SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie hebben er allemaal welke draagdoek?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 18-02-2009 10:08:47 ]
quote:Op zondag 8 februari 2009 21:34 schreef Ticootje het volgende:
ik twijfel. Ik wil een vrolijke zomerdoek erbij.
1. Girasol 23
2. Satin roze
3. Chimparoo ( de rode)
4. Didymos sonnengelb ( maar die vind ik wel een beetje prijzig)
Welke doek is vanaf het begin zacht of wordt snel zacht? Welke doek is lekker dun, of geschikt voor de warmere dagen.
quote:Op zondag 8 februari 2009 22:00 schreef cattie het volgende:
Tearsong, bedankt voor je antwoord, dat wordt hem dus niet.
Wat zijn hier de ervaringen met de indio linnen? Is die fijn in gebruik? En die met zijde of hemp?
Ik ben volgende maand jarig en zit eraan te denken om een draagdoek te vragen. De seide vogel zal wel boven budget gaan, maar een indio kan misschien wel. Wel grappig, eerst vond ik indio's niets, maar sinds mijn zinnober vind ik ze geweldig, zeker als er ook nog een andere stof bij gebruikt is. Al vind ik het wel jammer dat didymos nu alleen natuurkleuren te koop heeft van de linnen en de zijde. Bij birdiesroom zag ik dat er in het verleden wel limited editions indio linnen uit zijn gekomen met mooie kleuren (lampone, manderin en rosenholz bijv). Misschien dat met de zomer in zicht er dit jaar ook nog een gekleurde indio linnen special uitkomt.
Ja, nu heeft hij nog 24uurs sv. Hopelijk mag het "in porties". Nouja, even afwachten dus.quote:Op zondag 8 februari 2009 22:19 schreef p_iglet het volgende:
met 24uurs sv wordt dat lastig denk ik,
maar met alleen de sonde in tylers neus,dus niet aan de pomp vast zal dat geen probleem moeten zijn.
Ja eigenlijk kan ik alleen maar hetzelfde advies geven. Zelfs tussen katoenen indio's zit enorm veel verschil. Mijn gold is superzacht en knuffelig en mijn purple haze (oorspronkelijk een almond) was iets stugger maar had daardoor ook meer grip. Op een babybeurs kwam ik weer iemand anders tegen die ook een katoenen indio had en die zat juist te voelen aan purple haze en vond hem zo lekker zacht, heel anders dan haar indio. Als je de doek mooi vind dan zou ik hem dus gewoon proberen zoals Macka zegt. Je raakt hem altijd wel weer kwijt.quote:Op zondag 8 februari 2009 22:25 schreef Macka66 het volgende:
Fuente, de ene indio is de andere niet. Tearsong weet daar het meest over hier.
Maar neem 'm over en probeer 'm gewoon een tijdje uit, als je het niks vindt is 'ie zo weer te verkopen voor dezelfde prijs als je er voor betaald hebt (of meer).
Oeh jaaaa: foto's!quote:Op zondag 8 februari 2009 23:11 schreef DeLiedje het volgende:
Ik heb vanavond een Mei Tai gemaakt, leuk! Met boerinnetjes, tulpjes en molens... Had al weken stof in huis.
Zal morgen een foto maken
Ga over een week of 2 op vakantie naar Schotland en lijkt me heerlijk dan te wandelen met Floortje op mn rug...
Nu kan ik vast gaan oefenen!
Het is net zo zomerdoek als een Storchenwiegequote:Op maandag 9 februari 2009 09:11 schreef Nijna het volgende:
Ticootje, ik weet niet of een chimparoo lekker is voor als het echt warmer is... ik vind mn Juliet vrij dik, maar macka weet vast beter te vertellen of het een zomerdoek is...
Weet je al of je rekkend of niet rekkend wil?quote:Op maandag 9 februari 2009 09:13 schreef MeNicole het volgende:
Nog 2 weken en dan "mag" ik ook een draagdoek uitzoekenVind alleen alles mooi
Ja mijn kind wil niet meer slapen in zijn bed maar wel bij mijquote:Op maandag 9 februari 2009 09:47 schreef chauchat het volgende:
Ik heb gelezen dat draagdoeken een heel negatief effect hebben op de mate waarin je kindje went aan het (alleen) in bed slapen. Het kind wordt in de doek teveel gekoesterd, zeg maar. Merken jullie daar ook wat van?
quote:Op maandag 9 februari 2009 09:47 schreef chauchat het volgende:
Ik heb gelezen dat draagdoeken een heel negatief effect hebben op de mate waarin je kindje went aan het (alleen) in bed slapen. Het kind wordt in de doek teveel gekoesterd, zeg maar. Merken jullie daar ook wat van?
Neequote:Op maandag 9 februari 2009 09:47 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Weet je al of je rekkend of niet rekkend wil?
Als je je echt goed gaat inlezen, wordt de keuze al wat beperkter, hoorquote:Op maandag 9 februari 2009 09:56 schreef MeNicole het volgende:
[..]
NeeIk wilde eerst met 1 van draagdoek.nl beginnen. Maar nu twijfel ik toch. We hebben het niet zo breed dat ik na een tijdje weer een andere kan kopen. Dus ik moet me er nog eens goed in gaan verdiepen. Ik wil een doek die ik direct kan gebruiken maar die als baby een peuter word ook nog fijn is zeg maar!!
Ah, vandaarquote:Op maandag 9 februari 2009 09:47 schreef chauchat het volgende:
Zucht... Doe er mij zo eentje...quote:Op maandag 9 februari 2009 10:06 schreef Troel het volgende:
Ruben huilt sinds een paar weken zelfs die drie snikken niet meer als hij naar bed gaat, maar blijft gewoon netjes onder zijn dekentje liggen en gaat slapen
Oeh, in dat geval......quote:Op maandag 9 februari 2009 10:46 schreef DeLiedje het volgende:Dank jullie!
Floortje vindt m ook leuk:
[ afbeelding ]
Ik vond het ook echt erg leuk om te maken...
DeLiedje ziet toekomst als Mei Tai maker
wat is hij tof gewordenquote:Op maandag 9 februari 2009 10:28 schreef DeLiedje het volgende:
[..]
Zucht... Doe er mij zo eentje...
Foto's!!
Een echte meisjes Mei Tai, met roze en een kanten randje![]()
![]()
[ afbeelding ]
Binnenkant (of andere kant) is roze geruit:
[ afbeelding ]
Actiefoto in de magnetron
[ afbeelding ]
ikke niet. selene slaapt 's nachts prima in haar eigen bedje hoor. overdag niet zo, maar dat heeft weinig met de draagdoek te makenquote:Op maandag 9 februari 2009 09:47 schreef chauchat het volgende:
Heb ik en ik vind -em heerlijk. Zacht, luchtig en blijft erg goed zitten ook.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:39 schreef cattie het volgende:
DeLiedje, die is super!
Webkim, die indio ziet er niet uit als een tulpe. Die actiefoto's van de vogel vind ik wel mooi!![]()
Heb jij ook een indio zijde? Wat vind je daarvan?
quote:Op maandag 9 februari 2009 20:53 schreef Webkim het volgende:
Die eBayverkoper zit er echt wel naast.
Dít is Indio Tulpe
[ afbeelding ]
Ik weet niet wat voor sondevoedingspomp je hebt!quote:_Ingrid_ scheef het volgende:
Nou helaas moet Tyler continu sondevoeding blijven houden. Dus helaas kan ik hem niet in de doek dragen. Erg jammer, ook omdat het een cadeautje was van Noli en husb.
Aanvulling op mezelf:quote:t_igger schreef het volgende:
Ik weet niet wat voor sondevoedingspomp je hebt!
Maar er zijn pompen waar een tas bij zit waar de pomp helemaal in kan! Dan zou je Tyler wel kunnen dragen. Of het handig is weet ik niet, met een "schoudertas" & kind in de doek!
* t_igger zoekt ff naar de pomp die hij bedoeld*
Is al bekend hoelang hij dat moet hebben? Ik heb Ive tot een half jaar in een rekbare draagdoek gehad, dus dan heb je nog wel even de tijd.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:19 schreef _Ingrid_ het volgende:
Nou helaas moet Tyler continu sondevoeding blijven houden. Dus helaas kan ik hem niet in de doek dragen. Erg jammer, ook omdat het een cadeautje was van Noli en husb.
Eva (doekentheek) had daar ook zo'n mooi voorbeeld van in haar workshop. Ze stelde de vraag of wij wisten waarom pubers puisten kregen en het antwoord was dus omdat hun 'vacht' dan een mooie glans kreeg waardoor het makkelijker was een partner te vinden. Inmiddels is de vacht dus allang verdwenen maar we zijn dus blijkbaar nog niet zo ver dat ook de puistjes wegblijvenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 10:12 schreef Llewella het volgende:
chauchat; ik ga er zowieso vanuit dat de mens nog niet zo ver geevolueerd is dat babies het besef hebben dat ze veilig in een huis zijn op hun eigen kamertje zonder de lichaamswarmte en aanwezigheid van hun moeder of vervangend verzorger.
Hmmm, might be released around spring time. Wat moet ik daar van denken? Ze weten het zelf nog niet, of ze weten het wel maar willen het nog niet zeggen? Afwachten dus maar.quote:Dear Katja,
thank you very much for your inquiry and your interest.
Yes, it's true, we had limited editions with linen. But in the cold season
we do it preferrably with wool or cashmere. So new releases with linen
might be released around spring time.
My best regards
yep; het is zoiets als dat een kind denk de hele wereld aan te kunnen; zo denken wij volwassenen dat we volledig verder geevolueerd zijn en onze instincten ontstegen zijn; dat is echter niet waar; en dat zie je ook als je je d'r wat beter in verdiept.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 10:38 schreef TearSong het volgende:
[..]
Eva (doekentheek) had daar ook zo'n mooi voorbeeld van in haar workshop. Ze stelde de vraag of wij wisten waarom pubers puisten kregen en het antwoord was dus omdat hun 'vacht' dan een mooie glans kreeg waardoor het makkelijker was een partner te vinden. Inmiddels is de vacht dus allang verdwenen maar we zijn dus blijkbaar nog niet zo ver dat ook de puistjes wegblijven![]()
Volgende vraag was dus waarom iedereen tegenwoordig maar denkt dat babies, die zich van nature veilig voelen bij hun moeder (moeder = veilig, alleen op een kamer = onveilig en dus huilen/angst) gewoon op een eigen kamer slapen/alleen moeten kunnen zijn. Het gaat gewoon tegen de natuur in...
Nouja, ik had allang een reactie gepost. Blijkbaar iets fout gegaan.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 10:09 schreef Noli. het volgende:
*phew!* Webkim dat scheelt nogal in kleur! Tulpe is zo wel veel mooier ja. Is die ander een 'gewone' rode Indio dan?
En Ingrid maakt toch niet uit joh mutsie!Ik ben Hanne geloof ik pas gaan dragen toen ze iets van drie maanden oud was (en die was wel ietsje groter dan Tyler he?
). Het ligt er ook maar net aan hoe lang hij de sondevoeding moet krijgen. En zoals Tigger en P_iglet ook zeggen misschien kun je 'm ook met sonde wel dragen.
(misschien ook een idee om anders de doek (+ stukje gebruiksaanwijzing) eens mee te nemen naar het ziekenhuis? Voordelen van binding enzo uitleggen daar. Misschien willen ze daar ook wel meedenken.)
En anders heb je vast nog tijd zat straks!
Leuk! Ik ben benieuwd hoe je Satin vindt; ik heb er nog nooit een geknoopt.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 14:15 schreef Ticootje het volgende:
Ik ga de Satin van p-iglet lenen en zij gaat vicky zacht maken.
ga je weer een vicky kopen? dezelfde die je verkocht hebt? Of ben ik in de war?quote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:15 schreef Webkim het volgende:
[..]
Leuk! Ik ben benieuwd hoe je Satin vindt; ik heb er nog nooit een geknoopt.
Er komt hier ook weer een Vicky wonen.
Ik ben een kangoeroetalent, vooral met Zinnoberquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:13 schreef cattie het volgende:
Wie lukt het hier goed om een kangeroe te knopen (oke, dit staat heel raar, maar jullie weten wel wat ik bedoel.)?
Mij lukt het niet goed, vooral op het laatst gaat het mis als ik de schouderbanden moet draaien zodat de bovenste rail horizontaal strak komt te staan. Ik draai mezelf bijna een arm uit de kom om er bij te kunnen en als het dan al lukt, springt het binnen een minuut weer terug. Iemand nog een tip? Anders hou ik het lekker bij de FCC.
Het lijkt me ook heel knus en fijn als hij goed zit. Ik heb net geprobeerd om de banden al voor het knopen in te draaien, maar dat ging helemaal mis. Als Fee zin heeft ga ik straks nog even goed proberen, maar ik ben bang dat de kangoeroe niet voor mij is weggelegd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 14:14 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Ik ben een kangoeroetalent, vooral met Zinnober
Knoop je 'm eerst en flip je de schouder na afknopen? Je kunt ook de banden als je ze naar je rug brengt al indraaien. Je pakt ze dan bij de onderrand en die komt aan de kant van je hals als je ze over je schouder doet.
(Maja en ik vinden de kangoeroe echt heel erg knus en fijn)
Ik Kangaru tegenwoordig met Thomas. Ik ben ook een talent denk ik (of we hebben ook gewoon een hele goede cursus gehadquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:31 schreef Noli. het volgende:
Cattie ik heb het een keer geprobeerd (toendertijd in die draagwijze van de week op dat andere forum)
Op zich zat het hier aan de voorkant wel aardig maar de doek zat bij mij op de rug niet echt heel lekker. Maar dat kan ook zijn omdat ik de kangaru met al een flinke peuter deed natuurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
Hehequote:
Zoek jij nog een wollen draagdoek? Ik zag op ebay een mooie gouden/rode .quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:42 schreef p_iglet het volgende:
hihi tsja, ik hoef echt geen vogeltjes (of beetjes, of ballonetjes of wolken etc) op een doek.
Maar bij Macka en d'r dames staat ie prachtig!!
ja die was me ook al op een andere manier onder de ogen gebracht, maar toch nog net niet helemaal en ff geen doekencentjes. (grr stomme kapotte gaande vaatwassers en binnenkort komende gemeentelijke belastingen rekeningen enzo)quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:46 schreef cattie het volgende:
[..]
Zoek jij nog een wollen draagdoek? Ik zag op ebay een mooie gouden/rode .
Die Indio Sonne-rot 6 met wol die ik je een paar weken geleden doorgepm'd had is op ebay.de weggegaan voor Eur 133,- en in december is er nog een weggegaan voor Eur 140,-. Nieuw een gelimiteerd model aanschaffen is goedkoper!quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:53 schreef p_iglet het volgende:
[..]
ja die was me ook al op een andere manier onder de ogen gebracht, maar toch nog net niet helemaal en ff geen doekencentjes. (grr stomme kapotte gaande vaatwassers en binnenkort komende gemeentelijke belastingen rekeningen enzo)
Ik wil best bij je wonen hoorquote:Op dinsdag 10 februari 2009 16:15 schreef Webkim het volgende:
[..]
Leuk! Ik ben benieuwd hoe je Satin vindt; ik heb er nog nooit een geknoopt.
Er komt hier ook weer een Vicky wonen.
quote:Op donderdag 12 februari 2009 21:49 schreef Webkim het volgende:
Was het maar waar LL.
Thomas is een icsi-kind en als ik iets te vertellen wil hebben gaat daar eerst héél wat aan vooraf. Ik draag hem gewoon in roze.
Op de fiets? Dan ben je ook echt achterlijk vind ik!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 09:12 schreef Troel het volgende:
Ik zag vandaag zo waar twee mensen met een babybjorn. Eentje op de fiets
Dat dus. En dan had ze zo'n fleeceding eromheen zitten.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 09:20 schreef Fuente het volgende:
[..]
Op de fiets? Dan ben je ook echt achterlijk vind ik!
wij hadden bij Sara ook een babybjornToen wist ik nog niet dat draagdoeken bestonden
Ik om toevallig langs en zie deze foto's. Het lijkt wel of ze de kleuren verwisseld hebben. De onderste doek is een inverse van de bovenste staal. Vaag.quote:Op maandag 9 februari 2009 09:42 schreef Webkim het volgende:
De staaltjes van een doek lijken vaak helemaal niet op het uiteindelijke resultaat. Zo zou Tulpe er volgens Didymos uit gaan zien.
[ afbeelding ]
En dit is -em geworden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu ben ik écht blij dat ik toch voor Hibiscius ben gegaan.
Hoi lieverd!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:47 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik om toevallig langs en zie deze foto's. Het lijkt wel of ze de kleuren verwisseld hebben. De onderste doek is een inverse van de bovenste staal. Vaag.
edit: Oeps, jullie zijn al 4 dagen verder![]()
ik kreeg m van mn vriend toendertijdquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:43 schreef cattie het volgende:
Oh pinq, wat een monsterlijk lelijk ding!Lijkt me ook vreselijk zitten. Voor kind en ouder.
En Didymos ookquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:47 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik kom toevallig langs en zie deze foto's. Het lijkt wel of ze de kleuren verwisseld hebben. De onderste doek is een inverse van de bovenste staal. Vaag.
edit: Oeps, jullie zijn al 4 dagen verder![]()
Dat heb ik ook met de indio's. Vooral de tulpe vind ik mooi. Maar ik wil graag een indio met linnen, misschien kunnen ze een tulpe met linnen maken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:24 schreef DaviniaHR het volgende:
Denk je wel?
Hoe meer ik die indo's zie, hoe mooier ik ze vind
Maar is die wel stevig genoeg voor mijn reusje?
Ik aas eigenlijk op een indio linnen Limited edition, zoals er vroeger de lampone was. Volgens het mailtje van didymos komen die mogelijk rond de lente weer. Komen die niet, dan koop ik een linnen natur die ik ga verven.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:17 schreef Webkim het volgende:
[..]
Er staat een Leinen Natur 6 in de koopjeshoek.
En dan hebben we het nog niet eens over het wássen van Cashmere. Mijn CSE is ook weg. Zo mooi, maar veel te eng. 'k Ben geen Martha Steward / Bree Hodge. Ik kan iets in de trommel kieperen en that's it.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:17 schreef p_iglet het volgende:
oew die cachmere doeke vind ik al een stuk mooier dan die CSE.
maar fijn en teer is die van mij ook niet
klein wel, maar teer
Bij Didymos duidelijk deze maandquote:Op vrijdag 13 februari 2009 19:13 schreef cattie het volgende:
Wanneer komt dat schip met geld nou binnen![]()
Het gaat niet om mij, het gaat om hem.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 20:55 schreef DaviniaHR het volgende:
BE, je had toch de BWCC geleerd?
Probeer anders eens in huis van het weekend of je het volhoudt 10 minuutjes. als het niet gaat, haal je sasha weer van je rug en is er geen man overboord. als je halverwege tussen cb en thuis erachter komt dat het toch niet prettig is, lijkt me wat minder fijn
enne, wat is CSE? Is dat die sjiek-de-friemel doek van 200 euro?
Dat heb ik dus ook!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:24 schreef DaviniaHR het volgende:
Denk je wel?
Hoe meer ik die indo's zie, hoe mooier ik ze vind
Precies dezelfde heb ik ook gekocht voor mijn zusjequote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:19 schreef Dakota het volgende:
Ik ga een draagdoek bestellen van draagdoek.nl grijs met de groene ster
Klinkt goed! Zelf zit ik nu meer op een indio linnen limited edition te azen (zoals ik geloof ik al tig keer heb gezegd, maar ik wil ook zo graag!), maar was ook even benieuwd naar de hennep.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 13:41 schreef TearSong het volgende:
Hij bevalt prima! Echt een hele fijne doek. Zelf gekocht en eigenlijk had ik niet eens zoveel moeite om hem ingedragen te krijgen. Ik vind hem heel fijn knopen en als je hem geknoopt hebt zit het allemaal ook zo vast als een huis. Ik kan er Tomas (17 kg) ook nog prima in dragen zonder er last van te krijgen.
Als je twijfels hebt dan mag je hem wel een paar weken lenen hoor. Al is de ene hemp de andere niet maar dan heb je iig een idee.
Ow was dat een girasolquote:Op zaterdag 14 februari 2009 14:04 schreef Noli. het volgende:
Je hebt mijn twee doeken (en m'n dochter) niet gezien tijdens de meet?
En mijn overhaal-post in het meet-topic?
Daar heb ik wel oren naar! Dan kan ik eens zien of linnen echt zo is zoals is denk/hoop. Het is geloof ik een maat 6? Dat is wel wat lang voor mij, maar voor een leen doek kan dat wel.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 14:23 schreef owlet het volgende:
Zeg Cattie, is Lovelylady's linnen indio niet iets voor jou om te lenen. Als zij het ook goed vindt natuurlijk. Ik ben hem voor haar aan het indragen maar ik pak hem niet vaak genoeg omdat ik echt als de dood ben dat ronja er een vlek op maakt. Misschien wil ze hem wel aan je uilenen, dan kan zij mijn olaf blijven gebruiken en stuur ik indio naar je op.
je ziet er niet echt blij uit bij deze post met dequote:Op zaterdag 14 februari 2009 18:22 schreef Irenebig het volgende:
Wij zijn voor de Slengdang gegaan. De ByKay vonden we iets teveel een draag-shirt.....
Issuh goed hoor!!! Laat indio maar lekker zacht wordenquote:Op zaterdag 14 februari 2009 14:23 schreef owlet het volgende:
Zeg Cattie, is Lovelylady's linnen indio niet iets voor jou om te lenen. Als zij het ook goed vindt natuurlijk. Ik ben hem voor haar aan het indragen maar ik pak hem niet vaak genoeg omdat ik echt als de dood ben dat ronja er een vlek op maakt. Misschien wil ze hem wel aan je uilenen, dan kan zij mijn olaf blijven gebruiken en stuur ik indio naar je op.
Als ie zacht is?quote:Op zaterdag 14 februari 2009 20:13 schreef cattie het volgende:
Succes morgen p_iglet!![]()
Ll, leuk! Dan word ik letterlijk en figuurlijk een draagmoeder! Ik zal mijn best doen om hem zo zacht mogelijk te krijgen. Wanneer wil je hem terug?
quote:Op maandag 9 februari 2009 10:28 schreef DeLiedje het volgende:
[..]
Zucht... Doe er mij zo eentje...
Foto's!!
Een echte meisjes Mei Tai, met roze en een kanten randje![]()
![]()
[ afbeelding ]
Binnenkant (of andere kant) is roze geruit:
[ afbeelding ]
Actiefoto in de magnetron
[ afbeelding ]
Bronquote:Een draagzak zoals de Babybjörn, Kipling, Chicco, en al die voorgevormde rigiede buikdragers is eigenlijk - ongeacht wat er op de verpakking of de gebruiksaanwijzing staat, of ongeacht welke nieuwe laatste snufjes er aan de draagzak zijn toegevoegd - ongeschikt voor jonge baby's, omdat ze door het rigiede materiaal waaruit ze gemaakt zijn een natuurlijke bolling van de wervelkolom (totaalkyfose) niet mogelijk maken, en omdat het lichaampje niet voldoende ondersteund wordt.
Het gevaar op heupluxatie is in een draagzak veel groter omdat de beentjes weinig gespreid zitten en de steun niet tot in de knieholtes gaat. Het hele gewicht van de beentjes hangt dus in een niet-correcte houding te bengelen aan de kop van het bovenbeengewricht waardoor die makkelijker uit de pan van de heup kan schieten.
Het kind in de draagzak wordt dus zeker niet in “kikkerhouding” (= de anatomisch perfecte houding voor een baby: bolle rug, knietjes geplooid opgetrokken, beentjes 90 - 100° gespreid) gedragen, maar eerder in een “parachutistenhouding”: het enige punt waarop al het gewicht terechtkomt is het kruis van de baby: het lichaampje hangt vrij recht (en met een holle rug!) boven en in het verlengde van dat kruis, zodat alle gewicht recht naar beneden op dat onderste deel van de wervelkolom en het bekkentje terechtkomt, en het gewicht van de beentjes veroorzaakt nog meer stress op de gewrichtjes van het bekken van de baby.
Ter vergelijking: In een draagdoek kan de stof worden opengetrokken van knieplooi tot knieplooi en kan het rugje doorbollen door de soepelheid van de stof. Hierdoor is de kikkerhouding wel mogelijk. Een baby in een draagdoek mag dus in principe 24/7 gedragen worden.
Iedere stap die de drager maakt wordt bij een draagzak op een heel kleine oppervlakte (bekken) van de baby geïncasseerd. Dus de normale schokken bij het bewegen en stappen met een kind in een draagsysteem worden niet over het gehele lichaam van de baby verdeeld.
Bij een draagdoek worden de schokken over het gehele lijfje opgevangen, in een correcte houding, gedempt door de veerkrachtigheid van de stof. Een baby in een draagdoek wordt niet blootgesteld aan gevaarlijke schokken, ook niet wanneer je veel beweegt.
De meeste osteopaten met draagdoekervaring zijn om bovengenoemde redenen bvb niet te spreken over draagzakken en stellen dat deze een nefaste invloed kunnen hebben op KISS-problemen. Kinderfysiotherapeuten zeggen dat het gebruik van een draagzak een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de gewrichten en de wervelkolom en het bekken.
(Kinder)fysiotherapeuten en pediaters hebben daarentegen ontdekt dat het gebruik van de draagdoek juist een zeer gunstig effect heeft op de hele lichamelijke ontwikkeling. Door de ideale houding ontstaat er een zeer gelijkmatige druk in de gewrichten waardoor het zachte kraakbeen makkelijker kan verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten, staan,...
Door de bewegingen in de draagdoek worden spiersamentrekkingen uitgelokt die de balans van het kind versterken. Zo kunnen evenwichtsgevoel, hoofdstabiliteit en rompstabiliteit goed gestimuleerd worden en zich optimaal ontwikkelen.
Aan de leeftijd waarop het niet meer zo nefast zou zijn voor de ontwikkeling van de rug en het bekken van het kindje, omdat de wervelkolom van het kind al een meer volwassen vorm heeft aangenomen, (holling thv de nek, bolling thv de thoracale wervels en holling thv de lendenwervels), is het kind VEEL te zwaar en te groot om nog te kunnen dragen in een draagzak, want het kind is dan al vaak meer dan een jaar oud!
Andere nadelen: Een draagzak is duurder en minder milieuvriendelijk geproduceerd, er is minder lichaamscontact tussen baby en drager, je hebt minder draagmogelijkheden, het is minder compact en dus minder makkelijk op te bergen, het is onveiliger (slechts één sluitsysteempje moet het laten afweten en de zak klapt helemaal open), en borstvoeding geven in zo'n draagzak is bijna onmogelijk.
In een draagzak gedragen worden is bovendien ook voor de baby niet comfortabel en erg vermoeiend, hoewel de baby natuurlijk ook gewoon blij is zo dicht bij mama, wat zou kunnen verklaren waarom er nog baby's zijn die wel graag in de draagzak zitten. ;-)
Een baby die vaak in zo'n draagzak heeft gehangen heeft meer kans op latere rugklachten. (scolioses, lordoses,..) En een drager die enkel dit niet-ergonomische systeem gebruikt zal het dragen niet zo lang volhouden of zelfs rug- en schouderklachten kunnen ontwikkelen. De beentjes van de baby zitten in een draagzak niet om je middel maar hangen recht naar beneden, waardoor het zwaartepunt van je baby een stuk verder en lager van je eigen lichaam afhangt, en dat is absoluut niet bevorderlijk voor ergonomisch dragen. De schouderbanden van zo'n draagzak zijn ook gewoon veel te smal en te stug om het gewicht echt over je lichaam te kunnen spreiden, dus van rugvriendelijk dragen is eigenlijk sowieso geen sprake.
Wat draagzakfabricanten ook mogen beweren, draagzakken zijn NIET ergonomisch. Noch voor de drager, noch voor het kind.
Maar aan u de keuze, natuurlijk... ;o)
quote:Op zondag 15 februari 2009 11:44 schreef Webkim het volgende:
Er zijn 2 Nederlandse fotografen (Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek) die een groot project gedaan hebben met de naam Exactitudes. Ze hebben wereldwijd allerlei stereotypen vastgelegd: pubermeisjes, harleymannen, gooise vrouwen, ouden van dagen.
En ook babydragen komt voorbij.
Een keer mooi.
En een keer iets minder fijn.
(Als je erop klikt zie je ze nog groter.)
quote:Op zaterdag 14 februari 2009 22:47 schreef owlet het volgende:
Oeh wat leuk LL! Ik ga de indio zo snel mogelijk naar Cattie sturen. En Olaf zie ik vanzelf wel verschijnen
quote:Op zondag 15 februari 2009 18:56 schreef Macka66 het volgende:
Ze komen zelfs hier naar toe om het ons ergonomisch en wel te leren
* Macka66 zwaait naar Bereka
Goed we hebben het overleefd!! En het was nog gezellig ook!!quote:Op zondag 15 februari 2009 20:12 schreef LovelyLady het volgende:
Piglet hoe is vandaag je draaguitdaging gegaan??
Klopt! leuk stukkie over de geschiedenis en het gebruik in Burkina Fasso, inclusief kinderdragen.quote:Op zondag 15 februari 2009 20:05 schreef Troel het volgende:
Ik denk dat wax een soort batik is. De stof wordt dan op plekken met wax ingesmeerd, daar waar de wax zit, komt de kleur niet. Zo kunnen er echt heel mooie afbeeldingen gemaakt worden
Duidelijk ja. Alleen een beetje offtopic...dat plaatje helemaal rechts onderin op de pagina kan ik niet goed plaatsen. Volgens mij heeft die mevrouw geen pagne..of gebruikt ze hem nietquote:Op zondag 15 februari 2009 21:26 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Klopt! leuk stukkie over de geschiedenis en het gebruik in Burkina Fasso, inclusief kinderdragen.
quote:Op maandag 16 februari 2009 11:33 schreef Floria het volgende:
Ik meld me ook hier!
Ik draag Lola inmiddels al weer 5,5 week (ze is nu 6 wk oud) in een Medley Denis. Een super, super fijne en stoere doek waar ook haar vader erg enthousiast over is. Het is hier dus 'ruzie' maken over wie Lola gaat dragen. Ik verlies het meestal als we samen zijn want hey, ik kan haar door de week de hele dag dragen is zijn redenatie.
merken voor rond de 70 euro of minder...quote:Op woensdag 18 februari 2009 10:01 schreef MeNicole het volgende:
Nee ben niet maatje 46. Maar met 4,6 kan ik dus alle kanten op? En wil er iets van 70 euro voor uitgeven (iets meer mag ook aangezien ik maar 1 doek wil en het dus een eenmalige uitgave is).
Oke dank je. Vanavond moetquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:19 schreef owlet het volgende:
Wat goed LL!
MeNicole, als ik je zo hoor dan denk ik meteen aan een storchenwiege of een hoppediz. Dat zijn in mijn ogen doeken waarmee je van het begin tot eind kan dragen, ze zijn makkelijk te wassen en drogen en ze dragen comfortabel. Beide zijn hier te koop.
Heb wat last van een slaaptekort en daardoor gebrek aan concentratie en studie ontwijkend gedragquote:
Wat dan wel weer resulteert in een goede post waar men wat aan heeft... SJAAAPOOO pigletquote:Op woensdag 18 februari 2009 10:49 schreef p_iglet het volgende:
Heb wat last van een slaaptekort en daardoor gebrek aan concentratie en studie ontwijkend gedrag
hihi ja, ik wordt dan altijd heel goed in semi nutteloze dingen hihi. mijn post aantal op fok opkrikken bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:05 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Wat dan wel weer resulteert in een goede post waar men wat aan heeft... SJAAAPOOO piglet![]()
Welke doek komt er aan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:05 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Wat dan wel weer resulteert in een goede post waar men wat aan heeft... SJAAAPOOO piglet![]()
![]()
*er is BIJNA weer een doek onderweg...... *zucht*
Vicky is gister gewassen. Ik ben vrijdag vrij, maar heel erg druk met inpakken. Maar als jij wilt langsrijden dan ruilen we even om. Anders wordt het na de vakantie.quote:Op woensdag 18 februari 2009 11:07 schreef p_iglet het volgende:
[..]
hihi ja, ik wordt dan altijd heel goed in semi nutteloze dingen hihi. mijn post aantal op fok opkrikken bijvoorbeeld.
ontopic. Ik wil een Lana!!! Maar die zijn nou niet bepaald binnen het budget. En een vatanai voor vriendlief.
maar ff 2e hands alles in de gaten houden.
Ticootje, wanneer gaan we satin en Vicky ruilen??? Satin is fris gewassen na zijn zwembad avontuur en wil graag wat meer liefde en gebruik.
Ja ook wel mijn kleur hoorquote:Op woensdag 18 februari 2009 11:27 schreef mrien het volgende:
Foto opzoekt
Mooi!
Wel heel rood zo op het oog
Die paarse? Lilia heet ze toch? Die vind ik erg mooi! Ik denk dat die jullie ook prachtig zal staan!quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:53 schreef Ticootje het volgende:
ik ga denk voor de nieuwe girasol exclusive...
Pics!!! Ben benieuwd wat je er van vind!quote:
Ik vind hem wel erg mooi, maar er staat nog steeds geen extra info over welke weving en dergelijke...quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:50 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Die paarse? Lilia heet ze toch? Die vind ik erg mooi! Ik denk dat die jullie ook prachtig zal staan!
[..]
Pics!!! Ben benieuwd wat je er van vind!
ik zou graag willen maar ze is in diepe slaapquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |