Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Oef jah.. 2006quote:
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.quote:
quote:Op maandag 13 april 2009 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.
Compenseert een beetje voor Kubica.
quote:Op maandag 13 april 2009 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.
Compenseert een beetje voor Kubica.
Avatar is mooi stukje emotiequote:
quote:
Oeps.....quote:The FIA has written to the BBC to ask for copies of interviews McLaren team principal Martin Whitmarsh conducted with the broadcaster in the immediate aftermath of the Australian Grand Prix.
Although Whitmarsh claimed at the Malaysian Grand Prix that he knew nothing about Lewis Hamilton and McLaren's former sporting director Dave Ryan denying to stewards that there had been a radio order to let Jarno Trulli overtake, his comments in the aftermath of the race suggest he shared the line they told stewards that the Toyota driver had forced his way by.
In a live interview with BBC Radio 5 shortly after the Melbourne race, Whitmarsh said: "Under the last safety car, Trulli's Toyota fell off the circuit and was on the grass. Lewis passed him as he could legitimately do so, and thereafter Trulli repassed under the safety car and the early indications from the stewards were that they felt that was incorrect. They are doing the full investigation as we speak and we will shortly learn if it is a third or a fourth place."
In another interview that Whitmarsh is alleged to have conducted with BBC pitlane reporter Ted Kravitz, it is suggested he said: "Trulli then retook the place under the safety car, which ordinarily you wouldn't do. I know that the FIA are looking at it at the moment."
bron:Autosportquote:Speaking ahead of the ICA hearing that takes place in Paris today, with the verdict due to be issued tomorrow afternoon, Theissen thinks that the exciting start to the season has been skewed by the technical controversy.
Dat hoeft niet. Ze mogen ook met de huidige diffuser rond blijven rijden. En de kosten zijn al gemaakt ook al worden ze illegaal verklaart, omdat een aantal teams al zo'n diffuser gebouwd hebben. En omgekeerd natuurlijk ook, omdat er drie teams zo'n diffuser hebben moeten er drie teams een nieuwe diffuser ontwikkelen omdat ze met de andere niet mogen rijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:23 schreef bodylotion het volgende:
Ik ben benieuwd naar de uitspraak.. Als het legaal zal worden verklaart is dat wel een afgang mbt de kostenbesparingen dit jaar, daar de 7 teams zonder diffuser zo ongeveer een nieuwe wagen moeten bouwen
De diffusers zelf wel, maar wat ik er van begrepen heb is dat de gaten in de reference plane (die zorgen dat er lucht van onder de auto in de bovenste laag van de diffuser kan komen) niet legaal zouden zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:29 schreef sasquatsch het volgende:3. De diffusers voldoen aan de technische reglementen van de FIA.
regel 3.12.5quote:All parts lying on the reference and step planes, in addition to the transition between the two planes, must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
Fully enclosed holes are permitted in the surfaces lying on the reference and step planes provided no part of the car is visible through them when viewed from directly below.
Fully enclosed is zoals ik het lees inderdaad een gat en geen inkeping (zoals in de bodemplaat van McLaren achter de sidepods).quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:02 schreef Ared het volgende:
[..]
De diffusers zelf wel, maar wat ik er van begrepen heb is dat de gaten in de reference plane (die zorgen dat er lucht van onder de auto in de bovenste laag van de diffuser kan komen) niet legaal zouden zijn.
Bij lezing van die regels krijg ik weer de indruk dat de teams zich wel veel vrijheid met de interpretatie hebben veroorloofd.
[..]
regel 3.12.5
met "fully enclosed" bedoelen ze (neem ik aan) dat de omtrek van het gat een ononderbroken oppervlak moet zijn (al is het wel een tautologie, want zonder ononderbroken omtrek kun je per definitie geen gat hebben, dus misschien bedoelen ze toch iets anders...)
Maar hoe moet je "no part of the car" lezen? Betekent dat, dat als je door zo'n gat in de reference plane kijkt, er alleen lucht te zien mag zijn, of is het voldoende als er boven het gat alleen de onderkant van de step plane te zien is? Dat laatste is niet wat er letterlijk staat, in mijn mening.
quote:(1) The rules don’t prevent double-decking as the diffuser is defined in the articles labelled ‘bodywork facing the ground’ - the upper tier does not face the ground.
(2) The reference plan and step are not treated as a single continuous surface so holes can be carved in the step transition to feed more air to the diffuser.
(3) A longer, higher central section that integrates with the rear crash structure is allowed - Toyota exploits this (think of this as a narrower version of the central section allowed last year).
The prevailing view in the paddock is that the FIA will not outlaw the double-diffuser, at least not this season. Expect 75% of teams to be running them when the F1 circus lands in Europe.
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.quote:Op maandag 13 april 2009 18:41 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Avatar is mooi stukje emotie
* Sinister-D- denkt terug aan Brazil '08![]()
[..]
? GP van Brazil vorig jaar.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doeldequote:
Yipquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doelde![]()
Maar die van Trystar is idd van Brazilie '08
Was wel leuk item bij HS over Maxie, me dunkt dat Max wel met supermateriaal rijdt, 49 van de 50 races winnenquote:Op maandag 13 april 2009 20:05 schreef -Jean- het volgende:
Kijktip!![]()
De meest succesvolle Nederlandse f1 coureur Jos the Boss is vanavond met zijn zoon Max Verstappen te gast bij Holland Sport om 20.25 op nl 3.
Goede tijden:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??quote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef TheClown1 het volgende:
wanneer kunnen we de uitspraak verwachten? iemand een idee?
Zo, weten we dat ook weer.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:12 schreef nils7 het volgende:
[..]
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/quote:Hof van Beroep verklaart diffusers legaal
15 april 2009
De diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota zijn legaal. Zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de internationale autosportbond FIA. Dit betekent dat de andere teams als de wiedeweerga vergelijkbare diffusers moeten ontwikkelen, om de achterstand die zij inmiddels hebben opgelopen, weer goed te maken.
Renault, Ferrari, Red Bull en BMW hadden een protest ingediend tegen de legaliteit van de wagens van Brawn GP, Williams en Toyota, omdat zij vinden dat deze teams een diffuser op de auto hebben gezet die niet conform de regels is. Volgens de technische regels moet de bodem van de wagen geheel gesloten zijn, maar Brawn GP, Williams en Toyota hebben hun auto zo ontworpen dat de diffuser naar hun mening geen deel uitmaakt van de onderkant van de bolide. Volgens hen is het daarom wel toegestaan om openingen bij de diffuser te hebben. Deze openingen zou deze auto's meer neerwaartse druk opleveren, waardoor zij volgens experts per ronde wel drie tienden tot een halve seconde sneller zouden zijn.
Het team van BMW was reeds begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe diffuser, voor het geval het Hof van Beroep tot deze beslissing zou komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475quote:Op woensdag 15 april 2009 11:21 schreef Aresdreams het volgende:
http://www.rtl.nl/(/sport(...)/090415_diffuser.xml
zijn nu dus 2 sites die melden dat ze legaal zijn.
De nadere teams zullen nu ook een defuser krijgen, dus hij mag zijn borst nat maken. Halverwege het seizoen deze uitspraak nog maar eens nader bekijkenquote:
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Eens zien welke teams in China met soortgelijke diffusers aan de start komen. Als ferrari daar niet bij zit dan is er echt iets goed mis.
hehe, bij hun beste adviseurs was toch "geen enkele twijfel" dat de designs illegaal waren...quote:Op woensdag 15 april 2009 11:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Eens zien welke teams in China met soortgelijke diffusers aan de start komen. Als ferrari daar niet bij zit dan is er echt iets goed mis.
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.
McLaren is nu ook al niet het snelste team zonder diffuser. Als iemand er voordeel bij gaat hebben, verwacht ik dat het vooral BMW is. Die kunnen het tempo vooraan nu al bijna volgen, en zover ik weet hebben zij geen grote design problemen bij het implementeren van de nieuwe diffuser.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:04 schreef ShaoliN het volgende:
Ben echt benieuwd hoe snel de andere auto's zijn met de nieuwe diffusors. Ik vind het sowieso al mooi om te zien dat de Brawn sneller is dan de Williams en de Toyota. Het is niet zomaar gezegd dat de McLaren en Ferrari hier makkelijk aan voorbij gaan straks.
quote:Op woensdag 15 april 2009 11:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.
Dat was het idee van de schoenmaker.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Gezien het budget van Ferrari mag je wel aannemen dat zij al sinds race 1 bezig zijn om ook een auto te ontwikkelen met zulke diffusers. Omdat het duidelijk was dat het legaal verklaard zou worden.
Als ze daar geen rekening mee hebben gehouden is dat nog een grotere fail dan de pitstactiek van Raikkonen tijdens de afgelopen race.
Wie het ook was, het liep iig op een epic uit.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:17 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat was het idee van de schoenmaker.
Maar voordat die echt goed werkt op de bolide is een ander verhaal. En Brawn zit ondertussen ook niet stil denk ikquote:Op woensdag 15 april 2009 11:31 schreef Tarabass het volgende:
[..]
De nadere teams zullen nu ook een defuser krijgen, dus hij mag zijn borst nat maken. Halverwege het seizoen deze uitspraak nog maar eens nader bekijken
McLarenquote:Op woensdag 15 april 2009 12:12 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.
"The critics aimed at Schumacher are totally idiotic. His contract with Ferrari is to expire at the end of the season and I don't know if it's going to be extended. The attack on Schumacher doesn't make any sense. He knows everyone and he was only at Sepang by accident. The decisions from the pit wall were taken by the team, not by him,” revealed Webber for Italian newspaper Gazzetta dello Sport.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:17 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat was het idee van de schoenmaker.
Het zou zomaar kunnen ik immers de info van Mol gekregen.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
"The critics aimed at Schumacher are totally idiotic. His contract with Ferrari is to expire at the end of the season and I don't know if it's going to be extended. The attack on Schumacher doesn't make any sense. He knows everyone and he was only at Sepang by accident. The decisions from the pit wall were taken by the team, not by him,” revealed Webber for Italian newspaper Gazzetta dello Sport.
En de zilveren, blauwe en wit/blauwe.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:01 schreef TJDoornbos het volgende:
Legaaloverwinning der F1 en een dikke vette vinger voor die rode rukkers
Ik denk dat McLaren er allang 1 heeft, alleen nog niet in heeft durven zetten (als je ziet hoe de FIA ze onder een loep houdt):quote:Op woensdag 15 april 2009 12:12 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.
nee, over twee weken staat eerst de zaak tegen McLaren nog op het programma.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:00 schreef David Letterman het volgende:
De diffusers zijn goed bevonden en dus legaal...kunnen we nu dan gewoon gaan racen zonder al het gezeik?
oh ja, dat speelt ook nog...idd maar hopen op wat mooie gp'squote:Op woensdag 15 april 2009 15:15 schreef Ared het volgende:
[..]
nee, over twee weken staat eerst de zaak tegen McLaren nog op het programma.
Niet voor Ferrariquote:Op woensdag 15 april 2009 15:28 schreef Jezza het volgende:
Als het een beetje mee zit hebben we weer wat regen in Chinaen als het regent is het over het algemeen altijd wel een mooie GP
Maak je dan maar op voor het volgende spionageschandaal. McLaren heeft namelijk (net als bij Force India) gewoon personeel uitgehuurd samen met de levering van de motoren. Mocht McLaren het dan weten zonder dat Brawn dat aan hun heeft verteld (wat ik me niet kan indenken eerlijk gezegd) dan kan dat alleen zijn door een werknemer die het heeft doorgebriefd.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:01 schreef nils7 het volgende:
wie gelooft er nu dat ze alleen die motoren op de post hebben gedaan ipv even daar gekeken of het allemaal wel kan en past?
Het is geen personeel van Mclaren maar personeel van Mercedes (ex Ilmor) dat de motoren doet.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Maak je dan maar op voor het volgende spionageschandaal. McLaren heeft namelijk (net als bij Force India) gewoon personeel uitgehuurd samen met de levering van de motoren. Mocht McLaren het dan weten zonder dat Brawn dat aan hun heeft verteld (wat ik me niet kan indenken eerlijk gezegd) dan kan dat alleen zijn door een werknemer die het heeft doorgebriefd.
Misschien niet de tekeningen, maar toch zeker wel de bolide tijden sbv. testsessies.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:13 schreef Atreidez het volgende:
Die uitgehuurde mannetjes zitten toch alleen maar naar telemetry van de motor te koekeloeren.. Kan me niet voorstellen dat ze de bouwtekeneningen van de diffuser en aangemeten onderdelen onder ogen krijgen of toegang toe hebben?
Een combinatie van wellichtquote:Op woensdag 15 april 2009 16:26 schreef Jezza het volgende:
Domenicali:
"Dit zal natuurlijk tijd en geld kosten. We zullen dan ook onze krachten dubbelen om het team weer op het hoogste niveau van competitiviteit terug te krijgen." GPupdate
Bedoelt hij nou dat ze 2x zo hard gaan werken of dat ze 2x zoveel personeel nemen![]()
?
Wat dacht je van Red Bull? Die volgen het tempo ook behoorlijk zonder al die poespasquote:Op woensdag 15 april 2009 12:14 schreef Ared het volgende:
[..]
McLaren is nu ook al niet het snelste team zonder diffuser. Als iemand er voordeel bij gaat hebben, verwacht ik dat het vooral BMW is. Die kunnen het tempo vooraan nu al bijna volgen, en zover ik weet hebben zij geen grote design problemen bij het implementeren van de nieuwe diffuser.
Die hebben ze ook al tijdens de laatste testsessies gezien waar ze zelf bij waren. En op basis van wat ik op Internet heb gezien de afgelopen maand, weet ik ook wel hoe zo'n diffuser in elkaar steekt. Even een ontwerpje maken en in de windtunnel uittesten en je weet of het werkt.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Misschien niet de tekeningen, maar toch zeker wel de bolide tijden sbv. testsessies.
Ik kan me in deze theorie wel in vindenquote:Op woensdag 15 april 2009 15:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik denk dat McLaren er allang 1 heeft, alleen nog niet in heeft durven zetten (als je ziet hoe de FIA ze onder een loep houdt):
- Ze hebben geen protest ingediend
- Ze houden zich angstvallig stil, andere teams heb ik er toch over gehoord!
- Ze reden in de wintertest met de 2008-vleugel om zo downforce te simuleren (wel apart als je dat doet terwijl je weet dat het een stuk minder zal zijn in 2009 tenzij.... jaaa tenzij je iets hebt waarmee het nadeel van de 2009 vleugel een stuk minder wordt wat in de eerste races niet het geval was)
- Bij Brawn GP betrokken... wie gelooft er nu dat ze alleen die motoren op de post hebben gedaan ipv even daar gekeken of het allemaal wel kan en past?
Maar die hebben al aangegeven dat ze de diffuser niet zonder meer kunnen toepassen vanwege de versnellingsbak.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:42 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat dacht je van Red Bull? Die volgen het tempo ook behoorlijk zonder al die poespas
Dream onquote:Op woensdag 15 april 2009 22:17 schreef HPoi het volgende:
En dan komt Force India ineens met een super diffuser en wint Giancarlo Fisichella weer eens een GP!![]()
![]()
HAHHAHAHAquote:Op woensdag 15 april 2009 22:17 schreef HPoi het volgende:
En dan komt Force India ineens met een super diffuser en wint Giancarlo Fisichella weer eens een GP!![]()
![]()
Wie??quote:Op woensdag 15 april 2009 22:17 schreef HPoi het volgende:
En dan komt Force India ineens met een super diffuser en wint Giancarlo Fisichella weer eens een GP!![]()
![]()
Dat zou vorig jaar ook iedereen gezegd hebben over Honda anders.quote:
Dat klopt, maar het team kan de met diffusor rijdende teams anders aardig bijbenen!quote:Op woensdag 15 april 2009 22:12 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar die hebben al aangegeven dat ze de diffuser niet zonder meer kunnen toepassen vanwege de versnellingsbak.
Maar Newey blijft dit weekend wel in de fabriek en gaat dus niet naar de race. Dus ook voor Reb Bull is zo'n diffuser niet onmogelijk!quote:Op woensdag 15 april 2009 22:12 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar die hebben al aangegeven dat ze de diffuser niet zonder meer kunnen toepassen vanwege de versnellingsbak.
uit dezelfde bron:quote:Op donderdag 16 april 2009 07:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar Newey blijft dit weekend wel in de fabriek en gaat dus niet naar de race. Dus ook voor Reb Bull is zo'n diffuser niet onmogelijk!
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/16/newey-direct-aan-de-slag-met-nieuwe-diffuser/
dat zou zuur zijn, als het waar isquote:"We zijn wel wat kwaad over de beslissing, omdat we eerder bij Charlie Whiting aanklopten met een soortgelijk ontwerp, waarna hij zei dat het illegaal was. Toen hebben we het plan laten varen."
Las het net ook al. Maar in datzelfde stuk zeggen ze al dat ze pas in Monaco de diffuser kunnen hebben, als alles mee zit. Reken dus op minimaal 1 race later.quote:Op donderdag 16 april 2009 07:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar Newey blijft dit weekend wel in de fabriek en gaat dus niet naar de race. Dus ook voor Reb Bull is zo'n diffuser niet onmogelijk!
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/16/newey-direct-aan-de-slag-met-nieuwe-diffuser/
is ie niet, hij is gewoon sponsor van het team... volgens mij op dit moment alleen nog maar voor de eerste twee races. Maar ik denk dat ie wel gaat verlengenquote:Op donderdag 16 april 2009 11:54 schreef Bluurgh het volgende:
branson is toch geen eigenaar van Brawn, hoe kan hij dan baas zijn?
Bizar verhaal!quote:Op donderdag 16 april 2009 11:35 schreef Tarado het volgende:
Button en Branson ruziën over vrouw
In de aanloop naar de Grand Prix van China, komende zondag, doet in het wereldje van de Formule 1 een verhaal de ronde over een rel rond de vriendin van Jenson Button.
Buttons baas Richard Branson zou avances gemaakt hebben tegenover het Japanse topmodel Jessica Michibata, die al enige tijd een relatie heeft met Button.
De coureur pikte dat niet en wilde op de vuist met de sponsor van Brawn GP. Volgens een getuige kon een handgemeen ternauwernood worden voorkomen. Een en ander speelde zich af tijdens een diner van Brawn GP-medewerkers in een restaurant.
Bron: AD
Misschien pakt hij ze oude functie maar weer op.. 2 Races geen team principal meer, en het is meteen een chaosquote:Op donderdag 16 april 2009 11:34 schreef -Hans- het volgende:
Ferrari gaat de komende Grandprix niet rijden met het KERS-systeem en Ron Dennis zal hoogstwaarschijnlijk vandaag bekend gaan maken dat hij McLaren gaat verlaten. Althans, wat voor een ander nieuws zou je kunnen verwachten tijdens een door hem ingelaste persconferentie. Het terugtreden van Martin Whitmarsh? Dat verwacht ik eigenlijk niet.
Bijna goed. Hij gaat het McLaren Fornule 1 team verlaten om directeur te worden van McLaren Automotive een onafhankelijk onderdeel van de McLaren Groep dat zich gaat bezig houden met de ontwikkeling van sportwagens die in 2011 op de markt moeten komen.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:34 schreef -Hans- het volgende:
Ferrari gaat de komende Grandprix niet rijden met het KERS-systeem en Ron Dennis zal hoogstwaarschijnlijk vandaag bekend gaan maken dat hij McLaren gaat verlaten. Althans, wat voor een ander nieuws zou je kunnen verwachten tijdens een door hem ingelaste persconferentie. Het terugtreden van Martin Whitmarsh? Dat verwacht ik eigenlijk niet.
Een new and improved version van de McLarenF1 zou ook wel extreem tof zijnquote:Op donderdag 16 april 2009 13:22 schreef Fir3fly het volgende:
Sportwagens? Ik hoop dan op een return naar Le Mans!
Zijn ze wel mee bezig ja... lijkt wel een afgekeurd studiemodel van Lamborghiniquote:Op donderdag 16 april 2009 18:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Een new and improved version van de McLarenF1 zou ook wel extreem tof zijn
Ja, daar had ik eigenlijk wel een beetje op gehoopt, maar dat was eigenlijk niet te verwachten. Als Martin W het veld zou moeten ruimen (zo zeker is zijn positie volgens mij niet) dan weet ik niet wie hem dan kan vervangen. In elk geval dus niet meer Ron Dennis..quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Atreidez het volgende:
Japans?
[ afbeelding ]
[..]
Misschien pakt hij ze oude functie maar weer op.. 2 Races geen team principal meer, en het is meteen een chaos
Ah, klinkt wel leukquote:Op donderdag 16 april 2009 13:20 schreef sasquatsch het volgende:
Bijna goed. Hij gaat het McLaren Fornule 1 team verlaten om directeur te worden van McLaren Automotive een onafhankelijk onderdeel van de McLaren Groep dat zich gaat bezig houden met de ontwikkeling van sportwagens die in 2011 op de markt moeten komen.
ik zocht ook al...quote:Op vrijdag 17 april 2009 08:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Is er nog geen China race topic??
Okee wie deelt er m'n theorie nuquote:Op woensdag 15 april 2009 15:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik denk dat McLaren er allang 1 heeft, alleen nog niet in heeft durven zetten (als je ziet hoe de FIA ze onder een loep houdt):
- Ze hebben geen protest ingediend
- Ze houden zich angstvallig stil, andere teams heb ik er toch over gehoord!
- Ze reden in de wintertest met de 2008-vleugel om zo downforce te simuleren (wel apart als je dat doet terwijl je weet dat het een stuk minder zal zijn in 2009 tenzij.... jaaa tenzij je iets hebt waarmee het nadeel van de 2009 vleugel een stuk minder wordt wat in de eerste races niet het geval was)
- Bij Brawn GP betrokken... wie gelooft er nu dat ze alleen die motoren op de post hebben gedaan ipv even daar gekeken of het allemaal wel kan en past?
Ik nietquote:Op vrijdag 17 april 2009 11:12 schreef nils7 het volgende:
[..]
Okee wie deelt er m'n theorie nu
[edit]
[ afbeelding ]
Hij's dubbel![]()
is dat een McLaren?!? Hebben ze de ontwerpers van Noble in dienst genomen, of krijgen we binnenkort de volgende spionagezaak?quote:Op donderdag 16 april 2009 23:43 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zijn ze wel mee bezig ja... lijkt wel een afgekeurd studiemodel van Lamborghini![]()
[ afbeelding ]
Zeker niet zo'n tijdloos design als de echte McLarenF1.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:21 schreef Ared het volgende:
[..]
is dat een McLaren?!? Hebben ze de ontwerpen van Noble in dienst genomen, of krijgen we binnenkort de volgende spionagezaak?
[ afbeelding ]
Met die ronde vormen lijkt ie veel meer op een F430 btw...quote:Op donderdag 16 april 2009 23:43 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zijn ze wel mee bezig ja... lijkt wel een afgekeurd studiemodel van Lamborghini![]()
[ afbeelding ]
Zeker niet zo'n tijdloos design als de echte McLarenF1.
Mooie diffuserquote:Op vrijdag 17 april 2009 22:32 schreef bodylotion het volgende:
om dan toch maar een beetje on-topic te blijven:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 18 april 2009 14:16 schreef voyeur het volgende:
Een langer stukje uit het interview met de briezende Briatore:
"Q: The verdict is there: Ross Brawn was right.
Briatore: ''What was he right about ? The diffuser issue ? Imagine if someone would leave the earth for a year and comes back to find out that Reggina, Lecce, Bologna and Torino are at the top of the Serie A table while Milan, Juventus and Inter are fighting against relegation. In this same way a Formula 1 fan finds out that the championship can be won by someone that was (already) retired (Barrichello - AFCA), one that is as slow as a milepost (Button), Rosberg, Click, or perhaps Clock (Glock - AFCA), Naca...Naca...what's he called ? I don't even know..."
Voor meer van dit soort uithalen zie hier
Altijd al een clown geweest die man, voor hem is het ook al lang tijd om met pensioen te gaan.quote:
Hij wil nu ook dat Brawn geen tv-geld krijgt van de FIA: http://f1.gpupdate.net/nl(...)geld-moeten-krijgen/quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
Altijd al een clown geweest die man, voor hem is het ook al lang tijd om met pensioen te gaan.
___________________________________quote:Brawn unmoved by Briatore's calls
Ross Brawn believes a push to cut off his team's 2009 television rights money by Renault boss Flavio Briatore should be dealt with behind closed doors - rather than being dragged into the public domain.
A furious Briatore has said he will propose to the Formula One Teams' Association (FOTA) that monies owed to Brawn GP, worth around £30 million, are instead split between rival teams to help pay for diffuser development costs.
It is the latest in a series of attacks on Brawn by Briatore - who he believes has acted incorrectly by not using his role as head of FOTA's technical committee to head off the diffuser controversy.
Brawn is unmoved by Briatore's angry remarks, however, and vowed not to get dragged into a war of words with his former boss.
When asked at Shanghai if he had a message for Briatore, Brawn cheekily replied: "I think change the medication!"
Brawn wants the television money issue to be dealt with internally at FOTA – which is due to meet again after the Bahrain Grand Prix.
"I would rather not talk about it," Brawn said when asked by AUTOSPORT if he was concerned about the money being cut off by Briatore's plan.
"It is a shame that he brings those things into the public arena, as it is FOTA business. But that is his style. I would rather not talk about it."
He added: "Flavio is very flamboyant, isn't he? He is great with the one-liners and that is his forte. I'm not, so I am not going to respond."
The diffuser controversy is providing a key test for FOTA's unity, with factions having developed in the paddock over the matter.
Brawn still felt, however, that there should be no fear of FOTA's momentum for improving the sport being weakened by the row.
"Not if we are mature and adult about it," he said about the chances of FOTA's unity breaking because of the dispute. "We have got to learn to fight on the track, and if necessary fight in the courts over the technicalities of the cars be,cause that is part of it.
"But then have a strong FOTA outside of it. The analogy I keep quoting of playing rugby is exactly what it is. We have to learn to separate the two things, and if we learn to separate the two things then FOTA has a great future."
Hier moest ik stiekem toch wel om lachen.quote:When asked at Shanghai if he had a message for Briatore, Brawn cheekily replied: "I think change the medication!"
Dat kregen ze toch al niet van Bernie, omdat het een 'gloednieuw' team is.quote:Op zaterdag 18 april 2009 15:39 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hij wil nu ook dat Brawn geen tv-geld krijgt van de FIA: http://f1.gpupdate.net/nl(...)geld-moeten-krijgen/
Briatore toont zich gewoon een slecht verliezer. De teams met de diffusor zijn gewoon slimmer geweest, ze hebben beter bestudeerd wat wel en wat niet mag. Hij moet gewoon zijn verlies nemen, niet zeuren en zich concentreren op de races.quote:
Alleen al voor die uitspraken moet de man niet op pensioen gaanquote:Op zaterdag 18 april 2009 15:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
Altijd al een clown geweest die man, voor hem is het ook al lang tijd om met pensioen te gaan.
Ga huilen! Of wacht nee doe maar niet dan is er straks nog meer water op de baan. Ik zou erg graag Sato in de TR bolide zien ipv Bourdais.quote:Bourdais: "Ik vind eigenlijk dat we niet hadden moeten racen, met al dat water op de baan. De wagens hebben dit jaar veel minder neerwaartse druk en dat maakt het erg moeilijk om de auto's nog op de baan te houden als het regent. Ik had wel vijftien tot twintig keer kunnen spinnen en de crash van Sutil toonde aan hoe gevaarlijk het was. Het enige positieve was dat het een leuke race was voor de toeschouwers."
Ik zag Sutil toch echt gewoon uitstappen, en weglopen. Dat toont dan toch ook aan hoe veilig het was? Ik wordt echt moe van dat gehuil zoals jij dat noemt. Als je een veilige sport wilt beoefenen moet je niet in een f1-auto stappen, maar gaan schaken of iets dergelijks. Niet zeiken dat als je 300 wilt gaan je een onveilige sport beoefend omdat het regent. Als we bourdais moeten volgen, kan straks geen enkele race meer gereden worden. Is het niet de laagstaande zon, dan is het wel regen en anders is het wel een uitloopstrook die te kort wordt. Blijf gewoon op de baan, en pas je aan aan de omstandigheden.quote:Op zondag 19 april 2009 17:30 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Ga huilen! Of wacht nee doe maar niet dan is er straks nog meer water op de baan. Ik zou erg graag Sato in de TR bolide zien ipv Bourdais.
Worden de topics zo niet een beetje uitgesmeerd en verdeeld? Gaan we nu voor elk team dat één keer wint een topic aanmaken? Of moeten we het liever per coureur gaan doen? Vorige week was Button nog WDC, nu is red bull ineens een topteamquote:
Precies dat bedoel ik! Zo'n soort foto is het inderdaad, echt gewoon stoer!quote:Op zondag 19 april 2009 20:56 schreef FriescheHengst het volgende:
World Press Photo, Categorie Sport. Briljante plaat.
quote:Briatore: ”Wat een slechte race van Piquet”
Teambaas Flavio Briatore van Renault heeft aan de GP in China een dubbel gevoel overgehouden. De Italiaan spuwde voor aanvang van het weekeinde zijn gal over de legaliteit van het team van Ross Brawn, reed met een lichte Alonso naar de eerste startrij, zag Piquet als een volleerd kunstschaatser in de rondte spinnen en zag Red Bull voorzien van Renault motoren zegevieren.
“Ik ben blij met de prestaties van onze auto. Voor Bahrein verwachten we met Alonso een volgende stap te zetten en voor Piquet zijn er dingen gepland in Barcelona en Monaco,”zei Briatore.
Over de race van Piquet Jr. in China was de teambaas zeer duidelijk. “Jezus Christus, wat een slechte race zeg. Hij leek te denken dat hij met een spin extra punten verdient. Een keer spinnen kan gebeuren maar er waren er meerdere. Maar ook de ervaren rijders gingen in de rondte. Piquet Jr. heeft even een normaal weekend nodig.”
Briatore sprak tot slot lovend over het team van Red Bull “Ze hebben een geweldige auto ontworpen binnen de normale regels. Red Bull, van harte gefeliciteerd!”
quote:De Grote Prijs van België van 25 augustus 1991 is een kantelmoment in de geschiedenis van de Formule 1. Op de startgrid in Spa/Francorchamps staat voor eerst Michael Schumacher, een jongen van 21, die slechts door een speling van het lot zijn debuut maakt in het eldorado van de motorsport.
Schumacher, opgegroeid in de schaduw van een kartbaan vlakbij Keulen, heeft nog nooit een voet op het circuit van Spa gezet. Voor velen in de Formule 1 is hij een nobele onbekende die maar heel even invaller komt spelen voor de Belg Bertrand Gachot. Die is enkele dagen daarvoor door een rechtbank in Londen onverwacht tot een celstraf van achttien maanden veroordeeld. Gachot had eind 1990 na een opstootje in het Londense stadscentrum een taxichauffeur met traangas aangevallen. Uit zelfverdediging, beweert Gachot tot op vandaag, maar de rechter kan er niet om lachen en stuurt de beloftevolle rijder linea recta naar de gevangenis van Brixton.
Het is pas in laatste instantie dat Eddie Jordan, de argwanende eigenaar van het gelijknamige F1-team, Schumacher als de vervanger van Gachot aanduidt. Schumacher laat deze unieke kans niet onbenut en wringt zich vanaf de eerste trainingsrit tussen de groten van toen: Senna, Prost, Piquet en Mansell. De race zelf is nog even een ontnuchtering – de wedstrijd eindigt voor Schumacher door een technisch defect na goed 500 meter. Maar daarna is zijn opmars niet meer te stuiten. Schumacher schiet met zijn doelgerichte aanpak de Formule 1 voorgoed een ander tijdperk in. Precies één jaar na zijn debuut bereikt Schumacher in Spa een nieuwe mijlpaal. Op een waterkoude augustusdag wint hij in België ook zijn allereerste van in totaal 91 Grand Prixs.
Belga Sport reconstrueert tot in detail de opzienbarende intrede van Schumacher in de Formule 1 en sprak als allereerste VRT-programma uitgebreid met de meest succesvolle F1-rijder uit de geschiedenis.
Alles begon in Spa is een documentaire van Luc Kempen, Koen Warlop en Dirk Van Nijverseel.
Gemistquote:LeXX het volgende:[/b]
TV TIP - CANVAS +/- 21:00 uur:
Michael Schumacher - Alles begon in Spa
[..]
TRAILER
volgens mij iets van www.ooitgemist.be ofzoquote:Op dinsdag 21 april 2009 09:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Kent België geen soort van uitzendinggemist?
IS alleen voor abonnees van de Belgische digitale televisie aanbieders. Kun je niet via Internet bekijken als ik het goed gelezen heb.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:00 schreef franklop het volgende:
[..]
volgens mij iets van www.ooitgemist.be ofzo
Je bent me voor, want was zelf ook onderweg wat te uploaden. Moest hem alleen wel nog afronden via torrentsquote:
Ik bedoel een .nzbquote:Op dinsdag 21 april 2009 16:38 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Je bent me voor, want was zelf ook onderweg wat te uploaden. Moest hem alleen wel nog afronden via torrents
Is de nzb inmiddels te vinden op usenet?quote:
Forix.com en grandprix.com misschien? Maar zal wel lastig te vinden zijnquote:Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef _Tjabbe_ het volgende:
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar ik vraag het toch maar. Wie weet waar ik statistieken kan vinden in welke races de afgelopen jaren de safety car is gebruikt en hoe vaak? Kan evt. ook wel in verslag-vorm. Het liefst van de afgelopen 10 jr.
Docu was idd de moeite waard! Schumi kwam haast menselijk en sympathiek overquote:Op woensdag 22 april 2009 09:19 schreef Jezza het volgende:
[..]
Is de nzb inmiddels te vinden op usenet?
Ik was iets te snel! Volgens mij heb ik m al gevonden
http://f1.gpupdate.net/nl(...)gkeren-in-formule-1/quote:Op woensdag 22 april 2009 16:18 schreef bodylotion het volgende:
[quote]
Lola wil volgend jaar terugkeren in Formule 1
22 april 2009
Lola onderzoekt de mogelijkheden om in 2010 weer deel te nemen aan de Formule 1. De Engelse autofabrikant heeft al een flinke geschiedenis in de sport, maar was er de afgelopen jaren niet aan verbonden. Aangezien de Formule 1 vanaf 2010 een stuk goedkoper zal worden, wil men weer een poging wagen.
"De bekendmaking dat de Formule 1-teams vanaf 2010 een financieel gezondere sport willen, heeft ons doen besluiten om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een auto te ontwikkelen, waarmee we willen deelnemen aan de Formule 1", vertelde voorzitter Martin Birrane van de Lola Group. "Het laatste decennium heeft Lola zich altijd bezig gehouden met oplossingen van hoge kwaliteit in financieel krappe situaties. De maatregelen in de Formule 1 vormen dan ook het ideale platform voor ons om aan de ontwikkeling van een auto te denken. We zullen in de komende weken bezig gaan met een formele aanmelding."
Lola begon in 1962 auto's te leveren aan het Bowmaker-Yeoman Racing Team en John Surtees wist de Lola Mk4-Climax meteen op pole-position te zetten. Het team eindigde dat jaar als vierde in het constructeurskampioenschap, maar in 1963 bleven de successen uit en vertrok Lola uit de sport, wat niet de eerste keer zou zijn. De jaren erna was Lola nog betrokken bij de teams van Honda en Hill om in 1985 een echte comeback te maken in de Formule 1. Samen met Carl Haas werd Haas Lola opgericht en dit team deed in 1985 en 1986 mee aan het kampioenschap, al was het meer een samenwerking in naam, dan dat Lola de auto's voor Haas bouwde.
Eind jaren '80 en begin jaren '90 bleef Lola nog wel actief in de Formule 1 als partner van Larrousse en Scuderia Italia, maar de echte terugkeer in de Formule 1 kwam in 1997. Voor het eerst zou Lola als echte constructeur deelnemen aan de raceklasse, zonder samenwerkingen met andere partijen aan te gaan. Coureurs Vincenzo Sospiri en Ricardo Rosset waren tijdens het openingsweekend in Australië vijf seconden langzamer dan Pedro Diniz, die de 22ste startplaats behaalde. Vanzelfsprekend kwalificeerden de coureurs zich dan ook niet en nog voor de tweede race van het seizoen, in Brazilië, werd de stekker uit het project getrokken. Sindsdien werd er, wat de Formule 1 betreft, niets meer van Lola vernomen. Tot nu dus.
Lola is na USGPE het tweede team dat plannen heeft om vanaf 2010 in de Formule 1 te rijden.
Ook maar even binnen halen dan, die van Schumiquote:Op woensdag 22 april 2009 15:06 schreef LeXX het volgende:
[..]
Docu was idd de moeite waard! Schumi kwam haast menselijk en sympathiek over
Die van Villeneuve lijkt me ook erg interessant, ik hoop dat daarvan ook een nzb te vinden is
Brawn GP maak je borst maar natquote:Op woensdag 22 april 2009 16:18 schreef bodylotion het volgende:
[..]
http://f1.gpupdate.net/nl(...)gkeren-in-formule-1/
Een blamage was hetquote:Op woensdag 22 april 2009 16:48 schreef bodylotion het volgende:
hah als ze dit geintje maar niet gaan herhalen:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/MasterCard_Lola
quote:Red Bull considers engine options
Red Bull Racing team principal Christian Horner is in no rush to extend the team's race-winning partnership with Renault into 2010, as it weighs up an engine deal with Mercedes for next season.
Despite claiming a 1-2 victory in the Chinese Grand Prix, this week's AUTOSPORT magazine exclusively reveals that the team is understood to be well down the line in negotiations with Mercedes, despite not having ruled out continuing with Renault.
"It's way too early to be talking about engines for next year," Horner told AUTOSPORT. "Hopefully Renault will still be around. The engine is performing well and, having been permitted the equalisation adjustments at the end of last year, I think it is comparable with the other engines in F1.
"You've probably still got Mercedes as the strongest engine, but I don't think the Renault gives anything away to its rivals."
Mercedes has ruled out supplying more than three teams with engines, and with a firm commitment to both works team McLaren and Force India, Red Bull would have to replace Brawn GP as the German manufacturer's second customer.
Horner added that there is no rush to finalise its engine supplier, as it is possible to modify a car design for an alternative engine at relatively short notice.
"As Ross Brawn has proved, you can change engines at the last minute - they're such simplistic blocks these days," said Horner.
For an in-depth analysis of why Red Bull Racing is keen on Mercedes engines, read AUTOSPORT magazine (out on Thursday).
En ze gebruikte de ervaring opgedaan in een amerikaanse raceklasse. Dacht dat ze toen grofweg 10 sec langzamer waren al zou ik dat eigenlijk even moeten opzoeken.quote:Op woensdag 22 april 2009 20:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
Die Lola van 1997 die was toch zonder windtunnel of iets gemaakt men ik?
quote:Stewart Grand Prix, headed up by Grand Prix legend Jackie Stewart, had his new team all prepared with the Alan Jenkins-designed SF01 launched before Lola got started on their own. The Lola chassis, dubbed the T97/30, was based on most of their IndyCar technology yet never saw the inside of a wind tunnel and barely had on-track tests. Vincenzo Sospiri and Ricardo Rosset were signed to drive, but wound up as the victims of the project. By the time the ungainly car made it to the 1997 Australian Grand Prix, the complete lack of symmetry on the car in all aspects made it painful to watch. Sospiri and Rosset never even got near a good enough time to qualify, 11 and 13 seconds respectively off the pace.
Die geruchten gaan al jaren over Volkswagen (het moederbedrijf van Audi). Ik zou het ook toejuichen, ben een groot Audi fan.quote:Op donderdag 23 april 2009 06:27 schreef Meike26 het volgende:
Ik las een week of 3 geleden ook een stukje op Olav's blog, dat Audi intresse had om de F1 van motoren te voorzien? Weet iemand hier meer over? Ben wat betreft de gewone straatauto een groot Audi-voorstandster, dus als ze de F1 gaan, kan ik dat alleen maar toejuichen
Nope, in de huidige regelgeving helaas niet.quote:Op donderdag 23 april 2009 07:52 schreef bodylotion het volgende:
zal voor Audi wel een nieuwe uitdaging zijn
F1 mag zeker niet op diesel rijden, of wel?
bronquote:For those who do elect to run with freedom for development, the budget cap will cover absolutely all spending from the teams involved, minus the costs of motorhomes, hospitality and now driver salaries.
Dat doen ze echt niet.quote:Op donderdag 23 april 2009 08:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Die geruchten gaan al jaren over Volkswagen (het moederbedrijf van Audi). Ik zou het ook toejuichen, ben een groot Audi fan.
Dat was de schuld van de hoofdsponsor (Mastercard) die per se een jaar eerder dan gepland de Formule 1 in wilde. Het ontwerp van de auto werd toen een haastklus zonder noemenswaardige testen en al helemaal geen windtunnel testen en zonder geplande motor (maar met een verouderde Ford motor). De resultaten waren er ook naar. Na een race trokken de sponsoren (waaronder Mastercard) zich terug en was het gedaan met Lola in de F1.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:15 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Een blamage was het, zeker voor een groot chassis bouwer als Lola.
Een toekomstig startveld van 25+ zou echt geweldig zijn.![]()
Ze zouden toch eens wat anders moeten doen dan Le Mans wat ze altijd winnen door gebrek aan tegenstand...quote:Op donderdag 23 april 2009 10:39 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat doen ze echt niet.Ze laten op een andere manier zien dat ze snellen dingen kunnen maken.. Bugatti Veyron
En ondanks dat zijn ze toch de tweede (grootste) autofabrikant van de wereld.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ze zouden toch eens wat anders moeten doen dan Le Mans wat ze altijd winnen door gebrek aan tegenstand...
Audi is de Opel van de 21e eeuw zo saai..........ze hebben 1 mooi model ok
Al zijn er geruchten dat vw een belang in porsche zal nemen.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:54 schreef Ared het volgende:
VW, niet Audi, neem ik aan?
overigens is VW voor meer dan 50% van Porsche (~75% inclusief opties), dus eigenlijk is Audi ook van Porsche.
quote:Ook Aston Martin denkt aan F1
Uitgegeven: 23 april 2009 14:58
Laatst gewijzigd: 23 april 2009 14:58
AMSTERDAM - Sportwagenmerk Aston Martin denkt serieus aan een entree in de Formule 1. De op stapel staande invoering van het budgetlimiet voor de teams doet de interesse voor de koningsklasse groeien.
David Richards, grootaandeelhouder van Aston Martin, is positief over de nieuwe kansen voor instappers. “We zijn serieus bezig met een plan om in 2010 aan de Formule 1 te gaan deelnemen."
De Britse fabrikant stelt wel als voorwaarde dat het financieel haalbaar is en dat het nieuwe team om de prijzen moeten kunnen strijden.
Richards was met zijn bedrijf Prodrive al verantwoordelijk voor verschillende autosportprojecten, waaronder de Subaru’s in het WRC en Aston Martin in de GT-klasse.
Oude stijl
"Als iedereen een gelijk budget heeft, wordt de Formule 1 weer teruggebracht naar de oude stijl. Niet het geld regeert dan, maar de handigheid van de monteurs en een strakke organisatie. Wij willen eerst nog onderzoeken of het financieel haalbaar is, want we willen het geld dat we erin stoppen, wel graag terugverdienen op de lange termijn", aldus Richards in The Guardian.
Opvallend is dat Aston Martin op dit moment samenwerkt met Lola, waarmee het de 24 uursrace van Le Mans gaat rijden. Het Britse Lola maakte gisteren ook de intentie om een Formule 1-rentree te maken bekend.
De reden dat Porsche niet met Audi wil concurreren in Le Mansquote:Op donderdag 23 april 2009 15:54 schreef Ared het volgende:
VW, niet Audi, neem ik aan?
overigens is VW voor meer dan 50% van Porsche (~75% inclusief opties), dus eigenlijk is Audi ook van Porsche.
Ik weet niet of dat de reden is. Porsche heeft maar sinds 2008 zo'n invloed in VW.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:28 schreef Fir3fly het volgende:
De reden dat Porsche niet met Audi wil concurreren in Le Mans. Waar zijn trouwens de Spyders gebleven, zijn ze daar helemaal mee gestopt ofzo?
Ja als je het zo bekijkt is mijn Lancia eik ook een Ferrari!quote:Op donderdag 23 april 2009 15:54 schreef Ared het volgende:
VW, niet Audi, neem ik aan?
overigens is VW voor meer dan 50% van Porsche (~75% inclusief opties), dus eigenlijk is Audi ook van Porsche.
Dat is absoluut de reden, want Ferdinand Piech (kleinzoon van Ferdinand Porsche) was toendertijd de baas van VW en grootaandeelhouder in Porsche en was dat al in 2000 toen Porsche plannen had voor de LMP1, maar daar op verzoek van Audi / VW niet aan mee deed. Als ruil mochten ze toen de Cayenne ontwikkelen op basis van de VW Touareg, waar ook de Audi Q7 op is gebaseerd. Bronquote:Op donderdag 23 april 2009 17:15 schreef Ared het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat de reden is. Porsche heeft maar sinds 2008 zo'n invloed in VW.
Het is denk ik ook historisch gegroeid dat Porsche meer in de GT klasse zit, en Audi puur in de LMP1 klasse. Maar zou Audi dit jaar niet met een R8 in de GT3 gaan rijden? Dat zou wel directe concurrentie zijn.
De Spyder RS zal in Le Mans wel door drie teams gereden worden, maar doet niet meer mee in LMS en ALMS.
Maar een Fiat heeft toch minder technische mankementen dan een Lancia?quote:Op donderdag 23 april 2009 19:11 schreef vosss het volgende:
Ownee, wacht ff, dan is mijn Lancia een Fiat
Lees verder op FOK!sport, met dank aan AliSalami voor de submit.quote:Binnen de Formule 1 zijn het meestal de coureurs en de teambazen die in het nieuws op de voorgrond staan; zelden horen we andere sleutelfiguren binnen een team. Nu geeft teamarts Riccardo Ceccarelli van Toyota eens een kijkje in zijn werk.
Porsche deed wel mee in de P1 in de jaren 90, volgens mij zowel 95 als 96 gewonnen. Daarna overwinningen in de GT1 wat later GTP werd geloof ik.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat is absoluut de reden, want Ferdinand Piech (kleinzoon van Ferdinand Porsche) was toendertijd de baas van VW en grootaandeelhouder in Porsche en was dat al in 2000 toen Porsche plannen had voor de LMP1, maar daar op verzoek van Audi / VW niet aan mee deed. Als ruil mochten ze toen de Cayenne ontwikkelen op basis van de VW Touareg, waar ook de Audi Q7 op is gebaseerd. Bron
Is dat die Lancia Delta die hier ook weleens in V&A heeft gestaan?quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:10 schreef vosss het volgende:
Ja vertel mij wat. De mijne staat al weer 2 jaar stil
Gelukkig deze maand vakantiegeld en als daar wat van over blijft zet ik hem ECHT weer op de weg (dat roep ik ook al meer dan een jaar)
Ik had die link naar 2010 nog niet direct gelegd, maar als je het zo stelt is het inderdaad erg ongelukkig van Honda.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:26 schreef Cavalier1 het volgende:
Honda heeft zichzelf trouwens wel genaaid. Niet alleen omdat Brawn/Virgin nu de exposure krijgen die Honda had verdient, maar ook omdat Honda vanaf 2010 voor veel minder geld had mee kunnen doen aan de F1. Terwijl ze dit jaar nog Brawn GP financieren.
Audi begon pas eind jaren '90 in de LMP1 klasse in Le Mans toen Porsche daar al gestopt was. En de terugkomst van Porsche in deze klasse werd dus geblokkeerd door Piech.quote:Op vrijdag 24 april 2009 01:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Porsche deed wel mee in de P1 in de jaren 90, volgens mij zowel 95 als 96 gewonnen. Daarna overwinningen in de GT1 wat later GTP werd geloof ik.
Wie zegt van wel?quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:54 schreef LeXX het volgende:
wie zegt dat Honda niet de afspraak heeft gemaakt met Brawn, dat bij het aantrekken van de economie en het gunstig zijn van de publieke opinie vwb autosport, ze het team niet opnieuw overnemen?
Laat Mugen maar terugkomenquote:Op vrijdag 24 april 2009 12:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik had die link naar 2010 nog niet direct gelegd, maar als je het zo stelt is het inderdaad erg ongelukkig van Honda.
Trouwens ik zie Honda in de toekomst wel weer terugkeren, duurt misschien nog een aantal jaren.
Maar Honda zit zo vuistdiep in de autosport overal ter wereld en hebben zo'n lange F1 historie dat we ze vast weer terug zullen zien.
Zeker als de toegangsdrempel verlaagd wordt vanaf 2010.
Samen met Eddie Jordanquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door Sinister-D- op 24-04-2009 14:51:37 ]Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Ik zeg dat dusquote:Op vrijdag 24 april 2009 12:55 schreef Cavalier1 het volgende:
[..]
Wie zegt van wel?
Feit is dat ze nu al heel veel geld hebben verloren en er geen exposure voor terug krijgen.
Het eigenbelang is dat het personeel niet hoeft te worden ontslagen. Althans dat hebben ze al die tijd al geroepen. Zelfs dat er nog geen koper was waren er al geruchten dat Honda het eerste jaar nog ca. 50 Mio in het team zou investerenquote:Op vrijdag 24 april 2009 15:07 schreef LeXX het volgende:
[..]
Ik zeg dat dusMaar volledig gebaseerd op eigen hersenspinsels en niet op bronnen. Ik denk gewoon dat Honda niet zo stom is dat ze nu zonder evt eigenbelang Brawn nog sponsoren.
Ik denk dat de FIA het meer op prijs zou stellen als ze openlijk vooor alle fans ter wereld het boetekleed aan zouden trekken ipv een beetje slijmen bij de FIAquote:McLaren stuurt excuusbrief aan FIA
24 april 2009
McLaren doet er alles aan om een zware straf te ontlopen op 29 april. Dan moet de renstal zich bij de FIA verantwoorden voor de acties in Melbourne, waar Lewis Hamilton en sportief directeur Dave Ryan de stewards misleidden. McLaren heeft inmiddels een excuusbrief gestuurd aan de FIA, in een poging wat 'goodwill' te kweken.
"We werken samen met de FIA", zei teambaas Martin Whitmarsh tegenover persbureau Reuters. "Ik heb een brief geschreven naar Max (Mosley, de president van de FIA, red.), maar voor de 29ste kan ik daar natuurlijk niets over zeggen."
De gevolgen van de actie kunnen variëren van een stevige boete, tot uitsluiting van verdere deelname aan het Formule 1-kampioenschap.
Die gedachte had ik ook toen ik hoorde van de overnameprijs van 1 pond (ofzo). Japanners zijn strategen, die hebben echt wel iets uitgedacht. Hier moet een addertje onder het gras zitten.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:54 schreef LeXX het volgende:
wie zegt dat Honda niet de afspraak heeft gemaakt met Brawn, dat bij het aantrekken van de economie en het gunstig zijn van de publieke opinie vwb autosport, ze het team niet opnieuw overnemen?
Team Honda - Mercedesquote:Op vrijdag 24 april 2009 20:51 schreef FriescheHengst het volgende:
[..]
Die gedachte had ik ook toen ik hoorde van de overnameprijs van 1 pond (ofzo). Japanners zijn strategen, die hebben echt wel iets uitgedacht. Hier moet een addertje onder het gras zitten.
Feit blijft natuurlijk dat er eindelijk een Honda vooraan zou rijden, als ze er niet uitgestapt waren. De marketingwaarde van een GP-overwinnen of, nog erger, een titel had de vorige investeringen zeker grotendeels vergoedt. Maar intern was het politiek niet meer te verkopen. Misschien is er wel een soort van compromis uitgekomen. Voor de buitenwereld terugtrekken maar achter de schermen blijven toekijken. En als de prestaties de moeite waard zijn, zelf weer de naam er op plakken. Daarom heeft Brawn ook geen sponsoren nodig, Honda betaald de rekeningen.
Gedachtengang is wel leuk. Echter een paar dingen:quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:51 schreef FriescheHengst het volgende:
[..]
Die gedachte had ik ook toen ik hoorde van de overnameprijs van 1 pond (ofzo). Japanners zijn strategen, die hebben echt wel iets uitgedacht. Hier moet een addertje onder het gras zitten.
Feit blijft natuurlijk dat er eindelijk een Honda vooraan zou rijden, als ze er niet uitgestapt waren. De marketingwaarde van een GP-overwinnen of, nog erger, een titel had de vorige investeringen zeker grotendeels vergoedt. Maar intern was het politiek niet meer te verkopen. Misschien is er wel een soort van compromis uitgekomen. Voor de buitenwereld terugtrekken maar achter de schermen blijven toekijken. En als de prestaties de moeite waard zijn, zelf weer de naam er op plakken. Daarom heeft Brawn ook geen sponsoren nodig, Honda betaald de rekeningen.
Inderdaad, het moet juist een enorme klap in het gezicht zijn van Honda dat die bolides met Mercedes motoren vooraan de grid staan.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:12 schreef sanger het volgende:
[..]
Gedachtengang is wel leuk. Echter een paar dingen:Wie zegt dat het team met Honda motoren ook vooraan had gereden? Die 1 pond aanschaf was inclusief de schulden en lopende contracten met leveranciers. Honda betaald een deel van de rekening omdat dit voor Honda goedkoper is dan het team failliet laten gaan en al het personeel op straat te zetten (Japan is een vrij onvergevingsgezinde markt) of een deel van het personeel ontslaan en ontslagvergoeding betalen. Als Honda dit bedongen had, hadden ze nooit toegestaan dat het team Mercedes motoren ging gebruiken. Dan waren het waarschijnlijk Mugen motoren geworden ofzo
Luister maar na de opmerkingen van Button en Rubinho na de eerste testsessies. Datging met name over hoe soepel de motor was, hoe direct deze reageerde etc.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:38 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Inderdaad, het moet juist een enorme klap in het gezicht zijn van Honda dat die bolides met Mercedes motoren vooraan de grid staan.
In de media wereldwijd zal de afgelopen maand vaak genoeg de vraag zijn gesteld of de tegenvallende resultaten afgelopen jaren misschien ook niet iets met de motoren te maken had die Honda leverde en hoe slecht die dan wel niet waren.
En ja dat is veel te kort door de bocht, maar zo werkt het wel.
Nee, natuurlijk nietquote:Op vrijdag 24 april 2009 21:44 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Team Honda - MercedesGeloof je t zelf?
De VJM01 rijdt er ook mee dit weekendquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:21 schreef Tarabass het volgende:
Zijn er alweer veranderingen mbt de diffusers, per team bedoel ik dan? Is McLaren verder met ontwikkelen bijvoorbeeld?
Meer dan genoeg zou ik zeggen.quote:Richard Branson is the 236th richest person according to Forbes' 2008 list of billionaires, with an estimated net worth of approximately $4.4 billion USD.[2]
Geld zat maar hij betaalt ¤ 3.000.000,- voor de stickers op de Brawn auto's voor dit jaar.quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:12 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel geld Richard Branson heeft?
Dat is net genoeg voor de electriciteitsrekening van BrawnGP.quote:Op zaterdag 25 april 2009 15:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Geld zat maar hij betaalt ¤ 3.000.000,- voor de stickers op de Brawn auto's voor dit jaar.
quote:Branson working on new Brawn deal
Richard Branson has made an offer to up his Virgin Group's sponsorship involvement with Brawn GP - but has insisted he will not break the bank to have a bigger presence on the team's cars.
Virgin announced at the Australian Grand Prix that it was to become a sponsor of Brawn, and Branson said at the time that there was a chance of him expanding the deal - to potentially become title sponsor.
Discussions about such plans are still ongoing, and Branson said in Bahrain on Saturday that he has laid out the terms to the team – and was now awaiting an answer.
"The team have become very popular since the beginning of the season," said Branson. "We are negotiating, as are other people, and we may or may not end up doing a full branding exercise.
"If we end up not doing it, we will obviously be the sponsor for this year and would be delighted with the way it has gone. If we end up doing it, even better.
"Let's see how it goes. Someone could come in and pay a silly price, and we will bow out gracefully if that happens. But we've made an offer we feel we can afford."
Team principal Ross Brawn did not rule out a deal happening as soon as the Spanish Grand Prix, but said no decision had been made about what they were going to do.
"It's still in discussion," he explained. "We are looking to try and develop a bigger longer term relationship and it is understanding what they want and what we want. So it is still ongoing. The right deal could happen any time.
He added: "Any team is looking for medium term commitments particularly in this environment so it would be nice to have our principal funding in place for the next few years."
Dat is dus het grappige ervan, want voor het logo op de auto is het wel passend. Het staat er klein op.. Maar Branson krijgt natuurlijk veel meer publiciteit terug van de pers, iets waarvoor hij aan BrawnGP niet hoeft te betalenquote:Op zaterdag 25 april 2009 19:52 schreef bodylotion het volgende:
is 3 miljoen niet heel erg weinig in de F1 ?
Button wil vooral benadrukken hoe goed hij zelf wel niet is denk ikquote:Op maandag 27 april 2009 18:55 schreef sanger het volgende:
http://www.f1today.nl/nie(...)ger-in-dan-brawn-gp/
uit de opmerking van Button dat de onderdelen oud worden begrijp ik dat Brawn amper tot geen nieuwe onderdelen heeft gehad de afgelopen races.....
Uhh ze hebben best veel ruimte op de auto hoor. Boven op de neus, aan de zijkant van de neus en de hele zijkant van de achtervleugel. 3mil lijkt me vrij weinig daarvoor, zeker als je weet dat die deal pas gemaakt is toen wel duidelijk was dat Brawn vooraan (en dus veel exposure op tv) mee zou rijden.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:55 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Dat is dus het grappige ervan, want voor het logo op de auto is het wel passend. Het staat er klein op.. Maar Branson krijgt natuurlijk veel meer publiciteit terug van de pers, iets waarvoor hij aan BrawnGP niet hoeft te betalenEn aangezien er weinig andere sponsors op die auto staan valt het ook nog eens extra op.
quote:Op maandag 27 april 2009 19:09 schreef wimderon het volgende:
[..]
Button wil vooral benadrukken hoe goed hij zelf wel niet is denk ik![]()
quote:Button verbrand tijdens Grand Prix in Bahrein
Jenson Button is in Bahrein niet ongeschonden uit de strijd gekomen. De winnaar van de vierde race van 2009 had flinke last van de temperaturen in de cockpit, die zo hoog werden dat de Brit met een verbrande linkerbil over de finish kwam.
"Het was erg heet", zei hij over de situatie in de auto. "Alle elektrische onderdelen rondom mijn stoel werden behoorlijk warm. Ik heb dan ook mijn linkerbil aan een ervan verbrand. Hopelijk kunnen we het probleem van de elektronica oplossen."
Het is niet de eerste keer dat een Formule 1-coureur verwond uit een auto stapte. Mark Webber moest om dezelfde reden al eens opgeven in Japan, in 2004.
Alles denk ik. Ik begreep uit het Televaag stuk dat er juist nog vrijwel niets was doorontwikkeld....... Wel jammer dat ze hierdoor de voorsprong op RBR min of meer hebben weggegeven.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:07 schreef TJDoornbos het volgende:
Ik denk dat je vanaf P1 lastig opgeeft, al lijkt een verbrande bil me alles behalve relaxed. Maar hij zal zich wel goed laten verzorgen door die chick van hem nu.
Ben benieuwd wat Brawn nog door kan ontwikkelen nu.
Ligt er maar net aan hoe heet het onder de billen wordt lijkt me.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:45 schreef sanger het volgende:
Toch wel stoer dat hij toch doorrijdt danWebber stapte destijds inderdaad uit
Ik heb het gelezen in vind het net als jij jammer, maar ook logisch. Gezien de strijd die ze moesten leveren om überhaupt in Melbourne aan te komen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:33 schreef sanger het volgende:
[..]
Alles denk ik. Ik begreep uit het Televaag stuk dat er juist nog vrijwel niets was doorontwikkeld....... Wel jammer dat ze hierdoor de voorsprong op RBR min of meer hebben weggegeven.
Klopt ja. Hij had de auto nog niet stil gezet of hij stond er al naast.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe heet het onder de billen wordt lijkt me.
Ik kan me herinneren dat Webber toen echt uit de auto sprong.
Dat is ook precies de reden waarom er nog niets was, maar volgens Brawn komen er in de komende races heel wat updates aan.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:40 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen in vind het net als jij jammer, maar ook logisch. Gezien de strijd die ze moesten leveren om überhaupt in Melbourne aan te komen.
Weet ik, en vind het ook een logische verklaring.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is ook precies de reden waarom er nog niets was, maar volgens Brawn komen er in de komende races heel wat updates aan.
Er komen heel veel teams met heel veel nieuwe onderdelen aan. Alsof het seizoen opnieuw start. Dat wordt weer meerkeuzegokken in de F1Voorspeller.quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat is ook precies de reden waarom er nog niets was, maar volgens Brawn komen er in de komende races heel wat updates aan.
quote:"Grand Prix van Spanje kan alleen zonder publiek verreden worden"
De alsmaar uitbreidende varkensgriep lijkt nu ook de Formule 1 in zijn greep te houden. De eerstvolgende Grand Prix is die van Spanje, maar juist in Catalunya, waar het circuit ligt, is het aantal gevallen met de griep het hoogst.
Motorsport Aktuell vroeg aan de Duitse minister van gezondheid, Ulla Schmidt, wat zij vindt van de Grand Prix.
“Iedereen begrijpt dat het onmogelijk is om 70000 toeschouwers samen te laten komen op een circuit, duizenden van hen kunnen besmet worden,” aldus Schmidt.
Ook in Mexico gaat men op deze manier om met grote wedstrijden. Gisteren nog vond er in het Azteca Stadium een belangrijke voetbalwedstrijd plaats, zonder publiek.
Ik ga zelf toch niet, ben aan het zoeken voor vrouw, kind en moedersquote:Op woensdag 29 april 2009 13:00 schreef Ared het volgende:
ach, ik ben ook vlak na 9/11 via Amerika naar Australië gevlogen. Lekker goedkoop
kan me voorstellen dat de Mexico vakanties deze zomer ook tegen afbraakrpijzen weggaan. Alleen oppassen dat de serveerstertjes niet in je Piña Colada niezen.
Goed opgelost lijkt mij.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:39 schreef wimderon het volgende:
McLaren dus 3 races geschorst, voorwaardelijk weliswaar.
Als er nieuwe feiten boven tafel komen omtrent het incident of binnen een jaar weer iets gelijkaardigs gebeurt is de schorsing effectief.
nette oplossing. Het team was de laatste weken mooi openhartig. dit zijn grote veranderingen binnen McLaren.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:39 schreef wimderon het volgende:
McLaren dus 3 races geschorst, voorwaardelijk weliswaar.
Als er nieuwe feiten boven tafel komen omtrent het incident of binnen een jaar weer iets gelijkaardigs gebeurt is de schorsing effectief.
McLaren was al gestraft met de diskwalificatie van Hamilton. En gezien soortgelijke zaken in het verleden (Schumacher Monaco 2006, BAR 2005) vindt ik een voorwaardelijke straf een juiste straf. Maar ik ben dan ook niet anti McLarenquote:Op woensdag 29 april 2009 14:05 schreef Giem het volgende:
Wat een slappe **** straf..
Zo zie je maar weer dat de kont likken en slijmen toch zijn vruchten afwerpt. Zeker gezien het verleden..
Ik ook niet. Ik ben gewoon anti Lewis. En anti Slonsoquote:Maar ik ben dan ook niet anti McLaren
Schumacher zei dat hij het niet expres had gedaan, alleen geloofden de stewards dat niet omdat het met ca 16 km/uur gebeurde. Dat noem ik toch liegen van Schumacher en een poging tot misleiding van de stewards. Schumacher ging niet vrijuit maar werd achteraan de grid gezet. Alleen omdat de stewards hem meteen niet geloofden en niet pas achteraf (zoals nu) kreeg die zaak verder geen staartje.quote:Op woensdag 29 april 2009 18:34 schreef sanger het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat er soortgelijk is aan Schumacher 2006 aan nu. Nu is er bewezen gelogen. Hell, er is zelfs bekend. Schumi 2006 maakte een foutje, en er is in die zaak ook niets anders bewezen. Vrijuit door onschuld of gebrek aan bewijs dus.
BAR werd onvoorwaardelijk geschorst. Dus daar is wel degelijk een verschil in te zien. Vooral omdat het geval met BAR minder spraakmakend was en niet zo openlijk de concurrentie "er in werd geluisd".
En ja, ik ben wel fan van ferrari e NEE ik ben geen ANTI-McLARENIk ben bovenal F1 fan.
[offtopic]quote:Op woensdag 29 april 2009 20:36 schreef jorienvdherik het volgende:
Vond het zondag wat matig eigenlijk, had laatste gedeelte wat doorgespoeld
Het probleem is dat iedereen met een iets andere invalhoek kijkt. Jij bent redelijk pro McLaren/Hamilton, ik niet.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:23 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Schumacher zei dat hij het niet expres had gedaan, alleen geloofden de stewards dat niet omdat het met ca 16 km/uur gebeurde. Dat noem ik toch liegen van Schumacher en een poging tot misleiding van de stewards. Schumacher ging niet vrijuit maar werd achteraan de grid gezet. Alleen omdat de stewards hem meteen niet geloofden en niet pas achteraf (zoals nu) kreeg die zaak verder geen staartje.
En zowel de zaak van BAR als nu ging over misleiding van de stewards, niet over het erin luizen van de concurrentie, want daarvoor was Hamilton al gediskwalificeerd. En het was zeker niet minder, maar juist meer spraakmakend omdat er overduidelijk werd gereden met een illegale auto. Tyrrell werd daarvoor in 1984 voor elke race van dat seizoen tot aan de hoorzitting gediskwalificeerd (leverde Bellof het record aantal van 11 diskwalificaties in een seizoen op) .
Dat dusquote:Wat een slappe **** straf..
Zo zie je maar weer dat de kont likken en slijmen toch zijn vruchten afwerpt. Zeker gezien het verleden..
bij speeding in the pit lane ofzoquote:Op woensdag 29 april 2009 21:26 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wat vooral erg belangrijk is, is die voorwaardelijke straf. Wanneer wordt die in werking gesteld, moeten ze dan precies hetzelfde geintje weer flikken of wat?
Ze moeten dus weer fraude plegen om de voorwaardelijke straf te krijgne. Nou zijn veel van ons volgers van motorsport, maar ik heb volgens mij nog nooit gehoord dat een team hiervoor bestraft wordt. Als dat dus zo is, slaat een voorwaardelijke straf nergens op. Het is één van de ergste dingen, en komt op mij over als; 'Als je binnen 12 maanden nog een keer een moord pleegt dan krijg je de straf van nu erbij'. Zo'n straf hoeven ze vrijwel nooit uit te delen, of je moet te maken hebben met een seriemoordenaar. Die oren wat mij betreft sowieso niet in de sport thuis. Deze straf, die McLaren heeft gekregen, komt dus heel erg nietszeggend op mij overquote:In artikel 151c van de Internationale Sportcode van de FIA staat dat "elk frauduleus gedrag of elke actie die schadelijk is voor het belang van de competitie of voor de motorsport in het algemeen"
quote:FIA maakt details budgetlimiet openbaar
30 april 2009
De FIA heeft donderdag details bekendgemaakt over het budgetlimiet dat volgend jaar in de Formule 1 wordt geïntroduceerd. Teams die volgend seizoen niet meer dan 44 miljoen euro uitgeven, krijgen in ruil hiervoor diverse technische vrijheden.
FIA-president Max Mosley liet woensdag na de bijeenkomst van de World Motor Sport Council al weten dat het budgetlimiet er sowieso zal komen. Over de noodzaak van deze maatregel zei de Brit: "Zonder een limiet zou de Formule 1 veel teams verliezen en is het voor teams die in de Formule 1 willen stappen onmogelijk om voldoende geld bij elkaar te krijgen, gezien de huidige economische omstandigheden."
Teams kunnen volgend jaar zelf kiezen of zij zich aan het budgetlimiet willen houden of niet. Als een team zich niet aan het limiet besluit te houden, stuit het echter wel op verschillende technische nadelen, want een team dat zich wel aan het limiet houdt, mag gebruik maken van verstelbare voor- en achtervleugels, een krachtbron zonder gelimiteerd toerenaantal in de auto plaatsen en buiten het seizoen om ongelimiteerd testen. Bovendien zullen er geen enkele restricties zijn wat betreft windsnelheid en schaal van de auto in een windtunnel.
Een aantal kosten zijn ook niet in het budgetlimiet opgenomen: marketing en hospitality, beloningen voor test- of racecoureurs. Dit geldt ook voor het laten testen van een kampioen uit een andere klasse, zoals Renault jaarlijks de World Series by Renault-kampioen een testdag schenkt. Motoren maken in 2010 nog niet uit van het budgetlimiet, maar de jaren daarna wel.
Elke uitgave die geen invloed heeft op de prestatie in het kampioenschap zal ook vrij zijn en uitkeringen aan aandeelhouders die voortkomen uit het deelnemen aan het kampioenschap, maken, net als elke boete die de FIA aan een team geeft, ook geen deel uit van het limiet.
De FIA maakte ook nog bekend dat het aantal maximale deelnemers aan het Formule 1-kampioenschap verhoogd is naar 26 auto's. Er zal dus plaats zijn voor drie nieuwe teams in 2010 en op 12 juni dit jaar zal bekend worden gemaakt welke teams het zijn geworden. Prodrive, Lola, iSport International en USGPE hebben al eerder laten weten geïnteresseerd te zijn in een goedkope Formule 1.
Heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd? Wel eens van het spionageschandaal gehoord? Zowel McLaren als Renault zijn schuldig bevonden aan het overtreden van regel 151C (alleen is Renault er niet voor bestraft). BAR werd in 2005 voor het benzinetank-schandaal (mede) op grond van artikel 151C bestraft. Kwalificatie-ellende van McLaren in Hongarije 2007, wederom op basis van artikel 151C,quote:Op donderdag 30 april 2009 09:14 schreef Tarabass het volgende:
Nouja, ik weet heus wel dat ze artikel 151c van de internationale sportcode moeten overtreden. Maar dat artikel is zo breed dat je het nut ervan in twijfel kunt nemen.
[..]
Ze moeten dus weer fraude plegen om de voorwaardelijke straf te krijgne. Nou zijn veel van ons volgers van motorsport, maar ik heb volgens mij nog nooit gehoord dat een team hiervoor bestraft wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |