Het is een landelijk probleemquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
Dit is de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur, maarja die zijn te druk met buitenlandse zaken. Typisch Halsema om de schuld bij anderen te leggen.
Want? Alsof de uitgedeelde boetebedragen direct in de zakken van het korps belanden, natuurlijk niet. Beetje aparte opmerking.quote:In een notitie van de politie staat: ‘De politie signaleert dat er ook mensen van buiten de stad naar Amsterdam komen, omdat ze hier buiten mogen slapen.’ Dat gaat over een aanzuigende werking.
“Dat kan absoluut niet hard worden gemaakt. De politie is de politie en had die boete natuurlijk graag gehad. Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.”
Zeker. Misschien heeft ze nog wat onwelgevallige rapporten in een bureaula weggestopt liggen om haar verhaal kracht bij te zetten in den Haagquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:15 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze wilde toch ze graag een vrijhaven zijn waar iedereen mocht blijven en recht had op bed bad brood.
Ga nu maar lekker op de blaren zitten.
Het is vooral een stedelijk probleem. Leg het voor de lol maar eens naast de laatste verkiezingsuitslag.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:19 schreef Cupfighter het volgende:
Nogmaals het is een landelijk probleem wat blijkbaar in Amsterdam wel het ergste is
Dit probleem is niet alleen in Amsterdam maar bijna in elke redelijke grote stadquote:Op zondag 30 augustus 2026 18:20 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Het is vooral een stedelijk probleem. Leg het voor de lol maar eens naast de laatste verkiezingsuitslag.
Dat zeg ik toch?quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dit probleem is niet alleen in Amsterdam maar bijna in elke redelijke grote stad
En de hoofdoorzaak is niet dit kabinet maar de vorige kabinetten die bezuinigingen op de GGZ en opvang, en ja nu lopen de mensen op straat en hebben de burgers er last vanquote:
Nee, dat is te makkelijk.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:25 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En de hoofdoorzaak is niet dit kabinet maar de vorige kabinetten die bezuinigingen op de GGZ en opvang, en ja nu lopen de mensen op straat en hebben de burgers er last van
Dit.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
Dit is de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur, maarja die zijn te druk met buitenlandse zaken. Typisch Halsema om de schuld bij anderen te leggen.
Nee het is een probleem van bepaalde steden, waar alles is toegestaan. Illegaliteit, overlast, afval op straat, drugs gebruik en ga zo maar door. En waar nooit wordt ingegrepen. Laat daarom de dorpen met rust met beleid vanuit Den Haag. Anders zijn dat straks ook enorme shit holes. Het beleid in Amsterdam heeft gezorgd voor de huidige situatie. Los het lekker zelf op. Want waarom voelde ik mij in Madrid, Polen, Budapest 100x veiliger dan in Amsterdam/Rotterdam? Allemaal beleid. Het is niet van de een of andere dag uit de lucht komen vallen. Het is jarenlang wanbeleid geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:19 schreef Cupfighter het volgende:
Nogmaals het is een landelijk probleem wat blijkbaar in Amsterdam wel het ergste is
Den Haag is aan zet om in te grijpen
Oh hoe maakt ze daklozen dan?quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:34 schreef DobbyDobby het volgende:
Boontje komt op zijn loontje. Geen medelijden mee. Zelf de grootste aanstichter van alle problemen die momenteel spelen.
quote:
Misschien kan die muts eens luisteren naar deskundigen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:11 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Halsema is notabene zelfverklaard expert op dit gebied, ze weet het allemaal beter dan degene die dagelijks te maken hebben met deze problematiek. Laat ze het zelf dan lekker oplossen ipv bij de landelijke overheid te gaan bedelen.
Maar ze maakt geen nieuwe dus.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
[..]
Misschien kan die muts eens luisteren naar deskundigen.
Zou het radicaal links beleid zijn dan had ieder mens toch een ruime vrijstaande woning met alle voorzieningen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:12 schreef HowardRoark het volgende:
Dit krijg je in elke stad waar radicaal links beleid wordt gevoerd.
Als verkrachtingen niet meer strafbaar zijn dankzij Halsema, komen er ook meer. Maar nee Halsema is dan niet de verkrachter.quote:
En wie bouwt en betaalt dan al die ruime vrijstaande woningen met alle voorzieningen torentje?quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Zou het radicaal links beleid zijn dan had ieder mens toch een ruime vrijstaande woning met alle voorzieningen?
Arbeiders 144 t/m 250 in fabriek 8801 natuurlijk!quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En wie bouwt en betaalt dan al die ruime vrijstaande woningen met alle voorzieningen torentje?
Nou ja, in principe wel. Amsterdam is er wel goed in om de rode loper uit te rollen voor dak- en thuislozen en andere probleemgevallen. Door bovenwettelijke opvang, extra voorzieningen, extra hulpprogramma's etc etc komen véél meer van dit soort gevallen naar Amsterdam dan naar andere (grote) steden. Dus een goed deel van de daklozen is wel toe te schrijven aan de beleidsmatige keuzes van Amsterdam.quote:
Het aantal daklozen is onder haar leiderschap fors toegenomen. Halsema is hiervoor verantwoordelijk maar schuift het af op anderen. Dat zou jij toch moeten veroordelen zoals je dat ook bij Faber deed.quote:
De mensen die zich het lot aantrekken van de medemensen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En wie bouwt en betaalt dan al die ruime vrijstaande woningen met alle voorzieningen torentje?
Ah, jij trekt je het lot van medemensen hier altijd erg aan, dus ik neem aan dat je al begonnen bent met bouwen. Top!quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:23 schreef torentje het volgende:
[..]
De mensen die zich het lot aantrekken van de medemensen.
Ik vind het schaamteloos. Een groter gebrek aan zelfreflectie had ze hier niet kunnen laten zien.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het goed dat ze aan de bel trekt. Zou Carola Schouten ook moeten doen.
Nouja, hier in Rotterdam hebben we hetzelfde probleem. Misschien niet zo groot als in Amsterdam, maar het is problematisch. Veel daklozen, drugsgebruikers die knetterhigh op een bankje een beetje voor zich uit aan het kijken zijn overdag tussen het winkelend publiek... Het is hier vooral VVD en Leefbaar Rotterdam die het afgelopen jaren flink verkloot hebben op dat vlak en daar zien we nu het resultaat van. Uiteraard speelt de landelijke huizen crisis ook mee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:34 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ik vind het schaamteloos. Een groter gebrek aan zelfreflectie had ze hier niet kunnen laten zien.
Waar ze nu over klaagt is puur het gevolg van jarenlang beleid van haar partij en dat van D66 in die stad. Ze heeft het ook al die tijd verdedigd. Nee. Zij is, net als ieder partijlid dat in die raad heeft gezeten al die jaren, en zelfs iedereen die met het volle verstand ooit op een van die partijen heeft gestemd, minstens medeverantwoordelijk
Het lijkt me dat de schoenmaker bij z'n leest moet blijven. Amsterdam bemoeit zich met Hongarije, bemoeit zich met Oekraine en nu moet DenHaag zeker de gemeentelijke taken daar op zich gaan nemen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het goed dat ze aan de bel trekt. Zou Carola Schouten ook moeten doen.
Ik ben lichamelijk niet 100%, dus zelf bouwen lukt niet meer zo goed.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ah, jij trekt je het lot van medemensen hier altijd erg aan, dus ik neem aan dat je al begonnen bent met bouwen. Top!
Wat er allemaal politiek gezien in Amsterdam gebeurt, daar hou ik me niet zo mee bezig. Feit is dat het daklozenprobleem een landelijk probleem aan het worden is, niet alleen Amsterdam. Geld en middelen om daar wat aan te doen moet toch echt uit Den Haag komen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:40 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het lijkt me dat de schoenmaker bij z'n leest moet blijven. Amsterdam bemoeit zich met Hongarije, bemoeit zich met Oekraine en nu moet DenHaag zeker de gemeentelijke taken daar op zich gaan nemen?![]()
Wat is dit voor waanzin?
Amsterdam zet zich actief in de markt als plek waar daklozen naartoe moeten; want daar hebben ze het goed.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat er allemaal politiek gezien in Amsterdam gebeurt, daar hou ik me niet zo mee bezig. Feit is dat het daklozenprobleem een landelijk probleem aan het worden is, niet alleen Amsterdam. Geld en middelen om daar wat aan te doen moet toch echt uit Den Haag komen.
Ze laat ze alleen allemaal graag naar Amsterdam komen om vervolgens in Den Haag een potje te gaan janken. Mooi zo’n linkse bestuurder die niet durft op te treden.quote:
He zou beter zijn als ze daklozen naar boerenschijthol zou sturen zodat het andermans probleem is?quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:23 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ze laat ze alleen allemaal graag naar Amsterdam komen om vervolgens in Den Haag een potje te gaan janken. Mooi zo’n linkse bestuurder die niet durft op te treden.
Is dat mens veel te arrogant voor. Denkt dat ze boven alles en iedereen staat.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
[..]
Misschien kan die muts eens luisteren naar deskundigen.
Gooi je grenzen wagenwijd open, volg agent Jan Willem maar op YT, bijna zonder uitzondering betreft het immigranten met problemen. Dweilen met open kranen heet zoietsquote:
Hoe gaat de burgemeester van Amsterdam over het grensbeleid?quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gooi je grenzen wagenwijd open, volg agent Jan Willem maar op YT, bijna zonder uitzondering betreft het immigranten met problemen. Dweilen met open kranen heet zoiets![]()
De Femke Halsema haat zit diep.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe gaat de burgemeester van Amsterdam over het grensbeleid?
Jullie roepen ook maar wat IQ loze kreten.
Nee, zij kan daaraan weinig doen, het probleem speelt dan ook in andere steden, niet alleen Adam. Toevallig is zij van linkse huize en ik vermoed dat een rechtse burgemeester daarom net zogoed met vergelijkbare problemen te maken krijgt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe gaat de burgemeester van Amsterdam over het grensbeleid?
In Rotterdam was het juist omgekeerd, VVD en Leefbaar hebben zich juist niet voldoende ingezet voor de opvang van daklozen en hier is het nu ook ellende.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:18 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Amsterdam zet zich actief in de markt als plek waar daklozen naartoe moeten; want daar hebben ze het goed.
Komen ze, ga je klagen dat er zo veel daklozen zijn en dat er niet genoeg geld is. Dan dekn ik: haal ze dan niet allemaal naar je stad toe, laat ze wat verspreid zitten, in de gemeenten die er óók geld voor krijgen. Het lijkt mij gewoon een fikse beleidsfout. Net als ze in Den Haag maken hoor, dat ben ik met je eens. Maar het is dan wel makkelijk om, als je zelf aantoonbare fouten hebt gemaakt, naar de fouten van anderen te wijzen. Typisch politici, naar de ander wijzen in plaats van zelf je eigen fouten erkennen en de boel verbeteren
Daar hebben we de spreidingswet voor, elke plaats in Nederland een shithole.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
He zou beter zijn als ze daklozen naar boerenschijthol zou sturen zodat het andermans probleem is?
In boerendorpen werkt dat niet, die komen met een giertank langs als ze het beu worden van de overlast, dat is al vaker gebeurt.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:47 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Daar hebben we de spreidingswet voor, elke plaats in Nederland een shithole.
Halsema heeft een teringhekel aan boeren, dus die verbieden we gewoon.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In boerendorpen werkt dat niet, die komen met een giertank langs als ze het beu worden van de overlast, dat is al vaker gebeurt.
Grappig detail een aantal van de Rotterdamse daklozen zitten nu in Enschede hoe dat ineens zo gekomen is geen idee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
In Rotterdam was het juist omgekeerd, VVD en Leefbaar hebben zich juist niet voldoende ingezet voor de opvang van daklozen en hier is het nu ook ellende.
Er is in Nederland nu al jaren aan een stuk een stijging van daklozen. Er gaat ergens iets mis.
Klopt, de boeren zijn wel lichamelijk 100% maar geestelijk slechts 25% of minder.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In boerendorpen werkt dat niet, die komen met een giertank langs als ze het beu worden van de overlast, dat is al vaker gebeurt.
Als er ergens een shithole van gemaakt moet worden, kunnen de boeren zelf dat veel beterquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Klopt, de boeren zijn wel lichamelijk 100% maar geestelijk slechts 25% of minder.
Ik zou ook wel naar het oosten willen verkassen, de rust op zoeken. Ik heb het ondertussen hier wel gezien. Rotterdam was een fijne plek voor mij, maar ik herken het niet meer terug. Het is zo aan het aftakelen door o.a. de toename van daklozen dat ik er wel redelijk klaar mee ben.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:59 schreef theguyver het volgende:
[..]
Grappig detail een aantal van de Rotterdamse daklozen zitten nu in Enschede hoe dat ineens zo gekomen is geen idee.
Maar hier in centrum lopen er een stuk of 10 rond die uit Rotterdam komen.
Wat een goede oplossing inderdaadquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:22 schreef Kottnauer het volgende:
Burgemeester Halsema is hoofd van de politie. Zij kan eenvoudig opdracht geven om met de lange lat het geteisem de stad uit de jagen.
Het is me wat. Lekker recalcitrant roepen dat Amsterdam weigert allerlei wetten uit te voeren, maar als er centjes moeten komen, dan moet Den Haag eens goed luisteren.quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
‘Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug.’
Dat vond ik ook nogal apart. Ze doet nu een moreel appèl op Den Haag om hier geld voor vrij te maken terwijl ze met alle gemak landelijke wetten naast haar neerlegt als ze het daar mee oneens is.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is me wat. Lekker recalcitrant roepen dat Amsterdam weigert allerlei wetten uit te voeren, maar als er centjes moeten komen, dan moet Den Haag eens goed luisteren.
Er gaat op meer dan 1 plek iets mis vrees ikquote:Op zondag 30 augustus 2026 20:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
In Rotterdam was het juist omgekeerd, VVD en Leefbaar hebben zich juist niet voldoende ingezet voor de opvang van daklozen en hier is het nu ook ellende.
Er is in Nederland nu al jaren aan een stuk een stijging van daklozen. Er gaat ergens iets mis.
En terecht. Amsterdam is een open inrichting geworden. En eigenlijk geldt dit zo langzamerhand voor iedere grote stad in het westen van Nederland. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht. Overal is het een bende.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
De Femke Halsema haat zit diep.
Wat kan Femke doen aan de situatie buiten Amsterdamquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:39 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
En terecht. Amsterdam is een open inrichting geworden. En eigenlijk geldt dit zo langzamerhand voor iedere grote stad in het westen van Nederland. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht. Overal is het een bende.
natuurlijk niet.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:22 schreef Kottnauer het volgende:
Burgemeester Halsema is hoofd van de politie. Zij kan eenvoudig opdracht geven om met de lange lat het geteisem de stad uit de jagen.
Niks, dat noemde ik nog even als toevoeging. Ze is dus niet de enige die er een teringzooi van maakt. Maar qua smerigheid loopt Amsterdam wel voorop op een Utrecht bijvoorbeeld. Daar lag het centrum er tenminste nog normaal bij. Zelfs dat kun je bij Amsterdam niet meer zeggen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:40 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat kan Femke doen aan de situatie buiten Amsterdam
Ik ben lang niet meer in Amsterdam geweest, eerlijk gezegd ook geen behoefte aanquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:41 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Niks, dat noemde ik nog even als toevoeging. Ze is dus niet de enige die er een teringzooi van maakt. Maar qua smerigheid loopt Amsterdam wel voorop op een Utrecht bijvoorbeeld. Daar lag het centrum er tenminste nog normaal bij. Zelfs dat kun je bij Amsterdam niet meer zeggen.
Houden zo maat. Mijn vriendin komt uit 3e wereldland Peru en zelfs die noemde Amsterdam smerig, dan weet je het wel.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:49 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik ben lang niet meer in Amsterdam geweest, eerlijk gezegd ook geen behoefte aan
Nouuuu, ik was vorige week in Maastricht en ik vond het daar nog smeriger dan in Rotterdam en dat zegt wel watquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:52 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Houden zo maat. Mijn vriendin komt uit 3e wereldland Peru en zelfs die noemde Amsterdam smerig, dan weet je het wel.
Heel Nederland verbloedert ja, dat is wel een feit. Vroeger hield ik van drukke steden. Als je ouder wordt ga pas het leven in een net, schoon en veilig dorp waarderen. Niks te maken met al die problemen uit de randstad. Helaas probeert de overheid inmiddels wel de problemen over te dragen aan dorpen en zal het ook niet lang meer duren voor de problemen daar gaan spelen, al zal het in mindere mate zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nouuuu, ik was vorige week in Maastricht en ik vond het daar nog smeriger dan in Rotterdam en dat zegt wel watHet is op meerdere plekken armoedig. Nederland is aan het verloederen we zien het met lede ogen aan.
De boeren jagen op mensen die lichamelijk niet 100% zijn.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als er ergens een shithole van gemaakt moet worden, kunnen de boeren zelf dat veel beter
Ja ik heb geen beste herinnering aan die stad wat los staat van de situatie van nuquote:Op zondag 30 augustus 2026 21:52 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Houden zo maat. Mijn vriendin komt uit 3e wereldland Peru en zelfs die noemde Amsterdam smerig, dan weet je het wel.
Het is hier niet veel beter hoor..quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik zou ook wel naar het oosten willen verkassen, de rust op zoeken. Ik heb het ondertussen hier wel gezien. Rotterdam was een fijne plek voor mij, maar ik herken het niet meer terug. Het is zo aan het aftakelen door o.a. de toename van daklozen dat ik er wel redelijk klaar mee ben.
Ik zie in "bureau handhavers" of zo'n dergelijk programma dat ze op de bus gezet kunnen worden maar dat ze na twee dagen weer terug zijn. Dat zal er alles mee te maken hebben dat er in Amsterdam vanalles voor ze geregeld wordt en in hun thuisland nietquote:Op zondag 30 augustus 2026 20:18 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Amsterdam zet zich actief in de markt als plek waar daklozen naartoe moeten; want daar hebben ze het goed.
Komen ze, ga je klagen dat er zo veel daklozen zijn en dat er niet genoeg geld is. Dan dekn ik: haal ze dan niet allemaal naar je stad toe, laat ze wat verspreid zitten, in de gemeenten die er óók geld voor krijgen. Het lijkt mij gewoon een fikse beleidsfout. Net als ze in Den Haag maken hoor, dat ben ik met je eens. Maar het is dan wel makkelijk om, als je zelf aantoonbare fouten hebt gemaakt, naar de fouten van anderen te wijzen. Typisch politici, naar de ander wijzen in plaats van zelf je eigen fouten erkennen en de boel verbeteren
Dit. Bij dat arrogante teefje is het altijd het probleem van een ander. De voorzienende visie van de politie afdoen als "fabeltjes" en nu blijkt dat de politie wel gelijk heeft is het ineens de schuld van Den Haag.quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is me wat. Lekker recalcitrant roepen dat Amsterdam weigert allerlei wetten uit te voeren, maar als er centjes moeten komen, dan moet Den Haag eens goed luisteren.
NOS Nieuws•quote:“Er is vorig jaar 13 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan Amsterdam 2 miljoen krijgt. Dat is veel te weinig en pakt de structurele problemen niet aan.
Zodat ze in Amstelveen en Zaandam overlast kunnen veroorzaken?quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:22 schreef Kottnauer het volgende:
En 2 miljoen voor Gaza:quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:09 schreef the-eye het volgende:
[..]
NOS Nieuws•
dinsdag 24 februari 2026, 21:32
Amsterdam schenkt Kyiv 5 ton voor herstel energievoorziening
https://nos.nl/artikel/26(...)l-energievoorziening
quote:Gemeente Amsterdam schenkt wederom 1 miljoen euro aan Gaza
Het stadsbestuur maakt opnieuw 1 miljoen euro vrij voor de humanitaire crisis in Gaza, werd duidelijk nadat de PvdA een motie indiende bij het debat over de Voorjaarsnota. ‘Op deze manier hopen we bij te kunnen dragen aan het verlichten van de humanitaire crisis aldaar.’
https://www.parool.nl/ams(...)o-aan-gaza~bb43df87/
De geflopte klushub kostte ruim 6 ton.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En 2 miljoen voor Gaza:
[..]
Mooi man, aan de ene kant letterlijk terrorisme financieren en aan de andere kant je eigen burgers laten Allahu Akbarren op CS.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En 2 miljoen voor Gaza:
[..]
Dat dit überhaupt kan, een gemeente die zich met buitenlandse zaken bemoeit...quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En 2 miljoen voor Gaza:
[..]
Ik kom niet meer wekelijks in de stad, maar als ik wel eens kijk naar die vlogs over Utrecht of andere steden, valt het in Rotterdam, in mijn beleving, wel mee.quote:Op zondag 30 augustus 2026 18:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier ook in Rotterdam een hoop daklozen en (openbaar) drugsgebruik. Er is hier zelfs een 'crackbus' waar gebruikers kunnen gebruiken.
Het gaat niet echt fantastisch met de grotere steden op dit vlak.
Ach…quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En 2 miljoen voor Gaza:
[..]
Misschien. En die hebben ook politie die hetzelfde kan doen. Gewoon wegjagen. Tot ze verdwijnen naar waar ze vandaan kwamen.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zodat ze in Amstelveen en Zaandam overlast kunnen veroorzaken?
Prachtig!quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En 2 miljoen voor Gaza:
[..]
Maar dan wel binnen de stadsgrenzen van Amsterdam.quote:Op zondag 30 augustus 2026 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien een nieuwe maatschappij van weldadigheid oprichten?
De "provincie" (binnenring-definitie) moet maar betalen om de puinhopen in Amsterdam op te lossen?quote:Op zondag 30 augustus 2026 19:14 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon geld bij Delfzijl, Almelo en Heerlen weghalen en naar de Zuidas schuiven.
Ze leeft in een parallel universum. Er zijn voorbeelden genoeg gegeven in dit onderwerp.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ze zijn momenteel vooral naar het noorden aan het verkassen, daar wordt ook veel gedeald. En naar Enschede las ik eerder hierquote:Op maandag 31 augustus 2026 06:49 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kom niet meer wekelijks in de stad, maar als ik wel eens kijk naar die vlogs over Utrecht of andere steden, valt het in Rotterdam, in mijn beleving, wel mee.
Ja rond de Pauluskerk zie je ze wel eens uitzwerven, maar echt overlast ervaar ik niet.
Moet wel zeggen, in Rotterdam kom ik ook niet verder dan tussen Centraal, Markthal en Erasmusbrug driehoek.
Ze kaart wel valide punten aan waarom het mis gaat. In Amsterdam, maar ook elders. Arbeidsmigratie, GGZ, woningcrisis, dat hele statiegeld systeem waardoor dakloze drugsgebruikers zichzelf van drugs kunnen blijven voorzien en de rommel die dat veroorzaakt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:03 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ze leeft in een parallel universum. Er zijn voorbeelden genoeg gegeven in dit onderwerp.
Een groot deel van die daklozen zijn Oost-Europeanen. Als ik één euro kreeg voor elke keer dat ik hetzelfde bordje zie, met precies dezelfde tekst, dan hoefde ik niet meer te werken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ze kaart wel valide punten aan waarom het mis gaat. In Amsterdam, maar ook elders. Arbeidsmigratie, GGZ, woningcrisis, dat hele statiegeld systeem waardoor dakloze drugsgebruikers zichzelf van drugs kunnen blijven voorzien en de rommel die dat veroorzaakt.
Dit is landelijk. En dan kun je wel zeggen dat Femke Amsterdam heeft gepresenteerd als een promiseland voor daklozen, landelijk gezien is er al jaren een stijging in daklozen en ik geloof echt dat jarenlang VVD daar een mooi aandeel in heeft met allerlei bezuinigingen in oa de GGZ en sociale voorzieningen.
Terecht ook.quote:Op zondag 30 augustus 2026 20:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het is niet landelijk, het is stedelijk. Verder zijn de sociale voorzieningen prima; je moet alleen wel willen solliciteren en werken als je kunt werken.quote:Op maandag 31 augustus 2026 08:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dit is landelijk. En dan kun je wel zeggen dat Femke Amsterdam heeft gepresenteerd als een promiseland voor daklozen, landelijk gezien is er al jaren een stijging in daklozen en ik geloof echt dat jarenlang VVD daar een mooi aandeel in heeft met allerlei bezuinigingen in oa de GGZ en sociale voorzieningen.
Arbeidsmigranten hebben werk, maar zodra ze niet meer nodig zijn worden ze eruit geflikkerd zijn ze ook gelijk hun verblijfplaats kwijt. En dat is vooral stedelijk inderdaad een groot probleem.quote:Op maandag 31 augustus 2026 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niet landelijk, het is stedelijk. Verder zijn de sociale voorzieningen prima; je moet alleen wel willen solliciteren en werken als je kunt werken.
Laat haar dan ook haar bekkie daarover houden...quote:Op zondag 30 augustus 2026 21:40 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Wat kan Femke doen aan de situatie buiten Amsterdam
Volgens Halsema was dat een kant van Amsterdam die men ‘moest leren waarderen’.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:20 schreef theunderdog het volgende:
Amsterdam is ook een ramp. Op elke straathoek een dakloze, prullenbak die zijn 'ontploft'.
Oh, maar ik ben het tot zekere hoogte daar best mee eens. Het 'stadse' is ook de drukte, wat meer rommel, veel verschillende persoonlijkheden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:25 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Volgens Halsema was dat een kant van Amsterdam die men ‘moest leren waarderen’.
Ja, tot het uit de hand escaleert natuurlijk, dan mag een ander het oplossen.
Er zijn diverse arbeidsmigranten, EU arbeidsmigranten hebben hier recht op WW na hun ontslag, geen bijstand. Die kunnen naar hun thuisland terugkeren mochten ze binnen de WW-duur hier geen baan vinden. Men wil geen uitkeringsshoppen in de EU en daarom is het recht op bijstand voor hen uitdrukkelijk uitgesloten. Duitsland maakt daar echter beperkt gebruik van en de gevolgen zijn er dan ook naar. Daarnaast heb je illegale arbeidsmigranten die zouden naar hun thuisland uitgezet dienen te worden. Dan is er de categorie die vallen onder kennismigranten van buiten de EU (denk aan ASML) die moeten wettelijk een hoog salaris betaalt krijgen (De bedragen van 2026 (minimaal 5942 euro pm voor 30+ en minimaal 4357 euro pm voor jonger dan 30 jaar)) en de werkgevers moeten de noodzakelijkheid aantonen, dat er hier te lande onvoldoende mensen met de gewenste competenties beschikbaar zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Arbeidsmigranten hebben werk, maar zodra ze niet meer nodig zijn worden ze eruit geflikkerd zijn ze ook gelijk hun verblijfplaats kwijt. En dat is vooral stedelijk inderdaad een groot probleem.
Dat hoort, tot op zeker hoogte, inderdaad bij een stad. Maar als ik de inwoners moet geloven is het afval een groter wordend probleem in een stad dat afval importeert om te verbranden. Dat is raar.quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, maar ik ben het tot zekere hoogte daar best mee eens. Het 'stadse' is ook de drukte, wat meer rommel, veel verschillende persoonlijkheden.
Maar nu is men aan het overdrijven. En dat ziet Halsema ook.
Halsema is nu even het symbool van jarenlang wegkijken door de besturen van de steden waar het vooral om gaat. Besturen die niet heel toevallig grotendeels van de zelfde politieke kleur zijn als Halsema zelf. En ook zij heeft dat beleid en haar wethouders jarenlang verdedigd. Ze huilt krokodillentranenquote:Op maandag 31 augustus 2026 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het apart dat Femke hier als boosdoener wordt gezien, terwijl dit gewoon het resultaat is van een jarenlang beleid. Nergens zie ik 'kabinet Rutte' voorbij komen, echt nergens.
In meerdere grote steden is het een rommel, maar nee hoor Femke is de boosdoener
Ze heeft het toch alleen over Amsterdamquote:Op maandag 31 augustus 2026 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Laat haar dan ook haar bekkie daarover houden...
Inderdaad het resultaat van jarenlang landelijk vvd beleidquote:Op maandag 31 augustus 2026 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het apart dat Femke hier als boosdoener wordt gezien, terwijl dit gewoon het resultaat is van een jarenlang beleid. Nergens zie ik 'kabinet Rutte' voorbij komen, echt nergens.
In meerdere grote steden is het een rommel, maar nee hoor Femke is de boosdoener
Rutte is - in tegenstelling tot Halsema- al lang opgeflikkerd naar het buitenland. Misschien een goede suggestie.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Voor zover mij bekend wordt in de meeste landen een burgemeester gekozen en niet aangesteld op een ondemocratische wijze zoals het hier gaat. Ze kan bij Tata proberen een baan te krijgen als 'greenwasher'quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:44 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Rutte is - in tegenstelling tot Halsema- al lang opgeflikkerd naar het buitenland. Misschien een goede suggestie.
Nee joh. Zodra de begrotingperikelen zijn geweest is het glas, plas, was.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:04 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze moet haar eigen normen en waarden laten vieren om de problemen op te lossen.
Ik pak de popcorn vast.
Veel arbeidsmigranten hebben redenen om niet terug naar hun thuisland te willen keren. We zijn een afvoerputje geworden maar dat is nu eenmaal de prijs die we betalen. Laten we iig niet nog meer geld hier aan uitgeven want het is een bodemloze putquote:Op maandag 31 augustus 2026 11:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er zijn diverse arbeidsmigranten, EU arbeidsmigranten hebben hier recht op WW na hun ontslag, geen bijstand. Die kunnen naar hun thuisland terugkeren mochten ze binnen de WW-duur hier geen baan vinden. Men wil geen uitkeringsshoppen in de EU en daarom is het recht op bijstand voor hen uitdrukkelijk uitgesloten. Duitsland maakt daar echter beperkt gebruik van en de gevolgen zijn er dan ook naar. Daarnaast heb je illegale arbeidsmigranten die zouden naar hun thuisland uitgezet dienen te worden. Dan is er de categorie die vallen onder kennismigranten van buiten de EU (denk aan ASML) die moeten wettelijk een hoog salaris betaalt krijgen (De bedragen van 2026 (minimaal 5942 euro pm voor 30+ en minimaal 4357 euro pm voor jonger dan 30 jaar)) en de werkgevers moeten de noodzakelijkheid aantonen, dat er hier te lande onvoldoende mensen met de gewenste competenties beschikbaar zijn.
In Duitsland is het minstens zo erg, we zijn echt niet enige afvoerputje geworden. Als je Jan Willem de agent volgt op YT krijg je een indruk van wie de overlast veroorzaken en ook waarop het huidige beleid vastloopt. Vooral oost-europese ex-arbeidmigranten die geen baan meer vinden en aan de drank en dakloos raken vallen op. Daarvan wordt een dossier opgemaakt en als zo iemand te vaak overlast veroorzaakt kan die het land uitgezet worden. Soms keren ze dan toch weer terug, wat weinig kan verbazen. Ook in hun oost-europees thuisland zal het niet makkelijk zijn een baan te vinden en te behouden voor iemand met alcoholproblemen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:10 schreef the-eye het volgende:
[..]
Veel arbeidsmigranten hebben redenen om niet terug naar hun thuisland te willen keren. We zijn een afvoerputje geworden maar dat is nu eenmaal de prijs die we betalen. Laten we iig niet nog meer geld hier aan uitgeven want het is een bodemloze put
Vaak hebben ze daar schulden of nog celstraf open staan en is het handiger daar even weg te blijvenquote:Op maandag 31 augustus 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Duitsland is het minstens zo erg, we zijn echt niet enige afvoerputje geworden. Als je Jan Willem de agent volgt op YT krijg je een indruk van wie de overlast veroorzaken en ook waarop het huidige beleid vastloopt. Vooral oost-europese ex-arbeidmigranten die geen baan meer vinden en aan de drank en dakloos raken vallen op. Daarvan wordt een dossier opgemaakt en als zo iemand te vaak overlast veroorzaakt kan die het land uitgezet worden. Soms keren ze dan toch weer terug, wat weinig kan verbazen. Ook in hun oost-europees thuisland zal het niet makkelijk zijn een baan te vinden en te behouden voor iemand met alcholproblemen.
Dat niet alleen, de oost-europese landen kennen geen bijstand en willen dat bewust ook niet. Als je toch zonder bijstand moet overleven kan je beter in Nederland of Duitsland verblijven dan in bijv Roemeniequote:Op maandag 31 augustus 2026 12:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Vaak hebben ze daar schulden of nog celstraf open staan en is het handiger daar even weg te blijven
Was het maar waar.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:34 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ze heeft het toch alleen over Amsterdam
De problemen hebben in den beginne een europese oorzaak. Het vrije verkeer van diensten in de EU veroorzaakt toch zo zijn schaduwzijde. Daarnaast is langdurige internering van illegalen alleen toegestaan indien er daadwerkelijk uitzicht is op uitzetting (binnen enkele weken) door het europees hof. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van overlast die moeilijk te bestrijden zijn en langzaam maar zeker blijven toenemen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het gaat niet alleen om illegalen, het gaat ook om mensen die met geestelijke problematiek kampen. Ook om Nederlanders die dakloos raken en op een lange wachtlijst worden gezet.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De problemen hebben in den beginne een europese oorzaak. Het vrije verkeer van diensten in de EU veroorzaakt toch zo zijn schaduwzijde. Daarnaast is langdurige internering van illegalen alleen toegestaan indien er daadwerkelijk uitzicht is op uitzetting (binnen enkele weken) door het europees hof. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van overlast die moeilijk te bestrijden zijn en langzaam maar zeker blijven toenemen.
Het gaat vooral om niet-nederlanders met problemen en de langdurige zorgplicht daarvoor ligt met name bij het thuisland. Er zou inderdaad minstens voldoende capaciteit moeten zijn bij het GGZ voor de eigen burgers maar die blijkt daarvoor onvoldoende.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om illegalen, het gaat ook om mensen die met geestelijke problematiek kampen. Ook om Nederlanders die dakloos raken en op een lange wachtlijst worden gezet.
En die laatste twee, dat is echt wel iets waar jaren kabinet Rutte schuldig aan is. Bezuinigingen op de GGZ en de woningmarkt laten ontsporen.
Er zijn althans bij mij op de Veluwe diverse begeleidwonen projecten. Daar worden mensen met problemen onder begeleiding gehuisvest. Blijkt dat zo iemand uiteindelijk zelfstandig kan wonen, dan krijgt hij/zij meestal een sociale huurwoning toegewezen. Het kan zijn dat er in het stedelijke verruit onvoldoende van dergelijke mogelijkheden zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als eerste: welke woning? Als tweede: Het stopt niet bij een woning geven, als daklozen een woning krijgen begint het pas. Zulke mensen hebben lange en goede begeleiding nodig, anders gaat het snel weer mis.
Kansloos dit plan.
Ik heb geen idee wat de cijfers zijn, maar als je naar de programma's Bureau Rotterdam, Bureau Amsterdam, Bureau Maastricht etc kijkt, zie je genoeg Nederlandse verwarde mensen voorbij komen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat vooral om niet-nederlanders met problemen en de langdurige zorgplicht daarvoor ligt met name bij het thuisland. Er zou inderdaad minstens voldoende capaciteit moeten zijn bij het GGZ voor de eigen burgers maar die blijkt daarvoor onvoldoende.
Er lijkt in het stedelijke een gebrek aan begeleidwonen projecten. Daarnaast moet men wel willen meewerken en dat is niet vanzelfsprekend. Hier op de Veluwe rost de jeugd je dan uiteindelijk af, mogelijk dat die gasten daarom naar de steden vluchtenquote:Op maandag 31 augustus 2026 13:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat de cijfers zijn, maar als je naar de programma's Bureau Rotterdam, Bureau Amsterdam, Bureau Maastricht etc kijkt, zie je genoeg Nederlandse verwarde mensen voorbij komen.
Digi2’s punt ontgaat je dus volledig.quote:Op maandag 31 augustus 2026 13:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat de cijfers zijn, maar als je naar de programma's Bureau Rotterdam, Bureau Amsterdam, Bureau Maastricht etc kijkt, zie je genoeg Nederlandse verwarde mensen voorbij komen.
Het enige probleem met alcohol is dat het lijkt alsof die niet op te krijgen is door de stevige drinkers.quote:Op maandag 31 augustus 2026 12:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Duitsland is het minstens zo erg, we zijn echt niet enige afvoerputje geworden. Als je Jan Willem de agent volgt op YT krijg je een indruk van wie de overlast veroorzaken en ook waarop het huidige beleid vastloopt. Vooral oost-europese ex-arbeidmigranten die geen baan meer vinden en aan de drank en dakloos raken vallen op. Daarvan wordt een dossier opgemaakt en als zo iemand te vaak overlast veroorzaakt kan die het land uitgezet worden. Soms keren ze dan toch weer terug, wat weinig kan verbazen. Ook in hun oost-europees thuisland zal het niet makkelijk zijn een baan te vinden en te behouden voor iemand met alcoholproblemen.
Alcohol is niet op te krijgen omdat het zo eenvoudig te maken is, niet voor niets is de 'drooglegging' in de VS destijds op een totale mislukking uitgelopen. Gist, een bron van suikers en een destillatie systeempje voldoen om borrels te gaan stoken. Suikers kunnen daarnaast uit vrijwel elk plantaardig materiaal gemaakt worden van cellulose tot zetmeel, ga dat eens verbieden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 15:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Het enige probleem met alcohol is dat het lijkt alsof die niet op te krijgen is door de stevige drinkers.
Alcohol produceren kan dus iedereen die een ruime keuken heeft? Dat zullen de stevige drinkers geen goed nieuws vinden.quote:Op maandag 31 augustus 2026 16:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Alcohol is niet op te krijgen omdat het zo eenvoudig te maken is, niet voor niets is de 'drooglegging' in de VS destijds op een totale mislukking uitgelopen. Gist, een bron van suikers en een destillatie systeempje voldoen om borrels te gaan stoken. Suikers kunnen daarnaast uit vrijwel elk plantaardig materiaal gemaakt worden van cellulose tot zetmeel, ga dat eens verbieden.
"Ze roept het kabinet op de geestelijke gezondheidszorg (ggz) "structureel te verbeteren" en het arbeidsmigratiebeleid aan te passen. "Het zou in Den Haag niet alleen moeten gaan over belastingen en inkomensverdeling, maar ook over brede welvaart."quote:Op maandag 31 augustus 2026 10:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Maar wat wil Femke nu eigenlijk dat Den Haag gaat doen?
Die mensen oppakken en deporteren? Of opsluiten?
En op basis van wat? Amsterdam is vol?
En hoe herkent ze die mensen? Door er een embleem op te pakken?
Maar wat gebeurt er dan, worden ze gedumpt op het platteland? Of gaan ze weer bouwen met voorrang? En waar gaat dat geld vandaag komen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 17:55 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
"Ze roept het kabinet op de geestelijke gezondheidszorg (ggz) "structureel te verbeteren" en het arbeidsmigratiebeleid aan te passen. "Het zou in Den Haag niet alleen moeten gaan over belastingen en inkomensverdeling, maar ook over brede welvaart."
'In de vier grootste steden - Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht - neemt de overlast door drugsgebruik toe en groeit het aantal daklozen. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema luidt de noodklok: volgens haar komt de leefbaarheid in steden steeds verder onder druk te staan.
https://nos.nl/artikel/26(...)heid-en-drugsgebruik
Prima dus dat ze aan de bel trekt. Eigenlijk zouden de burgemeesters van deze 4 steden hun handen in één moeten slaan wat dit betreft.
Wel als de landelijke politiek een deel van de oorzaak is.quote:Op maandag 31 augustus 2026 18:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan, worden ze gedumpt op het platteland? Of gaan ze weer bouwen met voorrang? En waar gaat dat geld vandaag komen?
En het is toch haar taak om te zorgen dat haar gemeente deze opvang gewoon op orde heeft? Dat is toch geen taak meer van de landelijke politiek?
Trekt ze dus haar conclusie dat ze er letterlijk een puinhoop van gemaakt heeft en stapt ze op?
Kan ook niet, maar Amsterdam/Halsema leven in hun eigen wereld.quote:Op maandag 31 augustus 2026 06:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat dit überhaupt kan, een gemeente die zich met buitenlandse zaken bemoeit...
Amsterdam wordt flink gesubsidieerd vanuit Den Haag.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:15 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Kan ook niet, maar Amsterdam/Halsema leven in hun eigen wereld.
Ze staan boven de wet.
Als Amsterdam de enige was met dit probleem... Maar er zijn meerdere steden waar de dakloosheid en drugsgebruik de klauwen uit lopen en dan kun je gewoon niet anders concluderen dat dit niet alleen aan Amsterdam/Halsema ligt.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:25 schreef Homey het volgende:
[..]
Amsterdam wordt flink gesubsidieerd vanuit Den Haag.
Het probleem is hier toch Femke Halsema zelf en de bizar slechte begrotingsbeleid van de gemeente.
Wie herinnert zich nog de facturenfraude afgelopen jaar? Is dat al opgelost? De mevrouw die eindverantwoordelijk was wist van helemaal niks. Totale onkunde. Of corrupt? In Amsterdam kan alles.
Hoe moeten ze dat in zandvoort doen dan? De zee in duwen?quote:Op maandag 31 augustus 2026 07:43 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Misschien. En die hebben ook politie die hetzelfde kan doen. Gewoon wegjagen. Tot ze verdwijnen naar waar ze vandaan kwamen.
Zij legaliseert buiten slapen.quote:Op maandag 31 augustus 2026 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat wil je dan doen met daklozen wat een groeiend probleem is in het hele land?quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zij legaliseert buiten slapen.
En wijst dan naar een ander vanwege de problemen in haar stad.
Wijs maar naar een ander. Zij legaliseert buiten slapen in haar stad en gaat dan janken dat het zo'n bende is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat wil je dan doen met daklozen wat een groeiend probleem is in het hele land?
Of wil je gwn "Halalsema" bashen over de ruggen van deze hulpbehoevende?
*Zucht*quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wijs maar naar een ander. Zij legaliseert buiten slapen in haar stad en gaat dan janken dat het zo'n bende is.
Wat jij doet is zand in de ogen strooien en naar een ander wijzen.
Niks *zucht*.quote:
Hele land… overal buiten de randstad treden we gewoon op. Of kaartje terug naar land van herkomst, vaak met een belletje naar familie dat die er aan komt. Of hij gaat de bak in vanwege openstaande boetes of hij mag weer aan het werk net als de rest van Nederland.quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat dacht je van illegalen uitzetten?quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Of huizen bouwen?quote:Op dinsdag 1 september 2026 02:39 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Wat dacht je van illegalen uitzetten?
De importtsunami van vluchtelingen, arbeidsmigranten en studenten fors terugdringen is stap 1: het is inderdaad ronduit schandalig hoe de overheid probleem op probleem stapelt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 02:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of huizen bouwen?
Het is ronduit schandalig hoe de overheid probleem op probleem stapelt.
En dan gaan ze gewoon allemaal naar de randstad en zitten zij ermee. Zou ook niet dakloos willen zijn op de Veluwe. Dan maar naar een stad. De problematiek is gewoon ingewikkeld. Er zijn én mensen met ggz problematiek die hier rechten hebben én EU burgers die dat hebben maar hier geen rechten hebben. Werk in de bemoeizorg en ik vind het een hele leuke baan maar word er soms wel moedeloos van. Er is gewoon geen plek voor mensen, je kan niet behandelen en dan blijven er problemen komen. Hoevaak ik Tony of Pjotr ook zie en hoe graag ze ook willen meewerken (in het beste geval), ze kunnen gewoon nergens terecht.quote:Op dinsdag 1 september 2026 01:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hele land… overal buiten de randstad treden we gewoon op. Of kaartje terug naar land van herkomst, vaak met een belletje naar familie dat die er aan komt. Of hij gaat de bak in vanwege openstaande boetes of hij mag weer aan het werk net als de rest van Nederland.
Keuzes, kan gemeente Amsterdam ook maken. Er lopen ratten en duiven zat rond in de stad, afval kunnen ze ook oprapen. En inleveren voor een bed en bad.
Als ik zie wat voor wanbeleid ze voeren daar, al die tonnen en miljoenen die ze verspillen… bah bah.
Elitair Amsterdam, de nachtmerrie van de rest van Nederland. Ze denken zelf het paradepaardje te zijn, heel Nederland ziet ze als rioolratten en ze hebben het zelf niet eens door.
“De stad van stroopwafels, ratten en hoeren, en wanbeleid”. Elke Nederlander zegt bij deze zin Amsterdam.
Zelfs voor hun grachten en grachtenpanden kunnen ze niet zorgen…
Het gros van de daklozen komen hier om voor een habbekrats te werken en wanneer ze niet meer nodig zijn worden ze afgedankt. Woonplek en werk zijn vaak gekoppeld, dus werk verliezen=woonplek verliezen. Beter gaat het kabinet eens wat doen aan die malafide uitzendbureaus, die deze mensen als stront behandelen. Dat is de bron van een hoop ellende.quote:Op dinsdag 1 september 2026 02:39 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Utrecht deelt ook tijden geen boetes meer uit. Wie hoor je daar over?quote:Op dinsdag 1 september 2026 00:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zij legaliseert buiten slapen.
En wijst dan naar een ander vanwege de problemen in haar stad.
We hebben hier in Amsterdam die “Wij blijven hier”-groep. Kost elk jaar miljoenen, vrijwel niemand is terug naar land van herkomst, en we kregen de garantie dat dit geen aanzuigende werking had.quote:Op dinsdag 1 september 2026 02:39 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Laat die hoer maar mooi gaarkoken in der eigen woke sopje!quote:Op zondag 30 augustus 2026 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Burgemeester Halsema luidt de noodklok over daklozen en drugsoverlast in Amsterdam: ‘Er zijn 3644 overlastgevers in beeld’
[ afbeelding ]
Burgemeester Femke Halsema luidt de noodklok over de toename van het aantal daklozen, het crackgebruik en de overlast in de stad. Amsterdamse maatregelen zijn niet genoeg om het probleem op te lossen. ‘Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug.’
Tentenkampen in Zuidoost, slaapmatjes bij de Sarphatistraat en injectienaalden in speeltuinen illustreren de toenemende problemen rond dakloosheid en crackgebruik in Amsterdam. Tot grote zorg van burgemeester Femke Halsema, die daarom deze week expliciet hulp vraagt aan het kabinet-Jetten. “Ik heb al een aantal keer de noodklok richting Den Haag geluid, maar dat wordt te weinig beantwoord.”
Wat ziet u gebeuren in de stad?
“Ik ben bezorgd over de publieke ruimte. Daklozen zijn in groten getale aanwezig en daarmee komen problemen zoals overlast, wildplassen en drugsgebruik, met name crack. Dat raakt de buurtbewoners en is voor de dakloze mensen zelf natuurlijk een verschrikking.”
Is er sprake van een crisis?
“Ik heb moeite met het woord crisis, maar de problemen worden duidelijk groter. We hebben 3644 overlastgevers in beeld, maar de daadwerkelijke aantallen daklozen zijn vele malen hoger. Het neemt nu zulke vormen aan dat het de kwaliteit van leven in de stad onder druk zet.”
“Richting Prinsjesdag gaan de Haagse debatten over inkomstenbelasting, over private armoede en rijkdom. Maar wij zien publieke armoede: een effect van te weinig aandacht voor publieke voorzieningen, de woningnood en grote tekorten bij de ggz. Dat zie je in onze stad terug.”
Voelt u zich als burgemeester in de kou gezet?
“Ja. Men klaagt altijd makkelijk over de verloedering van de stad of over het afval op straat, maar over de oorzaken ervan – ik noem bijvoorbeeld een statiegeldregeling en de verantwoordelijkheid van de industrie – blijft het schrikbarend stil.”
“We krijgen echt te weinig hulp. Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug. En we zijn niet de enigen die dit vinden, de ggz heeft ook alarm geslagen. Er zijn wachtlijsten, mensen vallen tussen wal en schip en die komen bij ons in de daklozenopvang terecht. Dit is landelijk beleid en de problemen kunnen wij als stad helaas maar heel beperkt oplossen.”
Het kabinet heeft wel degelijk stappen gezet rond meer opvang voor arbeidsmigranten.
“Er is vorig jaar 13 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan Amsterdam 2 miljoen krijgt. Dat is veel te weinig en pakt de structurele problemen niet aan. De goede aanbevelingen van de commissie-Roemer over arbeidsmigratie zijn nog lang niet uitgevoerd.”
Er klinkt wel kritiek op het plan dat buiten slapen niet langer verboden gaat zijn. Juist omdat je met een verbod kunt handhaven.
“We kunnen nog steeds op overlast handhaven, alleen op het buiten slapen zelf niet meer. De raad wil dit en ik sta daar volledig achter. Beboeten leidt tot schulden en verdere verloedering van daklozen. Ik kijk wel of slapen in portieken wél verboden kan blijven. Dat is natuurlijk waar mensen het meeste last van hebben.”
In een notitie van de politie staat: ‘De politie signaleert dat er ook mensen van buiten de stad naar Amsterdam komen, omdat ze hier buiten mogen slapen.’ Dat gaat over een aanzuigende werking.
“Dat kan absoluut niet hard worden gemaakt. De politie is de politie en had die boete natuurlijk graag gehad. Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.”
https://www.parool.nl/ams(...)s-in-beeld~b02ccc0e/
Dat is toch die groep die wethouder Groot Wassink eufemistisch ‘ongedocumenteerden’ noemt? En ze vervolgens faciliteert in blijven hangen in Amsterdam? Of vergis ik me nu.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
We hebben hier in Amsterdam die “Wij blijven hier”-groep. Kost elk jaar miljoenen, vrijwel niemand is terug naar land van herkomst, en we kregen de garantie dat dit geen aanzuigende werking had.
Een regelrechte farce.
Bingo!quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:02 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dat is toch die groep die wethouder Groot Wassink eufemistisch ‘ongedocumenteerden’ noemt? En ze vervolgens faciliteert in blijven hangen in Amsterdam? Of vergis ik me nu.
De oplossing is al tijden bekend maar invoering wordt gesaboteerd door de VVD (het zal ook een keer niet) en de BBB en het CDA (lekker goedkope krachten uitbuiten in de landbouw).quote:Op dinsdag 1 september 2026 06:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het gros van de daklozen komen hier om voor een habbekrats te werken en wanneer ze niet meer nodig zijn worden ze afgedankt. Woonplek en werk zijn vaak gekoppeld, dus werk verliezen=woonplek verliezen. Beter gaat het kabinet eens wat doen aan die malafide uitzendbureaus, die deze mensen als stront behandelen. Dat is de bron van een hoop ellende.
De maatschappelijke kosten werden vakkundig geëxternaliseerd, de winsten schaamteloos geprivatiseerd.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De oplossing is al tijden bekend maar invoering wordt gesaboteerd door de VVD (het zal ook een keer niet) en de BBB en het CDA (lekker goedkope krachten uitbuiten in de landbouw).
De ellende van deze groep mensen moet inderdaad aangepakt worden. Al hebben ze daar natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid in. Geld achter de hand houden om weer naar huis te kunnen zou slim zijn.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Utrecht deelt ook tijden geen boetes meer uit. Wie hoor je daar over?
Buitenslapers (even ervan uitgaande dat ze Oost-Europees zijn), komen hier naartoe om te werken voor een laag loon, worden eruit gebonjourd wanneer ze overbodig zijn en komen hier op straat terecht. Vervolgens krijgen ze een boete voor iets wat een gevolg is van niet juist behandeld worden (o.a. door het kabinet want zij hebben de mogelijkheden om de wanpraktijken rond de uitzendbureaus te stoppen) en dan moeten zij daar buiten dat ze dakloos zijn geworden ook nog eens voor opdraaien![]()
Overheidspolitiek.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:25 schreef Sodeknetters het volgende:
Nogmaals, dit is grotendeels een probleem dat zelf veroorzaakt is door luchtfietsende gemeentepolitiek. En nu het uit de hand loopt, wijzen ze naar anderen
Klopt. Een gemeentebestuur is ook overheid.quote:
Ik bedoel(de) Haagse politiek. En dan niet van het dorp Den Haag maar de landelijke Haagse politiek.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:37 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Klopt. Een gemeentebestuur is ook overheid.
Amsterdam heeft de problemen jarenlang zelf in stand gehouden, Groot Wassink heeft ze, met medeweten en goedkeuring van Halsema en de raad, nog groter gemaakt met zijn faciliteringspolitiek. Prima, dan nu niet zeuren.
Ik denk niet dat de mensen die hier komen werken veel geld hebben. Die zien het als een fantastische kans werken en een bestaan opbouwen in het westen, plus dat ze waarschijnlijk ook koeien met gouden hoorns beloofd worden wat niet nagekomen wordt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:25 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De ellende van deze groep mensen moet inderdaad aangepakt worden. Al hebben ze daar natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid in. Geld achter de hand houden om weer naar huis te kunnen zou slim zijn.
Er is nog een groep die veel overlast veroorzaakt, ‘de wij blijven hier groep’. En dat is de groep waar Halsema de krokodillentranen over huilt, het is haar wethouder die dat heel bewust in stand houdt.
In Utrecht is het bij een soortgelijke groep ook een geval van gewoon wegkijken en de kop in het zand houden door burgemeester en wethouders. En de coalitiepartijen in de raad houden deze lui in het zadel. En de burgemeester doet ook net of ze gek is.
Nogmaals, dit is grotendeels een probleem dat zelf veroorzaakt is door luchtfietsende gemeentepolitiek. En nu het uit de hand loopt, wijzen ze naar anderen
Bedoel je dan de beleidsmakers of de Oost Europese arbeiders??quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Weg ermee met alles en iedereen die mogelijk maakt
Blijkbaar kan de landelijke politiek niet zo veel ondernemen tegen een wethouder in een grote stad die op eigen houtje besluit dat mensen die hier niets te zoeken hebben en eigenlijk weg zouden moeten, toch mogen blijven op kosten van de gemeente.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik bedoel(de) Haagse politiek. En dan niet van het dorp Den Haag maar de landelijke Haagse politiek.
Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedoel je dan de beleidsmakers of de Oost Europese arbeiders??
Da's waar. In dat opzicht is het ook dweilen met de kraan open.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:16 schreef Sodeknetters het volgende:
Blijkbaar kan de landelijke politiek niet zo veel ondernemen tegen een wethouder in een grote stad die op eigen houtje besluit dat mensen die hier niets te zoeken hebben en eigenlijk weg zouden moeten, toch mogen blijven op kosten van de gemeente.
Het valt me op dat je het alleen over de oosteuropese arbeidsmigranten hebt. Ja, hun positie is schrijnend. Maar ze weten als het goed is dat hun werk tijdelijk is. Ben met je eens dat die malafide werkgevers hard aangepakt moeten worden, zij veroorzaken primair die ellende.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de mensen die hier komen werken veel geld hebben. Die zien het als een fantastische kans werken en een bestaan opbouwen in het westen, plus dat ze waarschijnlijk ook koeien met gouden hoorns beloofd worden wat niet nagekomen wordt.
Het is een hard gelag om hier naartoe te komen met dromen wat uiteindelijk een dakloos en verslaafd bestaan wordt.
Weg ermee met alles en iedereen die dit mogelijk maakt
Dat denk ik ook. Als een stadsbestuur tegen alles in haar eigen gang gaat, kun je als landelijke politiek ook niet zo veel meer zonder echt hard in te grijpen. En daar zit dan weer de onwil bij de landelijke politiciquote:Op dinsdag 1 september 2026 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's waar. In dat opzicht is het ook dweilen met de kraan open.
Sorry, ik pin me nogal vast op dit onderwerp omdat het me aan het hart gaat. Dit zijn ook gewoon mensen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:20 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Het valt me op dat je het alleen over de oosteuropese arbeidsmigranten hebt. Ja, hun positie is schrijnend. Maar ze weten als het goed is dat hun werk tijdelijk is. Ben met je eens dat die malafide werkgevers hard aangepakt moeten worden, zij veroorzaken primair die ellende.
Ik vraag me ook af waarom je tot nu toe alle opmerkingen over die andere overlastgevende groepen lijkt te negeren.
Daar is het geen mindere tyfuszooi.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Utrecht deelt ook tijden geen boetes meer uit. Wie hoor je daar over?
Buitenslapers (even ervan uitgaande dat ze Oost-Europees zijn), komen hier naartoe om te werken voor een laag loon, worden eruit gebonjourd wanneer ze overbodig zijn en komen hier op straat terecht. Vervolgens krijgen ze een boete voor iets wat een gevolg is van niet juist behandeld worden (o.a. door het kabinet want zij hebben de mogelijkheden om de wanpraktijken rond de uitzendbureaus te stoppen) en dan moeten zij daar buiten dat ze dakloos zijn geworden ook nog eens voor opdraaien![]()
Het is vooral een gevolg van hun eigen keuzes. Als je een tijdelijk contract aangaat, dan weet je dat dat ook een keer afloopt en als het gekoppeld zit aan je woonverblijf is het risico nog groter. Prima dat je dat risico aan wil gaan, maar dan moet je ook tijdig nadenken over de toekomst en als je dat niet doet is dat niet het probleem van de samenleving of de omwonenden. Als ze echt geen geld hebben om thuis te komen, dan doet de gemeente er misschien goed aan om ze een kaartje voor de Flixbus te geven.quote:Op dinsdag 1 september 2026 07:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vervolgens krijgen ze een boete voor iets wat een gevolg is van niet juist behandeld worden
Nee. De grootste overlast is van mensen die hier op de bonnefooi naartoe kwamen en nu niet meer weg willen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 09:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Sorry, ik pin me nogal vast op dit onderwerp omdat het me aan het hart gaat. Dit zijn ook gewoon mensen.
Maar zouden de overlastgevers niet voor een groot deel de Oost Europeanen zijn die hier via uitzendbureaus terecht zijn gekomen?
Ik ben daar al eerder op ingegaan. Hier werd gezegd dat Amsterdam door Halsema werd gepresenteerd als dé plek waar daklozen naartoe moesten. Waarop ik heb gezegd dat Rotterdam zo ongeveer het tegenover gestelde gedaan heeft en daar ook al tijden ellende is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:10 schreef Sodeknetters het volgende:
En gewoon weigeren in te gaan op de rol die Amsterdam hier zelf in had he
Het lijken mijn kinderen wel: als je de een vraagt zijn kamer op te ruimen begint ie over hoe groot de zooi bij zijn broertje wel niet is.quote:[..] Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.
Dit, maar het zal vooral om oost-europese ex-werknemers gaan die zich aan de onderkant van de arbeidsmarkt bevinden en weinig competenties hebben, daarnaast onvoldoende zelfdiscipline. Voor dergelijke mensen is er in hun thuisland ook weinig perspectief. Dat ze dan hier blijven rondhangen is begrijpelijk. Pas na een dossier van herhaaldelijke overlast kan hen het verblijf in Nederland worden ontzegt.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:00 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Het is vooral een gevolg van hun eigen keuzes. Als je een tijdelijk contract aangaat, dan weet je dat dat ook een keer afloopt en als het gekoppeld zit aan je woonverblijf is het risico nog groter. Prima dat je dat risico aan wil gaan, maar dan moet je ook tijdig nadenken over de toekomst en als je dat niet doet is dat niet het probleem van de samenleving of de omwonenden. Als ze echt geen geld hebben om thuis te komen, dan doet de gemeente er misschien goed aan om ze een kaartje voor de Flixbus te geven.
Ik denk toch echt dat dat te makkelijk gedacht is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:00 schreef Charles33 het volgende:
[..]
Het is vooral een gevolg van hun eigen keuzes. Als je een tijdelijk contract aangaat, dan weet je dat dat ook een keer afloopt en als het gekoppeld zit aan je woonverblijf is het risico nog groter. Prima dat je dat risico aan wil gaan, maar dan moet je ook tijdig nadenken over de toekomst en als je dat niet doet is dat niet het probleem van de samenleving of de omwonenden. Als ze echt geen geld hebben om thuis te komen, dan doet de gemeente er misschien goed aan om ze een kaartje voor de Flixbus te geven.
In aanvulling hierop:quote:Op dinsdag 1 september 2026 08:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De oplossing is al tijden bekend maar invoering wordt gesaboteerd door de VVD (het zal ook een keer niet) en de BBB en het CDA (lekker goedkope krachten uitbuiten in de landbouw).
Bekijk deze YouTube-video
Met die Oost Europese arbeidsmigranten gaan dingen ook niet eerlijk. Dat is zonneklaar en schandalig.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat dat te makkelijk gedacht is.
Als ze weten dat dat tijdelijk is en alles na een verloop van tijd af loopt, ja dan snap ik volledig dat het niet meer dan normaal is dat ze na verloop vertrekken. Maar ik heb zo'n idee dat het allemaal niet zo eerlijk gaat en dat er dingen beloofd worden die niet nagekomen (kunnen) worden.
Maar ik laat jullie nu lekker verder, misschien dat ik wat te agressief in dit topic gereageerd heb en andere mening en discussies misschien tegengewerkt heb.Ik heb in ieder geval mijn mening kenbaar gemaakt
We hebben open grenzen en zijn een relatief rijk land. Daklozen hebben we altijd gehad. Het wordt nu meer zichtbaar en neemt toe. Ook in een rijk land zoals Zwitserland. Zwitserland heeft echter een stringenter uitzettingsbeleid voor illegalen dan de EU omdat ze er geen lid van is. Evengoed werken en verblijven er geschat zo'n 150.000 van in Zwitserland. Ze zijn erg bang verlinkt te worden want dan volgt internering en deportatie.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:06 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ongelooflijk dat dit in Nederland gebeurt, dat ook.
Uit 2024:quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:08 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Met die Oost Europese arbeidsmigranten gaan dingen ook niet eerlijk. Dat is zonneklaar en schandalig.
En agressief vond ik zeker niet hoor.
En de VVD en D66 zagen dat het goed was. Die hebben natuurlijk geen enkel belang om hier op in te grijpen.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Uit 2024:
Arbeidsmigranten nog steeds opgehokt: 4 vierkante meter voor 800 euro per week
Voor dat geld slaap je natuurlijk wel met z'n tweeën in dat hok
Correctie, zie post #167.quote:Op dinsdag 1 september 2026 11:22 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
En de VVD en D66 BBB/CDA zagen dat het goed was. Die hebben natuurlijk geen enkel belang om hier op in te grijpen.
Ik snap je punt .quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:33 schreef Sodeknetters het volgende:
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Schouten hoor ik niet klagen.
Zie je de hypocrisie van Halsema, terwijl ze zelf samen met Groot Wassink en de rest van dat bestuur een verantwoordelijkheid heeft in deze situatie?
Ja, en zo kan je ook het verbreden naar de rest van de wereld. In elk land heb je dakloosheid.quote:Op maandag 31 augustus 2026 19:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als Amsterdam de enige was met dit probleem... Maar er zijn meerdere steden waar de dakloosheid en drugsgebruik de klauwen uit lopen en dan kun je gewoon niet anders concluderen dat dit niet alleen aan Amsterdam/Halsema ligt.
Maargoed. Ik kan dit blijven verkondigen tot ik een ons weeg geloof ik, ik vind het verder wel goed zo.
Als je dat volgens de formele routes probeert dan duurt het in dit land inderdaad eeuwen. Maar je kunt er ook een aantal nachten achter elkaar de brandslang op zetten, dan snappen ze de hint ook wel.quote:Op dinsdag 1 september 2026 10:49 schreef Digi2 het volgende:
Pas na een dossier van herhaaldelijke overlast kan hen het verblijf in Nederland worden ontzegt.
Je hebt altijd dakloosheid, waar dan ook. Punt is dat ze het totaal niet onder controle hebben en het eind niet in zicht is.quote:Op dinsdag 1 september 2026 13:07 schreef Homey het volgende:
[..]
Ja, en zo kan je ook het verbreden naar de rest van de wereld. In elk land heb je dakloosheid.
Nou, klaar zo. De hele verantwoordelijkheid uitgesmeerd over de hele wereld.
Lost dat iets op?
Ja, wel voor Halsema, want die kan weer lekker achterover leunen. Zo, weer met succes alles over de schutting gegooid.
quote:AI Overview
Official counts show that roughly 31,000 to 33,000 people experience homelessness in Poland.Key Facts About Homelessness in PolandDemographics: About 80% of homeless individuals in Poland are men.Shelter Status: A significant majority (over 23,000) stay in institutional facilities or temporary shelters rather than directly on the streets.Main Causes: Common drivers of homelessness include family conflicts, addiction, and evictions.Broader Context: According to Eurostat, Poland maintains one of the lowest rates of severe housing exclusion in the European Union.
Statistics Netherlands (CBS) estimated there were approximately 33,000 homeless people aged 18 to 64 in the Netherlands.Key Details on HomelessnessOfficial Count: The national statistics agency reported an increase in unhoused individuals, reflecting ongoing pressures in the housing market.Demographics: Historically, about eight in ten homeless people recorded by official metrics are male, though recent regional counts note rising vulnerability among women and children.Hidden Homelessness: Many unhoused individuals do not sleep on the streets. Instead, they stay temporarily with family or friends, sleep in cars, or use temporary shelters.Exclusions: Standard official figures primarily track adults aged 18 to 64 registered through specific social services, meaning children under 18, older adults over 65, and certain undocumented or economically homeless groups are often uncounted in baseline totals.
quote:AI Overview
The paradox of why the Netherlands and Poland both report around 30,000 to 33,000 homeless people—despite Poland's population being more than twice as large—comes down to a combination of severe housing market differences, social structure, and intra-European migration.1. The Dutch Housing Crisis vs. Polish HomeownershipThe primary driver of the spike in Dutch homelessness is an extreme, structural housing shortage.The Netherlands: Skyrocketing rental prices and a severe lack of affordable properties have given rise to a massive wave of "economically homeless" individuals. These are people with stable jobs and incomes who end up on the streets or in shelters simply because there are physically no apartments available.Poland: Property dynamics are entirely different. Poland has one of the highest rates of outright homeownership in Europe. Furthermore, multigenerational living arrangements are much more common, functioning as an informal safety net. If a person falls on hard financial times, they are far more likely to move back in with extended family than to end up on the street.
2. The Impact of Migrant Worker Exploitation A major portion of the unhoused population in major Dutch cities isn't originally from the Netherlands; ironically, many are from Poland and other Eastern European nations.The "Package Deal" Trap: Many Eastern European labor migrants travel to the Netherlands through recruitment agencies that bundle employment with housing.Sudden Homelessness: If a worker loses their job, gets sick, or the seasonal contract ends, they instantly lose their housing simultaneously. Because they lack local support networks and cannot afford market-rate Dutch rentals, a high percentage end up unhoused in cities like Amsterdam and Rotterdam. In fact, organizations like Amsterdam's De Regenboog Groep report that Polish nationals consistently make up one of the largest single demographics utilizing municipal winter shelters and repatriation programs.
quote:Op woensdag 16 september 2026 15:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vandaag hebben de burgemeesters van de 4 grote steden Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Rotterdam gezamelijk hetzelfde bericht geplaatst op hun insta over hetzelfde onderwerp wat Femke Halsema al eerder aankaartte.
quote:Burgemeesters: openbare ruimte verslechtert snel door crackproblematiek
Burgemeester Halsema heeft samen met andere burgemeesters een brief aan het kabinet gestuurd over het grote aantal daklozen en verslaafden. De burgemeesters vragen onder meer om toestemming om onderzoek te doen naar een medicijn tegen crackverslaving. Volgens hen dreigt de kwaliteit van leven en van de openbare ruimte snel te verslechteren door de problemen met verslaafde daklozen.
Halsema heeft de brief samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma, de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten en de Haagse burgemeester Jan van Zanen geschreven. De vier burgemeesters wijzen erop dat methadon eerder tegen heroïne werd ingezet. Een dergelijk middel om van crackverslaving af te komen is er nog niet, maar er is volgens de burgemeesters veelbelovend onderzoek.
"Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat medicamenteuze behandeling met dexamfetamine gebruikers helpt te minderen of zelfs te stoppen", schrijven Halsema, Dijksma, Schouten en Van Zanen. "Amsterdamse onderzoekers willen graag een pilot starten, mits de minister daarvoor toestemming geeft."
De vier burgemeesters willen ook extra geld voor maatschappelijke omvang. Voor het hele land zou er ongeveer honderd miljoen euro per jaar extra nodig zijn. Ook zouden de bezuinigingen op de GGZ teruggedraaid moeten worden en zou de financiering aangepast moeten worden, iets waar de GGZ in gesprek met AT5 zelf ook om vroeg.
Halsema, Dijksma, Schouten en Van Zanen schrijven dat ze de noodklok luiden. "Inmiddels zien we overal in de grote steden dakloze mensen. Niet alleen nemen de aantallen dramatisch snel toe, de staat waarin zij verkeren is slecht. Veel mensen zijn verward, verslaafd en zichtbaar wanhopig." Volgens de burgemeesters dreigt 'dreigt de kwaliteit van leven en van de openbare ruimte snel te verslechteren tot een niveau dat niet bij Nederland past'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |