abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66539426
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristentopic (zie de forumindex van Muziek)

• Tabs & Chords
    Gitaarliedjes 1 en 2.
    http://www.ultimate-guitar.com/
    http://www.mxtabs.net/
    http://www.chordie.com/
    http://www.911tabs.com
    http://www.guitaretab.com/
    http://www.guitartabs.cc/
    http://chordfind.com

De laatste heeft ook een reverse chordfind, voor als je in een tab een akkoord tegenkomt waarvan je graag wil weten wat voor akkoord het is.

http://www.justinguitar.com

• Gratis cursus akkoorden
    http://www.cursusnetwerk.nl/moodle/mod/resource/view.php?id=1033

• Vorige topics
    [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15]
    Vragen? Stel ze gerust.

Succes!

Rock on!
  • Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_66539449
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 22:53 schreef Molluck het volgende:
    Ok, wat is dan het verschil tussen een klassieke (is dat een Spanish?) gitaar en een Western gitaar?
    Als ik diezelfde site bekijk zie ik hier nog wel een aanbieding: http://www.mainmusic.nl/n(...)essoires_pakket.html

Maar wellicht is het een beter idee om ff in een echte winkel rond te kijken en daar iets goedkoops te bekijken...
    Een klassieke (spaanse) gitaar is een gitaar met een brede nek en nylon snaren (dwz: de hoge snaren zijn nylon en de bassnaren zijn nylon met een metalen winding.
    Een westerngitaar is een akoestische gitaar met een smalle(re) nek en stalen snaren (met eveneens metale windingen om de bassnaren).

Stalen snaren zijn dunner, de actie (afstand tussen de snaren en het fretbord) kan beter worden ingesteld, omdat een staalsnarige gitaar een halspen (truss-rod) heeft (waarmee de kromming van de nek kan worden ingesteld) en stalen snaren laten zich beter benden (omhoog drukken) dan nylon (nylon laat zich wel benden, maar het gaat je niet lukken om een snaar een volle toon omhoog te drukken).
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:18:05 #4
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66539689
    Overigens is het aan te raden om gewoon langs de winkel te gaan en een aantal gitaren uit te proberen.
    Kijk welke je het lekkerste vindt spelen en klinken. En stem dat af op je budget.
    Maar voor onder de ¤100 moet je geen wonderen verwachten. Dat zeg ik je wel eerlijk.
    vrijetijds gitarist met hart en ziel
    ====================================================================
    Squire Fender Stratocaster HSS - Crafter HTC-24-EQ TS - Line 6 Spider 30 & Pod XT
    Mijn gitaar zomer track! :D
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:19:27 #5
    125915 Dribbel_
    Who Needs Guitars Anyway?
    pi_66539735
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:18 schreef Maseo het volgende:
    Overigens is het aan te raden om gewoon langs de winkel te gaan en een aantal gitaren uit te proberen.
    Kijk welke je het lekkerste vindt spelen en klinken. En stem dat af op je budget.
    Maar voor onder de ¤100 moet je geen wonderen verwachten. Dat zeg ik je wel eerlijk.
    Voor 100e kan je wel een leuk dingetje kopen, niet heel veel bijzonders maarja, okee
    pi_66539778
    Inderdaad. Ga ook de winkels langs die tweedehands gitaren verkopen. En neem als-het-even-kan iemand mee die al gitaar kan spelen, om de gitaar voor je te beoordelen.
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:28:19 #7
    125915 Dribbel_
    pi_66540003
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:20 schreef Jordy-B het volgende:
    Inderdaad. Ga ook de winkels langs die tweedehands gitaren verkopen. En neem als-het-even-kan iemand mee die al gitaar kan spelen, om de gitaar voor je te beoordelen.
    Muwoa dat soort gitaren beoordelen is een beetje onbegonnen werk, aangezien ze toch 9 van de 10x niet afgesteld staan
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:32:19 #8
    53753 BereNDD
    drampo uit je raam
    pi_66540133
    tvp
    You're crazy in the coconut..
    That boy needs therapy..
    pi_66540142
    tu vu pu
    I feel kinda Locrian today
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:37:03 #10
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66540286
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:28 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Muwoa dat soort gitaren beoordelen is een beetje onbegonnen werk, aangezien ze toch 9 van de 10x niet afgesteld staan
    dan stel je hem zelf toch even ? Of dan vraag je even of hij iemand m daar wilt stemmen.
    Beter dan niets in iedergeval.
    Squire Fender Stratocaster HSS - Crafter HTC-24-EQ TS - Line 6 Spider 30 & Pod XT
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:40:26 #11
    125915 Dribbel_
    pi_66540395
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:37 schreef Maseo het volgende:

[..]

dan stel je hem zelf toch even ? Of dan vraag je even of hij iemand m daar wilt stemmen.
    Beter dan niets in iedergeval.
    Ehh Afstellen en stemmen is wel een heeeeel verschil
    Vooral bij die budgetmodellen vissen ze er meestal 1tje uit de doos, en die worden uit de fabriek sowieso niet netjes afgesteld afgeleverd
    pi_66540402
    Hysteria van Muse is een prachtnummer om te leren. Ben niet zo gek van de band zelf maar om het te spelen is zoveel leuker.

vrijdag 27 februari 2009 @ 23:43:59 #13
    125915 Dribbel_
    pi_66540509
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:40 schreef emokid het volgende:
    Hysteria van Muse is een prachtnummer om te leren. Ben niet zo gek van de band zelf maar om het te spelen is zoveel leuker.

Muse heeft toffe riffs ja
    Maar hij is juist als basriff tof eigenlijk vind ik.

Hij speelt het trouwens wel heel brak
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:45:33 #14
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66540557
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:40 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ehh Afstellen en stemmen is wel een heeeeel verschil
    Vooral bij die budgetmodellen vissen ze er meestal 1tje uit de doos, en die worden uit de fabriek sowieso niet netjes afgesteld afgeleverd
    True, maar dat is meestal wel dan met de subklasse gitaren.
    Een goede gibson, ibanez, crafter, wordt meestal al degelijk geleverd.
    Granted, er zitten schijt gitaren tussen die soms uit de doos komen. Kromme half, slappe kast etc..
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:51:46 #15
    125915 Dribbel_
    pi_66540776
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:45 schreef Maseo het volgende:

[..]

True, maar dat is meestal wel dan met de subklasse gitaren.
    Een goede gibson, ibanez, crafter, wordt meestal al degelijk geleverd.
    Granted, er zitten schijt gitaren tussen die soms uit de doos komen. Kromme half, slappe kast etc..
    Dat zal je heel vies tegenvallen hoor hoe "goed" die geleverd werden, aangezien die afstelling nogal persoonlijk is kunnen ze dat natuurlijk dat niet al afstellen voor je
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:56:00 #16
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66540953
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:51 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Dat zal je heel vies tegenvallen hoor hoe "goed" die geleverd werden, aangezien die afstelling nogal persoonlijk is kunnen ze dat natuurlijk dat niet al afstellen voor je
    Dat is ook zo, ieder zn gitaar is anders. Wat de een een fijne afstelling vindt, vind de ander een ruk afstelling..
    Btw ff snel naar wat vids van je gekeken @ jouwbuis, leuke sustain heb je op je 6 snarige doos.
      vrijdag 27 februari 2009 @ 23:57:59 #17
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66541020
    TVP

Het is dan wel een ukelele, maar toch
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      zaterdag 28 februari 2009 @ 00:04:45 #18
    125915 Dribbel_
    pi_66541259
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:56 schreef Maseo het volgende:

[..]

Dat is ook zo, ieder zn gitaar is anders. Wat de een een fijne afstelling vindt, vind de ander een ruk afstelling..
    Btw ff snel naar wat vids van je gekeken @ jouwbuis, leuke sustain heb je op je 6 snarige doos.
    Maarja ik vind het nog steeds een slechte zaak dat practisch geeneen gitaarzaak gewoon echt beetje fatsoenlijk afgestelde gitaren in de winkel heeft staan, kost misschien wel een stuk meer tijd, maar qua klanten overtuigen van je troep zou het wel een stuk beter werken
    Zoveel sustain komt er niet in voor eigenlijk toch
      zaterdag 28 februari 2009 @ 00:06:50 #19
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66541329
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 00:04 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Maarja ik vind het nog steeds een slechte zaak dat practisch geeneen gitaarzaak gewoon echt beetje fatsoenlijk afgestelde gitaren in de winkel heeft staan, kost misschien wel een stuk meer tijd, maar qua klanten overtuigen van je troep zou het wel een stuk beter werken
    Zoveel sustain komt er niet in voor eigenlijk toch
    Het is nog altijd meer dan wat ik heb met mn stratje
    Heb jij toevallig die track van mij gechecked ?
      zaterdag 28 februari 2009 @ 00:08:30 #20
    125915 Dribbel_
    pi_66541392
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 00:06 schreef Maseo het volgende:

[..]

Het is nog altijd meer dan wat ik heb met mn stratje
    Heb jij toevallig die track van mij gechecked ?
    Link?
      zaterdag 28 februari 2009 @ 00:12:59 #21
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66541525
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 00:08 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Link?
    Dit trackje dus "t is mijn "zomer" liedje, en ik speel de acoustische gitaar erop.
    Kerel die de solo's speelt heeft er over heen gespeelt, wat het echt een heerlijke sound geeft in zn geheel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Maseo op 28-02-2009 00:21:48 ]
      zaterdag 28 februari 2009 @ 00:24:27 #22
    125915 Dribbel_
    pi_66541868
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 00:12 schreef Maseo het volgende:

[..]

Dit trackje dus "t is mijn "zomer" liedje, en ik speel de acoustische gitaar erop.
    Kerel die de solo's speelt heeft er over heen gespeelt, wat het echt een heerlijke sound geeft in zn geheel.
    Nice luistert lekker weg
      zaterdag 28 februari 2009 @ 12:19:47 #23
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_66548501
    tvp
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_66550970
    T# V# P#
    … pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
    pi_66554805
    Ik wil eigenlijk ook beginnen met gitaar leren maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
    Moet ik eerst beginnen met akkoorden leren of gewoon bladmuziek van een band downloaden en uitproberen ?
    Is het beter om eerst een 'instap' model te kopen of meteen maar wat echte kwaliteit ?
    I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
    pi_66555693
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 16:10 schreef Seam het volgende:
    Ik wil eigenlijk ook beginnen met gitaar leren maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
    Moet ik eerst beginnen met akkoorden leren of gewoon bladmuziek van een band downloaden en uitproberen ?
    Is het beter om eerst een 'instap' model te kopen of meteen maar wat echte kwaliteit ?
    Iedereen begint anders. Sommige kloten eerst maanden aan voor echt iets te leren, anderen willen meteen akkoorden leren. Het is dus voornamelijk wat je ermee wilt bereiken en wat je op korte termijn wilt. Wil je over een paar weken chica's imponeren met een cool liedje, leer dan akkoorden. Heb je al altijd die fantastische solo willen spelen, ga dan die solo leren -mits binnen niveau natuurlijk-.

Ik zou zeggen, begin simpel met paar losse rifjes zoals come as you are, seven nation army etc. Dan uitbreiden naar akkoordjes zoals de open akkoorden, C D, Dm, E, Em, G, A en Am. Dan barré akkoorden en steeds complexere riffjes. Dan solo's leren en theorie (toonladders) omdat deze echt hand in hand gaan.
    Dan complete nummers en nog meer theorie. Naarmate je complexere dingen wilt spelen merk je dat je meer techniek nodig hebt, dus een gitaarleraar kan op den duur ook geen kwaad.

Oh ja, begin met instap, want wie weet vind je het geen fuk aan en stop je met spelen over 2 weken en dan zit je met je pepedure gitaar onder het bed. Ten tweede kun je als beginner zo weinig op de gitaar dat je er geen voordeel van ondervindt om op een dure gitaar te spelen en ten derde...in het begin merk je geen verschil tussen kwaliteit.
    pi_66556269
    TVPlectrum
    pi_66556507
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 16:36 schreef starla het volgende:

[..]

Iedereen begint anders. Sommige kloten eerst maanden aan voor echt iets te leren, anderen willen meteen akkoorden leren. Het is dus voornamelijk wat je ermee wilt bereiken en wat je op korte termijn wilt. Wil je over een paar weken chica's imponeren met een cool liedje, leer dan akkoorden. Heb je al altijd die fantastische solo willen spelen, ga dan die solo leren -mits binnen niveau natuurlijk-.

Ik zou zeggen, begin simpel met paar losse rifjes zoals come as you are, seven nation army etc. Dan uitbreiden naar akkoordjes zoals de open akkoorden, C D, Dm, E, Em, G, A en Am. Dan barré akkoorden en steeds complexere riffjes. Dan solo's leren en theorie (toonladders) omdat deze echt hand in hand gaan.
    Dan complete nummers en nog meer theorie. Naarmate je complexere dingen wilt spelen merk je dat je meer techniek nodig hebt, dus een gitaarleraar kan op den duur ook geen kwaad.

Oh ja, begin met instap, want wie weet vind je het geen fuk aan en stop je met spelen over 2 weken en dan zit je met je pepedure gitaar onder het bed. Ten tweede kun je als beginner zo weinig op de gitaar dat je er geen voordeel van ondervindt om op een dure gitaar te spelen en ten derde...in het begin merk je geen verschil tussen kwaliteit.
    Bedankt voor de tips
    Ik zal je advies opvolgen, het gaat me toch vooral om liedjes te leren spelen. Gitaar leraar zie ik niet gebeuren, maar ik denk dat ik zonder ook wel ver kom. Hoe duur is een instapmodel ongeveer en waar moet ik dan op letten ? Zijn er toevallig ook handige sites waar ik redelijk onbekende tabs toch kan vinden ?
    pi_66556962
    Dit is een leuk stukje als je voor het eerst een gitaar koopt:
    http://guitar.about.com/o(...)/a/to_buy_guitar.htm

UG is de beste voor tabs: http://www.ultimate-guitar.com/

Heel af en toe heeft een andere verdwaalde site tabs die UG niet heeft, je kunt dan het beste dan op google zoeken, bijvoorbeeld:

blof ze is er niet tabs
    pi_66557347
    UG heeft inderdaad best veel (onbekende) artiesten, tegen de tijd dat daar mijn favorieten kan spelen ben ik al een flinke tijd verder denk ik
    Heb je toevallig nog een handig linkje over hoe ik de tabs precies moet lezen. Ben namelijk piano gewend
    pi_66557384
    pi_66557527
    quote:
    Bedankt ik kan dus wel ff vooruit met orienteren nu
      zaterdag 28 februari 2009 @ 17:49:57 #33
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66557816
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 16:10 schreef Seam het volgende:
    de keuze is aan jou.

Iedereen heeft zijn eigen manier van beginnen met spelen.
    Je kan er voor kiezen om zelf aan de slag te gaan, en dat kan zijn door inderdaad bijvoorbeeld met akkoorden te beginnen, en dan daar uit verder werken.
    Je kan het ook andersom doen (zo heb ik het ook geleerd), begin met wat tabs van liedjes die (relatief) simpel zijn. Speel die een tig duizend keer, en dan andere liedjes. Ondertussen moet je de akkoorden die je speelt gaan onthouden, zodat je weet wanneer je 3-2-0-0-3-3 in een tab ziet staan, dat je weet dat dat een G akkoord is, etc.

En een instap model of echte kwaliteit, het kan er ook tussen.
    Als je zeker weet dat je lang en veel gaat spelen, steek er iets meer in (75-125). Als je echt puur wilt in spelen ga dan rond de 50-75¤ kijken, maar verwacht er geen wonderen van.

Moet toch eens opletten of er een nieuwe pagina is voor ik begin te blaten
    pi_66558080
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 17:49 schreef Maseo het volgende:

[..]

de keuze is aan jou.

Iedereen heeft zijn eigen manier van beginnen met spelen.
    Je kan er voor kiezen om zelf aan de slag te gaan, en dat kan zijn door inderdaad bijvoorbeeld met akkoorden te beginnen, en dan daar uit verder werken.
    Je kan het ook andersom doen (zo heb ik het ook geleerd), begin met wat tabs van liedjes die (relatief) simpel zijn. Speel die een tig duizend keer, en dan andere liedjes. Ondertussen moet je de akkoorden die je speelt gaan onthouden, zodat je weet wanneer je 3-2-0-0-3-3 in een tab ziet staan, dat je weet dat dat een G akkoord is, etc.

En een instap model of echte kwaliteit, het kan er ook tussen.
    Als je zeker weet dat je lang en veel gaat spelen, steek er iets meer in (75-125). Als je echt puur wilt in spelen ga dan rond de 50-75¤ kijken, maar verwacht er geen wonderen van.

Moet toch eens opletten of er een nieuwe pagina is voor ik begin te blaten

Toch nog bedankt voor de tip, ik verwacht wel dat ik die akkoorden redelijk snel onder de knie krijg, ik speel al een jaar of tien piano dus zal het wel vergemakkelijken. Ik had niet gedacht dat het zo goedkoop was zeg Ik weet zeker dat ik veel ga spelen, omdat ik veel te veel vrije tijd heb bij mijn studie. Dus dan zal ik komende week maar eens een muziekwinkel binnenstappen.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 18:02:56 #35
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66558202
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:

[..]

Toch nog bedankt voor de tip, ik verwacht wel dat ik die akkoorden redelijk snel onder de knie krijg, ik speel al een jaar of tien piano dus zal het wel vergemakkelijken. Ik had niet gedacht dat het zo goedkoop was zeg Ik weet zeker dat ik veel ga spelen, omdat ik veel te veel vrije tijd heb bij mijn studie. Dus dan zal ik komende week maar eens een muziekwinkel binnenstappen.
    Dat is mooi, als je al een beetje verstand hebt van muziek zal het je in ieder geval wel vergemakkelijken.
    Echter is het niet zo simpel als het lijkt, je zal toch heerlijk eelt gaan kweken op je vingertoppen.
    Ook willen je vingers nog niet altijd doen wat jij wilt in je begin periode dat je speelt.

Als ik je een gitaar mag aanraden (als je akoestisch wilt gaan spelen) kijk een naar een Ibanez (model dat ik bekeek was ¤159, semi akoestisch) of Crafter.
    Toevallig mijn Crafter HTC-24-EQ maandag gehaald, 179¤. Geweldig geluid, en kwaliteit voor een redelijk prijsje.

Dan kan je later nog altijd een versterker aanschaffen om meer volume er uit te trekken ;-)
      zaterdag 28 februari 2009 @ 18:15:41 #36
    65330 Ruzbeh
    Five inches but its thick
    pi_66558498
    Zojuist m'n snaren verwisseld (en gitaar opgepoetst)... ik word er altijd een beetje nerveus van. Dat ik dan iets verkeerd doe ofzo.
    De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
      zaterdag 28 februari 2009 @ 18:19:08 #37
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66558586
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 18:15 schreef Ruzbeh het volgende:
    Zojuist m'n snaren verwisseld (en gitaar opgepoetst)... ik word er altijd een beetje nerveus van. Dat ik dan iets verkeerd doe ofzo.
    Electrisch of akoestisch ?
    Electrisch kan je weinig verneuken, ik haat altijd mn akoestische te vervangen.. met die pennetjes en bende..
    en altijd genoeg windingen maken natuurlijk..
    pi_66558744
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 18:02 schreef Maseo het volgende:

[..]

Dat is mooi, als je al een beetje verstand hebt van muziek zal het je in ieder geval wel vergemakkelijken.
    Echter is het niet zo simpel als het lijkt, je zal toch heerlijk eelt gaan kweken op je vingertoppen.
    Ook willen je vingers nog niet altijd doen wat jij wilt in je begin periode dat je speelt.

Als ik je een gitaar mag aanraden (als je akoestisch wilt gaan spelen) kijk een naar een Ibanez (model dat ik bekeek was ¤159, semi akoestisch) of Crafter.
    Toevallig mijn Crafter HTC-24-EQ maandag gehaald, 179¤. Geweldig geluid, en kwaliteit voor een redelijk prijsje.

Dan kan je later nog altijd een versterker aanschaffen om meer volume er uit te trekken ;-)
    Zijn er nog andere dingen die handig zijn om erbij te hebben in het begin?
      zaterdag 28 februari 2009 @ 18:40:57 #39
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66559158
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 18:25 schreef Seam het volgende:

[..]

Zijn er nog andere dingen die handig zijn om erbij te hebben in het begin?
    Een of twee plectrums (vind ik wel fijn), een gitaar standaard of evt. een gitaarhoes (als je wel eens ergens anders wilt gaan spelen en er even mee onderweg moet.) Een simpele gitaar strap, als je staand gaat oefenen.
    Als je geen ingebouwde tuner hebt, evt. een tune apparaatje. Maar je kan ook een tune Mp3-tje maken en die op je telefoon / mp3 knallen. Dan zit je ook aardig in de buurt.

En als je gaat kijken, iemand die een beetje kan gitaar pingelen voor je om je ene indruk van de gitaar te geven.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 19:07:25 #40
    65330 Ruzbeh
    pi_66559881
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 18:19 schreef Maseo het volgende:

[..]

Electrisch of akoestisch ?
    Electrisch kan je weinig verneuken, ik haat altijd mn akoestische te vervangen.. met die pennetjes en bende..
    en altijd genoeg windingen maken natuurlijk..
    Akoestisch.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 19:08:52 #41
    65330 Ruzbeh
    pi_66559922
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 17:58 schreef Seam het volgende:
    Ik had niet gedacht dat het zo goedkoop was zeg
    Is het niet. Mijn gitaar kost 400 euro en werd mij aanbevolen als beginner's gitaar.
    pi_66561357
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 19:08 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Is het niet. Mijn gitaar kost 400 euro en werd mij aanbevolen als beginner's gitaar.
    Door de verkoper zeker
      zaterdag 28 februari 2009 @ 19:54:52 #43
    65330 Ruzbeh
    pi_66561449
    Nee, ergens gelezen op about.com geloof ik, een artikel over wat de beste beginner's gitaren zijn.
    pi_66564342
    tvp

Wil beginnen met gitaar spelen. Er staan iig veel tips in dit topic
    Tip die ik van een gitaarspelende vriend kreeg was om vooral geen 2e hands exemplaar
    te kopen. ( en eventueel les te nemen ... maar vooral oefenen, oefenen, oefenen....)
      zaterdag 28 februari 2009 @ 22:09:57 #45
    65330 Ruzbeh
    pi_66566158
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 21:15 schreef Hork het volgende:
    (maar vooral oefenen, oefenen, oefenen....)
    pi_66566357
    quote:
    tvp

Wil beginnen met gitaar spelen. Er staan iig veel tips in dit topic
    Tip die ik van een gitaarspelende vriend kreeg was om vooral geen 2e hands exemplaar
    te kopen. ( en eventueel les te nemen ... maar vooral oefenen, oefenen, oefenen....)
    Alsof alle tweedehands gitaren per definitie kut zijn

Kwestie van even goed uitproberen en eventueel iemand met kennis van zaken meenemen.

Als de verkoper een gevorderde gitarist is, heb je een kans van 90% dat de gitaar beter afgesteld zal zijn dan in de gemiddelde winkel, waar ze zo uit de doos in het rek worden gehangen.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:40:12 #47
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66569100
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 19:08 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

en dat is toch echt zware onzin imo.
    Je kan net zo goed op een 200¤ gitaar leren spelen als op een 400¤ gitaar. Alleen de afwerking en het materiaal zal van een andere kwaliteit zijn t.o.v een 100-200¤ klasse gitaar.

Want dan had jou net zo goed een handmade gibson aangeraden kunnen worden á 1300¤, omdat dat dé beste gitaar is qua kwaliteit en dat is wat je wilt hebben.

Je kan beter persoonlijk beter beginnen op een sub-par klasse gitaar die goed is qua geluid afwerking en prijs, dan ¤400 en wellicht nooit verder komen dan puur alleen een paar basis akkoorden.
    Je kan later altijd nog een A+ klasse gitaar kopen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Maseo op 28-02-2009 23:42:36 (q) ]
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:44:59 #48
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66569238
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 22:15 schreef Daantke het volgende:
    Alsof alle tweedehands gitaren per definitie kut zijn
    Idd, die van mij is ook 2e hands

alleen kan ik nog steeds niet fatsoenlijk spelen
    It's Time To Shine
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:48:24 #49
    65330 Ruzbeh
    pi_66569338
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:40 schreef Maseo het volgende:

[..]

en dat is toch echt zware onzin imo.
    Je kan net zo goed op een 200¤ gitaar leren spelen als op een 400¤ gitaar. Alleen de afwerking en het materiaal zal van een andere kwaliteit zijn t.o.v een 100-200¤ klasse gitaar.

Want dan had jou net zo goed een handmade gibson aangeraden kunnen worden á 1300¤, omdat dat dé beste gitaar is qua kwaliteit en dat is wat je wilt hebben.

Je kan beter persoonlijk beter beginnen op een sub-par klasse gitaar die goed is qua geluid afwerking en prijs, dan ¤400 en wellicht nooit verder komen dan puur alleen een paar basis akkoorden.
    Je kan later altijd nog een A+ klasse gitaar kopen.
    Dat is 't 'm nou juist. Eerst koop je een 100-200 euro gitaar, en daarna koop je een betere van 300-400 euro of meer. Je kan beter gewoon gelijk een duurdere gitaar kopen. Als je puur wilt leren kan dat ja, op zo'n goedkope. Maar het is zo waarschijnlijk dat je toch een andere, betere gitaar later gaat kopen... dat je veel beter gelijk een goede koopt.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:48:39 #50
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66569350
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:44 schreef qu63 het volgende:

[..]

Idd, die van mij is ook 2e hands

[ afbeelding ]

alleen kan ik nog steeds niet fatsoenlijk spelen
    Brianmay guitar ?
    Watsda voor een model ?
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:49:27 #51
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66569368
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:48 schreef Maseo het volgende:

[..]

Brianmay guitar ?
    Watsda voor een model ?
    Jup

Een Brian May Red Special Replica
    Ik heb alleen een Burns/Brian May model, o.a. zonder 'maan' bij de brug

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Special
    It's Time To Shine
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:50:07 #52
    65330 Ruzbeh
    pi_66569386
    Ik heb nu trouwens zwarte strings op mijn akoestisch gitaar... DR black beauties. Ziet er bizar uit. Ook wel bijzonder.
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:51:17 #53
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66569412
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup

Ik heb alleen een Burns/Brian May model, zonder 'maan' bij de brug
    Hoe klinkt ie ?
    Beetje jankerig (ala strat) of meer jazzy/warm (ala les paul's) ?
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:52:43 #54
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66569442
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:51 schreef Maseo het volgende:

[..]

Hoe klinkt ie ?
    Beetje jankerig (ala strat) of meer jazzy/warm (ala les paul's) ?
    Door zijn bedrading zijn de pickups in serie te schakelen, waardoor je er meerdere geluiden uit kunt halen.

Hier een video die het meeste wel laat horen:
    It's Time To Shine
      zaterdag 28 februari 2009 @ 23:55:56 #55
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66569546
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Door zijn bedrading zijn de pickups in serie te schakelen, waardoor je er meerdere geluiden uit kunt halen.

Hier een video die het meeste wel laat horen:

wauw, dat is zeker een puik ding.. veel spelen zou ik dan maar zeggen
      zondag 1 maart 2009 @ 00:01:07 #56
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66569656
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:55 schreef Maseo het volgende:

[..]

wauw, dat is zeker een puik ding.. veel spelen zou ik dan maar zeggen
    Eerst oefenen
    en discipline opbouwen om er mee door te gaan

Maar ik heb em ook gekocht omdat het een Queen/Brian May item is hoor

Hij hangt nu mooi te zijn in mijn kast
    Met daarbij mijn Vox BM1, Vox Pathfinder en een Digitech Brian May Pedal
    En sixpence muntjes uit de '60 en van de tour in '05 en '08
    It's Time To Shine
      zondag 1 maart 2009 @ 00:03:04 #57
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66569698
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 00:01 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eerst oefenen
    en discipline opbouwen om er mee door te gaan

Maar ik heb em ook gekocht omdat het een Queen/Brian May item is hoor

Hij hangt nu mooi te zijn in mijn kast
    Met daarbij mijn Vox BM1, Vox Pathfinder en een Digitech Brian May Pedal
    En sixpence muntjes uit de '60 en van de tour in '05 en '09
    En waarom de dicipline ? Gewoon elke keer een nieuw nummer erbij

Haha dat zijn leuke dingen, dan is dat wat ik heb niets vergeleken daarbij..
    Ik heb een Squire Fender strat HSS metalic Red, en een Crafter HTC-24, met een Pod Xt
      zondag 1 maart 2009 @ 00:11:59 #58
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66569940
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 00:03 schreef Maseo het volgende:

[..]

En waarom de dicipline ? Gewoon elke keer een nieuw nummer erbij

Haha dat zijn leuke dingen, dan is dat wat ik heb niets vergeleken daarbij..
    Ik heb een Squire Fender strat HSS metalic Red, en een Crafter HTC-24, met een Pod Xt
    Ik moet nog een keer een Vox AC30 vinden ergens (maar die dingen zijn veeeeeel te duur)

Maar ik heb ze vooral omdat zijn naam er op staat..

En in principe heb ik alles in huis om te klinken zoals hij klinkt, op Brian May himself na dus
    It's Time To Shine
    pi_66570818
    Ik zit te twijfelen om een elektrische gitaar te kopen. Speel nu op een akoestische gitaar van 50 euro , en kan de meeste open akkoorden wel goed spelen op dit moment.

Maar ik heb het probleem dat de hals erg breed is, en met mijn kleine handen kan ik geeneens een vinger over de breedte leggen, dus kan ik nooit bv barre akkoorden spelen , en die wil ik ook nog erg graag leren.

Paar vraagjes:
    - Is het qua techniek echt zoveel makkelijker spelen op een elektrische (dunnere snaren, smallere hals)?
    - Als ik er 1 koop, moet je dan perse een versterker erbij kopen, en kan ik hem ook op mijn mac aansluiten?
    - Hoeveel geld zou ik eraan uitgeven? Ik merk dat ik gitaarspelen wel steeds leuker vind worden nu, vooral omdat ik nu de akkoorden steeds beter kan .
      zondag 1 maart 2009 @ 01:03:49 #60
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66570976
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 00:55 schreef boskameel het volgende:
    Ik zit te twijfelen om een elektrische gitaar te kopen. Speel nu op een akoestische gitaar van 50 euro , en kan de meeste open akkoorden wel goed spelen op dit moment.

Maar ik heb het probleem dat de hals erg breed is, en met mijn kleine handen kan ik geeneens een vinger over de breedte leggen, dus kan ik nooit bv barre akkoorden spelen , en die wil ik ook nog erg graag leren.

Paar vraagjes:
    - Is het qua techniek echt zoveel makkelijker spelen op een elektrische (dunnere snaren, smallere hals)?
    - Als ik er 1 koop, moet je dan perse een versterker erbij kopen, en kan ik hem ook op mijn mac aansluiten?
    - Hoeveel geld zou ik eraan uitgeven? Ik merk dat ik gitaarspelen wel steeds leuker vind worden nu, vooral omdat ik nu de akkoorden steeds beter kan .
    1- Techniek ontloopt het niets, behalve dat inderdaad de snaren dunnen zijn, dus het inderdaad makkelijker is om barre te spelen, maar als je goed kan barreën op een akoestische, is dat al simpel te doen.
    2- Je kan m op je mac aan sluiten, alleen haal je nooit het vermogen van je geluid uit je mac, als dat je bv. op een Roland Cube, of Line6 30 zou aansluiten, laat staan een marshall
    3- Dat is je eigen ding.. Stel een budget voor jezelf op en ga daarvandaan uit kijken.
    voor 300¤ kom je best een leuk end (zonder versterker) als je een leuke gitaar wilt zoeken.
    400¤ bij elkaar kan je een leuke Line 6 spider 20 halen (99¤) en hou je 300¤ over voor een leuke degelijke electrische gieter.

[ Bericht 6% gewijzigd door Maseo op 01-03-2009 01:15:34 ]
      zondag 1 maart 2009 @ 01:14:46 #61
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66571189
    *ik moet minder drinken, ik quote mezelf..*
      zondag 1 maart 2009 @ 22:15:28 #62
    151527 KaMo
    Boem, zei de bas
    pi_66597948
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 23:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup

Ik heb alleen een Burns/Brian May model, o.a. zonder 'maan' bij de brug

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Special
    Mooi hoor!
      zondag 1 maart 2009 @ 22:41:42 #64
    151527 KaMo
    Boem, zei de bas
    pi_66599140
    16 + 15 - 15 + 16 = 32
    Dus #32 aanmaken?
      zondag 1 maart 2009 @ 23:19:08 #66
    33954 ElisaB
    ook in zwart verkrijgbaar!
    pi_66600856
    Tsssskkkk.... dus ik zit in deel 15 te posten en jullie zoijn bij deel 16

Hai
    Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
      zondag 1 maart 2009 @ 23:21:04 #67
    151527 KaMo
    Boem, zei de bas
    pi_66600943
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 23:19 schreef ElisaB het volgende:

Hai
    Vandaar de problemen met je gitaar!
      zondag 1 maart 2009 @ 23:39:51 #68
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66601734
    quote:
    Op zondag 1 maart 2009 23:19 schreef ElisaB het volgende:

Hai
    Gooi deze dan meteen op slot
    It's Time To Shine
      maandag 2 maart 2009 @ 00:26:59 #69
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeīne is ook maar een drug.
    pi_66603282
    Heeft iemand nog leuke ideeën voor accessoires? Ik heb al een capo, e-bow en ga een opwind ding kopen. Maar verder?
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
    pi_66603529
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 00:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Heeft iemand nog leuke ideeën voor accessoires? Ik heb al een capo, e-bow en ga een opwind ding kopen. Maar verder?
    bottlenecks (slides, dus).

Was de e-bow een beetje betaalbaar? (en waar was 'ie een beetje betaalbaar?)

Ik ben zelf ontzettend blij met m'n GuitarPort (al zou ik vandaag de dag misschien iets beters kopen). De guitarport is een soort externe geluidskaart waarmee je je gitaar aan je PC kan hangen en de modulatie/emulatie door je PC kan laten doen. Dus met één apparaat en een paar programma's, kan je tigtig verschillende klanken uit je gitaar halen. Stereo-echo's over je speakers a la Brian May, of rauwe rock als meneer Page, het kan allemaal.

Die opwinddingen kan je trouwens heel goedkoop krijgen bij lordofthestrings.nl
    Je kan daar ook heel goedkoop aan je snaren komen en ze hebben een enorm assortiment. Dus ook vrij zeldzame snaren als Brian May's custom gage Optima Gold zijn er te krijgen (gold-plated snaren voor maar ¤9,95).
      maandag 2 maart 2009 @ 01:00:48 #71
    pi_66604023
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 00:36 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

bottlenecks (slides, dus).
    Oh
    quote:
    Was de e-bow een beetje betaalbaar? (en waar was 'ie een beetje betaalbaar?)
    Nee. 119 euro
    quote:
    Ik ben zelf ontzettend blij met m'n GuitarPort (al zou ik vandaag de dag misschien iets beters kopen). De guitarport is een soort externe geluidskaart waarmee je je gitaar aan je PC kan hangen en de modulatie/emulatie door je PC kan laten doen. Dus met één apparaat en een paar programma's, kan je tigtig verschillende klanken uit je gitaar halen. Stereo-echo's over je speakers a la Brian May, of rauwe rock als meneer Page, het kan allemaal.
    Ik heb mn gitaar via een mengpaneel aan de computer en ik kan rare dingen doen met de geluidskaart, maar ik beperk me tot klooien met mn Boss ME-50. Anders heb ik een leuk effect bedacht en moet ik mn pjoeter meenemen naar de oefenruimte en eventuele toekomstige optredens.
    quote:
    Die opwinddingen kan je trouwens heel goedkoop krijgen bij lordofthestrings.nl
    Je kan daar ook heel goedkoop aan je snaren komen en ze hebben een enorm assortiment. Dus ook vrij zeldzame snaren als Brian May's custom gage Optima Gold zijn er te krijgen (gold-plated snaren voor maar ¤9,95).
    Das een goed idee, ik heb al wat opwinddingen gezien rond de 5, 6 euro.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
      maandag 2 maart 2009 @ 02:06:54 #72
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66604915
    @Jordy:

Guitarport is wel leuk en aardig, maar dan moet je altijd een pc bij de hand hebben wil je die leuke effecten gaan spelen. Een opstapje zou dan gewoon een Pod xijn, (mini, xt, xt live whatever).
    Als je dan via de pc wilt spelen (of opnemen) hang je 'm eraan, kiest je preset die je leuk vindt en je ragt er op los.
    Maar je kan je pod dus ook altijd meenemen.

en what the heck is een e-bow, heb het nou opgezocht, maar ik wordt er niet echt veel wijzer van..
    pi_66605242
    Dat klopt, maar ik speel eigenlijk altijd bij mijn PC. Probleem is: geen voetcontrole, dus switchen tussen settings is een drama. Via de software kan je het wel op tijd doen, maar dat werkt voor geen meter. Ook het gebruik van Wah-effecten is kut (want autowah werkt eveneens voor geen meter).

Een e-bow is een klein apparaatje dat mbv elektromagnetisme een snaar aan het trillen brengt. Het effect hiervan is vergelijkbaar met een strijkstok van een viool/cello (in het engels heet zo'n ding een "bow", vandaar de naam e-bow). Je mist zeg maar de attack van een plectrum (vergelijkbaar met het opdraaien van je gitaarvolume, nadat je de snaar hebt aangeslagen), maar met de toevoeging van oneindige sustain.
    pi_66622312
    TVP
      maandag 2 maart 2009 @ 17:14:14 #77
    140318 Thy...
    Met puntjes
    pi_66622989
    I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
    - Douglas Adams
    pi_66623060
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 03:04 schreef Jordy-B het volgende:
    Ook het gebruik van Wah-effecten is kut (want autowah werkt eveneens voor geen meter).
    Met Re-amping via Pod Farm (wat ik draai als GuitarPort upgrade) kan ik wel achteraf Wah-partijen inregelen. Als ik twintig dingen tegelijk had willen doen, was ik wel drummer geworden .
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
      maandag 2 maart 2009 @ 17:42:38 #79
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66623965
    quote:
    Op maandag 2 maart 2009 17:16 schreef Litpho het volgende:

[..]

Met Re-amping via Pod Farm (wat ik draai als GuitarPort upgrade) kan ik wel achteraf Wah-partijen inregelen. Als ik twintig dingen tegelijk had willen doen, was ik wel drummer geworden .
    Dit kan ook nog :

http://intheband.tv/on-my-way-theresea-andersson/

It's Time To Shine
    pi_66638591
    wil je echt goede gitaristen zien, check dan dit:
      dinsdag 3 maart 2009 @ 00:05:49 #81
    125915 Dribbel_
    pi_66638657
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 00:03 schreef martsje het volgende:
    wil je echt goede gitaristen zien, check dan dit:
    En dat in een filmpje zonder gitaren
      dinsdag 3 maart 2009 @ 11:32:09 #83
    205599 Maseo
    6 snarige muziek-doos
    pi_66646546
    Ik kan dr ook alweer een aantal bij, o.a van John Mayer:
    Dreaming with a broken heart, Daughters, Your body is a wonderland, Waiting on the world to change.
    pi_66651244
    Oké, je hebt mij op het idee gebracht ook wat van hem te gaan spelen .
    Hoelang speel jij eigenlijk?
    pi_66653113
    Ow ik was in 't verkeerde gitaarleertopic mijn advertentie aan 't spammen Waarom zijn er dan ook 2

[GRATIS] Crappy westerngitaartje -edit- dat gaat sneller dan verwacht, hij is waarschijnlijk al weg

edit 2: yup, hijs weg

[ Bericht 6% gewijzigd door Dylanesque op 03-03-2009 15:15:09 ]
      dinsdag 3 maart 2009 @ 15:41:57 #86
    138590 Forcefuzz
    Hard truth soldier
    pi_66654818
    Ik heb ook een gitaartje gekocht Maar aangezien ik echt totaal geen muziek kennis heb, ga ik eerst nog even noten leren lezen en dat soort dingen . Iemand nog goeie tips waardoor ik ook vast kan spelen, en niet alleen wat theorie zit te lezen? Tis een accoustische gitaar trouwens.
    De enige echte 40.000.000e reply :)
    Don't stop te movement!
      dinsdag 3 maart 2009 @ 15:42:45 #87
    125915 Dribbel_
    pi_66654842
    Je hoeft geen noten te kunnen lezen
      dinsdag 3 maart 2009 @ 15:44:34 #88
    71333 BUG80
    Stop making sense
    pi_66654901
    quote:
    te kopen.
    Nou dat is onzin, hoor. Tweedehands gitaren kunnen juist ideaal zijn, dan kun je tenminste een fatsoenlijke kopen voor een betaalbare prijs. Maar hier geldt wel: laat je goed voorlichten door een onafhankelijk iemand, bij een 2e hands gitaar zijn zaken als zwakke plekken in het hout of een kromgetrokken hals éxtra belangrijk vanwege de beperkte garantie.

Mijn favo gitaar was een 2e-handsje. Die had ik niet eens nieuw kunnen kopen, want die wordt niet meer gemaakt (een USA Tele Deluxe uit '95/'96 )
      dinsdag 3 maart 2009 @ 15:50:39 #89
    138590 Forcefuzz
    Hard truth soldier
    pi_66655160
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 15:42 schreef Dribbel_ het volgende:
    Ik zit op die akkoorden site van de OP te kijken, maar daar staan wel allemaal noten in?
    De enige echte 40.000.000e reply :)
    Don't stop te movement!
    pi_66655289
    welke akkoordensite van de OP?
    pi_66655318
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 15:42 schreef Dribbel_ het volgende:
    Het helpt als je nootlengtes leert lezen. Maar het is verre van verplicht.
      dinsdag 3 maart 2009 @ 15:58:31 #92
    125915 Dribbel_
    pi_66655499
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 15:54 schreef Litpho het volgende:

[..]

Het helpt als je nootlengtes leert lezen. Maar het is verre van verplicht.
    Ah met programma's als guitar pro heb je dat eignelijk al niet meer nodig
    pi_66655755
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 15:58 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ah met programma's als guitar pro heb je dat eignelijk al niet meer nodig
    Ik ben niet zo'n GP-fan. Buiten dat maakt het je wel heel afhankelijk van wat een ander er al in heeft gestopt.
    pi_66655818
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 16:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n GP-fan. Buiten dat maakt het je wel heel afhankelijk van wat een ander er al in heeft gestopt.
    Dat probleem heb je met tabs natuurlijk ook. Voordeel van GP is dat je de boel in no-time kan aanpassen als de tab je niet aanstaat.
    pi_66655841
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 16:06 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat probleem heb je met tabs natuurlijk ook.
    Dat zijn er aanzienlijk meer. Sterker nog, dat is qua aantallen nauwelijks vergelijkbaar.
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 16:06 schreef Jordy-B het volgende:
    Voordeel van GP is dat je de boel in no-time kan aanpassen als de tab je niet aanstaat.
    En als je de ballen verstand hebt van nootlengtes, gaat dat minder soepel dan je zou denken.
    pi_66655932
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 16:06 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat zijn er aanzienlijk meer. Sterker nog, dat is qua aantallen nauwelijks vergelijkbaar.
    Ik heb twee Rar-bestanden met GP-tabs... de bestanden zijn samen ongeveer 100MB. Uitgepakt kom je uit op 2GB aan tabs.
    pi_66655967
    quote:
    En als je de ballen verstand hebt van nootlengtes, gaat dat minder soepel dan je zou denken.
    Ik heb er nog niet zoveel gedonder mee gehad, eigenlijk.
    pi_66656087
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 16:09 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb er nog niet zoveel gedonder mee gehad, eigenlijk.
    Jij weet dan ook meer dan de gemiddelde "dit is een gitaar en dit is een kopietje van GP"-newbie .
      dinsdag 3 maart 2009 @ 16:31:41 #99
    125915 Dribbel_
    pi_66656751
    quote:

[..]

[..]

Okee okee, je hebt een punt
      dinsdag 3 maart 2009 @ 17:50:29 #100
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66659663
    quote:

[..]

Ik heb twee Rar-bestanden met GP-tabs... de bestanden zijn samen ongeveer 100MB. Uitgepakt kom je uit op 2GB aan tabs.
    Die heb ik ook denk ik
    It's Time To Shine
      dinsdag 3 maart 2009 @ 17:52:50 #101
    125915 Dribbel_
    pi_66659735
    quote:

[..]

Ja waarvan je 95% gelijk kan weggooien om dat voor geen meter kloppen wat een kutbestand is dat zeg
    pi_66660623
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 17:52 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Ja waarvan je 95% gelijk kan weggooien om dat voor geen meter kloppen wat een kutbestand is dat zeg
    Ik gebruik GP-bestanden vooral voor de gitaarharmonieën in queennummers. (omdat het vrij lastig uitvogelen is hoe Brian May's harmonie in elkaar steekt). Klopt eigenlijk altijd wel behoorlijk goed.
      dinsdag 3 maart 2009 @ 18:22:50 #103
    125915 Dribbel_
    pi_66660721
    quote:
    Op dinsdag 3 maart 2009 18:20 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik gebruik GP-bestanden vooral voor de gitaarharmonieën in queennummers. (omdat het vrij lastig uitvogelen is hoe Brian May's harmonie in elkaar steekt). Klopt eigenlijk altijd wel behoorlijk goed.
    Ik kom practisch nooit echt tabs tegen die goed kloppen ook al rkijgen ze goeie ratings
      donderdag 5 maart 2009 @ 16:51:48 #104
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_66733283
    John Mayer legt dat hele gedoe met posities ook nog even uit:

It's Time To Shine
    pi_66807550
    ik moest van mijn gitaarleraar een cdtje meenemen met liedjes die ik zou willen spelen, maar ik heb er nog 2 nodig, weten jullie nog wat(makkelijke, want ik speel pas 1,5 maand gitaar) liedjes??

alvast bedankt
    pi_66807700
    welke heb je al?
      zondag 8 maart 2009 @ 14:42:02 #108
    125915 Dribbel_
    pi_66826100
    quote:
    Op zaterdag 7 maart 2009 20:13 schreef Ayca het volgende:
    ik moest van mijn gitaarleraar een cdtje meenemen met liedjes die ik zou willen spelen, maar ik heb er nog 2 nodig, weten jullie nog wat(makkelijke, want ik speel pas 1,5 maand gitaar) liedjes??

alvast bedankt
    Dat doet je leraar zodat jij muziek speelt die jij leuk vind, dan moet je niet aan ons vragen wat je meot spelen he
    pi_66835228
    Doe je leraar een lol en schrap Nirvana, Smoke on the Water, Stairway en andere standards van je lijstje .
    pi_66845336
    Ik heb nu sinds twee maanden ongeveer een Yamaha Pacifica en probeer het gitaarspelen zelf een beetje aan te leren. Zit geen tijdsdruk achter, maar ik speel eigenlijk elke dag omdat ik het gewoon leuk vind. Ik zoek zelf liedjes uit die wel meespeelbaar zijn en doe 't dan op gehoor of met tabs. Hold the Line van TOTO is bijvoorbeeld een nummer wat makkelijk te leren is en ook makkelijk goed klinkt.

Nu zat ik te denken hoe je nu eigenlijk in de gaten hebt dat je snaren versleten zijn, omdat m'n vingers steeds meer naar metaal stinken na het spelen.

Dus,

- hoe zie / merk ik het als n00b dat mijn snaren versleten zijn?
    - welke soort snaren heb ik nodig voor mijn strat-achtige gitaar?
    - waar kopen jullie die dingen?
    pi_66845452
    quote:
    Op zondag 8 maart 2009 23:35 schreef Bobsch het volgende:
    Dat hoor je.
      maandag 9 maart 2009 @ 00:10:39 #112
    pi_66846522
    quote:
    ik speel eigenlijk elke dag omdat ik het gewoon leuk vind.
    Dit is het belangrijkste. Beter elke dag een kwartier dan 1x in de week 2 uur. En dat plezier natuurlijk
    quote:
    Nu zat ik te denken hoe je nu eigenlijk in de gaten hebt dat je snaren versleten zijn, omdat m'n vingers steeds meer naar metaal stinken na het spelen.
    Als je een mooi akkoord goed aan slaat en je denkt: mja , dan moet je snaren vervangen. Als je met nieuwe snaren denkt: mja , dan ben je aan een nieuwe gitaar toe.
    quote:
    Dus,

Zie boven
    quote:
    Niet te dure metalen snaren waarvan de dunste 0,01 inch dik is. Je hebt ook een slag dunner, maar die breken ook makkelijker. Die heb je misschien nodig als je zeer subtiele Jazz speelt of zo.
    quote:
    Bij de kijk-shop. Ze verkopen ze ook in muziekwinkels en op internet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 09-03-2009 00:44:39 ]
    pi_66846772
    quote:
    Bij voorkeur dezelfde snaren als nu op de gitaar zitten, omdat anders de gitaar helemaal opnieuw moet worden afgesteld
    quote:
    http://www.lordofthestrings.nl

Of gewoon in de muziekwinkel.
    pi_66847335
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Niet te dure metalen snaren waarvan de dunste 0,01 inch dik is. Je hebt ook een slag dunner, maar die breken ook makkelijker. Die heb je misschien nodig als je zeer subtiele Jazz speelt of zo.
    Die gebruik je als je uiterst onsubtiele zware metalleads speelt. Jazzsnaren zijn juist gemiddeld iets dikker.
      maandag 9 maart 2009 @ 00:52:00 #115
    pi_66847528
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:43 schreef Litpho het volgende:

[..]

Die gebruik je als je uiterst onsubtiele zware metalleads speelt. Jazzsnaren zijn juist gemiddeld iets dikker.
    Oh? Bij mij braken ze nogal snel. Maar ik was toen nog een echt n00bje en die dunne set kocht ik per ongeluk
    pi_66847796
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh? Bij mij braken ze nogal snel. Maar ik was toen nog een echt n00bje en die dunne set kocht ik per ongeluk
    Nou ja, als je er geen ontzettende bak distortion en gain over jaagt, hou je met elastiekjes echt geen sound over. En gegeven dat de meeste jazzgitaar verdacht clean is...
    pi_66856182
    Hehe, net even Wat zullen we drinken uitgepluisd, voor de liefhebbers:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|---------------------------------------------------------------------------|
    B|---------------------------------------------------------------------------|
    G|---7--7--4--5------------7--7--5--4---7--7p4--4--5-----4----------|
    D|-----------------7--5h7------------------------------7-----5--7----|
    A|---------------------------------------------------------------------------|
    E|---------------------------------------------------------------------------|

1
    2
    3
    4
    5
    6
    e|------------------------------------|
    B|-------------5--5--6--3--5~--------|
    G|------5--7--------------------------|
    D|---7----------------------------------|
    A|--------------------------------------|
    E|------------------------------------|

pi_66865663
    Ik heb al les van Erwin Java maar krijg binnekort nog een paar extra theorielesjes van iemand anders
    pi_66967569
    Gisteren eindelijk mijn eerste accoustische Spaanse gitaar gekocht, is er nog een accoorden-boek (met plaatjes ) dat me aangeraden wordt?
      donderdag 12 maart 2009 @ 13:33:05 #120
    125915 Dribbel_
    pi_66968273
    http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=D%23%2FEb&mm=&v=2

Op die site heb je ook heeeel veel akkoorden en verschillende zettingen ervoor daar kan je wel even mee vooruit
      donderdag 12 maart 2009 @ 13:38:16 #121
    pi_66968461
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 13:12 schreef n0r het volgende:
    Gisteren eindelijk mijn eerste accoustische Spaanse gitaar gekocht, is er nog een accoorden-boek (met plaatjes ) dat me aangeraden wordt?
    Een ouderwetsch papieren boekje: De Grote Akkoordenvinder. Klein handzaam boekje.
      donderdag 12 maart 2009 @ 13:55:09 #122
    24860 Gitarist
    Ondertitel?
    pi_66969067
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 00:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dit is het belangrijkste. Beter elke dag een kwartier dan 1x in de week 2 uur. En dat plezier natuurlijk
    [..]

Als je een mooi akkoord goed aan slaat en je denkt: mja , dan moet je snaren vervangen. Als je met nieuwe snaren denkt: mja , dan ben je aan een nieuwe gitaar toe.
    [..]

Zie boven
    [..]

[..]

Bij de kijk-shop. Ze verkopen ze ook in muziekwinkels en op internet.
    Snaren zijn versleten als ze dof gaan klinken. En je kan het vaak ook zien aan de dunste snaren, als die zwart zijn en ruw aanvoelen, is het tijd ze te vervangen.

Ik zou geen snaren bij de Kijkshop halen... liever een echte muziekwinkel of idd lordofthestrings.com
    meˇloˇmaan\ (de ~ (m.), -manen)
    1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
      donderdag 12 maart 2009 @ 23:16:22 #123
    19479 Mr.J
    Train, eat, sleep. Repeat.
    pi_66992146
    Tvp.

Bijna Stairway to heaven onder de knie. Alleen dat zware barren.
    Godfather Bodybuilding topic reeks
    pi_66993001
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 23:16 schreef Mr.J het volgende:
    Tvp.

Bijna Stairway to heaven onder de knie. Alleen dat zware barren.
    hoeft toch maar over vier snaren?
    pi_66993095
    Wat zijn nummers om in het fingerpicken te komen?
    pi_66993129
    't begin is juist easy, de solo vond ik veel moeilijker
    pi_66993130
    't begin is juist easy, de solo vond ik veel moeilijker
    pi_66993142
    op een of andere manier dubbel
    pi_66993193
    ik ben nu steeds meer met stemmingen aan het spelen

Gisteren Skinny Love van Bon Iver zitten spelen, E snaar gesprongen

En van Radiohoofd, Jigsaw Falling into Place het begin gaat ook wel goed
    pi_66993236
    Oefen nog steeds veel dingen van Kings of Convenience, allemaal van die eh, percussie bass en hoge dinges ineen bossa nova ritmes
    pi_66993353
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 23:40 schreef emokid het volgende:
    Ik weet niet of het precies is wat je zoekt en of het er onder valt, maar een van de eerste daar op lijkende dingen die ik leerde was Asilos Magdalena van The Mars Volta en die is ook wel mooi om te kunnen haha
      donderdag 12 maart 2009 @ 23:50:55 #132
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_66993477
    quote:
    Op maandag 9 maart 2009 12:47 schreef starla het volgende:
    Hehe, net even Wat zullen we drinken uitgepluisd, voor de liefhebbers:
    [ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Leuk idee, goed om andere teksten bij te verzinnen
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_66993989
    ik zal eens een stukje van dat Kings of Convenience opnemen for you to judge

Maar let op:m'n gitaar is rot, ik heb het mezelf aangeleerd en het is door een laptop microfoon

Ik dek mezelf vast heeeelemaal in haha
    pi_66994778
    Gaat em niet worden

Ik heb 10 minuten lang hetzelfde klote stukje gespeeld maar ik ben niet tevreden, ding klinkt ook veel te schel, en ik ben boos
    pi_66994865
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 23:40 schreef emokid het volgende:
    Babe I'm Gonna Leave you (Led Zeppelin)
      vrijdag 13 maart 2009 @ 01:14:12 #136
    125915 Dribbel_
    pi_66995324
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 00:44 schreef Maisnon het volgende:
    Gaat em niet worden

Ik heb 10 minuten lang hetzelfde klote stukje gespeeld maar ik ben niet tevreden, ding klinkt ook veel te schel, en ik ben boos
      vrijdag 13 maart 2009 @ 09:41:47 #137
    19479 Mr.J
    pi_66998899
    quote:
    Op donderdag 12 maart 2009 23:37 schreef Jordy-B het volgende:
    hoeft toch maar over vier snaren?
    Yep, maar toch. Ik mis denk ik wat kracht in mijn vingers om het bold gedeelte zuiver te laten klinken:

E-------5-7-----7-|-8-----8-2-----2-|-0---------0-----|-----------------|
    B-----5-----5-----|---5-------3-----|---1---1-----1---|-0-1-1-----------|
    G---5---------5---|-----5-------2---|-----2---------2-|-0-2-2-----------|
    D-7-------6-------|-5-------4-------|-3---------------|-----------------|
    A-----------------|-----------------|-----------------|-2-0-0---0--/8-7-|
    E-----------------|-----------------|-----------------|-----------------|
    pi_66999174
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 09:41 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Yep, maar toch. Ik mis denk ik wat kracht in mijn vingers om het bold gedeelte zuiver te laten klinken:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    E-------5-7-----7-|-8-----8-2-----2-|-0---------0-----|-----------------|
    B-----5-----5-----|---5-------3-----|---1---1-----1---|-0-1-1-----------|
    G---5---------5---|-----5-------2---|-----2---------2-|-0-2-2-----------|
    D-7-------6-------|-5-------4-------|-3---------------|-----------------|
    A-----------------|-----------------|-----------------|-2-0-0---0--/8-7-|
    E-----------------|-----------------|-----------------|-----------------|

Ik heb em ff tussen code tags gezet maarja nu zie je het bold natuurlijk niet. Dat was dus de B en G snaar vooral?

Wil het straks eens proberen
    pi_67001941
    Bij een normale barré is de techniek om je wijsvinger goed tegen de fret aan op de snaren te plaatsen en vervolgens iets richting de kop te rollen. Op die manier heb je de druk van de snaren niet op de binnenkant van je wijsvinger, maar meer op de zijkant. Omdat je wijsvinger zo slecht naar opzij buigt, kan je op die manier meer druk zetten. Bij het intro van stairway ligt mijn wijsvinger slechts tot het 2e kootje op de nek (de A en E bassnaren liggen dus volledig vrij).

Waarom je moeite hebt met de derde maat, is me niet helemaal duidelijk, want daar heb je geen barré meer.
    pi_67003554
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:15 schreef Jordy-B het volgende:
    Waarom je moeite hebt met de derde maat, is me niet helemaal duidelijk, want daar heb je geen barré meer.
    Daarom juist..'ik kan die open snaar maar niet aanslaan!'
    quote:
    Bij het intro van stairway ligt mijn wijsvinger slechts tot het 2e kootje op de nek (de A en E bassnaren liggen dus volledig vrij).
    Ik heb het nooit zo met dit soort dingen, iedereen mag zelf weten hoe die gitaar speelt natuurlijk, maar ik heb een hekel aan luie gitaristen (niet dat jij lui bent hoor ). Het nummer is geschreven in bepaalde akkoorden dus moet je die akkoorden gewoon pakken. Dan weet je als gitarist ook veel beter wat je doet, welke akkoorden je speelt, weet je veel beter de context etc. Over het algemeen veel beter dus. Het enige nadeel is dat het soms erg lastig is om -vooral in snelle passages- een heel akkoord te pakken. Nu is stairway to heaven niet snel en niet moeilijk, dus geen enkele reden om niet gewoon het hele akkoord te pakken. Helemaal als je al een tijdje gitaar speelt. Een andere reden om niet het hele akkoord aan te slaan is omdat je het gewoon niet kunt. Nou, dat is dan de slechtste reden om niet een heel akkoord te spelen. Zo leer je nooit wat bij. Maar goed, dit is mijn mening maar

[ Bericht 27% gewijzigd door starla op 13-03-2009 12:09:22 ]
      vrijdag 13 maart 2009 @ 13:01:23 #141
    19479 Mr.J
    pi_67005631
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 09:50 schreef Maisnon het volgende:

[..]
    [ code verwijderd ]

Ik heb em ff tussen code tags gezet maarja nu zie je het bold natuurlijk niet. Dat was dus de B en G snaar vooral?

Wil het straks eens proberen
    Yep, de G en B klinken niet scherp.
    quote:
    Bij een normale barré is de techniek om je wijsvinger goed tegen de fret aan op de snaren te plaatsen en vervolgens iets richting de kop te rollen. Op die manier heb je de druk van de snaren niet op de binnenkant van je wijsvinger, maar meer op de zijkant. Omdat je wijsvinger zo slecht naar opzij buigt, kan je op die manier meer druk zetten. Bij het intro van stairway ligt mijn wijsvinger slechts tot het 2e kootje op de nek (de A en E bassnaren liggen dus volledig vrij).
    Thanks.
    quote:
    Klopt, iets teveel bold gemaakt. Dan slide je dus naar boven en hoef je maar 3 strings te barren.
      vrijdag 13 maart 2009 @ 13:03:42 #142
    19479 Mr.J
    pi_67005706
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef starla het volgende:
    Ik heb het nooit zo met dit soort dingen, iedereen mag zelf weten hoe die gitaar speelt natuurlijk, maar ik heb een hekel aan luie gitaristen (niet dat jij lui bent hoor ). Het nummer is geschreven in bepaalde akkoorden dus moet je die akkoorden gewoon pakken. Dan weet je als gitarist ook veel beter wat je doet, welke akkoorden je speelt, weet je veel beter de context etc. Over het algemeen veel beter dus. Het enige nadeel is dat het soms erg lastig is om -vooral in snelle passages- een heel akkoord te pakken. Nu is stairway to heaven niet snel en niet moeilijk, dus geen enkele reden om niet gewoon het hele akkoord te pakken. Helemaal als je al een tijdje gitaar speelt. Een andere reden om niet het hele akkoord aan te slaan is omdat je het gewoon niet kunt. Nou, dat is dan de slechtste reden om niet een heel akkoord te spelen. Zo leer je nooit wat bij. Maar goed, dit is mijn mening maar
    Voor zover ik zie zijn alle instructiefilmpjes op het internet toch echt met alleen een barre op de onderste 4 strings.
    pi_67005848
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 13:01 schreef Mr.J het volgende:
    Klopt, iets teveel bold gemaakt. Dan slide je dus naar boven en hoef je maar 3 strings te barren.
    Daar zou ik gewoon vier snaren blijven barren.
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef starla het volgende:
    Ik ben het met je eens, behalve bij dit nummer. Voor het intro speel je namelijk twee keer hetzelfde rifje, maar tussen de rifjes in speel je een slide naar de 8e fret op de A-snaar, 7e fret A-snaar en vervolgens een open A-snaar die je laat doorklinken terwijl je het rifje voor de 2e keer speelt. Zo speel ik hem althans en dat klinkt gewoon mooier dan wanneer je de A en E-snaren zou barren/dempen.
      vrijdag 13 maart 2009 @ 13:26:51 #144
    19479 Mr.J
    pi_67006460
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 13:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Daar zou ik gewoon vier snaren blijven barren.
    Omdat dat handiger doorschuift?
    pi_67007550
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 13:03 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Voor zover ik zie zijn alle instructiefilmpjes op het internet toch echt met alleen een barre op de onderste 4 strings.
    Dus? Ik mag dan geen eigen mening hebben?
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 13:08 schreef Jordy-B het volgende:
    Ik ben het met je eens, behalve bij dit nummer. Voor het intro speel je namelijk twee keer hetzelfde rifje, maar tussen de rifjes in speel je een slide naar de 8e fret op de A-snaar, 7e fret A-snaar en vervolgens een open A-snaar die je laat doorklinken terwijl je het rifje voor de 2e keer speelt. Zo speel ik hem althans en dat klinkt gewoon mooier dan wanneer je de A en E-snaren zou barren/dempen.
    Ok, persoonlijk vind ik de open A op die plek niet wezenlijk anders klinken dan een 5de fret E snaar omdat je die ķķk moet laten doorklinken. Of wil je die A sustainen over alle akkoorden?
      vrijdag 13 maart 2009 @ 14:15:03 #146
    19479 Mr.J
    pi_67007981
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef starla het volgende:
    Dus? Ik mag dan geen eigen mening hebben?
    Rustig aan though guy, ik melde het alleen maar omdat het maybe zo gespeeld hoort te worden.
    pi_67008022
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Rustig aan though guy, ik melde het alleen maar omdat het maybe zo gespeeld hoort te worden.
    Ik ben volkomen rustig, anders had ik op z'n minst 1 uitroepteken achter de regels gezet en een paar smiles.
    Het is trouwens tough ipv though
      vrijdag 13 maart 2009 @ 14:17:38 #148
    pi_67008057
    Volgens mij speelde Jimmy Page dat nummer zo vaak, dat iedere variatie die leuk klinkt al een keer (door hem)gespeeld is en daarmee 'legaal'

Muziekfundamentalisme
    pi_67008181
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Muziekfundamentalisme
    Zonder fundament ben je een prutser. Dat wilde ik alleen duidelijk maken door te zeggen waarom ik het beter vind om de gehele akkoorden te spelen, that's all. Ik ben absoluut geen fundamentalist. Zo had ik laatst
    een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
      vrijdag 13 maart 2009 @ 14:56:15 #150
    19479 Mr.J
    pi_67009327
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef starla het volgende:

[..]

Ik ben volkomen rustig, anders had ik op z'n minst 1 uitroepteken achter de regels gezet en een paar smiles.
    quote:
    Het is trouwens tough ipv though
    Ouch. En ik spreek/scrhijf nog wel 80% van mijn tijd ij het Engels.
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Volgens mij speelde Jimmy Page dat nummer zo vaak, dat iedere variatie die leuk klinkt al een keer (door hem)gespeeld is en daarmee 'legaal'
    Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
    pi_67009877
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
    Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
    Niks tegen Page als gitarist verder, maar het is geen jazz natuurlijk. Het aantal akkoorden wat werkelijk 6 snaren nodig heeft om harmonisch juist te klinken in het repertoire van Led Zeppelin is best beperkt (niet te verwarren met "net zoals opname X" uiteraard).
    pi_67009905
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 13:26 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Omdat dat handiger doorschuift?
    jep.
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef starla het volgende:
    Ok, persoonlijk vind ik de open A op die plek niet wezenlijk anders klinken dan een 5de fret E snaar omdat je die ķķk moet laten doorklinken. Of wil je die A sustainen over alle akkoorden?
    Ik laat de A doorklinken over de eerste drie barré-akkoorden.
      vrijdag 13 maart 2009 @ 15:11:46 #153
    125915 Dribbel_
    pi_67009941
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef starla het volgende:

[..]

Zonder fundament ben je een prutser. Dat wilde ik alleen duidelijk maken door te zeggen waarom ik het beter vind om de gehele akkoorden te spelen, that's all. Ik ben absoluut geen fundamentalist. Zo had ik laatst
    een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
    Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijk
    pi_67010080
    quote:
    Da's het verschil tussen de akkoorden en "hoe Jimmy het speelt".
    pi_67010334
    quote:
    Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings? :)
    Dat bedoelde ik te zeggen, maar ik zie nu dat page zelf ook alleen de onderste 4 snaren pakt :')
    Als je het hele akkoord pakt zie je gewoon veel sneller wat je doet, voorbeeldje:

Ik speel het volgende;

1
    2
    3
    4
    5
    6
    |--------0-------------------------------------------------------------------|
    |-----1----------------------------------------------------------------------|
    |--0-------------------------------------------------------------------------|
    |---------------------------------------------------------------------------|

Aha....en wat moet dat voorstellen? Zonder context is het alleen een G een C en een E. Ieders eerste reactie
    is een juiste en een begrijpelijke, dat is een C! Maar stel dat hij die noten in het volgende akkoord speelt:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    |--0-------------------------------------------------------------------|
    |--1----------------------------------------------------------------------|
    |--2-------------------------------------------------------------------------|

Dan is het geen C meer, maar een Am7. Of gewoon een 'andere C'

1
    2
    3
    4
    5
    6
    |--0-------------------------------------------------------------------|
    |--1----------------------------------------------------------------------|
    |--1-------------------------------------------------------------------------|

In dit geval een C7.

Als je gaat improviseren of als je de harmonie moet spelen is het belangrijk dat je de context weet.
    Maar goed, dit zal wel als fundamentalisme worden gezien, ik houd het gewoon op duidelijk voor jezelf en
    voor je medemuzikanten. Speel gewoon wat je het fijnst vindt ;)
    pi_67010440
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 15:11 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijk
    Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.
    Van alleen 'ja-knikken' worden die mensen niets wijzer. En vaak heb ik ook gelijk, omdat ik 10 jaar gitaar speel en al 10 jaar muziektheorie krijg (eigenlijk 8 jaar, maar ik wil het iets indikken )
      vrijdag 13 maart 2009 @ 15:25:40 #157
    125915 Dribbel_
    pi_67010498
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 15:24 schreef starla het volgende:

[..]

Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.
    Van alleen 'ja-knikken' worden die mensen niets wijzer. En vaak heb ik ook gelijk, omdat ik 10 jaar gitaar speel en al 10 jaar muziektheorie krijg (eigenlijk 8 jaar, maar ik wil het iets indikken )
    Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarja gewoon doen joh moet j ezlef weten
    quote:
    Zo had ik laatst
    pi_67010654
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 15:25 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarja gewoon doen joh moet j ezlef weten
    [..]
    De discussie ging over alle 6 snaren pakken of maar 4. Ik heb mijn standpunt nu wel duidelijk gemaakt, en dat leek mij wel relevant. Misschien moet je iets verder lezen dan alleen de regels, dan weet je dat ik dit niet zeg om te pochen, maar om dingen op te helderen.

En die progressie die ik postte was om aan te tonen dat ik niet fundamentalistisch was, ķķk relevant omdat dingen van mij worden beweerd die gewoon niet waar zijn. Dat ik daarbij -misschien voor jou - een te moeilijk voorbeeld aanhaal zegt meer over jouw kennis van muziek dan over mijn neiging te pochen.

-edit- Waarschijnlijk was het wel goed geweest als ik zei: 'jo, regels kunnen mij verrekken joow, over een akkoord met een D# speel ik alleen D's!!! WTF!!!! EINZ!

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 13-03-2009 15:37:25 ]
      vrijdag 13 maart 2009 @ 15:46:31 #159
    pi_67011283
    quote:

[..]

[..]

Ouch. En ik spreek/scrhijf nog wel 80% van mijn tijd ij het Engels.
    [..]

Dan moet je gewoon de volledige akkoorden spelen. Dan kan je ook makkelijker 'extra' noten vinden voor leuke variaties.
    pi_67011415
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 15:47 schreef Goover het volgende:
    Popcorn! [ afbeelding ]
    Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeet

sorry dribbel, is niet relevant....
    pi_67011972
    quote:
    Op vrijdag 13 maart 2009 15:49 schreef starla het volgende:

[..]

Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeet

sorry dribbel, is niet relevant....
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ik wou v/d week Jacqueline van Franz Ferdinand gaan oefenen. Moeilijker dan ik had gehoopt Te veel op elkaar lijkende loopjes en dingetjes... Maar het moet gaan lukken, ooit...
      zaterdag 14 maart 2009 @ 00:33:16 #163
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67028643
    Hmz, misschien moet ik maar bas leren spelen

En Brian May Bas-gitaar!
    It's Time To Shine
    pi_67030073
    Zo nu eens even dat van de vorige pagina proberen
    pi_67030079
    Ja klote maar ik heb nog geen nieuwe hoge E dus dat lukt trouwens niet, zucht
    pi_67030442
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 01:39 schreef Maisnon het volgende:
    Ja klote maar ik heb nog geen nieuwe hoge E dus dat lukt trouwens niet, zucht
    Hoezo heb je geen reservesnaren?

Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
    pi_67031822
    Hoi,

Zijn er ook Chord Finders voor opgeschoven open Chords?

*Ik weet niet zeker hoe ik mijn muziek anders dan met TAB zou moeten omschrijven.

Dus de officiële naam zou handig zijn.
    pi_67032129
    http://chordfind.com/

Als die ze niet pakt, kan je ook een poging doen om zelf het akkoord te ontcijferen, maar daar komt wel een beetje muziektheorie bij kijken.
    pi_67032191
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 09:48 schreef Jordy-B het volgende:
    http://chordfind.com/

Als die ze niet pakt, kan je ook een poging doen om zelf het akkoord te ontcijferen, maar daar komt wel een beetje muziektheorie bij kijken.
    Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te geven .
    pi_67032935
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 09:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te geven .
    Mooi valschg is niet lelijk
    pi_67033125
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 09:22 schreef allsystemshalt het volgende:
    Hoi,

Zijn er ook Chord Finders voor opgeschoven open Chords?

*Ik weet niet zeker hoe ik mijn muziek anders dan met TAB zou moeten omschrijven.

Dus de officiële naam zou handig zijn.
    Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succes

http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
    pi_67033316
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:36 schreef starla het volgende:

[..]

Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succes

http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
    Dank

Het bewuste geval,

Major 6add9 chord (no 3rd) Bekt ook lekker trouwens
    pi_67033383
    *fundamentalistic, irritante modus van starla*

Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, ķf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nķg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
    pi_67033689
    Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
    Ik ben nogal fan van Asus2
    It has to mean something
    Could never mean more than a sacrifice
    pi_67033930
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
    Uiteraard valt er een boompje op te zetten dat suspended akkoorden ook hun klank krijgen juist door de wisselwerking met de verwachte terts (en de neiging om naar diezelfde terts te 'resolven').

Maar goed, met een beetje een betrouwbare bassist kan je het overgrote deel van de akkoorden die je wil gebruiken wel suggereren met een mooie tweeklank van terts en septiem (bonuspunten als je er een tritoon van maakt), in zoverre ben ik het met Starla eens.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 11:20:44 #177
    33954 ElisaB
    pi_67034071
    Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
    pi_67034080
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
    Een suspended akkoord heet zo omdat die juist geen terts heeft, de 2 of 4 'suspend' de terts. De majeur/mineur werking wordt dus overgenomen. In een akkoord zoals een _add9, verwacht je wel die terts, omdat de terts niet wordt overgenomen. Als het een _maj9 (in dit geval _maj13 omdat je de sexth hebt) akkoord was kon ik me er wel iets bij voorstellen, de septiem impliceert dan dat het om maj gaat.
    pi_67034100
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 10:49 schreef starla het volgende:
    *fundamentalistic, irritante modus van starla*

Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, ķf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nķg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
    1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
    En een noot weg laten is minstens zo belangrijk als er een spelen.

Buiten dat, te veel denken aan regels beperkt de muzikale vrijheid en fantasie.
    pi_67034165
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
    1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
    Klopt, des te meer reden om geen 'no third' akkoorden te gebruiken. Als het nummer bijvoorbeeld in C is en het nummer 'resolved' naar dit akkoord, kun je het inderdaad wel een C noemen zonder terts bijvoorbeeld. Zonder context echter zou ik niet een akkoord als een akkoord bestempelen zonder een terts.
    quote:
    Heb ik geen last van iig.
    pi_67034172
    quote:
    Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen, ja. Op één lijn met "dan raakt mijn muziek zijn ziel kwijt" .
    pi_67034488
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:25 schreef Litpho het volgende:

[..]
    Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen,
    Nou ik zie theorie meer als hulpstukken, eerst ga ik componeren totdat het stuk min of meer af is.
    Vervolgens zoek ik pas uit hoe het heet wat ik gemaakt heb.

Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.

Natuurlijk ben ik kritsch naar mijn eigen werk dissonanten komen er soms in voor maar wel als deze in de compositie passen als accent zeg maar.

Maar goed ieder zijn ding.
    pi_67034710
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:42 schreef allsystemshalt het volgende:
    Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.
    Weten hoe noten, akkoorden etc met elkaar in relatie staan en een basiskennis van muziek kan je alleen maar helpen een goede compositie te maken. Als je je 'circle of fifths' kent bijvoorbeeld hoef je nooit meer op zoek naar dat irritante akkoord voor de bridge. Als je zelf op zoek gaat kom je hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde uit of iets radicaal anders, dat laatste is natuurlijk ook goed, maar het kennen van de cirkel betekent niet dat je nooit op datzelfde akkoord was gekomen. Je kunt het beschouwen als een hulpmiddel, als je het nodig hebt is het verdomde handig. Zo zijn er meer voorbeelden waarom theorie uberhandig is.

Ik maak ook nooit nummers beginnende bij de theorie, maar gewoon wat goed klinkt. Als je het bijvoorbeeld wilt noteren zodat het voor jou -maar belangrijker nog- voor andere muzikanten begrijpbaar is, heb je toch echt wel een beetje kennis nodig.

Maar je hebt volkomen gelijk dat alleen componeren op basis van theorie geen goede zaak is. Ik ken ook niet muzikanten die zo te werk gaan.
    pi_67039091
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 02:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hoezo heb je geen reservesnaren?

Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
    Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
    pi_67039148
    Wat dat componeren betreft: volgens mij kan die theorie kennis nooit kwaad. Je zit als je daar veel mee bezig bent toch er niet meer over na te denken, maar dat het vanzelf komt. En dan krijg je dus wat allsystemshalt doet, maar wel verrijkt met theoriekennis.

Nouja hé, je snapt em wel.
    pi_67039762
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 11:20 schreef ElisaB het volgende:
    Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
    plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 15:07:24 #187
    33954 ElisaB
    pi_67040026
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
    plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
    Zal 'm strakjes ff scannen (het is overigens heel eenvoudig hoor, maar daarom voor mij nog zo moeilijk).
    pi_67043751
    ik wacht in spanning af
      zaterdag 14 maart 2009 @ 17:56:13 #189
    65330 Ruzbeh
    pi_67045084
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 14:34 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
    Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
    pi_67045524
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
    waarom?
    pi_67045525
    2x

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2009 18:15:06 ]
      zaterdag 14 maart 2009 @ 18:16:33 #192
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_67045576
    quote:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
      zaterdag 14 maart 2009 @ 18:37:58 #193
    65330 Ruzbeh
    pi_67046174
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 18:14 schreef Ayca het volgende:

[..]

waarom?
    Dan klinken ze erg slecht en dan is het risico dat een snaar kapot gaat groot.. lijkt me best logisch.
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 18:16 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
    Hangt er van af hoeveel je erop speelt. Ik speel ongeveer een half uurtje elke dag, soms meer. Dan gaat het echt niet een jaar mee.
    pi_67046434
    Ik doe zelf geen maanden met snaren, maar ik heb enorme zweethandjes en dat komt de levensduur niet ten goede.
    pi_67049408
    IK heb meerdere gitaren en wissel snaren als ik merk dat ze minder goed gaan klinken of als ze minder toonvast worden.

Soms is dat een maand soms veel langer omdat ik niet op elke gitaar regelmatig speel.
      zaterdag 14 maart 2009 @ 23:30:26 #196
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67055739
    Eigenlijk zou ik deze moeten kopen, maar ik heb er nu gewoon het geld niet voor (en de tijd en geduld om te leren spelen, en de ruimte om hem kwijt te kunnen, etc. )
    It's Time To Shine
    pi_67055990
    2000
      zaterdag 14 maart 2009 @ 23:41:47 #198
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67056062
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 23:39 schreef Ayca het volgende:
    2000
    It's Time To Shine
    pi_67056138
    ja sorry ik ben moe ik bedoel
      zaterdag 14 maart 2009 @ 23:47:24 #200
    65330 Ruzbeh
    pi_67056266
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 23:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat het zo duur is.
    pi_67056375
    ja klopt
      zaterdag 14 maart 2009 @ 23:59:10 #202
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67056673
    quote:
    Op zaterdag 14 maart 2009 23:47 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Dat het zo duur is.
    Mja, misplaatste smiley dus

Maar er zijn er maar 500 van gemaakt!

En een originele AC30 is ook minstens ¤2000
    Als je al een complete en werkende kan vinden..
    It's Time To Shine
    pi_67056817
    Die BM-signature is alleen geschikt voor echte BM-fans. Voor de gewone gitarist is 'ie wel wat beperkt. Standby, power en een volumeknop. That's it. En hij kan alleen maar hard en knetterhard.

Koop dan een leuke valvetronix-versterker.
      zondag 15 maart 2009 @ 00:06:31 #204
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67056928
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 00:03 schreef Jordy-B het volgende:
    Die BM-signature is alleen geschikt voor echte BM-fans. Voor de gewone gitarist is 'ie wel wat beperkt. Standby, power en een volumeknop. That's it. En hij kan alleen maar hard en knetterhard.

Koop dan een leuke valvetronix-versterker.
    Mja, ik koop em dan ook meer als BM fan, Ik heb hier nog 3 versterkers staan
    Een Vox Pathfinder10, SipderIII 15Watt (geloof ik) en een Vox BM01 ( http://www.brianmaycentral.net/bms.jpg )
    It's Time To Shine
      zondag 15 maart 2009 @ 00:12:05 #205
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67057122
    Als tussenstap kan deze natuurlijk ook
    It's Time To Shine
    pi_67058348
    quote:

[..]

speel er nu ook wel heel veel op

't is gewoon een simpele akoestische gitaar, we hebben ook electische en bassgitaren maar die pak ik niet zo makkelijk op en zit vaak in de kamer te spelen wordt dat niet echt gewaardeerd zo hard haha

pi_67076492
    Beginnersvraagje, hoe tune ik een gitaar naar een andere stemming? Ik heb nu dus EADGBE, maar ik wil hem naar EADADD tunen. Ik heb zo'n elektrische stemmer. Wanneer ik bv de lage E naar D wil zetten, moet ik hem losser draaien volgens mij? En wat betekenen de getallen ervoor, nu heb is de lage e dus een 4D. Wat houdt die 4 precies in?
    pi_67076833
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 18:02 schreef boskameel het volgende:
    Beginnersvraagje, hoe tune ik een gitaar naar een andere stemming? Ik heb nu dus EADGBE, maar ik wil hem naar EADADD tunen. Ik heb zo'n elektrische stemmer. Wanneer ik bv de lage E naar D wil zetten, moet ik hem losser draaien volgens mij?
    Yup

Los = spanning van snaar af = trilsnelheid snaar omlaag = frequentie omlaag = lagere toon
    Strak = spanning opvoeren = trilsnelheid snaar omhoog = frequentie omhoog = hogere toon
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 18:02 schreef boskameel het volgende:
    En wat betekenen de getallen ervoor, nu heb is de lage e dus een 4D. Wat houdt die 4 precies in?
    Dat je de D in het vierde octaaf speelt. Een octaaf lager is 3, een octaaf hoger is 5.
    Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonhoogtetabel
    pi_67076999
    AH, ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar hoe weet ik dan dat ik de "juiste" D heb? Moeten alle snaren in hetzelfde octaaf zitten?
    pi_67077398
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 18:19 schreef boskameel het volgende:
    AH, ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar hoe weet ik dan dat ik de "juiste" D heb?
    Meestal worden snaren zo gestemd zodat je het minst omhoog of omlaag hoeft. In het geval van E naar D is het logischer om 1 toon naar beneden te gaan dan 5 omhoog. Eigenlijk zijn daar geen vaste regels voor. Het ligt er helemaal aan wat voor een 'sound' je wilt bereiken.
    quote:
    Op zondag 15 maart 2009 18:19 schreef boskameel het volgende:
    Moeten alle snaren in hetzelfde octaaf zitten?
    Nee, dat moet niet. Een normale stemming (EADGBe) is ook niet in hetzelfde octaaf wat je kunt zien in het tabelletje (van E3 tot E5). 2 D's in hetzelfe octaaf betekent dat je 2 absoluut dezelfde tonen hebt, dus eigenlijk verlies je een toon. Als alle snaren D's zouden zijn in hetzelfde octaaf (wat onmogelijk is) en je slaat ze open aan hoor je maar één toon. Je kunt wel 2 snaren dezelfde toon geven in hetzelfde octaaf om een voller geluid te krijgen bijvoorbeeld.
    pi_67077635
    Ah bedankt, ik ga er even mee spelen.
    pi_67140962
      woensdag 18 maart 2009 @ 11:41:22 #213
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_67164787
    Ik heb een elektrische gitaar, en bij mn ouders staat een akoestische. Nu kan ik er helemaal niks van, en ik wil het leren. Ik heb het idee dat dit makkelijke gaat op een akoestische, omdat de snaren iets verder uit elkaar liggen. Moet ik gewoon niet zeuren en door oefenen op mijn elektrische? Of is het echt een goed idee om op een akoestische te beginnen?
    Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
    3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
      woensdag 18 maart 2009 @ 12:02:41 #214
    pi_67165573
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 11:41 schreef ErikT het volgende:
    Ik heb een elektrische gitaar, en bij mn ouders staat een akoestische. Nu kan ik er helemaal niks van, en ik wil het leren. Ik heb het idee dat dit makkelijke gaat op een akoestische, omdat de snaren iets verder uit elkaar liggen. Moet ik gewoon niet zeuren en door oefenen op mijn elektrische? Of is het echt een goed idee om op een akoestische te beginnen?
    Ik zou op allebei oefenen. Heeft alleen maar voordelen.
    pi_67171379
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 11:41 schreef ErikT het volgende:
    Ligt er aan wat je zelf wilt... Wil je rocken, dan zou ik niet op een akoest beginnen.

De akoustische gitaar die je beschrijft is waarschijnlijk een Spaanse, dan is de hals wat breder en liggen de snaren iets verder uit elkaar. Zelf vind ik dit minder fijn spelen en speel ik het liefst elektrisch of op een western gitaar.
    pi_67172297
    Ik probeer dit nu te spelen. Maar dat aanslaan is echt tricky, dat hou ik 2 seconden vol en dan verlies ik het ritme En dan moet ik nog gaan strummen.

pi_67174347
    Zodra ik op electrisch speel schrik ik hoe veel eh, lichter het speelt altijd ben mijn akoestische gewend.

Net met een electrische met veel distortion enzo stukjes uit Spanish Castle Magic zitten spelen, haha klinkt echt meteen vet
      woensdag 18 maart 2009 @ 16:32:46 #218
    125915 Dribbel_
    pi_67174540
    quote:
    Op woensdag 18 maart 2009 16:26 schreef Maisnon het volgende:
    Zodra ik op electrisch speel schrik ik hoe veel eh, lichter het speelt altijd ben mijn akoestische gewend.

Net met een electrische met veel distortion enzo stukjes uit Spanish Castle Magic zitten spelen, haha klinkt echt meteen vet
    Goed afgesteld akkoestisch vind ik ook practisch net zo licht spelen als electrisch behalve dat er wat dikke snaren opzitten dan.
    pi_67211329
    Ik geef sinds kort een paar mensen les, nu zijn we al een beetje opweg met de noten (we zijn niet van plan er mee door te gaan), maar akkoorden is ze nog wat te lastig/pijnlijk, weet iemand iets leuks voor tussen noten/akkoorden in?
    pi_67213444
    ah ik vind het zo eng zet er nu voor het eerst nieuwe snaren op en ben telkens bang dat ik het te strak doe

Gebruik gewoon een stemvork de A, die op de hoge E snaar de 5e fret moet zijn...

Ik kom in de buurt maar ik durf bijna niet door te draaien al een paar keer dat ie terugschoot omdat het zo strak werd dat ie alles ff goed aantrok
    pi_67213817
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 16:57 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ik geef sinds kort een paar mensen les, nu zijn we al een beetje opweg met de noten (we zijn niet van plan er mee door te gaan), maar akkoorden is ze nog wat te lastig/pijnlijk, weet iemand iets leuks voor tussen noten/akkoorden in?
    Wat bedoel je met op weg met noten? Leer je ze noten lezen, leer je ze losse noten spelen, quoi?
    In het laatste geval zou ik ze leuke, catchy en niet al te lastige riffjes leren. Denk bijvoorbeeld aan
    whole lotta love
      donderdag 19 maart 2009 @ 19:10:25 #222
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67214627
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 18:43 schreef starla het volgende:

[..]

Wat bedoel je met op weg met noten? Leer je ze noten lezen, leer je ze losse noten spelen, quoi?
    In het laatste geval zou ik ze leuke, catchy en niet al te lastige riffjes leren. Denk bijvoorbeeld aan
    [ afbeelding ]
    Op een Brian May Red Special Replica!
    It's Time To Shine
    pi_67215020
    Dat is ze nog veel te moeilijk ze zijn een jaar of 10.
      donderdag 19 maart 2009 @ 19:48:28 #224
    229690 Spougle
    Always do whatever's next
    pi_67215824
    Ik wil graag gitaar leren spelen. Maar nu hoor ik verschillende verhalen over op wat voor een gitaar je het beste kan beginnen. Een elektrische gitaar of een akoestische gitaar. Een elektrische gitaar vind ik zelf wel toffer. Maar het gaat erom waar op je het beste kan leren. Wat denken jullie?
    pi_67216188
    Misschien op een speelse manier in aanraking laten komen met posities op de hals en improvisatie?

Dan speel jij een toon zonder dat ze het zien en dan moeten ze die toon zien te vinden op de hals.
    Daarna zou jij bijvoorbeeld akkoorden kunnen spelen (gewoon één akkoord strummen) waarop zij proberen een 'mooie toon' aan te slaan. Dan ga je een beetje praten, waarom is die toon wel mooi over een Cmaj (C) en de andere niet (C#). Dan kun je beetje luchtig uitleggen wat precies een akkoord een akkoord maakt en hoe je de mooie tonen kunt vinden.

Zoiets misschien.
    pi_67218258
    Ja, bedankt, zo was ik al een beetje aan het denken maar dat had ik nog niet bedacht.
    pi_67218370
    Hallo daar
    Ik ben dus linkshandig en heb dus een linkshandige gitaar. Maar hoe zit dat met akkoorden spelen? Moet ik die dan anders spelen? En waar anders moet ik op letten omdat ik linkshandig ben?

Ik ben een hele erge newbie
    pi_67218902
    Het is me gelukt zelf... besnaard

Klinkt stukken beter dan hoe ie eerst was inderdaad wel even wennen. Hij is trouwens binnen no time ontstemd maar dat lijkt me logisch

Ik heb nu dus van die stalen snaren op m'n akoestische gitaar.

Hoe lang denken jullie dat ze erover doen om tot rust te komen zeg maar.
    pi_67218938
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:02 schreef Cone het volgende:
    Hallo daar
    Ik ben dus linkshandig en heb dus een linkshandige gitaar. Maar hoe zit dat met akkoorden spelen? Moet ik die dan anders spelen? En waar anders moet ik op letten omdat ik linkshandig ben?

je hebt wel van die site's die laten alle akkoorden omgekeerd ook zien, maar je moet gewoon hetzelfde denken maar dan andersom
    pi_67218987
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:16 schreef Maisnon het volgende:

Klinkt stukken beter dan hoe ie eerst was inderdaad wel even wennen. Hij is trouwens binnen no time ontstemd maar dat lijkt me logisch

Ik hoop voor je dat je een western bedoelt, als je namelijk stalen snaren op je spaanse gitaar hebt gezet leeft ie niet lang meer.
    Maar na een dag zijn ze helemaal weer gewend meestal. Gewoon veel stemmen.
      donderdag 19 maart 2009 @ 21:37:27 #231
    65330 Ruzbeh
    pi_67219726
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:16 schreef Maisnon het volgende:

Je moet iets doen met die snaren... zo een beetje vast pakken en trekken heen en weer enzo... zodat je niet telkens hoeft te stemmen.
      donderdag 19 maart 2009 @ 21:41:53 #232
    65330 Ruzbeh
    pi_67219937
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 19:48 schreef Spougle het volgende:
    Ik wil graag gitaar leren spelen. Maar nu hoor ik verschillende verhalen over op wat voor een gitaar je het beste kan beginnen. Een elektrische gitaar of een akoestische gitaar. Een elektrische gitaar vind ik zelf wel toffer. Maar het gaat erom waar op je het beste kan leren. Wat denken jullie?
    Ik zou zeggen akoestisch, maar sommige mensen (waaronder ik) vinden het soms saai worden en willen op een elektrische gitaar spelen, waardoor mensen weinig motivatie hebben. En motivatie is erg belangrijk bij het leren. Ik blijf gewoon doorzetten. Ik vind akoestisch ook wel mooi maar af en toe heb ik zin in elektrisch. Boeit op dit moment niet echt omdat ik toch geen geld heb voor nog een gitaar + versterker.

Toen ik besloot om een gitaar te kopen ging ik voor akoestisch, ook al vond ik een elektrische gitaar veel aantrekkelijker (kwa looks en geluid). Maar ik las steeds dat als je op een akoestisch begint je uiteindelijk beter speelt. Na het lezen van nog één reactie (op een ander forum) ben ik maar voor akoestisch gegaan. Geen spijt van gehad. Ik denk dat een akoestisch ook makkelijker is en goedkoper. (Goedkoper omdat je geen versterker nodig hebt.) Ook geen geknoei snaren en elektriciteit enzo. Ik kan gewoon lekker in de tuin spelen bijvoorbeeld.
    pi_67220031
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:18 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Ik hoop voor je dat je een western bedoelt, als je namelijk stalen snaren op je spaanse gitaar hebt gezet leeft ie niet lang meer.
    Maar na een dag zijn ze helemaal weer gewend meestal. Gewoon veel stemmen.
    Vast een western, m'n vader had het gefixt en die heeft er bergen meer verstand van

Spaanse is toch met een bredere hals enzo?
      donderdag 19 maart 2009 @ 21:51:13 #235
    65330 Ruzbeh
    pi_67220377
    Ik vind mijn gitaar plotseling veel mooier.
    pi_67220654
    Tsja, ik heb er niet voor gekozen dat was degene die we hadden
      donderdag 19 maart 2009 @ 22:05:15 #237
    229690 Spougle
    Always do whatever's next
    pi_67221003
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:41 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Ik zou zeggen akoestisch, maar sommige mensen (waaronder ik) vinden het soms saai worden en willen op een elektrische gitaar spelen, waardoor mensen weinig motivatie hebben. En motivatie is erg belangrijk bij het leren. Ik blijf gewoon doorzetten. Ik vind akoestisch ook wel mooi maar af en toe heb ik zin in elektrisch. Boeit op dit moment niet echt omdat ik toch geen geld heb voor nog een gitaar + versterker.

Toen ik besloot om een gitaar te kopen ging ik voor akoestisch, ook al vond ik een elektrische gitaar veel aantrekkelijker (kwa looks en geluid). Maar ik las steeds dat als je op een akoestisch begint je uiteindelijk beter speelt. Na het lezen van nog één reactie (op een ander forum) ben ik maar voor akoestisch gegaan. Geen spijt van gehad. Ik denk dat een akoestisch ook makkelijker is en goedkoper. (Goedkoper omdat je geen versterker nodig hebt.) Ook geen geknoei snaren en elektriciteit enzo. Ik kan gewoon lekker in de tuin spelen bijvoorbeeld.
    Bedankt. Ik denk dat ik precies het zelfde ga krijgen omdat ik een elektrische gitaar ook veel aantrekkelijker vind. Maar als je uiteindelijk beter speelt als akoestisch begint is dat wel lekker natuurlijk. Dit neem ik zeker mee in mijn besluit.
      donderdag 19 maart 2009 @ 22:08:29 #238
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67221125
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:41 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Met dit soort speeltjes kan je ook overal spelen, en ben je nog niemand tot last ook als je wat harder wilt spelen!

http://www.voxamps.com/amplug/
    It's Time To Shine
    pi_67221210
    Ik heb het spelen geleerd op een elektrische, maar ben wel met akkoorden enzo begonnen.

Akkoorden zijn gewoon het lastigst om te leren, maar daarna gaan powerchords etc. wel veel makkelijker En op een akoestische gitaar is het harder 'werken', wat later op een elektrische weer voordelen oplevert.

Na een tijdje akoestisch wil je idd wel een elektrische, maar andersom is dat net zo goed zo... Alleen al om het feit dat het lekker weer is en de zomer eraan komt, kun je lekker in het park gitaar spelen
      donderdag 19 maart 2009 @ 22:19:24 #240
    65330 Ruzbeh
    pi_67221596
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 22:08 schreef qu63 het volgende:

[..]

Met dit soort speeltjes kan je ook overal spelen, en ben je nog niemand tot last ook als je wat harder wilt spelen!
    [ afbeelding ]
    http://www.voxamps.com/amplug/

Zoiets ga ik absoluut gebruiken als ik een elektrische gitaar heb... als het wel goed werkt tenminste.
      donderdag 19 maart 2009 @ 22:25:43 #241
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67221872
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 22:19 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Zoiets ga ik absoluut gebruiken als ik een elektrische gitaar heb... als het wel goed werkt tenminste.
    Het is gewoon een mini/oefen-versterker, werkt op batterijen. Voor optredens is het alleen af te raden
    It's Time To Shine
    pi_67226410
    Woh nu ik de nieuwe snaren precies goedgestemd heb weet ik niet wat ik meemaak

Zo helder en warm en vol heeft ie nog nooit geklonken
    pi_67226543
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 00:19 schreef Maisnon het volgende:

pi_67227169
    Dikke motivatieboost

starla, waar heb jij eigenlijk al je theorethische kennis vandaan
    pi_67227240
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 00:57 schreef Maisnon het volgende:
    Dikke motivatieboost

starla, waar heb jij eigenlijk al je theorethische kennis vandaan
    Van een geobsedeerde gitaarleraar
      vrijdag 20 maart 2009 @ 06:50:54 #246
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_67228708
    quote:
    Op donderdag 19 maart 2009 21:02 schreef Cone het volgende:
    Hallo daar

De akkoorden blijven in principe hetzelfde, je moet ze alleen spiegelen.
    Er zijn chord generators die ze linkshandig kunnen laten zien maar eigenlijk is dat helemaal niet handig.
    Bijna overal kom je de akkoorden 'rechtshandig' tegen en dan moet je alsnog die vertaalslag maken.
    Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
    Kitty at my foot and I want to touch it
    pi_67229425
    Links is wel makkelijker om video tutorials op youtube na te spelen. Omdat spiegelbeeld.
    pi_67238077
    Nou de ongelooflijke akkoordenvinder is binnen dus we kunnen beginnen

Echt respect voor de betere gitarist die al die accoordjes zomaar weet op te slaan.
    pi_67238613
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 13:54 schreef n0r het volgende:

Echt respect voor de betere gitarist die al die accoordjes zomaar weet op te slaan.

Deze bedoel je?

Die heb ik ook nog van lang geleden, als je het had gezegd mocht je hem wel hebben voor niets, gebruik
    hem toch nooit meer. Had je alleen de verzendkosten hoeven te betalen
    pi_67238775
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 13:54 schreef n0r het volgende:

Gelukkig gebruikt Dylan vooral in z'n beginjaren niet te moeilijke akkoorden Dus dat is een mooi beginpunt
    pi_67239104
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 00:19 schreef Maisnon het volgende:

Dat had ik de eerste keer op mijn elektrische ook. In het begin had ik het eerste setje er wel een jaar op.
    pi_67239143
    Ja die! Wel een fijn boekje overigens.
    En mijn eerste 10 uitgeprinte tabs zijn van dylan inderdaad
    pi_67239200
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:29 schreef n0r het volgende:
    Is het erg dat ik al 6 jaar gitaarspeel en nog geen nummer van hem kan?
    pi_67239276
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:30 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Is het erg dat ik al 6 jaar gitaarspeel en nog geen nummer van hem kan?
    Iedereen kan Knocking on Heavens Door volgens mij.. G, D, C (of Am7)
    pi_67239317
    Oh, ik dacht dat die van iemand anders was.
    pi_67239325
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:29 schreef n0r het volgende:
    Ben je deze (geweldige) site al tegengekomen? http://dylanchords.info/alphabetical_list_of_songs.htm
    pi_67239593
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:34 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Ben je deze (geweldige) site al tegengekomen? http://dylanchords.info/alphabetical_list_of_songs.htm
    nice!
    pi_67239616
    Te gek! Zijn die website's er ook voor andere musici?
    pi_67239809
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:43 schreef Gitaarmat het volgende:
    Van dezelfde maker:
    http://lennonchords.info/
    (daar staan ook links op naar Harrison en McCartney)

En hier vindt je ze van David Bowie, Bruce Sprinsteen (en Billy Joel voor de liefhebber): http://www.lovebolts.co.uk/index.php
      vrijdag 20 maart 2009 @ 14:50:16 #260
    pi_67239859
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:12 schreef starla het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze bedoel je?
    Mijn bijbeltje
    Ik kijk er niet veel meer in, maar af en toe....
      vrijdag 20 maart 2009 @ 14:58:00 #261
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67240079
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:43 schreef Gitaarmat het volgende:
    http://www.queensongs.info/

Met zelfs een hele muziek-theorie pagina (boek eigenlijk)

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 20-03-2009 15:04:46 ]
    It's Time To Shine
    pi_67240253
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:34 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Ja Geweldig
    pi_67240290
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 14:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Met zelfs een hele muziek-theorie pagina
    Ik heb ook nog nooit een nummer van Queen gespeeld..
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:05:03 #264
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67240314
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:04 schreef Gitaarmat het volgende:

[..]

Ik heb ook nog nooit een nummer van Queen gespeeld..
    Ik nog nooit een volledig nummer
    It's Time To Shine
    pi_67240369
    Dat is meestal ook wel behoorlijk lastig ook.
    Ik luister (bijna) geen Queen, maar vaak losse riffs/stukjes toch?
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:08:41 #266
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_67240442
    quote:

pi_67240475
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:08 schreef brother52 het volgende:

[..]

Die site is echt geniaal ja.
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:11:12 #268
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67240531
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:06 schreef Gitaarmat het volgende:
    Dat is meestal ook wel behoorlijk lastig ook.
    Ik luister (bijna) geen Queen, maar vaak losse riffs/stukjes toch?
    Nee, eigenlijk kan ik niet fatsoenlijk spelen

Ik kan wel dit spelen:

Maar dan op 1 snaar (en dat is fout volgens Jordy-B )
    It's Time To Shine
    pi_67240705
    Maar jah, hoe lang speel jij gitaar?
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:17:29 #270
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67240759
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:15 schreef Gitaarmat het volgende:
    Maar jah, hoe lang speel jij gitaar?
    Ik heb mijn gitaar nu 2 jaar denk ik
    It's Time To Shine
    pi_67240882
    Ik heb mijn (echte) gitaar ook 2 jaar maar ik speel 6 jaar... Eigenlijk ook nog nooit een nummer van hun geprobeerd om te spelen.
    De solo's zijn me te moeilijk, en verder gaat het gitaarspel (tot nu toe dat ik geluisterd heb) vaak niet het hele nummer door, en dat is niet zo leuk mee te spelen.
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:48:19 #272
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67241792
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:21 schreef Gitaarmat het volgende:
    Ik heb mijn (echte) gitaar ook 2 jaar maar ik speel 6 jaar... Eigenlijk ook nog nooit een nummer van hun geprobeerd om te spelen.
    De solo's zijn me te moeilijk, en verder gaat het gitaarspel (tot nu toe dat ik geluisterd heb) vaak niet het hele nummer door, en dat is niet zo leuk mee te spelen.
    Je kan ook nummers als Love Of My Life

of '39

proberen
    It's Time To Shine
    pi_67241860
    Bedankt, ik ga straks/vanavond gelijk proberen, op een elektrische want ik heb geen goede western
      vrijdag 20 maart 2009 @ 15:53:07 #274
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67241954
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:50 schreef Gitaarmat het volgende:
    Bedankt, ik ga straks/vanavond gelijk proberen, op een elektrische want ik heb geen goede western
    Note: hij speelt op een 12-snarige gitaar

Hij heeft het ook wel eens op zn Red Special gespeeld:

It's Time To Shine
    pi_67245684
    quote:
    Coole site, die theorie erbij is ook leuk. Zelf maak ik gebruik van deze site:
    http://www.dolmetsch.com/musictheory1.htm
      vrijdag 20 maart 2009 @ 22:48:37 #276
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67256184
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 17:59 schreef starla het volgende:

[..]

Coole site, die theorie erbij is ook leuk. Zelf maak ik gebruik van deze site:
    http://www.dolmetsch.com/musictheory1.htm
    het wordt pas helemaal leuk als je een Queen-track erbij pakt:

Brighton Rock:

Composer: Brian May
    Meter: 4/4 (occasional 7/8, 9/8, 10/8 measures)
    Keys: B-major, E-major
    Form:
    | Noise - Intro | Verse || Verse | Chorus - Connector 2 |
    | Solo I - II (with echo) || Verse (first half') || Outro

"Brighton Rock" is a rock song with THE legendary guitar solo. The solo has its own biography: it was born in the late sixties as a solo-break of the Smile track called "Blag". In the early seventies it evolved further as the guitar solo in the middle of "Son And Daughter". It didn't get a place on the album cut, but both the demo version and the BBC version (and the early concert versions) include its proto-version. The BBC take is one of the first records where you can hear the use of a single echo, but still not as a mean of creating harmonized canon as we can hear on the "Brighton Rock". Earlier Queen recordings show experiments with the use of canon:

- the intro of "My Fairy King";
    - a mulititrack guitar fill right before the Verses in "Liar";
    - the solo in "Modern Times RnR": second guitar imitates the first occasionally lagging;
    - the solo in "Father To Son" (so-so);
    - the solo of the piano (live, BBC) versions of "White Queen";
    - the ending of the guitar solo in "Seven Seas Of Rhye";
    - the guitar solo of "Stone Cold Crazy";
    - the intro of "Now I'm Here".

The echoplex machine itself had been in circulation for a couple of years before 1974, but from that era I have not heard yet other contemporary band using it to create a harmonized canon (if anyone did, drop me a line ASAP). On the other hand some progressive bands used canon occasionally (Zappa "What Will This Evening Bring Me This Morning" (1971)). The canon in the "Brighton Rock" solo is two-parted (1+1), while the post-album concert versions are three-parted.

One has to respect the creative approach in how Brian May built in some clever ideas into his canons. The concert versions show more of these tricks. The song form itself is a mutant version of the one-bridge model. I treated the "bridge" as Chorus because it has a strong climactic flavor due to the catchy melody and the bombastic vocal harmonies. On the other hand, the title phrase is absent (from the whole song). A half Verse returns at the end, reinforcing the cyclic feel of the song. The solo is the longest Queen ever put on tape. The concert versions are extended, the longest ever version must be around 15 minutes long and also include a timpani solo by Roger Taylor. Playing very long instrumental solos was a trademark of progressive rock, while Queen tended to avoid long solos except the "Brighton Rock" performed live. Freddie could rest his voice meanwhile.
    Note Roger on drums: he presents one of his most incredible drum playing ever.
    Below I'm gonna analyze first the album version, then the Live Killers Version as well.

Walkthrough

Intro
    The song (and the album) opens with a fairground noise, which perfectly fits the "happy little day - public holiday" imagery. This noise is not Queen recording; it is taken from a collection of noises. It has music in it, three distinct tunes following each other: the first one is a marching-band-like tune: a harmonized melody in D-major and a four-in-the-bar 5-2-5-2 bass figure. The second tune is played on a street organ (?). The third tune is done by Queen as one of them whistles the "I'd be beside the seaside" tune that closed the previous album ( the outro of "Seven Seas Of Rhye"). Then comes the real intro: guitar chords with funky rhythm fade in, three rhythm guitars joining in one by one. The opening sus4 chords appear in the outro section and also open the Live Killers version. The first place we can find a distinct downbeat is when the first C# chord is played, and I count the measures from this point on.

| G#sus4...
    (B: VI)

m1.
    | C# F# | C# F# | C# F# | C# F# |
    B: V-of-V V | - | - | - |
    C#: I IV | - | - | - |

Drums enter in measure four. The key is still ambiguous (or deceptive): the way it parallels the opening chords of the verse makes it sound to be in C#-major which shifts down to B for the Verse.

Verse
    The Verse is 13 measures long with a 4+4+5 AAB phrasing. The second Verse prolongs the last chord for one measure more, while the first Verse is added a short Connector section. In the first Verse Freddie starts his lead vocal part in falsetto style; he switches to normal voice in measure 10 between the two syllables of the word "magic" causing a hocket-like effect. Second Verse changes from normal to falsetto between the first two phrases and switches back again on the "magic" word. This is to represent the dialogue between a man and a woman. The final Verse changes from falsetto to normal between the two "A" phrases, never twice the same formula...

/----------- 2x ------------\
    | B E | B E | B E | F# |
    B:| I IV | I IV | I IV | V |

half
    | A | E B/D# | C#m G#/C | C#m B | E |
    B: | bVII...( IV I | ii V-of-ii| ii I | IV )
    E: | IV | I V | vi V-of-vi| vi V | I |

As it can be seen, the tune for the last phrase modulates from B to E-major. We can find the I > V > vi progression which is somewhat less exposed than in other song due the ambiguous harmony.
    The second verse adds stereo imaging to the lead vocal and backing guitar harmonies in similar fashion to what we've heard in "Keep Yourself Alive".

The final Verse is shortened after the second phrase and added guitar harmonies similar to those in the second verse. The fourth phrase is instrumental: the chopped Bsus4 chord reprises the intro (even though it was G#sus4).

/----------- 2x ------------\
    | B E | B E | B E | F# |
    B:| I IV | I IV | I IV | V |

| A | B |
    B:| bVII | I |

| Bsus4 | - | - | - | - |

The drums are holding pause until the last measure where Brian plays an ascending two-parted guitar glissando.

Connector 1
    The first two Verses are separated by a two-and-a-half measure figure. It's a shortened version of the Intro.

half
    | no chord | C# F# | C# F# |

The chords steer away the harmony from the preceding E-major (see the intro).
    The drums stop on the downbeat for a moment, then a drum-roll helps to startkick the next verse.

A four measures long variant of this section precedes the final (half-)Verse too. It gets extra lead guitar.

Chorus
    The Chorus is square eight measures long (4+4 AB) and at its end ("WILL") it elides to an instrumental connector section.

E:
    | C#m B | E | A /G#| A/F# B E |
    | vi V | I | IV |(II) V I |

| C#m | F# | B(6) | B(7-6) |
    | vi |V-of-V | V | - |

The lead melody puts off-beat accents continuously. This pattern continues in the guitar riffing of the next coming Connector 2 section. Try to hold the beat (if you fail, follow the drum hits)! The lead vocal is harmonized throughout, catchy and "bombastic": typical Queen.

Connector 2
    It is full of guitar riffing with off-beat accents (again: follow the drums to keep yourself oriented rhythmically: the low tom rolls mark the 4th quarters). The last two measures feature a pause on drum and let-ring-throughout modal bIII chord. In the last measure the first solo-fill enters one 1/8 beat later. If you think it was something unintentional, see what comes next!

E: (9/8 7/8)
    | A | A E | A | A E | A | A | G | - |
    | IV | - I | IV | - I | IV | - | bIII | - |

Next phrase prolongs the tonic for three extra measures, then in the fourth measure comes yet another solo-fill. This one was a frequent element of the stage-version (not before the album release). Note the rhythm as the drums shift the accents. Following the drums, try to count along (slow down the record if necessary) the 1/8 beats like 9 + 8 + 7. This is another case of shifted accents that we met several times in other Queen songs, but in contrast with all other examples this time the downbeat is shifted forward.

E:
    9/8 4/4 7/8
    | E5 | - | - |
    | I | - | - |

Now come two more or less identical guitar solo fills. These are parsed as approximately 9/8 and a 10/8 long measures, but its rhythm doesn't follow the metric frame (eighths and fourth beats).

E:
    | 9/8 | 10/8 | 4/4 | 7/8 |
    | No chord | E5 | - |
    | guitar fill | I | - |

| 9/8 | 10/8 | 4/4 | 7/8 |
    | No chord | C5 | - |
    | guitar fill | bVI | - |

Next phrase is square eight measures long and prolongs the tonic (power)chord. After a 9/8 measure (3+2+2+2) we have consecutive 4/4 measures.

E:
    9/8 4/4...
    | E | - (D) | - | - | - | - | - | - |
    | I | - (bVII)| - | - | - | - | - | - |

Next two measures have a nice mirror-type counterpoint between two guitars (and bass) with many chromatic steps (the mirroring is not perfect). Both descending and ascending parts start from the same note and go into octave "harmony" on the downbeats.

E:
    | E D C# C | B A# A G | E
    | E G A A#| B C# D D# | E

The last phrase before the solo guitar section is almost identical to the first phrase of this connector section.

E:
    | A5 | - E5 | A5 | - E5 | A5 | - | G5 | - |
    | IV | - I | IV | - I | IV | - |bIII | - |

The drums hold a pause in the first two measures, which foreshadows the fragmentary drumming that will characterize the next section.

Guitar solo (Live voorbeeld onderaan gepost)
    This section has mainly two big parts with the second one being the canon, but now let's see the first subsection, without the delay and also without bass.
    For start Brian increases the tempo, which makes this solo even more powerful. One second is equal to the length of 11/16 measure. On early (up to around 1977) live versions you can hear Brian May playing a well-trained one measure long pentatonic lick repeated, where this tempo is held in a "continuous mode", so he really plays eleven 1/16 notes in one second.

Very strange that this incredibly powerful solo (the album version) was played by a man who'd just come out of the hospital and still felt very sick and weak. The chopped tremolo picking (|***** **|***** **|...) is something we saw already in "Keep Yourself Alive", and the "Blag" solo also included it (not exactly like here though). That kind of tremolo picking became a frequent feature of early Metallica songs. The next coming pentatonic riff also originates in "Blag". Measure 1 will be where the tremolo picking starts. Most of the time the solo is in 4/4.
    The drums are active in measures: 2-6 and 8-11. In measure 11 where the drums stop we have a 3+3+3+3+3 pattern, wherefore the drums join in for two measures again (slightly off-beat) then the guitar tune breaks free from the 4/4 again and the drums go percussive. The closing tremolo picking pattern also follows non-4/4 pattern:

* ***** *********xA ... * *** *** *****A ... E
    (IV) (I)

Guitar solo II (the canon)
    3:20 - 3:23 the solo starts with antiphonal tremolo picking.
    3:24 - 3:30 tremolo picking, three octaves long (E-E) rising pentatonic scale. The two-part harmony goes like this:

E G A B D E G A...
    E G A B D E...

As you can see it is dominated by open fourths. This part was usually played in the live versions.
    3:30 - 3:34 : Pentatonic figure; the two parts do go into harmony.
    3:40 - 3:46 : Half-step dissonance (over a pedal point). This figure was usually omitted, but Brian included it in his 1998 tour concerts.
    3:57 - 4:04 : Three and a half octaves long pentatonic descending scale (B-D). Harmony intervals see above.
    4:07 - 4:19 : Incredibly finely performed pentatonic figures, but the parts don't harmonize. The 4:16- part is interestingly antiphonal-like.
    4:20 - : 3+3+3+3 pattern where the canon period-time is 4 eighth beat causing interference. This is something Brian will exploit more powerful on stage and also in 'The Prophet's Song' (sung by Freddie Mercury). I don't know any precedents for the use of this clever gambit in a canon.
    4:21 - edit point. A four measure closing phrase begins. Bass and drums enter in measure 3 and 4 respectively.

Outro
    The outro is preceded by a spacer with Bsus4 chord vamping. The beat becomes shuffled, holding the length of eighths constant. This Spacer is played in the Live Killers version but omitted in many other performances. The outro itself has AAA' form. The rhythm is very disorienting. The guitar figure is pentatonic. The rhythm figure of the two-measure A phrase:

1 2 3 4 1 2 3 4
    ************* * * *

The last phrase (A') closes on a second beat with a E7add#9 chord (a.k.a "the Jimi Hendrix chord").

Live Versions

The live versions of "Brighton Rock" form-wise were following the album version: intro, verse, verse, chorus, solo (without and later with the delay), half-verse, outro. For the Magic Tour the first sections were dropped, and Brian started with the solo itself. On stage Brian used two delays to be able to create three-part harmonies. Without this it was difficult to bring any guitar harmonies to stage.
    The solo section was never played twice the same way. There were motifs that appeared and stayed in the solo for years and others were dropped. The work-out of these motifs was varying night-by-night with many impromptu parts, which occasionally suffered from the "trial and error" effect.

Live Killers
    It's a 12 minutes version completed with a timpani solo by Roger.

1:57 : between the two solo fills Brian plays the "Hendrix" chord (which is, in fact, not Hendrix's invention) E7add#9
    2:28 : until this point (where the delay is switched on), there is no major modification in the music compared to the studio version.
    2:38 : This section appeared around 1979 and in varied form stayed in the solo until the last tour. It is characterized by a pumping 8/8 bass (guitar) figure on F#. Brian exploits the delay in order to sustain the bass notes until he is busy playing figures on higher strings.
    2:40 - 2:46 : Brian plays just a few notes and the delay makes them interfere, which sounds very interesting. It's stereo on the CD (middle-left-right), the same effect on stage was achieved by putting the amplifiers left, right, and in the middle.
    3:03: it's the first fill where the parts go into harmony. Note the drums and the bass participating much more throughout the solo than in the studio version.
    3:09 - 3:16 An arch-shaped Dorian scale (omits 6th degree and adds flat-5th degree upwards) spanning two full octaves.
    3:16 - 3:28 The next section appeared in 1979, and also can be heard in the Wembley-version (1986). It's a hocket created by the canon parts. Follow the scheme below where the numbers refer to the scale degrees of the (F#) Dorian mode used here:

main : 1 1 1 3 1 1 4 1 1 5 1 1 6 1 1 7 1 1 8 1 1 9 1 1 10 1 1 9 1 1 8 1 1 7 1 1 6 1 1...
    delay 1: 1 1 1 3 1 1 4 1 1 5 1 1 6 1 1 7 1 1 8 1 1 9 1 1 10 1 1 9 1 1 8 1 1 7 1...
    delay 2: 1 1 1 3 1 1 4 1 1 5 1 1 6 1 1 7 1 1 8 1 1 9 1 1 10 1 1 9 1 1 8...

The sum of these consists of a pumping pedal note (note: it jumps an octave higher in the middle), and the interference of the treble notes results in a hocket:

sum : 3 4 3 5 4 3 6 5 4 7 6 5 8 7 6 9 8 7 10 9 8 9 10 9 8 9 10 7 8 9 6 7 8 ...

Note how the second half is the mirror image of the first. (do not mix up with the grab canon concept)

The Wembley-version features something like this with major chords (instead of single notes) and without the pumping bass.

3:46 Brian uses the fader on his guitar to generate an overlapped "fade-in - fade-out" effect (chords: i and bVI). On the Wembley version he used this effect more strongly.
    4:00 - 5:43 Roger performs a timpani solo on two instruments. It does not have a metric frame or a driving concept.
    5:48 - 6:02 After Roger's interlude begins the second part of the echo-solo. Its first section is introduced with E5 and D5 chords (i5, VII5).
    6:06 - This section in variant form also was a steady part of the live solos. It is characterized by the Aeolian scale omitting the flat-6th degree in order to avoid dissonance in the harmony.
    6:36 - 6:54 Brian raises the third degree resulting in a E-major scale. For the end of the arch shaped-figure the third is flat again.
    6:54 Again the pumping bass note trick that enables Brian to play pentatonic figures on the treble strings.
    7:04 Again the interference-trick
    7:15 Arch-shaped Aeolian figure omitting the sixth degree.
    7:37 Arch shaped triadic figure outlining a E-major (I) chord. The arch arrives on G which means a modulation (note G is the enharmonic key of E-Aeolian).
    7:57: It's very similar to what Brian has just played in E-major, now in G-major.
    8:17 The figures outline a Bbm (III of g) chord, then comes an ascending g-Aeolian figure this time with the sixth degree, and finishing on F resulting in a F-Mixolydian (or Bb-major) flavor.
    8:43 Again a section that in variant forms appears tour-by-tour in the Brighton Rock solo. It switches the key to B-Aeolian (with omission of the sixth degree), the beat becomes shuffled. Again we have the alternative play between the bass and treble figures.
    9:01 - drums join in crescendo; then the bass. The delay is still on.
    9:28 - Again the play with the pumping bass and the treble figures. We are still in B-Aeolian.
    9:44 - Brian raises the third again and plays a three octaves long rising triadic figure again, this time in B-major. Note that the shuffle beat is over.
    9:59 - 10:20 Bass and drums stop and Brian plays falling triadic figures (referred below as horizontal chords) that interfere with each other to create nice suspended 4th dissonance, resolved to minor thirds:

"horizontal"
    chords: E D C Bb F C Cm
    B G# E B F# D A E C G D Bb F C A F C G E C G Eb Bb ...
    echo 1 : B G# E B F# D A E C G D Bb F C A F C G E C G Eb ...
    echo 2 : B G# E B F# D A E C G D Bb F C A F C G E C G ...
    harmony: E E B Bm D A Am C G Gm Bb F F F F C C C C Cm Eb
    (vertical chords) sus4 sus4 sus4 sus4 sus4

The same sequence written in a more visual way:

B B B A A A G G
    G# F# F# F# E E E D
    E E D D D C C C
    chords: E Bsus4 Bm D Asus4 Am C Gsus4...

The first four "horizontal" chords are stepwise descending major chords. During these chords the echoes create a lovely spiral harmonic progression: the descent is circulating around the three parts. The same harmonic situation occurs periodically one step lower. We saw something similar in the intro chord progression of "Death On Two Legs" (with half steps) and also in "Now I'm Here".
    This figure was included in the Wembley version twice, the second time with somewhat different approach and different horizontal chords: F > Cm > Bbm > Abm > Gb > Absus4 > F
    It is interesting that in spite of the different horizontal chords (minor chords instead of major), the vertical chords follow mainly the same pattern as in the Live Killers version:

F > Csus4 > Cm > Eb > Bbsus4 > Bbm...

Sus4 horizontal chords would also create this effect

10:21 The above described figure is closed by a downward scale: C-Aeolian, omitting the sixth degree.
    10:48 - 10:55 Brian raises the third again and executes a canon-harmonized rising scale through three full octaves. Simplified scheme:

...C D E G G B C D E G G...
    C D E G G B C D E...
    C D E G G B C...
    vertical chords: C G C G C G C

As you can see the harmony is oscillating between two chords (V and I). This oscillation is continues after this sequence as Brian May plays these two chords alternating. Similarly oscillating canon-harmonies are found in "The Prophet's Song" and also in "My Fairy King".

11:05 Tremolo picking on F with a hint that this note is going to be the root of the next figures. The next figure is a pentatonic scale (minor mode). This scale closes with a figure around a Bb chord with 3+3+3+3... rhythm, while the bass plays pumping "pedal" F.
    11:30 The song ends with an Intro'| half Verse' | Outro sections like the studio version does.

Briefly about other versions
    In 1977 the Brian included in his solo the famous canon tune "Frčre Jacques" also known as "Brother John".
    In an 1984 solo Brian switched to triplets for some measures.

Canon tricks
    Let's summarize the unusual features of the canon part:

- hocket canon (both the melody line and the pedal bass are created by hockets)
    - changing key/tonal center
    - using 3+3+3+3 pattern while the delay time is '4' in order to create interference.
    - creating spiral chord progressions
    - creating oscillating chord progressions
    - shuffled beat
    - triplets
    + changing "normal" canon to three-parted antiphonal canon. This is used only in "The Prophet's Song".

Live Voorbeeld:

Album voorbeeld:

It's Time To Shine
    pi_67258183
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 22:48 schreef qu63 het volgende:
    ....
    Ik vond Queen al nooit zo geweldig...
    pi_67281910
    quote:
    Op vrijdag 20 maart 2009 15:21 schreef Gitaarmat het volgende:
    Niet alle solo's zijn moeilijk... De solo in Crazy Little Thing Called Love valt bijvoorbeeld best mee. En de solo van Tie Your Mother Down is ook niet al te gek (en dat nummer heeft echt een gewelde riff). Het nummer Bijou is bijna uitsluitend solowerk en ook niet al te moeilijk.

Nummers als Sleeping on the Sidewalk klinken echt als simpele bluesnummers, maar om dat te spelen is echt een drama.
    pi_67287550
    Iemand nog tips voor muziekscholen of muziekles in Amsterdam?
      zondag 22 maart 2009 @ 15:25:25 #280
    234474 HailHorror
    Steal your words
    pi_67295184
    Ik speel nou een aantal maandjes gitaar en het gaat wel lekker maar ik heb een vraagje m.b.t. het muten van bijvoorbeeld je D snaar zoals in dit nr.

Ik druk dan met mn ringvinger iets tegen de D snaar om die te muten maar ik krijg dan toch niet dat "volle" geluid van die overige snaren. Ik bedoel, als ik erna D9 A9 E7 powerchord speel dan is dat geluid harder / minder schel dan waarbij ik die snaar mute. Wat doe ik fout? Zijn er ander manieren??

Misschien beetje klote uitgelegd maargoed
    pi_67295392
    Ik zou de D-snaar met m'n wijsvinger muten. Dat is veel makkelijker omdat die wijsvinger toch over die D heen moet. Met je ringvinger muten is onhandiger, omdat je dan de ringvinger op een onnatuurlijke plek moet neerzetten, namelijk zo dat je ook de D snaar aanraakt. In de natuurlijke positie van je wijsvinger echter raak je al de D snaar aan.
      zondag 22 maart 2009 @ 16:18:59 #282
    234474 HailHorror
    Steal your words
    pi_67296892
    quote:
    Op zondag 22 maart 2009 15:32 schreef starla het volgende:
    Ik zou de D-snaar met m'n wijsvinger muten. Dat is veel makkelijker omdat die wijsvinger toch over die D heen moet. Met je ringvinger muten is onhandiger, omdat je dan de ringvinger op een onnatuurlijke plek moet neerzetten, namelijk zo dat je ook de D snaar aanraakt. In de natuurlijke positie van je wijsvinger echter raak je al de D snaar aan.
    Bedankt! Straks ff proberen
    pi_67349166
    Als ik eens een paar effecten op m'n elektrieke wil proberen, is dit dan iets om het een beetje uit te proberen?

dinsdag 24 maart 2009 @ 10:29:37 #284
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_67349568
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 10:16 schreef Bobsch het volgende:
    Als ik eens een paar effecten op m'n elektrieke wil proberen, is dit dan iets om het een beetje uit te proberen?

[ afbeelding ]
    Verwacht geen hoogstaande kwaliteit maar om uit te proberen zal het vast wel aardig zijn.
    pi_67352734
    Digitech maakt best goede pedals, hoor.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 12:08:26 #286
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67352778
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 12:06 schreef Jordy-B het volgende:

Ik kreeg er alleen geen sixpence en boekje bij
    It's Time To Shine
      dinsdag 24 maart 2009 @ 12:19:54 #287
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_67353133
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 12:06 schreef Jordy-B het volgende:
    In de hogere prijsklasse wel ja maar voor 50 euro moet je niet te veel verwachten.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 15:13:05 #288
    65330 Ruzbeh
    pi_67358891
    Ik heb dus die zwarte snaren op m'n gitaar zitten, en ze klinken nog steeds best goed. Ze hebben 10 euro gekost, drie keer duurder dan de goedkope die ik eerst gebruikte. Maar ze gaan in ieder geval twee keer lang zo mee. Ze zitten er al weken op en het klinkt nog steeds redelijk goed. En omdat ze zwart zijn zien ze er niet vies uit zoals die brons kleurige snaren.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 15:33:04 #289
    20720 brother52
    Dus..........
    pi_67359590
    Wat voor snaren zijn dat?
      dinsdag 24 maart 2009 @ 15:37:23 #290
    65330 Ruzbeh
    pi_67359799
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:33 schreef brother52 het volgende:
    Wat voor snaren zijn dat?
    DR Extra Life. http://www.stringthis.com/drexcocophbr.html
    pi_67360123
    Mijn E snaar is gesprongen, ( De dunne ) is het slecht voor de gitaar als er nu even geen E op zit?
    pi_67360355
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:45 schreef Wunny het volgende:
    Mijn E snaar is gesprongen, ( De dunne ) is het slecht voor de gitaar als er nu even geen E op zit?
    Nee, maakt niet zo veel uit volgens mij. Bij het vervangen van snaren haal ik ze er soms allemaal af ...
      dinsdag 24 maart 2009 @ 15:53:43 #293
    65330 Ruzbeh
    pi_67360408
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:52 schreef Goover het volgende:
    Bij het vervangen van snaren haal ik ze er soms allemaal af ...
    Dat doe ik altijd. Het is een onzin verhaal dat het slecht is voor je gitaar.
      dinsdag 24 maart 2009 @ 16:04:36 #294
    125915 Dribbel_
    pi_67360804
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:53 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Als je ze gelijk vervangt gaat het prima, als je ze een tidjej zonder snaren laat staan is dat weer minder goed dat dan weer wel.
    pi_67361178
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 15:53 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Dat zei ik toch ook niet... Zoals Dribbel zegt, als je een gitaar een hele tijd zonder snaren laat staan kan dit 'slecht' zijn. Maar met een beetje afstellen is er niets meer aan de hand (meestal).
      dinsdag 24 maart 2009 @ 17:40:14 #296
    65330 Ruzbeh
    pi_67364085
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 16:04 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Als je ze gelijk vervangt gaat het prima, als je ze een tidjej zonder snaren laat staan is dat weer minder goed dat dan weer wel.
    Is dat zo? Ik zie niet waarom dat slecht zou zijn. Met snaren of zonder snaren zou geen probleem moeten zijn.
      Moderator dinsdag 24 maart 2009 @ 17:43:49 #297
    1424 crew  Jimbo
    Gråtrunka
    pi_67364186
    quote:
    Op vrijdag 27 februari 2009 23:57 schreef qu63 het volgende:
    TVP

Het is dan wel een ukelele, maar toch
    SPOILER
    beetje laat
    maar ik zou dr doen !
    Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
    Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
    @:Jimbo voor mod, yeah *O*
      dinsdag 24 maart 2009 @ 18:39:53 #298
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_67365729
    quote:
    Op dinsdag 24 maart 2009 17:43 schreef Jimbo het volgende:

[..]

beetje laat
    maar ik zou dr doen !
    Precies!

Heb d'r 2 albums ook op het web gevonden

[ Bericht 10% gewijzigd door qu63 op 24-03-2009 18:50:34 ]
    It's Time To Shine
      dinsdag 24 maart 2009 @ 19:49:51 #300
    pi_67368078
    hm
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
      dinsdag 24 maart 2009 @ 19:50:43 #301
    pi_67368120
    lapo
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')