abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78934958


De vorige topics vind je hier: deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6, deel 7, deel 8, deel 9, deel 10, deel 11, deel 12, deel 13, deel 14, deel 15, deel 18, deel 20, deel 22, deel 23


Meer informatie: wikipedia over de ov-chipkaart wikipedia over de Oyster-card (in gebruik in Londen) wikipedia over de Octopus-card (in gebruik in Hong Kong)

De website van TLS; het samenwerkingsverband om de ov-chipkaart in te voeren De officiële OV-chipkaartwebsite (van TLS) NS-website over de OV-chipkaart project website van TLS? De website over de OV-chipkaart voor studenten (beheerd door NS)

De website van Reizigersvereniging ROVER Het Dossier OV-Chipkaart op de ROVER-site Het Klachtenformulier van het OV-loket van ROVER, waar klachten over de OV-chipkaart of andere OV-klachten kunnen worden doorgegeven

leuke annecdotes over de ov_chipkaart

Op zoek naar een oplaadpunt? Google Maps met alle ophaal- en oplaadpunten

OP De OP vind je hier. Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).

M'n eerste eigen topic
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:31 schreef Tokus het volgende:

[..]

jij bent degene die die zin vetgedrukt had gemaakt in je quote. Ik niet.
Dus jij wilde mij die zin laten lezen, want dat was volgens jou de kern. Dus daar reageer ik op, en dan ben ik degene die selectief leest?
Als ik had gewild dat jij alleen dat ene zinnetje zou lezen, dan zou ik wel dat ene zinnetje gequote hebben en geen link naar het hele bericht hebben gegeven.
Denk je ook niet?

[ Bericht 70% gewijzigd door VancouverFan op 09-03-2010 17:14:07 ]
Leaf
pi_78935491
Als je dan dit topic opent doe het dan netjes met de rest van de geschiedenis erbij.

Hier trouwens een clip voor jou of de rest van de mensen.

pi_78935970
ov chip kaart perikelen # 22

Veel succes ermee, alleen topic 23 is er tussendoor geslopen want dat ging intieel over een geskimde automaat maar monde weer uit in een ovchipknip discussie.
pi_78936349
Heb even op internet gezocht maar wil om bevestiging vragen:
Heb een studentenchipkaart met weekabonnement. Als ik dan in kortingsuren met de trein wil reizen, moet ik gewoon een kaartje kopen met 40% reductie en bij controle het kaartje+chipkaart laten zien? Of is het al mogelijk om op saldo met korting te reizen met de trein?
pi_78936557
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:03 schreef Basp1 het volgende:
ov chip kaart perikelen # 22

Veel succes ermee, alleen topic 23 is er tussendoor geslopen want dat ging intieel over een geskimde automaat maar monde weer uit in een ovchipknip discussie.
Een eigen banner
Nou vooruit dan maar
Leaf
pi_78936873
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:10 schreef GuitarJJ het volgende:
Heb even op internet gezocht maar wil om bevestiging vragen:
Heb een studentenchipkaart met weekabonnement. Als ik dan in kortingsuren met de trein wil reizen, moet ik gewoon een kaartje kopen met 40% reductie en bij controle het kaartje+chipkaart laten zien? Of is het al mogelijk om op saldo met korting te reizen met de trein?
http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen
quote:
Reizen in de kortingsuren
Zet saldo op je kaart als je in de kortingsuren reist met bus, tram of metro in Rotterdam of Amsterdam. De poortjes of kaartlezers berekenen in de daluren automatisch het juiste kortingstarief. Saldo kun je laden via de oplaadpunten en via de kaartautomaten in het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie op www.ov-chipkaart.nl
Zorg voor het reizen op saldo tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart. Bij een negatief saldo kun je niet reizen. Je moet dan eerst je saldo opladen bij een oplaadautomaat.
Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
In gebieden waar je nog niet in en uit hoeft te checken (zie alinea In- en uitchecken: waar wel en waar niet), reis je in de kortingsuren met je Studenten OV-chipkaart, in combinatie met een roze
strippenkaart of een papieren (trein-)kaartje.
Als je niet zeker weet of je kunt in en uit checken, dan lijkt een kaartje kopen mij het handigst.
quote:
Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Leuk voordeeltje voor de studenten!
Als je moet betalen, bij het eerste station na de betaal periode, uitchecken en weer inchecken.
Bij vrij reizen gewoon in Groningen inchecken en gratis naar Maastricht reizen!
Leaf
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:54:30 #7
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_78938215
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:55 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nou dat duurt echt uren dat in en uit checken....
Nou ben je aan het overdrijven, het duurt geen uren. Het duurt wel te lang, zeker als er veel reizigers zijn en/of er vertraging is en/of je een krappe aansluiting hebt.
quote:
[..]

Ik zeg nergens dat ALLE mensen dat doen.
Je wekt de indruk van wel.
quote:
En waarom zou de suggestie dat er mensen zijn die bewust niet uitchecken onjuist zijn?
Omdat jij alle niet-uitchecks als bewust zwartrijden afdoet.
quote:
[..]

Mijn realiteit is tenminste positief. Jouw realiteit lijkt een zwartgallige te zijn waarbij je alleen maar dingen ziet die verkeerd gaan en niet werken.
Positief? Eerder naïef...
quote:
Maar bedankt voor het onderbouwen van mijn stelling dat er nog steeds zwartrijders zijn en dat het dus logisch is dat de OV bedrijven moeite doen om dat te beperken.
Was dat een stelling? Volgens mij eerder een feit, maar goed, die negeer jij constant, dus dat zou dan wel weer kloppen.
Overigens, met die chipkaart zou zwartrijden toch onmogelijk zijn? Is zelfs een van de bepalende argumenten geweest om dat ding in te voeren.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_78939447
Hoeveel % zwartrijders zijn er nu nog in de metro in Rotterdam

Vorig jaar maart 4%, maar nu ?
pi_78939873
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dus ben jij ook zo iemand die alleen maar naar de nadelen kijkt en de voordelen niet wilt zien?


[quote]
Om met je eigen voorbeeld te spreken. Een medicijn dat vrijwel zeker jouw hoofdpijn verhelpt zul je niet nemen omdat er een kleine kans bestaat dat je ervan moet overgeven?
En als de kans op overgeven 100 procent is? Maar om mijn punt te herhalen, het is dus wel degelijk een mankement aan het product. Heel fijn dat er bepaalde voordelen zijn, maar de nadelen maken het in mijn optiek een faalproduct.
pi_78940819
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nou ben je aan het overdrijven, het duurt geen uren. Het duurt wel te lang, zeker als er veel reizigers zijn en/of er vertraging is en/of je een krappe aansluiting hebt.
Als er echt lange rijen ontstaan, dan kunnen er palen bij komen. Volgens mij geven alle vervoerders via hun website reizigers de kans om aan te geven waar de schoen wringt.
quote:
Je wekt de indruk van wel.
Dan moet je toch echt beter gaan leren lezen.
quote:
Omdat jij alle niet-uitchecks als bewust zwartrijden afdoet.
En ook dat lees je verkeerd.
quote:
Positief? Eerder naïef...
Misschien, nog altijd beter dan dat zwartgallige van jou.
quote:
Was dat een stelling? Volgens mij eerder een feit, maar goed, die negeer jij constant, dus dat zou dan wel weer kloppen.
Ik negeer constant dat er mensen zijn die misbruik maken van het OV als het kan
Daar ben ik juist begonnen toen men begon te miepen dat de borg niet nodig zou zijn.

Lees eens alles wat er staat ipv steeds maar weer op details te reageren.

En nee, zwartrijden zou niet onmogelijk zijn. Als je dat denkt, dan ben je echt naief. Het zou moeilijker gemaakt worden. Je hebt wel erg veel verkeerde indrukken. En ik denk toch dat dat aan jou ligt.
Overigens, met die chipkaart zou zwartrijden toch onmogelijk zijn? Is zelfs een van de bepalende argumenten geweest om dat ding in te voeren.
Leaf
pi_78940871
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:56 schreef nikk het volgende:

[..]

En als de kans op overgeven 100 procent is? Maar om mijn punt te herhalen, het is dus wel degelijk een mankement aan het product. Heel fijn dat er bepaalde voordelen zijn, maar de nadelen maken het in mijn optiek een faalproduct.
Als de kans op overgeven 100% is, is dat wel een reden om dat product niet te nemen. Maar de OV chipkaart is niet 100% stuk, onveilig, ongemakkelijk of verkeerd.

Met een auto kun je ook niet vliegen, is dat dan ook een mankement aan de auto?
Leaf
pi_78942364
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:16 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Als de kans op overgeven 100% is, is dat wel een reden om dat product niet te nemen. Maar de OV chipkaart is niet 100% stuk, onveilig, ongemakkelijk of verkeerd.

Met een auto kun je ook niet vliegen, is dat dan ook een mankement aan de auto?


Ik weet niet in welke bochten jij je nu wilt wringen, maar de stelling was dat reizigers nu een extra stap moeten nemen en dat het uitchecken een onvolkomenheid is van het product. Laten we niet over vliegende auto's praten... Mag ik uit jouw opstelling nu opmaken dat je het eens bent met me?
pi_78942468
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:47 schreef nikk het volgende:

[..]



Ik weet niet in welke bochten jij je nu wilt wringen, maar de stelling was dat reizigers nu een extra stap moeten nemen en dat het uitchecken een onvolkomenheid is van het product. Laten we niet over vliegende auto's praten... Mag ik uit jouw opstelling nu opmaken dat je het eens bent met me?
Nee. Ik heb ondertussen al vaak genoeg gezegd dat ik het niet met je eens ben. Daar is niets aan veranderd.
De OV chipkaart is gemaakt met het idee dat men moet in en uit checken. Dus geen onvolkomenheid of mankement.
Dat je moet uitchecken is niet het gevolg van iets dat stuk is of niet werkt zoals het hoort.
Leaf
pi_78942557
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 17:20 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen
[..]

Als je niet zeker weet of je kunt in en uit checken, dan lijkt een kaartje kopen mij het handigst.
[..]

Leuk voordeeltje voor de studenten!
Als je moet betalen, bij het eerste station na de betaal periode, uitchecken en weer inchecken.
Bij vrij reizen gewoon in Groningen inchecken en gratis naar Maastricht reizen!
Thanks
pi_78943566
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:49 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nee. Ik heb ondertussen al vaak genoeg gezegd dat ik het niet met je eens ben. Daar is niets aan veranderd.
De OV chipkaart is gemaakt met het idee dat men moet in en uit checken. Dus geen onvolkomenheid of mankement.
Dat je moet uitchecken is niet het gevolg van iets dat stuk is of niet werkt zoals het hoort.
Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.

Laten we ook niet vergeten waar het aanvankelijk om ging. Dat wekelijks bijna 300.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is niet alleen de schuld van de mensen zelf, maar ook van de onvolkomenheid van het product ov-chipkaart die datzelfde uitchecken vereist. Dat is wat ik beweerde.

[ Bericht 6% gewijzigd door nikk op 09-03-2010 20:15:40 ]
pi_78945438
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.

Laten we ook niet vergeten waar het aanvankelijk om ging. Dat wekelijks bijna 300.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is niet alleen de schuld van de mensen zelf, maar ook van de onvolkomenheid van het product ov-chipkaart die datzelfde uitchecken vereist. Dat is wat ik beweerde.
Als iemand overstapt van fietsen naar auto rijden, dan moet die ook een groot aantal stappen ondernemen om daar aan te wennen.
Als je alleen maar de bus gewend bent, dan is reizen met de trein ook een hele verandering met extra / andere stappen.

Je kunt het wel perse onvolkomenheid blijven noemen of dat het niet goed is, maar dat is toch echt jouw persoonlijke mening.

En tegen die extra stap die jij zo hinderlijk vind kan ik een paar andere stappen zetten die verband houden met uitchecken:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones

2 stappen voorwaarts, 1 terug. Per saldo beter voor de reiziger.

Maar goed, blijf jij je maar lekker blindstaren op die "onvolkomenheid" van jou, je zou ook gewoon kunnen proberen er aan te wennen en zien dat het best wel meevalt.
Dat hebben de mensen die aan de strippenkaart moesten wennen ook gedaan. Net als veel van die 300.000 mensen die jij noemt.
Leaf
pi_78945910
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:

Je kunt het wel perse onvolkomenheid blijven noemen of dat het niet goed is, maar dat is toch echt jouw persoonlijke mening.
Toch vreemd dat veel mensen dit een onvolkomenheid vinden en jij het heel normaal vind dat er een product op de markt wordt gezet wat een grote kans op fouten heeft.

Heb je soms gewertk bij toyota dan? Aangezien die ook niet compleet uitontwikkelde producten op de markt hebben gezet. Het voordeel van een auto is alleen dat je als consument dan nog kan kiezen voor een ander merk. Die ov-chip knip wordt je door je strot geduwd met alle vage regeltjes erbij.
pi_78945996
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:45 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Als iemand overstapt van fietsen naar auto rijden, dan moet die ook een groot aantal stappen ondernemen om daar aan te wennen.
Als je alleen maar de bus gewend bent, dan is reizen met de trein ook een hele verandering met extra / andere stappen.
Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
quote:
Je kunt het wel perse onvolkomenheid blijven noemen of dat het niet goed is, maar dat is toch echt jouw persoonlijke mening.

En tegen die extra stap die jij zo hinderlijk vind kan ik een paar andere stappen zetten die verband houden met uitchecken:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones

2 stappen voorwaarts, 1 terug. Per saldo beter voor de reiziger.

Maar goed, blijf jij je maar lekker blindstaren op die "onvolkomenheid" van jou, je zou ook gewoon kunnen proberen er aan te wennen en zien dat het best wel meevalt.
Dat hebben de mensen die aan de strippenkaart moesten wennen ook gedaan. Net als veel van die 300.000 mensen die jij noemt.
Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.

Edit, even de voordelen die je noemt op een rijtje:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones

Je moet nog wel je chipkaart opladen. Tenzij je dat automatisch wilt laten doen, maar dat zou dan weer een extra stap betekenen en abonnementen waren vroeger net zo goed verkrijgbaar. En het wegvallen van zones levert ook nadelen op. Vrij reizen binnen een zone kan nu niet meer. De persoon in het vorige topic die voorheen kon kiezen uit drie bussen maar nu gedwongen wordt om net die ene bus te nemen is daarvoor een goed voorbeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door nikk op 09-03-2010 21:03:43 ]
pi_78946156
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat laatste heb ik nergens gezegd. Een onvolkomenheid wil niet zeggen dat iets stuk is of dat het niet werkt zoals het zou moeten. Dat wil alleen zeggen dat een onderdeel van het gehele product ov-chipkaart niet goed is. Uitchecken levert een extra stap op ten opzichte van de strippenkaart of abonnement. Dat is een feit. Extra stappen moeten maken als reiziger betekent per definitie dat het reizen met het OV minder makkelijk wordt gemaakt.

Laten we ook niet vergeten waar het aanvankelijk om ging. Dat wekelijks bijna 300.000 mensen vergeten uit te checken. Dat is niet alleen de schuld van de mensen zelf, maar ook van de onvolkomenheid van het product ov-chipkaart die datzelfde uitchecken vereist. Dat is wat ik beweerde.
Het hele probleem is dat 300.000 niet vergeten uit te checken, maar dat het systeem hen niet uitcheckt.
En dan maakt nog maar een klein gedeelte gebruik van de OV chipkaart.

Extrapoleer het naar miljpenen reizigers!!

En dan moet je wekelijks een formulier gaan invullen op internet en wachten of je je geld terug krijgt, m\waar al een maximum aan gesteld wordt van 3x per jaar.

In London wordt hier 150 miljoen pond mee verdient op jaarbasis
Reken het maar uit wat het de OV bedrijven in Nederland gaat opleveren met nu 300.000 x 4 of 10 of 20 per week.
pi_78946223
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
[..]

Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.
Jammer de OV chipkaart heeft in zijn optiek geen nadelen, dus discussie is zinloos, maar dat bleek al eerder onder zijn andere namen
pi_78946343
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Toch vreemd dat veel mensen dit een onvolkomenheid vinden en jij het heel normaal vind dat er een product op de markt wordt gezet wat een grote kans op fouten heeft.

Heb je soms gewertk bij toyota dan? Aangezien die ook niet compleet uitontwikkelde producten op de markt hebben gezet. Het voordeel van een auto is alleen dat je als consument dan nog kan kiezen voor een ander merk. Die ov-chip knip wordt je door je strot geduwd met alle vage regeltjes erbij.
De grote kans op fouten wordt vooral veroorzaakt door de gebruikers. Uitchecken is echt geen raket wetenschap.

Waarom zou ik nou weer bij Toyota hebben gewerkt? Kan het echt niet in jouw hoofd doordringen dat er mensen zijn die geen problemen hebben met de OV chip kaart en daar ook voor durven uit te komen?

Dat iets je door de strot geduwd wordt is wel vaker het geval bij het OV. Daar kan ik ook niet kiezen wat voor een type bus ik wil, een intercity of een dubbeldekker, hoe laat ze vertrekken. Dat is juist het openbare eraan, 1 systeem voor iedereen.
Leaf
pi_78946430
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
[..]

Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.
Nee ik geef toe dat het 1 stap terug betekend voor jou.
Ik heb al diverse malen gezegd dat er voor en nadelen aan de OV chipkaart zitten.

Durf jij ook te zeggen dat er voordelen aan de OV chipkaart zetten of wil je het alleen maar over het uitchecken hebben?
Leaf
pi_78946553
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:58 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het hele probleem is dat 300.000 niet vergeten uit te checken, maar dat het systeem hen niet uitcheckt.
En dan maakt nog maar een klein gedeelte gebruik van de OV chipkaart.

Extrapoleer het naar miljpenen reizigers!!

En dan moet je wekelijks een formulier gaan invullen op internet en wachten of je je geld terug krijgt, m\waar al een maximum aan gesteld wordt van 3x per jaar.

In London wordt hier 150 miljoen pond mee verdient op jaarbasis
Reken het maar uit wat het de OV bedrijven in Nederland gaat opleveren met nu 300.000 x 4 of 10 of 20 per week.
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
pi_78946701
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 20:55 schreef nikk het volgende:

[..]

Wederom haal je er zaken bij die niets met deze discussie te maken hebben. Sowieso is het een onzinnig punt die je maakt, maar ik heb geen zin om de discussie verder te vervuilen met irrelevante zaken.
[..]

Aha, dus je geeft toe dat het uitchecken ook één stap terug betekent? Maar je stelt dan wel dat de chipkaart per saldo een verbetering is? Dat laatste is eigenlijk waar de discussie om zou moeten gaan. Als jij tenminste durft toe te geven dat de chipkaart niet op álle vlakken een vooruitgang heeft betekent maar ook bepaalde nadelen met zich heeft meegebracht. Pas dan kunnen we een zinnige discussie hebben over de chipkaart.

Edit, even de voordelen die je noemt op een rijtje:
- Door het op in/uit checken, hoef je nooit meer een kaartje te kopen (niet in de wachtrij voor een strippenkaart of treinkaartje)
- Geen gedoe meer met zones

Je moet nog wel je chipkaart opladen. Tenzij je dat automatisch wilt laten doen, maar dat zou dan weer een extra stap betekenen en abonnementen waren vroeger net zo goed verkrijgbaar. En het wegvallen van zones levert ook nadelen op. Vrij reizen binnen een zone kan nu niet meer. De persoon in het vorige topic die voorheen kon kiezen uit drie bussen maar nu gedwongen wordt om net die ene bus te nemen is daarvoor een goed voorbeeld.
Die ene bus is wel het kortste en het snelste.
En gezien de kritiek dat de kaart te duur zou zijn, neem ik toch aan dat dat ook wel iets is wat die persoon in zijn achterhoofd haalt.
Overigens, bij die discussie heb ik ook gezegd dat ik het onzin vind dat gereden kilometers worden gebruikt in plaats van hemelsbrede afstand.

Dat automatisch opladen is maar 1 keer een extra stap. Heel wat anders dan om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart te kopen of treinkaartjes te kopen.
Een papieren abonnement nemen is dezelfde aantal stappen als een chipkaart abonnement.
Leaf
pi_78946718
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:04 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nee ik geef toe dat het 1 stap terug betekend voor jou.
Ik heb al diverse malen gezegd dat er voor en nadelen aan de OV chipkaart zitten.
Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.
quote:
Durf jij ook te zeggen dat er voordelen aan de OV chipkaart zetten of wil je het alleen maar over het uitchecken hebben?
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.
pi_78946807
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Nee dat klopt helemaal, zeker omdat veel transacties niet op OV chipkaart.nl terecht komen of pas een half jaar na dato.

Het enige wat je kan doen is elke dag je transacties uitprinten en dan doen alleen debielen.

En dan zegt de RET dat mensen misbruik maken, ja hoor, 1 of 2 euro gaan ze een formulier invullen, uitprinten en opsturen voor een gratis ritje. Mensen die misbruik willen maken reizen gewoon zwart
pi_78946824
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.

En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
Leaf
pi_78947091
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.
Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
quote:
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.
Welke voordelen zie jij dan?

Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
Leaf
pi_78947137
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Die ene bus is wel het kortste en het snelste.
Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
quote:
En gezien de kritiek dat de kaart te duur zou zijn, neem ik toch aan dat dat ook wel iets is wat die persoon in zijn achterhoofd haalt.
Overigens, bij die discussie heb ik ook gezegd dat ik het onzin vind dat gereden kilometers worden gebruikt in plaats van hemelsbrede afstand.

Dat automatisch opladen is maar 1 keer een extra stap. Heel wat anders dan om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart te kopen of treinkaartjes te kopen.
Een papieren abonnement nemen is dezelfde aantal stappen als een chipkaart abonnement.
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
pi_78947243
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.

En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.

En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
pi_78947396
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
quote:
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.

Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
Leaf
pi_78947498
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.

En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.

Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
quote:
Een half procent van de reizigers vergeet tot nu toe uit te checken. Dat komt overeen met een reiziger op vier volle bussen, aldus de RET. Per week zijn dat zo'n tienduizend mensen.
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
Leaf
pi_78947583
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:16 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
[..]

Welke voordelen zie jij dan?

Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
pi_78947592
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Wat een onzin weer zeg, alle bussen en trams hebben allang geen trapje meer.
De bus wacht inderdaad ja, dus nog meer vertraging
pi_78947687
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
quote:
Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
[..]

http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
pi_78947820
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:26 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
Tja, als ze het uitchecken niet hadden gedaan, dan hadden we nog met zones gereisd. En ik heb vaak een stuk waarin ik maar 3 haltes reis (net te ver om te lopen) en al een zone overga.
Dat scheelt telkens behoorlijk wat aan kosten.

Maar ik ben blij om te zien dat iemand anders durft toe te geven dat er voordelen zijn, dat is uniek hier
Leaf
pi_78947834
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
moet je een Qbuzz nemen, die apparaten zijn zo geplaatst dat je ze moet vasthouden om uit te checken, anders lig je door de bus.

Met de sneldienst stapt iedereen uit bij het eindpunt, blijven veel mensen gewoon voor de kaartlezer hangen dus, waardoor je moet wachten tot iemand uitgestapt is om uit te checken.

In de RET bussen hangen ze tenminste nog makkelijk
pi_78947960
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
[..]

Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.

Waar gold die 300.000 dan wel voor?
Leaf
pi_78948195
alleen werkt automatisch opladen niet perfect

maar ja dat gebruik je ook niet he


Is autoreload wel intelligent genoeg om te voorkomen dat reiziger melding „saldo te laag‟ krijgt bij inchecken NS?
Drempelwaarde voor impuls automatische saldo-aanvulling is ¤ 5. Instaptarief NS is ¤ 20 of (met korting) ¤ 10. Dit kan betekenen dat reiziger pas na meerdere pogingen kan inchecken.
pi_78948528
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:22 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
quote:
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
quote:
Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
pi_78948848
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:

[..]

De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
[..]

Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[..]

Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Dat tijdsvoordeel is maar de vraag

Dat opladen duurt altijd even, dus ik denk niet dat dat bij het
inchecken gebeurd, daar moet ogenblikkelijk beslist worden of je in
mag stappen of niet. Het is bovendien maar de vraag of de kaartlezer
een online verbinding heeft. In de tram, bus en metro is dat in ieder
geval niet zo.
pi_78948967
Even wat praktijkvoorbeelden van automatisch opwaarderen in de praktijk


Helaas blijkt het in de praktijk iets lastiger, op de 1e ochtend aangekomen bij de “paal” om in te checken voor de reis weet de paal te melden dat er onvoldoende saldo is. Raar want dat saldo zou met automatisch opladen toch automatisch worden aangevuld, niet dus. Dan naar een NS kaartjes automaat om saldo op je chipkaart te zetten, verloop op zich soepel net als kaartjes kopen bij de NS alleen er is één maar, je kunt maximaal 30 euro opwaarderen per transactie. Dus die 30 euro erop en reizen maar en inderdaad de 1e dag verloopt het allemaal soepel.

Minimaal 20 euro?
Helaas op dag 2 blijkt dat mijn saldo onder de 20 euro is gekomen, dit betekent dat ik niet met de NS mag reizen want het minimale saldo dat op je kaart moet staan is 20 euro. Dus opnieuw opladen en de conducteur vragen of hij kan zien of automatisch opladen aanstaat, het antwoord laat zich raden, ja meneer dit staat op uw kaart gewoon aan, nou helaas het werkt dus niet.

Dan maar via de website van de OV-Chipkaart opnieuw automatisch opladen activeren op de OV-Chipkaart, helaas de website weet me te vertellen dat op de betreffende kaart het automatisch opladen al is geactiveerd. Oh maar het werkt niet, wat nu? Bellen met de OV-Chipkaart lijn, betreffende telefonist weet te vertellen dat het automatisch opladen toch echt aanstaat meneer, het werkt niet, oh maar daar kan ik niks aan doen meneer, u moet naar een servicebalie van de OV-Chipkaart of NS. Volgens de website van de OV-Chipkaart is automatisch opladen niet aan te zetten omdat er niet met de betreffende OV-Chipkaart is gereisd, nou ik dacht het wel.
pi_78949001
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
Het inchecken duurt inderdaad minder lang dan het stempelen. Het inchecken is dan ook een voordeel van de chipkaart. En wat je denkt is helaas niet van belang. De realiteit is dat het uitchecken de boel vertraagt. Als mensen uberhaupt al in/uitchecken natuurlijk. De meeste mensen gebruiken nu nog hun oude strippenkaart en/of abonnement.
quote:
En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.
En hoeveel procent van de reizigers zal hiervoor kiezen?
quote:
Waar gold die 300.000 dan wel voor?
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_te_checken__.html

Dat gold voor heel Nederland. Die aantallen zullen nadat het écht verplicht is waarschijnlijk toenemen.
pi_78949102
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement

Hier is nog geen oplossing voor.

Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
pi_78949493
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:54 schreef macca728 het volgende:
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement

Hier is nog geen oplossing voor.

Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
Leaf
pi_78949964
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:

[..]

De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
quote:
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[q]
Automatisch opladen kan altijd. Daarvoor hoef je niet een vast traject of vast vervoermiddel voor te hebben. En automatisch opladen kan ook als je een abbo hebt.
Vergelijkbaar met automatisch nieuwe strippenkaarten opgestuurd krijgen als je halverwege de kaart bent of nieuwe treinkaartjes als je 5 retourenkaart bijna op is.

[quote]Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.

En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
Leaf
pi_78950190
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:02 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
Dat is niet meer mogelijk met verplicht reizen OV chipkaart.

Dat is dus een voordeel van dual system. Een voordeel waar een heleboel reizigers gebruik van maken
pi_78950299
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
[..]


Omdat die vast zit in het verkeer ? Wat je meer geld kan kosten ivm overstappen ?
pi_78951471
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
Omdat het nog 15 minuten duurt voordat de bus er is bijvoorbeeld...
quote:
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.
Helemaal waar. Dat is een groot voordeel van de chipkaart.
quote:
En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
Dat kan ook wanneer stempelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')