quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
Probeer deze eens.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:56 schreef waht het volgende:
Wat is de verwachting voor het komende half jaar volgens jullie? VS in recessie waarop de rest van de wereld volgt? Mij lijkt dat aangezien vrijwel elk land belangen heeft in de VS ook elk land de pijn zal voelen van een recessie in de VS.
Komt ook nog eens bij dat dit een verkiezingsjaar is in de VS en China de olympische spelen als prioriteit heeft, derhalve lijken veel dingen vast niet wat ze ook daadwerkelijk zijn.
Onrustig op de beursvloer.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:20 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik weet nog even geen titel. Help me. Het moet niet te vaag zijn, nieuwe geïnteresseerden moeten dit topic ook kunnen vinden
De agrosector, eten is primair!quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:20 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik zou mijn geld inzetten op de energiesector....ondanks de afnemende vraag zit daar nog wel de meeste toekomst en wellicht de volgende bubble.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Onrustig op de beursvloer.
KISS = Keep it simple stupid.
Volkswagen en toyota openen er nieuwe fabrieken. Het verschil is de uurtarieven en benefits die zij betalen, die liggen veel lager dan bij de oude VS autofabriekanten waar de UAW nog veel macht heeft.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:12 schreef okee6 het volgende:
[..]
Cadillac komt met een hybride SUV en diverse andere merken hebben ook al de greenswitch moeten maken, vanwege de oplopende (binnenlandse) gallonprijs. Waarom pas nu? Protectionisme. De automobielbranche is trouwens niet zo'n goed innovatievoorbeeld, die is voor Amerika reeds verloren.
quote:Vertrouwen, berenmarkt en volatiliteit
AMSTERDAM - Een paar weken geleden zei de bestuursvoorzitter van Deutsche Bank, Josef Ackermann, dat de markt alleen niet in staat is om de financiële crisis op te lossen. Daarom eiste hij overheidshulp voor zijn branche. Dat werd hem niet door iedereen in dank afgenomen, want in feite formuleerde Ackermann een soort faillietverklaring van het kapitalistische systeem waarin juist alle zegen van de marktwerking moet komen.
Inmiddels is de eis van Deutsche Bank ingewilligd, althans in de Verenigde Staten. Minister van Financiën Henry Paulson en Fed-voorzitter Ben Bernanke hebben voor de hypotheekbanken Fannie Mae en Freddie Mac impliciete overheidsgaranties omgezet in expliciete beloften om beide instellingen, die als het hart van het Amerikaanse financiële systeem gelden, overeind te houden.
Hoe meer duidelijk wordt dat de Verenigde Staten zo op een nog grotere staatsschuld afstevenen en ontbrekend kapitaal uiteindelijk met behulp van de geldpers moeten binnenharken, hoe groter de angst voor een sterk oplopende inflatie en een verdere neergang van de dollar. Er is sprake van een duivelse afruil: liever meer inflatie en een goedkopere dollar dan een crash van het financiële systeem.
Konden de Beatles de tijdgeest van de jaren zeventig treffend vangen in de tekst ‘All you need is love’, nu staat ‘All you need is trust’ onbedreigd nummer één op de financiële hitparade, net als in de tijd van de grote boekhoudschandalen bij bedrijven als Enron en Ahold.
Midden in een financiële crisis hebben de autoriteiten weinig alternatieven. Het is hun taak vertrouwen te herstellen door garanties af te geven en een ruime monetaire politiek te voeren. Dat kost weliswaar veel geld, dat door de belastingbetaler moet worden opgebracht, maar zij kunnen het financiële systeem niet laten opblazen. Inderdaad, veel banken hebben zichzelf in het moeras doen zakken en volgens de wetten van de vrije markteconomie zouden zij zich daar aan hun eigen haren weer uit moeten trekken, maar daartoe zijn ze niet in staat.
De economische geschiedenis toont aan dat wantrouwen op een gegeven moment wegebt en vertrouwen weer langzaam terugkeert. Dat beleggers, of liever speculanten, zich niet meer in eerste instantie laten leiden door geruchten, zoals bijvoorbeeld bij Fortis. Door snelle en scherpe koersbewegingen wordt bij veel beleggers het gevoel versterkt dat zij de trein dreigen te missen. Daarom wordt bij stijgende koersen gekocht en omgekeerd bij dalingen verkocht. Het gevolg is dat de uitslagen nog groter worden.
Beleggers die het, zoals dat heet, niet meer zien zitten, verkopen hun stukken. Dat is nu op grote schaal het geval. De vraag is wanneer dit ophoudt. Het antwoord: als ze weer vertrouwen krijgen en vinden dat het nu wel genoeg is geweest. Als dus het aanbod van te verkopen aandelen is opgedroogd.
Dan is de bodem van de markt bereikt. Wanneer dat het geval is, kan niemand voorspellen. In het beursjargon heet het dat er nu eenmaal geen bel rinkelt op het dieptepunt. Maar dat neemt niet weg dat beleggers wel moeten proberen de markt te duiden. Hulpmiddelen daarbij kunnen de historie en de zogenoemde volatiliteitsindex zijn.
We zitten nu in een berenmarkt, want de MSCI Wereldindex is sinds oktober van het vorig jaar met ruim 20% gedaald. In het verleden duurden berenmarkten volgens een onderzoek van Sam Stovall van Standard & Poor’s gemiddeld 14 maanden. Interessanter is dat de S&P 500 index in de maand na het officiële begin van een berenmarkt – als de grens van minus 20% wordt overschreden – gemiddeld 3% hoger noteerde en na 12 maanden zelfs 16,5%. Slechts in weinig uitzonderingsgevallen werden na het begin van de berenmarkt ook in de volgende maanden verliezen geleden.
De volatiliteitsindex is een maatstaf voor de beweeglijkheid van de markt en weerspiegelt de stemming van beleggers. In een rustige markt beweegt de index tussen de 12 en 20. Als de koersen dalen stijgt de volatiliteit en als de koersen stijgen daalt die. In maart 2003, toen de AEX-index een dieptepunt bereikte van 218,4 steeg de volatiliteit naar 65, de hoogste stand ooit.
In het afgelopen jaar bewoog de volatiliteit tussen grofweg 21 en 40 De grafiek vertoont een opmerkelijke overeenkomst met de koersbewegingen van de AEX. In mei van dit jaar daalde de volatiliteit naar rond de 21 en steeg de AEX tot circa 500. Daarna daalde de index tot beneden de 390 en steeg tegelijkertijd de volatiliteit tot boven de 32. Dat lijkt nog niet hoog genoeg om nu al van een bodem in de aandelenmarkt te kunnen spreken. Er moet dus nog meer onrust komen.
Ik zit er ook aan te denken indd.. zit wel degelijke toekomst in ( met name de komende 20 jaarquote:
Dat was het onvermijdbaar probleem, de te verwachten werklozen. Efficienter produceren kost banen. Buitenlandse investeerders hebben er geen moeite mee, investeren is investeren.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:32 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Volkswagen en toyota openen er nieuwe fabrieken. Het verschil is de uurtarieven en benefits die zij betalen, die liggen veel lager dan bij de oude VS autofabriekanten waar de UAW nog veel macht heeft.
Blog
Ik denk dat ING niet echt zit te wachten op Fortis..quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:34 schreef Netstorm het volgende:
"ING moet Fortis overnemen"
http://debeurs.nl/beursnieuws/?ID=223753
Dank voor reactie.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:11 schreef digitaLL het volgende:
De VS is al jarenlang in een recessie. Het is manipulatie van cijfers, met name de inflatiecijfers die het anders doen voorkomen. Probleem is dat de werkelijkheid zich niet zo makelijk laat manipuleren. De autoverkopen dalen enorm, Banken vallen om en zelfs instituten die als middel tegen de crisis van de jaren 30 werden opgericht staan op instorten. Maar een recessie welnee.
They are selling a lot of shit and people are putting it in their eyes.
Hoezo paniekvoetbal.... Ook ING heeft er last van... weliswaar minder maar toch.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:34 schreef Netstorm het volgende:
Ik denk het wel. Het is niet zo dat Fortis nu zo'n slecht bedrijf is, de problemen zijn vooral terug te leiden op de slechte timing van de ABN overname. Vergeet niet dat ING in gesprek was om ABN over te nemen voordat Barclays om de hoek kwam.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:40 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ik denk dat ING niet echt zit te wachten op Fortis..
Kunstmatig = niet fundamenteel. De afrekening komt er toch wel (het is slechts tijdrekken).quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:42 schreef waht het volgende:
[..]
Dank voor reactie.
Opvolgende vraag: Wat voor instrumenten heeft de federale regering van de VS om de beurskoersen kunstmatig hoog te houden? En gebruiken ze die op dit moment ook waardoor de DJ niet helemaal in elkaar klapt?
Het lijkt erop dat de regering alles doet om Joe Average niet in paniek te laten raken.
De US gov speelt de lender of last resort. Als de markt niet bereid is tegen de belachelijke lage door de FED ingestelde renteniveau's geld uit te lenen. Dan pompt men via de Fed discount window geld in insolvabele "bedrijven". Als de FED door de voorraad oblies heenraakt die ze heeft, die oblies zijn schuldpapieren die de FED krijgt van de US govnt in ruil voor vers gedrukte pallets dollars. Zal de US govnt meer schulden aangaan zodat de FED die oblies tegen junkpaper uit de markt kan blijven inwisselen. Dat dit hele verhaal inflatie aanjaagt moge duidelijk zijn. Probleem is dat de US gov zelf al 9000 miljard schuld heeft en daar bovenop nog es 54.000 miljard aan ongedekte verplichtingen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:42 schreef waht het volgende:
Dank voor reactie.
Opvolgende vraag: Wat voor instrumenten heeft de federale regering van de VS om de beurskoersen kunstmatig hoog te houden? En gebruiken ze die op dit moment ook waardoor de DJ niet helemaal in elkaar klapt?
Het lijkt erop dat de regering alles doet om Joe Average niet in paniek te laten raken.
Dat laatste kan iedereen zeggen. Gezien de bevolkingssamenstelling, de positie in de wereld en de financiele perspectieven voor de dollar is het onwaarschijnlijk dat de VS in huidige vorm zal voortbestaan. Iets met touwtjes enzo. Twintig jaar geleden hadden we van Amerikaanse hypotheekverstrekkers en grote Nederlandse banken dit ook niet verwacht. En nog steeds houdt men hoop op het eigen protectionisme, tot de dood volgt.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Steeds minder draadjes doen nog de juiste of verwachte handelingen.
De fundamentele vraag is eerder wie er garant wil blijven staan voor de uitstaande leningen. Als dat een pijnlijke issue wordt (en investeerders het laten afweten) is het over en sluiten voor de FED.
Een aantal analisten denkt dat de FED over 20 jr niet meer in zijn huidige vorm bestaat.
Bron: NOS.quote:Pensioenfondsen: 50 miljard verdampt
Steeds meer pensioenfondsen komen in de problemen door de kredietcrisis en de malaise op de aandelenbeurzen.
Door de dalende koersen is het aantal pensioenfondsen dat in moeilijkheden zit in de eerste maanden van dit jaar verdubbeld. Zo blijkt uit schattingen van de pensioenconsultant Mercer. Als de beurzen niet snel aantrekken, gaan gepensioneerden er volgend jaar in koopkracht op achteruit. Bij de pensioenfondsen is gezamenlijk al zo'n vijftig miljard euro verdampt. Veel pensioenfondsen hebben daarom te weinig vermogen om volgend jaar de koopkracht van gepensioneerden op peil te houden.
Plan
Volgens FNV-voorzitter Jongerius hangt het van de reserves van de pensioenfondsen af wat er met de hoogte van de uitkeringen gebeurt. Pensioenfondsen in problemen moeten binnen drie maanden met een plan komen waarmee ze er weer bovenop kunnen komen. De financiële reserves bij pensioenfondsen fluctueren. Zo stonden in maart deze reserves ook al onder druk, maar werden ze in mei alweer aangevuld, toen beurskoersen opliepen.
Zo zie je maar weer hoe gammel ons hele economische systeem in elkaar zit...quote:
Uiteindelijk één grote globale keten; het duurt alleen jaren voordat een kleine schommeling zichtbaar wordt.quote:Op woensdag 16 juli 2008 15:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer hoe gammel ons hele economische systeem in elkaar zit...
tsja. dat klopt. gevolg is echter ook dat de arbeiders aldaar ook minder te besteden heeft.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:32 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Volkswagen en toyota openen er nieuwe fabrieken. Het verschil is de uurtarieven en benefits die zij betalen, die liggen veel lager dan bij de oude VS autofabriekanten waar de UAW nog veel macht heeft.
Blog
Dat is waar, maar in Nederland is het niet (meer) gebruikelijk je overwaarde te cashen, dit valt ook buiten de hypotheekrente aftrek, want opnemen kan, maar dan is het niet meer aftrekbaar. In de VS is het - naar mijn weten - normaal dat je je overwaarde er uithaalt en consumeert.quote:Op woensdag 16 juli 2008 08:04 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat door de hypotheekrenteaftrek in Nederland de huizenprijzen hier ook hoger zijn dan bij een normaal werkende markt. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Maar het is maar een deel van de reden waarom huizen in Nederland duur zijn. Dus echt hetzelfde als in de VS is het bepaald niet.
Inderdaad, en als de prijs goed is, dan is het koopwaardig, simple is that. Fortis is geen bos rommel opeens, het is best een leuk pakket, alleen Fortis mist momenteel de reserve's om lekker te schuiven en af te dekken. Maar alles heeft een bodem, het is niet zo dat Fortis stuk loopt en dat iedereen zijn handen ervan af blijft houden. Fortis houdt zich staande, krijgt hulp of wordt overgenomen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:47 schreef en_door_slecht het volgende:
Ik denk het wel. Het is niet zo dat Fortis nu zo'n slecht bedrijf is, de problemen zijn vooral terug te leiden op de slechte timing van de ABN overname. Vergeet niet dat ING in gesprek was om ABN over te nemen voordat Barclays om de hoek kwam.
Ja en nee. Bij de vorige dip werd dat ook opgelost en toen stonden we echt een flink stuk lager en kwamen we van hoger. Institutionele beleggers zitten lang, dus blijven in de regel zitten als de boel onderuit gaat. Ik geloof wel dat ze na 2003 hebben besloten om het deel beleggingen te reduceren, of dit ook gebeurt is weet ik niet.quote:Op woensdag 16 juli 2008 15:55 schreef Q. het volgende:
Zo zie je maar weer hoe gammel ons hele economische systeem in elkaar zit...
Klopt. Maar in Nederland is het mogelijk om een hypotheek af te sluiten zonder aanbetaling en zonder aflossing. Dat zie je in de VS weer niet. Daarnaast maak ik me echt zorgen over de huizenprijzen in Nederland. Een van de redenen dat ik afgelopen winter ook heb besloten om voorlopig niet terug naar Nederland te komen. Waarom een half miljoen (in dollars) voor een rijtjeshuis neerleggen als ik voor een kwart van dat geld een vrijstaand huis in mijn huidige woonplaats kan kopen?quote:Op woensdag 16 juli 2008 08:15 schreef Perrin het volgende:
En probeer hier maar eens een liar's loan af te sluiten.. gaat echt niet lukken. Hypotheekverstrekkers zijn best streng hier, terwijl ik de indruk heb dat ze in de VS iemand in de bijstand soms nog een McMansion zouden verkopen.
en dat niet alleen maar ook nog eens 2x zelfs toen bekend was dat hij een oorlog bij elkaar verzonnen hadquote:Op dinsdag 15 juli 2008 17:33 schreef Q. het volgende:
[..]
Echt heel veel dommere puur korte-termijn 'oplossingen' zijn er niet hè? Mijn god, ik snap echt serieus niet hoe ze iemand met zo'n compleet gebrek aan intellect hebben kunnen kiezen tot machtigste man op aarde.
ING had abn over moeten nemen van fortis blijven ze afquote:Op woensdag 16 juli 2008 14:34 schreef Netstorm het volgende:
ik denk dat ing nu wel uitkijkt. lijkt mij iig geen bijster handige zet.quote:Op woensdag 16 juli 2008 17:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ING had abn over moeten nemen van fortis blijven ze af
goed kans dat ING fors aan het inkopen was op 8 euroquote:Op woensdag 16 juli 2008 17:46 schreef simmu het volgende:
[..]
ik denk dat ing nu wel uitkijkt. lijkt mij iig geen bijster handige zet.
ABN ? Die is volgens mij tien jaar geleden al verpatst aan de AMROquote:Op woensdag 16 juli 2008 18:40 schreef athlonkmf het volgende:
Hoe groot is de kans dat Fortis simpelweg ABN in de verkoop gooit?
Nul. Ze zijn al te ver met de integratie. Absoluut geen optie.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:40 schreef athlonkmf het volgende:
Niet.... als ze dat doen is het een knieval die zeker hard afgestraft zal worden. Fortis beweert nog steeds bij monde van de interim voorzitter (vandaag op BNR) dat hun kapitaalbasis in orde is.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:40 schreef athlonkmf het volgende:
Nee hoor, alleen een zakenbankdeel is echt opgenomen in Fortis. Het gewone consumenten-banking in NL wat Fortis in handen moet krijgen, is nog onderdeel van een houdstermaatschappij waar RBS verantwoordelijk is. Als Fortis nu om zou vallen, zou dat deel van ABN helemaal niet mee vallen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Nul. Ze zijn al te ver met de integratie. Absoluut geen optie.
quote:De glazen bol van Maurice
Beschikt Fortis-voorzitter Maurice Lippens over een glazen bol? Eind juni rechtvaardigde hij de kapitaalverhoging van de bank-verzekeraar door een nakende financiële tsunami in de VS. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Maar na de perikelen van Fannie Mae en Freddie Mac, de nationalisering van IndyMac en de zorgen over Lehman Brothers lijkt hij de bal niet volledig te hebben misgeslagen.
(tijd) - 'Twee maanden geleden wisten we niet dat het zó slecht gaat in Amerika. En het zal nog veel slechter gaan. Er begint een complete meltdown (ineenstorting) in de VS. We verwachten faillissementen onder de 6.000 Amerikaanse banken, maar ook Citigroup en General Motors lopen gevaar.'
Maurice Lippens sprak die onheilspellende voorspellingen net na de kapitaalverhoging van Fortis uit. Dat zette kwaad bloed bij analisten, aandeelhouders, beleggersverenigingen en, naar verluidt, ook bij de toezichthouder CBFA. Er werd hem verweten dat hij daarmee de problemen van Fortis wou verklaren en de aandacht van de bank-verzekeraar wou afleiden.
Lippens' kritikasters moeten twee weken later evenwel toegeven dat de Fortis-voorzitter minstens deels gelijk krijgt.
Talrijke moeilijkheden
Fed-voorzitter Ben Bernanke verklaarde gisteren nog dat de Amerikaanse economie kampt met 'talrijke moeilijkheden', dat de groeivooruitzichten van de Amerikaanse economie zijn verslechterd en dat de inflatievooruitzichten 'ongewoon onzeker' zijn.
De Amerikaanse consument is nooit zo somber geweest. Het Amerikaans consumentenvertrouwen is teruggevallen tot het laagste peil sinds 1964, de activiteit in de dienstensector daalde nog maar eens en de cijfers voor de kleinhandelsomzet - een indicatie voor de consumptie van de gezinnen - zijn slechter dan verwacht.
Hypotheekmarkt
De zwaarste klappen vallen op de Amerikaanse hypotheekmarkt. Enkele dagen geleden moest de regering-Bush de hypotheekbank IndyMac nationaliseren. Een 'run' op de bank had de cashvoorraad uitgeput. Er is ook ongerustheid over de financiële positie van Washington Mutual, de zesde Amerikaanse hypotheekverstrekker.
De overheid en de Amerikaanse centrale bank moesten vorig weekend ook maatregelen nemen om de hypotheekreuzen Fannie Mae en Freddie Mac te ondersteunen. Minister van Financiën Henry Paulson vroeg de toestemming om voor een onbeperkt bedrag aandelen van Fannie en Freddie te kopen en geld te lenen aan beide groepen. Fannie en Freddie zijn cruciaal voor de Amerikaanse vastgoedmarkt, en dus voor de economie.
En daar stopt de lijdensweg niet in de financiële sector: ook Lehman Brothers zou er slecht aan toe zijn. De vrees bestaat dat Lehman dezelfde weg opgaat als zijn sectorgenoot Bear Stearns, die in maart bijna failliet ging.
De crisis in de Verenigde Staten heeft ook repercussies in Europa. Deutsche Bank noteert op het laagste niveau in jaren omdat ze sterk afhankelijk is van de Amerikaanse markt. Ook Dexia deelt mee in de klappen, omdat de groep in de VS actief is via de obligatieverzekeraar FSA.
Voorlopig heeft die nog een AAA-rating en dus een concurrentieel voordeel tegenover MBIA en Ambac, die de toprating al verloren. Maar het is onzeker of FSA die toprating zal behouden. Bepaalde analisten sluiten niet uit dat Dexia de meest risicovolle activiteiten van FSA stopzet en dat de groep extra kapitaal moet ophalen. FSA publiceert zijn resultaten half augustus, maar die datum wordt mogelijk vooruitgeschoven.
Resultatenseizoen
Ondertussen stort de Amerikaanse automarkt verder in. General Motors kondigde gisteren een brede herstructurering aan, waarbij het dividend geschrapt wordt en de loonkosten met 20 procent moeten dalen. Sommige waarnemers sluiten een faillissement niet uit, maar de autofabrikant stelt dat hij stevig genoeg is.
Zal het resultatenseizoen dat dezer dagen op gang komt Maurice Lippens nog meer gelijk geven? Dat dreigt te gebeuren. Er is in ieder geval op de financiële markten geen greintje optimisme meer te bespeuren.
De glazen bol.... my ass. Als hij hier meeleest wist hij het ook. Zijn uitspraken zijn niet veel beter/slechter dan wat wij hier gemiddeld weg posten.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:50 schreef Q. het volgende:
Iedereen die Lippens voor gek verklaarde:
http://www.tijd.be/geld_b(...)ice.7872300-1381.art
Maar hij is een ''bekend''/belangrijk persoon, wat een onbeduidend persoon zegt , zegt weining.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De glazen bol.... my ass. Als hij hier meeleest wist hij het ook. Zijn uitspraken zijn niet veel beter/slechter dan wat wij hier gemiddeld weg posten.
Niet alleen dat, maar Maurice Lippens is de 'architect' achter de overname van ABN/AMRO en het is nogsteeds de vraag hoe handig die stap was. Als het goed afloopt heeft hij het goed gedaan, maar ondertussen heeft hjj wel - degelijk - met vuur gespeeld, Fortis zelf in dit geval. Lekker zo'n cowboy in financial-land.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:55 schreef Drugshond het volgende:
De glazen bol.... my ass. Als hij hier meeleest wist hij het ook. Zijn uitspraken zijn niet veel beter/slechter dan wat wij hier gemiddeld weg posten.
Nee hoor, het is door wiens ogen je het bekijkt.quote:
Leuke hypothese. Maar goed de AFM is aan zet en niet Maurice Lippens. Hij heeft nu de schijn tegen omdat hij Votron tot het einde bleef steunen. Ook nadat 60-70 % van de beurswaarde in rook was opgegaan.quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:17 schreef elcastel het volgende:
Leuk als hij dit opeens ingeschat heeft, maar ik denk dat ze hem dit in de schoenen schuiven omdat zijn positie ter discussie staat en flink ook. Wat ik wél zeker weet is dat hij dé man achter de overname was.
Het zou wel heel fucked up zijn mocht Fortis omvallen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:41 schreef agter het volgende:
Fortis staat zo laag... krijg bijna zin om wat te kopen.
Maar ja, wat gebeurt er als er wel een meltdown komt?
Ben ik dan mijn geld kwijt, of zal de overheid inspringen (zoals in Amerika).
Is het het risico waard?
Als ze niet omvallen, dan is the only way up, denk ik zo...wat denken jullie?
De glazen bol van Maurice was niet meer dan een hoax. Vreemd dat er nu serieus aandacht aan wordt gegeven. O wacht, het zijn Belgen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 18:50 schreef Q. het volgende:
Iedereen die Lippens voor gek verklaarde:
http://www.tijd.be/geld_b(...)ice.7872300-1381.art
[..]
Fortis heeft het geluk dat het van 3 landen niet mag omvallen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:47 schreef Dementor het volgende:
[..]
Het zou wel heel fucked up zijn mocht Fortis omvallen.
Wie weet hoe het financiele plaatje van Fortis er nu werkelijk uitziet en staat alles wel onder de juiste potjes ?quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:41 schreef agter het volgende:
Fortis staat zo laag... krijg bijna zin om wat te kopen.
Maar ja, wat gebeurt er als er wel een meltdown komt?
Ben ik dan mijn geld kwijt, of zal de overheid inspringen (zoals in Amerika).
Is het het risico waard?
Als ze niet omvallen, dan is the only way up, denk ik zo...wat denken jullie?
Ze zitten dus ook die poel des doods.quote:Q1 results.
while Fortis also took a charge of 380 million euros from its subprime, structured credit and related investments in the first quarter.
quote:Op dinsdag 15 juli 2008 09:31 schreef Drugshond het volgende:
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3Adsl&hl=en
Dit schijnt trouwens de volgende te worden (Downey Financial Corp.).
Stond ooit op 78,91nu nog op 1,30 (en bijna penny-stock).
quote:Downey Savings Paid Brokers up to $50k Commission ON EACH LOAN!
Posted on July 16th, 2008 in Daily Mortgage/Housing News - The Real Story, Mr Mortgage's Personal Opinions/Research
Downey Savings is widely rumored to be the next ‘IndyMac’ due to their heavy Pay Option ARM exposure.
Did you know that they paid their mortgage broker clients up to $50k PER LOAN in rebate-based commission? They allowed this up until last week!
The rate sheet below clearly shows they are advertising this fact. Yes, that is $50k commision is for one loan! This goes to show you how easy these loan were to sell, even with high enough margins for some unscrupulous brokers to earn a $50k commission, and how hungry the banks were for these loans.
Offering a $50k maximum commission that can be earned by putting the borrower in the highest margin and longest pre-payment penalty loan available is essentially a green light to take advantage of the consumer. Even if all loan fees were built into a $1.5 mil loan amount, the net commission would probably be near $43k.
For the record, I am the biggest broker advocate around. Without brokers, banks have a monopoly and the mortgage/real estate sectors will suffer. Many may deserve to make $50k on a deal. It is just when the banks structure programssuch as this with high margins and long prepays in order to achieve a yield spread premium that would pay a $50k commission, you can destroy the borrower and that is what we are seeing right now.
Below is Downey’s Pay Option ARM rate sheet. This may be some of your first time actually looking a this monster called a Pay Option ARM, so I advise you to put the children out of the room when viewing the rate sheet and be careful. This program has torn banks to shreds and made their CEO’s act like whimpering children.
Downey Pay Option rate sheet showing $50k allowed rebates
To be fair, most other lenders paid amounts such as this and more during the bubble years. I just didn’t think anyone was still allowing broker rebate levels this large now days.
Van 0 tot 20k = volledige dekking.quote:Op woensdag 16 juli 2008 20:38 schreef appelsientje het volgende:
ff een vraag (misschien wel een domme maar goed)
Stel ik heb een lading spaargeld bij de ABN..... en stel Fortis gaat failliet ben ik dan mijn geld kwijt en tot hoeveel staat de staat garant?
De 8 euro gaat ie niet meer raken voorlopig misschien wel nooit meer, nu eerst terug naar 10,40quote:Op woensdag 16 juli 2008 19:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Fortis heeft het geluk dat het van 3 landen niet mag omvallen.
Maar ik zou nog een paar dagen wachten
Oke duidelijk verhaal (niet dat ik denk dat het zo'n vaart zal lopen)quote:Op woensdag 16 juli 2008 20:44 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Van 0 tot 20k = volledige dekking.
Van 20k tot 40k = 90% dekking.
Dus onder de 38.000 euro hoef je geen zorgen te maken.
Let wel dit is alleen spaarrekeningen. Bellegingen is eigen risico (niet goed is geld weg).
hoe bedoel je dat??quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we met z'n allen weer eens gigantisch voor het lapje worden gehouden.
Er is heul geen kredietcrisis LOLLERCOPTER!!!!111!!!!quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we met z'n allen weer eens gigantisch voor het lapje worden gehouden.
De olieprijzen gaan ook nooit meer omhoogquote:Op woensdag 16 juli 2008 23:38 schreef Lyrebird het volgende:Nee, de onheilsprofeten die hier al een tijd lang het ene na het andere doemscenario voorspiegelen.
BTW, United Airlines vandaag +41%
Tja, jouw posts blinken niet uit vanwege de nuance. Of kwaliteit.quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:39 schreef Q. het volgende:
[..]
De olieprijzen gaan ook nooit meer omhoog
http://www.oil-price.net/quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:38 schreef Lyrebird het volgende:Nee, de onheilsprofeten die hier al een tijd lang het ene na het andere doemscenario voorspiegelen.
Nouja, hoge volatiliteit is toch geen kenmerk van een gezonde markt? Beurs koersen en commodity prijzen vliegen alle kanten op de laatste tijd. Of is het een misconceptie van mij dat een gezonde markt een stabielere koers heeft?quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:38 schreef Lyrebird het volgende:Nee, de onheilsprofeten die hier al een tijd lang het ene na het andere doemscenario voorspiegelen.
Klopt. Ik denk ook niet dat het ergste voorbij is, maar het doemdenken mag wat mij betreft best een tikkeltje minder.quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:00 schreef waht het volgende:
Misschien staan de beurzen vandaag dan in het groen, het lijkt me erg voorbarig om telkens als de koersen omhoog of de prijzen omlaag gaan te zeggen dat het wel goed komt (alhoewel er niks mis is met optimisme).
Zou ik ook zeggen als ik belangen in de sector had. Met weinig uitstaand kapitaal en geen adres in de VS eet ik er niet minder om. Je kan jezelf niet rijk rekenen als je rooft van anderen. Ik vind het erg vervelend voor de mensen in Amerika die nu al overleven van de kruimeltjes of moeten stelen. Een welvarend land wordt (of blijf) je alleen met solvent beleid. Dat is er niet geweest en 'the point of no return has passed'.quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Ik denk ook niet dat het ergste voorbij is, maar het doemdenken mag wat mij betreft best een tikkeltje minder.
Dus jij denkt dat wat er hier gebeurt niet van invloed is op jouw toekomst? Dream on little fellah.quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:34 schreef okee6 het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik belangen in de sector had. Met weinig uitstaand kapitaal en geen adres in de VS eet ik er niet minder om. Je kan jezelf niet rijk rekenen als je rooft van anderen. Ik vind het erg vervelend voor de mensen in Amerika die nu al overleven van de kruimeltjes of moeten stelen. Een welvarend land wordt (of blijf) je alleen met solvent beleid. Dat is er niet geweest en 'the point of no return has passed'.
Wij hebben allang ons hoofd afgewend van Amerika, financiers kijken altijd naar kansen! China en Rusland hebben consumenten, grondstoffen en kapitaal. Of Amerika werkelijk op democratische wijze zijn fouten beging, we hoeven het niet meer te weten. Met China en Rusland aan het roer zal het anders zijn dan voorheen. Prepare big daddy.quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat wat er hier gebeurt niet van invloed is op jouw toekomst? Dream on little fellah.
Door globalisering zijn de problemen van de VS ook de problemen van de rest van de wereld. De VS is niet een op zichzelf staande entiteit met geen enkele verbinding met het buitenland, in welk geval wij inderdaad weinig zouden merken van een economische crash. Nee, de VS handelt met vrijwel elk land in de wereld, ze hebben niet voor niets de grootste economie van de wereld. Als dat weg zou vallen, wat vast niet snel zal gaan gezien de grootte, zouden wij er echt wel wat van merken.quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:34 schreef okee6 het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik belangen in de sector had. Met weinig uitstaand kapitaal en geen adres in de VS eet ik er niet minder om. Je kan jezelf niet rijk rekenen als je rooft van anderen. Ik vind het erg vervelend voor de mensen in Amerika die nu al overleven van de kruimeltjes of moeten stelen. Een welvarend land wordt (of blijf) je alleen met solvent beleid. Dat is er niet geweest en 'the point of no return has passed'.
doom denken hoort er een beetje bij hier op FOK,quote:Op donderdag 17 juli 2008 00:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. Ik denk ook niet dat het ergste voorbij is, maar het doemdenken mag wat mij betreft best een tikkeltje minder.
Dat is weer zo'n vage cirkelredenatie, vanuit boekjes die van de vorige economie dateren. Leren studenten ergens ter wereld hoe het schermhandelsysteem te beheersen is via overheidsmacht? Dat lijkt namelijk niet mogelijk, mede gezien het beperkte budget dat entiteiten tegenwoordig hebben tov de wereldhandel.quote:Op donderdag 17 juli 2008 01:19 schreef waht het volgende:
[..]
Door globalisering zijn de problemen van de VS ook de problemen van de rest van de wereld. De VS is niet een op zichzelf staande entiteit met geen enkele verbinding met het buitenland, in welk geval wij inderdaad weinig zouden merken van een economische crash. Nee, de VS handelt met vrijwel elk land in de wereld, ze hebben niet voor niets de grootste economie van de wereld. Als dat weg zou vallen, wat vast niet snel zal gaan gezien de grootte, zouden wij er echt wel wat van merken.
Dat denk ik soms ook, maar dat heb je al snel met een rollercoaster. Als het hard omlaag gaat denk ik, zie je blij dat ik nog aan dezijlijn sta. Zodra het een tijdje groen is op de beurs denk ik dat ik overdreven heb. Maar er zijn toch een groot aantal dingen die niet lekker in elkaar steken in de VS momenteel, voor mij is dan ook meer de vraag of er nu een keer fatsoenlijk op gereageerd gaat worden of dat we weer allemaal net gaan doen of onze neus bloed. Maar de economie als basis is lang niet zo slecht als sommigen beweren, alleen de waarderingen liggen (on)behoorlijk scheef en de tekorten lopen bizar hoog op. Ik geloof er dan ook niks van dat 'het systeem' zou gaan klappen, maar een genade correctie zou wel gezond zijn.quote:Op woensdag 16 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Het systeem an sich bestaat ook niet echt, dat is ook alleen maar omdat we er in willen geloven dat we luchtkastelen voor bergen goud kunnen verkopen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 05:35 schreef elcastel het volgende:
Ik geloof er dan ook niks van dat 'het systeem' zou gaan klappen, maar een genade correctie zou wel gezond zijn.
Stel die vraag straks maar aan je spaarvarkentje.quote:Op donderdag 17 juli 2008 08:41 schreef Scorpie het volgende:
Ow, de "WE ARE ALL GONNA DIE" theorie is nog springlevend zie ik al weer
quote:De kredietcrisis kent geen exacte begindatum, maar het omvallen van twee hedgefondsen van Bear Stearns op 17 juli 2007, precies een jaar geleden, wordt vaak gezien als start.
well duh! dat is nu juist het punt. het gaat niet zomaar op 1 dag mis. heb je nu eigenlijk wel in de gaten hoeveel de boel in elkaar gekakt is het laatste half jaar (of jaar, net hoe je het bekijkt)?quote:Op donderdag 17 juli 2008 09:57 schreef Wheelgunner het volgende:
Ach gut, weer goede beursdagen. Jammer voor alle doemdenkers; géén ellende en sensatie vandaag...
Dit klopt volgens mij niet. Het gaat om het verbieden van naked short selling. Het verschil is dat men bij naked short selling niet over de aandelen beschikt. Men verkoopt dus aandelen die men nog niet heeft maar manipuleerd de koers door de markt met grote verkooporders te overspoelen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 10:14 schreef simmu het volgende:
niks aan de hand mensen, move along, we verbieden alleen voorlopig short sales voor de financials. niks aan de hand! koop nog wat meer!!
En de algemene verwachting is vandaag dat ze 6 miljard gaan afboeken....voor Q2.quote:100 (van de top 500 bedrijven wereldwijd) Merrill Lynch omzet 64217 miljoen -7777 miljoen verlies in 2007).
Ze stonden op plaats 4 van de meest verliesgevende bedrijven wereldwijd (2007).
[q]
4. Merrill Lynch
Global 500 rank: 100
2007 loss ($ millions): $7,777
Ticker: MER
Wall Street brokerage Merrill Lynch's tab for the subprime mess totaled $23 billion in 2007, causing a $7.8 billion net loss for the year. Those losses led Stanley O'Neal to resign as CEO, and former NYSE Euronext CEO John Thain stepped into the top job in November.
The brokerage soon secured cash transfusions from international investment funds based in countries like Kuwait, Korea and Saudi Arabia, but still struggles. Writedowns continued into the first quarter of 2008, and shares have lost more than a third of their value since the start of the year.
Doe je zelf iets met aandelen? Ben je op enig niveau wel echt geraakt door dit? Vallen er doden?quote:Op donderdag 17 juli 2008 10:14 schreef simmu het volgende:
[..]
well duh! dat is nu juist het punt. het gaat niet zomaar op 1 dag mis. heb je nu eigenlijk wel in de gaten hoeveel de boel in elkaar gekakt is het laatste half jaar (of jaar, net hoe je het bekijkt)?
niks aan de hand mensen, move along, we verbieden alleen voorlopig short sales voor de financials. niks aan de hand! koop nog wat meer!!
De boer van het platteland draaide er ook geen extra rondje om toen in Berlijn de muur viel. Het is maar hoever je oog reikt.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Mensen stellen zich hier nogal aan naar mijn mening. Nou, de markt corrigeert zich weer eens, poeh poeh wat boeiend en belangrijk voor de gemiddelde Fokker... Om het interessanter te maken kun je dan wel allerlei onzin roepen over beschavingen die ten onder gaan en systemen die instorten, maar wat het nut daarvan is
of anderhalve maand, aangezien we hersteld waren tot de 500 bijnaquote:Op donderdag 17 juli 2008 10:14 schreef simmu het volgende:
[..]
well duh! dat is nu juist het punt. het gaat niet zomaar op 1 dag mis. heb je nu eigenlijk wel in de gaten hoeveel de boel in elkaar gekakt is het laatste half jaar (of jaar, net hoe je het bekijkt)?
volgens mij snap jij het doel van deze topicreeks niet eens. Er zijn namelijk ook mensen die belangstelling hebben voor bepaalde dingen en zich daar mee bezig kunnen houden.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Doe je zelf iets met aandelen? Ben je op enig niveau wel echt geraakt door dit? Vallen er doden?
Mensen stellen zich hier nogal aan naar mijn mening. Nou, de markt corrigeert zich weer eens, poeh poeh wat boeiend en belangrijk voor de gemiddelde Fokker... Om het interessanter te maken kun je dan wel allerlei onzin roepen over beschavingen die ten onder gaan en systemen die instorten, maar wat het nut daarvan is
Tsja, maar dat lijkt me toch iets meer reden tot blijdschap en opwinding dan dit alles.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:43 schreef okee6 het volgende:
[..]
De boer van het platteland draaide er ook geen extra rondje om toen in Berlijn de muur viel. Het is maar hoever je oog reikt.
alsof er met die redenatie nog *iets* boeiend en belangrijk is voor de gemiddelde fokker. klik dan niet op het topic. nog buiten het feit dat niemand hier roept dat beschavingen ten onder gaan ofzo. je *hoeft* niet te reageren weet je. als je wilt zeiken ga je naar KB, die is daarvoor. de meesten hier willen gewoon leuk neuzelen, discussieren en babbelen over zaken als de beurs, de economie en de wisselwerking van die 2. we vinden het leuk om daar nieuws over te lezen, en dat te interpreteren.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Doe je zelf iets met aandelen? Ben je op enig niveau wel echt geraakt door dit? Vallen er doden?
Het is ook best dat mensen het allemaal interessant vinden, het is meer de overtrokken sadistische manier van reageren die ik niet begrijp...quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:05 schreef simmu het volgende:
[..]
alsof er met die redenatie nog *iets* boeiend en belangrijk is voor de gemiddelde fokker. klik dan niet op het topic. nog buiten het feit dat niemand hier roept dat beschavingen ten onder gaan ofzo. je *hoeft* niet te reageren weet je. als je wilt zeiken ga je naar KB, die is daarvoor. de meesten hier willen gewoon leuk neuzelen, discussieren en babbelen over zaken als de beurs, de economie en de wisselwerking van die 2. we vinden het leuk om daar nieuws over te lezen, en dat te interpreteren.
en nee: ik heb geen aandelen. ik geloof ook niet in het idee dat je zomaar opeens niet meer kan pinnen als de dollar crasht. ik denk echter wel dat deze hele zooi zijn weerslag zal hebben/heeft op de reeele economie zoals wij die in het dagelijkse leven meemaken.
Volgens mij leeft er bij veel mensen toch een onderhuidse wens dat heel het systeem gewoon kapot moet gaan zodat we lekker opnieuw kunnen beginnen en deze keer wel goed.quote:Op donderdag 17 juli 2008 02:11 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
doom denken hoort er een beetje bij hier op FOK,
in de Iran topics wordt ook al jarenlang een aanval voorspelt.
Nou nee. De handel grijpt echt door, bepaalde eerder al hoe mensen gevormd worden, educatie is óók handel. Nu is het zover dat ons eten handel is, dat ligt in pakhuizen achter grendel. Hier speculeren we nu of onze spaarrekening beinvloed kan en op welke termijn dat zou kunnen zijn. Als je wat hebt uitstaan, zit je nu wel op het puntje van je stoel.quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:04 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Tsja, maar dat lijkt me toch iets meer reden tot blijdschap en opwinding dan dit alles.
Geef eens een voorbeeld?quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:07 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Het is ook best dat mensen het allemaal interessant vinden, het is meer de overtrokken sadistische manier van reageren die ik niet begrijp...
het enige waar ik me schuldig aan maak is enig sarcasme, aangezien een aantal dingen die het laatste jaar gebeurd zijn behoorlijk voorspelbaar waren. ik noem bijvoorbeeld het feit dat het redelijk voorspelbaar is dat een volledige natie niet oneindig lang op de pof kan blijven doorgaan en het oneindig doorgaande groeimodel.quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:07 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Het is ook best dat mensen het allemaal interessant vinden, het is meer de overtrokken sadistische manier van reageren die ik niet begrijp...
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je je druk om maakt. Ik 'irriteer' me ook wel eens aan sommige posters die roepen dat de wereld vergaat en mensen die hier spontaan komen vragen of ze morgen nog wel kunnen pinnen. Then again, we zijn hier niet allemaal zo enorm ingelezen, de een schrikt gewoon wat meer dan de ander. Bovendien zaten (zelfs) de kenners er behoorlijk naast, het is ook maar net welk bericht je oppikt momenteel, is het niet ?quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:07 schreef Wheelgunner het volgende:
quote:Wall Street zal donderdag naar verwachting hoger openen na beter dan verwachte cijfers van de financiele dienstverlener JP Morgan Chase.
De cijfers compenseren voor de daling van het aandeel eBay. Het online veilinghuis kwam onder druk te staan nadat het gisteren na het slot van Wall Street een teleurstellende verwachting voor het derde kwartaal afgaf.
Alhoewel de winst bij JP Morgan over het tweede kwartaal werd gehalveerd tot $2 miljard waren de cijfers beter dan waar analisten op rekenden. De winstdaling is het gevolg van verdere afschrijvingen op hypotheekgerelateerde posities, ongustige marktcondities en overnamekosten. Vooruitkijkend stelt de zakenbank een aanhoudende zwakke economie te voorzien en dat de kapitaalmarkten onder druk zullen blijven staan. Het aandeel wint in de electronische handel voorbeurs 4,6%.
Het aandeel eBay verliest ondanks beter dan verwachte kwartaalcijfers voorbeurs 9,3% door de tegenvallende verwachting.
Een andere financiele dienstverlener die vandaag met de cijfers naar buiten komt is Merrill Lynch. Analisten rekenen op een winst per aandeel van $1,98.
Daarnaast maken zwaargewichten IBM, Microsoft en Google vandaag de kwartaalcijfers bekend.
ff de facts op een rijtje.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ach, heeft allemaal te maken met mijn interesse in hoe de (financiële) wereld in elkaar steekt. Prachtig om te zien hoe alles op elkaar inspeelt en hoe elke actie een reactie krijgt. Wie weet kan je er op deze manier wat van leren en een keer de toekomst correct voorspellen.quote:Op donderdag 17 juli 2008 11:20 schreef Wheelgunner het volgende:
Mensen stellen zich hier nogal aan naar mijn mening. Nou, de markt corrigeert zich weer eens, poeh poeh wat boeiend en belangrijk voor de gemiddelde Fokker... Om het interessanter te maken kun je dan wel allerlei onzin roepen over beschavingen die ten onder gaan en systemen die instorten, maar wat het nut daarvan is![]()
Ik heb vanochtend voor een paar k ingeslagen. Geen financials.quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:22 schreef okee6 het volgende:
De opvering van vandaag, koopjesjagers?
http://www.minyanville.co(...)e-time/index/a/18055quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:07 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Hij blijft leuk, depression = party. No doubt de meest humoristische digitale kijk op de economie met een flinke dosis humor. Sarcastisch jazeker... maar de site zit verdomd goed in elkaar.quote:Op donderdag 17 juli 2008 17:23 schreef simmu het volgende:
[..]
http://www.minyanville.co(...)e-time/index/a/18055
speciaal voor jou
Op een andere site las ik dat de belangrijkste US 19 financiële instellingen kunstmatig beschermd worden tegen agressieve beleggers op short/put posities.quote:Easy Targets: In Defense Of Speculators
Some free markets are apparently freer than others: The price of oil is free to fall, while the stock price of a bank is free to rise.
That is one takeaway from Washington's recent response to market turmoil. By singling out "speculators" who want to push bank stocks down and oil prices up, lawmakers and policy makers reinforce a message that the free market is a wonderful thing as long as it isn't going against you.
It is a potentially slippery slope.
Short-selling -- the act of betting against a stock by borrowing it and selling it -- plays an important role in making markets work properly. Throughout history, though, short-sellers have been easy targets during downturns. Napoleon called them traitors. Authorities in Malaysia, Hong Kong and elsewhere in Asia cracked down on the activity during their 1998 crisis.
Research by former Yale professor Owen Lamont, now a money manager with DKR Fusion in Boston, shows stocks can get overpriced if short-selling is limited, leaving only optimists to express themselves in the market.
During the tech-stock bubble in the late 1990s, shorts were overwhelmed by the thundering herd of irrationally exuberant bulls. Then, it was difficult to bet against new tech-stock offerings because shares were in limited supply and costly to borrow. Stocks ended up being clearly overpriced for long stretches.
In that case, and during the housing bubble, the speculators made everybody feel good, but were the bigger menace to the markets and economy, pumping up tech shares and home prices to unsustainable levels. Very few people complained about speculators then. Trying to stop them now could lead to still more market folly.
quote:AFS
Het verbieden van short gaan gaat natuurlijk niets oplossen. Er wordt maximaal wat tijd gewonnen voordat het onvermijdelijke toch gebeurt. Het zijn namelijk nooit de goede en mooie bedrijven waarin short gegaan wordt. Het zijn altijd de kneusjes die zichzelf in grote problemen hebben gebracht.
naar ik begrepen heb van de info op minyanville (http://www.minyanville.com/articles/index.php?a=18060) is het zelfs een non-maatregel, aangezien dit al opgenomen *is* in de regulering.quote:Op donderdag 17 juli 2008 17:49 schreef Drugshond het volgende:
ff over het naked-short gebeuren.
[..]
Op een andere site las ik dat de belangrijkste US 19 financiële instellingen kunstmatig beschermd worden tegen agressieve beleggers op short/put posities.
[..]
Damn, Simmu..quote:Op donderdag 17 juli 2008 17:23 schreef simmu het volgende:
[..]
http://www.minyanville.co(...)e-time/index/a/18055
speciaal voor jou
Ah, Kees de Kort, ook elke dag op BNR om 12.15u hè !quote:Op donderdag 17 juli 2008 17:49 schreef Drugshond het volgende:
ff over het naked-short gebeuren.
bron AFS
Ik las laatst ergens op MSN dat iemand voorspelde dat we voor het eind van het jaar weer rond de $50 per vat zullen zitten. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar het zou de beurs erg veel goed doen.quote:
gaat niet gebeuren, de wereld economie heeft ieder jaar 5% meer nodig en er wordt nog steeds net zoveel opgepompt als in 2005, we zitten aan de top qua oppompen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 04:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik las laatst ergens op MSN dat iemand voorspelde dat we voor het eind van het jaar weer rond de $50 per vat zullen zitten. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar het zou de beurs erg veel goed doen.
En waar heb je die kennis vandaan? De gemakkelijk winbare vloeibare Arabische olie raakt op, Groot-Brittanie raakt erdoorheen. Dan ben je meer aangewezen op olie uit de conflictgebieden, denk aan Nigeria, Irak, Iran, Rusland. Qua productie is winning uit de oliezanden steeds lucratiever. Of er werkelijk veel en kwalitatieve olie onder het resterende poolijs zit, moet nog onderzocht. Gezien de locatie, verwacht maar niet dat de hongerige landen het daar binnen enkele generaties overeens wordenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 09:07 schreef henkway het volgende:
[..]
gaat niet gebeuren, de wereld economie heeft ieder jaar 5% meer nodig en er wordt nog steeds net zoveel opgepompt als in 2005, we zitten aan de top qua oppompen.
De kwaliteit van de opgepompte olie is steeds minder, in China is de opgepompte olie niet meer zwart maar bruin, dus veel verontreiniging.
De nieuwe locaties die nog gevonden worden zitten vreselijk diep onder poolijs of meer dan tien km diep, de makkelijke locaties raken vaker leeg.
Olie zal eerder naar de 200 dollar gaan en daar blijven tot de wereldeconomie een beetje afgekoeld is
Als de conflicten uit de wereld zijn en olie als brandstof naar een lager plan verwezen wordt, ja. In dollars afgerekend zal de prijs echter nooit 50 zijn. Die munt valt.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 04:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik las laatst ergens op MSN dat iemand voorspelde dat we voor het eind van het jaar weer rond de $50 per vat zullen zitten. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar het zou de beurs erg veel goed doen.
Bron: nrcnext.quote:‘Freddie Mac wil voor 10 miljard aandelen verkopen’
New York, 18 juli. De Amerikaanse hypotheekbank Freddie Mac overweegt voor 10 miljard dollar (6,3 miljard euro) nieuwe aandelen uit te geven om extra kapitaal op te halen. Dat meldde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vandaag.
De grootste hypotheekverstrekker van de Verenigde Staten heeft samen met zijn zusterbedrijf Fannie Mae ernstig te lijden onder de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt, waardoor ze meer dan 11 miljard dollar hebben verloren. Veel analisten vrezen dat de verliezen nog veel verder kunnen oplopen.
De Amerikaanse overheid wil de twee semi-overheidsbedrijven financieel te hulp te schieten om te voorkomen dat de huizenmarkt in de VS nog verder in elkaar zakt. Het Amerikaanse ministerie van Financiën liet zondag weten de kredietverstrekking aan de twee hypotheekbanken te verlengen en mogelijk aandelen van beide bedrijven te kopen om ze overeind te houden. Dat zou betekenen dat het overheidstoezicht bij de twee instellingen wordt verscherpt.
Door de verkoop van nieuwe aandelen wil Freddie Mac dit overheidsingrijpen voorkomen. De verkoop zou vooral aan reeds bestaande aandeelhouders wereldwijd moeten plaatsvinden. Volgens The Wall Street Journal heeft Freddie Mac al gesprekken gevoerd met de zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley. De aandelenemissie moet naar verwachting 5 tot 10 miljard dollar gaan opleveren. Om de kaspositie te versterken, verkocht Fannie Mae in mei al voor 7,4 miljard dollar aandelen.
Freddie Mac en Fannie Mae bezitten of garanderen samen ongeveer 5,2 biljoen dollar aan uitstaande hypotheken, bijna de helft van de totale Amerikaanse hypotheekmarkt. Door alle onrust rond Freddie Mac en Fannie Mae zijn hun aandelenkoersen vorige week met 45 procent gedaald. Woensdag en donderdag toonden de fondsen weer fink herstel. Toch bedraagt het koersverlies sinds begin dit jaar nog altijd 76 procent.
Wie durft de gok aan om zulke aandelen op dit moment te kopen?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:37 schreef indahnesia.com het volgende:
10 miljard dollar.. met de huidige prijs dus zo'n 1.2 miljard aandelen...
Je zegt toch precies hetzelfde als degene die je quote?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:26 schreef okee6 het volgende:
[..]
En waar heb je die kennis vandaan? De gemakkelijk winbare vloeibare Arabische olie raakt op, Groot-Brittanie raakt erdoorheen. Dan ben je meer aangewezen op olie uit de conflictgebieden, denk aan Nigeria, Irak, Iran, Rusland. Qua productie is winning uit de oliezanden steeds lucratiever. Of er werkelijk veel en kwalitatieve olie onder het resterende poolijs zit, moet nog onderzocht. Gezien de locatie, verwacht maar niet dat de hongerige landen het daar binnen enkele generaties overeens worden
Overigens wordt de dip in de prijs wel degelijk aan de dreigende afkoeling van de Amerikaanse economie toegeschreven. Een recessie bespaart olie, tevens is het gunstig voor het Amerikaanse milieu.
Het Ministerie van Financien van de VS?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie durft de gok aan om zulke aandelen op dit moment te kopen?
In een ideale wereld wel...quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is? Haat de manier waarop we leven op deze planeet. Grenzen trekken en lekker mekaar de kop gek maken. Als je toevallig in een land bent geboren waar genoeg olie in de grond zit heb je wel mazzel. Wat maken wij mensen het mekaar toch moeilijk!
Mijn achtertuin hou ik toch graag voor mezelf hoor. Grenzen trekken ontkom je gewoon niet aan.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is? Haat de manier waarop we leven op deze planeet. Grenzen trekken en lekker mekaar de kop gek maken. Als je toevallig in een land bent geboren waar genoeg olie in de grond zit heb je wel mazzel. Wat maken wij mensen het mekaar toch moeilijk!
Tja, als je toevallig in een land bent geboren waar de grond vruchtbaar is heb je ook mazzel. Wat wil je, een soort wereldcommunisme? Voor 'alles' heb je grondstoffen nodig, die geen van allen evenredig verdeeld zijn over de wereld. In de 'woestijn' hebben ze olie, what else? Als je dat van ze afpaktquote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Lol, lijkt me wel wat!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:26 schreef Aether het volgende:
[..]
In een ideale wereld wel...
Misschien moeten we naar een ‘Star Trek-economie’
Parecon lijkt hier wat op.
Ontkom je wel aan. Alleen als we blijven denken zoals jij denkt dan heb je gelijk!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn achtertuin hou ik toch graag voor mezelf hoor. Grenzen trekken ontkom je gewoon niet aan.
Ja, een soort wereldcommunisme. Ben ervan overtuigd dat we iedereen op deze planeet kunnen onderhouden. We leven nu meer op basis van de sterksten overleven en de zwakkeren hebben pech. Dit is volgens mij meer dierlijk gedrag. Als we de huidige problemen nu eens goed analyseren dan lijkt mij dat dit niet werkt. Je maakt mensen die afhankelijk zijn zwakker en de rijken kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Slaat gewoon nergens op!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:34 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Tja, als je toevallig in een land bent geboren waar de grond vruchtbaar is heb je ook mazzel. Wat wil je, een soort wereldcommunisme? Voor 'alles' heb je grondstoffen nodig, die geen van allen evenredig verdeeld zijn over de wereld.
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:38 schreef Scorpie het volgende:
Nou Eduard, no way dat je in mijn achtertuin mag komen.
Er zijn beperkte middelen tov een oneinige neuk/voortplantingsdrang.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Bronquote:In their refined study, Giampietro and Pimentel found that 10 kcal of exosomatic energy are required to produce 1 kcal of food delivered to the consumer in the U.S. food system. This includes packaging and all delivery expenses, but excludes household cooking).20 The U.S. food system consumes ten times more energy than it produces in food energy. This disparity is made possible by nonrenewable fossil fuel stocks.
Dit weekend feestje met vrije inloop in jouw huis?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:39 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?
Nee liever niet. Wil ik even gaan zonnen in de tuin, komt er ineens een groep luidruchtige wildvreemden aanlopen, met barbecue, parasol, half bezopen... die willen eens ff gezellig een feestje gaan houden in mijn tuin.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:39 schreef Eduard37 het volgende:
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?
Ok, vooruit dan. Wel een amerikaans feestje natuurlijk!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit weekend feestje met vrije inloop in jouw huis?
Dat dachten de Amerikanen ook volgens mij, toen ze de indianen uitroeiden.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is?
Luidruchtig? Wildvreemd? Half bezopen? Hmmmm, is dat hoe jij barbebuen ziet? Ben geen lid van het oranjelegioen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:42 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Nee liever niet. Wil ik even gaan zonnen in de tuin, komt er ineens een groep luidruchtige wildvreemden aanlopen, met barbecue, parasol, half bezopen...
Nee dank je.
Hallo, zo is het hoe het nu gaat! Ik heb het over als het niet zo zou zijn!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:45 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat dachten de Amerikanen ook volgens mij, toen ze de indianen uitroeiden.
En stel je voor dat er een stam diep in het oerwoud woont. Op een dag wordt daar een belangrijke grondstof ontdekt. Vervolgens komen er aan paar Europeanen aan en die zeggen "De planeet is van iedereen!", en vervolgens gaan zij die grondstof opgraven, zonder rekening te houden met de huidige bewoners.
Lekker zooitje zou dat worden.
Nou ja, volgens mij zijn we in de westerse wereld behoorlijk afhankelijk van olie uit niet-westerse landen. In Venezuela kun je voor de prijs van een fles water de auto volgooien met benzine. Maar zijn wij de 'zwakkeren'? Moeten wij geholpen worden? Volgens mij hebben we het wel prima zo.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:39 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Ja, een soort wereldcommunisme. Ben ervan overtuigd dat we iedereen op deze planeet kunnen onderhouden. We leven nu meer op basis van de sterksten overleven en de zwakkeren hebben pech. Dit is volgens mij meer dierlijk gedrag. Als we de huidige problemen nu eens goed analyseren dan lijkt mij dat dit niet werkt. Je maakt mensen die afhankelijk zijn zwakker en de rijken kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Slaat gewoon nergens op!
'We' hebben wel een grote beurs, die heet NYSE-Euronext...quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:50 schreef Eduard37 het volgende:
De beurs zakt trouwens weer. Op naar de 350 de komende week! Waarom hebben we trouwens nog steeds niet één grote beurs in Europa? Duurt ook eeuwig volgens mij. Perfect voorbeeld van hoe grenzen werken! Die werken dus niet!
uhm, zo werkt dat nu toch?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:45 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat dachten de Amerikanen ook volgens mij, toen ze de indianen uitroeiden.
En stel je voor dat er een stam diep in het oerwoud woont. Op een dag wordt daar een belangrijke grondstof ontdekt. Vervolgens komen er aan paar Europeanen aan en die zeggen "De planeet is van iedereen!", en vervolgens gaan zij die grondstof opgraven, zonder rekening te houden met de huidige bewoners.
Lekker zooitje zou dat worden.
Wij zijn niet de zwakkeren. Wij pakken wat we pakken kunnen. Het draait me allemaal teveel om geld dit leven. Ooit zal dat veranderen. Helaas leven we te kort om dat allemaal mee te kunnen maken dus we moeten het hier mee doen maar ik droom er af en toe wel van. Veel oplossingen zijn er reeds voor huidige problemen maar omdat de factor GELD nog steeds het belangrijkste is gaat het allemaal tergend langzaam. Helaas! We doen ons dommer voor dan we zijn.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:50 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij zijn we in de westerse wereld behoorlijk afhankelijk van olie uit niet-westerse landen. In Venezuela kun je voor de prijs van een fles water de auto volgooien met benzine. Maar zijn wij de 'zwakkeren'? Moeten wij geholpen worden? Volgens mij hebben we het wel prima zo.
Dat is niet alleen jouw probleem: handelen zonder de juiste kennis is nu precies datgene wat de huidige problemen veroorzaakt!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:14 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je zegt toch precies hetzelfde als degene die je quote?
Ja, precies. Wordt eens hoog tijd dat dat ook eens geregeld wordt!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:51 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
'We' hebben wel een grote beurs, die heet NYSE-Euronext...
Als Londen had willen meewerken... maar dat is niet gebeurdFrankfurt was te zwak.
Geld als drijfveer kan juist leiden tot innovaties. Kijk, communisme werkt niet omdat je met niks doen evenveel krijgt. Als olie gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen op het moment, zoals jij voorstelt, dan wordt de olie ook niet vervangen door schone energie. Pas als de olie op is omdat je dan niet anders meer kan. Het heeft ècht geen zin om die factor GELD weg te denken. Wat wèl een oplossing is, is hogere belastingen (bv aan oliemaatschappijen) wat de regering exclusief uitgeeft aan de ontwikkeling van alternatieve energie. Dat is geen communisme, we hebben nog steeds geld en wat rijkeren en wat armeren. Het wegnemen van de factor GELD als geheel heeft geen zin.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:53 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Wij zijn niet de zwakkeren. Wij pakken wat we pakken kunnen. Het draait me allemaal teveel om geld dit leven. Ooit zal dat veranderen. Helaas leven we te kort om dat allemaal mee te kunnen maken dus we moeten het hier mee doen maar ik droom er af en toe wel van. Veel oplossingen zijn er reeds voor huidige problemen maar omdat de factor GELD nog steeds het belangrijkste is gaat het allemaal tergend langzaam. Helaas! We doen ons dommer voor dan we zijn.
We zijn in handen van de Amerikanen. Er valt niks meer te regelen. Tenzij ze alle Europese beurzen verder nog overnemen. Wat het nut ervan is, weet ik niet hoor, maar dat ga jij mij uitleggenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:55 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Ja, precies. Wordt eens hoog tijd dat dat ook eens geregeld wordt!
Ik weet het niet hoor. Een drijfveer moet zijn dat je leeft (tijdelijk) en dat je een toegevoegde waarde wilt zijn in dit leven. Dat zou eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Veel mensen die hun passie hebben gevonden en kunnen uitoefenen geven ook vaak aan dat het niet om het GELD gaat maar juist om de bevrediging. Jezelf gevonden te hebben. Je bestemming klopt en je bent gelukkig. Veel mensen worden gewoon niet goed voorgelicht. Dat begint bij school. Te vaak te simpele stof en standaard lesmateriaal. Terwijl er in mijn ogen veel meer aandacht naar het individue moet gaan zodat je de juiste keuzes maakt en de betekenis van het leven beter gaat begrijpen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:01 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Geld als drijfveer kan juist leiden tot innovaties. Kijk, communisme werkt niet omdat je met niks doen evenveel krijgt. Als olie gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen op het moment, zoals jij voorstelt, dan wordt de olie ook niet vervangen door schone energie. Pas als de olie op is omdat je dan niet anders meer kan. Het heeft ècht geen zin om die factor GELD weg te denken. Wat wèl een oplossing is, is hogere belastingen (bv aan oliemaatschappijen) wat de regering exclusief uitgeeft aan de ontwikkeling van alternatieve energie. Dat is geen communisme, we hebben nog steeds geld en wat rijkeren en wat armeren. Het wegnemen van de factor GELD als geheel heeft geen zin.
Gewoon, uniformiteit. Naar buiten laten zien dat we één Europa zijn en dat we mekaar serieus nemen. Dat we mekaar respecteren. één grote beurs is toch veel handiger dan al afzonderlijke beurzen. Tenzij je voorkeur uit gaat naar grenzen en ieder voor zich!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:05 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
We zijn in handen van de Amerikanen. Er valt niks meer te regelen. Tenzij ze alle Europese beurzen verder nog overnemen. Wat het nut ervan is, weet ik niet hoor, maar dat ga jij mij uitleggen
Ok sommigen hebben als passie busschauffeur of winterschilder. Dat is prima. Maar volgens mij krijgen we dan toch een overschot aan 'kunstenaars' en 'sporters'quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:08 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Een drijfveer moet zijn dat je leeft (tijdelijk) en dat je een toegevoegde waarde wilt zijn in dit leven. Dat zou eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Veel mensen die hun passie hebben gevonden en kunnen uitoefenen geven ook vaak aan dat het niet om het GELD gaat maar juist om de bevrediging. Jezelf gevonden te hebben. Je bestemming klopt en je bent gelukkig. Veel mensen worden gewoon niet goed voorgelicht. Dat begint bij school. Te vaak te simpele stof en standaard lesmateriaal. Terwijl er in mijn ogen veel meer aandacht naar het individue moet gaan zodat je de juiste keuzes maakt en de betekenis van het leven beter gaat begrijpen.
Het leven is voor ons westerling een groot feest. Zolang we maar niet ruw vestoord worden in onze droom door mensen die vermelden dat er nog 5* zoveel mensen rondlopen die in een flinke armoede leven.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:08 schreef Eduard37 het volgende:
Terwijl er in mijn ogen veel meer aandacht naar het individue moet gaan zodat je de juiste keuzes maakt en de betekenis van het leven beter gaat begrijpen.
ha ha,quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:11 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ok sommigen hebben als passie busschauffeur of winterschilder. Dat is prima. Maar volgens mij krijgen we dan toch een overschot aan 'kunstenaars' en 'sporters'![]()
En wie pompt de olie dan op?
Het is nu gewoon niet boeiend genoeg wat Europa 'als geheel' doet. De belangrijke markten zijn vooral Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Maar misschien komt het wel als de EU steeds meer gaat samenwerken. Al gaat dat erg langzaam omdat de burger daar niet op zit te wachtenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:10 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Gewoon, uniformiteit. Naar buiten laten zien dat we één Europa zijn en dat we mekaar serieus nemen. Dat we mekaar respecteren. één grote beurs is toch veel handiger dan al afzonderlijke beurzen. Tenzij je voorkeur uit gaat naar grenzen en ieder voor zich!
Winstwaarschuwing van de Belgische concurrent Delhaizequote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:13 schreef Eduard37 het volgende:
Nu Ahold weer aan de beurt. Het is elke dag wel raak. Die hele AEX is volgens mij alleen nog maar een speeltuin voor hedgefondsen.
Zekers, en die moet er ook blijven. We houden ons eigen economiën en we kunnen niet op tegen landen als Duitsland, Frankrijk en UK. Maar er is zoveel meer te bereiken als we gaan samenwerken. Maar ja, iedere burger moet zich maar eens gaan verdiepen in allerlei zaken voordat ze hun mond opendoen. Nee, roepen kan iedereen. Neem meer dan de helft toch al niet meer serieus in dit land!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:16 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Het is nu gewoon niet boeiend genoeg wat Europa 'als geheel' doet. De belangrijke markten zijn vooral Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Maar misschien komt het wel als de EU steeds meer gaat samenwerken. Al gaat dat erg langzaam omdat de burger daar niet op zit te wachten![]()
En die eigen identiteit van de Europese landen is toch ook schitterend? Met zulke mooie stereotypen
Ligt eraan wat je vindt dat de AEX moet weerspiegelen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:17 schreef Eduard37 het volgende:
Die AEX kun je toch ook niet meer serieus nemen?
Mee eensquote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:20 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Zekers, en die moet er ook blijven. We houden ons eigen economiën en we kunnen niet op tegen landen als Duitsland, Frankrijk en UK. Maar er is zoveel meer te bereiken als we gaan samenwerken. Maar ja, iedere burger moet zich maar eens gaan verdiepen in allerlei zaken voordat ze hun mond opendoen. Nee, roepen kan iedereen. Neem meer dan de helft toch al niet meer serieus in dit land!
Ja, zag het. Dacht al wat blijft Ahold goed liggen. Ha ha ha. Who is next? KPN? RD? Mittal? De winsten die snel zijn opgebouwd vielen er net zo snel weer af. Zijn aandelen in de aex uberhaupt nog wel winstgevend? Tijdelijk misschien maar het is niet meer iets voor je oude dag toch?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:17 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Winstwaarschuwing van de Belgische concurrent Delhaize
Neem aan dat je op de LHC doelt? Da's een deeltjesversneller en kost alleen energiequote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:25 schreef Eduard37 het volgende:
Als dat ding in Zwitserland gaat werken. Volgend jaar wordt dat in bedrijf genomen. Dan hebben we toch alternatieve energie die de olie kan vervangen?
Ja dat ding.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:25 schreef Eduard37 het volgende:
Als dat ding in Zwitserland gaat werken. Volgend jaar wordt dat in bedrijf genomen. Dan hebben we toch alternatieve energie die de olie kan vervangen?
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:34 schreef Aether het volgende:
[..]
Neem aan dat je op de LHC doelt? Da's een deeltjesversneller en kost alleen energie
De ITER is een experimentele fusiereactor in Frankrijk die hopelijk in 2018 in werking treedt. Daarna zal er nog 20 jaar getest worden. Voor 2050 hoeven we hier geen commerciële reactor van te verwachten.
Hmmmm, interessant! Ga het proces in de gaten houden!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat ding.![]()
Maar eerst eens kijken of de ITER uberhaubt gaat werken.
Na de ITER zal er nog een test centrale gebouwd moeten worden die de duurzaamheid gaat bewijzen en dan pas weten of we in staat zijn om op een fusie manier langdurige energie te gaan produceren.
Idd best slimquote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:42 schreef Eduard37 het volgende:
Best wel slim toch?
Ja en nee. Ik heb totaal geen kennis van het kernfusie gebeuren, maar ik meen dat het vrij veel energie kan produceren. In dat geval is de energie er. Volgende probleem is dat we die energie ook moeten kunnen gebruiken. Benzine-motoren werken niet op elektriciteit. Dat moet worden omgebouwd dus. Aangezien er tientallen miljoenen van dergelijke auto's rondrijden, is dat vrij duur.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:25 schreef Eduard37 het volgende:
Ja, is ook zo. Op veel gebieden wordt er juist veel samengewerkt, ook al duurt het soms lang voordat er dan uiteindelijk knopen worden doorgehakt. Dit zou ook meer in het nieuws moeten komen zodat normale burgers ook meer positief worden over samenwerkingverbanden. Helaas wil de gemiddelde burger zich niet verdiepen in wat er allemaal gaande is op de planeet zodat ik soms het gevoel krijg dat we stil staan en in een negatieve wereld leven.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd best slim
Maar om dan even terug te komen op je eerder gemaakte opmerkingen dat we meer zouden moeten samenwerken. Dan is dit een mooi voorbeeld want voor de iter werken veel landen samen, maar we hebben wel eerst 4 jaar moeten onderhandelen om eruit te zijn dat we deze centrale toch in frankrijk ergens neerzetten.
Ok, duidelijk. Het gaat er dus van komen. De huidige problemen die we nu kennen met bijvoorbeeld de olie is gewoon tijdelijk en helaas op het moment dat wij hier zijn. Er is dus weldegelijk hoop dat we het beter gaan aanpakken en schoner vooral!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:53 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en nee. Ik heb totaal geen kennis van het kernfusie gebeuren, maar ik meen dat het vrij veel energie kan produceren. In dat geval is de energie er. Volgende probleem is dat we die energie ook moeten kunnen gebruiken. Benzine-motoren werken niet op elektriciteit. Dat moet worden omgebouwd dus. Aangezien er tientallen miljoenen van dergelijke auto's rondrijden, is dat vrij duur.
Maar goed, het is dus mogelijk. Een energiebron die op zeer grote schaal elektriciteit genereert. De infrastructuur daarvoor ligt er al (elk huis heeft elektriciteit), dan rest alleen nog het ombouwen van de transport sector.
Bron: NRC.quote:Nederland belegt voor 16 mld in Fannie Mae en Freddie Mac
Amsterdam, 17 juli. Nederlandse beleggers, waaronder De Nederlandsche Bank, bezitten voor 26 miljard dollar obligaties (tegen de huidige koers: 16 miljard euro) van Fannie Mae en Freddie Mac, de grootste Amerikaanse woningfinanciers, die gesteund moeten worden door de Amerikaanse regering.
De Nederlandsche Bank heeft obligaties van Fannie Mae en Freddie Mac ter waarde van 750 miljoen euro, heeft een woordvoerder desgevraagd gezegd. „Het is ongebruikelijk dat De Nederlandsche Bank informatie geeft over haar beleggingen, maar gezien de belangstelling voor de genoemde financiers doen we het.” DNB haalt ongeveer 2 procent rendement op de effecten.
De beleggingen in de effecten van Fannie Mae en Freddie Mac door centrale banken en staatsinvesteringsfondsen zijn een belangrijke drijfveer voor de Amerikanen om te zorgen dat het vertrouwen in Fannie Mae en Freddie Mac behouden blijft. Eind juni vorig jaar was 21 procent van de obligaties van beide bedrijven in handen van buitenlandse beleggers, zo blijkt uit de meest recente gegevens van het Amerikaanse ministerie van Financiën.
Minister van Financiën Hank Paulson kondigde deze week noodmaatregelen aan om de financiële positie van de financiers te versterken. Hun beurskoersen stortten in door de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt. De grootste Nederlandse belegger in de obligaties is pensioenfonds ABP. ABP had volgens de laatste eigen cijfers, van eind 2007, voor 11 miljard euro effecten van de twee in bezit. ABP heeft ook kleine pakketten aandelen in de twee.
Nederland staat negen op de landenlijst van beleggers in obligaties van Fannie Mae en Freddie Mac. Nummer één is China met 376 miljard dollar.
Precies, dat toont aan hoe afhankelijk we zijn van Amerika. We zitten allemaal met onze centjes daar de boel op te kopen en te financieren. Kan nooit goed gaan. En Amerika lacht zich helemaal krom!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:12 schreef Aether het volgende:
[..]
Bron: NRC.
Hele lijst uit nrcnext:
Top-10 beleggers obligaties woningfinanciërs Fannie Mae/Freddie Mac in miljarden dollars per 30 juni 2007
1. China 376
2. Japan 229
3. Kaaiman Eilanden 52
4. Luxemburg 39
5. België 33
6. Midden-Oosten (8 olielanden) 30
7. Verenigd Koninkrijk 28
8. Ierland 26
9. Nederland 23
10. Zwitserland 16
En hier trek je weer één groot front, was het maar zo makkelijk. In Amerika wordt de onderklasse aangevuld met illegalen en is de toch al kleine middengroep uitgehold door financieel wanbeleid. Het plukje superrijken kan daar tot op heden enkel naar kijken. Het is illusie om te denken dat zij hun kapitaal op een hoop gooien om de gezondheid op te krikken. Bedrijven zijn beter vertegenwoordigd in bestuur dan de burger.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 12:01 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Geld als drijfveer kan juist leiden tot innovaties. Kijk, communisme werkt niet omdat je met niks doen evenveel krijgt. Als olie gemakkelijk toegankelijk is voor iedereen op het moment, zoals jij voorstelt, dan wordt de olie ook niet vervangen door schone energie. Pas als de olie op is omdat je dan niet anders meer kan. Het heeft ècht geen zin om die factor GELD weg te denken. Wat wèl een oplossing is, is hogere belastingen (bv aan oliemaatschappijen) wat de regering exclusief uitgeeft aan de ontwikkeling van alternatieve energie. Dat is geen communisme, we hebben nog steeds geld en wat rijkeren en wat armeren. Het wegnemen van de factor GELD als geheel heeft geen zin.
Wordt het te confronterend! De waarheid? ha ha ha. Maar je hebt gelijk. Laten we gewoon weer ons masker opzetten en lullen over NWS en niet over BNW wat dat ook moge betekenen!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:43 schreef Perrin het volgende:
Laten we hier geen [BNW] topic van maken graag.. dit is nog altijd [NWS]..
Jaja.. "De Waarheid".. ik kan er niet tegen.. it hurtss!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:44 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
Wordt het te confronterend! De waarheid? ha ha ha. Maar je hebt gelijk. Laten we gewoon weer ons masker opzetten en lullen over NWS en niet over BNW wat dat ook moge betekenen!
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jaja.. "De Waarheid".. ik kan er niet tegen.. it hurtss!![]()
BNW forum, leef je uit: Brave New World
Zonde om een goed, informatief topic te vervuilen met DSM IV Cluster A-gekwebbel.
mwach. een jaar geleden werd de hele huizenbubble nog ontkend, en viel dat dan weer onder BNW. ik denk dat we het er nu wel over eens kunnen zijn dat er wel een huizenbubble wasquote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Drugshond vond dit topic een fusie van BNW en NWS. Is hij niet een beetje de godfather van dit topic?
BNW is voornamelijk speculatie. Maar dit hele topic is, afgezien van de nieuwsberichten, speculatie. Dus wat maakt het uit.
Precies.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:43 schreef Perrin het volgende:
Laten we hier geen [BNW] topic van maken graag.. dit is nog altijd [NWS]..
Ik denk eerder aan een sluipcrash (Q3). Amerika loopt uit de pas met hun rente beleid. Als Azie de rente gaat verhogen zijn de rapen gaar (daar is de inflatie ook hard aan het oplopen). Amerika moet dan wel volgen, en dan kan het wel eens heel hard gaan voor Joe Sixpack. Het dalen van de olieprijs neemt in ieder geval veel druk weg.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:52 schreef simmu het volgende:
[..]
mwach. een jaar geleden werd de hele huizenbubble nog ontkend, en viel dat dan weer onder BNW. ik denk dat we het er nu wel over eens kunnen zijn dat er wel een huizenbubble was
ps: op een persoonlijke noot toch even: simmu zal ergens in de komende weken opeens een week of wat afwezig zijn, dit ivm het kweken van een mini-simmuvolle termijn --> tijd om te bevallen! dus dan zal die grote crash wel komen
wie gokt wanneer?
Oh ik ben er ook van overtuigd dat die brave new world komt. Ik geloof heilig dat deze hele crisis door een stel illuminaten in elkaar is geflanst om het hele westen bankroet te maken, een derde wereldoorlog te ontketenen en een nieuwe wereldorde op te zetten waarbij de economie een synthese zal zijn tussen kapitalisme en socialisme/communisme en gebaseerd zal zijn op de filosofie van thomas van aquino: mensen hebben recht op hun basisbehoeften, en alles wat ze in overvloed hebben is voor 'common good', omdat alle goederen die voort komen uit de aarde voor iedereen bedoeld zijn, met de afschaffing van privé eigendommen als gevolg dus, waarbij het instrument om dit te bewerkstelligen agenda 21 van de Verenigde Naties is, welke gebaseerd is op het bevorderen van duurzame ontwikkeling, welke geïmplementeerd kan worden door het hypen van het fenomeen global warming en peak oil, zodat we straks 1 super allesoverheersende overheid hebben, met 1 religie, en de mensheid als slaaf, zoals in de middeleeuwen. Nu is dat ook nog speculatie en te gek voor woorden, maar als je je er een beetje in verdiept blijkt dat eigenlijk wel mee te vallen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:52 schreef simmu het volgende:
[..]
mwach. een jaar geleden werd de hele huizenbubble nog ontkend, en viel dat dan weer onder BNW. ik denk dat we het er nu wel over eens kunnen zijn dat er wel een huizenbubble was
ps: op een persoonlijke noot toch even: simmu zal ergens in de komende weken opeens een week of wat afwezig zijn, dit ivm het kweken van een mini-simmuvolle termijn --> tijd om te bevallen! dus dan zal die grote crash wel komen
wie gokt wanneer?
Die kende ik nog niet....quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:25 schreef Eduard37 het volgende:
Ok, nog eentje dan. Voordat ik weer commentaar krijg!
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:25 schreef Eduard37 het volgende:
Ok, nog eentje dan. Voordat ik weer commentaar krijg!
quote:Wall Street's Great Deflation
Phil Gramm, the senator-banker who until recently advised John McCain's campaign, did get it right about a "nation of whiners," but he misidentified the faint-hearted. It's not the people or even the politicians. It is Wall Street--the financial titans and big-money bankers, the most important investors and worldwide creditors who are scared witless by events. These folks are in full-flight panic and screaming for mercy from Washington, Their cries were answered by the massive federal bailout of Fannie Mae and Freddy Mac, the endangered mortgage companies.
When the monied interests whined, they made themselves heard by dumping the stocks of these two quasi-public private corporations, threatening to collapse the two financial firms like the investor "run" that wiped out Bear Stearns in March. The real distress of the banks and brokerages and major investors is that they cannot unload the rotten mortgage securities packaged by Fannie Mae and banks sold worldwide. Wall Street's preferred solution: dump the bad paper on the rest of us, the unwitting American taxpayers.
The Bush crowd, always so reluctant to support federal aid for mere people, stepped up to the challenge and did as it was told. Treasury Secretary Paulson (ex-Goldman Sachs) and his sidekick, Federal Reserve Chairman Ben Bernanke, announced their bailout plan on Sunday to prevent another disastrous selloff on Monday when markets opened. Like the first-stage rescue of Wall Street's largest investment firms in March, this bold stroke was said to benefit all of us. The whole kingdom of American high finance would tumble down if government failed to act or made the financial guys pay for their own reckless delusions. Instead, dump the losses on the people.
Democrats who imagine they may find some partisan advantage in these events are deeply mistaken. The Democratic party was co-author of the disaster we are experiencing and its leaders fell in line swiftly. House banking chair, Rep. Barney Frank, announced he could have the bailout bill on President Bush's desk next week. No need to confuse citizens by dwelling on the details. Save Wall Street first. Maybe lowbrow citizens won't notice it's their money.
We are witnessing a momentous event--the great deflation of Wall Street--and it is far from over. The crash of IndyMac is just the beginning. More banks will fail, so will many more debtors. The crisis has the potential to transform American politics because, first it destroys a generation of ideological bromides about free markets, and, second, because it makes visible the ugly power realities of our deformed democracy. Democrats and Republicans are bipartisan in this crisis because they have colluded all along over thirty years in creating the unregulated financial system and mammoth mega-banks that produced the phony valuations and deceitful assurances. The federal government protects the most powerful interests from the consequences of their plundering. It prescribes "market justice" for everyone else.
Of course, the federal government has to step up to the crisis, but the crucial question is how government can respond in the broad public interest. Bernanke knows the history of the last great deflation in the 1930s--better known as the Great Depression--and so he is determined to intervene swiftly, as the Federal Reserve failed to do in that earlier crisis. By pumping generous loans and liquidity into the system, the Fed chairman hopes to calm the market fears and reverse the panic. So far, he has failed. I think he will continue to fail because he has not gone far enough.
If Washington wants real results, it has to abandon the wishful posture that is simply helping the private firms get over their fright. The government must instead act decisively to take charge in more convincing ways. That means acknowledging to the general public the depth of the national crisis and the need for more dramatic interventions.
Instead of propping up Fannie Mae or others, the threatened firm should be formally nationalized as a nonprofit federal agency performing valuable services for the housing market. That is the real consequence anyway if the taxpayers have to buy up $300 billion in stock.
The private shareholders "are walking dead men, muerto," Institutional Risk Analytics, a private banking monitor, observed. Make them eat their losses, the sooner the better. The real national concern should be focused on the major creditors who lend to Fannie Mae and other US agencies as well as private financial firms. They include China, Japan and other foreign central banks. Foreign investors hold about 21 percent of the long-term debt paper issued by US government agencies--$376 billion in China, $229 billion in Japan.
It is not in our national interest to burn these nations with heavy losses. On the contrary, we need to sustain their good regard because they can help us recover by bailing out the US economy with more lending. If these foreign creditors turn away and stop their lending now, the US economy is toast and won't soon recover.
Americans should forget about whining; it's too late for that. People need to get angry--really, really angry--and take it out on both parties. What the country needs right now is a few more politicians in Washington with the guts to stand up and tell us the hard truth about out situation. It will be painful to hear. They will be denounced as "whiners." But truth might be our only way out.
Dat zijn nog eens bedragen.quote:DFT
Na gisteren staat hierdoor de wereldwijde meter van verliezen en afschrijvingen als gevolg van de impact van de huizenmarkt- en kredietmarktcrisis op $ 435 miljard. Ongeveer $ 14.000 miljard aan marktwaarde is wereldwijd verloren gegaan sinds oktober vorig jaar als gevolg van de grove koersdalingen op de beurzen.
Nou ik denk het niet. Als Obama president wordt zal het buitenlandse beleid flink op de schop gaan.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 16:12 schreef Eduard37 het volgende:
14.000 miljard? Eigenlijk wel logisch toch? Hoe wil je anders die forse geldgroei (M3) weer terug op peil krijgen? De Fed drukt steeds maar nieuw geld dat moet ergens weer rechtgezet worden. Normaal gaat dat via een oorlog misschien laten ze nu door het systeem oplossen.
Ja, geloof ik ook. China bulkt in het geld nu, maar die tijden gaan ook veranderen. Tevens geloof ik dat China teveel afhankelijk is van Amerika. Ze hebben financieren als het ware Amerika en kunnen daar niet zo 123 uitstappen zonder grote gevolgen. Dat is ook de reden dat de dollar nog niet verder zakt en alles nog onder controle lijkt. Het blijft een zeer interessant gebeuren. Ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt. Niemand die het weet. Waarschijnlijk gaat het allemaal weer meevallen en worden de problemen op de lange baan geschoven. Onze kinderen (heb er zelf geen hoor) moeten de problemen maar oplossen?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 16:26 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nou ik denk het niet. Als Obama president wordt zal het buitenlandse beleid flink op de schop gaan.
Sterker nog... G.W.Bush is met een charme offensief bezig (betrekkingen Iran te verbeteren). Om later niet in de geschiedenisboekjes terecht te komen als de president die een nogal agressieve buitenlandse politiek voerde.
Na Irak en Afghanistan is de gemiddelde amerikaan een beetje oorlogsmoe geworden. En het momentum is weg. Er zijn genoeg andere problemen.
Het zet hun wel de spiegel voor..... met een denkbeeldige vijand heb je een doel waar je naartoe kunt werken. Maar de wereld/globalisering/media zit er anno 2008 er heel anders uit. En nu mogen ze zelf hun eigen problemen oplossen (en die zijn vrij ernstig... hun leading economie is niet meer zo leading).
Wat ik ook eerder aangaf... als Azie verkouden is.... (de inflatie gaat beteugelen d.m.v. renteverhogingen). Dan heeft de US een probleem. China gaat ook niet vrijuit, als de inkomensverschillen te groot worden (mede aangewakkerd door de inflatie, is het niet ondenkbaar dat daar een burgeroorlog uit breekt).
Het is een vrij precaire evenwicht.
Fout dus, het is het verbranden van kapitaal en schulden. En om de society op gang te houden zul je vroeg of laat de loon spiraal moeten doorbreken. Een zwake munt (dollar) in combinatie met een relatieve afnemende export is je bewegingsruimte vrij klein om die ontwikkeling bij te benen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 16:31 schreef Basp1 het volgende:
14.000 miljard /6.5 miljard mensen = 2154 dollar per hoofd van de wereld "verdampt". En de VN maar moeilijk doen om de armoede doelstellingen van 1 dollar per dag te halen voor de gehele wereld.
Simmu veel succes met je bevalling.
Nog even een vraag als over de gehele wereld de inflatie oploopt dan heft dat toch elkaar weer op, of zie ik dat toch fout. Onze lonen moet dan wel natuurlijk een inflatie correctie gaan krijgen.
Het is ff afwachten op de eerste creatieve analist die de huidge boekhouding van een aantal Amerikaanse banken kan herbeprijzen naar de situatie van begin 2008. Waaruit een ander en meer realistisch plaatje gedestilleerd kan worden.quote:Er is wat rumoer ontstaan dat de Q2 results van een aantal Amerikaanse banken creatief gemanipuleerd is.
But if you look at how the banks “beat” their earnings the coincidence becomes clear. WFC took the unprecedented step of extending charge-off acknowledgment from 120 days to 160 days. This allowed the bank to move less capital to loan loss reserves and report better than expected horrible earnings. And JPM was even more aggressive. It actually lowered its loan loss reserves quarter to quarter.
The list of financial companies where shorting regulations are being enforced/enhanced is precisely the banks and dealers (and FNM/Freddie Mac (FRE)) that have access to the Fed's balance sheet (dealers through the PDCF and FNM/FRE through the recently-allowed access to the discount window). So we can speculate on the nature of the ''coincidence'': Perhaps the Fed is getting worried about the value of all that collateral these dealers have posted to the Fed balance sheet and must boost the capital of these companies to protect that value.
And now on cue FRE, a $5 billion market capitalization company wants/needs to issue $10 billion in new stock? Doesn’t that sound a little crazy? Well get ready for others to do the same because the banking system needs capital desperately and the government is there to help.
quote:Could the worst be over?
Hardly, said BMO Financial Markets analyst Peter Winter.
"Analysts are falling over themselves to lower earnings estimates," Winter said. Wells, Chase and Citigroup "beat very low expectations, and the quality of the earnings is not good."
Also, the economy shows signs of weakening, he said.
"The feeling is that credit problems are contained now in residential mortgage areas, but there are signs that the problem is spreading to auto loans, credit cards and commercial lending," Winter said.
By the end of the first quarter, many investors and analysts assumed banks had written off their bad loans and that profits would improve, said William Blair & Co. analyst David Long.
"That thesis proved wrong," Long said. "While second-quarter earnings have been better than expected in some cases, the bar was set pretty low."
And earnings could get worse.
"The peak for adjustable-rate-mortgage resets is the third quarter," he said. "So many consumers current on their mortgages today will experience an increase in their monthly mortgage payments of several hundred dollars, which may lead to additional mortgage delinquencies in the second half of the year and into 2009."
Another bank watcher also believes the uncertainty will continue into next year.
"The credit crunch will continue to be the significant wild card into 2009 and perhaps the most significant capital markets shock of the last two generations," said Stephen Wood, Russell Investments senior portfolio strategist.
quote:“Something Big is Happening” - Ron Paul, M.D.
Posted by sakerfa on July 17, 2008
I’m convinced the time is now upon us that some Big Events are about to occur. These fast-approaching events will not go unnoticed. They will affect all of us. They will not be limited to just some areas of our country. The world economy and political system will share in the chaos about to be unleashed.
“Something Big is Happening”
Statment - 9 July 2008
By Rep. Ron Paul, M.D.
16/07/08 “ICH” — - Madam Speaker, I have, for the past 35 years, expressed my grave concern for the future of America . The course we have taken over the past century has threatened our liberties, security and prosperity. In spite of these long-held concerns, I have days–growing more frequent all the time–when I’m convinced the time is now upon us that some Big Events are about to occur. These fast-approaching events will not go unnoticed. They will affect all of us. They will not be limited to just some areas of our country. The world economy and political system will share in the chaos about to be unleashed.
Though the world has long suffered from the senselessness of wars that should have been avoided, my greatest fear is that the course on which we find ourselves will bring even greater conflict and economic suffering to the innocent people of the world–unless we quickly change our ways.
America , with her traditions of free markets and property rights, led the way toward great wealth and progress throughout the world as well as at home. Since we have lost our confidence in the principles of liberty, self reliance, hard work and frugality, and instead took on empire building, financed through inflation and debt, all this has changed. This is indeed frightening and an historic event.
The problem we face is not new in history. Authoritarianism has been around a long time. For centuries, inflation and debt have been used by tyrants to hold power, promote aggression, and provide “bread and circuses” for the people. The notion that a country can afford “guns and butter” with no significant penalty existed even before the 1960s when it became a popular slogan. It was then, though, we were told the Vietnam War and the massive expansion of the welfare state were not problems. The seventies proved that assumption wrong.
Today things are different from even ancient times or the 1970s. There is something to the argument that we are now a global economy. The world has more people and is more integrated due to modern technology, communications, and travel. If modern technology had been used to promote the ideas of liberty, free markets, sound money and trade, it would have ushered in a new golden age–a globalism we could accept.
Instead, the wealth and freedom we now enjoy are shrinking and rest upon a fragile philosophic infrastructure. It is not unlike the levies and bridges in our own country that our system of war and welfare has caused us to ignore.
I’m fearful that my concerns have been legitimate and may even be worse than I first thought. They are now at our doorstep. Time is short for making a course correction before this grand experiment in liberty goes into deep hibernation.
There are reasons to believe this coming crisis is different and bigger than the world has ever experienced. Instead of using globalism in a positive fashion, it’s been used to globalize all of the mistakes of the politicians, bureaucrats and central bankers.
Being an unchallenged sole superpower was never accepted by us with a sense of humility and respect. Our arrogance and aggressiveness have been used to promote a world empire backed by the most powerful army of history. This type of globalist intervention creates problems for all citizens of the world and fails to contribute to the well-being of the world’s populations. Just think how our personal liberties have been trashed here at home in the last decade.
The financial crisis, still in its early stages, is apparent to everyone: gasoline prices over $4 a gallon; skyrocketing education and medical-care costs; the collapse of the housing bubble; the bursting of the NASDAQ bubble; stock markets plunging; unemployment rising; massive underemployment; excessive government debt; and unmanageable personal debt. Little doubt exists as to whether we’ll get stagflation. The question that will soon be asked is: When will the stagflation become an inflationary depression?
There are various reasons that the world economy has been globalized and the problems we face are worldwide. We cannot understand what we’re facing without understanding fiat money and the long-developing dollar bubble.
There were several stages. From the inception of the Federal Reserve System in 1913 to 1933, the Central Bank established itself as the official dollar manager. By 1933, Americans could no longer own gold, thus removing restraint on the Federal Reserve to inflate for war and welfare.
By 1945, further restraints were removed by creating the Bretton-Woods Monetary System making the dollar the reserve currency of the world. This system lasted up until 1971. During the period between 1945 and 1971, some restraints on the Fed remained in place. Foreigners, but not Americans, could convert dollars to gold at $35 an ounce. Due to the excessive dollars being created, that system came to an end in 1971.
It’s the post Bretton-Woods system that was responsible for globalizing inflation and markets and for generating a gigantic worldwide dollar bubble. That bubble is now bursting, and we’re seeing what it’s like to suffer the consequences of the many previous economic errors.
Ironically in these past 35 years, we have benefited from this very flawed system. Because the world accepted dollars as if they were gold, we only had to counterfeit more dollars, spend them overseas (indirectly encouraging our jobs to go overseas as well) and enjoy unearned prosperity. Those who took our dollars and gave us goods and services were only too anxious to loan those dollars back to us. This allowed us to export our inflation and delay the consequences we now are starting to see.
But it was never destined to last, and now we have to pay the piper. Our huge foreign debt must be paid or liquidated. Our entitlements are coming due just as the world has become more reluctant to hold dollars. The consequence of that decision is price inflation in this country–and that’s what we are witnessing today. Already price inflation overseas is even higher than here at home as a consequence of foreign central banks’ willingness to monetize our debt.
Printing dollars over long periods of time may not immediately push prices up–yet in time it always does. Now we’re seeing catch-up for past inflating of the monetary supply. As bad as it is today with $4 a gallon gasoline, this is just the beginning. It’s a gross distraction to hound away at “drill, drill, drill” as a solution to the dollar crisis and high gasoline prices. Its okay to let the market increase supplies and drill, but that issue is a gross distraction from the sins of deficits and Federal Reserve monetary shenanigans.
This bubble is different and bigger for another reason. The central banks of the world secretly collude to centrally plan the world economy. I’m convinced that agreements among central banks to “monetize” U.S. debt these past 15 years have existed, although secretly and out of the reach of any oversight of anyone–especially the U.S. Congress that doesn’t care, or just flat doesn’t understand. As this “gift” to us comes to an end, our problems worsen. The central banks and the various governments are very powerful, but eventually the markets overwhelm when the people who get stuck holding the bag (of bad dollars) catch on and spend the dollars into the economy with emotional zeal, thus igniting inflationary fever.
This time–since there are so many dollars and so many countries involved–the Fed has been able to “paper” over every approaching crisis for the past 15 years, especially with Alan Greenspan as Chairman of the Federal Reserve Board, which has allowed the bubble to become history’s greatest.
The mistakes made with excessive credit at artificially low rates are huge, and the market is demanding a correction. This involves excessive debt, misdirected investments, over-investments, and all the other problems caused by the government when spending the money they should never have had. Foreign militarism, welfare handouts and $80 trillion entitlement promises are all coming to an end. We don’t have the money or the wealth-creating capacity to catch up and care for all the needs that now exist because we rejected the market economy, sound money, self reliance and the principles of liberty.
Since the correction of all this misallocation of resources is necessary and must come, one can look for some good that may come as this “Big Event” unfolds.
There are two choices that people can make. The one choice that is unavailable to us is to limp along with the status quo and prop up the system with more debt, inflation and lies. That won’t happen.
One of the two choices, and the one chosen so often by government in the past is that of rejecting the principles of liberty and resorting to even bigger and more authoritarian government. Some argue that giving dictatorial powers to the President, just as we have allowed him to run the American empire, is what we should do. That’s the great danger, and in this post-911 atmosphere, too many Americans are seeking safety over freedom. We have already lost too many of our personal liberties already. Real fear of economic collapse could prompt central planners to act to such a degree that the New Deal of the 30’s might look like Jefferson ’s Declaration of Independence.
The more the government is allowed to do in taking over and running the economy, the deeper the depression gets and the longer it lasts. That was the story of the 30s and the early 40s, and the same mistakes are likely to be made again if we do not wake up.
But the good news is that it need not be so bad if we do the right thing. I saw “Something Big” happening in the past 18 months on the campaign trail. I was encouraged that we are capable of waking up and doing the right thing. I have literally met thousands of high school and college kids who are quite willing to accept the challenge and responsibility of a free society and reject the cradle-to-grave welfare that is promised them by so many do-good politicians.
If more hear the message of liberty, more will join in this effort. The failure of our foreign policy, welfare system, and monetary policies and virtually all government solutions are so readily apparent, it doesn’t take that much convincing. But the positive message of how freedom works and why it’s possible is what is urgently needed.
One of the best parts of accepting self reliance in a free society is that true personal satisfaction with one’s own life can be achieved. This doesn’t happen when the government assumes the role of guardian, parent or provider, because it eliminates a sense of pride. But the real problem is the government can’t provide the safety and economic security that it claims. The so called good that government claims it can deliver is always achieved at the expense of someone else’s freedom. It’s a failed system and the young people know it.
Restoring a free society doesn’t eliminate the need to get our house in order and to pay for the extravagant spending. But the pain would not be long-lasting if we did the right things, and best of all the empire would have to end for financial reasons. Our wars would stop, the attack on civil liberties would cease, and prosperity would return. The choices are clear: it shouldn’t be difficult, but the big event now unfolding gives us a great opportunity to reverse the tide and resume the truly great American Revolution started in 1776. Opportunity knocks in spite of the urgency and the dangers we face.
Let’s make “Something Big Is Happening” be the discovery that freedom works and is popular and the big economic and political event we’re witnessing is a blessing in disguise.
Ron Paul is a Republican Congressman from Texas. He was the 1988 Libertarian Party candidate for President.
http://www.house.gov/paul/congrec/congrec2008/cr070908h.htm
http://www.informationclearinghouse.info/article20290.htm
quote:Why No Outrage?
Through history, outrageous financial behavior has been met with outrage. But today Wall Street's damaging recklessness has been met with near-silence, from a too-tolerant populace, argues James Grant
By JAMES GRANT
Why No Outrage? From top to bottom: New York's Sub-Treasury Building in 1929; Angelo Mozilo, former CEO of mortgage lender Countrywide Financial; Unemployed men, circa 1935; Foreclosure sign, April 2008, Stockton, Calif. Strikers, 'scabs' battle, circa 1935; Bear Stearns executive arrested, June 2008; Hooverville shantytown; NYSE trader, 2008; Mary Lease
"Raise less corn and more hell," Mary Elizabeth Lease harangued Kansas farmers during America's Populist era, but no such voice cries out today. America's 21st-century financial victims make no protest against the Federal Reserve's policy of showering dollars on the people who would seem to need them least.
Long ago and far away, a brilliant man of letters floated an idea. To stop a financial panic cold, he proposed, a central bank should lend freely, though at a high rate of interest. Nonsense, countered a certain hard-headed commercial banker. Such a policy would only instigate more crises by egging on lenders and borrowers to take more risks. The commercial banker wrote clumsily, the man of letters fluently. It was no contest.
The doctrine of activist central banking owes much to its progenitor, the Victorian genius Walter Bagehot. But Bagehot might not recognize his own idea in practice today. Late in the spring of 2007, American banks paid an average of 4.35% on three-month certificates of deposit. Then came the mortgage mess, and the Fed's crash program of interest-rate therapy. Today, a three-month CD yields just 2.65%, or little more than half the measured rate of inflation. It wasn't the nation's small savers who brought down Bear Stearns, or tried to fob off subprime mortgages as "triple-A." Yet it's the savers who took a pay cut -- and the savers who, today, in the heat of a presidential election year, are holding their tongues.
Possibly, there aren't enough thrifty voters in the 50 states to constitute a respectable quorum. But what about the rest of us, the uncounted improvident? Have we, too, not suffered at the hands of what used to be called The Interests? Have the stewards of other people's money not made a hash of high finance? Did they not enrich themselves in boom times, only to pass the cup to us, the taxpayers, in the bust? Where is the people's wrath?
Crowds at the New York Stock Exchange in 1929.
The American people are famously slow to anger, but they are outdoing themselves in long suffering today. In the wake of the "greatest failure of ratings and risk management ever," to quote the considered judgment of the mortgage-research department of UBS, Wall Street wears a political bullseye. Yet the politicians take no pot shots.
Barack Obama, the silver-tongued herald of change, forgettably told a crowd in Madison, Wis., some months back, that he will "listen to Main Street, not just to Wall Street." John McCain, the angrier of the two presumptive presidential contenders, has staked out a principled position against greed and obscene profits but has gone no further to call the errant bankers and brokers to account.
The most blistering attack on the ancient target of American populism was served up last October by the then president of the Federal Reserve Bank of St. Louis, William Poole. "We are going to take it out of the hides of Wall Street," muttered Mr. Poole into an open microphone, apparently much to his own chagrin.
If by "we," Mr. Poole meant his employer, he was off the mark, for the Fed has burnished Wall Street's hide more than skinned it. The shareholders of Bear Stearns were ruined, it's true, but Wall Street called the loss a bargain in view of the risks that an insolvent Bear would have presented to the derivatives-laced financial system. To facilitate the rescue of that system, the Fed has sacrificed the quality of its own balance sheet. In June 2007, Treasury securities constituted 92% of the Fed's earning assets. Nowadays, they amount to just 54%. In their place are, among other things, loans to the nation's banks and brokerage firms, the very institutions whose share prices have been in a tailspin. Such lending has risen from no part of the Fed's assets on the eve of the crisis to 22% today. Once upon a time, economists taught that a currency draws its strength from the balance sheet of the central bank that issues it. I expect that this doctrine, which went out with the gold standard, will have its day again.
Wall Street is off the political agenda in 2008 for reasons we may only guess about. Possibly, in this time of widespread public participation in the stock market, "Wall Street" is really "Main Street." Or maybe Wall Street, its old self, owns both major political parties and their candidates. Or, possibly, the $4.50 gasoline price has absorbed every available erg of populist anger, or -- yet another possibility -- today's financial failures are too complex to stick in everyman's craw.
I have another theory, and that is that the old populists actually won. This is their financial system. They had demanded paper money, federally insured bank deposits and a heavy governmental hand in the distribution of credit, and now they have them. The Populist Party might have lost the elections in the hard times of the 1890s. But it won the future.
Before the Great Depression of the 1930s, there was the Great Depression of the 1880s and 1890s. Then the price level sagged and the value of the gold-backed dollar increased. Debts denominated in dollars likewise appreciated. Historians still debate the source of deflation of that era, but human progress seems the likeliest culprit. Advances in communication, transportation and productive technology had made the world a cornucopia. Abundance drove down prices, hurting some but helping many others.
The winners and losers conducted a spirited debate about the character of the dollar and the nature of the monetary system. "We want the abolition of the national banks, and we want the power to make loans direct from the government," Mary Lease -- "Mary Yellin" to her fans -- said. "We want the accursed foreclosure system wiped out.... We will stand by our homes and stay by our firesides by force if necessary, and we will not pay our debts to the loan-shark companies until the government pays its debts to us."
By and by, the lefties carried the day. They got their government-controlled money (the Federal Reserve opened for business in 1914), and their government-directed credit (Fannie Mae and the Federal Home Loan Banks were creatures of Great Depression No. 2; Freddie Mac came along in 1970). In 1971, they got their pure paper dollar. So today, the Fed can print all the dollars it deems expedient and the unwell federal mortgage giants, Fannie Mae and Freddie Mac, combine for $1.5 trillion in on-balance sheet mortgage assets and dominate the business of mortgage origination (in the fourth quarter of last year, private lenders garnered all of a 19% market share).
Thus, the Wall Street of the Morgans and the Astors and the bloated bondholders is today an institution of the mixed economy. It is hand-in-glove with the government, while the government is, of course -- in theory -- by and for the people. But that does not quite explain the lack of popular anger at the well-paid people who seem not to be very good at their jobs.
Since the credit crisis burst out into the open in June 2007, inflation has risen and economic growth has faltered. The dollar exchange rate has weakened, the unemployment rate has increased and commodity prices have soared. The gold price, that running straw poll of the world's confidence in paper money, has jumped. House prices have dropped, mortgage foreclosures spiked and share prices of America's biggest financial institutions tumbled.
One might infer from the lack of popular anger that the credit crisis was God's fault rather than the doing of the bankers and the rating agencies and the government's snoozing watchdogs. And though greed and error bear much of the blame, so, once more, does human progress. At the turn of the 21st century, just as at the close of the 19th, the global supply curve prosperously shifted. Hundreds of millions of new hands and minds made the world a cornucopia again. And, once again, prices tended to weaken. This time around, however, the Fed intervened to prop them up. In 2002 and 2003, Ben S. Bernanke, then a Fed governor under Chairman Alan Greenspan, led a campaign to make dollars more plentiful. The object, he said, was to forestall any tendency toward what Wal-Mart shoppers call everyday low prices. Rather, the Fed would engineer a decent minimum of inflation.
In that vein, the central bank pushed the interest rate it controls, the so-called federal funds rate, all the way down to 1% and held it there for the 12 months ended June 2004. House prices levitated as mortgage underwriting standards collapsed. The credit markets went into speculative orbit, and an idea took hold. Risk, the bankers and brokers and professional investors decided, was yesteryear's problem.
Now began one of the wildest chapters in the history of lending and borrowing. In flush times, our financiers seemingly compete to do the craziest deal. They borrow to the eyes and pay themselves lordly bonuses. Naturally -- eventually -- they drive themselves, and the economy, into a crisis. And to the scene of this inevitable accident rush the government's first responders -- the Fed, the Treasury or the government-sponsored enterprises -- bearing the people's money. One might suppose that such a recurrent chain of blunders would gall a politically potent segment of the population. That it has evidently failed to do so in 2008 may be the only important unreported fact of this otherwise compulsively documented election season.
Mary Yellin would spit blood at the catalogue of the misdeeds of 21st-century Wall Street: the willful pretended ignorance over the triple-A ratings lavished on the flimsy contraptions of structured mortgage finance; the subsequent foreclosure blight; the refusal of Wall Street to honor its implied obligations to the holders of hundreds of billions of dollars worth of auction-rate securities, the auctions of which have stopped in their tracks; the government's attempt to prohibit short sales of the guilty institutions; and -- not least -- Wall Street's reckless love affair with heavy borrowing.
For every dollar of equity capital, a well-financed regional bank holds perhaps $10 in loans or securities. Wall Street's biggest broker-dealers could hardly bear to look themselves in the mirror if they didn't extend themselves three times further. At the end of 2007, Goldman Sachs had $26 of assets for every dollar of equity. Merrill Lynch had $32, Bear Stearns $34, Morgan Stanley $33 and Lehman Brothers $31. On average, then, about $3 in equity capital per $100 of assets. "Leverage," as the laying-on of debt is known in the trade, is the Hamburger Helper of finance. It makes a little capital go a long way, often much farther than it safely should. Managing balance sheets as highly leveraged as Wall Street's requires a keen eye and superb judgment. The rub is that human beings err.
Wall Street is usually described as an industry, but it shares precious few characteristics with the metal-fasteners business or the auto-parts trade. The big brokerage firms are not in business so much to make a product or even to earn a competitive return for their stockholders. Rather, they open their doors to pay their employees -- specifically, to maximize employee compensation in the short run. How best to do that? Why, to bear more risk by taking on more leverage.
"Wall Street is our bad example because it is so successful," charged the president of Notre Dame University, the Rev. John Cavanaugh, in the time of Mary Lease. He meant that young people, emulating J.P. Morgan or E.H. Harriman, would worship the wrong god. The more immediate risk today is that Wall Street, sweating to fill out this year's bonus pool, runs itself and the rest of the American financial system right over a cliff.
It's just happened, in fact, under the studiously averted gaze of the Street's risk managers. Today's bear market in financial assets is as nothing compared to the preceding crash in human judgment. Never was a disaster better advertised than the one now washing over us. House prices stopped going up in 2005, and cracks in mortgage credit started appearing in 2006. Yet the big, ostensibly sophisticated banks only pushed harder.
Bear Stearns is kaput and Lehman Brothers is reeling, but Morgan Stanley perhaps best illustrates the gluttonous ways of Wall Street. Having lost its competitive edge on account of an intramural political struggle, the firm, under Chief Executive John Mack, set out to catch up to the rest of the pack. In the spring of 2006, it unveiled a trillion-dollar balance sheet, Wall Street's first. It expanded in every faddish business line, not excluding, in August 2006, subprime-mortgage origination (the transaction, intoned a Morgan Stanley press release, "provides us with new origination capabilities in the non-prime market, which we can build upon to provide access to high-quality product flows across all market cycles"). Nor did it pull in its horns as the boom wore on but rather protruded them all the more, raising its ratio of assets to equity to the aforementioned 33 times at year-end 2007 from 26.5 times at the close of 2004. Naturally, it did not forget the help. Last year, Morgan Stanley paid out 59% of its revenues in employee compensation, up from 46% in 2004.
Huey Long, who rhetorically picked up where Lease left off, once compared John D. Rockefeller to the fat guy who ruins a good barbecue by taking too much. Wall Street habitually takes too much. It would not be so bad if the inevitable bout of indigestion were its alone to bear. The trouble is that, in a world so heavily leveraged as this one, we all get a stomach ache. Not that anyone seems to be complaining this election season.
quote:SCOUNDRELS ON THE STREET
There's a gripping story behind every financial scandal. Here's a roundup of movies that examine the money-making industry's dark side:
'Clancy in Wall Street' (1930)
Starring: Charles Murray, Lucien Littlefield, Aggie Herring and Eddie Nugent
An Irish-American plumber, Clancy (Murray), happens on some good stock-market bets , eventually making millions and elevating him in society. But once the market crashes and he's left with nothing, he returns to his roots in hopes that old friends will take him back.
'It's a Wonderful Life' (1946)
Starring: James Stewart, Donna Reed and Lionel Barrymore
Generally filed away in the holiday-favorite category, this film's run-on-the-bank scene and its fallout is a classic example of financial duress on the silver screen.
'Wall Street' (1987)
Starring: Michael Douglas, Charlie Sheen, Daryl Hannah and Martin Sheen
Oliver Stone's classic film centers on Gordon Gekko (Douglas, pictured right), a ruthless Wall Street corporate raider who takes an ambitious young stockbroker (Charlie Sheen) under his wing and exposes him to the perks and pitfalls that come with the high-stakes territory.
'Glengarry Glen Ross' (1992)
Starring: Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin and Alan Arkin
In this film based on David Mamet's Pulitzer Prize-winning play, a group of tough real-estate salesmen struggle to deal with a downturning housing market -- or face the ax.
'Rogue Trader' (1999)
Starring: Ewan McGregor, Anna Friel, Yves Beneyton and Betsy Brantley
In this film, based on a true story, Ewan McGregor plays a trader working in Singapore who makes illegal trades to cover up his losses. He ends up in jail.
Heel erg lang verhaal maar zeker de moeite waard.quote:A LIBRARY OF MARKET MAYHEM
Some classic nonfiction and fiction on financial troubles.
'L'Argent' by Émile Zola (1891)
First published as a newspaper serial, Zola's "L'Argent" ("Money") tells of Aristide Saccard, a down-and-out financier who founds a bank. As speculation flourishes, Saccard goes to great lengths to keep the stock rising, lying to investors and covering up schemes.
'Little Dorrit' by Charles Dickens (1855-57)
The novel features Mr. Merdle, a banker whose schemes lead to financial ruin for many.
'Extraordinary Popular Delusions & The Madness of Crowds' (1841)
Scottish writer Charles Mackay's classic examines the psychology of crowds, touching on everything from the popularity of beards to witch hunts. The last three chapters look at financial manias, such as the Dutch tulip bubble of the 17th century.
'The Great Crash 1929,' by John Kenneth Galbraith (1954)
A best seller when it was first published in 1954, this book by the noted Harvard economist details the U.S.'s most famous crash and the events that precipitated it.
Oeps....!!!!quote:Is China's bubble bursting?
If I simply showed you the following graph of a stock market losing nearly 60% of its value in 9 months, you'd probably conclude that a bubble had burst, and that the country whose companies it represented was probably in for some big Hurting:
So why has China been immune from such analysis? Presumably because the "story" behind China's growth is so compelling. Just about everybody seems to agree that China is the emerging economic world superpower.
Well, it's difficult to imagine now what life would be like without the internet, and yet that didn't stop the dot-bomb crash of 2000-2002. And the Mississippi Land Bubble was based on the accurate belief that what is now the US midwest would someday be the breadbasket of the world. Unfortunately they were off by 150 or so years.
Recently I have written of China's Out of Control Inflationary Boom. I find it difficult to imagine anything other than a hard landing for that boom, and when that happens, China's demand will slow and the parabolic move in Oil may come crashing down to earth.
The authorized government business portal site to China is certainly not concerned about any imminent slowdown. In an article entitled "Will the Olympics become a watershed in China's economy?" they answer firmly in the negative, claiming the boom will continue. But the actual facts hardly seem so sanguine:
Lin Wenshui, the owner of a jade-processing workshop with four employees in South China's Guangdong Province, still couldn't believe his business had become so slack in just a few months.
At the beginning of this year, Lin had estimated that he might earn at least 200,000 yuan (29,325 U.S. dollars) for 2008.
Things, however, went awry. So far this year, his workshop could hardly make ends meet. He had to dismiss five employees over the months and gradually halved the monthly expenditure from 40,000 yuan to less than 20,000 yuan.
"Dealers tell me there are few jade buyers out there now. Many factories in Guangdong and other regions were closed and bosses went bankrupt. In addition, a lot of investors have lost on the stock trading since share prices tumbled," said the 31-year-old.
He was right. Guangdong, China's traditional export powerhouse, was seeing an unprecedented wave of factory closures owing to rising prices of raw materials, export tax rebate cut and the appreciation of the Chinese yuan.
....
Guangdong was not alone, however. In Zhejiang, the country's another major exporter, about 10,700 enterprises incurred losses in the first five months, accounting for nearly 20 percent of the province's total companies, according to figures by the Zhejiang Economic and Trade Commission.
....
Amid falling export growth and plummeting share prices, many in China were asking whether the country's economy would slip into recession after the August Olympic Games....
....
...[M]any Chinese companies had anticipated some changes to current policies since early this month when four senior Chinese leaders carried out field investigation tours to four major Chinese exporting regions, namely Guangdong, Jiangsu, Shanghai and Shandong.
....
Lin Wenshui, the workshop owner, read something positive from the news.
"When Xi came to Guangdong, there were many news reports. And Many people here felt that things would change for the better, sooner or later," Lin said. "I will try to hold on to the end of the year...."
So, are there signs that China's bubble may be getting ready to burst? In a word, Yes.
About half of China's exports are textiles, and their textile industry has taken a beating in the first half of 2008. The China National Garment Association reported in June that:
China saw quicker growth in textile exports but slower rise in foreign sales of garments in the first five months of this year, sources with the General Administration of Customs said on Saturday.
....
The growth rate for textile exports was higher than the level for the whole of last year, whereas that for garments was nine percentage points lower than the year-earlier level.
In May alone, the nation's garment exports increased by a record-low rate of 1.08 percent to 8.59 billion U.S. dollars worth.
Industry insiders accredited the substantial slowdown to weak demand abroad, expediated appreciation of Chinese currency and higher production cost.
They added that the weak demand had affected cotton sector in China. The country imported 240,200 tons of cotton in May, a decrease of 23,200 tons, or 8.81 percent, from the previous months.
And earlier in June that
Affected by multiple factors such as adjustment of China's foreign trade policy, decline in external demand, the appreciation of Renminbi and continuous rise in raw materials price, apparel exports in Guangdong has been droping since the beginning of the year. According to the latest statistics from Guangzhou Customs, export of apparels and clothing accessories for four months from January to April was 6.65 billion U.S. dollars, down 15.1% compared to the same period of last year, which also shows a sharp fall compared to the growth rate of 31.2% in the same period of last year. The worst-hit ones are private owned enterprises, whose total exports dropped 36%.
Meanwhile,
Hong Kong companies may shut 20,000 factories in neighboring Guangdong Province in the Chinese mainland this year due to increased costs from higher fuel prices and wages, an industry association said yesterday.
"At the end of this year, maybe only 50,000 Hong Kong-owned businesses will remain" of about 70,000 in the province, according to Danny Lau, chairman of Hong Kong Small and Medium Enterprises Association. "The increase in fuel costs comes on top of several other major issues firms have been grappling with recently," such as rising employee expenses related to a new labor law and the appreciation of the yuan, he said.
....
"China's export competitiveness is definitely declining fast," said Sun Mingchun, an economist with Lehman Brothers Holdings Inc in Hong Kong. The volume of goods and services sold overseas has declined to "single-digit" growth, he told Bloomberg News.
While garment manufacturers have been most hurt, the pain has spread to other portions of the economy as well. For example,
China Southern Airlines Co. and the nation's other carriers posted a 3.8 percent fall in combined passenger traffic last month, as an economic slowdown curbed demand for air-travel.
....
Inflation, near a 12-year high, coupled with a falling stock market has cut Chinese spending on leisure. A series of natural disasters including an earthquake that killed more than 69,000 people in China also hampered demand for tours.
....
Cargo traffic for the country's carriers fell 0.8 percent to 321,000 tons in June. It rose 8.1 percent in the first six months of the year.
Air travel may be impacted by restrictions surrounding the August Olympic games in Beijing, but in the last week we also learned that
China's stockpile of unsold new vehicles rose about 50 percent in the six months ended June, hitting a four-year high, as automakers expanded production and sales growth slowed.
The backlog reached 170,000 vehicles from about 110,000 at the end of last year....
.... Rising competition and slower economic growth caused average vehicle prices to fall about 3 percent in the first half from a year earlier, Cheng said.
``Automakers were too optimistic when planning their capacity expansion and didn't expect the slowdown,'' said Tang Jun, an analyst at Guangfa Securities Co. in Guangzhou. ``Dealers are hit the most by rising inventory and may have to slash prices further to help with liquidity.''
The stockpile represents about six days' worth of sales.
An article in the Australian publication Business Spectator strongly cautions that the conditions are indeed ripe for the bubble to burst [Note: I have chopped the material down as far as possible to get the point across and still comply with "fair usage", but I strongly encourage you to read the entire article at the website]:
While [an optimistic] view of China's prospects may prove correct in the long term, serious clouds are appearing on the horizon. ....[based on] the Austrian school of economics....
Austrians are obsessed with interest rates.... When interest rates are too low, they argue, credit expands too rapidly. This stimulates investment and fosters asset price bubbles. Eventually, credit "inflation" shows up in rising consumer prices. But by then, it's too late to stop the damage. ... After which, there follows a painful process as the economy is forced to adjust back to equilibrium.
.... These conditions held in the US in the 1920s.... The economy in the roaring twenties had much in common with that of modern China.
....
The result has been strong credit growth. This, in turn, has fuelled an extraordinary investment boom.... [T]his must have seemed like a virtuous cycle. Now it's turning vicious.
Chinese export growth is set to fall sharply.... Many claim that Chinese domestic consumption will take up the slack. This is unrealistic.... [T]he UK alone consumes more than China and India combined. China's economy has been driven by investment and exports, not by domestic consumption....
The report goes on to note that the credit binge has given rise to the "out of control inflationary boom", and that as a result, "China in some sectors is losing its position as the world's low-cost producer", citing a recent Stratfor report that the textile industry as a result of the stresses I have cited above is "clamouring for the reintroduction of export subsidies" and that "Chinese containerboard companies recently stopped shipping their products abroad." They conclude by citing
.... A report from Lehman Brothers last May points to "looming overcapacity" in an economy that has relied on exports to absorb new supply....The Wall Street broker predicted that "an export-led slowdown could trigger a chain reaction which, in the worst case, could threaten the stability of China's financial and economic system."
At the beginning of this year, I believed that the US recession would propogate sufficiently that the spike in the price of Oil would end, and bring inflation down beginning about late spring. Obviously that hasn't happened yet, and it is entirely dependent on the rate of growth first and foremost in China. While I continue to believe that China is not immune to the global credit contraction, Waiting for the Turn brings to mind one of little New Deal's favorite tunes:
quote:The result has been strong credit growth. This, in turn, has fuelled an extraordinary investment boom.... [T]his must have seemed like a virtuous cycle. Now it's turning vicious.
Bronquote:'Herstel Amerikaanse economie duurt nog maanden'
'We gaan een periode in van vertraagde economische groei,' zo waarschuwt de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson, die er verder op wijst dat de Amerikaanse bankensector nog steeds solide is.
Paulson deed zijn uitspraak gisteren tegenover de Amerikaanse nieuwszender CNN.
Volgens Paulson heeft '99 procent van de 8.500 Amerikaanse banken' geen problemen. Desondanks zullen er de komende tijd nog wel banken in moeilijkheden geraken.
Dure energie
'We beleven een uitdagende tijd met onze economie. Ik denk dat het maanden gaat duren voordat we hierdoor heen zijn,' verklaarde Paulson.
De hoge energieprijzen kunnen het herstel nog vertragen, denkt de minister, maar het belangrijkste is het stabiliseren van de huizenmarkt.
Overheidssteun
Paulson benadrukte daarom het belang van de beloofde overheidssteun voor hypotheekaanbieders Fannie Mae en Freddie Mac.
Deze twee grootste aanbieders zijn de afgelopen weken zwaar in de problemen gekomen en hebben dringend behoefte aan kapitaal om hun kredietwaardigheid op peil te houden.
quote:Welvaart lekt weg; accepteer het verlies
Lang konden beleidsmakers volhouden dat er niet veel aan de hand was met de welvaart in Nederland en Europa. Recente cijfers maken daar een einde aan, een economische inzinking lijkt zich aan te kondigen
Door Paul de Hen
Dan is er ook nog de wereldwijde prijsstijging van energie en grondstoffen die door begint te werken in andere prijzen: inflatie.
Ieder voor zich zijn beide problemen best op te lossen, de economische inzinking door het overheidstekort wat te laten oplopen, de inflatie door de officiële rente van de Europese Centrale Bank (ECB) te verhogen.
Maar als neergaande conjunctuur en oplopende inflatie zich tegelijk voordoen zitten de twee remedies elkaar dwars.
Energie
Om de zaken verder te compliceren is er een structureel probleem. Een groot deel van de prijsstijging waarmee Europa en andere industriegebieden geconfronteerd wordt, heeft niet met inflatie te maken, maar met veranderde economische verhoudingen in de wereld.
De productie van energie en grondstoffen houdt geen gelijke tred met de toenemende behoefte er aan. Daardoor stijgt hun prijs. Daardoor verschuift welvaart van de energie- en grondstoffenverbruikende landen (inclusief China) naar de landen die energie en grondstoffen produceren.
Antwoord
Het antwoord op dit weglekken van welvaart is: je verlies nemen en accepteren dat er momenteel weinig of misschien wel geen welvaartsgroei in zit. Dus bijvoorbeeld, geen compensatie voor hogere olieprijzen. Ook niet via belastingverlaging.
Tenzij de overheid bereid is om ter wille van lastenverlaging te bezuinigen op haar uitgaven. Door zo te handelen kan zij een deel van de druk op de lonen en de winsten wegnemen.
Eindelijk.quote:Op maandag 21 juli 2008 00:38 schreef Drugshond het volgende:
Overigens... China heeft het ook moeilijk.
[..]
Oeps....!!!!
De grote klap in China komt ook nog wel, vreemd genoeg hoor ik dat wel al maanden hier (ik heb dan weer geen Chinese collega's ter vergelijk). Ander probleem van China is de gigantische hoeveelheid dollars die ze hebben.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
Ik begon die hosannah stemming rond China een beetje vermoeiend te vinden. Mijn Chinese collega's zijn veel minder positief over China dan mijn Amerikaanse en Europese collega's. Dat is een teken aan de wand. De twee problemen waarmee China heeft te maken: overbevolking en corruptie.
Corruptie is geen probleem, dat is cultuur. Overbevolking -niet overal- levert ook milieudruk. Het verontreinigd mileu, wat toch al een probleem is. Ik denk dat de dollarberg er meer toedoet. Veel Chinezen hebben hun spaarcentjes in de ontploffende beurzen gestopt, en daar inmiddels al flink aan verloren. Dat is nog meer slecht nieuws voor de pril democratiserende volksrepubliek.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:29 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eindelijk.
Ik begon die hosannah stemming rond China een beetje vermoeiend te vinden. Mijn Chinese collega's zijn veel minder positief over China dan mijn Amerikaanse en Europese collega's. Dat is een teken aan de wand. De twee problemen waarmee China heeft te maken: overbevolking en corruptie.
Die banken vallen niet in de categorie.... too big to fail. Maar samen groot genoeg om een redelijke steen in het water te kunnen gooien.quote:After mixed earnings reports from regional lenders thus far, a flurry of banks with large portfolios of real-estate loans will report their second-quarter results on Tuesday, including SunTrust, Regions Financial, Fifth Third and KeyCorp, while National City will follow on Thursday.
Waar zijn de Chinese Tata's en Mittal's? Ik geef India nog steeds een kans om echt te groeien, omdat ze in staat zijn om grote bedrijven te laten groeien. Maar in China hebben ze nog steeds geen echt grote bedrijven, of sterke merken. Noem me een Chinees bedrijf bij naam. Hayer, Lenovo... Dat zijn de enige twee Chinese merken die ik ken. Ik ben bang dat het gebrek aan democratie enorm veel problemen op gaat leveren. Zonder democratie kom je nooit van de corruptie af.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
De grote klap in China komt ook nog wel, vreemd genoeg hoor ik dat wel al maanden hier (ik heb dan weer geen Chinese collega's ter vergelijk). Ander probleem van China is de gigantische hoeveelheid dollars die ze hebben.
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.quote:
quote:Op maandag 21 juli 2008 22:29 schreef Lyrebird het volgende:
Je moet alles veertien keer uitleggen, omdat ze er vanuit gaan dat je nooit de waarheid spreekt en dat ze het zelf beter weten.
Wat hebben merken ermee te maken eigenlijk ? Ik snap je punt niet helemaal. Wij hebben in het Westen talloze merken die hun spullen in China laten maken en er ons labeltje op plakken, zodat we er A-merk prijzen voor kunnen vragen, meer is een merk niet.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:29 schreef Lyrebird het volgende:
Waar zijn de Chinese Tata's en Mittal's? Ik geef India nog steeds een kans om echt te groeien, omdat ze in staat zijn om grote bedrijven te laten groeien. Maar in China hebben ze nog steeds geen echt grote bedrijven, of sterke merken. Noem me een Chinees bedrijf bij naam. Hayer, Lenovo... Dat zijn de enige twee Chinese merken die ik ken.
Yup.... in Rusland liep zoiets bijna fout af (naast 1 roebel had je ook 1 roebel zwart geld). Putin geeft niet echt een democratie weg. Maar ik geloof ook niet dat ze anno 2008 bijzonder corrupt zijn. En de maffia ligt weer redelijk aan de handboeien. Binnen de werkkaders heeft hij wel weer structuur aangebracht, en de machtsbasis van energieproducenten aan banden gelegd. Qua ondernemingsklimaat heeft Rusland flinke sprongen vooruit gemaakt.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:51 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.
American Express heeft veel last van defaulting loans. Oftwel cardhouders die hun schuld niet meer kunnen afbetalen. Het omzetten van huisoverwaarde in geld om je CC schuld mee af te lossen wordt steeds lastiger/onmogelijk omdat die overwaardes sneller verdampen dan vloeibare stikstof in een hoogoven. Bovendien bleek vandaag dat door de hoge inflatie en globale baanconcurentie de mensen er sinds het jaar 2000 op ACHTERUIT zijn gegaan.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:13 schreef ItaloDancer het volgende:
American Express (AXP) delivered some ugly news after the market closed Monday. The big charge card company missed second-quarter earnings estimates and withdrew its 2008 earnings guidance, saying the economic environment “has weakened significantly” since it offered up its financial projections back in January - “particularly during the month of June.”
Bronquote:Median U.S. family income, adjusted for inflation, was $58,407 in 2006, according to the most recent Census Bureau data, down from $59,398 in 2000. Competition from low-wage countries such as China, combined with the waning power of organized labor, kept a lid on compensation during the latest expansion.
Washington Mutual??quote:Op maandag 21 juli 2008 23:16 schreef Drugshond het volgende:
WaMu min -7+ % .... en morgen de Q2 cijfers.
Exactly. Het A-merk verdient het geld, want zij verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht (marketing), niet de Chinese fabriekjes die de producten maken. Wil je als Chinese producent zelf die A-merk premie opstrijken, dan zul je moeten groeien.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:00 schreef elcastel het volgende:
[..]
Wat hebben merken ermee te maken eigenlijk ? Ik snap je punt niet helemaal. Wij hebben in het Westen talloze merken die hun spullen in China laten maken en er ons labeltje op plakken, zodat we er A-merk prijzen voor kunnen vragen, meer is een merk niet.
In tijden van hoog conjunctuur heb je wel een punt te pakken.... maar de marktfacts zijn een ietsje pietsie anders. Bij contractie gaan de A-branding merken snoeihard achteruit.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Exactly. Het A-merk verdient het geld, want zij verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht (marketing),
Grote jongens? Er zijn straks geen grote jongens meer. De grote jongens waren gebaat bij een democratisch marktsysteem, dat tanende is. Hun eigen succes wordt hun ondergang. Wat Rusland kan, kunnen grootmachten als India, China eventueel Brazilie straks ook. De Europeanen die nu pimpen met hun 'zij maken simpel de producten en wij doen research' gaan straks van een koude kermis thuiskomen. Producenten- en consumentenmacht zal zich laten gelden. Milieuproblemen en interne conflicten heeft het huidig Rusland ook en dat kan toch rondkomen en daarbij haar macht doen gelden.quote:Op maandag 21 juli 2008 22:51 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
In eerste instantie misschien niet. Maar als China echt op de lange termijn met de grote jongens mee wil doen, zal men die corruptie moeten inperken. Het is funest voor de economische efficiëntie en betrouwbaarheid als land.
Wat een kolder.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:55 schreef okee6 het volgende:
[..]
Grote jongens? Er zijn straks geen grote jongens meer. De grote jongens waren gebaat bij een democratisch marktsysteem, dat tanende is. Hun eigen succes wordt hun ondergang. Wat Rusland kan, kunnen grootmachten als India, China eventueel Brazilie straks ook. De Europeanen die nu pimpen met hun 'zij maken simpel de producten en wij doen research' gaan straks van een koude kermis thuiskomen. Producenten- en consumentenmacht zal zich laten gelden. Milieuproblemen en interne conflicten heeft het huidig Rusland ook en dat kan toch rondkomen en daarbij haar macht doen gelden.
Wie met Chinezen handelt, weet dat westerse principes hanteren niet werkt. En waarom zou een meervoud zich toekomstig aan het enkelvoud aan willen passen? Corruptie wordt al wel bestreden, maar het is net als met Italie, het is diep geworteld en in zekere zin vertrouwd. Mijn verwachting is dat China de lakens uit zal delen, waar Amerika de veren laat. China en Rusland zijn elkaar meer en meer genaderd, een sterk pact.
Ok, dat kan goed kloppen. Maar als je slechts een marketing-laagje, als een soort vernis, aanbrengt, dan betekent het ook dat je in slechte tijden weinig hoeft te snijden. Het zijn de fabrieken waar de hardste klappen vallen, niet?quote:Op maandag 21 juli 2008 23:51 schreef Drugshond het volgende:
[..]
In tijden van hoog conjunctuur heb je wel een punt te pakken.... maar de marktfacts zijn een ietsje pietsie anders. Bij contractie gaan de A-branding merken snoeihard achteruit.
Nouja, het kan wel, zolang je "grondstof" bestaat uit spotgoedkope arbeid. Maar dat houdt een keer op in China en dan is het echt gauw over met de pret.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 00:53 schreef Lyrebird het volgende:
Het is IMHO onmogelijk om zonder grondstoffen een economie op poten te zetten, als je geen democratie hebt.
Klopt. En als ik het goed begrijp zijn er al gebieden in China waar de spotgoedkope arbeid is uitgeput.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 00:55 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Nouja, het kan wel, zolang je "grondstof" bestaat uit spotgoedkope arbeid. Maar dat houdt een keer op in China en dan is het echt gauw over met de pret.
Die Chinezen in de (toegepaste) wetenschap zijn inderdaad vaak zwaar vermoeiend. Ze werken zich suf, soms wel 20 uur per dag, maar er komt helemaal niks uit. En terugkoppelen, discussiëren homaar.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt. En als ik het goed begrijp zijn er al gebieden in China waar de spotgoedkope arbeid is uitgeput.
Iets dat in het voordeel van China spreekt is dat ze ook "dure" arbeid hebben: het aantal jongens en meisjes dat daar afstudeert met een wetenschappelijke graad (BS/MS/PhD) is uitzonderlijk hoog. Maar nogmaals, ze zijn enorm koppig. Verder zijn ze theoretisch erg goed, maar praktisch vaak erg minimaal. En zelfstandig een project leiden is alleen voor de besten weggelegd, terwijl ik ook een Amerikaanse ingenieur met een vierjarige BS opleiding kan huren die dat wel kan.
Volgens mij gaat het nog minstens 15 jaar duren voordat ze daar op hetzelfde niveau onderzoek doen als hier.
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die dit probleem opmerkt.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 01:53 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Die Chinezen in de (toegepaste) wetenschap zijn inderdaad vaak zwaar vermoeiend. Ze werken zich suf, soms wel 20 uur per dag, maar er komt helemaal niks uit. En terugkoppelen, discussiëren homaar.Hier in Nederland klaagt men er ook over.
quote:It feels like the summer of 1931. The world's two biggest financial institutions have had a heart attack. The global currency system is breaking down. The policy doctrines that got us into this mess are bankrupt. No world leader seems able to discern the problem, let alone forge a solution.
The International Monetary Fund has abdicated into schizophrenia. It has upgraded its 2008 world forecast from 3.7pc to 4.1pc growth, whilst warning of a "chance of a global recession". Plainly, the IMF cannot or will not offer any useful insights.
...
If we are lucky, America will start to stabilise before Asia goes down. Should our leaders mismanage affairs, almost every part of the global system will go down together. Then we are in trouble.
Zoals Drughond al zei in hoogconjunctuur gaat dit op. Maar als de goedkope arbeidsbronnen op raken, dan moet de prijs omhoog, óf de marge omlaag (kijk bijvoorbeeld eens wat huismerken de laatste jaren doen in supermarkten).quote:Op maandag 21 juli 2008 23:33 schreef Lyrebird het volgende:
Exactly. Het A-merk verdient het geld, want zij verdienen geld met het verkopen van gebakken lucht (marketing), niet de Chinese fabriekjes die de producten maken. Wil je als Chinese producent zelf die A-merk premie opstrijken, dan zul je moeten groeien.
Voorbeeldquote:Op maandag 21 juli 2008 22:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
, klinkt wel herkenbaar.
Maar e.e.a. heeft ook te maken met cultuur, was een paar weken terug een leuke uitzending op BNR hierover.
Als in China mensen ingezet worden voor een specifiek stukje productieproces doen ze precies dat ene stukje.... en als er ze daar mee klaar zijn gaan ze doodleuk wachten op de volgende order (eerst een order van de baas voordat de volgende move gemaakt wordt). Heel erg hokjesgeest. Hiërarchie is daar bijzonder belangrijk.
Hier in '' ollanda doen is weer een ander uiterste waarbij het werkvolk creatieve dingen gaat doen waarvoor helemaal geen opdracht voor is.
Ter vergelijking : Het Nederlandse leger is wel redelijk berucht als het gaat om out-of-the-box thinking bij militaire oefeningen. Soms 17 kapiteins op 1 schip.... soms teamplay wat voorbij de gezonde spelregels gaat.
Klopt en ik snap dan ook niet dat bedrijven daar in blijven trappen, het is hetzelfde verhaal met shell en ruslandquote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Zoals Drughond al zei in hoogconjunctuur gaat dit op. Maar als de goedkope arbeidsbronnen op raken, dan moet de prijs omhoog, óf de marge omlaag (kijk bijvoorbeeld eens wat huismerken de laatste jaren doen in supermarkten).
Ik denk dat China gewoon meelift door nu de dingen te maken en te leren hoe dat moet. Straks kunnen ze dat zelf en dan kunnen ze ook zelfstandig de markt op, wij kunnen die kennis niet vasthouden, die nemen ze daar gewoon over, ik verwacht op een gegeven moment wel degelijk een spurt op Chinese produkten, zeker als de inflatie hoog blijft en de koopkracht onder druk staat.
Niet gehele hetzelfde maar Shell zoekt iets in Rusland wat ze hard nodig hebben, grondstoffen. Rusland wil die velden zelf ontplooien maar mist de kennis, ze hebben elkaar nodig dus. Mrt produktie gaat het niet/minder om grondstoffen, mar heeft een lageloonland de lage lonen die wij zoeken om onze marges in stand te houden en hebben zij onze markt (nu nog) nodig voor de afzet.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Klopt en ik snap dan ook niet dat bedrijven daar in blijven trappen, het is hetzelfde verhaal met shell en rusland
En daarom heeft het geen haast met omvorming van bestuur. De groep van opgeleiden groeit echter wel, niet voor niets tooien vele westers aandoende gebouwen de diverse steden. Met voorts uitbreiding van de havencapaciteiten blijft er beter evenwicht dan elders ter wereld.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef elcastel het volgende:
[..]
Als China zijn eigen afzet gaat ontplooien, ofwel de welvaart in China neemt toe, dan ontstaan denk ik de eerste echte problemen in China. De mensen worden mondiger en rijker en dat botst ongetwijfeld met het huidge beleid. Daar zit de grootste uitdaging voor China, het ontplooien van hun binnenlandse markt. Toch zal China die kant wel op moeten, want ze willen helemaal niet afhankelijk zijn van buitenlandse afzet.
Echter telkens wanneer shell alles heeft aangelegd worden ze uit het project gedonderd.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef elcastel het volgende:
[..]
Niet gehele hetzelfde maar Shell zoekt iets in Rusland wat ze hard nodig hebben, grondstoffen. Rusland wil die velden zelf ontplooien maar mist de kennis, ze hebben elkaar nodig dus. Mrt produktie gaat het niet/minder om grondstoffen, mar heeft een lageloonland de lage lonen die wij zoeken om onze marges in stand te houden en hebben zij onze markt (nu nog) nodig voor de afzet.
Als China zijn eigen afzet gaat ontplooien, ofwel de welvaart in China neemt toe, dan ontstaan denk ik de eerste echte problemen in China. De mensen worden mondiger en rijker en dat botst ongetwijfeld met het huidge beleid. Daar zit de grootste uitdaging voor China, het ontplooien van hun binnenlandse markt. Toch zal China die kant wel op moeten, want ze willen helemaal niet afhankelijk zijn van buitenlandse afzet.
Dat denk ik ook ja.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echter telkens wanneer shell alles heeft aangelegd worden ze uit het project gedonderd.
En dat gaan we ook krijgen in china
DFTquote:Wachovia duwt financials verder omlaag
AMSTERDAM -
Fors tegenvallende resultaten van het Amerikaanse bankconcern Wachovia zetten de financials dinsdagmiddag zwaar onder druk. “Wachovia maakte vrij dramatische cijfers bekend. Alle financials moeten een veer laten”, zei handelaar Rik Zwaneveld van AFS Brokers.
mensen gebruikten toch al een tijdje de diverse creditcards die ze hebben om hun hypootheek mee af te lossen? en dan heb je ook nog de "roterende creditcardtruc", dat gaat ook maar eindig lang goed.quote:Op maandag 21 juli 2008 23:28 schreef digitaLL het volgende:
[..]
American Express heeft veel last van defaulting loans. Oftwel cardhouders die hun schuld niet meer kunnen afbetalen. Het omzetten van huisoverwaarde in geld om je CC schuld mee af te lossen wordt steeds lastiger/onmogelijk omdat die overwaardes sneller verdampen dan vloeibare stikstof in een hoogoven. Bovendien bleek vandaag dat door de hoge inflatie en globale baanconcurentie de mensen er sinds het jaar 2000 op ACHTERUIT zijn gegaan.
[..]
Bron
http://finance.google.com/finance?q=WB&hl=enquote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:46 schreef elcastel het volgende:
[..]
DFT
Tja, iedereen blij van de week meteen paar goeie meevallende cijfers, maar 'ergens' gaat de ellende gewoon door. Volgend kwartaal is het weer een ander.
Echt bizar. En als het nou meevallende cijfers waren ?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:13 schreef Drugshond het volgende:
http://finance.google.com/finance?q=WB&hl=en
8,9 miljard verlies en wat doen de aandelen + 8,4 %
Nou... na de korte termijn (speculatie) effecten, krijgen we een ander plaatje.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:16 schreef elcastel het volgende:
[..]
Echt bizar. En als het nou meevallende cijfers waren ?
Als iets fors tegenvalt (wat ik toch over het algemeen las vanmiddag), dan had men niet erger verwacht, denk je wel ? Het kan welliswaar met het sentiment te maken hebben (dalingsmoeheidquote:Op dinsdag 22 juli 2008 19:49 schreef okee6 het volgende:
Ik vind het geloofwaardig. Immers had men waarschijnlijk veel erger verwacht. De onderliggende waarde is niet maatgevend, het beleggersentiment geeft de doorslag. Toezicht op sentiment is verder overbodig
Je moet niet-economisch redeneren. Valt iets mee of valt iets tegen, kennis is hierbij geen factor. Uiteindelijk is tegenwoordig niet het aanbod maar de vraag doorslaggevend. Alles is kunstmatig, en de nieuwskoppen voegen zich daar moeiteloos naar.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 19:58 schreef elcastel het volgende:
[..]
Als iets fors tegenvalt (wat ik toch over het algemeen las vanmiddag), dan had men niet erger verwacht, denk je wel ? Het kan welliswaar met het sentiment te maken hebben (dalingsmoeheid. ), de nieuwskoppen kloppen niet, of er wordt weer gigantisch gespeculeerd.
It is interesting how statements like "We have no plans to raise capital" can get completely distorted from reality. Because simply they can'tquote:Death Spiral Financing at WaMu, Merrill Lynch, Citigroup
Even though hundreds of billions of dollars of capital have been raised by the financial sector over the past several months, which of the investors in a financial institution have made money since their initial investment? Answer: Zero.
We can’t think of one. They are all underwater. When Abu Dhabi first invested $7.5 billion in Citigroup last November, Citi’s stock was $35. Subsequently, when Citi did their $14.5 billion raise in January, the stock was trading at $30. Today Citigroup’s stock is under $20... and it keeps falling. Merrill Lynch did a combined raise of $12.8 billion in December and January at $48. Now the stock is under $35… and also falling. Warburg Pinkus made their now infamous $1 billion investment in MBIA at $31 per share. MBIA has fallen over 80% since and is now trading at under $5 per share.
Those who participated in Ambac’s $1.5 billion rights issue in March are down a similar amount, 80%, as the stock now hovers under $2. Bank of America made their initial investment in Countrywide Financial last August at $18 per share (rather surprising to us, given that Countrywide looked to be going bankrupt if BofA didn’t come to the rescue). Bank of America subsequently made a takeover offer in January. Today Countrywide shares can be got for under $5 per share.
TPG invested in Washington Mutual to the tune of $7 billion at $8.75 per share, a substantial discount at the time to WaMu’s stock price of $13. Today WaMu’s stock is $6. Last month AIG raised $20 billion when their stock was trading at $37 per share. Today AIG stock is just above $30 per share. Even those who participated in Lehman Brothers’ $6 billion equity offering last week at $28 per share are already underwater, with LEH currently trading below $24 (year-to-date Lehman’s stock is down over 60%).
Ironically, thanks to full ratchet provisions, this promises to lead to further dilution and even weaker stock performance going forward.
There were at least some smart investors who noted the downward trend and successfully negotiated for downside protection. We know of at least two cases (though there are doubtless others); namely, Merrill Lynch’s $12.8 billion investment from Temasek (the Singapore sovereign wealth fund) and Washington Mutual’s $7 billion raise from TPG (a private equity firm).
Quite unbeknownst to the general public at the time, downside protection was built into these equity raises to protect these investors. They are called “look back” provisions or “full ratchet” compensation.
We believe it is more accurate to call them “death spiral” securities. They work as follows. The investors in the equity raise would have their investment “protected” by a provision which states that should the bank afterwards raise money at a lower price than what they paid, these investors would be compensated retroactively by having their initial investment priced at this lower price, thereby being issued new shares for free. It doesn’t take a mathematician to see how these provisions can result in massive dilution should the bank subsequently raise even a paltry amount of capital. A new offering will trigger a lower price because of the dilution it would cause, which would trigger even more dilution because of the lower price, which would then trigger an even lower price because of the even higher dilution, etc. This is why we call such securities a death spiral.
However, unless the bank goes bankrupt, these investors can’t lose. And we already know to what lengths the Fed will go to prevent a banking bankruptcy. It’s heads I win, tails I win.
They can even short the stock in the expectation that it will go down and still not lose. At the next financing, which is sure to come, they will be made whole... even making money on the short!
quote:Bush: 'Wall Street was dronken'
George W. Bush wilde eens zijn ongezouten mening geven over de huidige economische malaise. De waarheid kwam aan bod, en dus moesten de camera's uit. Dat gebeurde - op één camera na.
George W. Bush gaf flink af op wat hij de oorzaak van de kredietcrisis noemde, namelijk ongebreidelde hebzucht.
"Er is geen twijfel mogelijk... Wall Street raakte dronken. Het raakte dronken, en - dit is waarom ik de televisiecamera's uit wilde hebben... Het raakte dronken en nu heeft het een flinke kater. De vraag is nu hoe lang het nuchter zal blijven, en niet weer iets zal doen met allerlei opgepoetste financiële instrumenten", aldus Bush.
Hij sprak tijdens een poging om geld op te halen voor een lokale Republikeinse kandidaat voor het Congres van Afgevaardigden.
Wat hij zei, is wel even anders dan wat hij tijdens officiële bijeenkomsten zegt, als de camera's aan staan.
Afgelopen week nog meldde hij dat, hoewel de Amerikaanse economie "een deukje" had opgelopen, de economie "robuust" is, en dat er nog steeds een "gezonde groei" in zit.
Gelukkig wist hij zelf te melden dat hij in het Witte Huis al niet meer de lakens uitdeelt. Tot hilariteit van de aanwezigen.
"We schijnen nu een probleem te hebben met de huizenmarkt. Nou, niet in Houston, en zeker niet in Dallas, waar mijn vrouw nu een huis aan het uitzoeken is... Daarin heb ik geen zegje meer, ik neem thuis de beslissingen niet meer."
Bush mag in alle peilingen diepterecord na diepterecord breken (hij is nu volgens sommige peilingen nóg impopulairder dan Jimmy Carter), in de staat Texas is hij nog steeds populair. Hij gaat er regelmatig naartoe om geld op te halen voor de Republikeinse partij.
http://www.knack.be/nieuw(...)24-article20208.htmlquote:33 miljard dollar in dubieuze leningen
21/07/2008 16:22
De kapitaalproblemen bij de twee Amerikaanse hypotheekreuzen Freddie Mac (Federal Home Loan Mortgage Corporation - FHLMC) en Fannie Mae (Federal National Mortgage Association - FNMA) zorgen voor verstrekkende internationale verwikkelingen die de geloofwaardigheid van de Amerikaanse geldmarkten op de helling zetten.
De twee geraakten in de problemen door de Amerikaanse kredietcrisis. In december 2007 al kondigde Freddie Mac een verlies van 12 miljard dollar aan. Intussen geraakte bekend dat België de op vier na grootste schuldeiser is van de twee hypotheekherverpakkers.
Volgens recente verklaringen van o.m. de Amerikaanse minister van Financiën Henry M. Paulson Jr., opgetekend door The New York Times, staat België vijfde in de rij van schuldeisers met voor 33 miljard dollar (21 miljard euro) in dubieuze beleggingen.
Nummer één op de lijst met schuldeiser van Freddie Mac en Fannie Mae is China met een pakket leningen ten belope van 376 miljard dollar.
Het merendeel van al die obligaties is wellicht in handen van grote Belgische financiële instellingen en hun beleggingsfondsen die recent nog zware klappen kregen op de aandelenbeurzen.
Analisten die de voorbije dagen bij de Nationale Bank van België uitleg vroegen over de mogelijke implicaties van de problemen met Freddie Mac en Fannie Mae voor de Belgische financiële instellingen, stootten op de voice mails van afwezige kopstukken.
'Bij de centrale banken lijken ze alleen maar begaan met het inflatiegevaar,' zegt één van de vooraanstaande marktanalisten. 'Ze hebben kennelijk niet in de gaten dat stilaan alle boordtabellen naar rood gaan.'
R.V.C.
krak. Zie ook artikel die ik al eerder poste. Pinned down.... en kunnen geen geld meer ophalen zonder dat de aandelen nog verder wegzakken.quote:WaMu Falls 20% as Analysts See Need for More Capital (Update1)
By Ari Levy
Enlarge Image/Details
July 23 (Bloomberg) -- Washington Mutual Inc., the biggest U.S. savings and loan, fell 20 percent in New York trading after failing to convince some analysts that it has enough cash to weather more declines in the housing market.
No hope no gloryquote:``The housing market continues to deteriorate; we're seeing no stabilization out there at all,'' Friedman Billings Ramsey analyst Paul Miller said today in a Bloomberg Television interview.
de Chinezen gaan alleen bij Fannie en Freddie al voor bijna 400 miljard dollar de boot inquote:Op donderdag 24 juli 2008 00:48 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.knack.be/nieuw(...)24-article20208.html
Bronquote:Vertrouwen economie neemt af
AMSTERDAM - Het vertrouwen in de Nederlandse economie neemt af. Bijna een kwart van de bevolking is van mening dat de economie er slecht voorstaat.
Dit bleek woensdag uit een peiling die onderzoeksbureau TNS-Nipo heeft gedaan in opdracht van RTL Nieuws.
Het aantal pessimisten is nu het hoogst sinds december 2005. In de afgelopen drie maanden is hun aantal met ruim 10 procent gestegen. Eind april was nog 13 procent van de Nederlanders van mening dat de economie er slecht voor stond.
Toekomst
Over de toekomstvooruitzichten zijn Nederlanders ronduit negatief. Meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagden zei te verwachten dat de economische situatie de komende zes maanden zal verslechteren. Dit was het hoogste aantal sinds 2004, toen TNS-Nipo begon met het volgen van het vertrouwen in de economie.
Ook de verwachtingen van de werkgelegenheid zijn sinds begin dit jaar verslechterd. Er waren bijna evenveel mensen die zeiden te verwachten dat er banen bij zullen komen (27 procent) als mensen die verwachten dat er banen zullen verdwijnen (23 procent).
Kredietcrisis
Het vertrouwen in de economie neemt al langere tijd af door zorgen over de kredietcrisis op de financiële markten en dalende aandelenmarkten.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) piekte het consumentenvertrouwen in begin 2007 en is het sindsdien alleen maar gedaald. Het CBS heeft becijferd dat er in juni 40 procent meer pessimisten waren dan optimisten.
Bron: Trouw.quote:Washington houdt banken overeind
De Amerikaanse president Bush zal zich niet langer verzetten tegen het plan om de banken Freddie Mac en Fannie Mae, die failliet dreigen te gaan, een geldinjectie van miljarden dollars te geven. Het moet in nood verkerende Amerikaanse huiseigenaren steunen zodat zij hun hypotheek kunnen aflossen.
In het noodplan dat de Amerikaanse minister van financiën Paulson ruim een week geleden aankondigde, staat dat de Amerikaanse overheid miljarden aandelen ’Fannie’ en ’Freddie’ koopt om de twee bedrijven van de ondergang te redden. Ook mogen de giganten ongelimiteerd geld lenen bij de overheid en de Federal Reserve (Fed), het stelsel van Amerikaanse centrale banken.
Critici reageren woedend op het plan van Paulson en beschuldigen de overheid ervan dat de belastingbetaler opdraait voor de geldinjectie. Het Amerikaanse Congres schat de kosten van het noodplan op 25 miljard dollar. Het gezaghebbende Britse tijdschrift The Economist merkte cynisch op dat Fannie en Freddie nu zelf in staat zijn biljetten bij te drukken, omdat ze onbeperkt geld mogen lenen bij de overheid en de Fed. Econoom bij ING Maarten Leen wil niet zo ver gaan en stelt dat de belastingbetaler uiteindelijk profiteert van de geldinjectie. Volgens Leen mag je aannemen dat er de afgelopen weken sterk is gespeculeerd op dalende koersen. In een maand tijd ging de koers van Fannie Mae met 45 procent onderuit. Die van Freddie Mac zakte zelfs met 60 procent. Leen: „Een geldinjectie kan die speculaties stoppen en zal het vertrouwen in de Amerikaanse economie weer enigszins herstellen. Voor zo lang het duurt natuurlijk.”
Leen ziet bovendien geen andere oplossing voor Fannie en Freddie. „Op dit moment zijn de twee hypotheekinstellingen essentieel voor de Amerikaanse economie.” De beursgenoteerde hypotheekgiganten, gesteund door de overheid, staan garant voor de helft van de hypotheken in de VS, in totaal 5000 miljard dollar. Bovendien leunen Amerikaanse banken sterk op Fannie en Freddie. De twee zijn opgezet om de huizenmarkt – waar de prijzen jarenlang spectaculair stegen maar nu in rap tempo dalen – van geld te voorzien door massaal hypotheken van banken te kopen. „Als deze instellingen wegvallen, dan komen banken in nog grotere problemen”, aldus Leen.
Dat kunnen de Amerikaanse banken er niet bij hebben. Wachovia, een van de grootste banken van de VS, maakte deze week bekend een kwartaalverlies van 8,5 miljard dollar te hebben geleden vanwege afschrijvingen op slechte hypotheken. Ook zakenbank Merill Lynch is er slecht aan toe. Dit kwartaal moest de zakenbank 9,4 miljard dollar afboeken waardoor het verlies uitkomt op 4,6 miljard dollar. Toch zijn er een paar lichtpuntjes. Zo krabbelde de dollar deze week langzaam op. Dat is onder meer toe te schrijven aan de toespeling die Fed-president van Philadelphia, Charles Plosser, maakte op renteverhoging. Belangrijk om nieuwe investeerders aan te trekken, aldus Plosser. Bovendien moet het de inflatie, in juni 5 procent, beteugelen.
De olieprijs, die onlangs een record van 147 dollar per vat bereikte, reageerde positief op de aantrekkende dollar, met een daling van twintig dollar in een week tijd. Volgens econoom Leen speelt de reddingsactie door Paulson bij Fannie en Freddie een cruciale rol bij de opleving van de dollar. „Een kwart van alle Amerikaanse effecten (obligaties, opties en aandelen, red.) gekocht door buitenlandse investeerders is afkomstig van Freddie Mac en Fannie Mae. Vertrouwen is voor deze investeerders essentieel. Dat het nu lijkt alsof de overheid de twee hypotheekgiganten nationaliseert, is slechts een herhaling van de geschiedenis.” Fannie Mae werd in 1938 opgericht als overheidsbedrijf om de Amerikaanse economie uit het slop te trekken.
Hoezo behind the curve.quote:July 24 (Bloomberg) -- Ford Motor Co., the world's third- biggest automaker, posted a record quarterly loss of $8.7 billion and accelerated a shift to fuel-efficient vehicles to wean itself from money-losing trucks.
quote:http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AWM
Onder de 4..... beleggers laten het weer lopen... (laagste stand 3,23 14-juli).
De TT is best wel slim gekozen.
quote:AFS
-In de VS wordt een dezer dagen een wet aangenomen die de problemen in de huizenmarkten mee moet helpen oplossen. Allemaal onzin. Die wet is maximaal een zeer kostbare PR-exercitie die de indruk moet wekken dat iedereen z'n stinkende best doet om iets aan de ontstane problemen te doen. Gaat niet helpen. De kern van alle problemen is de te ver opgelopen opgetelde schuldenpositie die niet meer betaald kan worden. En daar wordt niets aan gedaan. Deze wet vertraagt het noodzakelijke aanpassingsproces en zorgt voor een herverdeling van de financiele pijn die onvermijdelijk is.
Mooi artikel Aether.quote:
Ik vraag me wel meer dingen af sinds de kickstart vanaf #01.quote:Op donderdag 24 juli 2008 23:44 schreef agter het volgende:
[..]
Mooi artikel Aether.
Ik voorspel een nog zwakkere dollar...+ inflatie.
Vraag me tevens af hoelang de Aziaten nog dollars blijven kopen.
quote:Lindsey Williams was on Jeff Rense the following night after Cliff High.
Lindsey said he received a phone call from a former oil executive who he knew from the trans-alaska pipeline. Lindsey has been ordered/threatened to stop selling his "Oil non crisis DVDs". As of now Lindsey has stopped selling his DVD's and has shut down his website.
The oil executive proceded to tell Lindsey what will happen in the world in the next 12 months. Lindsey said everything they have told him before has come to pass exactly as they said it would.
What follows are the notes I took of Lindseys report of the conversation he had with the oil exec:
Within 12 months Crude Oil will be $50 a barrel. $2 - $2.50 gallon.
2 Major Oil fields, in Indonesia and North of Russia are ready - They are going to Flood the world with Oil. There is More crude oil in these two oil fields than all of the middle east combined.
This will Bankrupt the Arab World, almost overnight. Destroy their economies.
They are going to build up the economies of Indonesia and Russia.
US will not be allowed to produce new oil fields. No significant amount of crude oil will be produced in the US.
Lindsey explains: When the Arab economies collapse they will No longer be able to buy US Treasury bills and Federal Reserve Issues to prop up the US national debt. The Arabs will dump their currency reserves of trillions of US dollars onto the market. Within 4 - 5 weeks of crude oil reaching $50 a barrel the US dollar will collapse - Leading to NAU - New currency.
John Mccain is their man.
Iran must be stopped. They would rather bankrupt Iran economically than invade it. Although they didn't say they wouldn't invade it.
Just before the election they are going to do something to ensure John Mccain is elected president. [False flag? Attack Iran? $50 Oil? Assassinate Obama?]
What can we expect in the US?
He (the oil executive) kept repeating over and over "America will see a financial collapse that it will take years to come out of. It will take years for America to come out of its financial condition."
Wat dus sterk in waarde gaat vervallen omdat de inflatie zo hoog is...quote:Op vrijdag 25 juli 2008 00:25 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik vraag me wel meer dingen af sinds de kickstart vanaf #01.
Qua momentum hebben de blogs het voordeel.... en binnen een maand/weken ga ik 40K in een kluisje stoppen.
In een kluisje?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 00:25 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik vraag me wel meer dingen af sinds de kickstart vanaf #01.
Qua momentum hebben de blogs het voordeel.... en binnen een maand/weken ga ik 40K in een kluisje stoppen.
Dan ben ik heel benieuwd welke velden men het over heeft.quote:2 Major Oil fields, in Indonesia and North of Russia are ready - They are going to Flood the world with Oil. There is More crude oil in these two oil fields than all of the middle east combined.
heb je ook een bronvermelding?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 02:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kwam wel een HEEL aparte analyse/voorspelling tegen. Ben benieuwd of er iets van uit gaat komen.
[..]
Ik verwacht dat hij het bij http://www.rense.com/ vandaan heeft als ik de kop zo lees.quote:
(http://globaleconomicanal(...)-bair-is-out-of.html)quote:The reserve requirements on savings accounts is zero. Every penny is immediately lent out. The money that people think is in their "savings account" simply isn't there.
Het hoofdlettergebruik alleen al klinkt als een kettingmail die je door moet sturen naar Bill Gates.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 08:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben ik heel benieuwd welke velden men het over heeft.
Volgens mij je reinste onzin die analyse.
bronquote:States Slammed by Tax Shortfalls
By CONOR DOUGHERTY, AMY MERRICK and ANTON TROIANOVSKI
July 24, 2008; Page A1
The stumbling U.S. economy is forcing states to slash spending and cut jobs in order to close a projected $40 billion shortfall in the current fiscal year.
That gap -- identified Wednesday in a survey by the National Conference of State Legislatures -- is more than triple the size of the previous year's. It is the result of broad economic weakness at the state and local levels that could cause pain throughout this year and into 2010. Sales-tax collections, for example, have been hurt by the housing slump and high gasoline prices, which are prompting cutbacks in consumer spending. Personal income-tax collections have been hit by rising unemployment, while corporate income-tax collections have been eroded by falling profits.
"We expect it to get worse before it gets better," said Corina Eckl, fiscal-program director of the National Conference of State Legislatures. The conference's new report describes the shortfalls states face in their budgeting process for the current fiscal year, which began in July.
Summaries of regional activity
A separate survey of economic conditions by the Federal Reserve's 12 regional banks -- the "beige book" -- said economic activity was sluggish across most of the U.S. Consumer spending was "mixed, weak, or slowing" in nearly all areas, despite the distribution of billions of dollars in economic-stimulus checks.
The beige-book survey also said companies are increasingly worried about growth prospects and inflation. Indeed, also on Wednesday, discount chain Costco Wholesale Corp. warned that its profits will fall "well below" Wall Street's expectations for its fiscal fourth quarter ending Aug. 31. It blamed the speed of manufacturers' price increases.
Unlike the federal government, most states are required to balance their budgets. Most have so far resisted tax increases, instead opting for raising prices on things like tolls and college tuition, and cutting back on services like education and health care. Some chose one-time measures such as tapping rainy-day funds that were built up in flusher times. That could lead to future cutbacks if the economy doesn't bounce back in coming months.
The spreading economic weakness also is affecting localities, which are being ravaged by falling property-tax collections and a decline in state aid. In Minnesota, the city of Duluth plans to stop operating its Fun Wagon -- a free trailer stuffed with games and cookout supplies for a neighborhood party. Other services, including a city pool and a fire hall, also are being eliminated.
RELATED
• Read the full report
• Fed Snapshot Isn't Pretty Picture
• Oil Retreat Takes Pressure Off Fed
• Costco's Profit Is Squeezed by Jump in Costs
• Video: Beige Book's Gloomy Picture Several state-university systems are being forced to raise tuition and tighten their belts. Regents at the University of California and California State University system have raised undergraduate fees 7.4% and 10% annually, respectively, to cope with rising enrollment and other costs. For a University of California student, it represents an increase of $490 to $7,126, excluding miscellaneous fees charged by individual campuses.
Virginia Tech is raising its tuition for in-state undergraduates by nearly 11%. "For us it was a matter of, 'Are we going to take professors out of the classroom, or are we going to raise tuition?'" said Lawrence G. Hincker, associate vice president for university relations.
States are also reducing their payrolls and programs. Vermont is cutting about 400 jobs through attrition, while Tennessee is using buyouts and possibly layoffs to eliminate about 3,000 government jobs.
Social services have been hit hard. Ten states have made targeted cuts in Medicaid, while three have cut contributions to the Temporary Assistance for Needy Families program.
Bonnie Laughlin, a 52-year-old resident of Hiram, Maine, who cares for four foster children, has seen her daily reimbursement from the state for caring for the children decline from $60 to $52.50 per child this year. The state has also eliminated money for "respite care" -- when foster parents can get away from their kids -- as well as reimbursement for recreation activities for the children.
For instance, Ms. Laughlin has been paying for dance lessons for her 10-year-old autistic foster daughter, but she's not sure she'll be able to keep it up. "It definitely puts hardships on families," Ms. Laughlin said.
The Primary Culprit
The housing slump, now well into its second year, is the primary culprit. The decline in home sales has cut into real-estate transfer taxes. Construction spending and employment have declined. Fewer home sales have resulted in lower sales of home furnishings and washing machines, eating into sales taxes.
Of course, for many states, today's budget woes stem at least partly from expanding their services during the good times and not planning enough for the inevitable downturn.
REAL TIME ECONOMICS
• Read the latest news and analysis on the economy at WSJ.com's Real Time Economics blog.
• Beige Book: Isolated Bright Spots May Be Dimming
• Summer Beige Book: Staycations and Higher PricesMeantime, states are dealing with shortfalls of many kinds. According to the report by the association of state legislatures, 22 states are reporting sales taxes that are below forecast. In nine of those states, the collections were below forecasts that had already been reduced downward. Seventeen states had a shortfall in corporate income tax, 11 states were behind on personal-income taxes, and 11 were also behind on miscellaneous taxes such as insurance-premium taxes.
At the same time, costs are rising. Over the past several years, many states have taken over more of their K-12 education funding from local governments, while many others have expanded Medicaid.
Many energy-producing states have been spared some of this pain, and have actually benefited from rising food and gasoline prices. Texas, Wyoming and Colorado have all seen job and income growth continue to rise, which has helped them avoid budget problems.
In Massachusetts, state officials are trying to close loopholes that let companies reduce their tax bills in part by shifting income out of state. "You couldn't afford to simply waste $500 million a year by allowing tax avoidance," says Noah Berger, executive director of Massachusetts Budget and Policy Center, a Boston think tank. The state says it expects to generate $291 million from its crackdown on corporate tax loopholes.
In Illinois, Gov. Rod Blagojevich unilaterally cut $1.4 billion from the $59 billion budget the legislature sent him in May. The state says it expects to save an additional $500 million through belt-tightening at state agencies.
Heavy Cuts
The governor's changes include heavy cuts in spending for education and health care. The state plans about $600 million in health-care cuts, including making hospitals and nursing homes wait longer for Medicaid reimbursements.
Health services, among states' fastest growing costs, are being cut across the country. Ohio is closing two mental-health facilities as state agencies look to shed $733 million. The state is also cutting a program that provides free nicotine patches to smokers.
Virginia's funding for hospitals and nursing homes to care for the poor and elderly was reduced by $76 million over the next two fiscal years, according to an analysis by the Commonwealth Institute for Fiscal Analysis in Richmond, Va. Maine is cutting money for foster care, mental-health services and "flexible funding," which social workers can spend on specific needs for clients.
"Our concern is the fact that the government has assumed responsibility for these things, and now they're basically saying, 'We can't do it anymore,'" says Richard Farnsworth, executive director of Portland, Maine-based Woodford Family Services. "Now the question is, 'Who's going to do it?'"
It's not just humans who are feeling the squeeze. Maine has already closed one fish hatchery, and the state isn't expected to offset the rising price of fuel and fish food, said fishery biologist Forrest Bonney. "In recent years we expanded our stocking program, however all of a sudden we're faced with the additional expense of feeding and transporting" fish, Mr. Bonney said.
Hier heb je nog een mooie.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:39 schreef simmu het volgende:
[..]
bron
*krak* en daar gingen de staatsbudgetten. maar het valt heus mee hoor, met die recessie en werkeloosheid
erger nog: mish had gister een lijstje met reacties. manmanman, daar werden overheidswerkers toch een partij afgebrand! was echt sneu. http://globaleconomicanal(...)h-state-workers.htmlquote:Op vrijdag 25 juli 2008 09:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier heb je nog een mooie.![]()
CALIFORNIA GOVERNOR SCHWARZENEGGER TO CUT STATE WORKER PAY TO $6.55 AN HOUR
Werk je voor de overheid wordt opeens je loon verminderd omdat het buget niet meer uitkomt.![]()
Even een berekening 6.55 /uur * 160 = 1048 bruto dollar per maand waarvan de werknemer dan moet gaan rondkomen.
Het kwam inderdaad van rense, indirect. De spreker is echter Lindsay Williams.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 08:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat hij het bij http://www.rense.com/ vandaan heeft als ik de kop zo lees.
Dat is nu niet bepaald een betrouwbare bron gebleken in de loop der jaren.
Ow dat is die lindsey williams die vroeger een soort van maatschappelijk werker was bij een oliemaatschapij en beweerd dat ie in de raad van bestuur al deze dingen gehoord heeft.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kwam inderdaad van rense, indirect. De spreker is echter Lindsay Williams.
Hier is het tweede uur van het interview te downloaden.
http://www.mediafire.com/?exxwr7zjy9u
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |