Hier waren al wat antwoorden op, maar hier weer verder zodat deze dame 't juiste advies krijgt!quote:Hallo,
ik heb een tijdje geleden een Nikon D80 aangeschaft met een 18-135 lens (die "nieuwe" kitlens). Nu willen we in het najaar op vakantie naar chili en zijn aan het twijfelen over wat te doen met onze lens. Wij hebben eigenlijk 2 keuzes: onze kitlens verkopen en een 18-200 van Nikon (die erg goed uit de test kwam van Zoom) te kopen ter vervanging, of nu een telelens kopen (er is een 200-400 lens van Nikon heb ik begrepen) en de kitlens houden (en volgend jaar na de vakantie vervangen voor de 18-200) en nu een gat hebben tussen de lenzen. De kitlens willen we sowieso gaan vervangen en die telelens willen we ook, alleen alles bij elkaar wordt dat erg prijzig dus vandaar dat we het even niet tegelijkertijd kunnen doen ...
Wat zouden jullie doen?
Ja. Gewoon doen. Ideaal voor studiowerk, kost geen drol en lekker lichtsterkquote:Op dinsdag 10 juli 2007 11:37 schreef Dutch50 het volgende:
Simpele vraag
Is een Canon 50mm 1.8 een goede koop voor een 20D ?
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, ik had:quote:Op maandag 9 juli 2007 19:25 schreef Crit het volgende:
hallo, ik heb nu al een tijdje de canon eos 400d met de kitlens (18-55). dit bevalt me in principe prima, maar er zijn toch wat dingen waar ik mee zit:
ten eerste heb ik het idee dat de kitlens lang niet de beste kwaliteit uit me camera haalt
ten tweede mis ik een groter zoombereik
ten derde mis ik een bredere kijkhoek voor bijv. landschapsfoto`s
macro foto`s vind ik ook leuk, maar dat gaat niet samen met wat hierboven staat in 1 lens, ofwel?
maar wat het nu is, ik heb pas sinds kort een spiegelreflex en heb vrij weinig verstand van lenzen. dus ik vroeg me af wat voor lens jullie mij zouden aanraden. en wat als ik zeg dat de lens iig een zoombereik van 3 x zover als me 18-55? word dat dan een ??-200 lens?
ik heb ook geen behoefte eraan om de hele tijd me lenzen te verwisselen dus misschien is er een lens die zegmaar en 18-55 is en ook een groot zoombereik heeft ?
ondertussen ben ik dit tegengekomen:
Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II
is dat niet wat? allebei niet al te duur...
geen superlens iigquote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:11 schreef Crit het volgende:
Allemaal iig bedankt voor de reacties. ik wil uiteraard wel kwaliteit hebben dus wat dachten jullie van een Canon EF 28-200mm 1:3.5-5.6 USM ( prijs varieert van 380 tot 500 euro )? En dat in comopinatie met een 400d ?
en belangrijke vraag: wat zijn dan volgens jullie de directe voordelen van die lens ten opzichte van de 18-55 kitlens ?
Aaaah dat maakt heel erg veel duidelijk! Dat van die 1.6 factor had ik wel eens gelezen, maar ik dacht dat canon dat vanzelf wel omrekende. Maar dan was ik natuurlijk vergeten dat dat alleen maar voor kleine sensors gaat, en voor de grotere dus niet geld. Dankjewel!quote:Op dinsdag 10 juli 2007 18:49 schreef qless het volgende:
50 mm was zo ongeveer idd een normale kijkhoek, maar dan wel op full-frame camera's. Jouw 400D heeft een kleinere sensor (1.6 factor) dus zou een 50 mm lens het effect geven van een 85. Dus was bijvoorbeeld op een fullframe een 24 mm een groothoek, dan zal je voor dezelfde groothoek nu een 16 mm moeten hebben.
op 18 mm heb je een veel grotere hoek dan op 28 mm. Op een cropcamera (kleinere sensor dan 35 mm film) wordt dat dan 27 en 42 mm. 40 mm is niet "echte" groothoek meer.. ik denk dat je met die 28-200 vaak zal willen dat hij toch wat meer groothoek heeft.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:53 schreef Crit het volgende:
Ik zit indd met hetzelfde probleem als snotje. dus nu ook de vraag aan Isdatzo: hoe bedoel je dat met die 10mm groothoek? ( groothoek snap ik uiteraard... grote hoek
Vandaar dat het dus mijn keus is geweest om voor de 18-200 tamron te gaanquote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
op 18 mm heb je een veel grotere hoek dan op 28 mm. Op een cropcamera (kleinere sensor dan 35 mm film) wordt dat dan 27 en 42 mm. 40 mm is niet "echte" groothoek meer.. ik denk dat je met die 28-200 vaak zal willen dat hij toch wat meer groothoek heeft.
maar dat hangt er natuurlijk ook allemaal vanaf wat je er mee wil fotograferen.
Er zijn idd een paar 24mm lenzen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:30 schreef snotje het volgende:
Nog een vraag, dan ben ik er helemaal uit.
De kitlens die bij mijn 400d kwam is 18 - 55 mm.
Ik wil nu een lens kopen die het effect geeft van ongeveer, laten we zeggen 24 mm op die lens.
Wat voor lens moet ik dan kopen? Een 24 mm?
Dankjulliewel!
zoals bij 24 mm op de kitlens?quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:30 schreef snotje het volgende:
Nog een vraag, dan ben ik er helemaal uit.
De kitlens die bij mijn 400d kwam is 18 - 55 mm.
Ik wil nu een lens kopen die het effect geeft van ongeveer, laten we zeggen 24 mm op die lens.
Wat voor lens moet ik dan kopen? Een 24 mm?
Dankjulliewel!
Als het brandpunt van de Zenitar daadwerkelijk 16mm zou zijn. Bij fisheye's is de brandpuntsafstand echter een soort 'stelpost' en stelsel met een tophoek van 180o zou als je gaat rekenen een brandpuntsafstand hebben van pakweg 0 mm.quote:Op woensdag 11 juli 2007 15:38 schreef ultra_ivo het volgende:
24 mm gecompenseerd voor de cropfactor wordt 16mm.
Dan kom je uit op de Zenitar 2.8/16. Bij diverse internetleveranciers te koop, gangbare prijs zo rond de 150 Euro.
een 17-40 dusquote:Op woensdag 11 juli 2007 17:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als het brandpunt van de Zenitar daadwerkelijk 16mm zou zijn. Bij fisheye's is de brandpuntsafstand echter een soort 'stelpost' en stelsel met een tophoek van 180o zou als je gaat rekenen een brandpuntsafstand hebben van pakweg 0 mm.
Een fisheye is in werkelijkheid een soort dubbel stelsel dat niet vergelijkbaar is met 'normale'lenzen
De Zenitar geeft weliswaar ondanks crop een enorme beeldhoek, wat echter blijft is de bolling die bij een fisheye hoort.
Als je favoriete stand van de 18-55 24mm is volstaat het om een 24mm aan te schaffen, de cropfaktor is voor zowel 24 uit die zoom als voor een vastbrandpunt 24 hetzelfde.
Wil je de klassieke 24mm-look, ofwel een gebruikte beeldhoek van 740 dan zul je iets in de orde van 15mm moeten hebben, maar dan wel een echte groothoek(nou, een retrofocus dan) en geen fisheye
Zoom met je kitlens eens in (dus naar 55 mm) als je in de stad loopt en kijk of je een groot gebouw er redelijkerwijs nog leuk, geheel opkrijgt...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
hallo, ik ga binnekort de sigma 70-300 APO lens kopen. voornaamste reden is dat ik op vakantie ga in de bergen en daarom graag wat meer bereik zou willen hebben dan me 18-55 kitlens. maar nu is mijn vraag:
als ik alleen die 70-300 mee zou nemen... zou ik daar spijt van krijgen? aangezien het me ook mooi lijkt om landschappen met een grotere hoek dan 70mm te fotograferen. het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
dus nogmaals de vraag: denken jullie dat ik genoeg heb aan die 70-300? lenzen verwisselen midden in bergen zie ik niet echt zitten...
alvast bedankt
hier kun je eens kijken wat een bepaald objectief laat zien op je camera... groothoek ga je zeker missen naar mijn mening...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
Je zou ook eens na kunnen denken over de Sigma 28-300. Heb je nog wel enigermate groothoek, maar ook je tele. Zonder te wissellen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef Crit het volgende:
hallo, ik ga binnekort de sigma 70-300 APO lens kopen. voornaamste reden is dat ik op vakantie ga in de bergen en daarom graag wat meer bereik zou willen hebben dan me 18-55 kitlens. maar nu is mijn vraag:
als ik alleen die 70-300 mee zou nemen... zou ik daar spijt van krijgen? aangezien het me ook mooi lijkt om landschappen met een grotere hoek dan 70mm te fotograferen. het probleem is dat ik me nog niet echt een goed beeld kan vormen van een bepaald aantal mm lens, en hoe dat er dan op foto uitziet.
dus nogmaals de vraag: denken jullie dat ik genoeg heb aan die 70-300? lenzen verwisselen midden in bergen zie ik niet echt zitten...
alvast bedankt
Als je sportfotografie wilt doen zul je toch echt met iets beters aan de gang moeten dan met een instap zoomlens. Sowieso heb je binnen- en buitenfotografie, wat het verhaal al opsplitst. Voor buiten kom je goed weg met een Canon 70-200 L F4 en misschien ook nog wel met de Canon 70-300 IS USM. Maar de L heeft een flink snellere AF. Beide lenzen kosten minimaal 3 keer zoveel als de Tamron die je noemt, maar zijn tweede hands prima te vinden voor een stuk(je) minder.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:03 schreef ook_gek het volgende:
Ik heb onlangs de Eos 350 kit gekocht met de kit lens 18-55
Nu wil ik goed kunnen zoomen en wil sportfotografie gaan doen. Nu ben ik totaal nieuw in dit gebeuren dus ik wil geen lens van honderde euro's.
Ik zat zelf aan deze lens te denken
Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 deze kost 149 euro en dat is goedkoop en zal niet de mooiste foto's ooit maken. Daaar ben ik mij bewust van
Wat is wijsheid. Stel ik zeg ik wil rond de 250 uitgeven voor een "goede" lens. Of ik zeg van jo die lens die ik eerder noemde ga ik voor het grootste gedeelte buiten gebruiken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:12 schreef CocaColaLight het volgende:
Voor een gedeelte ben ik het met Elcastel eens.
Binnen wordt het wat lastiger om snelle bewegingen vast te leggen.
MAAR, zelf heb ik die lens ook liggen en als je stunten op een motor onder sport wil laten vallen dan doe ik ook aan sportfotografie. Wat best lukt met die lens. Het is wat behelpen maar je hebt een 300mm voor weinig.
Tegenwoordig heb ik een 70-200 2.8 L en dan wil je niet meer terug.
Ik heb een paar weken de 70-200 L 2.8 IS van iemand over kunnen nemen en ik kan ook bijna niet meer zonder.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CocaColaLight het volgende:
Nuh, ik wil hem nog niet kwijt die extra 100mm zijn zo af en toe handig
Je zou hier kunnen kijken of er wat tussen staat:
http://www.fotoapparatuur.nl/
Tja wat is wijsheid.... Spaar door voor een 70-200 2.8Of wacht nog een paar reacties af hier en beslis dan.
Kost dat danquote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:40 schreef CocaColaLight het volgende:
Nuh, ik wil hem nog niet kwijt die extra 100mm zijn zo af en toe handig
Je zou hier kunnen kijken of er wat tussen staat:
http://www.fotoapparatuur.nl/
Tja wat is wijsheid.... Spaar door voor een 70-200 2.8Of wacht nog een paar reacties af hier en beslis dan.
Als je bij deze meneer http://www.touchdown-photo.nl/ een Canon 70-200 2.8 L koopt dan zal hij je 1089 euro afhandig maken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:43 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Kost dat dan
En ik wacht nog wel even de reacties af. Ben toch pas van plan om hem volgende maand te halen![]()
Een snelle auto focus vind ik trouwens wel belangrijk.
voor de rest ben ik een extreme noob tot nu toe op dit gebied![]()
ik wil een leuk beginner lensje komt hij aan met een lens van ruim 1000 euroquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:00 schreef CocaColaLight het volgende:
[..]
Als je bij deze meneer http://www.touchdown-photo.nl/ een Canon 70-200 2.8 L koopt dan zal hij je 1089 euro afhandig maken.
Maar die 75-300 is alles behalve snelDe 55-200 van Canon is stukken sneller. Maar die komt dan weer niet in de buurt van die 2.8 L
Leuk lensjequote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:15 schreef buitenbeentje het volgende:
Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 70-300 APO DG 4.5-56 .
En ook voor sport gebeuren geschikt ( dus snel )quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:15 schreef buitenbeentje het volgende:
Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 70-300 APO DG 4.5-56 .
Supersnel is-ie niet helaas. Maar je kan er leuk mee hobbyen. Ik heb er zelf autoraces op zandvoort mee gefotografeerd.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:46 schreef ook_gek het volgende:
[..]
En ook voor sport gebeuren geschikt ( dus snel )
volgens mij stel ik een mega noob vraag nu![]()
woon in scheveningenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:50 schreef buitenbeentje het volgende:
Als je in de buurt van 's-Hertogenbosch woon zou je hem kunnen komen proberen.
Da's een flink eindje lopen.quote:
BV de DTM foto op je site is met die lens geschoten?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:50 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Supersnel is-ie niet helaas. Maar je kan er leuk mee hobbyen. Ik heb er zelf autoraces op zandvoort mee gefotografeerd.
Ja en jaquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:43 schreef ook_gek het volgende:
[..]
BV de DTM foto op je site is met die lens geschoten?
En deze lens past neem ik aan ook op de Eos 350?
ok nou dan wil ik iedereen bedanken en staat mijn keuze vastquote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:21 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja en jaEn wat wijsheid is...ik zou die 100mm erbij nemen. Is errug fijn nl.
Die superzoom moet je links laten liggen, die gaan erg snel achteruit in kwaliteit.quote:Op maandag 9 juli 2007 19:25 schreef Crit het volgende:
hallo, ik heb nu al een tijdje de canon eos 400d met de kitlens (18-55). dit bevalt me in principe prima, maar er zijn toch wat dingen waar ik mee zit:
ten eerste heb ik het idee dat de kitlens lang niet de beste kwaliteit uit me camera haalt
ten tweede mis ik een groter zoombereik
ten derde mis ik een bredere kijkhoek voor bijv. landschapsfoto`s
macro foto`s vind ik ook leuk, maar dat gaat niet samen met wat hierboven staat in 1 lens, ofwel?
maar wat het nu is, ik heb pas sinds kort een spiegelreflex en heb vrij weinig verstand van lenzen. dus ik vroeg me af wat voor lens jullie mij zouden aanraden. en wat als ik zeg dat de lens iig een zoombereik van 3 x zover als me 18-55? word dat dan een ??-200 lens?
ik heb ook geen behoefte eraan om de hele tijd me lenzen te verwisselen dus misschien is er een lens die zegmaar en 18-55 is en ook een groot zoombereik heeft ?
ondertussen ben ik dit tegengekomen:
Tamron AF18-250mm F/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II
is dat niet wat? allebei niet al te duur...
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:48 schreef freud het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 18-200 van sigma met OS. Wel een lekker bereik namelijk, en OS is zeker. Ik ga even kijken of ik hem een keer kan lenen, en dan vergelijken met de 28-135 IS van Canon. Nadeel van die Sigma is dat hij 600 euro is, tegenover 400 of zo voor de canon. F bereik is ook minder van de sigma, f3.5-6.3 tegenover de f3.5-4.5 van Canon. Wel een tikkie meer bereik, en dat is ook wel erg lekker...
En hij is EF-S, en dus voor de groei niet bruikbaar voor mij helaas... Maar toch! Even vragen bij de fotozaak of ik een vergelijking mag doen.
Ik heb hem nog even wat geupdatequote:Op woensdag 18 juli 2007 11:48 schreef KD-fotografie het volgende:
dank je wel, nu zijn er al heel wat bomen gekapt voor me.
Mee eens, maar als je de lens goed test en nakijkt hoeft het geen probleem te zijn. Kijk ook anders eens rond op DPZ. Dat zijn iig fotografen die hun materiaal goed behandelen en er serieus mee omgaan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
was idd al even op marktplaats aan het kijken, alleen vind het een beetje eng om zoiets 2de hands van een vreemde te kopen.
Gewoon eens aan Elefes vragen wat ze ervan vind danquote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
die Canon EF-S 60mm 2.8 - 333 EUR heb ik vaker naar gekeken, daar heb ik om de een of andere reden een goed gevoel bij.![]()
Ik heb ook de 100mm van Canon en heb ervaring met de Tamron. Lawaaierige focus hoeft niet echt een probleem te zijn, want macro schieten op AF is een draak, je blijft hunten. Het voordeel van de Canon vinbd ik dat je op AF kunt ingrijpen (MF op stand AF), zodat je het pendelen kunt beperken, zodoende kun je je AF iets beter gebruiken (en is de stilte van de USM opeens wel belangrijk).quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
An heeft de Sigma 50mm 2.8, Freud de Sigma 105mm 2.8, Elefes de Canon EF-S 60mm 2.8, ik had de 100mm 2.8 en volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Ik zal naar de OUD meet wel mijn 105mm sigma meenemen. Moet je ff aan An24 vragen of ze haar 50mm sigma meeneemt, kan je ze vergelijken. En tja, ik heb de mijne ook 2e hands van marktplaats gehaald. Gewoon even goed testen en dan zie ik niet in waarom het mis kan gaan. Probeer wel een jonge 2e hands te vinden, ivm restgarantie.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:53 schreef KD-fotografie het volgende:
was idd al even op marktplaats aan het kijken, alleen vind het een beetje eng om zoiets 2de hands van een vreemde te kopen.
die Canon EF-S 60mm 2.8 - 333 EUR heb ik vaker naar gekeken, daar heb ik om de een of andere reden een goed gevoel bij.![]()
Dan zou ik voor de Tamron kijken, ik vind de bouw niet slecht, hij is wat lawaaierig, maar retescherp én betaalbaar. Succes met je keuze.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:24 schreef KD-fotografie het volgende:
@elcastel, is idd iets te prijzig voor me.;)
Berekenen wordt lastig. Ik heb dezelfde lens, en heb getwijfeld over een setje Soligor ringen. Ik kwam alleen een leuke macrolens tegen, dus heb ze toen niet gekocht. Volgens mij kan je gestapeld tot echt vlak voor je lens focussen...quote:Op woensdag 18 juli 2007 13:48 schreef svdheijden het volgende:
Hier ook even een macro-vraagje. Ik heb een 70-300 IS USM lens van canon. Deze heeft een maximale vergroting van 1:4. Nu rade iemand me laatst een setje tussenringen aan voor de telelens omdat ik graag macrofoto's maak.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik berekenen welke maximale vergroting ik krijg met de 70-300 en een set tussenringen van 12, 20 en 36mm? En hoe ver kan ik van het onderwerp af kan blijven?
De werking wordt minder naarmate het brandpunt langer wordt. Met een 50mm en de hele set haal je ongeveer 1:1 op 10cm van je hoofdvlak.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:22 schreef freud het volgende:
[..]
Berekenen wordt lastig. Ik heb dezelfde lens, en heb getwijfeld over een setje Soligor ringen. Ik kwam alleen een leuke macrolens tegen, dus heb ze toen niet gekocht. Volgens mij kan je gestapeld tot echt vlak voor je lens focussen...
Vreemde vergelijking; je weet immers niet wanneer de canon lichtsterker is dan de sigma, misschien is de sigma tot en met 150mm wel 3.5quote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:48 schreef freud het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 18-200 van sigma met OS. Wel een lekker bereik namelijk, en OS is zeker. Ik ga even kijken of ik hem een keer kan lenen, en dan vergelijken met de 28-135 IS van Canon. Nadeel van die Sigma is dat hij 600 euro is, tegenover 400 of zo voor de canon. F bereik is ook minder van de sigma, f3.5-6.3 tegenover de f3.5-4.5 van Canon. Wel een tikkie meer bereik, en dat is ook wel erg lekker...
En hij is EF-S, en dus voor de groei niet bruikbaar voor mij helaas... Maar toch! Even vragen bij de fotozaak of ik een vergelijking mag doen.
Ik heb hem nog steeds, hoewel hij in bruikleen is bij een andere FOKker...quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Hoezo heb je de jouwe weggedaan?quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:46 schreef PdeHoog het volgende:
An heeft de Sigma 50mm 2.8, Freud de Sigma 105mm 2.8, Elefes de Canon EF-S 60mm 2.8, ik had de 100mm 2.8 en volgens mij hebben zowel Rubberduck als Shark de Tamron 90mm 2.8 gehad.
Ik ook, maar de sigma 105 is net zo goed als de canon, en ik doe macro toch op MFquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:32 schreef Kremers het volgende:
[..]
Hoezo heb je de jouwe weggedaan?Ik sta op het punt om die te kopen namelijk. Ik twijfel alleen nog over EF 100 en de EFS 60, zit namelijk een verschil in prijs op van ¤180... Sigma is voor mij geen optie, ik ben een Canon fetisjist
![]()
En wat extra uitgeven voor een Canon vind ik geen probleem, gezien ik Macro fotografie het leukst vind, van alle fotografische toepassingen.
De 100mm canon was met portretten ook enorm aan het hunten hoor, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik had de sigma ook eerst gekocht met het idee om hem ook voor closeups te gebruiken, maar daar ben ik van afgestapt.quote:Op woensdag 18 juli 2007 18:02 schreef Kremers het volgende:
¤200? Oh ja, jij hebt hem tweedehands gekocht![]()
Bij kameraexpress is het verschil ¤80. Ik gebruik zelf ook altijd MF bij macro, AF werkt gewoon niet bij die toepassing. Echter, de 100mm is ook voor andere doeleinden te gebruiken, waardoor een rappe scherpstelling ineens wel interessant kan zijn.
Ik heb nu namelijk een Sigma 17-70DC en een Canon 50mm MKII. Mijn EF 70-200 L f.4 heb ik vanwege weinig gebruik verkocht.
Sweet! Post je resultaten even in het macro experimenteer hoekje topic!quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:15 schreef svdheijden het volgende:
@ Freud en Ouwesok : Bedankt voor de antwoorden! Maakt het geheel een stuk duidelijker
Morgen komt er een setje tussenringen mijn kant op, eens zien wat voor effect het heeft.
Het is zeker wel lekker dat je net wat meer afstand kan houden. Kijk eens in de specs van de lenzen naar de minimale focusafstand.quote:Op woensdag 18 juli 2007 21:06 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik twijfel nu echt tussen de tamron af 90mm f/2.8 sp di macro (1:1) en de Canon EF-S 60mm F/2.8 USM Macro.
Ik neig toch wat meer naar de tamron nu eigenlijk, na veel lezen.
Een merk-eigen objectief zal altijd beter samenwerken met een cam dan een objectief van een derde partij. Daarnaast heeft de Canon gewoon een verschrikkelijk solide bouw EN USM EN FTM. Iets wat de Sigma niet heeft.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:51 schreef freud het volgende:
[..]
Ik ook, maar de sigma 105 is net zo goed als de canon, en ik doe macro toch op MF. Vond 200 euro een beetje overdreven om te betalen voor IF, zonder dat er verschil is in kwaliteit. (Heb ook met de Canon 100mm gespeeld, dus weet wel waar ik het over heb
.)
Dat hunten kun je prima oplossen met FTM, gewoon ingrijpen. Toegegeven, hij hunt behoorlijk, maar je hebt hem zo op z'n plek, in de ruimte heb ik amper meer last van hunten op die manier.quote:Op woensdag 18 juli 2007 18:57 schreef freud het volgende:
De 100mm canon was met portretten ook enorm aan het hunten hoor, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik had de sigma ook eerst gekocht met het idee om hem ook voor closeups te gebruiken, maar daar ben ik van afgestapt.
Uitschuiven? Ik knikker die unit op 1:1 en dan beweeg ik. Focussen met het handje aan de ring tijdens schieten doe ik zeer zelden met macro. Daarom heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan USM, FTM, oid. Maar als je op AF schiet is IF zeker handig. Als ik perse op AF wil schieten kan ik de sigma op limit gooien, en dan gaat hij niet hunten over het hele bereik.quote:Op woensdag 18 juli 2007 22:11 schreef Kremers het volgende:
De 60mm heeft een minimale focusastand van 20cm. Verder zou ik geen Macro objectief willen dat uitschuift. Lijkt mij best irritant, zit je bovenop een onderwerp, knalt de voorkant tegen je onderwerp aan
Wat wel een groot voordeel van de 60mm is: Hij weegt slecht 335g. Geen idee wat de Tamron weegt, mar de Canon 100mm weegt 600gram (min 31cm focusafstand).
Klopt. Vooral in schaduwrijke omgevingen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:43 schreef buitenbeentje het volgende:
Dat hunten, bedoelen jullie daar het nerveuze zoeken naar focus mee? Daar had ik met de Sigma 70-300 enorm last van.
Vanaf de voorkant van het objectief is de focusafstand iets van 9 cm voor de EF-S 60mm van Canon, geloof ik. Kan er iig behoorlijk dicht opkruipen. Dat je er dicht op moet zitten kan ook zijn voordelen hebben, vanuit een rare hoek kun je er soms makkelijker bij. Maar dat ligt maar net aan de situatie.quote:Op woensdag 18 juli 2007 22:11 schreef Kremers het volgende:
De 60mm heeft een minimale focusastand van 20cm. Verder zou ik geen Macro objectief willen dat uitschuift. Lijkt mij best irritant, zit je bovenop een onderwerp, knalt de voorkant tegen je onderwerp aan
Wat wel een groot voordeel van de 60mm is: Hij weegt slecht 335g. Geen idee wat de Tamron weegt, mar de Canon 100mm weegt 600gram (min 31cm focusafstand).
Ik zal waarschijnlijk veel flora gaan fotograferen, maar fauna is soms ook wel leukquote:Op woensdag 18 juli 2007 13:30 schreef Elefes het volgende:
Ik heb de 60mm 2.8 van Canon, en ben er erg tevreden mee. Ymke heeft dat objectief ook geloof ik?
Ook die 60mm is een USM, en heeft RTM (real time manual focus heet het geloof ik, je kunt in de AF stand ook nog handmatig wat bijstellen) wat vaak wel handig is. Objectief geeft erg goed scherpe foto's, mooie kleuren.
Ik heb de 60mm gekozen omdat die goedkoper is dan de 100mm van Canon, wat kleiner/lichter en net iets gemakelijker stil is te houden doordat de brandpuntsafstand iets korter is. Je moet inderdaad wel vrij dicht op je onderwerp zitten, maar dat was ik al gewend van mijn vorige compactcamera's dus vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Het is maar net wat je fijn vindt.
EF-S gaat er niet uit denk ik. FF is de troef van de pro serie, en die gaan ze niet uit handen geven, zolang ze geen andere troef verzonnen hebben. En FF is al heel betaalbaar hoor! Een 5D gaat 2e hands bij de camerazaken al voor rond de 1700 weg!quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef Kremers het volgende:
[..]
Nadeel is dan de 40mm die je mist, en dat hij EF-S is. De vraag is natuuurlijk alleen: Wanneer gooit Canon EF-S er uit? Of wanneer worden FF camera goedkoper?
Als ik zelf zou moeten gokken, zou ik denken nog min. 4jaar eer EF-S er uit gaat en FF betaalbaar is?
Ik doe veel beestjesquote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef Kremers het volgende:
[..]
Ik zal waarschijnlijk veel flora gaan fotograferen, maar fauna is soms ook wel leuk(lieveheersbeestjes enzo). Hoe gaat dat met de EF-S 60mm?
Ik twijfel nog steeds tussen de 60mm en de 100mm. Voordeel van de 60mm is idd de prijs (¤176 goedkoper dan de 100mm bij kameraexpress), en het feit dat hij kleiner en lichter is is ook een vrij groot voordeel
Nadeel is dan de 40mm die je mist, en dat hij EF-S is. De vraag is natuuurlijk alleen: Wanneer gooit Canon EF-S er uit? Of wanneer worden FF camera goedkoper?
Als ik zelf zou moeten gokken, zou ik denken nog min. 4jaar eer EF-S er uit gaat en FF betaalbaar is?
Top idee..quote:Op donderdag 19 juli 2007 13:22 schreef freud het volgende:
Ik geloof dat het weer eens tijd wordt voor een MEET waarin alles uitgeprobeerd kan worden...
You break it, you buy itquote:Op donderdag 19 juli 2007 13:34 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Top idee..
een soort workshop lenzen proberen...
Je moet er dan wel fatsoenlijke afspraken over maken, want een 70-200mm F2.8 L IS lens is wat prijziger om te laten vallen dan een 50mm F1.8.![]()
Het wordt gewoon tijd voor een grote meetquote:Op donderdag 19 juli 2007 13:22 schreef freud het volgende:
Ik geloof dat het weer eens tijd wordt voor een MEET waarin alles uitgeprobeerd kan worden...
Dat de Canon er dichter op moet en dat de Tamron meer geluid maakt.quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:35 schreef Elefes het volgende:
[..]
KD, wat zijn je punten van twijfel nog over de Canon en de Tamron?
Met een zwaar objectief gaat dat juist beter - stil houden bedoel ikquote:Op donderdag 19 juli 2007 14:04 schreef Kremers het volgende:
Ik heb net even creatief met een lineaal zitten doenHet wordt dan toch de EF-S 60mm
Het verschil in min scherpstelafstand bedraagt 11cm. De EF-100mm is echter 5cm langer, waardoor je met een effectief verschil zit van 6cm. Wat niet zo heel veel is....
Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk om je camera zo min mogelij te bewegen tijdens een macro opname, dat gaat met een objectief van 335g een stuk beter dan met een objectief van 600g
Insecten schrikken meer van beweging en in mindere mate van geluid.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:09 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Dat de Canon er dichter op moet en dat de Tamron meer geluid maakt.
Beide kan beestjes laten schrikken namenlijk.
Ik ga het ook voor portret gebruiken maar daar zijn beide wel geschikt voor heb ik gelezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |