dat er een trein rijdt. Zelfs voor staatsbedrijven kost het eigenlijk onevenredig veel geld om bijvoorbeeld een trein naar Stavoren te laten rijden. Ik vind het bijzonder en goed dat dat hier wel gebeurt.

De wereld is inderdaad groter dan mijn traject, maar zoals ik al zei, ik gebruik het als referentiepunt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport donderdag 8 april 2010 @ 18:35:35 #131
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80092887
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:28 schreef Ascendancy het volgende:
De NS beheert alle kaarten nog. Dat kleine debacle met de zomertour en dergelijke is ook weer opgelost.
Nee, de lentetour is nog steeds alleen geldig bij NS. Alleen voor het kruidvatkaartje is het opgelost, misschien omdat kruidvat een hogere prijs aan NS betaalt die daarvan weer de andere vervoerders extra betaald.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_80093202
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:35 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, de lentetour is nog steeds alleen geldig bij NS. Alleen voor het kruidvatkaartje is het opgelost, misschien omdat kruidvat een hogere prijs aan NS betaalt die daarvan weer de andere vervoerders extra betaald.
Dat heb ik dan verkeerd begrepen. Dat is inderdaad ook slecht en ik hoop dat de politiek hier iets aan gaat doen. Maar het beeld wat Flash schetst is natuurlijk belachelijk.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 8 april 2010 @ 19:02:23 #133
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80093799
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:45 schreef Ascendancy het volgende:
Maar het beeld wat Flash schetst is natuurlijk belachelijk.
Misschien enigszins overdreven. Maar dat maakt de zaak duidelijk. Wacht de aanbesteding van het hoofdrailnet maar af
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 20:50:01 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80098585
quote:
Op donderdag 8 april 2010 19:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Misschien enigszins overdreven. Maar dat maakt de zaak duidelijk. Wacht de aanbesteding van het hoofdrailnet maar af
Dat moment hoop ik niet mee te maken eigenlijk.

Dat NS efficiënter kan werken: zeker. Ik las daarover laatst nog een lollig stukje (maar ik weet niet meer waar). Iets over goudgerande arbeidsvoorwaarden voor NS personeel... Dat gaat natuurlijk sowieso op de schop bij een aanbesteding (let maar op!). En dat is dan wellicht ook het enige positieve punt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 8 april 2010 @ 20:51:14 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80098660
Goed nieuws trouwens: Vorige week dinsdag heeft de DE2 186 van de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek het Inzetcertificaat van IVW ontvangen. De inbouw van de ATB is succesvol verlopen en de trein is weer toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet klik



Hier de 186 in Hoorn tijdens een donateursrit in 2007.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 20:52:43 #136
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80098742
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:50 schreef Duvel het volgende:
Dat NS efficiënter kan werken: zeker. Ik las daarover laatst nog een lollig stukje (maar ik weet niet meer waar). Iets over goudgerande arbeidsvoorwaarden voor NS personeel...
Hier was dat.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 20:54:24 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80098831
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat moment hoop ik niet mee te maken eigenlijk.
Ik hoop niet dat de SNCF hier de boel over komt nemen... liever DB of ÖBB, als het toch moet. Maar eigenlijk mag NS van mij wel blijven, ze doen over het algemeen een goede zaak... tot het echt misgaat want dan weet niemand meer iets.
quote:
Dat NS efficiënter kan werken: zeker. Ik las daarover laatst nog een lollig stukje (maar ik weet niet meer waar). Iets over goudgerande arbeidsvoorwaarden voor NS personeel... Dat gaat natuurlijk sowieso op de schop bij een aanbesteding (let maar op!). En dat is dan wellicht ook het enige positieve punt.
Dat stuk heb ik ook gelezen, en het rijdend personeel op OHIH ook. Ik kan me in hun positie wel indenken, dat ze bijvoorbeeld de pauze doorbetaald krijgen motiveert wel om ook door te werken, bijvoorbeeld. Als de pauzes niet meer betaald worden zal het best vaker voorkomen dat een trein ineens niet meer verderrijdt want 'er moet gepauzeerd worden'.

Zie deze thread.
pi_80098991
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Goed nieuws trouwens: Vorige week dinsdag heeft de DE2 186 van de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek het Inzetcertificaat van IVW ontvangen. De inbouw van de ATB is succesvol verlopen en de trein is weer toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet klik

[ afbeelding ]

Hier de 186 in Hoorn tijdens een donateursrit in 2007.
Mooi station he Hoorn en wat vind je van Kersenboogerd?
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 april 2010 @ 21:15:42 #139
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80099933
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:57 schreef YoshiBignose het volgende:
wat vind je van Kersenboogerd?
Wil je het weten? Net zo kut als Veenendaal West. Tamelijk kut dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 21:58:04 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80102330
quote:
Op donderdag 8 april 2010 20:54 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat de SNCF hier de boel over komt nemen... liever DB of ÖBB, als het toch moet. Maar eigenlijk mag NS van mij wel blijven, ze doen over het algemeen een goede zaak... tot het echt misgaat want dan weet niemand meer iets.
[..]

Dat stuk heb ik ook gelezen, en het rijdend personeel op OHIH ook. Ik kan me in hun positie wel indenken, dat ze bijvoorbeeld de pauze doorbetaald krijgen motiveert wel om ook door te werken, bijvoorbeeld. Als de pauzes niet meer betaald worden zal het best vaker voorkomen dat een trein ineens niet meer verderrijdt want 'er moet gepauzeerd worden'.
Ga weg gek, heel Nederland krijgt geen pauzes doorbetaald terwijl HC's een flink deel van de tijd in de 1e klas zitten te kleppen. Ze hebben daarnaast voor een habbekrats vrij vervoer, nagenoeg premievrij pensioen... Krijgt het kantoorpersoneel ook de pauzes doorbetaald?

Oh, ik lees meestal uit principe geen OHIH, maar wellicht dat ik nu een uitzondering maak voor wat andere standpunten.

Edit: gelezen. Dit is het beste argument:
quote:
Ik denk dat iedereen het er wel overeens kan zijn dat NS personeel net als ook gewoon recht heeft op een pauze. De vraag is nu of deze betaald of onbetaald genoten mag worden. Wat mij betreft is zoiets een zaak tussen werkgevers en werknemers en niet iets waar een Tweede Kamerlid uitspraken over hoort te doen. Ger Koopmans pakt de doorbetaalde pauzes er waarschijnlijk bij om zijn stelling kracht bij te zetten dat de arbeidsvoorwaarden bij de NS in zijn ogen wel erg riant zijn. Op mij komt zoiets over als symboolpolitiek. Als de politiek wil dat de NS goedkoper gaat werken dan kunnen ze ook de slikken of stikken aanpak van de Stadsregio Amsterdam met het GVB overnemen. Het is dan aan de NS zelf om te bepalen hoe ze deze kostenbesparing vervolgens realiseren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80103634
quote:
Op donderdag 8 april 2010 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wil je het weten? Net zo kut als Veenendaal West. Tamelijk kut dus.
How rude. We hebben nu weer een broodjestent (surinamer welliswaar) en het andere hokje is ook weer open zodat we niet in de kou hoeven te wachten. Het is niet te vergelijken met Veenendaal-West vriend.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 8 april 2010 @ 22:24:59 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80103789
Mijn excuses voor het onderschatten van je mondaine OV-Terminal. Vriend.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 8 april 2010 @ 22:31:50 #143
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80104125
De Velios van Veolia hebben tenminste WC's, weliswaar maar één, waar ook rolstoelen in kunnen komen. Maar toch, en daar wordt nogal gebruik van gemaakt viel me de vorige keren op..

Alhoewel ikzelf in de trein eigenlijk nooit de WC opzoek, vindt ik dat ze er wel moeten zijn.. Zo hebben de SLT'tjes nu ook geen WC meer.. En dat is kut ja, want als je een zwakke blaas hebt, of je moet ineens nodig, zit jij daar goed gebakken.. Nee, geef de WC's maar weer gewoon terug zoals vanouds, want daar hebben we het meest aan, vies of niet vies.
  donderdag 8 april 2010 @ 22:47:20 #144
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80104864
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:35 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, de lentetour is nog steeds alleen geldig bij NS. Alleen voor het kruidvatkaartje is het opgelost, misschien omdat kruidvat een hogere prijs aan NS betaalt die daarvan weer de andere vervoerders extra betaald.
Oftewel een soort van reizigertjes pesten.. NS is te gierig om de overige vervoerders er (meer) geld voor te geven, en dan krijg je deze verklootte acties..
Gelukkig hebben ze bij de Kruidvat-kaartjes het rond gekregen dat je ze wél mag gebruiken bij de overige vervoerders, maar dat gaat maar om één soort kaartje..
Welke grafmongool bij de NS denkt nou een keer logisch na: Wanneer je ze ook bij overige vervoerders laat rijden, zal je zelf ook meer reizigers krijgen (lijkt mij..)
Nu zijn reizigers uit bijvoorbeeld Dronrijp, Harlingen, Stavoren, Cuijk, Kerkrade en noem al die plaatsen langs de concessielijnen maar op verplicht om een los kaartje te kopen, tot het NS-station, om daar met de lentetour te reizen. Maar het kan ook anders: Wanneer iemand via een NS-traject naar een plaats langs een concessielijn wil, moet deze dus gewoon vanaf het laatste NS-station, bij de overstap een los kaartje kopen. Hoe bedoel je: Reizigers pesten?

Privatisering in de spoorwereld mag van mij, maar het moet er beter op worden. Extra treinen op concessielijnen zijn goed, maar als een vervoerder het vertikt met een extra stel te rijden, omdat het 'te duur' is, is gewoon te zot voor woorden.

Zo heb je tegenwoordig ook een andere situatie, wat een aantal Noorderlingen (nog) niet kunnen begrijpen:
Voorheen reed Noordned op de Noorderlijke Nevenlijnen, en een situatie wat in Leeuwarden voor kwam, was wel eens dat de trein vanuit de richting Zwolle vertraging had, waardoor de overstap richting Sneek/Harlingen niet gehaald kon worden. De NoordNet wachtte dan nog een aantal minuutjes, als de vertraging niet te groot werd. 2 Minuten wachten, of zelf minder deed al wonderen. En dat werd ook gewaardeerd door de reizigers. In Harlingen Haven haalde je de boot meestal toch wel, als je er enkele minuutjes later aan kwam.

Maar nu de Arriva het heft heeft overgenomen op deze nevenlijnen, is er een grote wijziging gekomen hierin, tot ongenoegen van een (groot) aantal Noorderlingen. Wanneer de trein uit de richting van Zwolle iets later is, vertrekt de trein gewoon. Er wordt geen minuutje meer gewacht 'want wij moeten ons aan de rijtijden houden' of 'anders daalt de punctualiteit'. Daar is iets in te komen, maar als je als vervoerder één of twee minuutjes kan wachten, en zo nog een aantal reizigers mee kan nemen, en die dus tevreden zijn, lijkt mij dat een strakke keuze. Maar nee, punctualiteit gaat voor op mensjes vervoeren lijkt het soms wel..
pi_80105011
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Mijn excuses voor het onderschatten van je mondaine OV-Terminal. Vriend.
Wat is jouw favoriete station dan dokter?
Facts don't care about your feelings
pi_80106375
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:47 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar nu de Arriva het heft heeft overgenomen op deze nevenlijnen, is er een grote wijziging gekomen hierin, tot ongenoegen van een (groot) aantal Noorderlingen. Wanneer de trein uit de richting van Zwolle iets later is, vertrekt de trein gewoon. Er wordt geen minuutje meer gewacht 'want wij moeten ons aan de rijtijden houden' of 'anders daalt de punctualiteit'. Daar is iets in te komen, maar als je als vervoerder één of twee minuutjes kan wachten, en zo nog een aantal reizigers mee kan nemen, en die dus tevreden zijn, lijkt mij dat een strakke keuze. Maar nee, punctualiteit gaat voor op mensjes vervoeren lijkt het soms wel..
De beste oplossing hiervoor is de HC waarschuwen dat je een overstap naar een Arriva lijn dreigt te missen. Een belletje naar de verkeersleiding doet namelijk vaak wonderen. De treindienstleider kan de betreffende trein(en) nog eventjes wat langer voor het rode sein laten staan.

Ik heb het al een aantal keren gedaan en dus eigenlijk altijd de overstap kunnen halen .
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 8 april 2010 @ 23:24:19 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80106379
quote:
Op donderdag 8 april 2010 22:47 schreef greavy het volgende:

Zo heb je tegenwoordig ook een andere situatie, wat een aantal Noorderlingen (nog) niet kunnen begrijpen:
Voorheen reed Noordned op de Noorderlijke Nevenlijnen, en een situatie wat in Leeuwarden voor kwam, was wel eens dat de trein vanuit de richting Zwolle vertraging had, waardoor de overstap richting Sneek/Harlingen niet gehaald kon worden. De NoordNet wachtte dan nog een aantal minuutjes, als de vertraging niet te groot werd. 2 Minuten wachten, of zelf minder deed al wonderen. En dat werd ook gewaardeerd door de reizigers. In Harlingen Haven haalde je de boot meestal toch wel, als je er enkele minuutjes later aan kwam.

Maar nu de Arriva het heft heeft overgenomen op deze nevenlijnen, is er een grote wijziging gekomen hierin, tot ongenoegen van een (groot) aantal Noorderlingen. Wanneer de trein uit de richting van Zwolle iets later is, vertrekt de trein gewoon. Er wordt geen minuutje meer gewacht 'want wij moeten ons aan de rijtijden houden' of 'anders daalt de punctualiteit'. Daar is iets in te komen, maar als je als vervoerder één of twee minuutjes kan wachten, en zo nog een aantal reizigers mee kan nemen, en die dus tevreden zijn, lijkt mij dat een strakke keuze. Maar nee, punctualiteit gaat voor op mensjes vervoeren lijkt het soms wel..
Het is de Harlingen-trein waarmee ze dat doen. In Leeuwarden willen de stoppers naar Sneek/Stavoren en die naar Groningen nog wel eens een paar minuten wachten om de aansluiting over te nemen. Naar Harlingen is uitgesloten, omdat het een vertragingsgevoelig traject is en ze zelfs met de GTW's de dienstregeling maar net kunnen halen. Dit komt omdat de trein van .33 nu ook op Deinum is komen te stoppen. Eén minuut langer wachten telkens kan in theorie de hele dienstregeling daar in de soep draaien, dus wachten ze niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 8 april 2010 @ 23:42:56 #148
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80107252
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:24 schreef TrainGV het volgende:

[..]

De beste oplossing hiervoor is de HC waarschuwen dat je een overstap naar een Arriva lijn dreigt te missen. Een belletje naar de verkeersleiding doet namelijk vaak wonderen. De treindienstleider kan de betreffende trein(en) nog eventjes wat langer voor het rode sein laten staan.

Ik heb het al een aantal keren gedaan en dus eigenlijk altijd de overstap kunnen halen .
Gebeurt bij mij nogal eens dat de HC omroept bij binnenkomst in Leeuwarden dat de trein naar Harlingen zal wachten op ons, en wanneer wij binnenrijden aan het perron je die trein weg ziet rijden.. Hoor je even later (niet altijd) nog een HC die omroept: "En de trein naar Harlingen is enkele seconden geleden net vertrokken"

Het gebeurt gelukkig niet continu dat de overstap misloopt, maar het is wel regelmatig
  vrijdag 9 april 2010 @ 07:31:41 #149
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_80111611
Daar zijn afspraken over. We mogen/moeten de Harlinger laten wachten op een aansluiting. In een halfuursdienst twee minuten, in een uursdienst vier. Dat staat in onze WRT. Helaas houdt blijkbaar niet iedereen zich daaraan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_80112784
Enkele jaren terug wouden ze in de toekomst de lijn Almelo - Marienberg uitbereiden naar Emmen. Vanochtend een stuk in de regionale krant dat ze hem willen doortrekken naar Hardenberg.

En dan vervallen de stations Daarle en Geerdijk...er stappen daar volgens de tubantia rond de 50 mensen per dag op

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2010 09:11:36 ]
  vrijdag 9 april 2010 @ 09:18:33 #151
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80113074
Aha, dat is dan duidelijk. Dat wachten vind ik dan ook wel logisch, maar dat niet iedere trdl zich er aan houdt, is dan weer niet zo 'netjes'. Wanneer ik naar het hoge Noorden ga, ga ik meestal door naar Dronrijp, omdat mijn vader mij makkelijker kan ophalen, maar wanneer we vertraging hebben, komt hij ook wel vaker richting Leeuwarden, omdat ik anders weer lang moet wachten. En ik zie dan nog genoeg mensen die eventjes vloeken als de Harlinger weg rijdt, als wij binnenkomen. Gebeurt tevens ook wel eens met de Sneeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')