Burgemeester Halsema luidt de noodklok over daklozen en drugsoverlast in Amsterdam: ‘Er zijn 3644 overlastgevers in beeld’
![5.jpg]()
Burgemeester Femke Halsema luidt de noodklok over de toename van het aantal daklozen, het crackgebruik en de overlast in de stad. Amsterdamse maatregelen zijn niet genoeg om het probleem op te lossen. ‘Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug.’
Tentenkampen in Zuidoost, slaapmatjes bij de Sarphatistraat en injectienaalden in speeltuinen illustreren de toenemende problemen rond dakloosheid en crackgebruik in Amsterdam. Tot grote zorg van burgemeester Femke Halsema, die daarom deze week expliciet hulp vraagt aan het kabinet-Jetten. “Ik heb al een aantal keer de noodklok richting Den Haag geluid, maar dat wordt te weinig beantwoord.”
Wat ziet u gebeuren in de stad?“Ik ben bezorgd over de publieke ruimte. Daklozen zijn in groten getale aanwezig en daarmee komen problemen zoals overlast, wildplassen en drugsgebruik, met name crack. Dat raakt de buurtbewoners en is voor de dakloze mensen zelf natuurlijk een verschrikking.”
Is er sprake van een crisis?“Ik heb moeite met het woord crisis, maar de problemen worden duidelijk groter. We hebben 3644 overlastgevers in beeld, maar de daadwerkelijke aantallen daklozen zijn vele malen hoger. Het neemt nu zulke vormen aan dat het de kwaliteit van leven in de stad onder druk zet.”
“Richting Prinsjesdag gaan de Haagse debatten over inkomstenbelasting, over private armoede en rijkdom. Maar wij zien publieke armoede: een effect van te weinig aandacht voor publieke voorzieningen, de woningnood en grote tekorten bij de ggz. Dat zie je in onze stad terug.”
Voelt u zich als burgemeester in de kou gezet?“Ja. Men klaagt altijd makkelijk over de verloedering van de stad of over het afval op straat, maar over de oorzaken ervan – ik noem bijvoorbeeld een statiegeldregeling en de verantwoordelijkheid van de industrie – blijft het schrikbarend stil.”
“We krijgen echt te weinig hulp. Als ik langsga in Den Haag, komt er maar weinig van terug. En we zijn niet de enigen die dit vinden, de ggz heeft ook alarm geslagen. Er zijn wachtlijsten, mensen vallen tussen wal en schip en die komen bij ons in de daklozenopvang terecht. Dit is landelijk beleid en de problemen kunnen wij als stad helaas maar heel beperkt oplossen.”
Het kabinet heeft wel degelijk stappen gezet rond meer opvang voor arbeidsmigranten.“Er is vorig jaar 13 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan Amsterdam 2 miljoen krijgt. Dat is veel te weinig en pakt de structurele problemen niet aan. De goede aanbevelingen van de commissie-Roemer over arbeidsmigratie zijn nog lang niet uitgevoerd.”
Er klinkt wel kritiek op het plan dat buiten slapen niet langer verboden gaat zijn. Juist omdat je met een verbod kunt handhaven.“We kunnen nog steeds op overlast handhaven, alleen op het buiten slapen zelf niet meer. De raad wil dit en ik sta daar volledig achter. Beboeten leidt tot schulden en verdere verloedering van daklozen. Ik kijk wel of slapen in portieken wél verboden kan blijven. Dat is natuurlijk waar mensen het meeste last van hebben.”
In een notitie van de politie staat: ‘De politie signaleert dat er ook mensen van buiten de stad naar Amsterdam komen, omdat ze hier buiten mogen slapen.’ Dat gaat over een aanzuigende werking.“Dat kan absoluut niet hard worden gemaakt. De politie is de politie en had die boete natuurlijk graag gehad. Maar ook in Leiden, Almere en Utrecht wordt niet beboet, hè? Laten we niet doen alsof wij zo uitzonderlijk zijn.”
https://www.parool.nl/ams(...)s-in-beeld~b02ccc0e/