abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75314949
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Rock on!
  • pi_75315016
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 14:51 schreef Gitaarmat het volgende:
    Nee bijvoorbeeld Als je de G Majeur Toonladder hebt dan is G 1 A2 B3 C4 etc.
    Aah oke Heeft hij het ook al over een grote en kleine 3 etc. gehad? Of dat je het een terts noemt?
    pi_75317183
    Nog geen een van beide.
    Elke week een half uurtje les 9 wat meestal 10 minuten uitloopt.

En eens per 6 weken 80 minuten les van de gitarist van cuby and the blizzards.
      zaterdag 5 december 2009 @ 16:51:16 #4
    142400 RedFever007
    Schoenbekooievaar beste ooieva
    pi_75317396
    Terug vind Plectrum
    http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
    Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
      zaterdag 5 december 2009 @ 17:02:37 #6
    198540 BoerBert
    Bij wijze van spreken
    pi_75317653
    TVP
      zaterdag 5 december 2009 @ 17:23:49 #7
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_75318310
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    pi_75318529
    tvp'tje
      zaterdag 5 december 2009 @ 18:58:27 #9
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_75320635
    Is er al iemand toe aan solo's?
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      zaterdag 5 december 2009 @ 19:01:09 #10
    142400 RedFever007
    Schoenbekooievaar beste ooieva
    pi_75320684
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 18:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Als ik voor mezelf mag spreken:

Nee dus
      zaterdag 5 december 2009 @ 19:28:44 #11
    pi_75321360
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 19:01 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Als ik voor mezelf mag spreken:

Nee dus
    Het klinkt indrukwekkender dan het is.

Op een dag kom je een nummer tegen dat zo makkelijk is dat je het na 2 x proberen al kan. En dan probeer je er iets anders bij te spelen. Met 2 tips kom je al een heel eind.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_75332431
    quote:
    Allang.
      zondag 6 december 2009 @ 14:10:35 #13
    157428 GoodGawd
    pi_75336527
    quote:
    Nee joh niks aan.
    pi_75346064

Nieuwe gitaar.
      zondag 6 december 2009 @ 22:40:22 #15
    138258 LasTeR
    Run for your life.
    pi_75353248
    quote:
    Op zondag 6 december 2009 19:52 schreef Gitaarmat het volgende:

Nieuwe gitaar.
    Hehe wauw.
    Elk huis z’n kruiswoordraadsels
    Iedereen z'n plaats aan tafel
    Maar ik kom wat later, ik kom wat later
      zondag 6 december 2009 @ 22:44:30 #16
    138258 LasTeR
    Run for your life.
    pi_75353442
    Smoke on the water.

Trouwens, net even lopen pingelen op Linkin Park's Bleed it Out. Nog best simpel om te spelen, ik oefen wel veel zonder versterker moet ik zeggen, meer om even rekening te houden met mijn huisgenoten e.d.

Elk huis z’n kruiswoordraadsels
    Iedereen z'n plaats aan tafel
    Maar ik kom wat later, ik kom wat later
    pi_75364457
    quote:
    Op zaterdag 5 december 2009 16:46 schreef Gitaarmat het volgende:

En eens per 6 weken 80 minuten les van de gitarist van cuby and the blizzards.
    Jij krijgt les van Eelco Gelling?????
      maandag 7 december 2009 @ 12:50:09 #18
    157428 GoodGawd
    pi_75367449
    Ik had tot vorig jaar les van die gitarist die je nu o.a. bij de badgasten ziet spelen haha. Erik Rutjes. En gitarist van Gino Vanelli. Tis een Jazz man.
    pi_75367903
    quote:
    Op maandag 7 december 2009 11:25 schreef cafca het volgende:

[..]

Jij krijgt les van Eelco Gelling?????
    Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986. Eelco Gelling zit al iets van 30 jaar niet meer bij Cuby hoor.
    pi_75367981
    quote:
    Op maandag 7 december 2009 13:02 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Nee. Erwin Java die is al gitarist sinds 1986. Eelco Gelling zit al iets van 30 jaar niet meer bij Cuby hoor.
    Ja, dat dacht ik wel. Maar Eelco Gelling is nog steeds DE gitarist van Cuby

Maar desalniettemin: Ook Erwin Java is niet de minste om les van te krijgen.
    pi_75368147
    Want als je een nummertje zoekt dan pluist hij het binnen een mum van tijd voor je uit.
    pi_75369001
    Ik heb thuis nog een simpele akoestische gitaar liggen en ik wil eigenlijk wel gitaar leren spelen. Ik heb me dit al eens eerder voorgenomen, maar verder dan wat simpele akkoorden en simpele riffjes ben ik nog niet gekomen.
    Wat ik mij afvroeg, hoe lang ben je er mee bezig voordat je bijvoorbeeld de barré-akkoorden enigszins onder de knie hebt? En wanneer begonnen jullie aan solo's? Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel tijd je er in stopt natuurlijk ( ) maar wat kan ik ongeveer verwachten? Heb wel aardig wat muzikale kennis, heb een hele tijd toetsen gespeeld dus dat zit wel snor. En het lijkt me gewoon zooo vet om op termijn ook dingen op een electrisch gitaar te kunnen spelen want eigenlijk alle muziek die ik op dit moment leuk vindt is gitaarmuziek waar op een verdwaald orgeltje hier en daar niet veel toetspartijen inzitten.

En wat is de beste manier om te beginnen? Gewoon met simpele nummers beginnen? Hebben jullie wellicht nog wat tips voor nummers om mee te beginnen?
    It's not you it's the e-talking
      maandag 7 december 2009 @ 13:39:18 #23
    pi_75369358
    quote:
    Op maandag 7 december 2009 13:31 schreef Soulwax_ het volgende:

Wat ik mij afvroeg, hoe lang ben je er mee bezig voordat je bijvoorbeeld de barré-akkoorden enigszins onder de knie hebt?
    Allemaal? Nooit. Genoeg om mee te spelen? 8 maanden.
    quote:
    En wanneer begonnen jullie aan solo's?
    Na 2 jaar.
    quote:

En wat is de beste manier om te beginnen? Gewoon met simpele nummers beginnen? Hebben jullie wellicht nog wat tips voor nummers om mee te beginnen?
    Pearl Jam/ Mark Seymour: Throw your arms (voor de barré akkoorden)
    Blof: Het geeft niet (zo makkelijk dat je uit pure wanhoop een gitaarpartij met tussen- en eind-solo verzint)
    pi_75373916
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|---------------------------------------------------------------------------|
    B|--3------3----2-------2---3---2p0--------------------------------------------------|
    G|------2------------2------0----------2------2-----------------------------------|
    D|--0----------------------------------0---0----------------------------------|
    A|--------------0------------------------------------------------------------|
    E|--------------------------3----------2------------------------------------|

1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|-------------------------------------3---2----0-------------------------|
    B|-------3------------3------------3-------2----2----------------------------|
    G|---4-------2---4--------2---4------------2----0-----------------------------------|
    D|---0-----------0------------0------------2----2-----------------------|
    A|-----------------------------------------0----0-----------------------|
    E|---0-----------2------------3----------------------------------------------|

Jeuj, ik heb een kerstnummer 'gecomponeerd'

Het is in driekwartsmaat (duh!)..voor diegene die onder het genot van een gluhwein de sfeer erin wil
    krijgen.
    I feel kinda Locrian today
    pi_75377975
    quote:
    Op maandag 7 december 2009 15:31 schreef starla het volgende:

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Jeuj, ik heb een kerstnummer 'gecomponeerd'

Het is in driekwartsmaat (duh!)..voor diegene die onder het genot van een gluhwein de sfeer erin wil
    krijgen.
    Heb hem voor je ingespeeld (klinkt niet helemaal lekker, maar speel hem meteen vanaf de tab)

http://nl.tinypic.com/r/r1d3q1/6
    pi_75378306
    quote:
    Op maandag 7 december 2009 17:07 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Heb hem voor je ingespeeld (klinkt niet helemaal lekker, maar speel hem meteen vanaf de tab)

http://nl.tinypic.com/r/r1d3q1/6
    NICE!
    pi_75411782
    Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
    Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?

En nog tips voor boeken van theorie?
    pi_75411905
    tvptjah
    Ik doe niet meer aan een signature
      dinsdag 8 december 2009 @ 17:13:22 #29
    157428 GoodGawd
    pi_75414978
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ik kan echt niet soleren in majeur. Dan krijg ik er echt zo'n lelijk halfgebakken doremi deuntje uit.
    Kan iemand mij bekende nummers laten zien (youtube ofzo) waarbij de gitarist in majeur soleert?

Je hebt het over pentatonisch of wat?
    pi_75415596
    quote:

Leer de kerktoonladders, dan zul je zien dat je op de 6e trap ook gewoon de mineurlader (of pentatonisch) kan spelen.
    Het is effe instampen, maar als je ze allemaal kan dromen kun je overal op de hals de goede noten vinden bij een bepaalde toonsoort.
    pi_75415816
    Hier heb je een voorbeeld hoe je de verschillende ladders kan pakken:

http://img21.imageshack.us/img21/8155/001fgsdg.jpg

Niet supergoed leesbaar maar toch

Als je dus een stuk hebt wat in C majeur staat kun je het volgende spelen:

C Ionisch (standaard majeurladder)
    D Dorisch (eolisch met een grote 6)
    E Frygisch
    F Lydisch (majeur met een #4)
    G Mixolydisch (majeur met een grote 7)
    A Eolisch (oftewel mineur, je kan hier dus ook gewoon de pentatonische ladder spelen want dat zijn 5 (penta) tonen uit de eolische ladder)
    B Locrisch
    pi_75418317
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 17:38 schreef GuitarJJ het volgende:
    Als je dus een stuk hebt wat in C majeur staat kun je het volgende spelen:

C Ionisch (standaard majeurladder)
    D Dorisch (eolisch met een grote 6)
    E Frygisch
    F Lydisch (majeur met een #4)
    G Mixolydisch (majeur met een grote 7)
    A Eolisch (oftewel mineur, je kan hier dus ook gewoon de pentatonische ladder spelen want dat zijn 5 (penta) tonen uit de eolische ladder)
    B Locrisch
    Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.
    pi_75419642
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 19:00 schreef starla het volgende:

[..]

Zo werkt het helaas niet.Als je een stuk in C majeur hebt klinken bovengenoemde kerktoonladders gewoon als C majeur, ze hebben immers dezelfde noten. D dorisch over een C majeur is C majeur, echter D dorisch over een D mineur is een échte D dorisch. Omdat kerktoonladders van nature instabiel zijn geldt: hoe meer diatonische akkoorden, hoe meer de kerktoonladder zijn majeur/mineur tegenhanger wordt. Dit voorkom je door te vampen; korte progressies van 1, 2, maximaal 3 akkoorden die de flavortones van de desbetreffende kerktoonladder benadrukken. In myxolydisch is dat de b7. Als je het echte geluid van C myxolydisch wil krijgen kun je dus keer op keer de volgende progressie spelen: I bVII, ofwel C Bb. Het is dus NIET zo dat als ik een standaard ii - V - I progressie heb in C dat ik dan de C ionisch over de 1 speel, de G myxolydisch over de V en de D dorisch over de ii. Het is allemaal gewoon C majeur.
    Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hem

En dat van die 2-5-1 stukjes klopt inderdaad. Je hoeft niet persé mixolydisch te spelen bij de G, maar het is alleen de 5e trap.

Tja het is gewoon lastig uit te leggen
      dinsdag 8 december 2009 @ 19:37:01 #34
    157428 GoodGawd
    pi_75419806
    quote:

Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben ( ), dan post ik het hier.
    pi_75426878
    Ik had het over de 'gewone' majeur ladders en dergelijke. Qua theorie ben ik dan nog niet zo ver maar ik weet bijvoorbeeld wel een G majeur ladder maar ik kan dan onder een nummer alleen soleren in G pentatonisch mineur of majeur en gewoon majeur klinkt bij mij nog niet en ik weet niet welke noten ik kan benden.
    pi_75431984
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
    Ja klopt, maar dat is toch ook de bedoeling bij hem!? Zo heb je wat meer bereik over je hals als je alleen weet dat iets in toonsoort C staat. En dat is wel handig voor hem
    Dat is juist niet handig. Waarom al die kerktoonladders leren als je met een C majeur voldoet? De C majeur denkt immers de D dorisch E frygisch etc. Alleen de toon waar je mee begint verandert. Als je de C majeur weet, weet je automatisch alle daarvan afgeleide kerktoonladders.
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 19:33 schreef GuitarJJ het volgende:
    En dat van die 2-5-1 stukjes klopt inderdaad. Je hoeft niet persé mixolydisch te spelen bij de G, maar het is alleen de 5e trap.
    Mijn punt was meer dat je uberhaupt geen G myxolydisch kunt spelen, maar louter een C majeur. Je kunt het wel zo noemen, maar je krijgt niet het geluid van de myxoldische toonladder. Probeer het zelf, drone een C noot en speel daarover G myxolydisch. Drone daarna een G noot en speel daarover G myxolydisch. In het eerste voorbeeld trekt die G myxolydisch gigantisch naar de C, vandaar dat je niets anders speelt dan een C majeur, beginnend bij de G. In het tweede geval trekt die G myxolydisch naar de G, vandaar dat je dan het ware myxoldyische geluid hoort.
    pi_75451911
    Als ik heb goed uitgepuzzeld heb bestaat de G majeur uit: G-A-B-C-D-E-Fis-G en als ik dus nu het wil leren moet ik ff een gitaarhals tekenen met daarop alle noten over de gehele hals die ik in G Majeur kan spelen die goed uit je hoofd kennen en dan kun je beginnen met G majeur, zo pak ik het aan vind ik handig.

Maar kan ik nu alleen G Majeur spelen als een nummer in G staat of als in een nummer het G akkoord gespeeld wordt?
    pi_75452868
    Nee, sowieso zijn er géén keiharde regels met betrekking tot welke toonladders je speelt, als het goed klinkt, waarom niet? Over een progressie in G wordt meestal alleen G majeur gespeeld of een pentatonische variant. Je kunt ook per akkoord wisselen wat je zegt, maar dat zie je niet heel vaak, omdat het in 90% van de gevallen om diatonische akkoorden gaat, met andere woorden: de noten in G majeur akkoord zitten allemaal in de C majeur toonladder. Een G majeur in C is (diatonisch) vaak de dominante V, dus V7. Dan heb je G B D en F. Als je hierover een G majeur speelt gaan die F# en F clashen met elkaar. Echter, als je een niet strikt diatonische progressie hebt door geleende akkoorden van bijvoorbeeld parallele majeur/mineur, kun je (en moet je ook vaak, om niet de tonen die het akkoord het geluid geven weg te laten) per akkoord wisselen. In een progressie zoals C Gmaj7, kun je wel prima de G majeur over die G spelen. Je kunt ook gewoon C lydisch spelen over beide akkoorden ipv C majeur over C en G majeur over Gmaj7. (je speelt dus eigenlijk G majeur over de C)
    pi_75453011
    Weet iemand waar je van die papieren kunt krijgen met een gitaarhals erop zodat je makkelijk de toonladders kunt invullen?
    pi_75453558
    En ik heb trouwens het idee dat de majeur ladders niet echt veel gebruikte worden in rockn roll bluesrock etc. (de stijlen die ik het meest speel) meer de popkant van de muziek toch?
      woensdag 9 december 2009 @ 18:29:36 #41
    pi_75454520
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 17:43 schreef starla het volgende:
    Nee, sowieso zijn er géén keiharde regels met betrekking tot welke toonladders je speelt, als het goed klinkt, waarom niet?
    Precies. Soms ontdek ik spontaan een likje. Anders speel ik gewoon de grondtonen mee en dan evolueert dat melodietje in de loop van uren, dagen, weken uit tot en gitaarpartij met solo's van epische proporties. Zonder theoretisch gepuzzel.
    pi_75454669
    En is bijv. G Majeur hetzelfde als E mineur pentatonisch?
    pi_75454873
    Het voelt zo idioot, jullie praten over dingen waar ik echt heeeeeelemaal niks van weet.
    Ik doe niet meer aan een signature
    pi_75455442
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
    Nee.
      woensdag 9 december 2009 @ 19:15:34 #45
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_75455977
    Even weer een tvp
    ------------------
    pi_75456162
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 18:34 schreef Gitaarmat het volgende:
    Nee, maar het zijn wel dezelfde tonen
    Gmajeur:
    G A B C D E F# G

E mineur pentatonisch (5 tonen dus):
    E G A B D E
    pi_75456666
    Ik vraag het zaterdag wel aan mn leraar want ik kom echt niet ui die majeur ladders. Die pentatonische heb ik zolang alleen maar gespeeld en zit zo diep in mn hoofd dat ik automatisch pentatonisch begin te spelen.
    pi_75458527
    quote:
    pi_75462544
    quote:
    Ben ondertussen al wat jaren gestopt met gitaar (sinds de kids geboren werden liggen de gitaren op de kast te bestoffen), maar toen ik aan solo's begon , was ik fan van Joe Satriani en wou ik zijn songs leren spelen ... (heb toen zelfs een JS 10th ChromeBoy gekocht)
    De normale stukken ging nog, maar elke song bevatte wel een supersnelle moeilijke lick ... niet altijd echt motiverend
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
      donderdag 10 december 2009 @ 12:19:58 #50
    157428 GoodGawd
    pi_75477965
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 19:37 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ik moet morgen optreden, als het goed is wordt het opgenomen. K'Soleer een stukje in E mixolydisch en C Ionisch. Als ik tevreden ben ( ), dan post ik het hier.
    Bekijk deze YouTube-video

Van gister. Dat Mixolydisch en inonisch ding, staat nog in de kinder schoenen hoor Voor de rest is het bijna allemaal pentatonisch
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 10-12-2009 12:32:35 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')