Aah okequote:Op zaterdag 5 december 2009 14:51 schreef Gitaarmat het volgende:
Nee bijvoorbeeld Als je de G Majeur Toonladder hebt dan is G 1 A2 B3 C4 etc.
Als ik voor mezelf mag spreken:quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Is er al iemand toe aan solo's?
Het klinkt indrukwekkender dan het is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 19:01 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Als ik voor mezelf mag spreken:![]()
Nee dus
Allang.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nee joh niks aan.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hehe wauw.quote:
Jij krijgt les van Eelco Gelling?????quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:46 schreef Gitaarmat het volgende:
En eens per 6 weken 80 minuten les van de gitarist van cuby and the blizzards.
Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986.quote:Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef cafca het volgende:
[..]
Jij krijgt les van Eelco Gelling?????
Ja, dat dacht ik wel. Maar Eelco Gelling is nog steeds DE gitarist van Cubyquote:Op maandag 7 december 2009 13:02 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986.Eelco Gelling zit al iets van 30 jaar niet meer bij Cuby hoor.
Allemaal? Nooit. Genoeg om mee te spelen? 8 maanden.quote:Op maandag 7 december 2009 13:31 schreef Soulwax_ het volgende:
Wat ik mij afvroeg, hoe lang ben je er mee bezig voordat je bijvoorbeeld de barré-akkoorden enigszins onder de knie hebt?
Na 2 jaar.quote:En wanneer begonnen jullie aan solo's?
Pearl Jam/ Mark Seymour: Throw your arms (voor de barré akkoorden)quote:
En wat is de beste manier om te beginnen? Gewoon met simpele nummers beginnen? Hebben jullie wellicht nog wat tips voor nummers om mee te beginnen?
1 2 3 4 5 6 | B|--3------3----2-------2---3---2p0--------------------------------------------------| G|------2------------2------0----------2------2-----------------------------------| D|--0----------------------------------0---0----------------------------------| A|--------------0------------------------------------------------------------| E|--------------------------3----------2------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | B|-------3------------3------------3-------2----2----------------------------| G|---4-------2---4--------2---4------------2----0-----------------------------------| D|---0-----------0------------0------------2----2-----------------------| A|-----------------------------------------0----0-----------------------| E|---0-----------2------------3----------------------------------------------| |
Heb hem voor je ingespeeldquote:Op maandag 7 december 2009 15:31 schreef starla het volgende:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Jeuj, ik heb een kerstnummer 'gecomponeerd'![]()
![]()
Het is in driekwartsmaat (duh!)..voor diegene die onder het genot van een gluhwein de sfeer erin wil
krijgen.
NICE!quote:Op maandag 7 december 2009 17:07 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Heb hem voor je ingespeeld(klinkt niet helemaal lekker, maar speel hem meteen vanaf de tab)
http://nl.tinypic.com/r/r1d3q1/6
Je hebt het over pentatonisch of wat?quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?
En nog tips voor boeken van theorie?
Leer de kerktoonladders, dan zul je zien dat je op de 6e trap ook gewoon de mineurlader (of pentatonisch) kan spelen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?
Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Als je dus een stuk hebt wat in C majeur staat kun je het volgende spelen:
C Ionisch (standaard majeurladder)
D Dorisch (eolisch met een grote 6)
E Frygisch
F Lydisch (majeur met een #4)
G Mixolydisch (majeur met een grote 7)
A Eolisch (oftewel mineur, je kan hier dus ook gewoon de pentatonische ladder spelen want dat zijn 5 (penta) tonen uit de eolische ladder)
B Locrisch
Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hemquote:Op dinsdag 8 december 2009 19:00 schreef starla het volgende:
[..]
Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.
Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben (quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Dat is juist niet handig. Waarom al die kerktoonladders leren als je met een C majeur voldoet? De C majeur denkt immers de D dorisch E frygisch etc. Alleen de toon waar je mee begint verandert. Als je de C majeur weet, weet je automatisch alle daarvan afgeleide kerktoonladders.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hem![]()
Mijn punt was meer dat je uberhaupt geen G myxolydisch kunt spelen, maar louter een C majeur. Je kunt het wel zo noemen, maar je krijgt niet het geluid van de myxoldische toonladder. Probeer het zelf, drone een C noot en speel daarover G myxolydisch. Drone daarna een G noot en speel daarover G myxolydisch. In het eerste voorbeeld trekt die G myxolydisch gigantisch naar de C, vandaar dat je niets anders speelt dan een C majeur, beginnend bij de G. In het tweede geval trekt die G myxolydisch naar de G, vandaar dat je dan het ware myxoldyische geluid hoort.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
En dat van die 2-5-1 stukjes klopt inderdaad. Je hoeft niet persé mixolydisch te spelen bij de G, maar het is alleen de 5e trap.
Precies. Soms ontdek ik spontaan een likje. Anders speel ik gewoon de grondtonen mee en dan evolueert dat melodietje in de loop van uren, dagen, weken uit tot en gitaarpartij met solo's van epische proporties. Zonder theoretisch gepuzzel.quote:Op woensdag 9 december 2009 17:43 schreef starla het volgende:
Nee, sowieso zijn er géén keiharde regels met betrekking tot welke toonladders je speelt, als het goed klinkt, waarom niet?
Nee.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
En is bijv. G Majeur hetzelfde als E mineur pentatonisch?
Nee, maar het zijn wel dezelfde tonenquote:Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
En is bijv. G Majeur hetzelfde als E mineur pentatonisch?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
Ben ondertussen al wat jaren gestopt met gitaar (sinds de kids geboren werden liggen de gitaren op de kast te bestoffen), maar toen ik aan solo's begon , was ik fan van Joe Satriani en wou ik zijn songs leren spelen ... (heb toen zelfs een JS 10th ChromeBoy gekocht)quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 8 december 2009 19:37 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben (), dan post ik het hier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 10-12-2009 12:32:35 ]Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |