Woord vh jaar! Spijker op z'n kop.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:30 schreef sneakypete het volgende:
generatie babybust
Interessant, maar serieus: ik heb het niet van wikipedia gehaald, het briljante idee is redelijk spontaan ontsproten aan mijn geniale brein.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:46 schreef Klopkoek het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_Bust
Spijker op zijn kant.
Ophouden met huilie spelen.quote:
Ik speel geen huilie, ik zeg gewoon waar het op neer komt. Wij moeten doorwerken tot 67 en de Babyboomers gingen met 58 in de VUT met daarbij een pensioen dat gebaseerd is op hun laatst genoten inkomen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:55 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ophouden met huilie spelen.
Veel van de welvaart (of zeg maar gerust alle welvaart) die we nu hebben komen van mensen die nu in de vut gaan. Verwachting is ook dat de zogenaamde x generatie ook bog eens 5 jaar (misschien langer gaat leven). Combineer dit met veel lichter lichamelijk werk (ARBO regels), en de huidige welvaart denk ik dat die 2 jaar extra werken helemaal in het niets staan.
De toegenomen staatsschuld valt op zich ook wel mee (voor Nederland dan). Wij hebben voornamelijk garant gaan staan ipv direct krediet verstrekken. Alleen het Fortis gedeelte is echt gekocht maar dat wordt op termijn ook weer verkocht en mogelijk met winst. Zolang er geen bedrijven omvallen en hun betalingsverplichtingen nakomen is er geen vuiltje in de lucht. Alleen de extra investeringen die nu worden gedaan zorgt voor een extra staatsschuld wat op termijn terugbetaald moet worden,
In de tijd dat de babyboomers aan het werk gingen, was het doodgewoon om af en toe eens een "baaldag" op te nemen, werd de "vergadercultuur" in het leven geroepen, waarin het aangemoedigd werd om uitgebreid over je gevoelens en je persoonlijke problemen te praten onder werktijd, werd veelvuldig en langdurig ziekteverlof opgenomen voor persoonlijke problemen, kon je voor een wissewasje op jonge leeftijd de WAO in tot je 65ste en daarbij (legaal) je inkomen nog eens aanvullen, kon je als kunstenaar gebruik maken van riante regelingen zonder ooit echt te hoeven werken .....quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:40 schreef kdijkstra het volgende:
Beetje onzin posts en vooral van de topic starter. Je kan werk van nu en werk van 40 jaar geleden niet met elkaar vergelijken. Je hebt tegenwoordig uitstekende ARBO regels die in het verleden niet waren.
..........
We moeten vooral niet vergeten dat de levensverwachting van Nederlanders met xx aantal jaren is gestegen dan 40 jaar geleden. Ik denk dat het niet onredelijk is dat wij nu iets langer moeten doorwerken aangezien ik niet verwacht (en ik denk de meeste hier) toch vitaler en actiever zijn dan de huidige 65+.
Bij de gangbare absurde werkdruk die in dit land gangbaar is, zal de gemiddelde leeftijd eerder gaan dalen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:12 schreef Klopkoek het volgende:
http://extra.volkskrant.n(...)oger%2C_leven_minder
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Als die pensioenleeftijd naar 67 moet om de boel betaalbaar te houden, dan DIRECT invoeren en met terugwerkende kracht, dus alle pre-pensioenende babyboomers direct weer aan de slag.
En?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.
Ik heb toch ook voor AOW betaald die ik nooit ga krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die pre-pensioenende babyboomers hebben er zelf voor moeten sparen zoals je weet.
Allemaal de schuld van de babyboomers c.q. cultuurrelatvistenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En?
Mijn spaargeld word opgevreten door inflatie en de belasting op de rente
Mijn beleggingspensioen is 50% in waarde gedaald en zal verder dalen doordat de pensioenfondsen aandelen moeten gaan verkopen om hun pensionadas uit te keren
AOW ga ik niet krijgen
Als je doe conclusie trekt uit dat stuk dan zou ik het echt nog een keer nalezenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:48 schreef Metro2005 het volgende:
Dat de pensioenleeftijd destijds uberhaupt te hoog is ingesteld en nu dus weer wordt verhoogd.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Het is gewoon de zoveelste afbraak van de verzorgingsstaat, maarja, dat mag je niet meer zeggen in dit land want dan wordt je meteen weggezet als 'oud linksch'.
Al dan niet stoppen met werken heeft toch niks met een AOW leeftijd te maken ? Nu is de AOW leeftijd 65, maar het aantal werkenden voor ingang van de AOW leeftijd is misschien 25%.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
En wanneer ik stop met werken dat maak ik zelf wel uit en niet een linkse elite.
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Allemaal de schuld van de babyboomers c.q. cultuurrelatvisten
Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:16 schreef kdijkstra het volgende:
Je zegt het al zelf. Een groot pensioen fonds kan het intern wel compenseren. Echter als elke pensioen gerechtigde een eigen spaarpotje krijgt en ook zo wordt behandeld hou je weinig over.
Omdat dat al gebeurd ? Er is bij een pensioenfonds waar je bij bent aangesloten een gegarandeerd potje op jouw naam ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je niet individueel kunt sparen/beleggen bij een pensioenfonds.
Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieelquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.
Verder zie ik niet wat er eerlijk is aan het feit dat iemand die lichamelijk werk doet, na minder jaren gewerkt te hebben, dan 'beloond' zou moeten worden met een vervroegde AOW.
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:34 schreef FJD het volgende:
[..]
Als je doe conclusie trekt uit dat stuk dan zou ik het echt nog een keer nalezen
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, van de politiek die niet tijdig de juiste maatregelen heeft genomen en de kiezers voor de gek heeft gehouden met het Pyramidespel dat omslagpensioen heet, en ons de Euro heeft ingereden waardoor we het astronomische pensioenprobleem van de Eurozone over ons heen krijgen
Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar goed, we kunnen ons toch nog wel de ophef herinneren vlak voor de vorige verkiezingen toen Wouter Bos opperde dat er op aanvullende pensioenen misschien AOW premie zou moeten worden geheven ?
Toen riep JP Balkenende (dezelfde die nu de AOW leeftijd wil verhogen), bij het CDA is de AOW heilig!
Overigens is het nog maar de vraag of deze maatregel wel wat op gaat leveren. Voordat de leeftijd definitief 67 is geworden (en we dus geld gaan besparen) zitten we al in 2030, dus wat doen we de komende 20 jaar ? Doormodderen ?
Het gaat om de bijzin die jij er bij zetquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.
Staat letterlijk in dat stukje.
Ik lees dat stuk heel anders...toen de pensioenleeftijd werd ingesteld, haalde een kwart van de mannen die leeftijd niet. Tegenwoordig 15% niet. Als we naar 67 gaan, haalt kennelijk weer een kwart dat niet. Dus alle reden om dat te doen. Als je het stelsel op dezelfde basis wil houden. Is het eerlijk dat een kwart van de mensen betaalt zonder dat ze zelf AOW ontvangen? Andere discussie!quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:13 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De vraag is of de AOW-leeftijd destijds niet veel te hoog is vastgesteld.
Staat letterlijk in dat stukje.
Omdat we met die landen gebonden zijn door de euro. Zij zullen veel geld moeten gaan betalen aan die pensioenen en dat geld is er niet. Kortom, dat wordt Lenen, geld creeeren, dan neemt de geld hoeveelheid harder toe dan de productiviteit en dat leid tot inflatie. Inflatie betekend dat je vermogenspensioen straks naar alle waarschijnlijkheid nauwelijks meer wat waard is.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.
Deze bezuining heeft pas effect (echt effect) vanaf pakhembeet 2025 a 2030. Jij gelooft toch niet echt dat het CDA hiermee genoeg heeft ?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het CDA heeft gewoon hoog spel gespeeld. Zij wisten ook wel dat er of bezuinigd of lasten verzwaard moesten worden. Bos koos voor lastenverzwaring. Bos werd kaltgestellt. En nu kiest dit kabinet duidelijk voor een bezuiniging.
dan is ie arbeidsongeschikt, dat is wat anders, kan ie nog brugwachter worden of zoiets.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Tja, als piet de stratenmaker op z'n 14de begon met steentjes leggen, heeft ie op z'n 60ste toch echt wel een afgeragde rug en volkomen stukke knieen. Dus die kan niet tot z'n 67 door, ook al willen we dat verplichten. dat wordt dus WAO. Schieten we veel mee op, financieel
Mijn vader wordt dit jaar 65 en zijn werkgever heeft hem gevraagd of hij nog even wil doorwerken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
Welk bedrijf wil nu 67-jarigen op de loonlijst hebben staan ?
En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
Inderdaad, eerst was het de VUT, dat werd betaald door de werkenden, in de jaren 90 werd dat het prepensioen, en dat werd toch echt door de persoon zelf gespaard.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO inquote:Op woensdag 1 april 2009 22:03 schreef Curiosity het volgende:
[..]
En al die mensen die op latere leeftijd op straat komen te staan en met 50 al te oud zijn om nog ergens anders aan de bak te komen?
Die moeten dan 2 jaar langer in de ww, en dat kost geen geld?
Heb jij nooit geld terug gehad?quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:11 schreef Colnago het volgende:
Ik snap het niet.
Ik betaalde altijd VUT premie maar dat is nu weg.
Ik betaalde en betaal AOW premie maar dat is ook weg want binnen een paar jaar is de pensioenleeftijd even met 7 jaar uigesteld dus het blijft niet bij die 67 jaar.
Ik betaalde en betaal pensioenpremie maar dat is ook weg vanwege dezelfde reden als die AOW.
Ondertussen is er wel 11 tot 13 miljard voor de hypotheekrente aftrek en komen er JSF's en betalen we forse bedragen aan de EU en blijven we meebetalen aan onzin projecten zoals de OV chipkaart en het rekeningrijden.
Dus als ik het goed begrijp, de regering doet niets aan het feit dat mensen om hun leeftijd worden gediscrimineerd, zal niet de jeugdlonen afschaffen zodat het niet meer aantrekkelijk is om alleen jongeren aan te nemen, nee in plaats daarvan gaan we de bijstand verlagen.quote:Op woensdag 1 april 2009 22:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daarom zijn er ook plannen om de WW te versoberen en kom je amper meer de WAO in(heet nu WIA trouwens)
Staat is spekkoper![]()
Alsof vrije tijd niet leuk kan zijn.quote:
Dat is op zich waar, het probleem is alleen dat de AOW en pensioenuitkeringen in Nederland veel en veel hoger zijn dan in bijv. Belgie, Duitsland en Frankrijk. En daarmee is het probleem hier dus minstens even groot als in die landen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
Hoezo ben jij er van overtuigd dat de problemen zo groot zijn? Ten eerste is onze demografie lang niet zo scheef als bij sommige andere landen (Frankrijk, Duitsland, Japan) en ten tweede is ons pensioenstelsel slechts voor een beperkte mate een omslagsysteem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |