abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67033930
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
Ik ben nogal fan van Asus2
Uiteraard valt er een boompje op te zetten dat suspended akkoorden ook hun klank krijgen juist door de wisselwerking met de verwachte terts (en de neiging om naar diezelfde terts te 'resolven').

Maar goed, met een beetje een betrouwbare bassist kan je het overgrote deel van de akkoorden die je wil gebruiken wel suggereren met een mooie tweeklank van terts en septiem (bonuspunten als je er een tritoon van maakt), in zoverre ben ik het met Starla eens.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zaterdag 14 maart 2009 @ 11:20:44 #177
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_67034071
Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_67034080
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
Ik ben nogal fan van Asus2
Een suspended akkoord heet zo omdat die juist geen terts heeft, de 2 of 4 'suspend' de terts. De majeur/mineur werking wordt dus overgenomen. In een akkoord zoals een _add9, verwacht je wel die terts, omdat de terts niet wordt overgenomen. Als het een _maj9 (in dit geval _maj13 omdat je de sexth hebt) akkoord was kon ik me er wel iets bij voorstellen, de septiem impliceert dan dat het om maj gaat.
I feel kinda Locrian today
pi_67034100
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:49 schreef starla het volgende:
*fundamentalistic, irritante modus van starla*

Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, óf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nóg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
En een noot weg laten is minstens zo belangrijk als er een spelen.

Buiten dat, te veel denken aan regels beperkt de muzikale vrijheid en fantasie.
pi_67034165
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
Klopt, des te meer reden om geen 'no third' akkoorden te gebruiken. Als het nummer bijvoorbeeld in C is en het nummer 'resolved' naar dit akkoord, kun je het inderdaad wel een C noemen zonder terts bijvoorbeeld. Zonder context echter zou ik niet een akkoord als een akkoord bestempelen zonder een terts.
quote:
Heb ik geen last van iig.
pi_67034172
quote:
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen, ja. Op één lijn met "dan raakt mijn muziek zijn ziel kwijt" .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_67034488
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:25 schreef Litpho het volgende:

[..]
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen,
Nou ik zie theorie meer als hulpstukken, eerst ga ik componeren totdat het stuk min of meer af is.
Vervolgens zoek ik pas uit hoe het heet wat ik gemaakt heb.

Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.

Natuurlijk ben ik kritsch naar mijn eigen werk dissonanten komen er soms in voor maar wel als deze in de compositie passen als accent zeg maar.

Maar goed ieder zijn ding.
pi_67034710
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:42 schreef allsystemshalt het volgende:
Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.
Weten hoe noten, akkoorden etc met elkaar in relatie staan en een basiskennis van muziek kan je alleen maar helpen een goede compositie te maken. Als je je 'circle of fifths' kent bijvoorbeeld hoef je nooit meer op zoek naar dat irritante akkoord voor de bridge. Als je zelf op zoek gaat kom je hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde uit of iets radicaal anders, dat laatste is natuurlijk ook goed, maar het kennen van de cirkel betekent niet dat je nooit op datzelfde akkoord was gekomen. Je kunt het beschouwen als een hulpmiddel, als je het nodig hebt is het verdomde handig. Zo zijn er meer voorbeelden waarom theorie uberhandig is.

Ik maak ook nooit nummers beginnende bij de theorie, maar gewoon wat goed klinkt. Als je het bijvoorbeeld wilt noteren zodat het voor jou -maar belangrijker nog- voor andere muzikanten begrijpbaar is, heb je toch echt wel een beetje kennis nodig.

Maar je hebt volkomen gelijk dat alleen componeren op basis van theorie geen goede zaak is. Ik ken ook niet muzikanten die zo te werk gaan.
pi_67039091
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 02:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hoezo heb je geen reservesnaren?

Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
pi_67039148
Wat dat componeren betreft: volgens mij kan die theorie kennis nooit kwaad. Je zit als je daar veel mee bezig bent toch er niet meer over na te denken, maar dat het vanzelf komt. En dan krijg je dus wat allsystemshalt doet, maar wel verrijkt met theoriekennis.

Nouja hé, je snapt em wel.
pi_67039762
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:20 schreef ElisaB het volgende:
Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:07:24 #187
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_67040026
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
Zal 'm strakjes ff scannen (het is overigens heel eenvoudig hoor, maar daarom voor mij nog zo moeilijk).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_67043751
ik wacht in spanning af
  zaterdag 14 maart 2009 @ 17:56:13 #189
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_67045084
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:34 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_67045524
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
waarom?
pi_67045525
2x

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2009 18:15:06 ]
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:16:33 #192
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_67045576
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:37:58 #193
65330 Ruzbeh
pi_67046174
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:14 schreef Ayca het volgende:

[..]

waarom?
Dan klinken ze erg slecht en dan is het risico dat een snaar kapot gaat groot.. lijkt me best logisch.
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:16 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
Hangt er van af hoeveel je erop speelt. Ik speel ongeveer een half uurtje elke dag, soms meer. Dan gaat het echt niet een jaar mee.
pi_67046434
Ik doe zelf geen maanden met snaren, maar ik heb enorme zweethandjes en dat komt de levensduur niet ten goede.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_67049408
IK heb meerdere gitaren en wissel snaren als ik merk dat ze minder goed gaan klinken of als ze minder toonvast worden.

Soms is dat een maand soms veel langer omdat ik niet op elke gitaar regelmatig speel.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:30:26 #196
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67055739
Eigenlijk zou ik deze moeten kopen, maar ik heb er nu gewoon het geld niet voor (en de tijd en geduld om te leren spelen, en de ruimte om hem kwijt te kunnen, etc. )
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_67055990
2000
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:41:47 #198
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67056062
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 23:39 schreef Ayca het volgende:
2000
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_67056138
ja sorry ik ben moe ik bedoel
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:47:24 #200
65330 Ruzbeh
pi_67056266
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 23:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat het zo duur is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')