Niks tegen Page als gitarist verder, maar het is geen jazz natuurlijk. Het aantal akkoorden wat werkelijk 6 snaren nodig heeft om harmonisch juist te klinken in het repertoire van Led Zeppelin is best beperkt (niet te verwarren met "net zoals opname X" uiteraard).quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
jep.quote:
Ik laat de A doorklinken over de eerste drie barré-akkoorden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef starla het volgende:
Ok, persoonlijk vind ik de open A op die plek niet wezenlijk anders klinken dan een 5de fret E snaar omdat je die óók moet laten doorklinken. Of wil je die A sustainen over alle akkoorden?
Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijkquote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef starla het volgende:
[..]
Zonder fundament ben je een prutser. Dat wilde ik alleen duidelijk maken door te zeggen waarom ik het beter vind om de gehele akkoorden te spelen, that's all. Ik ben absoluut geen fundamentalist. Zo had ik laatst
een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
Da's het verschil tussen de akkoorden en "hoe Jimmy het speelt".quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
Dat bedoelde ik te zeggen, maar ik zie nu dat page zelf ook alleen de onderste 4 snaren pakt :')quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings? :)
1 2 3 4 5 6 | |-----1----------------------------------------------------------------------| |--0-------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | |--1----------------------------------------------------------------------| |--0-------------------------------------------------------------------------| |--2-------------------------------------------------------------------------| |--0-------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 5 6 | |--1----------------------------------------------------------------------| |--0-------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |--1-------------------------------------------------------------------------| |---------------------------------------------------------------------------| |
Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:11 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijk
Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarjaquote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:24 schreef starla het volgende:
[..]
Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.
Van alleen 'ja-knikken' worden die mensen niets wijzer. En vaak heb ik ook gelijk, omdat ik 10 jaar gitaar speel en al 10 jaar muziektheorie krijg(eigenlijk 8 jaar, maar ik wil het iets indikken
)
quote:Zo had ik laatst
een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
De discussie ging over alle 6 snaren pakken of maar 4. Ik heb mijn standpunt nu wel duidelijk gemaakt, en dat leek mij wel relevant. Misschien moet je iets verder lezen dan alleen de regels, dan weet je dat ik dit niet zeg om te pochen, maar om dingen op te helderen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:25 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarjagewoon doen joh moet j ezlef weten
![]()
[..]
Dan moet je gewoon de volledige akkoorden spelen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
[..]
[..]
Ouch. En ik spreek/scrhijf nog wel 80% van mijn tijd ij het Engels.
[..]
Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeetquote:
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 15:49 schreef starla het volgende:
[..]
Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeet
sorry dribbel, is niet relevant....![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wou v/d week Jacqueline van Franz Ferdinand gaan oefenen. Moeilijker dan ik had gehooptTe veel op elkaar lijkende loopjes en dingetjes... Maar het moet gaan lukken, ooit...
Hoezo heb je geen reservesnaren?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 01:39 schreef Maisnon het volgende:
Ja klote maar ik heb nog geen nieuwe hoge E dus dat lukt trouwens niet, zucht
Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te gevenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 09:48 schreef Jordy-B het volgende:
http://chordfind.com/
Als die ze niet pakt, kan je ook een poging doen om zelf het akkoord te ontcijferen, maar daar komt wel een beetje muziektheorie bij kijken.
Mooi valschg is niet lelijkquote:Op zaterdag 14 maart 2009 09:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te geven.
Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succesquote:Op zaterdag 14 maart 2009 09:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,
Zijn er ook Chord Finders voor opgeschoven open Chords?
*Ik weet niet zeker hoe ik mijn muziek anders dan met TAB zou moeten omschrijven.
Dus de officiële naam zou handig zijn.
Dankquote:Op zaterdag 14 maart 2009 10:36 schreef starla het volgende:
[..]
Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succes
http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
Uiteraard valt er een boompje op te zetten dat suspended akkoorden ook hun klank krijgen juist door de wisselwerking met de verwachte terts (en de neiging om naar diezelfde terts te 'resolven').quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
Ik ben nogal fan van Asus2
Een suspended akkoord heet zo omdat die juist geen terts heeft, de 2 of 4 'suspend' de terts. De majeur/mineur werking wordt dus overgenomen. In een akkoord zoals een _add9, verwacht je wel die terts, omdat de terts niet wordt overgenomen. Als het een _maj9 (in dit geval _maj13 omdat je de sexth hebt) akkoord was kon ik me er wel iets bij voorstellen, de septiem impliceert dan dat het om maj gaat.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
Ik ben nogal fan van Asus2
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 10:49 schreef starla het volgende:
*fundamentalistic, irritante modus van starla*
Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, óf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nóg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
Klopt, des te meer reden om geen 'no third' akkoorden te gebruiken. Als het nummer bijvoorbeeld in C is en het nummer 'resolved' naar dit akkoord, kun je het inderdaad wel een C noemen zonder terts bijvoorbeeld. Zonder context echter zou ik niet een akkoord als een akkoord bestempelen zonder een terts.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen![]()
Heb ik geen last van iig.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Buiten dat, te veel denken aan regels beperkt de muzikale vrijheid en fantasie.
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen, ja. Op één lijn met "dan raakt mijn muziek zijn ziel kwijt"quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Buiten dat, te veel denken aan regels beperkt de muzikale vrijheid en fantasie.
Nou ik zie theorie meer als hulpstukken, eerst ga ik componeren totdat het stuk min of meer af is.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen,
Weten hoe noten, akkoorden etc met elkaar in relatie staan en een basiskennis van muziek kan je alleen maar helpen een goede compositie te maken. Als je je 'circle of fifths' kent bijvoorbeeld hoef je nooit meer op zoek naar dat irritante akkoord voor de bridge.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:42 schreef allsystemshalt het volgende:
Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.
Jawel maar die moet ik ergens in huis zoekenquote:Op zaterdag 14 maart 2009 02:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Hoezo heb je geen reservesnaren?
Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 11:20 schreef ElisaB het volgende:
Precies, en zo is het!
Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
Zal 'm strakjes ff scannen (het is overigens heel eenvoudig hoor, maar daarom voor mij nog zo moeilijk).quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
Wtf?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 14:34 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Jawel maar die moet ik ergens in huis zoekenen vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren
De D snaar is ook al bijna doorzie al een scheurtje zitten
waarom?quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Wtf?![]()
Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)quote:Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Wtf?![]()
Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
Dan klinken ze erg slecht en dan is het risico dat een snaar kapot gaat groot.. lijkt me best logisch.quote:
Hangt er van af hoeveel je erop speelt. Ik speel ongeveer een half uurtje elke dag, soms meer. Dan gaat het echt niet een jaar mee.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 18:16 schreef Lov1 het volgende:
[..]
Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |