Als ik had gewild dat jij alleen dat ene zinnetje zou lezen, dan zou ik wel dat ene zinnetje gequote hebben en geen link naar het hele bericht hebben gegeven.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:31 schreef Tokus het volgende:
[..]
jij bent degene die die zin vetgedrukt had gemaakt in je quote. Ik niet.
Dus jij wilde mij die zin laten lezen, want dat was volgens jou de kern. Dus daar reageer ik op, en dan ben ik degene die selectief leest?
Een eigen bannerquote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:03 schreef Basp1 het volgende:
ov chip kaart perikelen # 22
Veel succes ermee, alleen topic 23 is er tussendoor geslopen want dat ging intieel over een geskimde automaat maar monde weer uit in een ovchipknip discussie.
http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:10 schreef GuitarJJ het volgende:
Heb even op internet gezocht maar wil om bevestiging vragen:
Heb een studentenchipkaart met weekabonnement. Als ik dan in kortingsuren met de trein wil reizen, moet ik gewoon een kaartje kopen met 40% reductie en bij controle het kaartje+chipkaart laten zien? Of is het al mogelijk om op saldo met korting te reizen met de trein?
Als je niet zeker weet of je kunt in en uit checken, dan lijkt een kaartje kopen mij het handigst.quote:Reizen in de kortingsuren
Zet saldo op je kaart als je in de kortingsuren reist met bus, tram of metro in Rotterdam of Amsterdam. De poortjes of kaartlezers berekenen in de daluren automatisch het juiste kortingstarief. Saldo kun je laden via de oplaadpunten en via de kaartautomaten in het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl
Zorg voor het reizen op saldo tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart. Bij een negatief saldo kun je niet reizen. Je moet dan eerst je saldo opladen bij een oplaadautomaat.
Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
In gebieden waar je nog niet in en uit hoeft te checken (zie alinea In- en uitchecken: waar wel en waar niet), reis je in de kortingsuren met je Studenten OV-chipkaart, in combinatie met een roze
strippenkaart of een papieren (trein-)kaartje.
Leuk voordeeltje voor de studenten!quote:Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Nou ben je aan het overdrijven, het duurt geen uren. Het duurt wel te lang, zeker als er veel reizigers zijn en/of er vertraging is en/of je een krappe aansluiting hebt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 15:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou dat duurt echt uren dat in en uit checken....
Je wekt de indruk van wel.quote:[..]
Ik zeg nergens dat ALLE mensen dat doen.
Omdat jij alle niet-uitchecks als bewust zwartrijden afdoet.quote:En waarom zou de suggestie dat er mensen zijn die bewust niet uitchecken onjuist zijn?
Positief? Eerder naïef...quote:[..]
Mijn realiteit is tenminste positief. Jouw realiteit lijkt een zwartgallige te zijn waarbij je alleen maar dingen ziet die verkeerd gaan en niet werken.
Was dat een stelling? Volgens mij eerder een feit, maar goed, die negeer jij constant, dus dat zou dan wel weer kloppen.quote:Maar bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er nog steeds zwartrijders zijn en dat het dus logisch is dat de OV bedrijven moeite doen om dat te beperken.
En als de kans op overgeven 100 procent is? Maar om mijn punt te herhalen, het is dus wel degelijk een mankement aan het product. Heel fijn dat er bepaalde voordelen zijn, maar de nadelen maken het in mijn optiek een faalproduct.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus ben jij ook zo iemand die alleen maar naar de nadelen kijkt en de voordelen niet wilt zien?
[quote]
Om met je eigen voorbeeld te spreken. Een medicijn dat vrijwel zeker jouw hoofdpijn verhelpt zul je niet nemen omdat er een kleine kans bestaat dat je ervan moet overgeven?
Als er echt lange rijen ontstaan, dan kunnen er palen bij komen. Volgens mij geven alle vervoerders via hun website reizigers de kans om aan te geven waar de schoen wringt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nou ben je aan het overdrijven, het duurt geen uren. Het duurt wel te lang, zeker als er veel reizigers zijn en/of er vertraging is en/of je een krappe aansluiting hebt.
Dan moet je toch echt beter gaan leren lezen.quote:Je wekt de indruk van wel.
En ook dat lees je verkeerd.quote:Omdat jij alle niet-uitchecks als bewust zwartrijden afdoet.
Misschien, nog altijd beter dan dat zwartgallige van jou.quote:Positief? Eerder naïef...
Ik negeer constant dat er mensen zijn die misbruik maken van het OV als het kanquote:Was dat een stelling? Volgens mij eerder een feit, maar goed, die negeer jij constant, dus dat zou dan wel weer kloppen.
Als de kans op overgeven 100% is, is dat wel een reden om dat product niet te nemen. Maar de OV chipkaart is niet 100% stuk, onveilig, ongemakkelijk of verkeerd.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:56 schreef nikk het volgende:
[..]
En als de kans op overgeven 100 procent is? Maar om mijn punt te herhalen, het is dus wel degelijk een mankement aan het product. Heel fijn dat er bepaalde voordelen zijn, maar de nadelen maken het in mijn optiek een faalproduct.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als de kans op overgeven 100% is, is dat wel een reden om dat product niet te nemen. Maar de OV chipkaart is niet 100% stuk, onveilig, ongemakkelijk of verkeerd.
Met een auto kun je ook niet vliegen, is dat dan ook een mankement aan de auto?
Nee. Ik heb ondertussen al vaak genoeg gezegd dat ik het niet met je eens ben. Daar is niets aan veranderd.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:47 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik weet niet in welke bochten jij je nu wilt wringen, maar de stelling was dat reizigers nu een extra stap moeten nemen en dat het uitchecken een onvolkomenheid is van het product. Laten we niet over vliegende auto's praten... Mag ik uit jouw opstelling nu opmaken dat je het eens bent met me?
Thanksquote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:20 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen
[..]
Als je niet zeker weet of je kunt in en uit checken, dan lijkt een kaartje kopen mij het handigst.
[..]
Leuk voordeeltje voor de studenten!
Als je moet betalen, bij het eerste station na de betaal periode, uitchecken en weer inchecken.
Bij vrij reizen gewoon in Groningen inchecken en gratis naar Maastricht reizen!
Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee. Ik heb ondertussen al vaak genoeg gezegd dat ik het niet met je eens ben. Daar is niets aan veranderd.
De OV chipkaart is gemaakt met het idee dat men moet in en uit checken. Dus geen onvolkomenheid of mankement.
Dat je moet uitchecken is niet het gevolg van iets dat stuk is of niet werkt zoals het hoort.
Als iemand overstapt van fietsen naar auto rijden, dan moet die ook een groot aantal stappen ondernemen om daar aan te wennen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.
Laten we ook niet vergeten waar het aanvankelijk om ging. Dat wekelijks bijna 300.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is niet alleen de schuld van de mensen zelf, maar ook van de onvolkomenheid van het product ov-chipkaart die datzelfde uitchecken vereist. Dat is wat ik beweerde.
Toch vreemd dat veel mensen dit een onvolkomenheid vinden en jij het heel normaal vind dat er een product op de markt wordt gezet wat een grote kans op fouten heeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:
Je kunt het wel perse onvolkomenheid blijven noemen of dat het niet goed is, maar dat is toch echt jouw persoonlijke mening.
Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als iemand overstapt van fietsen naar auto rijden, dan moet die ook een groot aantal stappen ondernemen om daar aan te wennen.
Als je alleen maar de bus gewend bent, dan is reizen met de trein ook een hele verandering met extra / andere stappen.
Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.quote:Je kunt het wel perse onvolkomenheid blijven noemen of dat het niet goed is, maar dat is toch echt jouw persoonlijke mening.
En tegen die extra stap die jij zo hinderlijk vind kan ik een paar andere stappen zetten die verband houden met uitchecken:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones
2 stappen voorwaarts, 1 terug. Per saldo beter voor de reiziger.
Maar goed, blijf jij je maar lekker blindstaren op die "onvolkomenheid" van jou, je zou ook gewoon kunnen proberen er aan te wennen en zien dat het best wel meevalt.
Dat hebben de mensen die aan de strippenkaart moesten wennen ook gedaan. Net als veel van die 300.000 mensen die jij noemt.
Het hele probleem is dat 300.000 niet vergeten uit te checken, maar dat het systeem hen niet uitcheckt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.
Laten we ook niet vergeten waar het aanvankelijk om ging. Dat wekelijks bijna 300.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is niet alleen de schuld van de mensen zelf, maar ook van de onvolkomenheid van het product ov-chipkaart die datzelfde uitchecken vereist. Dat is wat ik beweerde.
Jammer de OV chipkaart heeft in zijn optiek geen nadelen, dus discussie is zinloos, maar dat bleek al eerder onder zijn andere namenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
[..]
Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.
De grote kans op fouten wordt vooral veroorzaakt door de gebruikers. Uitchecken is echt geen raket wetenschap.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch vreemd dat veel mensen dit een onvolkomenheid vinden en jij het heel normaal vind dat er een product op de markt wordt gezet wat een grote kans op fouten heeft.
Heb je soms gewertk bij toyota dan? Aangezien die ook niet compleet uitontwikkelde producten op de markt hebben gezet. Het voordeel van een auto is alleen dat je als consument dan nog kan kiezen voor een ander merk. Die ov-chip knip wordt je door je strot geduwd met alle vage regeltjes erbij.
Nee ik geef toe dat het 1 stap terug betekend voor jou.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
[..]
Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het hele probleem is dat 300.000 niet vergeten uit te checken, maar dat het systeem hen niet uitcheckt.
En dan maakt nog maar een klein gedeelte gebruik van de OV chipkaart.
Extrapoleer het naar miljpenen reizigers!!
En dan moet je wekelijks een formulier gaan invullen op internet en wachten of je je geld terug krijgt, m\waar al een maximum aan gesteld wordt van 3x per jaar.
In London wordt hier 150 miljoen pond mee verdient op jaarbasis
Reken het maar uit wat het de OV bedrijven in Nederland gaat opleveren met nu 300.000 x 4 of 10 of 20 per week.
Die ene bus is wel het kortste en het snelste.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:
[..]
[..]
Edit, even de voordelen die je noemt op een rijtje:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones
Je moet nog wel je chipkaart opladen. Tenzij je dat automatisch wilt laten doen, maar dat zou dan weer een extra stap betekenen en abonnementen waren vroeger net zo goed verkrijgbaar. En het wegvallen van zones levert ook nadelen op. Vrij reizen binnen een zone kan nu niet meer. De persoon in het vorige topic die voorheen kon kiezen uit drie bussen maar nu gedwongen wordt om net die ene bus te nemen is daarvoor een goed voorbeeld.
Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee ik geef toe dat het 1 stap terug betekend voor jou.
Ik heb al diverse malen gezegd dat er voor en nadelen aan de OV chipkaart zitten.
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.quote:Durf jij ook te zeggen dat er voordelen aan de OV chipkaart zetten of wil je het alleen maar over het uitchecken hebben?
Nee dat klopt helemaal, zeker omdat veel transacties niet op OV chipkaart.nl terecht komen of pas een half jaar na dato.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.
Welke voordelen zie jij dan?quote:Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.
Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Die ene bus is wel het kortste en het snelste.
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.quote:En gezien de kritiek dat de kaart te duur zou zijn, neem ik toch aan dat dat ook wel iets is wat die persoon in zijn achterhoofd haalt.
Overigens, bij die discussie heb ik ook gezegd dat ik het onzin vind dat gereden kilometers worden gebruikt in plaats van hemelsbrede afstand.
Dat automatisch opladen is maar 1 keer een extra stap. Heel wat anders dan om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart te kopen of treinkaartjes te kopen.
Een papieren abonnement nemen is dezelfde aantal stappen als een chipkaart abonnement.
Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.
En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.quote:Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.
En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496quote:Een half procent van de reizigers vergeet tot nu toe uit te checken. Dat komt overeen met een reiziger op vier volle bussen, aldus de RET. Per week zijn dat zo'n tienduizend mensen.
Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
[..]
Welke voordelen zie jij dan?
Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
Wat een onzin weer zeg, alle bussen en trams hebben allang geen trapje meer.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.quote:Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
[..]
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
Tja, als ze het uitchecken niet hadden gedaan, dan hadden we nog met zones gereisd. En ik heb vaak een stuk waarin ik maar 3 haltes reis (net te ver om te lopen) en al een zone overga.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
moet je een Qbuzz nemen, die apparaten zijn zo geplaatst dat je ze moet vasthouden om uit te checken, anders lig je door de bus.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
[..]
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.quote:Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.
Zie boven.quote:Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
Dat tijdsvoordeel is maar de vraagquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:
[..]
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
[..]
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[..]
Zie boven.
Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Het inchecken duurt inderdaad minder lang dan het stempelen. Het inchecken is dan ook een voordeel van de chipkaart. En wat je denkt is helaas niet van belang. De realiteit is dat het uitchecken de boel vertraagt. Als mensen uberhaupt al in/uitchecken natuurlijk. De meeste mensen gebruiken nu nog hun oude strippenkaart en/of abonnement.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
En hoeveel procent van de reizigers zal hiervoor kiezen?quote:En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_te_checken__.htmlquote:Waar gold die 300.000 dan wel voor?
Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stokenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:54 schreef macca728 het volgende:
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement
Hier is nog geen oplossing voor.
Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:
[..]
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.quote:Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[q]
Automatisch opladen kan altijd. Daarvoor hoef je niet een vast traject of vast vervoermiddel voor te hebben. En automatisch opladen kan ook als je een abbo hebt.
Vergelijkbaar met automatisch nieuwe strippenkaarten opgestuurd krijgen als je halverwege de kaart bent of nieuwe treinkaartjes als je 5 retourenkaart bijna op is.
[quote]Zie boven.
Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Dat is niet meer mogelijk met verplicht reizen OV chipkaart.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
Omdat die vast zit in het verkeer ? Wat je meer geld kan kosten ivm overstappen ?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
[..]
Omdat het nog 15 minuten duurt voordat de bus er is bijvoorbeeld...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
Helemaal waar. Dat is een groot voordeel van de chipkaart.quote:Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.
Dat kan ook wanneer stempelt.quote:En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
Een beetje professionele organisatie had dat van te voren al gedaan.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als er echt lange rijen ontstaan, dan kunnen er palen bij komen. Volgens mij geven alle vervoerders via hun website reizigers de kans om aan te geven waar de schoen wringt.
Of je denkt even na voordat je hier wat neerzet.quote:[..]
Dan moet je toch echt beter gaan leren lezen.
Idem.quote:[..]
En ook dat lees je verkeerd.
Zeer waarschijnlijk ben je met die conclusie ook naïef. Maar geeft niet, ieder zijn eigen gebreken.quote:[..]
Misschien, nog altijd beter dan dat zwartgallige van jou.
Dit hele chipkaart-systeem hangt van verkeerde details aan elkaar, maar goed.quote:[..]
Ik negeer constant dat er mensen zijn die misbruik maken van het OV als het kan
Daar ben ik juist begonnen toen men begon te miepen dat de borg niet nodig zou zijn.
Lees eens alles wat er staat ipv steeds maar weer op details te reageren.
En nee, zwartrijden zou niet onmogelijk zijn. Als je dat denkt, dan ben je echt naief. Het zou moeilijker gemaakt worden. Je hebt wel erg veel verkeerde indrukken. En ik denk toch dat dat aan jou ligt.
Overigens, met die chipkaart zou zwartrijden toch onmogelijk zijn? Is zelfs een van de bepalende argumenten geweest om dat ding in te voeren.
En als de andere bus, 20 minuten doet over dat stukje, dan neem ik toch diegene waar ik minder voor betaal en sneller op de plaats ben.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat het nog 15 minuten duurt voordat de bus er is bijvoorbeeld...
Nee. Als je 3 strippen hebt gestempeld omdat je naar de andere kant van de stad moet en je bedenkt je halverwege dat je wat vergeten bent, ben je alle strippen al kwijt.quote:Helemaal waar. Dat is een groot voordeel van de chipkaart.
[..]
Dat kan ook wanneer stempelt.
Want jij en andere professionele reizigers hebben een glazen bol waarbij ze precies kunnen voorspelen wat er gaat gebeuren?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Een beetje professionele organisatie had dat van te voren al gedaan.
Dat doe ik, doe jij dat ook?quote:Of je denkt even na voordat je hier wat neerzet.
Het zwartrijden is nog nooit zo makkelijk geweest?quote:Idem.
[..]
Zeer waarschijnlijk ben je met die conclusie ook naïef. Maar geeft niet, ieder zijn eigen gebreken.
[..]
Dit hele chipkaart-systeem hangt van verkeerde details aan elkaar, maar goed.
En ja, zwartrijden tegengaan was een van dé redenen om dit hele systeem in te voeren; het is nog nooit zo gemakkelijk geweest als nu met dit systeem.
En nee, het ligt niet aan mij. Maar ook dat zal jij ongetwijfeld anders zien
En toch ben je eerder op de plaats van bestemming met de bus die eerder komt. Maar weinig mensen zullen wachten op een andere (latere) bus als die eerste bus toch langs dezelfde plek komt. Zeker met het weer van de afgelopen maanden...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En als de andere bus, 20 minuten doet over dat stukje, dan neem ik toch diegene waar ik minder voor betaal en sneller op de plaats ben.
Onzin. Als je drie strippen stempelt blijven die een uur geldig.quote:Nee. Als je 3 strippen hebt gestempeld omdat je naar de andere kant van de stad moet en je bedenkt je halverwege dat je wat vergeten bent, ben je alle strippen al kwijt.
Bij de chipkaart alleen maar de gereden km's.
en met je ov chipkaart stap je halfverwege uit, heb je dus de helft betaalt, en moet je terug en moet je nog een keer de helft betalen. Uiteindelijk ben je dus dan ook het chipkaart-equivalent van 3 strippen kwijt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:47 schreef VancouverFan het volgende:
Nee. Als je 3 strippen hebt gestempeld omdat je naar de andere kant van de stad moet en je bedenkt je halverwege dat je wat vergeten bent, ben je alle strippen al kwijt.
Sowieso levert het een groot nadeel op voor abonnementshouders. Met een abonnement kun je de hele dag door zoveel reizen als je wilt voor hetzelfde bedrag. Met de chipkaart betaal je dus elke keer per reis. Het voordeel van een abonnement is dus eigenlijk verdwenen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:57 schreef Tokus het volgende:
[..]
en met je ov chipkaart stap je halfverwege uit, heb je dus de helft betaalt, en moet je terug en moet je nog een keer de helft betalen. Uiteindelijk ben je dus dan ook het chipkaart-equivalent van 3 strippen kwijt.
Doe je dat met de trein (bijvoorbeeld Bijlmer - A'dam CS), en word je niet gecontroleerd, dan blijft je retourkaartje overigens nog gewoon geldig voor de rest van de dag.
Om terug te kunnen reizen met de bus ben je ook 2 strippen kwijt of meer.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:57 schreef Tokus het volgende:
[..]
en met je ov chipkaart stap je halfverwege uit, heb je dus de helft betaalt, en moet je terug en moet je nog een keer de helft betalen. Uiteindelijk ben je dus dan ook het chipkaart-equivalent van 3 strippen kwijt.
Doe je dat met de trein (bijvoorbeeld Bijlmer - A'dam CS), en word je niet gecontroleerd, dan blijft je retourkaartje overigens nog gewoon geldig voor de rest van de dag.
Feitelijk onjuist.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:03 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Om terug te kunnen reizen met de bus ben je ook 2 strippen kwijt of meer.
Hequote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Sowieso levert het een groot nadeel op voor abonnementshouders. Met een abonnement kun je de hele dag door zoveel reizen als je wilt voor hetzelfde bedrag. Met de chipkaart betaal je dus elke keer per reis. Het voordeel van een abonnement is dus eigenlijk verdwenen.
Excuus. Dat wist ik niet. Dan levert de chipkaart zelfs een voordeel op aangezien je ook op andere trajecten (tegen betaling) kan reizen zonder dat je daar een kaartje voor hoeft te kopen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
He
Op een chipkaart kan ook een abonnement staan, kun je ook gewoon de hele zoveel reizen als je wilt op dat traject. Waarom zou je je abonnement opgeven nu de chipkaart er is?
Owja. De overstap tijd. Eigenlijjk niet bedoel om terug te reizen. Maar je hebt gelijk, die strippen ben je dan niet kwijt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Feitelijk onjuist.
http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=118
Ja hoor, je hebt alle gelijk van de wereldquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:08 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Owja. De overstap tijd. Eigenlijjk niet bedoel om terug te reizen. Maar je hebt gelijk, die strippen ben je dan niet kwijt.
Dat selectief reageren ga ik toch maar zien als bevestiging van mijn punten. Als het niet klopt, krijg ik het zwaar om de oren, als het stil blijft zal ik wel gelijk hebben.
Dat selectief reageren had andere redenen. Ik ben namelijk al in discussie met je.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:08 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Owja. De overstap tijd. Eigenlijjk niet bedoel om terug te reizen. Maar je hebt gelijk, die strippen ben je dan niet kwijt.
Dat selectief reageren ga ik toch maar zien als bevestiging van mijn punten. Als het niet klopt, krijg ik het zwaar om de oren, als het stil blijft zal ik wel gelijk hebben.
Ja en als je eens een keer verder kijkt dan Vancouver, zou je ook tot de ontdekking komen dat OV vervoerders afwillen van abonnmenten, dat het voor bepaalde NS abonnementhouders niet mogelijk is op saldo te reizen met de OV chipkaart en dat bepaalde vervoerders (arriva, htm bv niet de kleinste) geen verchipte abonnementen accepterenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef nikk het volgende:
[..]
Excuus. Dat wist ik niet. Dan levert de chipkaart zelfs een voordeel op aangezien je ook op andere trajecten (tegen betaling) kan reizen zonder dat je daar een kaartje voor hoeft te kopen.
Edit, dit lees ik bij de HTM (Den Haag):
'Verchipte' sterabonnementen (sterabonnementen op een OV-chipkaart) zijn bij HTM niet geldig. U reist bij HTM op de papieren coupon, die u heeft ontvangen bij aankoop van uw verchipte abonnement bij een andere vervoerder. De papieren coupon toont het vrij reisrecht in de zone waarin u reist.
nooitquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:20 schreef nikk het volgende:
Sowieso vind ik het al heel apart dat je dit simpele feit niet wist over de strippenkaart... Hoe vaak heb je eigenlijk met het OV gereist met gebruik van de strippenkaart?
De HTM Is nog niet volledig overgestapt op de OV chipkaart.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef nikk het volgende:
[..]
Excuus. Dat wist ik niet. Dan levert de chipkaart zelfs een voordeel op aangezien je ook op andere trajecten (tegen betaling) kan reizen zonder dat je daar een kaartje voor hoeft te kopen.
'Verchipte' sterabonnementen (sterabonnementen op een OV-chipkaart) zijn bij HTM niet geldig. U reist bij HTM op de papieren coupon, die u heeft ontvangen bij aankoop van uw verchipte abonnement bij een andere vervoerder. De papieren coupon toont het vrij reisrecht in de zone waarin u reist.
Och mijn nederige excuses... Even de overstaptijd vergeten...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:20 schreef nikk het volgende:
Sowieso vind ik het al heel apart dat je dit simpele feit niet wist over de strippenkaart... Hoe vaak heb je eigenlijk met het OV gereist met gebruik van de strippenkaart?
Amsterdam is er ook klaar voor:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef nikk het volgende:
[..]
http://www.gvb.nl/reizigers/ovchipkaart/Pages/Saldoladen.aspxquote:Reizen met een abonnement
Reist u met een abonnement en checkt u binnen uw abonnementsgebied in- en uit, dan wordt geen saldo van uw kaart afgeschreven.
Reist u (deels) buiten uw abonnementsgebied, dan wordt van uw saldo alleen het bedrag afgeboekt voor de afstand die u buiten uw abonnementsgebied heeft afgelegd, plus het basistarief.
Noem jezelf maar leugenaarquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En als de andere bus, 20 minuten doet over dat stukje, dan neem ik toch diegene waar ik minder voor betaal en sneller op de plaats ben.
[..]
Nee. Als je 3 strippen hebt gestempeld omdat je naar de andere kant van de stad moet en je bedenkt je halverwege dat je wat vergeten bent, ben je alle strippen al kwijt.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Noem jezelf maar leugenaar
Iemand die niets weet en denkt dat hij alles weet. Die zijn het gevaarlijkst
Heeft u in de tram of de bus verkeerd gestempeld? De trambestuurder of buschauffeur kan de schade voor u herstellen. Dit kan echter alleen in de tram of bus waarin u ook daadwerkelijk heeft gestempeld; direct na het stempelen dus. Contoleer dus altijd uw stempel(s).
Als u een fout constateert, kan de trambestuurder of buschauffeur een herstelstrookje en een aparte stempel aanbrengen. De kaart is daarna weer normaal te gebruiken.
In sommige gevallen krijgt u een nieuwe kaart of krijgt u uw geld terug. Komt u er later achter dat u verkeerd heeft gestempeld, dan krijgt u in principe geen nieuwe kaart of geld terug. U kunt de kaart ook niet bij een andere bestuurder of chauffeur laten corrigeren. Wel kunt u een verzoek indienen bij de HTM Consumentenlijn, Postbus 28503, 2502 KM Den Haag. Als u de omstandigheden duidelijk omschrijft en de verkeerd gestempelde strippenkaart meestuurt, kan de Consumentenlijn besluiten u een nieuwe kaart te sturen.
Even? Het is één van de meest elementaire zaken van een strippenkaart. Maar goed, het was maar een vraag die in me opkwam.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:25 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Och mijn nederige excuses... Even de overstaptijd vergeten...
Ik reis nog steeds wel eens met de strippenkaart, ik maak alleen nooit gebruikt van die mogelijkheid.
Heb ik lang geleden wel eens gedaan, nu al jaren niet meer.
Zowaar goede punten.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:38 schreef macca728 het volgende:
http://tweedekamer.groenl(...)len_ov-chipkaart.pdf
wat voorstellen die de OV chipkaart daadwerkelijk beter maakten.
En nee ik ben geen Groen links stemmer en zeker geen fan van Halsema
Sowiso al belachelijk dat de NS ervoor heeft gekozen om de zuilen bij in en uitgangen neer te zetten van het station.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:46 schreef macca728 het volgende:
Hoewel de OV-chipkaart in Rotterdam al een flinke tijd verplicht
is, gaat nog altijd vier procent van de transacties mis.
Dat gebeurt vooral bij het uitchecken bij bus en tram. Niet zo
gek, want vooral op drukke tijden is het dringen geblazen bij
de deuropening op drukke haltes.
Oplossing: zet op de drukste haltes ook op het
opstapperron in- en uit-checkpaaltjes neer, zodat
reizigers ook buiten de bus of de tram kunnen in- en
uitchecken.
Zo kunnen reizigers ook makkelijk corrigeren dat ze zijn vergeten uit te checken of kunnen dat controleren
graag relevante cijfers hiervan.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het zwartrijden is nog nooit zo makkelijk geweest?
Hoe is het aantal zwartrijders in Rotterdam dan meer dan gehalveerd?
En dan roep je dat ik niet nadenk voor ik wat post
Zullen we ze even langslopen:quote:
Rotterdam & Amsterdamquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
graag relevante cijfers hiervan.
Hoeveel mensen reden zwart voor het OV chipkaart tijdperk ?
Hoeveel mensen rijden er nu zwart ? Graag cijfers van dit jaar
In bus, tram en metro in Rotterdam
Omdat je gewoon niet kan lezenquote:Op woensdag 10 maart 2010 00:06 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zullen we ze even langslopen:
1 Ze stellen dat 4% van de reizen misgaat, RET heeft het over 0,5 procent. En dat is de gemeente die als proeftuin en voorbeeld voor de rest van het land geldt.
In het begin zal dat percentage wel hoger liggen, maar naarmate men er aan gewend raakt zal het snel dalen.
En meer paaltjes zou geen probleem moeten. Om nu maar lukraak paaltjes neer te gaan zetten is ook wat overdreven.
2 Een eenmalige actie van een buschauffeur als maatstaf maken?
Vreemde actie van de chauffeur maar om aan de hand van dat ene voorbeeld een beleid te gaan eisen.
3. Als je nu overstapt van trein naar bus of vv betaal je ook 2 keer het instaptarief.
http://www.nu.nl/algemeen(...)or-ov-chipkaart.htmlquote:Op woensdag 10 maart 2010 00:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Rotterdam & Amsterdam
http://www.treinreiziger.(...)tro_amsterdam-142344
Zoek het verder zelf maar uit. Deze cijfers zeggen genoeg.
En ik gebruik objectieve bronnen ipv GVB en RETquote:Op woensdag 10 maart 2010 00:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/algemeen(...)or-ov-chipkaart.html
Meer zwartrijders door ov-chipkaart
Vervoerder RET zweeg hier tot voor kort over, maar bekent nu dat de invoering van de chipkaart ook negatieve gevolgen heeft.
Je blinkt weer uit in selectiviteit en dan zeg je dat ik niet kan lezen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat je gewoon niet kan lezen
de RET geeft zelf toe dat het 4% is, die 0,5 komt van de metro, waar het systeem inderdaad goed functioneert. Zoals de laatste 3 jaren
Als je nu overstapt van trein naar bus of andersom betaal je 1x het instaptarief.
Dat heet tariefsgelijkheid en die gaat verdwijnen
Maar als je nooit reist met het OV weet je dat niet
Zwartrijden in het streekbusvervoer schommelt rond de 0,5%, stadsbussen kennen al jaren een percentage van 1,5%quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:44 schreef VancouverFan het volgende:
Je mag me wel dankbaar zijn dat ik jou weer wat zeur materiaal heb gegeven Macca
neen, aangezien die binnen de zones nog gewoon geldig zijn. Ervanuitgaande dat je wel direct de bus terugneemt, wat je normaal wel doet als je wat vergeten bent.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:03 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Om terug te kunnen reizen met de bus ben je ook 2 strippen kwijt of meer.
dat klopt, en ik zei er ook bij: als je niet gecontroleerd wordt. En als dat niet het geval is mag je gewoon je kaartje nog een keer gebruiken dezelfde dag.quote:Als je in de trein wel gecontroleerd wordt, heen en terugreis, kun je dat retourtje ook niet meer gebruiken.
nee, want met de chipkaart moet je wel in en uitchecken. Je checkt dus halfverwege uit, en opnieuw in om weer terug te gaan. Doe je dat niet en word je gecontroleerd, dan ben je de pineut. En zwartrijden doe jij natuurlijk niet. Met een normaal kaartje ben je compleet legaal bezig als je niet gecontroleerd bent.quote:Als je met de chipkaart weer terug bent op je originele bestemming lijkt het alsof je alleen maar een bezoek hebt gebracht aan het station voor de winkels ofzo.
ja, want aan negatieve dingen ergeren mensen zich, aan positieve niet. En zo'n systeem moet geen ergernissen opwekken. Jij hebt blijkbaar een of andere reden om dat ding met hand en tand te verdedigen,quote:Het is toch wel bijzonder om te zien hoe selectief mensen reageren. Er wordt alleen maar wat gezegd als het negatief is, iets positiefs zeggen over de OV chipkaart is blijkbaar heel erg moeilijk.
Nou gefeliciteerd. Maar of iemand het ook echt meemaakt in deze discussie is niet relevant. Er wordt vanalles bijgehaald om maar te kunnen zeuren op de OV chipkaart, ook onrealistische situaties. Dat mag wel, maar als er een (voor jou) onrealistisch pluspunt wordt gegeven is het wel een probleem.quote:Op woensdag 10 maart 2010 08:41 schreef Basp1 het volgende:
Dat halverwege uitstappen als een voordeel van de chipkaart genoemd wordt, ook weer zo'n heel moeilijk bedacht argument om de chipkaart toch nog wat meer draagkracht te geven en dat lukt bij sommige mensen die trappen in die propaganda.
Even een vraag aan iedereen hoe vaak ben je al halverwege je reis uitgestapt omdat je wat vergeten was. Nou ik nog nooit in mijn 39e jarige leven en reis toch wel regelmatig met het OV.
Wel dat ik regelmatig bij een langer retourtje in een tussenstation even uitstap om die tussenliggende stad in te gaan. En dat zou juist weer duurder worden omdat ik dan verplicht moet uitchecken en inchecken.![]()
Jij hebt blijkbaar een of andere reden om dat ding met hand en tand af te zeiken.quote:Op woensdag 10 maart 2010 07:48 schreef Tokus het volgende:
[..]
neen, aangezien die binnen de zones nog gewoon geldig zijn. Ervanuitgaande dat je wel direct de bus terugneemt, wat je normaal wel doet als je wat vergeten bent.
[..]
dat klopt, en ik zei er ook bij: als je niet gecontroleerd wordt. En als dat niet het geval is mag je gewoon je kaartje nog een keer gebruiken dezelfde dag.
[..]
nee, want met de chipkaart moet je wel in en uitchecken. Je checkt dus halfverwege uit, en opnieuw in om weer terug te gaan. Doe je dat niet en word je gecontroleerd, dan ben je de pineut. En zwartrijden doe jij natuurlijk niet. Met een normaal kaartje ben je compleet legaal bezig als je niet gecontroleerd bent.
[..]
ja, want aan negatieve dingen ergeren mensen zich, aan positieve niet. En zo'n systeem moet geen ergernissen opwekken. Jij hebt blijkbaar een of andere reden om dat ding met hand en tand te verdedigen,
Vancouver weet alles van de theorie, maar die voordelen van een papaierenkaartje en/of strippenkaart kent hij niet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 08:41 schreef Basp1 het volgende:
Dat halverwege uitstappen als een voordeel van de chipkaart genoemd wordt, ook weer zo'n heel moeilijk bedacht argument om de chipkaart toch nog wat meer draagkracht te geven en dat lukt bij sommige mensen die trappen in die propaganda.
Even een vraag aan iedereen hoe vaak ben je al halverwege je reis uitgestapt omdat je wat vergeten was. Nou ik nog nooit in mijn 39e jarige leven en reis toch wel regelmatig met het OV.
Wel dat ik regelmatig bij een langer retourtje in een tussenstation even uitstap om die tussenliggende stad in te gaan. En dat zou juist weer duurder worden omdat ik dan verplicht moet uitchecken en inchecken.![]()
Wanneer het systeem bij invoering nog niet meteen de gewenste functionaliteit biedt dat mensen hun reizen op korte termijn kunnen decalreren is dat nog geen pluspunt.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:34 schreef VancouverFan het volgende:
Als ik een zeker pluspunt geef (geen kaartjes hoeven kopen), dan kom jij miepen dat er ook mensen zijn waar het geen pluspunt voor is.
Ik zou het graag omdraaien er worden allemaal argumentne door de ov-chipknip lobby verzonne om deze toch nog wat positieve punten te geven.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou gefeliciteerd. Maar of iemand het ook echt meemaakt in deze discussie is niet relevant. Er wordt vanalles bijgehaald om maar te kunnen zeuren op de OV chipkaart, ook onrealistische situaties. Dat mag wel, maar als er een (voor jou) onrealistisch pluspunt wordt gegeven is het wel een probleem.
ah, en daar heb je het mis. Voor bijvoorbeeld de metro werkt het best goed, voor de trein is het gewoon verre van perfect. Ondermeer vanwege het tekort aan palen, het wegvallen van de retourtjes, de schandalig hoge borg voor incidentele reizigers. Allemaal problemen die velen in deze topics al hebben aangekaart.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar een of andere reden om dat ding met hand en tand af te zeiken.
En weer gekronkel om een duideljk pluspunt om te buigen in iets negatief. En nog fout ook.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer het systeem bij invoering nog niet meteen de gewenste functionaliteit biedt dat mensen hun reizen op korte termijn kunnen decalreren is dat nog geen pluspunt.
Dat geen kaartjes kopen is een heel mooi streven maar voor mijn werkgever moet ik toch iets kunnen overleggen, en ik wil geen 3 weken moeten wachten voordat er transacties op mijn OV_chip site staan.
Banken kunne GVD ook meteen iets overboeken, het is technisch niet moeilijk om dagelijks alles bij te werken alleen bij de ov-chip organisatie blijkbaar wel.![]()
Verder zal ik in ieder geval nooit het automagisch opwaarderen gaan aanschaffen gewoon omdat ik de techniek nog veel te veel wantrouw. Ik wil als consument zelf een bevestiging geven dat iets afgeboekt moet worden.
Ik persoonlijk doe dat alleen maar als tegenreactie op al het gezeur.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik zou het graag omdraaien er worden allemaal argumentne door de ov-chipknip lobby verzonne om deze toch nog wat positieve punten te geven.
dat is helemaal geen pluspunt, declareren is bijna onmogelijk aan de hand van OV chipkaart.nl omdat er gewoon transacties ontbreken.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En weer gekronkel om een duideljk pluspunt om te buigen in iets negatief. En nog fout ook.
Op stations kun je een uitdraai maken van de laatste 10 reizen. Kun je meteen na de reis doen.
Dat je nu al zegt dat je nooit gaat automatisch opwaarderen is ook wel typerend. Iets gewoon geen kans geven om beter te worden.
Doe je ook niet aan automatisch overschrijven bij andere zaken zoals rekeningen e.d.?
je kan er beter mee reizen, maar aan je postgedrag kom je je kamer niet uitquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik persoonlijk doe dat alleen maar als tegenreactie op al het gezeur.
Als ik zie hoe snel dat gaat met figuren als Macca hecht ik niet zoveel waarde aan die 20 topics. Er zitten echte raszeikerds tussen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:50 schreef Tokus het volgende:
[..]
ah, en daar heb je het mis. Voor bijvoorbeeld de metro werkt het best goed, voor de trein is het gewoon verre van perfect. Ondermeer vanwege het tekort aan palen, het wegvallen van de retourtjes, de schandalig hoge borg voor incidentele reizigers. Allemaal problemen die velen in deze topics al hebben aangekaart.
Zoals ik al zei: zo'n systeem moet geen ergernis opwekken, en dat doet het dus wel, aangezien er hier al 20+ topics over zijn volgekankerd.
ja die 1,5 % zwartrijders verzieken alles weer hequote:Op woensdag 10 maart 2010 10:01 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik zie hoe snel dat gaat met figuren als Macca hecht ik niet zoveel waarde aan die 20 topics. Er zitten echte raszeikerds tussen.
Zoals het gezeur dat de retourtjes zijn weggevallen. Lekker belangrijk zeg. Er is reizen op saldo voor in de plaats gekomen. Dan heb je geen 'product' nodig. En waarom er borg nodig is, bedank de zwart reizigers en anderen die er anders misbruik van maken.
Maar als jij verbeteringen weet, wat wel een goede oplossing is om misbruik tegen te gaan: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)art/ikchipforum/main
Daar kun je je mening laten horen en meedenken. Of blijf je liever langs de zijlijn staan zeuren?
En ook voor jou dan maar eens, toen de strippenkaart werd ingevoerd was er ook veel 'ergernis' en werd er geroepen dat het niet zou werken. Nu wil niemand meer zonder. Rara hoe kan dat? Gewenning misschien?
Goh maar dan gaat meteen het hele voordeel van geen kaartjes hoeven te hebben weer op de helling.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:52 schreef VancouverFan het volgende:
En weer gekronkel om een duideljk pluspunt om te buigen in iets negatief. En nog fout ook.
Op stations kun je een uitdraai maken van de laatste 10 reizen. Kun je meteen na de reis doen.
Ik doe wel aan automatische overschrijvingen, deze kun je stroneren als het mis gaat, dat kan ik niet bij die ov-chip dingen. En ik ben blij dat ik het kan strorneren want het is al vaker mis gegaan ermee bij mij, en dat zal vasst en zeker ook de ervaring van andere mensen zijn.quote:Dat je nu al zegt dat je nooit gaat automatisch opwaarderen is ook wel typerend. Iets gewoon geen kans geven om beter te worden.
Doe je ook niet aan automatisch overschrijven bij andere zaken zoals rekeningen e.d.?
Tuurlijk, omdat jij zo snel mogelijk wilt declareren, bestaat het voordeel van geen kaartjes hoeven te kopen voor niemand meerquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goh maar dan gaat meteen het hele voordeel van geen kaartjes hoeven te hebben weer op de helling.![]()
In Rotterdam gaat het uitchecken in 0,5% van de gevallen mis en jij doet alsof het aan de lopende band misgaat.quote:Als het mis is gegaan met uitchecken heb ik een probleem want dan ben ik mijn borg kwijt en kan ik ook niets declareren, wat een systeem zeg.
Nou dan wacht je tot je wel langs een station komt. Nu moet je ook wachten met het inleveren van je strippenkaart tot die vol is.quote:Verder moet ik dan dus verplicht naar een station voor die uitdraai terwijl ik misschien ook wel eens alleen met een bus reis die niet langs NS stations komt. Maar het zou voor de gebruiker allen maar makkelijker worden toch.
En waaruit blijkt dat je het bij de OV chipkaart niet terug kunt krijgen? Alle automatische afschrijvingen kun je terug laten boeken als het niet goed gaat.quote:Ik doe wel aan automatische overschrijvingen, deze kun je stroneren als het mis gaat, dat kan ik niet bij die ov-chip dingen. En ik ben blij dat ik het kan strorneren want het is al vaker mis gegaan ermee bij mij, en dat zal vasst en zeker ook de ervaring van andere mensen zijn.
Dus een verslechteringquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:30 schreef VancouverFan het volgende:
Tuurlijk, omdat jij zo snel mogelijk wilt declareren, bestaat het voordeel van geen kaartjes hoeven te kopen voor niemand meer
Ik hoop oprecht dat het bij die 0.5% fout gaat door fouten van mensen zelf, als het door falend apparatuur komt is dat natuurlijk niet goed te praten. Wanneer je een automagich systeem introduceerd mag de tehcniek niet falen voor de mensenquote:In Rotterdam gaat het uitchecken in 0,5% van de gevallen mis en jij doet alsof het aan de lopende band misgaat.
Dan zit ik als snel boven de 10 trnasacties natuurlijkquote:Nou dan wacht je tot je wel langs een station komt. Nu moet je ook wachten met het inleveren van je strippenkaart tot die vol is.
[..]
Storneren lukt zover ik weer alleen bij regelmatig terugkerend overschrijvingen, en dat zal die van de ov-chipkaart niet zijn.quote:En waaruit blijkt dat je het bij de OV chipkaart niet terug kunt krijgen? Alle automatische afschrijvingen kun je terug laten boeken als het niet goed gaat.
Zeg dan gewoon dat jij niets goeds wilt zien in de OV chipkaart en alles aangrijpt erover te zeiken. Dan kunnen we ophouden met deze discussie.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus een verslechtering
[..]
Ik hoop oprecht dat het bij die 0.5% fout gaat door fouten van mensen zelf, als het door falend apparatuur komt is dat natuurlijk niet goed te praten. Wanneer je een automagich systeem introduceerd mag de tehcniek niet falen voor de mensen
[..]
Dan zit ik als snel boven de 10 trnasacties natuurlijk![]()
[..]
Storneren lukt zover ik weer alleen bij regelmatig terugkerend overschrijvingen, en dat zal die van de ov-chipkaart niet zijn.
Verder is het natuurlijk belachelijk dat je als consument achter je eigen geld aan moet als een bedrijf een fout maakt en je daar echt vele moeite voor moet doen. Dat maakt de drempel naar het OV steeds hoger voor de meeste incidnetele ov gebruikers.
Neequote:Op woensdag 10 maart 2010 10:45 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat jij niets goeds wilt zien in de OV chipkaart en alles aangrijpt erover te zeiken. Dan kunnen we ophouden met deze discussie.
Je weet niet eens goed hoe dingen werken maar voor het gemak ga je er maar vanuit dat het helemaal kut gaat bij de OV chipkaart.
Moeilijk he cijfers interpreterenquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Tuurlijk, omdat jij zo snel mogelijk wilt declareren, bestaat het voordeel van geen kaartjes hoeven te kopen voor niemand meer
[..]
In Rotterdam gaat het uitchecken in 0,5% van de gevallen mis en jij doet alsof het aan de lopende band misgaat.
Dat is precies wat ik bedoel jij en anderen doen zo ontzettend veel moeite om de nadelene / problemen overal op te projecteren en uit te vergroten. Totaal niet realistisch meer.
[..]
Nou dan wacht je tot je wel langs een station komt. Nu moet je ook wachten met het inleveren van je strippenkaart tot die vol is.
[..]
En waaruit blijkt dat je het bij de OV chipkaart niet terug kunt krijgen? Alle automatische afschrijvingen kun je terug laten boeken als het niet goed gaat.
En bent alle nadelen aan het overdrijven en opzoeken en wilt niet erkennen dat er een aantal structurele goede dingen in de OV chipkaart zitten.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee![]()
Jij bent hier alle nadelen de hemel in aan het proberen te praten en wilt gewoon niet erkennen dat er een stel structurele fouten in de implementatie van dit product zitten.
Niks ongefundeerdquote:Ow wat weet ik niet hoe iets werkt verlicht mij met u o zo ongefundeerde meningen.![]()
Gewoon een vermoeden dus....quote:Storneren lukt zover ik weer alleen bij regelmatig terugkerend overschrijvingen, en dat zal die van de ov-chipkaart niet zijn.
Nee. En dat heb ik ook nergens gedaan. Ik heb al diverse malen gezegd dat er dingen beter kunnen en zeker in de opstartfase. LEZEN!quote:Wil jij dan echt beweren dat het allemaal goed gaan bij de ov-chipkaart.
Dat landelijk invoeren is nog lang niet het geval.quote:Transactie overzichten die nog steeds niet up to date zijn noem ik nog steeds een fout. Dat had vanaf dag 1 moeten werken. Ok niet vanaf dag 1 maar een paar jaar verder zouden die lancunes natuurlijk allang opgelost moeten zijn voordat ze het landelijk invoeren.
De invoering in de Metro in Rotterdam werd gevreesd, gebeurde niks schokkends.quote:Even wachten tot 16 maart eens kijken hoeveel klachten dan weer gaan loskomen van studenten waar weer van alles met die kaart gaat misgaan.
Ik geloof best dat het in sommige gevallen de overgang niet goed gaat. Wat jij aanhaalt is ook een zeer kwalijke gang van zaken.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:01 schreef Splinter1707 het volgende:
De ov-chipkaart geeft niks meer dan ellende! Het is belachelijk dat er een kaart wordt ingevoerd omdat er een paar positieve punten zijn.
De ov-chip heeft maar liefst 2 aanvraagformulieren en 2 pasfoto's kwijt geraakt! Ik ben dus al 3 pasfoto's aan die lui kwijt! Vervolgens moet ik er 4x achteraan bellen (een 0900 nr.) om uberhaupt de kaart te krijgen.. Uiteindelijk krijg ik pas half februari de kaart toegestuurd. Vervolgens staat er geen bestelling voor mij klaar terwijl ik toch recht heb op een studentenreisproduct. 15x gebeld met ov-chip (45 euro beltegoed lichter) en nog staat er geen product op! Ik wordt verzocht steeds 5 dagen te wachten en de ib-groep maar te bellen. Gebeld met ib-groep maar die hebben gewoon mijn reisrecht doorgegeven. Kortom de ov-chipkaart is een grote flop! Er kunnen geen voordelen aan een product zitten dat niet gebruikt kan worden!
In de gaten houden waar en wanneer het druk is. Of er extra treinen ingezet moeten worden of juist niet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:05 schreef McKillem het volgende:
Ik heb er een beetje problemen mee dat ik kennelijk, ondanks dat mijn abonnement gewoon afgebeeld staat op mijn pas toch moet inchecken en uitchecken straks.
Wat is daar het praktische nut van.
Zoals al eerder gemeld dat is een totaal waanzin idee, dat kan men ook op andere manieren registreren, en daarvoor hoeft men het voor de reiziger niet nodeloos moeilijk te maken.quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de gaten houden waar en wanneer het druk is. Of er extra treinen ingezet moeten worden of juist niet.
Net zoals er nu al regelmatig iemand door de trein loopt om reizigers te tellen en kijken wat voor een kaart ze hebben.
Ik kan ze precies vertellen waar het wanneer druk is en wanneer extra transport wenselijk is. Dat ik steeds moet in en uit checken vind ik behalve onnodig ook nog gewoon zwaar irritant.quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de gaten houden waar en wanneer het druk is. Of er extra treinen ingezet moeten worden of juist niet.
Net zoals er nu al regelmatig iemand door de trein loopt om reizigers te tellen en kijken wat voor een kaart ze hebben.
En dat weet jij voor heel Nederland te vertellen?quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:54 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik kan ze precies vertellen waar het wanneer druk is en wanneer extra transport wenselijk is. Dat ik steeds moet in en uit checken vind ik behalve onnodig ook nog gewoon zwaar irritant.
Het gaat gewoon voor problemen zorgen punt, ik weet zeker dat er straks per abuis tegoed afgeschreven gaat worden waar het niet afgeschreven moet worden, bijvoorbeeld.
Zou kunnen, meldt je aan op de NS site om dat alvast te bespreken. Alleen maar hier klagen gaat het zeker niet voorkomen.quote:Of ze gaan mijn abonnement heel strak interpreteren.
Het is een soort ongeschreven regel dat ik met mijn abonnement dat naar Den Haag HS gaat, ook wel een trein naar Den Haag CS kan pakken. Kaartjes zouden normaal even duur zijn, geen haan die daar naar kraait. Hier maak ik ook dikwijls om praktische redenen gebruik van, en het is me bij de verkoop van het abonnement ook verteld dat het gewoon geen enkel probleem is.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat die OV-Chip unit dat niet ziet en me gewoon dat traject in rekening gaat brengen, of van HS naar CS, dat soort muggenzifterij.
Nou het is echt ontzettend moeilijk om even in en uit te checken... Bijna net zo moeilijk als je pas even te laten zien bij een ingangscontrole. Of wanneer ze in de trein langskomen en tellen hoeveel reizigers er zijn en welke kaarten die gebruiken.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals al eerder gemeld dat is een totaal waanzin idee, dat kan men ook op andere manieren registreren, en daarvoor hoeft men het voor de reiziger niet nodeloos moeilijk te maken.
Verder zie ik de NS niet als zo'n dynamisch bedrijf dat men wanneer men registreerd dat het opeens heel druk is men stande pede meer treinstellen kan en zal gaan bijschakelen.
Conducteurs constateren het toch?quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En dat weet jij voor heel Nederland te vertellen?
Ja het zal vast nog wel eens misgaan dat teveel afschrijven. Maar het zal in de meeste gevallen ook gewoon goed gaan.
[..]
Het was een voorbeeld van de vele dingen die fout kunnen gaan.quote:Zou kunnen, meldt je aan op de NS site om dat alvast te bespreken. Alleen maar hier klagen gaat het zeker niet voorkomen.
1 troost, het gaat maar 300.000 keer per week fout.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:54 schreef McKillem het volgende:
[..]
Ik kan ze precies vertellen waar het wanneer druk is en wanneer extra transport wenselijk is. Dat ik steeds moet in en uit checken vind ik behalve onnodig ook nog gewoon zwaar irritant.
Het gaat gewoon voor problemen zorgen punt, ik weet zeker dat er straks per abuis tegoed afgeschreven gaat worden waar het niet afgeschreven moet worden, bijvoorbeeld.
Of ze gaan mijn abonnement heel strak interpreteren.
Het is een soort ongeschreven regel dat ik met mijn abonnement dat naar Den Haag HS gaat, ook wel een trein naar Den Haag CS kan pakken. Kaartjes zouden normaal even duur zijn, geen haan die daar naar kraait. Hier maak ik ook dikwijls om praktische redenen gebruik van, en het is me bij de verkoop van het abonnement ook verteld dat het gewoon geen enkel probleem is.
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat die OV-Chip unit dat niet ziet en me gewoon dat traject in rekening gaat brengen, of van HS naar CS, dat soort muggenzifterij.
Ja precies hetzelfde uiteraardquote:Op woensdag 10 maart 2010 17:09 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou het is echt ontzettend moeilijk om even in en uit te checken... Bijna net zo moeilijk als je pas even te laten zien bij een ingangscontrole. Of wanneer ze in de trein langskomen en tellen hoeveel reizigers er zijn en welke kaarten die gebruiken.
Dat is de grap want dat doe je niet. Den Haag HS en Den Haag CS verschillen 0,0 in afgelegde afstand. Het is niet verder, het is niet dichterbij. Het is een ander station en daarmee punt. Daarom is het nu ook geen probleem dat je of het 1 of het ander kiest.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
1 troost, het gaat maar 300.000 keer per week fout.
Kleine foutenmarge moet kunnen toch![]()
En ja als jij een abonnement heb tot Den Haag HS mag je niet verder reizen daarop zonder extra kosten.
Nou wanneer ga je hier dan eens stoppen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:09 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik weet genoeg inhoudelijke reacties te geven. Maar ik heb het idee dat ik sommige reacties al 100 keer heb gegeven. Ik blijf dezelfde dingen steeds maar weer herhalen. Daar stop ik op een gegeven moment gewoon mee.
Ja ik ben het met je eens hoor, maar CS is wel verder natuurlijk en je betaalt per afstand.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:24 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dat is de grap want dat doe je niet. Den Haag HS en Den Haag CS verschillen 0,0 in afgelegde afstand. Het is niet verder, het is niet dichterbij. Het is een ander station en daarmee punt. Daarom is het nu ook geen probleem dat je of het 1 of het ander kiest.
En ja je kan heel zielig gaan roepen dat ik akkoord ben met voorwaarden en een abonnement heb tot HS en bla bla en jank jank maar het blijft een feit dat de attitude van OV bedrijven bepaald niet flexibeler worden op deze fronten en dat gaat nog in iemands gezicht ontploffen in de nabije toekomst. Lik op stuk geven enzo.
Ik heb nog nooit gezien dat een conducteur precies ging tellen hoeveel passagiers er in zijn trein zaten.quote:
Ach, zo kun je wel fouten blijven verzinnen.... Je zou ook gewoon geduld kunnen hebben en afwachten hoe het gaat.quote:Het was een voorbeeld van de vele dingen die fout kunnen gaan.
Ik zie ook bezwaren op het gebied van "waar is McKillem NU" en conexxion die tegen de NS zegt meer geld te willen omdat de persoon in kwestie vaker met de bus gaat dan met de trein met als gevolg dat je abonnementskosten de lucht in vliegen.
Probleem is alleen dat als ik het afwacht en uitzit is het weer "te laat" en ben ik honder miljoen miljard kwijt alleen voor woon werk verkeer en mag ik er niet meer over klagen want ik had het aan kunnen zien komen en bla bla enzo.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:29 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gezien dat een conducteur precies ging tellen hoeveel passagiers er in zijn trein zaten.
[..]
Ach, zo kun je wel fouten blijven verzinnen.... Je zou ook gewoon geduld kunnen hebben en afwachten hoe het gaat.
Tot nu wijzen de echte tests uit (Rotterdam) dat het over het algemeen goed gaat en veel van de voorspelde problemen uitblijven.
Let op: Ik zeg niet dat het pefect gaat....
Nou dan meldt je je nu alvast aan bij het NS chip forum:quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:31 schreef McKillem het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat als ik het afwacht en uitzit is het weer "te laat" en ben ik honder miljoen miljard kwijt alleen voor woon werk verkeer en mag ik er niet meer over klagen want ik had het aan kunnen zien komen en bla bla enzo.
lekker druk forumquote:Op woensdag 10 maart 2010 17:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou dan meldt je je nu alvast aan bij het NS chip forum:
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)art/ikchipforum/main
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:08 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Owja. De overstap tijd. Eigenlijjk niet bedoel om terug te reizen.
Moet je die 'voltooide' onzin eens doorkijken, zogenaamd de suggesties welke al zijn doorgevoerd door de NS. Ja, zo kom ik ook wel aan de 88 voltooiden.quote:
Wat een geweldige oplossing. In plaats van 'we sturen meteen een monteur om die automaat te repareren', komen ze met een 'oplossing' dat alle kaartautomaten van de NS ov-chipkaartfunctioneel worden. Ja doh, dat mag ik hopen ja, sowieso al rijkelijk laat. En volgens mij bedoelt die poster dat er op Heeze maar twee automaten zijn, allebei voor de ov-chipkaart, op beide sporen één, en dat er eentje daarvan al lange lange tijd stuk is. Wat heeft hij/zij aan zo'n antwoord van de NS, dat bovendien een dikke vette leugen is, want het is inmiddels al bijna half maart en bij nog láng niet alle automaten kun je met chipkaart terecht.quote:NS automaat met "OV-chipkaart buiten gebruik" oplossen.
Station Heeze, spoor 2: OV-chipkaart (permanent?) buiten gebruik. Niet fijn, moeten omlopen via de tunnel naar spoor 1 met een rolstoel! Waarom niet beide automaten volledig functioneel ?
door anoniem | 1 opmerking
Status: voltooid
Het is inderdaad onhandig als een automaat het niet doet en je moet omlopen. Gelukkig kunnen we melden dat je vanaf begin maart bij álle NS-kaartautomaten OV-chipkaarthandelingen kunt doen.
Default-avatar Webteam IkChip
Het is niet bedacht als vrije reistijd voor de zones, maar een noodzakelijk iets als je van zones gebruikt maakt.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:17 schreef Zelva het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dat is nou juist het hele idee achter zones. Dat je een strip betaalt voor een zone en dat je dan een bepaalde tijdsperiode onbeperkt in die zone rond kan reizen. Dus ook terug en weer heen en weer terug en weer heen en weer terug.
Het staat er ook gewoon op hoor, op die strippenkaart. De geldigheidsduur vanaf stempeltijd is...
Wat een onzin kan jij uitkramen zeg, ongelooflijk.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het is niet bedacht als vrije reistijd voor de zones, maar een noodzakelijk iets als je van zones gebruikt maakt.
Da's nog altijd beter dan jou, want jij leest helemaal nietsquote:Op woensdag 10 maart 2010 19:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En ondanks al die onzin lees je het toch allemaal en pak je er hier en daar iets uit over om door te gaan.
Chapeau
Nog zo'n troll...quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:28 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Da's nog altijd beter dan jou, want jij leest helemaal niets
Doe dat zelf ook eens. Wie stelt, bewijst. Kom dan eens met bewijzen dat het nooit de bedoeling is geweest van het zonesysteem om dat ook daadwerkelijk als zone te gebruiken. Het woord zegt het al...quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nog zo'n troll...
Als je niet normaal aan de discussie mee wilt doen, hou dan dit gezeur ook voor je.
Ik zeg nergens dat het niet als zonesysteem gebruikt mag worden.quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Doe dat zelf ook eens. Wie stelt, bewijst. Kom dan eens met bewijzen dat het nooit de bedoeling is geweest van het zonesysteem om dat ook daadwerkelijk als zone te gebruiken. Het woord zegt het al...
haha eigen persoonlijke ervaringenquote:Op woensdag 10 maart 2010 20:12 schreef Zelva het volgende:
Wie stelt, bewijst...
Die vraag staat nog steeds open, dat omheen lullen trap ik echt niet in.
Maar ach wat maakt het uit, onderbouwen doe je toch nooit en weiger je pertinent te doen, dus heeft het totaal geen zin om op alles wat je zegt in repliek te gaan. Het enige antwoord dat je dan krijgt, bestaat uit a) allerlei argumenten en feiten die niet bewezen worden, b) zaken die helemaal niets met de ov-chipkaart van doen hebben of c) de eigen persoonlijke ervaringen die als absoluut voor het het hele heelal geldend feit gepresenteerd worden.
En ach, als het dan toch een beetje te heet onder de voeten wordt, dan maak je andere mensen toch gewoon uit voor 'zeur', 'troll' of 'doemdenker'. Goede redenaties hoor.![]()
Ik ben jou of iemand anders niks verplicht.quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:12 schreef Zelva het volgende:
Wie stelt, bewijst...
Die vraag staat nog steeds open, dat omheen lullen trap ik echt niet in.
Maar ach wat maakt het uit, onderbouwen doe je toch nooit en weiger je pertinent te doen, dus heeft het totaal geen zin om op alles wat je zegt in repliek te gaan. Het enige antwoord dat je dan krijgt, bestaat uit a) allerlei argumenten en feiten die niet bewezen worden, b) zaken die helemaal niets met de ov-chipkaart van doen hebben of c) de eigen persoonlijke ervaringen die als absoluut voor het het hele heelal geldend feit gepresenteerd worden.
En ach, als het dan toch een beetje te heet onder de voeten wordt, dan maak je andere mensen toch gewoon uit voor 'zeur', 'troll' of 'doemdenker'. Goede redenaties hoor.![]()
Geef hier dan eens antwoordquote:Op woensdag 10 maart 2010 20:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik ben jou of iemand anders niks verplicht.
Over de OV chipkaart wil ik best met jou de discussie aangaan. Over waar het zonesysteem voor bedoeld is gaat deze discussie niet. Dus die discussie ga ik niet meer voeren. Zeker niet met iemand die wel heel erg subjectief kijkt en oordeelt.
Je kunt het dus niet bewijzen. Bedankt voor je oprechtheid.quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik ben jou of iemand anders niks verplicht.
Ja hoor, grapjas. Jij komt met het 'argument' dat een ov-chipkaart handig is omdat je als je onverhoopt terugmoet je dan nog niet het volle tarief betaald hebt. Het tegenargument, dat wel ergens op slaat, is dat je op strippen überhaupt al terug kan. Jij komt dan met het 'argument' dat de strippenkaart nooit bedoeld was om terug te reizen. De discussie gaat dus wel degelijk over het zonesysteem, ga nou niet opeens net doen of dit niet relevant is nu je ongelijk hebt, want toen was het nog wel uiterst relevant voor je, je laatste strohalm zelfs om die discussie te winnen. Dat je dus niet gelukt is, want je argument sloeg bij voorbaat al nergens op.quote:Over de OV chipkaart wil ik best met jou de discussie aangaan. Over waar het zonesysteem voor bedoeld is gaat deze discussie niet. Dus die discussie ga ik niet meer voeren.
Als je verder had gelezen dan je neus lang is, had je ook al kunnen zien dat die discussie over het sonesysteem langer doorging en ik heb toegegeven dat ik fout zat wat dat betreft.quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je kunt het dus niet bewijzen. Bedankt voor je oprechtheid.
[..]
Ja hoor, grapjas. Jij komt met het 'argument' dat een ov-chipkaart handig is omdat je als je onverhoopt terugmoet je dan nog niet het volle tarief betaald hebt. Het tegenargument, dat wel ergens op slaat, is dat je op strippen überhaupt al terug kan. Jij komt dan met het 'argument' dat de strippenkaart nooit bedoeld was om terug te reizen. De discussie gaat dus wel degelijk over het zonesysteem, ga nou niet opeens net doen of dit niet relevant is nu je ongelijk hebt, want toen was het nog wel uiterst relevant voor je, je laatste strohalm zelfs om die discussie te winnen. Dat je dus niet gelukt is, want je argument sloeg bij voorbaat al nergens op.
Nee, dat kan dus niet en is gewoon weer een keiharde leugen. Alleen in Rotterdam, Amsterdam en misschien nog een andere stad waar ze bij de regionale vervoerder wel automaten hebben die een printje kunnen afleveren, daar kan het. Bij de NS-automaten kom je van een koude kermis thuis.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:52 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En waar is jouw onderbouwing / bewijs nou?quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:54 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet en is gewoon weer een keiharde leugen. Alleen in Rotterdam, Amsterdam en misschien nog een andere stad waar ze bij de regionale vervoerder wel automaten hebben die een printje kunnen afleveren, daar kan het. Bij de NS-automaten kom je van een koude kermis thuis.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)t/informatie-inzichtquote:De NS-kaartautomaat op het station toont wat uw recente reizen hebben gekost. Kies ‘reishistorie’ voor inzicht in uw laatste 10 transacties. Dit kan ook bij de NS-servicebalie, waar u bovendien een uitdraai van de NS-transacties kunt vragen.
#22.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:01 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En waar is jouw onderbouwing / bewijs nou?
vind je 5 jaar nog niet lang genoeg dan ? In 2005 werd de chipkaart al ingevoerd in Rotterdamquote:Op woensdag 10 maart 2010 21:31 schreef -jos- het volgende:
http://www.rover.nl/chipkaart/zorgpuntenlijst.pdf
epic fail.
wanneer komt de overheid er nou eens achter dat er bij dit soort projecten eerst voor een langere periode getest moet worden?
Hoe zou jij je die test voorstellen dan?quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:31 schreef -jos- het volgende:
epic fail.
wanneer komt de overheid er nou eens achter dat er bij dit soort projecten eerst voor een langere periode getest moet worden?
Sinds 2004 wordt in Nederland een aantal proeven gehouden met de OV-chipkaart. Eind 2005 is de kaart voor het eerst geïntroduceerd in de regio Rotterdamquote:Op woensdag 10 maart 2010 21:31 schreef -jos- het volgende:
epic fail.
Wat betreft de trein werkt dat nog niet voor studenten.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:46 schreef DjinN het volgende:
Het enige "probleem" wat ik tot dusver heb gehad is dat ie in het weekend niet werkt
Heb hem geactiveerd (via internet en automaat zelf), en saldo erop gezet. Maar als ik in het weekend mn kaart wil gebruiken doet ie het niet.
http://www.studentenov-ch(...)20de%20kortingsuren?quote:Afhankelijk van je studentenreisproduct (week- of weekendabonnement), reis je op bepaalde tijden met korting. Voor het reizen met korting in de trein koop je voorlopig nog een papieren kaartje met korting. Voor het reizen met korting in bus, tram of metro moet je saldo op je Studenten OV-chipkaart laden. Als je op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers in de daluren automatisch het juiste kortingstarief.
Let op:
bij sommige OV-bedrijven reis je in de kortingsuren nog met een roze strippenkaart. In de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje. Je kunt daar nog NIET op saldo reizen;
het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Typisch weer, doen alsof zulke dingen standaard zijn.quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:21 schreef Zelva het volgende:
OV chipkaart kapot
Typisch weer. Heb je een probleem? Dokken maar.
Ja, want het duurt standaard zo lang voordat je een nieuwe kaart hebt.quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Typisch weer, doen alsof zulke dingen standaard zijn.
Halo! De reiziger is nooit koning geweest. Het gaat om openbaar vervoer, massa vervoer. Kun je moeilijk een koninklijke behandeling verwachten.quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, want het duurt standaard zo lang voordat je een nieuwe kaart hebt.
Trouwens, wat doet het ertoe of iets standaard gebeurt of niet? Net alsof slechts 'incidenten', wat dit dus absoluut niet is, iets af zou doen aan het feit dat de reiziger niet koning is.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:47 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Halo! De reiziger is nooit koning geweest. Het gaat om openbaar vervoer, massa vervoer. Kun je moeilijk een koninklijke behandeling verwachten.
Het is al jarenlang voor de OV chipkaart dat er allerlei zaken misgaan. Zowel bij de OV bedrijven als bij IB groep.
En tja, opstart problemen blijf je nu eenmaal houden. Bij de invoering van de strippenkaart gebruikt men in het begin ook een inkt die niet snel droogde. Gevolg: kleren die onder de inkt kwamen te zitten.
Dat probleem is opgelost, net zoals problemen die er nu zijn ook opgelost kunnen worden.
Ah, bedankt voor je infoquote:Op woensdag 10 maart 2010 22:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat betreft de trein werkt dat nog niet voor studenten.
[..]
http://www.studentenov-ch(...)20de%20kortingsuren?
Het enige nadeel was dat er alleen eenzelfde tarief voor de hele dag goldquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:24 schreef Stupendous76 het volgende:
Ter informatie, lering en vermaak:
Opkomst en ondergang van de Nationale Strippenkaart
Tja, die natte inkt heeft even geduurd, maar dat probleem is dus wel helemaal opgelost.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:30 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het enige nadeel was dat er alleen eenzelfde tarief voor de hele dag gold
en de nate inkt natuurlijk
er zal straks wel weer een post komen met alle voordelen van de OV chipkaartquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tja, die natte inkt heeft even geduurd, maar dat probleem is dus wel helemaal opgelost.
Staat verder best wel interessante informatie in, vooral als je leest welke nadelen er waren die door die strippenkaart zijn opgelost. Helemaal apart als je ziet dat al die voordelen van de strippenkaart helemaal weg zijn door de ov-chipkaart...
En welke voordelen van de strippenkaart zijn dan helemaal weg?quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tja, die natte inkt heeft even geduurd, maar dat probleem is dus wel helemaal opgelost.
Staat verder best wel interessante informatie in, vooral als je leest welke nadelen er waren die door die strippenkaart zijn opgelost. Helemaal apart als je ziet dat al die voordelen van de strippenkaart helemaal weg zijn door de ov-chipkaart...
- Dat er geen bedrijf is dat al jouw bewegingen met het openbaar vervoer opslaat. Een bedrijf dat er ook niet voor schuwt om deze informatie zomaar te overhandigen aan instanties die daarom vragen (bijvoorbeeld het OM wat nu al gebeurd is).quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En welke voordelen van de strippenkaart zijn dan helemaal weg?
Uhm... beide was bij de strippenkaart ook niet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:24 schreef kakner2 het volgende:
[..]
- Dat er geen bedrijf is dat al jouw bewegingen met het openbaar vervoer opslaat. Een bedrijf dat er ook niet voor schuwt om deze informatie zomaar te overhandigen aan instanties die daarom vragen (bijvoorbeeld het OM wat nu al gebeurd is).
- Een keuzesysteem waarbij je kan betalen met geld of een strippenkaart. Waarbij je geen keuze wordt opgedrongen van een systeem maar waar gewoon het beste systeem het meest gebruikt was, de strippenkaart.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En welke voordelen van de strippenkaart zijn dan helemaal weg?
quote:Bij de invoering van de strippenkaart stond de regio München model. ‘Nederland kende in 1980 nog een stuk of zestig vervoerbedrijven’, weet Roodvoets (55). ‘Al die bedrijven hadden hun eigen kaartsysteem, hun eigen tarieven en dienstregelingen die nauwelijks op elkaar aansloten. Wat was eenvoudiger dan over te stappen op een kaart die overal te koop en ook overal te gebruiken was?
Euh, jawel? Bij de strippenkaart kon niemand je reisgegevens opvragen en kon je ook gewoon per rit een kaartje kopen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Uhm... beide was bij de strippenkaart ook niet.
Er komt nu 1 kaart die overal te gebruiken is. Je hoeft niet meer apart een strippenkaart en treinkaartje te kopen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
![]()
Als je dat stuk leest (!) kom je ze vanzelf tegen, maar speciaal voor de niet-lezer![]()
[..]
Dat de strippenkaart ook zijn nadelen had wil nog niet zeggen dat hij geen voordelen had, of dat de ov-chipkaart geen nadelen heeft. Voor de duidelijkheid: ik vind het idee van een ov-chipkaart prima, maar ik vind de uitvoering slecht.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er komt nu 1 kaart die overal te gebruiken is. Je hoeft niet meer apart een strippenkaart en treinkaartje te kopen.
Geen 60 verschillende kaarten.
En wat was precies het grote voordeel van het zonesysteem? Als je precies weet waar de zones beginnen en eindigen is het te doen. Maar als je dat niet weet, kun je nog voor verassingen komen te staan.
Plus dat een extra zone betalen omdat je binnen 3 haltes die grens overgaat, ook niet bepaald een voordeel he!
lieg toch niet zo man, met je 60 verschillende kaartenquote:Op donderdag 11 maart 2010 11:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er komt nu 1 kaart die overal te gebruiken is. Je hoeft niet meer apart een strippenkaart en treinkaartje te kopen.
Geen 60 verschillende kaarten.
En wat was precies het grote voordeel van het zonesysteem? Als je precies weet waar de zones beginnen en eindigen is het te doen. Maar als je dat niet weet, kun je nog voor verassingen komen te staan.
Plus dat een extra zone betalen omdat je binnen 3 haltes die grens overgaat, ook niet bepaald een voordeel he!
Nu kan nog steeds niemand jouw reisgegevens opvragen. Hooguit je laatste 10 ritten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Euh, jawel? Bij de strippenkaart kon niemand je reisgegevens opvragen en kon je ook gewoon per rit een kaartje kopen.
Misschien moet je je dan wat beter op de hoogte stellen van de mogelijkheden.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:41 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat de strippenkaart ook zijn nadelen had wil nog niet zeggen dat hij geen voordelen had, of dat de ov-chipkaart geen nadelen heeft. Voor de duidelijkheid: ik vind het idee van een ov-chipkaart prima, maar ik vind de uitvoering slecht.
Je had het erover dat dit bij de strippenkaart ook niet kon. Dat was niet waar. Maar valt je ook niet op dat je post nogal wat voorbehoud bevat, in de vorm van 'hooguit', 'nou vooruit', 'of anders'..quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:43 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nu kan nog steeds niemand jouw reisgegevens opvragen. Hooguit je laatste 10 ritten.
Nu kun je ook per rit een kaartje kopen als je perse wilt. Nou vooruit, een 1 uur kaart
Jawel hoor. Dat komt gewoon doordat de systemen niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn. Enkele reis (3 strippen) is in Rotterdam vervangen door 1 of 2 uur reizen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Je had het erover dat dit bij de strippenkaart ook niet kon. Dat was niet waar. Maar valt je ook niet op dat je post nogal wat voorbehoud bevat, in de vorm van 'hooguit', 'nou vooruit', 'of anders'..
http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:34 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Uhm... beide was bij de strippenkaart ook niet.
De OV bedrijven hebben wel degelijk moeite gedaan om gegevens niet vrij te hoeven geven. En ze hebben van de rechter uiteindelijk gelijk gekregen.
http://webwereld.nl/nieuw(...)to-aan-justitie.html
En als instanties jouw bewegingen in de gaten willen houden, kunnen ze beter joue GSM afluisteren, pinpas en credit card in de gaten houden.
Als jij een voorbeeld hebt waaruit blijkt dat reis gegevens zonder slag of stoot worden afgegeven, laat het even weten
En dit is een typische drogredenering:quote:Naam, adres, postcode, woonplaats: die informatie werd zonder morren overgedragen.
Dus omdat het al kan mogen we ook nog meer inbreuk op de privacy maken? En wie kan mij garanderen dat de gegevens van TLS niet rechtstreeks gekopieerd worden naar justitie? Met de strippenkaart kan dat niet omdat die gegevens gewoonweg niet bestaan. Dat is ook de enige manier om privacy te garanderen, deze dinge gewoon nergens opslaan!quote:En als instanties jouw bewegingen in de gaten willen houden, kunnen ze beter joue GSM afluisteren, pinpas en credit card in de gaten houden.
En dat is wederom voorbehoud.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Jawel hoor. Dat komt gewoon doordat de systemen niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn. Enkele reis (3 strippen) is in Rotterdam vervangen door 1 of 2 uur reizen.
En van de strippenkaart kun je net zo goed zeggen dat mensen kunnen zien waar je gereisd hebt. Zone nr's op de kaart met tijden. Niet zo exact maar het is wel na te gaan.
Niks voorbehoud.quote:
Dat kan gewoon. Ze hebben in Rotterdam allerlei wegwerpkaarten. Naast de 1 en 2 uur reizen kun je ook 2 metro kun je ook 2 reizen kiezen.quote:Ik zie niet zo in waarom het, om maar een voorbeeld te noemen, niet kan zoals in London bij de metro waar je gewoon een abbonnement met een chipkaart kunt hebben voor mensen die dat willen en losse kaartjes voor mensen die dat niet willen.
Er komt nu 1 andere kaart die overal te gebruiken is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Er komt nu 1 kaart die overal te gebruiken is.
Als je enkel met de bus of de trein ging had je maar 1 kaart nodig, over argumenten zoeken gesproken.quote:Je hoeft niet meer apart een strippenkaart en treinkaartje te kopen.
Maar wel weer 60 verschillende tarieven (die je niet op het station kunt opzoeken, dus je weet niet wat je reis gaat kosten)quote:Geen 60 verschillende kaarten.
Ooit al eens gehoord van een zone-kaart? Zo'n info-blaadje of kaartje of lijst waarop staat hoe groot een zone is? Dit geheel in tegenstelling tot de chipkaart, waar afstand ook meespeelt (wat dus al per rit kan verschillen, in dezelfde bus met dezelfde chauffeur over dezelfde route onder dezelfde omstandigheden)quote:En wat was precies het grote voordeel van het zonesysteem? Als je precies weet waar de zones beginnen en eindigen is het te doen. Maar als je dat niet weet, kun je nog voor verassingen komen te staan.
Je kunt ook een anonieme OV chipkaart gaan gebruiken. Slaat niemand jouw gegevens op.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:50 schreef kakner2 het volgende:
[..]
http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/
Mooie quote speciaal voor jou:
[..]
En dit is een typische drogredenering:
[..]
Dus omdat het al kan mogen we ook nog meer inbreuk op de privacy maken? En wie kan mij garanderen dat de gegevens van TLS niet rechtstreeks gekopieerd worden naar justitie? Met de strippenkaart kan dat niet omdat die gegevens gewoonweg niet bestaan. Dat is ook de enige manier om privacy te garanderen, deze dinge gewoon nergens opslaan!
Maar die kaarten zijn wel duurder: er wordt dus gediscrimineerd.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je kunt ook een anonieme OV chipkaart gaan gebruiken. Slaat niemand jouw gegevens op.
En voor de niet anonieme kaarten zijn nu duidelijke afspraken gemaakt met centraal bureau persoonsbescherming. De opgeslagen gegevens worden ontdaan van persoons gegevens zodat alleen bekend is dat er op een bepaald punt door iemand is gereisd.
De politie heeft de laatste jaren ook al diverse malen een SMS bom gebruikt om mensen die in de buurt waren van een misdrijf op te roepen te gaan getuigen. Dat lijkt ook geen probleem te zijn.
De invoering is ook nog niet helemaal rond zoals jij ook wel weet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er komt nu 1 andere kaart die overal te gebruiken is.
Ow wacht, Veolia nog niet.
Tuurlijk joh. Met de strippenkaart van Amsterdam naar Groningen reizen. Dat deed iedereen.quote:Als je enkel met de bus of de trein ging had je maar 1 kaart nodig, over argumenten zoeken gesproken.
Overigens: die had je enkel nodig bij het afstempelen, en als er controle was moest je dat kaartje weer opzoeken. Met de chipkaart moet je hem hebben om überhaupt het station op te kunnen, om in te checken, om uit te checken, om het station af te mogen, om over te stappen. Oh ja, en als er gecontroleerd wordt heb je hem ook nodig.
Kun je vooraf opzoeken op het internet. Ging jij vooraf ook opzoeken hoeveel een reis kost als je naar een onbekende stad ging?quote:Maar wel weer 60 verschillende tarieven (die je niet op het station kunt opzoeken, dus je weet niet wat je reis gaat kosten)
Zonekaart. Je bedoeld zo'n kaart waar zones in Amsterdam veel kleiner zijn dan in Nijmegen? Waardoor je in Amsterdam dus relatief meer betaald dan in Nijmegen?quote:Ooit al eens gehoord van een zone-kaart? Zo'n info-blaadje of kaartje of lijst waarop staat hoe groot een zone is? Dit geheel in tegenstelling tot de chipkaart, waar afstand ook meespeelt (wat dus al per rit kan verschillen, in dezelfde bus met dezelfde chauffeur over dezelfde route onder dezelfde omstandigheden)
Vancouver heeft dezelfde problemen als Snowgoon, die zones werden zo ingewikkeld dat hij niet meer met het OV durfde.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er komt nu 1 andere kaart die overal te gebruiken is.
Ow wacht, Veolia nog niet.
[..]
Als je enkel met de bus of de trein ging had je maar 1 kaart nodig, over argumenten zoeken gesproken.
Overigens: die had je enkel nodig bij het afstempelen, en als er controle was moest je dat kaartje weer opzoeken. Met de chipkaart moet je hem hebben om überhaupt het station op te kunnen, om in te checken, om uit te checken, om het station af te mogen, om over te stappen. Oh ja, en als er gecontroleerd wordt heb je hem ook nodig.
[..]
Maar wel weer 60 verschillende tarieven (die je niet op het station kunt opzoeken, dus je weet niet wat je reis gaat kosten)
[..]
Ooit al eens gehoord van een zone-kaart? Zo'n info-blaadje of kaartje of lijst waarop staat hoe groot een zone is? Dit geheel in tegenstelling tot de chipkaart, waar afstand ook meespeelt (wat dus al per rit kan verschillen, in dezelfde bus met dezelfde chauffeur over dezelfde route onder dezelfde omstandigheden)
En anders vroeg je het gewoon aan de chauffeur![]()
Discriminatiequote:Op donderdag 11 maart 2010 12:00 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar die kaarten zijn wel duurder: er wordt dus gediscrimineerd.
je betaalt nu nog steeds meer in Amsterdam omdat het tarief daar hoger is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De invoering is ook nog niet helemaal rond zoals jij ook wel weet.
[..]
Tuurlijk joh. Met de strippenkaart van Amsterdam naar Groningen reizen. Dat deed iedereen.
Strippenkaart in de trein is alleen handig op kleine afstanden.
[..]
Kun je vooraf opzoeken op het internet. Ging jij vooraf ook opzoeken hoeveel een reis kost als je naar een onbekende stad ging?
[..]
Zonekaart. Je bedoeld zo'n kaart waar zones in Amsterdam veel kleiner zijn dan in Nijmegen? Waardoor je in Amsterdam dus relatief meer betaald dan in Nijmegen?
Nee, want je gegevens werden niet verzameld. Met de chipkaart opeens wel en als je dat niet wilt wordt je daarvan de dupe.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:05 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Discriminatie
Dat gebeurd nu al.
Incidentele reizgers betalen meer dan vaste klanten.
Wel heel raar, want met het 'ouderwetse' kaartje kon dit allemaal wel zonder privacy-aantasting.quote:Met een anonieme OV-chipkaart kunt u geen persoonsgebonden reisproducten (zoals een abonnement) op uw kaart laden en kunt u bijvoorbeeld niet vanwege uw leeftijd met korting reizen.
Nee. Om een abbonement te krijgen moest je ook je prive gegevens achterlaten. Dan was ook bekend welke trajecten je vaak reist.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, want je gegevens werden niet verzameld. Met de chipkaart opeens wel en als je dat niet wilt wordt je daarvan de dupe.
Verder van de site van chipkaart:
[..]
Wel heel raar, want met het 'ouderwetse' kaartje kon dit allemaal wel zonder privacy-aantasting.
Oke. Zonesysteem wat jij als een voordeel ziet, ik als een nadeel.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat doet er ook niet zo veel toe bij dit argument: met de strippenkaart kon je namelijk ook in heel Nederland terecht. De chipkaart is dus geen verbetering, enkel een andere manier van.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De invoering is ook nog niet helemaal rond zoals jij ook wel weet.
Maar om even bij het argument te blijven: je moet met die ene enkele chipkaart meer handelingen verrichten dan met een strippenkaart + treinkaart. Noem jij dat nog steeds een vooruitgang?quote:[..]
Tuurlijk joh. Met de strippenkaart van Amsterdam naar Groningen reizen. Dat deed iedereen.
Strippenkaart in de trein is alleen handig op kleine afstanden.
Tuurlijk, je kan alles opzoeken op internet. Maar je gaat voorbij aan: 'die je niet op het station kunt opzoeken'.quote:[..]
Kun je vooraf opzoeken op het internet. Ging jij vooraf ook opzoeken hoeveel een reis kost als je naar een onbekende stad ging?
Ja en?quote:
[..]
Zonekaart.
Toch was de prijs per zone gelijk, iets dat je nu totaal niet meer kan zeggen, als je het al kan nagaan.quote:Je bedoeld zo'n kaart waar zones in Amsterdam veel kleiner zijn dan in Nijmegen? Waardoor je in Amsterdam dus relatief meer betaald dan in Nijmegen?
Enkel te achterhalen aan de hand van je stamkaart + als je zo'n abbonement met dat ding kocht.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:15 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nee. Om een abbonement te krijgen moest je ook je prive gegevens achterlaten. Dan was ook bekend welke trajecten je vaak reist.
quote:En nogmaals, de reisgegevens worden nog niet zomaar vrij gegeven, net als de gegevens van je GSM, pin of credit card niet zomaar worden vrij gegeven. En de persoons gegevens worden bij de reisgegevens verwijderd. Een methode die het CBP goedkeurt.
klikquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Oke. Zonesysteem wat jij als een voordeel ziet, ik als een nadeel.
Wat is nog meer weg? Want je hebt het over "al die voordelen".
Dus het is ook geen verslechtering.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:21 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat doet er ook niet zo veel toe bij dit argument: met de strippenkaart kon je namelijk ook in heel Nederland terecht. De chipkaart is dus geen verbetering, enkel een andere manier van.
Meer handelingen? Hoe dat zo?quote:Maar om even bij het argument te blijven: je moet met die ene enkele chipkaart meer handelingen verrichten dan met een strippenkaart + treinkaart. Noem jij dat nog steeds een vooruitgang?
Er zijn op allerlei plaatsen service balies van verschillende OV bedrijven. Niet bij elke bushalte zoals ook niet bij elke bushalte een zone kaart hing.quote:Tuurlijk, je kan alles opzoeken op internet. Maar je gaat voorbij aan: 'die je niet op het station kunt opzoeken'.
Je kunt het nagaan.quote:Ja en?
[..]
Toch was de prijs per zone gelijk, iets dat je nu totaal niet meer kan zeggen, als je het al kan nagaan.
Gooi je je GSM en Pinpas dan ook weg?quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:23 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Enkel te achterhalen aan de hand van je stamkaart + als je zo'n abbonement met dat ding kocht.
Nu altijd.
[..]
Dat is 1 voordeel. Jij had het over meerdere.quote:
Nee, ik vind in- en uitchecken op elke onmogelijke plek meer handelingen dan even stempelen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:25 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus het is ook geen verslechtering.
[..]
Meer handelingen? Hoe dat zo?
Strippenkaart vouwen en strippen afstempelen vind jij meer handelingen dan in en uit checken.
Kan je elke service-balie afgaan vanwege al die verschillende tarieven. Maar oke, als jij dit een verbetering vind.quote:[..]
Er zijn op allerlei plaatsen service balies van verschillende OV bedrijven. Niet bij elke bushalte zoals ook niet bij elke bushalte een zone kaart hing.
Jij vond dit een heel groot nadeel.quote:[..]
Je kunt het nagaan.
Per vervoerder per stad/regio betaal je verschillend per kilometer.quote:Nu is het gelijk dat je per KM betaald. Ipv per 1,5 km of 0,8 km.
GSM kan uit en cash betalen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:27 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Gooi je je GSM en Pinpas dan ook weg?
Behalve dan dat een conducteur er verder niets mee kan dat xxx dan in de trein zat, die gegevens werden namelijk niet verzameld.quote:Die stamkaart moet je ook altijd bij je hebben. Dus is ook na te gaan waar je reist bij een toegangs controle of tellen in de trein.
- duidelijkheid in wat te betalenquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is 1 voordeel. Jij had het over meerdere.
Denk er rustig even over. Ik moet andere dingen gaan doen. Tot vanavond.
ik vraag me altijd af wat de motivatie is om zo'n gebruiksproduct zo stellig te verdedigen, als er geen persoonlijke belangen bij zijn. De reden om de ergernissen te benoemen lijken me duidelijk, zo'n kaart moet gewoon functioneren zonder ergernis op te wekken.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
reageer niet meer op hem, je krijgt toch geen gelijk, je kent Houtworm en Snowgoon toch nog wel, die reageren ook zo debiel
ja dat lijkt me op, niemand is tegen de OV chipkaart, alleen wel tegen alle ergernissen en nadelen die er aan kleven.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:55 schreef Tokus het volgende:
[..]
ik vraag me altijd af wat de motivatie is om zo'n gebruiksproduct zo stellig te verdedigen, als er geen persoonlijke belangen bij zijn. De reden om de ergernissen te benoemen lijken me duidelijk, zo'n kaart moet gewoon functioneren zonder ergernis op te wekken.
Joh, zit niet zo te zeuren, want:quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:41 schreef Q. het volgende:
Mijn OV-chipkaart is geblokkeerd!Volgens de meneer bij de NS-balie (het is een voordeelurenkaart met chip) moest ik maar naar TLS gaan want hij kon niets doen. Ik zal ze eens een mailtje sturen, kijken of ik binnen een paar weken antwoord krijg, laatste keer duurde het bijna een maand voor ik antwoord kreeg.
Handig dat ze van TLS fysieke servicepunten hebben enzo. Oh wacht, toch niet! Eentje zou al goed zijn, op Utrecht Centraal bijvoorbeeld. Ben nog steeds benieuwd waarom mn vorige persoonlijke chipkaart geblokkeerd is. Status op OV-chipkaart.nl staat trouwens nog gewoon op actief. Uiteraard.
Tot die tijd moest ik maar gewoon kaartjes kopen.Gelukkig heb ik nog een anonieme chipkaart voor de bus/tram/metro.
quote:Op zondag 7 maart 2010 20:31 schreef VancouverFan het volgende:
Hoe dan ook, de het wordt niet afgewenteld op de reizigers zoals jij beweerd.
- Die duidelijkheid is er vooraf. Net als bij de strippenkaart.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
- duidelijkheid in wat te betalen
- niet meer betalen bij overstappen
Oeh. Uitspraken uit de context rukken. Die discussie vervalsing was ik nog niet zo duidelijk tegen gekomen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Joh, zit niet zo te zeuren, want:
[..]
Even een mooie qoute, waarbij ik me toch echt afvraag wat het antwoord van vancouver gaat worden waarom deze klant niet op een normale manier zijn geld terug kan krijgenquote:Op donderdag 11 maart 2010 18:42 schreef Hukkie het volgende:
Zou Vancouver bekend zijn met de avonturen van Frans Mensonides? Is in de vorige topics wel redelijk vaak aan bod gekomen, maar die heeft hij niet gelezen.
Veel leesplezier!
Ik dacht eerst dit kan toch niet waar zijn ,dit zal frans wel verzonnen hebben, maar nee het is nog echt waar ook.quote:Ook in Den Haag raakte ik een maal 4 euro kwijt. Bij het verlaten van een bus kon ik niet uitchecken. Daar mijn medereiziger al lang was uitgestapt, verliet ik de bus ook maar, met het voornemen, het geld terug te vragen.
Bij HTM moet je daarvoor naar de klantenservice op de Wagenstraat. Je kunt het, in tegenstelling tot andere bedrijven, niet schriftelijk afdoen, vanachter je PC. Ik kom zelden in de buurt van de Wagenstraat, en kom vooral op zondag in Den Haag, als dat loket ongetwijfeld dicht zal zitten. Die vier euro heb ik maar cadeau gedaan – iets waar HTM ongetwijfeld op speculeert.
Het begint bijna op een kafkaiaans verhaal te lijken.quote:Restitutie
Het kan een keer voorkomen dat u hebt ingecheckt met uw OV-chipkaart, en niet meer kunt uitchecken, bijvoorbeeld doordat er tijdens de rit een storing optreedt in het OV-chipkaart systeem.
Met het inchecken is 4 euro van uw saldo afgeschreven. Helaas heeft u niet kunnen uitchecken bij HTM. U kunt het teveel betaalde bedrag terug krijgen van HTM.
Ga met uw OV-chipkaart naar HTM Klantenservice (loket CS- loket HS, winkel Wagenstraat 35 Den Haag)
Bij HTM Klantenservice wordt een bon geprint van uw laatste 10 transacties. Op deze bon moet de transactie staan waarbij u niet heeft kunnen uitchecken
Indien u teveel heeft betaald, krijgt u ¤ 3,22 (¤ 4,00 minus het instaptarief van ¤ 0,78) als saldo bijgeschreven op uw OV-chipkaart
Als u een ‘Mijn OV-chipkaart'- account hebt, kunt u ook via www.ov-chipkaart.nl een bon printen van uw laatste 10 transacties. Met deze bon kunt u binnen één maand nadat u niet hebt kunnen uitchecken, naar HTM Klantenservice gaan. Indien u teveel hebt betaald, krijgt u ¤ 3,22 als saldo bijgeschreven op uw OV-chipkaart.
Dat is een mening.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:36 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee, ik vind in- en uitchecken op elke onmogelijke plek meer handelingen dan even stempelen.
Ja het is ook zeer realistisch dat je binnen 10 keer allerlei verschillende tarieven tegenkomt. Gaan echt heeeeeeeel veel mensen meemaken.quote:Kan je elke service-balie afgaan vanwege al die verschillende tarieven. Maar oke, als jij dit een verbetering vind.
Betalen voor km's die je niet gebruikt vind ik een nadeel. Klopt.quote:Jij vond dit een heel groot nadeel.
Dat is nu ook al het gevalquote:Per vervoerder per stad/regio betaal je verschillend per kilometer.
Je kunt ook anoniem reizen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
GSM kan uit en cash betalen.
[..]
Behalve dan dat een conducteur er verder niets mee kan dat xxx dan in de trein zat, die gegevens werden namelijk niet verzameld.
De motivatie wat mij betreft is dat er zoveel onzin over een goed product wordt verkondigd.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:55 schreef Tokus het volgende:
[..]
ik vraag me altijd af wat de motivatie is om zo'n gebruiksproduct zo stellig te verdedigen, als er geen persoonlijke belangen bij zijn. De reden om de ergernissen te benoemen lijken me duidelijk, zo'n kaart moet gewoon functioneren zonder ergernis op te wekken.
Ik heb in dit geval meer het idee dat het iemand is die bij een vervoerder werkt, of daar grote ambities voor heeft (god mag weten waarom iemand dat zou willen, overigens).
ah, maar jij gaat er altijd van uit dat je van het eind van de ene zone naar het begin van de andere zone rijdt, dus in beide zones zo min mogelijk. Gemiddeld maakt het namelijk geen reet uit, de ene keer reis je verder de zone in dan de andere.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:01 schreef VancouverFan het volgende:
Betalen voor km's die je niet gebruikt vind ik een nadeel. Klopt.
Nee, die doet het nog wel, gisteren nog gecontroleerd in de trein.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:03 schreef Basp1 het volgende:
Q., is dan ook je voordeeluren kaart zelf geblokkeerd of kunnen de NS medewerkers nog wel zien dat het kortings abbonement wel geldig is?
nee, het is geen goed product. Het is een goed idee, uitgevoerd in een slecht product.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:07 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
De motivatie wat mij betreft is dat er zoveel onzin over een goed product wordt verkondigd.
Ik begrijp dat het niet handig is om op maar 3 locaties lang te kunnen gaan. Maar zo te lezen wordt het probleem dan wel meteen afgehandeld en hoef je niet te wachten op je tegoed.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Even een mooie qoute, waarbij ik me toch echt afvraag wat het antwoord van vancouver gaat worden waarom deze klant niet op een normale manier zijn geld terug kan krijgen
[..]
Ik dacht eerst dit kan toch niet waar zijn ,dit zal frans wel verzonnen hebben, maar nee het is nog echt waar ook.
[..]
Het begint bijna op een kafkaiaans verhaal te lijken.
Die uitspraak staat toch wel haaks op de bewering dat de OV bedrijven de schuld altijd bij de reiziger leggen...quote:Het kan een keer voorkomen dat u hebt ingecheckt met uw OV-chipkaart, en niet meer kunt uitchecken, bijvoorbeeld doordat er tijdens de rit een storing optreedt in het OV-chipkaart systeem.
Dat is jouw mening. De reizigers in Rotterdam geven de OV chipkaart toch echt een ruime voldoende.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:13 schreef Tokus het volgende:
[..]
nee, het is geen goed product. Het is een goed idee, uitgevoerd in een slecht product.
Dan vraag ik het maar aan jou. Vind jij het nu eerlijk dat je betaalt voor KM's die je niet reist?quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
ah, maar jij gaat er altijd van uit dat je van het eind van de ene zone naar het begin van de andere zone rijdt, dus in beide zones zo min mogelijk. Gemiddeld maakt het namelijk geen reet uit, de ene keer reis je verder de zone in dan de andere.
Aangezien de OV bedrijven claimen dat de gemiddelde prijs hetzelfde blijft, kun je daaruit concluderen dat de zonegemiddeldes dus van het midden van de ene zone naar het midden van de andere gaat.
Ik heb het voorbeeld van Basp1 bekeken. En daar zie ik Frans toch wel een paar dingen zeggen die niet kloppen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:20 schreef Hukkie het volgende:
Vancouver, heb je al een blik geworpen op die site van Frans Mensonides?
Jawel hoor.quote:
Mij kan dat heel weinig schelen, aangezien de zones niet zo groot zijn dat het om kapitale bedragen gaat.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dan vraag ik het maar aan jou. Vind jij het nu eerlijk dat je betaalt voor KM's die je niet reist?
In theorie is het allemaal hartstikke mooi, nu even lezen hoe de OV Chipkaart in de praktijk werkt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb het voorbeeld van Basp1 bekeken. En daar zie ik Frans toch wel een paar dingen zeggen die niet kloppen.
OV Chipkaartperikelen #24
Zal vanavond nog eens verder kijken.
Dus wederom geen argument voor de chipkaart.quote:Op donderdag 11 maart 2010 18:57 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
- Die duidelijkheid is er vooraf. Net als bij de strippenkaart.
Wisselend bij verschillende vervoerders voor de strippenkaart, maar sowieso langer.quote:- Als je binnen 35 minuten overstapt betaal je geen instaptarief.
Er zijn nu mensen die zeuren dat het allemaal duurder wordt of dat bussen omrijden. Dan neem ik aan dat ze het nu ook niet leuk vinden om voor dingen te betalen die ze niet gebruiken.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:25 schreef Tokus het volgende:
[..]
Mij kan dat heel weinig schelen, aangezien de zones niet zo groot zijn dat het om kapitale bedragen gaat.
Jij gaat in de supermarkt zeker ook zeuren over de 1 of 2 cent die je terug zou krijgen, maar omdat het bedrag naar boven is afgerond je toch iets meer moet betalen? Met de zones is het precies hetzelfde.
Ik heb het ook niet als argument voor de chipkaart gebruikt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:28 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus wederom geen argument voor de chipkaart.
[..]
Wisselend bij verschillende vervoerders voor de strippenkaart, maar sowieso langer.
En goedkoper.
Dat is het mooie van een forum hè? Allemaal verschillende meningen. Zo ben jij fanatiek voorstander van de huidige chipkaart.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:01 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is een mening.
Dat uitchecken weegt wat jou betreft op tegen betalen voor KM's die je niet gebruikt?
In de randstad wel ja, want veel interstedelijk verkeer en dus veel verschillende maatschappijen.quote:[..]
Ja het is ook zeer realistisch dat je binnen 10 keer allerlei verschillende tarieven tegenkomt. Gaan echt heeeeeeeel veel mensen meemaken.
In plaats van ongebruikte kilometers ga je nu meer betalen voor wat je gebruikt, en die rekensom is voor heel veel mensen duurder dan met de strippenkaart. Wederom geen pro voor de chipkaart.quote:[..]
a) dus ook dat is geen pro voor de invoering van een chipkaartquote:[..]
Dat is nu ook al het geval
Het argument was dat anoniem reizen duurder is, dus deze reactie voegt niets toe.quote:
Het gaat er ook niet om wat de conducteur er mee doet, maar de vervoersbedrijvenquote:En nu kan de conducteur er verder ook niks mee. Denk je echt dat die 's avonds terug gaat kijken wie er allemaal in zijn trein hebben gezeten?
Dat zeg ik ook niet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet als argument voor de chipkaart gebruikt.
Jouw vergelijking kan je niet maken, omdat die 45 minuten geen maat zijn.quote:De tijd bij de strippenkaart gaat in op het moment dat afgestempeld wordt. BIj chipkaart gaat de tijd in op het moment dat je uitcheckt.
Bij een busreis van 45 minuten, is die overstaptijd voor de chipkaart dus veel langer.
Het opstaptarief is voor de chipkaart hoger dan voor de strippenkaart, dus als je een overstap moet betalen, ben je duurder uit. Zo moeilijk is dat toch niet.quote:Goedkoper dan 0 centOf wat bedoel je met goedkoper? Als je overstapt wordt er niks betaald.
Hè, da's handig, antwoorden voordat een ander dat doet. Zo kom je er welquote:1 keer raden wat je nu gaat zeggen: jamaar de busschauffeur heeft zijn stempel meestal een kwartier vooruit staan
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe een discussie op een forum werkt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:32 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is het mooie van een forum hè? Allemaal verschillende meningen. Zo ben jij fanatiek voorstander van de huidige chipkaart.
En ja, dat weegt wat mij betreft op tegen de km's die ik niet gebruik.
De randstad is maar een fractie van Nederland.quote:In de randstad wel ja, want veel interstedelijk verkeer en dus veel verschillende maatschappijen.
Die prijs staat nog ter discussie. Het is een belofte van de OV bedrijven / overheid. Of ze zich daar aan hebben gehouden wordt nog onderzocht. In ieder geval in Rotterdam is het goedkoper geworden.quote:In plaats van ongebruikte kilometers ga je nu meer betalen voor wat je gebruikt, en die rekensom is voor heel veel mensen duurder dan met de strippenkaart. Wederom geen pro voor de chipkaart.
En de zones zijn er niet meer straks.quote:a) dus ook dat is geen pro voor de invoering van een chipkaart
b) enkel door de omvang van de zones, want de prijs per strip is nationaal gelijk. Bij de chipkaart niet.
Ook goed. Denk je echt dat die 's avonds terug gaan kijken wie er allemaal in hun trein/tram/bus hebben gezeten?quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:33 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het argument was dat anoniem reizen duurder is, dus deze reactie voegt niets toe.
[..]
Het gaat er ook niet om wat de conducteur er mee doet, maar de vervoersbedrijven
Die 45 minuten zijn geen onrealistisch voorbeeld. Hoe dan ook, jouw bewering dat de overstaptijd bij bus en tram sowieso langer is, klopt niet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
[..]
Jouw vergelijking kan je niet maken, omdat die 45 minuten geen maat zijn.
Ah. Zeg dat dan meteen.quote:Het opstaptarief is voor de chipkaart hoger dan voor de strippenkaart, dus als je een overstap moet betalen, ben je duurder uit. Zo moeilijk is dat toch niet.
Het was geen antwoord. Zoals ik al zei probeerde ik het te raden. Zat ik goed?quote:Hè, da's handig, antwoorden voordat een ander dat doet. Zo kom je er wel
Statistieken, en met een beetje pech een hele marketingmachine erachteraan.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:48 schreef VancouverFan het volgende:
Ook goed. Denk je echt dat die 's avonds terug gaan kijken wie er allemaal in hun trein/tram/bus hebben gezeten?
En denk je dat in die statistieken wordt opgeslagen dat Hukkie daar reisde?quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:52 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Statistieken, en met een beetje pech een hele marketingmachine erachteraan.
Er vindt geen verspilling van geld plaats. Er is gekozen voor een systeem met een bepaalde opzet, wat gewoon goed functioneerde. Dat wordt vervangen door een ander systeem, met een andere opzet, wat mensen (veel) meer geld kost.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe een discussie op een forum werkt.
Als je de geldverspilling van nu geen probleem vind, snap ik niet dat er moeilijk wordt gedaan over reizen die nu duurder zouden zijn om bussen die om zouden rijden.
Je kan het argument wel proberen te bagatelliseren, maar doet niets af aan dat feit.quote:[..]
De randstad is maar een fractie van Nederland.
Het kan dus ook nóg duurder wordenquote:[..]
Die prijs staat nog ter discussie. Het is een belofte van de OV bedrijven / overheid. Of ze zich daar aan hebben gehouden wordt nog onderzocht. In ieder geval in Rotterdam is het goedkoper geworden.
Dus ook dat is geen argument voor invoering van de chipkaart; er blijft eigenlijk niet zo veel over.quote:[..]
En de zones zijn er niet meer straks.
Wel betalen per km, andere prijs per gemeente, niks anders dan nu.
Misschien wist je het nog niet, maar dat tegenwoordig per c-o-m-p-u-t-e-r, helemaal automatisch.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ook goed. Denk je echt dat die 's avonds terug gaan kijken wie er allemaal in hun trein/tram/bus hebben gezeten?
Nog maar eens dan. De reizigers in Rotterdam geven de kaart als cijfer een 6,6. Moet dus toch wel een beetje goed werken he!quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:28 schreef Hukkie het volgende:
[..]
In theorie is het allemaal hartstikke mooi, nu even lezen hoe de OV Chipkaart in de praktijk werkt.
Met het in- en uitchecken welquote:Op donderdag 11 maart 2010 19:51 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Die 45 minuten zijn geen onrealistisch voorbeeld. Hoe dan ook, jouw bewering dat de overstaptijd bij bus en tram sowieso langer is, klopt niet.
Nee, ook daar faalde je met vlag en wimpelquote:[..]
Ah. Zeg dat dan meteen.
[..]
Het was geen antwoord. Zoals ik al zei probeerde ik het te raden. Zat ik goed?
Dus niemand die er naar kijkt bedoel je? Alleen een computer ziet de gegevens. Waar maken jij en anderen je dan druk om?quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:56 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien wist je het nog niet, maar dat tegenwoordig per c-o-m-p-u-t-e-r, helemaal automatisch.
Gast, ik stop ermee. Jouw achterlijkheid gaat voorbij aan je illustere voorgangers cq. klonen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:57 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dus niemand die er naar kijkt bedoel je? Alleen een computer ziet de gegevens. Waar maken jij en anderen je dan druk om?
En veel mensen kost het minder geld. Zoals al van tevoren was aangekondigd.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Er vindt geen verspilling van geld plaats. Er is gekozen voor een systeem met een bepaalde opzet, wat gewoon goed functioneerde. Dat wordt vervangen door een ander systeem, met een andere opzet, wat mensen (veel) meer geld kost.
Welk feit? Dat de hele randstad na elke reis zijn kosten wil declareren?quote:Je kan het argument wel proberen te bagatelliseren, maar doet niets af aan dat feit.
Goed voorbeeld dat jij alleen maar naar het negatieve op zoekt bent!quote:Het kan dus ook nóg duurder worden![]()
Och, die zijn al zo vaak behandeld. Als jij dat niet wilt horen en op wil slaan, heeft het weinig zin om het nog eens te zeggen.quote:Dus ook dat is geen argument voor invoering van de chipkaart; er blijft eigenlijk niet zo veel over.
Wat is dan nog wél een argument?
Leg eens uit. Ik ben je nu even kwijt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:57 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Met het in- en uitchecken wel![]()
Helaas.quote:Nee, ook daar faalde je met vlag en wimpel
Lafaard.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Gast, ik stop ermee. Jouw achterlijkheid gaat voorbij aan je illustere voorgangers cq. klonen.
Leef gelukkig verder, met zo'n domheid (of achterbaksheid) moet dat geen enkel probleem zijn.
Voor de statistieken zullen mijn reisgegevens inderdaad opgeslagen worden. Kan inderdaad handig zijn om inzicht te krijgen in de benodigde vervoerscapaciteit op bepaalde tijdstippen. Het lijkt me minder handig als dat soort zaken voor commerciële doeleinden gaat worden ingezet.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En denk je dat in die statistieken wordt opgeslagen dat Hukkie daar reisde?
Ik vind het wel handig dat de NS en anderen vervoerders goed onderzoeken waar de reizigers zijn. Kunnen ze zorgen dat er daar genoeg bussen zijn. Of juist minder.
Die hele marketingsmachine kun je uitzetten of zeggen dat je dat niet wilt.
Dat gaat ook niet gebeuren. Net zoals je telefoon, PIN en credit card gegevens ook niet voor commerciele doeleinden wordt gebruikt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:03 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Voor de statistieken zullen mijn reisgegevens inderdaad opgeslagen worden. Kan inderdaad handig zijn om inzicht te krijgen in de benodigde vervoerscapaciteit op bepaalde tijdstippen. Het lijkt me minder handig als dat soort zaken voor commerciële doeleinden gaat worden ingezet.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)egels-en-beschermingquote:Ik meen mij een bericht van de NS te herinneren dat men reizigersinformatie voor commerciële doeleinden wil inzetten. En ik zit niet te wachten op bijvoorbeeld Ikea reclame op mijn email adres, puur omdat ik iedere dag vlak langs een Ikea reis.
quote:Afgeleide reisgegevens, zoals reisfrequentie, voorkeurstations en -trajecten, de verstreken tijd sinds uw laatst gemaakte reis en of u binnen of buiten de spits reist, gebruiken wij voor relatiebeheer en om u te informeren over voor u relevante diensten en producten.
Indien u geen prijs stelt op deze informatie, kunt u dit vooraf aangeven bij de aanschaf van uw product met OV-chipkaart, of achteraf bij NS- klantenservice: 0900-2021163 (¤ 0,10 p.m.) of via Mijn NS .
Bij een busreis van 45 minuten mag ik er wel vanuit gaan dat we 4 zones (gemiddelde 4.5 km volgens de ov geleerden) afstand gaan halen daarom wordt opeens de duur van de tijdstempel opgehoogd van 1 uur naar 1.5 uur. En zo gaat het nog even verder tot maximaal 16 zones en 3.5 uur geldigheid. Ik moet er niet aan denken 3.5 uur in bussen te zittenquote:Op donderdag 11 maart 2010 19:31 schreef VancouverFan het volgende:
Bij een busreis van 45 minuten, is die overstaptijd voor de chipkaart dus veel langer.
Goedkoper dan 0 centOf wat bedoel je met goedkoper? Als je overstapt wordt er niks betaald.
En wat vind je van mijn analyse over dat HTM verhaal?quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij een busreis van 45 minuten mag ik er wel vanuit gaan dat we 4 zones (gemiddelde 4.5 km volgens de ov geleerden) afstand gaan halen daarom wordt opeens de duur van de tijdstempel opgehoogd van 1 uur naar 1.5 uur. En zo gaat het nog even verder tot maximaal 16 zones en 3.5 uur geldigheid. Ik moet er niet aan denken 3.5 uur in bussen te zitten![]()
Een drogargumment men wilt ov laagdrempelig houden. Bij HTM moet je dan extra reistijd, met een beetje pecht extra reiskosten gaan maken om een fout van hun falende apparatuur vergoed te krijgen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:06 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En wat vind je van mijn analyse over dat HTM verhaal?
Vind je het ook niet apart dat gesteld wordt dat er maar 1 locatie is waar dat kan en dat die op zondag gesloten is. Terwijl die gewoon open is net als 2 andere locaties....
Naar aanleiding van deze opmerking ben ik eens even wat gaan nazoeken:quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:01 schreef VancouverFan het volgende:
Het ging mij er vooral om dat OV chipkaart critici zomaar wat roepen en dat dat gewoon geaccepteerd wordt als waarheidquote:Op donderdag 11 maart 2010 21:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een drogargumment men wilt ov laagdrempelig houden. Bij HTM moet je dan extra reistijd, met een beetje pecht extra reiskosten gaan maken om een fout van hun falende apparatuur vergoed te krijgen.
Indrukwekkende berekening. Maar het is theorie. Want in Rotterdam zijn de prijzen juist omlaag gegaan.quote:Naar aanleiding van deze opmerking ben ik eens even wat gaan nazoeken:
Voor de ov tarieven
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/OV-chipkaart
We hebben helaas geen cijfers voorhanden van hoeveel strippenkaarten men
van welke soort verkoopt, maar ik ga er voor het gemak even van uit dat de 15 strippenkaart
voor de reguliere ov reiziger de meest verkochte is
Zie onderstaand figuur voor de berekeningen.
[ afbeelding ]
Zoals we kunnen zien flucturen de kilometerprijzen tussen de 0.1 en 0.15 cent de km.
De goedkoopste kilometerprijs met de ovchip komt op een gemiddelde zone grote van 5.07 kilometer en de duurste op 3.31 kilometer.
Deze kaart zou kostenneutraal voor de reiziger ingevoerd gaan worden.We hebben volgens de deskundigen een gemiddelde zone grote van 4.5 kilometer. Een gemiddelde bus rijdt nooit een rechtlijn door die zone's en legt vaak wel 30% meer afstand af, waardoor de afgelegde weg door 1 zone op 5.85 kilmoter reisafstadn uitkomt. Dat zou dus beteken dat de reiziger er tussen de 17% en 76% duurder uit zal zijn.
Het verbaast mij dat je weet hoe je dat woord spelt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:03 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Lafaard.
Eerst zit je mij uit te leggen hoe een discussie op een forum werkt, nu loop je weg omdat ik een andere mening heb dan jij.
Inderdaad. Ik voer op een andere manier discussie dan jij. Ik lees wel alles wat er staat, ik durf wel toe te geven dat het zowel goed als fout gaat. Ik kan me voorstellen dat jij het niet aankan dat iemand niet onder de indruk is van jouw (vaak slappe) argumenten. Dan is het natuurlijk ook wel normaal om de ander de schuld te geven. Dat je verbaasd bent dat ik een woord goed schrijf, toont wel aan hoe kinderachtig jij bent.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:25 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Het verbaast mij dat je weet hoe je dat woord spelt.
Jij bent hier niet aan het discussiëren: negeren van feiten, ervaringen en gegevens (van notabene de ov-bedrijven zelf); het enige is dat jij iets vind of dat anderen wat mogen uitzoeken of aantonen. Dat is niet discussiëren, dat is proberen juist géén discussie te houden.
Het ga je goed, moet niet moeilijk zijn met zo'n instelling.
Ik negeer niets, heb zelf nog de website voro HTM erbij gezocht. En wat ik alleen aanhaal is dat het belachelijk is dat je als consument met een higtech produtt, door fouten in het systeem opgezadeld wordt met extra tijd, en misschien extra reiskosten om je geld terug te krijgen. Dat is in mijn optiek echt de omgekeerde wereld geworden.quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:36 schreef VancouverFan het volgende:
Het ging mij er vooral om dat OV chipkaart critici zomaar wat roepen en dat dat gewoon geaccepteerd wordt als waarheid
Dat jij dat feit nu negeert is weer veelzeggend.
Waar heeft men aangetoond dat deze prijzen in rotterdam omlaag gegaan zijn?quote:Indrukwekkende berekening. Maar het is theorie. Want in Rotterdam zijn de prijzen juist omlaag gegaan.
Het SP onderzoek heeft het over 5 en max 22% duurder.
Hoe valt dat dan te verklaren met jouw berekeningen?
Jawel, je negeert nu ook weer dat duidelijk is dat die man niet helemaal juist was in zijn verhaal.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 08:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik negeer niets, heb zelf nog de website voro HTM erbij gezocht. En wat ik alleen aanhaal is dat het belachelijk is dat je als consument met een higtech produtt, door fouten in het systeem opgezadeld wordt met extra tijd, en misschien extra reiskosten om je geld terug te krijgen. Dat is in mijn optiek echt de omgekeerde wereld geworden.
Het SP onderzoek. Die heeft daadwerkelijke reizen met elkaar vergeleken.quote:Waar heeft men aangetoond dat deze prijzen in rotterdam omlaag gegaan zijn?
En ja voor de metro en de tram zou ik me dat nog enigzins kunnen voorstellen want die rijden dorogaan wel in redelijk rechte lijnen waardoor die 30% omrijden die ik in mijn berekening stel er niet bij komt .
Nee hoor, je leest het niet, uit jouw bron:quote:Op vrijdag 12 maart 2010 08:38 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik voer op een andere manier discussie dan jij. Ik lees wel alles wat er staat, ik durf wel toe te geven dat het zowel goed als fout gaat. Ik kan me voorstellen dat jij het niet aankan dat iemand niet onder de indruk is van jouw (vaak slappe) argumenten. Dan is het natuurlijk ook wel normaal om de ander de schuld te geven. Dat je verbaasd bent dat ik een woord goed schrijf, toont wel aan hoe kinderachtig jij bent.
Ik lees dat verhaal van die Frans Mensonides en zie dat het niet helemaal klopt met de HTM informatie. De berekening van Basp1 bekijk ik en vergelijk ik met het SP onderzoek. Enzovoort.
Hoe durf je dan te beweren dat ik ervaringen en gegevens negeer?
Als er iemand dingen negeert zijn het de critic wel. De fouten in de Frans Mensonides verhaal worden compleet genegeerd. De voordelen van de OV chipkaart worden zo snel mogelijk afgekraakt.
Voordelen van de chipkaart?quote:Rotterdam
In Rotterdam hebben een zestal raadsleden en duo-raadsleden een reis
gemaakt naar alle andere gemeenteraadsleden waarvan het adres bekend
is. Deze zes raadsleden waren de eersten op de alfabetische lijst en waren
verspreid over de stad. Dat zijn in totaal 239 ritten. Rotterdam is de enige
van de afdelingen waarbij de reiziger niet duurder uit lijkt te zijn met de
OV-Chipkaart. Er is zelfs sprake van een minimale gemiddelde prijsdaling
van 0,95%. Hier zit echter een behoorlijke adder onder het gras. In 2003
is er (ondanks felle protesten van de SP) een nieuwe zone-indeling
gemaakt in Rotterdam. De zones werden aanzienlijk verkleind en er
kwamen nieuwe zones bij. Hierdoor werd het OV in Rotterdam gemiddeld
10 tot 15% duurder. In 2003 was het al lang bekend dat de zones zouden
worden afgeschaft door de invoering van de OV-Chipkaart, waarvan de
invoering gepland was in 2005. De berekende prijsdaling van een kleine
1% geeft dus eigenlijk een vertekend beeld.
De voordelen dat de overheid altijd weet waar je bent. Je bent toch geen terrorist? Nou dan, geef gewoon de overheid (die natuurlijk prima contacten onderhoudt met TLS) de mogelijkheid om te zien wat jij allemaal gedaan hebt dmv je reislogs en camera's. Je kan alleen volledige veiligheid krijgen door als je vrijheid op te gevenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:04 schreef Stupendous76 het volgende:
Voordelen van de chipkaart?
Welke voordelen?
Die zijn al zo vaak voorbij gekomen. En dan beschuldig je mij van opmerkingen negeren.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee hoor, je leest het niet, uit jouw bron:
[..]
Welke voordelen?
Gooi je ook even je GSM uit het raam? En verknip je pinpas en eventueel credit card. Dat internet zou ik dan ook maar opzeggen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:15 schreef kakner2 het volgende:
[..]
De voordelen dat de overheid altijd weet waar je bent. Je bent toch geen terrorist? Nou dan, geef gewoon de overheid (die natuurlijk prima contacten onderhoudt met TLS) de mogelijkheid om te zien wat jij allemaal gedaan hebt dmv je reislogs en camera's. Je kan alleen volledige veiligheid krijgen door als je vrijheid op te geven
Ik heb nog even wat nagezocht.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:04 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee hoor, je leest het niet, uit jouw bron:
[..]
Welke voordelen?
Makkelijk achteraf gelul van de SP dat het gedaan zou zijn om de chipkaart 7 jaar later goedkoper te laten lijken....quote:Het Rotterdamse vervoerbedrijf voert aan dat een aantal zones nu te groot is in vergelijking met elders in Nederland. Verkeerswethouder S. Hulman: ,,De centrumzone heeft een doorsnee van 7,5 kilometer, waar landelijk wordt uitgegaan van 4,5 kilometer. Dus we vragen eigenlijk een te lage prijs. Dat moeten we herstellen.''
Maar nu even echt hè. Leuk zo'n artikeltje van het AD, maar dat vertelt lang niet het hele verhaal. Het is gewoon een feit dat in 2002 tot de herzonering is besloten om alvast de tekorten te dekken in afwachting van de ov-chipkaart, waarna dan makkelijk door met het tarief te spelen die tekorten konden worden opgelost. Dat blijkt gewoon uit de gemeentelijke stukken.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 23:04 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik heb nog even wat nagezocht.
In 2003 had de RET niet genoeg inkomsten en stonden er een aantal grote plannen op stapel. Er moest geld op de plank komen. Daarnaast waren zones groter dan in vergelijkbare steden.
[..]
Makkelijk achteraf gelul van de SP dat het gedaan zou zijn om de chipkaart 7 jaar later goedkoper te laten lijken....
zie o.a. http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)dhtml?artid=rd083671 http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)dhtml?artid=rd070870
Kneepkens (Stadspartij):quote:De heer Harbers (VVD) signaleert veel weerstand tegen dit voorstel, zowel bij de deelgemeenten als binnen zijn fractie. Hij pleit voor een snelle invoer van de chipcard en vraagt zich af, of de periode van twee jaar tot invoering van deze chipcard niet op een andere manier is te overbruggen da door herzonering.
Kok (Fractie-Kok):quote:Verder is hij van oordeel, dat de periode van twee jaar met betrekking tot de invoering van de chipcard niet moet worden overbrugd door deze tariefsverhoging.
Het voorstel had niets te maken met nieuwe plannen van de RET, maar was gewoon een ordinaire manier om nog snel voor de invoering van de chipkaart nog even snel wat extra geld bij het Rijk op te halen. Voor iedere euro werd er namelijk 1,45 euro door het Rijk bovenop gedaan. Dit alles was nodig om een tekort van 13 miljoen weg te werken, dat puur door wanbeleid is ontstaan, onder meer door zwartrijden veel te laks aan te pakken en een gigantisch hoog ziekteverzuim. In 2002 6,3 miljoen meer uitgeven aan ingehuurd personeel dan begroot, zulk soort fratsen.quote:Tevens wijst hij er op, dat deze herzonering maar voor een periode van twee jaar zal gaan gelden in verband met de invoering van de chipcard.
En als je het dan nog echt niet gelooft, kom ik met nog één quote, uit het Overlegdocument Herzonering.quote:Het vooruitzicht op de komst van een stelselwijziging geeft extra urgentie om de
voorstellen tot herzonering voortvarend ter hand te nemen. Nu kan nog gebruik gemaakt
worden van een laatste opening om de effecten te laten doorwerken in de hoogte van de
rijksbijdrage.
Zal ik jou nog even quoten?quote:Ten aanzien van de ontwikkelingen rondom de chipcard voorziet de SRR dat reizen op tariefkilometers ten opzichte van reizen op zonetarief fors duurder wordt. In dat licht bezien kan herzonering ervoor zorgen dat het effect van de introductie van de chipcard wordt gedempt.
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 23:04 schreef VancouverFan het volgende:
Makkelijk achteraf gelul van de SP dat het gedaan zou zijn om de chipkaart 7 jaar later goedkoper te laten lijken....
Bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er gewoon geld nodig was.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 04:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar nu even echt hè. Leuk zo'n artikeltje van het AD, maar dat vertelt lang niet het hele verhaal. Het is gewoon een feit dat in 2002 tot de herzonering is besloten om alvast de tekorten te dekken in afwachting van de ov-chipkaart, waarna dan makkelijk door met het tarief te spelen die tekorten konden worden opgelost. Dat blijkt gewoon uit de gemeentelijke stukken.
Even wat reacties van de plaatselijke politici, die over dit feit echt geen twijfels doen bestaan:
[..]
Kneepkens (Stadspartij):
[..]
Kok (Fractie-Kok):
[..]
Het voorstel had niets te maken met nieuwe plannen van de RET, maar was gewoon een ordinaire manier om nog snel voor de invoering van de chipkaart nog even snel wat extra geld bij het Rijk op te halen. Voor iedere euro werd er namelijk 1,45 euro door het Rijk bovenop gedaan. Dit alles was nodig om een tekort van 13 miljoen weg te werken, dat puur door wanbeleid is ontstaan, onder meer door zwartrijden veel te laks aan te pakken en een gigantisch hoog ziekteverzuim. In 2002 6,3 miljoen meer uitgeven aan ingehuurd personeel dan begroot, zulk soort fratsen.
Hulman laat er geen twijfel over bestaan waar de herzonering voor is bedoeld, nog snel even cashen voordat de chipkaart ingevoerd wordt:
[..]
En als je het dan nog echt niet gelooft, kom ik met nog één quote, uit het Overlegdocument Herzonering.
[..]
Zal ik jou nog even quoten?
[..]
![]()
Niks achteraf gelul dus, maar gewoon de keiharde waarheid.
Zolang de meerderheid de leugens te horen krijgt en lekker naief naar de ovchip lobby luistert denken ze dat het allemaal waar is.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 09:13 schreef VancouverFan het volgende:
Feit blijft dat de plannen uiteindelijk zijn ingevoerd, dus de meerderheid van de politici toch voor was.
Aangezien onze politici en huizinigea met een streep voor toch geen verstand van zaken hebben, proberen wij toch nog steeds die systeem te redden, ben benieuwd hoe lang het nog zo door blijft gaan.quote:Sydney geeft na zes jaar ov-chipkaart op
De Australische stad Sydney heeft gisteren, na zes jaar ellende, afscheid genomen van haar ov-chipkaart. De Tcard, gebaseerd op dezelfde techniek als de Nederlandse ov-chip, was niet goed werkend te krijgen.
Hoe groot de financiële schade is, is niet duidelijk. De regering van de deelstaat New South Wales heeft in ieder geval een claim van 95 miljoen Australische dollar (52 miljoen euro) neergelegd bij de leverancier van het systeem ERG.
Sydney hoopte in 1996 al tijdens de Olympische Spelen van 2000 een elektronisch pasje voor al het openbaar vervoer te hebben. Uiteindelijk ging het project pas in 2002 echt van start. Trein, bus, pontjes: overal zou binnen enkele jaren met de Tcard gereisd kunnen worden, was het idee. Maar tests mislukten voortdurend en buschauffeurs staakten zelfs tegen het systeem.
Leverancier ERG was geen nieuwkomer in de ov-chipwereld. ERG had zijn kwaliteiten al bewezen in onder meer Hong Kong met zijn succesvolle Octopus-kaart. De Tcard zou een uitgebreidere variant ervan worden.
De Tcard moest Sydney verlossen van een veelheid aan papieren trein-, bus- en andere kaartjes van tal van zelfstandige vervoerbedrijven. Juist die poging om heel veel verschillende kaartjes door één chipkaart te vervangen, lijkt de Tcard de kop te hebben gekost. In steden als Rome en Londen werkt een eenvoudige versie van de ERG-chipkaart al jaren goed.
De ontwikkelingen in Sydney lijken sterk op die rond de Nederlandse ov-chipkaart. Ook die is gebaseerd op de Octopus-kaart van ERG, en ook die zou een uitgebreidere variant daarvan worden. De ontwikkeling van beide kaarten begon in 2002. Beide kaarten zijn gebaseerd op de Mifare-chip van NXP, al zit in de Tcard een duurdere, beter beveiligde versie. Die is dan ook nog niet gekraakt, zoals bij de ov-chipkaart onlangs wel is gebeurd. In Nederland kampt de ov-chipkaart mede door de geëiste veelzijdigheid inmiddels ook al met ettelijke jaren vertraging.
De Tweede Kamer heeft vorige week van staatssecretaris Huizinga (verkeer) geëist dat zij de regie neemt om het project te redden. Dat deed de deelstaatregering van New South Wales in juli 2006 ook. Om er gisteren, na anderhalf jaar, de stekker uit te trekken.
iVoor meer informatie over de ov-chipkaart: www.trouw.nl/ovchipkaart
Wat was die stelling?:quote:Op zaterdag 13 maart 2010 09:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er gewoon geld nodig was.
Grote plannen, zoals de invoering van de chipkaart. En verder?quote:In 2003 had de RET niet genoeg inkomsten en stonden er een aantal grote plannen op stapel.
Verzonnen argument? Het staat zo in de notulen van de gemeente! Mara dat is allemaal verzonnen volgens jou?quote:En wat betreft het " ze maken het nu duurder om het straks goedkoper te maken verwijt" . Leuk verzonnen argument. Net zoals er hier zoveel verzonnen wordt. Wil nog niet zeggen dat het realistisch is.
Ik zag artikel ook de stelling "Als de zones hier in Rotterdam groter zijn dan in Amsterdam, dan moeten de zones in Amsterdam maar groter worden". Lekker realistisch.
Feit blijft dat de plannen uiteindelijk zijn ingevoerd, dus de meerderheid van de politici toch voor was.
Ja, maar niet omdat de RET wilde investeren, maar omdat er geen goed beleid werd gevoerd.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 09:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er gewoon geld nodig was.
Ja, de notulisten van de gemeente verzinnen dingen. Je hebt gelijk.quote:En wat betreft het " ze maken het nu duurder om het straks goedkoper te maken verwijt" . Leuk verzonnen argument. Net zoals er hier zoveel verzonnen wordt.
Que?quote:Wil nog niet zeggen dat het realistisch is.
Ik zag artikel ook de stelling "Als de zones hier in Rotterdam groter zijn dan in Amsterdam, dan moeten de zones in Amsterdam maar groter worden". Lekker realistisch.
Ja, doh.quote:Feit blijft dat de plannen uiteindelijk zijn ingevoerd, dus de meerderheid van de politici toch voor was.
nergens op slaat. Politici in Rotterdam gingen ervanuit dat het systeem in 2004 compleet en klaar afgeleverd zou zijn, dat in 2004 alle opstartproblemen al zouden zijn opgelost. We zijn nu ZES JAAR verder en er werkt nog helemaal NIETS vlekkeloos bij de OV-chipkaart.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:47 schreef VancouverFan het volgende:
En tja, opstart problemen blijf je nu eenmaal houden.
Grappig. Critici namen Hong Kong regelmatig als voorbeeld "waarom nemen ze het systeem van Hong Kong niet" en nu worden de poten onder dat systeem vandaan gezaagd. Het zal ook nooit goed zijn.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang de meerderheid de leugens te horen krijgt en lekker naief naar de ovchip lobby luistert denken ze dat het allemaal waar is.
En normaals de doelstellingen waarmee de overheid de OV-chip knip wou introduceren waren ook niet fout, het grootste probleem is alleen dat geen van doelstelling op dit moment door dit wanproduct gehaald wordt, plus dat sommige ov-organisateis opeens nog zelf wat nieuwe dingen erbij verzonnen hebben.![]()
Een typisch bericht over wat sidney met een beter beveiligd ov-product gedaan heeft.![]()
[..]
Aangezien onze politici en huizinigea met een streep voor toch geen verstand van zaken hebben, proberen wij toch nog steeds die systeem te redden, ben benieuwd hoe lang het nog zo door blijft gaan.
quote:
UHm... Gewoon lezen misschien.quote:Bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er gewoon geld nodig was.
Lees anders de berichtgeving daarover eens. Ik ben geen voorleesmoeder.quote:Grote plannen, zoals de invoering van de chipkaart. En verder?
Sorry. Dat was ik even vergeten. Alle meningen van politici die in de notulen worden opgenomen, zijn eigenlijk geen meningen, maar gewoon feiten. He wat dom van mij....quote:Verzonnen argument? Het staat zo in de notulen van de gemeente! Mara dat is allemaal verzonnen volgens jou?
En dus niet omdat men later kon zeggen dat de chipkaart goedkoper werd dan de strippenkaart.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 17:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, maar niet omdat de RET wilde investeren, maar omdat er geen goed beleid werd gevoerd.
http://rotterdam.sp.nl/ni(...)deling28-11-2002.stmquote:Ja, de notulisten van de gemeente verzinnen dingen. Je hebt gelijk.
[..]
Que?
quote:Rotterdam vergelijken met Den Haag en Amsterdam pleit voor aanpassing van de zones in die steden," zegt Yorick Haan, kandidaat-Kamerlid en initiatiefnemer van de actie.
Geen idee. Deze discussie gaat over de situatie in 2010. Niet over 2002quote:Ja, doh.. RET was in 2002 nog niet verzelfstandigd, dus als er 13 miljoen verlies geleden wordt, kwam dat op het conto van de gemeentekas en daar zat geen enkele politicus op te wachten, want waar moesten ze dan op bezuinigen?
Jij had echt gedacht dat ze al die tijdschema's zouden halen. Beetje naief hequote:Ze hadden gewoon geen keus en dus moest de reiziger maar bloeden. Het blijkt gewoon uit alle reacties van de raad. Ze vonden het plan compleet onzalig, maar ja, die schuld hè. Wilde de gemeente nog voor twee jaar de schuld accepteren, of was die 26 miljoen toch iets te gortig? Want dat de problemen zich zouden oplossen met de invoering van de chipkaart, dat was wel duidelijk. Het is maar goed voor Rotterdam dat ze gekozen hebben voor het ordinair grijpen uit de staatskas en de portemonnaie van de reiziger, anders waren ze nu 'failliet' geweest. Want in 2004 was er geen chipkaart, ook niet in 2005, in 2006 geen spoor, 2007 ook niet, 2008 neuh, 2009, nou bijna dan. 2010, het hangt met pleisters aan elkaar, met een gigantisch hoge foutenmarge.
Geeft ook meteen maar aan dat je voortdurend herhaalde stokpaardje
[..]
nergens op slaat. Politici in Rotterdam gingen ervanuit dat het systeem in 2004 compleet en klaar afgeleverd zou zijn, dat in 2004 alle opstartproblemen al zouden zijn opgelost. We zijn nu ZES JAAR verder en er werkt nog helemaal NIETS vlekkeloos bij de OV-chipkaart.
quote:Merendeel studenten heeft OV-chipkaart geactiveerd
(Novum) - Zo'n 585 duizend studenten hebben maandag aan het einde van de dag hun ov-chipkaart geactiveerd. Dat meldt een woordvoerder van het Communicatiepunt Studenten OV-chipkaart. Vanaf dinsdag kunnen studenten alleen nog met hun OV-chipkaart reizen in het openbaar vervoer.
Veertigduizend studenten hebben hun OV-chipkaart nog niet opgeladen. De helft van hen is dit volgens de woordvoerder ook niet van plan. Doordat zij bijvoorbeeld in het buitenland gaan studeren of zeer sporadisch reizen. Twintigduizend studenten hebben de kaart wel nodig, maar hebben deze nog niet geactiveerd. De woordvoerder verwacht dat dit dinsdag in 'individuele gevallen' tot problemen kan leiden.
Studenten moesten eigenlijk met ingang van dit jaar al overstappen op de OV-chipkaart. Door technische problemen werd deze datum verschoven naar 1 februari. Deze deadline werd ook verschoven; ditmaal naar 16 maart. Studenten kunnen volgens de woordvoerder nog op elk moment hun kaart opladen.
quote:Consumenten roepen OV-chipkaart uit tot flater van het jaar
Door Wout Funnekotter, maandag 15 maart 2010 16:30, views: 6.303
Bij een verkiezing voor het beste en slechtste product van 2009 heeft de OV-chipkaart de Flater Award gewonnen. De verkiezing is een initiatief van de Consumentenbond en wordt gehouden in het kader van Wereldconsumentendag.
De OV-chipkaart won 27 procent van de stemmen en kreeg daarmee de eerste plaats toebedeeld in de top tien van slechtste producten. Op de tweede plek eindigde ProRail met 20 procent van de stemmen. In totaal brachten 16.000 consumenten hun stem uit.
Dat consumenten ontevreden zijn over het nieuwe vervoersbewijs is niet raar; in de afgelopen maanden zijn er veel problemen geweest met de chipkaart. Vooral studenten hadden het moeilijk. Aanvankelijk moesten zij vanaf 1 januari met de kaart gaan reizen, maar massale storingen bij het activeren dwongen de NS dit uit te stellen tot 16 maart. Namens Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart, was manager Inge Krämer aanwezig om de award in ontvangst te nemen.
Naast flaters werd er ook voor toppers gestemd. Met een overgrote meerderheid werd het Bel-me-niet-register verkozen tot beste product van het jaar. Het register is op 1 oktober 2009 gelanceerd en biedt de mogelijkheid om je telefoonnummer op een lijst te zetten van mensen die niet door telemarketeers gebeld willen worden. Callcenters zijn wettelijk verplicht zich hieraan te houden. Met 65 procent van de stemmen liet het register de nummer twee, Windows 7, ver achter zich. Het nieuwste besturingssysteem van Microsoft kreeg 9 procent van de stemmen.
Toch nog een prijs voor de OV chipkaart.quote:
Achterhalen kan je het wel dmv een bon uit te draaien of een week wachten en kijken op OV chipkaart.nl als je kaart geregistreerd is.quote:Op maandag 15 maart 2010 18:57 schreef frenkck het volgende:
Zijn er studenten die al moeite hebben gedaan om de spooktransacties na te gaan en terug te vorderen?
Ik had laatst namelijk een saldo van -0,87 cent, terwijl ik nooit buiten mijn week abbonement ben gegaan (studenten ov). Nu heb ik hem opgeladen, want ik wilde er ook in het weekend gebruik van maken ipv de reductie strippenkaart. Die 0,87 euro beschouw ik als verloren, maar veel mensen in mijn omgeving hebben soms wel tot ongeveer -2,50 saldo op de kaart staan.
Ik vraag me echt af hoe dit kan gebeuren en of iemand ooit werk ervan heeft gemaakt om het te achterhalen.
Als student kan je echter overal vrij reizen door de hele week. Als je niet uit checkt zou je ook geen boete moeten ontvangen.quote:Op maandag 15 maart 2010 19:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Achterhalen kan je het wel dmv een bon uit te draaien of een week wachten en kijken op OV chipkaart.nl als je kaart geregistreerd is.
Wellicht heeft de kaartlezer een andere (verdere) halte gelezen, dat is 2 collega's van mij ook overkomen, die rezen met een abonnement, alleen net na hun halte was een zonegrens, de ene keer ging het wel goed, de andere keer niet en koste het geld.
Ja hoe het kan ??? .....
Je hebt er een paar gemist:quote:Op maandag 15 maart 2010 17:56 schreef Stupendous76 het volgende:
Vandaag 2 berichten, bericht 1:
[..]
quote:'Positieve reacties op ov-chipkaart in Rotterdam'
Uitgegeven: 15 maart 2010 14:05
Laatst gewijzigd: 15 maart 2010 16:22
DEN HAAG - Reizigers in het Rotterdamse openbaar vervoer hebben sinds de afschaffing van de strippenkaart op 11 februari positief gereageerd op de invoering van de OV-chipkaart.
© ANP
Dat blijkt uit maandag gepresenteerde uitkomsten van een telefonische enquête die het Rotterdamse ov-bedrijf RET heeft laten houden tussen 22 en 25 februari.
In 2008 kreeg de ov-chipkaart het rapportcijfer 3,9 van reizigers die niet zo'n kaart hadden. Dit jaar is de waardering van alle reizigers gestegen naar een 7,2. De overgang van strippenkaart naar chipkaart was voor 77 procent van de ondervraagden een makkie.
Ook blijkt dat de reizigers in de regio Rotterdam snel gewend zijn geraakt aan het nieuwe betaalmiddel. Dat geldt volgens de RET voor alle doelgroepen, ook de 65-plussers. Zij geven de kaart het hoogste rapportcijfer.
Uitchecken
RET-directeur Pedro Peters zei maandag bij de presentatie van de cijfers dat het vergeten om uit te checken bij het verlaten van bus en tram het lastigste aspect is van de invoering van de chipkaart.
''Toch kan ik melden dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken is gedaald. Het gaat nu nog om een paar honderd mensen per dag, die overigens om restitutie kunnen vragen'', aldus Peters.
Zwartrijders
Volgens de RET-directeur is sinds 11 februari het aantal zwartrijders in de metro gedaald van 12 naar 3,3 procent. Gemiddeld rijden nog zesduizend mensen per dag zwart.
''Dat doen ze onder meer door achter iemand aan te lopen of de toegangspoortjes kapot te rammen. Het Openbaar Ministerie treedt daar streng tegenop. De vandalen moeten enkele honderden euro's schadevergoeding betalen'', zei Peters.
Slotfase
Leen Verbeek, Commissaris van de Koningin in Flevoland en voorzitter van de stuurgroep Decentrale Overheden OV-Chipkaart zei dat er landelijk nu al 16 miljoen transacties per week plaatsvinden met de ov-kaart. Verbeek zei te verwachten dat volgend jaar in vrijwel heel Nederland de kaart is ingevoerd. ''Eigenlijk zijn we nu al aan de slotfase begonnen'', aldus Verbeek.
RTL Nieuwsquote:RET: ov-chipkaart Rotterdam succes
Reizigers op een metrostation in Rotterdam gaan door de elektronische toegangspoorten
ANP
Update: maandag 15 mrt 2010, 19:31
De eerste maand dat in het openbaar vervoer in Rotterdam alleen kon worden betaald met de ov-chipkaart, was volgens vervoersbedrijf RET een succes.
Ruim een maand geleden werd in Rotterdam de strippenkaart helemaal afgeschaft. Volgens de vervoerder zijn reizigers positief en waarderen ze de chipkaart met een 7,2. Ook zou driekwart van de geregelde ov-reizigers willen dat de kaart snel landelijk wordt ingevoerd.
Het aantal mensen dat vergeet uit te checken en daardoor te veel betaalt, valt volgens de RET mee: minder dan een half procent. Dat zijn nog altijd enkele honderden mensen per dag.
Flaterprijs
Toch zijn niet alle meningen positief over het nieuwe vervoerbewijs. De leden van de Consumentenbond riepen de ov-chipkaart uit tot de grootste flater. De kaart kreeg 27 procent van de stemmen bij de 'Flater-awards' en liet onder meer ProRail en ING achter zich.
Gedoe met in- en uitchecken, onterecht afgeschreven bedragen, onduidelijkheid bij het overstappen en soms een hogere ritprijs zijn volgens de Consumentenbond reden dat de ov-chipkaart de grootste flater van het jaar is.
De Consumentenbond reikt jaarlijks een topper- en een flaterprijs uit op Wereld Consumentendag. De topperprijs ging naar het het Bel-me-niet-register.
quote:RET: 'RUIME VOLDOENDE' VOOR OV-CHIPKAART
De ov-chipkaart een ruime voldoende. Dat zegt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET na onderzoek.
Video's
Weerstand rond ov-chipkaart verdwenen
Weerstand
Volgens de RET blijkt uit de telefonische enquête dat de meeste reizigers inmiddels gewend zijn aan de ov-chipkaart en dat de weerstand ertegen is verdwenen. Kreeg de kaart in 2008 nog een 3,9 van de reizigers die er een hadden, nu is dat een 7,2. Vooral 65-plussers geven de ov-chipkaart een goed cijfer.
Zwartrijders
Het vergeten uit te checken bij het verlaten van bus of tram is volgens RET-directeur Pedro Peters het grootste probleem met de ov-chipkaart. Het komt echter steeds minder vaak voor dat reizigers dat vergeten. Sinds het op 11 februari in Rotterdam verplicht werd om met de ov-chipkaart te reizen,is het aantal zwartrijders gedaald van 12 naar 3,3 procent.
Amsterdam
Als de invoering van de ov-chipkaart in Rotterdam als een succes wordt ervaren, volgt de rest van Nederland. Amsterdam moet al voor de zomer volledig overgaan op de kaart, wanneer de andere gemeenten volgen, is nog niet bepaald.
Ik kan niet alles bijhouden.quote:
Het is interessanter om te weten hoe ze de juiste mensen konden vinden voor die interviews.quote:NU
[quote]Dat blijkt uit maandag gepresenteerde uitkomsten van een telefonische enquête die het Rotterdamse ov-bedrijf RET heeft laten houden tussen 22 en 25 februari.
Grotendeels hetzelfde nieuwsbericht (de rest gaat over de flaterprijs die ze ook hebben ontvangen)quote:
Idemquote:
Ja tuurlijk joh. Ze zijn bewust op zoek gegaan naar mensen met en positieve mening.. Het kan echt niet zo zijn dat de meeste mensen in Rotterdam tevreden zijn. De mensen in Friesland of Limburg kunnen veel beter oordelen of de kaart goed is of niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik kan niet alles bijhouden.
En ik heb de links er maar even bijgezocht.
[..]
Het is interessanter om te weten hoe ze de juiste mensen konden vinden voor die interviews.
[..]
Grotendeels hetzelfde nieuwsbericht (de rest gaat over de flaterprijs die ze ook hebben ontvangen)
[..]
Idem
Wat houd je tegen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:50 schreef Hukkie het volgende:
Toch wel frappant dat Vancouver blijft vasthouden aan onderzoeken van de RET en hun 'tevreden klanten'. Blijft toch een gevalletje WC- Eend. Vraag me af hoe de rest van Nederland en de randstad daarover denkt, de OV Chip heeft niet voor niets een prijs gekregen natuurlijk.
Zelf onderzoeken? Nee ik zit meest in de auto. Maar voor de praktijk hebben we Frans Mensinodes, die is ook niet echt over de OV Chipkaart te spreken. Heb je die inmiddels al gelezen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:54 schreef VancouverFan het volgende:
Wat houd je tegen?
Stel zelf een onderzoek in. Vraag Maurice.
Azijnzeikers of niet, volgens de rest van OV Chip- gebruikend Nederland -behalve de RET reizigers natuurlijk- verdient de OV Chip de Flater Award van het jaar.quote:En hoe de rest van Nederland er over denkt is nu niet goed na te gaan aangezien de rest van Nederland de kaart amper gebruikt. Rotterdam is de proeftuin, daar kan alleen nog maar met de OV chipkaart worden gereisd. Logisch dus dat ze het vooral in Rotterdam onderzoeken.
De resultaten zullen later in de rest van Nederland, als die geheel is ingevoerd, ongeveer hetzelfde zijn vermoed ik.
Al zullen er natuurlijk een paar azijnzeikerds zijn die het perse niks willen vinden.
Ik doelde nog geen eens op enkel positieve reacties (alhoewel, wc-eend), maar meer op hoe ze nu juist metro-reizigers wisten te bellen thuis.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh. Ze zijn bewust op zoek gegaan naar mensen met en positieve mening.. Het kan echt niet zo zijn dat de meeste mensen in Rotterdam tevreden zijn. De mensen in Friesland of Limburg kunnen veel beter oordelen of de kaart goed is of niet.
Waar staat dat ze alleen metro reizigers hebben gebeld?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik doelde nog geen eens op enkel positieve reacties (alhoewel, wc-eend), maar meer op hoe ze nu juist metro-reizigers wisten te bellen thuis.
Ja hoor. Ik heb inmiddels al diverse verhalen gelezen. Maar die kwamen niet echt overtuigend over. Kwam nogal wat onjuistheden en verkeerde aannames tegen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:02 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zelf onderzoeken? Nee ik zit meest in de auto. Maar voor de praktijk hebben we Frans Mensinodes, die is ook niet echt over de OV Chipkaart te spreken. Heb je die inmiddels al gelezen?
[..]
Azijnzeikers of niet, volgens de rest van OV Chip- gebruikend Nederland -behalve de RET reizigers natuurlijk- verdient de OV Chip de Flater Award van het jaar.
Ik ga er van uit dat ze niet lukraak mensen bellen om te vragen of ze met de RET reizen en zo ja, of ze dan even willen meedoen met een telefonische enquete.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waar staat dat ze alleen metro reizigers hebben gebeld?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja hoor. Ik heb inmiddels al diverse verhalen gelezen. Maar die kwamen niet echt overtuigend over. Kwam nogal wat onjuistheden en verkeerde aannames tegen.
En ach, zo'n flater award toekennen... Tja, dat is niet moeilijk. Het is ook wel heel erg simpel om te suggereren dat de rest van OV chip gebruikend Nederland de kaart een flater vind.
Dat jij de mening van de echte gebruikers minderwaardig vind aan de mening van de niet gebruikers is ook wel veelzeggend.
quote:U heeft mij bestolen van 17 cent door kosten in rekening te brengen voor een incheck en een directe uitcheck op hetzelfde station. Dat geld wil ik hoe dan ook terug. Helaas bent als een van de weinige vervoerders zo asociaal, een ander woord is er niet voor, om een postbusnummer te gebruiken voor het terugsturen van het claimformulier. Aan die wettelijk compleet onrechtmatige onzin doe ik dus niet mee. Ik eis van u dat ik zonder verdere kosten mijn geld terug kan vragen. Dat houdt in dat u of a) mij een antwoordnummer geeft of b) u mij de schriftelijke garantie geeft dat die 44 cent voor een postzegel ook vergoed worden.
Bij geen of onvoldoende reactie waarschuw ik u alvast dat alle juridische kosten voor het terugkrijgen van de 17 cent, die nu onrechtmatig in uw bezit zijn, voor uw rekening komen. Van dit soort geniepige verrijking ben ik in ieder geval absoluut niet gediend en ik zal het er dan ook niet bij laten zitten. Ik weet in ieder geval dat ik het recht volledig achter mij heb staan.
Hoogachtend,
Zelva
Snel even het formulier op de site veranderen en dan de klant van achterlijkheid betichten. Goed gedaan hoor Arriva.quote:Geachte heer Zelva,
Op 04-03-2010 16:44:04 hebben wij uw reactie in goede orde ontvangen.
Uw reactie is door ons geregistreerd.
Referentienummer : 119524
Type, soort reactie : Vraag/Verzoek, OVchip
Lijnnummer : 000., NVT_Rivierenland
Uw reactie is in behandeling genomen en in vervolg hierop laten wij u graag het volgende weten.
Op het claimformulier op onze site staat een antwoordnummer van Arriva. Wij gaan ervan uit dat u deze uitprint en niet een oud formulier die u kopieert.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.
S. Bangma
Manager Klantenservice
Dat is juist de manier voor een telefonische enquete. Mensen lukraak bellen en vragen wat ze ervan vinden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat ze niet lukraak mensen bellen om te vragen of ze met de RET reizen en zo ja, of ze dan even willen meedoen met een telefonische enquete.
Tuurlijk joh, gewoon zomaar wat rondbellen. Dat wordt een heel representatief onderzoek, me dunkt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is juist de manier voor een telefonische enquete. Mensen lukraak bellen en vragen wat ze ervan vinden.
En als ze de kaart niet gebruiken een ander bellen.
Hoe zouden ze het dan doen denk je?
Om een duidelijk voorbeeld van een flater van hem te geven. Hij had wat opmerkingen over de HTM en hoe je daar je geld terug moest krijgen. Volgens Frans kon dat maar op 1 locatie en hij ging ervan uit dat die op zondag dicht was.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
LOL, om even in het prijzenrijtje te blijven, vind ik wel dat jij de Troll Award verdient.
Als iemand een echte gebruiker is dan is het Frans wel, vooral omdat ie zijn hele website ophangt aan praktijkervaringen met de OV Chipkaart. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet genoeg is als je fervent aanhanger bent van RET statistieken. En zo'n Flater Award, ach dat zegt ook niets natuurlijk, die is compleet verzonnen.
De echte gebruikers (van de RET en WC Eend) zijn unaniem positief, dat is het belangrijkste![]()
Nou leg jij dan uit hoe een dergelijk onderzoek gaat. Die vraag stelde ik ook, maar nee. Jij wilt weer alleen maar zeuren blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, gewoon zomaar wat rondbellen. Dat wordt een heel representatief onderzoek, me dunkt.![]()
Dat mogen we van de RET blijkbaar niet weten en dat zegt genoeg.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou leg jij dan uit hoe een dergelijk onderzoek gaat. Die vraag stelde ik ook, maar nee. Jij wilt weer alleen maar zeuren blijkbaar.
De RET heeft het (nog) niet online staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:32 schreef Zelva het volgende:
Tsja, die 'nieuws'-berichten van de RET. Heb je ook een linkje naar het onderzoek zelf Vancouverfan, anders kan ik er helemaal niets mee en verwijs ik het dan maar door naar het rijk der fabelen. Typisch iets voor de landelijke media, er komt een persbericht binnen en dat wordt dan klakkeloos overgenomen. Ik ben zelf ook journalist, maar zonder inzage in het onderzoek zelf gaat zo'n persbericht bij mij linea recta de prullenbak in.
Wat mag van de RET niet? Hebben die jou een spreekverbod opgelegd?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat mogen we van de RET blijkbaar niet weten en dat zegt genoeg.
Ja kan slordig zijn, maar als je als gebruiker niet beter weet dan denk je voor een dichte deur te staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:35 schreef VancouverFan het volgende:
Om een duidelijk voorbeeld van een flater van hem te geven. Hij had wat opmerkingen over de HTM en hoe je daar je geld terug moest krijgen. Volgens Frans kon dat maar op 1 locatie en hij ging ervan uit dat die op zondag dicht was.
Er zijn 3 locaties om je geld terug te krijgen en die zijn alledrie op zondag open.
Noem ik toch slordig van Frans.
Mwa, ik hecht meer waarde aan een onafhankelijk onderzoek wat niet is uitgevoerd door de RET, en waaruit blijkt dat het allemaal toch niet zo rooskleurig is als dat de RET ons wil doen geloven.quote:En als je in gebieden waar de OV chipkaar nauwelijks is ingevoerd gaat kijken of het werkt, zul je inderdaad problemen tegenkomen. Ik hecht meer waarde aan een onderzoek onder meerdere reizigers in een gebeid waar de kaart allang is ingevoerd en de meeste kwaaltjes er al zijn uitgehaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |