De bonden zitten diep in de kont van de babyboomers. Zij zijn zelf deel van het probleem, dus verwacht van hen geen hulp. Het is tijd om een nieuwe politieke beweging op te richten.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:32 schreef Colnago het volgende:
[..]
Maar wanneer gaan we dan met z'n allen en wie gaat de zaak aanvoeren?
Van de bonden hoef je niks te verwachten want die sluiten al een deal zonder dat de leden iets te vertellen hebben.
Je hebt gelijk, de bonden hielden toezicht en daar ondervinden we nu de gevolgen van.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
De bonden zitten diep in de kont van de babyboomers. Zij zijn zelf deel van het probleem, dus verwacht van hen geen hulp. Het is tijd om een nieuwe politieke beweging op te richten.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:22 schreef Bankfurt het volgende:
Welk bedrijf wil nu 67-jarigen op de loonlijst hebben staan ?
idd wat me gisteren opviel trouwens was dat pechthold zei dat van de FNV leden er 25% nu al een pensioen genietenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar pak je niet hun mee, maar de belogen generatie, die kunnen dan ook nog eens naar een erfenis fluiten.
De meeste miljonairs (zo niet allemaal) hebben amper hun middelbare school afgemaakt. Met een hoge studie en een leven lang werken voor een baas kan je net je vinex huisje en opel astra betalen. Rijk zal je er echt niet van worden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:06 schreef Geerd het volgende:
[..]
Had je maar beter je best moeten doen op school.
Ik geloof er helemaal niets van dat klassen tegenwoordig groter zijn dan klassen van pak en beet 40 jaar geleden. 40+ kinderen in 1 klas gebeurde toen ook al. Vanwege de welvaart is op een gegeven moment voor kleinere klassen gekozen om nu weer te gaan richting grotere klassen. Ik weet dat mijn ouders in 60+ kinderen klassen zaten. Die heb je denk ik tegenwoordig niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:43 schreef Colnago het volgende:
[..]
Over onzin gesproken.
Er zijn nu grotere klassen met meer taken voor de onderwijzers.
Er is een hogere werkdruk voor verpleegkundigen.
Er is veel meer verkeer wat het werk zwaarder maakt voor chauffeurs.
Niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het verhogen van de leeftijd naar 67 nu de crisis helpt op te lossen?
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het verhogen van de leeftijd naar 67 nu de crisis helpt op te lossen?
Mmmhhja, over een jaar of wat ja. Niet nu. Nu is er crisis. Als het goed is over een paar jaar niet meer en dan over een jaartje of 20 weer.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
Dat herken ik totaal niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:14 schreef Picchia het volgende:
En ouderen langer laten doorwerken als er geen vraag is, tja. Verplaats je de last dan niet van de overheid naar het bedrijfsleven?
En jij dacht dat dit direct werd ingevoerd?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:49 schreef kdijkstra het volgende:
[..]
Door 2 jaar langer te werken vangt de overheid 2 jaar lang meer premies. Dus in plaats van in die 2 jaar jouw te moeten betalen vangt de overheid 2 jaar meer premies. Het gaat hier echt om vele miljarden.
Dat vind ik inderdaad ook.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Beste kun je dit pensioen systeem afschaffen en iedereen voor zijn eigen pensioen laten sparen.
Dan hebben die mooi gelukquote:Op woensdag 25 maart 2009 21:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat vind ik inderdaad ook.
Je pensioenleeftijd is gewoon wanneer je genoeg geld hebt om te stoppen.
En bij sommige mensen is dat als bij <40jr.
Dan wil ik wel alles wat ik tot nu toe betaald heb terug met rente.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Beste kun je dit pensioen systeem afschaffen en iedereen voor zijn eigen pensioen laten sparen.
Slechtste wat er bestaat. Dan blijft er helemaal niets over van de inleg. Het is veel gunstiger om inlegkosten van een enorm som geld te betalen dan van 1 enkel persoon. Verder zou je eens voor de grap moeten kijken hoeveel er maandelijks wordt ingelegd. Dat is helemaal niet zoveel en zeker niet als je het allemaal bij elkaar opteld over al je jaren. Het wordt veel door het te beleggen en met name van mensen die net beginnen met hun pensioen is het niet verkeerd om zoveel mogelijk in risico beleggingen te stappen om zo zoveel mogelijk rendement te halen. Dat is de enige methode om zonder al te veel inleg toch genoeg geld te hebben voor je pensioen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Wat bedoel je met inlegkosten? Als je op transactiekosten doelt dan kun je dat probleem natuurlijk prima tackelen, een groot pensioenfonds kan vrijgekomen beleggingen intern wel weer kwijt. Verder zal zich, als een pensioenfonds eenmaal loopt er een evenwicht instellen tussen uitgaven en inkomsten, je hoeft enkel het verschil er tussen te verkopen of te kopen, en dat drukt de transactiekosten sterk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 08:01 schreef kdijkstra het volgende:
Het is veel gunstiger om inlegkosten van een enorm som geld te betalen dan van 1 enkel persoon.
Kijk, jij ziet het pensioen als een belegging, je legt een lager bedrag in dan je daadwerkelijk nodig hebt en probeert de rest goed te maken met verwachte koersstijgingen. Maar rendement komt altijd tegen een prijs, risico, en het is afhankelijk van het individu of hij/zij bereid is een bepaald risico te lopen. Sommige mensen zullen liever wat meer inleggen om bedrag X te vergaren, zij kopen daarmee zekerheid dat zij bedrag X ook daadwerkelijk gaan ontvangen. Of je legt wat minder in om bedrag X te vergaren, hebt dus meer rendement nodig maar dan accepteer je ook een grotere onzekerheid of je bedrag X daadwerkelijk gaat ontvangen. Dat wat jij voorstelt als slecht idee is dus in werkelijkheid een afweging tussen risico en rendement.quote:Verder zou je eens voor de grap moeten kijken hoeveel er maandelijks wordt ingelegd. Dat is helemaal niet zoveel en zeker niet als je het allemaal bij elkaar opteld over al je jaren. Het wordt veel door het te beleggen en met name van mensen die net beginnen met hun pensioen is het niet verkeerd om zoveel mogelijk in risico beleggingen te stappen om zo zoveel mogelijk rendement te halen. Dat is de enige methode om zonder al te veel inleg toch genoeg geld te hebben voor je pensioen.
Het beste kun je je eerst eens goed verdiepen in het NLse pensioensysteem voordat je dit soort dingen gaat roepen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Je zegt het al zelf. Een groot pensioen fonds kan het intern wel compenseren. Echter als elke pensioen gerechtigde een eigen spaarpotje krijgt en ook zo wordt behandeld hou je weinig over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat bedoel je met inlegkosten? Als je op transactiekosten doelt dan kun je dat probleem natuurlijk prima tackelen, een groot pensioenfonds kan vrijgekomen beleggingen intern wel weer kwijt. Verder zal zich, als een pensioenfonds eenmaal loopt er een evenwicht instellen tussen uitgaven en inkomsten, je hoeft enkel het verschil er tussen te verkopen of te kopen, en dat drukt de transactiekosten sterk.
De bovenstaande keuze vrijheid zie je steeds meer in allerlei pensioen vormen. Overigens is dit niet waar ik op doelde met een slecht idee. Wat ik doelde met een slecht idee is dat iedereen een eigen spaarpotje vergaard los van een pensioen. Oftewel iedereen gaat zelfstandig beleggen. Iets wat eerder in deze thread werd voorgesteld en de huidige pensioenstelsel overhoop gooien. Dat lijkt mij een zeer slecht plan en je houdt er aan de eind van de rit heel weinig over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kijk, jij ziet het pensioen als een belegging, je legt een lager bedrag in dan je daadwerkelijk nodig hebt en probeert de rest goed te maken met verwachte koersstijgingen. Maar rendement komt altijd tegen een prijs, risico, en het is afhankelijk van het individu of hij/zij bereid is een bepaald risico te lopen. Sommige mensen zullen liever wat meer inleggen om bedrag X te vergaren, zij kopen daarmee zekerheid dat zij bedrag X ook daadwerkelijk gaan ontvangen. Of je legt wat minder in om bedrag X te vergaren, hebt dus meer rendement nodig maar dan accepteer je ook een grotere onzekerheid of je bedrag X daadwerkelijk gaat ontvangen. Dat wat jij voorstelt als slecht idee is dus in werkelijkheid een afweging tussen risico en rendement.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |