Hier waren al wat antwoorden op, maar hier weer verder zodat deze dame 't juiste advies krijgt!quote:Hallo,
ik heb een tijdje geleden een Nikon D80 aangeschaft met een 18-135 lens (die "nieuwe" kitlens). Nu willen we in het najaar op vakantie naar chili en zijn aan het twijfelen over wat te doen met onze lens. Wij hebben eigenlijk 2 keuzes: onze kitlens verkopen en een 18-200 van Nikon (die erg goed uit de test kwam van Zoom) te kopen ter vervanging, of nu een telelens kopen (er is een 200-400 lens van Nikon heb ik begrepen) en de kitlens houden (en volgend jaar na de vakantie vervangen voor de 18-200) en nu een gat hebben tussen de lenzen. De kitlens willen we sowieso gaan vervangen en die telelens willen we ook, alleen alles bij elkaar wordt dat erg prijzig dus vandaar dat we het even niet tegelijkertijd kunnen doen ...
Wat zouden jullie doen?
Ja. Gewoon doen. Ideaal voor studiowerk, kost geen drol en lekker lichtsterkquote:Op dinsdag 10 juli 2007 11:37 schreef Dutch50 het volgende:
Simpele vraag
Is een Canon 50mm 1.8 een goede koop voor een 20D ?
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, ik had:quote:Op maandag 9 juli 2007 19:25 schreef Crit het volgende:
hallo, ik heb nu al een tijdje de canon eos 400d met de kitlens (18-55). dit bevalt me in principe prima, maar er zijn toch wat dingen waar ik mee zit:
ten eerste heb ik het idee dat de kitlens lang niet de beste kwaliteit uit me camera haalt
ten tweede mis ik een groter zoombereik
ten derde mis ik een bredere kijkhoek voor bijv. landschapsfoto`s
macro foto`s vind ik ook leuk, maar dat gaat niet samen met wat hierboven staat in 1 lens, ofwel?
maar wat het nu is, ik heb pas sinds kort een spiegelreflex en heb vrij weinig verstand van lenzen. dus ik vroeg me af wat voor lens jullie mij zouden aanraden. en wat als ik zeg dat de lens iig een zoombereik van 3 x zover als me 18-55? word dat dan een ??-200 lens?
ik heb ook geen behoefte eraan om de hele tijd me lenzen te verwisselen dus misschien is er een lens die zegmaar en 18-55 is en ook een groot zoombereik heeft ?
ondertussen ben ik dit tegengekomen:
Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II
is dat niet wat? allebei niet al te duur...
geen superlens iigquote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:11 schreef Crit het volgende:
Allemaal iig bedankt voor de reacties. ik wil uiteraard wel kwaliteit hebben dus wat dachten jullie van een Canon EF 28-200mm 1:3.5-5.6 USM ( prijs varieert van 380 tot 500 euro )? En dat in comopinatie met een 400d ?
en belangrijke vraag: wat zijn dan volgens jullie de directe voordelen van die lens ten opzichte van de 18-55 kitlens ?
Aaaah dat maakt heel erg veel duidelijk! Dat van die 1.6 factor had ik wel eens gelezen, maar ik dacht dat canon dat vanzelf wel omrekende. Maar dan was ik natuurlijk vergeten dat dat alleen maar voor kleine sensors gaat, en voor de grotere dus niet geld. Dankjewel!quote:Op dinsdag 10 juli 2007 18:49 schreef qless het volgende:
50 mm was zo ongeveer idd een normale kijkhoek, maar dan wel op full-frame camera's. Jouw 400D heeft een kleinere sensor (1.6 factor) dus zou een 50 mm lens het effect geven van een 85. Dus was bijvoorbeeld op een fullframe een 24 mm een groothoek, dan zal je voor dezelfde groothoek nu een 16 mm moeten hebben.
op 18 mm heb je een veel grotere hoek dan op 28 mm. Op een cropcamera (kleinere sensor dan 35 mm film) wordt dat dan 27 en 42 mm. 40 mm is niet "echte" groothoek meer.. ik denk dat je met die 28-200 vaak zal willen dat hij toch wat meer groothoek heeft.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:53 schreef Crit het volgende:
Ik zit indd met hetzelfde probleem als snotje. dus nu ook de vraag aan Isdatzo: hoe bedoel je dat met die 10mm groothoek? ( groothoek snap ik uiteraard... grote hoek
Vandaar dat het dus mijn keus is geweest om voor de 18-200 tamron te gaanquote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
op 18 mm heb je een veel grotere hoek dan op 28 mm. Op een cropcamera (kleinere sensor dan 35 mm film) wordt dat dan 27 en 42 mm. 40 mm is niet "echte" groothoek meer.. ik denk dat je met die 28-200 vaak zal willen dat hij toch wat meer groothoek heeft.
maar dat hangt er natuurlijk ook allemaal vanaf wat je er mee wil fotograferen.
Er zijn idd een paar 24mm lenzen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:30 schreef snotje het volgende:
Nog een vraag, dan ben ik er helemaal uit.
De kitlens die bij mijn 400d kwam is 18 - 55 mm.
Ik wil nu een lens kopen die het effect geeft van ongeveer, laten we zeggen 24 mm op die lens.
Wat voor lens moet ik dan kopen? Een 24 mm?
Dankjulliewel!
zoals bij 24 mm op de kitlens?quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:30 schreef snotje het volgende:
Nog een vraag, dan ben ik er helemaal uit.
De kitlens die bij mijn 400d kwam is 18 - 55 mm.
Ik wil nu een lens kopen die het effect geeft van ongeveer, laten we zeggen 24 mm op die lens.
Wat voor lens moet ik dan kopen? Een 24 mm?
Dankjulliewel!
Als het brandpunt van de Zenitar daadwerkelijk 16mm zou zijn. Bij fisheye's is de brandpuntsafstand echter een soort 'stelpost' en stelsel met een tophoek van 180o zou als je gaat rekenen een brandpuntsafstand hebben van pakweg 0 mm.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:38 schreef ultra_ivo het volgende:
24 mm gecompenseerd voor de cropfactor wordt 16mm.
Dan kom je uit op de Zenitar 2.8/16. Bij diverse internetleveranciers te koop, gangbare prijs zo rond de 150 Euro.
een 17-40 dusquote:Op woensdag 11 juli 2007 17:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het brandpunt van de Zenitar daadwerkelijk 16mm zou zijn. Bij fisheye's is de brandpuntsafstand echter een soort 'stelpost' en stelsel met een tophoek van 180o zou als je gaat rekenen een brandpuntsafstand hebben van pakweg 0 mm.
Een fisheye is in werkelijkheid een soort dubbel stelsel dat niet vergelijkbaar is met 'normale'lenzen
De Zenitar geeft weliswaar ondanks crop een enorme beeldhoek, wat echter blijft is de bolling die bij een fisheye hoort.
Als je favoriete stand van de 18-55 24mm is volstaat het om een 24mm aan te schaffen, de cropfaktor is voor zowel 24 uit die zoom als voor een vastbrandpunt 24 hetzelfde.
Wil je de klassieke 24mm-look, ofwel een gebruikte beeldhoek van 740 dan zul je iets in de orde van 15mm moeten hebben, maar dan wel een echte groothoek(nou, een retrofocus dan) en geen fisheye
Zoom met je kitlens eens in (dus naar 55 mm) als je in de stad loopt en kijk of je een groot gebouw er redelijkerwijs nog leuk, geheel opkrijgt...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
hallo, ik ga binnekort de sigma 70-300 APO lens kopen. voornaamste reden is dat ik op vakantie ga in de bergen en daarom graag wat meer bereik zou willen hebben dan me 18-55 kitlens. maar nu is mijn vraag:
als ik alleen die 70-300 mee zou nemen... zou ik daar spijt van krijgen? aangezien het me ook mooi lijkt om landschappen met een grotere hoek dan 70mm te fotograferen. het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
dus nogmaals de vraag: denken jullie dat ik genoeg heb aan die 70-300? lenzen verwisselen midden in bergen zie ik niet echt zitten...
alvast bedankt
hier kun je eens kijken wat een bepaald objectief laat zien op je camera... groothoek ga je zeker missen naar mijn mening...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
Je zou ook eens na kunnen denken over de Sigma 28-300. Heb je nog wel enigermate groothoek, maar ook je tele. Zonder te wissellen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
hallo, ik ga binnekort de sigma 70-300 APO lens kopen. voornaamste reden is dat ik op vakantie ga in de bergen en daarom graag wat meer bereik zou willen hebben dan me 18-55 kitlens. maar nu is mijn vraag:
als ik alleen die 70-300 mee zou nemen... zou ik daar spijt van krijgen? aangezien het me ook mooi lijkt om landschappen met een grotere hoek dan 70mm te fotograferen. het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
dus nogmaals de vraag: denken jullie dat ik genoeg heb aan die 70-300? lenzen verwisselen midden in bergen zie ik niet echt zitten...
alvast bedankt
Als je sportfotografie wilt doen zul je toch echt met iets beters aan de gang moeten dan met een instap zoomlens. Sowieso heb je binnen- en buitenfotografie, wat het verhaal al opsplitst. Voor buiten kom je goed weg met een Canon 70-200 L F4 en misschien ook nog wel met de Canon 70-300 IS USM. Maar de L heeft een flink snellere AF. Beide lenzen kosten minimaal 3 keer zoveel als de Tamron die je noemt, maar zijn tweede hands prima te vinden voor een stuk(je) minder.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:03 schreef ook_gek het volgende:
Ik heb onlangs de Eos 350 kit gekocht met de kit lens 18-55
Nu wil ik goed kunnen zoomen en wil sportfotografie gaan doen. Nu ben ik totaal nieuw in dit gebeuren dus ik wil geen lens van honderde euro's.
Ik zat zelf aan deze lens te denken
Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 deze kost 149 euro en dat is goedkoop en zal niet de mooiste foto's ooit maken. Daaar ben ik mij bewust van
Wat is wijsheid. Stel ik zeg ik wil rond de 250 uitgeven voor een "goede" lens. Of ik zeg van jo die lens die ik eerder noemde ga ik voor het grootste gedeelte buiten gebruiken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:12 schreef CocaColaLight het volgende:
Voor een gedeelte ben ik het met Elcastel eens.
Binnen wordt het wat lastiger om snelle bewegingen vast te leggen.
MAAR, zelf heb ik die lens ook liggen en als je stunten op een motor onder sport wil laten vallen dan doe ik ook aan sportfotografie. Wat best lukt met die lens. Het is wat behelpen maar je hebt een 300mm voor weinig.
Tegenwoordig heb ik een 70-200 2.8 L en dan wil je niet meer terug.
Ik heb een paar weken de 70-200 L 2.8 IS van iemand over kunnen nemen en ik kan ook bijna niet meer zonder.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CocaColaLight het volgende:
Nuh, ik wil hem nog niet kwijt die extra 100mm zijn zo af en toe handig
Je zou hier kunnen kijken of er wat tussen staat:
http://www.fotoapparatuur.nl/
Tja wat is wijsheid.... Spaar door voor een 70-200 2.8Of wacht nog een paar reacties af hier en beslis dan.
Kost dat danquote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CocaColaLight het volgende:
Nuh, ik wil hem nog niet kwijt die extra 100mm zijn zo af en toe handig
Je zou hier kunnen kijken of er wat tussen staat:
http://www.fotoapparatuur.nl/
Tja wat is wijsheid.... Spaar door voor een 70-200 2.8Of wacht nog een paar reacties af hier en beslis dan.
Als je bij deze meneer http://www.touchdown-photo.nl/ een Canon 70-200 2.8 L koopt dan zal hij je 1089 euro afhandig maken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:43 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Kost dat dan
En ik wacht nog wel even de reacties af. Ben toch pas van plan om hem volgende maand te halen![]()
Een snelle auto focus vind ik trouwens wel belangrijk.
voor de rest ben ik een extreme noob tot nu toe op dit gebied![]()
ik wil een leuk beginner lensje komt hij aan met een lens van ruim 1000 euroquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:00 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
Als je bij deze meneer http://www.touchdown-photo.nl/ een Canon 70-200 2.8 L koopt dan zal hij je 1089 euro afhandig maken.
Maar die 75-300 is alles behalve snelDe 55-200 van Canon is stukken sneller. Maar die komt dan weer niet in de buurt van die 2.8 L
Leuk lensjequote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:15 schreef buitenbeentje het volgende:
Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 70-300 APO DG 4.5-56 .
En ook voor sport gebeuren geschikt ( dus snel )quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:15 schreef buitenbeentje het volgende:
Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 70-300 APO DG 4.5-56 .
Supersnel is-ie niet helaas. Maar je kan er leuk mee hobbyen. Ik heb er zelf autoraces op zandvoort mee gefotografeerd.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:46 schreef ook_gek het volgende:
[..]
En ook voor sport gebeuren geschikt ( dus snel )
volgens mij stel ik een mega noob vraag nu![]()
woon in scheveningenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:50 schreef buitenbeentje het volgende:
Als je in de buurt van 's-Hertogenbosch woon zou je hem kunnen komen proberen.
Da's een flink eindje lopen.quote:
BV de DTM foto op je site is met die lens geschoten?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:50 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Supersnel is-ie niet helaas. Maar je kan er leuk mee hobbyen. Ik heb er zelf autoraces op zandvoort mee gefotografeerd.
Ja en jaquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:43 schreef ook_gek het volgende:
[..]
BV de DTM foto op je site is met die lens geschoten?
En deze lens past neem ik aan ook op de Eos 350?
ok nou dan wil ik iedereen bedanken en staat mijn keuze vastquote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:21 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja en jaEn wat wijsheid is...ik zou die 100mm erbij nemen. Is errug fijn nl.
Die superzoom moet je links laten liggen, die gaan erg snel achteruit in kwaliteit.quote:Op maandag 9 juli 2007 19:25 schreef Crit het volgende:
hallo, ik heb nu al een tijdje de canon eos 400d met de kitlens (18-55). dit bevalt me in principe prima, maar er zijn toch wat dingen waar ik mee zit:
ten eerste heb ik het idee dat de kitlens lang niet de beste kwaliteit uit me camera haalt
ten tweede mis ik een groter zoombereik
ten derde mis ik een bredere kijkhoek voor bijv. landschapsfoto`s
macro foto`s vind ik ook leuk, maar dat gaat niet samen met wat hierboven staat in 1 lens, ofwel?
maar wat het nu is, ik heb pas sinds kort een spiegelreflex en heb vrij weinig verstand van lenzen. dus ik vroeg me af wat voor lens jullie mij zouden aanraden. en wat als ik zeg dat de lens iig een zoombereik van 3 x zover als me 18-55? word dat dan een ??-200 lens?
ik heb ook geen behoefte eraan om de hele tijd me lenzen te verwisselen dus misschien is er een lens die zegmaar en 18-55 is en ook een groot zoombereik heeft ?
ondertussen ben ik dit tegengekomen:
Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II
is dat niet wat? allebei niet al te duur...
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:48 schreef freud het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 18-200 van sigma met OS. Wel een lekker bereik namelijk, en OS is zeker. Ik ga even kijken of ik hem een keer kan lenen, en dan vergelijken met de 28-135 IS van Canon. Nadeel van die Sigma is dat hij 600 euro is, tegenover 400 of zo voor de canon. F bereik is ook minder van de sigma, f3.5-6.3 tegenover de f3.5-4.5 van Canon. Wel een tikkie meer bereik, en dat is ook wel erg lekker...
En hij is EF-S, en dus voor de groei niet bruikbaar voor mij helaas... Maar toch! Even vragen bij de fotozaak of ik een vergelijking mag doen.
Ik heb hem nog even wat geupdatequote:Op woensdag 18 juli 2007 11:48 schreef KD-fotografie het volgende:
dank je wel, nu zijn er al heel wat bomen gekapt voor me.
Mee eens, maar als je de lens goed test en nakijkt hoeft het geen probleem te zijn. Kijk ook anders eens rond op DPZ. Dat zijn iig fotografen die hun materiaal goed behandelen en er serieus mee omgaan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
was idd al even op marktplaats aan het kijken, alleen vind het een beetje eng om zoiets 2de hands van een vreemde te kopen.
Gewoon eens aan Elefes vragen wat ze ervan vind danquote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
die Canon EF-S 60mm 2.8 - 333 EUR heb ik vaker naar gekeken, daar heb ik om de een of andere reden een goed gevoel bij.![]()
Ik heb ook de 100mm van Canon en heb ervaring met de Tamron. Lawaaierige focus hoeft niet echt een probleem te zijn, want macro schieten op AF is een draak, je blijft hunten. Het voordeel van de Canon vinbd ik dat je op AF kunt ingrijpen (MF op stand AF), zodat je het pendelen kunt beperken, zodoende kun je je AF iets beter gebruiken (en is de stilte van de USM opeens wel belangrijk).quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
An heeft de Sigma 50mm 2.8, Freud de Sigma 105mm 2.8, Elefes de Canon EF-S 60mm 2.8, ik had de 100mm 2.8 en volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Ik zal naar de OUD meet wel mijn 105mm sigma meenemen. Moet je ff aan An24 vragen of ze haar 50mm sigma meeneemt, kan je ze vergelijken. En tja, ik heb de mijne ook 2e hands van marktplaats gehaald. Gewoon even goed testen en dan zie ik niet in waarom het mis kan gaan. Probeer wel een jonge 2e hands te vinden, ivm restgarantie.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
was idd al even op marktplaats aan het kijken, alleen vind het een beetje eng om zoiets 2de hands van een vreemde te kopen.
die Canon EF-S 60mm 2.8 - 333 EUR heb ik vaker naar gekeken, daar heb ik om de een of andere reden een goed gevoel bij.![]()
Dan zou ik voor de Tamron kijken, ik vind de bouw niet slecht, hij is wat lawaaierig, maar retescherp én betaalbaar. Succes met je keuze.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:24 schreef KD-fotografie het volgende:
@elcastel, is idd iets te prijzig voor me.;)
Berekenen wordt lastig. Ik heb dezelfde lens, en heb getwijfeld over een setje Soligor ringen. Ik kwam alleen een leuke macrolens tegen, dus heb ze toen niet gekocht. Volgens mij kan je gestapeld tot echt vlak voor je lens focussen...quote:Op woensdag 18 juli 2007 13:48 schreef svdheijden het volgende:
Hier ook even een macro-vraagje. Ik heb een 70-300 IS USM lens van canon. Deze heeft een maximale vergroting van 1:4. Nu rade iemand me laatst een setje tussenringen aan voor de telelens omdat ik graag macrofoto's maak.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik berekenen welke maximale vergroting ik krijg met de 70-300 en een set tussenringen van 12, 20 en 36mm? En hoe ver kan ik van het onderwerp af kan blijven?
De werking wordt minder naarmate het brandpunt langer wordt. Met een 50mm en de hele set haal je ongeveer 1:1 op 10cm van je hoofdvlak.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:22 schreef freud het volgende:
[..]
Berekenen wordt lastig. Ik heb dezelfde lens, en heb getwijfeld over een setje Soligor ringen. Ik kwam alleen een leuke macrolens tegen, dus heb ze toen niet gekocht. Volgens mij kan je gestapeld tot echt vlak voor je lens focussen...
Vreemde vergelijking; je weet immers niet wanneer de canon lichtsterker is dan de sigma, misschien is de sigma tot en met 150mm wel 3.5quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:48 schreef freud het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 18-200 van sigma met OS. Wel een lekker bereik namelijk, en OS is zeker. Ik ga even kijken of ik hem een keer kan lenen, en dan vergelijken met de 28-135 IS van Canon. Nadeel van die Sigma is dat hij 600 euro is, tegenover 400 of zo voor de canon. F bereik is ook minder van de sigma, f3.5-6.3 tegenover de f3.5-4.5 van Canon. Wel een tikkie meer bereik, en dat is ook wel erg lekker...
En hij is EF-S, en dus voor de groei niet bruikbaar voor mij helaas... Maar toch! Even vragen bij de fotozaak of ik een vergelijking mag doen.
Ik heb hem nog steeds, hoewel hij in bruikleen is bij een andere FOKker...quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Hoezo heb je de jouwe weggedaan?quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
An heeft de Sigma 50mm 2.8, Freud de Sigma 105mm 2.8, Elefes de Canon EF-S 60mm 2.8, ik had de 100mm 2.8 en volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Ik ook, maar de sigma 105 is net zo goed als de canon, en ik doe macro toch op MFquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:32 schreef Kremers het volgende:
[..]
Hoezo heb je de jouwe weggedaan?Ik sta op het punt om die te kopen namelijk. Ik twijfel alleen nog over EF 100 en de EFS 60, zit namelijk een verschil in prijs op van ¤180... Sigma is voor mij geen optie, ik ben een Canon fetisjist
![]()
En wat extra uitgeven voor een Canon vind ik geen probleem, gezien ik Macro fotografie het leukst vind, van alle fotografische toepassingen.
De 100mm canon was met portretten ook enorm aan het hunten hoor, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik had de sigma ook eerst gekocht met het idee om hem ook voor closeups te gebruiken, maar daar ben ik van afgestapt.quote:Op woensdag 18 juli 2007 18:02 schreef Kremers het volgende:
¤200? Oh ja, jij hebt hem tweedehands gekocht![]()
Bij kameraexpress is het verschil ¤80. Ik gebruik zelf ook altijd MF bij macro, AF werkt gewoon niet bij die toepassing. Echter, de 100mm is ook voor andere doeleinden te gebruiken, waardoor een rappe scherpstelling ineens wel interessant kan zijn.
Ik heb nu namelijk een Sigma 17-70DC en een Canon 50mm MKII. Mijn EF 70-200 L f.4 heb ik vanwege weinig gebruik verkocht.
Sweet! Post je resultaten even in het macro experimenteer hoekje topic!quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:15 schreef svdheijden het volgende:
@ Freud en Ouwesok : Bedankt voor de antwoorden! Maakt het geheel een stuk duidelijker
Morgen komt er een setje tussenringen mijn kant op, eens zien wat voor effect het heeft.
Het is zeker wel lekker dat je net wat meer afstand kan houden. Kijk eens in de specs van de lenzen naar de minimale focusafstand.quote:Op woensdag 18 juli 2007 21:06 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik twijfel nu echt tussen de tamron af 90mm f/2.8 sp di macro (1:1) en de Canon EF-S 60mm F/2.8 USM Macro.
Ik neig toch wat meer naar de tamron nu eigenlijk, na veel lezen.
Een merk-eigen objectief zal altijd beter samenwerken met een cam dan een objectief van een derde partij. Daarnaast heeft de Canon gewoon een verschrikkelijk solide bouw EN USM EN FTM. Iets wat de Sigma niet heeft.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:51 schreef freud het volgende:
[..]
Ik ook, maar de sigma 105 is net zo goed als de canon, en ik doe macro toch op MF. Vond 200 euro een beetje overdreven om te betalen voor IF, zonder dat er verschil is in kwaliteit. (Heb ook met de Canon 100mm gespeeld, dus weet wel waar ik het over heb
.)
Dat hunten kun je prima oplossen met FTM, gewoon ingrijpen. Toegegeven, hij hunt behoorlijk, maar je hebt hem zo op z'n plek, in de ruimte heb ik amper meer last van hunten op die manier.quote:Op woensdag 18 juli 2007 18:57 schreef freud het volgende:
De 100mm canon was met portretten ook enorm aan het hunten hoor, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik had de sigma ook eerst gekocht met het idee om hem ook voor closeups te gebruiken, maar daar ben ik van afgestapt.
Uitschuiven? Ik knikker die unit op 1:1 en dan beweeg ik. Focussen met het handje aan de ring tijdens schieten doe ik zeer zelden met macro. Daarom heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan USM, FTM, oid. Maar als je op AF schiet is IF zeker handig. Als ik perse op AF wil schieten kan ik de sigma op limit gooien, en dan gaat hij niet hunten over het hele bereik.quote:Op woensdag 18 juli 2007 22:11 schreef Kremers het volgende:
De 60mm heeft een minimale focusastand van 20cm. Verder zou ik geen Macro objectief willen dat uitschuift. Lijkt mij best irritant, zit je bovenop een onderwerp, knalt de voorkant tegen je onderwerp aan
Wat wel een groot voordeel van de 60mm is: Hij weegt slecht 335g. Geen idee wat de Tamron weegt, mar de Canon 100mm weegt 600gram (min 31cm focusafstand).
Klopt. Vooral in schaduwrijke omgevingen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:43 schreef buitenbeentje het volgende:
Dat hunten, bedoelen jullie daar het nerveuze zoeken naar focus mee? Daar had ik met de Sigma 70-300 enorm last van.
Vanaf de voorkant van het objectief is de focusafstand iets van 9 cm voor de EF-S 60mm van Canon, geloof ik. Kan er iig behoorlijk dicht opkruipen. Dat je er dicht op moet zitten kan ook zijn voordelen hebben, vanuit een rare hoek kun je er soms makkelijker bij. Maar dat ligt maar net aan de situatie.quote:Op woensdag 18 juli 2007 22:11 schreef Kremers het volgende:
De 60mm heeft een minimale focusastand van 20cm. Verder zou ik geen Macro objectief willen dat uitschuift. Lijkt mij best irritant, zit je bovenop een onderwerp, knalt de voorkant tegen je onderwerp aan
Wat wel een groot voordeel van de 60mm is: Hij weegt slecht 335g. Geen idee wat de Tamron weegt, mar de Canon 100mm weegt 600gram (min 31cm focusafstand).
Ik zal waarschijnlijk veel flora gaan fotograferen, maar fauna is soms ook wel leukquote:Op woensdag 18 juli 2007 13:30 schreef Elefes het volgende:
Ik heb de 60mm 2.8 van Canon, en ben er erg tevreden mee. Ymke heeft dat objectief ook geloof ik?
Ook die 60mm is een USM, en heeft RTM (real time manual focus heet het geloof ik, je kunt in de AF stand ook nog handmatig wat bijstellen) wat vaak wel handig is. Objectief geeft erg goed scherpe foto's, mooie kleuren.
Ik heb de 60mm gekozen omdat die goedkoper is dan de 100mm van Canon, wat kleiner/lichter en net iets gemakelijker stil is te houden doordat de brandpuntsafstand iets korter is. Je moet inderdaad wel vrij dicht op je onderwerp zitten, maar dat was ik al gewend van mijn vorige compactcamera's dus vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Het is maar net wat je fijn vindt.
EF-S gaat er niet uit denk ik. FF is de troef van de pro serie, en die gaan ze niet uit handen geven, zolang ze geen andere troef verzonnen hebben. En FF is al heel betaalbaar hoor! Een 5D gaat 2e hands bij de camerazaken al voor rond de 1700 weg!quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef Kremers het volgende:
[..]
Nadeel is dan de 40mm die je mist, en dat hij EF-S is. De vraag is natuuurlijk alleen: Wanneer gooit Canon EF-S er uit? Of wanneer worden FF camera goedkoper?
Als ik zelf zou moeten gokken, zou ik denken nog min. 4jaar eer EF-S er uit gaat en FF betaalbaar is?
Ik doe veel beestjesquote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik zal waarschijnlijk veel flora gaan fotograferen, maar fauna is soms ook wel leuk(lieveheersbeestjes enzo). Hoe gaat dat met de EF-S 60mm?
Ik twijfel nog steeds tussen de 60mm en de 100mm. Voordeel van de 60mm is idd de prijs (¤176 goedkoper dan de 100mm bij kameraexpress), en het feit dat hij kleiner en lichter is is ook een vrij groot voordeel
Nadeel is dan de 40mm die je mist, en dat hij EF-S is. De vraag is natuuurlijk alleen: Wanneer gooit Canon EF-S er uit? Of wanneer worden FF camera goedkoper?
Als ik zelf zou moeten gokken, zou ik denken nog min. 4jaar eer EF-S er uit gaat en FF betaalbaar is?
Top idee..quote:Op donderdag 19 juli 2007 13:22 schreef freud het volgende:
Ik geloof dat het weer eens tijd wordt voor een MEET waarin alles uitgeprobeerd kan worden...
You break it, you buy itquote:Op donderdag 19 juli 2007 13:34 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Top idee..
een soort workshop lenzen proberen...
Je moet er dan wel fatsoenlijke afspraken over maken, want een 70-200mm F2.8 L IS lens is wat prijziger om te laten vallen dan een 50mm F1.8.![]()
Het wordt gewoon tijd voor een grote meetquote:Op donderdag 19 juli 2007 13:22 schreef freud het volgende:
Ik geloof dat het weer eens tijd wordt voor een MEET waarin alles uitgeprobeerd kan worden...
Dat de Canon er dichter op moet en dat de Tamron meer geluid maakt.quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:35 schreef Elefes het volgende:
[..]
KD, wat zijn je punten van twijfel nog over de Canon en de Tamron?
Met een zwaar objectief gaat dat juist beter - stil houden bedoel ikquote:Op donderdag 19 juli 2007 14:04 schreef Kremers het volgende:
Ik heb net even creatief met een lineaal zitten doenHet wordt dan toch de EF-S 60mm
Het verschil in min scherpstelafstand bedraagt 11cm. De EF-100mm is echter 5cm langer, waardoor je met een effectief verschil zit van 6cm. Wat niet zo heel veel is....
Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk om je camera zo min mogelij te bewegen tijdens een macro opname, dat gaat met een objectief van 335g een stuk beter dan met een objectief van 600g
Insecten schrikken meer van beweging en in mindere mate van geluid.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:09 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Dat de Canon er dichter op moet en dat de Tamron meer geluid maakt.
Beide kan beestjes laten schrikken namenlijk.
Ik ga het ook voor portret gebruiken maar daar zijn beide wel geschikt voor heb ik gelezen.
Hmm, mijn persoonlijke ervaringen zijn juist andersom. Met de 50mm MKII kan ik op minder dan 1/50 sec. nog wel scherpe foto's krijgen. Met zwaardere objectieven lukt mij dat meestal niet, als de brandpuntafstand/sluitertijd minder dan 1/1 is.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:34 schreef qless het volgende:
[..]
Met een zwaar objectief gaat dat juist beter - stil houden bedoel ik
Ik vraag me af of dat gewicht daar de doorslag geeft, wel denk ik dat de 40mm verschil wat uitmaakt in beweging. Al blijft het moeilijk om met een macro-objectief je foto's precies goed scherp te krijgen, er is maar een heel klein scherptegebied.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:04 schreef Kremers het volgende:
Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk om je camera zo min mogelij te bewegen tijdens een macro opname, dat gaat met een objectief van 335g een stuk beter dan met een objectief van 600g
Maar de Tamron beweegt ook bij het scherpstellen (dat geluid dan even buiten beschouwing gelaten).quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:37 schreef freud het volgende:
[..]
Insecten schrikken meer van beweging en in mindere mate van geluid.
Ik heb een tijd geleden een statief aangeschaft, ook speciaal voor macro opnamenquote:Op donderdag 19 juli 2007 17:56 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat gewicht daar de doorslag geeft, wel denk ik dat de 40mm verschil wat uitmaakt in beweging. Al blijft het moeilijk om met een macro-objectief je foto's precies goed scherp te krijgen, er is maar een heel klein scherptegebied.
Gefeliciteerd met je aankoop trouwens! Daar ga je geen spijt van krijgen![]()
[..]
Maar de Tamron beweegt ook bij het scherpstellen (dat geluid dan even buiten beschouwing gelaten).
En je kennis vind het goed dat je hem zomaar meeneemt?quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:37 schreef KD-fotografie het volgende:
heb vanmiddag even met de Canon EF-S 60mm mogen spelen bij een kennis van me en weet nu haast wel zeker dat die het wordt.
ga dus een nieuwe bestellen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 20:55 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
En je kennis vind het goed dat je hem zomaar meeneemt?
Daarbij is het voor een beetje trefzekerheid aan te raden om bij het fotograferen van kleine beestjes de scherpstelling met de hand te doen, veel geruislozer krijg je het niet.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:37 schreef freud het volgende:
[..]
Insecten schrikken meer van beweging en in mindere mate van geluid.
Beter werkt het bij insecten om je lens alvast in MF een end in de goeie richting te draaien. Het laatste stukkie doe je dan door voorzichtig je hele camera richting het gewenste scherptevlak te bewegen. Blijft je afbeeldingsmaatstaf ook mooi constant van, en de beestjes blijven als je niet te abrupte bewegingen maakt nog eens mooi zitten ook.quote:Op donderdag 19 juli 2007 17:56 schreef Elefes het volgende:
Maar de Tamron beweegt ook bij het scherpstellen (dat geluid dan even buiten beschouwing gelaten).
Goeie keuze denk ik zoquote:Op donderdag 19 juli 2007 20:37 schreef KD-fotografie het volgende:
heb vanmiddag even met de Canon EF-S 60mm mogen spelen bij een kennis van me en weet nu haast wel zeker dat die het wordt.
Om een 1:1 vergroting te krijgen moet dit ook bijna wel op deze manier, omdat je alleen bij een bepaalde scherpstelafstand (de kortste) die vergroting krijgt. Even oefenen om alles goed scherp te krijgen, dat welquote:Op vrijdag 20 juli 2007 00:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Beter werkt het bij insecten om je lens alvast in MF een end in de goeie richting te draaien. Het laatste stukkie doe je dan door voorzichtig je hele camera richting het gewenste scherptevlak te bewegen. Blijft je afbeeldingsmaatstaf ook mooi constant van, en de beestjes blijven als je niet te abrupte bewegingen maakt nog eens mooi zitten ook.
Zekerquote:Op vrijdag 20 juli 2007 00:40 schreef KD-fotografie het volgende:
Heb hem besteld dus hoop wel dat het de goede keuze is.
Dat gaat helemaal lukkenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:28 schreef Statio het volgende:
Oke, misschien een n00b vraag, maar kan deze macro 60 mm: KLIK, zonder problemen op mijn D80? Alvast bedankt!![]()
En bevalt ie?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:00 schreef Kremers het volgende:
Hij is binnen![]()
Een eerste quick test:
[afbeelding]
Moest er wel even aan wennen, toen ik voor het eerst door de viewfinder heen keek
Qua vorm en gewicht is hij perfectquote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:59 schreef Elefes het volgende:
[..]
En bevalt ie?
MacroIk moet ook weer eens aan de gang (nadat ik mijn vakantiefoto's allemaal klaar heb
).
lenzen heb je in zoom en in prime, en daarnaast heb je de brandpuntafstandquote:Op zaterdag 28 juli 2007 10:34 schreef F04 het volgende:
Binnen korte termijn ben ik van plan om een Canon EOS 300D of een Nikon D70 2e hands aan te schaffen die ik wl gebruiken als beginners DLSR.
Maar bij beide zit er geen lens bij, dus ik ben opzoek naar een goede lens. Tijdens mijn zoektocht naar een goedelens snap ik niet wat het maximale zoombereik van de lens is. Bij een videocamera is dat meestal zo rond de 13 - 20X zoom, maar hoe zit dat dan bij een fotolens?
Kan je met alle dslr lenzen inzoomen, of kan dit alleen als je speciale zoomlens/telelensen gebruikt?
Wat is trouwens het verschil tussen een Zoomlens en een telelens die als het ogoed is ook goed kan zoomen.
Iemand enige tips die ik als beginner goed kan gebruiken?
En eerst doodleuk een brandende auto fotograferen om er dan pas achter te komen dat je spulletjes erin liggen.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 23:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
ff een paar fototjes van een jammerlijk ongeluk:
[afbeelding]
-
[afbeelding]
en het verhaal erbij:
http://blogs.reuters.com/2007/07/23/allo-paris-we-have-a-problem/
Sigma ook hoorquote:Op maandag 30 juli 2007 14:07 schreef didotcicero het volgende:
Wat ik zo hier en daar lees is de Sigma blijkbaar vrij lawaaiig (hoe lawaaiig dan?) en heeft Tamron -in het algemeen- blijkbaar last van een gebrekkige kwaliteitscontrole.
Zonde van die 300mm 2.8-lenzenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 23:12 schreef ebeaydojraes het volgende:
ff een paar fototjes van een jammerlijk ongeluk:
[afbeelding]
De Tamron schuift inderdaad uit, maar niet zo desastreus als je zou vermoeden (de Sigma schuift trouwens ook uit)quote:Op maandag 30 juli 2007 15:45 schreef MissBliss het volgende:
Ik wil ook een macrolens
Ik twijfel tussen:
Nikkor 60 mm 2,8 micro ¤429
Tamron 90 mm 2,8 macro ¤374
Sigma 105 mm 2,8 macro ¤388
Ik neig meer naar de sigma of tamron vanwege de extra milimeters, je kan dan dus verder van het object afzitten, wat me wel makkelijk lijkt met bewegelijke beestjes
Ook de prijs telt mee.
De tamron schuift uit geloof ik? Dat is misschien wat onhandig.
Nou ja, ik weet het niet dus, iemand tips voor een beginner qua macro?
Nog eenquote:Op maandag 30 juli 2007 18:53 schreef svdheijden het volgende:
En dan is er ook nog de Tokina 100mm F2.8 macro. Hier is een review : http://www.photozone.de/8(...)0_28_canon/index.htm
¤ 323,00 euro bij Konijnenberg
Mooie lens, ik ben er iig heel tevreden overquote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:29 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik ga t komend weekend (wateringen/scheveningen) maar es ff de Canon EF 70-300 IS USM uitproberen.
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:06 schreef svdheijden het volgende:
[..]
Mooie lens, ik ben er iig heel tevreden over. En hij doet ook perfect dienst als macrolens met een setje tussenringen.
Klik!!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:19 schreef SqueaK het volgende:
ik zie heel vaak bij lenzen f2.8 of f4/5.6 staan... maar wat houdt dit precies in ?
i
ja ok, van dat diafragma snapte ik wel ongeveer m.b.t. instellingen op je camera....snap t alleen niet i.c.m. lenzen...quote:
Ja, klopt. Bij bij voorbeeld een Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 is bij 18 mm dus het minimale diafragma 3.5 en bij 250 mm 6.3.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:14 schreef SqueaK het volgende:
[..]
ja ok, van dat diafragma snapte ik wel ongeveer m.b.t. instellingen op je camera....snap t alleen niet i.c.m. lenzen...
wil dat zeggen dat bijv. een 70-200mm f/2.8L altijd een diafragma opening van 2.8 heeft ?? of hoe moet ik dat zien?
Die lenzen zijn een beetje duur in vergelijking voor wat ik het gebruikquote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:57 schreef RubberDuckey het volgende:
Ik neem ff aan dat je met Canon schiet, je geeft aan dat je aan 70-200 genoeg hebt en je mist de IS, dan heeft Canon 2 hele mooie varianten;
- 70-200 f/4 IS
- 70-200 f/2.8 IS
Prijzen zijn wel op internet te vinden.
Overigens had je vraag beter hier kunnen staan: [centraal] Het grote lenzen topic #17
Ik heb ook de 18-125mm van Sigma (neem aan dat het daar over gaat) en dat is een super walkaround wat bereik betreft. Voor de lichtsterkte en scherpte heb ik ook de 50mm 1.8 mee op vakantie genomen en ik heb helemaal geen spijt gehad van deze combinatiequote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:26 schreef Pr0-n00b het volgende:
Zit er over te denken om een Canon EF 50/1.8 II te kopen, ga over 2/3 maand op reis en dit lijkt me wel een goede lens voor erbij, vooral omdat een prime veel scherpere beelden maakt dan een zoom objectief, toch? (heb al een 18-125 maar die mist wat scherpte voor echt mooie beelden)
Iemand verder ervaring met deze lens?
Qua bereik wel ja, absoluut. Heb alleen vaak het idee als ik een foto op de comp. bekijk dat het wel wat scherper had gekund, vooral op groothoek tot zo'n 30 mm. is het nooit echt goed scherp, verder ingezoomd vaak wel bedenk ik me net.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:54 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb ook de 18-125mm van Sigma (neem aan dat het daar over gaat) en dat is een super walkaround wat bereik betreft. Voor de lichtsterkte en scherpte heb ik ook de 50mm 1.8 mee op vakantie genomen en ik heb helemaal geen spijt gehad van deze combinatie(heb nog meer objectieven, maar hier had ik op vakantie genoeg aan). Het ligt er ook een beetje aan wat je precies wilt gaan fotograferen, maar de 50mm 1.8 is gewoon een heerlijke lens voor erbij, vooral voor binnen en voor portretten.
Ja, dat idee heb ik ook wel eens. Toch komen er af en toe verdomd scherpe foto's uit. Ik heb op vakantie een paar foto's gemaakt waarvan ik qua scherpte zou zweren dat ze met de 50mm 1.8 waren gemaakt, maar welke toch echt uit mijn 18-125mm kwamen. Diafragma wat kleiner nemen helpt denk ik al veelquote:Op donderdag 9 augustus 2007 23:10 schreef Pr0-n00b het volgende:
[..]
Qua bereik wel ja, absoluut. Heb alleen vaak het idee als ik een foto op de comp. bekijk dat het wel wat scherper had gekund
Maar wat betreft die 1.8, die zal ik binnenkort dan maar even bestellen
Enige verschil wat ik zie is dat de sigmavariant alleen met macro functie te koop is, en daardoor ook zo'n 180 euro duurder is (tweakers )quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 16:11 schreef Roeni3 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe die Canon 50mm f/1.8 zich verhoudt tot de Sigma 50mm f/2.8? Tuurlijk, je F gaat omhoog, maar los daarvan... kwaliteit etc?
Heb zelf een Pentax hoor, was eigenlijk gewoon benieuwd naar het verschil tussen de twee lenzenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:01 schreef Pr0-n00b het volgende:
[..]
Enige verschil wat ik zie is dat de sigmavariant alleen met macro functie te koop is, en daardoor ook zo'n 180 euro duurder is (tweakers )
Terwijl je dan ook een Canon EF 50mm F/2.5 compact macro 1:2 voor 242 kan kopenWeet verder niet wat het verschil in kwaliteit is tussen die 2.
Sigma heeft niet de illusie die lens van Canon (of Nikon for that matter) op prijs/kwalititeit te kunnen verslaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:15 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Heb zelf een Pentax hoor, was eigenlijk gewoon benieuwd naar het verschil tussen de twee lenzen. Er is geen 50mm f/1.8 Sigma lens, of wel?
De Sigma 2.8/50 macro kan in principe alles wat een gewone 50mm kan plus nog scherpstellen tot 1:1.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 18:15 schreef Roeni3 het volgende:
[..]
Heb zelf een Pentax hoor, was eigenlijk gewoon benieuwd naar het verschil tussen de twee lenzen. Er is geen 50mm f/1.8 Sigma lens, of wel?
Als je de 1.8 bedoelt, ja die pastquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:00 schreef Pr0-n00b het volgende:
Weet iemand toevallig ook of een 50 mm. F/1.6 mark 1 op een 400D 'past'?
Uhh ja 1.8 bedoelde ik idd. ja, dohquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 19:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je de 1.8 bedoelt, ja die past
Alle EF-lenzen passen zonder meer op een APS-size Canon. Omgekeerd willen de EF-S'jes niet op een filmpjes/fullframe-EOS
Die tweedehandsjes zijn meestal Mk-I 50mm's . Die zijn wat robuuster van bouw als de latere Mk-II. Optisch durf ik niet te stellen dat de Mk-I echt zoveel beter is, aan de andere kant zou het me niet verwonderen, de lens komt uit het eind van de tijd dat een camerafabrikant zijn uiterste best deed om een goeie 50mm bij zijn camera te leveren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 22:36 schreef buitenbeentje het volgende:
Kijk eerst eens in DIT lijstje voor je ¤ 110 voor een tweedehands 50 mm 1.8 gaat uitgeven.![]()
Als die D80 lekker werkte zou ik niet aarzelen en een identiek setje aanschaffen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 18:11 schreef ameliepoulain het volgende:
Komt er weer één met een vraag, ik hoop dat het gewaardeerd wordt.
Situatie: ik had in mei ´07 een Nikon D80 met Nikkorlens 18-135mm gekocht. Bij elkaar 900 euro, Mediamarkt. Was ik heerlijk mee bezig, maar op vakantie is ie gesneuveld..... Van de reisverzekering krijg ik 800 terug (100 eigen risico). Dus kan ik zo weer op pad voor een camera!
Vraag: wat raadt men mij aan? Zoeken naar precies dezelfde aanbieding. Of mss verder kijken. Belangrijk voor mij is dat ik een vergelijkbare lens erbij heb (qua zoom). Is er een andere optie die nagenoeg vergelijkbaar is op het gebied van de kwaliteit. Een D40(x) bijvoorbeeld met een goede lens. Of misschien wel een Canon EOS met wederom een goede lens.
Ik wil er eigenlijk maximaal weer 900 voor neerleggen, dus 100 erbij. Maar mss dat jullie goede tips hebben.
groet!
Ik dacht dat de AF snelheid cq traagheid ook te maken heeft met de diameter van de lens, en die is bij een lichtgevoelige zoomlens al snel groter dan bij een prime.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die tweedehandsjes zijn meestal Mk-I 50mm's . Die zijn wat robuuster van bouw als de latere Mk-II. Optisch durf ik niet te stellen dat de Mk-I echt zoveel beter is, aan de andere kant zou het me niet verwonderen, de lens komt uit het eind van de tijd dat een camerafabrikant zijn uiterste best deed om een goeie 50mm bij zijn camera te leveren.
De paar schoten die ik met een Mk-II 50mm heb gemaakt leerden trouwens wel dat ook dit een allesbehalve beroerd optiekje is. Het outperformt met gemak elke zoomlens.
Wat trouwens bij oudere EOS-optieken wel iets is om in de gaten te houden is dat je AF zo snel is als je objectief, en de EF-lenzen zijn in de loop der tijden nogal wat sneller geworden. Bij de zooms heb je daar trouwens meer last van dan bij de vastbrandpunten.
Speelt ook meequote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:09 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Ik dacht dat de AF snelheid cq traagheid ook te maken heeft met de diameter van de lens, en die is bij een lichtgevoelige zoomlens al snel groter dan bij een prime.
Bedoel je dan, hoe groter de diameter, hoe trager de AF?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:09 schreef ..zapper het volgende:
[..]
Ik dacht dat de AF snelheid cq traagheid ook te maken heeft met de diameter van de lens, en die is bij een lichtgevoelige zoomlens al snel groter dan bij een prime.
Het heeft dus met geld te makenquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Speelt ook mee
Het verschil tussen een vastbrandpunt en een zoom qua focussnelheid ligt ook voor een deel aan de complexiteit van de constructie. Bij een zoom beweegt er nogal wat tijdens het scherpstellen(en soms nog verschillende richtingen op ook) terwijl er in een vastbrandpunt minder bewegende elementen zitten. Het is dus een lijstje van redenen waarom zooms meestal wat trager zijn (USM en ander duivelstuig even daargelaten)
Wat Ouwesok zegt, er zijn dus meer factoren die meespelen. Ik kan alleen USM-Ls onderling vergelijken en daar heb ik er natuurlijk nog niet zo heel veel van. Maar de 85mmL1.2 USM Mk-I zou 'traag' zijn, wat naar ik meen aan de diameter werd geweten en met de Mk-II zou daar enigszins iets aan gedaan zijn. Althans dat heb ik ergens in een recentie gelezen en daaruit had ik dat opgemaaktquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:34 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Bedoel je dan, hoe groter de diameter, hoe trager de AF?
M'n 100mm f1.8 is toch beduidend sneller dan m'n 90-300 4.5
Lichtgevoelig is ie niet echt, maar dan zou hij wel snel moeten zijn?
De 100mm prime is van diameter niet veel kleiner dan m'n 80-200 1.8, maar wel 2 keer zo snel
Yup, de EX reeks, gouden lettertjesquote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:55 schreef Roeni3 het volgende:
Ah, ok, dank. Heeft Sigma ook zo'n soort aanduiding?
Ik vermoed dat de kwaliteitsverschillen dezelfde zullen zijn als tussen mijn EOS350D en mijn 30D. De een maakt niet merkbaar betere plaatjes dan de andere, alleen de weg naar dat plaatje toe verschilt onderling een beetje, met de 30D heb ik iets meer directe inspraak dan bij de 350D. Ook de handligging van de beide camera's speelt mee, een D80 ligt anders in de hand dan een D40X.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 12:06 schreef ameliepoulain het volgende:
Een volgende vraag om voor mij nog het één en ander op een rijtje te krijgen. Wat is kort gezegd het verschil in kwaliteit tussen de D80 en de D40(x)? De kwaliteit van de foto´s bedoel ik dan, met de D80 zijn er weliswaar meer mogelijkheden en dergelijke, maar over het algemeen kan je veel foto´s maken onder nagenoeg gelijke omstandigheden met beide camera´s. Wat is dan het verschil?
alvast dank!
Wat wel in dit topic hoort, is dat de D40x niet alle lenzen aankanquote:Op woensdag 15 augustus 2007 13:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de kwaliteitsverschillen dezelfde zullen zijn als tussen mijn EOS350D en mijn 30D. De een maakt niet merkbaar betere plaatjes dan de andere, alleen de weg naar dat plaatje toe verschilt onderling een beetje, met de 30D heb ik iets meer directe inspraak dan bij de 350D. Ook de handligging van de beide camera's speelt mee, een D80 ligt anders in de hand dan een D40X.
De D80 heb je nu een beeld bij, het beste is om de D40X een keer te gaan bevoelen, je weet dan gelijk of je er vriendjes mee wordt.
waarom heb ik het idee dat dit eigenlijk in een ander topic hoort ?
Een 100mm L lens ?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:51 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ohwja, ik vergat ff dat m'n 100mm ook een L lens is, daarmee wss dat het ook m'n snelste lens is.
Ik ken ook alleen de 85mm en de 135mm L varianten op prime vlakquote:
Das die rioolpijp toch?quote:Op woensdag 15 augustus 2007 19:58 schreef freud het volgende:
[..]
Ik ken ook alleen de 85mm en de 135mm L varianten op prime vlak. En een Canon 100 f1.8? Ik weet wel van een 200mm f1.8L...
Een BeLgische Lensquote:
Ook dat niet, het is zelfs een 2.8quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:47 schreef ..zapper het volgende:
Is die rioolpijp snel met AF dan? Hmm, laat dat diameter verhaal dan maar zitten.
Kijk, dan slaap ik ook weer lekker, ik dacht dat ik iets miste. Overigens wordt de 100mm 2.8 macro ook wel eens de hidden L genoemd. Dat is optisch gezien niet eens zo vreemd, want de bokeh en kleuren zijn echt om lyrisch over te zijn. De bouw is netjes, maar geen L. Nou ja hidden L dus.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:45 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het is gewoon stiekum een 200mm![]()
Zie mijn post hierboven ergensquote:Op donderdag 16 augustus 2007 20:05 schreef elcastel het volgende:
[..]
Kijk, dan slaap ik ook weer lekker, ik dacht dat ik iets miste. Overigens wordt de 100mm 2.8 macro ook wel eens de hidden L genoemd. Dat is optisch gezien niet eens zo vreemd, want de bokeh en kleuren zijn echt om lyrisch over te zijn. De bouw is netjes, maar geen L. Nou ja hidden L dus.
En mijn post daar dan weer bovenquote:Op donderdag 16 augustus 2007 21:08 schreef RubberDuckey het volgende:
[..]
Zie mijn post hierboven ergens
Als ik jouw was, zou ik voor Canon filters gaan. Bij CameraNu.nl hebben ze die wel liggen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:19 schreef killko het volgende:
Hallo, ik weet niet of ik hier in het goede topic zit, maar ik zoek een Polarisatiefilter voor mijn EOS 400D met standaard kit-lens (18-55). Is hiervoor één mogelijkheid, of zijn er meerdere opties die ik kan overwegen. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik goed op moet letten?
Ik heb de camera nog niet zo heel lang nu en zie mezelf nog als een beginner. Ik zou de apparatuur eerst een beetje uitproberen met de kitlens, en waarschijnlijk later een 'echte' lens aan gaan schaffen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:42 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Als ik jouw was, zou ik voor Canon filters gaan. Bij CameraNu.nl hebben ze die wel liggen.
Je kan het beste uit Circular filters gaan. Die zijn het makkelijkste in gebruik.
Je kan ook voor andere merken gaan zoals B&W, HAMA en HOYA. Het verschil zit hem in de prijs en het verlies van kwaliteit (lichtopbrengst).
Trouwens, ik zou eerder de lens wegmikken en een echte lens kopen. De 18-55mm kitlens is leuk voor een tijdje, maar je gaat werschil merken.
Een polafilter kost je ongeveer een stop. Als je m gewoon buiten bij goed weer gebruikt, is dat geen enkel probleem (dat geeft ook de mooiste resultaten). Bij situaties met minder licht, kan je door een polafilter sneller tegen de grenzen van je lens aan lopen. Zeker bij je kitlens, die niet lichtsterk is, en niet haarscherp bij grote diafragma-openingen, kan dat lastig zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:19 schreef killko het volgende:
Hallo, ik weet niet of ik hier in het goede topic zit, maar ik zoek een Polarisatiefilter voor mijn EOS 400D met standaard kit-lens (18-55). Is hiervoor één mogelijkheid, of zijn er meerdere opties die ik kan overwegen. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik goed op moet letten?
Leuk om te zien, al denk ik zomaar dat ze over een gemiddeld lensje geen 6 weken doen. Dit is een iets professioneler slag dan de meesten hier hebben, en daarnaast uiteraard bedoeld voor TV camera's.quote:Op zondag 19 augustus 2007 21:22 schreef -CRASH- het volgende:
Altijd willen weten Hoe een cameralens wordt gemaakt....
Die Sigma doet het op zich erg goed en heeft een hele aardige macrostand (1:2 op bijna een meter afstand)quote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:33 schreef tessie het volgende:
Ik heb net een nieuwe Pentax K100D met daarbij een 18-55 kitlens, maar nu wil ik er ook graag nog een zoomlens bij kopen. Nu is mijn budget niet zo hoog, maar ik verwacht dan ook geen super geweldige lens. Ik zit nu te twijfelen tussen de Sigma 70-300 DG Macro en de Pentax FA J 75-300mm F4.5-5.8 .
Iemand advies?
Niet bekend, maar qua prestaties zou hij overeenkomen met de non-DO versie, waar ik weer wel bekend mee ben. Hij was alleen 2x zo duur, dus koos ik destijds voor de gewone versie.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:37 schreef -Marjo- het volgende:
Iemand bekend met de Canon EF 70-300/4.5-5.6 DO IS USM lens?
user reviewsquote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:37 schreef -Marjo- het volgende:
Thanx voor de uitleg/tips.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die Sigma doet het op zich erg goed en heeft een hele aardige macrostand (1:2 op bijna een meter afstand)
De Pentax ken ik niet, maar zal voor zover ik Pentax ken ook helemaal niet verkeerd uitvallen
Als 'gevaarlijke outsider' zou je nog de Tamron 70-300 kunnen overwegen die op zijn minst de kwaliteit van de Sigma biedt(en ook die macro-feature), maar nog aanmerkelijk goedkoper is.
Misschien niet supergeweLdig, maar de genoemde 70-300's zijn verre van beroerd, zeker wanneer je ze op die K100D gebruikt
Ik vind hem nogal duur voor wat je krijgt. Hij is niet zo gigantisch veel korter dan de niet-DO lens. Vanwaar je keuze voor de DO versie?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:37 schreef -Marjo- het volgende:
Oh das op zich ook wel een goede tip, waar in houten is dat dan?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Jazeker. Wacht een paar maanden en ga naar Houten. Daar zijn massa's 2e Hands Pentax lenzen te koop. Kijk daar uit voor een oudere FA 70-200 uit het analoge tijdperk. Te koop voor onder de 100 Euro en qua prestaties zeker te vergelijken met de moderne lenzen.
Die groothoekconverters die je her en der op het wilde wereldweb tegenkomt zijn een regelrechte afrader voor een digitale reflex.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 19:10 schreef GlazenKaak het volgende:
Hm dat is inderdaad stukken beter qua prijs![]()
Maar dan nog vraag ik me af of conversielenzen niet een betere optie voor mij zijn...voor/nadelen anyone?
Kijk dan ff op marktplaats of iets dergelijks voor een FA 70-200 van Pentax.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:45 schreef tessie het volgende:
[..]
Oh das op zich ook wel een goede tip, waar in houten is dat dan?
Maar deze lens wil ik wel nu al kopen want ik ga volgende maand op vakantie en dan wil ik m wel mee, maar wie weet voor nog een andere lens dat ik daar kan kijken.
Ik ga nu ook voor de niet-DO versie. Ik dacht dat ie veel kleiner en lichter zou zijn, vandaar...quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:02 schreef svdheijden het volgende:
[..]
Ik vind hem nogal duur voor wat je krijgt. Hij is niet zo gigantisch veel korter dan de niet-DO lens. Vanwaar je keuze voor de DO versie?
Ik heb zelf de niet-DO versie van deze lens en ik ben er erg tevreden over! Lekker scherp, licht en de IS werk super!![]()
ja.quote:Op maandag 3 september 2007 09:26 schreef didotcicero het volgende:
Ik heb het gevoel dat mijn Nikon 85/1.8 andere kleuren oplevert dan mijn nieuwe tweedehandsche Tamron 24-75/2.8 (of eigenlijk omgekeerd). Het lijkt wel of de bij "Tamron foto's" het bruin en groen wat meer naar boven komt.
Kan dat?
Nee ligt idd niet aan je UV-filter, maar aan het glas en de coating die in de lens gebruikt is. Tamron en Sigma hebben door hun materiaalkeuze soms lenzen die niet helemaal kleurecht zijn. Als je je lens een beetje leert kennen, leer je vanzelf hoe je dat in PS kunt rechtzetten.quote:Beide lenzen hebben een UV-Filter, maar dat zou toch niks uit mogen maken.
bedankt voor de tipquote:Op maandag 3 september 2007 14:55 schreef didotcicero het volgende:
Pea heeft nog een 300mm zoom te koop volgens mij, vraag haar eens. Die is sowieso goedkoper
Yupquote:Op maandag 3 september 2007 14:55 schreef didotcicero het volgende:
Pea heeft nog een 300mm zoom te koop volgens mij, vraag haar eens. Die is sowieso goedkoper
Je hebt er eentjequote:Op maandag 3 september 2007 15:02 schreef buzzer het volgende:
Ik heb haar een PM gestuurd
Heeft iemand hier haar mailadres, dan stuur ik voor de zekerheid ook nog even een mailtje.
Zo ja, gooi maar op mijn PM
Teveel overlap imo, de moeite van het wisselen niet waard enzo.quote:Op maandag 3 september 2007 14:49 schreef buzzer het volgende:
Ik heb een D80 met een 18-135 kitlens. Het gaat me vooral om de 55-200 lens, om net iets verder in te kunnen zoomen.
Een 80-200 2.8 is best vetquote:Op dinsdag 4 september 2007 00:40 schreef buzzer het volgende:
Ik ben nu aan het onderhandelen over een 80-200 2.8
Tnx veldmuis, ik hou het zeker in mijn achterhoofdMaar dat ik kut als je net begint, dan kwijl je van alles wat je voorbij ziet komen
Zoooow, da's luxequote:Op dinsdag 4 september 2007 00:40 schreef buzzer het volgende:
Ik ben nu aan het onderhandelen over een 80-200 2.8
Shit, hij heeft besloten om de lens niet meer te verkopenquote:
Probeer ze hier eens naartoe te gooien...quote:Op dinsdag 4 september 2007 14:38 schreef buzzer het volgende:
[..]
Shit, hij heeft besloten om de lens niet meer te verkopen
Voor niks al mijn charmes in de strijd gegooid
hij belt me net op dat ik hem morgen alsnog mag komen halenquote:Op dinsdag 4 september 2007 14:38 schreef buzzer het volgende:
[..]
Shit, hij heeft besloten om de lens niet meer te verkopen
Voor niks al mijn charmes in de strijd gegooid
Je hebt ze blijkbaar in schuif- en draaizoom, is mij verteld. Niet dat dat mij iets zou uitmaken overigens...quote:
quote:Op donderdag 6 september 2007 13:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat zal Ken Rockwell geweest zijn,
quote:ik had zijn kritiek ook gelezen maar toch de gok gewaagd. De Zeiss is niet perfect, maar volgens photozone.de wel wat helderder en scherper dan de Nikkors. Ik had hem op mijn verlanglijst gezet nadat ik in het dpreview forum foto's had gezien die iemand anders ermee gemaakt had. Het waren op zich gewone kiekjes, maar de kleuren en heldere tekening vond ik erg mooi. De prijs kon erger - ik was via die Chinees-Engelse route 280 pond (440 euro) kwijt. De beste Canon 50mm (weliswaar 1.2 en met AF) kost bijna drie keer zoveel. Ik moet nog zien of hij het fotografisch waard is, maar mocht hij onverhoopt tegenvallen dan heb ik in ieder geval een schitterende presse-papier
Ahaaaa, vandaar-ze zien er erg goed uit.quote:Op donderdag 6 september 2007 14:49 schreef dvr het volgende:
Ja, ze zijn gemaakt met "the Brick" - een Panasonic L1. Die draagt ook bij aan de mooie kleuren, dat is een van zijn sterke kanten.
1.2 is idd voor concerten e.d. erg leuk. Gebruik 'm regelmatig op 55mm. Bij 85mm is bij 2.0 de scherptediepte al krap, laat staan op 1.2.quote:Op donderdag 6 september 2007 17:53 schreef ..bennie het volgende:
85/1.2L is echt. Niet zozeer dat je die 1.2 veel gebruikt, maar je ziet er zo ontzettend veel door
.
deze quote print ik even uitquote:Op donderdag 6 september 2007 22:48 schreef veldmuis het volgende:
Ik zet er dan mooi de SB-800 op en zet de flash uit, dan focust het ding altijd precies waar ik wil dat er gefocust wordt.
ik zie het als een tip om uit te proberenquote:
Je kunt ook wat voor je flits fabriceren (tissue o.i.d.) zodat het flitslicht minder hard is. Maar misschien is het handig om dat in een ander topic uitgebreider te besprekenquote:Op donderdag 6 september 2007 23:03 schreef buzzer het volgende:
Je hebt gelijk
Het probleem is alleen,: ik moet volgende week een hele dag binnen fotograferen,
en die directe ingebouwde flitser word ik niet echt blij van. Ik wil op zijn minst indirect kunnen flitsen...
Ik heb wat foto's geschoten binnen, en dat flitslicht komt op iedre foto knetter en knetterhard terug.
Ik heb die dingen wel eens voor veel meer dan $33 zien gaan, in dat opzicht val je je er geen zware buil aan.quote:Op zondag 9 september 2007 00:31 schreef KaMo het volgende:
http://cgi.ebay.com/42-FI(...)106875QQcmdZViewItem
Goed/slecht?
betere kopen?
In dat geval zou je het kunnen overwegen. Ga er echter wel vanuit dat bij gebruik van dit soort converters er altijd enig verlies optreedt, hoeveel het precies is verschilt zodanig tussen de converters dat ik er geen zinnig woord over duf te zeggen.quote:Op zondag 9 september 2007 00:46 schreef KaMo het volgende:
Hij komt op een Panasonic Lumix DMC-FZ50. Waar deze lens dus ook voor is.
Daar zijn het prima lenzen voor. Natuurlijk zijn er betere, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Voor een startset is dit uitstekend, kun je een hele tijd mee vooruit.quote:Op zondag 9 september 2007 17:18 schreef Afwezig het volgende:
Ik heb mijn keuze laten vallen op een nieuwe Canon set.
- Canon EOS 400D Body
- Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM
- Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM
Maar voor ik het ga kopen wilde ik eigenlijk nog wel wat meer weten over de lenzen, en ik had de hoop dat jullie daar wat vanaf wistenIk lees er eigenlijk alleen maar hele goede dingen over, over die lenzen. Ik wil de camera en de lenzen vooral buiten gebruiken,
Ja en nee. 300mm kan net te weinig zijn, afhankelijk van hoe groot je wild is, en hoe ver weg. Maar boven de 300mm schieten de prijzen heel hard omhoog. Dus binnen redelijke grenzen is 300 prima. Je kan wel een 500 of 600 willen, maar dat is van een andere orde dan de lenzen die je hier noemt.quote:en als het zo uitkomt en ik kom wat groot wild tegen om of een vogeltje dat ook op de gevoelige plaat vast te leggen. Is de zoomratio van die 70-300mm daar groot genoeg voor?
Voor een 400D is het (de cropfactor) 1,6. In werkelijkheid zijn je lenzen dus 60% meer tele dan je verwacht. Je sommetje klopt (voor 1,5 dan), dus kennelijk snap je het best.quote:Nu heb ik me ook laten vertellen dat dSLR's de focale lengte (zo noem je dat toch?) Laten toenemen met een factor 1,5 wat de 70-300mm feitelijk het kleinbeeldvariant van een 105-450mm maakt, wat zich uitdrukt in onder meer een grotere overbrugbare afstand
Ik snap er werkelijk geen hol van zoals je al merkt
![]()
Ja, en zelfs exact, mits je de cropfactor verwerkt hebt. Mooi he?quote:http://www.picture-newsletter.com/focal/index.htm .. gaat dit ongeveer op voor elke lens?
Ik sluit me aan bij Vliegvrager. Ik kan beamen dat een dergelijke standaardlens (28-135) een erg fijn bereik heeft, maar denk er wel aan dat je een stuk overlap hebt met je 70-300mm. Misschien is er een lens te vinden van ongeveer 18 (net iets meer groothoek) tot ongeveer 70mm die ook aan je eisen voldoet. Dan heb je wat minder overlap (als je dat vervelend zou vinden). Ik geloof dat er een 17-85mm IS bestaat van Canon.quote:Op zondag 9 september 2007 17:18 schreef Afwezig het volgende:
- Canon EOS 400D Body
Maar voor ik het ga kopen wilde ik eigenlijk nog wel wat meer weten over de lenzen, en ik had de hoop dat jullie daar wat vanaf wistenIk lees er eigenlijk alleen maar hele goede dingen over, over die lenzen. Ik wil de camera en de lenzen vooral buiten gebruiken, en als het zo uitkomt en ik kom wat groot wild tegen om of een vogeltje dat ook op de gevoelige plaat vast te leggen. Is de zoomratio van die 70-300mm daar groot genoeg voor? Nu heb ik me ook laten vertellen dat dSLR's de focale lengte (zo noem je dat toch?
) Laten toenemen met een factor 1,5 wat de 70-300mm feitelijk het kleinbeeldvariant van een 105-450mm maakt, wat zich uitdrukt in onder meer een grotere overbrugbare afstand
![]()
http://www.picture-newsletter.com/focal/index.htm .. gaat dit ongeveer op voor elke lens?
Met die cropfactor zou ik dus feitelijk 480mm uit mijn 300mm lens kunnen duwen. Dan kom ik al aardig in de buurt van die 500mm .. De vraag of het genoeg is blijft staan .. Ik zou het eigenlijk eens uit moeten proberen hoe ver ik er mee kom, dat is uiteindelijk de enige betrouwbare manier om vast te stellen of ik het genoeg vindquote:Op zondag 9 september 2007 18:37 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Daar zijn het prima lenzen voor. Natuurlijk zijn er betere, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Voor een startset is dit uitstekend, kun je een hele tijd mee vooruit.
[..]
Ja en nee. 300mm kan net te weinig zijn, afhankelijk van hoe groot je wild is, en hoe ver weg. Maar boven de 300mm schieten de prijzen heel hard omhoog. Dus binnen redelijke grenzen is 300 prima. Je kan wel een 500 of 600 willen, maar dat is van een andere orde dan de lenzen die je hier noemt.
[..]
Voor een 400D is het (de cropfactor) 1,6. In werkelijkheid zijn je lenzen dus 60% meer tele dan je verwacht. Je sommetje klopt (voor 1,5 dan), dus kennelijk snap je het best.
[..]
Ja, en zelfs exact, mits je de cropfactor verwerkt hebt. Mooi he?
Daar zat ik ook nog over te twijfelen. Bij de 400D staat dat die cropfactor voor de EF lenzen gold. De 17-85 IS is een EF-S lens. In tegenstelling tot de 350D staat bij de 400D niet dat die cropfactor geld voor EF-S lenzen (dus het zou in theorie zo kunnen zijn dat die EF-S lens op die 400D gewoon een bereik heeft van 17-85mm). Opzich heb ik geen problemen met de overlap; als je dan in die overlap plaatjes schiet hoef je ook niet zo snel van lens te wisselen. Zoals ik er nu tegenaan kijk zou ik denk ik eerder een B-merk vast-brandpunt groothoeklens kopen voor als ik daar echt gebruik van wil gaan maken. Opzich denk ik dat ik het gebied tussen 17 en 28 mm niet zo vaak zal gebruiken. Maar dat kan natuurlijk tegenvallenquote:Op zondag 9 september 2007 18:47 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik sluit me aan bij Vliegvrager. Ik kan beamen dat een dergelijke standaardlens (28-135) een erg fijn bereik heeft, maar denk er wel aan dat je een stuk overlap hebt met je 70-300mm. Misschien is er een lens te vinden van ongeveer 18 (net iets meer groothoek) tot ongeveer 70mm die ook aan je eisen voldoet. Dan heb je wat minder overlap (als je dat vervelend zou vinden). Ik geloof dat er een 17-85mm IS bestaat van Canon.
Marcel! Jij ook hier. Mooie boel dan, want wat jij zegt hadden ze ook op de canon website kunnen zetten. Nu lijkt het doordat ze die EF-S lenzen niet vermelden er op dat die verleningsfactor niet meer bestaat bij EF-S lenzen, maar alleen bij EF lenzen.quote:Op zondag 9 september 2007 20:18 schreef ebeaydojraes het volgende:
cropfactor heeft werkelijk helemaal niets met objectieven te maken, maar met het feit dat de chip die erachter zit kleiner is dan een kleinbeeld negatief. Daardoor krijg je een kleinere kijkhoek door je lens (je ziet dus de buitenste ring van je lens niet) en daardoor een verlengingsfactor. Bij EF-S objectoeven hebben ze die buitenste rand erafgehaald (onnodig glas) zodat deze kleiner en goedkoper gemaakt kunnen worden.
dus die cropfactor blijft bestaan.
Was zelf laatst ook even aan het rondneuzen, maar kijk anders eens naar dit setje: een 400D Body en een Sigma 17-70mm 2.8-4.5. Over de optische kwaliteit van lens kan ik zelf niks zeggen, daar heb ik te weinig verstand van. Zijn hier anderen die daar hoogstwaarschijnlijk veel zinnigere dingen over kunnen zeggen. Als onderstaande onzin is hoor ik het wel.quote:Op zondag 9 september 2007 17:18 schreef Afwezig het volgende:
- Canon EOS 400D Body
Maar voor ik het ga kopen wilde ik eigenlijk nog wel wat meer weten over de lenzen, en ik had de hoop dat jullie daar wat vanaf wistenIk lees er eigenlijk alleen maar hele goede dingen over, over die lenzen. Ik wil de camera en de lenzen vooral buiten gebruiken, en als het zo uitkomt en ik kom wat groot wild tegen om of een vogeltje dat ook op de gevoelige plaat vast te leggen. Is de zoomratio van die 70-300mm daar groot genoeg voor? Nu heb ik me ook laten vertellen dat dSLR's de focale lengte (zo noem je dat toch?
) Laten toenemen met een factor 1,5 wat de 70-300mm feitelijk het kleinbeeldvariant van een 105-450mm maakt, wat zich uitdrukt in onder meer een grotere overbrugbare afstand
![]()
http://www.picture-newsletter.com/focal/index.htm .. gaat dit ongeveer op voor elke lens?
De 28-135 ga je zeker als standaard lens gebruiken, tenzij je eigenlijk altijd je onderwerp een meter of 4 van je af hebt, dan is de 70-300 je walkaroundquote:Op zondag 9 september 2007 17:18 schreef Afwezig het volgende:
- Canon EOS 400D Body
![]()
Is ook best een goede lens, krijgt hele nette reviews. Zoals vrijwel iedere groothoek-zoom (behalve de hele dure) moet je m op 17 mm afstoppen om scherpe plaatjes te schieten, maar die ruimte heb je ook bij deze lens. Ik schat m een fractie beter in dan de genoemde Canon 28-135. Nadeel is dat nu je overlap helemaal nul is, dus dat betekent wat vaker wisselen. Als je dat niet erg vindt, zou ie een goede aanvulling op een 70-300 kunnen zijn. En je hebt gelijk een 1:2,3 macro lens. Niet heel bijzonder, maar een geinig extraatje.quote:Op zondag 9 september 2007 22:03 schreef P_B het volgende:
en een Sigma 17-70mm 2.8-4.5. Over de optische kwaliteit van lens kan ik zelf niks zeggen, daar heb ik te weinig verstand van.
Wat bedoel je met afstoppen?quote:Op maandag 10 september 2007 10:40 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Is ook best een goede lens, krijgt hele nette reviews. Zoals vrijwel iedere groothoek-zoom (behalve de hele dure) moet je m op 17 mm afstoppen om scherpe plaatjes te schieten, maar die ruimte heb je ook bij deze lens. Ik schat m een fractie beter in dan de genoemde Canon 28-135. Nadeel is dat nu je overlap helemaal nul is, dus dat betekent wat vaker wisselen. Als je dat niet erg vindt, zou ie een goede aanvulling op een 70-300 kunnen zijn. En je hebt gelijk een 1:2,3 macro lens. Niet heel bijzonder, maar een geinig extraatje.
Als in, zo groot mogelijk zetten (2.8)?quote:Op maandag 10 september 2007 16:27 schreef veldmuis het volgende:
Diafragma knijpen
Bedankt voor je antwoord. Ik ga de tweedehands advertenties in de gaten houden!quote:Op maandag 10 september 2007 14:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor Pentax zijn er een aantal mooie 70-200 lenzen geproduceerd. Voor onder de 100 Euro 2e hands te koop (zowel in AF als in MF). Voor het huis-tuin-en-keukenwerk heb ik zelf voorkeur voor de 35-80 of de 28-80 van Pentax. Die kost zo rond de 50 Euro 2e hands. Concertwerk vergt andere lenzen. Gezien de gewenste lichtsterkte en je budget moet je dan kijken naar de oudere MF primes. Let even op wanneer de beurs in Houten hier aangekondigt wordt, daar vindt je zeker iets leuks.
Ook Nikon en Canon hebben een soort "macrofilters" die je op je lens kunt schroeven. Kwaliteit daarvan is volgens mij vrij goed.quote:Op dinsdag 11 september 2007 20:10 schreef MargotTenenbaum het volgende:
Ik weet niet of het mag in dit topic, maar ik heb een vraag: Ik overweeg een opzet-macrostukje te kopen voor mijn Nikon D80. Voor een echte macrolens heb ik geen geld.
Zoiets bedoel ik bijvoorbeeld: http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=8319
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Aanrader of juist niet?
Wat Qless zegt. Wie weet heb je helemaal geen extra lens nodig, of mis je zoveel dat je er wel 3 bij wilt kopen (bijvoorbeeld). Ga eerst eens aan de gang met een standaard kit, en kijk dan na een tijdje of en wat je er dan bij wilt hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2007 22:26 schreef Creamytails het volgende:
Binnenkort ga ik een spiegelreflex camera kopen.
Graag zou ik dan later ook nog een extra lens erbij willen kopen.
Hebben jullie misschien een idee wat voor lens ik zou kunnen kopen?
Wat voor jullie echt een aanrader is?
Ik heb ze beiden gebruikt en ik heb altijd het idee gehad dat de 28-105 iig scherper was dan de 28-135, maar het is natuurlijk helemaal waar je voor gaat en IS is best fijnquote:Op donderdag 20 september 2007 20:56 schreef blomst het volgende:
ou ik blij worden met de Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM ø 72mm
ter vervanging van de canon 28-105mm F3.5-4.5
Of zal het niet zoveel uitmaken?
Het gaat me niet om de 30mm meer. maar om de IS
ja ik twijfel nog, wil ook wel een Canon EF 70-300mm F 4,5-5,6 DO IS USM 58quote:Op donderdag 20 september 2007 21:00 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik heb ze beiden gebruikt en ik heb altijd het idee gehad dat de 28-105 iig scherper was dan de 28-135, maar het is natuurlijk helemaal waar je voor gaat en IS is best fijnIk denk echter dat het met dat soort brandpunts-afstanden niet zo heel veel uitmaakt. Maar goed....da's mijn mening
Mis je de IS bij je 28-105?quote:Op donderdag 20 september 2007 21:13 schreef blomst het volgende:
[..]
ja ik twijfel nog, wil ook wel een Canon EF 70-300mm F 4,5-5,6 DO IS USM 58
maar ik gebruuik de 28-105mm veel vaker.
ik heb soms het idee wel dat ik wat te bibberig ben, maar meer bij de 70-300.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:16 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Mis je de IS bij je 28-105?
Bij de 70-300 ga je er idd het meest profijt van hebben, hoewel er een aantal mensen hier zijn die stellen dat IS ook op kortere afstanden veel prettiger werkt.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:24 schreef blomst het volgende:
[..]
ik heb soms het idee wel dat ik wat te bibberig ben, maar meer bij de 70-300.
en ik hoor zulke grote verhael over de IS dat het mij dus ook wel aanspreekt.
Wat me niet aanspreekt is dat ik er met de F3.5-4.5 verder niet op vooruit ga.
wees maar blij met een vaste handquote:Op donderdag 20 september 2007 21:28 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Bij de 70-300 ga je er idd het meest profijt van hebben, hoewel er een aantal mensen hier zijn die stellen dat IS ook op kortere afstanden veel prettiger werkt.
Ik heb het altijd onnodig gevonden, dus ik kan je daar verder ook niet over adviseren anders dan dat ik het niet zou doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |