Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:40 schreef DS4 het volgende:
Overigens ben ik met Van Dam het wel eens dat de productiviteit van de ouderen (die gemiddeld dus afneemt na ongeveer het 50ste levensjaar) niet meteen een reden is om het inkomen naar beneden bij te stellen, omdat stijgende inkomens iets is wat past bij het bekende: een stap terug is altijd lastig. Je gaat toch leven naar je inkomen.
Wat ik wel graag zou zien is een fiscaal stelsel, waarbij het inkomen blijft stijgen zoals nu, maar de kosten voor de werkgever wel meegaat met de productiviteit. Dan bereik je EN de huidige inkomensontwikkeling EN dat ouderen makkelijker aan een baan kunnen komen.
Maar hij moet daar geen onzin bijhalen over b.v. de inkomens van bankdirecteuren. Zelfs als hij gelijk heeft: two wrongs do not make a right.
Hij kan het bij kankeren laten zoals hij nu doet, of hij kan, zoals ik hierboven doe, een goed alternatief neerleggen.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.
Het is ook gewoon dat hij voor zijn eigen doelgroep lobby`tquote:Op donderdag 30 april 2009 12:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Van Dam![]()
Helemaal gelijk heeft hij. Vooral die laatste zinnen zijn prachtig.
Volgens mij is er nog steeds een tekort aan huizen, de prijzen zijn de laatste 20 jaar fors verder gestegen.quote:Op donderdag 30 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van Dam heeft als staatsecretaris de woningtekorten opgelost en flink wat woningen bij laten bouwen, waar men nu, dankzij de privatiseringen, versnipperingen en falliet van de politiek, meer dan 10 jaar over doet.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.quote:Op donderdag 30 april 2009 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad, nu is er een tekort aan huizen en kan de politiek dat niet meer oplossen (mede doordat de politiek nergens meer over gaat en alles verzelfstandigd en geprivatiseerd is). Van Dam kon nog makkelijk vanuit de overheid tekorten oplossen.... en deed dat dan ook.
Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.quote:Op donderdag 30 april 2009 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.
Kortom, het is het falen van politiek, niet van de markt.
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.quote:Op donderdag 30 april 2009 17:34 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.
http://www.fd.nl/artikel/(...)e-woningen-tien-jaar
Als je even op internet gaat zoeken zie je de bevestiging ervan. Door de crisis zal het allemaal nu gaan vertragen maar om op jouw verhaal terug te komen er zijn dit jaar voldoende vergunningen afgegeven om het record te evenaren.
De paar woning in de bungelow parken en zomerhuisjes is niet de oplossing van het probleem. Vaak staan die in de buurt van natuur wat beschermd moet worden. Ja er is een woning tekort. Ja er wordt hard aan gewerkt. Ja er wordt fors bijgebouwd. Ja er zijn genoeg vergunningen afgegeven. Ik zie het probleem niet.
Niet alles komt door de overheid.
Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.quote:Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
Waar doe ik dat? Ik reken het de overheid sinds de 2e wereldoorlog aanquote:Op donderdag 30 april 2009 18:22 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.
Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.quote:Op donderdag 30 april 2009 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Je zou eens moeten zeggen 'topmannen verdienen teveel', dan staat de Elsevier op zijn achterste poten.
Owja, kan, ik lees al driekwart jaar dat blad niet meer. Daarvoor wezen ze elke bonusdiscussie van de hand.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.
Het is niet waar dat er altijd al een fiks woningtekort is geweest in Nederland...quote:Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.quote:Op donderdag 30 april 2009 22:54 schreef Klopkoek het volgende:
In ieder geval: ik vind dat Van Dam een punt heeft dat het CPB zijn boekje te boeken gaat en met een klopjacht bezig is.
Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.
Het grote probleem met Van Dam is dat hij zijn boodschap zo zurig verpakt dat je de neiging hebt om het sowieso met hem oneens te zijn...
Ook een lesje voor andere columnisten om in weinig zinnen veel te zeggen.quote:Intrinsieke waarde
Zo zijn ze van mening dat oudere werknemers ‘meer verdienen dan ze waard zijn’. Deze formulering, gebruikt in een artikel dat onder de veelzeggende kop ‘Ouderen verdienen te veel’ verscheen, legt een wereld van verschil bloot tussen mensen die geloven dat de intrinsieke waarde van mensen nooit door de wetenschap kan worden bepaald en veel economen die geloven dat de waarde van mensen moet worden afgemeten aan de waarde van de goederen en diensten die ze produceren.
Het gekke is dat ik geen rapport van het CPB ken waarin met een analoge redering wordt betoogd dat de meeste bankiers en andere ondernemers meer verdienen dan ze waard zijn.
Crisis
Als gevolg daarvan hebben die de grootste crisis sinds de jaren dertig geproduceerd.
Paul de Beer heeft jongstleden dinsdag terecht betoogd dat de stelling dat ouderen gemiddeld meer verdienen dan ze produceren onvoldoende is onderbouwd.
Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.
Ik zal niet zeggen dat het CPB nooit fouten maakt, maar ik kan moeilijk inhoudelijk reageren als ik de inhoud niet ken... Ik vind het ook niet zo interessant in deze discussie.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:02 schreef Klopkoek het volgende:
Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.
Het is een kopje zo lees ik. Misschien niet een gelukkig gekozen kop, maar je moet het rapport lezen om er echt een oordeel over te vellen.quote:Als het CPB letterlijke teksten gaat gebruiken als "ouderen verdienen te veel" dan is dat een waardeoordeel en daar mag Van Dam best een punt van maken
Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn. Onlangs nog iemand gesproken van 61 die aangaf thuis nu 5 contracten te hebben liggen. Vier jaar geleden moest hij nog echt zoeken. Daarin is hij zeker niet de enige.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.
Nee gaat niet op in dit geval.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.
Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:20 schreef kdijkstra het volgende:
Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn.
Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen. Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.
Zo zijn er ook sectoren waar je al afgeschreven bent op je 30ste. Maar wederom: uitzonderingen.
Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:38 schreef kdijkstra het volgende:
Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen.
En waar roep ik dat precies?quote:Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.
Ik zou zeggen ga eens kijken in die bedrijven. Leeftijd opbouw vooral van productie bedrijven is niet altijd een doorsnee van de samenleving. Ik ken er genoeg waarvan de helft 50+ zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 09:58 schreef DS4 het volgende:
Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.
quote:
En ik geef alvast aan dat na 15 jaar de oudere werknemer niet voorbij heeft gestreefd. Ook niet na 20.quote:Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Ik haal er maar even wat uit:
Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |