abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56912810
Ringslings, Tricot Slens en Tricotti's met rek, Storchenwieges zonder rek, Mei Tai's om zelf te maken, en hoe gebruik je al die doeken.

Draagdoeken 4

handige links:
Wikipedia over de sling
Draagmethodes bij Mamatoto
Draagdoekinstructie filmpjes op YouTube
Ringsling zelf maken
Mei Tai zelf maken

Knoopmethodes trocot slen:
http://www.babyplezier.nl(...)en/tricotslen_nl.pdf

Duidelijke fotohandleiding met draagmanieren:
http://www.binana.net/pdf/binana_nl.pdf

Veelgebruikte draagdoek, die je naar eigen smaak kan samenstellen:
http://www.draagdoek.nl/

Waarom een draagdoek:

1. Een draagdoek is niet alleen een manier om je kindje te vervoeren, het is voor je kind ook een manier om lekker dicht bij mama of papa te zijn. Vooral jonge babietjes kunnen erg ontspannen als ze lekker opgekruld tegen je lijf liggen, je warmte voelen en je hartslag horen.

2. Als je al een kind hebt en er komt een broertje of zusje is een draagdoek de manier om de onhandige combiwagen af en toe eens thuis te laten. Een kind in de buggy, een kind in de doek.

3. Je hebt je handen vrij met je kind in de draagdoek. Je kan dus gemakkelijk een was ophangen, een boodschap doen, noem maar op.
LET OP: ga niet koken met een kind in de draagdoek. En fietsen doe je ook beter niet terwijl je je kind draagt.

Welke draagdoek:

Een rekkende doek, bijvoorbeeld een tricot slen (bij vrijwel alle babyzaken te krijgen voor zo'n 50 Euro), is heel zacht en soepel. Je kan hem van te voren omknopen en daarna je kind er in zetten en je kan hem daarna nog weer goed plooien en aanpassen om je kind op de juiste plekken te ondersteunen. Vandaar dat hij voor een jonge baby heel prettig kan zijn.

Voor oudere kinderen is hij vaak weer minder prettig omdat tricot sneller rekt en een zwaardere dreumes dus te laag kan hangen en dat is weer minder prettig voor je rug. Rugdragen is met een tricot doek minder makkelijk dan met een niet-rekkende doek.

Een niet rekkende doek gaat langer mee, daar kan je een kleuter nog mee op je rug dragen als je dat zou willen. Hij is ook veelzijdiger met knopen, je kan er mee op je borst, zij en rug dragen. Hij wordt soms wat koeler ervaren dan een tricotdoek.

----------------------------------------------------

Ik kom even binnenvallen hoor
Lucas heb ik zes maanden gedragen, maar in de zomer vond ik dat wat warm worden voor ons beiden en is ie overgegaan op een buggy, hij was toen iets van 8/9 maanden oud.
Zijn zusje komt in mei en zou ik ook graag een tijdje dragen, maar ik ben bang dat het van de zomer veeel te warm is voor zo'n kleintje. Ik heb allemaal van die rampscenario's in mijn hoofd met warmtestuwing en smeltende mama's enzo... Wie heeft er ervaring mee? Hoe deden jullie dat in de zomer als het snikheet was?

[ Bericht 25% gewijzigd door BE op 04-04-2008 21:14:13 ]
pi_56913886
Wij hebben Ive in de zomer ook gewoon in een draagdoek gehad. Als je denkt dat het echt te warm is, ook als jullie beiden verder niet veel aan hebben, zou je een dunnere doek kunnen zoeken, ik geloof dat de Ella Roo doeken dunner zijn dan andere doeken.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:01:32 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56914241
Wij zijn net even weg geweest en ipv het onderstel mee te nemen heb ik Sasha in de doek gehangen. Heerlijk is dat toch! We doen het eigenlijk te weinig maar als ik het dan eens doe dan neem ik me direct voor om het echt vaker te doen!
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:14:54 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56914468
Ik vergeet steeds om de doek mee naar boven te nemen om te wassen..
Meteen ff doen zometeen, ligt ie ook klaar voor gebruik (moet ik alleen nog ff ergens een 'gebruiksaanwijzing' vandaan trekken en door Swets uit laten printen)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 21:17:47 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56914524
Dit zijn de instructies van draagdoek.nl: http://draagdoek.nl/download-a20.html
  zaterdag 23 februari 2008 @ 13:40:50 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_56924599
Rechtop in de draagdoek gaat steeds beter hier
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56944181
Nu wil ik dus ook een draagdoek bestellen bij draagdoek.nl.. Want die kwaliteit lijkt me wel goed, toch? maar ik kan niet kiezen welke kleur+tussenstuk! Potverdorie!
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  zondag 24 februari 2008 @ 12:55:02 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56944224

Ik heb een grijze en gebruik hem niet eens zo heel vaak, en toch twijfel ik over een 2e omdat ik wel eens een ander kleurtje om zou willen!

Enneh, ik vind de kwaliteit echt heel goed. Mooi dik spul.
pi_56944288
Ik zag jouw foto inderdaad Brighteyes en vind die grijze ook erg mooi! Twijfel tussen zwart en antraciet met een petrol/lila of antraciet tussenstuk.
Of zal ik er ook nog een ster op laten drukken, met de naam misschien? pfffff Jammer dat je geen voorvertoning kunt zien bij het bestellen.
  zondag 24 februari 2008 @ 13:00:53 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56944340
Petrol vind ik idd ook een hele mooie kleur.
En ik heb ook heel erg getwijfeld over die ene kant en klare met ster, met dat turquoise geloof ik.

En ik heb een pietsje beetje spijt dat ik zijn naam er niet op heb laten zitten, dat had ik achteraf gezien ook wel heel leuk gevonden toch.
Dus wie weet... mss toch nog wel eentje bijbestellen.
pi_56944519
Dus het is nog 'gevaarlijk' ook, zo'n draagdoek bestellen (straks wil ik er ook 2)
Ik had ook heel even het idee om de naam erop te laten zetten, maar dan kan ik er later moeilijker iemand anders blij mee maken, of ruilen..
  zondag 24 februari 2008 @ 13:23:04 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56944854
Dat was dus ook precies waarom ik het niet gedaan heb, staat ook zo raar als er mss ooit toch nog een 2e komt.
pi_56945460
Hmm.. ik wil ook een draagdoek gaan bestellen maar ik weet niet goed welke. We willen er lange en korte wandelingen mee maken en niet te ingewikkeld om te knopen zijn enzo want dan gaat vriendlief er nooit mee lopen Aanraders?
(Ik heb de vorige deeltjes ook doorgespit, maar het maakt het alleen maar ingewikkelder denk ik )
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  zondag 24 februari 2008 @ 13:52:04 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56945553
Nou ehm... Ik heb geen ervaring met een andere maar ben heel tevreden over die van draagdoek.nl, die kan ik je echt aanraden. Niet te moeilijk qua knopen. Heb 1 keer het boekje erbij gehad en dat was genoeg.
pi_56946137
Dat ligt er aan wat voor doek je wilt aanschaffem, S_oepstengel.

Een tricotdoek is er meestal maar in één maat, eventueel zijn er wat verschillen voor heel lange of juist heel korte mensen.
Maar met een tricot doek doe je eigenlijk maar één knoopmethode, je legt alleen het kind er op verschillende manieren in.

Van niet-rekkende doeken zijn er vaak wel meer verschillende lengtes.

Weet je al of je een rekkende doek of een niet-rekkende doek wil?
pi_56946591
Ik weet niet zo goed wat de functie van een rekkende doek of niet-rekkende doek is? Dus ik weet eigenlijk ook niet wat voor doek ik zoek
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
pi_56947395
Even heel algemeen:

Een rekkende doek, zoals bijvoorbeelde de tricot doek waar BE het over heeft, is heel zacht en soepel. Je kan hem van te voren omknopen en daarna je kind er in zetten en je kan hem daarna nog weer goed plooien en aanpassen om je kind op de juiste plekken te ondersteunen.
Vandaar dat hij voor een jonge baby heel prettig kan zijn.
Voor oudere kinderen is hij vaak weer minder prettig omdat tricot sneller rekt en een zwaardere dreumes dus te laag kan hangen en dat is weer minder prettig voor je rug.
Rugdragen is met een tricot doek minder makkelijk dan met een niet-rekkende doek.

Een niet rekkende doek gaat langer mee, daar kan je een kleuter nog mee op je rug dragen als je dat zou willen. Hij is ook veelzijdiger met knopen, je kan er mee op je borst, zij en rug dragen. Hij wordt soms wat koeler ervaren dan een tricotdoek.

Persoonlijk vind ik tot een maand of zes een tricotdoek heeeeeerlijk. Lekker makkelijk en comfortabel.
Een niet-rekkende doek heb ik daarna weer heel veel gebruikt al zou ik als ik moet kiezen zelf eerder voor een tricotdoek kiezen dan voor een niet-rekkende doek. Ook omdat bij een heel klein babietje zo'n zachte warme draagdoek meer is dan alleen een draagmethode, het is ook een manier om dicht bij de ouders te zijn.

edit: ik zie nu pas dat je kindje al weer drie maanden oud is. In dat geval zou ik denk ik een niet-rekkende doek kopen, daar kan je dan waarschijnlijk weer langer mee doen.
4,60 of daaromheen is een prettige maat. Veelzijdig, maar niet te lang. Als jullie beide een stuk kleiner of groter dan gemiddeld zijn dan kan voor een andere maat kiezen.

Ik heb zelf maar 42, toen ik de doek kocht 44/46. Speciaal daarom dus de grootste maat genomen maar achteraf bleek dat veel te groot. Ik twijfel nog of ik er een stuk af ga knippen, maar dan moet ik even over de drempel van knippen in mijn mooie storch...

[ Bericht 10% gewijzigd door owlet op 24-02-2008 14:59:33 ]
pi_56947832
Bedankt voor je uitgebreide verhaal!
Als het dragen met de draagdoek ons bevalt dan willen we zeker langer dan alleen de baby-periode de draagdoek gaan gebruiken, dan kan ik dus beter een niet-rekkende doek kiezen als ik jouw verhaal zo lees. Ik ga eens verder rondkijken op internet
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  zondag 24 februari 2008 @ 16:52:57 #19
108648 cattie
lieve moeder
pi_56950126
Owlet, met een doek van 4,60 m kun je dan alle knoopvariaties doen als je een gemiddelde maat hebt? Dus ook deze:

(ik ben 1,70 m, maat s/m en mijn man is 1,85 m, maat s/m)
pi_56950276
Ik denk het wel.
Er is nog een site met maatinformatie maar die kan ik even niet vinden. Beginnings geeft echter aan dat het met een 4,60 moet kunnen.
Ik heb dus een 5,20 maar dan heb ik altijd enorme staarten stof over en dat weegt ook weer wat (en is warm). Ik kan me niet voorstellen dat je met een maat kleiner niet zo kan knopen als op de foto.
en wat heerlijk, zo'n klein bolletje onder je kin. Da's weer heel anders dat een harentrekkende, omdraaiende dreumes op je rug

edit: hier staat ook nog wat meer. Een amerikaanse large is wat groter dan een Europese large

edit 2: de site van hoppediz zegt dit:

Which sling size is suitable for me?
quote:
The size of the sling is dependent on the size and weight of the person doing the carrying. It does of course make sense for the sling to fit the person who will be wearing it most best.
If, for example, a woman is less than 1.75 m in height or 70 kg in weight, but her partner is much taller and heavier, you don't necessarily need the maxi sling. The maxi sling is probably only worth considering if the partner really does do a lot of carrying. Otherwise we recommend the long sling (approx. 4.60 m). Even a large man (for example 1.95 m / 95 kg) can still tie the sling in the simple cross-carry or the simple rucksack-carry styles.
  zondag 24 februari 2008 @ 17:33:48 #21
108648 cattie
lieve moeder
pi_56950949
Hmm, ja, die info had ik ook gelezen, maar vanwege al die buitenlandse maten was ik niet zeker. En ik vind het net een twijfelgeval, niet voor mezelf, maar omdat mijn man een stukje groter dan ik is. Aan de andere kant, hij is slanker dan ik, dus dat compenseert dan weer. Dus dan toch de 4,60 denk ik.

Als ik zwanger van de tweede ben, mag ik van mezelf namelijk een hoppediz kopen en ik zit nu al te kijken welke ik wil.
Zo'n ieniminie baby lekker tegen je aan dragen, daar kan ik me helemaal op verheugen!
pi_56951332
ik denk dat lengte ook niet zo heel erg van invloed is op hoe lang de doek moet zijn. Breedte wel en dan zijn mannen misschien wat breder maar die hebben weer geen borsten.
Affijn, ik volgens mij kunnen jullie prima met een 4,60 uit de voeten.

Een Hoppediz..... mmmmm..... mooi hoor!
  zondag 24 februari 2008 @ 18:16:36 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56951763
Ik heb daarstraks gelijk daad bij woord gevoegd en ben lekker een stuk gaan wandelen met Sasha in de draagdoek. Echt zo fijn!
  zondag 24 februari 2008 @ 19:10:25 #24
108648 cattie
lieve moeder
pi_56952703
Lekker BE!

Van de niet-rekkende doeken vind ik dat hoppediz de mooiste kleuren heeft. En is wat goedkoper dan storchenwiege en didymos.
pi_56952926
Mijn doek is 4.60 en daar kan ik alles mee knopen wat ik wil. Bij de wereldwinkel heb ik een nieuwe gekocht, ze hadden daar uitverkoop en 50% korting. Dan is een extra doek wel heel aantrekkelijk. Het is wel handig dat die wat korter is en dat ik die sneller kan knopen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')