abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221694718
Burgemeester Halsema luidt de noodklok over daklozen en drugsoverlast in Amsterdam: ‘Er zijn 3644 overlastgevers in beeld’

Burgemeester Femke Halsema luidt de noodklok over de toename van het aantal daklozen, het crackgebruik en de overlast in de stad. Amsterdamse maatregelen zijn niet genoeg om het probleem op te lossen. ‘Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug.’

Tentenkampen in Zuidoost, slaapmatjes bij de Sarphatistraat en injectienaalden in speeltuinen illustreren de toenemende problemen rond dakloosheid en crackgebruik in Amsterdam. Tot grote zorg van burgemeester Femke Halsema, die daarom deze week expliciet hulp vraagt aan het kabinet-Jetten. “Ik heb al een aantal keer de noodklok richting Den Haag geluid, maar dat wordt te weinig beantwoord.”

Wat ziet u gebeuren in de stad?
“Ik ben bezorgd over de publieke ruimte. Daklozen zijn in groten getale aanwezig en daarmee komen problemen zoals overlast, wildplassen en drugsgebruik, met name crack. Dat raakt de buurtbewoners en is voor de dakloze mensen zelf natuurlijk een verschrikking.”

Is er sprake van een crisis?
“Ik heb moeite met het woord crisis, maar de problemen worden duidelijk groter. We hebben 3644 overlastgevers in beeld, maar de daadwerkelijke aantallen daklozen zijn vele malen hoger. Het neemt nu zulke vormen aan dat het de kwaliteit van leven in de stad onder druk zet.”

“Richting Prinsjesdag gaan de Haagse debatten over inkomstenbelasting, over private armoede en rijkdom. Maar wij zien publieke armoede: een effect van te weinig aandacht voor publieke voorzieningen, de woningnood en grote tekorten bij de ggz. Dat zie je in onze stad terug.”

Voelt u zich als burgemeester in de kou gezet?
“Ja. Men klaagt altijd makkelijk over de verloedering van de stad of over het afval op straat, maar over de oorzaken ervan – ik noem bijvoorbeeld een statiegeldregeling en de verantwoordelijkheid van de industrie – blijft het schrikbarend stil.”

“We krijgen echt te weinig hulp. Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug. En we zijn niet de enigen die dit vinden, de ggz heeft ook alarm geslagen. Er zijn wachtlijsten, mensen vallen tussen wal en schip en die komen bij ons in de daklozenopvang terecht. Dit is landelijk beleid en de problemen kunnen wij als stad helaas maar heel beperkt oplossen.”

Het kabinet heeft wel degelijk stappen gezet rond meer opvang voor arbeidsmigranten.
“Er is vorig jaar 13 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan Amsterdam 2 miljoen krijgt. Dat is veel te weinig en pakt de structurele problemen niet aan. De goede aanbevelingen van de commissie-Roemer over arbeidsmigratie zijn nog lang niet uitgevoerd.”

Er klinkt wel kritiek op het plan dat buiten slapen niet langer verboden gaat zijn. Juist omdat je met een verbod kunt handhaven.
“We kunnen nog steeds op overlast handhaven, alleen op het buiten slapen zelf niet meer. De raad wil dit en ik sta daar volledig achter. Beboeten leidt tot schulden en verdere verloedering van daklozen. Ik kijk wel of slapen in portieken wél verboden kan blijven. Dat is natuurlijk waar mensen het meeste last van hebben.”

In een notitie van de politie staat: ‘De politie signaleert dat er ook mensen van buiten de stad naar Amsterdam komen, omdat ze hier buiten mogen slapen.’ Dat gaat over een aanzuigende werking.
“Dat kan absoluut niet hard worden gemaakt. De politie is de politie en had die boete natuurlijk graag gehad. Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.”
https://www.parool.nl/ams(...)s-in-beeld~b02ccc0e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 30 augustus 2026 @ 17:57:46 #2
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221694736
De grootste overlast gever is nog altijd halsema zelf
pi_221694738
Hier in Nijmegen zijn er ook problemen met de opvang van daklozen, de daklozenopvang voor verslaafden zit in het centrum van de stad en zorg voor steeds meer overlast met name door crackgebruikers
pi_221694752
Dit is de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur, maarja die zijn te druk met buitenlandse zaken. Typisch Halsema om de schuld bij anderen te leggen.
pi_221694770
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
Dit is de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur, maarja die zijn te druk met buitenlandse zaken. Typisch Halsema om de schuld bij anderen te leggen.
Het is een landelijk probleem
Niet alleen in Amsterdam
pi_221694794
is decentralisatie niet geweldig? dankjulliewel VVD en PvdA en ook CDA, D666, GL, CU, SGP, etc

onthoudt dat SP, PVV, 50Plus en PvdD als enigen tegen waren

halsema is van welke partij ook alweer...?
pi_221694803
Als je de eigen bevolking achtersteld qua huisvesting krijg je daklozen ja.
pi_221694806
quote:
In een notitie van de politie staat: ‘De politie signaleert dat er ook mensen van buiten de stad naar Amsterdam komen, omdat ze hier buiten mogen slapen.’ Dat gaat over een aanzuigende werking.
“Dat kan absoluut niet hard worden gemaakt. De politie is de politie en had die boete natuurlijk graag gehad. Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.”
Want? Alsof de uitgedeelde boetebedragen direct in de zakken van het korps belanden, natuurlijk niet. Beetje aparte opmerking.

Waarschijnlijk verwacht de politie meer overlast hierdoor.
pi_221694815
twitter

Halsema is notabene zelfverklaard expert op dit gebied, ze weet het allemaal beter dan degene die dagelijks te maken hebben met deze problematiek. Laat ze het zelf dan lekker oplossen ipv bij de landelijke overheid te gaan bedelen.
pi_221694827
Dit krijg je in elke stad waar radicaal links beleid wordt gevoerd.

In 2025 stopte Amsterdam al met het beboeten van buitenslapers, dat heeft natuurlijk een aanzuigende werking. Als je in stad A beboet wordt, maar in stad B niet, dan ga je naar de laatste. Daarnaast is er een drugsprobleem in Amsterdam dat niet hard genoeg wordt aangepakt en ook worden de vele illegale migranten (waarvan het aannemelijk is dat dit de bulk aan daklozen betreft) ook niet uitgezet. Sterker nog, men liep een tijdje terug nog te stellen Amsterdam niemand als illegaal te zien.

twitter
pi_221694829
In Utrecht hetzelfde probleem, maar hier zitten de coalitiepartijen van de gemeenteraad nog wat in de ontkennende fase. Daar spreken ze nog niet van overlast of criminaliteit, maar van “een andere hulpvraag”. Ja, zo blijf je aanmodderen natuurlijk.
De openbare orde in een stad is als eerste de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. Typisch dat Halsema, na jaren lang de kop in het zand gestoken te hebben en alles moest maar kunnen, nu ineens naar den Haag gaat wijzen.

Misschien is het ook een goed idee om bij steden waar deze problemen spelen, eens naar de politieke signatuur van Burgemeester en coalitiepartijen te kijken. Daar is volgens mij wel een groen/rode draad te bespeuren
pi_221694840
Kunnen ze niet opgevangen worden tussen studenten?
Dan kunnen zo ook e.e.a. leren van elkaar /s
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_221694842
Ze wilde toch ze graag een vrijhaven zijn waar iedereen mocht blijven en recht had op bed bad brood.

Ga nu maar lekker op de blaren zitten.
pi_221694855
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:15 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze wilde toch ze graag een vrijhaven zijn waar iedereen mocht blijven en recht had op bed bad brood.

Ga nu maar lekker op de blaren zitten.
Zeker. Misschien heeft ze nog wat onwelgevallige rapporten in een bureaula weggestopt liggen om haar verhaal kracht bij te zetten in den Haag
pi_221694862
Nogmaals het is een landelijk probleem wat blijkbaar in Amsterdam wel het ergste is

Den Haag is aan zet om in te grijpen
pi_221694870
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:19 schreef Cupfighter het volgende:
Nogmaals het is een landelijk probleem wat blijkbaar in Amsterdam wel het ergste is
Het is vooral een stedelijk probleem. Leg het voor de lol maar eens naast de laatste verkiezingsuitslag.
pi_221694888
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:20 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Het is vooral een stedelijk probleem. Leg het voor de lol maar eens naast de laatste verkiezingsuitslag.
Dit probleem is niet alleen in Amsterdam maar bijna in elke redelijke grote stad
pi_221694896
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:22 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dit probleem is niet alleen in Amsterdam maar bijna in elke redelijke grote stad
Dat zeg ik toch?
pi_221694934
quote:
15s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:23 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch?
En de hoofdoorzaak is niet dit kabinet maar de vorige kabinetten die bezuinigingen op de GGZ en opvang, en ja nu lopen de mensen op straat en hebben de burgers er last van
pi_221694997
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:25 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En de hoofdoorzaak is niet dit kabinet maar de vorige kabinetten die bezuinigingen op de GGZ en opvang, en ja nu lopen de mensen op straat en hebben de burgers er last van
Nee, dat is te makkelijk.
De hoofdoorzaak van deze problemen zijn de bestuurders die dit al jarenlang hadden kunnen zien aankomen maar er niet op acteerden. Tegen alle signalen van de oppositiepartijen en bewoners van centrums en probleemwijken in. Het overlast veroorzakende volk was zielig en er wat van vinden stigmatiserend. Zo gaat het hier in Utrecht nog steeds.
Je oogst wat je zaait. Hopelijk gaan nu een keer de ogen open bij het electoraat in de steden. En hopelijk houden ze in den Haag de poot goed stijf. Ruim je eigen zooi maar op
pi_221695001
Boontje komt op zijn loontje. Geen medelijden mee. Zelf de grootste aanstichter van alle problemen die momenteel spelen.
pi_221695003
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:
Dit.
pi_221695031
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:19 schreef Cupfighter het volgende:

Den Haag is aan zet om in te grijpen
Nee het is een probleem van bepaalde steden, waar alles is toegestaan. Illegaliteit, overlast, afval op straat, drugs gebruik en ga zo maar door. En waar nooit wordt ingegrepen. Laat daarom de dorpen met rust met beleid vanuit Den Haag. Anders zijn dat straks ook enorme shit holes. Het beleid in Amsterdam heeft gezorgd voor de huidige situatie. Los het lekker zelf op. Want waarom voelde ik mij in Madrid, Polen, Budapest 100x veiliger dan in Amsterdam/Rotterdam? Allemaal beleid. Het is niet van de een of andere dag uit de lucht komen vallen. Het is jarenlang wanbeleid geweest.
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:50:19 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221695092
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:34 schreef DobbyDobby het volgende:
Boontje komt op zijn loontje. Geen medelijden mee. Zelf de grootste aanstichter van alle problemen die momenteel spelen.
Oh hoe maakt ze daklozen dan?
pi_221695103
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:11 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Halsema is notabene zelfverklaard expert op dit gebied, ze weet het allemaal beter dan degene die dagelijks te maken hebben met deze problematiek. Laat ze het zelf dan lekker oplossen ipv bij de landelijke overheid te gaan bedelen.
Misschien kan die muts eens luisteren naar deskundigen.
  zondag 30 augustus 2026 @ 18:54:46 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221695120
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:51 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
[..]
Maar ze maakt geen nieuwe dus.
pi_221695125
Hier ook in Rotterdam een hoop daklozen en (openbaar) drugsgebruik. Er is hier zelfs een 'crackbus' waar gebruikers kunnen gebruiken.

Het gaat niet echt fantastisch met de grotere steden op dit vlak.
pi_221695136
quote:
13s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:12 schreef HowardRoark het volgende:
Dit krijg je in elke stad waar radicaal links beleid wordt gevoerd.
Zou het radicaal links beleid zijn dan had ieder mens toch een ruime vrijstaande woning met alle voorzieningen?
pi_221695149
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als verkrachtingen niet meer strafbaar zijn dankzij Halsema, komen er ook meer. Maar nee Halsema is dan niet de verkrachter.
pi_221695156
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Zou het radicaal links beleid zijn dan had ieder mens toch een ruime vrijstaande woning met alle voorzieningen?
En wie bouwt en betaalt dan al die ruime vrijstaande woningen met alle voorzieningen torentje?
pi_221695163
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En wie bouwt en betaalt dan al die ruime vrijstaande woningen met alle voorzieningen torentje?
Arbeiders 144 t/m 250 in fabriek 8801 natuurlijk!
  zondag 30 augustus 2026 @ 19:08:41 #32
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221695212
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou ja, in principe wel. Amsterdam is er wel goed in om de rode loper uit te rollen voor dak- en thuislozen en andere probleemgevallen. Door bovenwettelijke opvang, extra voorzieningen, extra hulpprogramma's etc etc komen véél meer van dit soort gevallen naar Amsterdam dan naar andere (grote) steden. Dus een goed deel van de daklozen is wel toe te schrijven aan de beleidsmatige keuzes van Amsterdam.

Het is natuurlijk een beetje raar om iedereen uit te nodigen, veel dure programma's op te zetten en er vervolgens verbaasd achter te komen dat je de problematiek die daar bij komt kijken niet de baas kan en er ook veel extra geld voor nodig hebt wat je niet hebt.
Laffe huichelaar
pi_221695221
quote:

[..]
Het aantal daklozen is onder haar leiderschap fors toegenomen. Halsema is hiervoor verantwoordelijk maar schuift het af op anderen. Dat zou jij toch moeten veroordelen zoals je dat ook bij Faber deed.
  zondag 30 augustus 2026 @ 19:14:07 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221695255
Gewoon geld bij Delfzijl, Almelo en Heerlen weghalen en naar de Zuidas schuiven.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221695316
Het land wat alleen maar goedkope laaggeschoolde arbeidsmigranten importeert is aan het verloederen, wat een verrassing, lekker gewerkt VVD }:|

[ Bericht 3% gewijzigd door Alpha0 op 30-08-2026 19:29:23 ]
pi_221695324
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De mensen die zich het lot aantrekken van de medemensen.
pi_221695333
Ik vind het goed dat ze aan de bel trekt. Zou Carola Schouten ook moeten doen.
pi_221695347
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:23 schreef torentje het volgende:

[..]
De mensen die zich het lot aantrekken van de medemensen.
Ah, jij trekt je het lot van medemensen hier altijd erg aan, dus ik neem aan dat je al begonnen bent met bouwen. Top!
pi_221695366
Eerst maak je van je stad een daklozenmagneet, daarna vraag je je af hoe je hiermee moet dealen?
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221695383
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vind het schaamteloos. Een groter gebrek aan zelfreflectie had ze hier niet kunnen laten zien.
Waar ze nu over klaagt is puur het gevolg van jarenlang beleid van haar partij en dat van D66 in die stad. Ze heeft het ook al die tijd verdedigd. Nee. Zij is, net als ieder partijlid dat in die raad heeft gezeten al die jaren, en zelfs iedereen die met het volle verstand ooit op een van die partijen heeft gestemd, minstens medeverantwoordelijk
pi_221695401
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:34 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Ik vind het schaamteloos. Een groter gebrek aan zelfreflectie had ze hier niet kunnen laten zien.
Waar ze nu over klaagt is puur het gevolg van jarenlang beleid van haar partij en dat van D66 in die stad. Ze heeft het ook al die tijd verdedigd. Nee. Zij is, net als ieder partijlid dat in die raad heeft gezeten al die jaren, en zelfs iedereen die met het volle verstand ooit op een van die partijen heeft gestemd, minstens medeverantwoordelijk
Nouja, hier in Rotterdam hebben we hetzelfde probleem. Misschien niet zo groot als in Amsterdam, maar het is problematisch. Veel daklozen, drugsgebruikers die knetterhigh op een bankje een beetje voor zich uit aan het kijken zijn overdag tussen het winkelend publiek... Het is hier vooral VVD en Leefbaar Rotterdam die het afgelopen jaren flink verkloot hebben op dat vlak en daar zien we nu het resultaat van. Uiteraard speelt de landelijke huizen crisis ook mee.
  zondag 30 augustus 2026 @ 19:40:06 #42
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221695410
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het lijkt me dat de schoenmaker bij z'n leest moet blijven. Amsterdam bemoeit zich met Hongarije, bemoeit zich met Oekraine en nu moet DenHaag zeker de gemeentelijke taken daar op zich gaan nemen? :')
Wat is dit voor waanzin?
pi_221695495
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ah, jij trekt je het lot van medemensen hier altijd erg aan, dus ik neem aan dat je al begonnen bent met bouwen. Top!
Ik ben lichamelijk niet 100%, dus zelf bouwen lukt niet meer zo goed.
pi_221695541
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 19:40 schreef the-eye het volgende:

[..]
Het lijkt me dat de schoenmaker bij z'n leest moet blijven. Amsterdam bemoeit zich met Hongarije, bemoeit zich met Oekraine en nu moet DenHaag zeker de gemeentelijke taken daar op zich gaan nemen? :')
Wat is dit voor waanzin?
Wat er allemaal politiek gezien in Amsterdam gebeurt, daar hou ik me niet zo mee bezig. Feit is dat het daklozenprobleem een landelijk probleem aan het worden is, niet alleen Amsterdam. Geld en middelen om daar wat aan te doen moet toch echt uit Den Haag komen.
pi_221695587
Malafide werkgevers en uitzendbureaus die goedkope arbeidsmigranten hierheen halen om maximaal van hen te profiteren, maar hen vervolgens op staande voet ontslaan en op straat zetten, zijn hier mede debet aan. Vanaf dat moment kan het een glijdende schaal worden, waarbij drugs voor sommigen een manier wordt om aan de problemen en de werkelijkheid te ontsnappen. Het levert zoet op voor de eigenaren van uitzendbureaus en bedrijven, maar uiteindelijk is het de samenleving die met het zuur wordt opgezadeld.
  zondag 30 augustus 2026 @ 20:18:51 #46
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_221695613
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2026 20:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Wat er allemaal politiek gezien in Amsterdam gebeurt, daar hou ik me niet zo mee bezig. Feit is dat het daklozenprobleem een landelijk probleem aan het worden is, niet alleen Amsterdam. Geld en middelen om daar wat aan te doen moet toch echt uit Den Haag komen.
Amsterdam zet zich actief in de markt als plek waar daklozen naartoe moeten; want daar hebben ze het goed.

Komen ze, ga je klagen dat er zo veel daklozen zijn en dat er niet genoeg geld is. Dan dekn ik: haal ze dan niet allemaal naar je stad toe, laat ze wat verspreid zitten, in de gemeenten die er óók geld voor krijgen. Het lijkt mij gewoon een fikse beleidsfout. Net als ze in Den Haag maken hoor, dat ben ik met je eens. Maar het is dan wel makkelijk om, als je zelf aantoonbare fouten hebt gemaakt, naar de fouten van anderen te wijzen. Typisch politici, naar de ander wijzen in plaats van zelf je eigen fouten erkennen en de boel verbeteren
Laffe huichelaar
pi_221695622
Halsema kan de spreekwoordelijke tyfus krijgen. Ze weet alles toch zo goed dan niet beter? Los je eigen teringzooi dan ook maar op, hypocriet.
pi_221695649
quote:

[..]
Ze laat ze alleen allemaal graag naar Amsterdam komen om vervolgens in Den Haag een potje te gaan janken. Mooi zo’n linkse bestuurder die niet durft op te treden.
  zondag 30 augustus 2026 @ 20:27:36 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221695675
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2026 20:23 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ze laat ze alleen allemaal graag naar Amsterdam komen om vervolgens in Den Haag een potje te gaan janken. Mooi zo’n linkse bestuurder die niet durft op te treden.
He zou beter zijn als ze daklozen naar boerenschijthol zou sturen zodat het andermans probleem is?
pi_221695689
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2026 18:51 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
[..]
Is dat mens veel te arrogant voor. Denkt dat ze boven alles en iedereen staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')