abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28932614
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristen Topic.

Gratis online lesmateriaal

Leer hier je weg vangitaarkneus naar gitaargoeroe
Veel verschillende artikelen
http://www.cyberfret.com/]Redelijk wat lessen. Ook van begin tot eind uitgelegd.
Nog wat artikeltjes
Meer!

Tabs & Chords

http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/

En natuurlijk hebben we altijd Google nog !
We'll keep on whispering our mantras.
pi_28932761
Gitaar leren spelen in een topic
pi_28932778
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 02:06 schreef no1uknow het volgende:
Gitaar leren spelen in een topic
Er zijn twee mogelijkheden waarom je zo reageert:

1. Je bent zelf te talentloos om het zelf te leren en had hulp van een leraar nó-dig!
2. Je bent zelf een leraar en je bent bang dat je inkomsten misloopt.

Ik gok op mogelijkheid één.
We'll keep on whispering our mantras.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 10:22:49 #4
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_28936595
*meldt zich*

Ik heb een gitaar geleend van een vriend die nu op vakantie is. Even al die linkjes nalopen hoor
Tranquillo
  woensdag 20 juli 2005 @ 18:04:33 #5
106911 daisy_ducky
..............................
pi_28982297
Succes!
pi_29000638
* Rooligan meldt zich als instructeur voor de beginners maar zal misschien zelf ook nogal wat hulp nodig kunnen hebben
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_29343663
Even een schop. Ik ben echt een complete noob met gitaren, maar het lijkt me zo gaaf om het te kunnen. Ik zit er dan ook over te denken een gitaar te nemen en het te gaan proberen. Wie niet waagt wie niet wint.

Ik heb het vorige topic door gelezen. Daar eindigde het in een discussie over de electrische gitaar of acoustische. Omdat ik vaak relatief snel resultaat wil zien, is het handiger om een electrische te kiezen? Maar in welke prijsklasse moet je dan denken voor een beginner? Bij electrische rond de 150 euro? En hoe veel is dat bij een acoustische? En wat komt er bij aan onderhoud ed?

Misschien erg simpele vragen, maar voor ik er aan begin wil ik wat meer info dan het weinige dat ik nu weet. En dan de juiste keuze maken.
pi_29347658
Als beginner is het misschien beter om een akoestische te kopen. Deze zijn in aanschaf minder prijzig als een elektrische, omdat je bij een elektrische gitaar ook een versterker moet kopen. Ook moet je bij een akoestische gitaar je vingers goed plaatsen op de fretten en goed aandrukken. Bij een elektrische is dat minder. Als je het leert spelen leert op een akoestische is de overstap naar elektrisch een stuk eenvoudiger.

Je kan het zo bond maken als je het wilt. Ik had een akoestische gitaar gekocht van rond de 200 euro, maar je hebt ze al van rond de 100. Het verschil in prijs zit vaak in de houtsoorten, die erin verwerkt zijn. Hoe duurder hoe beter hout erin verwerkt is, dit is bevorderlijk voor de klank en warmte van de gitaar

Je hebt twee type akoestische gitaren. Een Steel-string en een Spaanse gitaar. Het verschil zit hem in dat de Spaanse gitaar drie snaren heeft die van nylon zijn en de Steel-string alles van metaal is. De sound van beide gitaren is ook anders. Spaanse gitaren zijn vaak minder prijzig als de Steel-string variant. Je kunt het beste naar een winkel toegaan om het verschil te horen. Verder zijn de Spaanse gitaren.

Een gitaar heeft haast geen onderhoud mits je hem goed verzorgt en niet te ruig ermee omgaar. De snaren kunnen soms breken en deze moet je dan vervangen. De prijs van een setje snaren is niet schrikbarend duur rond de twintig euro en je hebt een goed setje snaren.

Verder is het leren bespelen van een gitaar niet heel erg lastig. Je kunt goed vooruit met de internetpagina’s, die hier zijn opgegeven. Als je behoeft hebt aan een leraar kan dit natuurlijk wel mits je geld en tijd beschikbaar hebt.

Mijn advies koop gewoon een leuk akoestische Steel-string en begint met spelen

[ Bericht 6% gewijzigd door Setambre op 02-08-2005 01:56:46 ]
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_29348399
Als je van plan bent om uiteindelijk toch elektrische gitaar te gaan spelen en dat vol te houden, kun je net zo goed met een elektrische gitaar beginnen. Net als ik. Overigens is lessen bij een gitaarleraar niks mis mee, kun je wellicht nog dingen van leren die je niet zo gemakkelijk via internet of boekjes leert.
pi_29348492
Ik ben van plan een gitaar te kopen, maar net als zoveel twijfel ik nog een beetje tussen een electrisch en een acoustische (western) gitaar. Maar ik neig momenteel naar electrisch.

Vandaar mijn vraag, is de bovenste electrische gitaar in dit rijtje een beetj een leuke gitaar voor een beginner? Of ben ik de kwaliteit van dit ding vrij snel beu?

Verder had ik nog een vraag. Naast al die mooie internetlinks, is er misschien ook een boek wat voor een absolute beginner de moeite waard is? Leest vaak toch prettiger vind ik.
pi_29349349
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef Setambre het volgende:
Thnx, goede uitleg!
Zit er nog verschil in sound eigenlijk met acoustisch en elektrisch?
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 05:37:37 #12
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_29349397
Ik ga mijn gitaar ook maar weer eens onder het stof vandaan halen!
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_29350590
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Er zijn twee mogelijkheden waarom je zo reageert:

1. Je bent zelf te talentloos om het zelf te leren en had hulp van een leraar nó-dig!
2. Je bent zelf een leraar en je bent bang dat je inkomsten misloopt.

Ik gok op mogelijkheid één.
De eerste begint er al op te lijken...
Maar waarom zou je te talentloos zijn als je op les zit/les hebt gehad?
pi_29352444
Yes, nog een gitaar newbie die zich meldt hierzo
pi_29363591
Zal ik er dan toch maar mee beginnen?

Ik heb er veel spijt van dat ik ooit voor het kneuzen-instrument 'keyboard' heb gekozen. En eigenlijk wil ik nog steeds gitaar leren spelen. Binnenkort toch maar eens een akoestische gitaar aanschaffen. Is het echt mogelijk om goed gitaar te leren spelen zonder leraar en heb je daar heel veel discipline voor nodig?
pi_29367911
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 05:05 schreef JeroenV het volgende:

[..]

Thnx, goede uitleg!
Zit er nog verschil in sound eigenlijk met acoustisch en elektrisch?
Ja zeker, akoestisch heeft een meer softere en warmere klank dan een elektrische. Elektrisch is lekker om op te raggen
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 17:03 schreef Foxxy het volgende:
Zal ik er dan toch maar mee beginnen?

Ik heb er veel spijt van dat ik ooit voor het kneuzen-instrument 'keyboard' heb gekozen. En eigenlijk wil ik nog steeds gitaar leren spelen. Binnenkort toch maar eens een akoestische gitaar aanschaffen. Is het echt mogelijk om goed gitaar te leren spelen zonder leraar en heb je daar heel veel discipline voor nodig?
Is zeker goed te doen. Ik leer nu alleen met online materiaal en het gaat al aardig. Je moet wel liefde hebben voor een bepaald nummer dat je wil gaan spelen. Zonder motivatie kom je helemaal nergens. Of je er zelf tijd en moeite in wilt steken dat moet je je zelf afvragen...
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_29370102
Zonder leraar is het zeker goed te leren. Online is zat materiaal te vinden om het te leren en als je geen "oor" hebt om bepaalde nummers uit te zoeken die je wilt naspelen, kun je altijd nog naar Tabs zoeken om een nummer te leren spelen.

Oefening baart kunst en met de juiste motivatie kun je heel ver komen. Ik begon, 2 jaar geleden, ook met gitaar spelen. Nu, nog steeds zonder leraar, kan ik al heel aardig spelen. Veel oefenen, nummers meespelen, improviseren, zelf schrijven etc. etc.

Wat Setambre al zegt; motivatie/doorzettingsvermogen is toch wel een must. Vooral in het begin is het lastig. Je vingers zullen zeer gaan doen, vooral als je een gitaar hebt met steel snaren. Maargoed, alles went en gewoon doorspelen!

Ook is het goed om meerdere muziek stylen te spelen. Zoek gewoon wat leuks van bepaalde stylen muziek en begin eerst gewoon met liedjes naspelen, oefeningen doen enzo. Zelf ben ik begonnen in de Metal-richting, maar dat is al snel omgeslagen naar allerlij soorten muziek. Ben op het moment nogal "into" muziek van Steve Vai. Erg leuk om te spelen en aangezien sommige dingen die hij speelt aardig lastig zijn, is het ook meteen een goede oefening.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_29370957
Ik ben bijna overstag. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, zo duur is een beginnersgitaar niet. Morgen maar eens informeren denk ik bij een winkel.
pi_29371171
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 21:12 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben bijna overstag. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, zo duur is een beginnersgitaar niet. Morgen maar eens informeren denk ik bij een winkel.
Inplaats van een "nieuwe" beginnersgitaar, zou ik eerder gaan voor een betere tweede hands gitaar, met ongeveer dezelfde prijs. Ga eens langs bij fora zoals www.gitaarnet.nl/forum en kijk eens rond of vraag wat je wilt weten uiteraard.

Beginnersgitaren werken een beetje de-motiverend in mijn ogen. Ze klinken vaak niet al te goed (al klinken sommige Squiers wel aardig, als je het hier om een electrische gitaar gaat dan) en vaak ontstemmen ze ook vrij snel. vooral als er een goedkope Floyd Rose op zit.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_29371797
Ik ben een jaar of drie geleden ook eens een keer vol goede moed begonnen. Het ging wel redelijk goed tot op een bepaald niveau tot de wat moeilijkere chords aan bod kwamen en het tempo wat omhoog ging. Het ging echt niet meer met als resultaat dat de gitaar er nu als sierstuk staat.
Het is misschien een stomme vraag, maar zijn er mensen die zulke vingers en handen hebben dat gitaar spelen nooit zal lukken? Ik heb zelf echt wel dunne vingers, zeer flexibel ook (hyperlax), maar daarom ook vrij zwak.
wanneer ik mijn vingers plaatste voor een chord had ik het voordeel dat ik ze zowat in alle bochten kon wringen, maar door de geringe massa van mijn vingers was het bijna onmogelijk om met een vinger bijvoorbeeld 3 snaren tegelijk plat te leggen. Er was er dan altijd wel eentje dat niet genoeg druk kreeg en onzuiver klonk. Tevens gleden mijn vingertoppen vaak van de wat dikere snaren af.
Kan ik dit nu oplossen door me kapot te oefenen of heb ik een probleem?
PSN: Tom2K
pi_29386427
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 21:36 schreef DoctorDemento het volgende:
Ik ben een jaar of drie geleden ook eens een keer vol goede moed begonnen. Het ging wel redelijk goed tot op een bepaald niveau tot de wat moeilijkere chords aan bod kwamen en het tempo wat omhoog ging. Het ging echt niet meer met als resultaat dat de gitaar er nu als sierstuk staat.
Het is misschien een stomme vraag, maar zijn er mensen die zulke vingers en handen hebben dat gitaar spelen nooit zal lukken? Ik heb zelf echt wel dunne vingers, zeer flexibel ook (hyperlax), maar daarom ook vrij zwak.
wanneer ik mijn vingers plaatste voor een chord had ik het voordeel dat ik ze zowat in alle bochten kon wringen, maar door de geringe massa van mijn vingers was het bijna onmogelijk om met een vinger bijvoorbeeld 3 snaren tegelijk plat te leggen. Er was er dan altijd wel eentje dat niet genoeg druk kreeg en onzuiver klonk. Tevens gleden mijn vingertoppen vaak van de wat dikere snaren af.
Kan ik dit nu oplossen door me kapot te oefenen of heb ik een probleem?
Volgens mij kan je dat soort problemen vrij eenvoudig oplossen door veel te oefenen. Ik geloof ook niet dat het kunnen spelen van accoorden te maken heeft met "kracht" (in tegenstelling tot wat ik soms lees). Je moet een greep gewoon oefenen totdat het makkelijker gaat en dan hoef je niet heel hard te drukken ofzo, dan krijg je namelijk ook erg snel kramp.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_29399711
Ik ga morgen een gitaar kopen
pi_29401259
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 18:34 schreef JeroenV het volgende:
Ik ga morgen een gitaar kopen
Nice

Wat voor een, waar
pi_29402654
Ik heb hem vandaag weer van de zolder afgehaald

Alleen m'n vingers doen nu weer pijn
pi_29403510
Ik ga denk ik ook maar weer eens beginnen, m'n lievelingsstuk spelen en een paar akkoorden aanslaan...na vroegâh 4 jaar les te hebben gehad wil het altijd nog wel een beetje lukken .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')