ongekend doet denken aan de plaatjes die we kennen van 1929quote:Op woensdag 16 juli 2008 00:15 schreef ItaloDancer het volgende:
Filmpje IndyMac![]()
http://www.latimes.com/bu(...)ul16,1,2521386.story
Wat is je punt?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 23:11 schreef Xith het volgende:
[..]
(Je weet zelf toch ook wel dat dit gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde is?)
Zo heb ik een lease auto van de zaak, helemaal gratis!
quote:Op woensdag 16 juli 2008 00:15 schreef ItaloDancer het volgende:
Filmpje IndyMac![]()
http://www.latimes.com/bu(...)ul16,1,2521386.story
quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:58 schreef Nasi het volgende:
[..]
Heb ooit gehoord dat de 'lening' van US zo'n 60 procent is via China? klopt dat?
Ook klanten van bedrijven meer aandacht wil van westen (je wilt geen ict'er uit China aan de telefoon hebben bijv) voor meer kwaliteit! Zelfs goedkoop producten maken, komt je ook duur uit! Hoe ga je dat vervoeren (dat kost toch ook geld)? En hoe kom je aan kwalitatief goed personeel?
Ook een argument, chinezen jatten alles! Als bedrijf wil je niet eens in contact met China! Ze kopieren alles wat je doet en maakt! goedkoop is duurkoop...
quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Per uur is de Amerikaanse werknemer nauwelijks productief. Europese werknemers zijn per uur veel productiever, mede door het minimumloon. Ga dus niet zeggen dat Amerikaanse werknemers zo toppie zijn. Anders had de VS ook geen handelstekort van 800 miljard dollar.
R&D is inderdaad in de VS nog steeds een stuk beter. Alleen lijkt Amerika uit dit feit amper voordeel te kunnen halen. Ja, misschien met nieuwe vliegtuigjes die steden nog leuker kunnen bombarderen.
Beetje onzin he. China heeft de VS verder van het spoor gebracht door de eigen munt pas laat aan een mandje van vreemde valuta te koppelen. De RMB was te goedkoop, wat het evenwicht in de markt nog meer verstoorde. En nog steeds weten we niet hoeveel geld daar omgaat.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het grootste deel van de wereldmarkt speelt zich nog af in het Westen, en daar kun je moeilijk onder patenten en octrooien uit. China is een verhaal apart, maar de afzetmarkt is daar zo interessant dat er op dit moment niet te veel waarde wordt gehecht aan het feit dat ze daar regelmatig valsspelen, als het om intellectual property gaat. Ik neem aan dat zoiets in de toekomst wordt rechtgezet, vooral als China een nog grotere rol op de wereldmarkt gaat spelen.
Lenen kan geen kwaad, zo lang je het maar terug kunt betalen. En daar zit 'm de kneep.quote:Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef Demophon het volgende:
De discussie wat we hebben in deze serie van topics en op andere fora komt uiteindelijk neer op het volgende probleem: we lenen teveel.
Dit lijkt me wel heel sterk, zijn daar cijfers van ? Ik heb namelijk het idee dat de bank hier een stuk moeilijker doet over een hypotheek, maar dat vooral het CCprobleem hier vele malen kleiner is.quote:Op woensdag 16 juli 2008 05:32 schreef Lyrebird het volgende:
Maar laat dat nu juist een probleem zijn dat in Nederland minstens zo groot is als hier...
Dat vraag ik me dus af.... volgens de beurs-etiketten is het niet helemaal zuiver beursgedrag. Maar zolang er iemand de acties kan garanderen is er niet zoveel aan de hand (99 % gaat immers goed).quote:Op dinsdag 15 juli 2008 23:30 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_short_selling
Toch wel behoorlijk fair dus
Volgens mij worden de meeste CCs in nederland 1x per maand of meteen direct van je rekening afgeschreven, geen langlopende schuld dus.quote:Op woensdag 16 juli 2008 06:40 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel heel sterk, zijn daar cijfers van ? Ik heb namelijk het idee dat de bank hier een stuk moeilijker doet over een hypotheek, maar dat vooral het CCprobleem hier vele malen kleiner is.
Ik denk dat hij bedoelt dat door de hypotheekrenteaftrek in Nederland de huizenprijzen hier ook hoger zijn dan bij een normaal werkende markt. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Maar het is maar een deel van de reden waarom huizen in Nederland duur zijn. Dus echt hetzelfde als in de VS is het bepaald niet.quote:Op woensdag 16 juli 2008 06:40 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel heel sterk, zijn daar cijfers van ? Ik heb namelijk het idee dat de bank hier een stuk moeilijker doet over een hypotheek, maar dat vooral het CCprobleem hier vele malen kleiner is.
En in de US 1x per jaar?quote:Op woensdag 16 juli 2008 07:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij worden de meeste CCs in nederland 1x per maand of meteen direct van je rekening afgeschreven, geen langlopende schuld dus.
Bij mijn CC wordt er 1* per maand als er een credit staat maar 45 euro afgeschreven, om meer af te schrijven moet ik toch zelf actie ondernemen. CC maatschappij leven ook bij gratie van schulden en een flinke rente die men rekent.quote:Op woensdag 16 juli 2008 07:21 schreef Q. het volgende:
Volgens mij worden de meeste CCs in nederland 1x per maand of meteen direct van je rekening afgeschreven, geen langlopende schuld dus.
quote:Beurzen bang dat ergste kredietcrisis nog komt
AMSTERDAM - Terwijl de euro gisteren een nieuw record ten opzichte van de dollar bereikte, daalden de Europese beursgraadmeters tot het laagste punt in drie jaar tijd. Het aanvankelijke optimisme over het reddingsplan voor de Amerikaanse hypotheekbanken Freddie Mac en Fannie Mae maakte al snel plaats voor scepsis en de financiële waarden kregen opnieuw een dreun. In Amsterdam ging bovendien het aandeel Fortis eventjes liefst 18% onderuit nadat bekend werd dat de Autoriteit Financiële Markten een onderzoek begint of de beleggers op het verkeerde been zijn gezet.
Het was gisteren wereldwijd pure ellende in de financiële sector. In de VS maakte het aanvankelijke optimisme over de redding van de hypotheekbanken Freddie Mac en Fannie Mae – die samen borg staan voor ruim $5 biljoen aan hypotheken – plaats voor scepsis. De bedragen waar het om gaat, lijken te groot om door de belastingbetaler te kunnen worden opgehoest.
Naast wankelende hypotheekbanken kwam ook het nieuws dat de grootste Amerikaanse spaarbank, de Washington Mutual, mogelijk een verlies van $26 miljard heeft geleden. De lijst van Amerikaanse banken in de problemen wordt daarmee steeds langer. Dat de ene na de andere bank in de VS nu in de problemen komt (wat een teken is dat door de gedaalde huizenprijzen ook ’goede’ leningen niet meer zo solide zijn) ziet de markt als een bewijs dat de kredietcrisis nog jaren voort kan woekeren.
Voor het Amerikaanse Congres verklaarde de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, Ben Bernanke, dat de toekomst van de Amerikaanse economie inderdaad onzeker is en dat de financiële markten tot het uiterste zijn gespannen door de huizencrisis, de hoge olieprijzen en de inflatie, maar dat de Federal Reserve er alles aan zal doen om de stabiliteit te herstellen.
Ook president Bush was ingehuurd om rust te brengen, tijdens een speciaal ingelaste persconferentie bezwoer hij dat het bancaire systeem de storm kon doorstaan: „We moeten even diep ademhalen om door deze periode heen te komen.” Om een nieuwe ’run op de bank’ te voorkomen wees hij erop dat alle tegoeden tot $100.000 zijn gegarandeerd door de centrale bank. Maar na de woorden van Bernanke en Bush wist de markt het zeker: de economische activiteit in de VS staat onder druk en prompt daalde de olieprijs van een bijna-record van $146 per vat naar $138.
Bernanke had voor de Senaat nog wel een beetje positief nieuws. De groei voor dit jaar in de VS werd in april becijferd op 0,3 tot 1,2%, nu houdt de opvolger van Alan Greenspan het op 1 tot 1,6%, dus net geen recessie. De werkloosheid blijft onveranderd op 5,5 à 5,7%. De inflatieverwachting gaat fors omhoog, van 3,1 tot 3,4% naar 3,8 à 4,2%.
Desondanks joegen de troebele vooruitzichten voor de Amerikaanse economie de euro tot een nieuw record ten opzichte van de dollar. Er kwam een koers van $1,6038 op het bord. Slecht nieuws over de Duitse economie kon daar niets meer aan afdoen. De Duitse ZEW-index die het vertrouwen van investeerders meet, was tot het laagste punt sinds 1991 gezakt.
„Het is moeilijk om op dit moment nog iets positiefs te ontdekken”, aldus analist Michel van der Stee van Van Lanschot Bankiers. Zijn collega Roelof-Jan van den Akker van ING Wholesale valt hem bij. „In deze tijden durf ik niets meer uit te sluiten. Ook geen AEX van 300. Tijdens de Aziëcrisis hebben we ook zulke koersdalingen gezien”, herinnert Van den Akker zich.
Andere analisten denken dat het beter is om te wachten op herstel. Verkopen tegen de huidige afbraakprijzen heeft geen zin meer, zo vinden deze beurskenners.
45 euro? da's 100 florijnenquote:Op woensdag 16 juli 2008 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij mijn CC wordt er 1* per maand als er een credit staat maar 45 euro afgeschreven, om meer af te schrijven moet ik toch zelf actie ondernemen. CC maatschappij leven ook bij gratie van schulden en een flinke rente die men rekent.
bij ons doet de mijne in termijnen van 45, sangdrax heeft de partnercard en dat wordt helemaal afgeschreven. maar wij betalen altijd direct af, als we het ding al gebruiken. eigenlijk alleen voor aankopen per internet danwel in het buitenland. maar wij houden ook niet van schuld en roodstaan, al heb ik wel een actief doch afbetaald doorlopend krediet (want je weet maar nooit, en dan kan je er iig makkelijk aan)quote:Op woensdag 16 juli 2008 09:46 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
45 euro? da's 100 florijnenMijn Rabocard wordt gelukkig iedere maand direct geheel verrekend..
mijn rabocard wordt net zoals de persoon hierboven zegt inderdaad elke maand op nul gezet, en van mijn visacard krijg ik elke maand een overzicht met een acceptgiro, waarna ik mimimaal 45 euro moet aflossen of gewoon alles in één keer en dan natuurlijk geen rente betalen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij mijn CC wordt er 1* per maand als er een credit staat maar 45 euro afgeschreven, om meer af te schrijven moet ik toch zelf actie ondernemen. CC maatschappij leven ook bij gratie van schulden en een flinke rente die men rekent.
Ik gebruik het ook alleen voor tickets en heel af en toe de boodschappen of een wat grotere aankoop. Gaat hier makkelijker dan geld uit de automaat trekken, want dan moet ik met een dikke enveloppe over straatquote:Op woensdag 16 juli 2008 09:54 schreef simmu het volgende:
[..]
bij ons doet de mijne in termijnen van 45, sangdrax heeft de partnercard en dat wordt helemaal afgeschreven. maar wij betalen altijd direct af, als we het ding al gebruiken. eigenlijk alleen voor aankopen per internet danwel in het buitenland. maar wij houden ook niet van schuld en roodstaan, al heb ik wel een actief doch afbetaald doorlopend krediet (want je weet maar nooit, en dan kan je er iig makkelijk aan)
Dit is inderdaad het eenvoudige principe dat de hooggeleerde heren van Harvard & Co lang hebben volgehouden. Indrukwekkend lang. En nu gaan ze met hoge arbeidsproductiviteit aan het afbetalen, daarmee mede logisch dat netto-uitgever Bush het stokje door gaat geven.quote:Op woensdag 16 juli 2008 05:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Lenen kan geen kwaad, zo lang je het maar terug kunt betalen. En daar zit 'm de kneep.
Zo lang? Amerika is het land van de onbegrense mogelijkheden, na vier jaar verdien je natuurlijk het dubbele!quote:Ik heb een aantal collega's die tot over hun oren in de schuld zitten. Voor $200.000 in de studieschuld staan is hier heel normaal. Maar zo lang je startsalaris tegen de $100.000 zit, heb je die twee ton zo terug betaald.
Nederland heeft in de ogen van de wereld consumenten met grote (hypotheek)schulden. Maar afgezien van beleggingshypotheken, betreft de betrokken groep niet de helft van de Nederlanders. Daarnaast hebben we veel beter toezicht en regulatie. In Nederland hebben we gelukkig een vangnet. Het is ook niet blind dat ambtenarenpensioenfonds ABP in Fortis investeert.quote:Maar verder heb je gelijk. We lenen te veel. Een groot probleem hier zijn de credit cards en een nog groter probleem de huizenmarkt. De afgelopen jaren zijn de prijzen enorm gestegen, omdat iedereen zonder probleem veel te veel geld kon lenen.
Maar laat dat nu juist een probleem zijn dat in Nederland minstens zo groot is als hier...
ABP was evenals Ping An flink bezig in Fortis.quote:gepubliceerd op 28 juni 2008
FORTIS Nadat het aandeel donderdag met 20 procent kelderde, was er gisteren toch nog enig positief nieuws over de Belgisch-Nederlandse bank-verzekeraar Fortis. Het pensioenfonds ABP heeft ongeveer 500 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, nadat Fortis donderdag ter waarde van 1,5 miljard euro nieuwe aandelen uitgaf, als onderdeel van een pakket noodmaatregelen. ABP heeft daarvan ongeveer eenderde deel ingeslagen.
zal wel in opdracht van balkenende zijn, ze willen liever geen chinees de baas laten wordenquote:Op woensdag 16 juli 2008 10:31 schreef okee6 het volgende:
Je zou maar ambtenaar zijn
[..]
ABP was evenals Ping An flink bezig in Fortis.
Inderdaad. Misschien dat dit mensen, in het bijzonder ambtenaren, beter doet inzien waarom vrije markt niet vrij is. Je hebt een ambtenarenspaarpotje en het mag niet meer in clusterbommen geinvesteerd, dus dan maar zoquote:Op woensdag 16 juli 2008 10:47 schreef henkway het volgende:
[..]
zal wel in opdracht van balkenende zijn, ze willen liever geen chinees de baas laten worden
Mjah kijk als er "geruchten" op gang komen (of als je die zelf maakt) kun je die als grote instelling gewoon bewaarheid laten worden. Bij MarketWatch hadden ze het al over fondsen waar meer shorts uitstaan dan het totaal aantal aandelen. Je kan feitelijk gewoon een financiële instelling in deze tijden op de fles laten gaan mocht je daar belang bij hebben (als je een grote jongen bent). Dat lijkt me iets wat je niet zou moeten willen... het is niet voor niets slechts een tijdelijke maatregel.quote:Op woensdag 16 juli 2008 07:12 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat vraag ik me dus af.... volgens de beurs-etiketten is het niet helemaal zuiver beursgedrag. Maar zolang er iemand de acties kan garanderen is er niet zoveel aan de hand (99 % gaat immers goed).
Normaliter is een venster/incubatietijd van een paar dagen een redelijk common practice.
Maar 30 dagen is wel erg lang om short te mogen gaan.
Ik snap een deel van de beperking wel, zodat geruchten niet misbruikt kunnen worden voor speculatieve koerswinsten (zie Fortis gisteren).
Zover gaat mijn kennis ook weer niet. De plotselinge regulering snap ik deels wel. Om een herhaling van BSC te voorkomen. Maar dan nog. een dergelijke ver-handelswijze wordt opeens flink aan de ketting gelegd.
quote:Op maandag 14 juli 2008 00:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat 't slot komende vrijdag ook weer boven de 400 ligt, eerlijkgezegd.. daarna gaat het vast weer naar beneden, maar de afgelopen beursdagen is er al weer genoeg gedaald.. tijd voor een (korte) opleving denk ik.
quote:
quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Productiviteit heeft niets met een handelstekort te maken, alhoewel jij bijna overal het handelstekort de schuld van wilt geven.
Ik zeg het nogmaals (tegen beter weten in).... innovatie (maak producten waarvoor een brede vraag is).quote:VS verliezen terrein op technologisch vlak
Het World Economic Forum maakt elk jaar een rangschikking op waarbij 129 landen met elkaar worden vergeleken op het vlak van technologische vooruitstrevendheid.
Hiervoor worden verschillende criteria gebruikt waaronder de wetgeving, de penetratie van mobiele telefonie en draadloos internet en de manier waarop de overheid inspanningen levert om technologie voor iedereen beschikbaar te stellen.
Voor het tweede opeenvolgende jaar voert Zweden de lijst aan, zo merkt P&B Invest op. Op Ericsson na beschikt het land nochtans niet over grote multinationals maar het internetgebruik is er wijd verspreid en ook de overheid heeft er voor een technologievriendelijk klimaat gezorgd. Andere Scandinavische landen presteren eveneens erg goed, dankzij de aandacht die er aan opleiding en innovatie wordt besteed.
IJsland klom van de vierde naar de tweede plaats en Denemarken steeg zelfs van plaats tien naar de vijfde stek. Andere Europese landen in de top tien zijn Zwitserland (3), Nederland (4) en Luxemburg (10). Dit jaar haalden ook twee Aziatische landen de top tien: Hong Kong veroverde de zesde plaats en Zuid-Korea bevindt zich één trapje lager.
Intussen blijven de Verenigde Staten verder terrein verliezen, vooral als gevolg van de strenge regelgeving. De Verenigde Staten voerden jarenlang de lijst aan maar zijn intussen weggezakt naar de negende plaats. Australië, Israël, Singapore en het Verenigd Koninkrijk vielen dit jaar allemaal uit de top tien.
Wat betekent dit nou eigenlijk? Dat ze geld schuldig zijn aan Fannie en Freddie, of dat ze geld krijgen van F&F, of iets anders?quote:Herverzekeraar Swiss Re heeft woensdag bekendgemaakt begin juli een exposure van in totaal $9,6 miljard te hebben ten aanzien van schuldpapieren van de geplaagde Amerikaanse hypotheekverstrekkers Freddie Mac en Fannie Mae. De exposure ten aanzien van Fredde Mac bedraagt $5,2 miljard en ten aanzien van Fannie Mae $4,4 miljard.
De cijfers zijn bekendgemaakt in een memo aan analisten, ingezien door Dow Jones Newswires.
Swiss Re liet tevens weten dat de door hypotheken gedekte portefeuille, die per 31 maart CHF12,2 miljard bedroeg, voor circa 47% bestaat uit Freddie Mac, 44% Fannie Mae en 9% Ginnie Mae.
Simpel...Ik denk dat de waardepapieren minder waard worden. Je kunt ze niet verkopen of verhandelen tegen een betere prijs = verlies op het eigen vermogen.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:37 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Wat betekent dit nou eigenlijk? Dat ze geld schuldig zijn aan Fannie en Freddie, of dat ze geld krijgen van F&F, of iets anders?
Volgens mij vergis je je. Amerika kan bepaalde zaken niet innoveren in het nationaal belang bekeken. De regelgeving is er ter bescherming en ze zullen dat niet los kunnen laten. Verder heeft men natuurlijk altijd op de eigen markt veel 'hoe dan ook' kwijt gekund. Dat echoot nu.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:33 schreef Drugshond het volgende:
[..]
[..]
Ik zeg het nogmaals (tegen beter weten in).... innovatie (maak producten waarvoor een brede vraag is).
Alleen kijken naar de eigen markt is bijna een vorm van protectionisme. Economisch gezien een dooddoener.quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:42 schreef okee6 het volgende:
Volgens mij vergis je je. Amerika kan bepaalde zaken niet innoveren in het nationaal belang bekeken. De regelgeving is er ter bescherming en ze zullen dat niet los kunnen laten. Verder heeft men natuurlijk altijd op de eigen markt veel 'hoe dan ook' kwijt gekund. Dat echoot nu.
quote:Op woensdag 16 juli 2008 13:56 schreef waht het volgende:
Wat is de verwachting voor het komende half jaar volgens jullie? VS in recessie waarop de rest van de wereld volgt? Mij lijkt dat aangezien vrijwel elk land belangen heeft in de VS ook elk land de pijn zal voelen van een recessie in de VS.
Komt ook nog eens bij dat dit een verkiezingsjaar is in de VS en China de olympische spelen als prioriteit heeft, derhalve lijken veel dingen vast niet wat ze ook daadwerkelijk zijn.
Cadillac komt met een hybride SUV en diverse andere merken hebben ook al de greenswitch moeten maken, vanwege de oplopende (binnenlandse) gallonprijs. Waarom pas nu? Protectionisme. De automobielbranche is trouwens niet zo'n goed innovatievoorbeeld, die is voor Amerika reeds verloren.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:00 schreef Drugshond het volgende:
[..]
GM en Toyota verkoopt wel minder auto's in de States... maar Toyota heeft wel een waardige opvolger klaar staan (Prius). GM heeft nu nog niks te bieden. Daar sta je dan als autofabrikant.... terwijl je 'binnenlandse'' klanten weglopen en de markt schreeuwd om een ander type auto.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |