abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 april 2009 @ 12:43:11 #176
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68526436
quote:
Op donderdag 30 april 2009 12:40 schreef DS4 het volgende:
Overigens ben ik met Van Dam het wel eens dat de productiviteit van de ouderen (die gemiddeld dus afneemt na ongeveer het 50ste levensjaar) niet meteen een reden is om het inkomen naar beneden bij te stellen, omdat stijgende inkomens iets is wat past bij het bekende: een stap terug is altijd lastig. Je gaat toch leven naar je inkomen.

Wat ik wel graag zou zien is een fiscaal stelsel, waarbij het inkomen blijft stijgen zoals nu, maar de kosten voor de werkgever wel meegaat met de productiviteit. Dan bereik je EN de huidige inkomensontwikkeling EN dat ouderen makkelijker aan een baan kunnen komen.

Maar hij moet daar geen onzin bijhalen over b.v. de inkomens van bankdirecteuren. Zelfs als hij gelijk heeft: two wrongs do not make a right.

Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68526669
quote:
Op donderdag 30 april 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:

Dat haalt hij erbij om aan te tonen dat het CPB een neo-klassiek instituut is dat een kruistocht tegen de verzorgingsstaat en beschermingen aan het voeren is.
Hij kan het bij kankeren laten zoals hij nu doet, of hij kan, zoals ik hierboven doe, een goed alternatief neerleggen.

Kijk, de dynamiek van de economie en samenleving kun je niet veranderen als politiek, althans, zo goed als niet. Dus moet je met die dynamiek werken en daarbinnen het sociale alternatief pakken. Het heeft geen enkele zin om een sociaal alternatief op te dringen aan de markt die er vervolgens niets mee doet, omdat de ondernemers er niet zijn om sociale problemen aan te pakken. Daar is de overheid voor.

Ieder zijn taak.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_68527702
quote:
Op donderdag 30 april 2009 12:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van Dam

Helemaal gelijk heeft hij. Vooral die laatste zinnen zijn prachtig.
Het is ook gewoon dat hij voor zijn eigen doelgroep lobby`t
verder gebruikt hij wel erg rare vergelijkingen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 30 april 2009 @ 13:32:50 #179
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68528017
Van Dam is niet meer politiek actief, overgelopen naar de Sp en niet lid van een vakbond.

Hoezo lobbyen voor eigen doelgroep?

Hij zegt gewoon wat ie vindt en hij heeft groot gelijk dat het CPB zijn boekje te buiten gaat. Je zou eens moeten zeggen 'topmannen verdienen teveel', dan staat de Elsevier op zijn achterste poten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 april 2009 @ 13:34:00 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68528051
quote:
Op donderdag 30 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van Dam heeft als staatsecretaris de woningtekorten opgelost en flink wat woningen bij laten bouwen, waar men nu, dankzij de privatiseringen, versnipperingen en falliet van de politiek, meer dan 10 jaar over doet.
Volgens mij is er nog steeds een tekort aan huizen, de prijzen zijn de laatste 20 jaar fors verder gestegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 april 2009 @ 13:37:14 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68528152
Inderdaad, nu is er een tekort aan huizen en kan de politiek dat niet meer oplossen (mede doordat de politiek nergens meer over gaat en alles verzelfstandigd en geprivatiseerd is). Van Dam kon nog makkelijk vanuit de overheid tekorten oplossen.... en deed dat dan ook.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 april 2009 @ 14:44:10 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68529856
Hoewel ik een idealist ben ga ik er steeds meer toe over om gewoon voor mezelf te redden wat er te redden valt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 30 april 2009 @ 17:12:01 #183
45206 Pietverdriet
pi_68533699
quote:
Op donderdag 30 april 2009 13:37 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad, nu is er een tekort aan huizen en kan de politiek dat niet meer oplossen (mede doordat de politiek nergens meer over gaat en alles verzelfstandigd en geprivatiseerd is). Van Dam kon nog makkelijk vanuit de overheid tekorten oplossen.... en deed dat dan ook.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.
Kortom, het is het falen van politiek, niet van de markt.
pi_68534203
quote:
Op donderdag 30 april 2009 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. De overheid heeft in NL nog steeds een monopoly als het er om gaat grond toe te wijzen voor woningbouw, dezelfde overheid treed op tegen private oplossingen op dit terrein zoals mensen die op bungalow parken gaan wonen.
Kortom, het is het falen van politiek, niet van de markt.
Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.

http://www.fd.nl/artikel/(...)e-woningen-tien-jaar

Als je even op internet gaat zoeken zie je de bevestiging ervan. Door de crisis zal het allemaal nu gaan vertragen maar om op jouw verhaal terug te komen er zijn dit jaar voldoende vergunningen afgegeven om het record te evenaren.

De paar woning in de bungelow parken en zomerhuisjes is niet de oplossing van het probleem. Vaak staan die in de buurt van natuur wat beschermd moet worden. Ja er is een woning tekort. Ja er wordt hard aan gewerkt. Ja er wordt fors bijgebouwd. Ja er zijn genoeg vergunningen afgegeven. Ik zie het probleem niet.

Niet alles komt door de overheid.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  donderdag 30 april 2009 @ 18:10:17 #185
45206 Pietverdriet
pi_68534863
quote:
Op donderdag 30 april 2009 17:34 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Ik meen dat onder de kabinetten Balkenende (zeker in 3&4) fors is ingezet in huizenbouw.

http://www.fd.nl/artikel/(...)e-woningen-tien-jaar

Als je even op internet gaat zoeken zie je de bevestiging ervan. Door de crisis zal het allemaal nu gaan vertragen maar om op jouw verhaal terug te komen er zijn dit jaar voldoende vergunningen afgegeven om het record te evenaren.

De paar woning in de bungelow parken en zomerhuisjes is niet de oplossing van het probleem. Vaak staan die in de buurt van natuur wat beschermd moet worden. Ja er is een woning tekort. Ja er wordt hard aan gewerkt. Ja er wordt fors bijgebouwd. Ja er zijn genoeg vergunningen afgegeven. Ik zie het probleem niet.

Niet alles komt door de overheid.
Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
pi_68535066
quote:
Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

Goh, 60 jaar na de oorlog wordt er wat aan gedaan de woningnood op te lossen. Tegelijkertijd echter worden er in NL massief woningen gesloopt (vooral aan de onderkant van de markt). In Duitsland, let wel, daar stond na de oorlog nauwelijks nog een baksteen op de ander, is al jaren sprake van een woningoverschot.
Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  donderdag 30 april 2009 @ 18:39:28 #187
45206 Pietverdriet
pi_68535402
quote:
Op donderdag 30 april 2009 18:22 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Woning tekort kun je dit kabinet niet echt aanrekenen. Vanaf aantreden van Balkenende is er haast mee gemaakt met de bouw van extra woningen. Het heeft tijd nodig voordat er ook daadwerkelijk woningen worden opgeleverd.
Waar doe ik dat? Ik reken het de overheid sinds de 2e wereldoorlog aan
pi_68538100
Ik ben het niet van plan. Gewoon lekker lang studeren -> later beginnen dan de rest, betere baan en dus vroeger stoppen nog ook
pi_68542391
quote:
Op donderdag 30 april 2009 13:32 schreef Klopkoek het volgende:
Je zou eens moeten zeggen 'topmannen verdienen teveel', dan staat de Elsevier op zijn achterste poten.
Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.
  donderdag 30 april 2009 @ 22:54:20 #190
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68543314
quote:
Op donderdag 30 april 2009 22:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het zal je verbazen, maar de Elsevier heeft aardig wat lopen kankeren over de bonussen... Meehuilen met de wolven in het bos noemen we dat.
Owja, kan, ik lees al driekwart jaar dat blad niet meer. Daarvoor wezen ze elke bonusdiscussie van de hand.

In ieder geval: ik vind dat Van Dam een punt heeft dat het CPB zijn boekje te boeken gaat en met een klopjacht bezig is.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 april 2009 @ 22:55:21 #191
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68543349
quote:
Op donderdag 30 april 2009 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is niet waar dat er altijd al een fiks woningtekort is geweest in Nederland...

Waarom is het volgens jou in Duitsland beter geregeld?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68543514
quote:
Op donderdag 30 april 2009 22:54 schreef Klopkoek het volgende:

In ieder geval: ik vind dat Van Dam een punt heeft dat het CPB zijn boekje te boeken gaat en met een klopjacht bezig is.
Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.

Het grote probleem met Van Dam is dat hij zijn boodschap zo zurig verpakt dat je de neiging hebt om het sowieso met hem oneens te zijn...
  donderdag 30 april 2009 @ 23:02:35 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68543617
quote:
Op donderdag 30 april 2009 23:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het CBP constateert m.i. terecht dat er een probleem is. Dan kun je je ogen sluiten, met als gevolg dat er problemen zijn voor ouderen om aan de slag te geraken, of je kan het benoemen en dan is het aan de politiek om dat op een goede en rechtvaardige manier op te lossen.

Het grote probleem met Van Dam is dat hij zijn boodschap zo zurig verpakt dat je de neiging hebt om het sowieso met hem oneens te zijn...
Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.

Als het CPB letterlijke teksten gaat gebruiken als "ouderen verdienen te veel" dan is dat een waardeoordeel en daar mag Van Dam best een punt van maken (wat Van Dam in zijn stukje gewoonweg ook nog eens goed onderbouwd).

Nog maar een keer dan:
quote:
Intrinsieke waarde
Zo zijn ze van mening dat oudere werknemers ‘meer verdienen dan ze waard zijn’. Deze formulering, gebruikt in een artikel dat onder de veelzeggende kop ‘Ouderen verdienen te veel’ verscheen, legt een wereld van verschil bloot tussen mensen die geloven dat de intrinsieke waarde van mensen nooit door de wetenschap kan worden bepaald en veel economen die geloven dat de waarde van mensen moet worden afgemeten aan de waarde van de goederen en diensten die ze produceren.

Het gekke is dat ik geen rapport van het CPB ken waarin met een analoge redering wordt betoogd dat de meeste bankiers en andere ondernemers meer verdienen dan ze waard zijn.

Crisis
Als gevolg daarvan hebben die de grootste crisis sinds de jaren dertig geproduceerd.
Paul de Beer heeft jongstleden dinsdag terecht betoogd dat de stelling dat ouderen gemiddeld meer verdienen dan ze produceren onvoldoende is onderbouwd.

Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.
Ook een lesje voor andere columnisten om in weinig zinnen veel te zeggen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68543935
quote:
Op donderdag 30 april 2009 23:02 schreef Klopkoek het volgende:

Van Dam heeft in andere stukjes ook de berekeningen van het CPB onderuit gehaald, al dan niet met externe bronnen.
Ik zal niet zeggen dat het CPB nooit fouten maakt, maar ik kan moeilijk inhoudelijk reageren als ik de inhoud niet ken... Ik vind het ook niet zo interessant in deze discussie.
quote:
Als het CPB letterlijke teksten gaat gebruiken als "ouderen verdienen te veel" dan is dat een waardeoordeel en daar mag Van Dam best een punt van maken
Het is een kopje zo lees ik. Misschien niet een gelukkig gekozen kop, maar je moet het rapport lezen om er echt een oordeel over te vellen.

Maar ik weet wat er achter die tekst zit en dat is het feit dat je niet steeds meer gaat presteren. Je hebt een top en daarna wordt het minder. Omdat je loon wel blijft stijgen (dat is nu eenmaal zoals het in beginsel werkt) zie je dat ouderen relatief duur zijn.

Dat brengt problemen met zich. Ondernemingen zullen minder gecharmeerd zijn van het aanhouden van deze werknemers, immers hun prijs/kwaliteit verhouding is niet goed.

Daarnaast houdt het in dat als je b.v. op je 55e ontslagen wordt je dan in een zeer vervelende positie komt, want dan kun je ineens wel met minder genoegen moeten nemen.

Vandaar ook mijn voorstel. Dat is evenwichtig en kan "onmiddellijk" doorgevoerd worden zonder lastige overgangsmaatregelen. Daarmee is EN het bestaande probleem aan te pakken EN hoeven de ouderen er niet op achteruit te gaan en zal ook een oudere die toevallig ontslagen is daar geen enorme klap van krijgen in financieel opzicht.

Van Dam brengt het echter zo dat de discussie gaat over de stelling van het CPB. Terwijl die eigenlijk helemaal niet zo van belang is, daar deze inhoudelijk gewoon klopt. En dan kan je vallen over woorden, je kan ook met een goed alternatief komen. En dat mis ik bij Van Dam. Hij is gewoon aan het azijnpissen.
pi_68544034
Ik haal er maar even wat uit:

Productiviteit is niet één op één weer te geven in een bedrag. Een oudere werknemer met veel ervaring kan een jongere werknemer behoeden voor kostbare fouten en onbezonnen risico’s.

Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.

Van Dam probeert hier dus een probleem onder het tapijt te vegen en daarmee de zaak te laten voor wat hij is. Dat klinkt heel sociaal, maar dat is het niet, omdat het probleem voor vele ouderen zich thans manifesteert. En dat zou hij moeten willen oplossen!
pi_68550406
quote:
Op donderdag 30 april 2009 23:13 schreef DS4 het volgende:
Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn. Onlangs nog iemand gesproken van 61 die aangaf thuis nu 5 contracten te hebben liggen. Vier jaar geleden moest hij nog echt zoeken. Daarin is hij zeker niet de enige.
quote:
Dit is een kulargument. Dat kan een werknemer met 15 jaar ervaring ook al. De ervaring is belangrijk, maar op zeker moment is het nadeel van mindere productiviteit groter dan het ervaringsvoordeel.
Nee gaat niet op in dit geval.

Ik heb het over sectoren waar machines staan of EM componenten die niet meer worden gemaakt. Die delen moeten wel geserviced worden en productie verlies levert een veel grotere schade op dan de extra arbeidskosten. Daarnaast zie je dat het vervangen van de oude machines delen of componenten veel tijd in beslag nemen waarbij kennis van onschatbare waarde is. De kennis ligt bij de oudere werknemer.

Verder zie je dat oude ambachten ook iets is waar oudere werknemers hun meerwaarde kunnen brengen. Die ambachten worden niet doorgegeven op scholen en gaan langzaam maar zeker verloren. Om maar iets te noemen. Bij oudere bruggen zie je nog wel eens een tandheuvel met een krul. Die krul zetten is erg lastig te maken en is een voorbeeld van een oude ambacht. Tegenwoordig maken ze de tandheuvel recht waarbij ze de motor met verschillende snelheden laten draaien.

Ik ken nog vele meer voorbeelden waarbij oudere werknemers zeer belangrijk blijven en hun kennis en ervaring echt meerwaarde brengen. Het is zeker geen niche segment maar ik denk wel dat het sterk afhankelijk is van de sector waar een persoon werkzaam is. Kan me voorstellen dat in de zorg of financiele dienstverlening de meerwaarde er niet is.
pi_68550533
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 09:20 schreef kdijkstra het volgende:

Sterk afhankelijk per sector. Ik ken sectoren waar leeftijd wel degelijk een rol spelen en oudere werknemers van onschatbare waarden zijn.
Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.

Zo zijn er ook sectoren waar je al afgeschreven bent op je 30ste. Maar wederom: uitzonderingen.
pi_68550677
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 09:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb het over de grote lijn. Die uitzonderingen bestaan, maar dat verandert niets aan de grote lijn en in die sector is er ook geen probleem hiermee natuurlijk.

Zo zijn er ook sectoren waar je al afgeschreven bent op je 30ste. Maar wederom: uitzonderingen.
Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen. Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.
pi_68550951
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 09:38 schreef kdijkstra het volgende:

Ik heb het ook over de grote lijn. Machinebouw, grondstoffen, productie en automatisering is een hele grote sector in Nederland en we praten hier over zeer veel banen.
Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.
quote:
Weet zeker dat er ook meer voorbeelden zijn. Het is te makkelijk om te roepen dat oudere werknemers geen meerwaarde leveren en financieel niet aantrekkelijk. Die stelling gaat lang niet altijd op.
En waar roep ik dat precies?
pi_68551527
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 09:58 schreef DS4 het volgende:

Dat is leuk, maar het geldt ook zeker niet voor iedere baan in die sector.
Ik zou zeggen ga eens kijken in die bedrijven. Leeftijd opbouw vooral van productie bedrijven is niet altijd een doorsnee van de samenleving. Ik ken er genoeg waarvan de helft 50+ zijn.
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 09:58 schreef DS4 het volgende:
En waar roep ik dat precies?
quote:
Ik haal er maar even wat uit:

En ik geef alvast aan dat na 15 jaar de oudere werknemer niet voorbij heeft gestreefd. Ook niet na 20.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')