sus is hetzelfde als sus4. Maar C7sus is niet hetzelfde als Csus4 omdat C7sus nog een Bes (7) bevat.quote:Op maandag 21 december 2009 10:59 schreef Gitaarmat het volgende:
C7sus: 1,4,5,b7
C,F,G,Bb
Is dat hetzelfde als Csus4? Omdat de E door de F wordt vervangen? dus de 4e voor de 3e toch.
Wat is je budget?quote:Op zondag 20 december 2009 18:37 schreef Trollface. het volgende:
Ik wil elektrische gitaar leren spelen, wat is een fijne beginnersgitaar?
Rond de 200-250¤quote:Op maandag 21 december 2009 11:38 schreef Cid het volgende:
[..]
Wat is je budget?
Ik zit aan deze London City Comet te denken aangezien ik ook weer wil gaan beginnen
Squirer is Fender's eigen B-merk. Ik heb er ook 1. Maar of ie echt goed voor jou is moet je zelf uitproberen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:34 schreef Trollface. het volgende:
[..]
Rond de 200-250¤
Ik heb ook goeds gehoord van de Squier Affinity Strat, is dit gerechtvaardigd?
Aight, bedankt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Squirer is Fender's eigen B-merk. Ik heb er ook 1. Maar of ie echt goed voor jou is moet je zelf uitproberen.
quote:Op dinsdag 22 december 2009 01:09 schreef Rnnz het volgende:
Akoestische gitaar. Price range: tot +/- ¤ 500
Iemand goede aanraders? Ik wil naast m'n Fender ook nog een goede akoestische gitaar hebben.
Zat te kijken naar de Taylor 210 maar die is net wat te duur. Misschien even doorsparen nog.
Het london city geluid komt voor weinig geld heeel dicht bij het Fender geluidquote:Op maandag 21 december 2009 11:38 schreef Cid het volgende:
[..]
Wat is je budget?
Ik zit aan deze London City Comet te denken aangezien ik ook weer wil gaan beginnen
sorry geen ervaring meequote:Op woensdag 23 december 2009 11:24 schreef maikel_rox het volgende:
zosinds gisteren ook een elec. gitaar in mijn bezit
een Kirk Hammett limited edition om precies te zijn, gekregen van me schoon ouders.
vind het een erg leuk cadeau omdat ik al wou beginnen met gitaar leren spelen
alleen kan ik nou niet echt veel info over dit model vinden..
iemand hier die er evaring mee heeft of me wat meer info kan bieden?
Heb je beide modellen al eens geprobeerd?quote:Op woensdag 23 december 2009 17:18 schreef Cid het volgende:
Ik twijfel nog tussen een strat of tele. Wil een beetje Mark Knopfler achtige sound hebben, maar die speelt volgens mij op alles wat snaren heeft...
quote:Op woensdag 23 december 2009 18:27 schreef GoodGawd het volgende:
Knopfler speelt ook veel les paul volgens mij.
Als je dat zelf bedacht hebt ben je slim.quote:Op woensdag 23 december 2009 18:54 schreef Wii-Style het volgende:
Ik ben echt slim hè. Ik wilde dus de zesde snaar aanslaan en de vierde, maar niet de vijfde. Wat doe ik? Ik zet (zachtjes) een extra vinger op de vijfde snaar... nu kom ik er pas achter dat ik gewoon de vinger die ik op de zesde snaar heb, gewoon een beetje omlaag buig zodat ik de vijfde aanraak... OMG. Makkelijker zo natuurlijk.
Ja maar uit beiden is het geluid wel te halen met de juiste instellingen. De tele heeft alleen af en toe wat scherpere randjes op de hoge tonen zitten vond ik.quote:Op woensdag 23 december 2009 17:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je beide modellen al eens geprobeerd?
Oh, je bent op zoek naar een bepaald geluid.quote:Op woensdag 23 december 2009 21:39 schreef Cid het volgende:
[..]
Ja maar uit beiden is het geluid wel te halen met de juiste instellingen. De tele heeft alleen af en toe wat scherpere randjes op de hoge tonen zitten vond ik.
Inderdaadquote:Op woensdag 23 december 2009 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh, je bent op zoek naar een bepaald geluid.
Toen ik mijn gitaar kocht heb ik er gewoon een stuk of 10 uitgeprobeerd. Op een door de verkoopster geselecteerde versterker (die op mij verder geen indruk maakte. De versterker dan) De laatste gitaar klonk 2x beter dan de rest (en hij voelde ook lekker aan). Dus die heb ik gekocht. Als je het gewenste geluid toch kan krijgen met de juiste effecten, moet je de gitaar kiezen die het lekkerste speelt en klinkt.
Die heb ik altijd al gewild..quote:Op donderdag 24 december 2009 00:23 schreef maniack28 het volgende:
Muhahhhahaha, een Epiphone SG G-400 gekocht voor 130 euro 2e hands. Gitaar is 4 maanden oud, heb de bon erbij.. nauwelijks op gespeeld... wat een lul dat ie hem voor 130 euro verkoopt. Je kan er 200 voor krijgen
[ afbeelding ]
Enigste nadeel is dattie kopzwaar is en dus een snoekduik maakt als je hem loslaat...
Kopen? 200 euroquote:
Ik vindt Ferre Grignard wel leuk om te beginnen, 3 makkelijke en belangrijke akkoorden (A D & E), steeds in dezelfde volgorde: http://www.tabsrus.nl/Download/7749 en der zit wel wat ritme in.quote:Op donderdag 24 december 2009 02:00 schreef Dropdown het volgende:
Ah, mooi een topic voor beginners. Morgen (hopelijk) mijn Yamaha PA012. Heb Roland Cube 15X erbij. Wil liedjes van bands als Green Day, Blink 182, Linkin Park, Fall out Boy , AC/DC, Queen, Billy Talent en Red Hot Chili Peppers gaan spelen.
Dikgedrukt zijn mijn favo bands.
Als oefenliedjes heb ik in een ander topic al gekregen:
Green day - American Idiot en Holiday
AC/DC - Whole Lotta Rosie.
Heeft iemand nog "makkelijke" oefenliedjes van Fall Out Boy? Of van de andere bands.
ik dacht dat men bij punkrock net down-up-down-up-down-up-down ging...quote:Op maandag 28 december 2009 21:12 schreef Gitaarmat het volgende:
Ligt eraan.![]()
Vaak worden de mute downs gebruikt bij typerene powerchord rock zoals greenday.
Ik zou gewoon een mixer/mengpaneeltje kopen. Via een verloopstukje aansluiten op de line-in van je computer. Hetzelfde ding kan je dan gebruiken om de boel op losse amps (of huis-tuin-en-kukenversterkers) aan te sluiten. Die hebben geen USB.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:01 schreef Cid het volgende:
Iemand nog een goede tip voor een simpele voorversterker (preamp)?
Ik wil mijn electrisch gitaar graag aansluiten op m'n Mac om wat met GarageBand the spelen, maar het signaal moet wat versterkt worden voordat het m'n Mac in gaat.
Beetje overkill maar wel grappig, deze kwam ik tegen: Line 6 POD Studio GX. Wat ik me wel af vraag dit apparaat, zit er een accu/batterij in of heb je altijd een USB slot nodig?
quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zou gewoon een mixer/mengpaneeltje kopen. Via een verloopstukje aansluiten op de line-in van je computer. Hetzelfde ding kan je dan gebruiken om de boel op losse amps (of huis-tuin-en-kukenversterkers) aan te sluiten. Die hebben geen USB.
WAT EEN PRACHTIG GELUID.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:22 schreef boskameel het volgende:
Dood hier. Ik zag dit filmpje:
Ik zou deze graag leren, hij klinkt niet zo heel moeilijk en volgens mij zijn het standaard akkoorden (dacht C,D,Em en later G, D, Em, C. Maar ik kom er niet uit welke snaren hij aanslaat. Zou iemand mij kunnen helpen hiermee?
quote:
Die gast speelt het idd geval niet live kijk en luister maar goedquote:Op maandag 11 januari 2010 23:44 schreef Rnnz het volgende:
[..]
WAT EEN PRACHTIG GELUID.Echt een goede cover.
![]()
Ik denk dat je vooral zelf moet uitproberen wat hij aanslaat. Als je eenmaal de akkoorden speelt kom je ook zo achter de melodielijn.
Ga trouwens deze week nog een Taylor kopen, waarschijnlijk de 110 uitvoering.Had een paar posts terug nog om advies gevraagd, maar heb toch even gewacht en gespaard voor een Taylor.
Hehe, de punkversie paste beter in de setquote:
Hangt af van het aantal oefenuren per dag, leeftijd en talent. Maar je zou in een paar weken een paar veel gebruikte akkoorden kunnen leren (en leren ze een beetje vlot achter elkaar te spelen) en dan kan je wat kampvuur liedjes en blues spelen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:13 schreef sciter het volgende:
Ik heb een vraag, Hoe lang deden jullie erover om de ultieme basis te leren (als je nog nooit eerder gitaar gespeelt hebt)?
Begin dan met de akkoorden; A, Am, E, Em, D en G.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 11:23 schreef sciter het volgende:
Dank u.
Aangezien ik niets te doen heb met me leven kan ik genoeg oefenen dus ik hoop dat ik over een paar weken wat akkoorden kan
Als je een beetje aanleg hebt kun je binnen een dag (!!!) al wel een simpel nummer spelen (denk aan 3 little birds van bob marley bv.). 3 akkoordtjes; E, A en D. Niet gaan klooien met verschillende ritmes etc.quote:Op donderdag 14 januari 2010 21:13 schreef sciter het volgende:
Ik heb een vraag, Hoe lang deden jullie erover om de ultieme basis te leren (als je nog nooit eerder gitaar gespeelt hebt)?
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:36 schreef sanakthe het volgende:
Ik ben dus nog een beginner, en wat is B mineur toch kut om te spelen he
Awesome, zal het eens uitzoeken en proberenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:53 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:
Ik leer ze eerst een Fmaj(7) akkoord op twee verschillende manieren: Een gewone F (zonder barre en dat je met je wijs vinger de onderste twee snaren pakt) en een Fmaj7 akkoord (met de onderste snaar dus open).
Daarna doen we een F power akkoord. Als ze die allemaal onder de knie hebben dan is het alleen nog maar een kwestie van de twee akkoorden combineren (de F power akkoord en de gewone F)
Hetzelfde is vast ook te doen voor barre's op de eerste 5 snaren.
Eerst dit F akkoord leren:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:01 schreef sanakthe het volgende:
[..]
Awesome, zal het eens uitzoeken en proberen
Goede tip, ga ik ook proberen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:53 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Barre is gewoon klote om te leren. Wat ik altijd doe als ik mensen dat moet leren:
Ik leer ze eerst een Fmaj(7) akkoord op twee verschillende manieren: Een gewone F (zonder barre en dat je met je wijs vinger de onderste twee snaren pakt) en een Fmaj7 akkoord (met de onderste snaar dus open).
Daarna doen we een F power akkoord. Als ze die allemaal onder de knie hebben dan is het alleen nog maar een kwestie van de twee akkoorden combineren (de F power akkoord en de gewone F)
Hetzelfde is vast ook te doen voor barre's op de eerste 5 snaren.
Goede tip, dank!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:17 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Eerst dit F akkoord leren:
[ afbeelding ]
Waar de twee '1'tjes staan met je je wijsvinger dus plat leggen. De bovenste twee snaren sla je niet aan!
Daarna dit akkoord:
[ afbeelding ]
Dit is een F power akkoord (ook wel F5 genoemd). Bij deze gebruik je dus alleen je wijs, ringvinger en pink en sla je alleen de bovenste drie snaren aan.
.....
Sorry, Jimi wie?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:31 schreef GoodGawd het volgende:
Jimi Hendrix speelde ook geen barre akkoorden zoals afgebeeld maar zo:
[ afbeelding ]
Ik heb in eerste instantie gitaar leren spelen zonder noten....Tabs geven dan de uitkomst (CoiLive heeft plaatjes van tabs eerder deze pagina)..Als je iets over je zang heen wil spelen kun je dat doen door standaard accoorden te pakken die er op passen, of goed luisteren naar welke noten bij je stem passen, en aan de hand daarvan iets te spelen....Het is alleen niet zo maar geleerd, je zult er veel tijd en moeite in moeten steken wil je iets spelen wat acceptabel is.quote:Op maandag 25 januari 2010 07:01 schreef Seven. het volgende:
Ja, hoi. Ik zing. En ik denk best aardige liedjes te kunnen schrijven al zullen het geen wereldhits worden. Maar alleen met je stem ben je zo beperkt, ik vind het vrij lastig om me er een arrangement bij voor te stellen. Is het te doen om zonder les te leren gitaarspelen? Trouwens, het is mijn vader wel gelukt zonder ook maar één noot te lezen. Nu is mijn probleem ook dat ik geen noten kan lezen.
En verder twijfel ik tussen gitaar of bas. Ik zie het namelijk wel zitten om de normale akkoorden met mijn stem en andere instrumenten in te vullen. Als ik het goed begrijp, dan is basgitaar veel eenvoudiger toch? Ik heb alleen wel een voorkeur voor akoestische gitaren.
Edit: er bestaan akoestische basgitaren.
Hendrix had onmogelijk grote kolenschoppen.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 11:31 schreef GoodGawd het volgende:
Jimi Hendrix speelde ook geen barre akkoorden zoals afgebeeld maar zo:
[ afbeelding ]
Met gitaar meezingen is geen probleem. Dus lange adem. En kiezen tussen basgitaar en slaggitaar. Met slaggitaar is de begeleiding wel voller, aan de andere kant beperkt het ook weer.quote:Op maandag 25 januari 2010 11:22 schreef Lakai het volgende:
[..]
Ik heb in eerste instantie gitaar leren spelen zonder noten....Tabs geven dan de uitkomst (CoiLive heeft plaatjes van tabs eerder deze pagina)..Als je iets over je zang heen wil spelen kun je dat doen door standaard accoorden te pakken die er op passen, of goed luisteren naar welke noten bij je stem passen, en aan de hand daarvan iets te spelen....Het is alleen niet zo maar geleerd, je zult er veel tijd en moeite in moeten steken wil je iets spelen wat acceptabel is.
Ik zou voor een western (staalsnarige) akoestische gitaar gaan. Deze zijn namelijk iets makkelijker om te bespelen in vergelijking met een Spaanse akoestische gitaar en je hebt meer mogelijkheden om (denk ik) zelf nummers te schrijven. Of misschien eens met een piano spelen, want dan kun je makkelijker de zanglijn (de noten die je zingt) oppikken en heb je een mooier overzicht over de noten die je speelt en de eventuele akkoorden die je erbij wilt / kunt pakken (piano is voor iemand zonder enige ervaring makkelijker om mee te spelen dan een gitaar (echt piano spelen is een ander verhaalquote:Op maandag 25 januari 2010 07:01 schreef Seven. het volgende:
Ja, hoi. Ik zing. En ik denk best aardige liedjes te kunnen schrijven al zullen het geen wereldhits worden. Maar alleen met je stem ben je zo beperkt, ik vind het vrij lastig om me er een arrangement bij voor te stellen. Is het te doen om zonder les te leren gitaarspelen? Trouwens, het is mijn vader wel gelukt zonder ook maar één noot te lezen. Nu is mijn probleem ook dat ik geen noten kan lezen.
En verder twijfel ik tussen gitaar of bas. Ik zie het namelijk wel zitten om de normale akkoorden met mijn stem en andere instrumenten in te vullen. Als ik het goed begrijp, dan is basgitaar veel eenvoudiger toch? Ik heb alleen wel een voorkeur voor akoestische gitaren.
Edit: er bestaan akoestische basgitaren.
Als je vader een staalsnarige gitaar heeft dan is het bijna zeker weten een western gitaarquote:Op maandag 25 januari 2010 15:07 schreef Seven. het volgende:
Eén maar: ik hou echt niet zo van het western-geluid. Het liefst wil ik de gitaar van mijn papa, die heeft een superfijn geluid. Wel stalen snaren. Ik zat dus te denken om voor het eerste jaartje een of ander dingetje van 150 euries aan te schaffen. Want ik kan geen gitaar lenen. Maar wie vertelt mij nog even iets over basgitaar, is dat moeilijker aan te leren? Ik snap de principes wel als in ondersteunend in harmonie met de slaggitaar.
Goed om te weten, ik word er altijd moedeloos van. Moet er even doorheen.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:33 schreef Gitaarmat het volgende:
Gaat lekker met theorielessen. Begin het haast net zo leuk te vinden als spelen.
Gewoon veel oefenenquote:Op maandag 25 januari 2010 17:55 schreef Cudles het volgende:
[..]
Goed om te weten, ik word er altijd moedeloos van. Moet er even doorheen.
Heeft iemand tips hoe je snel hammer ons en pull ofs doet a la lynyrd skynyrd? Of moet ik blijven oefenen totdat ik het net zo snel kan.
Thanx! Das best wel n handige site!quote:Op maandag 25 januari 2010 14:55 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Als je voor een gitaar wilt gaan (wat ik je aanraad), kijk dan eens bij de beginners course op www.justinguitar.com !!!!!!!! Geweldige website! Ik wou dat die er was toen ik begon met gitaar spelen. Ik heb het mezelf aan geleerd aangezien ik geen mensen kende die gitaar speelde, er geen youtube was en alleen maar droge tabs
A = x-0-2-2-2-0quote:Op zondag 7 maart 2010 04:09 schreef EvilMarc het volgende:
Iemand die mij een indicatie kan geven voor het nummer ´Vlinder´ van Marco Borsato? Barré akkoorden heb ik nu redelijk onder de knie maar ik ben vrij wanhopig om dit nummer te kunnen spelen, al lijkt het er maar een beetje op.
Finger-style moet ook wel lukken, maar ik kan zelf nog geen tabs maken![]()
Wat bedoel je met 7 uit toonladder en akkoorden?quote:Op zondag 7 maart 2010 12:59 schreef Gitaarmat het volgende:
Gister weer een theorieles gehad. Ik ben ff de draad kwijt met de 7-akkoorden.
Een maj7 heeft de 7 uit de ladder. En de 'gewone' 7 heeft de 7 uit de akkoorden?
Dat is gewoon een Bmquote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bsus4 = x-2-4-4-3-2
En dit gewoon een Bquote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
B/D# = x-2-1-4-4-2
Dit is een Gadd11quote:Op zondag 7 maart 2010 17:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
G/C = 3-3-0-0-0-3
Vertel dat die lui van Tabs R Usquote:Op zondag 7 maart 2010 20:21 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is gewoon een Bm
[..]
En dit gewoon een B
[..]
Dit is een Gadd11
Ook zo'n mooie gitaarintro:quote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:23 schreef starla het volgende:
Dit topic is dood, beetje wat leven in de brouwerij met een heerlijk gitaarintro:
Wat die andere betreft heb je gelijk, maar een B is volgens mij toch echt x-2-4-4-4-2.quote:
Oh die akkoorden zullen er wel niks mee te maken hebben dan.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:57 schreef starla het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 7 uit toonladder en akkoorden?
maj7 = 7 toevoegen
'gewone' 7 of dominante 7 = b7 toevoegen
dus Cmaj7 = C E G B (want C majeur toonladder = C D E F G A B)
C7 = C E G Bb
Google eens op chord voicingquote:Op maandag 8 maart 2010 19:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Wat die andere betreft heb je gelijk, maar een B is volgens mij toch echt x-2-4-4-4-2.
Nee, je hebt gelijk. tov de Barré B (waar ik vanuit ging) speel je een D# ipv de F#quote:Op maandag 8 maart 2010 19:45 schreef starla het volgende:
[..]
Google eens op chord voicing
24442 is gewoon een barré B. Elke positie op de nek met een B, D# en F# is een B, zoals bovenstaande.
B/D# slaat helemaal nergens op, omdat D# niet de bas is. En hoezo B met E halve toon verlaagd? De E zit niet eens in de B.
Ik ook niet hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 20:23 schreef cafca het volgende:
Ik heb überhaupd nog nooit een B zo gespeeld.
Ik ook nietquote:Op maandag 8 maart 2010 20:28 schreef cafca het volgende:
Maar ja, ik heb überhaupt ook nog nooit eerder met een d geschreven, dus.....
Voor alles blijkt een eerste keer te zijn, En zo lullen we dit topic wel vol.quote:
Ik ookquote:Op maandag 8 maart 2010 20:32 schreef cafca het volgende:
Ik speel de laatste tijd veel te weinig gitaar, trouwens.....
das waar, maar toch kom ik er gewoon niet aan toequote:Op maandag 8 maart 2010 21:43 schreef cafca het volgende:
[..]
Tja, een beetje muziekmaken is erg ontspannend na een dag hard werken, hoor!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |