Aah okequote:Op zaterdag 5 december 2009 14:51 schreef Gitaarmat het volgende:
Nee bijvoorbeeld Als je de G Majeur Toonladder hebt dan is G 1 A2 B3 C4 etc.
Als ik voor mezelf mag spreken:quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Is er al iemand toe aan solo's?
Het klinkt indrukwekkender dan het is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 19:01 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Als ik voor mezelf mag spreken:![]()
Nee dus
Allang.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee joh niks aan.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hehe wauw.quote:
Jij krijgt les van Eelco Gelling?????quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:46 schreef Gitaarmat het volgende:
En eens per 6 weken 80 minuten les van de gitarist van cuby and the blizzards.
Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986.quote:Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef cafca het volgende:
[..]
Jij krijgt les van Eelco Gelling?????
Ja, dat dacht ik wel. Maar Eelco Gelling is nog steeds DE gitarist van Cubyquote:Op maandag 7 december 2009 13:02 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986.Eelco Gelling zit al iets van 30 jaar niet meer bij Cuby hoor.
Allemaal? Nooit. Genoeg om mee te spelen? 8 maanden.quote:Op maandag 7 december 2009 13:31 schreef Soulwax_ het volgende:
Wat ik mij afvroeg, hoe lang ben je er mee bezig voordat je bijvoorbeeld de barré-akkoorden enigszins onder de knie hebt?
Na 2 jaar.quote:En wanneer begonnen jullie aan solo's?
Pearl Jam/ Mark Seymour: Throw your arms (voor de barré akkoorden)quote:
En wat is de beste manier om te beginnen? Gewoon met simpele nummers beginnen? Hebben jullie wellicht nog wat tips voor nummers om mee te beginnen?
1 2 3 4 5 6 | B|--3------3----2-------2---3---2p0--------------------------------------------------| G|------2------------2------0----------2------2-----------------------------------| D|--0----------------------------------0---0----------------------------------| A|--------------0------------------------------------------------------------| E|--------------------------3----------2------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|-------3------------3------------3-------2----2----------------------------| G|---4-------2---4--------2---4------------2----0-----------------------------------| D|---0-----------0------------0------------2----2-----------------------| A|-----------------------------------------0----0-----------------------| E|---0-----------2------------3----------------------------------------------| |
Heb hem voor je ingespeeldquote:Op maandag 7 december 2009 15:31 schreef starla het volgende:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Jeuj, ik heb een kerstnummer 'gecomponeerd'![]()
![]()
Het is in driekwartsmaat (duh!)..voor diegene die onder het genot van een gluhwein de sfeer erin wil
krijgen.
NICE!quote:Op maandag 7 december 2009 17:07 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Heb hem voor je ingespeeld(klinkt niet helemaal lekker, maar speel hem meteen vanaf de tab)
http://nl.tinypic.com/r/r1d3q1/6
Je hebt het over pentatonisch of wat?quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?
En nog tips voor boeken van theorie?
Leer de kerktoonladders, dan zul je zien dat je op de 6e trap ook gewoon de mineurlader (of pentatonisch) kan spelen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?
Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Als je dus een stuk hebt wat in C majeur staat kun je het volgende spelen:
C Ionisch (standaard majeurladder)
D Dorisch (eolisch met een grote 6)
E Frygisch
F Lydisch (majeur met een #4)
G Mixolydisch (majeur met een grote 7)
A Eolisch (oftewel mineur, je kan hier dus ook gewoon de pentatonische ladder spelen want dat zijn 5 (penta) tonen uit de eolische ladder)
B Locrisch
Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hemquote:Op dinsdag 8 december 2009 19:00 schreef starla het volgende:
[..]
Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.
Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben (quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Dat is juist niet handig. Waarom al die kerktoonladders leren als je met een C majeur voldoet? De C majeur denkt immers de D dorisch E frygisch etc. Alleen de toon waar je mee begint verandert. Als je de C majeur weet, weet je automatisch alle daarvan afgeleide kerktoonladders.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hem![]()
Mijn punt was meer dat je uberhaupt geen G myxolydisch kunt spelen, maar louter een C majeur. Je kunt het wel zo noemen, maar je krijgt niet het geluid van de myxoldische toonladder. Probeer het zelf, drone een C noot en speel daarover G myxolydisch. Drone daarna een G noot en speel daarover G myxolydisch. In het eerste voorbeeld trekt die G myxolydisch gigantisch naar de C, vandaar dat je niets anders speelt dan een C majeur, beginnend bij de G. In het tweede geval trekt die G myxolydisch naar de G, vandaar dat je dan het ware myxoldyische geluid hoort.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
En dat van die 2-5-1 stukjes klopt inderdaad. Je hoeft niet persé mixolydisch te spelen bij de G, maar het is alleen de 5e trap.
Precies. Soms ontdek ik spontaan een likje. Anders speel ik gewoon de grondtonen mee en dan evolueert dat melodietje in de loop van uren, dagen, weken uit tot en gitaarpartij met solo's van epische proporties. Zonder theoretisch gepuzzel.quote:Op woensdag 9 december 2009 17:43 schreef starla het volgende:
Nee, sowieso zijn er géén keiharde regels met betrekking tot welke toonladders je speelt, als het goed klinkt, waarom niet?
Nee.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
En is bijv. G Majeur hetzelfde als E mineur pentatonisch?
Nee, maar het zijn wel dezelfde tonenquote:Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
En is bijv. G Majeur hetzelfde als E mineur pentatonisch?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ben ondertussen al wat jaren gestopt met gitaar (sinds de kids geboren werden liggen de gitaren op de kast te bestoffen), maar toen ik aan solo's begon , was ik fan van Joe Satriani en wou ik zijn songs leren spelen ... (heb toen zelfs een JS 10th ChromeBoy gekocht)quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 8 december 2009 19:37 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben (), dan post ik het hier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 10-12-2009 12:32:35 ]Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Check de video's van richard cheesequote:Op donderdag 10 december 2009 23:15 schreef GoodGawd het volgende:
Weet iemand hier nog leuke Kerstnummers, die je op jazz manier speelt. Met walking bass is helemaal top!
Beetje zitten youtuben maar niet veel soeps gevonden. Anyone?
Hehe, ik zit soms een beetje met m'n mobiel als slide te klotenquote:Op zondag 13 december 2009 01:13 schreef GoodGawd het volgende:
Ik ben vandaag wat bezig geweest met blues slide gitaar, tis echt geweldig. Het is helemaal niet moeilijk vette blues geluiden te maken als je hem in bv open D stemt
Sta er gewoon van te kijken wat ik als slide leek voorelkaar krijg met wat gexperimenteer, aanrader dus!
Welke dan en hoe duur ?quote:Op zondag 13 december 2009 17:59 schreef Wii-Style het volgende:
Ik heb nu op mijn gitaar 'dure' snaren... iets van 2x/3x zo duur als goedkope snaren... maar ze gaan echt HEEL erg lang mee. Na maanden zien ze er nog steeds als nieuw uit (ze lijken schoon in ieder geval) en het klinkt nog steeds best goed. Maar dat is eigenlijk wel jammer! Want ik kan dan niet mijn gitaar flink oppoetsen nu. Wat ik dus doe als ik de snaren vervang.
Ik denk dus als je enorm veel speelt, dure snaren die lang meegaan wel handig zijn. Anders niet.
Ja kan toch gewoon de snaren wat losser draaien dan kan je er toch gewoon onder ?quote:Op zondag 13 december 2009 18:17 schreef Wii-Style het volgende:
De snaren van elixir.
Ik kan dus niet het fretboard schoonmaken met de snaren erop.
Oh ja.quote:Op zondag 13 december 2009 18:17 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja kan toch gewoon de snaren wat losser draaien dan kan je er toch gewoon onder ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
quote:Op maandag 14 december 2009 21:31 schreef GoodGawd het volgende:
Fuck de theorie
Geloof maar dat die gozer z'n theorie weetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
wistquote:Op maandag 14 december 2009 21:32 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Geloof maar dat die gozer z'n theorie weet
Cadd2 kan ook gewoon. Tenminste, dat is mij ooit geleerdquote:Op zaterdag 19 december 2009 17:52 schreef starla het volgende:
C2 bestaat niet (is althans niet de gebruikelijke naamgeving), alleen Csus2. Elke 2 die je toevoegt is een add9, ondanks het octaaf. Heb je daarbij nog een 7, dan is het 9 ipv add9;
C E G D = Cadd9
C D E G = Cadd9
C E G Bb D = C9
C D G = Csus2
Haha okequote:Op zaterdag 19 december 2009 21:22 schreef starla het volgende:
Ja inderdaad, alleen zie je vaker add9 dan add2. Persoonlijk vind ik add9 ook mooier dan add2
Het ging me meer over dat C2 niet echt conventioneel is, maar C9.
Nee, de 2 ís de 9. In een sus wordt de terts 'suspend', dus je speelt geen terts. Bij sus2 krijg je de 2 (of 9) ipv 3, bij sus4 de 4 (of 11) ipv de 3. Een D ipv een E is Csus2 dus C D G. Een F ipv een E is Csus4 dus C F G.quote:Op zondag 20 december 2009 09:47 schreef Gitaarmat het volgende:
dus ik had het wel goed maar met de 2 erbij wordt het een Csus2 en met de 9 erbij een Cadd9
Waarom vraag je dit soort dingen trouwens niet aan je gitaar leraar? Dit geeft toch ook niet zomaar een ladder mee en zegt amen?quote:Op zondag 20 december 2009 16:37 schreef Gitaarmat het volgende:
Wat vinden jullie nou de beste manier om de Majeur toonladders te oefenen. Radio aanzetten en speel maar mee?
Je hebt een scala aan freeware op het internet; audacity bijvoorbeeld. Anders down je een prog waarmee je midi's in elkaar kan zetten zoals melody assistant.quote:Op zondag 20 december 2009 18:18 schreef Gitaarmat het volgende:
jawel want hij is pastoor.![]()
![]()
nee maar hij heeft ook gezegd gewoon simpele nummers opzoeken simpele akkoorden progressies opnemen maar ik heb niet de mogelijkheid om op te nemen optie: loopstation handig en leuk.
quote:Op zondag 20 december 2009 18:37 schreef Trollface. het volgende:
Ik wil elektrische gitaar leren spelen, wat is een fijne beginnersgitaar?
Ibanez GRX-70quote:Op zondag 20 december 2009 18:37 schreef Trollface. het volgende:
quote:Op zondag 20 december 2009 18:54 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
http://www.thomann.de/nl/fender_srv_lenny_tribute.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_broadcaster_telecaster.htm
http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_1959_reissue_aged_it.htm
Beetje de 3 meest gebruikelijke ontwerpen.
sus is hetzelfde als sus4. Maar C7sus is niet hetzelfde als Csus4 omdat C7sus nog een Bes (7) bevat.quote:Op maandag 21 december 2009 10:59 schreef Gitaarmat het volgende:
C7sus: 1,4,5,b7
C,F,G,Bb
Is dat hetzelfde als Csus4? Omdat de E door de F wordt vervangen? dus de 4e voor de 3e toch.
Wat is je budget?quote:Op zondag 20 december 2009 18:37 schreef Trollface. het volgende:
Rond de 200-250¤quote:Op maandag 21 december 2009 11:38 schreef Cid het volgende:
[..]
Wat is je budget?
Ik zit aan deze London City Comet te denken aangezien ik ook weer wil gaan beginnen
Squirer is Fender's eigen B-merk. Ik heb er ook 1. Maar of ie echt goed voor jou is moet je zelf uitproberen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:34 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Rond de 200-250¤
Ik heb ook goeds gehoord van de Squier Affinity Strat, is dit gerechtvaardigd?
Aight, bedankt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Squirer is Fender's eigen B-merk. Ik heb er ook 1. Maar of ie echt goed voor jou is moet je zelf uitproberen.
quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:09 schreef Rnnz het volgende:
Akoestische gitaar. Price range: tot +/- ¤ 500
Iemand goede aanraders? Ik wil naast m'n Fender ook nog een goede akoestische gitaar hebben.
Zat te kijken naar de Taylor 210 maar die is net wat te duur. Misschien even doorsparen nog.
Het london city geluid komt voor weinig geld heeel dicht bij het Fender geluidquote:Op maandag 21 december 2009 11:38 schreef Cid het volgende:
[..]
Wat is je budget?
Ik zit aan deze London City Comet te denken aangezien ik ook weer wil gaan beginnen
sorry geen ervaring meequote:Op woensdag 23 december 2009 11:24 schreef maikel_rox het volgende:
zosinds gisteren ook een elec. gitaar in mijn bezit
een Kirk Hammett limited edition om precies te zijn, gekregen van me schoon ouders.
vind het een erg leuk cadeau omdat ik al wou beginnen met gitaar leren spelen
alleen kan ik nou niet echt veel info over dit model vinden..
iemand hier die er evaring mee heeft of me wat meer info kan bieden?
Heb je beide modellen al eens geprobeerd?quote:Op woensdag 23 december 2009 17:18 schreef Cid het volgende:
Ik twijfel nog tussen een strat of tele. Wil een beetje Mark Knopfler achtige sound hebben, maar die speelt volgens mij op alles wat snaren heeft...
quote:Op woensdag 23 december 2009 18:27 schreef GoodGawd het volgende:
Knopfler speelt ook veel les paul volgens mij.
Als je dat zelf bedacht hebt ben je slim.quote:Op woensdag 23 december 2009 18:54 schreef Wii-Style het volgende:
Ik ben echt slim hè. Ik wilde dus de zesde snaar aanslaan en de vierde, maar niet de vijfde. Wat doe ik? Ik zet (zachtjes) een extra vinger op de vijfde snaar... nu kom ik er pas achter dat ik gewoon de vinger die ik op de zesde snaar heb, gewoon een beetje omlaag buig zodat ik de vijfde aanraak... OMG. Makkelijker zo natuurlijk.
Ja maar uit beiden is het geluid wel te halen met de juiste instellingen. De tele heeft alleen af en toe wat scherpere randjes op de hoge tonen zitten vond ik.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je beide modellen al eens geprobeerd?
Oh, je bent op zoek naar een bepaald geluid.quote:Op woensdag 23 december 2009 21:39 schreef Cid het volgende:
[..]
Ja maar uit beiden is het geluid wel te halen met de juiste instellingen. De tele heeft alleen af en toe wat scherpere randjes op de hoge tonen zitten vond ik.
Inderdaadquote:Op woensdag 23 december 2009 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh, je bent op zoek naar een bepaald geluid.
Toen ik mijn gitaar kocht heb ik er gewoon een stuk of 10 uitgeprobeerd. Op een door de verkoopster geselecteerde versterker (die op mij verder geen indruk maakte. De versterker dan) De laatste gitaar klonk 2x beter dan de rest (en hij voelde ook lekker aan). Dus die heb ik gekocht. Als je het gewenste geluid toch kan krijgen met de juiste effecten, moet je de gitaar kiezen die het lekkerste speelt en klinkt.
Die heb ik altijd al gewild..quote:Op donderdag 24 december 2009 00:23 schreef maniack28 het volgende:
Muhahhhahaha, een Epiphone SG G-400 gekocht voor 130 euro 2e hands. Gitaar is 4 maanden oud, heb de bon erbij.. nauwelijks op gespeeld... wat een lul dat ie hem voor 130 euro verkoopt. Je kan er 200 voor krijgen
[ afbeelding ]
Enigste nadeel is dattie kopzwaar is en dus een snoekduik maakt als je hem loslaat...
Kopen? 200 euroquote:
Ik vindt Ferre Grignard wel leuk om te beginnen, 3 makkelijke en belangrijke akkoorden (A D & E), steeds in dezelfde volgorde: http://www.tabsrus.nl/Download/7749 en der zit wel wat ritme in.quote:Op donderdag 24 december 2009 02:00 schreef Dropdown het volgende:
Ah, mooi een topic voor beginners. Morgen (hopelijk) mijn Yamaha PA012. Heb Roland Cube 15X erbij. Wil liedjes van bands als Green Day, Blink 182, Linkin Park, Fall out Boy , AC/DC, Queen, Billy Talent en Red Hot Chili Peppers gaan spelen.
Dikgedrukt zijn mijn favo bands.
Als oefenliedjes heb ik in een ander topic al gekregen:
Green day - American Idiot en Holiday
AC/DC - Whole Lotta Rosie.
Heeft iemand nog "makkelijke" oefenliedjes van Fall Out Boy? Of van de andere bands.
ik dacht dat men bij punkrock net down-up-down-up-down-up-down ging...quote:Op maandag 28 december 2009 21:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Ligt eraan.![]()
Vaak worden de mute downs gebruikt bij typerene powerchord rock zoals greenday.
Ik zou gewoon een mixer/mengpaneeltje kopen. Via een verloopstukje aansluiten op de line-in van je computer. Hetzelfde ding kan je dan gebruiken om de boel op losse amps (of huis-tuin-en-kukenversterkers) aan te sluiten. Die hebben geen USB.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:01 schreef Cid het volgende:
Iemand nog een goede tip voor een simpele voorversterker (preamp)?
Ik wil mijn electrisch gitaar graag aansluiten op m'n Mac om wat met GarageBand the spelen, maar het signaal moet wat versterkt worden voordat het m'n Mac in gaat.
Beetje overkill maar wel grappig, deze kwam ik tegen: Line 6 POD Studio GX. Wat ik me wel af vraag dit apparaat, zit er een accu/batterij in of heb je altijd een USB slot nodig?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zou gewoon een mixer/mengpaneeltje kopen. Via een verloopstukje aansluiten op de line-in van je computer. Hetzelfde ding kan je dan gebruiken om de boel op losse amps (of huis-tuin-en-kukenversterkers) aan te sluiten. Die hebben geen USB.
WAT EEN PRACHTIG GELUID.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:22 schreef boskameel het volgende:
Dood hier. Ik zag dit filmpje:
Ik zou deze graag leren, hij klinkt niet zo heel moeilijk en volgens mij zijn het standaard akkoorden (dacht C,D,Em en later G, D, Em, C. Maar ik kom er niet uit welke snaren hij aanslaat. Zou iemand mij kunnen helpen hiermee?
quote:
Die gast speelt het idd geval niet live kijk en luister maar goedquote:Op maandag 11 januari 2010 23:44 schreef Rnnz het volgende:
[..]
WAT EEN PRACHTIG GELUID.Echt een goede cover.
![]()
Ik denk dat je vooral zelf moet uitproberen wat hij aanslaat. Als je eenmaal de akkoorden speelt kom je ook zo achter de melodielijn.
Ga trouwens deze week nog een Taylor kopen, waarschijnlijk de 110 uitvoering.Had een paar posts terug nog om advies gevraagd, maar heb toch even gewacht en gespaard voor een Taylor.
Hehe, de punkversie paste beter in de setquote:
Hangt af van het aantal oefenuren per dag, leeftijd en talent. Maar je zou in een paar weken een paar veel gebruikte akkoorden kunnen leren (en leren ze een beetje vlot achter elkaar te spelen) en dan kan je wat kampvuur liedjes en blues spelen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:13 schreef sciter het volgende:
Ik heb een vraag, Hoe lang deden jullie erover om de ultieme basis te leren (als je nog nooit eerder gitaar gespeelt hebt)?
Begin dan met de akkoorden; A, Am, E, Em, D en G.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:23 schreef sciter het volgende:
Dank u.
Aangezien ik niets te doen heb met me leven kan ik genoeg oefenen dus ik hoop dat ik over een paar weken wat akkoorden kan
Als je een beetje aanleg hebt kun je binnen een dag (!!!) al wel een simpel nummer spelen (denk aan 3 little birds van bob marley bv.). 3 akkoordtjes; E, A en D. Niet gaan klooien met verschillende ritmes etc.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:13 schreef sciter het volgende:
Ik heb een vraag, Hoe lang deden jullie erover om de ultieme basis te leren (als je nog nooit eerder gitaar gespeelt hebt)?
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:36 schreef sanakthe het volgende:
Ik ben dus nog een beginner, en wat is B mineur toch kut om te spelen he
Awesome, zal het eens uitzoeken en proberenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:53 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:
Ik leer ze eerst een Fmaj(7) akkoord op twee verschillende manieren: Een gewone F (zonder barre en dat je met je wijs vinger de onderste twee snaren pakt) en een Fmaj7 akkoord (met de onderste snaar dus open).
Daarna doen we een F power akkoord. Als ze die allemaal onder de knie hebben dan is het alleen nog maar een kwestie van de twee akkoorden combineren (de F power akkoord en de gewone F)
Hetzelfde is vast ook te doen voor barre's op de eerste 5 snaren.
Eerst dit F akkoord leren:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:01 schreef sanakthe het volgende:
[..]
Awesome, zal het eens uitzoeken en proberen
Goede tip, ga ik ook proberen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:53 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:
Ik leer ze eerst een Fmaj(7) akkoord op twee verschillende manieren: Een gewone F (zonder barre en dat je met je wijs vinger de onderste twee snaren pakt) en een Fmaj7 akkoord (met de onderste snaar dus open).
Daarna doen we een F power akkoord. Als ze die allemaal onder de knie hebben dan is het alleen nog maar een kwestie van de twee akkoorden combineren (de F power akkoord en de gewone F)
Hetzelfde is vast ook te doen voor barre's op de eerste 5 snaren.
Goede tip, dank!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:17 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Eerst dit F akkoord leren:
[ afbeelding ]
Waar de twee '1'tjes staan met je je wijsvinger dus plat leggen. De bovenste twee snaren sla je niet aan!
Daarna dit akkoord:
[ afbeelding ]
Dit is een F power akkoord (ook wel F5 genoemd). Bij deze gebruik je dus alleen je wijs, ringvinger en pink en sla je alleen de bovenste drie snaren aan.
.....
Sorry, Jimi wie?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:31 schreef GoodGawd het volgende:
Jimi Hendrix speelde ook geen barre akkoorden zoals afgebeeld maar zo:
[ afbeelding ]
Ik heb in eerste instantie gitaar leren spelen zonder noten....Tabs geven dan de uitkomst (CoiLive heeft plaatjes van tabs eerder deze pagina)..Als je iets over je zang heen wil spelen kun je dat doen door standaard accoorden te pakken die er op passen, of goed luisteren naar welke noten bij je stem passen, en aan de hand daarvan iets te spelen....Het is alleen niet zo maar geleerd, je zult er veel tijd en moeite in moeten steken wil je iets spelen wat acceptabel is.quote:Op maandag 25 januari 2010 07:01 schreef Seven. het volgende:
Ja, hoi. Ik zing. En ik denk best aardige liedjes te kunnen schrijven al zullen het geen wereldhits worden. Maar alleen met je stem ben je zo beperkt, ik vind het vrij lastig om me er een arrangement bij voor te stellen. Is het te doen om zonder les te leren gitaarspelen? Trouwens, het is mijn vader wel gelukt zonder ook maar één noot te lezen. Nu is mijn probleem ook dat ik geen noten kan lezen.
En verder twijfel ik tussen gitaar of bas. Ik zie het namelijk wel zitten om de normale akkoorden met mijn stem en andere instrumenten in te vullen. Als ik het goed begrijp, dan is basgitaar veel eenvoudiger toch? Ik heb alleen wel een voorkeur voor akoestische gitaren.
Edit: er bestaan akoestische basgitaren.
Hendrix had onmogelijk grote kolenschoppen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:31 schreef GoodGawd het volgende:
Jimi Hendrix speelde ook geen barre akkoorden zoals afgebeeld maar zo:
[ afbeelding ]
Met gitaar meezingen is geen probleem. Dus lange adem. En kiezen tussen basgitaar en slaggitaar. Met slaggitaar is de begeleiding wel voller, aan de andere kant beperkt het ook weer.quote:Op maandag 25 januari 2010 11:22 schreef Lakai het volgende:
[..]
Ik heb in eerste instantie gitaar leren spelen zonder noten....Tabs geven dan de uitkomst (CoiLive heeft plaatjes van tabs eerder deze pagina)..Als je iets over je zang heen wil spelen kun je dat doen door standaard accoorden te pakken die er op passen, of goed luisteren naar welke noten bij je stem passen, en aan de hand daarvan iets te spelen....Het is alleen niet zo maar geleerd, je zult er veel tijd en moeite in moeten steken wil je iets spelen wat acceptabel is.
Ik zou voor een western (staalsnarige) akoestische gitaar gaan. Deze zijn namelijk iets makkelijker om te bespelen in vergelijking met een Spaanse akoestische gitaar en je hebt meer mogelijkheden om (denk ik) zelf nummers te schrijven. Of misschien eens met een piano spelen, want dan kun je makkelijker de zanglijn (de noten die je zingt) oppikken en heb je een mooier overzicht over de noten die je speelt en de eventuele akkoorden die je erbij wilt / kunt pakken (piano is voor iemand zonder enige ervaring makkelijker om mee te spelen dan een gitaar (echt piano spelen is een ander verhaalquote:Op maandag 25 januari 2010 07:01 schreef Seven. het volgende:
Ja, hoi. Ik zing. En ik denk best aardige liedjes te kunnen schrijven al zullen het geen wereldhits worden. Maar alleen met je stem ben je zo beperkt, ik vind het vrij lastig om me er een arrangement bij voor te stellen. Is het te doen om zonder les te leren gitaarspelen? Trouwens, het is mijn vader wel gelukt zonder ook maar één noot te lezen. Nu is mijn probleem ook dat ik geen noten kan lezen.
En verder twijfel ik tussen gitaar of bas. Ik zie het namelijk wel zitten om de normale akkoorden met mijn stem en andere instrumenten in te vullen. Als ik het goed begrijp, dan is basgitaar veel eenvoudiger toch? Ik heb alleen wel een voorkeur voor akoestische gitaren.
Edit: er bestaan akoestische basgitaren.
Als je vader een staalsnarige gitaar heeft dan is het bijna zeker weten een western gitaarquote:Op maandag 25 januari 2010 15:07 schreef Seven. het volgende:
Eén maar: ik hou echt niet zo van het western-geluid. Het liefst wil ik de gitaar van mijn papa, die heeft een superfijn geluid. Wel stalen snaren. Ik zat dus te denken om voor het eerste jaartje een of ander dingetje van 150 euries aan te schaffen. Want ik kan geen gitaar lenen. Maar wie vertelt mij nog even iets over basgitaar, is dat moeilijker aan te leren? Ik snap de principes wel als in ondersteunend in harmonie met de slaggitaar.
Goed om te weten, ik word er altijd moedeloos van. Moet er even doorheen.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:33 schreef Gitaarmat het volgende:
Gaat lekker met theorielessen. Begin het haast net zo leuk te vinden als spelen.
Gewoon veel oefenenquote:Op maandag 25 januari 2010 17:55 schreef Cudles het volgende:
[..]
Goed om te weten, ik word er altijd moedeloos van. Moet er even doorheen.
Heeft iemand tips hoe je snel hammer ons en pull ofs doet a la lynyrd skynyrd? Of moet ik blijven oefenen totdat ik het net zo snel kan.
Thanx! Das best wel n handige site!quote:Op maandag 25 januari 2010 14:55 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Als je voor een gitaar wilt gaan (wat ik je aanraad), kijk dan eens bij de beginners course op www.justinguitar.com !!!!!!!! Geweldige website! Ik wou dat die er was toen ik begon met gitaar spelen. Ik heb het mezelf aan geleerd aangezien ik geen mensen kende die gitaar speelde, er geen youtube was en alleen maar droge tabs
A = x-0-2-2-2-0quote:Op zondag 7 maart 2010 04:09 schreef EvilMarc het volgende:
Iemand die mij een indicatie kan geven voor het nummer ´Vlinder´ van Marco Borsato? Barré akkoorden heb ik nu redelijk onder de knie maar ik ben vrij wanhopig om dit nummer te kunnen spelen, al lijkt het er maar een beetje op.
Finger-style moet ook wel lukken, maar ik kan zelf nog geen tabs maken![]()
Wat bedoel je met 7 uit toonladder en akkoorden?quote:Op zondag 7 maart 2010 12:59 schreef Gitaarmat het volgende:
Gister weer een theorieles gehad. Ik ben ff de draad kwijt met de 7-akkoorden.
Een maj7 heeft de 7 uit de ladder. En de 'gewone' 7 heeft de 7 uit de akkoorden?
Dat is gewoon een Bmquote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bsus4 = x-2-4-4-3-2
En dit gewoon een Bquote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
B/D# = x-2-1-4-4-2
Dit is een Gadd11quote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
G/C = 3-3-0-0-0-3
Vertel dat die lui van Tabs R Usquote:Op zondag 7 maart 2010 20:21 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is gewoon een Bm
[..]
En dit gewoon een B
[..]
Dit is een Gadd11
Ook zo'n mooie gitaarintro:quote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:23 schreef starla het volgende:
Dit topic is dood, beetje wat leven in de brouwerij met een heerlijk gitaarintro:
Wat die andere betreft heb je gelijk, maar een B is volgens mij toch echt x-2-4-4-4-2.quote:
Oh die akkoorden zullen er wel niks mee te maken hebben dan.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef starla het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 7 uit toonladder en akkoorden?
maj7 = 7 toevoegen
'gewone' 7 of dominante 7 = b7 toevoegen
dus Cmaj7 = C E G B (want C majeur toonladder = C D E F G A B)
C7 = C E G Bb
Google eens op chord voicingquote:Op maandag 8 maart 2010 19:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Wat die andere betreft heb je gelijk, maar een B is volgens mij toch echt x-2-4-4-4-2.
Nee, je hebt gelijk. tov de Barré B (waar ik vanuit ging) speel je een D# ipv de F#quote:Op maandag 8 maart 2010 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Google eens op chord voicing
24442 is gewoon een barré B. Elke positie op de nek met een B, D# en F# is een B, zoals bovenstaande.
B/D# slaat helemaal nergens op, omdat D# niet de bas is. En hoezo B met E halve toon verlaagd? De E zit niet eens in de B.
Ik ook niet hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 20:23 schreef cafca het volgende:
Ik heb überhaupd nog nooit een B zo gespeeld.
Ik ook nietquote:Op maandag 8 maart 2010 20:28 schreef cafca het volgende:
Maar ja, ik heb überhaupt ook nog nooit eerder met een d geschreven, dus.....
Voor alles blijkt een eerste keer te zijn, En zo lullen we dit topic wel vol.quote:
Ik ookquote:Op maandag 8 maart 2010 20:32 schreef cafca het volgende:
Ik speel de laatste tijd veel te weinig gitaar, trouwens.....
das waar, maar toch kom ik er gewoon niet aan toequote:Op maandag 8 maart 2010 21:43 schreef cafca het volgende:
[..]
Tja, een beetje muziekmaken is erg ontspannend na een dag hard werken, hoor!
2x 30 min.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 01:26 schreef Wii-Style het volgende:
Ik speel ook niet zo vaak als ik zou willen. Maar goed ik ben erg ziek geweest de afgelopen paar dagen. Maar dan toch. Ik bedoel, als je denkt dat je niet genoeg tijd hebt of geen zin hebt, pak op z'n minst een gitaar en raak een snaar. Als je een gitaarriem hebt, draag je gitaar op z'n minst. Zo denk ik er nu over. Dus ik wil het liefst een uur per dag spelen (2x30min), maar dat betekent niet dat als ik daar geen tijd voor heb, dat ik niet eens mijn gitaar aanraak. Dus.
Ik heb hetzelfde. Kan ik bijv. de intro en wat akkoorden spelen, maar dan is de solo weer veel te veel werk. En natuurlijk kom ik dan ineens weer bij een nummer dat ik op dat moment weer net wat toffer vindquote:Op vrijdag 19 maart 2010 23:09 schreef Ayca het volgende:
Wat ik vaak heb is dat ik begin aan een liedje maar het niet afmaak, ik ken nu dus heel wat halve liedjes
Volgens mij kreeg in begin 2009 mijn gitaar en begon in feb. met lessen dit heb ik tot vorige maand gedaan... Nu rommel ik zelf wat aanquote:Op vrijdag 19 maart 2010 23:19 schreef Wii-Style het volgende:
Ik speel ongeveer sinds 08-2008, maar echt serieus speelde ik pas na een tijdje. Ik denk dat ik toen nog geen boeken had, geen tuner, geen snaren, geen riem, geen capo. (Staand spelen is erg leuk.) Wanneer ik nou echt serieus begon weet ik niet meer, ik denk 01-2009. Maar da's wel jammer dat ik zo slecht begon. Maar goed. Ik baal ook enorm dat ik nu pas begonnen ben, als volwassene. Het zou veel beter zijn geweest als iemand mij nou dwong om een instrument te spelen toen ik jonger was. Het is dan ook erg teleurstellend dat ik op de middelbare school muziek 'les' kreeg, en er nooit werd aangespoord om te beginnen met een instrument.
Hehe iddquote:Op vrijdag 19 maart 2010 23:21 schreef BoerBert het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde. Kan ik bijv. de intro en wat akkoorden spelen, maar dan is de solo weer veel te veel werk. En natuurlijk kom ik dan ineens weer bij een nummer dat ik op dat moment weer net wat toffer vind
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik was dus 21 toen ik begon. Weet je wie ook 21 was toen hij begon met gitaar spelen?SPOILERLinkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
1 uur per dag is echt nietsquote:Op vrijdag 19 maart 2010 23:03 schreef Ayca het volgende:
[..]
2x 30 min.![]()
ik ben al blij als ik hem elke dag even op pak
Ik vind het eigenlijk best haalbaar. Als je 3 uur per dag speelt heb je in ruim 9 jaar tienduizend uur gehaald.quote:
Dat ga ik ook leren. Klinkt erg mooi.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 13:58 schreef Maisnon het volgende:
http://dl.dropbox.com/u/2624438/bossanova.mp3
Dit is wel een leuk iets wat ik tegenwoordig vaak speelvan een youtube filmpje geleerd (Sugar Loaf Bossa Nova)
Heb het met mn laptop microfoon opgenomen dus het is niet zo'n heel mooie kwaliteit
Oefenen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:45 schreef Magnum_Jihad het volgende:
Heeft iemand mischien nog tips voor barre akkoorden?
Hmm 4 uur lukt mij echt nietquote:Op zaterdag 20 maart 2010 11:43 schreef starla het volgende:
[..]
1 uur per dag is echt nietsIn het begin haalde ik makkelijk elke dag 4 uur
quote:
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 23:18 schreef boskameel het volgende:
Iemand nog leuke liedjes met standaard akkoorden?
In de categorie: kampvuurliedjes:quote:Op zaterdag 20 maart 2010 23:18 schreef boskameel het volgende:
Iemand nog leuke liedjes met standaard akkoorden?
Als ik jouw post hierboven zie dan kan je beter hier blijven.quote:Op maandag 22 maart 2010 08:56 schreef Broekpaling het volgende:
Wait what, dacht dat ik in het gitaristen topic zat.!
Uiteraard zitten hier ook gitaristen. Maar ik doelde op het topic gitaristen topic.quote:Op maandag 22 maart 2010 13:03 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Als ik jouw post hierboven zie dan kan je beter hier blijven.
Volgens mij doelt hij op je manier hoe je snaren op een gitaar vast maaktquote:Op maandag 22 maart 2010 13:17 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Uiteraard zitten hier ook gitaristen. Maar ik doelde op het topic gitaristen topic.
Volg je het nog?
Hoi!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:43 schreef runaway het volgende:
En moet je je vingers in het midden van het vakje houden of juist iets meer naar links/rechts?
Een halve. Dus als je bovenaan (fysiek, kwa noten dus op z'n laagst) begint:quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:43 schreef runaway het volgende:
Hoi!!
Ik heb een gitaar van mijn broer geleend en ben nu begonnen met mezelf wat aan te leren. Het is een akoestische gitaar, stalen snaren (auwwwwww!). Ik kan noten lezen (15 jaar piano gespeeld) en snap hoe de akkoorden werken.
De basistonen zijn EADGBE, betekent dit dat je voor ieder 'vakje' wat je verder gaat van één snaar een halve toon omhoog gaat? Of een hele?
Hoef je de snaar niet helemaal naar beneden te drukken dan? (tot het hout)quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoi!
Vingers iets meer in de richting van de gitaar plaatsen en niet te hard drukken.
Bij de meeste gitaren welquote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:53 schreef runaway het volgende:
[..]
Hoef je de snaar niet helemaal naar beneden te drukken dan? (tot het hout)
Nee. Je zet je vinger niet op de fret, maar iets er voor. Je moet net hard genoeg drukken om een mooie toon te krijgen. Druk je te hard dan gaat de toonhoogte omhoog.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:53 schreef runaway het volgende:
[..]
Hoef je de snaar niet helemaal naar beneden te drukken dan? (tot het hout)
Kloptquote:]Ik vind het wel echt pijnlijk
Belangrijke tip, thanks! Ik krijg nu nog vaak zo'n lelijke trilling van een snaar er tussendoor (niet zuiver, dus beter drukken.....)quote:Op dinsdag 23 maart 2010 11:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Je zet je vinger niet op de fret, maar iets er voor. Je moet net hard genoeg drukken om een mooie toon te krijgen. Druk je te hard dan gaat de toonhoogte omhoog.
[..]
KloptMaar na een paar maanden oefenen gaat het beter
Je moet de snaar straktrekken tussen de fret en de brug (onderaan, zeg maar)quote:Op dinsdag 23 maart 2010 11:01 schreef runaway het volgende:
[..]
Belangrijke tip, thanks! Ik krijg nu nog vaak zo'n lelijke trilling van een snaar er tussendoor (niet zuiver, dus beter drukken.....)
Paar maanden![]()
Ah.quote:Op maandag 22 maart 2010 14:13 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Volgens mij doelt hij op je manier hoe je snaren op een gitaar vast maakt
Hup, spelen jij!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 11:33 schreef MMUFC het volgende:
TVP om me er aan te herinneren dat ik binnenkort (voor de 4e keer) weer wil beginnen met gitaar spelen
Het is toch zonde dat die gitaar momenteel alleen ter decoratie in de woonkamer staat
Zo heb ik even geoefend (F, F5, F Barre). Dat. Deed. Pijn.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:17 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Eerst dit F akkoord leren:
[ afbeelding ]
Waar de twee '1'tjes staan met je je wijsvinger dus plat leggen. De bovenste twee snaren sla je niet aan!
Daarna dit akkoord:
[ afbeelding ]
Dit is een F power akkoord (ook wel F5 genoemd). Bij deze gebruik je dus alleen je wijs, ringvinger en pink en sla je alleen de bovenste drie snaren aan.
Daarna combineer je de twee en moet je dus je wijsvinger helemaal plat gaan leggen over de hele hals op de eerste fret. En dan krijg je dit:
[ afbeelding ]
Let er wel op dat in dit plaatje hij geen F pakt, maar een F# (eentje hoger dus). Jij zult al je vingers even 1 fret naar links moeten verplaatsen
Zo doe ik het ook inderdaad. Maar ook wel eens Hendrix style met je duim over de nek.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 23:42 schreef Maisnon het volgende:
barré scheelt wel als je je wijsvinger niet helemaal strak recht en plat houdt, maar een beetje gedraaid en gekromd. Klinkt misschien raarmaar dat is een stuk fijner voor je vinger en op wonderbaarlijke wijze klinkt het beter zelfs dan dat strakke platte
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 23:32 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Zo heb ik even geoefend (F, F5, F Barre). Dat. Deed. Pijn.
Als het geen pijn meer doet is het tijd voor iets moeilijkers.quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:40 schreef rico91 het volgende:
[..]
In het begin doet het altijd pijn,, en na een tijdje krijg je lekker ilt op je vingers
maar hoe vaker je speeld hoe minder pijn het gaat doen. Suc6 met oefenen
Kramp!quote:Op donderdag 25 maart 2010 11:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het geen pijn meer doet is het tijd voor iets moeilijkers.
Wat voor soort gitaar btw? Ik neem aan akoestisch.quote:Op maandag 29 maart 2010 02:50 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een gitaar gekocht, ik ben superblij met haar. Ze krijgt nog een naam binnenkort. Morgen eerst maar eens op youtube beginnen. Oh, trouwens ook een stemapparaatje en akkoordenboekje gekocht. Alleen gitaartas ontbreekt nog.
Probeer die F barré snaar voor snaar aan te slaan, kijk of alle snaren zuiver klinken.quote:Op maandag 29 maart 2010 08:55 schreef Wii-Style het volgende:
Met youtube oefenen vind ik erg moeilijk, maar het lijkt me wel goed te doen met een netbook of laptop. Achter de computer met een gitaar is te lastig. Ik zou liever gewoon een boek gebruiken.
Gisteren is het me eindelijk gelukt: F barre. Echt bizar. Het lukte me gewoon plotseling, heel makkelijk, terwijl eergisteren en de dag daarvoor het zoveel moeite kostte.
[..]
Wat voor soort gitaar btw? Ik neem aan akoestisch.
quote:Op maandag 29 maart 2010 02:50 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een gitaar gekocht, ik ben superblij met haar. Ze krijgt nog een naam binnenkort. Morgen eerst maar eens op youtube beginnen. Oh, trouwens ook een stemapparaatje en akkoordenboekje gekocht. Alleen gitaartas ontbreekt nog.
Doe ik altijd als ik nieuwe akkoorden leer.quote:Op maandag 29 maart 2010 09:03 schreef Trigalti het volgende:
[..]
Probeer die F barré snaar voor snaar aan te slaan, kijk of alle snaren zuiver klinken.
Yep, akoestisch!quote:Op maandag 29 maart 2010 08:55 schreef Wii-Style het volgende:
Met youtube oefenen vind ik erg moeilijk, maar het lijkt me wel goed te doen met een netbook of laptop. Achter de computer met een gitaar is te lastig. Ik zou liever gewoon een boek gebruiken.
Gisteren is het me eindelijk gelukt: F barre. Echt bizar. Het lukte me gewoon plotseling, heel makkelijk, terwijl eergisteren en de dag daarvoor het zoveel moeite kostte.
[..]
Wat voor soort gitaar btw? Ik neem aan akoestisch.
Meestal met, maar sommige tokkeldingetjes met vingers.quote:Op maandag 29 maart 2010 11:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yep, akoestisch!
Spelen jullie trouwens met of zonder plectrum?
Meestal zonderquote:Op maandag 29 maart 2010 11:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yep, akoestisch!
Spelen jullie trouwens met of zonder plectrum?
Kwestie van eelt opbouwen, gewoon doorgaan!quote:
Dat heet een barré akkoordquote:...... zo'n akkoord waarbij 1 vinger plat op alle snaren ligt lukt nog niet echt.
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 23:42 schreef Maisnon het volgende:
barré scheelt wel als je je wijsvinger niet helemaal strak recht en plat houdt, maar een beetje gedraaid en gekromd. Klinkt misschien raarmaar dat is een stuk fijner voor je vinger en op wonderbaarlijke wijze klinkt het beter zelfs dan dat strakke platte
Zoals remember van Jimi Hendrix? Jeuzes t wil maar niet lukkenquote:Op donderdag 25 maart 2010 11:25 schreef Lakai het volgende:
[..]
Kramp!
Nieuwe grepen waar je zo ver moet reiken.
Nummers met lompe hammer-ons doen het bij mij ook altijd wel!
jaquote:Op zaterdag 3 april 2010 11:52 schreef Gitaarmat het volgende:
Dat is fout zie ik.![]()
Mixolydisch is eigenlijk de gewone majeur toonladder van de toonsoort maar dan met een verlaagde 7?
En dan is Dorisch, Mixolydisch maar dan met een verlaagde 3 erbij?
Ik heb zaterdag ook een tijdje zitten "pingelen" op mijn elektrische gitaar.. maar ik kreeg na een tijdje echt pijn aan mijn vingers van de snarenquote:Op maandag 29 maart 2010 21:38 schreef GoodGawd het volgende:
Mwah, elektrisch is gewoon anders. Zolang je niet de hele dag met distortion speelt waardoor je je eigen fouten niet meer kan horen kan het geen kwaad.
De meeste akkoorden zijn lastig in het begin. Kan je de C al makkelijk zetten?quote:Op maandag 5 april 2010 12:16 schreef runaway het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
die. Vast de simpele versie, maar ik vind hem lastig...........
ja, als ik hem goed op de toppen speel (en dus niet allemaal andere snaren half meepak) wel. Maar vind het lastig om mn hand over 3 fretten te spreiden....... Kwestie van oefenen?quote:Op maandag 5 april 2010 12:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De meeste akkoorden zijn lastig in het begin. Kan je de C al makkelijk zetten?
Als je de F wilt spelen moet je dus je wijsvinger laten zakken om 2 snaren in te drukken. Dat kan je de eerste paar keer kramp opleverenquote:Op maandag 5 april 2010 12:20 schreef runaway het volgende:
[..]
ja, als ik hem goed op de toppen speel (en dus niet allemaal andere snaren half meepak) wel.
Yep.quote:Maar vind het lastig om mn hand over 3 fretten te spreiden....... Kwestie van oefenen?
Het is allemaal en altijd een kwestie van oefenen. Wat ik altijd zo leuk vind is hoe anders het is... eerst probeer je iets, en dan kan je het niet. Voor je het weet kan je het gewoon, en dan wordt het steeds makkelijker naar mate je steeds meer oefent.quote:
Die is idd kloten... mij lukt die ook nietquote:Op maandag 5 april 2010 12:16 schreef runaway het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
die. Vast de simpele versie, maar ik vind hem lastig...........
Haha ik vind de barré makkelijker dan die 'normale' F doordat die wijsvinger wel wat oefening/flexibiliteit vereist...quote:Op dinsdag 6 april 2010 14:03 schreef Wii-Style het volgende:
F is juist heel erg makkelijk. F Barré is pas erg, maar dat zal voor mij wel weer makkelijker worden uiteindelijk, als ik zo door blijf oefenen. Maar als beginner vond ik F gewoon lastig, niet echt super moeilijk of zo. Maar dat je F lastig vindt of whatever, dat is volkomen logisch. Het zou juist bizar zijn als het NIET lastig zou zijn.
gewoon doorzetten !quote:Op maandag 26 april 2010 21:47 schreef Seven. het volgende:
Zo, net een kwartiertje gespeeld. De C akkoorden geoefend. Snap er nog niet zo heel veel van en mijn vingers deden zeer. Morgen weer.
Allemaal???quote:
Een kwartier en je vingers deden zeer? Wat een noob ben jij zeg.quote:Op maandag 26 april 2010 21:47 schreef Seven. het volgende:
Zo, net een kwartiertje gespeeld. De C akkoorden geoefend. Snap er nog niet zo heel veel van en mijn vingers deden zeer. Morgen weer.
quote:Op maandag 26 april 2010 17:30 schreef EvilMarc het volgende:
http://vocaroo.com/?media=vUfkdM5f4aurhWFYK
e|-7-6----9---------------------------------------------------------|
B|------7---------------------------------------------------------|
G|---------------------------------------------------------------|
D|---------------------------------------------------------------|
A|---------------------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------------------|
Meer mensen die dit soort irritante, hele makkelijk, snelle lickjes kennen?
Hoe irritant ook ik vind het tof om het de hele tijd te spelen.
Smoke On The Water, Seven Nation Army, die Nirvana intro.
Het soort deuntjes waar ze in muziekwinkels helemaal ziek van worden![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
Whehehe, ik heb hele scherpe snarenquote:Op maandag 26 april 2010 22:25 schreef Wii-Style het volgende:
[..]
Een kwartier en je vingers deden zeer? Wat een noob ben jij zeg.
Maar even serieus. Ik weet toen ik begon akkoorden voor het eerst probeerde. Ze klonken allemaal hetzelfde. Maar nu hoor ik makkelijk het verschil. Erg vreemd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |