abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65573666
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Rock on!

[ Bericht 2% gewijzigd door belsen op 30-01-2009 17:51:09 (Laatste deel erbij...) ]
  • I feel kinda Locrian today
    pi_65573678
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:45 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, de reden vervalt niet. Probeer het zelf nu eens op de 2 verschillende manieren:

Bij Am barré zonder die 8ste fret
    1) je zet het akkoord meteen neer, speel een arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Hoe doe je dat? Palm mute?

2) zet vinger voor vinger neer en speel arpeggio zonder dat de snaren doorklinken. Het is nu veel makkelijker om je vingers op te tillen
    Zie ook: http://guitarsecrets.com/arpeggio_exercise.htm
    quote:
    To play this smoothly, your fingers must roll slightly. This means that you don't just finger the chords as normal.
    quote:
    In other words, don't bar that C chord when playing this exercise.
    Misschien ben je nog niet zover met gitaarspelen dat je er voordeel van ondervindt? Dan moet je gewoon later dit nog eens proberen. Als je uiteindelijk snel en nauwkeurig wilt spelen is eerst een akkoord pakken om vervolgens een arpeggio te spelen not done.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 30-01-2009 17:59:12 ]
    I feel kinda Locrian today
    pi_65574025
    Tvp, heb nog zat te leren
      vrijdag 30 januari 2009 @ 18:03:18 #4
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_65574105
    Ok, nu snap ik wat jullie bedoelen met doorklinken. ik dacht dat dat over de snaren ging die niet gespeeld werden, dacht al dat ik gek was
    Maargoed, ik heb die behoefte nog niet gehad tijdens het spelen van een liedje. Speel of ladders en dan doe ik het dus vinger voor vinger, of ik gebruik het om tijdens upswings wat hoge tonen er uit te pikken. Zal dus vast nog wel komen.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_65574244
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:03 schreef kingmob het volgende:
    Ok, nu snap ik wat jullie bedoelen met doorklinken. ik dacht dat dat over de snaren ging die niet gespeeld werden, dacht al dat ik gek was
    Misverstandje dus
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:03 schreef kingmob het volgende:
    Maargoed, ik heb die behoefte nog niet gehad tijdens het spelen van een liedje. Speel of ladders en dan doe ik het dus vinger voor vinger, of ik gebruik het om tijdens upswings wat hoge tonen er uit te pikken. Zal dus vast nog wel komen.
    Ik gebruik ook zelden arpeggios, maar ze worden veel gespeeld in hele snelle metal nummers e.d.
    pi_65574773
    tvp.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_65575305
    TVP
    pi_65575355
    tvp
    "Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
    pi_65575459
    zet er ff bij dat je bij deze moet ingelogd zijn..
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

tevens tvp.
    … pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
      vrijdag 30 januari 2009 @ 18:54:11 #10
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_65575479
    Heb ik hier mn nieuwe gitaar al gespammed?

[ Bericht 51% gewijzigd door Papierversnipperaar op 30-01-2009 19:03:43 ]
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:05:01 #11
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_65575840
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[ afbeelding ]
    Mooi ding
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_65575918
    Koop toch zo'n mooi beugeltje om de gitaar aan de muur te hangen ipv zo'n sta-in-de-weg standaard.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:18:37 #13
    pi_65576235
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:07 schreef Jordy-B het volgende:
    Koop toch zo'n mooi beugeltje om de gitaar aan de muur te hangen ipv zo'n sta-in-de-weg standaard.
    mmmmmmmmmmmm ik denk er nog even over na, ok?
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_65576595
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

mmmmmmmmmmmm ik denk er nog even over na, ok?
    okee, maar dan geen klaagbaaktopic openen om te klagen dat je per ongeluk je nieuwe gitaar uit de standaard geschopt hebt.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 19:33:11 #15
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_65576688
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

okee, maar dan geen klaagbaaktopic openen om te klagen dat je per ongeluk je nieuwe gitaar uit de standaard geschopt hebt.
    Maar straks komt tie een muurbeugel en valt zijn gitaar daaruit, zit je met hetzelfde probleem

Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_65576793
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:33 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

Maar straks komt tie een muurbeugel en valt zijn gitaar daaruit, zit je met hetzelfde probleem

Ik heb al jaren twee gitaren aan de muur hangen. Muurbeugels werken echt perfect en hoe zwaarder de gitaar, hoe steviger hij hangt. Bij mijn standaard heb ik al meerdere malen gehad dat de gitaar eruit gleed, of dat de tremolo niet helemaal lekker zat, of dat ik er tegenaan stootte, etc.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:04:01 #17
    pi_65577597
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:33 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

vrijdag 30 januari 2009 @ 20:15:11 #18
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_65577962
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Leeft jij ook nog.
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    pi_65577980
    Nice!

Squiers zijn supergoedkoop en spelen superrelaxed.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:16:54 #20
    pi_65578022
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:15 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Leeft jij ook nog.
    Alive and playing.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 20:21:09 #21
    pi_65578157
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 20:15 schreef starla het volgende:
    Nice!

Squiers zijn supergoedkoop en spelen superrelaxed.
    Ik was na 8 jaar toe aan een nieuw speeltje en ik wist dat er gitaren bestonden met een hals waar ik makkelijker op kon spelen dan wat ik had.

Na 9 gitaren geprobeerd te hebben (en toen had ik eigenlijk geen zin meer ) werd ik verrast door het geluid van dit schatje. Toen heb ik er heel verstandig nog een nachtje over geslapen, maar 's avonds wist ik al dat ik hem ging kopen.
    pi_65581137
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 18:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[ afbeelding ]
    VET lekker 2 humbuckers erin scheuren maar
      vrijdag 30 januari 2009 @ 22:25:37 #23
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_65582281
    TVP
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
    pi_65583635
    Ik zat even wat te pielen in de muziekwinkel en vroeg me af of de snaren van een electrische gitaar altijd dichter bij elkaar liggen dan bij een accoustische gitaar? Was trouwens wel veel makkelijker spelen, ik zou haast overstappen
    De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
      vrijdag 30 januari 2009 @ 23:21:43 #25
    pi_65583817

OEEEEEHHHHH, ik heb hier zo'n vette solo bij bedacht! Hij kwam bijna vanzelf
    pi_65583927
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 23:15 schreef tim2308 het volgende:
    Ik zat even wat te pielen in de muziekwinkel en vroeg me af of de snaren van een electrische gitaar altijd dichter bij elkaar liggen dan bij een accoustische gitaar? Was trouwens wel veel makkelijker spelen, ik zou haast overstappen
    Over het algemeen is de nek van een elektrische gitaar wat smaller dan die van een akoestische, ja. Elektrisch speelt meestal ook lichter dan akoestisch, omdat de snaren dunner zijn.
    pi_65584359
    Ik ben twee weken geleden begonnen,
    Oefen elke dag wel even.. blijft toch wel leuk!
    Akoestisch trouwens.
    The value of identity of course is that so often with it comes purpose.
    pi_65586177
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 23:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

OEEEEEHHHHH, ik heb hier zo'n vette solo bij bedacht! Hij kwam bijna vanzelf
    Gelukkig maar, want het nummer is niet te pruimen
      zaterdag 31 januari 2009 @ 01:04:37 #29
    105905 peejdorie
    ... kinderpindakaas!
    pi_65586587
    tvp
    pi_65594582
    tvp
    pi_65596175
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 19:36 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb al jaren twee gitaren aan de muur hangen. Muurbeugels werken echt perfect en hoe zwaarder de gitaar, hoe steviger hij hangt. Bij mijn standaard heb ik al meerdere malen gehad dat de gitaar eruit gleed, of dat de tremolo niet helemaal lekker zat, of dat ik er tegenaan stootte, etc.
    Heb jij 'm dan verticaal hangen of meer diagonaal? Want diagonaal lijkt me toch wel wat mooier!
    pi_65596497
    gewoon verticaal.

Ik heb wel diagonale muurbeugels gezien, maar die zijn niet erg praktisch in gebruik. Komt bij dat ik niet genoeg muur vrij heb om gitaren diagonaal op te hangen.
    pi_65596570
    Hmm oke, ik begrijp idd wel dat het best onhandig kan zijn om zo'n ding er constant goed in te moeten leggen
      zaterdag 31 januari 2009 @ 16:07:54 #34
    161882 Trigalti
    Doet maar wat!
    pi_65597363
    ------------------
      maandag 2 februari 2009 @ 09:52:04 #35
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_65647385
    Leer/speel nu zo'n 2 maanden op een akoestische gitaar maar zat gister even de powerchords les van Justin te bekijken. Damn wat klinkt dat vet (en makkelijk) Nu wil ik ook een elektrische gitaar
    Ik heb mezelf maar beloofd dat ik eerst wat nummers akoestisch kan voordat ik nog meer geld uit ga geven
    I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
    - Douglas Adams
    pi_65649082
    Ben nu een beetje door de muziektheorie aan het worstelen...
    * witte_fantasie probeert intervallen te snappen, maar steps zijn zoveel makkelijker...
    verkapte tvp
    pi_65680393
    Ben nu een tijdje aan t kloten met 'round midnight'. Maar bij deze tab klopt het einde voor geen meter Iemand die het nummer kent, en het misschien wel af kan maken?
    pi_65697241
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 00:53 schreef robbolo het volgende:
    Ben nu een tijdje aan t kloten met 'round midnight'. Maar bij deze tab klopt het einde voor geen meter Iemand die het nummer kent, en het misschien wel af kan maken?
    Is dat deze?

klinkt niet echt als een "leer hiermee gitaarspelen"-nummer, hè.
    pi_65698000
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Is dat deze?

klinkt niet echt als een "leer hiermee gitaarspelen"-nummer, hè.
    Dat is waar, maar had het geluk een simpele tab te vinden, alleen t einde is verrot Probeer t maar te spelen, dan is t duidelijk waar de fout zit. Denk je trouwens dat jij er wel een redelijk einde aan kan breien?
      dinsdag 3 februari 2009 @ 17:28:55 #40
    157428 GoodGawd
    This is your captain speaking!
    pi_65698640
    Leuk nummer
    Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
    pi_65699166
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 00:53 schreef robbolo het volgende:
    Er zijn naar schatting 67234 versies van Round Midnight. Ik speel een eigen interpretatie van die tabs op UG.
    pi_65699267
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:43 schreef starla het volgende:

[..]

Er zijn naar schatting 67234 versies van Round Midnight. Ik speel een eigen interpretatie van die tabs op UG.
    Heb met me stomme kop de verkeerde tab gebruikt. Ik bedoelde deze. Het is een erg simpele tab, maar het einde klopt niet, en ik krijg t niet zelf voor elkaar om t netjes te laten klinken.
    pi_65699475
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:46 schreef robbolo het volgende:

[..]

Heb met me stomme kop de verkeerde tab gebruikt. Ik bedoelde deze. Het is een erg simpele tab, maar het einde klopt niet, en ik krijg t niet zelf voor elkaar om t netjes te laten klinken.
    Waarom speel je niet degene die je eerst postte dan? Die klopt aardig met een aantal versies.
    pi_65699529
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:52 schreef starla het volgende:

[..]

Waarom speel je niet degene die je eerst postte dan? Die klopt aardig met een aantal versies.
    Kan ik nog niet Ben net pas begonnen met af en toe een liedje te leren spelen
    pi_65699730
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:53 schreef robbolo het volgende:

[..]

Kan ik nog niet Ben net pas begonnen met af en toe een liedje te leren spelen
    pi_65706110
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:58 schreef starla het volgende:

[..]

Maar kan jij m niet ff voor me kloppend maken dan? Ik kom er niet uit
    pi_65708274
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 20:36 schreef robbolo het volgende:

[..]

Maar kan jij m niet ff voor me kloppend maken dan? Ik kom er niet uit
    Kloppend met welke versie van Round Midnight?
    pi_65708797
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 21:15 schreef starla het volgende:

[..]

Kloppend met welke versie van Round Midnight?
    Is natuurlijk slecht uit te leggen, maar bij het einde van deze tab klopt het niet. Volgens mij moet t einde van de maat naar beneden, en niet naar boven. Nou vroeg ik me dus af of iemand het einde af kan maken, in de trant van deze tab, zodat het klopt. Begrijp je wat ik bedoel?
    pi_65709607
    Ik ken die hele versie niet, klinkt me ook niet bekend in de oren omdat het van piano naar gitaar is omgezet. Ik speel de versie van Wes Montgomery en niet Thelonious Monk, dus ik kan je helaas niet helpen. Alleen als je me een link kunt geven naar de versie waarop die gast de tabs heeft gebaseerd.

Misschien kun je de uitvoering van Montgomery leren met behulp van guitarpro?

http://www.ultimate-guita(...)night_guitar_pro.htm
      dinsdag 3 februari 2009 @ 22:43:23 #50
    52853 L.Mo
    Hey! Viespeuk!
    pi_65713591
    Op youtube en de rest van internet is er genoeg te vinden over het stemmen van een gitaar, maar ik kom er echt niet uit.

Ik ben alle snaren van mn gitaar (Ibanez grg170dx) aan het vervangen, maar wanneer ik de hoge e heb gestemd, stem ik de b, dan moet de hoge e weer iets strakker, daarna ook weer de b. Dan staan ze allebei goed. Daarna stem ik de g, en vervolgens moeten de andere twee weer iets strakker..

Uiteindelijk blijf ik bezig met strakker draaien van snaren tot mn brug helemaal schuin staat; er klopt dus helemaal niks van.

Help?
    Tot zover het nieuws
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')