abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 maart 2009 @ 11:50:11 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67458198
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Allemaal de schuld van de babyboomers c.q. cultuurrelatvisten
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67458383
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 23:16 schreef kdijkstra het volgende:
Je zegt het al zelf. Een groot pensioen fonds kan het intern wel compenseren. Echter als elke pensioen gerechtigde een eigen spaarpotje krijgt en ook zo wordt behandeld hou je weinig over.
Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.
pi_67458602
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.
Omdat dat al gebeurd ? Er is bij een pensioenfonds waar je bij bent aangesloten een gegarandeerd potje op jouw naam ?

Je mag alleen niet vrijwillig bijstorten (omdat commerciele maatschappijen dat niet leuk vinden).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_67458671
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?

Toen riep JP Balkenende (dezelfde die nu de AOW leeftijd wil verhogen), bij het CDA is de AOW heilig!

Overigens is het nog maar de vraag of deze maatregel wel wat op gaat leveren. Voordat de leeftijd definitief 67 is geworden (en we dus geld gaan besparen) zitten we al in 2030, dus wat doen we de komende 20 jaar ? Doormodderen ?
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:09:07 #130
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_67458675
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.

Verder zie ik niet wat er eerlijk is aan het feit dat iemand die lichamelijk werk doet, na minder jaren gewerkt te hebben, dan 'beloond' zou moeten worden met een vervroegde AOW.
Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieel
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:13:17 #131
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_67458790
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:34 schreef FJD het volgende:

[..]

Als je doe conclusie trekt uit dat stuk dan zou ik het echt nog een keer nalezen
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.

Staat letterlijk in dat stukje.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:18:59 #132
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67458923
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.

Wat Europa betreft ben ik het harte met je eens. Daar zijn we belazerd. De Gulden was één van de sterkste munten en die is gewoon voor een vriendenprijsje door Zalm verpatst.

Ook leuk is dat Europa (de EC) heeft voorgesteld om uitgavenplafonds in de grondwet van lidstaten op te nemen. En ja hoor: de beste jongetjes van de klas Nederland en Duitsland staan vooraan daar gehoor aan te geven. Opvallend is dat uitgerekend nu de UK tegen is Terwijl die altijd garanties wilden voor een sterke euro, mochten ze ooit nog toetreden.

Ow wacht, ik lees nu dat de UK dit jaar een begrotingstekort van tegen de 10% gaat krijgen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:20:33 #133
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67458962
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?

Toen riep JP Balkenende (dezelfde die nu de AOW leeftijd wil verhogen), bij het CDA is de AOW heilig!

Overigens is het nog maar de vraag of deze maatregel wel wat op gaat leveren. Voordat de leeftijd definitief 67 is geworden (en we dus geld gaan besparen) zitten we al in 2030, dus wat doen we de komende 20 jaar ? Doormodderen ?
Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67458973
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:

Het gaat om de bijzin die jij er bij zet
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:25:40 #135
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_67459081
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik lees dat stuk heel anders...toen de pensioenleeftijd werd ingesteld, haalde een kwart van de mannen die leeftijd niet. Tegenwoordig 15% niet. Als we naar 67 gaan, haalt kennelijk weer een kwart dat niet. Dus alle reden om dat te doen. Als je het stelsel op dezelfde basis wil houden. Is het eerlijk dat een kwart van de mensen betaalt zonder dat ze zelf AOW ontvangen? Andere discussie!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 27 maart 2009 @ 12:39:14 #136
45206 Pietverdriet
pi_67459450
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.
Omdat we met die landen gebonden zijn door de euro. Zij zullen veel geld moeten gaan betalen aan die pensioenen en dat geld is er niet. Kortom, dat wordt Lenen, geld creeeren, dan neemt de geld hoeveelheid harder toe dan de productiviteit en dat leid tot inflatie. Inflatie betekend dat je vermogenspensioen straks naar alle waarschijnlijkheid nauwelijks meer wat waard is.

FYI Japan zit niet in de euro
pi_67461058
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.
Deze bezuining heeft pas effect (echt effect) vanaf pakhembeet 2025 a 2030. Jij gelooft toch niet echt dat het CDA hiermee genoeg heeft ?
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:41:16 #138
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67461286
Bos zijn plan/belasting zou vanaf 2012 direct in zijn gegaan.

Dat nu de AOW verhoging pas tot zijn volle wasdom komt over een jaar of 20 kun je als een overwinning voor het CDA beschouwen. Vraag is idd hoe de tussenliggende periode te bekostigen.

Zul je net zien dat het drama niet zo groot blijkt te zijn zoals geschetst.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 27 maart 2009 @ 13:44:54 #139
45206 Pietverdriet
pi_67461418
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieel
dan is ie arbeidsongeschikt, dat is wat anders, kan ie nog brugwachter worden of zoiets.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 16:44:29 #140
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_67467264
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
Welk bedrijf wil nu 67-jarigen op de loonlijst hebben staan ?
Mijn vader wordt dit jaar 65 en zijn werkgever heeft hem gevraagd of hij nog even wil doorwerken.
Waarschijnlijk maar een half jaar, maar wie weet wordt het nog wel wat langer.

Een half jaar geleden zei hij dat hij echt wilde stoppen bij zijn werkgever, maar hij was al aan het kijken bij 65+ uitzendbureau's en de mogelijkheid om in de schuur weer een nieuw bedrijfje te beginnen (hij was tot een paar jaar geleden ondernemer en heeft de zaak verkocht en is er als werknemer in dienst gekomen)

Er zijn wel degelijk mogelijkheden om als 65+ ers aan het werk te gaan. Veel mensen doen het omdat ze niet de hele dag thuis willen zitten en zich zo nog nuttig kunnen maken door 2-3 dagen in de week aan het werk te gaan (betaald of als vrijwilliger)
Als je schaarse kennis en ervaring heb kom je altijd aan het werk, ook al ben je boven de 65.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 1 april 2009 @ 22:03:00 #141
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_67628188
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?
Die moeten dan 2 jaar langer in de ww, en dat kost geen geld?
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  woensdag 1 april 2009 @ 22:10:30 #142
139677 Curiosity
pi_67628510
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.
Inderdaad, eerst was het de VUT, dat werd betaald door de werkenden, in de jaren 90 werd dat het prepensioen, en dat werd toch echt door de persoon zelf gespaard.
  woensdag 1 april 2009 @ 22:13:55 #143
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67628655
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:03 schreef Curiosity het volgende:

[..]

En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?
Die moeten dan 2 jaar langer in de ww, en dat kost geen geld?
Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO in (heet nu WIA trouwens)

Staat is spekkoper
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 1 april 2009 @ 22:14:26 #144
139677 Curiosity
pi_67628682
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 10:11 schreef Colnago het volgende:
Ik snap het niet.
Ik betaalde altijd VUT premie maar dat is nu weg.
Ik betaalde en betaal AOW premie maar dat is ook weg want binnen een paar jaar is de pensioenleeftijd even met 7 jaar uigesteld dus het blijft niet bij die 67 jaar.
Ik betaalde en betaal pensioenpremie maar dat is ook weg vanwege dezelfde reden als die AOW.

Ondertussen is er wel 11 tot 13 miljard voor de hypotheekrente aftrek en komen er JSF's en betalen we forse bedragen aan de EU en blijven we meebetalen aan onzin projecten zoals de OV chipkaart en het rekeningrijden.
Heb jij nooit geld terug gehad?
In de dranken industrie hadden we een VUT overreserve en die is uiteindelijk verdeeld onder alle mensen die onder de dranken cao vielen.
Dit geld is gestort in mijn pensioenfonds, oke, ik had het liever op mijn bankrekening gehad, maar goed.
  woensdag 1 april 2009 @ 22:19:25 #145
139677 Curiosity
pi_67628894
quote:
Op woensdag 1 april 2009 22:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO in (heet nu WIA trouwens)

Staat is spekkoper
Dus als ik het goed begrijp, de regering doet niets aan het feit dat mensen om hun leeftijd worden gediscrimineerd, zal niet de jeugdlonen afschaffen zodat het niet meer aantrekkelijk is om alleen jongeren aan te nemen, nee in plaats daarvan gaan we de bijstand verlagen.
De werkeloze 50+ moet het natuurlijk niet te goed hebben.
  † In Memoriam † woensdag 1 april 2009 @ 22:33:12 #146
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67629487
Voor mijn 67e ben ik toch al kapot dus mij zal het niet boeien. En als ik dan wel kan (en moet) werken: het zij zo.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67652671
Alsof werken niet leuk kan zijn.
  donderdag 2 april 2009 @ 19:01:03 #148
139677 Curiosity
pi_67653588
quote:
Op donderdag 2 april 2009 18:29 schreef Scheveninger het volgende:
Alsof werken niet leuk kan zijn.
Alsof vrije tijd niet leuk kan zijn.
pi_67779536
Nieuwkomertje mengt zich ook in dit verhaal (leuke discussie tot nu toe, trouwens).

Hier perspectief van jongeren en babyboomers nog eens even scherp tegenover elkaar gezet in AD van afgelopen woensdag ( neehee, geen april fool's)

Jongeren willen ook meepraten
Door ROBIN ROTMAN
ROTTERDAM - Terwijl twintigers mopperen over ‘de rekening die we van 55-plussers krijgen doorgeschoven’ bij de aanpak van de economische crisis, hobbelen de ‘vuttende’ babyboomers zelf zorgeloos over de golfbaan.

Chris Scheenhouwer (links) en Gerard Weeber denken niet in generaties. ?Wij hebben er óók hard voor moeten werken.
,,Gewoon hard werken, sluit je aan bij een vakbond en zet wat geld opzij,’’ klinkt het blij bij hole 16. ,,Hmm. Wéér een lekkere slag, Ger!’’

De jongeren in Nederland voelen zich gepasseerd. Denktanks buigen zichover de energievoorziening van de toekomst, ‘zonder dat wij worden geraadpleegd’. Vakbonden bestuderen de mogelijkheid om de AOW-leeftijd te verhogen ‘zonder dat ons iets wordt gevraagd’. En de regering smijt met geld om de crisis aan te pakken ‘om de rekening vervolgens naar onze generatie door te schuiven’.

,,En we hébben al zo veel ingeleverd,’’ moppert jeugdraadvoorzitter Kido Keunig. ,,We kunnen minder lang studeren dan vroeger, moeten langer doorwerken en moeten met minder mensen de AOW van méér ouderen opbrengen.’’ Prima, die solidariteit, zegt hij. Graag zelfs. ,,Maar in het huidige systeem is het niet mogelijk om én AOW op te hoesten voor de ouderen én om te investeren in de toekomst van ónze kinderen.’’

Kortom: ,,Laat ons meedenken,’’ klinkt de boodschap die hij met andere Nederlandse jongerenclubs met olympisch enthousiasme verspreidt.

Op de golfbaan, de speeltuin van babyboomend Nederland, wordt de boodschap enigszins smalend ontvangen: Hebben wij, de babyboomers, het weer gedaan, klinkt het grinnikend bij de Rotterdamse golfclub de Hooge Bergsche. Natuurlijk houden de crisis en het gegraai aan de top de ‘gevutte’ zwagers Gerard Weeber (63, voormalig Praxis-directeur) en Chris Scheenhouwer (62, voormalig vertegenwoordiger bij Tefal) bezig bij hole 16. Al zal het hun humeur nimmer verpesten.

Weeber bijvoorbeeld, loopt al een tijdje rond met ‘wat theorietjes’, mijmert hij, leunend op zijngolfclub. ,,Sinds 2001 mag je nog maar maximaal dertig jaar je hypotheekrente aftrekken. Dat levert vanaf 2031 dus miljoenen, misschien wel miljarden euro’s op. Toch? Zo lost een deel van het geldprobleem van de jongeren zich vanzelf op.’’

En nog iets, vervolgt hij, wandelend langs een zandbak. ,,Wij babyboomers hebben de afgelopen halve eeuw heel wat kapitaal bij elkaar verzameld. Maar wij sterven uit. Zodra wij al dat spul nalaten, wordt daar voor miljoenen euro’s belasting over betaald door onze nabestaanden. Komt de komende jaren allemaal in de schatkist terecht. Daar hoor ik niemand over.’’ Dan ramt hij een balletje richting het vlaggetje.

Scheenhouwer knikt instemmend. „Mooie slag, Ger. En weet je wat ík mijn kinderen adviseer? Leg elke maand 50 euro opzij. Dan kun je straks óók twee jaartjes eerder stoppen met werken, áls je dat al wilt.’’ Zelf hadden ze, nu ze nog steeds in de kracht van hun leven zijn, best een jaartje of twee langer willen doorwerken. „Maar wij hebben in de jaren ’80 vut-regelingen afgesproken.’’ Bijna noodgedwongen, zeggen ze. ,,Om zo ruimte te creërenop de arbeidsmarkt vanwege de grote werkloosheid.’’

En hoewel hun werkzame bestaan allerminst een straf was, zó makkelijk was het ook weer niet. Scheenhouwer begon al op z’n 18de met werken en Weeber op z’n 22ste. Bovendien waren ze soms maanden van huis. Ze hebben écht hard gewerkt voor de vut. „Bovendien kunnen wij er ook niets aan doen dat de regering pas nu, en niet in de jaren ’80, de AOW-leeftijd wil opkrikken.’’

Kunnen ze zich dan echt niets voorstellen bij de zorgen van de jeugd? ,,Natuurlijk wel,’’ zegt Weeber. „Word lid van de vakbond. Sluit je aan bij een politieke partij. Verander het systeem van binnenuit.’’

Na de achttiende hole staat de teller op 108 slagen voor Scheenhouwer en 94 voor Weeber, die dus heeft gewonnen. „Morgen gaan we weer golfen, maar dan met onze vrouwen.’’

Jeugdraadvoorzitter Kido Keunig: „Dan knok ik ondertussen door voor onze toekomst.’’

pi_67780115
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is op zich waar, het probleem is alleen dat de AOW en pensioenuitkeringen in Nederland veel en veel hoger zijn dan in bijv. Belgie, Duitsland en Frankrijk. En daarmee is het probleem hier dus minstens even groot als in die landen.

Japan heeft overigens een heel ander system. Daar krijg je als op je 60ste of 65ste bij je pensioen eenmalig een zak geld mee en daar moet je maar mee uit zien te komen tot je dood gaat. Vandaar dat de helft van alle Japanners tussen de 65 en 75 voor de zekerheid nog gewoon een baan heeft, uiteraard wel tegen een lager salaris.

[ Bericht 0% gewijzigd door FeestNummer op 06-04-2009 23:54:01 ]
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')