Ik weet niet of het precies is wat je zoekt en of het er onder valt, maar een van de eerste daar op lijkende dingen die ik leerde was Asilos Magdalena van The Mars Voltaquote:Op donderdag 12 maart 2009 23:40 schreef emokid het volgende:
Wat zijn nummers om in het fingerpicken te komen?
Leuk idee, goed om andere teksten bij te verzinnenquote:Op maandag 9 maart 2009 12:47 schreef starla het volgende:
Hehe, net even Wat zullen we drinken uitgepluisd, voor de liefhebbers:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
![]()
![]()
![]()
Babe I'm Gonna Leave you (Led Zeppelin)quote:Op donderdag 12 maart 2009 23:40 schreef emokid het volgende:
Wat zijn nummers om in het fingerpicken te komen?
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 00:44 schreef Maisnon het volgende:
Gaat em niet worden
Ik heb 10 minuten lang hetzelfde klote stukje gespeeld maar ik ben niet tevreden, ding klinkt ook veel te schel, en ik ben boos
Yep, maar toch. Ik mis denk ik wat kracht in mijn vingers om het bold gedeelte zuiver te laten klinken:quote:
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:41 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Yep, maar toch. Ik mis denk ik wat kracht in mijn vingers om het bold gedeelte zuiver te laten klinken:
1 2 3 4 5 6 | B-----5-----5-----|---5-------3-----|---1---1-----1---|-0-1-1-----------| G---5---------5---|-----5-------2---|-----2---------2-|-0-2-2-----------| D-7-------6-------|-5-------4-------|-3---------------|-----------------| A-----------------|-----------------|-----------------|-2-0-0---0--/8-7-| E-----------------|-----------------|-----------------|-----------------| |
Daarom juist..'ik kan die open snaar maar niet aanslaan!'quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:15 schreef Jordy-B het volgende:
Waarom je moeite hebt met de derde maat, is me niet helemaal duidelijk, want daar heb je geen barré meer.
Ik heb het nooit zo met dit soort dingen, iedereen mag zelf weten hoe die gitaar speelt natuurlijk, maar ik heb een hekel aan luie gitaristen (niet dat jij lui bent hoorquote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:15 schreef Jordy-B het volgende:
Bij het intro van stairway ligt mijn wijsvinger slechts tot het 2e kootje op de nek (de A en E bassnaren liggen dus volledig vrij).
Yep, de G en B klinken niet scherp.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:50 schreef Maisnon het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Ik heb em ff tussen code tags gezetmaarja nu zie je het bold natuurlijk niet. Dat was dus de B en G snaar vooral?
Wil het straks eens proberen
Thanks.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:15 schreef Jordy-B het volgende:
Bij een normale barré is de techniek om je wijsvinger goed tegen de fret aan op de snaren te plaatsen en vervolgens iets richting de kop te rollen. Op die manier heb je de druk van de snaren niet op de binnenkant van je wijsvinger, maar meer op de zijkant. Omdat je wijsvinger zo slecht naar opzij buigt, kan je op die manier meer druk zetten. Bij het intro van stairway ligt mijn wijsvinger slechts tot het 2e kootje op de nek (de A en E bassnaren liggen dus volledig vrij).
Klopt, iets teveel bold gemaakt.quote:Waarom je moeite hebt met de derde maat, is me niet helemaal duidelijk, want daar heb je geen barré meer.
Voor zover ik zie zijn alle instructiefilmpjes op het internet toch echt met alleen een barre op de onderste 4 strings.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef starla het volgende:
Ik heb het nooit zo met dit soort dingen, iedereen mag zelf weten hoe die gitaar speelt natuurlijk, maar ik heb een hekel aan luie gitaristen (niet dat jij lui bent hoor). Het nummer is geschreven in bepaalde akkoorden dus moet je die akkoorden gewoon pakken. Dan weet je als gitarist ook veel beter wat je doet, welke akkoorden je speelt, weet je veel beter de context etc. Over het algemeen veel beter dus. Het enige nadeel is dat het soms erg lastig is om -vooral in snelle passages- een heel akkoord te pakken. Nu is stairway to heaven niet snel en niet moeilijk, dus geen enkele reden om niet gewoon het hele akkoord te pakken. Helemaal als je al een tijdje gitaar speelt. Een andere reden om niet het hele akkoord aan te slaan is omdat je het gewoon niet kunt. Nou, dat is dan de slechtste reden om niet een heel akkoord te spelen. Zo leer je nooit wat bij. Maar goed, dit is mijn mening maar
![]()
Daar zou ik gewoon vier snaren blijven barren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:01 schreef Mr.J het volgende:
Klopt, iets teveel bold gemaakt.Dan slide je dus naar boven en hoef je maar 3 strings te barren.
Ik ben het met je eens, behalve bij dit nummer. Voor het intro speel je namelijk twee keer hetzelfde rifje, maar tussen de rifjes in speel je een slide naar de 8e fret op de A-snaar, 7e fret A-snaar en vervolgens een open A-snaar die je laat doorklinken terwijl je het rifje voor de 2e keer speelt. Zo speel ik hem althans en dat klinkt gewoon mooier dan wanneer je de A en E-snaren zou barren/dempen.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 11:59 schreef starla het volgende:
Ik heb het nooit zo met dit soort dingen, iedereen mag zelf weten hoe die gitaar speelt natuurlijk, maar ik heb een hekel aan luie gitaristen (niet dat jij lui bent hoor). Het nummer is geschreven in bepaalde akkoorden dus moet je die akkoorden gewoon pakken. Dan weet je als gitarist ook veel beter wat je doet, welke akkoorden je speelt, weet je veel beter de context etc. Over het algemeen veel beter dus. Het enige nadeel is dat het soms erg lastig is om -vooral in snelle passages- een heel akkoord te pakken. Nu is stairway to heaven niet snel en niet moeilijk, dus geen enkele reden om niet gewoon het hele akkoord te pakken. Helemaal als je al een tijdje gitaar speelt. Een andere reden om niet het hele akkoord aan te slaan is omdat je het gewoon niet kunt. Nou, dat is dan de slechtste reden om niet een heel akkoord te spelen. Zo leer je nooit wat bij. Maar goed, dit is mijn mening maar
![]()
Omdat dat handiger doorschuift?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:08 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Daar zou ik gewoon vier snaren blijven barren.
Dus? Ik mag dan geen eigen mening hebben?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:03 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Voor zover ik zie zijn alle instructiefilmpjes op het internet toch echt met alleen een barre op de onderste 4 strings.
Ok, persoonlijk vind ik de open A op die plek niet wezenlijk anders klinken dan een 5de fret E snaar omdat je die óók moet laten doorklinken. Of wil je die A sustainen over alle akkoorden?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:08 schreef Jordy-B het volgende:
Ik ben het met je eens, behalve bij dit nummer. Voor het intro speel je namelijk twee keer hetzelfde rifje, maar tussen de rifjes in speel je een slide naar de 8e fret op de A-snaar, 7e fret A-snaar en vervolgens een open A-snaar die je laat doorklinken terwijl je het rifje voor de 2e keer speelt. Zo speel ik hem althans en dat klinkt gewoon mooier dan wanneer je de A en E-snaren zou barren/dempen.
Rustig aan though guy, ik melde het alleen maar omdat het maybe zo gespeeld hoort te worden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:02 schreef starla het volgende:
Dus? Ik mag dan geen eigen mening hebben?
Ik ben volkomen rustig, anders had ik op z'n minst 1 uitroepteken achter de regels gezet en een paar smiles.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:15 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Rustig aan though guy, ik melde het alleen maar omdat het maybe zo gespeeld hoort te worden.
Zonder fundament ben je een prutser. Dat wilde ik alleen duidelijk maken door te zeggen waarom ik het beter vind om de gehele akkoorden te spelen, that's all. Ik ben absoluut geen fundamentalist. Zo had ik laatstquote:
quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef starla het volgende:
[..]
Ik ben volkomen rustig, anders had ik op z'n minst 1 uitroepteken achter de regels gezet en een paar smiles.
Ouch. En ik spreek/scrhijf nog wel 80% van mijn tijd ij het Engels.quote:Het is trouwens tough ipv though
Maar als je puur naar de gebruikte accoorden kijkt zou je meer moeten barren dan de 4 onderste strings?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Volgens mij speelde Jimmy Page dat nummer zo vaak, dat iedere variatie die leuk klinkt al een keer (door hem)gespeeld is en daarmee 'legaal'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |