abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60113286

Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je dan ook alles kwijt over recente ontwikkelingen op de financiële markten. Komt die recessie er nu wel of niet? Wat doen de Europese en Amerikaanse centrale banken met de hoge inflatie? Waar ligt de bodem voor de AEX en de Dow? Gaat de olieprijs nu op weg naar de 200 dollar? Komt die val van de dollar er ooit, is het een sluipmoordenaar of is dit een tijdelijke dip voor een sterke munt? Bulls, Bears & Bucks is hèt topic voor iedereen die benieuwd is naar het antwoord op één van deze vragen...

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.

Eerdere topics

[NWS] Dollar
De dag dat de dollar viel #01 : Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02 : Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03 : De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel, #04: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel, #05: op naar de $ 1.40 per ¤
De dag dat de dollar viel, #06: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #07 : 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08 : Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09 : 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #12: Zhe crisis havs returned!
De dag dat de dollar viel #13: Nieuwe Dollars.
De dag dat de dollar viel #14: De 1.50 komt erg dichtbij
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] Huidige reeks
Wereldwijde koersval beurzen #01: Recessievrees.
Wereldwijde koersval beurzen #02: Fors herstel
Wereldwijde koersval beurzen #03: Fase two in de BEAR market
Wereldwijde koersval beurzen #04: Free money for the poor.
Bulls, Bears & Bucks #05: Einde financiële crisis nog niet in zicht
Bulls, Bears & Bucks #06: Dollar zakt verder; Beurzen roodgekleurd
Bulls, Bears & Bucks #07: FED regelt bail-out voor 'n koopje.
Bulls, Bears & Bucks #08: Rente -75bp; Wall Street door het dak
Bulls, Bears & Bucks #09: Euro weer 1,58 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #10: Consumentenvertrouwen VS laagste in 26 jaar
Bulls, Bears & Bucks #11: Euro 1,60 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #12: Trichet: Ergste van kredietcrisis moet nog komen
Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Bulls, Bears & Bucks #14: Kredietcrisis nog niet over
Bulls, Bears & Bucks #15: 400 punten sneuvelt

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Yahoo: Europese indices
Yahoo: Aziatische indices
Yahoo: Amerikaanse indices
Marketwatch: laatste nieuws en koersen Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws en koersen
US Markets: live koersen meeste indices, commodities
FxStreet: streaming (live) valutakoersen
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Intraday en meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar

Euro/Dollar - intraday

Yen/Dollar

Pond/Euro

Dow Jones - 5 jaar

S&P 500 - 5 jaar

Dow Jones - intraday

Dow Jones, S&P 500 en Nasdaq - intraday

AEX - 3 jaar

AEX - intraday

AEX / Dow Jones - 2 jaar

Hang Seng - 2 jaar

Hang Seng - intraday

OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).

[ Bericht 49% gewijzigd door ItaloDancer op 15-07-2008 11:55:01 ]
pi_60113290
De dollar is in Azie in vier uur weggezakt van 1.5885 naar 1.5930
  † In Memoriam † dinsdag 15 juli 2008 @ 05:45:47 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_60113333
Bud Burrell over de krediet crisis.

Het hele interview kun je hier luisteren. Het komt er in het kort op neer dat volgens hem de hele "crisis" een grote zwendel is. Een kleine groep heeft witte boorden criminelen heeft de VS jarenlang leeggezogen.

Vanaf 2:30

"There are things that are going to be coming out, informationally, in the next six months, and every single American is going to know that they had half their retirement fund stolen from them, they had half their real-estate value or more stolen from them. Not lost under market pressures, no market adjustments, no bubble being burst, these are all BS statements created by people who failed to do their job and protecting the interest of the American people. And they are going to pay a price for it. Terrifying to think about."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 06:43:12 #5
141482 Q.
JurassiQ
pi_60113419
Arme Amerikanen, ik begin echt medelijden met ze te krijgen. Hoe moeten ze die SUVs nu betalen? .
For great justice!
pi_60113494
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 06:43 schreef Q. het volgende:
Arme Amerikanen, ik begin echt medelijden met ze te krijgen. Hoe moeten ze die SUVs nu betalen? .
En de benzine is ook al een dollar voor een liter
  dinsdag 15 juli 2008 @ 07:12:30 #7
141482 Q.
JurassiQ
pi_60113503
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 07:09 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Stomme terroristen en andere europeanen ook allemaal! Ze haten de USA en De Vrijheid en democratie hè? .
For great justice!
pi_60113532
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 05:45 schreef NorthernStar het volgende:
Het komt er in het kort op neer dat volgens hem de hele "crisis" een grote zwendel is. Een kleine groep heeft witte boorden criminelen heeft de VS jarenlang leeggezogen.
Wat denk je dat er in Nederland gebeurt, of vind je het zorgkartel normaal, geld uit de belastingpot dat rechtstreeks naar particuliere verzekeraars vloeit, 7,2% van het nederlandse nationaal loon.
pi_60113658
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 05:45 schreef NorthernStar het volgende:
Bud Burrell over de krediet crisis.

Het hele interview kun je hier luisteren. Het komt er in het kort op neer dat volgens hem de hele "crisis" een grote zwendel is. Een kleine groep heeft witte boorden criminelen heeft de VS jarenlang leeggezogen.

Vanaf 2:30

"There are things that are going to be coming out, informationally, in the next six months, and every single American is going to know that they had half their retirement fund stolen from them, they had half their real-estate value or more stolen from them. Not lost under market pressures, no market adjustments, no bubble being burst, these are all BS statements created by people who failed to do their job and protecting the interest of the American people. And they are going to pay a price for it. Terrifying to think about."
Een beetje een lulverhaal. Ja, privatized profits en socialized losses, maar dat verandert niks aan de situatie op de grond. We zitten de hele tijd dicht tegen het randje van een systeemcrisis en als het echt helemaal mis gaat bloedt iedereen daarvoor en helpt het heel weinig om de schuldigen af te straffen (hoewel het wel bevredigend kan zijn).
pi_60113797
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 07:22 schreef henkway het volgende:

[..]

Wat denk je dat er in Nederland gebeurt, of vind je het zorgkartel normaal, geld uit de belastingpot dat rechtstreeks naar particuliere verzekeraars vloeit, 7,2% van het nederlandse nationaal loon.
en dan verzeker je jezelf nog extra bij, en krijg je nog maar de helft van de zorg waar je recht op hebt ivm personeelstekorten. (ja: simmu gaat *weer* in de clinch met die kutohra!)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_60113921
Nog een '3de wereldland' activiteit die papierversnipperaar aan z'n lijstje mag toevoegen
pi_60114042
uit: http://www.minyanville.co(...)fannie/index/a/18004

iemand die dit stukje herkent?
quote:
"If the federal Reserve had an inflationist attitude during the boom, it was just as ready to try to cure the depression by inflating further. It stepped in immediately to expand credit and bolster shaky financial positions. In an act unprecedented in its history, the Federal Reserve moved in during the week of the crash - the final week of October - and in that brief period added almost $300 million to the reserves of the nation's banks. During that week the Federal Reserve doubled its holdings of government securities, adding over $150 million to reserves, and it discounted about $200 million more for member banks. Instead of going through a healthy and rapid liquidation of unsound positions, the economy was fated to be continually bolstered by governmental measures that could only prolong its diseased state."
  dinsdag 15 juli 2008 @ 08:51:10 #13
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  † In Memoriam † dinsdag 15 juli 2008 @ 08:53:31 #14
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_60114097
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 07:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Een beetje een lulverhaal. Ja, privatized profits en socialized losses, maar dat verandert niks aan de situatie op de grond. We zitten de hele tijd dicht tegen het randje van een systeemcrisis en als het echt helemaal mis gaat bloedt iedereen daarvoor en helpt het heel weinig om de schuldigen af te straffen (hoewel het wel bevredigend kan zijn).
Het straffen van de schuldigen is niet primair. Het veranderen van het systeem is primair en het verantwoordelijk houden van de schuldigen is daar onderdeel van.

Of het gebeurt is een tweede. Misschien als genoeg mensen het water aan de lippen staat, maar dan nog, de kans is natuurlijk erg klein.

Het alternatief is dat het systeem blijft zoals het is en iedereen richting klif blijft hollen.
pi_60114120
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 07:09 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Nog even wacht tot het 5 dollar voor een gallon wordt, dan worden ze echt pas gefrusteerd daar.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:00:17 #16
89730 Drugshond
pi_60114170
Voorlopig ben ik heel benieuwd wat Wa-Mu gaat doen vandaag.
Gisteren zijn ze heel heel hard door het ijs gezakt.
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AWM

Wordt dit de volgende spraakmakende dominosteen. Daar lijkt het wel op.
pi_60114226
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 08:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nog even wacht tot het 5 dollar voor een gallon wordt, dan worden ze echt pas gefrusteerd daar.
Gisteren heeft Bush besloten om offshore drilling toe te staan. Iets wat 20 jaar 'out of the question' was, wordt nu vrolijk van de plank gehaald. Amerikanen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat ze de aarde uitgeput hebben? Nu worden de laatste restjes aardolie opgepompt om te kunnen blijven rijden in de slurpende SUV. Onbegrijpelijk.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:12:23 #18
89730 Drugshond
pi_60114307
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 08:53 schreef NorthernStar het volgende:
Het alternatief is dat het systeem blijft zoals het is en iedereen richting klif blijft hollen.
Nou dat niet helemaal.. ook Amerika wil de rating-compagnies aan banden leggen. In Europa waren we al strenger... maar nog niet eendrachtig (dat komt nog wel).
Er zal wel een nieuw hoofdstuk geschreven moeten worden hoe je financiële producten op de juiste waarde moet beoordelen. Fitch & Moody's hebben best wel wat bloed aan hun handen... vanwege verstrengeling en vriendjespolitiek. Gelukkig hebben (slimme) beleggers door deze gehypte statuten heen geprikt. Rating-bedrijven waren gewoon een farce van de markt/werkelijkheidsbeleving.
Maar dan nog.... is het financiële apparaat niet op hol geslagen, dat er zoveel afgeleide producten bestaan die niet of nauwelijks te toetsen zijn (= gebakken lucht). De realiteit anno 2008 is simpelweg dat de verwevenheid tussen banken en waardepapieren zo groot is geworden met zulke immense bedragen dat het allemaal to big too fail is geworden. Dat was in de jaren 80 toch wel een stuk anders.
In de jaren 80 was Bear Stearns gewoon omgevallen... zonder hulp. Tegenwoordig schijnt het goedkoper te zijn om een bank overeind te houden... omdat de achterliggende kosten nog vele groter zijn dan het kortlopende verlies. En daar wringt de schoen een beetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 15-07-2008 09:58:34 ]
pi_60114308
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:00 schreef Drugshond het volgende:
Voorlopig ben ik heel benieuwd wat Wa-Mu gaat doen vandaag.
Gisteren zijn ze heel heel hard door het ijs gezakt.
http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3AWM

Wordt dit de volgende spraakmakende dominosteen. Daar lijkt het wel op.
wa-mu: alt a

op globaleconomics is het al een keer of wat geanaliseerd, puur cijfermatig moet het wel neergaan eigenlijk.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:12:35 #20
141482 Q.
JurassiQ
pi_60114310
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:05 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Gisteren heeft Bush besloten om offshore drilling toe te staan. Iets wat 20 jaar 'out of the question' was, wordt nu vrolijk van de plank gehaald. Amerikanen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat ze de aarde uitgeput hebben? Nu worden de laatste restjes aardolie opgepompt om te kunnen blijven rijden in de slurpende SUV. Onbegrijpelijk.
Het moet nog door het congres heen maar ja, dom, kortzichtig korte-termijn-denken wordt de ondergang van de USA. Die ondergang komt steeds dichterbij... ik kan er geen medelijden mee hebben, ze hebben het allemaal zelf gedaan maar toch jammer dat wij meegesleurd worden.
For great justice!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:22:16 #21
89730 Drugshond
pi_60114421
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:12 schreef simmu het volgende:

[..]

wa-mu: alt a

op globaleconomics is het al een keer of wat geanaliseerd, puur cijfermatig moet het wel neergaan eigenlijk.
Dat is ook het leukste van de blogs die we hier vaak voorbij zien komen.
Zelden heb ik bij een nieuws relaas zoveel blogs voorbij zien schieten die allemaal na een paar maanden vrij nauwkeurig een goed plaatje konden optekenen. Sterker nog qua nieuwsvoorziening vertrouw ik juist met deze kwestie meer op de blogs (redelijk deskundige mensen met een bijzonder kritische blik). Dan de nieuwsvoorziening via geijkte kanalen. Soms denk ik dat de massa niet mag vernemen hoe de werkelijke financiële toestand erbij ligt. Ik ben nooit een voorstander geweest van nieuws-blogs.... maar hier maak ik wel een pas op de plaats.
http://www.shadowstats.com/ is er zeker eentje die in de schijnwerpers hoort te staan.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:27:52 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_60114485
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:12 schreef Q. het volgende:

[..]

Het moet nog door het congres heen maar ja, dom, kortzichtig korte-termijn-denken wordt de ondergang van de USA. Die ondergang komt steeds dichterbij... ik kan er geen medelijden mee hebben, ze hebben het allemaal zelf gedaan maar toch jammer dat wij meegesleurd worden.
We hebben hier in West-Europa net zo vrolijk de fossiele energievoorraden opgestookt zonder ondertussen enorm op alternatieven in te zetten en niet als maatschappij helemaal afhankelijk te worden van de eindige voorraad olie en gas. De tijd tussen de oliecrisis van de jaren '70 en nu zal in de toekomst in de geschiedenisboekjes komen als verloren tijd wat betreft de energiehuishouding. Het gebrek aan centrale sturing en de korte horizon van de westerse 'vrije' markteconomie lijkt een beetje op een oceaanstomer die vaart in dichte mist.. Je krijgt een prachtig schip met allerlei luxe faciliteiten waar het leven aangenaam is, maar wat staan die mensen daar op de voorplecht nu ineens druk te gebaren en waar is de kapitein gebleven?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:31:27 #23
89730 Drugshond
pi_60114565
Ja we moeten de woningen op zonnenergie richten met 100% warmteabsorberend glas op het zuiden en oude woningen slopen.
En dat moet heel snel gebeuren
ook goed voor de werkgelegenheid

[ Bericht 11% gewijzigd door henkway op 15-07-2008 09:46:58 ]
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:36:59 #25
89730 Drugshond
pi_60114663
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:22 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat is ook het leukste van de blogs die we hier vaak voorbij zien komen.
Zelden heb ik bij een nieuws relaas zoveel blogs voorbij zien schieten die allemaal na een paar maanden vrij nauwkeurig een goed plaatje konden optekenen. Sterker nog qua nieuwsvoorziening vertrouw ik juist met deze kwestie meer op de blogs (redelijk deskundige mensen met een bijzonder kritische blik). Dan de nieuwsvoorziening via geijkte kanalen. Soms denk ik dat de massa niet mag vernemen hoe de werkelijke financiële toestand erbij ligt. Ik ben nooit een voorstander geweest van nieuws-blogs.... maar hier maak ik wel een pas op de plaats.
http://www.shadowstats.com/ is er zeker eentje die in de schijnwerpers hoort te staan.
vergeet dan ook niet de infobrieven van sitca pacific te lezen, en qua humor vind ik zelf minyanville erg leuk en accuraat!

sudden debt is ook vrij aardig, doch die knakker is zo'n typische amerikaan die vind dat europa voor paupers is en de vs nog altijd de leidende economie in de wereld
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:42:40 #27
89730 Drugshond
pi_60114683
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:40 schreef simmu het volgende:

[..]

vergeet dan ook niet de infobrieven van sitca pacific te lezen, en qua humor vind ik zelf minyanville erg leuk en accuraat!

sudden debt is ook vrij aardig, doch die knakker is zo'n typische amerikaan die vind dat europa voor paupers is en de vs nog altijd de leidende economie in de wereld
Ik heb ook mijn setje in mijn bookmarks staan... , anders zou ik hier niet posten.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:45:34 #28
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60114728
Op mijn tong bijtende tvp...
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:51:58 #29
89730 Drugshond
pi_60114840
quote:
Bernanke strooit, buitenland betaalt mee
Kredietcrisis, deel 3

14-07-2008
Met de vertrouwensproblemen rond hypotheekverpakkers Fannie Mae en Freddie Mac treft de kredietcrisis het hart van het Amerikaanse financiële systeem. Fed-president Ben Bernanke staat klaar met de helikopter om dollars uit te strooien. Het buitenland betaalt mee.

Wat medio 2007 begon als een probleem rond Amerikaanse rommelhypotheken, en in maart dit jaar escaleerde met de val van de Amerikaanse zakenbank Bear Stears, heeft inmiddels het hart van het Amerikaanse financiële systeem bereikt. Deel drie van de kredietcrisis ontvouwt zich.

Hoofdrollen in deze acte zijn weggelegd voor Fannie Mae en Freddie Mac. De hypotheekgiganten vormden begin deze eeuw het vliegwiel van de schuldexplosie die de Amerikaanse economie jaren op de been heeft gehouden.

Fannie & Freddie

Fannie Mae en Freddie Mac zijn geen directe hypotheekverstrekkers, maar kopen hypotheken op van banken. Deels houden ze de hypotheken zelf aan, maar ze maken er ook beleggingspakketjes van die ze doorverkopen aan beleggers.

De twee hypotheekverpakkers vervulden jarenlang een sleutelrol bij het opschonen van de balansen van banken, die zo de ruimte kregen om nieuwe hypotheken op te tuigen. Fannie & Freddie waren de afgelopen vijf jaar zodoende belangrijke aanjagers van de Amerikaanse kredietorgie.

Fannie & Freddie zijn om twee redenen bijzonder. Ze zijn schrikbarend groot en genieten steun van de overheid.

Samen zijn Fannie & Freddie goed voor zo'n 5.200 miljard dollar aan hypotheken. Anders gezegd: bijna één op de twee Amerikaanse hypotheken wordt gegarandeerd door één van beide instellingen.

Cruciaal is verder dat Fannie & Freddie bij hun expansie altijd de impliciete steun genoten van de Amerikaanse overheid. Die dichtte de hypotheekverpakkers een voortrekkersrol toe bij het bevorderen van het huizenbezit van doorsnee Amerikanen.

Omvallen mag niet

Toch geloven beleggers niet dat Fannie & Freddie ongenaakbaar zijn. De malaise op de Amerikaanse huizenmarkt is intussen zo groot, dat investeerders zich zorgen maken over toename aan wanbetalingen op de door Fannie & Freddie gedekte hypotheken.

Daarbij gaat het niet alleen om de beruchte 'sub-prime' hypotheken. Maar ook om leningen van Amerikanen die tot voor kort als kredietwaardig te boek stonden.

Zelf verzekeren beide bedrijven dat hun financiële buffers krachtig genoeg zijn. De afgelopen weken bleek echter dat ze moeite kregen om zelf nieuwe leningen af te sluiten.

Op dit punt is centrale-bankpresident Ben Bernanke zondag ingesprongen. Want Fannie & Freddie mogen simpelweg niet omvallen.

Brandweerman Ben springt bij

Bernanke's grootste zorg is dat het financiële systeem vast loopt, als leenhuiver ertoe leidt dat banken en beleggers niet meer aan elkaar lenen. Zodra in het verlengde hiervan ook de kredietverlening aan bedrijven en consumenten stokt, is een diepe recessie onvermijdelijk.

Door hun omvang kunnen Fannie & Freddie zo'n crisis uitlokken. Bernanke wil vermijden dat de hypotheekverpakkers geen kortlopende leningen kunnen aantrekken, want dat kan een gevaarlijke kettingreactie uitlokken.

Als Fannie & Freddie zelf onvoldoende geld kunnen ophalen om oude schulden af te betalen, worden ze mogelijk gedwongen een deel van hun hypotheekportefeuille te verkopen. Dat zou onmiddellijk leiden tot torenhoge hypotheekrentes op de consumentenmarkt, met desastreuze gevolgen voor de Amerikaanse economie.

Om dit scenario te vermijden bood Bernanke Fannie & Freddie zondag aan dat ze bij de Amerikaanse centrale bank mogen lenen. Tegelijk beloofde minister van Financiën Henry Paulson dat de regering noodkredieten beschikbaar stelt en mogelijk aandelen van beide instellingen koopt.

Doos van Pandora

Bernanke hoopt dat deze toezeggingen voldoende zijn om de private geldstroom richting Fannie & Freddie op gang te houden. Extra smeerolie voor het financiële systeem.

De Amerikaanse overheid heeft de afgelopen jaren impliciet laten doorschemeren garant te staan voor Fannie & Freddie. Nu moeten Bernanke en Paulson laten zien hoe hard die garantie is. Want het gaat niet om klein grut.

De officiële schuld van de Amerikaanse overheid bedraagt zo'n negenduizend miljard dollar. In het zwartste scenario moet de staat de vijfduizend miljard dollar aan hypotheken die Fannie & Freddie beheren, zelf overnemen. De facto betekent dat een explosie van de staatsschuld of draconische belastingverhogingen.

Zo ver is het nog lang niet. Maar door Fannie & Freddie extra leenruimte te geven bij de centrale bank, opent Bernanke de doos van Pandora.

Liever geen melt down

Idealiter is de toezegging van Bernanke voldoende om private financiers extra geld in Fannie & Freddie te laten steken. In dat geval blijft de schade voor de Amerikaanse overheid beperkt.

Maar Bernanke bevestigt met de toezegging van zondag wel zijn reputatie van vliegende brandweerman, die in geval van nood bakken dollars over de Verenigde Staten uit stort. Dat heeft een keerzijde. Ben doet namelijk weinig tot niets om de vrees voor geldontwaarding in toom te houden. En dat terwijl de inflatie toch al in de lift zit door de stijgende olie- en voedselprijzen.

De angst voor oplopende inflatie in de Verenigde Staten doet momenteel bij drie groepen pijn: spaarders, particuliere beleggers en pensioenfondsen.

Inflatie tast de koopkracht van geld aan en treft Amerikanen die hun spaartegoeden minder waard zien worden.

Inflatie-angst is ook een belangrijke oorzaak van de mondiale beursdip van de afgelopen twee maanden. Die raakt onder meer Nederlandse pensioenfondsen die hun aandelenbezittingen in waarde zien kelderen, en zodoende moeite krijgen om te garanderen dat ze genoeg vermogen hebben om pensioenen met de inflatie te laten meestijgen.

Bovendien staat Bernanke oogluikend toe dat de dollar zwakker en zwakker wordt, en dat hakt er stevig in bij buitenlandse kopers van Amerikaanse staatsleningen. Kortom: Ben strooit, het buitenland betaalt mee.

Toch is het vanuit Amerikaanse perspectief goed te begrijpen dat Bernanke een financiële melt down hoe dan ook wil vermijden. En eerlijk gezegd: zolang de Verenigde Staten de spil zijn van de mondiale economie, is een Amerikaanse crash ook voor Europeanen en Aziaten een optie die beter in de bureaula kan rusten.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 09:54:42 #30
141482 Q.
JurassiQ
pi_60114897
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

We hebben hier in West-Europa net zo vrolijk de fossiele energievoorraden opgestookt zonder ondertussen enorm op alternatieven in te zetten en niet als maatschappij helemaal afhankelijk te worden van de eindige voorraad olie en gas. De tijd tussen de oliecrisis van de jaren '70 en nu zal in de toekomst in de geschiedenisboekjes komen als verloren tijd wat betreft de energiehuishouding. Het gebrek aan centrale sturing en de korte horizon van de westerse 'vrije' markteconomie lijkt een beetje op een oceaanstomer die vaart in dichte mist.. Je krijgt een prachtig schip met allerlei luxe faciliteiten waar het leven aangenaam is, maar wat staan die mensen daar op de voorplecht nu ineens druk te gebaren en waar is de kapitein gebleven?
Tja, dat is de voornaamste reden dat ik het vertrouwen in de huidige regering compleet kwijt ben, het enige wat ze doen op energiegebied is het naar voren schuiven van belangrijke beslissingen die al lang geleden hadden moeten worden genomen waardoor we in de toekomst echt enorme problemen gaan hebben... "kijk, een ijsberg, laten we nog wat extra vaart maken, misschien kunnen we er wel doorheen varen!". Zo wordt er nu geregeerd...
For great justice!
pi_60114976
De USA kan geen geld meer lenen, of de rente van de FED moet fors omhoog, dat zal de trigger zijn voor de ineenstorting

[ Bericht 31% gewijzigd door henkway op 15-07-2008 10:07:11 ]
pi_60115034
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:11:32 #33
89730 Drugshond
pi_60115167
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:59 schreef henkway het volgende:
De USA kan geen geld meer lenen, of de rente van de FED moet fors omhoog, dat zal de trigger zijn voor de ineenstorting
Een hogere rente terwijl de meeste ARM-hypotheken aflopen tussen 2009-2012... dat wordt een veldslag waarbij 'Ieper' zal gaan verbleken.
Vanaf een zijlijn gezien zou je denken dat de rente verlagingen te snel zijn doorgevoerd... het had bij 3-4 % moeten blijven. Die uzi ging te snel leeg. Ze hadden gehoopt om een impuls van de markt vanwege de lage dollar... maar de inflatie heeft alles in het honderd gestuurd (en de handelsbalans corrigeert niet)... En de posities zijn niet beter geworden..... GM / Boeing / you name it.
Komt er in het kort op neer... dat deze crisis schromelijk onderschat is... en dat het een redelijk fundamentele correctie is op de reële stand van zaken.

De cijfers spreken boekdelen....(verliesnemingen).
Eerst werd er gesproken over 250 miljard. (2007).
toen zag ik getallen die liepen tussen de 750-1000 miljard (begin 2008).
En nu lopen de getallen richting de 1600 miljard (zomer 2008).
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:13:47 #34
89730 Drugshond
pi_60115211
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:03 schreef Aether het volgende:
[ link | afbeelding ]
Zeggen ze... 370-380 als ondergrens.... ik geloof er nog niet in (en die gaan we snel halen).
Ik ga meer voor richting 310-335 (als we geluk hebben).
pi_60115239
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:11 schreef Drugshond het volgende:

Een hogere rente terwijl de meeste ARM-hypotheken aflopen tussen 2009-2012... dat wordt een veldslag waarbij 'Ieper' zal gaan verbleken.
Maar verwachten wij dat de FED nog 4 jaar hun rente op dit heel lage niveua kunnen houden met de huidige mondiale ontwikkelingen.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:20:07 #36
38496 Perrin
pi_60115299
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar verwachten wij dat de FED nog 4 jaar hun rente op dit heel lage niveua kunnen houden met de huidige mondiale ontwikkelingen.
Kan best.. maar dan weet ik niet hoeveel nullen er na die periode op hun dollarbiljetten staan.

(zie ik daar de euro de $1.60 raken?)
pi_60115326
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:11 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Vanaf een zijlijn gezien zou je denken dat de rente verlagingen te snel zijn doorgevoerd... het had bij 3-4 % moeten blijven. Die uzi ging te snel leeg. Ze hadden gehoopt om een impuls van de markt vanwege de lage dollar... maar de inflatie heeft alles in het honderd gestuurd (en de handelsbalans corrigeert niet)... En de posities zijn niet beter geworden..... GM / Boeing / you name it.
Komt er in het kort op neer... dat deze crisis schromelijk onderschat is... en dat het een redelijk fundamentele correctie is op de reële stand van zaken.

Het is volgens mij de ongelukkige samenkoming van verschillende systeemfouten tegelijk (huizenmarkt, schaarsere olie dankzij o.a. china/india, daling van de USD).
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:24:11 #38
89730 Drugshond
pi_60115360
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geen idee... Japan heeft het al eens meegemaak = stagflatie... en dat duurde best lang.
quote:
Het doombeeld komt vrij ernstig overeen.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:25:19 #39
89730 Drugshond
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:25:32 #40
38496 Perrin
pi_60115396

*krak*

[ Bericht 23% gewijzigd door Perrin op 15-07-2008 11:25:29 ]
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:27:37 #41
89730 Drugshond
pi_60115527
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nou dat niet helemaal.. ook Amerika wil de rating-compagnies aan banden leggen. In Europa waren we al strenger... maar nog niet eendrachtig (dat komt nog wel).
Er zal wel een nieuw hoofdstuk geschreven moeten worden hoe je financiële producten op de juiste waarde moet beoordelen. Fitch & Moody's hebben best wel wat bloed aan hun handen... vanwege verstrengeling en vriendjespolitiek. Gelukkig hebben (slimme) beleggers door deze gehypte statuten heen geprikt. Rating-bedrijven waren gewoon een farce van de markt/werkelijkheidsbeleving.
Maar dan nog.... is het financiële apparaat niet op hol geslagen, dat er zoveel afgeleide producten bestaan die niet of nauwelijks te toetsen zijn (= gebakken lucht). De realiteit anno 2008 is simpelweg dat de verwevenheid tussen banken en waardepapieren zo groot is geworden met zulke immense bedragen dat het allemaal to big too fail is geworden. Dat was in de jaren 80 toch wel een stuk anders.
In de jaren 80 was Bear Stearns gewoon omgevallen... zonder hulp. Tegenwoordig schijnt het goedkoper te zijn om een bank overeind te houden... omdat de achterliggende kosten nog vele groter zijn dan het kortlopende verlies. En daar wringt de schoen een beetje.
Dus omdat bepaalde bedrijven/personen onverantwoord veel risico's hebben genomen worden ze nu veiliggesteld? Dat is eigenlijk wat er gebeurt toch? Er is zoveel geld heen en weer geschoven dat 'we' nu niks anders kunnen doen dan de schade te beperken in plaats van de bedrijven om te laten vallen (wat in alle andere industrieën gewoon gebeurt). Ik neem dus aan dat goedbetaalde managers/CEO's nu aan de grond zitten? Dit kan toch niet ongestraft z'n gang gaan?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:37:56 #43
89730 Drugshond
pi_60115560
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones)--Bestuursvoorzitter Dick Fuld van Lehman Brothers overweegt om het bedrijf van de beurs te halen. Dat meldt The New York Post dinsdag. Volgens bronnen zijn interne gesprekken om de beursnotering van Lehman te beeindigen erg serieus geworden. Details over hoe zo'n stap vorm zou moeten krijgen zijn niet duidelijk. Lehman onthoudt zich van commentaar.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:39:04 #44
38496 Perrin
pi_60115590
Reken maar dat de mensen met een vinger in de pap in de eerste plaats goed voor zichzelf zorgen.
pi_60115591
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:35 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Dus omdat bepaalde bedrijven/personen onverantwoord veel risico's hebben genomen worden ze nu veiliggesteld? Dat is eigenlijk wat er gebeurt toch? Er is zoveel geld heen en weer geschoven dat 'we' nu niks anders kunnen doen dan de schade te beperken in plaats van de bedrijven om te laten vallen. Ik neem dus aan dat goedbetaalde managers/CEO's nu aan de grond zitten? Dit kan toch niet ongestraft z'n gang gaan?
Heerlijk systeem toch? Pakt het gokken met geld goed uit mag je alle winst houden, gaat het totaal over de kop, mag de burger alles betalen.

Alleen in liberal America! (nou vooruit, ook de UK )
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:41:11 #46
89730 Drugshond
pi_60115616
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:35 schreef Freak187 het volgende:

[..]

Dus omdat bepaalde bedrijven/personen onverantwoord veel risico's hebben genomen worden ze nu veiliggesteld? Dat is eigenlijk wat er gebeurt toch? Er is zoveel geld heen en weer geschoven dat 'we' nu niks anders kunnen doen dan de schade te beperken in plaats van de bedrijven om te laten vallen. Ik neem dus aan dat goedbetaalde managers/CEO's nu aan de grond zitten? Dit kan toch niet ongestraft z'n gang gaan?
Vroeger had je een zekere Robin Hood....
pi_60115623
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:39 schreef Xith het volgende:

[..]

Heerlijk systeem toch? Pakt het gokken met geld goed uit mag je alle winst houden, gaat het totaal over de kop, mag de burger alles betalen.

Alleen in liberal America! (nou vooruit, ook de UK )
Psies dat bedoel ik. Net zoals CEO's tegenwoordig ook gegarandeerd een premie krijgen, ookal hebben ze een wanbeleid gevoerd. Nu worden comerciele instellingen gered door de overheid omdat er teveel geld in omgaat.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:42:27 #48
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_60115635
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:13 schreef Drugshond het volgende:

Zeggen ze... 370-380 als ondergrens.... ik geloof er nog niet in (en die gaan we snel halen).
Ik ga meer voor richting 310-335 (als we geluk hebben).
Poeh, 370 als ondergrens lijkt me toch wel optimistisch. 300 zie ik nog wel gehaald worden.

En waarom zou de Dow Jones niet teruggaan naar 2000 ofzo? Er zijn eerder grote depressies geweest:

dinsdag 15 juli 2008 @ 10:42:34 #49
89730 Drugshond
pi_60115639
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:39 schreef Perrin het volgende:
Reken maar dat de mensen met een vinger in de pap in de eerste plaats goed voor zichzelf zorgen.
Totdat je een Russische revolutie hebt aan je voordeur.
pi_60115642
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:41 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Vroeger had je een zekere Robin Hood....
Hehe... iemand die misschien iets meer realiteitszin heeft zou geen overbodige luxe zijn, in ieder geval.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:44:09 #51
38496 Perrin
pi_60115667
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:42 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Totdat je een Russische revolutie hebt aan je voordeur.
Die voordeur ligt dan wel ergens in een gated community in een zonnig oord inmiddels..
  dinsdag 15 juli 2008 @ 10:44:52 #52
89730 Drugshond
pi_60115677
quote:
'Na Votron ook Lippens weg'
Na algemeen directeur Jean-Paul Votron zal ook voorzitter Maurice Lippens de bankverzekeraar Fortis moeten verlaten. Dat vertelden anonieme bankiers uit Londen en Amsterdam aan Het Financieele Dagblad.
Hoppa, operatie schoon schip.
pi_60115882
1.60 dus... maar nu weer iets eronder... Azie is flink omlaag vandaag iig...
pi_60115898
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:24 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Geen idee... Japan heeft het al eens meegemaak = stagflatie... en dat duurde best lang.
[..]

Het doombeeld komt vrij ernstig overeen.
je bedoelt deflatie. de situatie in japan wordt gebruikt als schoolvoorbeeld van deflatie.

al dit gebabbel over inflatie. definieer dan eerst inflatie en deflatie. nu worden er verschillende definities door elkaar gebruikt, afhankelijk van welke economische stroming je aanhangt. (hogere prijzen/keynes vs slinkende geldvoorraad/austrian)

de situatie:
1) stijgende prijzen: huisvesting, energie en voedsel wereldwijd, niet alleen de vs!
2) dalende totale geldvoorraad ondanks driftig bijprinten. (afhankelijk uiteraard hoe je de geldvoorraad verekend, in- of exclusief het begrip 'krediet')
3) falende banken
4) consumenten die de pijn ook voerlen, vooral in de vs, waar als bijkomend risico de totale economie voor zo'n slordige 70% afhankelijk is van: consumenten
5) heel veel onzekerheid op heel veel gebieden.

deflatie of inflatie? definitiekwestie. een google op "deflation keynes austrian" levert aardige analyses op
http://en.wikipedia.org/wiki/Deflation_(economics)#Definition
pi_60116246
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:58 schreef simmu het volgende:

4) consumenten die de pijn ook voerlen, vooral in de vs, waar als bijkomend risico de totale economie voor zo'n slordige 70% afhankelijk is van: consumenten
Is niet elke westerse economie ongeveer zoveel afhankelijk van consumenten?
pi_60116291
We zitten weer op de 1.60.... record van vandaag is 1.6009

= edit: intraday record (?) 1.6028
pi_60116344
1.6032 ineens flinke verkoopdruk in de laatste minuten.

= edit: 1.6039 =
pi_60116511
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is niet elke westerse economie ongeveer zoveel afhankelijk van consumenten?
tsja, ligt eraan hoe je meet. dit is a.d.h.v. BNP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie onderaan. of dat BNP een goede graadmeter is, wordt betwist. bij mijn weten is dit in bv nl anders, omdat we veel doorvoeren.

echter: voor de huidige situatie is het niet zo heel erg relevant of andere landen ook een 70% afhankelijkheid van de eigen consumenten hebben in de zin van: erg of erger, dat maakt eigenlijk ook niet meer uit. protectionisme is al in volle gang hoor en of andere landen nog zo denderend veel vertrouwen in de VS als 'propere' schuldenaar hebben?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 11:51:51 #60
89730 Drugshond
pi_60117047
Het gaat weer lekker met de AEX en dollarkoers..
pi_60117059
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:37 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Niet onverstandig. In deze markt wil je niet dat de toekomst van je bedrijf afhankelijk is van de grillen van de markt (hoe terecht misschien ook in het geval van LEH).

Wtf, ook goedemorgen, 387???
pi_60117072
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 09:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

NU ja we waren goed op weg totdat de olieprijs in de jaren 90 sterk daalde en de alternatieven onbetaalbaar werden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_60117079
@ indahnesia.com: OP gewijzigd en staat op Wiki (zie onderaan OP)
pi_60117121
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:57 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Niet onverstandig. In deze markt wil je niet dat de toekomst van je bedrijf afhankelijk is van de grillen van de markt (hoe terecht misschien ook in het geval van LEH).

Als je naar de AEX overzicht kijkt van de afgelopen 3 jaar dan lijkt het stukje van 2008 net een freefall
pi_60117125
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:29 schreef simmu het volgende:

tsja, ligt eraan hoe je meet. dit is a.d.h.v. BNP: http://nl.wikipedia.org/wiki/Economie onderaan. of dat BNP een goede graadmeter is, wordt betwist. bij mijn weten is dit in bv nl anders, omdat we veel doorvoeren.
Maar de spullen die wij doorvoeren naar de binnenlanden van europa worden op den duur toch ook weer geconsumeerd door consumenten.
quote:
echter: voor de huidige situatie is het niet zo heel erg relevant of andere landen ook een 70% afhankelijkheid van de eigen consumenten hebben in de zin van: erg of erger, dat maakt eigenlijk ook niet meer uit. protectionisme is al in volle gang hoor en of andere landen nog zo denderend veel vertrouwen in de VS als 'propere' schuldenaar hebben?
Maar wat heeft een VS aan protectionisme als het merendeel van de consumenten bestedingen gebeurd aan ingevoerde rotzooi uit china, voedsel van over de hele wereld, autos uit japan, alleen van hun graanschuur hebben ze voldoende. (even overdreven gezegd) In ieder geval hebben ze niet veel echte productie meer daar zitten.

Ik denk trouwen dat veel meer landen daar last van hebben, dat men nog steeds gelooft dat we met zijn allen van een diensten economie zouden kunnen leven. Dit is volgens mij de grootste fout die onze huidige economen met zijn allen maken. Zonder fysieke producten wordt er geen geld genereerd om de diensten te betalen.

Het zou toch jammer zijn dat globalisering toch niet zo globaal blijkt te zijn en door protectionisme om zeep wordt geholpen terwijl men in de VS friedman met zijn zo vrij mogelijke maatregelen als een god zag.
pi_60117161
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

NU ja we waren goed op weg totdat de olieprijs in de jaren 90 sterk daalde en de alternatieven onbetaalbaar werden
Alternatieven waren niet onbetaalbaar , alleen in de kortzichtige termijnen waarmee onze boekhouders die zich beleidsmakers en directieleden noemen denken wel.
pi_60117199
Die foto`s van het vorige topic doen mij trouwens aan argentinie denken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:06:22 #69
38496 Perrin
pi_60117234
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:57 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

385,09.. going down.

Het aandeel Fortis heeft wat probleempjes..

-13.5% in 1 ochtendje...

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 15-07-2008 12:22:07 ]
pi_60117292
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:58 schreef ItaloDancer het volgende:
@ indahnesia.com: OP gewijzigd en staat op Wiki (zie onderaan OP)
da's heel fijn!

Dan kan ik zonder problemen deeltje 17 ook openen straks
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:11:21 #71
89730 Drugshond
pi_60117371
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

385,09.. going down.

[ afbeelding ]
hehe.. we hebben ook een Bear Stearns in Nederland.. in ieder geval qua verloop van het aandeel.
pi_60117409
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:06 schreef Perrin het volgende:

[..]

385,09.. going down.

[ afbeelding ]
bijna weer 10% eraf
pi_60117415
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 11:51 schreef Drugshond het volgende:
ff over het geld uitlenen aan banken... via een tijdelijk crediet (TAF).
http://www.federalreserve.gov/releases/h3/Current/

Dat is nu 'maandelijks' 124 miljard dollar.
Dat was dec-2007 nog maar 1,4 miljard dollar.
100 x zoveel

* indahnesia.com blaast nog een bel op
pi_60117624
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar de spullen die wij doorvoeren naar de binnenlanden van europa worden op den duur toch ook weer geconsumeerd door consumenten.
[..]
niet de onze. en daar wordt de berekening op gemaakt.
pi_60117625
Fortis -15% en stil.

edit: oh we gaan weer 8 euro -16%
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:23:26 #79
38496 Perrin
pi_60117638
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:22 schreef indahnesia.com het volgende:
Intraday low FOR al 8.15
Je zult 't maar in je portefeuille hebben nog.. bodem eronder lijkt compleet weg.
pi_60117659
OMG gaat weer hard omlaag alles vandaag.

De olie prijs blijft wel nog aardig rustig volgens mij, maar dat komt nog wel.
............................
pi_60117668
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je zult 't maar in je portefeuille hebben nog.. bodem lijkt er compleet onderuit.
bodem = 0 heb ik altijd geleerd
pi_60117669
Onder de 8 inmiddels.
pi_60117698
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:24 schreef ItaloDancer het volgende:
Onder de 8 inmiddels.
Krijg er bijna kippenvel van
pi_60117732
een maat van me heeft opties op fortis, weet iemand hoe dat werkt? ik ben niet zo thuis in opties.......
pi_60117736
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:24 schreef ItaloDancer het volgende:
Onder de 8 inmiddels.
waar zie jij die mooie actuele koersen? ik loop 20 minuten achter bij Google, hoewel die weergave daar zo verdomd handig is
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:30:24 #87
89730 Drugshond
pi_60117828
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:30 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Speculaties ten top.... hebben deze ook grond.
speculaas is weer helemaal in, en het is nog niet eens December.. ooh wacht.. speculeren ja...
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:33:10 #89
89730 Drugshond
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:33:40 #90
38496 Perrin
pi_60117874
Ben benieuwd wat de status van de ABN gaat worden.. vreemd om door een bank te worden overgenomen die nu zelf over het randje lijkt te tuimelen.. Fortis heeft de overname van gedeelte ABN/AMRO gedaan voor 24 miljard. De beurswaarde van Fortis is nu circa 17 miljard. Oorspronkelijke waarde van Fortis is hiermee gedaald naar MINUS 7 miljard euro??
pi_60117997
Ik woon in de tropen inderdaad, maar het is toch echt geen 37 graden hoor...

dinsdag 15 juli 2008 @ 12:41:47 #93
38496 Perrin
pi_60118038
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:39 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik woon in de tropen inderdaad, maar het is toch echt geen 37 graden hoor...

[ afbeelding ]
Dat is de temperatuur in de trading panic room op 't moment..
pi_60118074
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat is de temperatuur in de trading panic room op 't moment..
Dat is wel te zien ja:

dinsdag 15 juli 2008 @ 12:46:30 #95
89730 Drugshond
pi_60118137
ff een andere point of view.
quote:
Ook gij, Lehman?
Pieter Kort - 15 juli 2008, 12:00

Alles wat ook maar riekt naar financiële waarden wordt dezer dagen pardoes bij het grofvuil gezet. Na de val – en de ‘redding’ dit weekend – van de Amerikaanse hypotheekreuzen Fannie Mae en Freddie Mac en de definitieve ondergang van hypotheekbank Indymac is het dweilen met de kraan open op de beurs.

Wie is de volgende? In Amerika liggen nu de regionale banken onder vuur, die volgens analisten ook in kapitaalproblemen terecht zouden kunnen komen. Washington Mutual verloor gisteren een derde van zijn (toch al geslonken) waarde.

In Europa gaat het hakken op alles wat leent en bankiert ook vrolijk door. Royal Bank of Scotland verliest meer dan vijf procent vandaag. Fortis staat op -11,5%, Aegon -6,8%en ING -4,8%. Dat mag je met een beetje understatement wel negatief sentiment noemen.

Hoe kwetsbaar is het financiële systeem eigenlijk?

Weinig grip
Dat beleggers er niets meer mee te maken willen hebben is tot daar aan toe, maar hoe groot is de kans dat grote banken daadwerkelijk gaan omvallen door de huidige malaise? Moeilijk te zeggen, natuurlijk, als relatieve buitenstaander, maar hoe flinterdun de scheidslijn tussen solvabiliteit en de facto faillissement kan zijn las ik dit weekend in Vanity Fair, in een meeslepend verhaal over de val van Bear Stearns.

Auteur Bryan Burrough is een meester van de financiële reconstructie. Hij schreef ooit – naar mijn bescheiden mening – hét journalistieke standaardwerk over Wall Street in de jaren tachtig, Barbarians at the Gate. En ook dit Bringing Down Bear Stearns leest als een thriller, zij het een waar gebeurde.

Als u wilt weten hoe Wall Street (en financieel Europa, maakt u zich geen illusies) werkt en hoe weinig grip zelfs de belangrijkste spelers soms op de zaak hebben, zou ik het artikel zeker even lezen. Het is met name schokkend hoe snel Bear van ogenschijnlijk gezond tot een onafwendbaar bankroet afgleed.

Fluistercampagne
Bij elkaar duurde dat niet langer dan een week. Volgens diverse mensen die Burrough interviewde – het lijkt erop dat vooral Bear-CEO Alan Schwartz een belangrijke bron was – is Bear Stearns slachtoffer geworden van een vooropgezette aanval. Daarbij worden een paar hedge funds en collega-bank Goldman Sachs genoemd als brein van de actie.

Een actie die er onder andere uit bestond dat drie grote tegenpartijen van Bear plots werden overspoeld met verzoeken uit de markt om schuldposities van Bear over te nemen. Dat leidde ertoe dat twee van die banken er op zeker moment toe over gingen om geen financiering meer te verstrekken aan Bear Stearns.

Gecombineerd met een fluistercampagne binnen de financiële journalistiek (Burrough wijst met name naar tv-zender CNBC) viel binnen een paar dagen de complete kapitaalsbasis onder Bear Stearns vandaan. Het hielp natuurlijk niet mee dat de bank een jaar eerder zwaar slagzij had gemaakt door de implosie van twee subprime-hedgefunds.

Iedereen kwetsbaar
Maar een week voor de val van de bank was Bear– naar gangbare maatstaven – nog solide gefinancierd en bezat het 18 miljard dollar cash reserves. Dat de val van Bear Stearns kwade opzet was is lastig aan te tonen, maar, in de woorden van JP Morgan-topman Jamie Dimon: 'waar rook is, is waarschijnlijk ook vuur'.

Als dat zo is, dan is in principe iedere instelling kwetsbaar. Met name banken die al negatief in het nieuws zijn geweest - een imposant rijtje inmiddels. Het aangeschoten Lehman is al diverse malen genoemd als potentieel slachtoffer van een welgemikte geruchtencampagne. Lehman-baas Dick Fuld is het zat om een speelbal te zijn van hedge funds en andere aasgieren, zei hij eerder dit jaar.

En vandaag laat hij weten zijn bedrijf helemaal van de beurs te willen halen. Je kunt het hem niet kwalijk nemen, eerlijk gezegd. Met de bankbarbaren aan de poort, is de achteruitgang zo'n gek idee nog niet.
Lijkt er eerder op dat de beurs kapot wordt gespeeld.
pi_60118318
Fortis -17,23%

pi_60118323
Dollar blijft ook rond de 1.60 plakken.. nu er wer net een beetje boven.. of onder..
pi_60118346
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:46 schreef Drugshond het volgende:
ff een andere point of view.
[..]

Lijkt er eerder op dat de beurs kapot wordt gespeeld.
Mmm, misschien zit er toch een addertje onder het gras?
pi_60118351
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:55 schreef Netstorm het volgende:
Fortis -17,23%

zolang het niet 0.00 is kan het nog omlaag he...
  dinsdag 15 juli 2008 @ 12:57:44 #100
89730 Drugshond
pi_60118372
quote:
Citigroup's $1.1 Trillion in Mysterious Shadow Assets

Bloomberg is reporting Citigroup's $1.1 Trillion of Mysterious Assets Shadows Earnings.

Given that Citigroup does not have any earnings and is hiding assets off the balance sheet in the shadows, I prefer my title better. At any rate, let's take a look at the report.

At an investor presentation in May, Citigroup Inc. Chief Executive Officer Vikram Pandit said shrinking the bank's $2.2 trillion balance sheet, the biggest in the U.S., was a cornerstone of his turnaround plan.

Nowhere mentioned in the accompanying 66-page handout were the additional $1.1 trillion of assets that New York-based Citigroup keeps off its books: trusts to sell mortgage-backed securities, financing vehicles to issue short-term debt and collateralized debt obligations, or CDOs, to repackage bonds.

Now, as Citigroup prepares to announce second-quarter results July 18, those off-balance-sheet assets, used by U.S. banks to expand lending without tying up capital, are casting a shadow over earnings. Since last September, at least $100 billion of assets have flooded back onto Citigroup's balance sheet, accompanied by more than $7 billion of losses.

Seven of the biggest U.S. banks, including Citigroup, are on the hook for at least $300 billion of credit and liquidity guarantees for off-balance-sheet loans and bonds, according to a June 30 report from consulting firm RiskMetrics Group Inc. in Rockville, Maryland. Such guarantees were remote when pledged as an inducement to bond buyers. Now, the first year-over-year decline in housing prices since the Great Depression and rising home-loan, commercial-mortgage and credit-card delinquencies have begun to trigger them.

"You will rapidly realize what a farce these off-balance sheet things are," said Ladenburg Thalmann & Co. analyst Richard X. Bove. "You could pick up a lot of loan losses with the stuff you're putting back on."

Citigroup has had to bail out at least nine investment funds in the past year, including seven structured investment vehicles, or SIVs, whose funding withered. The bank had to assume $45 billion of securities from those SIVs, which are now included in the $400 billion of on-balance-sheet assets Pandit says he's trying to unload in the next three years.

$400 billion down and $1.1 Trillion to go. I have said this summer of 2007 but it's worth repeating again: Citigroup will not survive in one piece. If Citigroup survives at all it will be a mere shadow of its former self.
Howly cow wat the meuk is er vandaag aan de hand.
pi_60118392
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:56 schreef Netstorm het volgende:

[..]

addertje? een Boa Constrictor
pi_60118420
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:26 schreef simmu het volgende:
een maat van me heeft opties op fortis, weet iemand hoe dat werkt? ik ben niet zo thuis in opties.......
ligt eraan, call of put, gekocht of verkocht (geschreven)?
pi_60118465
We krijgen dit topic in een dag vol als het zo door gaat

Crude werkt ook weer goed mee op 146,5
pi_60118484
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:57 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Howly cow wat the meuk is er vandaag aan de hand.
een daling van 50% Mike!!!! It's Amazing!
pi_60118497
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:02 schreef ItaloDancer het volgende:
We krijgen dit topic in een dag vol als het zo door gaat

Crude werkt ook weer goed mee op 146,5
da's ineens niet belangrijk meer
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:04:12 #106
89730 Drugshond
pi_60118529
Nog een geluk dat de twee zwaarstwegende fondsen, RDS (0) en MT (-1%), de twee bestpresterende in de AEX zijn momenteel
pi_60118601
M'n TomTom calls gisteren van de hand gedaan trouwens, verlies van een paar tientjes (incl. transactiekosten).
Gelukkig, want vandaag -10% gaat echt nergens over maar vandaag durf ik even niet hoor.
pi_60118624
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:04 schreef Drugshond het volgende:
AEX -3,3 %
[ afbeelding ]
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:19:58 #110
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60118888
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:56 schreef Netstorm het volgende:
Dat zal toch wel, het is een groot addergebroed. Ieder voor zich is het credo.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:23:47 #111
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60118981
En :
quote:
Spaans vastgoedbedrijf ten onder aan huizencrisis

MADRID -
Het Spaanse vastgoedbedrijf Martinsa-Fadesa dreigt ten onder te gaan aan de crisis op de vastgoedmarkt in Spanje. Het grootste vastgoedbedrijf van het land kan niet aan zijn verplichtingen voldoen en vraagt een faillissement aan.
Bron : DFT
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:24:29 #112
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60119000
Op zo'n momenten is het toch lekker om aanklotend student te zijn met meer schuld dan bezittingen
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:27:01 #113
89730 Drugshond
pi_60119061
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:24 schreef Wheelgunner het volgende:
Op zo'n momenten is het toch lekker om aanklotend student te zijn met meer schuld dan bezittingen
Ach gut... hallow generation nik-x.
pi_60119107
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:27 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ach gut... hallow generation nik-x.
Wat!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:30:41 #115
89730 Drugshond
pi_60119156
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:23 schreef elcastel het volgende:
En :
[..]

Bron : DFT
Dat wordt nog veel erger.... een core buisiness in spanje was juist de bouwsector. En die gaat flinke klappen krijgen... Ierland ook trouwens... England ligt iets of wat moeilijker verwijsbaar vanwege de Pond sterling.
pi_60119165
Fortis: klanten halen geen geld weg
Fortis: geen formeel onderzoek gestart door AFM
pi_60119292
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aYHu6sYML2Xg&refer=home
quote:
The dollar declined to $1.6038 per euro, the lowest since the euro's inception in 1999, and was at $1.6004 as of 11:13 a.m. in London, from $1.5908 in New York yesterday. The U.S. currency also dropped to 105.04 yen, the lowest level since June 9, from 106.14 yen yesterday. The yen traded at 168.07 per euro, from 168.89 yesterday, when it weakened to 169.75, the lowest since the single currency debuted in 1999.

The dollar may fall to between $1.62 and $1.63 in the coming month, Mialich said.
Ik heb zo het gevoel dat dit nog wel wat onderschat is...
Ich bin der Führer.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:36:29 #118
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_60119317
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:31 schreef ItaloDancer het volgende:

dinsdag 15 juli 2008 @ 13:39:00 #119
38496 Perrin
pi_60119386

Fortis: overname van ABN zo goed als afgerond
pi_60119441
Wel een behoorlijke bounce daarnet op, voornamelijk, de reactie van Fortis (andere Eurobeurzen herstelden minder hard, al waren ze ook minder hard gevallen). Nu weer de daling hervat zo te zien...
pi_60119510
Indicatie opening Dow: 10.900 (-150)... 4-digits komen in zicht.
pi_60119601
Dit zal ook wel niet geholpen hebben vanochtend

GERMAN ZEW ECONOMIC EXPECTATIONS PLUMMET: Sentiment among German financial analysts and institutional investors plummets to its lowest level on record in July on rising oil prices, a strong euro and the U.S. financial turmoil, a survey from ZEW shows.

UK INFLATION HITS RECORD 3.8% ON YEAR IN JUNE: The U.K.'s inflation rate climbs to a record 3.8% on the year in June, the highest annual rate since records began in January 1997, intensifying the policy dilemma faced by the Bank of England as the economy slows. Separately, Andrew Sentance of the Bank's Monetary Policy Committee says the BOE is determined to control the current spike in inflation, but regaining price stability will result in a 'much less smooth path' for the U.K. economy.
pi_60119635
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:31 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat komt nog wel mensen zitten nog op hun werk de meeste krijgen het niet mee.

gisteren zat ik een vriend met een hypotheek bij Fortis te stangen of hij al had gepind. En dat hij binnen een week wel in zijn auto zou wonen. daar heb ik nu wel spijt van
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_60119678
Ik zit te twijfelen of ik tegen mijn vader zal zeggen dat ie ook maar beter wat geld van de bank af kan halen voor de zekerheid. Hij zit bij ING, maar alles is mogelijk blijkt de afgelopen tijd. Doen? Of zit ik dan alleen maar angst in te jagen...
Ich bin der Führer.
pi_60119708
Met een hypotheek maakt niet uit toch?
Dan heb je toch geld van Fortis en niet fortis geld van jou?
And then there were syntax-errors
pi_60119712
De opleving bij Fortis was wel van heel korte duur. Zijn toch mensen die mooi een ritje van bijna 10% hebben gemaakt (twee keer 10% als het helemaal lukt)
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:54:44 #127
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_60119779
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:50 schreef Xenwolfie het volgende:
Ik zit te twijfelen of ik tegen mijn vader zal zeggen dat ie ook maar beter wat geld van de bank af kan halen voor de zekerheid. Hij zit bij ING, maar alles is mogelijk blijkt de afgelopen tijd. Doen? Of zit ik dan alleen maar angst in te jagen...
je bent gedekt tot ¤20.000 dus ik zit wel veilig
pi_60119799

"Doe niet alles halsoverkop van de hand. Wacht nu af en kijk hoe het zich ontwikkelt"
  dinsdag 15 juli 2008 @ 13:57:19 #129
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_60119843
This is the end, beautiful friend, the end.
Of all elaborate plans, the end.
Of everything that stands, the end...

"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:00:50 #130
89730 Drugshond
pi_60119928
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:57 schreef DustPuppy het volgende:
This is the end, beautiful friend, the end.
Of all elaborate plans, the end.
Of everything that stands, the end...

Jimbo
pi_60119979
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

je bent gedekt tot ¤20.000 dus ik zit wel veilig
Denk dat Xenwolfie doelt op het niet meer kunnen PINnen?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:09:12 #132
89730 Drugshond
pi_60120137
Om 16:00 spreekt Bernanke over Fannie/Freddie en de algehele situatie op de financiële markten.

Over 20 minuten retail sales, Empire State Index (New York) en PPI (producentenprijsindex)!
pi_60120150
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:09 schreef Drugshond het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Maaaaatig
pi_60120256
Het kan nu heel hard gaan als ik t goed begrijp? Wat verwachten de experts hier? Toch maar vast een boomhut bouwen en gaan hamsteren?
pi_60120267
Ik heb laatst een aardig spaarbedrag van de Fortisbank afgehaald omdat ze zo gierig met de rente zijn.... Zal je net zien dat meerdere mensen datzelfde idee hadden....
pi_60120279
sp3c wtf, niet modden met een zatte kop
pi_60120496
normaal gesproiken zou die Votron nu uit het raam springen of was dat alleen vroeger zo, dat de bankiers uit de ramen sprongen
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:23:31 #139
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_60120566
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:14 schreef ItaloDancer het volgende:
sp3c wtf, niet modden met een zatte kop
idd ik was het topic al kwijt
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:25:20 #140
89730 Drugshond
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:28:20 #141
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_60120732
Wederom een interessante dag op de beurs vandaag....
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
pi_60120821
VS detailhandelsverkopen juni +0,1%, verwachting was +0,5%
VS detailhandelsverkopen juni ex-auto's +0,8%
pi_60120850
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:02 schreef Aether het volgende:

[..]

Denk dat Xenwolfie doelt op het niet meer kunnen PINnen?
Mijn pa heeft een eigen bedrijf, en hij stopt af en toe best grote bedragen erin. Ik denk zelf dat ie maar beter een gedeelte eruit kan houden voor de zekerheid nu.
Ich bin der Führer.
pi_60120859
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:31 schreef ItaloDancer het volgende:
VS detailhandelsverkopen juni +0,1%, verwachting was +0,5%
VS detailhandelsverkopen juni ex-auto's +0,8%
Valt toch wel mee?
pi_60120867
U.S. April, May retail sales revised lower
U.S. June gas sales rise 4.6% on higher prices
U.S. June auto sales fall 3.3%, most in 2 years
U.S. June retail sales ex-gas down 0.5%
U.S. June retail sales ex-autos up 0.8% vs. 1.1% expected
pi_60120902
General Motors
GM: Asset sales, other market action to raise $4 bln-$7 bln
GM suspends dividend on common stock
GM plans over 20% cut in salaried employment costs
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:34:38 #147
89730 Drugshond
pi_60120918
WASHINGTON (MarketWatch) -- Wholesale prices rose 1.8% in June, after seasonable adjustments, with energy prices gaining 6% and food prices rising 1.5%, the Labor Department reported Tuesday. Economists polled by MarketWatch had expected the producer price index to rise 1.4%. In the past year, the PPI gained 9.2% -- the largest change since June 1981, the government said. June's core PPI -- which excludes food and energy prices -- rose 0.2%, while economists had expected a 0.3% rise. In the past year, core prices rose 3%.
pi_60120978
Empire State Index valt dan weer mee. Maar met die PPI en retail? Verbaast me dat we niet harder gaan. Al waren de verwachtingen misschien al wat slechter door de laatste dagen/week.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:37:35 #150
89730 Drugshond
pi_60121103
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:37 schreef Drugshond het volgende:
Nog een uurtje voordat de beurs in Amerika open gaat.
[ afbeelding ]
Statue of liberty for sale!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 14:48:56 #152
89730 Drugshond
pi_60121301
We kunnen wel gaan navelstaren naar de banken.... Maar de pensioenfondsen zitten er even goed in.
Niet vreemd opkijken dat de dekkingsgraad van 105 % onder druk staat. En dat er straks weer extra bij gestort moet worden. Dat was in 2002/3 niet veel anders... bij een beetje tegenwind liggen morren.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 15:48:21 #153
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_60122629
gaat weer lekker
pi_60122648
Diep triest. Dat hele financiele systeem. Wordt tijd we een volgende stap maken in onze ontwikkeling. Nooit meer ene cent lenen. Banken onderling niet en particulieren niet. Rente is dan alleen nodig voor mensen die sparen en een vergoeding daar voor vragen. Zolang we het oude systeem, dat nu voor de zoveelste keer opgeschoond moet worden blijven hanteren gaan we eens in de zoveel jaar failliet met zijn allen met de nodige gevolgen. De machthebbers hebben een instrument in handen die de normale burger kan wegvagen. Wat een wereld!

dinsdag 15 juli 2008 @ 15:50:39 #155
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_60122676
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:51 schreef UberPhreak het volgende:
Met een hypotheek maakt niet uit toch?
Dan heb je toch geld van Fortis en niet fortis geld van jou?
Ik heb net een hypotheek bij Fortis afgesloten
Gaat over 3 weekjes lopen...

Wat gebeurt er nu als Fortis omvalt? en als dat gebeurt hoe zit het dan met de ABN
pi_60122840
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat gebeurt er nu als Fortis omvalt? en als dat gebeurt hoe zit het dan met de ABN
Goede vraag. Heb daar zelf ook nog niet over nagedacht. Dan ben je waarschijnlijk al je geld kwijt. Je ziet eerst een run (lange rijen, net als in de jaren 1929) bij deze bank. Zolang dat niet gebeurd is er nog niets aan de hand. De overheid zou eventueel (maar denk het niet) garant kunnen gaan staan. Als ze dat doen dan zit de overheid met een groot probleem. Waar halen zij het geld vandaan? Van de burgers? Hogere belastingen. Gelukkig is het nog niet zover dat fortis omvalt maar het zou zo maar kunnen gebeuren. Een herhaling van de geschiedenis komt steeds dichterbij.
pi_60122891
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik geloof dat de vordering van je hypotheek dan opeisbaar is, zal niet gebeuren hoor.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:02:34 #158
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_60122973
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:59 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik geloof dat de vordering van je hypotheek dan opeisbaar is, zal niet gebeuren hoor.
Mooi dan mag fortis wat mij betreft omvallen. Toch wel lekker als me hypotheek lasten komen te vervallen
pi_60123007
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:59 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee toch? Dan heb je je huis ook hypoteek vrij toch? Hoef je niets meer te betalen en is het huis gewoon van jezelf toch? Tenzij Fortis (en dus ook abn amro) wordt overgenomen!
pi_60123102
Wie trok de stekker eruit bij FOK
quote:
Inflation is Fed's primary worry

WASHINGTON (MarketWatch) - The potential for runaway price hikes is the top concern of Federal Reserve policymakers, according to testimony by Fed chairman Ben Bernanke and the accompanying report on the economic outlook of his colleagues on the central bank released Tuesday. FOMC members were more uncomfortable about the inflation outlook in June than they had been at any point in the year, according to the Fed's monetary report to Congress. The Fed is worried that high oil prices, combined with the weak dollar, will increase business costs and prices. At the same time, it could make workers demand higher compensation because of the more expensive cost of living. As a result, most Fed members viewed the possibility that inflation could come in higher than expected in coming months.
pi_60123128
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:04 schreef Eduard37 het volgende:

[..]

Nee toch? Dan heb je je huis ook hypoteek vrij toch? Hoef je niets meer te betalen en is het huis gewoon van jezelf toch? Tenzij Fortis (en dus ook abn amro) wordt overgenomen!
Als die bank omvalt, zijn er schuildeisers. En die gaan je huis willen. Maar ze hebben meer aan een Eduard die elke maand keurig betaalt dan een leeg huis, dus in de praktijk zal je gewoon moeten blijven betalen. Jij krijgt in geen geval dat huis voor niks.

Maar ABN is voor het grootste deel nog geen onderdeel van Fortis. Het is nu nog bij een soort houdstermaatschappij ondergebracht, waar RBS voor aansprakelijk is. Voor het voortbestaan van ABN op korte termijn is het dus veel belangrijker dat RBS niet omvalt.
pi_60123370
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:59 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

ligt eraan, call of put, gekocht of verkocht (geschreven)?
geen idee, ik weet niet hoe opties werken, vandaar de vraag
pi_60123567
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:09 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Als die bank omvalt, zijn er schuildeisers. En die gaan je huis willen. Maar ze hebben meer aan een Eduard die elke maand keurig betaalt dan een leeg huis, dus in de praktijk zal je gewoon moeten blijven betalen. Jij krijgt in geen geval dat huis voor niks.

Maar ABN is voor het grootste deel nog geen onderdeel van Fortis. Het is nu nog bij een soort houdstermaatschappij ondergebracht, waar RBS voor aansprakelijk is. Voor het voortbestaan van ABN op korte termijn is het dus veel belangrijker dat RBS niet omvalt.
Ok, bedankt. Zeer helder! Heb nog een schuld bij RBS. Denk dat ik het ook maar eens slim ga spelen!

pi_60123576
Wordt waarschijnlijk hetzelfde scenario als in japan is gebeurd. Deflatie!

Hoe krijgen ze in godsnaam dit systeem weer schoon? En hoe gaan ze dit soort scenario's oplossen zodat het nooit meer kan gebeuren in de toekomst? Of zijn wij normale burgers al te laat en wordt onze makkelijke manier van denken nu bestraft? Waar is de gedachte "één voor allen en allen voor één" gebleven? Of moet alles in deze wereld gerelateerd worden aan geld? Volgens mij zijn we met zijn allen gewoon ziek. Maar ja, wie ben ik? Ben ook maar een simpele burger net als de rest! De machthebbers hebben ons goed genaait en de gevolgen zijn niet meer te overzien!
pi_60123646
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:27 schreef Eduard37 het volgende:
Hoe krijgen ze in godsnaam dit systeem weer schoon? En hoe gaan ze dit soort scenario's oplossen zodat het nooit meer kan gebeuren in de toekomst?
In Money as Debt worden een paar opties behandeld; maar dat zal in de praktijk waarschijnlijk nooit gebeuren.
pi_60123756
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:18 schreef simmu het volgende:

[..]

geen idee, ik weet niet hoe opties werken, vandaar de vraag
http://nl.wikipedia.org/wiki/Optie
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:35:38 #168
89730 Drugshond
pi_60123761
quote:
Why Financial Stocks Will Continue To Fall (FNM)(FRE)(LEH)(MER)(UBS)(WB)

Yesterday, a number of bank and mortgage company stocks began the day up sharply, with Fannie Mae (FNM), Freddie Mac (FRE), and Lehman (LEH) out in front. By the end of the day, most of these shares were in the red, regional bank stock prices has been decimated, and several firms including Merrill Lynch (MER) hit 52-week lows.

All of that is only the beginning of another leg down in the prices of banks, mortgage companies, brokers, and insurance firms.

Yesterday's early-trading increases in financial share prices, a walk to the end of the rainbow, was interrupted by two things. The first is that it has begun to dawn on investors that all the money coming in to support these ailing banks and brokerage houses will not be free. If the federal government puts $5 billion into Freddie Mac, the dilution could easily cut the company's share price in half. If Wachovia (WB) has to raise outside money, the effect will be similar.

The larger problem is that the market cannot avoid looking at the fact that the credit crisis is systemic. Shoring up trouble in one spot does not solve the problems in another. Even if Fannie Mae and Freddie Mac make it out of the crisis with their skins intact, firms like Lehman and Washington Mutual (WM) may not. Even overseas, banks including UBS (UBS) are in substantial danger of being dismantled or partially taken over by the government.

It may be simplistic, but financial shares are not going to trade up consistently until housing prices begin to rise and oil prices begin to fall. These two factors block the way to the overall health of the global credit system the way that the Colossus of Rhodes blocked the entrance to that ancient island. Oil is inflation, plain and simple. And, housing is recession.

Financial stocks can't be rescued one at a time. The tide has gone out too far.

Douglas A. McIntryre
pi_60123762
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:30 schreef Aether het volgende:

[..]

In Money as Debt worden een paar opties behandeld; maar dat zal in de praktijk waarschijnlijk nooit gebeuren.
Thanks, interessant!
pi_60123860
Die Bernanke heeft ook niks nieuws te vertellen. Downside risks to economic growth, maar "fighting inflation still Job 1"... weinig van te merken Ben!
quote:
Interest-rate futures traders slashed bets that the Federal Reserve will increase benchmark interest rates as soon as September after the central bank's Chairman Ben Bernanke told Congress he sees "significant downside risks" to economic growth. Fed funds futures show a 17% chance of a quarter-percentage point rate increase as soon as September, down from a 52% likelihood Monday. It briefly showed no chance of a hike. Futures still indicate a 32% probability of a rate hike to 2.25% by November, after recently pricing in a 50-basis-point increase by then.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:44:33 #171
89730 Drugshond
pi_60123966
quote:
Kredietcrisis is ontembaar monster

ACHTERGROND, Van onze verslaggever Pieter Klok
gepubliceerd op 15 juli 2008 07:00, bijgewerkt op 15 juli 2008 11:25

AMSTERDAM - De kredietcrisis is een hardnekkig monster. Al minstens drie keer dacht – of hoopte – de financiële wereld het te hebben verslagen, maar het keert elke keer terug. En elke keer is het groter en lelijker.
VergrotingVergroting
Een handelaar volgt de ontwikkelingen op de beurzen. ( Foto Raymond Rutting / de Volkskrant)

Het begon ooit met armlastige Amerikanen die hun hypotheeklasten niet meer konden betalen. De schade voor Amerikaanse hypotheekbanken bedroeg hooguit enkele miljarden dollars. Inmiddels is de hele wereld geïnfecteerd – tot aan Fortis aan toe – en worden bedragen genoemd die in de duizenden miljarden lopen. Beleggers zijn tot nu toe de grootste slachtoffers. Zij hebben hun aandelen snel in waarde zien dalen. Maar langzaamaan wordt, via de banken en de pensioenfondsen, ook de rest van de economie aangetast.

Waarom slagen bankdirecteuren, federale bankpresidenten en politici er niet in de kredietcrisis voor eens en altijd te verslaan?

De Amerikanen weten zich er duidelijk geen raad mee. In het verleden gingen ze crises te lijf door keer op keer de rente te verlagen. Dat wapen is echter bot geworden. De renteverlagingen die president Ben Bernanke van de centrale Amerikaanse bank Fed het afgelopen jaar doorvoerde, boden hooguit tijdelijk verlichting. Nieuwe verlagingen zijn niet verantwoord omdat die de inflatie verder zullen aanwakkeren. En die is door de dure olie al te hoog.

De Verenigde Staten kregen ook altijd hulp van vreemde mogendheden met te veel geld. Landen als Japan, China of de Arabische oliestaten waren altijd bereid geld te lenen, maar die bereidheid neemt snel af.

Bij gebrek aan een echte oplossing schuiven de Amerikanen het probleem voor zich uit, met als gevolg dat het alleen maar groter wordt. Toen de commerciële banken weigerden nog langer hypotheken te verstrekken, namen de door de overheid gedekte hypotheekbanken Freddie Mac en Fannie Mae het over.

Dat ging een tijdje goed, maar vorige week werden ook Freddie Mac en Fannie Mae ineens door het monster besprongen. Ze zaten zomaar met een gat van vele miljarden en er was niemand om dat te dichten.

En dus wordt het probleem nu doorgeschoven naar de Amerikaanse overheid. Die moet iets doen. Freddie Mac en Fanny Mae verstrekken driekwart van de nieuwe hypotheken. Als zij wegvallen, stort de Amerikaanse huizenmarkt in. Minister Paulson (Financiën) probeert het vertrouwen in Freddie Mac en Fannie Mae te herstellen, in de hoop dat anderen weer willen investeren.

Dat leverde gisteren een succesje op, maar het is niet waarschijnlijk dat het monster hiermee is onthoofd. Het nachtmerriescenario is dat de banken toch weer in financiële problemen komen en de Amerikaanse overheid ze moet nationaliseren. Hierdoor zullen financieringstekort en staatsschuld naar astronomische hoogten stijgen. En dan is er niemand meer naar wie het probleem kan worden doorgeschoven. ‘Alleen de grootste optimisten geloven dat het ergste binnenkort voorbij is’, schrijft zakenkrant The Financial Times in zijn commentaar. ‘De crisis wordt alleen maar erger.’
pi_60124064
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:35 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Optie
wordt er ook gehandeld indien het bedrijf in kwestie valt?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 16:51:55 #173
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60124135
De VS moet snel van zijn recessievrees af en de waarheid onder ogen zien, oftewel de rente verhogen voordat de dollar echt crasht; voor zover dat tij nog te keren valt. Maar goed, dit is al maanden bekend in de rest van de wereld.
pi_60124370
Vandaag zijn we even gered door de val van de olieprijs (5 dollar eraf sinds 14:00)
pi_60124475
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:36 schreef SjonLok het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
die wilde ik plaatsen toen ik die opmerking zag....

ffies bijlezen
pi_60124479
WOwwwwwwwwwwwww olie

136! Dit heb ik nog nooit gezien
pi_60124515
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:30 schreef Aether het volgende:

[..]

Ik heb het eerste half uur gezien, maar het is wel een lulstuk hoor. Er wordt totaal niet bij stilgestaan dat er een verschil is tussen consumeren en investeren. En dat werken ook werkelijk iets oplevert. Ze doen net of dat grote debt monster moet groeien, maar dat is grote onzin.
pi_60124552
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:09 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ik heb het eerste half uur gezien, maar het is wel een lulstuk hoor. Er wordt totaal niet bij stilgestaan dat er een verschil is tussen consumeren en investeren. En dat werken ook werkelijk iets oplevert. Ze doen net of dat grote debt monster moet groeien, maar dat is grote onzin.
Ja, dat mis ik ook in dat verhaal!
pi_60124623
pi_60124667
Hoe komt dat dan?
Ich bin der Führer.
pi_60124670
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:32 schreef ItaloDancer het volgende:
U.S. April, May retail sales revised lower
U.S. June gas sales rise 4.6% on higher prices
U.S. June auto sales fall 3.3%, most in 2 years
U.S. June retail sales ex-gas down 0.5%
U.S. June retail sales ex-autos up 0.8% vs. 1.1% expected
Een stijging! Alles is goed mensen! Niets aan de hand, gewoon doorlopen!
pi_60124712
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:14 schreef ItaloDancer het volgende:
[ afbeelding ]
wat is dat voor een belachelijk grafiekje
pi_60124769
Fortis bestuur blijft voorzitter Maurice Lippens steunen
Fortis voorziet geen verdere noodzaak vr ophalen kapitaal
Fortis stelt dat maatregelen van 26 juni voldoende zijn
Fortis reageert met statement op speculatie in de markt
Fortis: AFM heeft Fortis verzoek vr informatie gestuurd
Fortis: AFM vraagt info over beslissingen 26 juni en 11 juli
Fortis publiceert cijfers 2de kw nog steeds op 4 augustus
pi_60124910
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:15 schreef Xenwolfie het volgende:
Hoe komt dat dan?
Bush sluit inzetten strategische reserves niet uit.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:26:30 #185
141482 Q.
JurassiQ
pi_60124928
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:02 schreef ItaloDancer het volgende:
Vandaag zijn we even gered door de val van de olieprijs (5 dollar eraf sinds 14:00)
Tja, het is allemaal uitstel van het onvermijdelijke...
For great justice!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:28:24 #186
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60124960
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:25 schreef ItaloDancer het volgende:
Heeft hij dat - oa. - net gezegd ? Oftewel, haal gelijk maar al het vet van de botten ?
pi_60124963
quote:

[..]

gelukkig zijn die oneindig en zo... jeweets
pi_60125052
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:14 schreef ItaloDancer het volgende:
[ afbeelding ]
Hé, dalolie..!
Komt dat hier door: Bush wil voor de kust naar olie boren?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:33:50 #189
141482 Q.
JurassiQ
pi_60125062
quote:

[..]

Echt heel veel dommere puur korte-termijn 'oplossingen' zijn er niet hè? Mijn god, ik snap echt serieus niet hoe ze iemand met zo'n compleet gebrek aan intellect hebben kunnen kiezen tot machtigste man op aarde.
For great justice!
pi_60125094
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:09 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet het hele verhaal.
Video gaat (voor een deel) over waar geld vandaan komt; ‘gemaakt’ wordt.
pi_60125102
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:07 schreef ItaloDancer het volgende:
WOwwwwwwwwwwwww olie

136! Dit heb ik nog nooit gezien
Damn! net getankt.. !!
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_60125113
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:28 schreef elcastel het volgende:

[..]

Heeft hij dat - oa. - net gezegd ? Oftewel, haal gelijk maar al het vet van de botten ?
Dat las ik, niet 100% zeker of het waar is... ik lees nu ook dat de OPEC zijn vooruitzichten voor de vraag naar olie dit jaar weer zou hebben verlaagd.

Maar het enige wat ik in de persberichten lees is: U.S. crude oil futures fell more than $8 on Tuesday after Federal Reserve Chairman Ben Bernanke said a weakening housing market, tighter credit and rising oil prices threaten the economy.

Hmmm.
pi_60125141
Wat een dramaveiling in A'dam... ze vertrouwen het echt voor geen cent.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:44:15 #194
89730 Drugshond
pi_60125260
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:17 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

wat is dat voor een belachelijk grafiekje
-- rigged --
Dat is de afkoeling van de economie.... het kopje klopt niet.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 17:46:21 #195
89730 Drugshond
pi_60125411
Zal wel de olieprijs zijn...
Ich bin der Führer.
pi_60125935
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:46 schreef Drugshond het volgende:
Dollar stijgt weer in waarde.... En de DOW veert weer op.
Op wat eigenlijk..... gebakken lucht ?!
Op olie. Als de olieprijs beweegt, beweegt de Dow de andere kant op... is al maanden zo...
Dat is de 'redding' voor vandaag.

Fannie en Freddie weer -20%.
Paulson: Fannie & Freddie zijn nog niet van plan hulp te gebruiken.

pi_60125971
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 17:38 schreef ItaloDancer het volgende:
Wat een dramaveiling in A'dam... ze vertrouwen het echt voor geen cent.
^AEX AEX General 383.66 12:02PM ET Down 11.69 (2.96%)

- 2.96 %, Netjes!! Wel flink zweet op hun voorhoofd, denk ik! Hopen maar dat ze lekker kunnen slapen vanavond!
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_60126229
quote:
Bernanke strooit, buitenland betaalt mee
Kredietcrisis, deel 3

14-07-2008 | Gepubliceerd 15:08

Met de vertrouwensproblemen rond hypotheekverpakkers Fannie Mae en Freddie Mac treft de kredietcrisis het hart van het Amerikaanse financiële systeem. Fed-president Ben Bernanke staat klaar met de helikopter om dollars uit te strooien. Het buitenland betaalt mee.

Wat medio 2007 begon als een probleem rond Amerikaanse rommelhypotheken, en in maart dit jaar escaleerde met de val van de Amerikaanse zakenbank Bear Stears, heeft inmiddels het hart van het Amerikaanse financiële systeem bereikt. Deel drie van de kredietcrisis ontvouwt zich.

Hoofdrollen in deze acte zijn weggelegd voor Fannie Mae en Freddie Mac. De hypotheekgiganten vormden begin deze eeuw het vliegwiel van de schuldexplosie die de Amerikaanse economie jaren op de been heeft gehouden.

Fannie & Freddie

Fannie Mae en Freddie Mac zijn geen directe hypotheekverstrekkers, maar kopen hypotheken op van banken. Deels houden ze de hypotheken zelf aan, maar ze maken er ook beleggingspakketjes van die ze doorverkopen aan beleggers.

De twee hypotheekverpakkers vervulden jarenlang een sleutelrol bij het opschonen van de balansen van banken, die zo de ruimte kregen om nieuwe hypotheken op te tuigen. Fannie & Freddie waren de afgelopen vijf jaar zodoende belangrijke aanjagers van de Amerikaanse kredietorgie.

Fannie & Freddie zijn om twee redenen bijzonder. Ze zijn schrikbarend groot en genieten steun van de overheid.

Samen zijn Fannie & Freddie goed voor zo'n 5.200 miljard dollar aan hypotheken. Anders gezegd: bijna één op de twee Amerikaanse hypotheken wordt gegarandeerd door één van beide instellingen.

Cruciaal is verder dat Fannie & Freddie bij hun expansie altijd de impliciete steun genoten van de Amerikaanse overheid. Die dichtte de hypotheekverpakkers een voortrekkersrol toe bij het bevorderen van het huizenbezit van doorsnee Amerikanen.

Omvallen mag niet

Toch geloven beleggers niet dat Fannie & Freddie ongenaakbaar zijn. De malaise op de Amerikaanse huizenmarkt is intussen zo groot, dat investeerders zich zorgen maken over toename aan wanbetalingen op de door Fannie & Freddie gedekte hypotheken.

Daarbij gaat het niet alleen om de beruchte 'sub-prime' hypotheken. Maar ook om leningen van Amerikanen die tot voor kort als kredietwaardig te boek stonden.

Zelf verzekeren beide bedrijven dat hun financiële buffers krachtig genoeg zijn. De afgelopen weken bleek echter dat ze moeite kregen om zelf nieuwe leningen af te sluiten.

Op dit punt is centrale-bankpresident Ben Bernanke zondag ingesprongen. Want Fannie & Freddie mogen simpelweg niet omvallen.

Brandweerman Ben springt bij

Bernanke's grootste zorg is dat het financiële systeem vast loopt, als leenhuiver ertoe leidt dat banken en beleggers niet meer aan elkaar lenen. Zodra in het verlengde hiervan ook de kredietverlening aan bedrijven en consumenten stokt, is een diepe recessie onvermijdelijk.

Door hun omvang kunnen Fannie & Freddie zo'n crisis uitlokken. Bernanke wil vermijden dat de hypotheekverpakkers geen kortlopende leningen kunnen aantrekken, want dat kan een gevaarlijke kettingreactie uitlokken.

Als Fannie & Freddie zelf onvoldoende geld kunnen ophalen om oude schulden af te betalen, worden ze mogelijk gedwongen een deel van hun hypotheekportefeuille te verkopen. Dat zou onmiddellijk leiden tot torenhoge hypotheekrentes op de consumentenmarkt, met desastreuze gevolgen voor de Amerikaanse economie.

Om dit scenario te vermijden bood Bernanke Fannie & Freddie zondag aan dat ze bij de Amerikaanse centrale bank mogen lenen.
Tegelijk beloofde minister van Financiën Henry Paulson dat de regering noodkredieten beschikbaar stelt en mogelijk aandelen van beide instellingen koopt.

Doos van Pandora

Bernanke hoopt dat deze toezeggingen voldoende zijn om de private geldstroom richting Fannie & Freddie op gang te houden. Extra smeerolie voor het financiële systeem.

De Amerikaanse overheid heeft de afgelopen jaren impliciet laten doorschemeren garant te staan voor Fannie & Freddie. Nu moeten Bernanke en Paulson laten zien hoe hard die garantie is. Want het gaat niet om klein grut.

De officiële schuld van de Amerikaanse overheid bedraagt zo'n negenduizend miljard dollar. In het zwartste scenario moet de staat de vijfduizend miljard dollar aan hypotheken die Fannie & Freddie beheren, zelf overnemen. De facto betekent dat een explosie van de staatsschuld of draconische belastingverhogingen.

Zo ver is het nog lang niet. Maar door Fannie & Freddie extra leenruimte te geven bij de centrale bank, opent Bernanke de doos van Pandora.

Liever geen melt down

Idealiter is de toezegging van Bernanke voldoende om private financiers extra geld in Fannie & Freddie te laten steken. In dat geval blijft de schade voor de Amerikaanse overheid beperkt.

Maar Bernanke bevestigt met de toezegging van zondag wel zijn reputatie van vliegende brandweerman, die in geval van nood bakken dollars over de Verenigde Staten uit stort. Dat heeft een keerzijde. Ben doet namelijk weinig tot niets om de vrees voor geldontwaarding in toom te houden. En dat terwijl de inflatie toch al in de lift zit door de stijgende olie- en voedselprijzen.

De angst voor oplopende inflatie in de Verenigde Staten doet momenteel bij drie groepen pijn: spaarders, particuliere beleggers en pensioenfondsen.

Inflatie tast de koopkracht van geld aan en treft Amerikanen die hun spaartegoeden minder waard zien worden.

Inflatie-angst is ook een belangrijke oorzaak van de mondiale beursdip van de afgelopen twee maanden. Die raakt onder meer Nederlandse pensioenfondsen die hun aandelenbezittingen in waarde zien kelderen, en zodoende moeite krijgen om te garanderen dat ze genoeg vermogen hebben om pensioenen met de inflatie te laten meestijgen.

Bovendien staat Bernanke oogluikend toe dat de dollar zwakker en zwakker wordt, en dat hakt er stevig in bij buitenlandse kopers van Amerikaanse staatsleningen. Kortom: Ben strooit, het buitenland betaalt mee.

Toch is het vanuit Amerikaanse perspectief goed te begrijpen dat Bernanke een financiële melt down hoe dan ook wil vermijden. En eerlijk gezegd: zolang de Verenigde Staten de spil zijn van de mondiale economie, is een Amerikaanse crash ook voor Europeanen en Aziaten een optie die beter in de bureaula kan rusten.

Jeroen de Boer - Z24
pi_60126295
Dow groen
pi_60126344
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:32 schreef pberends het volgende:

[..]

Mag het ook een oude GEWASSEN sok zijn..?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:40:41 #202
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60126408
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:17 schreef ItaloDancer het volgende:
Op olie. Als de olieprijs beweegt, beweegt de Dow de andere kant op... is al maanden zo...
Dat is de 'redding' voor vandaag.

Fannie en Freddie weer -20%.
Paulson: Fannie & Freddie zijn nog niet van plan hulp te gebruiken.

Vandaag lijkt het door de olie te komen inderdaad. Nadeel is dat de VS dit beeld al jaren vertoond, om welke reden dan ook. Als er 10 slechte berichten zijn maar toch 1 goeie,dan gaan ze in het groen. Bizar.
pi_60126655
Wat een grap is dit!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:50:41 #204
141482 Q.
JurassiQ
pi_60126667
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:50 schreef Xith het volgende:
Wat een grap is dit!
De hele Amerikaanse economie is dat toch?
For great justice!
pi_60126819
Heerlijk woord: "Fannie & Freddie waren de afgelopen vijf jaar zodoende belangrijke aanjagers van de Amerikaanse kredietorgie."
pi_60126874
Toch ben ik het niet helemaal eens met:
quote:
En eerlijk gezegd: zolang de Verenigde Staten de spil zijn van de mondiale economie, is een Amerikaanse crash ook voor Europeanen en Aziaten een optie die beter in de bureaula kan rusten.
Hoezo de spil in de mondiale economie? Het enige wat de VS doet onderhand is consumeren, consumeren, consumeren. Ja, zo kan ik ook de spil in de economie worden .
pi_60126888
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:32 schreef pberends het volgende:

[..]

En als de EU en rijke aziatische landen nou wat zijn spaargeld insteekt? Dan kan de FED weer wat procentjes omhoog gooien, zodat de inflatie weer omlaag gaat en daarmee de dollar weer omhoog gaat! .. denk ik!
  dinsdag 15 juli 2008 @ 19:00:36 #208
141482 Q.
JurassiQ
pi_60126916
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:59 schreef pberends het volgende:
Toch ben ik het niet helemaal eens met:
[..]

Hoezo de spil in de mondiale economie? Het enige wat de VS doet onderhand is consumeren, consumeren, consumeren. Ja, zo kan ik ook de spil in de economie worden .
Daar zeiden ze ook iets leuks over in "De dag dat de dollar valt" :
quote:
Zeven personen spoelen na een schipbreuk aan op een eiland: zes Aziaten en een Amerikaan. Meteen worden de taken verdeeld. Eén Aziaat gaat drinkwater zoeken, een andere gaat op zoek naar voedsel, weer een andere gaat hout sprokkelen, enz. De taak van de Amerikaan is eten. 's Avonds komen ze weer bij elkaar op het strand en maken er een feestje van met veel spijzen. De Amerikaan eet alles op. Hij laat echter net genoeg kruimels over voor de Aziaten zodat zij de volgende dag weer dezelfde taken kunnen uitvoeren. De Amerikaan is tevreden zo en denkt dat de Aziaten dat ook zijn. Tot die laatsten echter op het idee komen de Amerikaan van het eiland af te schoppen. Op die manier hoeven ze niet meer voor de Amerikaan te zwoegen, hebben ze al het voedsel e.d. voor zichzelf en blijft er bovendien nog tijd over om op het strand te liggen.
For great justice!
pi_60126995
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:00 schreef Q. het volgende:

[..]

[..]

Precies .

Het wordt tijd dat Azië en Europa helemaal niet meer gaan letten wat er in de VS gebeuren. De VS zijn gewoon een zeepbel, totaal overbodig. Nog een jaar of 15 en we kijken naar het Chinese consumentenvertrouwen en niet naar het Amerikaanse.
pi_60127040
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Precies .

Het wordt tijd dat Azië en Europa helemaal niet meer gaan letten wat er in de VS gebeuren. De VS zijn gewoon een zeepbel, totaal overbodig. Nog een jaar of 15 en we kijken naar het Chinese consumentenvertrouwen en niet naar het Amerikaanse.
Lijkt mij niet verstandig...

Niet dat ik een hekel heb aan China, integendeel! Maar de economische 'luchtbel' zal ik het maar noemen, is nog van korte duur! Zit nog steeds af te wachten tot de politiek/cultuur onrust in China weer begint! Zal niet de eerste keer zijn...

[ Bericht 15% gewijzigd door Nasi op 15-07-2008 19:15:08 ]
pi_60127167
quote:

[..]

[..]

Leuk verhaal, en het klopt ook. Alleen mist nog dat die Amerikaan een M4 aanvalsgeweer in zijn handen heeft en tot perfectie is getraint in het gebruiken van dat geweer en andere gevechtshandelingen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 19:13:13 #212
141482 Q.
JurassiQ
pi_60127202
Van die aziaten zijn er een stuk meer.
For great justice!
pi_60127204
quote:
Crisis and coherence: finance remains vulnerable
By Mohamed El-Erian

Published: July 14 2008 17:52 | Last updated: July 14 2008 17:52

In a few years, we shall look back at this time as one that redefined the landscape of the US financial system and, by association, the workings of global capital markets. The process is inevitably chaotic as it is driven by “crisis management” reactions rather than the calm implementation of well formulated medium-term measures. As such, the overall picture will become clear only over time. Yet it is possible to make specific predictions.

The financial system is at a crossroads. At current market prices, the system remains under-capitalised despite some $350bn (¤220bn, £176bn) of capital-raising over the past 12 months. More­over, given the collapse in their equity prices, a growing number of institutions, including such behemoths as Freddie Mac and Fannie Mae, the mortgage agencies, are essentially un­able to raise capital without government help. The longer this situation prevails, the higher the risk the financial system will face difficulties in raising other financing critical to day-to-day operations. This would accelerate forced sales of assets into illiquid markets, leading to another downward leg in an already vicious negative spiral.

This realisation drove the recent emergency policy statements from Washington. It is the second time this year that such dramatic announcements were made on a Sunday – a phenomenon historically reserved for developing countries rather than industrial ones. It reflects the understandable eagerness to minimise forced and disorderly deleveraging in a part of the economy that is deeply interlinked with virtually everything else. The financial system is like the oil in your car. Without the oil, it no longer matters whether you have a solid engine, good brakes or fancy safety features. The car will not function.

There will be endless debate as to “who lost the financial system”. Some will blame defective lending practices; others will point to greedy borrowers or regulatory practices that failed to keep up with market developments. The time will come when this debate will shape the specific policy responses. For now, it can govern only the broad outlines; the details are inescapably driven by more immediate considerations, including the understandable desire in Washington to minimise the impact of the financial sector meltdown on the innocent (or, at least, less guilty) segments of society.

Accordingly, look for the official sector to encourage further capital-raising and work even harder to isolate the most vulnerable financial institutions and limit the negative spillover effects. For some institutions, especially the systemically important ones, this is likely to involve “facilitated marriages” similar to what occurred earlier this year in the cases of Bear Stearns and Countrywide. Others face the risk of explicit failure (as occurred this weekend with IndyMac, the California-based bank). In all these cases, equity holders would experience additional pain while mechanisms would be triggered to protect certain deposits.

This is a practical approach aimed at striking that delicate balance between laisser-faire and government control. Yet it has important limitations. It does not work for large institutions such as Freddie and Fannie – thus the need for Sunday’s announcement of contingent equity and debt financing from the authorities. Also it cannot handle a large number of institutions facing difficulties. It is likely that additional steps will be needed, lest these limitations end up transforming the current economic and financial dislocations into something even more sinister.

Over the next few months, look for the Federal Reserve to face additional pressure to strengthen the emergency liquidity windows for systemically important institutions. Look for Congress to be asked to appropriate funds to support Freddie and Fannie more directly. Look for innovative mechanisms to raise additional capital for the financial sector through public-private partnerships. And look for other fiscal stimulus measures to counter the increasingly vicious spiral in housing and, soon, consumer demand.

Many of these steps involve distortions to the efficient functioning of markets over the longer term. Implementation is difficult and, in the absence of strong leadership, may not be timely enough. Yet the cost of doing nothing may be even higher. The key is whether all the ad hoc crisis management steps eventually evolve into a coherent and sustainable policy outcome. The jury is still out on this.

The writer, co-chief executive and co-chief investment officer of Pimco, is author of ‘When Worlds Collide: Investment Strategies for the Age of Global Economic Change’ (McGraw Hill)
http://www.ft.com/cms/s/0(...).html?nclick_check=1

gevonden via: http://www.nakedcapitalis(...)and-mohamed-el.html, een lange, dus alleen een linkdump. maar troch: gerenomeerde economen die naar de bananerepubliek de vs verwijzen?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 19:16:18 #214
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60127289
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:59 schreef pberends het volgende:
Consumeer dan eens wat meer ! Maar of je het wilt of niet, ze zijn wel degelijk de spil in de mondiale economie. Dat ze dat tot op het bot hebben uitgebuit keert zich een keer tegen ze en dat is de voorheen eeuwige hamvraag an wanneer dat gebeurt. Er lijkt - eindelijk - een punt bereikt waarop mensen het vertrouwen kwijt raken in de inmense zeepbel die ze om hun - best waardevolle - economie hebben opgetrokken.

Klapt die zeepbel dan heb je een probleem, maar in de basis is het best een mooie economie. Helaas (on)behoorlijk doorgeslagen in consumptiegedrag, ten koste van alles, dat houdt een keer op. Overigens kun je het de Amerikanen verwijten, maar wij steken er (on)behoorlijk veel geld in daar en zolang het goed gaat vinden we dat prima. Nu blijkt er van binnenuit iets te rotten en wijzen we allemaal naar het beleid daar.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 19:17:20 #215
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60127312
quote:
Kut, staat het er al, ik wou er net naartoe werken ...
pi_60128335
ik dacht niet dat systeem zou gaan crashen, maar begin nu wel enigszins te twijfelen. Ach, het zal ook allemaal wel meevalen
pi_60128448
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 10:22 schreef Xith het volgende:

[..]

Het is volgens mij de ongelukkige samenkoming van verschillende systeemfouten tegelijk (huizenmarkt, schaarsere olie dankzij o.a. china/india, daling van de USD).
Systeemfouten? Of er een 'systeem' is, is allereerst de vraag. Er zijn weinigen die hier chocola van kunnen maken, men lijkt 'maar wat te doen'. En 'fouten' veronderstelt dat er anders gehandeld had kunnen worden. Er is alleen maar het systeem van afhankelijkheid. Democratie is anders.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 20:06:05 #218
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60128474
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:50 schreef Q. het volgende:

[..]

De hele Amerikaanse economie is dat toch?
Niet zo grappig als al jullie reacties rond dit alles

Kom op zeg, doe eens een beetje nuchter...
pi_60128503
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Precies .

Het sentiment op deze site draaft weer eens behoorlijk door.

Vergeet niet dat Amerikaanse werknemers goedkoper zijn dan hun Nederlandse collega's. Ik was afgelopen winter in Nederland en hoorde van oud-collega's hoe veel werk Philips en ASML naar de VS sturen, omdat men daar een stuk goedkoper is (en harder werkt, maar dat werd er niet bij gezegd). Als je kijkt naar de werkeloosheid gedurende deze recessie en je vergelijkt dat met de laatste, dan zie je ook dat er veel minder snel mensen ontslagen worden.

Als we het over onderzoek en ontwikkeling hebben, dan staat de VS nog steeds onbetwist op nummer 1 en ik vraag me af of dat over 15 jaar anders is, simpelweg omdat de Amerikaanse universiteiten veel beter georganiseerd zijn dan de Europese en Aziatische universiteiten.

Ja er zijn hier problemen. Grote problemen. Maar doe nu niet alsof alles hier instort terwijl jullie in Nederland droog zitten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 15 juli 2008 @ 20:17:13 #220
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60128739
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:07 schreef Lyrebird het volgende:
Ja er zijn hier problemen. Grote problemen. Maar doe nu niet alsof alles hier instort terwijl jullie in Nederland droog zitten.
Inderdaad, groene inkt wordt steeds duurder en onze 5¤ biljetten zijn ook groen.
pi_60128812
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:07 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het sentiment op deze site draaft weer eens behoorlijk door.

Vergeet niet dat Amerikaanse werknemers goedkoper zijn dan hun Nederlandse collega's. Ik was afgelopen winter in Nederland en hoorde van oud-collega's hoe veel werk Philips en ASML naar de VS sturen, omdat men daar een stuk goedkoper is (en harder werkt, maar dat werd er niet bij gezegd). Als je kijkt naar de werkeloosheid gedurende deze recessie en je vergelijkt dat met de laatste, dan zie je ook dat er veel minder snel mensen ontslagen worden.

Als we het over onderzoek en ontwikkeling hebben, dan staat de VS nog steeds onbetwist op nummer 1 en ik vraag me af of dat over 15 jaar anders is, simpelweg omdat de Amerikaanse universiteiten veel beter georganiseerd zijn dan de Europese en Aziatische universiteiten.

Per uur is de Amerikaanse werknemer nauwelijks productief. Europese werknemers zijn per uur veel productiever, mede door het minimumloon. Ga dus niet zeggen dat Amerikaanse werknemers zo toppie zijn. Anders had de VS ook geen handelstekort van 800 miljard dollar.

R&D is inderdaad in de VS nog steeds een stuk beter. Alleen lijkt Amerika uit dit feit amper voordeel te kunnen halen. Ja, misschien met nieuwe vliegtuigjes die steden nog leuker kunnen bombarderen.
pi_60128964
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:20 schreef pberends het volgende:

[..]

Per uur is de Amerikaanse werknemer nauwelijks productief. Europese werknemers zijn per uur veel productiever, mede door het minimumloon. Ga dus niet zeggen dat Amerikaanse werknemers zo toppie zijn. Anders had de VS ook geen handelstekort van 800 miljard dollar.
Productiviteit heeft niets met een handelstekort te maken, alhoewel jij bijna overal het handelstekort de schuld van wilt geven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 15 juli 2008 @ 20:41:01 #223
89730 Drugshond
pi_60129481
veel goede posters in dit topic! waarvoor
Life sucks
  dinsdag 15 juli 2008 @ 20:56:16 #225
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_60129684
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:17 schreef elcastel het volgende:

[..]

Inderdaad, groene inkt wordt steeds duurder en onze 5¤ biljetten zijn ook groen.
Zo groen zijn de nieuwe dollar briefjes eigenlijk helemaal niet meer.
pi_60129708
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Productiviteit heeft niets met een handelstekort te maken, alhoewel jij bijna overal het handelstekort de schuld van wilt geven.
Ik geef inderdaad het handelstekort overal de schuld van. Dit geeft namelijk precies aan hoeveel een land op de pof leeft. Simpel zat.

De huizencrisis is ontstaan omdat het handelstekort gefinancierd moest worden. Lenen, lenen, lenen, want het tekort moet betaald worden. Door de huizencrisis is ook de kredietcrisis ontstaan. Door deze crises is mede het voedsel- en energiecrisis ontstaan, waardoor we nu een stagflatiecrisis krijgen.

Ja, het handelstekort is de grote boosdoener.

Productiviteit heeft niet alles maar bestwel veel met handelstekort te maken. Hoe productiever een natie is, hoe meer concurrentiekracht het heeft om te exporteren.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:00:43 #227
89730 Drugshond
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:04:30 #228
89730 Drugshond
pi_60129906
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:57 schreef pberends het volgende:
Productiviteit heeft niet alles maar bestwel veel met handelstekort te maken. Hoe productiever een natie is, hoe meer concurrentiekracht het heeft om te exporteren.
Nope... innovatie is meer het toverwoord. Als je producten maakt waar geen markt voor is heb je alsnog een probleem....... zie GM. iPhone doet het weer wel goed. Maar de algemene tendens qua afzet is down en ze moeten meer en duurder importeren.
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:05:22 #229
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60129926
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:56 schreef Wheelgunner het volgende:
Zo groen zijn de nieuwe dollar briefjes eigenlijk helemaal niet meer.
Kun je nagaan.
pi_60130565
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:04 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nope... innovatie is meer het toverwoord. Als je producten maakt waar geen markt voor is heb je alsnog een probleem....... zie GM. iPhone doet het weer wel goed. Maar de algemene tendens qua afzet is down en ze moeten meer en duurder importeren.
En de eigen industrie is deels oud en overgesubsidieerd. Dat er onvoldoende raffinage is in een olieafhankelijke federatie als Amerika zegt voldoende. Wie gaat er de investeringen voor duurzaamheid en modernisering plegen? Wat zullen de werklozen, analfabeten en illegalen intussen denken? En de zich opstapelende natuurconflicten, in een land zonder zorgverzekering? Denk maar niet dat de Aziaten of de Saudi's daar hun geld in steken.

Afhankelijk.
pi_60130660
Ik snap de ballen van de financiele wereld, maar dat het slecht gaat is duidelijk, vooral met Fortis.
En laat ik daar nu net mijn rekeningen hebben.

Nu ff serieus, wanneer moet ik mijn rekeningen gaan leeg halen?
Is er een turningpoint, dat het echt helemaal fout gaat met die bank?

Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_60130834
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:33 schreef Mr_Memory het volgende:
Ik snap de ballen van de financiele wereld, maar dat het slecht gaat is duidelijk, vooral met Fortis.

Gaat niet fout, wel kans dat de fortis medewerkers chinees moeten gaan leren

Fortis / Ping An

komt erop de gevel te staan
pi_60130843
quote:

Een bank heeft maar een klein deel van al het geld wat erop staat in de kluis liggen (30% was het geloof ik?), dus als iedereen oppeens al hun geld wilt opnemen dan gaat de bank over de kop want ze kunnen niet iedereen hun geld geven Al garandeerd de staat iedereen minimaal 20,000 EUR dekking (geloof ik?)
pi_60131067
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:30 schreef okee6 het volgende:
En de zich opstapelende natuurconflicten, in een land zonder zorgverzekering?
Laat je niet gek maken. Het is een fabeltje dat er geen zorgverzekering is. Er zijn mensen die geen ziektekostenverzekering hebben, zoals heel wat vrienden van me die nog studeren, maar die worden op andere manieren geholpen.

Zelf heb ik een verzekering die me $1 per maand kost. Ik word bijna zonder uitzondering meteen geholpen en co-pay is minimaal. Mijn familie in Nederland heeft het stukken lastiger; een tante van me werd pas na vijf maanden van een oogprobleem afgeholpen, wat hier onder spoedeisende hulp valt. Haar zicht is nu minimaal.
pi_60131347
Oef, afgelopen maanden mijn rendement van +7000,- gezakt naar -11000,-
Had ik maar..... denk ik net als velen
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:58:50 #236
89730 Drugshond
pi_60131374
quote:

Er gaat/ging het gerucht dat er een 2e-emissie nodig was om geld op te halen. En is Fortis in de greep van een boel speculatieve hedgefonds die kunstmatig de prijs zo laag mogelijk proberen te houden (lees : voor emissie).
Als dit gerucht onwaar is, zal het aandeel wel stijgen..over enkele dagen.

Als het gerucht waar is... dan zijn de problemen erger dan we denken. Dat ze structureel een tekort hebben. En dan zou ik wel uitstappen of het risico spreiden (je moet dan wel meer geld hebben dan 36k eurie).
pi_60131467
Toch weer bang die yanks in de laatste driekwartier van de dag
pi_60131475
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:40 schreef Xith het volgende:

[..]

Een bank heeft maar een klein deel van al het geld wat erop staat in de kluis liggen (30% was het geloof ik?), dus als iedereen oppeens al hun geld wilt opnemen dan gaat de bank over de kop want ze kunnen niet iedereen hun geld geven Al garandeerd de staat iedereen minimaal 20,000 EUR dekking (geloof ik?)
Dat is lekker, dan ben ik toch aardig wat geld kwijt

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Memory op 15-07-2008 22:07:14 ]
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:04:15 #239
89730 Drugshond
pi_60131543
quote:
SEC Preparing For the Perfect Storm?

2008-07-15 — marketwatch.com

The Securities and Exchange Commission said Tuesday that it will try to limit so-called "naked" short selling of shares in Fannie Mae, Freddie Mac and big brokerage firms.

The list includes Lehman Brothers (LEH), Merrill Lynch (MER), Morgan Stanley (MS) and Goldman Sachs (GS). Not surprisingly, two of those are due to come out with earnings later this week.

The SEC will issue an emergency order stating that all short sales of shares in these companies will be subject to a "pre-borrow" requirement, said Christopher Cox, chairman of the SEC. This will last for 30 days, he said. The SEC is also planning more rule-making focused on short selling in the broader market, Cox said.

One comment we got on the news: "WOW! I would call this premeditated damage control -- much the same as preparing for a hurricane!!!"
Heel vreemde manier van damage control.... heel opmerkelijk bericht ook.
pi_60131558
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:58 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Er gaat/ging het gerucht dat er een 2e-emissie nodig was om geld op te halen. En is Fortis in de greep van een boel speculatieve hedgefonds die kunstmatig de prijs zo laag mogelijk proberen te houden (lees : voor emissie).
Als dit gerucht onwaar is, zal het aandeel wel stijgen..over enkele dagen.

Als het gerucht waar is... dan zijn de problemen erger dan we denken. Dat ze structureel een tekort hebben. En dan zou ik wel uitstappen of het risico spreiden (je moet dan wel meer geld hebben dan 36k eurie).
Thanks Ik hou het zeker in de gaten!
pi_60131685
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:04 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Heel vreemde manier van damage control.... heel opmerkelijk bericht ook.
what the...?
  dinsdag 15 juli 2008 @ 22:16:51 #242
89730 Drugshond
pi_60131990
VS mag dan innovatie hebben, maar hoeveel is dat nog waard in de relatief onbeschermde wereldmarkt?
pi_60132133
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:18 schreef -scorpione- het volgende:
VS mag dan innovatie hebben, maar hoeveel is dat nog waard in de relatief onbeschermde wereldmarkt?
Het grootste deel van de wereldmarkt speelt zich nog af in het Westen, en daar kun je moeilijk onder patenten en octrooien uit. China is een verhaal apart, maar de afzetmarkt is daar zo interessant dat er op dit moment niet te veel waarde wordt gehecht aan het feit dat ze daar regelmatig valsspelen, als het om intellectual property gaat. Ik neem aan dat zoiets in de toekomst wordt rechtgezet, vooral als China een nog grotere rol op de wereldmarkt gaat spelen.
pi_60132170
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:16 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Yup, valsspelen dus om de koersen kunstmatig te beinvloeden/hoog te houden.
Selling short -> kunstmatig de koerst naar beneden trekken.
pi_60133076
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het grootste deel van de wereldmarkt speelt zich nog af in het Westen, en daar kun je moeilijk onder patenten en octrooien uit. China is een verhaal apart, maar de afzetmarkt is daar zo interessant dat er op dit moment niet te veel waarde wordt gehecht aan het feit dat ze daar regelmatig valsspelen, als het om intellectual property gaat. Ik neem aan dat zoiets in de toekomst wordt rechtgezet, vooral als China een nog grotere rol op de wereldmarkt gaat spelen.
Heb ooit gehoord dat de 'lening' van US zo'n 60 procent is via China? klopt dat?

Ook klanten van bedrijven meer aandacht wil van westen (je wilt geen ict'er uit China aan de telefoon hebben bijv) voor meer kwaliteit! Zelfs goedkoop producten maken, komt je ook duur uit! Hoe ga je dat vervoeren (dat kost toch ook geld)? En hoe kom je aan kwalitatief goed personeel?

Ook een argument, chinezen jatten alles! Als bedrijf wil je niet eens in contact met China! Ze kopieren alles wat je doet en maakt! goedkoop is duurkoop...

[ Bericht 11% gewijzigd door Nasi op 15-07-2008 23:25:28 ]
pi_60133448
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:48 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zelf heb ik een verzekering die me $1 per maand kost.
(Je weet zelf toch ook wel dat dit gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde is?)

Zo heb ik een lease auto van de zaak, helemaal gratis!
pi_60133774
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:04 schreef Drugshond het volgende:

[..]

innovatie is maar een deel hoor, als je gewoon competitief bent dan hoef je niet perse uber-innovatief te zijn. Door bijvoorbeeld fabrieken te moderniseren, zoals in Europa een stuk meer gedaan wordt dan in Amerika, ben je toch meer bestand tegen concurrentie.
pi_60133925
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:16 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Yup, valsspelen dus om de koersen kunstmatig te beinvloeden/hoog te houden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_short_selling

Toch wel behoorlijk fair dus
pi_60134588
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:24 schreef pberends het volgende:

[..]

innovatie is maar een deel hoor, als je gewoon competitief bent dan hoef je niet perse uber-innovatief te zijn. Door bijvoorbeeld fabrieken te moderniseren, zoals in Europa een stuk meer gedaan wordt dan in Amerika, ben je toch meer bestand tegen concurrentie.
Pberends, ik denk niet dat wij het eens worden.

Je kunt niet zo maar stellen dat er in de VS geen moderne fabrieken staan, of dat er niet aan modernisering wordt gedaan. Dat is te kort door de bocht. Ik heb heel wat Ahrend, Daf en Philips-fabrieken van binnenuit gezien en wat ik hier in de VS zie, doet daar echt niet voor onder of is juist beter georganiseerd. Het hangt sterk van de bedrijfstak af. Er zijn natuurlijk best uitzonderingen, zoals Amerikaanse automakers. Japanse autofabrikanten hebben Amerikaanse fabrieken die het aardig doen, maar zij hebben ook problemen om hun SUVs en trucks kwijt te raken.
pi_60135006
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:11 schreef Xith het volgende:

[..]

(Je weet zelf toch ook wel dat dit gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde is?)

Zo heb ik een lease auto van de zaak, helemaal gratis!
Wat is je punt?

Mensen worden in Nederland slecht voorgelicht, met oerwoudverhalen over miljoenen Amerikanen die geen ziektekostenverzekering hebben. Ik laat met een voorbeeld zien dat het allemaal best meevalt, en dat er genoeg Amerikanen zijn met een hele goede verzekering. Tja, dat het dan een secundaire arbeidsvoorwaarde is, dat zal mij worst wezen. Want het is een secundaire arbeidsvoorwaarde die werkt, wat overigens in Nederland niet altijd het geval is, vanwege lange wachtlijsten en slecht opgeleid personeel. Je zult mij ook niet snel meer naar een Nederlands ziekenhuis zien gaan.
pi_60135031
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:15 schreef ItaloDancer het volgende:
Filmpje IndyMac
http://www.latimes.com/bu(...)ul16,1,2521386.story
pi_60135111
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:58 schreef Nasi het volgende:

[..]

Heb ooit gehoord dat de 'lening' van US zo'n 60 procent is via China? klopt dat?

Ook klanten van bedrijven meer aandacht wil van westen (je wilt geen ict'er uit China aan de telefoon hebben bijv) voor meer kwaliteit! Zelfs goedkoop producten maken, komt je ook duur uit! Hoe ga je dat vervoeren (dat kost toch ook geld)? En hoe kom je aan kwalitatief goed personeel?

Ook een argument, chinezen jatten alles! Als bedrijf wil je niet eens in contact met China! Ze kopieren alles wat je doet en maakt! goedkoop is duurkoop...
pi_60135249
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:20 schreef pberends het volgende:

[..]

R&D is inderdaad in de VS nog steeds een stuk beter. Alleen lijkt Amerika uit dit feit amper voordeel te kunnen halen. Ja, misschien met nieuwe vliegtuigjes die steden nog leuker kunnen bombarderen.
pi_60135310
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 22:23 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Beetje onzin he. China heeft de VS verder van het spoor gebracht door de eigen munt pas laat aan een mandje van vreemde valuta te koppelen. De RMB was te goedkoop, wat het evenwicht in de markt nog meer verstoorde. En nog steeds weten we niet hoeveel geld daar omgaat.

En Amerika nu ook aan het drukken.
  woensdag 16 juli 2008 @ 02:47:29 #258
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_60136380
De discussie wat we hebben in deze serie van topics en op andere fora komt uiteindelijk neer op het volgende probleem: we lenen teveel.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_60136696
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef Demophon het volgende:
De discussie wat we hebben in deze serie van topics en op andere fora komt uiteindelijk neer op het volgende probleem: we lenen teveel.
Lenen kan geen kwaad, zo lang je het maar terug kunt betalen. En daar zit 'm de kneep.

Ik heb een aantal collega's die tot over hun oren in de schuld zitten. Voor $200.000 in de studieschuld staan is hier heel normaal. Maar zo lang je startsalaris tegen de $100.000 zit, heb je die twee ton zo terug betaald.

Maar verder heb je gelijk. We lenen te veel. Een groot probleem hier zijn de credit cards en een nog groter probleem de huizenmarkt. De afgelopen jaren zijn de prijzen enorm gestegen, omdat iedereen zonder probleem veel te veel geld kon lenen.

Maar laat dat nu juist een probleem zijn dat in Nederland minstens zo groot is als hier...
  woensdag 16 juli 2008 @ 06:40:52 #260
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_60136797
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 05:32 schreef Lyrebird het volgende:
Maar laat dat nu juist een probleem zijn dat in Nederland minstens zo groot is als hier...
Dit lijkt me wel heel sterk, zijn daar cijfers van ? Ik heb namelijk het idee dat de bank hier een stuk moeilijker doet over een hypotheek, maar dat vooral het CCprobleem hier vele malen kleiner is.
  woensdag 16 juli 2008 @ 07:12:13 #261
89730 Drugshond
pi_60136874
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:30 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Naked_short_selling

Toch wel behoorlijk fair dus
Dat vraag ik me dus af.... volgens de beurs-etiketten is het niet helemaal zuiver beursgedrag. Maar zolang er iemand de acties kan garanderen is er niet zoveel aan de hand (99 % gaat immers goed).
Normaliter is een venster/incubatietijd van een paar dagen een redelijk common practice.
Maar 30 dagen is wel erg lang om short te mogen gaan.

Ik snap een deel van de beperking wel, zodat geruchten niet misbruikt kunnen worden voor speculatieve koerswinsten (zie Fortis gisteren).

Zover gaat mijn kennis ook weer niet. De plotselinge regulering snap ik deels wel. Om een herhaling van BSC te voorkomen. Maar dan nog. een dergelijke ver-handelswijze wordt opeens flink aan de ketting gelegd.
pi_60136887
Nu het punge-protection team het moeilijk krijgt, gaat men nog meer en steeds meer specialistische beperkingen opleggen.
  woensdag 16 juli 2008 @ 07:21:44 #263
141482 Q.
JurassiQ
pi_60136919
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 06:40 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dit lijkt me wel heel sterk, zijn daar cijfers van ? Ik heb namelijk het idee dat de bank hier een stuk moeilijker doet over een hypotheek, maar dat vooral het CCprobleem hier vele malen kleiner is.
Volgens mij worden de meeste CCs in nederland 1x per maand of meteen direct van je rekening afgeschreven, geen langlopende schuld dus.
For great justice!
pi_60137110
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 06:40 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoelt dat door de hypotheekrenteaftrek in Nederland de huizenprijzen hier ook hoger zijn dan bij een normaal werkende markt. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Maar het is maar een deel van de reden waarom huizen in Nederland duur zijn. Dus echt hetzelfde als in de VS is het bepaald niet.
  woensdag 16 juli 2008 @ 08:15:52 #265
38496 Perrin
pi_60137183
En probeer hier maar eens een liar's loan af te sluiten.. gaat echt niet lukken. Hypotheekverstrekkers zijn best streng hier, terwijl ik de indruk heb dat ze in de VS iemand in de bijstand soms nog een McMansion zouden verkopen.
pi_60137198
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 07:21 schreef Q. het volgende:

[..]

Volgens mij worden de meeste CCs in nederland 1x per maand of meteen direct van je rekening afgeschreven, geen langlopende schuld dus.
En in de US 1x per jaar? Dat heeft er geloof ik niets mee te maken hoor. Alleen dat men meer betaald dan men binnen krijgt, en dat is makkelijk met een CC... ?
pi_60137212
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60137284
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 07:21 schreef Q. het volgende:

Bij mijn CC wordt er 1* per maand als er een credit staat maar 45 euro afgeschreven, om meer af te schrijven moet ik toch zelf actie ondernemen. CC maatschappij leven ook bij gratie van schulden en een flinke rente die men rekent.
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:06:00 #269
89730 Drugshond
pi_60137664
quote:
Beurzen bang dat ergste kredietcrisis nog komt

AMSTERDAM - Terwijl de euro gisteren een nieuw record ten opzichte van de dollar bereikte, daalden de Europese beursgraadmeters tot het laagste punt in drie jaar tijd. Het aanvankelijke optimisme over het reddingsplan voor de Amerikaanse hypotheekbanken Freddie Mac en Fannie Mae maakte al snel plaats voor scepsis en de financiële waarden kregen opnieuw een dreun. In Amsterdam ging bovendien het aandeel Fortis eventjes liefst 18% onderuit nadat bekend werd dat de Autoriteit Financiële Markten een onderzoek begint of de beleggers op het verkeerde been zijn gezet.

Het was gisteren wereldwijd pure ellende in de financiële sector. In de VS maakte het aanvankelijke optimisme over de redding van de hypotheekbanken Freddie Mac en Fannie Mae – die samen borg staan voor ruim $5 biljoen aan hypotheken – plaats voor scepsis. De bedragen waar het om gaat, lijken te groot om door de belastingbetaler te kunnen worden opgehoest.

Naast wankelende hypotheekbanken kwam ook het nieuws dat de grootste Amerikaanse spaarbank, de Washington Mutual, mogelijk een verlies van $26 miljard heeft geleden. De lijst van Amerikaanse banken in de problemen wordt daarmee steeds langer. Dat de ene na de andere bank in de VS nu in de problemen komt (wat een teken is dat door de gedaalde huizenprijzen ook ’goede’ leningen niet meer zo solide zijn) ziet de markt als een bewijs dat de kredietcrisis nog jaren voort kan woekeren.

Voor het Amerikaanse Congres verklaarde de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, Ben Bernanke, dat de toekomst van de Amerikaanse economie inderdaad onzeker is en dat de financiële markten tot het uiterste zijn gespannen door de huizencrisis, de hoge olieprijzen en de inflatie, maar dat de Federal Reserve er alles aan zal doen om de stabiliteit te herstellen.

Ook president Bush was ingehuurd om rust te brengen, tijdens een speciaal ingelaste persconferentie bezwoer hij dat het bancaire systeem de storm kon doorstaan: „We moeten even diep ademhalen om door deze periode heen te komen.” Om een nieuwe ’run op de bank’ te voorkomen wees hij erop dat alle tegoeden tot $100.000 zijn gegarandeerd door de centrale bank. Maar na de woorden van Bernanke en Bush wist de markt het zeker: de economische activiteit in de VS staat onder druk en prompt daalde de olieprijs van een bijna-record van $146 per vat naar $138.

Bernanke had voor de Senaat nog wel een beetje positief nieuws. De groei voor dit jaar in de VS werd in april becijferd op 0,3 tot 1,2%, nu houdt de opvolger van Alan Greenspan het op 1 tot 1,6%, dus net geen recessie. De werkloosheid blijft onveranderd op 5,5 à 5,7%. De inflatieverwachting gaat fors omhoog, van 3,1 tot 3,4% naar 3,8 à 4,2%.

Desondanks joegen de troebele vooruitzichten voor de Amerikaanse economie de euro tot een nieuw record ten opzichte van de dollar. Er kwam een koers van $1,6038 op het bord. Slecht nieuws over de Duitse economie kon daar niets meer aan afdoen. De Duitse ZEW-index die het vertrouwen van investeerders meet, was tot het laagste punt sinds 1991 gezakt.

„Het is moeilijk om op dit moment nog iets positiefs te ontdekken”, aldus analist Michel van der Stee van Van Lanschot Bankiers. Zijn collega Roelof-Jan van den Akker van ING Wholesale valt hem bij. „In deze tijden durf ik niets meer uit te sluiten. Ook geen AEX van 300. Tijdens de Aziëcrisis hebben we ook zulke koersdalingen gezien”, herinnert Van den Akker zich.

Andere analisten denken dat het beter is om te wachten op herstel. Verkopen tegen de huidige afbraakprijzen heeft geen zin meer, zo vinden deze beurskenners.
pi_60138253
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij mijn CC wordt er 1* per maand als er een credit staat maar 45 euro afgeschreven, om meer af te schrijven moet ik toch zelf actie ondernemen. CC maatschappij leven ook bij gratie van schulden en een flinke rente die men rekent.
45 euro? da's 100 florijnen Mijn Rabocard wordt gelukkig iedere maand direct geheel verrekend..
pi_60138395
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:46 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

45 euro? da's 100 florijnen Mijn Rabocard wordt gelukkig iedere maand direct geheel verrekend..
bij ons doet de mijne in termijnen van 45, sangdrax heeft de partnercard en dat wordt helemaal afgeschreven. maar wij betalen altijd direct af, als we het ding al gebruiken. eigenlijk alleen voor aankopen per internet danwel in het buitenland. maar wij houden ook niet van schuld en roodstaan, al heb ik wel een actief doch afbetaald doorlopend krediet (want je weet maar nooit, en dan kan je er iig makkelijk aan)
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:54:17 #272
67725 Dulk
Taweret
pi_60138398
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 08:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

mijn rabocard wordt net zoals de persoon hierboven zegt inderdaad elke maand op nul gezet, en van mijn visacard krijg ik elke maand een overzicht met een acceptgiro, waarna ik mimimaal 45 euro moet aflossen of gewoon alles in één keer en dan natuurlijk geen rente betalen.

fortis alweer een kleine 2% gezakt

Naam aandeel Fortis
Laatste Koers 8.29(09:33)
Verandering -0.16/(-1.89%)
Vorige slotkoers 8.45
Openingskoers 8.74
Bied(volume) 8.29(11,950)
Laat(volume) 8.30(6,876)
Hoogste dagkoers(tijd) 8.75(09:00)
Laagste dagkoers(tijd) 8.23(09:28)
Omzet(stuks) 4,621,966
namaste
pi_60138534
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:54 schreef simmu het volgende:

[..]

bij ons doet de mijne in termijnen van 45, sangdrax heeft de partnercard en dat wordt helemaal afgeschreven. maar wij betalen altijd direct af, als we het ding al gebruiken. eigenlijk alleen voor aankopen per internet danwel in het buitenland. maar wij houden ook niet van schuld en roodstaan, al heb ik wel een actief doch afbetaald doorlopend krediet (want je weet maar nooit, en dan kan je er iig makkelijk aan)
Ik gebruik het ook alleen voor tickets en heel af en toe de boodschappen of een wat grotere aankoop. Gaat hier makkelijker dan geld uit de automaat trekken, want dan moet ik met een dikke enveloppe over straat ... dus aan het eind van de maand wordt dat netjes geheel verrekend... opgelost.. geen jarenlange afbetalingen van 1 euro per maand of zo.. Ik kan 1000 euro rood staan.. maar ook nooit nodig gehad tot op heden. Dan maar geen SUV
pi_60139025
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 05:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Lenen kan geen kwaad, zo lang je het maar terug kunt betalen. En daar zit 'm de kneep.
Dit is inderdaad het eenvoudige principe dat de hooggeleerde heren van Harvard & Co lang hebben volgehouden. Indrukwekkend lang. En nu gaan ze met hoge arbeidsproductiviteit aan het afbetalen, daarmee mede logisch dat netto-uitgever Bush het stokje door gaat geven.
quote:
Ik heb een aantal collega's die tot over hun oren in de schuld zitten. Voor $200.000 in de studieschuld staan is hier heel normaal. Maar zo lang je startsalaris tegen de $100.000 zit, heb je die twee ton zo terug betaald.
Zo lang? Amerika is het land van de onbegrense mogelijkheden, na vier jaar verdien je natuurlijk het dubbele!
quote:
Maar verder heb je gelijk. We lenen te veel. Een groot probleem hier zijn de credit cards en een nog groter probleem de huizenmarkt. De afgelopen jaren zijn de prijzen enorm gestegen, omdat iedereen zonder probleem veel te veel geld kon lenen.

Nederland heeft in de ogen van de wereld consumenten met grote (hypotheek)schulden. Maar afgezien van beleggingshypotheken, betreft de betrokken groep niet de helft van de Nederlanders. Daarnaast hebben we veel beter toezicht en regulatie. In Nederland hebben we gelukkig een vangnet. Het is ook niet blind dat ambtenarenpensioenfonds ABP in Fortis investeert.
pi_60139106
Je zou maar ambtenaar zijn
quote:
gepubliceerd op 28 juni 2008
FORTIS Nadat het aandeel donderdag met 20 procent kelderde, was er gisteren toch nog enig positief nieuws over de Belgisch-Nederlandse bank-verzekeraar Fortis. Het pensioenfonds ABP heeft ongeveer 500 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd, nadat Fortis donderdag ter waarde van 1,5 miljard euro nieuwe aandelen uitgaf, als onderdeel van een pakket noodmaatregelen. ABP heeft daarvan ongeveer eenderde deel ingeslagen.
ABP was evenals Ping An flink bezig in Fortis.
pi_60139454
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:31 schreef okee6 het volgende:
Je zou maar ambtenaar zijn
[..]

ABP was evenals Ping An flink bezig in Fortis.
zal wel in opdracht van balkenende zijn, ze willen liever geen chinees de baas laten worden
pi_60139629
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:47 schreef henkway het volgende:

[..]

zal wel in opdracht van balkenende zijn, ze willen liever geen chinees de baas laten worden
Inderdaad. Misschien dat dit mensen, in het bijzonder ambtenaren, beter doet inzien waarom vrije markt niet vrij is. Je hebt een ambtenarenspaarpotje en het mag niet meer in clusterbommen geinvesteerd, dus dan maar zo
pi_60139649
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 07:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus af.... volgens de beurs-etiketten is het niet helemaal zuiver beursgedrag. Maar zolang er iemand de acties kan garanderen is er niet zoveel aan de hand (99 % gaat immers goed).
Normaliter is een venster/incubatietijd van een paar dagen een redelijk common practice.
Maar 30 dagen is wel erg lang om short te mogen gaan.

Ik snap een deel van de beperking wel, zodat geruchten niet misbruikt kunnen worden voor speculatieve koerswinsten (zie Fortis gisteren).

Zover gaat mijn kennis ook weer niet. De plotselinge regulering snap ik deels wel. Om een herhaling van BSC te voorkomen. Maar dan nog. een dergelijke ver-handelswijze wordt opeens flink aan de ketting gelegd.
Mjah kijk als er "geruchten" op gang komen (of als je die zelf maakt) kun je die als grote instelling gewoon bewaarheid laten worden. Bij MarketWatch hadden ze het al over fondsen waar meer shorts uitstaan dan het totaal aantal aandelen. Je kan feitelijk gewoon een financiële instelling in deze tijden op de fles laten gaan mocht je daar belang bij hebben (als je een grote jongen bent). Dat lijkt me iets wat je niet zou moeten willen... het is niet voor niets slechts een tijdelijke maatregel.
pi_60140925
There we go again 377 (-1,5%)
  woensdag 16 juli 2008 @ 11:57:13 #280
38496 Perrin
pi_60141078
quote:
Op maandag 14 juli 2008 00:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik denk dat 't slot komende vrijdag ook weer boven de 400 ligt, eerlijkgezegd.. daarna gaat het vast weer naar beneden, maar de afgelopen beursdagen is er al weer genoeg gedaald.. tijd voor een (korte) opleving denk ik.
pi_60141170
ING (-1,72%) en Fortis (-3.20%) staan ook al in de min..

Edit: en weer verder naar beneden

[ Bericht 32% gewijzigd door Netstorm op 16-07-2008 12:09:10 ]
pi_60141430
Komen weer hoop slecht cijfers ben ik bang van de EU en de VS, dus zal weer hard gaan vandaag denk ik.
............................
  woensdag 16 juli 2008 @ 12:13:18 #283
67725 Dulk
Taweret
pi_60141439
valkt wel mee toch

Fortis -4.26%
ING Groep -2.47%
namaste
pi_60141732
374 (-2,5%)

Fortis -6%
ING -4%
pi_60141826
zulen nu eerst wel wat banken failliet gaan, Fortis wordt gedragen door de Chinezen en het ABP
pi_60141838
ik heb wel een paar beleggingsfondsen gedeeltelijk "omgezet" naar trackers.
  woensdag 16 juli 2008 @ 13:05:37 #287
89730 Drugshond
pi_60143036
Gadverdamme wat een smeerlap!
Ich bin der Führer.
  woensdag 16 juli 2008 @ 13:33:09 #292
89730 Drugshond
pi_60143210
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

quote:
VS verliezen terrein op technologisch vlak

Het World Economic Forum maakt elk jaar een rangschikking op waarbij 129 landen met elkaar worden vergeleken op het vlak van technologische vooruitstrevendheid.

Hiervoor worden verschillende criteria gebruikt waaronder de wetgeving, de penetratie van mobiele telefonie en draadloos internet en de manier waarop de overheid inspanningen levert om technologie voor iedereen beschikbaar te stellen.

Voor het tweede opeenvolgende jaar voert Zweden de lijst aan, zo merkt P&B Invest op. Op Ericsson na beschikt het land nochtans niet over grote multinationals maar het internetgebruik is er wijd verspreid en ook de overheid heeft er voor een technologievriendelijk klimaat gezorgd. Andere Scandinavische landen presteren eveneens erg goed, dankzij de aandacht die er aan opleiding en innovatie wordt besteed.

IJsland klom van de vierde naar de tweede plaats en Denemarken steeg zelfs van plaats tien naar de vijfde stek. Andere Europese landen in de top tien zijn Zwitserland (3), Nederland (4) en Luxemburg (10). Dit jaar haalden ook twee Aziatische landen de top tien: Hong Kong veroverde de zesde plaats en Zuid-Korea bevindt zich één trapje lager.

Intussen blijven de Verenigde Staten verder terrein verliezen, vooral als gevolg van de strenge regelgeving. De Verenigde Staten voerden jarenlang de lijst aan maar zijn intussen weggezakt naar de negende plaats. Australië, Israël, Singapore en het Verenigd Koninkrijk vielen dit jaar allemaal uit de top tien.
Ik zeg het nogmaals (tegen beter weten in).... innovatie (maak producten waarvoor een brede vraag is).
  woensdag 16 juli 2008 @ 13:37:01 #293
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_60143315
quote:
Herverzekeraar Swiss Re heeft woensdag bekendgemaakt begin juli een exposure van in totaal $9,6 miljard te hebben ten aanzien van schuldpapieren van de geplaagde Amerikaanse hypotheekverstrekkers Freddie Mac en Fannie Mae. De exposure ten aanzien van Fredde Mac bedraagt $5,2 miljard en ten aanzien van Fannie Mae $4,4 miljard.

De cijfers zijn bekendgemaakt in een memo aan analisten, ingezien door Dow Jones Newswires.

Swiss Re liet tevens weten dat de door hypotheken gedekte portefeuille, die per 31 maart CHF12,2 miljard bedroeg, voor circa 47% bestaat uit Freddie Mac, 44% Fannie Mae en 9% Ginnie Mae.
Wat betekent dit nou eigenlijk? Dat ze geld schuldig zijn aan Fannie en Freddie, of dat ze geld krijgen van F&F, of iets anders?
  woensdag 16 juli 2008 @ 13:41:34 #294
89730 Drugshond
pi_60143452
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:37 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Wat betekent dit nou eigenlijk? Dat ze geld schuldig zijn aan Fannie en Freddie, of dat ze geld krijgen van F&F, of iets anders?
Simpel...Ik denk dat de waardepapieren minder waard worden. Je kunt ze niet verkopen of verhandelen tegen een betere prijs = verlies op het eigen vermogen.
pi_60143482
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:33 schreef Drugshond het volgende:

[..]

[..]

Ik zeg het nogmaals (tegen beter weten in).... innovatie (maak producten waarvoor een brede vraag is).
Volgens mij vergis je je. Amerika kan bepaalde zaken niet innoveren in het nationaal belang bekeken. De regelgeving is er ter bescherming en ze zullen dat niet los kunnen laten. Verder heeft men natuurlijk altijd op de eigen markt veel 'hoe dan ook' kwijt gekund. Dat echoot nu.
pi_60143834
Wat is de verwachting voor het komende half jaar volgens jullie? VS in recessie waarop de rest van de wereld volgt? Mij lijkt dat aangezien vrijwel elk land belangen heeft in de VS ook elk land de pijn zal voelen van een recessie in de VS.

Komt ook nog eens bij dat dit een verkiezingsjaar is in de VS en China de olympische spelen als prioriteit heeft, derhalve lijken veel dingen vast niet wat ze ook daadwerkelijk zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 16 juli 2008 @ 14:00:39 #297
89730 Drugshond
pi_60143953
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 13:42 schreef okee6 het volgende:
Volgens mij vergis je je. Amerika kan bepaalde zaken niet innoveren in het nationaal belang bekeken. De regelgeving is er ter bescherming en ze zullen dat niet los kunnen laten. Verder heeft men natuurlijk altijd op de eigen markt veel 'hoe dan ook' kwijt gekund. Dat echoot nu.
Alleen kijken naar de eigen markt is bijna een vorm van protectionisme. Economisch gezien een dooddoener.
Probeer maar eens een standaard weg te zetten terwijl de rest van de wereld al veel verder is met een technologische/markt overheersende invoering.
Philips V2000 anyone , ook dat heeft vroeg of laat zijn weerslag binnen de eigen landsgrenzen.

GM en Toyota verkoopt wel minder auto's in de States... maar Toyota heeft wel een waardige opvolger klaar staan (Prius). GM heeft nu nog niks te bieden. Daar sta je dan als autofabrikant.... terwijl je 'binnenlandse'' klanten weglopen en de markt schreeuwd om een ander type auto.
pi_60144126
Punten uit stuk van nrcnext:
  • De FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation) is een overheidsorgaan dat met geld van de banksector garantstaat voor de ingelegde spaargelden.
  • Tot $ 100.000 wordt volledig vergoed door de FDIC.
  • Alles boven de $ 100.000 wordt 50% vergoed.
  • Ongeveer 1 miljard dollar aan spaar-, hypotheekgelden en levensverzekeringen gaan ‘verloren’ (IndyMac).
  • De FDIC heeft een lijst van nog 'ns 90 banken die IndyMac mogelijk dreigen te volgen (een paar zullen waarschijnlijk vallen).
  • Het budget van FDIC is 52 miljard dollar.
  • De IndyMac operatie zal waarschijnlijk 4 à 8 miljard dollar kosten.
  • When the student is ready, the teacher will appear.
      woensdag 16 juli 2008 @ 14:11:34 #299
    66113 digitaLL
    Dammit guess what
    pi_60144211
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2008 13:56 schreef waht het volgende:
    Wat is de verwachting voor het komende half jaar volgens jullie? VS in recessie waarop de rest van de wereld volgt? Mij lijkt dat aangezien vrijwel elk land belangen heeft in de VS ook elk land de pijn zal voelen van een recessie in de VS.

Komt ook nog eens bij dat dit een verkiezingsjaar is in de VS en China de olympische spelen als prioriteit heeft, derhalve lijken veel dingen vast niet wat ze ook daadwerkelijk zijn.

De VS is al jarenlang in een recessie. Het is manipulatie van cijfers, met name de inflatiecijfers die het anders doen voorkomen. Probleem is dat de werkelijkheid zich niet zo makelijk laat manipuleren. De autoverkopen dalen enorm, Banken vallen om en zelfs instituten die als middel tegen de crisis van de jaren 30 werden opgericht staan op instorten. Maar een recessie welnee .
    They are selling a lot of shit and people are putting it in their eyes.
    It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
    pi_60144250
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2008 14:00 schreef Drugshond het volgende:

[..]

GM en Toyota verkoopt wel minder auto's in de States... maar Toyota heeft wel een waardige opvolger klaar staan (Prius). GM heeft nu nog niks te bieden. Daar sta je dan als autofabrikant.... terwijl je 'binnenlandse'' klanten weglopen en de markt schreeuwd om een ander type auto.
    Cadillac komt met een hybride SUV en diverse andere merken hebben ook al de greenswitch moeten maken, vanwege de oplopende (binnenlandse) gallonprijs. Waarom pas nu? Protectionisme. De automobielbranche is trouwens niet zo'n goed innovatievoorbeeld, die is voor Amerika reeds verloren.
    pi_60144322
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2008 14:07 schreef Aether het volgende:
  • Alles boven de $ 100.000 wordt 50% vergoed.
  • zo, dat is netjes zeg
    alleen lastig met het budget idd

Bulls, Bears & Bucks #17
    pi_60148151
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2008 17:33 schreef Q. het volgende:

[..]

Echt heel veel dommere puur korte-termijn 'oplossingen' zijn er niet hè? Mijn god, ik snap echt serieus niet hoe ze iemand met zo'n compleet gebrek aan intellect hebben kunnen kiezen tot machtigste man op aarde.
    en dat niet alleen maar ook nog eens 2x zelfs toen bekend was dat hij een oorlog bij elkaar verzonnen had
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')