Als de conflicten uit de wereld zijn en olie als brandstof naar een lager plan verwezen wordt, ja. In dollars afgerekend zal de prijs echter nooit 50 zijn. Die munt valt.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 04:33 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik las laatst ergens op MSN dat iemand voorspelde dat we voor het eind van het jaar weer rond de $50 per vat zullen zitten. Zo'n vaart zal het niet lopen, maar het zou de beurs erg veel goed doen.
Bron: nrcnext.quote:‘Freddie Mac wil voor 10 miljard aandelen verkopen’
New York, 18 juli. De Amerikaanse hypotheekbank Freddie Mac overweegt voor 10 miljard dollar (6,3 miljard euro) nieuwe aandelen uit te geven om extra kapitaal op te halen. Dat meldde de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal vandaag.
De grootste hypotheekverstrekker van de Verenigde Staten heeft samen met zijn zusterbedrijf Fannie Mae ernstig te lijden onder de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt, waardoor ze meer dan 11 miljard dollar hebben verloren. Veel analisten vrezen dat de verliezen nog veel verder kunnen oplopen.
De Amerikaanse overheid wil de twee semi-overheidsbedrijven financieel te hulp te schieten om te voorkomen dat de huizenmarkt in de VS nog verder in elkaar zakt. Het Amerikaanse ministerie van Financiën liet zondag weten de kredietverstrekking aan de twee hypotheekbanken te verlengen en mogelijk aandelen van beide bedrijven te kopen om ze overeind te houden. Dat zou betekenen dat het overheidstoezicht bij de twee instellingen wordt verscherpt.
Door de verkoop van nieuwe aandelen wil Freddie Mac dit overheidsingrijpen voorkomen. De verkoop zou vooral aan reeds bestaande aandeelhouders wereldwijd moeten plaatsvinden. Volgens The Wall Street Journal heeft Freddie Mac al gesprekken gevoerd met de zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley. De aandelenemissie moet naar verwachting 5 tot 10 miljard dollar gaan opleveren. Om de kaspositie te versterken, verkocht Fannie Mae in mei al voor 7,4 miljard dollar aandelen.
Freddie Mac en Fannie Mae bezitten of garanderen samen ongeveer 5,2 biljoen dollar aan uitstaande hypotheken, bijna de helft van de totale Amerikaanse hypotheekmarkt. Door alle onrust rond Freddie Mac en Fannie Mae zijn hun aandelenkoersen vorige week met 45 procent gedaald. Woensdag en donderdag toonden de fondsen weer fink herstel. Toch bedraagt het koersverlies sinds begin dit jaar nog altijd 76 procent.
Wie durft de gok aan om zulke aandelen op dit moment te kopen?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:37 schreef indahnesia.com het volgende:
10 miljard dollar.. met de huidige prijs dus zo'n 1.2 miljard aandelen...
Je zegt toch precies hetzelfde als degene die je quote?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:26 schreef okee6 het volgende:
[..]
En waar heb je die kennis vandaan? De gemakkelijk winbare vloeibare Arabische olie raakt op, Groot-Brittanie raakt erdoorheen. Dan ben je meer aangewezen op olie uit de conflictgebieden, denk aan Nigeria, Irak, Iran, Rusland. Qua productie is winning uit de oliezanden steeds lucratiever. Of er werkelijk veel en kwalitatieve olie onder het resterende poolijs zit, moet nog onderzocht. Gezien de locatie, verwacht maar niet dat de hongerige landen het daar binnen enkele generaties overeens worden
Overigens wordt de dip in de prijs wel degelijk aan de dreigende afkoeling van de Amerikaanse economie toegeschreven. Een recessie bespaart olie, tevens is het gunstig voor het Amerikaanse milieu.
Het Ministerie van Financien van de VS?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wie durft de gok aan om zulke aandelen op dit moment te kopen?
In een ideale wereld wel...quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is? Haat de manier waarop we leven op deze planeet. Grenzen trekken en lekker mekaar de kop gek maken. Als je toevallig in een land bent geboren waar genoeg olie in de grond zit heb je wel mazzel. Wat maken wij mensen het mekaar toch moeilijk!
Mijn achtertuin hou ik toch graag voor mezelf hoor. Grenzen trekken ontkom je gewoon niet aan.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is? Haat de manier waarop we leven op deze planeet. Grenzen trekken en lekker mekaar de kop gek maken. Als je toevallig in een land bent geboren waar genoeg olie in de grond zit heb je wel mazzel. Wat maken wij mensen het mekaar toch moeilijk!
Tja, als je toevallig in een land bent geboren waar de grond vruchtbaar is heb je ook mazzel. Wat wil je, een soort wereldcommunisme? Voor 'alles' heb je grondstoffen nodig, die geen van allen evenredig verdeeld zijn over de wereld. In de 'woestijn' hebben ze olie, what else? Als je dat van ze afpaktquote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Lol, lijkt me wel wat!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:26 schreef Aether het volgende:
[..]
In een ideale wereld wel...
Misschien moeten we naar een ‘Star Trek-economie’
Parecon lijkt hier wat op.
Ontkom je wel aan. Alleen als we blijven denken zoals jij denkt dan heb je gelijk!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn achtertuin hou ik toch graag voor mezelf hoor. Grenzen trekken ontkom je gewoon niet aan.
Ja, een soort wereldcommunisme. Ben ervan overtuigd dat we iedereen op deze planeet kunnen onderhouden. We leven nu meer op basis van de sterksten overleven en de zwakkeren hebben pech. Dit is volgens mij meer dierlijk gedrag. Als we de huidige problemen nu eens goed analyseren dan lijkt mij dat dit niet werkt. Je maakt mensen die afhankelijk zijn zwakker en de rijken kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Slaat gewoon nergens op!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:34 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Tja, als je toevallig in een land bent geboren waar de grond vruchtbaar is heb je ook mazzel. Wat wil je, een soort wereldcommunisme? Voor 'alles' heb je grondstoffen nodig, die geen van allen evenredig verdeeld zijn over de wereld.
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:38 schreef Scorpie het volgende:
Nou Eduard, no way dat je in mijn achtertuin mag komen.
Er zijn beperkte middelen tov een oneinige neuk/voortplantingsdrang.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Bronquote:In their refined study, Giampietro and Pimentel found that 10 kcal of exosomatic energy are required to produce 1 kcal of food delivered to the consumer in the U.S. food system. This includes packaging and all delivery expenses, but excludes household cooking).20 The U.S. food system consumes ten times more energy than it produces in food energy. This disparity is made possible by nonrenewable fossil fuel stocks.
Dit weekend feestje met vrije inloop in jouw huis?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:39 schreef Eduard37 het volgende:
[..]
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?
Nee liever niet. Wil ik even gaan zonnen in de tuin, komt er ineens een groep luidruchtige wildvreemden aanlopen, met barbecue, parasol, half bezopen... die willen eens ff gezellig een feestje gaan houden in mijn tuin.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:39 schreef Eduard37 het volgende:
ha ha ha, ook niet voor een gezellige barbeque en een biertje?
Ok, vooruit dan. Wel een amerikaans feestje natuurlijk!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit weekend feestje met vrije inloop in jouw huis?
Dat dachten de Amerikanen ook volgens mij, toen ze de indianen uitroeiden.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:18 schreef Eduard37 het volgende:
Olie is toch van iedereen? Net als de hele planeet van iedereen is?
Luidruchtig? Wildvreemd? Half bezopen? Hmmmm, is dat hoe jij barbebuen ziet? Ben geen lid van het oranjelegioen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:42 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Nee liever niet. Wil ik even gaan zonnen in de tuin, komt er ineens een groep luidruchtige wildvreemden aanlopen, met barbecue, parasol, half bezopen...
Nee dank je.
Hallo, zo is het hoe het nu gaat! Ik heb het over als het niet zo zou zijn!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:45 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat dachten de Amerikanen ook volgens mij, toen ze de indianen uitroeiden.
En stel je voor dat er een stam diep in het oerwoud woont. Op een dag wordt daar een belangrijke grondstof ontdekt. Vervolgens komen er aan paar Europeanen aan en die zeggen "De planeet is van iedereen!", en vervolgens gaan zij die grondstof opgraven, zonder rekening te houden met de huidige bewoners.
Lekker zooitje zou dat worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |