Mag het ook een oude GEWASSEN sok zijn..?quote:
Vandaag lijkt het door de olie te komen inderdaad. Nadeel is dat de VS dit beeld al jaren vertoond, om welke reden dan ook. Als er 10 slechte berichten zijn maar toch 1 goeie,dan gaan ze in het groen. Bizar.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Op olie. Als de olieprijs beweegt, beweegt de Dow de andere kant op... is al maanden zo...
Dat is de 'redding' voor vandaag.
Fannie en Freddie weer -20%.
Paulson: Fannie & Freddie zijn nog niet van plan hulp te gebruiken.
De hele Amerikaanse economie is dat toch?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:50 schreef Xith het volgende:
Wat een grap is dit!
Hoezo de spil in de mondiale economie? Het enige wat de VS doet onderhand is consumeren, consumeren, consumeren. Ja, zo kan ik ook de spil in de economie wordenquote:En eerlijk gezegd: zolang de Verenigde Staten de spil zijn van de mondiale economie, is een Amerikaanse crash ook voor Europeanen en Aziaten een optie die beter in de bureaula kan rusten.
En als de EU en rijke aziatische landen nou wat zijn spaargeld insteekt? Dan kan de FED weer wat procentjes omhoog gooien, zodat de inflatie weer omlaag gaat en daarmee de dollar weer omhoog gaat! .. denk ik!quote:
Daar zeiden ze ook iets leuks over in "De dag dat de dollar valt" :quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:59 schreef pberends het volgende:
Toch ben ik het niet helemaal eens met:
[..]
Hoezo de spil in de mondiale economie? Het enige wat de VS doet onderhand is consumeren, consumeren, consumeren. Ja, zo kan ik ook de spil in de economie worden.
quote:Zeven personen spoelen na een schipbreuk aan op een eiland: zes Aziaten en een Amerikaan. Meteen worden de taken verdeeld. Eén Aziaat gaat drinkwater zoeken, een andere gaat op zoek naar voedsel, weer een andere gaat hout sprokkelen, enz. De taak van de Amerikaan is eten. 's Avonds komen ze weer bij elkaar op het strand en maken er een feestje van met veel spijzen. De Amerikaan eet alles op. Hij laat echter net genoeg kruimels over voor de Aziaten zodat zij de volgende dag weer dezelfde taken kunnen uitvoeren. De Amerikaan is tevreden zo en denkt dat de Aziaten dat ook zijn. Tot die laatsten echter op het idee komen de Amerikaan van het eiland af te schoppen. Op die manier hoeven ze niet meer voor de Amerikaan te zwoegen, hebben ze al het voedsel e.d. voor zichzelf en blijft er bovendien nog tijd over om op het strand te liggen.
Preciesquote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Daar zeiden ze ook iets leuks over in "De dag dat de dollar valt" :
[..]
Lijkt mij niet verstandig...quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Precies.
Het wordt tijd dat Azië en Europa helemaal niet meer gaan letten wat er in de VS gebeuren. De VS zijn gewoon een zeepbel, totaal overbodig. Nog een jaar of 15 en we kijken naar het Chinese consumentenvertrouwen en niet naar het Amerikaanse.
Leuk verhaal, en het klopt ook. Alleen mist nog dat die Amerikaan een M4 aanvalsgeweer in zijn handen heeft en tot perfectie is getraint in het gebruiken van dat geweer en andere gevechtshandelingen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:00 schreef Q. het volgende:
[..]
[..]
http://www.ft.com/cms/s/0(...).html?nclick_check=1quote:Crisis and coherence: finance remains vulnerable
By Mohamed El-Erian
Published: July 14 2008 17:52 | Last updated: July 14 2008 17:52
In a few years, we shall look back at this time as one that redefined the landscape of the US financial system and, by association, the workings of global capital markets. The process is inevitably chaotic as it is driven by “crisis management” reactions rather than the calm implementation of well formulated medium-term measures. As such, the overall picture will become clear only over time. Yet it is possible to make specific predictions.
The financial system is at a crossroads. At current market prices, the system remains under-capitalised despite some $350bn (¤220bn, £176bn) of capital-raising over the past 12 months. Moreover, given the collapse in their equity prices, a growing number of institutions, including such behemoths as Freddie Mac and Fannie Mae, the mortgage agencies, are essentially unable to raise capital without government help. The longer this situation prevails, the higher the risk the financial system will face difficulties in raising other financing critical to day-to-day operations. This would accelerate forced sales of assets into illiquid markets, leading to another downward leg in an already vicious negative spiral.
This realisation drove the recent emergency policy statements from Washington. It is the second time this year that such dramatic announcements were made on a Sunday – a phenomenon historically reserved for developing countries rather than industrial ones. It reflects the understandable eagerness to minimise forced and disorderly deleveraging in a part of the economy that is deeply interlinked with virtually everything else. The financial system is like the oil in your car. Without the oil, it no longer matters whether you have a solid engine, good brakes or fancy safety features. The car will not function.
There will be endless debate as to “who lost the financial system”. Some will blame defective lending practices; others will point to greedy borrowers or regulatory practices that failed to keep up with market developments. The time will come when this debate will shape the specific policy responses. For now, it can govern only the broad outlines; the details are inescapably driven by more immediate considerations, including the understandable desire in Washington to minimise the impact of the financial sector meltdown on the innocent (or, at least, less guilty) segments of society.
Accordingly, look for the official sector to encourage further capital-raising and work even harder to isolate the most vulnerable financial institutions and limit the negative spillover effects. For some institutions, especially the systemically important ones, this is likely to involve “facilitated marriages” similar to what occurred earlier this year in the cases of Bear Stearns and Countrywide. Others face the risk of explicit failure (as occurred this weekend with IndyMac, the California-based bank). In all these cases, equity holders would experience additional pain while mechanisms would be triggered to protect certain deposits.
This is a practical approach aimed at striking that delicate balance between laisser-faire and government control. Yet it has important limitations. It does not work for large institutions such as Freddie and Fannie – thus the need for Sunday’s announcement of contingent equity and debt financing from the authorities. Also it cannot handle a large number of institutions facing difficulties. It is likely that additional steps will be needed, lest these limitations end up transforming the current economic and financial dislocations into something even more sinister.
Over the next few months, look for the Federal Reserve to face additional pressure to strengthen the emergency liquidity windows for systemically important institutions. Look for Congress to be asked to appropriate funds to support Freddie and Fannie more directly. Look for innovative mechanisms to raise additional capital for the financial sector through public-private partnerships. And look for other fiscal stimulus measures to counter the increasingly vicious spiral in housing and, soon, consumer demand.
Many of these steps involve distortions to the efficient functioning of markets over the longer term. Implementation is difficult and, in the absence of strong leadership, may not be timely enough. Yet the cost of doing nothing may be even higher. The key is whether all the ad hoc crisis management steps eventually evolve into a coherent and sustainable policy outcome. The jury is still out on this.
The writer, co-chief executive and co-chief investment officer of Pimco, is author of ‘When Worlds Collide: Investment Strategies for the Age of Global Economic Change’ (McGraw Hill)
Consumeer dan eens wat meer ! Maar of je het wilt of niet, ze zijn wel degelijk de spil in de mondiale economie. Dat ze dat tot op het bot hebben uitgebuit keert zich een keer tegen ze en dat is de voorheen eeuwige hamvraag an wanneer dat gebeurt. Er lijkt - eindelijk - een punt bereikt waarop mensen het vertrouwen kwijt raken in de inmense zeepbel die ze om hun - best waardevolle - economie hebben opgetrokken.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 18:59 schreef pberends het volgende:
Hoezo de spil in de mondiale economie? Het enige wat de VS doet onderhand is consumeren, consumeren, consumeren. Ja, zo kan ik ook de spil in de economie worden.
Kut, staat het er al, ik wou er net naartoe werken ...quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:00 schreef Q. het volgende:
Systeemfouten? Of er een 'systeem' is, is allereerst de vraag. Er zijn weinigen die hier chocola van kunnen maken, men lijkt 'maar wat te doen'. En 'fouten' veronderstelt dat er anders gehandeld had kunnen worden. Er is alleen maar het systeem van afhankelijkheid. Democratie is anders.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 10:22 schreef Xith het volgende:
[..]
Het is volgens mij de ongelukkige samenkoming van verschillende systeemfouten tegelijk (huizenmarkt, schaarsere olie dankzij o.a. china/india, daling van de USD).
Niet zo grappig als al jullie reacties rond dit allesquote:
Het sentiment op deze site draaft weer eens behoorlijk door.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 19:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Precies.
Het wordt tijd dat Azië en Europa helemaal niet meer gaan letten wat er in de VS gebeuren. De VS zijn gewoon een zeepbel, totaal overbodig. Nog een jaar of 15 en we kijken naar het Chinese consumentenvertrouwen en niet naar het Amerikaanse.
Inderdaad, groene inkt wordt steeds duurder en onze 5¤ biljetten zijn ook groen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:07 schreef Lyrebird het volgende:
Ja er zijn hier problemen. Grote problemen. Maar doe nu niet alsof alles hier instort terwijl jullie in Nederland droog zitten.
Per uur is de Amerikaanse werknemer nauwelijks productief. Europese werknemers zijn per uur veel productiever, mede door het minimumloon. Ga dus niet zeggen dat Amerikaanse werknemers zo toppie zijn. Anders had de VS ook geen handelstekort van 800 miljard dollar.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het sentiment op deze site draaft weer eens behoorlijk door.
Vergeet niet dat Amerikaanse werknemers goedkoper zijn dan hun Nederlandse collega's. Ik was afgelopen winter in Nederland en hoorde van oud-collega's hoe veel werk Philips en ASML naar de VS sturen, omdat men daar een stuk goedkoper is (en harder werkt, maar dat werd er niet bij gezegd). Als je kijkt naar de werkeloosheid gedurende deze recessie en je vergelijkt dat met de laatste, dan zie je ook dat er veel minder snel mensen ontslagen worden.
Als we het over onderzoek en ontwikkeling hebben, dan staat de VS nog steeds onbetwist op nummer 1 en ik vraag me af of dat over 15 jaar anders is, simpelweg omdat de Amerikaanse universiteiten veel beter georganiseerd zijn dan de Europese en Aziatische universiteiten.
Ja er zijn hier problemen. Grote problemen. Maar doe nu niet alsof alles hier instort terwijl jullie in Nederland droog zitten.
Productiviteit heeft niets met een handelstekort te maken, alhoewel jij bijna overal het handelstekort de schuld van wilt geven.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Per uur is de Amerikaanse werknemer nauwelijks productief. Europese werknemers zijn per uur veel productiever, mede door het minimumloon. Ga dus niet zeggen dat Amerikaanse werknemers zo toppie zijn. Anders had de VS ook geen handelstekort van 800 miljard dollar.
Zo groen zijn de nieuwe dollar briefjes eigenlijk helemaal niet meer.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:17 schreef elcastel het volgende:
[..]
Inderdaad, groene inkt wordt steeds duurder en onze 5¤ biljetten zijn ook groen.
Ik geef inderdaad het handelstekort overal de schuld van. Dit geeft namelijk precies aan hoeveel een land op de pof leeft. Simpel zat.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Productiviteit heeft niets met een handelstekort te maken, alhoewel jij bijna overal het handelstekort de schuld van wilt geven.
Nope... innovatie is meer het toverwoord. Als je producten maakt waar geen markt voor is heb je alsnog een probleem....... zie GM. iPhone doet het weer wel goed. Maar de algemene tendens qua afzet is down en ze moeten meer en duurder importeren.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:57 schreef pberends het volgende:
Productiviteit heeft niet alles maar bestwel veel met handelstekort te maken. Hoe productiever een natie is, hoe meer concurrentiekracht het heeft om te exporteren.
Kun je nagaan.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 20:56 schreef Wheelgunner het volgende:
Zo groen zijn de nieuwe dollar briefjes eigenlijk helemaal niet meer.
En de eigen industrie is deels oud en overgesubsidieerd. Dat er onvoldoende raffinage is in een olieafhankelijke federatie als Amerika zegt voldoende. Wie gaat er de investeringen voor duurzaamheid en modernisering plegen? Wat zullen de werklozen, analfabeten en illegalen intussen denken? En de zich opstapelende natuurconflicten, in een land zonder zorgverzekering? Denk maar niet dat de Aziaten of de Saudi's daar hun geld in steken.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:04 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nope... innovatie is meer het toverwoord. Als je producten maakt waar geen markt voor is heb je alsnog een probleem....... zie GM. iPhone doet het weer wel goed. Maar de algemene tendens qua afzet is down en ze moeten meer en duurder importeren.
Gaat niet fout, wel kans dat de fortis medewerkers chinees moeten gaan lerenquote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:33 schreef Mr_Memory het volgende:
Ik snap de ballen van de financiele wereld, maar dat het slecht gaat is duidelijk, vooral met Fortis.
En laat ik daar nu net mijn rekeningen hebben.![]()
Nu ff serieus, wanneer moet ik mijn rekeningen gaan leeg halen?
Is er een turningpoint, dat het echt helemaal fout gaat met die bank?
Een bank heeft maar een klein deel van al het geld wat erop staat in de kluis liggen (30% was het geloof ik?), dus als iedereen oppeens al hun geld wilt opnemen dan gaat de bank over de kop want ze kunnen niet iedereen hun geld gevenquote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:33 schreef Mr_Memory het volgende:
Ik snap de ballen van de financiele wereld, maar dat het slecht gaat is duidelijk, vooral met Fortis.
Laat je niet gek maken. Het is een fabeltje dat er geen zorgverzekering is. Er zijn mensen die geen ziektekostenverzekering hebben, zoals heel wat vrienden van me die nog studeren, maar die worden op andere manieren geholpen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:30 schreef okee6 het volgende:
En de zich opstapelende natuurconflicten, in een land zonder zorgverzekering?
Er gaat/ging het gerucht dat er een 2e-emissie nodig was om geld op te halen. En is Fortis in de greep van een boel speculatieve hedgefonds die kunstmatig de prijs zo laag mogelijk proberen te houden (lees : voor emissie).quote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:33 schreef Mr_Memory het volgende:
Dat is lekker, dan ben ik toch aardig wat geld kwijtquote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:40 schreef Xith het volgende:
[..]
Een bank heeft maar een klein deel van al het geld wat erop staat in de kluis liggen (30% was het geloof ik?), dus als iedereen oppeens al hun geld wilt opnemen dan gaat de bank over de kop want ze kunnen niet iedereen hun geld gevenAl garandeerd de staat iedereen minimaal 20,000 EUR dekking (geloof ik?)
Heel vreemde manier van damage control.... heel opmerkelijk bericht ook.quote:SEC Preparing For the Perfect Storm?
2008-07-15 — marketwatch.com
The Securities and Exchange Commission said Tuesday that it will try to limit so-called "naked" short selling of shares in Fannie Mae, Freddie Mac and big brokerage firms.
The list includes Lehman Brothers (LEH), Merrill Lynch (MER), Morgan Stanley (MS) and Goldman Sachs (GS). Not surprisingly, two of those are due to come out with earnings later this week.
The SEC will issue an emergency order stating that all short sales of shares in these companies will be subject to a "pre-borrow" requirement, said Christopher Cox, chairman of the SEC. This will last for 30 days, he said. The SEC is also planning more rule-making focused on short selling in the broader market, Cox said.
One comment we got on the news: "WOW! I would call this premeditated damage control -- much the same as preparing for a hurricane!!!"
Thanksquote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:58 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Er gaat/ging het gerucht dat er een 2e-emissie nodig was om geld op te halen. En is Fortis in de greep van een boel speculatieve hedgefonds die kunstmatig de prijs zo laag mogelijk proberen te houden (lees : voor emissie).
Als dit gerucht onwaar is, zal het aandeel wel stijgen..over enkele dagen.
Als het gerucht waar is... dan zijn de problemen erger dan we denken. Dat ze structureel een tekort hebben. En dan zou ik wel uitstappen of het risico spreiden (je moet dan wel meer geld hebben dan 36k eurie).
what the...?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:04 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Heel vreemde manier van damage control.... heel opmerkelijk bericht ook.
Het grootste deel van de wereldmarkt speelt zich nog af in het Westen, en daar kun je moeilijk onder patenten en octrooien uit. China is een verhaal apart, maar de afzetmarkt is daar zo interessant dat er op dit moment niet te veel waarde wordt gehecht aan het feit dat ze daar regelmatig valsspelen, als het om intellectual property gaat. Ik neem aan dat zoiets in de toekomst wordt rechtgezet, vooral als China een nog grotere rol op de wereldmarkt gaat spelen.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:18 schreef -scorpione- het volgende:
VS mag dan innovatie hebben, maar hoeveel is dat nog waard in de relatief onbeschermde wereldmarkt?
Selling short -> kunstmatig de koerst naar beneden trekken.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:16 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Yup, valsspelen dus om de koersen kunstmatig te beinvloeden/hoog te houden.
Heb ooit gehoord dat de 'lening' van US zo'n 60 procent is via China? klopt dat?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het grootste deel van de wereldmarkt speelt zich nog af in het Westen, en daar kun je moeilijk onder patenten en octrooien uit. China is een verhaal apart, maar de afzetmarkt is daar zo interessant dat er op dit moment niet te veel waarde wordt gehecht aan het feit dat ze daar regelmatig valsspelen, als het om intellectual property gaat. Ik neem aan dat zoiets in de toekomst wordt rechtgezet, vooral als China een nog grotere rol op de wereldmarkt gaat spelen.
(Je weet zelf toch ook wel dat dit gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde is?)quote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zelf heb ik een verzekering die me $1 per maand kost.
innovatie is maar een deel hoor, als je gewoon competitief bent dan hoef je niet perse uber-innovatief te zijn. Door bijvoorbeeld fabrieken te moderniseren, zoals in Europa een stuk meer gedaan wordt dan in Amerika, ben je toch meer bestand tegen concurrentie.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 21:04 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nope... innovatie is meer het toverwoord. Als je producten maakt waar geen markt voor is heb je alsnog een probleem....... zie GM. iPhone doet het weer wel goed. Maar de algemene tendens qua afzet is down en ze moeten meer en duurder importeren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_short_sellingquote:Op dinsdag 15 juli 2008 22:16 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Yup, valsspelen dus om de koersen kunstmatig te beinvloeden/hoog te houden.
Pberends, ik denk niet dat wij het eens worden.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 23:24 schreef pberends het volgende:
[..]
innovatie is maar een deel hoor, als je gewoon competitief bent dan hoef je niet perse uber-innovatief te zijn. Door bijvoorbeeld fabrieken te moderniseren, zoals in Europa een stuk meer gedaan wordt dan in Amerika, ben je toch meer bestand tegen concurrentie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |