Overzicht van filmpjes/artikelen m.b.t. technische wijzigingen 2009quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
Oef jah.. 2006quote:
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.quote:
quote:Op maandag 13 april 2009 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.
Compenseert een beetje voor Kubica.
quote:Op maandag 13 april 2009 16:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die moet je eigenlijk standaard een stuk of tien door de pitlane hebben wandelen iedere GP.
Compenseert een beetje voor Kubica.
Avatar is mooi stukje emotiequote:
quote:
Oeps.....quote:The FIA has written to the BBC to ask for copies of interviews McLaren team principal Martin Whitmarsh conducted with the broadcaster in the immediate aftermath of the Australian Grand Prix.
Although Whitmarsh claimed at the Malaysian Grand Prix that he knew nothing about Lewis Hamilton and McLaren's former sporting director Dave Ryan denying to stewards that there had been a radio order to let Jarno Trulli overtake, his comments in the aftermath of the race suggest he shared the line they told stewards that the Toyota driver had forced his way by.
In a live interview with BBC Radio 5 shortly after the Melbourne race, Whitmarsh said: "Under the last safety car, Trulli's Toyota fell off the circuit and was on the grass. Lewis passed him as he could legitimately do so, and thereafter Trulli repassed under the safety car and the early indications from the stewards were that they felt that was incorrect. They are doing the full investigation as we speak and we will shortly learn if it is a third or a fourth place."
In another interview that Whitmarsh is alleged to have conducted with BBC pitlane reporter Ted Kravitz, it is suggested he said: "Trulli then retook the place under the safety car, which ordinarily you wouldn't do. I know that the FIA are looking at it at the moment."
bron:Autosportquote:Speaking ahead of the ICA hearing that takes place in Paris today, with the verdict due to be issued tomorrow afternoon, Theissen thinks that the exciting start to the season has been skewed by the technical controversy.
Dat hoeft niet. Ze mogen ook met de huidige diffuser rond blijven rijden. En de kosten zijn al gemaakt ook al worden ze illegaal verklaart, omdat een aantal teams al zo'n diffuser gebouwd hebben. En omgekeerd natuurlijk ook, omdat er drie teams zo'n diffuser hebben moeten er drie teams een nieuwe diffuser ontwikkelen omdat ze met de andere niet mogen rijden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:23 schreef bodylotion het volgende:
Ik ben benieuwd naar de uitspraak.. Als het legaal zal worden verklaart is dat wel een afgang mbt de kostenbesparingen dit jaar, daar de 7 teams zonder diffuser zo ongeveer een nieuwe wagen moeten bouwen
De diffusers zelf wel, maar wat ik er van begrepen heb is dat de gaten in de reference plane (die zorgen dat er lucht van onder de auto in de bovenste laag van de diffuser kan komen) niet legaal zouden zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:29 schreef sasquatsch het volgende:3. De diffusers voldoen aan de technische reglementen van de FIA.
regel 3.12.5quote:All parts lying on the reference and step planes, in addition to the transition between the two planes, must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
Fully enclosed holes are permitted in the surfaces lying on the reference and step planes provided no part of the car is visible through them when viewed from directly below.
Fully enclosed is zoals ik het lees inderdaad een gat en geen inkeping (zoals in de bodemplaat van McLaren achter de sidepods).quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:02 schreef Ared het volgende:
[..]
De diffusers zelf wel, maar wat ik er van begrepen heb is dat de gaten in de reference plane (die zorgen dat er lucht van onder de auto in de bovenste laag van de diffuser kan komen) niet legaal zouden zijn.
Bij lezing van die regels krijg ik weer de indruk dat de teams zich wel veel vrijheid met de interpretatie hebben veroorloofd.
[..]
regel 3.12.5
met "fully enclosed" bedoelen ze (neem ik aan) dat de omtrek van het gat een ononderbroken oppervlak moet zijn (al is het wel een tautologie, want zonder ononderbroken omtrek kun je per definitie geen gat hebben, dus misschien bedoelen ze toch iets anders...)
Maar hoe moet je "no part of the car" lezen? Betekent dat, dat als je door zo'n gat in de reference plane kijkt, er alleen lucht te zien mag zijn, of is het voldoende als er boven het gat alleen de onderkant van de step plane te zien is? Dat laatste is niet wat er letterlijk staat, in mijn mening.
quote:(1) The rules don’t prevent double-decking as the diffuser is defined in the articles labelled ‘bodywork facing the ground’ - the upper tier does not face the ground.
(2) The reference plan and step are not treated as a single continuous surface so holes can be carved in the step transition to feed more air to the diffuser.
(3) A longer, higher central section that integrates with the rear crash structure is allowed - Toyota exploits this (think of this as a narrower version of the central section allowed last year).
The prevailing view in the paddock is that the FIA will not outlaw the double-diffuser, at least not this season. Expect 75% of teams to be running them when the F1 circus lands in Europe.
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.quote:Op maandag 13 april 2009 18:41 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Avatar is mooi stukje emotie
* Sinister-D- denkt terug aan Brazil '08![]()
[..]
? GP van Brazil vorig jaar.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:01 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar komt die avatar vandaan dan? Dat soort races maak ik nooit mee.
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doeldequote:
Yipquote:Op dinsdag 14 april 2009 20:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Mij dunkt dat Voyeur op mijn avatar doelde ipv die van Trystar waar ik weer op doelde![]()
Maar die van Trystar is idd van Brazilie '08
Was wel leuk item bij HS over Maxie, me dunkt dat Max wel met supermateriaal rijdt, 49 van de 50 races winnenquote:Op maandag 13 april 2009 20:05 schreef -Jean- het volgende:
Kijktip!![]()
De meest succesvolle Nederlandse f1 coureur Jos the Boss is vanavond met zijn zoon Max Verstappen te gast bij Holland Sport om 20.25 op nl 3.
Goede tijden:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??quote:Op woensdag 15 april 2009 11:10 schreef TheClown1 het volgende:
wanneer kunnen we de uitspraak verwachten? iemand een idee?
Zo, weten we dat ook weer.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:12 schreef nils7 het volgende:
[..]
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/ ??
http://f1.gpupdate.net/nl(...)rt-diffusers-legaal/quote:Hof van Beroep verklaart diffusers legaal
15 april 2009
De diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota zijn legaal. Zo luidt de uitspraak van het Hof van Beroep van de internationale autosportbond FIA. Dit betekent dat de andere teams als de wiedeweerga vergelijkbare diffusers moeten ontwikkelen, om de achterstand die zij inmiddels hebben opgelopen, weer goed te maken.
Renault, Ferrari, Red Bull en BMW hadden een protest ingediend tegen de legaliteit van de wagens van Brawn GP, Williams en Toyota, omdat zij vinden dat deze teams een diffuser op de auto hebben gezet die niet conform de regels is. Volgens de technische regels moet de bodem van de wagen geheel gesloten zijn, maar Brawn GP, Williams en Toyota hebben hun auto zo ontworpen dat de diffuser naar hun mening geen deel uitmaakt van de onderkant van de bolide. Volgens hen is het daarom wel toegestaan om openingen bij de diffuser te hebben. Deze openingen zou deze auto's meer neerwaartse druk opleveren, waardoor zij volgens experts per ronde wel drie tienden tot een halve seconde sneller zouden zijn.
Het team van BMW was reeds begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe diffuser, voor het geval het Hof van Beroep tot deze beslissing zou komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475quote:Op woensdag 15 april 2009 11:21 schreef Aresdreams het volgende:
http://www.rtl.nl/(/sport(...)/090415_diffuser.xml
zijn nu dus 2 sites die melden dat ze legaal zijn.
De nadere teams zullen nu ook een defuser krijgen, dus hij mag zijn borst nat maken. Halverwege het seizoen deze uitspraak nog maar eens nader bekijkenquote:
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Eens zien welke teams in China met soortgelijke diffusers aan de start komen. Als ferrari daar niet bij zit dan is er echt iets goed mis.
hehe, bij hun beste adviseurs was toch "geen enkele twijfel" dat de designs illegaal waren...quote:Op woensdag 15 april 2009 11:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Eens zien welke teams in China met soortgelijke diffusers aan de start komen. Als ferrari daar niet bij zit dan is er echt iets goed mis.
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.quote:Op woensdag 15 april 2009 11:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.
McLaren is nu ook al niet het snelste team zonder diffuser. Als iemand er voordeel bij gaat hebben, verwacht ik dat het vooral BMW is. Die kunnen het tempo vooraan nu al bijna volgen, en zover ik weet hebben zij geen grote design problemen bij het implementeren van de nieuwe diffuser.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:04 schreef ShaoliN het volgende:
Ben echt benieuwd hoe snel de andere auto's zijn met de nieuwe diffusors. Ik vind het sowieso al mooi om te zien dat de Brawn sneller is dan de Williams en de Toyota. Het is niet zomaar gezegd dat de McLaren en Ferrari hier makkelijk aan voorbij gaan straks.
quote:Op woensdag 15 april 2009 11:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ferrari zal daar niet bij zitten, zij kunnen dit soort diffusers niet op deze auto bouwen omdat de versnellingsbak in de weg zit. Zal nog een paar races duren voor zij een oplossing hebben.
Dat was het idee van de schoenmaker.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Gezien het budget van Ferrari mag je wel aannemen dat zij al sinds race 1 bezig zijn om ook een auto te ontwikkelen met zulke diffusers. Omdat het duidelijk was dat het legaal verklaard zou worden.
Als ze daar geen rekening mee hebben gehouden is dat nog een grotere fail dan de pitstactiek van Raikkonen tijdens de afgelopen race.
Wie het ook was, het liep iig op een epic uit.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:17 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat was het idee van de schoenmaker.
Maar voordat die echt goed werkt op de bolide is een ander verhaal. En Brawn zit ondertussen ook niet stil denk ikquote:Op woensdag 15 april 2009 11:31 schreef Tarabass het volgende:
[..]
De nadere teams zullen nu ook een defuser krijgen, dus hij mag zijn borst nat maken. Halverwege het seizoen deze uitspraak nog maar eens nader bekijken
McLarenquote:Op woensdag 15 april 2009 12:12 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.
"The critics aimed at Schumacher are totally idiotic. His contract with Ferrari is to expire at the end of the season and I don't know if it's going to be extended. The attack on Schumacher doesn't make any sense. He knows everyone and he was only at Sepang by accident. The decisions from the pit wall were taken by the team, not by him,” revealed Webber for Italian newspaper Gazzetta dello Sport.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:17 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat was het idee van de schoenmaker.
Het zou zomaar kunnen ik immers de info van Mol gekregen.quote:Op woensdag 15 april 2009 13:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
"The critics aimed at Schumacher are totally idiotic. His contract with Ferrari is to expire at the end of the season and I don't know if it's going to be extended. The attack on Schumacher doesn't make any sense. He knows everyone and he was only at Sepang by accident. The decisions from the pit wall were taken by the team, not by him,” revealed Webber for Italian newspaper Gazzetta dello Sport.
En de zilveren, blauwe en wit/blauwe.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:01 schreef TJDoornbos het volgende:
Legaaloverwinning der F1 en een dikke vette vinger voor die rode rukkers
Ik denk dat McLaren er allang 1 heeft, alleen nog niet in heeft durven zetten (als je ziet hoe de FIA ze onder een loep houdt):quote:Op woensdag 15 april 2009 12:12 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat is toch het probleem van McLaren!? Brawn GP heeft alleen de motor van McLaren omdat de bak in de weg zou zitten voor een diffuser.
nee, over twee weken staat eerst de zaak tegen McLaren nog op het programma.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:00 schreef David Letterman het volgende:
De diffusers zijn goed bevonden en dus legaal...kunnen we nu dan gewoon gaan racen zonder al het gezeik?
oh ja, dat speelt ook nog...idd maar hopen op wat mooie gp'squote:Op woensdag 15 april 2009 15:15 schreef Ared het volgende:
[..]
nee, over twee weken staat eerst de zaak tegen McLaren nog op het programma.
Niet voor Ferrariquote:Op woensdag 15 april 2009 15:28 schreef Jezza het volgende:
Als het een beetje mee zit hebben we weer wat regen in Chinaen als het regent is het over het algemeen altijd wel een mooie GP
Maak je dan maar op voor het volgende spionageschandaal. McLaren heeft namelijk (net als bij Force India) gewoon personeel uitgehuurd samen met de levering van de motoren. Mocht McLaren het dan weten zonder dat Brawn dat aan hun heeft verteld (wat ik me niet kan indenken eerlijk gezegd) dan kan dat alleen zijn door een werknemer die het heeft doorgebriefd.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:01 schreef nils7 het volgende:
wie gelooft er nu dat ze alleen die motoren op de post hebben gedaan ipv even daar gekeken of het allemaal wel kan en past?
Het is geen personeel van Mclaren maar personeel van Mercedes (ex Ilmor) dat de motoren doet.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Maak je dan maar op voor het volgende spionageschandaal. McLaren heeft namelijk (net als bij Force India) gewoon personeel uitgehuurd samen met de levering van de motoren. Mocht McLaren het dan weten zonder dat Brawn dat aan hun heeft verteld (wat ik me niet kan indenken eerlijk gezegd) dan kan dat alleen zijn door een werknemer die het heeft doorgebriefd.
Misschien niet de tekeningen, maar toch zeker wel de bolide tijden sbv. testsessies.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:13 schreef Atreidez het volgende:
Die uitgehuurde mannetjes zitten toch alleen maar naar telemetry van de motor te koekeloeren.. Kan me niet voorstellen dat ze de bouwtekeneningen van de diffuser en aangemeten onderdelen onder ogen krijgen of toegang toe hebben?
Een combinatie van wellichtquote:Op woensdag 15 april 2009 16:26 schreef Jezza het volgende:
Domenicali:
"Dit zal natuurlijk tijd en geld kosten. We zullen dan ook onze krachten dubbelen om het team weer op het hoogste niveau van competitiviteit terug te krijgen." GPupdate
Bedoelt hij nou dat ze 2x zo hard gaan werken of dat ze 2x zoveel personeel nemen![]()
?
Wat dacht je van Red Bull? Die volgen het tempo ook behoorlijk zonder al die poespasquote:Op woensdag 15 april 2009 12:14 schreef Ared het volgende:
[..]
McLaren is nu ook al niet het snelste team zonder diffuser. Als iemand er voordeel bij gaat hebben, verwacht ik dat het vooral BMW is. Die kunnen het tempo vooraan nu al bijna volgen, en zover ik weet hebben zij geen grote design problemen bij het implementeren van de nieuwe diffuser.
Die hebben ze ook al tijdens de laatste testsessies gezien waar ze zelf bij waren. En op basis van wat ik op Internet heb gezien de afgelopen maand, weet ik ook wel hoe zo'n diffuser in elkaar steekt. Even een ontwerpje maken en in de windtunnel uittesten en je weet of het werkt.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:52 schreef sanger het volgende:
[..]
Misschien niet de tekeningen, maar toch zeker wel de bolide tijden sbv. testsessies.
Ik kan me in deze theorie wel in vindenquote:Op woensdag 15 april 2009 15:01 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik denk dat McLaren er allang 1 heeft, alleen nog niet in heeft durven zetten (als je ziet hoe de FIA ze onder een loep houdt):
- Ze hebben geen protest ingediend
- Ze houden zich angstvallig stil, andere teams heb ik er toch over gehoord!
- Ze reden in de wintertest met de 2008-vleugel om zo downforce te simuleren (wel apart als je dat doet terwijl je weet dat het een stuk minder zal zijn in 2009 tenzij.... jaaa tenzij je iets hebt waarmee het nadeel van de 2009 vleugel een stuk minder wordt wat in de eerste races niet het geval was)
- Bij Brawn GP betrokken... wie gelooft er nu dat ze alleen die motoren op de post hebben gedaan ipv even daar gekeken of het allemaal wel kan en past?
Maar die hebben al aangegeven dat ze de diffuser niet zonder meer kunnen toepassen vanwege de versnellingsbak.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:42 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat dacht je van Red Bull? Die volgen het tempo ook behoorlijk zonder al die poespas
Dream onquote:Op woensdag 15 april 2009 22:17 schreef HPoi het volgende:
En dan komt Force India ineens met een super diffuser en wint Giancarlo Fisichella weer eens een GP!![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |