quote:Op woensdag 26 oktober 2005 20:08 schreef TrenTs het volgende:
Ik heb vorige week een electrische gitaar gekocht en ik heb een klein probleempje. Als ik bepaalde snaren aansla dan krijg ik een soort van resonantie, het klinkt eigenlijk alsof de snaren tegen de fret aan klapperen. Mocht iemand het willen, ik heb het geluid opgenomen van de 6e snaar.
Dit hoor je als je 'm bespeelt terwijl-ie niet is aangesloten, ik weet niet echt of je het hoort als je 'm echt hard aanzet, maar het kan niet echt de bedoeling zijn...
Er zat zo'n hendeltje bij maar ik heb niet exact een idee wat ik er mee moet en aangezien ik hier ooit es gelezen heb dat je daarmee de snaren kan mollen besloot ik maar te wachten tot ik er wat meer van wist.
Wie oh wie!
E en -> laagste snaarquote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:00 schreef TrenTs het volgende:
Dankje Muck
Burbo: 6e is toch ook een E?Of ben ik nou echt zo noob?
Ah, dan zat het toch goed in m'n hoofd.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:03 schreef LordOfTheBoard het volgende:
[..]
E en -> laagste snaar
A ap
D ie
G een
B ananen
E et -> hoogste snaar
Kan ik je toevoegen op MSN en een opname sturen van de resonantie? Dat je een idee hebt hoe erg het is en wat ik er eventueel aan kan doen en of er wel wat aan te doen is...?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 22:59 schreef LordOfTheBoard het volgende:
TrenTs en Burbo, dat klopt. Het heet inderdaad resonantie en de bedoeling is dat je er zo weinig mogelijk last van hebt
. Over het algemeen komt het bij goedkope gitaren ook meer voor dan bij duurdere modellen, maar het hangt ook voor een groot deel van de afstelling van de gitaar af. Hoe dichter de snaar op de frets zit; hoe sneller je last hebt van resonantie. Maarrrr... hoe dichter je snaar op de frets zit, hoe lekkerder je gitaar ook speelt. Het is dus zaak een beetje de juiste balans te vinden.
Nee, met die hendel kan je het niet oplossen; daarmee kan je de toon van je gitaar laten vibreren terwijl je één noot speelt. Zo'n ding heet een tremolo (google er eens op). In moderne popmuziek wordt ie eigenlijk nooit gebruikt, maar vroeger was dat wel anders.
Is die resonantie nou erg? Ja en nee. Het is niet de bedoeling, maar op een elektrische gitaar is het niet zo erg; het wordt namelijk niet doorversterkt. Bij een akoestische gitaar is het desastreus voor het geluid, en aangezien je zon ding juist hebt om mooi in kleine omgeving te gebruiken, wil je dat absoluut niet. Bij je hogere snaren wil je het echter zeker niet, ook niet op de elektrische gitaar, want het solowerk wordt er erg door vertraagd. Mijn fender heeft bijvoorbeeld lichte resonantie op de bovenste twee snaren, maar daaronder niet. Ik laat het lekker zo, want lekker laag op de frets speelt ook een stuk makkelijker.
Hoe kan je resonantie voorkomen? 1. Goede afstelling van je gitaar (dat kan een gitaarwinkel of een gitaarliefhebber; zeker bij een elektrisch is dat niet zo lastig als je het eenmaal weet.) 2. niet te hard je snaren aanslaan; als je keihard ramt heeft zelfs de beste gitaar er last van.
De actie (verschil tussen fretboard en snaar) vergroten. Maar doe dit niet zelf, hiermee verziek je zo je gitaar als je het fout doet.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:10 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Kan ik je toevoegen op MSN en een opname sturen van de resonantie? Dat je een idee hebt hoe erg het is en wat ik er eventueel aan kan doen en of er wel wat aan te doen is...?
Resonantie? Dat is BBKLZBZLBZKLZBLZKZZZ... dat geluidjequote:Op donderdag 27 oktober 2005 00:34 schreef DuranK het volgende:
Wat moet ik met resonantie voorstellen? Wel vaak zat gehad dat de snaar zeg maar meerdere frets aanraakt en daardoor dus geen klank krijgt. Alleen maar een KRETSJ. Das verekte irritant, dan kun je die fret niet meer spelen.
wat voor soort muziek wil je gaan spelen, beetje pop achtig of toch meer rock/punkrock ?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 00:56 schreef Soul_Survivor het volgende:
Ik wil dus eigenlijk een keer proberen om te beginnen met gitaar spelen.. Niet echt via lessen ofzo, maar gewoon zelf, met een notenboek bijvoorbeeld. Wat kan ik nou als beste voor een gitaar kopen? Heb verder totaal geen vrstand van merken, soorten of wat dan ook.
Ik heb geen msn (hoe vreemd dat ook klinken magquote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:10 schreef TrenTs het volgende:
Kan ik je toevoegen op MSN en een opname sturen van de resonantie? Dat je een idee hebt hoe erg het is en wat ik er eventueel aan kan doen en of er wel wat aan te doen is...?
Ja blues eigenlijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 01:55 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
wat voor soort muziek wil je gaan spelen, beetje pop achtig of toch meer rock/punkrock ?
Greenday - Holiday is niet moeilijkquote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:34 schreef demichiel het volgende:
Overmorgen gitaar kopenik kom hier dus nog terug, ik kan echter wel pas vanaf zondag beginnen leren.
eerst nog een feestje bij de scouts.
Hebben jullie misschien nog absolute beginliedjes? Come as you are & seven nation army (gemakkelijke manier) kan ik al maar dit stelt natuurlijk niets voor.
Probeer House of the rising sun eens. Hier zitten een paar basic grepen en en dit kan je combineren met het leren van tokkelen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:34 schreef demichiel het volgende:
Overmorgen gitaar kopenik kom hier dus nog terug, ik kan echter wel pas vanaf zondag beginnen leren.
eerst nog een feestje bij de scouts.
Hebben jullie misschien nog absolute beginliedjes? Come as you are & seven nation army (gemakkelijke manier) kan ik al maar dit stelt natuurlijk niets voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |