Daar pak je niet hun mee, maar de belogen generatie, die kunnen dan ook nog eens naar een erfenis fluiten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:43 schreef Pool het volgende:
Ook typisch trouwens: nu de babyboomers bijna op sterfleeftijd komen, is er inééns meer draagvlak om successierechten te gaan verlagen.Gewoon laten voor wat die is dus, de babyboomers hebben bij hun dood nog wat af te rekenen aan de staat...
Dat is ook hetgeen waar ik mij dood aan erger. Het liefst stellen ze het zo lang mogelijk uit. Als het kan tot ze zelf met pensioen zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:43 schreef Pool het volgende:
Daarom is het belangrijk dat de opschuiving van de AOW-grens naar 67 per direct wordt ingevoerd en niet pas op een termijn van vijf jaar ofzo. Ik zie de Babyboomers hun stemmeerderheid nog wel misbruiken voor dergelijke strapatsen.
Nee, de meeste mensen werken om anderen te laten leven.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:47 schreef OldJeller het volgende:
You're a slave to money then you die..
De meeste mensen leven werkelijk om te werken in plaats van andersom.
Als je geld dan straks nog wat waard is.quote:
Jupquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:47 schreef Picchia het volgende:
[..]
Dat is ook hetgeen waar ik mij dood aan erger. Het liefst stellen ze het zo lang mogelijk uit. Als het kan tot ze zelf met pensioen zijn.
Veel geld gaat verloren. Het zou effectiever zijn dan om een deel van je geld direct aan families te geven die het nodig hebben.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, de meeste mensen werken om anderen te laten leven.
Dan zijn er altijd nog de Roemeense piramidespelen, daar heb ik veel goeds over gehoord.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je geld dan straks nog wat waard is.
Tja, die slordige miljoen ambtenaren zuigen je droogquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:54 schreef OldJeller het volgende:
In dit land wordt van de meeste mensen (vnl. Jan Modaal) het geld zó afgetroggeld door de overheid, zodat je altijd maar moet blijven werken.
Ja, vandaar dat de meeste mensen loonslaven zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, die slordige miljoen ambtenaren zuigen je droog
Had je maar beter je best moeten doen op school.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:05 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat de meeste mensen loonslaven zijn.
Door een uitvinding te doen of een eigen bedrijf hebben, dán kan je echt flink geld verdienen. Of topmanager zijn of in het Raad van Bestuur zitten, maar daar kom je niet zomaar.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:06 schreef Geerd het volgende:
[..]
Had je maar beter je best moeten doen op school.
De meeste studenten zijn immers op hun 14de wel klaar met de uni?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:08 schreef longinus het volgende:
het zou beter zijn met 40 werkjaren iemand aow te doen, en kantoorbanen met 50 jaar.
Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:08 schreef longinus het volgende:
Voor je 65 wordt je al uit het bedrijf gewerkt, tenzij je een bonusplaats hebt natuurlijk. mensen die vroeg zijn gaan werken ( meestal uit noodzaak) zijn dus nogmaals de lul, de gasten die na jaren vakantie ( lees studie ) gaan werken op nou niet echt fysiek inspannende werkplekken houden het makkelijk vol.
Maar wat als je vanaf je 15e zwaar lichamelijk werk doet ????
het zou beter zijn met 40 werkjaren iemand aow te doen, en kantoorbanen met 50 jaar.
Dat vonden die Babyboomers die met 58 stopten met werken ookquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:16 schreef OldJeller het volgende:
Wat ook zo kansloos is, is het motto: "Tot je 6xe werken en daarna genieten van je werkzaamheden."
Dan zijn je beste jaren al voorbij, FAIL.
Zelfde verhaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat vonden die Babyboomers die met 58 stopten met werken ook
hap niet zo johquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:10 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Door een uitvinding te doen of een eigen bedrijf hebben, dán kan je echt flink geld verdienen. Of topmanager zijn of in het Raad van Bestuur zitten, maar daar kom je niet zomaar.
Maakt niet uit met welke opleiding op het WO, dus wat loop je te lullen, knul.
Kom eens uit die illusie.
Dan doe je ze allebei pensioengerechtigd na 40 arbeidsjaren. Ik zie niet wat er eerlijk is aan allebei pensioengerechtigd op 65-jarige leeftijd als de een op z'n 14e begon met werken en de ander op z'n 24ste.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.
Verder zie ik niet wat er eerlijk is aan het feit dat iemand die lichamelijk werk doet, na minder jaren gewerkt te hebben, dan 'beloond' zou moeten worden met een vervroegde AOW.
En dat bedoel ik, elke dag genieten die je hebtquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:24 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Zelfde verhaal.
Je moet eigenlijk je hele leven genieten, maar als je moet kiezen, dan kan je toch beter tussen je 20ste en 30/35ste "genieten", ipv vanaf je +- 65e... want dan heb je vaak al beperkingen, als het niet lichamelijk is, is het sociaal (gebonden, familie e.d.) of iets anders.
Wat zijn dan arbeidsjaren? Tellen de jaren in de bijbaantjes ook mee?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan doe je ze allebei pensioengerechtigd na 40 arbeidsjaren. Ik zie niet wat er eerlijk is aan allebei pensioengerechtigd op 65-jarige leeftijd als de een op z'n 14e begon met werken en de ander op z'n 24ste.
*schuift ook bij*quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:41 schreef SeLang het volgende:
Ik ben het helemaal eens met de OP.
"Waarschijnlijk". 10 jaar extra scholing is niet gratis, en veel banen waarvoor je wel langer opleiding moet hebben genoten verdienen niet speciaal veel meer dan de baan van een ervaren vakman.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat zijn dan arbeidsjaren? Tellen de jaren in de bijbaantjes ook mee?
Degene die op z'n 24e begonnen is, draagt financieel gezien waarschijnlijk een stuk meer bij dan de persoon die op z'n 14e begonnen is.
Ik zou dat niet zo direct durven te zeggen hoor. Ik zou er echt niet van staan te kijken als de bijdrage aan de samenleving netto gelijk is als iedereen op dezelfde leeftijd stopt ipv arbeidsjaren. Maar goed voor ons beide is het natte vinger werk. Lijkt me wel een boeiende berekening overigens.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:45 schreef sigme het volgende:
En hoe je arbeidsjaren telt kan je over discussieren, maar is detailgeneuzel. Het gaat om het principe, een 'allemaal gelijk' leeftijdsgrens als pensioengerechtigheidsmechanisme is niet het toppunt van rechtvaardigheid. Vind je wel?
Nee, maar zo kun je nooit iets 'gelijk' trekken. Volgens mij is AOW bedoeld (althans....zo lijkt het me) als inkomensvoorziening na het stoppen met werken. Niet als inkomensvoorziening na een x-aantal jaren werken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:45 schreef sigme het volgende:
[..]
"Waarschijnlijk". 10 jaar extra scholing is niet gratis, en veel banen waarvoor je wel langer opleiding moet hebben genoten verdienen niet speciaal veel meer dan de baan van een ervaren vakman.
En hoe je arbeidsjaren telt kan je over discussieren, maar is detailgeneuzel. Het gaat om het principe, een 'allemaal gelijk' leeftijdsgrens als pensioengerechtigheidsmechanisme is niet het toppunt van rechtvaardigheid.
Vind je wel?
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:16 schreef OldJeller het volgende:
Wat ook zo kansloos is, is het motto: "Tot je 6xe werken en daarna genieten van je werkzaamheden."
Dan zijn je beste jaren al voorbij, FAIL.
En daarna iedereen de schuld geven behalve jezelf.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Alle veilige spaarrekeningen met "lullige rente" overgezet op hysterische Icesave-achtige toestanden.
Helemaal eensquote:
Dat is de belangrijkste discussie die ik mis in de politiek.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:07 schreef sigme het volgende:
Niettemin vind ik dat er best eens nagedacht mag worden over een systeem dat meer op een spaarsysteem lijkt dan het omslagstelsel met een botte leeftijdsgrens.
Nou, het zou natuurlijk wel aardig zijn als we de aardgasbel benutten. Op dit moment kost de burger (gemiddeld) de staat geld - aardgasbaten meegerekend. Dat zou acceptabel zijn als we 15% van de inkomsten afdroegen, maar in het huidige stelsel is het van god los.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:09 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat is de belangrijkste discussie die ik mis in de politiek.
Uiteindelijk is het heel simpel; iedere individu moet in z'n leven genoeg belasting betalen om z'n eigen oude dag te kunnen financieren. Dat is het enige systeem wat op de lange termijn houdbaar is.
Oh, ik heb ook weleens stiekem gelachen van Rupsje Nooitgenoeg enzo terwijl en omdat ik mijn "lullige" spaarrekening nog had idd, maar aan de andere kant heb ik mezelf ook vaak genoeg afgevraagd wat ik nou aan inzicht miste en al die "buitenkansjes" niet zag liggen (omdat ik het niet aandurfde).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En daarna iedereen de schuld geven behalve jezelf.
Dat is nog steeds een eigen keuze geweest, het betalen in de AOW wordt echter niet gedekt door een garantiestelsel en je moet er aan meebetalenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Mooie OP, TS
Alle veilige spaarrekeningen met "lullige rente" overgezet op hysterische Icesave-achtige toestanden.
Ja maarrrr er zijn zat mensen die hun AOW-tje en verder hebben willen aanvullen op eigen initiatief. Dat is zo massaal gebeurd (wie werkt er tegenwoordig nog echt tot zn 65e?) dat die behoefte op zijn minst gedekt had mogen zijn door voorlichting.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is nog steeds een eigen keuze geweest, het betalen in de AOW wordt echter niet gedekt door een garantiestelsel en je moet er aan meebetalen
Klopt. Het falen van de Banken is nog niets vergeleken bij het falen van de overheden in de Eurozonequote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja maarrrr er zijn zat mensen die hun AOW-tje en verder hebben willen aanvullen op eigen initiatief. Dat is zo massaal gebeurd (wie werkt er tegenwoordig nog echt tot zn 65e?) dat die behoefte op zijn minst gedekt had mogen zijn door voorlichting.
Whehehequote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:18 schreef sigme het volgende:
Maar Piet, dat zullen onze heren politici -regeren is vooruitzien- toch wel deugdelijk en betrouwbaar voor ons afgesproken hebben? Zodat wij niet opdraaien voor Italiaanse toestanden?
Dat is niehiel vergeleken met de pensioen problemenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:20 schreef Klopkoek het volgende:
Zeer slechte openingspost. Wil een oorlog ontketenen tussen generaties wat de aandacht afleidt van het graaituig aan de top.
Ik zeg dat zij de mensen zijn die het meeste profijt hebben gehad, meer niet.quote:Men moet eens gaan aantonen dat het gedrag van babyboomers daadwerkelijk ervoor heeft gezorgd dat de pensioenfondsen in de problemen zitten. Daar is geen enkel bewijs voor.
Doe maar niet, mijn ouders zijn baby-boomers dus hoge successierechten zijn vanuit het oogpunt van erfenis wat mij betreft geen goede zet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:43 schreef Pool het volgende:
Ook typisch trouwens: nu de babyboomers bijna op sterfleeftijd komen, is er inééns meer draagvlak om successierechten te gaan verlagen.Gewoon laten voor wat die is dus, de babyboomers hebben bij hun dood nog wat af te rekenen aan de staat...
Ik ken een stuk of 3 70-plussers die nog werken bij 3 heel verschillende bedrijven. Gewoon, omdat ze geen zin hebben om op hun reet te zitten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
Welk bedrijf wil nu 67-jarigen op de loonlijst hebben staan ?
Bij het bedrijf waar ik werk lopen er ook enkele rond iddquote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ken een stuk of 3 70-plussers die nog werken bij 3 heel verschillende bedrijven. Gewoon, omdat ze geen zin hebben om op hun reet te zitten.
Het was ook een domme opmerking van "Geerd".quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:10 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Door een uitvinding te doen of een eigen bedrijf hebben, dán kan je echt flink geld verdienen. Of topmanager zijn of in het Raad van Bestuur zitten, maar daar kom je niet zomaar.
Maakt niet uit met welke opleiding op het WO, dus wat loop je te lullen, knul.
Kom eens uit die illusie.
AMENquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:12 schreef Arnold_fan het volgende:
En de FNV maar zeuren dat het niet nodig is maar dat de werkenden maar meer moeten betalen om het recht te trekken..... De babyboomers zijn een pest voor de samenleving.
Nu de bedrijven nog die iemand van 50+ ook aannemen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:31 schreef Steeven het volgende:
[..]
Bij het bedrijf waar ik werk lopen er ook enkele rond idd. Werken dan wel geen 40 uur (32), maar ze werken
.
Ken er genoeg die na hun pensioen nog werken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:31 schreef Steeven het volgende:
[..]
Bij het bedrijf waar ik werk lopen er ook enkele rond idd. Werken dan wel geen 40 uur (32), maar ze werken
.
Hier in Engeland valt het me op dat er zoveel 65-plussers in de supermarkt achter de kassa zitten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 01:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ken er genoeg die na hun pensioen nog werken.
Gepensioneerde leraar die nog regelmatig als invaller werkt, vele als koerier voor kleine bedrijven. Allemaal hetzelfde verhaal... de hele dag niks doen is zo saai.
Omdat scholieren misschien goedkoper zijn qua uurloon ?quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier in Engeland valt het me op dat er zoveel 65-plussers in de supermarkt achter de kassa zitten.
En waarom ook niet? In Nederland zijn het meestal scholieren.
Die heeft echt gewerkt en ondervindt daar de fysieke ongemakken van. Dat is één hele goede reden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.
Verder zie ik niet wat er eerlijk is aan het feit dat iemand die lichamelijk werk doet, na minder jaren gewerkt te hebben, dan 'beloond' zou moeten worden met een vervroegde AOW.
Mogelijk (doch absoluut niet noodzakelijkerwijs een gegeven).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat zijn dan arbeidsjaren? Tellen de jaren in de bijbaantjes ook mee?
Degene die op z'n 24e begonnen is, draagt financieel gezien waarschijnlijk een stuk meer bij dan de persoon die op z'n 14e begonnen is.
Mooie gedachte, maar stratenmakers zijn echt net zo hard nodig en die zullen dat minder goed kunnen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:09 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat is de belangrijkste discussie die ik mis in de politiek.
Uiteindelijk is het heel simpel; iedere individu moet in z'n leven genoeg belasting betalen om z'n eigen oude dag te kunnen financieren. Dat is het enige systeem wat op de lange termijn houdbaar is.
Ja, misschien moeten we dat eens veranderen. Een 65-plusser levert aan de kassa geen betere resultaten dan een scholier, dus waarom zou die meer betaald moeten krijgen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:57 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Omdat scholieren misschien goedkoper zijn qua uurloon ?
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:11 schreef Colnago het volgende:
Ik snap het niet.
Ik betaalde altijd VUT premie maar dat is nu weg.
Ik betaalde en betaal AOW premie maar dat is ook weg want binnen een paar jaar is de pensioenleeftijd even met 7 jaar uigesteld dus het blijft niet bij die 67 jaar.
Ik betaalde en betaal pensioenpremie maar dat is ook weg vanwege dezelfde reden als die AOW.
Ondertussen is er wel 11 tot 13 miljard voor de hypotheekrente aftrek en komen er JSF's en betalen we forse bedragen aan de EU en blijven we meebetalen aan onzin projecten zoals de OV chipkaart en het rekeningrijden.
Maar wanneer gaan we dan met z'n allen en wie gaat de zaak aanvoeren?quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk.
Op de barricades! (meen ik serieus).
Weg met al die linkse regelingen voor babyboomers.
Waarom zou Appie Heijn dat moeten gaan veranderen ? Gaat toch prima zo ?quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, misschien moeten we dat eens veranderen. Een 65-plusser levert aan de kassa geen betere resultaten dan een scholier, dus waarom zou die meer betaald moeten krijgen?
De gemiddelde Nederlander zal je misschien wel gelijk geven, maar is te lui/geen atv dag voor over/moet met moeders de vrouw mee, om op de barricades te gaanquote:Op woensdag 25 maart 2009 10:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk.
Op de barricades! (meen ik serieus).
Weg met al die linkse regelingen voor babyboomers.
Over onzin gesproken.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:40 schreef kdijkstra het volgende:
Beetje onzin posts en vooral van de topic starter. Je kan werk van nu en werk van 40 jaar geleden niet met elkaar vergelijken. Je hebt tegenwoordig uitstekende ARBO regels die in het verleden niet waren.
Appie hoeft helemaal niets te veranderen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Waarom zou Appie Heijn dat moeten gaan veranderen ? Gaat toch prima zo ?
De bonden zitten diep in de kont van de babyboomers. Zij zijn zelf deel van het probleem, dus verwacht van hen geen hulp. Het is tijd om een nieuwe politieke beweging op te richten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:32 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar wanneer gaan we dan met z'n allen en wie gaat de zaak aanvoeren?
Van de bonden hoef je niks te verwachten want die sluiten al een deal zonder dat de leden iets te vertellen hebben.
Je hebt gelijk, de bonden hielden toezicht en daar ondervinden we nu de gevolgen van.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
De bonden zitten diep in de kont van de babyboomers. Zij zijn zelf deel van het probleem, dus verwacht van hen geen hulp. Het is tijd om een nieuwe politieke beweging op te richten.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
idd wat me gisteren opviel trouwens was dat pechthold zei dat van de FNV leden er 25% nu al een pensioen genietenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar pak je niet hun mee, maar de belogen generatie, die kunnen dan ook nog eens naar een erfenis fluiten.
De meeste miljonairs (zo niet allemaal) hebben amper hun middelbare school afgemaakt. Met een hoge studie en een leven lang werken voor een baas kan je net je vinex huisje en opel astra betalen. Rijk zal je er echt niet van worden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:06 schreef Geerd het volgende:
[..]
Had je maar beter je best moeten doen op school.
Ik geloof er helemaal niets van dat klassen tegenwoordig groter zijn dan klassen van pak en beet 40 jaar geleden. 40+ kinderen in 1 klas gebeurde toen ook al. Vanwege de welvaart is op een gegeven moment voor kleinere klassen gekozen om nu weer te gaan richting grotere klassen. Ik weet dat mijn ouders in 60+ kinderen klassen zaten. Die heb je denk ik tegenwoordig niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:43 schreef Colnago het volgende:
[..]
Over onzin gesproken.
Er zijn nu grotere klassen met meer taken voor de onderwijzers.
Er is een hogere werkdruk voor verpleegkundigen.
Er is veel meer verkeer wat het werk zwaarder maakt voor chauffeurs.
Niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het verhogen van de leeftijd naar 67 nu de crisis helpt op te lossen?
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het verhogen van de leeftijd naar 67 nu de crisis helpt op te lossen?
Mmmhhja, over een jaar of wat ja. Niet nu. Nu is er crisis. Als het goed is over een paar jaar niet meer en dan over een jaartje of 20 weer.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
Dat herken ik totaal niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:14 schreef Picchia het volgende:
En ouderen langer laten doorwerken als er geen vraag is, tja. Verplaats je de last dan niet van de overheid naar het bedrijfsleven?
En jij dacht dat dit direct werd ingevoerd?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
Dat vind ik inderdaad ook.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Beste kun je dit pensioen systeem afschaffen en iedereen voor zijn eigen pensioen laten sparen.
Dan hebben die mooi gelukquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat vind ik inderdaad ook.
Je pensioenleeftijd is gewoon wanneer je genoeg geld hebt om te stoppen.
En bij sommige mensen is dat als bij <40jr.
Dan wil ik wel alles wat ik tot nu toe betaald heb terug met rente.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Beste kun je dit pensioen systeem afschaffen en iedereen voor zijn eigen pensioen laten sparen.
Slechtste wat er bestaat. Dan blijft er helemaal niets over van de inleg. Het is veel gunstiger om inlegkosten van een enorm som geld te betalen dan van 1 enkel persoon. Verder zou je eens voor de grap moeten kijken hoeveel er maandelijks wordt ingelegd. Dat is helemaal niet zoveel en zeker niet als je het allemaal bij elkaar opteld over al je jaren. Het wordt veel door het te beleggen en met name van mensen die net beginnen met hun pensioen is het niet verkeerd om zoveel mogelijk in risico beleggingen te stappen om zo zoveel mogelijk rendement te halen. Dat is de enige methode om zonder al te veel inleg toch genoeg geld te hebben voor je pensioen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Wat bedoel je met inlegkosten? Als je op transactiekosten doelt dan kun je dat probleem natuurlijk prima tackelen, een groot pensioenfonds kan vrijgekomen beleggingen intern wel weer kwijt. Verder zal zich, als een pensioenfonds eenmaal loopt er een evenwicht instellen tussen uitgaven en inkomsten, je hoeft enkel het verschil er tussen te verkopen of te kopen, en dat drukt de transactiekosten sterk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 08:01 schreef kdijkstra het volgende:
Het is veel gunstiger om inlegkosten van een enorm som geld te betalen dan van 1 enkel persoon.
Kijk, jij ziet het pensioen als een belegging, je legt een lager bedrag in dan je daadwerkelijk nodig hebt en probeert de rest goed te maken met verwachte koersstijgingen. Maar rendement komt altijd tegen een prijs, risico, en het is afhankelijk van het individu of hij/zij bereid is een bepaald risico te lopen. Sommige mensen zullen liever wat meer inleggen om bedrag X te vergaren, zij kopen daarmee zekerheid dat zij bedrag X ook daadwerkelijk gaan ontvangen. Of je legt wat minder in om bedrag X te vergaren, hebt dus meer rendement nodig maar dan accepteer je ook een grotere onzekerheid of je bedrag X daadwerkelijk gaat ontvangen. Dat wat jij voorstelt als slecht idee is dus in werkelijkheid een afweging tussen risico en rendement.quote:Verder zou je eens voor de grap moeten kijken hoeveel er maandelijks wordt ingelegd. Dat is helemaal niet zoveel en zeker niet als je het allemaal bij elkaar opteld over al je jaren. Het wordt veel door het te beleggen en met name van mensen die net beginnen met hun pensioen is het niet verkeerd om zoveel mogelijk in risico beleggingen te stappen om zo zoveel mogelijk rendement te halen. Dat is de enige methode om zonder al te veel inleg toch genoeg geld te hebben voor je pensioen.
Het beste kun je je eerst eens goed verdiepen in het NLse pensioensysteem voordat je dit soort dingen gaat roepen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Je zegt het al zelf. Een groot pensioen fonds kan het intern wel compenseren. Echter als elke pensioen gerechtigde een eigen spaarpotje krijgt en ook zo wordt behandeld hou je weinig over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat bedoel je met inlegkosten? Als je op transactiekosten doelt dan kun je dat probleem natuurlijk prima tackelen, een groot pensioenfonds kan vrijgekomen beleggingen intern wel weer kwijt. Verder zal zich, als een pensioenfonds eenmaal loopt er een evenwicht instellen tussen uitgaven en inkomsten, je hoeft enkel het verschil er tussen te verkopen of te kopen, en dat drukt de transactiekosten sterk.
De bovenstaande keuze vrijheid zie je steeds meer in allerlei pensioen vormen. Overigens is dit niet waar ik op doelde met een slecht idee. Wat ik doelde met een slecht idee is dat iedereen een eigen spaarpotje vergaard los van een pensioen. Oftewel iedereen gaat zelfstandig beleggen. Iets wat eerder in deze thread werd voorgesteld en de huidige pensioenstelsel overhoop gooien. Dat lijkt mij een zeer slecht plan en je houdt er aan de eind van de rit heel weinig over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kijk, jij ziet het pensioen als een belegging, je legt een lager bedrag in dan je daadwerkelijk nodig hebt en probeert de rest goed te maken met verwachte koersstijgingen. Maar rendement komt altijd tegen een prijs, risico, en het is afhankelijk van het individu of hij/zij bereid is een bepaald risico te lopen. Sommige mensen zullen liever wat meer inleggen om bedrag X te vergaren, zij kopen daarmee zekerheid dat zij bedrag X ook daadwerkelijk gaan ontvangen. Of je legt wat minder in om bedrag X te vergaren, hebt dus meer rendement nodig maar dan accepteer je ook een grotere onzekerheid of je bedrag X daadwerkelijk gaat ontvangen. Dat wat jij voorstelt als slecht idee is dus in werkelijkheid een afweging tussen risico en rendement.
Woord vh jaar! Spijker op z'n kop.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:30 schreef sneakypete het volgende:
generatie babybust
Interessant, maar serieus: ik heb het niet van wikipedia gehaald, het briljante idee is redelijk spontaan ontsproten aan mijn geniale brein.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_Bust
Spijker op zijn kant.
Ophouden met huilie spelen.quote:
Ik speel geen huilie, ik zeg gewoon waar het op neer komt. Wij moeten doorwerken tot 67 en de Babyboomers gingen met 58 in de VUT met daarbij een pensioen dat gebaseerd is op hun laatst genoten inkomen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:55 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ophouden met huilie spelen.
Veel van de welvaart (of zeg maar gerust alle welvaart) die we nu hebben komen van mensen die nu in de vut gaan. Verwachting is ook dat de zogenaamde x generatie ook bog eens 5 jaar (misschien langer gaat leven). Combineer dit met veel lichter lichamelijk werk (ARBO regels), en de huidige welvaart denk ik dat die 2 jaar extra werken helemaal in het niets staan.
De toegenomen staatsschuld valt op zich ook wel mee (voor Nederland dan). Wij hebben voornamelijk garant gaan staan ipv direct krediet verstrekken. Alleen het Fortis gedeelte is echt gekocht maar dat wordt op termijn ook weer verkocht en mogelijk met winst. Zolang er geen bedrijven omvallen en hun betalingsverplichtingen nakomen is er geen vuiltje in de lucht. Alleen de extra investeringen die nu worden gedaan zorgt voor een extra staatsschuld wat op termijn terugbetaald moet worden,
In de tijd dat de babyboomers aan het werk gingen, was het doodgewoon om af en toe eens een "baaldag" op te nemen, werd de "vergadercultuur" in het leven geroepen, waarin het aangemoedigd werd om uitgebreid over je gevoelens en je persoonlijke problemen te praten onder werktijd, werd veelvuldig en langdurig ziekteverlof opgenomen voor persoonlijke problemen, kon je voor een wissewasje op jonge leeftijd de WAO in tot je 65ste en daarbij (legaal) je inkomen nog eens aanvullen, kon je als kunstenaar gebruik maken van riante regelingen zonder ooit echt te hoeven werken .....quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:40 schreef kdijkstra het volgende:
Beetje onzin posts en vooral van de topic starter. Je kan werk van nu en werk van 40 jaar geleden niet met elkaar vergelijken. Je hebt tegenwoordig uitstekende ARBO regels die in het verleden niet waren.
..........
We moeten vooral niet vergeten dat de levensverwachting van Nederlanders met xx aantal jaren is gestegen dan 40 jaar geleden. Ik denk dat het niet onredelijk is dat wij nu iets langer moeten doorwerken aangezien ik niet verwacht (en ik denk de meeste hier) toch vitaler en actiever zijn dan de huidige 65+.
Bij de gangbare absurde werkdruk die in dit land gangbaar is, zal de gemiddelde leeftijd eerder gaan dalen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:12 schreef Klopkoek het volgende:
http://extra.volkskrant.n(...)oger%2C_leven_minder
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Als die pensioenleeftijd naar 67 moet om de boel betaalbaar te houden, dan DIRECT invoeren en met terugwerkende kracht, dus alle pre-pensioenende babyboomers direct weer aan de slag.
En?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.
Ik heb toch ook voor AOW betaald die ik nooit ga krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.
Allemaal de schuld van de babyboomers c.q. cultuurrelatvistenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En?
Mijn spaargeld word opgevreten door inflatie en de belasting op de rente
Mijn beleggingspensioen is 50% in waarde gedaald en zal verder dalen doordat de pensioenfondsen aandelen moeten gaan verkopen om hun pensionadas uit te keren
AOW ga ik niet krijgen
Als je doe conclusie trekt uit dat stuk dan zou ik het echt nog een keer nalezenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:48 schreef Metro2005 het volgende:
Dat de pensioenleeftijd destijds uberhaupt te hoog is ingesteld en nu dus weer wordt verhoogd.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Het is gewoon de zoveelste afbraak van de verzorgingsstaat, maarja, dat mag je niet meer zeggen in dit land want dan wordt je meteen weggezet als 'oud linksch'.
Al dan niet stoppen met werken heeft toch niks met een AOW leeftijd te maken ? Nu is de AOW leeftijd 65, maar het aantal werkenden voor ingang van de AOW leeftijd is misschien 25%.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
En wanneer ik stop met werken dat maak ik zelf wel uit en niet een linkse elite.
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Allemaal de schuld van de babyboomers c.q. cultuurrelatvisten
Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:16 schreef kdijkstra het volgende:
Je zegt het al zelf. Een groot pensioen fonds kan het intern wel compenseren. Echter als elke pensioen gerechtigde een eigen spaarpotje krijgt en ook zo wordt behandeld hou je weinig over.
Omdat dat al gebeurd ? Er is bij een pensioenfonds waar je bij bent aangesloten een gegarandeerd potje op jouw naam ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.
Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieelquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:34 schreef FJD het volgende:
[..]
Als je doe conclusie trekt uit dat stuk dan zou ik het echt nog een keer nalezen
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?
Toen riep JP Balkenende (dezelfde die nu de AOW leeftijd wil verhogen), bij het CDA is de AOW heilig!
Overigens is het nog maar de vraag of deze maatregel wel wat op gaat leveren. Voordat de leeftijd definitief 67 is geworden (en we dus geld gaan besparen) zitten we al in 2030, dus wat doen we de komende 20 jaar ? Doormodderen ?
Het gaat om de bijzin die jij er bij zetquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.
Staat letterlijk in dat stukje.
Ik lees dat stuk heel anders...toen de pensioenleeftijd werd ingesteld, haalde een kwart van de mannen die leeftijd niet. Tegenwoordig 15% niet. Als we naar 67 gaan, haalt kennelijk weer een kwart dat niet. Dus alle reden om dat te doen. Als je het stelsel op dezelfde basis wil houden. Is het eerlijk dat een kwart van de mensen betaalt zonder dat ze zelf AOW ontvangen? Andere discussie!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.
Staat letterlijk in dat stukje.
Omdat we met die landen gebonden zijn door de euro. Zij zullen veel geld moeten gaan betalen aan die pensioenen en dat geld is er niet. Kortom, dat wordt Lenen, geld creeeren, dan neemt de geld hoeveelheid harder toe dan de productiviteit en dat leid tot inflatie. Inflatie betekend dat je vermogenspensioen straks naar alle waarschijnlijkheid nauwelijks meer wat waard is.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.
Deze bezuining heeft pas effect (echt effect) vanaf pakhembeet 2025 a 2030. Jij gelooft toch niet echt dat het CDA hiermee genoeg heeft ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.
dan is ie arbeidsongeschikt, dat is wat anders, kan ie nog brugwachter worden of zoiets.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieel
Mijn vader wordt dit jaar 65 en zijn werkgever heeft hem gevraagd of hij nog even wil doorwerken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Inderdaad, eerst was het de VUT, dat werd betaald door de werkenden, in de jaren 90 werd dat het prepensioen, en dat werd toch echt door de persoon zelf gespaard.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO inquote:Op woensdag 1 april 2009 22:03 schreef Curiosity het volgende:
[..]
En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?
Die moeten dan 2 jaar langer in de ww, en dat kost geen geld?
Heb jij nooit geld terug gehad?quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:11 schreef Colnago het volgende:
Ik snap het niet.
Ik betaalde altijd VUT premie maar dat is nu weg.
Ik betaalde en betaal AOW premie maar dat is ook weg want binnen een paar jaar is de pensioenleeftijd even met 7 jaar uigesteld dus het blijft niet bij die 67 jaar.
Ik betaalde en betaal pensioenpremie maar dat is ook weg vanwege dezelfde reden als die AOW.
Ondertussen is er wel 11 tot 13 miljard voor de hypotheekrente aftrek en komen er JSF's en betalen we forse bedragen aan de EU en blijven we meebetalen aan onzin projecten zoals de OV chipkaart en het rekeningrijden.
Dus als ik het goed begrijp, de regering doet niets aan het feit dat mensen om hun leeftijd worden gediscrimineerd, zal niet de jeugdlonen afschaffen zodat het niet meer aantrekkelijk is om alleen jongeren aan te nemen, nee in plaats daarvan gaan we de bijstand verlagen.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO in(heet nu WIA trouwens)
Staat is spekkoper![]()
Alsof vrije tijd niet leuk kan zijn.quote:
Dat is op zich waar, het probleem is alleen dat de AOW en pensioenuitkeringen in Nederland veel en veel hoger zijn dan in bijv. Belgie, Duitsland en Frankrijk. En daarmee is het probleem hier dus minstens even groot als in die landen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.
Het wordt gvd steeds schandaliger dit planquote:Donner wil mensen met zware baan laten wisselen
(Novum) - Mensen met een fysiek zware baan zoals stratenmakers hoeven niet te rekenen op een lagere pensioenleeftijd. Volgens minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het een betere optie om mensen met zwaar werk tijdig te laten wisselen naar ander werk. Dat zei hij in een interview met de NOS.
Volgens de bewindsman moet niet altijd automatisch naar een lagere pensioenleeftijd worden gekeken, maar moet in de eerste plaats naar het soort werk worden gekeken. "Als iemand een baan heeft waarbij er een grotere kans is dat die zijn arm in een cirkelzaak krijgt moet je daar geen vroeger pensioen tegenover zetten, maar dan moet je het werk veiliger maken.
Daarvoor is het volgens de minister zaak te zorgen dat iemand tijdig wisselt van baan. Daarmee voorkom je ook dat stratenmakers met een kapotte rug thuis komen te zitten.
Vanaf volgend jaar is er voor het eerst een daling van de beroepsbevolking. De kosten voor een gepensioneerde worden nu nog door vier werkende mensen gedragen. In de komende jaren moeten twee mensen dat doen.
Kennelijk heb jij die maatregel gemist, maar deze is weldegelijk genomen. Er zijn er zelfs twee, die tezamen buitengewoon onrechtvaardig uitpakken, maar goed, dat is stelen van de rijken en dus goed in de ogen van velen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 04:23 schreef Schenkstroop het volgende:
In plaats daarvan had Balkenende ook de hypotheek-rente aftrek op bijv. villa's kunnen beperken
Dat doe ik dus.quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:38 schreef SeLang het volgende:
Het enige dat je kunt doen is je inderdaad zodanig positioneren dat je zelf kapitaal opbouwt dat je zoveel mogelijk buiten het bereik van de babyboomers/ linksen houdt. Dus zo weinig mogelijk meedoen met collectieve regelingen en zoveel mogelijk kapitaal op eigen naam in portable vorm. Portable betekent ook dat je die assets mee kunt nemen naar het buitenland.
Je bedoelt fysieke euro's?quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:38 schreef SeLang het volgende:
Het enige dat je kunt doen is je inderdaad zodanig positioneren dat je zelf kapitaal opbouwt dat je zoveel mogelijk buiten het bereik van de babyboomers/ linksen houdt. Dus zo weinig mogelijk meedoen met collectieve regelingen en zoveel mogelijk kapitaal op eigen naam in portable vorm. Portable betekent ook dat je die assets mee kunt nemen naar het buitenland.
goud, aandelen in pharmacie bedrijvenquote:Op zaterdag 25 april 2009 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt fysieke euro's?
Probleem met euro is dat de eurozone enorme pensioen verplichtingen heeft, en dat het dus zeer wel een risico is dat tegen de tijd dat de babyboom pensioenen uitbetaald worden (hoogtepunt laten we zeggen in een jaar of 10-15) dit de staatbudgetten zwaar drukt en er geld geleend moet worden. De geldhoeveel neemt dan enorm toe maar de productiviteit niet, wat inflatie tot gevolg heeft.
Waarom denk je dat die collectieve regelingen een soort ponzi scheme zijn?quote:
DS4 geeft verschillende redenen aan in z'n grote lap tekst.quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom denk je dat die collectieve regelingen een soort ponzi scheme zijn?
De levensverwachting van stratenmakers is de laatste decennia niet omhoog gegaanquote:En wat voor boodschap heb je tegen die stratenmaker die nu langer moet werken en de vinger krijgt van Donner?
Kapitaal in portable vorm dat kan vanalles zijn: euros, dollar, yen, aandelen, obligaties, (claims op) commodities, etc. Het hoeft niet persé fysiek portable te zijn, als je het maar kunt verplaatsen naar een ander land of een ander fiscaal regime.quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt fysieke euro's?
Probleem met euro is dat de eurozone enorme pensioen verplichtingen heeft, en dat het dus zeer wel een risico is dat tegen de tijd dat de babyboom pensioenen uitbetaald worden (hoogtepunt laten we zeggen in een jaar of 10-15) dit de staatbudgetten zwaar drukt en er geld geleend moet worden. De geldhoeveel neemt dan enorm toe maar de productiviteit niet, wat inflatie tot gevolg heeft.
Volgens mij was ik daar al duidelijk over. De uitkeringen die aan de babyboomers zijn beloofd zijn hoger dan wat de inleg rechtvaardigt. Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom denk je dat die collectieve regelingen een soort ponzi scheme zijn?
Mijn boodschap is jou kennelijk ontgaan. Om even op de stratenmaker in te gaan: ik ben wel een voorstander van het dienstjaren-principe. Vind ik een mooi voorstel. Met Donner ben ik het wel eens dat de stratenmaker niet is veroordeeld tot stratenmaken, dus ook op zeker moment andere werkzaamheden kan uitoefenen. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, dus ik heb het over het uitgangspunt.quote:En wat voor boodschap heb je tegen die stratenmaker die nu langer moet werken en de vinger krijgt van Donner? Alsof de gewone 'arbeider' zo hebt lopen graaien.
Er liggen er zo velen al onder de zoden, en die hebben een maatschappij achter gelaten, die ons welvaart hebben gebracht.quote:Ik zeg dat zij de mensen zijn die het meeste profijt hebben gehad, meer niet.
Werkgevers staan ook echt te springen om een 58 jarige stratenmaker.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het wordt gvd steeds schandaliger dit plan
"Ga maar ander werk zoeken als je versleten bent"
Tering-CDA.
Walgelijk. Maakt weer duidelijk dat het vergrijzingsprobleem op zo'n manier wordt opgelost dat vooral de hogere middenklasse en elite goed uit komt. Ik voelde en voel meer voor het plan van Bos: de AOW fiscaliseren waardoor zwaardere beroepen sowieso worden ontzien.
Volgens mij haal jij de Babyboomers en de generatie van hun ouders een beetje door elkaar.quote:Op zaterdag 25 april 2009 15:04 schreef zieleffe het volgende:
[..]
Er liggen er zo velen al onder de zoden, en die hebben een maatschappij achter gelaten, die ons welvaart hebben gebracht.
Neen studeren tot je 30, en dan pas je voor die zelfde samenleving te mogen gaan zitten, op een plu ze stoel.
Kom op zeg zet eerst jongere mensen aan het werk, i.p.v.een uitkering.
Ze worden steeds luierde, en kunnen s'morgens hun bed niet uit.
Sommige Babyboomers hebben allerlei ziektes opgelopen omdat ze met gevaarlijke stoffen hebben gewerkt, zonder het te weten.
En daardoor is onze gezondheid ook mee achteruit gegaan waardoor er veel ziektes behandeld moet worden.
Als je nu schrijf dat er door de wetenschap die voorbehoefte pillen, gewoon hun bedhandelingen konden uitvoeren, daardoor er geen kindjes meer kwamen, ja dan kon ik het nu wel begrijpen dat er niet zoveel kinderen er meer zijn.
Als je nu dat wilt invoeren, mag je hopen dat je niet door een 67 jarige buschauffeur word dood gereden.
Want dan hebben de nabestaande spijt, dat je zo vel was voor die verhogende WAO...............
Tenminste als je geen erfenis achter laat, dus sparen tot je er bij dood neervalt, goed voor na latingschappen, en pijen![]()
![]()
Is geen overtuigend verhaal en staat bovendien één grote onjuistheid in: dat babyboomers lagere premies zouden betalen dan jongere generaties en eindloon voor zichzelf geregeld zouden hebben.quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij was ik daar al duidelijk over. De uitkeringen die aan de babyboomers zijn beloofd zijn hoger dan wat de inleg rechtvaardigt. Zo simpel is het.
Worden opbrengsten uit je huis bij verkoop nu niet al in Box3 geplaatst?quote:[..]
Mijn boodschap is jou kennelijk ontgaan. Om even op de stratenmaker in te gaan: ik ben wel een voorstander van het dienstjaren-principe. Vind ik een mooi voorstel. Met Donner ben ik het wel eens dat de stratenmaker niet is veroordeeld tot stratenmaken, dus ook op zeker moment andere werkzaamheden kan uitoefenen. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, dus ik heb het over het uitgangspunt.
Nou even over een maatregel die ik voor zou staan: veel babyboomers die maximaal van hun positie hebben geprofiteerd hebben een eigen woning met daar veel overwaarde in. Ik zou die willen belasten. Gewoon tegen 30% bij verkoop gerealiseerd, dus historische aankoopprijs tov verkoopprijs, met aftrek van grote investeringen (zoals verbouwing). Dat wel met een herinvesteringsreserve, dus alleen betalen als je geld in handen houdt.
Zodoende bereik je evenwicht waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Nog een maatregel zou zijn de AOW vwb indexering gewoon te laten lopen met prijsniveau en aanvullende pensioenen nu al te bevriezen. Daarmee raak je de ouderen die het kunnen dragen en je raakt ze omdat hun inleg onvoldoende is gebleken.
Dit gewoon als schoten voor de boeg.
Hiermee bereik je dat je zowel de babyboomers raakt, als ook de werkenden. Het gaat hun immers geld kosten om die indexering AOW overeind te houden. Maar dat is een kwestie van als maatschappij de problemen oplossen. En ook de huidige generatie weet dan dat de winst die ze met hun woning eventueel gaan maken deels terug vloeit in de staatskas. Terecht natuurlijk, want zo kun je de HRA in stand houden met het doel starters niet te benadelen, maar haal je de voordelen uit het verleden deels terug en krijg je een weliswaar vreemde eend in de bijt, maar wel een vreemde eend die een beetje box 3 na doet, zonder dat je wonen onnodig duur maakt (meteen toevoegen aan box 3 maakt dat de eigenaar de belasting over de winst moet voorfinancieren, wat bij een woning lastiger is dan bij een belegging).
Ach, dan kun jij het met argumenten vast onderuit schoffelen. Succes!quote:
Zo staat dat er niet. Leg ik het wel weer even uit: de premies zijn voor iedereen gestegen, maar als je nu nog 40 jaar moet betalen heb je aan het eind veel meer betaald dan iemand die nog maar 5-10 jaar moest betalen.quote:en staat bovendien één grote onjuistheid in: dat babyboomers lagere premies zouden betalen dan jongere generaties en eindloon voor zichzelf geregeld zouden hebben.
Ja, maar ik heb het over de suggestie van b.v. GL om het huis sowieso in box 3 te plaatsen. Dat werkt m.i. onrechtvaardig.quote:Worden opbrengsten uit je huis bij verkoop nu niet al in Box3 geplaatst?
quote:Kruistocht tegen ouderen gaat door
Marcel van Dam
Het CPB pakt nu 55-plussers aan. De afbraak van de verzorgingsstaat gaat onverminderd door.
Het Centraal Planbureau heeft een volgend hoofdstuk toegevoegd aan de kruistocht tegen de naar de mening van daar werkende economen te riante positie van ouderen in onze samenleving. Dit keer gaat het om de groep 55-plussers, de nog niet gepensioneerden.
'Objectief'
Volgens het CPB werken er daarvan te weinig, tegen een te hoog loon en met te veel bescherming tegen ontslag. Net als in de vergrijzingstudie die in 2006 werd gepubliceerd is de toon van de publicatie er een van objectiviteit, alsof de feiten maar één opvatting mogelijk maken en de schrijvers zelf geen voorkeuren hebben.
De werkelijkheid is anders.
De mannen die het rapport hebben opgesteld hebben uitgesproken opvattingen over de meest gewenste inrichting van de samenleving en hun rapporten worden gebruikt om die te bevorderen.
Intrinsieke waarde
Zo zijn ze van mening dat oudere werknemers ‘meer verdienen dan ze waard zijn’. Deze formulering, gebruikt in een artikel dat onder de veelzeggende kop ‘Ouderen verdienen te veel’ verscheen, legt een wereld van verschil bloot tussen mensen die geloven dat de intrinsieke waarde van mensen nooit door de wetenschap kan worden bepaald en veel economen die geloven dat de waarde van mensen moet worden afgemeten aan de waarde van de goederen en diensten die ze produceren.
Het gekke is dat ik geen rapport van het CPB ken waarin met een analoge redering wordt betoogd dat de meeste bankiers en andere ondernemers meer verdienen dan ze waard zijn.
Crisis
Als gevolg daarvan hebben die de grootste crisis sinds de jaren dertig geproduceerd.
Paul de Beer heeft jongstleden dinsdag terecht betoogd dat de stelling dat ouderen gemiddeld meer verdienen dan ze produceren onvoldoende is onderbouwd.
Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.
Ontslagbescherming
Maar zelfs als het waar is dat een oudere werknemer soms minder produceert dan hij zijn bedrijf kost, is dat geen voldoende reden het makkelijker te maken hem aan de kant te zetten, zoals de heren Bas Jacobs, Ruud de Mooij en Lans Bovenberg bepleiten.
Zij willen dat ouderen minder gaan verdienen en minder ontslagbescherming krijgen.
Zij moeten baanzekerheid inleveren om hun werkzekerheid te vergroten.
Het is alleen zo jammer dat als gevolg daarvan alleen de baanzekerheid verdwijnt en niet aannemelijk wordt gemaakt dat de oudere dankzij deze voorstellen een nieuwe baan kan vinden. Ik wed van niet.
Mantel der liefde
Mijn collega Frank Kalshoven beschreef in zijn column van jongstleden zaterdag de huidige bescherming van oudere werknemers als het bedekken van een economisch ongemak met ‘de mantel der liefde’.
De meeste economen zien allerlei regelingen die de rentabiliteit negatief kunnen beïnvloeden als bedreigingen van economische groei. En economische groei is volgens hen het ultieme doel waarnaar wij streven.
Vandaar dat ook ouderen langer en harder moeten werken. Want, zo zegt CPB econoom de Mooij in NRC-Handelsblad van 23 april: ‘omdat (anders) op den duur te weinig mensen werken om de kosten van het sociale stelsel te kunnen betalen’.
VS
Ook deze uitspraak is feitelijk niet te onderbouwen. In Amerika is de economische groei al tientallen jaren gemiddeld hoger dan bij ons. Niettemin stelt het sociale stelsel daar weinig voor. Het gaat er om welk deel van de economische groei wordt besteed aan particuliere inkomens en welk deel aan collectieve arrangementen.
Dat is een keuze voor politici, maar die kruipen graag weg achter de rug van het CPB.
Mantra
De hele verzorgingstaat zou je kunnen omschrijven als een mantel der liefde. Die is opgebouwd in de jaren na de Tweede Wereldoorlog toen we ons nog met zijn allen verantwoordelijk voelden voor het welzijn van iedereen. Vanaf het begin van de jaren tachtig is men begonnen met het afbreken van die verzorgingsstaat, altijd met de mantra: ‘om hem te kunnen behouden’.
Kopgroep
In het rapport van het CPB wordt verwezen naar Scandinavië waar ouderen gemiddeld langer doorwerken dan bij ons. Ik heb ook een vergelijking met Scandinavië. In 1980 vormde Nederland met de Scandinavische landen een kopgroep in de wereld met de uitgaven voor sociale bescherming.
Scandinavië vormt nog steeds de kopgroep. Nederland is gezakt beneden het Europese gemiddelde. Kalshoven kan gerust zijn: van de mantel der liefde is nog maar weinig over.
Steeds meer mensen komen in de kou te staan.
Het lompe rechtse regeert. Helaas.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Van Dam![]()
Helemaal gelijk heeft hij. Vooral die laatste zinnen zijn prachtig.
Inderdaad.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het lompe rechtse regeert. Helaas.
Zelden zo'n slecht, onsamenhangend verhaal met zoveel onjuistheden en geen enkel bewijs van de stelling gezien.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:09 schreef Klopkoek het volgende:
Van Dam![]()
Van Dam heeft als staatsecretaris de woningtekorten opgelost en flink wat woningen bij laten bouwen, waar men nu, dankzij de privatiseringen, versnipperingen en falliet van de politiek, meer dan 10 jaar over doet.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zelden zo'n slecht, onsamenhangend verhaal met zoveel onjuistheden en geen enkel bewijs van de stelling gezien.
Hij heeft alleen gelijk dat de rapporten geschreven zijn naar het doel. Dat is niet zo gek, dat geldt voor alle politieke rapporten, maar Marcel vindt dat alleen een probleem als het niet zijn doel is.
Overigens, hebben we wel eens goed gekeken naar de verhouding inkomen/prestatie van Van Dam. Hij is dus nog aantoonbaar hypocriet ook.
Als staatssecretaris heeft hij niet teveel verdiend nee. Maar als je zijn vermogenspositie kent, weet je ook dat dat niet zijn jaren zijn geweest waar hij zijn vermogen heeft vergaard.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
Van Dam heeft als staatsecretaris de woningtekorten opgelost en flink wat woningen bij laten bouwen, waar men nu, dankzij de privatiseringen, versnipperingen en falliet van de politiek, meer dan 10 jaar over doet.
Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:40 schreef DS4 het volgende:
Overigens ben ik met Van Dam het wel eens dat de productiviteit van de ouderen (die gemiddeld dus afneemt na ongeveer het 50ste levensjaar) niet meteen een reden is om het inkomen naar beneden bij te stellen, omdat stijgende inkomens iets is wat past bij het bekende: een stap terug is altijd lastig. Je gaat toch leven naar je inkomen.
Wat ik wel graag zou zien is een fiscaal stelsel, waarbij het inkomen blijft stijgen zoals nu, maar de kosten voor de werkgever wel meegaat met de productiviteit. Dan bereik je EN de huidige inkomensontwikkeling EN dat ouderen makkelijker aan een baan kunnen komen.
Maar hij moet daar geen onzin bijhalen over b.v. de inkomens van bankdirecteuren. Zelfs als hij gelijk heeft: two wrongs do not make a right.
Hij kan het bij kankeren laten zoals hij nu doet, of hij kan, zoals ik hierboven doe, een goed alternatief neerleggen.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.
Het is ook gewoon dat hij voor zijn eigen doelgroep lobby`tquote:Op donderdag 30 april 2009 12:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Van Dam![]()
Volgens mij is er nog steeds een tekort aan huizen, de prijzen zijn de laatste 20 jaar fors verder gestegen.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van Dam heeft als staatsecretaris de woningtekorten opgelost en flink wat woningen bij laten bouwen, waar men nu, dankzij de privatiseringen, versnipperingen en falliet van de politiek, meer dan 10 jaar over doet.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.quote:Op donderdag 30 april 2009 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad, nu is er een tekort aan huizen en kan de politiek dat niet meer oplossen (mede doordat de politiek nergens meer over gaat en alles verzelfstandigd en geprivatiseerd is). Van Dam kon nog makkelijk vanuit de overheid tekorten oplossen.... en deed dat dan ook.
Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.quote:Op donderdag 30 april 2009 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.
Kortom, het is het falen van politiek, niet van de markt.
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.quote:Op donderdag 30 april 2009 17:34 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.
http://www.fd.nl/artikel/(...)e-woningen-tien-jaar
Als je even op internet gaat zoeken zie je de bevestiging ervan. Door de crisis zal het allemaal nu gaan vertragen maar om op jouw verhaal terug te komen er zijn dit jaar voldoende vergunningen afgegeven om het record te evenaren.
De paar woning in de bungelow parken en zomerhuisjes is niet de oplossing van het probleem. Vaak staan die in de buurt van natuur wat beschermd moet worden. Ja er is een woning tekort. Ja er wordt hard aan gewerkt. Ja er wordt fors bijgebouwd. Ja er zijn genoeg vergunningen afgegeven. Ik zie het probleem niet.
Niet alles komt door de overheid.
Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.quote:Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
Waar doe ik dat? Ik reken het de overheid sinds de 2e wereldoorlog aanquote:Op donderdag 30 april 2009 18:22 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.
Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.quote:Op donderdag 30 april 2009 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Je zou eens moeten zeggen 'topmannen verdienen teveel', dan staat de Elsevier op zijn achterste poten.
Owja, kan, ik lees al driekwart jaar dat blad niet meer. Daarvoor wezen ze elke bonusdiscussie van de hand.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.
Het is niet waar dat er altijd al een fiks woningtekort is geweest in Nederland...quote:Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:54 schreef Klopkoek het volgende:
In ieder geval: ik vind dat Van Dam een punt heeft dat het CPB zijn boekje te boeken gaat en met een klopjacht bezig is.
Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.
Het grote probleem met Van Dam is dat hij zijn boodschap zo zurig verpakt dat je de neiging hebt om het sowieso met hem oneens te zijn...
Ook een lesje voor andere columnisten om in weinig zinnen veel te zeggen.quote:Intrinsieke waarde
Zo zijn ze van mening dat oudere werknemers ‘meer verdienen dan ze waard zijn’. Deze formulering, gebruikt in een artikel dat onder de veelzeggende kop ‘Ouderen verdienen te veel’ verscheen, legt een wereld van verschil bloot tussen mensen die geloven dat de intrinsieke waarde van mensen nooit door de wetenschap kan worden bepaald en veel economen die geloven dat de waarde van mensen moet worden afgemeten aan de waarde van de goederen en diensten die ze produceren.
Het gekke is dat ik geen rapport van het CPB ken waarin met een analoge redering wordt betoogd dat de meeste bankiers en andere ondernemers meer verdienen dan ze waard zijn.
Crisis
Als gevolg daarvan hebben die de grootste crisis sinds de jaren dertig geproduceerd.
Paul de Beer heeft jongstleden dinsdag terecht betoogd dat de stelling dat ouderen gemiddeld meer verdienen dan ze produceren onvoldoende is onderbouwd.
Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.
Ik zal niet zeggen dat het CPB nooit fouten maakt, maar ik kan moeilijk inhoudelijk reageren als ik de inhoud niet ken... Ik vind het ook niet zo interessant in deze discussie.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:02 schreef Klopkoek het volgende:
Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.
Het is een kopje zo lees ik. Misschien niet een gelukkig gekozen kop, maar je moet het rapport lezen om er echt een oordeel over te vellen.quote:Als het CPB letterlijke teksten gaat gebruiken als "ouderen verdienen te veel" dan is dat een waardeoordeel en daar mag Van Dam best een punt van maken
Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn. Onlangs nog iemand gesproken van 61 die aangaf thuis nu 5 contracten te hebben liggen. Vier jaar geleden moest hij nog echt zoeken. Daarin is hij zeker niet de enige.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Nee gaat niet op in dit geval.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.
Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:20 schreef kdijkstra het volgende:
Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn.
Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen. Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.
Zo zijn er ook sectoren waar je al afgeschreven bent op je 30ste. Maar wederom: uitzonderingen.
Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:38 schreef kdijkstra het volgende:
Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen.
En waar roep ik dat precies?quote:Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.
Ik zou zeggen ga eens kijken in die bedrijven. Leeftijd opbouw vooral van productie bedrijven is niet altijd een doorsnee van de samenleving. Ik ken er genoeg waarvan de helft 50+ zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:58 schreef DS4 het volgende:
Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.
quote:
En ik geef alvast aan dat na 15 jaar de oudere werknemer niet voorbij heeft gestreefd. Ook niet na 20.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Ik haal er maar even wat uit:
Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.
er is in NL al sinds 1901 geen adequaat woningaanbod in NL.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is niet waar dat er altijd al een fiks woningtekort is geweest in Nederland...
Waarom is het volgens jou in Duitsland beter geregeld?
Zo ken ik wel meer generatiesquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:47 schreef wallofdolls het volgende:
Dat is een beetje de mentaliteit van de jeugd he. Alles willen hebben, maar niet tot je 67e willen werken.
De meeste weerstand komt ook idd bij de jeugd vandaan jaquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:47 schreef wallofdolls het volgende:
Dat is een beetje de mentaliteit van de jeugd he. Alles willen hebben, maar niet tot je 67e willen werken.
QFTquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zo ken ik wel meer generaties
Weet je wat. We doen net alsof er niets aan de hand is omdat er ook sectoren zijn waar het goed zit. Dat zal helpen....quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:28 schreef kdijkstra het volgende:
Ik zou zeggen ga eens kijken in die bedrijven. Leeftijd opbouw vooral van productie bedrijven is niet altijd een doorsnee van de samenleving. Ik ken er genoeg waarvan de helft 50+ zijn.
Je leest iets wat er niet staat. Na 15 jaar kan je een jongere werknemer voor fouten behoeden, maar dat wil niet zeggen dat na 15 jaar het omslagpunt er is, want dat laat ik gewoon in het midden.quote:En ik geef alvast aan dat na 15 jaar de oudere werknemer niet voorbij heeft gestreefd. Ook niet na 20.
quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:02 schreef DS4 het volgende:
Je leest iets wat er niet staat. Na 15 jaar kan je een jongere werknemer voor fouten behoeden, maar dat wil niet zeggen dat na 15 jaar het omslagpunt er is, want dat laat ik gewoon in het midden.
quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Ja precies, daar staat toch echt dat je met 15 jaar ervaring de jongere werknemer kan behoeden voor fouten. Als jij daar iets anders leest kan ik daar heel weinig aan doen.quote:
Italic geschreven tekst heb je gekopieerd van iemand anders.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja precies, daar staat toch echt dat je met 15 jaar ervaring de jongere werknemer kan behoeden voor fouten. Als jij daar iets anders leest kan ik daar heel weinig aan doen.
Nee, dat het een kulargument is. Dat laat onverlet de vraag of het klopt.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:57 schreef kdijkstra het volgende:
Kul argument geeft aan dat die stelling niet klopt.
Nee, kennelijk lees je het precies hetzelfde. Want dit is wat ik zeg dat ik heb geschreven. Dat staat er inderdaad. Jongeren behoeden voor fouten kun je ook als je 15 jaar ervaring hebt. Punt. Dus daar zit de meerwaarde niet en dat laat onverlet dat ergens anders die meerwaarde wel kan zitten, maar dat is een ander verhaal en DAAROM is het een kulargument.quote:De volgende zin geeft aan dat iemand met 15 jaar ervaring het ook kan. Ja ik lees het anders.
Nee, jij hebt het over een minderheid van de werknemers. Het is prima dat je constateert dat er genoeg gevallen zijn waar geen probleem is, feit is dat veel oudere werknemers niet meer aan de bak komen omdat hun prijs kwaliteitsverhouding niet op orde is, of dat ze om deze reden op de schopstoel komen.quote:Ik heb direct als reactie aan gegeven dat het per sector anders is en ik wel sectoren kan noemen waar het zeer zeker niet het geval is. Oftewel een jonge werknemer zal NOOIT die ervaring hebben van de oudere. Ik heb een aantal voorbeelden gegeven en zoals ik het zie: probeer je er nu uit te l*llen.
Nee, er staat in de tekst duidelijk dat op zeker moment ervaring niet meer op weegt tegen verminderde productiviteit. Dat mag je negeren van mij, maar erg slim komt dat niet over. Ik noem niet voor niets geen vaste leeftijd, omdat die ook niet bestaat. Zelfs niet per branche. Die bestaat alleen per werknemer.quote:'Kul argument' en het woordtje 'ook' ondermijnen de in italic geschreven tekst erboven. Als ik je nu zo hoor dan ben je dus terug gekomen van die opmerking.
En ik geef aan dat dat NIET altijd op gaat. In veel gevallen kan een nieuwkomer NOOIT de ervaring krijgen. Wanneer dat het geval is dan gaat je hele stelling niet op. Dat heb ik de hele tijd al aangegeven en kennelijk nog steeds niet doorgedrongen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:20 schreef DS4 het volgende:
Nee, er staat in de tekst duidelijk dat op zeker moment ervaring niet meer op weegt tegen verminderde productiviteit. Dat mag je negeren van mij, maar erg slim komt dat niet over. Ik noem niet voor niets geen vaste leeftijd, omdat die ook niet bestaat. Zelfs niet per branche. Die bestaat alleen per werknemer.
Het dringt prima tot mij door dat jij over de uitzonderingen door blijft gaan...quote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:54 schreef kdijkstra het volgende:
En ik geef aan dat dat NIET altijd op gaat. In veel gevallen kan een nieuwkomer NOOIT de ervaring krijgen. Wanneer dat het geval is dan gaat je hele stelling niet op. Dat heb ik de hele tijd al aangegeven en kennelijk nog steeds niet doorgedrongen.
Het is dus ook een minderheid bij de 50+-ers. Ik weet niet of je het weet, maar er zijn nogal wat onderzoeken op dit gebied en jij gaat daar aardig tegenin met jouw kennelijke stelling dat het om een zeer aanzienlijk deel gaat. Mag je dan wel eens bewijzen. Ik ben voorlopig allesbehalve onder de indruk en zelfs indien je gelijk hebt - quod non - zou je dan gewoon nog voor die mensen een uitzondering kunnen maken of de regeling daarop aanpassen.quote:Het doelgroep waar ik over heb is denk ik aanzienlijk groter dan wat jij probeert te schetsen. Het is zo en zo een minderheid want 50+ zijn een minderheid.
En toch vind je het steeds nodig om dit te herhalen....quote:Wat je van mij vindt staat geheel buiten discussie en bovendien jouw mening over mij doet me niets omdat je in een eerder gesprek jezelf totaal belachelijk hebt gemaakt (in mijn ogen).
Juist dus gaat je stelling niet altijd op.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:30 schreef DS4 het volgende:
Het dringt prima tot mij door dat jij over de uitzonderingen door blijft gaan...
Er zijn ook onderzoeken die aangeven dat ouderen prima presteren. Verder denk ik dat de minderheid wat jij aangeeft aanzienlijk groter is dan jij denkt. En in de bovenstaande reactie erken je dat die groep bestaat dus heb je je eigen stelling die je eerder plaatste al verworpen. Prima ik hoef niets meer te bewijzen want er is al een concensus. Enige waar we nu nog over kunnen debateren is de grootte van de groep maar dat mag je zelf uitzoeken.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:30 schreef DS4 het volgende:
Het is dus ook een minderheid bij de 50+-ers. Ik weet niet of je het weet, maar er zijn nogal wat onderzoeken op dit gebied en jij gaat daar aardig tegenin met jouw kennelijke stelling dat het om een zeer aanzienlijk deel gaat. Mag je dan wel eens bewijzen. Ik ben voorlopig allesbehalve onder de indruk en zelfs indien je gelijk hebt - quod non - zou je dan gewoon nog voor die mensen een uitzondering kunnen maken of de regeling daarop aanpassen.
Smiley is weer top! Wanneer een stelling van je wordt verworpen kun je alleen overgaan tot een persoonlijk aanval of smileys. Voor iemand die zogenaamd 3 studies hebt gedaan en zou hebben gedoceerd vind ik dit vooral een zwaktebod. Een VMBO-er doet precies hetzelfde.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:30 schreef DS4 het volgende:
En toch vind je het steeds nodig om dit te herhalen....
Weet je wat, we schaffen alle wetten af, aangezien er altijd uitzonderingen zijn. Dag hoor!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 10:50 schreef kdijkstra het volgende:
Juist dus gaat je stelling niet altijd op.
hmmm. Gaat de discussie niet over.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:08 schreef DS4 het volgende:
Weet je wat, we schaffen alle wetten af, aangezien er altijd uitzonderingen zijn. Dag hoor!
p.s. bedankt voor het intrappen van die open deur.
Volhouden!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:15 schreef kdijkstra het volgende:
hmmm. Gaat de discussie niet over.
Nu proberen discussie te veranderen? Een VMBO-er kan dit ook prima.
Wie is er begonnen van onderwerp te gaan?quote:
Voel me in de benadering van DS4. Ben opgevoed (nu 54) in familie van wetenschappers. Mijn opaas, vader en ooms, maar nu ook mijn neven en nichten (en ikzelf) hebben buiten reguliere pensioenvoorzieningenzelf ervoor gezorgd dat afbouw werkzaamheden na 55ste fiancieel mogelijk is, omdat het vermogen de snel opeenvolgende wetenschappelijke nieuwe inzichten en de wetenschappelijke mentaliteitsverandering die dat met zich meebrengt, niet op verantwoorde wijze op te brengen zijn.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Van Dam probeert hier dus een probleem onder het tapijt te vegen en daarmee de zaak te laten voor wat hij is. Dat klinkt heel sociaal, maar dat is het niet, omdat het probleem voor vele ouderen zich thans manifesteert. En dat zou hij moeten willen oplossen!
Successierechten zijn zó 1990. Over iedere cent op je bankrekening betaal je minimaal twee keer belasting. En als je het uit wilt geven komt er een derde keer overheen. Dan is het toch van de zotte dat je geld bij overlijden nog een keer gaat belasten? Zeker als er al heel veel vluchtwegen zijn om er (deels) onderuit te komen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:43 schreef Pool het volgende:
[...]
Daar gaat de staat niet intrappen ben ik bangquote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:32 schreef SeLang het volgende:
Hoewel het lijkenpikkerij is heb ik met succesierechten minder problemen dan met andere belastingen. Je bent toch dood dus het geld heb je niet meer nodig. En erfgenamen hebben nooit voor dat geld gewerkt.
Als ik ervoor kon kiezen om bijvoorbeeld de vermogensbelasting (en dividendbelastingen) volledig af te schaffen in ruil voor 100% erfbelasting dan zou ik dat gelijk kiezen. Dus minder belastingen tijdens je leven in ruil voor hogere belastingen bij overlijden.
Het woningen-tekort is vooral aanwezig voor starters dacht ik. Woningbouw-verenigingen slopen veel betaalbare "sociale woningen" en flats (alle woningen waarvoor in aanmerking kan worden gekomen voor huur-toeslag. En ip. daarvan bouwen ze nieuwbouwquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
er is in NL al sinds 1901 geen adequaat woningaanbod in NL.
Al is het woningen tekort wel aan het afzwakken en wordt het meer een kwalitatief probleem
Over geld dat je erft is al belasting betaald,dus dubbelop.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:32 schreef SeLang het volgende:
Hoewel het lijkenpikkerij is heb ik met succesierechten minder problemen dan met andere belastingen. Je bent toch dood dus het geld heb je niet meer nodig. En erfgenamen hebben nooit voor dat geld gewerkt.
Als ik ervoor kon kiezen om bijvoorbeeld de vermogensbelasting (en dividendbelastingen) volledig af te schaffen in ruil voor 100% erfbelasting dan zou ik dat gelijk kiezen. Dus minder belastingen tijdens je leven in ruil voor hogere belastingen bij overlijden.
Alle belasting is dubbelop. BTW betaal je ook over geld waar je eerst inkomstenbelasting over hebt betaald. Dividendbelasting is dubbel omdat er al vennootschapsbelasting is betaald, etc etc.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 17:18 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Over geld dat je erft is al belasting betaald,dus dubbelop.
Nee, het geld wordt betaald door degene die dood gaat. In feite wordt zijn vermogen door de staat geconfisceerd en niemand erft dus wat.quote:En 100% erfbelasting, dan mogen de mensen die nooit voor dat geld hebben gewerkt wel de belasting betalen?
Wat ga je dan krijgen, niemand accepteert meer een erfenis en zo word kas weer gevuld.
Ja ,het moet toch ergens vandaan komen.
Dat laatste is waarschijnlijk wel goed voor de economie, niemand spaart meer en geeft zijn geld direct uit.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alle belasting is dubbelop. BTW betaal je ook over geld waar je eerst inkomstenbelasting over hebt betaald. Dividendbelasting is dubbel omdat er al vennootschapsbelasting is betaald, etc etc.
[..]
Nee, het geld wordt betaald door degene die dood gaat. In feite wordt zijn vermogen door de staat geconfisceerd en niemand erft dus wat.
Maar ik weet ook wel dat dat nooit gaat werken. Ik wou alleen even aangeven dat ik die erfbelasting graag zou betalen als ik daarmee andere belastingen tijdens mijn leven zou kunnen vermijden. Als ik dood ben heb ik namelijk geen geld meer nodig en eventuele erfgenamen moeten zelf maar gaan werken als ze geld willen.
Ha, wat een lekkere uitspraak; waarom dan niet tot je 85e doorwerken ? Om jouw argumenten eens te gebruiken.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 14:49 schreef sizzler het volgende:
[..]
....
Doorwerken tot je 67ste? Prima! Mensen leven langer, gaan langer naar school en beginnen daardoor later met werken.
Waarom niet? Vroeger ging men ook doorwerken totdat ze dood neervallen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ha, wat een lekkere uitspraak; waarom dan niet tot je 85e doorwerken ? Om jouw argumenten eens te gebruiken.
Toen de 64-regel werd ingevoerd ging het ook om mensen die gemiddeld 70 werden (precieze getallen weet ik niet, maar ze stonden laatst in de VK). Nu worden mannen gemiddeld 79, dan zou het dus niet raar zijn als ze daar langer voor werken. Langer gezond, langer geld krijgen, dus langer bijdragen.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 19:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ha, wat een lekkere uitspraak; waarom dan niet tot je 85e doorwerken ? Om jouw argumenten eens te gebruiken.
Dan gaan mensen toch helemaal bij de dag leven? Dan gaan ze het geld gewoon weggeven aan familie, want ja, je betaalt toch pas belasting bij het overlijden. En wat je niet hebt kun je dan niet meer afdragenquote:Op dinsdag 5 mei 2009 15:32 schreef SeLang het volgende:
Werken tot je 40-ste en dan gewoon stoppen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 12:45 schreef politics het volgende:
Werken tot je 67e
is benieuwd naar de meningvan de bevolking
Natuurlijk niet. De lonen in NL zijn dermate hoog dat niemand tot z'n 67ste hoeft door te werken en de mensen die het uit eigen wil doen zijn op één hand te tellen.quote:Op zondag 15 november 2009 17:30 schreef paintmeester het volgende:
Of mensen daadwerkelijk door blijven werken tot hun 67? Dat moet ik nog maar eens zien.
Wat zie je liever in de supermarkt? Een oude knar van 70 of zo'n leuke scholiere van 17?quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier in Engeland valt het me op dat er zoveel 65-plussers in de supermarkt achter de kassa zitten.
En waarom ook niet? In Nederland zijn het meestal scholieren.
Beetje jammer dat de eerste besparing pas over 10 jaar komt, omdat het kabinet natuurlijk even de babyboomers nog snel moet ontzien.quote:Op zondag 15 november 2009 17:30 schreef paintmeester het volgende:
Het gaat er bij de verhoging van de AOW leeftijd niet om dat mensen twee jaar langer doorwerken.
Ik kan mij herinneren uit de algemene beschouwingen dat van de mensen tussen de 60-65 slechts 12% nog werkt. Met de verhoging van de AOW leeftijd komt in dit percentage volgens mij geen verandering.
De overheid bespaart wel veel geld met het uitbetalen van de AOW. Ze hoeven immers pas 2 jaar later uit te betalen. Daar ligt volgens mij de besparing. Niet de extra belastinginkomsten van werkend Nederland 65-67
Mensen krijgen nu pas 2 jaar later AOW omdat het anders niet te betalen is. Of mensen daadwerkelijk door blijven werken tot hun 67? Dat moet ik nog maar eens zien.
Het is een groot deel van het electoraat. De babyboomers komen er inderdaad wel gemakkelijk vanaf.quote:Op zondag 15 november 2009 17:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat zie je liever in de supermarkt? Een oude knar van 70 of zo'n leuke scholiere van 17?
*edit* sjeez, dat was een oude post. Voortaan beter opletten.![]()
[..]
Beetje jammer dat de eerste besparing pas over 10 jaar komt, omdat het kabinet natuurlijk even de babyboomers nog snel moet ontzien.![]()
Ja, je zou toch eens de mensen die te weinig hebben betaald aan hun eigen voorzieningen gaan korten op hun AOW e.d. Nee, zadel de jongere generatie maar op met de schulden en laat hun maar tot hun 67-ste (wordt uiteindelijk trouwens >70) werken.quote:Op zondag 15 november 2009 17:42 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Het is een groot deel van het electoraat. De babyboomers komen er inderdaad wel gemakkelijk vanaf.
Het word waarschijnlijk op termijn een (verdere) uitkleding van de AOW. Ten slotte zal het net als de VUT van het toneel verdwijnen. Immers tot na je 70e doorwerken is in verreweg de meeste gevallen niet reël. Mensen zullen in de toekomst waarschijnlijk zelf meer zorg moeten dragen voor hun oude dag.quote:Op zondag 15 november 2009 17:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, je zou toch eens de mensen die te weinig hebben betaald aan hun eigen voorzieningen gaan korten op hun AOW e.d. Nee, zadel de jongere generatie maar op met de schulden en laat hun maar tot hun 67-ste (wordt uiteindelijk trouwens >70) werken.
kaalplukken onze opa's en oma's !quote:Op vrijdag 13 november 2009 12:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Werken tot je 40-ste en dan gewoon stoppen.
Fuck de babyboomers!
Waarom zou je werk minder leuk moeten zijn dan je hobby? Voor veel mensen komt hun werk voor uit hun hobby.quote:Op maandag 16 november 2009 07:18 schreef ethiraseth het volgende:
Maar de meeste mensen doen geen werk die ze leuk vinden. Tenminste, ik mag toch hopen dat het grootste deel van de mensen hun werk minder leuk vinden dan wat ze in hun vrije tijd doen, anders hebben ze hun hele leven echt vergooit.
Als het en geldkwestie is dan is het wel vreemd dat de hypotheekrenteaftrek kennelijk geen enkel probleem is.quote:Op maandag 16 november 2009 11:22 schreef HarryP het volgende:
Ik ben voor. Iedereen mag stoppen met werken wanneer ze willen, ze krijgen alleen pas een AOW uitkering als ze 67 zijn. Waar de overheid meer in mag investeren is een manier om mensen boven de 45 jaar aantrekkelijk te houden op de arbeidsmarkt.
Het zijn wel de mensen die alles gegrepen hebben wat ze konden grijpen en ons nu met de financiële puinhoop laten zitten, dus op zichquote:Op zondag 15 november 2009 19:18 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
kaalplukken onze opa's en oma's !
Ik vind ook dat er in de grondwet moet komen te staan dat:quote:Op maandag 16 november 2009 12:19 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Het zijn wel de mensen die alles gegrepen hebben wat ze konden grijpen en ons nu met de financiële puinhoop laten zitten, dus op zich
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |