Toch nog een prijs voor de OV chipkaart.quote:
Achterhalen kan je het wel dmv een bon uit te draaien of een week wachten en kijken op OV chipkaart.nl als je kaart geregistreerd is.quote:Op maandag 15 maart 2010 18:57 schreef frenkck het volgende:
Zijn er studenten die al moeite hebben gedaan om de spooktransacties na te gaan en terug te vorderen?
Ik had laatst namelijk een saldo van -0,87 cent, terwijl ik nooit buiten mijn week abbonement ben gegaan (studenten ov). Nu heb ik hem opgeladen, want ik wilde er ook in het weekend gebruik van maken ipv de reductie strippenkaart. Die 0,87 euro beschouw ik als verloren, maar veel mensen in mijn omgeving hebben soms wel tot ongeveer -2,50 saldo op de kaart staan.
Ik vraag me echt af hoe dit kan gebeuren en of iemand ooit werk ervan heeft gemaakt om het te achterhalen.
Als student kan je echter overal vrij reizen door de hele week. Als je niet uit checkt zou je ook geen boete moeten ontvangen.quote:Op maandag 15 maart 2010 19:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Achterhalen kan je het wel dmv een bon uit te draaien of een week wachten en kijken op OV chipkaart.nl als je kaart geregistreerd is.
Wellicht heeft de kaartlezer een andere (verdere) halte gelezen, dat is 2 collega's van mij ook overkomen, die rezen met een abonnement, alleen net na hun halte was een zonegrens, de ene keer ging het wel goed, de andere keer niet en koste het geld.
Ja hoe het kan ??? .....
Je hebt er een paar gemist:quote:Op maandag 15 maart 2010 17:56 schreef Stupendous76 het volgende:
Vandaag 2 berichten, bericht 1:
[..]
quote:'Positieve reacties op ov-chipkaart in Rotterdam'
Uitgegeven: 15 maart 2010 14:05
Laatst gewijzigd: 15 maart 2010 16:22
DEN HAAG - Reizigers in het Rotterdamse openbaar vervoer hebben sinds de afschaffing van de strippenkaart op 11 februari positief gereageerd op de invoering van de OV-chipkaart.
© ANP
Dat blijkt uit maandag gepresenteerde uitkomsten van een telefonische enquête die het Rotterdamse ov-bedrijf RET heeft laten houden tussen 22 en 25 februari.
In 2008 kreeg de ov-chipkaart het rapportcijfer 3,9 van reizigers die niet zo'n kaart hadden. Dit jaar is de waardering van alle reizigers gestegen naar een 7,2. De overgang van strippenkaart naar chipkaart was voor 77 procent van de ondervraagden een makkie.
Ook blijkt dat de reizigers in de regio Rotterdam snel gewend zijn geraakt aan het nieuwe betaalmiddel. Dat geldt volgens de RET voor alle doelgroepen, ook de 65-plussers. Zij geven de kaart het hoogste rapportcijfer.
Uitchecken
RET-directeur Pedro Peters zei maandag bij de presentatie van de cijfers dat het vergeten om uit te checken bij het verlaten van bus en tram het lastigste aspect is van de invoering van de chipkaart.
''Toch kan ik melden dat het aantal mensen dat vergeet uit te checken is gedaald. Het gaat nu nog om een paar honderd mensen per dag, die overigens om restitutie kunnen vragen'', aldus Peters.
Zwartrijders
Volgens de RET-directeur is sinds 11 februari het aantal zwartrijders in de metro gedaald van 12 naar 3,3 procent. Gemiddeld rijden nog zesduizend mensen per dag zwart.
''Dat doen ze onder meer door achter iemand aan te lopen of de toegangspoortjes kapot te rammen. Het Openbaar Ministerie treedt daar streng tegenop. De vandalen moeten enkele honderden euro's schadevergoeding betalen'', zei Peters.
Slotfase
Leen Verbeek, Commissaris van de Koningin in Flevoland en voorzitter van de stuurgroep Decentrale Overheden OV-Chipkaart zei dat er landelijk nu al 16 miljoen transacties per week plaatsvinden met de ov-kaart. Verbeek zei te verwachten dat volgend jaar in vrijwel heel Nederland de kaart is ingevoerd. ''Eigenlijk zijn we nu al aan de slotfase begonnen'', aldus Verbeek.
RTL Nieuwsquote:RET: ov-chipkaart Rotterdam succes
Reizigers op een metrostation in Rotterdam gaan door de elektronische toegangspoorten
ANP
Update: maandag 15 mrt 2010, 19:31
De eerste maand dat in het openbaar vervoer in Rotterdam alleen kon worden betaald met de ov-chipkaart, was volgens vervoersbedrijf RET een succes.
Ruim een maand geleden werd in Rotterdam de strippenkaart helemaal afgeschaft. Volgens de vervoerder zijn reizigers positief en waarderen ze de chipkaart met een 7,2. Ook zou driekwart van de geregelde ov-reizigers willen dat de kaart snel landelijk wordt ingevoerd.
Het aantal mensen dat vergeet uit te checken en daardoor te veel betaalt, valt volgens de RET mee: minder dan een half procent. Dat zijn nog altijd enkele honderden mensen per dag.
Flaterprijs
Toch zijn niet alle meningen positief over het nieuwe vervoerbewijs. De leden van de Consumentenbond riepen de ov-chipkaart uit tot de grootste flater. De kaart kreeg 27 procent van de stemmen bij de 'Flater-awards' en liet onder meer ProRail en ING achter zich.
Gedoe met in- en uitchecken, onterecht afgeschreven bedragen, onduidelijkheid bij het overstappen en soms een hogere ritprijs zijn volgens de Consumentenbond reden dat de ov-chipkaart de grootste flater van het jaar is.
De Consumentenbond reikt jaarlijks een topper- en een flaterprijs uit op Wereld Consumentendag. De topperprijs ging naar het het Bel-me-niet-register.
quote:RET: 'RUIME VOLDOENDE' VOOR OV-CHIPKAART
De ov-chipkaart een ruime voldoende. Dat zegt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET na onderzoek.
Video's
Weerstand rond ov-chipkaart verdwenen
Weerstand
Volgens de RET blijkt uit de telefonische enquête dat de meeste reizigers inmiddels gewend zijn aan de ov-chipkaart en dat de weerstand ertegen is verdwenen. Kreeg de kaart in 2008 nog een 3,9 van de reizigers die er een hadden, nu is dat een 7,2. Vooral 65-plussers geven de ov-chipkaart een goed cijfer.
Zwartrijders
Het vergeten uit te checken bij het verlaten van bus of tram is volgens RET-directeur Pedro Peters het grootste probleem met de ov-chipkaart. Het komt echter steeds minder vaak voor dat reizigers dat vergeten. Sinds het op 11 februari in Rotterdam verplicht werd om met de ov-chipkaart te reizen,is het aantal zwartrijders gedaald van 12 naar 3,3 procent.
Amsterdam
Als de invoering van de ov-chipkaart in Rotterdam als een succes wordt ervaren, volgt de rest van Nederland. Amsterdam moet al voor de zomer volledig overgaan op de kaart, wanneer de andere gemeenten volgen, is nog niet bepaald.
Ik kan niet alles bijhouden.quote:
Het is interessanter om te weten hoe ze de juiste mensen konden vinden voor die interviews.quote:NU
[quote]Dat blijkt uit maandag gepresenteerde uitkomsten van een telefonische enquête die het Rotterdamse ov-bedrijf RET heeft laten houden tussen 22 en 25 februari.
Grotendeels hetzelfde nieuwsbericht (de rest gaat over de flaterprijs die ze ook hebben ontvangen)quote:
Idemquote:
Ja tuurlijk joh. Ze zijn bewust op zoek gegaan naar mensen met en positieve mening.. Het kan echt niet zo zijn dat de meeste mensen in Rotterdam tevreden zijn. De mensen in Friesland of Limburg kunnen veel beter oordelen of de kaart goed is of niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik kan niet alles bijhouden.
En ik heb de links er maar even bijgezocht.
[..]
Het is interessanter om te weten hoe ze de juiste mensen konden vinden voor die interviews.
[..]
Grotendeels hetzelfde nieuwsbericht (de rest gaat over de flaterprijs die ze ook hebben ontvangen)
[..]
Idem
Wat houd je tegen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:50 schreef Hukkie het volgende:
Toch wel frappant dat Vancouver blijft vasthouden aan onderzoeken van de RET en hun 'tevreden klanten'. Blijft toch een gevalletje WC- Eend. Vraag me af hoe de rest van Nederland en de randstad daarover denkt, de OV Chip heeft niet voor niets een prijs gekregen natuurlijk.
Zelf onderzoeken? Nee ik zit meest in de auto. Maar voor de praktijk hebben we Frans Mensinodes, die is ook niet echt over de OV Chipkaart te spreken. Heb je die inmiddels al gelezen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:54 schreef VancouverFan het volgende:
Wat houd je tegen?
Stel zelf een onderzoek in. Vraag Maurice.
Azijnzeikers of niet, volgens de rest van OV Chip- gebruikend Nederland -behalve de RET reizigers natuurlijk- verdient de OV Chip de Flater Award van het jaar.quote:En hoe de rest van Nederland er over denkt is nu niet goed na te gaan aangezien de rest van Nederland de kaart amper gebruikt. Rotterdam is de proeftuin, daar kan alleen nog maar met de OV chipkaart worden gereisd. Logisch dus dat ze het vooral in Rotterdam onderzoeken.
De resultaten zullen later in de rest van Nederland, als die geheel is ingevoerd, ongeveer hetzelfde zijn vermoed ik.
Al zullen er natuurlijk een paar azijnzeikerds zijn die het perse niks willen vinden.
Ik doelde nog geen eens op enkel positieve reacties (alhoewel, wc-eend), maar meer op hoe ze nu juist metro-reizigers wisten te bellen thuis.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:49 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh. Ze zijn bewust op zoek gegaan naar mensen met en positieve mening.. Het kan echt niet zo zijn dat de meeste mensen in Rotterdam tevreden zijn. De mensen in Friesland of Limburg kunnen veel beter oordelen of de kaart goed is of niet.
Waar staat dat ze alleen metro reizigers hebben gebeld?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:03 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik doelde nog geen eens op enkel positieve reacties (alhoewel, wc-eend), maar meer op hoe ze nu juist metro-reizigers wisten te bellen thuis.
Ja hoor. Ik heb inmiddels al diverse verhalen gelezen. Maar die kwamen niet echt overtuigend over. Kwam nogal wat onjuistheden en verkeerde aannames tegen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:02 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zelf onderzoeken? Nee ik zit meest in de auto. Maar voor de praktijk hebben we Frans Mensinodes, die is ook niet echt over de OV Chipkaart te spreken. Heb je die inmiddels al gelezen?
[..]
Azijnzeikers of niet, volgens de rest van OV Chip- gebruikend Nederland -behalve de RET reizigers natuurlijk- verdient de OV Chip de Flater Award van het jaar.
Ik ga er van uit dat ze niet lukraak mensen bellen om te vragen of ze met de RET reizen en zo ja, of ze dan even willen meedoen met een telefonische enquete.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Waar staat dat ze alleen metro reizigers hebben gebeld?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:13 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja hoor. Ik heb inmiddels al diverse verhalen gelezen. Maar die kwamen niet echt overtuigend over. Kwam nogal wat onjuistheden en verkeerde aannames tegen.
En ach, zo'n flater award toekennen... Tja, dat is niet moeilijk. Het is ook wel heel erg simpel om te suggereren dat de rest van OV chip gebruikend Nederland de kaart een flater vind.
Dat jij de mening van de echte gebruikers minderwaardig vind aan de mening van de niet gebruikers is ook wel veelzeggend.
quote:U heeft mij bestolen van 17 cent door kosten in rekening te brengen voor een incheck en een directe uitcheck op hetzelfde station. Dat geld wil ik hoe dan ook terug. Helaas bent als een van de weinige vervoerders zo asociaal, een ander woord is er niet voor, om een postbusnummer te gebruiken voor het terugsturen van het claimformulier. Aan die wettelijk compleet onrechtmatige onzin doe ik dus niet mee. Ik eis van u dat ik zonder verdere kosten mijn geld terug kan vragen. Dat houdt in dat u of a) mij een antwoordnummer geeft of b) u mij de schriftelijke garantie geeft dat die 44 cent voor een postzegel ook vergoed worden.
Bij geen of onvoldoende reactie waarschuw ik u alvast dat alle juridische kosten voor het terugkrijgen van de 17 cent, die nu onrechtmatig in uw bezit zijn, voor uw rekening komen. Van dit soort geniepige verrijking ben ik in ieder geval absoluut niet gediend en ik zal het er dan ook niet bij laten zitten. Ik weet in ieder geval dat ik het recht volledig achter mij heb staan.
Hoogachtend,
Zelva
Snel even het formulier op de site veranderen en dan de klant van achterlijkheid betichten. Goed gedaan hoor Arriva.quote:Geachte heer Zelva,
Op 04-03-2010 16:44:04 hebben wij uw reactie in goede orde ontvangen.
Uw reactie is door ons geregistreerd.
Referentienummer : 119524
Type, soort reactie : Vraag/Verzoek, OVchip
Lijnnummer : 000., NVT_Rivierenland
Uw reactie is in behandeling genomen en in vervolg hierop laten wij u graag het volgende weten.
Op het claimformulier op onze site staat een antwoordnummer van Arriva. Wij gaan ervan uit dat u deze uitprint en niet een oud formulier die u kopieert.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.
S. Bangma
Manager Klantenservice
Dat is juist de manier voor een telefonische enquete. Mensen lukraak bellen en vragen wat ze ervan vinden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:22 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat ze niet lukraak mensen bellen om te vragen of ze met de RET reizen en zo ja, of ze dan even willen meedoen met een telefonische enquete.
Tuurlijk joh, gewoon zomaar wat rondbellen. Dat wordt een heel representatief onderzoek, me dunkt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:31 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is juist de manier voor een telefonische enquete. Mensen lukraak bellen en vragen wat ze ervan vinden.
En als ze de kaart niet gebruiken een ander bellen.
Hoe zouden ze het dan doen denk je?
Om een duidelijk voorbeeld van een flater van hem te geven. Hij had wat opmerkingen over de HTM en hoe je daar je geld terug moest krijgen. Volgens Frans kon dat maar op 1 locatie en hij ging ervan uit dat die op zondag dicht was.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:26 schreef Hukkie het volgende:
[..]
LOL, om even in het prijzenrijtje te blijven, vind ik wel dat jij de Troll Award verdient.
Als iemand een echte gebruiker is dan is het Frans wel, vooral omdat ie zijn hele website ophangt aan praktijkervaringen met de OV Chipkaart. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet genoeg is als je fervent aanhanger bent van RET statistieken. En zo'n Flater Award, ach dat zegt ook niets natuurlijk, die is compleet verzonnen.
De echte gebruikers (van de RET en WC Eend) zijn unaniem positief, dat is het belangrijkste![]()
Nou leg jij dan uit hoe een dergelijk onderzoek gaat. Die vraag stelde ik ook, maar nee. Jij wilt weer alleen maar zeuren blijkbaar.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:33 schreef Zelva het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, gewoon zomaar wat rondbellen. Dat wordt een heel representatief onderzoek, me dunkt.![]()
Dat mogen we van de RET blijkbaar niet weten en dat zegt genoeg.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou leg jij dan uit hoe een dergelijk onderzoek gaat. Die vraag stelde ik ook, maar nee. Jij wilt weer alleen maar zeuren blijkbaar.
De RET heeft het (nog) niet online staan.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:32 schreef Zelva het volgende:
Tsja, die 'nieuws'-berichten van de RET. Heb je ook een linkje naar het onderzoek zelf Vancouverfan, anders kan ik er helemaal niets mee en verwijs ik het dan maar door naar het rijk der fabelen. Typisch iets voor de landelijke media, er komt een persbericht binnen en dat wordt dan klakkeloos overgenomen. Ik ben zelf ook journalist, maar zonder inzage in het onderzoek zelf gaat zo'n persbericht bij mij linea recta de prullenbak in.
Wat mag van de RET niet? Hebben die jou een spreekverbod opgelegd?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat mogen we van de RET blijkbaar niet weten en dat zegt genoeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |