abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67009877
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:56 schreef Mr.J het volgende:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
Niks tegen Page als gitarist verder, maar het is geen jazz natuurlijk. Het aantal akkoorden wat werkelijk 6 snaren nodig heeft om harmonisch juist te klinken in het repertoire van Led Zeppelin is best beperkt (niet te verwarren met "net zoals opname X" uiteraard).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_67009905
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 13:26 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Omdat dat handiger doorschuift?
jep.
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef starla het volgende:
Ok, persoonlijk vind ik de open A op die plek niet wezenlijk anders klinken dan een 5de fret E snaar omdat je die óók moet laten doorklinken. Of wil je die A sustainen over alle akkoorden?
Ik laat de A doorklinken over de eerste drie barré-akkoorden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:11:46 #153
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_67009941
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 14:21 schreef starla het volgende:

[..]

Zonder fundament ben je een prutser. Dat wilde ik alleen duidelijk maken door te zeggen waarom ik het beter vind om de gehele akkoorden te spelen, that's all. Ik ben absoluut geen fundamentalist. Zo had ik laatst
een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijk
pi_67010080
quote:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?
Da's het verschil tussen de akkoorden en "hoe Jimmy het speelt".
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_67010334
quote:
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings? :)
Dat bedoelde ik te zeggen, maar ik zie nu dat page zelf ook alleen de onderste 4 snaren pakt :')
Als je het hele akkoord pakt zie je gewoon veel sneller wat je doet, voorbeeldje:

Ik speel het volgende;

1
2
3
4
5
6
|--------0-------------------------------------------------------------------|
|-----1----------------------------------------------------------------------|
|--0-------------------------------------------------------------------------|
|---------------------------------------------------------------------------|

Aha....en wat moet dat voorstellen? Zonder context is het alleen een G een C en een E. Ieders eerste reactie
is een juiste en een begrijpelijke, dat is een C! Maar stel dat hij die noten in het volgende akkoord speelt:

1
2
3
4
5
6
|--0-------------------------------------------------------------------|
|--1----------------------------------------------------------------------|
|--2-------------------------------------------------------------------------|

Dan is het geen C meer, maar een Am7. Of gewoon een 'andere C'

1
2
3
4
5
6
|--0-------------------------------------------------------------------|
|--1----------------------------------------------------------------------|
|--1-------------------------------------------------------------------------|

In dit geval een C7.

Als je gaat improviseren of als je de harmonie moet spelen is het belangrijk dat je de context weet.
Maar goed, dit zal wel als fundamentalisme worden gezien, ik houd het gewoon op duidelijk voor jezelf en
voor je medemuzikanten. Speel gewoon wat je het fijnst vindt ;)
I feel kinda Locrian today
pi_67010440
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:11 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Alleen wel irritant dat je altijd het laatste woord wil hebben en je heilig overtuigd bent van je eigen gelijk
Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.
Van alleen 'ja-knikken' worden die mensen niets wijzer. En vaak heb ik ook gelijk, omdat ik 10 jaar gitaar speel en al 10 jaar muziektheorie krijg (eigenlijk 8 jaar, maar ik wil het iets indikken )
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:25:40 #157
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_67010498
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:24 schreef starla het volgende:

[..]

Dat is jouw goed recht om dat te vinden. Ik dacht dat we hier in het beginnerstopic zaten waarin mensen oprechte vragen hadden. Die mensen verdienen dan een goed antwoord en op z'n tijd ook een kritische blik.
Van alleen 'ja-knikken' worden die mensen niets wijzer. En vaak heb ik ook gelijk, omdat ik 10 jaar gitaar speel en al 10 jaar muziektheorie krijg (eigenlijk 8 jaar, maar ik wil het iets indikken )
Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarja gewoon doen joh moet j ezlef weten
quote:
Zo had ik laatst
een progressie in Bmajeur: Bmaj, A#dim7, Em, Bdim7, F#7 waarover ik B mineur soleer, afgewisseld met af en toe een Bmajeur. Als je je fundamenten beheerst zie je dat ik hier absoluut niet fundamenteel bezig was
pi_67010654
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:25 schreef Dribbel_ het volgende:

[..]

Je posts bevatten gewoon een irritant hoog kijk-wat-ik-kan-gehalte met dit soort dingen zonder dat het verder ook maar íéts van relevant was, maarja gewoon doen joh moet j ezlef weten
[..]
De discussie ging over alle 6 snaren pakken of maar 4. Ik heb mijn standpunt nu wel duidelijk gemaakt, en dat leek mij wel relevant. Misschien moet je iets verder lezen dan alleen de regels, dan weet je dat ik dit niet zeg om te pochen, maar om dingen op te helderen.

En die progressie die ik postte was om aan te tonen dat ik niet fundamentalistisch was, óók relevant omdat dingen van mij worden beweerd die gewoon niet waar zijn. Dat ik daarbij -misschien voor jou - een te moeilijk voorbeeld aanhaal zegt meer over jouw kennis van muziek dan over mijn neiging te pochen.

-edit- Waarschijnlijk was het wel goed geweest als ik zei: 'jo, regels kunnen mij verrekken joow, over een akkoord met een D# speel ik alleen D's!!! WTF!!!! EINZ!

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 13-03-2009 15:37:25 ]
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:46:31 #159
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_67011283
quote:

[..]

[..]

Ouch. En ik spreek/scrhijf nog wel 80% van mijn tijd ij het Engels.
[..]

Dan moet je gewoon de volledige akkoorden spelen. Dan kan je ook makkelijker 'extra' noten vinden voor leuke variaties.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_67011415
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:47 schreef Goover het volgende:
Popcorn! [ afbeelding ]
Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeet

sorry dribbel, is niet relevant....
pi_67011972
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:49 schreef starla het volgende:

[..]

Jo! Het is gewoon vrijdag de 13de! Ik las het net in jouw post...toch maar niet meer om 3 uur naar bed gaan en steeds om 11 uur wakker worden, raak je een beetje van de planeet

sorry dribbel, is niet relevant....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wou v/d week Jacqueline van Franz Ferdinand gaan oefenen. Moeilijker dan ik had gehoopt Te veel op elkaar lijkende loopjes en dingetjes... Maar het moet gaan lukken, ooit...
  zaterdag 14 maart 2009 @ 00:33:16 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67028643
Hmz, misschien moet ik maar bas leren spelen

En Brian May Bas-gitaar!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_67030073
Zo nu eens even dat van de vorige pagina proberen
pi_67030079
Ja klote maar ik heb nog geen nieuwe hoge E dus dat lukt trouwens niet, zucht
pi_67030442
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 01:39 schreef Maisnon het volgende:
Ja klote maar ik heb nog geen nieuwe hoge E dus dat lukt trouwens niet, zucht
Hoezo heb je geen reservesnaren?

Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
pi_67031822
Hoi,

Zijn er ook Chord Finders voor opgeschoven open Chords?

*Ik weet niet zeker hoe ik mijn muziek anders dan met TAB zou moeten omschrijven.

Dus de officiële naam zou handig zijn.
pi_67032129
http://chordfind.com/

Als die ze niet pakt, kan je ook een poging doen om zelf het akkoord te ontcijferen, maar daar komt wel een beetje muziektheorie bij kijken.
pi_67032191
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 09:48 schreef Jordy-B het volgende:
http://chordfind.com/

Als die ze niet pakt, kan je ook een poging doen om zelf het akkoord te ontcijferen, maar daar komt wel een beetje muziektheorie bij kijken.
Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te geven .
pi_67032935
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 09:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

Alhoewel het uiteraard niet de eerste keer zou zijn dat dit topic werd ingezet om een of andere atonale combinatie een naampje (of vier) te geven .
Mooi valschg is niet lelijk
pi_67033125
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 09:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,

Zijn er ook Chord Finders voor opgeschoven open Chords?

*Ik weet niet zeker hoe ik mijn muziek anders dan met TAB zou moeten omschrijven.

Dus de officiële naam zou handig zijn.
Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succes

http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
pi_67033316
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:36 schreef starla het volgende:

[..]

Hier kun je de noten invullen en kijken wat voor een akkoord het is. Soms komt er iets zinnigs uit maar complexere akkoorden kan het programma niet aan. Succes

http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
Dank

Het bewuste geval,

Major 6add9 chord (no 3rd) Bekt ook lekker trouwens
pi_67033383
*fundamentalistic, irritante modus van starla*

Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, óf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nóg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
pi_67033689
Waarom zou je per se een terts in je akkoord moeten hebben?
Ik ben nogal fan van Asus2
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_67033930
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Uiteraard valt er een boompje op te zetten dat suspended akkoorden ook hun klank krijgen juist door de wisselwerking met de verwachte terts (en de neiging om naar diezelfde terts te 'resolven').

Maar goed, met een beetje een betrouwbare bassist kan je het overgrote deel van de akkoorden die je wil gebruiken wel suggereren met een mooie tweeklank van terts en septiem (bonuspunten als je er een tritoon van maakt), in zoverre ben ik het met Starla eens.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 11:20:44 #177
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_67034071
Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_67034080
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:04 schreef Cynic het volgende:
Een suspended akkoord heet zo omdat die juist geen terts heeft, de 2 of 4 'suspend' de terts. De majeur/mineur werking wordt dus overgenomen. In een akkoord zoals een _add9, verwacht je wel die terts, omdat de terts niet wordt overgenomen. Als het een _maj9 (in dit geval _maj13 omdat je de sexth hebt) akkoord was kon ik me er wel iets bij voorstellen, de septiem impliceert dan dat het om maj gaat.
pi_67034100
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 10:49 schreef starla het volgende:
*fundamentalistic, irritante modus van starla*

Kun je dat akkoord niet anders noemen? Een akkoord zonder een terts is het laatste dat je wilt en een beetje een zwaktebod. Je hebt liever geen tonica of kwint in zulke gevallen. De terts bepaalt immers de majeur, mineur karakter, óf je moet een septiem hebben die impliceert dat het om een majeur akkoord gaat (dan nóg kan het een mmaj zijn, maar goed). Zegt het porgramma geen andere namen, zonder kwint misschien?
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
En een noot weg laten is minstens zo belangrijk als er een spelen.

Buiten dat, te veel denken aan regels beperkt de muzikale vrijheid en fantasie.
pi_67034165
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:22 schreef allsystemshalt het volgende:
1 akkoord zegt niks het is de reeks waarin je het gaat spelen
Klopt, des te meer reden om geen 'no third' akkoorden te gebruiken. Als het nummer bijvoorbeeld in C is en het nummer 'resolved' naar dit akkoord, kun je het inderdaad wel een C noemen zonder terts bijvoorbeeld. Zonder context echter zou ik niet een akkoord als een akkoord bestempelen zonder een terts.
quote:
Heb ik geen last van iig.
pi_67034172
quote:
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen, ja. Op één lijn met "dan raakt mijn muziek zijn ziel kwijt" .
pi_67034488
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:25 schreef Litpho het volgende:

[..]
Dat is altijd een goed excuus geweest om maar wat aan te kloten en nooit boven je niveau uit te stijgen,
Nou ik zie theorie meer als hulpstukken, eerst ga ik componeren totdat het stuk min of meer af is.
Vervolgens zoek ik pas uit hoe het heet wat ik gemaakt heb.

Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.

Natuurlijk ben ik kritsch naar mijn eigen werk dissonanten komen er soms in voor maar wel als deze in de compositie passen als accent zeg maar.

Maar goed ieder zijn ding.
pi_67034710
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:42 schreef allsystemshalt het volgende:
Het is een andere benadering je kan idd ook componeren met je gedachte gefocused op de theorie maar dat is niet mijn ding.
Weten hoe noten, akkoorden etc met elkaar in relatie staan en een basiskennis van muziek kan je alleen maar helpen een goede compositie te maken. Als je je 'circle of fifths' kent bijvoorbeeld hoef je nooit meer op zoek naar dat irritante akkoord voor de bridge. Als je zelf op zoek gaat kom je hoogstwaarschijnlijk op hetzelfde uit of iets radicaal anders, dat laatste is natuurlijk ook goed, maar het kennen van de cirkel betekent niet dat je nooit op datzelfde akkoord was gekomen. Je kunt het beschouwen als een hulpmiddel, als je het nodig hebt is het verdomde handig. Zo zijn er meer voorbeelden waarom theorie uberhandig is.

Ik maak ook nooit nummers beginnende bij de theorie, maar gewoon wat goed klinkt. Als je het bijvoorbeeld wilt noteren zodat het voor jou -maar belangrijker nog- voor andere muzikanten begrijpbaar is, heb je toch echt wel een beetje kennis nodig.

Maar je hebt volkomen gelijk dat alleen componeren op basis van theorie geen goede zaak is. Ik ken ook niet muzikanten die zo te werk gaan.
pi_67039091
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 02:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Hoezo heb je geen reservesnaren?

Tip van de dag: Als je e-snaar geknapt is bij brug of kam, moet je even controleren of er geen braampje zit.
Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
pi_67039148
Wat dat componeren betreft: volgens mij kan die theorie kennis nooit kwaad. Je zit als je daar veel mee bezig bent toch er niet meer over na te denken, maar dat het vanzelf komt. En dan krijg je dus wat allsystemshalt doet, maar wel verrijkt met theoriekennis.

Nouja hé, je snapt em wel.
pi_67039762
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 11:20 schreef ElisaB het volgende:
Precies, en zo is het!

Zal ik dan eens een moeilijke 'leer-hier-gitaarspelen'-kwestie opwerpen? Ik kreeg gisteren van mijn gitaarleraar een velletje tablatuur mee. En ik kan maar niet beslissen welke vingers ik eens zal gebruiken om in de vakjes te zetten!
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 15:07:24 #187
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_67040026
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
plaats de tab even, want mijn kristallen bol is net voor onderhoud weg.
Zal 'm strakjes ff scannen (het is overigens heel eenvoudig hoor, maar daarom voor mij nog zo moeilijk).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_67043751
ik wacht in spanning af
  zaterdag 14 maart 2009 @ 17:56:13 #189
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_67045084
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 14:34 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Jawel maar die moet ik ergens in huis zoeken en vandaag ga ik ze allemaal gewoon vervangen, ze zitten er echt al jaaaaaaaaaaaaren op, een van de oude gitaren van thuis die ik opgepakt heb en waar ik het op ben gaan leren

De D snaar is ook al bijna door zie al een scheurtje zitten
Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_67045524
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Wtf? Ik vervang mijn snaren bijna per maand, afhankelijk van hoeveel ik erop speel (20, 30 uur in totaal denk ik).
waarom?
pi_67045525
2x

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2009 18:15:06 ]
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:16:33 #192
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_67045576
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:56 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
  zaterdag 14 maart 2009 @ 18:37:58 #193
65330 Ruzbeh
pi_67046174
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:14 schreef Ayca het volgende:

[..]

waarom?
Dan klinken ze erg slecht en dan is het risico dat een snaar kapot gaat groot.. lijkt me best logisch.
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 18:16 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Heel toevallig vandaag mijn snaren vervangen, na ongeveer een jaar. Mijn vroegere gitaarleraar zei dat dat ongeveer normaal was (speel op een western)
Hangt er van af hoeveel je erop speelt. Ik speel ongeveer een half uurtje elke dag, soms meer. Dan gaat het echt niet een jaar mee.
pi_67046434
Ik doe zelf geen maanden met snaren, maar ik heb enorme zweethandjes en dat komt de levensduur niet ten goede.
pi_67049408
IK heb meerdere gitaren en wissel snaren als ik merk dat ze minder goed gaan klinken of als ze minder toonvast worden.

Soms is dat een maand soms veel langer omdat ik niet op elke gitaar regelmatig speel.
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:30:26 #196
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67055739
Eigenlijk zou ik deze moeten kopen, maar ik heb er nu gewoon het geld niet voor (en de tijd en geduld om te leren spelen, en de ruimte om hem kwijt te kunnen, etc. )
It's Time To Shine
pi_67055990
2000
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:41:47 #198
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67056062
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 23:39 schreef Ayca het volgende:
2000
It's Time To Shine
pi_67056138
ja sorry ik ben moe ik bedoel
  zaterdag 14 maart 2009 @ 23:47:24 #200
65330 Ruzbeh
pi_67056266
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 23:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat het zo duur is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')