Heel goed. Tussen het serieuze oefenen door af en toe de knop op 11 zetten.quote:Op donderdag 3 december 2009 13:43 schreef LasTeR het volgende:
* LasTeR meldt zich!
Toch, als ik distortion even open zet komt er een redelijk geluid uit.
Maar blijf daar alsjeblief niet je vaardigheden mee verbloemen...ik heb echt een hekel aan mensen die zeggen dat ze gitaar kunnen spelen, en dan een beetje powerchords lopen rossen...quote:Op donderdag 3 december 2009 13:43 schreef LasTeR het volgende:
* LasTeR meldt zich!
Zojuist mijn gitaar binnen gekregen.
[ afbeelding ]
Zoiets maar dan voor 100E. Ik heb het niet overschat maar wat is het verdomde moeilijk. Enige voorkennis die ik heb qua muziek en noten lezen etc. is viool (héél vroeger) en keyboard.
Toch, als ik distortion even open zet komt er een redelijk geluid uit.
Nee haha, maar voor nu is het wel leuk om te doen. Vooral omdat ik nog niets anders kan eigenlijk. Ik krijg dan weer voor kerst een boek van m'n ma om het te leren spelen, ik heb de gitaar gekregen van mijn vriendin maar ik mag er al eerder mee spelen.quote:Op donderdag 3 december 2009 14:14 schreef Lakai het volgende:
[..]
Maar blijf daar alsjeblief niet je vaardigheden mee verbloemen...ik heb echt een hekel aan mensen die zeggen dat ze gitaar kunnen spelen, en dan een beetje powerchords lopen rossen...
Toch blijft het zo: Ieder zijn ding.
Je moet natuurlijk een goeie referentie hebben, maar op zich kunnen de snaren ook goed op elkaar gestemd zijn, dan is het ok niet vals.quote:Op donderdag 3 december 2009 14:20 schreef LasTeR het volgende:
[..]
Nee haha, maar voor nu is het wel leuk om te doen. Vooral omdat ik nog niets anders kan eigenlijk. Ik krijg dan weer voor kerst een boek van m'n ma om het te leren spelen, ik heb de gitaar gekregen van mijn vriendin maar ik mag er al eerder mee spelen.
En van de internet tutorials wordt ik nog niet ontzettend wijs op het moment.
My main concern is ook het stemmen van de gitaar, ik geloof dat het nu goed is.
De E-snaar heb ik gestemd afgaande van het geluid van een audiobestandje, en de rest gestemd door de vijfde fret te pakken en de volgende snaar. Dat dat dan overeen moet komen.
Klopt dat een beetje?
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/quote:Op donderdag 3 december 2009 14:20 schreef LasTeR het volgende:
My main concern is ook het stemmen van de gitaar, ik geloof dat het nu goed is.
Thanks. Zal er zo even na kijken. Beetje pingelen is ook tof.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:03 schreef starla het volgende:
[..]
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Nou speel ik al best wat jaartjes gitaar, maar hier begrijp ik echt helemaal niks van...quote:Op woensdag 2 december 2009 19:16 schreef starla het volgende:De onderste toonladder in de quote is de G bebop dorian. Dat krijg je door een noot tussen de b3 en 4 te plaatsen (de grote terts). Zonder die B heb je dus een gewone G dorian. G pentatonic minor is inderdaad: 1 b3 4 5 b7 ipv 1 2 b3 3 4 5 6 b7. Volgens mij had je leraar een brainfart.
Yippie ik kan de eerste twee maten van Nothing Else Matters op een virtuele gitaar.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:03 schreef starla het volgende:
[..]
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Klassieke gitaar klinkt wat warmer en zachter, de snaren staan verder uit elkaar (de hals is breder) en de afstand tussen de snaar en het fretboard is hoger.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:57 schreef DakDuuf het volgende:
beginnend gitaar speler hiero.
Wat is nou het verschil tussen een klasieke gitaar en een western?
En hoe zit het met de techniek op deze beide?
Pm mag..
greets
DakDuuf clapton:)
\quote:Op donderdag 3 december 2009 14:14 schreef Lakai het volgende:
[..]
Maar blijf daar alsjeblief niet je vaardigheden mee verbloemen...ik heb echt een hekel aan mensen die zeggen dat ze gitaar kunnen spelen, en dan een beetje powerchords lopen rossen...
Toch blijft het zo: Ieder zijn ding.
Dan kun je je wijsvinger barrè leggen, of alleen de bovenste drie snaren aanslaan!quote:Op donderdag 3 december 2009 18:51 schreef thettes het volgende:
[..]
\
Ik speel (een heeeeel klein beetje) klassiek gitaar, maar powerchords lijken me juist pittig moeilijk ;p Met gewone akkoorden, ook barre, heb ik niet zo'n moeite. Maar met powerchords heb je toch meteen een probleem als je een snaar extra aanslaat die niet in het powerchord hoort? Ik ben echt belabberd met (de juiste) snaren picken (zeker met plectrum) dus dat lijkt me nogal wat.
Met een B of F# mag je ze lekker alle zes aanslaan.
Klopt wel, zoals hierboven ergens door mij geschreven heb ik een klassieke gitaar (Nylon bespannen dus). Heb sinds kort ook een nieuwe western gitaar gekocht en het eerste dat mij dus opviel was dat het pakken van akkoorden zoveel makkelijker gaatquote:Op donderdag 3 december 2009 17:51 schreef Gitaarmat het volgende:
En veel beginnen ook op een klassieke omdat je dan de grepen behoorlijk lastig vindt maar als je na een paar jaar overstapt op elektrisch dan valt dat weer lekker mee.
Niet als barre spelen dusquote:Op donderdag 3 december 2009 18:54 schreef Lakai het volgende:
[..]
Dan kun je je wijsvinger barrè leggen, of alleen de bovenste drie snaren aanslaan!
Alle powerchords zien er hetzelfde uit en je speelt maar 3 snaren. En met veel distortion klinken ze als een klok. Dus ja, iemand die "alleen maar" power chords kan is een kneus.quote:Op donderdag 3 december 2009 19:53 schreef thettes het volgende:
Oke maar is dat zo ongelooflijk veel simpeler dan?? Omdat er altijd een beetje lacherig over wordt gedaan.
Muziektheoretisch snap ik het overigens allemaal wel (powerchord = 5th chord).
Maar die sla je dan toch gewoon niet aan? Althans, oefen totdat je die onnodige snaren niet aanslaat. Als je dat kunt is het véél simpeler dan een barré, dat zou elke gitarist beamen. Iek probleem niet helemaal schnap.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:51 schreef thettes het volgende:
Maar met powerchords heb je toch meteen een probleem als je een snaar extra aanslaat die niet in het powerchord hoort?
Met elke barré vanaf de E-snaar mag je alle 6 de snaren aanslaan.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:51 schreef thettes het volgende:
Met een B of F# mag je ze lekker alle zes aanslaan.
Niet per se, powerchords kun je ook spelen op 2, 4, 5 en 6 snaren. Verder wel eens met die laatste uitspraakquote:Op donderdag 3 december 2009 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alle powerchords zien er hetzelfde uit en je speelt maar 3 snaren. En met veel distortion klinken ze als een klok. Dus ja, iemand die "alleen maar" power chords kan is een kneus.
Maar die zijn zo moeilijkquote:Op donderdag 3 december 2009 20:17 schreef starla het volgende:
.
Niet per se, powerchords kun je ook spelen op 2, 4, 5 en 6 snaren. .
quote:Op donderdag 3 december 2009 20:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar die zijn zo moeilijk
1 2 3 4 5 6 | -b-3- -G-2- -D-0- -A-0- -E-x- |
Ken ik het nummer nou fout of gewoon een aardig introstuk? Het is toch?quote:Op donderdag 3 december 2009 16:55 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Yippie ik kan de eerste twee maten van Nothing Else Matters op een virtuele gitaar. O-)
_O-
1 2 3 4 5 6 | B:-----------0-------0-------- G:------0-----------------0--- D:---------------------------- A:---------------------------- E:---0------------------------ |
Ik speel ze nooit, maar ik vind een barre niet zo moeilijk en op het niet aanslaan van onnodige snaren heb ik nooit echt geoefend. Ook omdat ik dus akoestisch speel. Dus het is geen praktisch probleem, alleen powerchord leek me niet eens zoveel makkelijker dan barre.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:17 schreef starla het volgende:
[..]
Maar die sla je dan toch gewoon niet aan? Althans, oefen totdat je die onnodige snaren niet aanslaat. Als je dat kunt is het véél simpeler dan een barré, dat zou elke gitarist beamen. Iek probleem niet helemaal schnap.
't waren ook voorbeeldenquote:[..]
Met elke barré vanaf de E-snaar mag je alle 6 de snaren aanslaan.
Dat klopt, maar ik snap je vraag niet helemaal.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:12 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
Ken ik het nummer nou fout of gewoon een aardig introstuk? Het is toch?
[ code verwijderd ]
Oefenen oefenen oefenen.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:20 schreef LasTeR het volgende:
Mijn eerste linker pols blessure al opgelopen.Ik heb sowieso al moeite om mijn ringvinger afzonderlijk te bewegen, dus een C major pak ik niet goed.
De juiste notatie is mij ook nog even een raadsel, volgens mij heb ik het zo goed;quote:Op donderdag 3 december 2009 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oefenen oefenen oefenen.
De eerste weken krijg je kramp na een paar minuten prutsen en na een paar jaar merk je dat je je vingers ontspannen op de juiste plek kan zetten (bij veelgebruikte akkoorden).
correctquote:Op donderdag 3 december 2009 23:37 schreef LasTeR het volgende:
[..]
De juiste notatie is mij ook nog even een raadsel, volgens mij heb ik het zo goed;
Em = E minor
Am = A minor
C = C Major
D = D Major
etc etc. Verder ben ik nog niet in de les, laat het even rusten en pik het morgen wel weer even verder op.
Mooi, de dingen die ik zie als B#7 oid, dat komt nog wel een keer.quote:
B# kan op zich wel, vandaar mijn 'zozo'quote:
Precies. Zoek eerst de B op.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:46 schreef LasTeR het volgende:
[..]
Mooi, de dingen die ik zie als B#7 oid, dat komt nog wel een keer.
een halve toon?quote:Op vrijdag 4 december 2009 00:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ach, de Bmol of A, whats the diffirence?
Shit ik was een # vergetenquote:
Mwah valt mee, had m'n nichtje eens gedaan. Niet gebroken na tijden.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:08 schreef Gitaarmat het volgende:
Klassiek: Nylon snaren
Western: stalen snaren.
Dit houdt ook meteen in dat de hals van een Western een stalen pin bevat die ervoor zorgt dat de hals recht blijft. Als je western snaren op een klassieke zou zetten dan breekt de hals gegarandeerd.
en je hebt natuurlijk Cmaj7 , dat is C Majeur met een B ipv Bb. Dus C E G Bquote:Op donderdag 3 december 2009 23:48 schreef starla het volgende:
B# zelfs, zozo. 7 betekent dat je b7 toevoegt aan je standaard triad.
Standaard C majeur triad = C E G
C7 = C E G Bb
Standaard C mineur triad = C Eb G
Cm7 = C Eb G Bb
NICE!quote:Op vrijdag 4 december 2009 02:44 schreef thettes het volgende:
[..]
en je hebt natuurlijk Cmaj7 , dat is C Majeur met een B ipv Bb. Dus C E G B
En Cmmaj7 lijkt me dan ook te bestaan, maar die heb ik in de praktijk nooit gezien. Dat zou dan C Eb G B worden??
Duim goed achter de hals en oefenen, oefenen en oefenen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 05:40 schreef GuidooH het volgende:
Bijvoorbeeld de F... 't Lukt gewoon NIET... Iemand tips?![]()
Op een westerngitaar lijkt het me ook wel zo'n beetje het moeilijks om barre te spelen. Maar echt waar, op een gegeven moment lukken als eerste die B en Bm vanzelf wel, en voor je het weet speel je elk majeur en mineur akkoord, ook met kruizen en mollen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 05:40 schreef GuidooH het volgende:
Hallo Gitaarhelden en mede newbe's!
Ik ga jullie de komende tijd regelmatig lastig vallen, ga namelijk weer wat meer oefenen. Heb al een tijdje een western gitaar, geen hele bijzondere maar voorlopig goed genoeg. Was zo'n 150 euro geloof ik, een Silvertone SD 50.
Heb een aantal keer een "privé les" gehad van een kennis, met wat akkoordjes om wat dingen te kunnen spelen en de verplichte basisdingen (die ik inmiddels zo goed als vergeten ben). Zie nu dat ik hem al weer 3,5 jaar geleden gekocht heb, dan wordt het - ook al heeft hij wel lang stof gehapt - wel hoog tijd voor nieuwe snaren?
Afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met wat liedjes waarvan ik de tabs gevonden heb, maar ik twijfel of dat de goede manier is om beter leren te spelen. Maar om de akkoorden wat sneller te leren pakken, kan nooit kwaad lijkt me.
Heb ook een mooi boek met heeeel veel akkoorden er in, de makkelijkere die ik ken (A, Am, C, E, Em, G, D, Dm) kan ik al wel als 't moet, maar vooral de barré akkoorden vind ik erg lastig, krijg ze nooit goed. Bijvoorbeeld de F... 't Lukt gewoon NIET... Iemand tips?
Kan trouwens ook al pentatonische toonladdertje spelen en hier wat leuke deuntjes mee spelen, met dank aan de video-tutorial van Apple's GarageBand, leer je o.a. blues lead te spelen... Best tof.
Oh en ik haat jullie nu al, omdat ik dit topic gelezen heb wil ik NU m'n gitaar pakken en dingen proberen, maar dan gaan er wat mensen niet echt blij worden hier. (Grapje hoor) Dus toch eerst maar eens slapen.
Dat is het algemeen geaccepteerde systeem inderdaad. Zo kun je meteen zien hoe een toonladder zich ten opzicht van de majeur toonladder verhoudt.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:41 schreef Gitaarmat het volgende:
M'n eerste theorie les zit erop.Mn leraar werkt met een systeem dat we niet met noten maar met numeriek werken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |