abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67367532
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Noodzaak? Piet de stratenmaker ging gewoon werken, omdat 'ie klaar was met leren, hoor.

Verder zie ik niet wat er eerlijk is aan het feit dat iemand die lichamelijk werk doet, na minder jaren gewerkt te hebben, dan 'beloond' zou moeten worden met een vervroegde AOW.
Dan doe je ze allebei pensioengerechtigd na 40 arbeidsjaren. Ik zie niet wat er eerlijk is aan allebei pensioengerechtigd op 65-jarige leeftijd als de een op z'n 14e begon met werken en de ander op z'n 24ste.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67367568
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:24 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Zelfde verhaal.

Je moet eigenlijk je hele leven genieten, maar als je moet kiezen, dan kan je toch beter tussen je 20ste en 30/35ste "genieten", ipv vanaf je +- 65e... want dan heb je vaak al beperkingen, als het niet lichamelijk is, is het sociaal (gebonden, familie e.d.) of iets anders.
En dat bedoel ik, elke dag genieten die je hebt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:36:48 #28
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_67367612
Ach ja, misschien eens tijd om als "westerse" wereld naar de rest van onze planeet te kijken en een beetje te gaan delen.

Ach wat maakt het ook uit over 20 jaar is Europa toch ondergelopen door China.
pi_67367697
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan doe je ze allebei pensioengerechtigd na 40 arbeidsjaren. Ik zie niet wat er eerlijk is aan allebei pensioengerechtigd op 65-jarige leeftijd als de een op z'n 14e begon met werken en de ander op z'n 24ste.
Wat zijn dan arbeidsjaren? Tellen de jaren in de bijbaantjes ook mee?

Degene die op z'n 24e begonnen is, draagt financieel gezien waarschijnlijk een stuk meer bij dan de persoon die op z'n 14e begonnen is.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:41:36 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67367777
Ik ben het helemaal eens met de OP.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67367838
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:41 schreef SeLang het volgende:
Ik ben het helemaal eens met de OP.
*schuift ook bij*

Gezellig betalen voor een AOW waar ik straks bijna niets meer van terug zie en ondertussen is de politiek te laf om een echte oplossing door te drukken, de politiek is gegijzeld door de babyboomers.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_67367931
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat zijn dan arbeidsjaren? Tellen de jaren in de bijbaantjes ook mee?

Degene die op z'n 24e begonnen is, draagt financieel gezien waarschijnlijk een stuk meer bij dan de persoon die op z'n 14e begonnen is.
"Waarschijnlijk". 10 jaar extra scholing is niet gratis, en veel banen waarvoor je wel langer opleiding moet hebben genoten verdienen niet speciaal veel meer dan de baan van een ervaren vakman.

En hoe je arbeidsjaren telt kan je over discussieren, maar is detailgeneuzel. Het gaat om het principe, een 'allemaal gelijk' leeftijdsgrens als pensioengerechtigheidsmechanisme is niet het toppunt van rechtvaardigheid.
Vind je wel?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67368112
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:45 schreef sigme het volgende:
En hoe je arbeidsjaren telt kan je over discussieren, maar is detailgeneuzel. Het gaat om het principe, een 'allemaal gelijk' leeftijdsgrens als pensioengerechtigheidsmechanisme is niet het toppunt van rechtvaardigheid. Vind je wel?
Ik zou dat niet zo direct durven te zeggen hoor. Ik zou er echt niet van staan te kijken als de bijdrage aan de samenleving netto gelijk is als iedereen op dezelfde leeftijd stopt ipv arbeidsjaren. Maar goed voor ons beide is het natte vinger werk. Lijkt me wel een boeiende berekening overigens.
pi_67368121
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:45 schreef sigme het volgende:

[..]

"Waarschijnlijk". 10 jaar extra scholing is niet gratis, en veel banen waarvoor je wel langer opleiding moet hebben genoten verdienen niet speciaal veel meer dan de baan van een ervaren vakman.

En hoe je arbeidsjaren telt kan je over discussieren, maar is detailgeneuzel. Het gaat om het principe, een 'allemaal gelijk' leeftijdsgrens als pensioengerechtigheidsmechanisme is niet het toppunt van rechtvaardigheid.
Vind je wel?
Nee, maar zo kun je nooit iets 'gelijk' trekken. Volgens mij is AOW bedoeld (althans....zo lijkt het me) als inkomensvoorziening na het stoppen met werken. Niet als inkomensvoorziening na een x-aantal jaren werken.

In dat geval zou je de AOW voor mensen die levenslang huisvrouw/-man geweest zijn ook wel kunnen schrappen. Geen enkel systeem is perfect.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:53:55 #35
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_67368232
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:16 schreef OldJeller het volgende:
Wat ook zo kansloos is, is het motto: "Tot je 6xe werken en daarna genieten van je werkzaamheden."

Dan zijn je beste jaren al voorbij, FAIL.
Dat denk ik ook altijd. Ben je oud moet je dan nog gaan genieten
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_67368252
Mooie OP, TS

Persoonlijk voel ik me niet zo belogen, want ik heb het gewoon bijgehouden in de actualiteit hoe slecht het ervoor stond. Ik kan me alleen ook voorstellen dat er mensen zijn die dit niet doen en straks totaal onvoorbereid erachter komen dat hun pensioen meer dan karig gaat worden. Die mensen horen spotjes over pensioenadviseurs en denken "dat wordt toch door de staat geregeld, dit is niet voor mij bedoeld". Wat dat betreft vind ik dat de staat het hardste gefaald heeft: probeer die mensen dan te bereiken!

Ik vind ook niet dat je van een particulier, een normale burger mag verwachten dat die de weg wel even weet in de jungle van de pensioenen. Het grootste deel van de bevolking is -net als ik- nogal een nono in de financiėle constructies. Onze ouders leerden ons zuunig zijn, sparen, maar dat je je ook niet de kaas van het brood moest laten eten en dat je dus zelf je voordeel moest gaan halen. En dat deden we dus massaal toen de bomen de hemel in groeiden. Alle veilige spaarrekeningen met "lullige rente" overgezet op hysterische Icesave-achtige toestanden.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † dinsdag 24 maart 2009 @ 20:04:53 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67368630
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Alle veilige spaarrekeningen met "lullige rente" overgezet op hysterische Icesave-achtige toestanden.
En daarna iedereen de schuld geven behalve jezelf.
Carpe Libertatem
pi_67368704
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:

Geen enkel systeem is perfect.
Helemaal eens . En eerlijk gezegd vind ik "eerlijkheid" ook een vrij inhoudsloos begrip.

Niettemin vind ik dat er best eens nagedacht mag worden over een systeem dat meer op een spaarsysteem lijkt dan het omslagstelsel met een botte leeftijdsgrens.
pi_67368788
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:07 schreef sigme het volgende:
Niettemin vind ik dat er best eens nagedacht mag worden over een systeem dat meer op een spaarsysteem lijkt dan het omslagstelsel met een botte leeftijdsgrens.
Dat is de belangrijkste discussie die ik mis in de politiek.

Uiteindelijk is het heel simpel; iedere individu moet in z'n leven genoeg belasting betalen om z'n eigen oude dag te kunnen financieren. Dat is het enige systeem wat op de lange termijn houdbaar is.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:12:02 #40
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_67368854
En de FNV maar zeuren dat het niet nodig is maar dat de werkenden maar meer moeten betalen om het recht te trekken..... De babyboomers zijn een pest voor de samenleving.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_67368874
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:09 schreef FJD het volgende:

[..]

Dat is de belangrijkste discussie die ik mis in de politiek.

Uiteindelijk is het heel simpel; iedere individu moet in z'n leven genoeg belasting betalen om z'n eigen oude dag te kunnen financieren. Dat is het enige systeem wat op de lange termijn houdbaar is.
Nou, het zou natuurlijk wel aardig zijn als we de aardgasbel benutten. Op dit moment kost de burger (gemiddeld) de staat geld - aardgasbaten meegerekend. Dat zou acceptabel zijn als we 15% van de inkomsten afdroegen, maar in het huidige stelsel is het van god los.

En ik vind het niet erg om mee te betalen aan mensen die geen/onvoldoende geld verdienen om de oude dag te dekken. Dat hoort bij een beschaafde samenleving, vind ik.
pi_67368889
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En daarna iedereen de schuld geven behalve jezelf.
Oh, ik heb ook weleens stiekem gelachen van Rupsje Nooitgenoeg enzo terwijl en omdat ik mijn "lullige" spaarrekening nog had idd, maar aan de andere kant heb ik mezelf ook vaak genoeg afgevraagd wat ik nou aan inzicht miste en al die "buitenkansjes" niet zag liggen (omdat ik het niet aandurfde).
Er zijn zat schrijnende gevallen waar ik echt medelijden mee had. Een kennis van me is 3 ton kwijt, die heeft altijd superzuinig geleefd en zelf gespaard zodat ie vroeg met pensioen kon, helemaal zelf geregeld. Ja, niet dus.

Ik vind dus echt dat er meer voorlichting moet komen over veilige manieren om zelf voor je pensioen te sparen, naar Engels model bijvoorbeeld. Anders laat je mensen een beetje zwemmen zonder goede zwemles en gaat dan een beetje meewarig staan doen als ze kopje onder gaan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:13:29 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67368897
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 19:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Mooie OP, TS
Alle veilige spaarrekeningen met "lullige rente" overgezet op hysterische Icesave-achtige toestanden.
Dat is nog steeds een eigen keuze geweest, het betalen in de AOW wordt echter niet gedekt door een garantiestelsel en je moet er aan meebetalen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67368948
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is nog steeds een eigen keuze geweest, het betalen in de AOW wordt echter niet gedekt door een garantiestelsel en je moet er aan meebetalen
Ja maarrrr er zijn zat mensen die hun AOW-tje en verder hebben willen aanvullen op eigen initiatief. Dat is zo massaal gebeurd (wie werkt er tegenwoordig nog echt tot zn 65e?) dat die behoefte op zijn minst gedekt had mogen zijn door voorlichting.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:16:42 #45
45206 Pietverdriet
pi_67369004
Maar intussen zijn de problemen van de Nederlandse AOW en het doorwerken tot 67 nog niets vergeleken met wat er op ons af komt door de andere Eurolanden, waar we door de Euro glashard aan gekoppeld zijn
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:17:56 #46
45206 Pietverdriet
pi_67369035
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:15 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja maarrrr er zijn zat mensen die hun AOW-tje en verder hebben willen aanvullen op eigen initiatief. Dat is zo massaal gebeurd (wie werkt er tegenwoordig nog echt tot zn 65e?) dat die behoefte op zijn minst gedekt had mogen zijn door voorlichting.
Klopt. Het falen van de Banken is nog niets vergeleken bij het falen van de overheden in de Eurozone
pi_67369054
Maar Piet, dat zullen onze heren politici -regeren is vooruitzien- toch wel deugdelijk en betrouwbaar voor ons afgesproken hebben? Zodat wij niet opdraaien voor Italiaanse toestanden?
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:20:29 #48
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67369132
Zeer slechte openingspost. Wil een oorlog ontketenen tussen generaties wat de aandacht afleidt van het graaituig aan de top.

Men moet eens gaan aantonen dat het gedrag van babyboomers daadwerkelijk ervoor heeft gezorgd dat de pensioenfondsen in de problemen zitten. Daar is geen enkel bewijs voor.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:20:32 #49
45206 Pietverdriet
pi_67369134
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:18 schreef sigme het volgende:
Maar Piet, dat zullen onze heren politici -regeren is vooruitzien- toch wel deugdelijk en betrouwbaar voor ons afgesproken hebben? Zodat wij niet opdraaien voor Italiaanse toestanden?
Whehehe
Wat denk je?
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:22:52 #50
45206 Pietverdriet
pi_67369212
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 20:20 schreef Klopkoek het volgende:
Zeer slechte openingspost. Wil een oorlog ontketenen tussen generaties wat de aandacht afleidt van het graaituig aan de top.
Dat is niehiel vergeleken met de pensioen problemen
quote:
Men moet eens gaan aantonen dat het gedrag van babyboomers daadwerkelijk ervoor heeft gezorgd dat de pensioenfondsen in de problemen zitten. Daar is geen enkel bewijs voor.
Ik zeg dat zij de mensen zijn die het meeste profijt hebben gehad, meer niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')